Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 24-06 22:37
Burning_Tyre schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 16:07:
[...]

Ook hier is mijn Envoy afgelopen vrijdag geupdate naar 7.6.175 en was de koppeling met Domoticz weggevallen. (altijd fijn als je zelf in het buitenland zit)

Ik heb alleen mijn enphase login gegevens ingevuld en nu leest hij weer uit. Begrijp dus niet waarom je zelf een token hebt moeten regelen?
Dat heb ik ook geprobeerd, maar bij mij kreeg ik het niet op die manier werkend. Misschien heb ik een ander type account. Ik ga het nogmaals proberen en zal laten weten of het gelukt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:33
Mijn S-Metered envoy is nog steeds v4 en staat niet open tot het internet. Raden jullie aan om te upgraden? Ik zou graag gebruik maken van de nieuwe gegevens zoals voltage per microinverter, maar ik wil mijn directe lokale toegang zonder tokens ook niet kwijtraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 21:26
Hier ook een (tevreden) Domoticz gebruiker met een Envoy Metered omvormer.
De Enphase hardware in Domoticz heb ik eigenlijk nooit gebruikt en staat al geruime tijd uitgeschakeld.

Nadat ik de token heb gegenereerd heb ik twee dzVents scripts gemaakt (was eerst één script):

dzVents scriptnaam: 001 Ophalen Zonnepanelen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
-- Uitlezen van de Enphase Envoy Metered

local tokenVar                 = "<mijnToken>" 

return {
    on = {
        timer         = {
            'at *:04', 'at *:19', 'at *:34', 'at *:49'
            },
    },

logging = {
        level  = domoticz.LOG_INFO,
        marker = '001 Ophalen Zonnepanelen'
    },

execute = function (domoticz, item)

domoticz.executeShellCommand ({
            command = 'curl -f -k -H "Authorization: Bearer ' .. tokenVar .. '"<local.envoy>/api/v1/production',
            callback = 'opbrengstPanelen', 
            timeout  = 20,
        })
        domoticz.log ('Gotcha! De opgehaalde gegevens van de Enphase Envoy Metered worden verwerkt')
        domoticz.log ('Triggering 028 Verwerken zonnepanelen')

end
}

Nb. De keuze voor ' en " heeft te maken met het toevoegen van de " in het executeShellCommand.

dzVents scriptnaam: 028 Verwerken zonnepanelen
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
-- Wegschrijven van actuele opbrengst, Opbrengst per dag, opbrengst per 7 dagen, opbrengst lifetime

local zonnepanelenNowIdx       = 325 -- Dummy Custom Sensor
local zonnepanelenTodayIdx     = 326 -- Dummy Custom Sensor
local zonnepanelenSevenDaysIdx = 327 -- Dummy Custom Sensor
local zonnepanelenLifetimeIdx  = 328 -- Dummy Custom Sensor

local wattsNow
local wattHoursToday  
local wattHoursSevenDays  
local wattHoursLifetime

return {
    on = {
        shellCommandResponses = {'opbrengstPanelen'} -- must match with the callback passed to the executeShell command
    },

logging = {
        level  = domoticz.LOG_INFO,
        marker = '028 Verwerken zonnepalen'
    },

execute = function (domoticz, item)
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 
        domoticz.log ('Getriggered door 001 Ophalen Zonnepanelen')
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- 
        wattsNow           = item.json.wattsNow
        wattHoursToday     = domoticz.utils.round((item.json.wattHoursToday     /    1000), 2)  
        wattHoursSevenDays = domoticz.utils.round((item.json.wattHoursSevenDays /    1000), 2)  
        wattHoursLifetime  = domoticz.utils.round((item.json.wattHoursLifetime  / 1000000), 2)
        domoticz.devices    (zonnepanelenNowIdx).       updateCustomSensor (wattsNow)
        domoticz.devices    (zonnepanelenTodayIdx).     updateCustomSensor (wattHoursToday)
        domoticz.devices    (zonnepanelenSevenDaysIdx). updateCustomSensor (wattHoursSevenDays)
        domoticz.devices    (zonnepanelenLifetimeIdx).  updateCustomSensor (wattHoursLifetime)
        domoticz.log        ('Opbrengst Nu........: ' .. item.json.wattsNow  .. ' Watt')
        domoticz.log        ('Opbrengst Vandaag...: ' .. wattHoursToday      .. ' kWh')
        domoticz.log        ('Opbrengst 7 dagen...: ' .. wattHoursSevenDays  .. ' kWh')
        domoticz.log        ('Opbrengst Lifetime..: ' .. wattHoursLifetime   .. ' MWh')
    end
}

De scriptnamen heb ik toegevoerd vanwege verklaring van de resp. logregels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• decramy
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:31

decramy

root@birdie:~#

shadylog schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:36:
Mijn S-Metered envoy is nog steeds v4 en staat niet open tot het internet. Raden jullie aan om te upgraden? Ik zou graag gebruik maken van de nieuwe gegevens zoals voltage per microinverter, maar ik wil mijn directe lokale toegang zonder tokens ook niet kwijtraken.
Deze 2 wensen sluiten elkaar uit. Je zult moeten kiezen.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-06 08:19
eymey schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 21:43:
Goeie. Ik heb de realtime waardes uitgezet, en nu krijg ik bij L1 gewoon hetzelfde huisverbruik als bij de 'totale' consumption entity. Het is nu natuurlijk wel bijna donker, maar er wordt nog 12W geproduceerd, terwijl de 2 consumption entities nu exact gelijke waarde geven (en ook geen decimalen bij L1 meer, overigens).
De realtime stream gebruikte inderdaad andere waardes (de ruwe CT data). Ik heb dit in de nieuwste beta aangepast naar dezelfde waardes als de niet-realtime data om geen verwarring te veroorzaken. Wellicht voeg ik later nog extra sensors toe voor de ruwe CT data (als daar behoefte aan is).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 25-06 13:42
vinniefireman schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 21:39:
[...]

De realtime stream gebruikte inderdaad andere waardes (de ruwe CT data). Ik heb dit in de nieuwste beta aangepast naar dezelfde waardes als de niet-realtime data om geen verwarring te veroorzaken. Wellicht voeg ik later nog extra sensors toe voor de ruwe CT data (als daar behoefte aan is).
Super! Thanks! Die ga ik eerdaags even uitproberen

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:19
decramy schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 20:25:
[...]

Deze 2 wensen sluiten elkaar uit. Je zult moeten kiezen.
Ligt dit niet aan de micro’s? als het IQ7’s zijn kan hij naar 5.X en dan heb je ook voltage per micro, iig met een DHZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 23:34
m.eddy schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 23:47:
[...]

Ligt dit niet aan de micro’s? als het IQ7’s zijn kan hij naar 5.X en dan heb je ook voltage per micro, iig met een DHZ.
Ik denk niet dat Enphase nog lager dan versie 7 gaat met upgraden. Versie 5 heeft een groot beveiligingsprobleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-02 15:12
Vorkie schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:38:
Leuk zo;n geforceerde update - maar het heeft dus een hoop gesloopt.

Energiedashboard van Hass bijvoorbeeld - vond ik superhandig om bij te houden tegenover het verbruik.

Ik gok wel @unconnected dat deze data vertraging komt door de mega-push in updates.
Iemand dit al weten te fixen?
Heb nu via HACS https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy

Deze toegevoegd, heb bijna alles weer werkend.

Maar op mijn energie dashboard heb ik geen, energie opgewekt vandaag, totale opwekking en 7 daags stroomopwekking. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:58
@radium6969 Heb je wel je energie dashboard instellingen nagekeken en de juiste sensor(en) geselecteerd voor opwekking?

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
radium6969 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 08:31:
[...]

Iemand dit al weten te fixen?
Heb nu via HACS https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy

Deze toegevoegd, heb bijna alles weer werkend.

Maar op mijn energie dashboard heb ik geen, energie opgewekt vandaag, totale opwekking en 7 daags stroomopwekking. 8)7
https://github.com/brianc...8#issuecomment-1602203096

Lees deze even door - bij mij heeft het geholpen de .py aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-06 18:35
Entity Todays power production stays at 0.

Envoy S metered???? but without CTs Softwareversie D7.6.175 (f79c8d)

Problem since last firmware update. with

https://192.168.xx.xx/production.json

code:
1
{"production":[{"type":"inverters","activeCount":10,"readingTime":1689099613,"wNow":101,"whLifetime":646210},{"type":"eim","activeCount":0,"measurementType":"production","readingTime":1689099624,"wNow":-0.709,"whLifetime":0.0,"varhLeadLifetime":0.0,"varhLagLifetime":0.0,"vahLifetime":0.04,"rmsCurrent":0.319,"rmsVoltage":236.195,"reactPwr":0.853,"apprntPwr":75.334,"pwrFactor":0.0,"whToday":0.0,"whLastSevenDays":0.0,"vahToday":0.04,"varhLeadToday":0.0,"varhLagToday":0.0}],"consumption":[{"type":"eim","activeCount":0,"measurementType":"total-consumption","readingTime":1689099624,"wNow":-1.336,"whLifetime":0.0,"varhLeadLifetime":0.0,"varhLagLifetime":0.0,"vahLifetime":0.0,"rmsCurrent":0.404,"rmsVoltage":251.885,"reactPwr":1.399,"apprntPwr":101.217,"pwrFactor":-0.01,"whToday":0.0,"whLastSevenDays":0.0,"vahToday":0.0,"varhLeadToday":0.0,"varhLagToday":0.0},{"type":"eim","activeCount":0,"measurementType":"net-consumption","readingTime":1689099624,"wNow":-0.454,"whLifetime":0.0,"varhLeadLifetime":0.0,"varhLagLifetime":0.0,"vahLifetime":0.0,"rmsCurrent":-0.045,"rmsVoltage":251.885,"reactPwr":0.546,"apprntPwr":24.581,"pwrFactor":-0.06,"whToday":0,"whLastSevenDays":0,"vahToday":0,"varhLeadToday":0,"varhLagToday":0}],"storage":[{"type":"acb","activeCount":0,"readingTime":0,"wNow":0,"whNow":0,"state":"idle"}]}

lots of info, but the v1 api always gives 0

https://192.168.xx.xx/api/v1/production

{
"wattHoursToday": 0,
"wattHoursSevenDays": 0,
"wattHoursLifetime": 0,
"wattsNow": 0
}

thats probably why sensor Today's Energy Production stays at 0 Wh all day.

sensors for inverters and sensor 'current power production' looks ok and do give output.

Heb Issue aangemaakt op de github ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 25-06 08:19
Met integratie https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer (eventueel ook te gebruiken met Home Owner account, optie aanvinken) zouden alle waardes behalve de dagelijkse productie moeten werken. De dagelijkse productie is met de nieuwste Envoy S metered firmware niet meer beschikbaar zonder CTs.

Het Home Assistant energy dashboard werkt prima met de Lifetime productie sensor. Mocht iemand toch graag een sensor voor dagelijkse productie hebben, is deze custom sensor via utility_meter een optie:

code:
1
2
3
4
utility_meter:
  solar_today_energy_production:
    source: sensor.envoy_XXXXXX_lifetime_energy_production
    cycle: daily

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
ArPi75 schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:01:
@radium6969 Heb je wel je energie dashboard instellingen nagekeken en de juiste sensor(en) geselecteerd voor opwekking?
Yes, Sensor staat goed.
Vorkie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:18:
[...]

Ga ik doen, ik meld me weer als het gelukt is. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 13:26
vinniefireman schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 11:35:
De dagelijkse productie is met de nieuwste Envoy S metered firmware niet meer beschikbaar zonder CTs.
Dat is het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop. Ik heb een S metered hier, alleen is het metering gedeelte uitgeschakeld (heb ook geen CT's). Is er nog een mogelijkheid om nu nog hier productie data hieruit te krijgen? Ik heb overigens geen installer account.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:25
captain007 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 12:01:
[...]

Dat is het grootste probleem waar ik nu tegenaan loop. Ik heb een S metered hier, alleen is het metering gedeelte uitgeschakeld (heb ook geen CT's). Is er nog een mogelijkheid om nu nog hier productie data hieruit te krijgen? Ik heb overigens geen installer account.
lukt het jou wel met een custom integratie dit in HA te krijgen? Zoja, welke integratie?
Ik heb hetzelfde, maar lukt me niet om in te loggen (installer account)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-06 13:26
@B-Force nee is mij nog niet gelukt. Maar ik zie ook in de verschillende api's op de envoy geen data die bruikbaar is in HA voor dit doeleinde tot zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 21:36
shadylog schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 17:36:
Was ook mijn dilemma. Ik had liever gehad dat ze eerst m'n micro's naar v04.28 hadden geupdated. Ging er eigenlijk van uit dat de Envoy altijd manueel moest geupdated worden met de Installer Toolkit. Niet dus.

Als je geen DHZ of Installer account hebt is er geen meerwaarde, de API call voor de nieuwe gegevens is niet toegankelijk.

Heb je dat wel, moet je elke 12 uur je token vernieuwen om die nieuwe gegevens te kunnen blijven uitlezen.

Wil je ook je micro's updaten en 25 jaar garantie behouden, ontkom je er volgens mij niet aan :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
captain007 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 15:51:
@B-Force nee is mij nog niet gelukt. Maar ik zie ook in de verschillende api's op de envoy geen data die bruikbaar is in HA voor dit doeleinde tot zover.
Ik heb de integratie van VincentWolsink @vinniefireman inmiddels wel werkend met mijn Owner account, maar niet met mijn installer account. Krijg daarmee nu ook wat productiewaarden binnen. Alleen is het met dit account wel heel summier, daarvoor had ik geen installer account aangemaakt 😉 moest overigens wel een half uur wachten en blijven proberen om de integratie werkend te krijgen.

Hopen dat dit snel opgelost wordt. Ligt in ieder geval niet aan de hulp van @vinniefireman. Thx again!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 22:33
Jim80 schreef op vrijdag 14 juli 2023 @ 16:31:
[...]

Was ook mijn dilemma. Ik had liever gehad dat ze eerst m'n micro's naar v04.28 hadden geupdated. Ging er eigenlijk van uit dat de Envoy altijd manueel moest geupdated worden met de Installer Toolkit. Niet dus.

Als je geen DHZ of Installer account hebt is er geen meerwaarde, de API call voor de nieuwe gegevens is niet toegankelijk.

Heb je dat wel, moet je elke 12 uur je token vernieuwen om die nieuwe gegevens te kunnen blijven uitlezen.

Wil je ook je micro's updaten en 25 jaar garantie behouden, ontkom je er volgens mij niet aan :(
Ik heb een installer account en heb getest dat ik beide tokens kan ophalen en dat lukt. Ik ga wel de update wagen. Ik wil meer inzicht in de voltage/uitvallende microinverters en de enlighten website is ronduit slecht te noemen.

@Jim80 Waarom wil je een upgrade naar v04.28 ? Is dat een goede versie of zit er een groot voordeel aan?

Zijn deze internet API's stabiel? Is het mogelijk @vinniefireman dat beide tokens gebruikt kunnen worden? Zo kan bijv de informatie die al beschikbaar is met owner account stabiel worden opgevraagd een jaar lang en de extra informatie (voltage etc) per paneel via de installer token (aparte call) ? Of kan er een redundancy ingebouwd worden dat als installer token niet werkt we de gecachte owner token gebruiken? De reden is dat ik weinig vertrouwen heb in API stabiliteit van clouddiensten.
T

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
@shadylog Reden voor v04.28 is vooral dit en dit

Beide tokens kunnen door elkaar gebruikt worden. Een nieuwe aanvragen doet de oude ook niet verlopen. Mijn indruk is dat de Envoy puur lokaal een token checked op type (installer/owner), vervaldatum en handtekening. De envoy moet dus ook niet online zijn om een nieuwe token te kunnen gebruiken.

Ik heb het ook geïmplementeerd zoals je in gedachten had: ik gebruik de 1 jaar "stabiele token" voor alles, en de 12-uur token enkel voor de nieuwe gegevens en heb ervoor gezorgd dat er niks crashed als de 12-uur token toch vervallen zou zijn wanneer er niet tijdig vernieuwd kon worden.

Hopelijk fixen ze nog dat die nieuwe gegevens (/ivp/peb/devstatus) ook met de owner token kunnen opgevraagd kunnen worden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• yoda-ict
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-06 01:09
Even een update over mijn repository die een aantal van jullie gebruiken (posixx); ik heb de 3-fase ondersteuning samen met wat andere verbeteringen overzet naar de repository van brian campbell (https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy). Ook is het nu mogelijk om de interval aan te passen met een minimum van 5 seconden. Op deze repository zal verder aktief worden ontwikkeld; mijn oude repository zal uiteindelijk verwijderd worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 20:00
yoda-ict schreef op zondag 16 juli 2023 @ 15:14:
Even een update over mijn repository die een aantal van jullie gebruiken (posixx); ik heb de 3-fase ondersteuning samen met wat andere verbeteringen overzet naar de repository van brian campbell (https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy). Ook is het nu mogelijk om de interval aan te passen met een minimum van 5 seconden. Op deze repository zal verder aktief worden ontwikkeld; mijn oude repository zal uiteindelijk verwijderd worden.
Heb je nog migratie advies?

Wat moet ik in welke volgorde doen?

Ik doe wat ik kan, zodoende blijft er veel liggen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• yoda-ict
- verwijder de integratie uit home assistant
- verwijder de integratie uit HACS
- controleer of de map enphase_envoy verwijderd is onder de custom_components map. Verwijder deze anders handmatig
- verwijder de oude repository in HACS en voeg de nieuwe toe
- download de integratie opnieuw via HACS
- herstart home assistant
- voeg de integratie toe aan home assistant

Alle sensoren hebben dezelfde naamgeving dus history etc blijft behouden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Panzer_V
yoda-ict schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:23:
- verwijder de integratie uit home assistant
- verwijder de integratie uit HACS
- controleer of de map enphase_envoy verwijderd is onder de custom_components map. Verwijder deze anders handmatig
- verwijder de oude repository in HACS en voeg de nieuwe toe
- download de integratie opnieuw via HACS
- herstart home assistant
- voeg de integratie toe aan home assistant

Alle sensoren hebben dezelfde naamgeving dus history etc blijft behouden
Top. Bij deze mijn dank voor de maanden dat ik jouw integratie mocht gebruiken. Jij was er als een van de eerst bij om het async issue te fixen. _/-\o_

Mooi te lezen dat e.e.a. nu geïntegreerd wordt in het mainproject op GitHub, die van briancmpbll.

Mijn migratie is geslaagd, dank posixx, leve briancmpbll!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• yoda-ict
Panzer_V schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:30:
[...]

Top. Bij deze mijn dank voor de maanden dat ik jouw integratie mocht gebruiken. Jij was er als een van de eerst bij om het async issue te fixen. _/-\o_

Mooi te lezen dat e.e.a. nu geïntegreerd wordt in het mainproject op GitHub, die van briancmpbll.

Mijn migratie is geslaagd, dank posixx, leve briancmpbll!
Yep, sinds ik contributor rechten heb op de repository van Brian is het centraliseren van wijzigingen voor iedereen beter.. en ik blijf zorgen voor de snelheid bij bugfixes :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:35
Goed werk @yoda-ict . Als ik weer thuis ben van vakantie zal ik die van mij ook aanpassen.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herbiek616
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 00:40
Zijn hier ook gebruikers die hun Enphase uitlezen met IObroker? Er schijnt een soort van ontwikkeling hiervoor te zijn: https://forum.iobroker.ne...enphase-solar-in-iobroker maar heb geen idee wat daar de status van is. Nog niet officieel denk ik omdat ik in de portal van IO broker zelf nog niks zie van een plugin voor Enphase.

https://www.photovoltaikf...richter-system-local-api/

[ Voor 12% gewijzigd door Herbiek616 op 17-07-2023 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• radium6969
Vorkie schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 09:18:
[...]

Noob hier weer, heb je enige instructies hoe ik dit kan oplossen? Ben nog maar een beginner. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:32
yoda-ict schreef op zondag 16 juli 2023 @ 16:57:
[...]

Yep, sinds ik contributor rechten heb op de repository van Brian is het centraliseren van wijzigingen voor iedereen beter.. en ik blijf zorgen voor de snelheid bij bugfixes :*)
Weet je toevallig of de officiële HA applicatie geüpdatet gaat worden?

En een andere vraag: je moet bij de versie van Brian je inloggegevens invoeren. Ikzelf ben daar geen voorstander van. Blijven deze gegevens lokaal? Of beter gezegd: kan ik de API token zelf aanmaken zonder dat ik hiervoor mijn inloggegevens hoef door te geven?

Tot slot: waarom kan de Envoy geen IPV6 adres behouden?

[ Voor 4% gewijzigd door turkeyhakan op 18-07-2023 08:41 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yoda-ict
Je zult bij iedere integratie je inloggegevens moeten invoeren, vanaf firmware 7. Gebruikersnaam en wachtwoord worden lokaal opgeslagen dus hetzelfde als dat je zelf inlogt voor bv. een token te genereren.

Wat betreft IPV6; dat kan wel, maar wil je niet in een ipv4 netwerk. Ook al is het technisch geen probleem; wanneer de envoy een ipv4 adres krijgt van dhcp (en je netwerk ipv4 gebaseerd is) hoort een integratie naar mijn mening ook autodetected wordt op basis van ipv4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 19:58
yoda-ict schreef op dinsdag 18 juli 2023 @ 21:19:
wanneer de envoy een ipv4 adres krijgt van dhcp (en je netwerk ipv4 gebaseerd is) hoort een integratie naar mijn mening ook autodetected wordt op basis van ipv4.
Alleen geven steeds meer providers tegenwoordig niet alleen een IPv4 adres, maar ook een volledig /64 IPv6 subnet (soms zelfs een /48). In dat geval gaat de router vaak ook IPv6 adressen uitdelen in je netwerk.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geldster
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 20-05 22:12
Goedenavond,

Weet iemand, wat deze melding betekent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZFz3vZbwQH7YTCFmn787kegk_9E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fm4idZeNun3GoB4QLX73Cza9.jpg?f=fotoalbum_large

Ik krijg overigens netjes alle data, met korte interval, binnen in Home Assistant.

Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wernert
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11-06 16:36
Als ik het locale url van mijn Enphase open, kan ik, zonder in te loggen of een token te halen met een token voor de 'owner'-rol, naar http://[lokaal ip]/installer/setup/home. (Afbeelding komt uit OP.) Ik kan dan ook de tabjes openen en bijvoorbeeld info per paneel zien.

Ik ben blij met die toegang, want zo te lezen is dat de snelste manier om rechtstreeks data op te halen voor Home Assistant. (Al ben ik een beetje de weg kwijt hoe dat dan moet, maar dat is voor een volgende post.)

Echter: ik snap niet goed waarom ik bij die pagina en gegevens kan. Nooit een installeraccount aangemaakt of dingen aangepast.

In 'toegangsrechten' op Enlighten staat netjes de installateur onder 'companies' en 'PV system maintainer". Opvallend (denk ik) is wel dat 'Enphase Energy' ook vermeld is onder 'companies'.

Zie ik het omdat ik 'mazzel' heb? Omdat ik op een oudere firmware zit (waarom?) Omdat ik een toffe installateur heb? Omdat ik toch iets aangepast heb?

Gateway: Envoy-S-Metered-EU
Gateway firmware: D7.0.88
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZVA8ecJLpIErKXerMCM_oPBOaRA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/einzQ9Ald7zwbFvISw3jhsjy.png?f=user_large

[ Voor 21% gewijzigd door wernert op 21-07-2023 22:54 . Reden: wel token, maar owner ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Laatst online: 23:29
Vandaag de micros uit en weer aangezet middels de API (met installer token):
code:
1
2
$LOCAL_URL = "ivp/mod/603980032/mode/power";
$payload="{\"length\":1,\"arr\":[1]}";

Uitgaan ging goed, echter 5 van de 10 micros lijken niet meet aan te gaan. Ook niet het aan en uitzetten van het hele systeem.

firmware envoy: D7.6.175
firmware inverters: 520-00082-r01-v04.27.04

Heeft iemand dit eerder gehad? Of weet iemand een oplossing hiervoor?

Aanvulling: Rood lampje brand op de envoy: 'Solid Red if one or more microinverters stopped producing power.'

[ Voor 11% gewijzigd door ricdijk op 21-07-2023 18:00 ]

Live PV Data

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• decramy

decramy

Even een nacht wachten hielp bij mij, in het geval van een stroomstoring. Toen hielp het uitschakelen van de automaat in de stoppenkast ook niet.

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• phicoh
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18:19
ricdijk schreef op vrijdag 21 juli 2023 @ 17:45:
Vandaag de micros uit en weer aangezet middels de API (met installer token):
code:
1
2
$LOCAL_URL = "ivp/mod/603980032/mode/power";
$payload="{\"length\":1,\"arr\":[1]}";

Uitgaan ging goed, echter 5 van de 10 micros lijken niet meet aan te gaan. Ook niet het aan en uitzetten van het hele systeem.

firmware envoy: D7.6.175
firmware inverters: 520-00082-r01-v04.27.04

Heeft iemand dit eerder gehad? Of weet iemand een oplossing hiervoor?
Ik heb hetzelfde gehad, maar ik had ze handmatig uitgezet via de UI. Bij mij deden 4 het niet meer, maar de volgende dag deden ze het weer. Mijn conclusie is dat uitzetten zin heeft als de prijzen zwaar negatief zijn, maar het kan zijn dat je van de rest van de dag een deel produktie mist.

Bij mij deed niets het meer totdat ik de gateway aan en uit gezet had. Dus er lijkt iets goed mis te zijn in het weer aanzetten van de micros.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ricdijk
  • Laatst online: 23:29
Bij mij doet alles het ook weer vanmorgen.

Maar helaas dus niet echt bruikbaar om de panelen een paar uur uit te zetten bij negatieve stroom prijzen.

Live PV Data

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-06 05:32
Hebben juĺlie de energie dashboard alweer werkend gekregen in Home assistant?

Ik heb een metered envoy maar geen verdere aansluitingen op de stroomdraad en ook in de app een standaard uiterlijk. Zie zo snel nergens een mogelijkheid om productiedata op te halen van de envoy helaas

(Een envoy S Metered EU in Enlighten)

[ Voor 21% gewijzigd door Randy1800 op 22-07-2023 08:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Randy1800 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:43:
Hebben juĺlie de energie dashboard alweer werkend gekregen in Home assistant?

Ik heb een metered envoy maar geen verdere aansluitingen op de stroomdraad en ook in de app een standaard uiterlijk. Zie zo snel nergens een mogelijkheid om productiedata op te halen van de envoy helaas

(Een envoy S Metered EU in Enlighten)
Ja middels een van de integraties uit hacs. Bijvoorbeeld die van @vinniefireman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Randy1800
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 25-06 05:32
decramy schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:26:
[...]

Ja middels een van de integraties uit hacs. Bijvoorbeeld die van @vinniefireman
Ik heb er eentje, alleen actuele opwek is daarmee zichtbaar. Niet de dagelijkse, maandelijkse of jaarlijkse opwek tbv het energiedashboard. Die bedoel ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
Randy1800 schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:30:
[...]

Ik heb er eentje, alleen actuele opwek is daarmee zichtbaar. Niet de dagelijkse, maandelijkse of jaarlijkse opwek tbv het energiedashboard. Die bedoel ik
Je dient de ‘lifetime sensor’ bij de instellingen van het energiedashboard op te geven als inputbron voor het dashboard.

Daarna regelt HA de rest.

Weet je wel hoe HA werk dat je deze vraag stelt? Kijk anders eens op het HA forum hier op Tweakers. Of lees de handleiding.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-06 11:20
ricdijk schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:12:
Bij mij doet alles het ook weer vanmorgen.

Maar helaas dus niet echt bruikbaar om de panelen een paar uur uit te zetten bij negatieve stroom prijzen.
Ik had afgelopen week hetzelfde. Zie ook mijn post hier en hier (Enphase forum).

Bij softwarematig uit- en aanzetten, startten sommige inverters niet meer. Ook niet door de groep even uit te schakelen. Pas als ik de DC stekker (Dus stekker van paneel op inverter) van de inverter haal en terugsteek, start hij meteen op. Da's dus eigenlijk hetzelfde als een nacht wachten, want dan is er ook even geen DC spanning.

Contact gehad met support van Enphase-NL, zij hebben op afstand een analyse gedaan. Dit was hun antwoord gisteren "Dit probleem is het gevolg van een Firmware probleem met de gateway. Ik heb de laatste correcte FW naar de gateway geduwd en daarmee is dit probleem opgelost.Houd deze site de komende 48 uur in de gaten. U zult morgen ook te maken krijgen met een productieprobleem, maar dit probleem wordt overmorgen opgelost."

Vanmorgen bij dageraad gaat het lampje (power generating, Upgrade van micro-omvormer wordt uitgevoerd volgens handleiding) op de Envoy weer groen knipperen. In de event-log zie ik dat er allerlei updates naar de inverters wordt gestuurd. Zoals Starting download of procload en Starting download of parm0. En inderdaad ging 1 paneel even uit, maar zojuist na update weer produceren.

Volgens support zou het dus (pas) morgen opgelost moeten zijn. Ik zal het testen en hier melden.

[ Voor 0% gewijzigd door H4nsie op 22-07-2023 10:07 . Reden: autocorrect zit me dwars :-) ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Voor de Domoticz fanclub (net zoals ik):
Version 2023.2 (July 21 2023) is uit met oa:
- Implemented: Enphase, (V7 firmware) added support for enabling/disabling power production
Voor meer details zie https://www.domoticz.com/forum/viewtopic.php?t=40563

Al moet ik bekennen dat ik de Enphase integratie nog steeds laat voor wat het is en de benodigde gegevens 'gewoon' binnenhaal met een curl command en verwerk met dzVents scripts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m.eddy
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:19
H4nsie schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 10:04:
[...]

Ik had afgelopen week hetzelfde. Zie ook mijn post hier en hier (Enphase forum).

Bij softwarematig uit- en aanzetten, startten sommige inverters niet meer. Ook niet door de groep even uit te schakelen. Pas als ik de DC stekker (Dus stekker van paneel op inverter) van de inverter haal en terugsteek, start hij meteen op. Da's dus eigenlijk hetzelfde als een nacht wachten, want dan is er ook even geen DC spanning.

Contact gehad met support van Enphase-NL, zij hebben op afstand een analyse gedaan. Dit was hun antwoord gisteren "Dit probleem is het gevolg van een Firmware probleem met de gateway. Ik heb de laatste correcte FW naar de gateway geduwd en daarmee is dit probleem opgelost.Houd deze site de komende 48 uur in de gaten. U zult morgen ook te maken krijgen met een productieprobleem, maar dit probleem wordt overmorgen opgelost."

Vanmorgen bij dageraad gaat het lampje (power generating, Upgrade van micro-omvormer wordt uitgevoerd volgens handleiding) op de Envoy weer groen knipperen. In de event-log zie ik dat er allerlei updates naar de inverters wordt gestuurd. Zoals Starting download of procload en Starting download of parm0. En inderdaad ging 1 paneel even uit, maar zojuist na update weer produceren.

Volgens support zou het dus (pas) morgen opgelost moeten zijn. Ik zal het testen en hier melden.
Interessant verhaal. Kun je aangeven welke versies je draaide voor en na de updates? Op gateway en micro niveau?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 25-06 11:20
m.eddy schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 22:15:
[...]

Interessant verhaal. Kun je aangeven welke versies je draaide voor en na de updates? Op gateway en micro niveau?
Gateway is gebleven op D7.6.175
Eergisteren zat precies de helft van de inverters (Allen IQ7A) op versie 520-00082-r01-v04.27.04 en de andere helft op 520-00082-r01-v04.28.07.
Profiel is EN 50549-1:2019 RfG E02 Netherlands gebleven.
Vandaag alle inverters op 520-00082-r01-v04.28.07

Vraag me af of deze upgrade het probleem van het niet starten van de inverters na inschakelen productie-switch gaat oplossen. Inverters op zowel de oude als de nieuwe firmware startten toen niet.
Daarentegen... in de event-log zie je dat meerdere images (zoals procload en parm0) gisteren werden gedownload naar de inverters. Wellicht hadden de inverters op versie 520-00082-r01-v04.28.07 slechts een deel van de downloads gekregen?

Enfin, morgen als support weer aan het werk is en mee kan kijken, ga ik de productieswitch schakelen en kijken of alle inverters gaan starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AmNL
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 29-05 15:19
phenomic schreef op donderdag 13 juli 2023 @ 10:50:
Entity Todays power production stays at 0.

Envoy S metered???? but without CTs Softwareversie D7.6.175 (f79c8d)

Problem since last firmware update. with

https://192.168.xx.xx/production.json

code:
1
{"production":[{"type":"inverters","activeCount":10,"readingTime":1689099613,"wNow":101,"whLifetime":646210},{"type":"eim","activeCount":0,"measurementType":"production","readingTime":1689099624,"wNow":-0.709,"whLifetime":0.0,"varhLeadLifetime":0.0,"varhLagLifetime":0.0,"vahLifetime":0.04,"rmsCurrent":0.319,"rmsVoltage":236.195,"reactPwr":0.853,"apprntPwr":75.334,"pwrFactor":0.0,"whToday":0.0,"whLastSevenDays":0.0,"vahToday":0.04,"varhLeadToday":0.0,"varhLagToday":0.0}],"consumption":[{"type":"eim","activeCount":0,"measurementType":"total-consumption","readingTime":1689099624,"wNow":-1.336,"whLifetime":0.0,"varhLeadLifetime":0.0,"varhLagLifetime":0.0,"vahLifetime":0.0,"rmsCurrent":0.404,"rmsVoltage":251.885,"reactPwr":1.399,"apprntPwr":101.217,"pwrFactor":-0.01,"whToday":0.0,"whLastSevenDays":0.0,"vahToday":0.0,"varhLeadToday":0.0,"varhLagToday":0.0},{"type":"eim","activeCount":0,"measurementType":"net-consumption","readingTime":1689099624,"wNow":-0.454,"whLifetime":0.0,"varhLeadLifetime":0.0,"varhLagLifetime":0.0,"vahLifetime":0.0,"rmsCurrent":-0.045,"rmsVoltage":251.885,"reactPwr":0.546,"apprntPwr":24.581,"pwrFactor":-0.06,"whToday":0,"whLastSevenDays":0,"vahToday":0,"varhLeadToday":0,"varhLagToday":0}],"storage":[{"type":"acb","activeCount":0,"readingTime":0,"wNow":0,"whNow":0,"state":"idle"}]}

lots of info, but the v1 api always gives 0

https://192.168.xx.xx/api/v1/production

{
"wattHoursToday": 0,
"wattHoursSevenDays": 0,
"wattHoursLifetime": 0,
"wattsNow": 0
}

thats probably why sensor Today's Energy Production stays at 0 Wh all day.

sensors for inverters and sensor 'current power production' looks ok and do give output.

Heb Issue aangemaakt op de github ook.
Ik heb hier hetzelfde probleem en zag dat er al vragen over werden gesteld op de Enphase site. Dus even besloten geduld te oefenen. Nu zag ik dat er daar gesuggereerd werd gebruik te maken van
envoy.local/ivp/pdm/energy

Deze geeft via de browser bij mij inderdaad mooi de gewenste info op, echter als ik hem via mijn (verder prima werkende python script, met werkende sessionID) zo probeer uit te lezen krijg ik een 401 terug. Iemand enig idee waarom dat is en/of wat ik er aan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
AmNL schreef op zondag 23 juli 2023 @ 12:26:
[...]

Ik heb hier hetzelfde probleem en zag dat er al vragen over werden gesteld op de Enphase site. Dus even besloten geduld te oefenen. Nu zag ik dat er daar gesuggereerd werd gebruik te maken van
envoy.local/ivp/pdm/energy

Deze geeft via de browser bij mij inderdaad mooi de gewenste info op, echter als ik hem via mijn (verder prima werkende python script, met werkende sessionID) zo probeer uit te lezen krijg ik een 401 terug. Iemand enig idee waarom dat is en/of wat ik er aan kan doen?
Dan ben je al verder dan ik, want ik krijg met die nieuwe url ook in browser 401, ook na inlog met enlighten account via entrez.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Lawrentz schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:20:
Voor de Domoticz fanclub (net zoals ik):
- Implemented: Enphase, (V7 firmware) added support for enabling/disabling power production

Al moet ik bekennen dat ik de Enphase integratie nog steeds laat voor wat het is en de benodigde gegevens 'gewoon' binnenhaal met een curl command en verwerk met dzVents scripts.
Betekent dit dat we binnenkort op HA ook officiële support kunnen verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
Ik kan niet meer inloggen via Installer Login met een token via Entrex.EnphaseEnergy.com, ik krijg de foutmelding 'Bad Token' hebben mee rmensen dat probleem (gehad)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
Panzer_V schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 09:57:
[...]

Je dient de ‘lifetime sensor’ bij de instellingen van het energiedashboard op te geven als inputbron voor het dashboard.

Daarna regelt HA de rest.
Ik heb dit gedaan, werkt in principe nu wel vanaf het installeren van de DEV plugin github
Alleen de hele lifetime productie wordt op de dag 1 geteld van installatie, en de dagen erna klopt alles gewoon
alleen nu zijn wel mijn maand/jaar opbrengsten/kosten overzichten stuk daardoor.

Wordt dit de sqlite database editten???? of iemand een beter idee om dit op te lossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Dit is wel erg HA en niet perse Enphase, maar je zoekt https://github.com/macxq/...ard-data-(statistic-data)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
ricdijk schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 08:12:
Was ik ook eerst van plan, maar communicatie met de inverters gaat sowieso heel traag, je zit zeker met een latency van 5 minuten.

Het plan dat ik nu in gedachten heb is om een dummy-load te installeren met 3 verwarmertjes van 1, 2 en 4 kilowatt. Die stuur je dan met 3 relais aan zodat je in 3 bit een vermogen van 1 tot 7kw kan afvoeren. Zo kan je dus je panelen virtueel uitschakelen en zelfs nog wat extra verbruiken bij negatieve prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich
  • Laatst online: 21-06 19:17

filthy rich

löp wa los

Edit: Boel van stroom gehaald en installatie nog keer gedaan met telefoon. Lijkt opgelost, alleen nog geen live feed.

[ Voor 104% gewijzigd door filthy rich op 29-07-2023 20:00 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
filthy rich schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:00:
Familielid (gepensioneerd elektricien) heeft vandaag zonnepanelen geinstalleerd op zijn dak. Hij heeft de envoy enphase S standard

Het lukte hem niet om de boel te activeren dus heeft ie mij gebeld (nooit gedaan).
Inmiddels ben ik halve dag aan het kloten om het werkend te krijgen op afstand (quick assist).

Wat heb ik gedaan:
ingelogd via gateway op zijn pc, boel zo ver mogelijk ingevuld (hij kon niet zijn straatnaam invullen in de app, lukte op geen enkele wijze).
Daarna hem nog keer met de app laten proberen (hij kwam nu wel verder dan eerst).
Maar er is geen stroomproductie te zien in de envoy.

Meldingen die ik zie:
Niet alle stappen zijn goed doorlopen: stap 3 (communiceren) faalt.
NL not connected to Enpower?
Micro-omvormers (IQ8M) rapporteren niet.
Signaal micro omvormers is slecht.
Er lijkt geen stroomproductie te zijn (of komt dat omdat er niet gecommuniceerd wordt)?

Zouden de panelen te ver van de envoy liggen, of is dit in het systeem zelf nog op te lossen? Herkent iemand dit?
[Afbeelding]
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding][Afbeelding]
Ik verwacht dat je in het draadje Het grote Enphase topic meer support kan verwachten dan in dit draadje.

Inhoudelijk
Ondanks de nodige informatie mis ik nog het eea aan informatie.
Eerste wat zo bij me opkomt:
  • Hoeveel panelen/micro-omvormers verwacht je te zien in de Envoy?
    (Er lijken nu 9 panelen/micro-omvormers verbonden in de Envoy. Zijn ze dit idd allemaal?)
  • Je hebt je twijfels over de afstand tussen de Envoy en de micro-omvormers maar die afstand vermeld je niet. Wat is de afstand tussen de panelen en de Envoy?
  • Wat zie je in de Enlighten Portal?
    Soms communiceert de Envoy niet maar leveren de panelen wel en dat zie je dan terug in de Enlighten Portal
  • Wat zegt de P1 meter en/of de slimme meter?
  • En natuurlijk: RTFM (Read the Fantastic Manual) van mn de Envoy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich

filthy rich

löp wa los

Lawrentz schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 19:43:
[...]

Ik verwacht dat je in het draadje Het grote Enphase topic meer support kan verwachten dan in dit draadje.

Inhoudelijk
Ondanks de nodige informatie mis ik nog het eea aan informatie.
Eerste wat zo bij me opkomt:
  • Hoeveel panelen/micro-omvormers verwacht je te zien in de Envoy?
    (Er lijken nu 9 panelen/micro-omvormers verbonden in de Envoy. Zijn ze dit idd allemaal?)
  • Je hebt je twijfels over de afstand tussen de Envoy en de micro-omvormers maar die afstand vermeld je niet. Wat is de afstand tussen de panelen en de Envoy?
  • Wat zie je in de Enlighten Portal?
    Soms communiceert de Envoy niet maar leveren de panelen wel en dat zie je dan terug in de Enlighten Portal
  • Wat zegt de P1 meter en/of de slimme meter?
  • En natuurlijk: RTFM (Read the Fantastic Manual) van mn de Envoy
Ik dacht dat ik in dat draadje aan het posten was :X :$ Het communiceren lijkt nu wel te werken. Alleen nog geen live feed. P1 meter zegt niks anders slimme meter ook niet. Produceren 0/9 geeft ie aan. Kloot nog wel weer even wat aan, we zijn weer stapje verder.

[ Voor 5% gewijzigd door filthy rich op 29-07-2023 20:03 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
filthy rich schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 20:01:
[...]

Ik dacht dat ik in dat draadje aan het posten was :X :$ Het communiceren lijkt nu wel te werken. Alleen nog geen live feed. P1 meter zegt niks anders slimme meter ook niet. Produceren 0/9 geeft ie aan. Kloot nog wel weer even wat aan, we zijn weer stapje verder.
Kijk toch maar even in de handleidingen:
Je zal verplicht de IQ8M's moeten updaten en de Envoy moet ook v7.6.17 of hoger hebben voordat de IQ8M's gaan produceren, even los van alle andere eisen.

Btw, afgezien dat de communicatie nu wel werkt, in de data sheet staat:
Communicatie micro-omvormer: Powerline communication (PLC) 110 – 120 kHz (Class B ), smalle band 200 Hz
Maw, de afstand mag normaal gesproken nooit een probleem zijn.

(Zo leer ik ook elke dag weer wat bij, en dat maakt actieve deelname aan dit forum ook zo interessant)

En vergeet niet op de Enlighten portal te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• filthy rich

filthy rich

löp wa los

Lawrentz schreef op zaterdag 29 juli 2023 @ 21:12:
[...]

Kijk toch maar even in de handleidingen:
Je zal verplicht de IQ8M's moeten updaten en de Envoy moet ook v7.6.17 of hoger hebben voordat de IQ8M's gaan produceren, even los van alle andere eisen.

Btw, afgezien dat de communicatie nu wel werkt, in de data sheet staat:
Communicatie micro-omvormer: Powerline communication (PLC) 110 – 120 kHz (Class B ), smalle band 200 Hz
Maw, de afstand mag normaal gesproken nooit een probleem zijn.

(Zo leer ik ook elke dag weer wat bij, en dat maakt actieve deelname aan dit forum ook zo interessant)

En vergeet niet op de Enlighten portal te kijken.
Dit was inderdaad het euvel, moest een update doen. Zit op afstand dus e.e.a. is lastig op deze manier. Produceren werkt ook alleen in stap 4 staat dat het systeem nog niet operationeel is. Maar wellicht dat dat tijd nodig heeft.

[ Voor 7% gewijzigd door filthy rich op 29-07-2023 22:14 ]

en aans löpt wa vast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwindeB
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-06 12:09
Lawrentz schreef op zaterdag 22 juli 2023 @ 21:20:
Ik ben in dit geval voor OpenHAB / Node-Red hier naar op zoek.
Bij iemand ook bekend hoe dit daar gedaan wordt? Of te wel, met een standaard token verkregen als gebruiker of dient het ook in dit geval een token te zijn verkregen via een Installer account?
Heeft iemand dit werkend zonder Installer account?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
EdwindeB schreef op maandag 31 juli 2023 @ 10:53:
[...]

Ik ben in dit geval voor OpenHAB / Node-Red hier naar op zoek.
Bij iemand ook bekend hoe dit daar gedaan wordt? Of te wel, met een standaard token verkregen als gebruiker of dient het ook in dit geval een token te zijn verkregen via een Installer account?
Heeft iemand dit werkend zonder Installer account?
@EdwindeB,
Wat heb je zelf al gedaan om achter het antwoord op je vraag te komen?
Je zou op z'n minst even de openingspost en dit draadje even kunnen doorlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EdwindeB
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 21-06 12:09
Geen probleem.

Ik heb de instructie van Enever gevonden hoe dit via Curl te kunnen uitvoeren en dit vertaald naar code in Node-Red en ook getest via mijn eigen webserver.
https://enever.nl/zonnepanelen-aan-uit-zetten-enphase/
Het probleem is dat bij de stap wanneer je de status, of het schakelen van de panelen een 401 niet geautoriseerd melding krijgt.
Ook wanneer je dit handmatig in de browser de URL zet, krijg je deze melding. Vandaar mijn vermoeden dat je meer rechten nodig hebt.

Ik zie nu dat hij een update heeft toegevoegd waarbij vermeld wordt dat je INSTALLER toegang nodig hebt.
Ik was zelf dus ook, min of meer, al tot die conclusie gekomen, en las hier over de nieuwe feature van Domoticz en vroeg mij af men daar wel een mogelijkheid heeft gevonden om de panelen te kunnen uitzetten zonder je INSTALLER toegang hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 10:35
wernert schreef op donderdag 20 juli 2023 @ 11:55:
Als ik het locale url van mijn Enphase open, kan ik, zonder in te loggen of een token te halen met een token voor de 'owner'-rol, naar http://[lokaal ip]/installer/setup/home. (Afbeelding komt uit OP.) Ik kan dan ook de tabjes openen en bijvoorbeeld info per paneel zien.

Ik ben blij met die toegang, want zo te lezen is dat de snelste manier om rechtstreeks data op te halen voor Home Assistant. (Al ben ik een beetje de weg kwijt hoe dat dan moet, maar dat is voor een volgende post.)

Echter: ik snap niet goed waarom ik bij die pagina en gegevens kan. Nooit een installeraccount aangemaakt of dingen aangepast.

In 'toegangsrechten' op Enlighten staat netjes de installateur onder 'companies' en 'PV system maintainer". Opvallend (denk ik) is wel dat 'Enphase Energy' ook vermeld is onder 'companies'.

Zie ik het omdat ik 'mazzel' heb? Omdat ik op een oudere firmware zit (waarom?) Omdat ik een toffe installateur heb? Omdat ik toch iets aangepast heb?

Gateway: Envoy-S-Metered-EU
Gateway firmware: D7.0.88
Op mijn Envoy-S-Standard-EU lukte dat ook nog, toen hij op firmware D7.0.88 zat.
Na de recente update naar D7.6.175 is dat dicht gezet, want ik kan er nu niet meer bij.
Kwestie van tijd voordat hij bij jou ook op de nieuwe versie komt te staan.

Gelukkig werkt alles nog in Domoticz 2023.2, met de standaard Hardware interface en een user account.
(Enphase Envoy with LAN (HTTP) interface)
Hopen dat dit zo blijft. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
HA is geüpdatet naar 2023.8 maar helaas geen Envoy/IQ Gateway support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-06 21:05
Ruisbak schreef op dinsdag 1 augustus 2023 @ 09:09:
[...]

Op mijn Envoy-S-Standard-EU lukte dat ook nog, toen hij op firmware D7.0.88 zat.
Na de recente update naar D7.6.175 is dat dicht gezet, want ik kan er nu niet meer bij.
Kwestie van tijd voordat hij bij jou ook op de nieuwe versie komt te staan.

Gelukkig werkt alles nog in Domoticz 2023.2, met de standaard Hardware interface en een user account.
(Enphase Envoy with LAN (HTTP) interface)
Hopen dat dit zo blijft. :)
Ik gebruik de installer link ook regelmatig, heb er recentelijk nog mijn systeem mee kunnen reanimeren nadat deze belabberd produceerde na installatie. Daarnaast vind ik het fijn om op een detail niveau inzage te kunnen krijgen op mijn systeem. Zeker m.b.t. de omvormers. Ik zou het vervelend vinden als dit wordt dichtgezet. Zit momenteel nog op firmware D7.0.88. Had je niet de mogelijkheid om updates ergens uit te zetten?

Als dit toch dichtgezet wordt moet je dan een installer account gaan regelen door jezelf te registreren als fictieve installateur bij Enphase of zo alsnog de benodigde toegang te krijgen of moet ik dan de installateur lief aankijken? Een read only account zou ik al mee vooruit kunnen. Aan de ene kant heb ik begrip maar aan de andere kant is toch wel bijzonder te noemen dat je voor een vermogen op je dak legt maar er verder niet zoveel mee kwa inzage van je systeem.

[ Voor 20% gewijzigd door glas86 op 03-08-2023 09:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
glas86 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:20:
Ik zou het vervelend vinden als dit wordt dichtgezet. Zit momenteel nog op firmware D7.0.88. Had je niet de mogelijkheid om updates ergens uit te zetten?
Q3: Is het mogelijk om de automatische firmware / software updates van de Envoy en / of micro's uit te zetten?

Ik zit daardoor zelf nog steeds op v5 :)

[ Voor 4% gewijzigd door Pazo op 03-08-2023 09:29 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruisbak
glas86 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 09:20:
[...]

Ik gebruik de installer link ook regelmatig, heb er recentelijk nog mijn systeem mee kunnen reanimeren nadat deze belabberd produceerde na installatie. Daarnaast vind ik het fijn om op een detail niveau inzage te kunnen krijgen op mijn systeem. Zeker m.b.t. de omvormers. Ik zou het vervelend vinden als dit wordt dichtgezet. Zit momenteel nog op firmware D7.0.88. Had je niet de mogelijkheid om updates ergens uit te zetten?

Als dit toch dichtgezet wordt moet je dan een installer account gaan regelen door jezelf te registreren als fictieve installateur bij Enphase of zo alsnog de benodigde toegang te krijgen of moet ik dan de installateur lief aankijken? Een read only account zou ik al mee vooruit kunnen. Aan de ene kant heb ik begrip maar aan de andere kant is toch wel bijzonder te noemen dat je voor een vermogen op je dak legt maar er verder niet zoveel mee kwa inzage van je systeem.
Tsja, je kan ook je installateur aanspreken als je systeem niet goed werkt.
Ik heb zelf de behoefte niet om eigenhandig updates tegen te gaan houden. (Ook om eventueel garantie discussies uit de weg te gaan.)
Ik kan de totale en per paneel opbrengst nog prima in Domoticz binnen halen.
Dat is voor mij voldoende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• glas86
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 24-06 21:05
Ruisbak schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 10:10:
[...]

Tsja, je kan ook je installateur aanspreken als je systeem niet goed werkt.
Ik heb zelf de behoefte niet om eigenhandig updates tegen te gaan houden. (Ook om eventueel garantie discussies uit de weg te gaan.)
Ik kan de totale en per paneel opbrengst nog prima in Domoticz binnen halen.
Dat is voor mij voldoende.
Je totale opbrengst en per paneel is ook inzichtelijk te krijgen via de Enlighten app. Het ging mij er meer om dat ik het leuk/interessant vind om in te zien per omvormer wat deze op dit moment opwekt etc.

Het updaten laat ik voor wat het is. Dit kun je ook niet uitzetten via https://x.x.x.x/installer/setup/home maar vind daar wel veel informatie die ik interessant vind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ruisbak
glas86 schreef op donderdag 3 augustus 2023 @ 11:39:
[...]

Je totale opbrengst en per paneel is ook inzichtelijk te krijgen via de Enlighten app. Het ging mij er meer om dat ik het leuk/interessant vind om in te zien per omvormer wat deze op dit moment opwekt etc.

Het updaten laat ik voor wat het is. Dit kun je ook niet uitzetten via https://x.x.x.x/installer/setup/home maar vind daar wel veel informatie die ik interessant vind.
Om je een idee te geven, je kan in Domoticz ook je opbrengst van een paneel op het moment zien.
De grafiek bovenaan is met updates per 5 minuten.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BWxkuUf1XS8THrKuUQPD_haSRvY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/6cvT3iUB0cXCPzYjLB2shdeu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stutfuss
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 09-06 13:23
Dag,
Nieuw met enphase.
Ik heb zaterdag een enphase met 6 micros geinstalleerd. Een gebruikt setje.
Alleen ik krijg geen verbinding met de envoy s standaard.
Omdat deze al aangemeld staat.
Iemand tips om toch deze aan te melden op mijn naam? Zodat ik kan inloggen en data kan zien in de enlighten app.

Ik heb wel lokaal verbinding gemaakt, net om 21.00 en kan wel wat zien, heb nog versie: Softwareversie
D5.0.62 (5e57a9)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LinuZZ
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:04
Stutfuss schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:14:
Dag,
Nieuw met enphase.
Iemand tips om toch deze aan te melden op mijn naam? Zodat ik kan inloggen en data kan zien in de enlighten app.

Ik heb wel lokaal verbinding gemaakt, net om 21.00 en kan wel wat zien, heb nog versie: Softwareversie
D5.0.62 (5e57a9)
Zie: Pazo in "Het grote Enphase topic"

enphase 8300wp (3460 ZO, 2740 ZW, 2100 NO), 2x20 vacuümbuizen op 300l SWW, Panasonic WH-MXC12J9E8, gasloos sinds Juni 2022 Stromer st3 voor woon-werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stutfuss
Ja gezien, alleen is die man op vakantie, en is niet heel erg behulpzaam. zeg maar 60+ dus of die in staat is om email adres en wachtwoord te veranderen is misschien lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Stutfuss schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:38:
Ja gezien, alleen is die man op vakantie, en is niet heel erg behulpzaam. zeg maar 60+ dus of die in staat is om email adres en wachtwoord te veranderen is misschien lastig.
Het kan ook via Enphase support, maar die vragen daar een klap geld voor (iets van €250 staat mij bij voor eigenaars overdracht?)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ConQuestador
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:34
Pazo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:08:
[...]

Het kan ook via Enphase support, maar die vragen daar een klap geld voor (iets van €250 staat mij bij voor eigenaars overdracht?)
149 euro: https://www4.enphase.com/...-een-enphase-systeem-over

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Scheelt weer iets, maar alsnog veel geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Pazo schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 08:18:
Scheelt weer iets, maar alsnog veel geld.
klopt, maar het is wel de enige manier om officieel eigenaar (in ogen van Enphase) te worden en ook de garantie goed te regelen.

[ Voor 4% gewijzigd door ConQuestador op 09-08-2023 08:23 ]

Panasonic 12J T-CAP | Atlantic Explorer 270L | 4 x MHI SRK24ZS-WF + SRF35ZS-W | 12.000 Wp Enphase | Home Assistant, Heishamon, Mhi-ctrl | Alfa Romeo Giulia Veloce

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lawrentz
Stutfuss schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:38:
...zeg maar 60+ dus of die in staat is om email adres en wachtwoord te veranderen is misschien lastig.
60+?
Heb je het hier over IQ, schoenmaat, vetpercentage?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:51
Stutfuss schreef op dinsdag 8 augustus 2023 @ 21:14:
Dag,
Nieuw met enphase.
[…]
Je stelt deze vraag in het verkeerde draadje. Als je niet in je Envoy kan moet je dat eerst oplossen voordat je ook maar aan Domotica kan denken.

Hier moet je zijn voor algemene Enphase/Envoy vragen Het grote Enphase topic

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stutfuss
Jep okee.
Gaan we doen Richie.

Ik ben gewoon instaat om nu die 6 micros en q relais weg te halen en een goodwe 1500 er neer te hangen.
Die kost ook 150 en kan ik die enphase spullen verkopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

Stutfuss schreef op woensdag 9 augustus 2023 @ 18:20:
Jep okee.
Gaan we doen Richie.

Ik ben gewoon instaat om nu die 6 micros en q relais weg te halen en een goodwe 1500 er neer te hangen.
Die kost ook 150 en kan ik die enphase spullen verkopen.
Of de micro's gebruiken met een losse kWh-meter. Of dat zelf niet. De micro's hebben geen controller nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:27

manon

het leven gaat niet over rozen

Goedemiddag
Gebruik al een tijdje Domoticz icm Enphase
Tot versie 5 van Enphase ging het uitlezen goed
Na de update naar versie D7.6.175 kan ik de Envoy en de panelen niet meer uitlezen in Domoticz
Wat ik al gedaan heb
-Domoticz geupdate met de beta versie 2023.2 (15503)
-browser cache geleegd
-ip adres gecontoleerd
-De envoy lokaal uitgelezen, kon alle waardes zien

Wie kan aangeven waar ik moet zoeken om alles weer zichtbaar te krijgen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17:12
manon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:28:
Goedemiddag
Gebruik al een tijdje Domoticz icm Enphase
Tot versie 5 van Enphase ging het uitlezen goed
Na de update naar versie D7.6.175 kan ik de Envoy en de panelen niet meer uitlezen in Domoticz
Wat ik al gedaan heb
-Domoticz geupdate met de beta versie 2023.2 (15503)
-browser cache geleegd
-ip adres gecontoleerd
-De envoy lokaal uitgelezen, kon alle waardes zien

Wie kan aangeven waar ik moet zoeken om alles weer zichtbaar te krijgen ?
Op de hardware pagina van de Envoy je enlighten inlog gegevens invullen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cGYpsX9F9rrA0CZ_YQVGinin2bI=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/eeRTWwzKLFwpQ2cClJyDOMFj.jpg?f=user_large

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• manon
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:27

manon

het leven gaat niet over rozen

Burning_Tyre schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 16:36:
[...]

Op de hardware pagina van de Envoy je enlighten inlog gegevens invullen:

[Afbeelding]
Gebruikersnaam en wachtwoord waren ook ingevuld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
manon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:13:
[...]
Heb je ook de posts van de laatste 1-2 maanden doorgelezen?
Hier kan je ongetwijfeld het antwoord op je vraag vinden.

Daarnaast raad ik aan om eerst de gegevens via een http request (curl) op te halen zodat je zeker weet dat je alle juiste gegevens ter beschikking hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hremijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15-06 23:34
manon schreef op dinsdag 15 augustus 2023 @ 17:13:
[...]

Je zou ook nog op het Domotiz forum kunnen vragen:
https://www.domoticz.com/forum/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Vanavond eens besloten toch maar moeite te doen om mijn Enphase data weer in home assistent te krijgen.

Ik een installer account aangemaakt, en deze gelinkt aan mijn enphase account. Het lukt me om hiermee in te loggen en data te zien.

Vervolgens heb ik de HACS installer integratie geinstalleerd.

Maar wat ik ook doe: Ik krijg de installer account niet werkend.. Uiteindelijk dus maar gewoon mijn "normale" account gelinkt, en deze doet het zonder problemen.

In de log zie ik dat het ophalen van een token niet lukt. Maar ik heb geen idee waarom niet
code:
1
2
3
Exception: Could not fetch access token from envoy; HTTP 400: {
  "message": "Failed to obtain access_code"
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
ConQuestador schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:33:
Vanavond eens besloten toch maar moeite te doen om mijn Enphase data weer in home assistent te krijgen.

Ik een installer account aangemaakt, en deze gelinkt aan mijn enphase account. Het lukt me om hiermee in te loggen en data te zien.

Vervolgens heb ik de HACS installer integratie geinstalleerd.

Maar wat ik ook doe: Ik krijg de installer account niet werkend.. Uiteindelijk dus maar gewoon mijn "normale" account gelinkt, en deze doet het zonder problemen.

In de log zie ik dat het ophalen van een token niet lukt. Maar ik heb geen idee waarom niet
code:
1
2
3
Exception: Could not fetch access token from envoy; HTTP 400: {
  "message": "Failed to obtain access_code"
}
Heb je al geprobeerd om een http request te doen van de CLI?
(En wat was het resulaat?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Lawrentz schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:43:
[...]

Heb je al geprobeerd om een http request te doen van de CLI?
(En wat was het resulaat?)
Via de entrez website heb ik een token kunnen genereren waarmee ik lokaal toegang tot mijn systeem kon krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
ConQuestador schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 21:46:
[...]

Via de entrez website heb ik een token kunnen genereren waarmee ik lokaal toegang tot mijn systeem kon krijgen.
(Die lokale toegang tot je systeem geloof ik wel.)
Het gaat in eerste instantie om het succesvol kunnen uitvoeren van een http request vanaf de CLI voordat je gaat beginnen aan de HACS integratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 24-06 17:50
Ik wacht even af tot de officiële integratie het binnenkort weer doet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
ascent schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 00:49:
Ik wacht even af tot de officiële integratie het binnenkort weer doet :)
Komt die binnenkort dan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
Ja, met de september release

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Panzer_V
ascent schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:43:
[...]

Ja, met de september release
Wow….dat is cool!

Hopelijk komt er snel een stappenplan hoe te migreren van de HACS versie naar de nieuwe ‘standaard’ integratie.

Is ook bekend welke broncode gebruikt gaat worden voor de standaard integratie? Is dat toevallig de Brian Campbell brench?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@ConQuestador Momenteel is voor Home Assistant en versie 7 deze integratie het beste te gebruiken. Dit is de 'opvolger' van de bekende posixx integratie die hier ook vaak genoemd wordt. Zie ook dit bericht van @yoda-ict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Panzer_V schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 08:49:
[...]

Wow….dat is cool!

Hopelijk komt er snel een stappenplan hoe te migreren van de HACS versie naar de nieuwe ‘standaard’ integratie.

Is ook bekend welke broncode gebruikt gaat worden voor de standaard integratie? Is dat toevallig de Brian Campbell brench?
Ik kreeg https://github.com/home-assistant/core/pull/97862 en https://github.com/home-a...gration:+enphase_envoy%22 (die gebruikt die gebumpte pyenphase) door

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ConQuestador
Lawrentz schreef op maandag 21 augustus 2023 @ 22:37:
[...]

(Die lokale toegang tot je systeem geloof ik wel.)
Het gaat in eerste instantie om het succesvol kunnen uitvoeren van een http request vanaf de CLI voordat je gaat beginnen aan de HACS integratie
De login post werkt, de 2e post om een token te genereren geeft een http 500 error met de melding:

code:
1
Failure in loading token configuration for xxxxxxxxxxxx and 12212xxxxxxx envoy

Dezelfde flow werkt wel met mijn user account. En als ik bij bovenstaande een andere serial_num invoer dan zegt ie ook dat die envoy niet gekoppeld is aan mijn account.
Kortom: Hij lijkt wel goed gekoppeld te zijn e.d. maar een token krijg ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lawrentz
ConQuestador schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 09:15:
[...]

De login post werkt, de 2e post om een token te genereren geeft een http 500 error met de melding:

code:
1
Failure in loading token configuration for xxxxxxxxxxxx and 12212xxxxxxx envoy

Dezelfde flow werkt wel met mijn user account. En als ik bij bovenstaande een andere serial_num invoer dan zegt ie ook dat die envoy niet gekoppeld is aan mijn account.
Kortom: Hij lijkt wel goed gekoppeld te zijn e.d. maar een token krijg ik niet.
Kijk nog even naar één van mijn voorgaande posts (Lawrentz in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica") voor een verwijzing naar de handleiding en hoe ik een token heb aangemaakt, hopende dat dit ook voor jou gaat werken.

En op (Lawrentz in "[Enphase] Envoy / IQ Gateway lokaal uitlezen voor domotica") met op regel 20 een voorbeeld van een http request die je eenvoudig op de CLI kan plakken.
Dat dit DzVents/Domoticz is maakt in eerste instantie niet zoveel uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmTri
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-06 10:12
Sinds een paar maanden ligt er hier ook een 3-fase Enphase systeem met een standaard Envoy. Aangezien het geen metered versie is, zie ik alleen de opgewekte stroom in de Enphase app. Leuk, maar niet het volledige plaatje. Om wat meer inzicht te krijgen ben ik aan de slag gegaan met iets wat toch al op m'n to-do lijstje stond: Home Assistant. De Enphase integratie van briancmpbll geïnstalleerd, evenals de DSMR Slimme Meter integratie. Cool, een stuk meer inzicht zo! 8)

Nu leek het me leuk om real time te kunnen zien hoeveel ik opwek en wat ik terug lever. Echter lijkt de waarde wNow van mijn envoy/production.json maar 1 x per 30 seconden te updaten? Nu vind ik dat op zich niet heel erg en om een mooi grafiekje te maken is een interval van 30 seconden eigenlijk prima. Real time zou tof zijn, maar ik denk dat ik het hier maar mee moet doen?

Om de waarden in sync te houden heb ik in HA een sensor gemaakt die getriggered wordt door update van de envoy sensor 'current_power_production':
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
template:
  - trigger:
      - platform: state
        entity_id: sensor.envoy_1223090XXXXX_current_power_production          
    sensor:
      - name: "Teruglevering"
        unique_id: actuele_teruglevering
        unit_of_measurement: "W"
        state: >
          {% set consumption = states('sensor.electricity_meter_power_consumption') | float %}
          {% set production = states('sensor.electricity_meter_power_production') | float %}

{{ [0, -((consumption - production) * 1000) | round(0)] | max }}

Het idee achter deze sensor is om de waarde weer te geven die mijn slimme meter op z'n schermpje weergeeft als Actueel Vermogen, maar dan positief (of 0 indien ik niet terug lever).
Dit lijkt prima te werken, steeds als er een update komt van de envoy, dan update ook mijn nieuwe sensor.

Maar wanneer ik de twee sensors (opbrengst & teruglevering) over elkaar heen plot dan zie ik iets wat nooit kan kloppen; ik lijk soms meer terug te leveren dan dat ik opwek:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jb_0xQVrsGkHEWyC5F81uFtkdQs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Hrmj3o9cFYCi89xhKscIdRAg.jpg?f=fotoalbum_large

Het lijkt er op of de waarde van vNow soms onjuist is, maar ik ga er vanuit dat de waardes die mijn Envoy en Slimme Meter geven kloppen. Aangezien ik net begonnen ben met HA zal het wel aan mij liggen. :+

Wat gaat er hier mis?

edit: misschien is dit meer een vraag voor in het Smart Home / HA gedeelte van het forum.. (?)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:49
EmTri schreef op maandag 28 augustus 2023 @ 18:53:
Het lijkt er op of de waarde van vNow soms onjuist is, maar ik ga er vanuit dat de waardes die mijn Envoy en Slimme Meter geven kloppen. Aangezien ik net begonnen ben met HA zal het wel aan mij liggen. :+

Wat gaat er hier mis?
Niets, ik heb (helaas) hetzelfde ondervonden. Het ligt niet aan jou maar aan hoe de enphase zijn productie weergeeft. Ik heb na heel veel pielen dit voor elkaar gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/qSZFeBhQSPw0Efc5NHt_JBVPn6c=/800x/filters:strip_exif()/f/image/A3jYKSZki6QIrda7yTiKIJjo.png?f=fotoalbum_large

Ik heb op 2 verschillende manieren nu de werkelijke consumptie proberen te bereken maar de waardes die je ziet kan nooit. Ik was niet thuis en standby gebruikt mijn huis 130watt met om de zoveel tijd een piek naar 250 als de koelkast aan gaat. Alle pieken die je dus ziet in de Grid+Solar grafieken komen door een fout in de berekening.

Waar ik achter ben gekomen is dat de Enpase (niet metered) als productie in watt het totaal van de microinverters optelt. Deze rapporteren echter om de zoveel tijd (onafhankelijk van elkaar en op verschillende tijdstippen) en niet live. De productie die je dus ziet in de Enphase API of op de Web GUI is 'oud' en een som van alle inverters die misschien wel 2 minuten geleden zichzelf hebben gemeld. Dit dus optellen bij de aggragate van de P1 gaat dus nooit kloppen ;( Je ziet dus ook helemaal links (om 17:00) dat ik meer teruglever dan opwek. Zou mooi zijn als dat echt zo is :+ Maar waarschijnlijk waren er om 17:00 net wat minder wolken maar hebben de inverters zich nog niet gemeld. De P1 geeft het wel gelijk live.

Ik ga nu zelf maar een kwh meter plaatsen tussen de panelen en zo het verbruik bepalen, dat moet dan wel kloppen met de P1 meter gegevens. Tenzij iemand mijn verhaal hierboven kan ontkrachten... (overigens, haal met de api maar het /api/v1/production endpoint binnen of /api/vi/production/inverters en wacht op een paar wolken. Er gebeurd een hele tijd niets :/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EmTri
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-06 10:12
Okay dan. En ik maar denken dat de waarde die de Envoy aangeeft juist is. Blijkbaar niet dus. 8)7
Dank voor je reply, kan ik stoppen met m'n brein hier over te breken en eens gaan nadenken of een losse kwh meter wellicht dan ook iets voor mij is.

Beetje jammer is dit wel, het zou tof zijn als Enphase nog eens real time / streaming info zou kunnen inbouwen in de firmware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy

decramy

In plaats van wNow... Bestaat er ook een kWh variant? Heb zelf een metered, dus ik weet het niet. Ik gebruik de Lifetime kWh in m'n energy dashboard. Ben wel benieuwd naar de getallen die daar uit komen...

Pagina: 1 ... 15 ... 23 Laatste