Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
RobIII schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 09:35:
Ja, vanavond dat maar eens proberen...
Ik snap er echt geen ene <beep> van. Ik krijg gewoon een token, maar somehow vreet 'ie die niet (401 unauthorized op /ivp/peb/devstatus). Ook niet als ik 't via curl probeer op te vragen.

@Kingiez Mag ik vragen welke versie je Envoy draait? En zou je 't eventueel eens kunnen proberen met een "gewone" (owner?) account?

[ Voor 6% gewijzigd door RobIII op 05-07-2023 23:22 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingiez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 09:28
RobIII schreef op woensdag 5 juli 2023 @ 23:21:
[...]

Ik snap er echt geen ene <beep> van. Ik krijg gewoon een token, maar somehow vreet 'ie die niet (401 unauthorized op /ivp/peb/devstatus). Ook niet als ik 't via curl probeer op te vragen.

@Kingiez Mag ik vragen welke versie je Envoy draait? En zou je 't eventueel eens kunnen proberen met een "gewone" (owner?) account?
Ik draai versie D7.6.175, ik heb geen gewoon owner account, maar als ik een owner token ophaal dan werkt de devstatus pagina niet. Je hebt met de nieuwe update een installer account of DHZ account nodig.

Als je de pagina ook niet kan openen via de browser, dan gaat het naar mijn weten ook niet werken met automation... :(

Its me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
weet iemand wat de beste methode is om over te stappen op de 'Enphase Envoy Installer' installatie via HACS vanaf de 'normale' integratie zonder data te verliezen en alle dashboards opnieuw in te hoeven stellen?

Ik gok:
- oude integratie verwijderen
- herstarten
- nieuwe integratie installeren
- herstarten

maar kan ik alle entities dan weer renamen naar de huidige entities? ik heb namelijk nogal wat sensor templates :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Kingiez schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 00:47:
Als je de pagina ook niet kan openen via de browser, dan gaat het naar mijn weten ook niet werken met automation... :(
Wacht even... welke pagina? Hoe kom ik daar? Of bedoel je de 'pagina' die de JSON returned?

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kingiez
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 26-06 09:28
RobIII schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 01:25:
[...]

Wacht even... welke pagina? Hoe kom ik daar? Of bedoel je de 'pagina' die de JSON returned?
Ik bedoel dat je via de browser naar de envoy ui gaat, en dan (na login) handmatig de https://{my-envoy-ip}/ivp/peb/devstatus pagina opent in je browser

Its me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoadXY
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 11:21
Kingiez schreef op donderdag 6 juli 2023 @ 00:47:
[...]

Ik draai versie D7.6.175, ik heb geen gewoon owner account, maar als ik een owner token ophaal dan werkt de devstatus pagina niet. Je hebt met de nieuwe update een installer account of DHZ account nodig.

/ivp/peb/devstatus en /ivp/peb/devstatus zijn gestopt te werken sinds de update van afgelopen week.
Nadat ik mijn ownersaccount omgezet had naar een installer account werkt het inderdaad weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 27-06 20:14

Xtremelead

powered by E-MU

Hier ook afgelopen nacht D7.6.175 gekregen. Envoy pagina gaat ineens via https en wat errors te zien bij Enpower en onderin bij Database Size. Bovendien klopt mijn lifetime production niet meer. Die staat op eens op 684kWh in plaats van 9MWh.
Ook werkt de standaard Home Assistant integratie niet meer. Hopelijk komt de beloofde (?) update snel beschikbaar en wordt ie ook uitgerold

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• H4nsie
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 26-06 23:26
Hier tot gister op v5 en vanmorgen rond 8:20 (eindelijk, paar keer gevraagd) over op v7.
Inderdaad een redirect naar ssl over 443 en de envoy biedt een self signed certificate die vanaf vandaag een jaar geldig is. Moest mijn Domoticz script de query aanvullen met ‘verify=false’ zodat hij het cert accepteert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shadylog
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 27-06 11:38
ArPi75 schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 13:32:
[...]

Ja met HA geen probleem. Er zijn meerdere integraties waarbij de "Production" switch uitgezet kan worden. Hier al enige tijd in gebruik, zodra de netto prijs <0 wordt gaat de productie uit en weer aan als de prijs weer >0 wordt.
Hey arpi, ik las ook elders dat je een speciaal gridprofile "net zero" oid kan laten installeren. Deze gaat dan alleen produceren zoveel als er verbruikt wordt. Is dat nuttig in deze situatie van negatieve energieprijzen? Of wordt je betaalt voor verbruik met dynamisch contract?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 16:19
shadylog schreef op vrijdag 7 juli 2023 @ 16:41:
[...]

Hey arpi, ik las ook elders dat je een speciaal gridprofile "net zero" oid kan laten installeren. Deze gaat dan alleen produceren zoveel als er verbruikt wordt. Is dat nuttig in deze situatie van negatieve energieprijzen? Of wordt je betaalt voor verbruik met dynamisch contract?
Bij negatieve prijzen krijg je met een dynamisch contract inderdaad betaald voor de stroom die je afneemt. Puur financieel is het dus niet nuttig. Aan de andere kant is het in principe wel ecologisch verantwoord om een zero export profiel te gebruiken. Dit zou je zover ik weet bij Enphase zelf kunnen aanvragen.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RichieB
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 16:57
Ik heb vanochtend ook firmware D7.6.175 gepushed gekregen (had nog D5). Dus ik heb mijn Prometheus exporter moeten aanpassen om tokens te gebruiken. Daarvoor heb ik de code uit de Home Assistant HACS van @yoda-ict / posixx geleend, waarvoor dank! Daar heb ik wel een paar aanpassingen in gemaakt:
  1. Het "6 maanden owner token" heeft geen installer rechten, ook al ben ik als owner ook installer. Om meer data te kunnen zien moet je use_enlighten_owner_token op false zetten en commissioned op true. Dan krijg je een token met installer rechten.
  2. Er zit een bug in de URL voor het Commissioned token. Daar heb je alleen last van als je het owner token niet gebruikt. Die bug heb ik opgelost.
  3. Ik wilde ook de data uit /ivp/peb/devstatus gebruiken. Daarvoor heb je installer rechten nodig. Ik heb dus het devstatus endpoint toegevoegd aan de module.
  4. De Envoy update de data elke 15 minuten. Dat is veel te weinig. In D5 gebruikte ik het /installer/pcu_comm_check endpoint om de inverters geforceerd te pollen. Dat endpoint lijkt er ook in D7.6.175 nog te zijn, maar daar heb je wel installer rechten voor nodig. Ook daarvoor heb ik code toegevoegd.
Dat laatste punt heb ik nog niet kunnen testen (het is donker nu) maar ik zal laten weten of dat ook met D7.6.175 werkt.

Panasonic WH-MDC09J3E5, Atlantic Explorer V4 270C, 57x PV 23115 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:14

Japie.G

Colour Classic

Voor de NodeRED gebruikers werkt deze flow perfect :-)

https://github.com/Maarten234/Enphase-Envoy-D7.0.X-node-red

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
RichieB schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 00:16:
[...]
Dat laatste punt heb ik nog niet kunnen testen (het is donker nu) maar ik zal laten weten of dat ook met D7.6.175 werkt.
Helaas lijkt dit niet te werken. Ik roep het /installer/pcu_comm_check endpoint nu elke 30 seconden aan en krijg daarop een HTTP 200 antwoord, maar de waardes van elke inverter verandert slechts 1x per 15 minuten. Wel veranderen de inverters elk op een ander moment. Dus elke minuut verandert er wel een inverter maar elke inverter blijft 15 minuten hetzelfde rapporten. :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• I_stealth_I
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-06 06:08

I_stealth_I

Tweak It OR leave it!

Nu alleen nog even iets handigs vinden om deze naar Home Assistant tellers en entities weg te schrijven.Maar het werkt prima.

Moest alleen in de 'Set http headers' functie blokje even 'var' voor het token zetten.

/dev/null

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japie.G
  • Laatst online: 16:14

Japie.G

Colour Classic

I_stealth_I schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:34:
[...]

Nu alleen nog even iets handigs vinden om deze naar Home Assistant tellers en entities weg te schrijven.Maar het werkt prima.

Moest alleen in de 'Set http headers' functie blokje even 'var' voor het token zetten.
Als je hass gebruikt kun je beter de rechtstreekse integratie gebruiken :-)

Renault Scenic E-Tech EV - PV-Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyVi
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 27-06 14:38
Ik kwam er gister avond achter ineens D7.6.175 te hebben 🤨

Via de installer idd redirect en dat ik een token moest aanvragen, gedaan via de link. Moest daarna kiezen voor commissioned of uncommissioned het was voor mij nogal vaag wat nou precies het verschil was omdat ik al een geïnstalleerde installatie had. Uiteindelijk dus de uncommissioned, kreeg ik de string en kon ik weer lokaal inloggen.

Op diverse forums kwam ik er achter dat ik het via HACS het eenvoudigste weer werkend kon krijgen.

Ik gebruikte nooit HACS omdat ik mijn HA zo clean mogelijk wil houden, maar goed nu nood gedwongen toch maar geïnstalleerd en een paar integraties geprobeerd uiteindelijk werkte Posixx het beste voor mij.

Ik denk dat ik uiteindelijk maar op zoek ga naar een 3 fase meter om een lokale altijd stabiele meting van mijn productie te kunnen bijhouden.

Heeft iemand daar nog goede tips voor? Ik zat zelf te denken een shelly

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 15-05 21:36
Hier ook de Envoy update gehad... dus onafhankelijk ingeruild voor meer lokale info (temperatuur per inverter enzo....).

Mijn node-red flows waren snel aangepast door een extra header toe te voegen (Authorization: Bearer <token code>) en https ipv http. Heb meteen ook temperatuurgrafiek toegevoegd (zie foto)

Mijn aangevraagde token is ook hier maar 12 uur geldig (self-installer account). Ik las echter dit bij Enphase:
If the credentials used are of installer as well as system owner credentials, i.e., a self-installer, then
the web UI based token retrieval outlined in this section will result in a token that is valid for 12
hours. The owner can contact Enphase customer support to change the credentials to the system
owner credentials from the installer credentials.
Wat ik wou vragen:
  • Heeft iemand dit al met succes aangevraagd en zoja bepaalde rechten verloren?
  • Heeft een gewone user account minder rechten op de lokale envoy API, kan die nog steeds /api/v1/production/inverters of /ivp/peb/devstatus bereiken?
Ik wil vooral de toegang tot deze laatste 2 API calls niet verliezen.....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O7ba_AGa-D9XbgNdbmVHTX0dy5Q=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BzZ4GohMfpypMnmSna1ZqqG0.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hremijn
  • Laatst online: 28-06 07:20
Jim80 schreef op zaterdag 8 juli 2023 @ 12:59:

Heeft een gewone user account minder rechten op de lokale envoy API, kan die nog steeds /api/v1/production/inverters of /ivp/peb/devstatus bereiken?
Ik heb in een browser met user token getest.
De production api werkt nog wel, maar devstatus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12-05 22:30

FendtVario

The leader drives Vario!

Hier ook een update naar D7.6. dat wordt weer even hobbyen vanavond om alles weer uit te lezen. Wat ik zo snel zie is dat /api/v1/production het niet meer doet, die geeft alleen maar 0 terug.

{
  "wattHoursToday": 0,
  "wattHoursSevenDays": 0,
  "wattHoursLifetime": 0,
  "wattsNow": 0
}

www.fendt.com | Nikon D7100 | PS5

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lawrentz
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 28-06 21:58
(Mijn debuut op dit forum, eigenlijk mijn maiden post dus)
Het is me gelukt en daar wil ik jullie graag deelgenoot van maken, juist om anderen het nodige uitzoekwerk te besparen:

Bron: pag 8, 9 van https://enphase.com/downl...ss-using-token-tech-brief (pdf)

Wel een addertje:
In het voorbeeld (E.g.) staat ook een ’ ipv een '.
Klein verschil maar met een ’ werkt het statement niet.

Step 1: Ophalen van een token dmv https://enlighten.enphase...<serienummer van je enoy>
Step 2: curl -f -k -H "Authorization: Bearer <token van Step1>" https://<url van je envoy>/api/v1/production

Aanvulling:
Gegenereerde token is een jaar geldig.
Dus handig om er een agenda-item van te maken om tijdig je token te verversen.

Ik gebruik Domoticz en daar kan ik door de -k -f geen gebruik meer maken van openURL, maar een volledige curl zoals hierboven geplaatst in executeShellCommand loopt als een zonnetje.

@FendtVario, Ik hoop je hier een avondje hobbyen mee uit te sparen.
Mocht je toch zelf willen hobbyen mag je deze post vergeten ;) .

[ Voor 6% gewijzigd door Lawrentz op 08-07-2023 17:46 . Reden: Geldigheid token ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bubbelbart
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 27-06 18:39
Vrijdag heeft mijn Envoy ook een update van v5 naar D7.6.175 ontvangen. Gisteren daarom Node-Red flows aangepast op basis van het script van Maarten234.

Helaas klopte de lifetime production niet meer. Deze begon (teruggerekend) op 306 kWh ipv 18,2 MWh (eindstand donderdag). Ik heb daarom in de database een extra tabel met Envoy info toegevoegd, zodat dit in de toekomst eenvoudiger op te vangen is en niet elke keer views aangepast moeten worden.

Ik ervaar wel dat Enlighten app nu al twee dagen achter elkaar data mist. Gisteren na 11.15 zag ik geen data meer en heb daarom de Envoy rond 14.30 herstart. Kort daarna verscheen er weer data in de app. Echter vanmorgen sinds 7.15 miste de app wederom data, echter rond 11.45 was dit spontaan hersteld. Lokaal via API wel data beschikbaar en gelukkig ondervinden mijn dashboards er dus geen hinder van.

Meer mensen dat euvel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-06 09:51
bubbelbart schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:58:
Ik ervaar wel dat Enlighten app nu al twee dagen achter elkaar data mist. Gisteren na 11.15 zag ik geen data meer en heb daarom de Envoy rond 14.30 herstart. Kort daarna verscheen er weer data in de app. Echter vanmorgen sinds 7.15 miste de app wederom data, echter rond 11.45 was dit spontaan hersteld. Lokaal via API wel data beschikbaar en gelukkig ondervinden mijn dashboards er dus geen hinder van.

Meer mensen dat euvel?
Ja helaas wel :/ tot vorige week werkte het nog prima (was toen al versie 7, nieuwe installatie sinds een maand), maar sinds afgelopen woensdag is er soms 2 a 3u lang geen update meer in de app. Hersteld zichzelf iedere keer vanzelf gelukkig. Misschien gewoon drukte nu iedereen langzaam over gaat naar versie 7?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Leuk zo;n geforceerde update - maar het heeft dus een hoop gesloopt.

Energiedashboard van Hass bijvoorbeeld - vond ik superhandig om bij te houden tegenover het verbruik.

Ik gok wel @unconnected dat deze data vertraging komt door de mega-push in updates.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-06 16:35
bubbelbart schreef op zondag 9 juli 2023 @ 11:58:
Vrijdag heeft mijn Envoy ook een update van v5 naar D7.6.175 ontvangen. Gisteren daarom Node-Red flows aangepast op basis van het script van Maarten234.

Helaas klopte de lifetime production niet meer. Deze begon (teruggerekend) op 306 kWh ipv 18,2 MWh (eindstand donderdag). Ik heb daarom in de database een extra tabel met Envoy info toegevoegd, zodat dit in de toekomst eenvoudiger op te vangen is en niet elke keer views aangepast moeten worden.

Meer mensen dat euvel?
Ander endpoint gebruiken, namelijk envoy/api/v1/production en dan staat de originele lifetime production nog wel goed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
@thomasv Dat is enkel bij de metered version het geval, bij unmetered staat die op 0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

@Lawrentz bedankt voor die link. Handig. Er is meer kapot, heb wat eigen scriptjes die ik moet veranderen maar dit helpt. Moet ook Enphase nog bellen, want via die Entrez pagina zie ik geen van mijn gateways dus kan geen tokens maken. Eens kijken hoe dat gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
Jim80 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:05:
@thomasv Dat is enkel bij de metered version het geval, bij unmetered staat die op 0
Ik heb een unmetered versie, dat is bij mij niet zo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
@thomasv Bizar, dan zijn er blijkbaar nog onderling verschillen... bij mij ziet het er zo uit

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AhIJtPOO8zuTsm9RSWJL88t-HqM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/edbiaYyEMjXba4dQ2W96hLXR.png?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/arxWgTISc20Yvn-Iql4j028siBA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5FElv1dzELaFf3rzT4kDwq2q.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
Jim80 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:36:
@thomasv Bizar, dan zijn er blijkbaar nog onderling verschillen... bij mij ziet het er zo uit

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Dat is dan inderdaad wel echt heel raar. Ben niet heel veel beter van Enphase gewend helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
unconnected schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:36:
[...]

Ja helaas wel :/ tot vorige week werkte het nog prima (was toen al versie 7, nieuwe installatie sinds een maand), maar sinds afgelopen woensdag is er soms 2 a 3u lang geen update meer in de app. Hersteld zichzelf iedere keer vanzelf gelukkig. Misschien gewoon drukte nu iedereen langzaam over gaat naar versie 7?
Ik dacht ook al zoiets. Systemen bij Enphase zullen het wel druk hebben met al die updates. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
thomasv schreef op zondag 9 juli 2023 @ 12:57:
[...]

Ander endpoint gebruiken, namelijk envoy/api/v1/production en dan staat de originele lifetime production nog wel goed!
Dank, dat had ik eerder moeten weten. Aan de andere kant, ik heb het nu zo voorbereid dat wanneer het apparaat ooit stuk gaat of ze resetten de waardes wel, ik er geen last van heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bubbelbart
Jim80 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:05:
Ik heb de Envoy S-Metered-EU en zie op /api/v1/production :
code:
1
2
3
4
5
6
{
  "wattHoursToday": 0,
  "wattHoursSevenDays": 0,
  "wattHoursLifetime": 0,
  "wattsNow": 0
}

Aanpassing dus niet voor niets gemaakt. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
Waar ik nog mee worstel is de API call /ivp/peb/devstatus
Deze geeft per inverter de spanning, stroom en temperatuur. Deze is nieuw sinds de update en erg interessant.

Deze call werkt enkel maar met de installer-token die maar 12 uur geldig is
Met de owner-token die een jaar geldig is werkt deze call niet!

Voor zover ik weet kan je geen installer-token krijgen die een jaar geldig is. Dus moet je elke 12 uur een nieuwe token gaan vragen (die overigens enkel via de Enlighten webpagina te krijgen is en niet via de API. Dus wil je het geautomatiseerd doen moet je nog wat extra tweaken om die uit de HTML te scrapen).

Is er al iemand die wél een jaar toegang heeft tot /ivp/peb/devstatus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
Jim80 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 14:02:
Waar ik nog mee worstel is de API call /ivp/peb/devstatus
Deze geeft per inverter de spanning, stroom en temperatuur. Deze is nieuw sinds de update en erg interessant.

Deze call werkt enkel maar met de installer-token die maar 12 uur geldig is
Met de owner-token die een jaar geldig is werkt deze call niet!

Voor zover ik weet kan je geen installer-token krijgen die een jaar geldig is. Dus moet je elke 12 uur een nieuwe token gaan vragen (die overigens enkel via de Enlighten webpagina te krijgen is en niet via de API. Dus wil je het geautomatiseerd doen moet je nog wat extra tweaken om die uit de HTML te scrapen).

Is er al iemand die wél een jaar toegang heeft tot /ivp/peb/devstatus ?
Helemaal gaar voor de mensen onder ons die enkel een owner account hebben en geen installer account (zoals ik) :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
@thomasv Dat is inderdaad ultra balen..... voor mij was dat nog de enige maarwaarde van de update en zelfs de reden dat ik hem niet geblokkeerd had.

Ik hoop oprecht dat iemand ooit de Envoy kan hacken en er via SSH in geraakt zodat we zelf een installer token met 100 jaar geldigheid kunnen ondertekenen.

Het is een duur systeem en dergelijke data behoort toe aan de eigenaar!

In plaats van de veiligheid te verhogen heeft Enphase het nog maar eens slechter gemaakt met non-revokable tokens en iedereen die z'n enlighten credentials in plain text op hun clients moeten bewaren om die tokens op te kunnen vragen. Een API key was waarschijnlijk te veel gevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• reneklootwijk
  • Laatst online: 12-06 19:54
Een installer account is op dezelfde manier te verkrijgen (via https://entrez.enphaseenergy.com/tokens) als een owner account maar is inderdaad maar 12 uur geldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
@reneklootwijk Hoe dan?

Als ik ga via https://entrez.enphaseenergy.com/entrez_tokens krijg ik altijd een installer token.
Als ik ga via https://entrez.enphaseenergy.com/tokens krijg ik altijd een owner token.

Welke parameter moet ik dan veranderen in dat laatste om toch een installer token te krijgen?
Ik geef mee: user[email], user[password] en vervolgens session_id, username, serial_num

Ik heb maar 1 enphase user/pass (DHZ account).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Hoe bepalen jullie de geldigheid van het owner token? Dankzij die ietwat niet intiutive website van Entrez heb ik eerst ruim een half uur in de wacht gestaan voor support om er achter te komen dat je voor een commisioned token het System ID veld auto-complete is op naam, en niet op het numerieke system ID. Maar goed, ik krijg nu ook owner tokens maar als ik de JWT parse verloopt die al naar een uur (exp veld).

{
  "aud": "******",
  "iss": "Entrez",
  "enphaseUser": "owner",
  "exp": 1688911003,
  "iat": 1688907403,
  "jti": "bb2fbf4a-3a58-4a42-917e-55945b178cd3",
  "username": "******"
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
@FendtVario Heb je al eens via de API geprobeerd? Goede kans dat hij dan een jaar geldig is.

De curl commando's om de API command line aan te spreken vind je hier:
https://enphase.com/downl...authentication-tech-brief

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

@Jim80 Bedankt voor de tip. Was net bezig dat script te proberen. Daarmee krijg ik een token dat 6 maanden geldig is. Niet wat er in de documentatie staat, maar beter dan een uur. Niet een consistente gebruikerservaring bij Enphase. We hobbyen verder....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
Na een zondagje hobby'en eindelijk mijn node-red flows in orde gekregen.
  • Installer token wordt elke 11 uur vernieuwd, hiermee lees ik spanning,stroom,temperatuur uit per inverter
  • Owner token wordt elke 11 maand vernieuwd, hiermee lees ik alle andere dingen uit waaronder vermogen per inverter
Installer en owner tokens kunnen dus niet via dezelfde API :(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Eu96XePsvs7MfxU-7gIrRYiGoyM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0UnFTWjqMpMe0L88cNnqDqqP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
  • Laatst online: 26-06 11:26
voor de simpele ziel die gewoon via de Integration werkte is alles naar de kl**te en ik heb een paar HACS custom dingen geprobeer maar niks werkt. Allemaal 'failed to setup' of 0 devices/entities.

heb wel een owner account en token, via curl liuxcmdline krijg ik wat getallen met production.json , maaar met die v1 production url staat ook bij mij alles op 0,0. Maar in principe komt wel wel ergens data uit.

Hoe krijg ik de Energy solar tellers in Home Assistant nu aan de gang? Ik snap niet waarom dit allemaal zo complex gemaakt moet worden allemaal.

Er is toch gewoon wel 1 iemand die een integration up to date kan houden waarbij het gewoon 1duidig werkt. accountgegevens invoeren en klaar? of denk ik nu te simpel? De data is er, enphase heeft de authenticatie gewijzigd, moet toch gewoon een integration zijn waar je een token in kan pleuren en dan zijn we er toch??

[ Voor 33% gewijzigd door phenomic op 09-07-2023 16:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sir_knudde
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16:47
@phenomic Het lijkt erop dat de ontwikkelaar van de standaard integratie al heel erg lang niet meer reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
Een via hacs die WEL werkt is ook goed ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• decramy
  • Laatst online: 14:53

decramy

root@birdie:~#

Bij mij werkt https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer prima. Maar inderdaad, heb wel een installer account

20*375Wp met Enphase IQ7+ micro's | Stiebel Eltron HGE Water/Water WP 9kW | Tesla M3, powered by SmartEVSE | Servertje @ www.coloclue.net

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
@decramy dat was een van de custom hacs die ik geprobeerd had.
ik heb ook een installer login in mijn notities staan, ooit aangemaakt met tooltje op basis van serienr.
nooit echt gebruikt. als ik nu probeer in te loggen met ' installer login' op de envoy krijg ik nieteens de mogelijkheid dat te proberen 'authorization required' redirect weer naar de homepage en daar kan ik met enlighten inloggen of token. ook met verse uitgelogde cache-cleared browser.
ik probeerde:
https://192.168.xx.xx/installer/setup/home
Sorry, you are not authorized to view that page.

de door jouw genoemde github wilt ook niet connecten, hij discovered wel de envoy maar zodra je installer account + pw opgeeft ' failed to connect', ik denk door hetzelfde probleem.

Het werkte allemaal prima tot de SoftwareversieD7.6.175 (f79c8d) gepushed werd. in de app van enlighten op telefoon werkt alles, systeem is verder prima in orde,.

[ Voor 24% gewijzigd door phenomic op 09-07-2023 18:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thomasv
phenomic schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:56:
@decramy dat was een van de custom hacs die ik geprobeerd had.
ik heb ook een installer login in mijn notities staan, ooit aangemaakt met tooltje op basis van serienr.
nooit echt gebruikt. als ik nu probeer in te loggen met ' installer login' op de envoy krijg ik nieteens de mogelijkheid dat te proberen 'authorization required' redirect weer naar de homepage en daar kan ik met enlighten inloggen of token. ook met verse uitgelogde cache-cleared browser.
ik probeerde:
https://192.168.xx.xx/installer/setup/home
Sorry, you are not authorized to view that page.

de door jouw genoemde github wilt ook niet connecten, hij discovered wel de envoy maar zodra je installer account + pw opgeeft ' failed to connect', ik denk door hetzelfde probleem.

Het werkte allemaal prima tot de SoftwareversieD7.6.175 (f79c8d) gepushed werd. in de app van enlighten op telefoon werkt alles, systeem is verder prima in orde,.
Klopt dat had ik ook, dat hebben ze via deze update dus weer helemaal dichtgetimmerd helaas dat je nog in kon loggen met een lokaal installer account. Via die route haalde ik via NodeRED ook mijn data uit de Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-06 22:54
Jim80 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 13:36:

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb hetzelfde probleem. Dus het is niet alleen een token welke je nodig hebt, de data is sinds de update ook onbruikbaar…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FendtVario

FendtVario

The leader drives Vario!

Ik ben maar begonnen tickets aan te maken bij Enphase. Ook met de vraag hoe ze mijn als systeem eigenaar in staat stellen gebruik te blijven maken van het systeem mochten alle Enphase online services offline gaan. Dan kun je immers geen tokens meer op halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Registratie: April 2019
  • Nu online
Dus moet je elke 12 uur een nieuwe token gaan vragen (die overigens enkel via de Enlighten webpagina te krijgen is en niet via de API.
Via scripting is een 12 uurs token eenvoudig aan te maken: https://enever.nl/enphase...maken-met-een-php-script/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Nu online

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
Daar heb ik me vandaag dan ook mee beziggehouden.... feit blijft dat ik liever geen korte termijn dependancy heb naar de cloud.

Met dat script krijg je trouwens enkel een owner token, daar kan ik niet alles mee doen.

Voor een installer token heeft Enphase geen API, daar moet je het zelf uit de html zien te halen na in te loggen en de cookie naar de volgende request door te spelen.

Enphase heeft zich nog maar eens overtroffen (in negatieve zin dan). Ik ben wel blij dat de Envoy geen internet vereist voor een nieuwe token (voor zover ik kan zien....). Zodra mijn micro's de v04.28.07 update hebben ontvangen, krijgt mijn Envoy geen internet toegang meer!

[ Voor 18% gewijzigd door Jim80 op 09-07-2023 20:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Nu online
Jim80 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:33:
[...]
Met dat script krijg je trouwens enkel een owner token, daar kan ik niet alles mee doen.
Als je met een owner account inlogt krijg je een owner token, als je met een installer account inlogt krijg je een installer token.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
joep03nl schreef op zondag 9 juli 2023 @ 20:52:
[...]

Als je met een owner account inlogt krijg je een owner token, als je met een installer account inlogt krijg je een installer token.
Nee, dat klopt niet. Ik heb een invaller account (nooit een owner account aangemaakt/gekoppeld) en krijg toch een owner token.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
  • Nu online
RichieB schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:00:
[...]
Nee, dat klopt niet. Ik heb een invaller account (nooit een owner account aangemaakt/gekoppeld) en krijg toch een owner token.
Dan heb je iets niet goed gedaan ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y4CJn-B8bbaDb1KQ1xr-CsTiTRg=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GdUYJivILscuGqWd6vgv5YyV.jpg?f=user_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RichieB
@Jim80 Kijk eens naar deze python module. Geleend van de posixx HA integratie, maar met een paar bugfixes.

Owner token:
  1. GET naar https://enlighten.enphaseenergy.com/
  2. POST naar https://enlighten.enphaseenergy.com//login met 3 parameters:
    1. authenticity_token (uit de GET)
    2. user[email]
    3. user[password]
  3. GET naar https://enlighten.enphase...auth-token?serial_num=xyz
  4. Het owner token zit in de JSON die je terug krijgt
Installer (Commissioned) token:
  1. POST naar https://entrez.enphaseenergy.com/login met parameters:
    1. username
    2. password
  2. POST naar https://entrez.enphaseenergy.com/entrez_tokens met parameters:
    1. Site
    2. serialNum
  3. Het Commissioned token zit in de HTML die je terug krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RichieB
joep03nl schreef op zondag 9 juli 2023 @ 21:05:
[...]

Dan heb je iets niet goed gedaan ;)

[Afbeelding]
Ah, dat is inderdaad een andere URL dan ik gebruik in de python module. Deze manier lijkt inderdaad een installer token op te leveren!

[ Voor 3% gewijzigd door RichieB op 09-07-2023 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomasvt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 11:18
decramy schreef op zondag 9 juli 2023 @ 17:25:
Bij mij werkt https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer prima. Maar inderdaad, heb wel een installer account
Ik zie misschien iets over het hoofd, maar weet jij toevallig hoe je via home assistant deze instellingen kan aanpassen? Ik zie deze opties niet bij de setup van de integratie

Optional negative production reading correction / Configurable polling interval

Gevonden! :+ die zijn er pas sinds de 0.2.3-beta, in hacs dus ff de beta aanvinken!

[ Voor 11% gewijzigd door Thomasvt op 09-07-2023 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim80
@RichieB Bedankt voor de samenvatting... zo had ik het inderdaad afgelopen middag ook op de harde manier uitgevogeld. Ik haal beide tokens nu automatisch op.

@joep03nl De URL in het PHP script waar je naar verwijst geeft bij mij een owner token, ook al heb ik een installer privileges. 100% zeker hiervan, ik heb er vandaag genoeg mee gewerkt en getest.

Het kan best zijn dat dat bij jou anders is.... ik denk dat dit te maken heeft met een derde account type: het DHZ account (dat ik heb). Dat heeft ook installer privileges maar de gebruiker is tegelijk ook owner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joep03nl
  • Nu online
@Jim80 zie mijn bericht van gisteren 20:52 uur.
Zoals ik aangeef moet je met een installer acount inloggen om een installer token te krijgen.
Een self-installer account heb ik niet, geen idee wat je dan voor een token krijgt. Wel kwam ik onderstaande tegen in de documentatie van Enphase:

If the credentials used are of installer as well as system owner credentials, i.e., a self-installer, then
the web UI based token retrieval outlined in this section will result in a token that is valid for 12
hours. The owner can contact Enphase customer support to change the credentials to the system
owner credentials from the installer credentials. Alternately, the owner can use the programmatical
route for retrieving tokens outlined in the following section.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
@joep03nl Mijn reactie was net op jouw bericht van 20:52...

Of je een installer of owner token krijgt hangt niet enkel af van je Enlighten account zoals je stelt, maar ook de manier waarop je het token aanvraagt (interactieve WEB of API).

Volgens mijn eigen ervaring en wat ik hier al gelezen heb zou het er zo moeten uitzien (correcties indien fout zijn welkom!):

Entrez Web GUIEntrez API
OwnerOwner-token (6/12 months)¹Owner-token (6/12 months)¹
Self installerInstaller token (12 hours)²Owner token (1 year)
InstallerInstaller token (12 hours)Installer token (12 hours) (To be confirmed)

¹ Enphase claims 1 year, some users report 6 months
² Can be changed to Owner token by contacting Enphase support

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 13:47
O my, dit is een handig script. Ik heb dus blijkbaar een installer token gekregen, want hij verloopt vanmiddag al. Er is zeker nog geen update voor Domoticz die telkens opnieuw een token opvraagt? Want dit wordt een beetje vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaYwaLkUr
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 10:44
Ik was dit topic een tijdje aan het volgen, dus ik schrok er wel van.
Zelf zit ik op firmware versie: D7.6.114 maar is dit probleem alleen in Domoticz? in HA blijft het (gelukkig) gewoon draaien met de HACS integratie.

Edit: Hoe zet je btw de automatische update uit?

[ Voor 10% gewijzigd door DaYwaLkUr op 10-07-2023 11:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sikkek
  • Laatst online: 14:30
RobIII schreef op dinsdag 4 juli 2023 @ 23:19:
[...]

Ja, daar snap ik geen bal van; @Sikkek doet 't ook zo. Als ik de authorization token uit de browser response pluk en gebruik werkt 't bij mij niet, óók niet als ik de sessionid cookie mee stuur en óók niet in curl.

Gebruiken jullie wel een 'gewone gebruiker' of een installer account?
Dit weekend maar eens aan de slag gegaan met een RPi 4 en Home Assistant. Met de custom Envoy Installer integratie op Envoy Installer Integratie krijg ik alle gegevens van de inverters, dus ook temperatuur, stroom, spanning etc. /ivp/peb/devstatus wordt dus succesvol aangeroepen vanuit deze integratie. Dit alles met een installer account, overigens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C4veman
  • Laatst online: 26-06 14:30
Ok vraagje, mijn envoy systeem is door bedrijf in bedrijf gesteld. Is het dan nog mogelijk om installer account te krijgen of toegevoegd te worden? Met normale account mis ik een hoop info in home assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:32
C4veman schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:05:
Ok vraagje, mijn envoy systeem is door bedrijf in bedrijf gesteld. Is het dan nog mogelijk om installer account te krijgen of toegevoegd te worden? Met normale account mis ik een hoop info in home assistant.
Hier dezelfde vraag. Ik mis in HA nu informatie over productie. Daardoor werkt het energy dashboard niet meer goed en kan ik niet meer zien hoeveel van de zelf opgewekte stroom ik gebruik. Het vermogen (per inverter) wordt wel netjes uitgelezen. Ik gebruik de HACS Enphase integratie van posixx.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
C4veman schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:05:
Ja je kan zelf een zakelijk account aanmaken en je eigen systeem vervolgens hangen onder die zakelijke account. Zie hier:

Het grote Enphase topic

Ik durf het alleen nog niet want zoals ik het nu begrijp moet ik dan zelf bij problemen bij Enphase aankloppen ipv bij mijn installateur. Ik weet niet of iemand dat hier kan ontkrachten? Tot die tijd houd ik het maar bij de normale beperkte account :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sikkek
  • Laatst online: 14:30
unconnected schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:38:
[...]
Ik durf het alleen nog niet want zoals ik het nu begrijp moet ik dan zelf bij problemen bij Enphase aankloppen ipv bij mijn installateur. Ik weet niet of iemand dat hier kan ontkrachten? Tot die tijd houd ik het maar bij de normale beperkte account :P
Dat laatste is niet correct. Ik heb een (zakelijk) installer account, maar het bedrijf dat geïnstalleerd heeft is ook nog gekoppeld aan het systeem en aangemerkt als bedrijf dat het onderhoud doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• joep03nl
  • Nu online
Sikkek schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Ik heb een (zakelijk) installer account, maar het bedrijf dat geïnstalleerd heeft is ook nog gekoppeld aan het systeem en aangemerkt als bedrijf dat het onderhoud doet.
Klopt hier hetzelfde. Alleen een do-it-yourself-account er ook nog aan koppelen lukt me niet (maar ja..dat is op zich ook niet nodig, alleen om e.e.a. te testen was dat leuk geweest. Met een installer-account kun je alles (zien)).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
Maar er is nog geen integration die werkt momenteel dus? Want met enlighten credentials werkt het niet en met ooit verkregen installler login (appje opbasis van serienr) werkt het ook niet. Ik heb geen ct klemmen en mis zonder werkende integratie nu dus ook het inhuis verbruik. Solar staat op 0 in energie menu in HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
phenomic schreef op maandag 10 juli 2023 @ 19:35:
Maar er is nog geen integration die werkt momenteel dus? Want met enlighten credentials werkt het niet en met ooit verkregen installler login (appje opbasis van serienr) werkt het ook niet. Ik heb geen ct klemmen en mis zonder werkende integratie nu dus ook het inhuis verbruik. Solar staat op 0 in energie menu in HA
Bij mij werkt deze nog steeds prima:

https://github.com/briancmpbll/home_assistant_custom_envoy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
Ben al iets verder, github van vincentwolsink heeft vandaag update geplaatst

https://github.com/vincen...t_enphase_envoy_installer

Dat heb ik nu aan de gang, ik zie realtime productie van inverters, alleen de ‘today productie “ entiteit staat op 0 helaas , net de belangrijkste voor het energie flowdiagram in HA (en de solar productie grafiek)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Taxus
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 16:32
phenomic schreef op maandag 10 juli 2023 @ 20:14:
Ben al iets verder, github van vincentwolsink heeft vandaag update geplaatst

Dat heb ik nu aan de gang, ik zie realtime productie van inverters, alleen de ‘today productie “ entiteit staat op 0 helaas , net de belangrijkste voor het energie flowdiagram in HA (en de solar productie grafiek)
Ik zit hier ook al een paar dagen mee te klooien. Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om mijn productiedata uit mijn account op pvoutput.org te importeren. Op een of andere manier kan daar de productiedata van de Envoy nog wel via de API worden geïmporteerd. Dan is het een fluitje van een cent om het in HA te gebruiken. Nadeel is dat deze import in de gratis versie maar 1x per uur plaatsvindt.

Nu maar hopen dat Enphase terugkomt van de gemaakte keuzes voor ‘Home users’.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Nu online
ik heb zowel een installer account als een home owner account, maar bij beide accounts krijg ik de melding ' failed to connect'. Ik gebruik de integratie van vincentwolsink.

bij het instellen van de integratie vul ik mijn ip-adres, serienummer van de envoy, mailadres en wachtwoord in. dat moet voldoende zijn toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phenomic
B-Force schreef op maandag 10 juli 2023 @ 21:39:
ik heb zowel een installer account als een home owner account, maar bij beide accounts krijg ik de melding ' failed to connect'. Ik gebruik de integratie van vincentwolsink.

bij het instellen van de integratie vul ik mijn ip-adres, serienummer van de envoy, mailadres en wachtwoord in. dat moet voldoende zijn toch?
Dat ik ook maar hij heeft vanmorgen update geplaatst en toen kreeg ik die failed to connect niet meer. Even in HACS de laatste versie downloaden, HA reboot en toen kreeg ik ineens weer iets beweging.

De 0 waarde voor today productie is denk ik hiervandaan: <ip>/api/v1/production
Dat geeft idd nul-waarden.
<ip>/production.json ziet er geloofwaardiger uit maar ben niet overtuigd dat dat klopt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• captain007
  • Laatst online: 28-06 22:54
phenomic schreef op maandag 10 juli 2023 @ 22:11:
[...]
De 0 waarde voor today productie is denk ik hiervandaan: <ip>/api/v1/production
Dat geeft idd nul-waarden.
<ip>/production.json ziet er geloofwaardiger uit maar ben niet overtuigd dat dat klopt
Ik heb het 0 waarde probleem bij beide api's. Er zit denk ik echt een bug in deze firmware. Heb er ook al een mail over naar enphase gestuurd in de hoop dat ze er iets aan gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woodyman
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-11-2024
hallo, ik wil een token aanvragen maar heb geen idee wat ik moet invullen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wt0wPMtqqGYRCOWy7I2yqg_gD3M=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/DbnLWNB0RDkuYz4R7VqxjVbT.png?f=user_large
wie kan mij verder helpen ?
alvast bedankt
hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-06 20:47
Daar voer je de naam of het serienummer van je systeem in. Ik moest ook even puzzelen (en adblocker uitzetten, ik vermoed een stukje javascript ofzo?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 28-06 22:39
@B-Force @phenomic Als jullie even een bug report willen openen op de github repo, met output van /api/v1/production en /production.json, welk type Envoy en wel/geen CTs dan kijk ik ernaar :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woodyman
ascent schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:47:
Daar voer je de naam of het serienummer van je systeem in. Ik moest ook even puzzelen (en adblocker uitzetten, ik vermoed een stukje javascript ofzo?)
ik heb bij systeem mijn serienummer ingevoerd, is dat correct?
bij de ander komt een lege dropdown te staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArPi75
  • Laatst online: 16:19
woodyman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:39:
hallo, ik wil een token aanvragen maar heb geen idee wat ik moet invullen
[Afbeelding]
wie kan mij verder helpen ?
alvast bedankt
hans
Hier moet de [naam van de installatie komen staan, niet het serienummer.
De naam kun je terugvinden oa in de Enlighten app bij 'Serie' net boven het locatie-id.

Na de eerste 3 letters geeft hij zelf aanvullingen aan en na het kiezen van de juiste zal ook het onderste veld een waarde hebben.

Audi Q4 e-tron 45 Quattro, 10.600 Wp PV, water-water warmtepomp, gasloos, dynamisch energiecontract, 32 kWh thuisaccu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartinMid
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 27-06 23:11
Bij mij ook de update naar 7 gehad, en integratie met Home assistant kapot.
Net de HACS versie geinstalleerd, maar: Hoe repareer ik de missende dagen in Home Assistant? (Wellicht hoort de vraag thuis in HA forum, maar vermoed dat in dit forum meer mensen het zelfde probleem hadden).

In HA, Developer tools, statistics: Zie ik voor een paar dagen geen data, een totaal aantal kwh per dag zou voldoende info zijn, maar hoe voeg ik dat toe?

4.440wp op nw 1.000 op Z. Zendure thuis batterij hyper

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-06 09:47
vinniefireman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:52:
@B-Force @phenomic Als jullie even een bug report willen openen op de github repo, met output van /api/v1/production en /production.json, welk type Envoy en wel/geen CTs dan kijk ik ernaar :)
Ik heb van het weekend ook de update van jouw plugin geïnstalleerd en ben blij met de optie om de 'realtime' stream uit te lezen en ook om de negatieve productie te corrigeren.

Klopt het dat voor production en consumption alleen de 'per fase' waarden (voor mij alleen L1, want 1 fase systeem) uit de realtime stream komen?

Op zich vind ik het heel fijn dat ze nu zo vaak kunnen worden ge-update (heb het op 10 seconden staan), maar klopt het dat voor "consumption L1" de betekenis van de waarde afwijkt van 'gewoon' consumption? Consumption L1 lijkt wel positief of negatief te kunnen zijn (dus lijkt aan te geven of ik importeer uit het net of exporteer naar het net).

Mijn consumption CT zit tussen elektriciteitsmeter en hoofdschakelaar en Envoy staat zelf ingesteld om dus vanaf die positie het huisverbruik af te leiden van productie en import/export.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
@eymey Het stream endpoint was een PR van iemand anders, want mijn Envoy Standard heeft die niet. Het endpoint maakt CT readings beschikbaar en is alleen per fase. Consumptie kan inderdaad ook negatief zijn als je exporteert naar het net (dit is overigens ook zo bij geen gebruik van de realtime stream).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
vinniefireman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 15:13:
@eymey Het stream endpoint was een PR van iemand anders, want mijn Envoy Standard heeft die niet. Het endpoint maakt CT readings beschikbaar en is alleen per fase. Consumptie kan inderdaad ook negatief zijn als je exporteert naar het net (dit is overigens ook zo bij geen gebruik van de realtime stream).
OK.. goed om te weten dat er tussen de realtime en niet-realtime versies van de waarde dus geen verschil is bij de L1, L2 en L3 versies van de waardes.

Is het mogelijk om bij de current consumption en current production, die niet op faseniveau is, ook de realtime versie te gebruiken? Dus het echte huisverbruik dat Envoy berekent op basis van de productiespoelen en consumptiespoelen. Ik vind die interessant omdat ik dan sneller/nauwkeuriger het effect van bepaalde apparaten in huis aan en uitzetten kan meten. De realtime view in de enlighten app is, met z'n kW afronding, niet heel erg nauwkeurig.

Ik kan natuurlijk ook wel de huidige L1 versie pakken en op basis daarvan weer zelf template sensoren definieren, maar waarom moeilijk doen als Enphase het al doet :P.

Voorbeeld: Bovenste consumptiewaarde is hoe Enlighten hem ook laat zien, alleen dan dus op de niet realtime endpoint.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QqJi3nqXExrYQExkwohhxvWI1VU=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/AKqRlaeCM9bQUWaCwEgCMlXH.png?f=user_large

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT003 V114 DSMR4, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woodyman
ArPi75 schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 13:35:
[...]

Hier moet de [naam van de installatie komen staan, niet het serienummer.
De naam kun je terugvinden oa in de Enlighten app bij 'Serie' net boven het locatie-id.

Na de eerste 3 letters geeft hij zelf aanvullingen aan en na het kiezen van de juiste zal ook het onderste veld een waarde hebben.
het werkt. thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woodyman
Jim80 schreef op zondag 9 juli 2023 @ 16:21:
Na een zondagje hobby'en eindelijk mijn node-red flows in orde gekregen.
  • Installer token wordt elke 11 uur vernieuwd, hiermee lees ik spanning,stroom,temperatuur uit per inverter
  • Owner token wordt elke 11 maand vernieuwd, hiermee lees ik alle andere dingen uit waaronder vermogen per inverter
Installer en owner tokens kunnen dus niet via dezelfde API :(

[Afbeelding]
Zou je jouw flow willlen delen, wel even de gevoelige info verwijderen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinniefireman
eymey schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 16:56:
OK.. goed om te weten dat er tussen de realtime en niet-realtime versies van de waarde dus geen verschil is bij de L1, L2 en L3 versies van de waardes.
Nu ik naar de code kijk zou het zomaar kunnen zijn dat we voor de non-streaming waardes een ander type gebruiken. Ik kijk dit nog even na.

Je zou het zelf nog kunnen checken door via de configure knop bij de integratie de realtime metingen uit te zetten en de integratie te herladen. Ik weet het namelijk niet 100% zeker omdat mijn Envoy geen fase metingen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Force
  • Nu online
vinniefireman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 12:52:
done, thx voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eymey
vinniefireman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:55:
[...]

Nu ik naar de code kijk zou het zomaar kunnen zijn dat we voor de non-streaming waardes een ander type gebruiken. Ik kijk dit nog even na.

Je zou het zelf nog kunnen checken door via de configure knop bij de integratie de realtime metingen uit te zetten en de integratie te herladen. Ik weet het namelijk niet 100% zeker omdat mijn Envoy geen fase metingen doet.
Goeie. Ik heb de realtime waardes uitgezet, en nu krijg ik bij L1 gewoon hetzelfde huisverbruik als bij de 'totale' consumption entity. Het is nu natuurlijk wel bijna donker, maar er wordt nog 12W geproduceerd, terwijl de 2 consumption entities nu exact gelijke waarde geven (en ook geen decimalen bij L1 meer, overigens).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim80
woodyman schreef op dinsdag 11 juli 2023 @ 17:11:
Zou je jouw flow willlen delen, wel even de gevoelige info verwijderen ?
Natuurlijk! Let wel, deze is gemaakt specifiek voor self-installer acounts en haalt de installer token en owner token op en vernieuwt ze vlak voor expiratie.

Alles hardcoded, dus geen punten voor schoonheid :)
https://drive.proton.me/urls/GRYEMNNQZR#EIDsFLUIBcXH

Als je vervolgens de tokens wil gebruiken on de API's van de Envoy aan te roepen, gebruik ik deze flows (deze ga je sowieso nog moeten aanpassen, want is erg op maat van mijn systeem gemaakt)
https://drive.proton.me/urls/RCBXAQ6KTR#v0SGSeLvdUco

Uiteindelijk komt dan alles in de global context terecht:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YpUcLjr0arHImhXXnQvbHAZnfUc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/rvuE1WKFhGpoEIvGlcHC4Fbu.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unconnected
Sikkek schreef op maandag 10 juli 2023 @ 14:57:
[...]

Dat laatste is niet correct. Ik heb een (zakelijk) installer account, maar het bedrijf dat geïnstalleerd heeft is ook nog gekoppeld aan het systeem en aangemerkt als bedrijf dat het onderhoud doet.
Gister zelf dus ook gedaan en idd je hebt meer dan gelijk! Ik kan nu zelf via de installer app er ook in en kan meer uitlezen en tegelijk staat bij onderhoud het originele installatie bedrijf. Top! Thanks voor de opheldering _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvhadam
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21-06 13:47
unconnected schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 08:20:
[...]

Gister zelf dus ook gedaan en idd je hebt meer dan gelijk! Ik kan nu zelf via de installer app er ook in en kan meer uitlezen en tegelijk staat bij onderhoud het originele installatie bedrijf. Top! Thanks voor de opheldering _/-\o_
@unconnected Is het zo dat je in je installer account een nieuw systeem moet aanmaken? En dan alle gegevens invullen? Of moet je je site op een andere manier toevoegen zodat je installateur nog aangemeld blijft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
rvhadam schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 09:46:
[...]

@unconnected Is het zo dat je in je installer account een nieuw systeem moet aanmaken? En dan alle gegevens invullen? Of moet je je site op een andere manier toevoegen zodat je installateur nog aangemeld blijft?
Nee het was heel simpel eigenlijk. Ik heb een installer account aangemaakt met wat verzonnen KvK gegevens en mijn eigen huisadres. Vervolgens in de app waar ik was ingelogged met mijn homeowner account het emailadres van de installer account toegevoegd als bedrijf (als extra en de echte installateur laten staan). Hierna zag ik hem verschijnen in mijn installer account op de enlighten website. Ik heb nu 2 bedrijven staan en 1 installateur.

Nu communiceert wel ineens 1 van de 8 microinvertors niet meer sinds vanochtend. Hopelijk heeft het daar niet mee te maken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 10:18
unconnected schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 10:00:
[...]

Nee het was heel simpel eigenlijk. Ik heb een installer account aangemaakt met wat verzonnen KvK gegevens en mijn eigen huisadres. Vervolgens in de app waar ik was ingelogged met mijn homeowner account het emailadres van de installer account toegevoegd als bedrijf (als extra en de echte installateur laten staan). Hierna zag ik hem verschijnen in mijn installer account op de enlighten website. Ik heb nu 2 bedrijven staan en 1 installateur.

Nu communiceert wel ineens 1 van de 8 microinvertors niet meer sinds vanochtend. Hopelijk heeft het daar niet mee te maken :+
In plaats van verzinnen kon je ook een Doe Het Zelf account aanmaken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
De originele Envoy integratie moet volgens mij nog worden bijgewerkt. Ik heb wel een token, maar daar heb je niet veel aan als je gebruik wilt maken van de originele integratie in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unconnected
turkeyhakan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 11:40:
De originele Envoy integratie moet volgens mij nog worden bijgewerkt. Ik heb wel een token, maar daar heb je niet veel aan als je gebruik wilt maken van de originele integratie in HA.
Klopt die heb ik dan ook vervangen door deze. Werkt perfect!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Volgens mij moet je hier ook je wachtwoord invoeren + je hebt geen dagreport.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PhilipsFan
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 27-06 13:47
@gizmocuz Ik heb de boel weer grotendeels in orde gekregen met de Domoticz koppeling. Dit heb ik gedaan:
  • Een beheerder-token aangemaakt via de API met dit script. Dat is een token waarmee ook de inverters zijn uit te lezen en wat een jaar geldig blijft. Via de Entrez-website kon ik dat niet voor elkaar krijgen.
  • Na het aanmaken van een uservariable in Domoticz met daarin het token, en het leegmaken van gebruikersnaam en wachtwoord bij de Envoy-configuratie in Domoticz, werkte het binnenhalen van data weer.
  • Maar nu stonden mijn tellers nog verkeerd, omdat de nieuwe methode blijkbaar weer bij nul begon. Ik heb voor de meters 'productie' en 'verbruik' de database van Domoticz handmatig aangepast met DB browser for SQLite, voor de missende dagen heb ik de informatie uit Enlighten gekopieerd.
  • Wat nu nog niet goed werkt, is de meter van 'Electra opgenomen'. Maar het lijkt alsof deze nu andere data geeft. In de historie kwam daar alleen in te staan wat uit de grid is opgenomen, maar nu lijkt er een dagelijks saldo te staan (is bij mij negatief op zonnige dagen). Maar deze meter vind ik niet zo belangrijk.
  • Wat ook nog niet goed werkt is de stand voor 'totaal opgewekt'. Blijkbaar heb ik door de data handmatig aan te passen de totaalstand niet meer goed, het lijkt alsof deze opnieuw bij 0 is begonnen met tellen sinds de update. Dit vind ik wel jammer, want ik hou een continu stand bij van 'totaal opgewekt' en 'totaal verbruikt' en die klopt nu niet meer. Dus daar kijk ik nog naar.
Al met al werken de belangrijkste dingen weer, vooral de jaar- en maandoverzichten vind ik fijn. En hopelijk komt er dan voor volgend jaar een update van Domoticz zodat hij zelf een nieuw token kan opvragen, dan hoef ik dat niet elk jaar opnieuw te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Burning_Tyre
  • Laatst online: 28-06 18:18
PhilipsFan schreef op woensdag 12 juli 2023 @ 14:36:
@gizmocuz Ik heb de boel weer grotendeels in orde gekregen met de Domoticz koppeling. Dit heb ik gedaan:
  • Een beheerder-token aangemaakt via de API met dit script. Dat is een token waarmee ook de inverters zijn uit te lezen en wat een jaar geldig blijft. Via de Entrez-website kon ik dat niet voor elkaar krijgen.
  • Na het aanmaken van een uservariable in Domoticz met daarin het token, en het leegmaken van gebruikersnaam en wachtwoord bij de Envoy-configuratie in Domoticz, werkte het binnenhalen van data weer.
  • Maar nu stonden mijn tellers nog verkeerd, omdat de nieuwe methode blijkbaar weer bij nul begon. Ik heb voor de meters 'productie' en 'verbruik' de database van Domoticz handmatig aangepast met DB browser for SQLite, voor de missende dagen heb ik de informatie uit Enlighten gekopieerd.
  • Wat nu nog niet goed werkt, is de meter van 'Electra opgenomen'. Maar het lijkt alsof deze nu andere data geeft. In de historie kwam daar alleen in te staan wat uit de grid is opgenomen, maar nu lijkt er een dagelijks saldo te staan (is bij mij negatief op zonnige dagen). Maar deze meter vind ik niet zo belangrijk.
  • Wat ook nog niet goed werkt is de stand voor 'totaal opgewekt'. Blijkbaar heb ik door de data handmatig aan te passen de totaalstand niet meer goed, het lijkt alsof deze opnieuw bij 0 is begonnen met tellen sinds de update. Dit vind ik wel jammer, want ik hou een continu stand bij van 'totaal opgewekt' en 'totaal verbruikt' en die klopt nu niet meer. Dus daar kijk ik nog naar.
Al met al werken de belangrijkste dingen weer, vooral de jaar- en maandoverzichten vind ik fijn. En hopelijk komt er dan voor volgend jaar een update van Domoticz zodat hij zelf een nieuw token kan opvragen, dan hoef ik dat niet elk jaar opnieuw te doen.
Ook hier is mijn Envoy afgelopen vrijdag geupdate naar 7.6.175 en was de koppeling met Domoticz weggevallen. (altijd fijn als je zelf in het buitenland zit)

Ik heb alleen mijn enphase login gegevens ingevuld en nu leest hij weer uit. Begrijp dus niet waarom je zelf een token hebt moeten regelen?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QazWkRX8IN1Ajgzbf4bTOF0qveE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/yzDaeIQAYe2edvuuO0nBuDY2.jpg?f=user_large

12xIQ7+ ZO (125) + 3xIQ7+ NW (310) +3xIQ7+ ZW (214) PVOutput

Pagina: 1 ... 14 ... 23 Laatste