Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 08:40

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

@Murphy78 het is lekker weer, zondag, en je hebt vast wel een dB meter op je telefoon.
We zien de resultaten wel verschijnen... :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:22

aawe mwan

Wat ook leuk is:

thewizard2006 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:13:
Maar dan vooral die droeftoeters die het om 11 uur savonds door de weeks nodig vinden om al knetterend door een woonwijk te racen. Hoe zielig ben je dan.
Dat geldt natuurlijk ook voor visite die 's avonds bij het afscheid nemen eventjes claxonneert met de auto.

Als niemand er wat van zegt, zal het nooit stoppen.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-10 10:42
Supervervelend ja die types, tijd om daar nu eens tegenop te treden nu ze de brommers aangepakt hebben. Toevallig begint het nu net weer hier nu met dit mooie langs een weg richting Scheveningen, waar het al zo uit de hand gelopen is dat er gewerkt gesproken wordt over de inzet van geluidsflitsers.
Het valt me ook op dat ze vaak van die rode 'duivelsoortjes' op hun helm hebben, is dat iets van een vereniging of subcultuur?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destruction
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

twiFight schreef op zondag 6 juni 2021 @ 00:04:
De verontwaardigde reacties hier zijn ook typisch. Als jij motor rijdt en echt heus waar een stille motor hebt en echt heus waar niet herrie maakt, mooi! Dan gaat dit topic niet over jou en heeft niemand in dit topic een probleem met jouw hobbie.
De reden dat ik hier reageer als motorrijder, is omdat het in topics als deze absoluut nodig is om een tegen geluid te laten horen. Wat je ziet gebeuren is dat alle motorrijders over één kam geschoren worden. En dat slaat natuurlijk nergens op.

Ja, er zijn serieus asocialen op motoren. En nee, die horen er wat mij betreft niet bij. Ben ik zelf heilig? Ook niet, want de uitlaat op mijn motor heeft geen E-keurmerk en ook geen DB killer. Daarentegen is het geluid wel beschaafd, maar sportief. En dat laatste, daar gaat het mij om.

Overigens had ik ook prima een standaard uitlaat gemonteerd, als een motor dan als een motor klinkt, en niet als een opgevoerde Miele. Ik en vele andere motorrijders met mij, verwisselen de uitlaat (hoewel ik mijn motor kocht met deze uitlaat, een originele zat er niet bij. Die ga ik er overigens wel bij kopen, omdat ik verwacht dat de tokkies ervoor gaan zorgen dat mijn uitlaat op korte termijn ook illegaal is) omdat ze een ander geluid willen, zeker niet (per definitie) omdat ze méér geluid willen.

Naast de uitlaat op zichzelf, zit het hem natuurlijk ook in het gedrag van de motorrijder. Als ik 's avonds laat thuis kom met mijn motor, rijdt ik hier in z'n 3 (30km/u) door de straat, zodat de motor weinig toeren maakt en ik dus minder geluid maak. Dat kan het motorblok niet zo waarderen, maar m'n buren ongetwijfeld wel. Overigens valt het me op dat ik ook de enige ben (of lijk te zijn) die 's avonds laat in de auto de radio zachter zet, als je een woonwijk in rijdt. Ik snap best dat mijn buren tussen 22:00 en laten we zeggen 10:00 niet op Metallica, Guns N' Roses of Rammstein zitten te wachten :P

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

In het kader van leven en laten leven.
Als gevolg van het toegenomen individualisme in het verkeer en de daarmee samenhangende onverdraagzaamheid en ergernis veroorzakende uitwassen (of dat nou onnodige herrie is, vervuiling, hard rijden, of whatever).

Een tip:

https://decorrespondent.nl/hetrechtvandesnelste
https://www.nm-magazine.n...het-recht-van-de-snelste/
https://www.platformgras....-het-recht-van-de-snelste

:)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
teacher schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:17:
@Murphy78 het is lekker weer, zondag, en je hebt vast wel een dB meter op je telefoon.
Ik denk dat TS alleen met gestrekt been een knuppel in het hoenderhok gooit om vervolgens met piepende banden weg te gaan uit dit topic. Een beetje een catalysatorfunctie tussen twee partijen om vervolgens zelf lekker in de berm te staan toekijken hoe de petjes tegen de nette rijders met gele hesjes tekeer gaan.

Het zou mij niks verbazen dat TS ook nog eens een balkon heeft in een hoekje met gladde wanden en mogelijk zelfs zonder massieve borstwering/balustrade. Dat maakt de beleving van geluid ook heel anders.

Ow, en als er dan toch gemeten moet worden neem dan wel een serieuze meter en geen telefoon...

[ Voor 0% gewijzigd door teacher op 08-06-2021 05:22 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Destruction schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:36:
De reden dat ik hier reageer als motorrijder, is omdat het in topics als deze absoluut nodig is om een tegen geluid te laten horen. Wat je ziet gebeuren is dat alle motorrijders over één kam geschoren worden. En dat slaat natuurlijk nergens op.
Het is een beetje als zeggen dat echt niet alle voetbal supporters hooligans zijn en je een tegengeluid wil laten horen als er weer eens rellen uitbreken bij een voetbal wedstrijd.
Het is echt wel bekend dat niet alle motorrijders asociaal zijn. Autobezitters kunnen er ook wat van ;) En natuurlijk de jeugd op hun knetter brommertjes die savonds na hun avond dienst bij de appie lekker door de woonwijken knetteren. Leuk als het warm weer is en je ramen staan open voor wat frisse lucht....

Maar goed je zegt zelf als dat je aanpassingen hebt gedaan aan je uitlaat waardoor deze alweer meer lawaai maakt dan nodig blijkbaar. En dat jij het wel mee vind vallen wil niet zeggen dat de rest dat niet vind. Het is gewoon een gigantisch klote geluid dat geknetter. Daar wordt echt niemand gelukkig van (behalve de berijder wellicht dus...).
Hier in de straat ook een stel dat net leuk beide een motor hebben gekocht. Uiteraard uitlaten gelijk vervangen en je schrikt je de tyfus als die dingen aan gaan niet normaal. Maar ook echt een heel naar knetter geluid. Niet zo'n diepe brom maar een of andere felle knetter. Leuk als ze om 6 uur sochtends vertrekken en jij ligt nog ff in je bed voor je om 7uur begint....

[ Voor 7% gewijzigd door thewizard2006 op 06-06-2021 11:54 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

thewizard2006 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:52:
[...]

Het is een beetje als zeggen dat echt niet alle voetbal supporters hooligans zijn en je een tegengeluid wil laten horen als er weer eens rellen uitbreken bij een voetbal wedstrijd.
Het is echt wel bekend dat niet alle motorrijders asociaal zijn. Autobezitters kunnen er ook wat van ;) En natuurlijk de jeugd op hun knetter brommertjes die savonds na hun avond dienst bij de appie lekker door de woonwijken knetteren. Leuk als het warm weer is en je ramen staan open voor wat frisse lucht....
Ik ken inderdaad ook voetbalfans die maken dat ze weg komen als ze merken dat de sfeer begint om te slaan. Daar willen ze niks mee te maken hebben :)
Maar goed je zegt zelf als dat je aanpassingen hebt gedaan aan je uitlaat waardoor deze alweer meer lawaai maakt dan nodig blijkbaar. En dat jij het wel mee vind vallen wil niet zeggen dat de rest dat niet vind. Het is gewoon een gigantisch klote geluid dat geknetter. Daar wordt echt niemand gelukkig van (behalve de berijder wellicht dus...).
Je kent me niet, dus ik snap je reactie. Maar ik ben er écht kritisch op, Er is nauwelijks meer geluid dan bij een originele uitlaat, maar de motor klinkt nu wat voller ipv als een stofzuiger. Dat is wat ik graag wil.

Als hij echt meer geluid zou produceren, had ik hem er allang af gegooid. Trust me. Ik zie het klagen toenemen en ik erger me zelf ook verrot als ik weer eens achter een Intruder met open uitlaten rijdt. Want DAT is de groep motorrijders die het voor de rest verneukt :/

Overigens heb ik aan de uitlaat van mijn motor niets veranderd. Dat heeft de vorige eigenaar gedaan. Ik laat dat tot nu toe voor wat het is, omdat ik (nogmaals, ik ben daar kritisch op) van mening ben dat deze uitlaat niet of nauwelijks meer geluid maakt, maar de motor wel sportiever laat klinken. Dat is wat ik wil.

Ik wil er een originele uitlaat bij hebben, en ik wil uiteindelijk de huidige uitlaat vervangen door een uitlaat die eenzelfde geluid maakt, maar dan wél over een E-keurmerk beschikt. Dat laatste is alleen nogal duur, en daarmee ook de reden dat ik die stap nu nog niet zet of gezet heb. En los van het geluid gaat het me ook wel een beetje om de looks, de uitlaat die nu op mijn Fazer zit staat gewoon stukken beter dan de originele.
Hier in de straat ook een stel dat net leuk beide een motor hebben gekocht. Uiteraard uitlaten gelijk vervangen en je schrikt je de tyfus als die dingen aan gaan niet normaal. Maar ook echt een heel naar knetter geluid. Niet zo'n diepe brom maar een of andere felle knetter. Leuk als ze om 6 uur sochtends vertrekken en jij ligt nog ff in je bed voor je om 7uur begint....
Een vriend van me heeft recent een andere motor gekocht. Daar zit dus ook een uitlaat op, die door de vorige eigenaar is leeggehaald (geen demping materiaal meer). Ik woon in een vrij smalle straat, dus dat jankt en galmt hier behoorlijk. Je begrijpt dat ik hem gevraagd heb hier niet meer met die motor te komen, omdat men mij erop aankijkt en ik geen zin heb in gelazer met m'n buren. Ik heb sowieso liever dat-ie een andere uitlaat koopt die minder herrie maakt, en dat geef ik uiteraard ook aan. Maar meer kan ik niet doen.

[ Voor 12% gewijzigd door Destruction op 06-06-2021 12:58 ]

Peugeot 307 1.6 16v '05 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10:14
De topic titel is ook apart eigenlijk. 'Waarom accepteren we extreme motorfietsgeluidsoverlast?'. Vervolgens blijkt uit de discussie dat er helemaal geen acceptatie is, maar dit wordt wel zo geponeerd in de titel. Als we het al geaccepteerd hebben, dan is het klaar toch. Blijkbaar vindt de meerderheid het wel goed zo.

Overigens, overlast is zeer subjectief en kan zowel beinvloed worden door de veroorzaker en diegene die het ervaart. Als beiden een beetje water bij de wijn doen, hebben we weer een (wereld)probleem minder ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PCvRossum
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-07-2021
Ik stoor me hier ook enorm aan, maar auto's doen tegenwoordig niet veel meer onder voor die motorrijders. Met hun "pops & crackle" tunes. en dan 2 uur snachts door de stad blazen.

En wat doet de politie? Rollerbanken plaatsen voor de brommertjes en een decibelmeter erbij. De groep die in mijn ogen het minste overlast brengt straffen ze het meeste af.

disclaimer: Ik heb geen brommer/scooter.. gewoon mijn mening..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gethijsem
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 05-10 10:42
dhrto schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:09:
De topic titel is ook apart eigenlijk. 'Waarom accepteren we extreme motorfietsgeluidsoverlast?'. Vervolgens blijkt uit de discussie dat er helemaal geen acceptatie is, maar dit wordt wel zo geponeerd in de titel.
En vervolgens blijkt dat de topicstarter in geen velden of wegen meer te bekennen is.. Ontzettend flauw altijd, zeker als er een hele discussie op gang gekomen is ;w. Of is hij het gesprek aangegaan met zo'n motormuis en ligt ie nu ergens in een ziekenhuis?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• sugarlevi01
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
Ik snap de ergernis van TS wel. Net zoals veel appartementsbewoners lees ik. Hier ook een leuke bocht, gelukkig wel recent aangepakt. De meeste auto's gaan nu soepel door de flauwer gemaakte bocht.
Alleen als het heeft geregend, maken banden icm wegdek een vervelend hard geluid.

Maar straks komen de brommers en motoren weer uit de schuur. En als ik thuis ben dan gaan de ramen en deuren weer potdicht. Dat flauwe bochtje en de verschillende hoge gebouwen, schijnen heerlijk te zijn, om even gas erop te zetten en wat meer herrie te maken, omdat het geluid zo lekker weerkaatst.

Vooral als het 's avonds verder rustig is, en je net in het emotionele einde van een verhaal zit. En die takkeherrie overal overheen galmt. Borrelt er ook nog wel eens een agressie in mij op waarvan ik niet wist dat die er was. Echt mega irritant.

Verkeer is door de jaren heen wel enorm toegenomen. Toen ik hier meer dan tien jaar geleden net woonde, zat ik nog regelmatig op het balkon. Maar dat doe ik al jaren niet meer.

Lawaai van de meeste auto's, en sirenes, trouwens amper last van. Maar sirenes gaan meestal pas aan, bij het einde van de straat als ze op een druk verkeerspunt aankomen. Het zijn voornamelijk de brommers, en motorrijders, die er bovenuit schieten.

Met de avondklok was het trouwens wel lekker rustig. Zalig, om gewoon ramen en deuren open te hebben in de avond.

Ik hoop wat dat betreft ook dat het ooit bon-ton gaat worden om op elektrische tweewielers over te gaan.
Maar voor veel mensen is het geluid van zo'n tweewieler, blijkbaar erg belangrijk. Best bijzonder.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Melkunie
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09:42
thewizard2006 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:52:
[...]
Vergelijking gaat wel een beetje mank. Niet alle tienduizenden supporters die bij een wedstrijd aanwezig waren krijgen een stadionverbod door de 10 hooligans die aan het knokken zijn gegaan.
Alle motorrijders zijn ineens wel verbannen van die afgesloten wegen, terwijl ze wel gewoon hun seizoenskaart/wegenbelasting moeten blijven betalen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
Melkunie schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:51:
[...]

Vergelijking gaat wel een beetje mank. Niet alle tienduizenden supporters die bij een wedstrijd aanwezig waren krijgen een stadionverbod door de 10 hooligans die aan het knokken zijn gegaan.
Alle motorrijders zijn ineens wel verbannen van die afgesloten wegen, terwijl ze wel gewoon hun seizoenskaart/wegenbelasting moeten blijven betalen ;)
Het is een beetje vergelijkbaar met de omgevingsplanning met milieu zones. In veel grotere steden is het zo dat bepaald verkeer niet de binnenstad in mag. Op dit moment is dat vrijwel alleen op basis van uitstoot. Het is een geaccepteerde opvatting dat uitstoot zorgt voor gezondheidsklachten.
De opvatting dat geluidsoverlast voor gezondheidsklachten zorgt begint steeds meer draagvlak te krijgen. Zie ook hier: https://www.volksgezondhe...uidbelasting-door-verkeer

Nou denk ik dat we voor die zomerse dagen niet al te ver door moeten slaan, en van heel ons land een stiltegebied moeten maken, maar volgens mij valt er prima onderscheid te maken tussen soorten verkeer, zonder het betalen van wegenbelasting te gebruiken als een recht om dan maar overal te mogen komen.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

JW1904 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 00:31:
[...]
Waarom worden wielrenners over het hoofd gezien? Omdat men zich sneller verplaatst dan wordt verwacht. Wedden dat als je er een pinpas bij de spaken doet, ze ineens veel beter opvallen?

Waarom zijn veel vol elektrische auto's voorzien van mechanisme (EQC, EQA, Smart, Tesla(?)) die een zoemend geluid produceren bij langzamere snelheden, zodat ze in ieder geval opvallen tijdens het langzaam rijden.

Menig motor is tegenwoordig zo stil dat het niet opvalt in het verkeer. Dat in combinatie dat men gewoon heel slecht spiegelt in het verkeer, is iets dat ik liever tegen ga door iets meer geluid te produceren zodat ik in ieder geval beter opval. Er zijn ook mensen die altijd met groot licht op rijden, maar naar mijn mening zorg je dan juist alleen maar meer voor gevaar.

Let wel dat ik het asociaal rijden hier dus helemaal niet goed spreek (wat vaak 1+1=2 samen gaat). Dus ja, hoe je het ook went of keert; "Loud pipes save lifes" (al zijn er grenzen)
[...]
Over wielrenners kan je boeken vol schrijven. Mijn persoonlijke ervaring is dat daar de grootste problemen mee ontstaan omdat er domweg harder wordt gereden dan de situatie toelaat.

Die geluidssystemen zijn vooral gericht op voetgangers en fietsers te waarschuwen op parkeerplaatsen en plekken waar veel verkeersstromen bij elkaar komen. Zelfs een stille motor produceert in de regel nog altijd meer geluid dat die systemen produceren, daar hoef je dus echt geen luidere uitlaat voor te monteren en ik moet de eerste motorrijder nog tegenkomen die dat met droge ogen als reden opgeeft. Een luidere uitlaat wordt vrijwel alleen gemonteerd omdat de berijder dat geluid mooier vindt.

Ik heb altijd geleerd dat je je rijstijl moet aanpassen aan de situatie, dus als het te druk is om door te rijden, is niet de oplossing om maar meer lawaai te produceren (tenzij je een hulpvoertuig bent), maar vooral langzamer en voorzichtiger te rijden.
JW1904 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 00:31:
[...]

Hah, grappig, bij 8000 toeren komt die van mij pas los, menig schreeuwer gaat tegenwoordig naar 14 - 17.000 toeren.

De racers komen dan ook pas los; even los van of het wel of niet legale snelheden zijn, een 600cc heeft bovenin het toerenbereik het meeste vermogen zitten, dus om een beetje vlot op gang te komen *moet* je met deze motoren al flink gas geven. Even los van het feit dat je er prima rustig aan mee kan rijden.
Mijn BMW (auto) komt ook pas los boven de 4000 toeren (redline 6500), maar dat betekent niet dat ik altijd in dat gebied moet rijden. Het is een dooddoener van jewelste, maar de openbare weg is geen circuit, dus je hoeft echt niet in het piekvermogen van je motor te zitten. Zeker niet bij een 600cc of andere zware motor. Die dingen hebben ook op lage toeren echt wel vermogen genoeg om vlot te kunnen rijden.
En verkeer waarin je zelfs met een auto die een 0 - 100 tijd van 12 seconden heeft (Yaris 1.3) het gros van het overige verkeer zonder al te veel moeite eruit accelereert bij een verkeerslicht, is het echt niet nodig om te bewijzen dat je motor dat in 3 seconden (of minder) kan.
jadjong schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:12:
[...]

Geluidsoverlast wordt gemeten volgens de machinerichtinglijn 1999, dat is volledig gericht op continu monotoon geluid over een 1 of 2 minuut gemiddelde. 15 seconde teringherrie valt dan mooi weg in 45 seconde krekels.
Precies. Ik heb jaren naast een tramoverweg gewoond waar zo'n 8 keer per uur een tram langskwam. Als die langsreed kon je geen gesprek meer voeren. Volgens de metingen voldeed de overweg, maar in piek niet. Ik kan je zeggen, niemand twijfelde over de geluidshinder, ook al voldeed de overweg wettelijk gezien wel.

Interessant stuk dat het wel goed uitlegt waarom geluid van met name super bikes als storend wordt ervaren, staat hier: https://www.femamotorcycl...-complain-about-mc-sound/
Jeoh schreef op zondag 6 juni 2021 @ 01:20:
[...]

De sirene van een ambulance moet 115dB(A) zijn op 7 meter van de voorbumper. Deze is volgens jou al nauwelijks te horen in de auto, tot het te laat is. De grens voor een motor met een cilinderinhoud van 1000cc mag maximaal 106dB(A) zijn. Denk je nu nog dat het voor jouw veiligheid echt uitmaakt hoe luid jouw motor is, als ze blijkbaar al een geluid dat 9x zo luid is niet kunnen horen?
Ik ga hem nog mooier maken (en even mezelf herhalen), een motor projecteert het geluid naar achteren, dus het is vooral verkeer erachter dat het geluid hoort. Een ambulance, politieauto of brandweer projecteert het geluid naar voren (de hoorn is naar voren gericht) en daarmee vooral richting verkeer dat ze nog tegen gaan komen. Aangezien geluid directioneel is, creëert dat een gigantisch verschil dat waarschijnlijk nog belangrijker is dan het dB verschil.

In mijn cabrio merk je dat maar al te goed. Op wegen waar de snelheid boven de 50km/u ligt hoor ik een motor pas als hij inhaalt, ongeacht het type uitlaat. Een hulpvoertuig horo je echter wel ruim van voren.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PainkillA
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 26-08 19:26
Patrock schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:55:
Zo. 120 db. Wauw.

Niet lullig bedoeld. Maar bel je huisarts. Probleem zit niet bij je omgeving maar in je hoofd. Als je zo veel irritatie ervaart zit je waarschijnlijk mentaal op een grens. Praat hier over met een bevoegd persoon.
Nou los van of het 120dB is van die harley achtige motoren maken toch echt wel knetter veel lawaai als je dat met een auto of scooter vergelijkt. En dan niet een klein beetje maar echt gigantisch veel meer dat je hem van 2 kilometer afstand kan aan horen komen

Dat lijkt mij wat overdreven en onnodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:48

Bommes

Capo del formaggio

thewizard2006 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:13:
Je pakt de motor rijders er wel makkelijk uit met alle posts hierzo :)

Ik vind het zelf ook mega asociaal als je het nodig vind om een gigantische takke herrie te produceren. Waarom? Krijg je daar een bolle broek van ofzo.... Denk je dat iedereen die jou hoort dan denkt "zo die persoon is echt zo ontzettend cool he". Het is echt kansloos puber gedrag imo. Zeker als je als volwassene denkt dat het ok en cool is om zoveel overlast te produceren.
Zijn trouwens niet alleen motoren hoor. Auto's doen gezellig mee afgewisseld met een knetterende brommer of quad.
Maar dan vooral die droeftoeters die het om 11 uur savonds door de weeks nodig vinden om al knetterend door een woonwijk te racen. Hoe zielig ben je dan. Al ga je op de snelweg ff proberen om aan je mannelijkheid te werken prima maar blijf lekker weg uit de bebouwde kom.

En het meest frustrerende is dat je er eigenlijk niets aan kan doen. Politie controleert hier amper op en je kan ook niet iemand rapporteren want dan zijn ze al weer uit het zicht. Wat mij betreft mogen ze een stuk strenger op dit hufterbeleid controleren.
Die pik je er zeker uit, en dan heb je hier op Tweakers denk ik ook nog eens de groep motorrijders te pakken die meestal hun shit op orde hebben wat betreft hun uitlaat/veiligheid/enz.
Ik krijg tenminste een flinke lading over me heen als ik weer eens met mijn korte broek en teenslippers op mijn motor naar het strand rijd en dit vertel in het motor topic.. :P

De reacties komen mijn inziens omdat er over 1 kam wordt geschoren.
Ook met je motor in orde wordt je door mening bejaarde op de dijk lelijk aan gekeken of soms gewoon af geblokt omdat ze vinden dat je op moet zouten.
Er worden wegen compleet afgesloten op basis van onwaarheden en onjuiste metingen, onderbuik gevoelens.

Wat we als groep motor rijders dus allen nog kunnen doen is laten horen, natuurlijk niet met onze uitlaten n :P >:) , dat we het ook niet eens zijn met die paar losers en tokkies.
Gethijsem schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:29:
Het valt me ook op dat ze vaak van die rode 'duivelsoortjes' op hun helm hebben, is dat iets van een vereniging of subcultuur?
Nou ja dat dus, dat zijn geen motorrijders, dat is de groep die zich voorheen op de Gilera runner voortbewoog met een jas met bondkraag op de vlucht na een tasjes roof.
Zijn ze met 4 wielen onderweg zijn het veelal AMG's, Audi A6 RS, Golfjes GTI, enz.
Tegenwoordig hebben ze denk ik wat meer geld te besteden, kopen ze grote dikke BMW GSA's, Yamaha R1's,enz.
En inderdaad met de duivelsoortjes op hun helm, de Roofboxer (dat is de merknaam) wat overigens ook nog eens niet echt goedkope helmen zijn, dus geld zit er wil in die subcultuur.
Maar nogmaals dat zijn geen motor rijders, die gaan niet met een groepje lekker toeren in de Ardennen. Dit soort groepen vormen Brag and Boost, komen met 1000den elkaar op de A2 was het toch laatst??
deepbass909 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:28:
[...]
ik moet de eerste motorrijder nog tegenkomen die dat met droge ogen als reden opgeeft. Een luidere uitlaat wordt vrijwel alleen gemonteerd omdat de berijder dat geluid mooier vindt.

[...]

Ik ga hem nog mooier maken (en even mezelf herhalen), een motor projecteert het geluid naar achteren, dus het is vooral verkeer erachter dat het geluid hoort. Een ambulance, politieauto of brandweer projecteert het geluid naar voren (de hoorn is naar voren gericht) en daarmee vooral richting verkeer dat ze nog tegen gaan komen. Aangezien geluid directioneel is, creëert dat een gigantisch verschil dat waarschijnlijk nog belangrijker is dan het dB verschil.
Met droge ogen:
Ik heb op mijn Vespa motorscooter een andere demper gemonteerd omdat origineel door geroest was en dik 5 kg zwaarder is dan de huidige e-keur demper
Op mijn Guzzi is de katalysator er onderuit gegaan omdat 10kg zwaarder dan origineel en de productie van warmte echt uit de spuigaten liep en niet gezind is voor mij en de motor.
Beide gevallen dus niet voor het geluid wat in beide gevallen ook niet boven welke wettelijke norm heen komt.
/droge ogen ;)

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
PCvRossum schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:10:
En wat doet de politie? Rollerbanken plaatsen voor de brommertjes en een decibelmeter erbij. De groep die in mijn ogen het minste overlast brengt straffen ze het meeste af.
Niet dat ik vingers wil blijven wijzen, want ik denk dat het principe van de klacht al wel duidelijk is, maar ook dit is erg locatieafhankelijk. Brommers zijn in bepaalde wijken/straten wel degelijk de grootste overlastgevers. Waar ik nu woon was dat zo (5 jaar geleden). En natuurlijk gecombineerd met onnodig vol gas/remmen/repeat.

Maar alle bezorgtoko's in de buurt zijn overgegaan op elektrische fietsen en brommers. Sindsdien scheelt dat al veel en blijkbaar zijn brommers hier ook niet hip meer. In plaats daarvan zijn nu de laatste 2 jaren hier in de straat de auto's de grootste plaag. De typerende AMGs, Audis en verdwaalde ricer. En ik vermoed dat de overlastgevende niet-voedsel-bezorgende brommerrijders o.a. naar die zijn overgestapt, samen met de categorie drugsdealer. En zoals ik eerder al zei waren het in een andere woonplaats uitsluitend motorrijders. Dat dus om aan te geven dat het écht verschilt van straat tot straat, maar zich wel herhaalt door het hele land.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Als je gewoon buiten op straat loopt, hoor je een luide motor eerder, ook al rijdt ie een straat verder op.
Een motor met normale uitlaat, en normaal rijgedrag hoor je minder snel, en zeker in een gesloten auto.
Met een cabrio-dak er af hoor je dus een luide motor ook eerder, en ook hulpdiensten met sirene. Tegenwoordig hoor je als fietser al veel minder snel een elektrisch aangedreven voertuig. dat kan ook eerder tot ongevallen lijden, zeker bij fietsers met ear-phone op of in hun oren. Hoe meer jezelf bent afgesloten van buiten geluiden in het verkeer, hoe minder je hoort. Denk aan gesloten voertuig ipv cabrio. Dus een luider motorvoertuig zal je eerder horen, ook in een auto. Neemt niet weg dat geluidsoverlast van belang genoemd mag worden, voor verkeersveiligheid.
Het is overlast, en dat is nooit goed. Maar ik heb het gevoel dat er meer auto's overlast veroorzaken dan motoren. Ja, het is nu seizoen, dus rijden er meer motoren. Vergeet niet de afgetrapte BMW's en Golfjes etc met dikke knal uitlaten(ja ook nieuwere Golfjes en Subaru WRX, alle gepimpte meuk met knal uitlaten)

edit: onverwacht luide motorvoertuigen, kunnen de verkeersveiligheid zelfs verstoren. Denk aan schrikreacties.

[ Voor 4% gewijzigd door Hackus op 06-06-2021 18:08 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:08
PCvRossum schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:10:
Ik stoor me hier ook enorm aan, maar auto's doen tegenwoordig niet veel meer onder voor die motorrijders. Met hun "pops & crackle" tunes. en dan 2 uur snachts door de stad blazen.
Deze lokken het bewust uit, wij noemen dat de rotte appels, en pak je alleen bij een heterdaad, men heeft een elektronische klep in de uitlaat waarbij met 1 druk op de knop het extreem geluid kunnen uitzetten.

Wat ik altijd jammer vind van dit soort topic dat er enkele rotte appels zijn en gelijk de hele groep over 1 kam wordt geschoren en gelijk met extremen aankomen zetten.

Ik was zelf quad rijder (nee ik bewaarde mijn fatsoen en ja die zijn er ook nog, het geluid was niet meer dan een scooter van mijn voertuig).

Hier komen ook veel motorrijders langs en eens op gelet maar 99% houdt zich keurig aan de regels en net die 1% verziekt het en komt in het daglicht waardoor iedereen over 1 kam geschoren wordt.

Ooit wel eens een topic voorbij zien komen op internet van bedankt motorrijders dat jullie je keurig en netjes aan de regels houden? nou ik nog niet negatieve zaken blijft heel lang hangen bij mensen en positieve zaken is men snel vergeten.

Nee ik accepteer ook geen extreem motorfietsgeluidsoverlast, maar het gaat hier echt om een enkeling.

Laat TS maar een stoel pakken en naast de weg gaan zitten, als er 1 langskomt met lawaai noteer het kenteken en geef die door aan de politie, of de tijden dat het gebeurd doorgeeft.

[ Voor 9% gewijzigd door mr_evil08 op 06-06-2021 19:10 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-09 11:36
Bommes schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:04:
[...]
Richting de topic starter:
Verwacht je serieus een discussie of wil je je frustratie kwijt en is er alleen ruimte voor onwaarheden en gechargeerde voordelen?
Welke onwaarheden? Ik verzin mijn ervaring niet, en gezien de respons hier, ondanks mijn stompzinnig geformuleerde epistel, ben ik niet de enige.

Wat het eerste betreft: kan het beide zijn? ;) Het is een gefrustreerde over vraag waarom er een totaal gebrek aan handhaving is, terwijl er zoveel overtreding is.
Tens schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:26:
[...]
Om hoeveel keer gaat het één keer per dag/per uur? tien keer per uur? (if so, waar is dat dan precies?)

je kan dan een paar seconden elkaar even moeilijk verstaan, lastig idd, asociaal, idd.
Het gebeurt doorgaans meerdere keren tijdens het eten (~30 min). En het is meer dan een paar seconden, soms 10s of langer. En dat dan dus maal duizend (voor alle omwonenden), plus nog meer voor de volgende buurten waar de motorrijder heen gaat.

Daarnaast marginalizeer je het probleem door op het die manier te beschouwen. Als je pc of telefoon elk uur vast loopt, wat is dat nou, elk uur even 30s rebooten? Kleine moeite toch? Niet dus: mijn telefoon had dit, en ondanks dat je maar ~1% v/d tijd moet rebooten, wordt het ontzettend vervelend na enige tijd. (En dit dus maal duizend telefoons.)
PilatuS schreef op zondag 6 juni 2021 @ 00:17:
[...]
In Nederland wordt er veel te weinig gehandhaafd op geluid. Hooguit dat 1x per jaar eens bij een TT een controle plaatsvind met een dB meter. Tuurlijk zal dat niet het enige zijn, maar echt gehandhaafd wordt er hier niet.

Zoals ik al aangaf heb je in Duitsland echt een groot probleem met te veel herrie. Boetes van 1000 euro zijn daar helemaal niet vreemd. Je ziet ook dat wanneer mensen een weekend met de motor naar Duitsland gaan ze de dB-killer er wel in stoppen en hier in Nederland er weer uit halen. Met een jaartje flinke controles op geluid met flinke boetes is veel van de extreme overlast op te lossen. In Duitsland rijd vrijwel niemand meer rond met een open uitlaat want binnen korte tijd heb je een dikke boete. In Nederland kan je prima 5 jaar lang ieder weekend 125dB uit je motor laten komen zonder problemen.
Kijk, dat (DE) klinkt goed. Het feit dat we dat in ons veel dichter bevolkte land een compleet gebrek aan handhaving hebben was aanleiding voor dit topic(titel).
cyberbetica schreef op zondag 6 juni 2021 @ 01:26:
[...]
Feit is dat wanneer er een aso met open pijp z'n motor opentrekt in de buurt van jouw balkon, je direct denkt "Zie je nou wel, alle motorrijders zijn asos!". Ondertussen is dat nummer 100 van de 99 motors die die dag voorbij gereden zijn, maar daar merkte je niets van.

Ik zit ook niet te wachten op die herrie en ben zelf motorrijder. Waarschijnlijk is het gewoon 1 (drugsdealer met boxerhelm) iemand in jouw buurt die de hele dag rondjes rijdt. Zoeen heb ik er in mijn straat ook, alleen dan op een scooter, rijdt 20 keer per dag af en aan. De meeste last hebben we van de petjes die rondjes door de McDrive 300 meter verderop rijden..
Ik heb op mijn balkon zicht op de weg. Ik kan je garanderen dat je claim van 1 op de 100 zijn overlastmotorrijders ver van de realiteit ligt (noch dat het steeds om dezelfde motorrijder zou zijn, al komen ze soms inderdaad terug - heel fijn).

Het aantal motoren t.o.v. auto's dat langskomt is, zelfs op een mooie dag als deze, minder dan 1 op de 50 schat ik. Toch ondervind ik al jaren veel last van motorrijders, dus wat zegt dat over hoe zeldzaam die rotte appels zijn? Een groot deel van de motorrijders die zich hier en masse meldt geeft notabene zelf toe geen af-fabriek uitlaat te hebben omdat het anders als een "stofzuiger" klinkt. Ik zeg niet dat die mensen de rotte appels zijn*, maar het illustreert mijn punt wel. De posters in kwestie vinden het een nette uitlaat die het als een motor laat klinken, maar dat sluit natuurlijk niet uit dat ze erbij zitten die flink over de 110 dB gaan.

*Behalve die stoere motorbink die het gas opentrekt tegenover kinderen die er last van hebben.

Overigens: die motorfietsen die wel normaal klinken zijn ook beduidend luider dan normale auto's, maar niet asociaal luid. Daar kan zelfs ik mee leven. ;)

Voor de volledigheid: ik ondervind ook overlast van de petjes met rioolpijpen, de AMG's met knaluitlaten, etc. Die zouden evengoed moeten worden aangepakt.
Icephase schreef op zondag 6 juni 2021 @ 03:21:
Dat handhaving niet in 100% van de gevallen gebeurt, is helaas een feit waar we (ook TS) mee moeten leren leven.
Tja, ik bedenk mij steeds vaker: waarom moeten we hier eigenlijk mee leven? Waarom is er blijkbaar niemand van betekenis die deze massale overlast aanstipt, gezien het complete gebrek aan handhaving?
sypie schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:42:
[...]
Ik denk dat TS alleen met gestrekt been een knuppel in het hoenderhok gooit om vervolgens met piepende banden weg te gaan uit dit topic. Een beetje een catalysatorfunctie tussen twee partijen om vervolgens zelf lekker in de berm te staan toekijken hoe de petjes tegen de nette rijders met gele hesjes tekeer gaan.
Gethijsem schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:18:
[...]
En vervolgens blijkt dat de topicstarter in geen velden of wegen meer te bekennen is.. Ontzettend flauw altijd, zeker als er een hele discussie op gang gekomen is ;w.
Ik kan het niet bijhouden, en ik had gisteren niet verwacht dat er zoveel reacties zouden zijn. Gisteren had ik overdag bezoek, vandaag heb ik van het weer genoten. Maar het gaat niet om mij. De waarde van Tweakers zit hem in de community.
dhrto schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:09:
De topic titel is ook apart eigenlijk. 'Waarom accepteren we extreme motorfietsgeluidsoverlast?'. Vervolgens blijkt uit de discussie dat er helemaal geen acceptatie is, maar dit wordt wel zo geponeerd in de titel. Als we het al geaccepteerd hebben, dan is het klaar toch. Blijkbaar vindt de meerderheid het wel goed zo.
Dat is precies mijn punt. Het probleem bestaat al zo lang, en de handhaving is nog steeds een lachertje, dus blijkbaar accepteert de maatschappij het?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:23

MLLL

Palm Treo 650

Die te luide motoren zijn inderdaad irritant. Heb er zelf geen last van waar ik woon,maar ik begrijp TS volkomen.
En een sportiever geluid? Als je sportief wil zijn ga je fietsen.

Sportieve motoren/auto's bestaan overigens niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 09:12

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Murphy78 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:50:
[...]
Knipje
[...]

Tja, ik bedenk mij steeds vaker: waarom moeten we hier eigenlijk mee leven? Waarom is er blijkbaar niemand van betekenis die deze massale overlast aanstipt, gezien het complete gebrek aan handhaving?

Knipje
Ik pak dit er even uit, omdat het een reactie op mijn eerdere post is. Waaruit blijkt dat het om ‘massale’ overlast gaat? Uit het genoemde onderzoek blijkt juist het tegenovergestelde.
En waaruit dat er een ‘compleet’ gebrek aan handhaving is? Ik zie genoeg Wegmisbruikers-filmpjes waarin geluidsoverlast door auto’s en/of motoren wordt beboet.

Je redeneert en argumenteert vanuit valse of hooguit halve waarheden. Dat jíj́ het zo ervaart, wil nog niet zeggen dat het ook zo ís…
Als je dit niet kunt toepassen in je argumenten, is het beter om het topic te sluiten lijkt me. Sorry but not sorry.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• format5
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 01-10 22:00
Ook ik ben motor rijder.
Ik heb een "oude" kawasaki ninja uit de jaren 80.

Ik heb hier al nieuwe dempers onder gedaan omdat ik de originele te veel herrie vond maken.

Maar ook met de nieuwe (iets) stillere dempers krijg ik wel eens commentaar.
De dempers zijn volledig goedgekeurd en hebben de benodigde markeringen.

Buiten een andere motor kopen kan ik niets doen tegen het geluid. En een andere motor wil ik (nog) niet.
Afgelopen 15 jaar 2x een controle gehad, beide malen geen probleem met de geluidsmeting.

Wat ik hier mee aan wil geven is dat het geluid niet altijd komt door vervangende herrie pijpen, maar dat soms de motor origineel hard kan klinken.
Bij de laatste test produceerde mijn motor 91dB(a) op ongeveer 4750rpm wat minder is dan de type goedkeurings waarde.

Ik snap best dat er mensen zijn die zich er aan kunnen ergeren, maar laat ik maar niet beginnen met waar ik me allemaal aan erger.

30x SF175 NW - STP6000 Live PVoutput Nibe F2120-16 warmtepomp

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Heb de TS een klein beetje herschreven naar hoe ik overlast van gemotoriseerd verkeer ervaar.

De afgelopen 15 10 jaar heb ik in de buurt van redelijk grote ontsluitingswegen gewoond. Bij elke woning is het hetzelfde liedje: meer dan 90% van alle overlast komt van een zeer klein aantal deelnemers: de motorrijders de aso's.

Als ik op het balkon in de tuin zit kan ik gewoon 10 seconde lang niet met mijn vriendin praten als er een motorfiets zo'n aso op een scooter, brommer, quad, auto of motor langskomt en optrekt. Het is echt ongeloofelijk luid, minstens 120 dB (dat is het niveau van een ambulance, en dat halen ze makkelijk). De meeste auto's niet-aso's zitten rond de 80-85 dB op redelijke afstand, elektrische auto's misschien iets minder geven geen overlast. Vanaf 95 dB moet je schreeuwen om verstaanbaar te zijn. Motoren Aso's zitten daar dus >100x boven geven dus overlast! Sommige zijn zelfs zo erg dat je ze gewoon minuten lang hard hoort, ook als ze al drie rotondes verder zijn, Bedenk je dat rond elke rotonde huizen en flats staan. Er zijn dus letterlijk duizenden mensen die overlast hebben elke keer als 1 motorrijder aso langkomt.

Nou heb ik geleerd heeft iemand gehoord dat:
Er is geen APK voor motoren scooters, quads, brommers en motoren. Geen.
Alleen bij initiele verkoop moet er aan geluidseisen worden voldaan. Een motorrijder vertelde mij ooit echter dat je bij elke leverancier direct bij levering (na keuring) de demper kan laten verwijderen, en dat dit min of meer standaard verzocht wordt.
Gevolg: de meeste motoren Enkele motoren, scooters, brommers, quads en auto's zijn vanaf aanschaf t/m de hele levensduur gigantische overlastveroorzakers. Iedereen die ik kent vindt ze aso's irritant. Maar we doen er systematisch, al deccenia lang, niets aan handhaving is blijkbaar ingewikkeld en de patsercontroles zijn blijkbaar onvoldoende. Waarom? Waarom zijn de aso's niet onder de indruk van een boete of een WOK?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witstert
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 15-12-2024
After a brief look at the latest comments, I decided to add my thoughts. I am 71 and have had my motorcycle license since 1971. I have not ridden since 1991 but miss the best Bike I had, a Yam XS1.1. Every time I hear a Bike go by (even Harley) a huge sense of longing hits me. Most of my Bikes had a stainless steel exhaust system fitted by a manufacturer in Durban. They probably did not meet regulations but they, also, did not attract the attention of the Po-lice. I appreciate the sound of a Bike exhaust and think the rest of the populace who are in cars, cycling or walking because they can hear the Bike. The more silent the Bike or other powered vehicle is the more oblivious road and sidewalk users are to it. I dread and look forward to the days when the roads have silent (electric) vehicles on the roads and people start being run-over by them more frequently. Perhaps then they will want those vehicles to make more noise than an electric whine. E-scooters are a problem on UK sidewalks as it is.
Question: Why are e-scooter users not required to have direction indicators attached to their glutei maximi/a so that they can advise vehicle drivers of their intentions?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het meer als een algemeen probleem, niet specifiek voor motoren. De wetgeving voldoet gewoon in zijn geheel niet. Ik had vroeger een licht opgevoerd scootertje. Dat ding hoorde je bijna niet. Maar "de regels" zijn zo geschreven, dat zo'n scootertje heel snel "teveel geluid" maakt. Valt totaal in het niet bij "doelgroep" auto's, motoren, quads...., maar die mogen volgens dezelfde regels gewoon een pleuresherrie maken.

De regels zijn zelf gewoon het probleem. Dan helpt handhaving dus nauwelijks. Er mag gewoon veel meer dan "we" tegenwoordig acceptabel vinden. En dat komt dan weer omdat het totaal zinloze overlast is. We hebben er alleen maar nadeel van. Niemand wordt er ook maar iets beter van.

Hier wordt aan de weg gewerkt momenteel. Heel de dag door getoeter van vrachtwagens met zand en shovels... Dat accepteert iedereen, want uiteindelijk worden we er allemaal beter van. Zo'n plops&bangs aso, daar wordt niemand beter van.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
eLScha schreef op maandag 7 juni 2021 @ 00:39:
Heb de TS een klein beetje herschreven naar hoe ik overlast van gemotoriseerd verkeer ervaar.

De afgelopen 15 10 jaar heb ik in de buurt van redelijk grote ontsluitingswegen gewoond. Bij elke woning is het hetzelfde liedje: meer dan 90% van alle overlast komt van een zeer klein aantal deelnemers: de motorrijders de aso's.

Als ik op het balkon in de tuin zit kan ik gewoon 10 seconde lang niet met mijn vriendin praten als er een motorfiets zo'n aso op een scooter, brommer, quad, auto of motor langskomt en optrekt. Het is echt ongeloofelijk luid, minstens 120 dB (dat is het niveau van een ambulance, en dat halen ze makkelijk). De meeste auto's niet-aso's zitten rond de 80-85 dB op redelijke afstand, elektrische auto's misschien iets minder geven geen overlast. Vanaf 95 dB moet je schreeuwen om verstaanbaar te zijn. Motoren Aso's zitten daar dus >100x boven geven dus overlast! Sommige zijn zelfs zo erg dat je ze gewoon minuten lang hard hoort, ook als ze al drie rotondes verder zijn, Bedenk je dat rond elke rotonde huizen en flats staan. Er zijn dus letterlijk duizenden mensen die overlast hebben elke keer als 1 motorrijder aso langkomt.

Nou heb ik geleerd heeft iemand gehoord dat:
Er is geen APK voor motoren scooters, quads, brommers en motoren. Geen.
Alleen bij initiele verkoop moet er aan geluidseisen worden voldaan. Een motorrijder vertelde mij ooit echter dat je bij elke leverancier direct bij levering (na keuring) de demper kan laten verwijderen, en dat dit min of meer standaard verzocht wordt.
Gevolg: de meeste motoren Enkele motoren, scooters, brommers, quads en auto's zijn vanaf aanschaf t/m de hele levensduur gigantische overlastveroorzakers. Iedereen die ik kent vindt ze aso's irritant. Maar we doen er systematisch, al deccenia lang, niets aan handhaving is blijkbaar ingewikkeld en de patsercontroles zijn blijkbaar onvoldoende. Waarom? Waarom zijn de aso's niet onder de indruk van een boete of een WOK?
En als dit de TS was geweest waren de motorrijders in dit topic niet zo defensief geweest, omdat ze in dit geval zich niet aangesproken hoeven voelen (tenzij ze zelf zich als een aso gedragen natuurlijk). :) Soms is nuance de beste manier om een goeie dialoog te krijgen.

Wij storen ons namelijk net zo goed aan de aso's en de motorbranche doet zijn best nu met campagnes om te zorgen dat mensen elkaar er ook op gaan aanspreken. Maar daar bereik je vooral de nettere rijders mee gezien de aso's vaak geen blaadjes lezen e.d.. En zich er niks van aantrekken. Handhaving, onafhankelijk van voertuig, op geluidsoverlast lijkt me nog steeds het beste medicijn. In Duitsland gebeurt dat al en gedragen mensen zich een stuk beschaafder omdat de boetes hoog zijn. Nu nog de mankracht vinden daarvoor...

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
Murphy78 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:50:

Het gebeurt doorgaans meerdere keren tijdens het eten (~30 min). En het is meer dan een paar seconden, soms 10s of langer. En dat dan dus maal duizend (voor alle omwonenden), plus nog meer voor de volgende buurten waar de motorrijder heen gaat.

Daarnaast marginalizeer je het probleem door op het die manier te beschouwen. Als je pc of telefoon elk uur vast loopt, wat is dat nou, elk uur even 30s rebooten? Kleine moeite toch? Niet dus: mijn telefoon had dit, en ondanks dat je maar ~1% v/d tijd moet rebooten, wordt het ontzettend vervelend na enige tijd. (En dit dus maal duizend telefoons.)
Precies mijn punt, een deel van de oorzaak van de irritatie ligt bij jou. Een paar keer per avond dus, de honderden motoren die er nog meer langs komen heb je geen last van. Of er één iemand of 10.000 last van hebben is geen argument in de discussie, en die vergelijking.. :?

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 08-08 14:23
Tens schreef op maandag 7 juni 2021 @ 07:54:
[...]

Precies mijn punt, een deel van de oorzaak van de irritatie ligt bij jou. Een paar keer per avond dus, de honderden motoren die er nog meer langs komen heb je geen last van. Of er één iemand of 10.000 last van hebben is geen argument in de discussie, en die vergelijking.. :?
Motorrijder I presume.
Als er elke 10min geluidsoverlast is gaat de irritatie stapelen. Niemand vind het erg als het 1x per week gebeurd. Maar dat is gewoon niet het geval. Zeker bij bepaalde wegen (binnen de bebouwde kom) is het met zeer grote regelmaat raak.
En de motorrijders die je niet hoort dat is prima natuurlijk. Maar daar gaat het niet over en blijkbaar zijn er toch nog veel die je wel hoort. Zelf heb ik eigenlijk vrijwel nooit dat ik inderdaad denk goh die motorrijder maakt een net en beschaafd geluid. Ik heb sterke twijfels dat dit inderdaad dus gaat om 1 rotte appel op honderden nette motorrijders. De ratio zal echt eerder 50/50 zijn of nadeliger. Maar goed dat blijft natte vinger werk en doet niets af aan de observatie van de OP.
En waar die 10000 op slaat. Het gaat er dus om dat die motorrijder (of overlastgever) door de hele woonwijk/stad rijdt en dus iedereen in een straal van zeg 50-100 meter (minimaal) waar hij rijdt potentieel overlast oplevert en dat gaat optellen.
format5 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 23:32:

Bij de laatste test produceerde mijn motor 91dB(a) op ongeveer 4750rpm wat minder is dan de type goedkeurings waarde.

Ik snap best dat er mensen zijn die zich er aan kunnen ergeren, maar laat ik maar niet beginnen met waar ik me allemaal aan erger.
Ja Nice. Alsof er dus een disco langs je deur komt racen (y) (laat staan als je ff gas geeft en meer dan 4750 produceert. Volgens mij redelijk normaal om 5k+ toeren te maken met een motor)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3SO7xO2PFRfe2tds_DK6c9osd-E=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/lHS4pvOxw8iANtIvuuG8PbCd.png?f=user_large
En dat laatste is dus een whataboutisme. Daar kunnen we helaas niets mee.

En dan de opmerkingen in dit topic dat het harde motorgeluid zorgt voor veiligheid want dan hoor je ze aankomen :+ :+ :+ :+ Misschien moet je dan beginnen om ff wat normaler te rijden waar het gevaarlijk kan zijn als met je niet hoort aankomen (door dat ze bijv oordopjes in hebben). En daarnaast is het prima te regelen dat je een elektrische motor uitrust met een zelfde geluid als dat een auto maakt (wat ze ook al bij elektrische auto's doen). Dat is geen probleem hoor dus hou alsjeblieft op met je veiligheid argument.

[ Voor 31% gewijzigd door thewizard2006 op 07-06-2021 08:31 ]

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562
  • Laatst online: 09:57

-tom-562

Oliesjeik

Ik heb het idee dat het motorrijden een aantal jaren geleden langzaam is overgewaaid naar andere bevolkingsgroepen in onze samenleving, en dat daardoor ook de overlast is toegenomen. Vaak ook inherent aan het type motoren wat ze rijden, supersports (die +15.000 toeren draaien met een open pijp), dikke 1-cilinders (supermotards/crossers, zware klappen dus) en natuurlijk zware motorscooters en MP3's (waar je niet eens een motorrijbewijs voor nodig hebt) waarmee ze lekker met hun Roof Boxer, neppe Gucci nektasje en Adidas slippers en hun Aliexpress Akrapovic demper mee door de stadscentra jagen.
Die groep motorrijders zul je ook niet zo snel in de Eiffel of op een dijkje zien, hun territorium is vaak het stadscentrum.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vorkie
  • Niet online
Op de Posbank is zo'n heel mooi stukje om te touren en op 1 v/d punten kan je even wat drinken/eten.

Als je dan daar zit, veel motorrijders, maar er komt er altijd 1tje voorbij met een te kleine piel die het gelijk verpest voor al die andere motorrijders.... binnen een natuurgebied even naar de 10000rpm...

Je merkt gelijk dat al die andere motorrijders zich schamen voor zulk uitschot, dus over 1 kam scheren is echt niet van toepassing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FastFred
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:20
Zo snel mogelijk APK plicht instellen voor motorfietsen en/of geluidslimieten instellen. Mijn ouders wonen in een boerendorpje in de Achterhoek aan een 30km/h straat maar als je daar in de achtertuin zit op zondag kun je niet normaal met elkaar praten. Overigens hetzelfde als er een trekker door de straat komt denderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ghostrider
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-10 16:14

Ghostrider

GSX-R 1000 k3

@-tom-562

Dat denk ik zeker dat dat het geval is, Je hebt bepaalde wie rijdt groepjes die terroriseren stadskernen met veel lawaai, dat heeft niets met motorrijden te maken.

Ik rijdt graag tourritjes maar dan vaak naar duitsland ivm de ruimte. In Nederland rijdt ik eigenlijk alleen als het zo'n 13-18 graden is en een beetje donker. Op zomerse dagen wil iedereen recreëren op dezelfde plekken met dito overlast.

Om nog even op het geluid in te haken. Mijn circuitmotor heeft om het gehele inlaat traject allemaal aftermarket demping zitten, zelfs met standaard motoren maak je soms zelfs te veel lawaai op Assen.

Verder denk ik dat we eerst maar eens een jaar verder moeten zijn dan alle covidmaateregelen en daarna nog eens realistisch moeten kijken. Ik denk dat veel overlast komt van onderbuikgevoelens; terwijl het mogelijk een standaard en/of legale uitlaat is.
Gethijsem schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:29:

Ja, de roof-boxer helm is dat. De meeste waardeloze motorhelm ooit, lekt aan alle kanten en geeft veel windruis. Veelal gezien op wie-rijdt. Eigenlijk is dit het herkenningspunt voor heng-heng tuig. Zo'n helm rijdt voor geen meter namelijk buiten bebouwde kom snelheden.

[ Voor 28% gewijzigd door Ghostrider op 07-06-2021 09:56 ]

Asus Zenbook i7 256gb

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

FastFred schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:40:
Zo snel mogelijk APK plicht instellen voor motorfietsen en/of geluidslimieten instellen. Mijn ouders wonen in een boerendorpje in de Achterhoek aan een 30km/h straat maar als je daar in de achtertuin zit op zondag kun je niet normaal met elkaar praten. Overigens hetzelfde als er een trekker door de straat komt denderen.
APK plicht doet niks voor het geluid. En een geluidslimiet is er al
Wederom 'verbieden dat illegale vuurwerk' 8)7

Ik woon trouwens ook in een klein boerendorpje in de Achterhoek, maar als je het geluid van een tractor irritant vindt, moet je niet in een klein boerendorpje in de Achterhoek gaan wonen :X :+

[ Voor 14% gewijzigd door -tom-562 op 07-06-2021 08:49 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Inderdaad zal de APK hier geen verandering in gaan brengen.
Hooguit dat er wat verandering komt als ze in de APK normen voor motoren wel een geluidsmeting op gaan nemen. Maar dan nog zal het weinig uit gaan halen ben ik bang. De mensen die wel herrie willen wisselen dan gewoon snel de pijpen of plaatsen de db killers terug.

Als nog heb ik voor mijn gevoel gedaan wat ik kan doen om het geluid van mijn motor te beperken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 11:27
sow.. Veel motorrijders op dit forum en ook veel motorrijders met lange tenen...
Ja, er is veel geluidsoverlast van motoren, maar ook van scooters en auto's met speciale uitlaten.

ik heb er een bloedhekel aan, kennelijk heeft het geen prioriteit voor de politie. drukker met handhaving van corona regels.

als je je als motorrijder aan de snelheidslimiet houdt binnen de bebouwde kom dan zou dat al een hoop (geluids)overlast schelen. maar ja ff lekker optrekken na een rood stoplicht. wie maakt je wat? er is gewoon nul controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Bartjoo71 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:20:
sow.. Veel motorrijders op dit forum en ook veel motorrijders met lange tenen...
Ja, er is veel geluidsoverlast van motoren, maar ook van scooters en auto's met speciale uitlaten.

ik heb er een bloedhekel aan, kennelijk heeft het geen prioriteit voor de politie. drukker met handhaving van corona regels.

als je je als motorrijder aan de snelheidslimiet houdt binnen de bebouwde kom dan zou dat al een hoop (geluids)overlast schelen. maar ja ff lekker optrekken na een rood stoplicht. wie maakt je wat? er is gewoon nul controle.
De politie kan hier niet veel meer mee, dan achter de extremen aan en dan hopen dat het spul niet "gewoon goedgekeurd" is. Ik weet zeker dat een hoop herriebakken, waarvan wij denken "dat kan toch nooit mogen zo!!!" gewoon goedgekeurd zijn en dus wel zo mogen. Neem maar eens een gemiddeld sportief model van een willekeurige Duits automerk. Die dingen zijn precies zo gebouwd, dat ze een enorme bak herrie kunnen maken terwijl ze wél goedgekeurd zijn. En natuurlijk, met een normale rijstijl valt het best mee, maar..... mensen met een normale rijstijl welke zo'n auto kopen zijn helaas in de minderheid. De rijders van zulke auto's kopen ze juist om er "de patser mee uit te hangen" en gaan ze dus zo "bedienen", dat hun p**verlenging zoveel mogelijk gehoord en gezien wordt.

De wetgever moet veel sneller reageren op ontwikkelingen. Zodra we merken dat auto- en motorfabrikanten regels gaan omzeilen om tóch vooral herrieschoppers te kunnen blijven maken, dan moet de wetgever dat direct de kop indrukken en ervoor zorgen dat de fabrikant voor het volgende modeljaar weer terug naar de tekentafel kan. Vinden ze dan weer wat? Hoppa, dan doen we dat direct weer. Knallende en pruttelende uitlaat? -> Geen typegoedkeuring.

Maar we weten (waarschijnlijk) allemaal ook wel waarom dat niet gebeurt: zoals altijd, geld. Met geld kun je het "recht" om overlast te veroorzaken kopen. Dus als je maar genoeg BPM afdraagt, dan is 't geen probleem en wenst de NL ovrheid je veel plezier met je "plops&bangs". Maar als je "maar" een scootertje koopt van 2k euro, dan verdienen ze te weinig aan je en moet je vooral heel stil zijn.

Er reed hier laatst iemand met een Lamborghini door de stad. Toch gek, dat dat dan de enige auto is waarvan je gewoon letterlijk precies kunt horen waar hij rijdt, zonder dat hij écht in de buurt is. Allemaal legaal, want er is voor betaald. En dan denkt Petje X "maar als hij zo'n bak herrie mag, dan mag ik het ook!".

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2021 10:26 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ppassie
  • Laatst online: 01-10 11:03
Ik rijd ook al heel wat jaren motor. De laatste jaren een beschaafde 300cc motorscooter die origineel en erg stil is. Maar ik ben denk ik de enige hier die echt kan genieten van het geluid van een jankende racer die hoog in de toeren de snelweg oprijdt.;) (ik woon bij de oprit van een snelweg (A73)) Maar ik snap dat niet iedereen daarvan houdt,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• format5
@ppassie Jij bent niet de enige die er van kan genieten hoor.
Ik woon langs de A2 en hoor ze ook nog steeds graag.

Maar inderdaad kan ook ik begrijpen dat niet iedereen het kan waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjoo71
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 01-10 11:27
format5 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:47:
@ppassie Jij bent niet de enige die er van kan genieten hoor.
Ik woon langs de A2 en hoor ze ook nog steeds graag.

Maar inderdaad kan ook ik begrijpen dat niet iedereen het kan waarderen.
Als er een motor of auto met een sportieve uitlaat over de A4 rijdt dan hoor ik dat hier in de achtertuin, nee ik woon niet aan de A4, maar vlakbij de binnenstad van Leiden.
Daar stoor ik me echt niet aan. Maar in de stad, waar de huizen dicht op elkaar staan en voor het stoplicht je uitlaat een paar keer laten knallen :( :(
(daar vind ik wel wat van...)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Gisteren ook bij een Cafetje lekker wat drinken, om de paar minuten komt er motoren langsrijden (en soms een wat Golf GTI'tje waardoor het hele gesprek stilvalt omdat je 10 seconden niet kan praten...dat lijkt me toch ook echt niet de bedoeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBC87
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 04-10 05:38
Ik meende me te herinneren dat er binnenkort ook in Nederland flitspalen worden geïntroduceerd met geluidsmeting.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Ik heb het al vaker gedacht, nu nog een mooie uitvoering ervan. Een (gasdichte) aftapping voor de demper naar de cabine/helm van de bestuurder van de auto/motor/brommer. Zo kan deze optimaal genieten van het "mooie" geluid en kan de rest gewoon genieten van de rust buiten. Het is echt niet nodig om zoveel geluid voor de rest van de omgeving te maken.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

MLLL schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:57:
Die te luide motoren zijn inderdaad irritant. Heb er zelf geen last van waar ik woon,maar ik begrijp TS volkomen.
En een sportiever geluid? Als je sportief wil zijn ga je fietsen.
Ja, jij snapt het 8)7 Als ik graag wil dat mijn motor niet klinkt als een Miele, en daarom iets aan de uitlaat verander (waarbij ik als harde eis heb dat het niet moet resulteren in meer dB's!), dan moet ik maar gaan fietsen... Da's inderdaad precies hetzelfde :D
Sportieve motoren/auto's bestaan overigens niet
Misschien moet je geen dingen zeggen, waar je geen verstand van hebt ;)

Overigens zorg ik er als motorrijder ook voor dat jij korter in de file staat. Ik ben onderdeel van een oplossing voor het file probleem, en niet van de oorzaak. Ik verstook minder brandstof, kan altijd wel een parkeerplekje vinden. Motor rijden kent vele voordelen, en van een aantal profiteren automobilisten mee. Sterker nog, als meer mensen per motor zouden gaan reizen ipv per auto, zou het fileprobleem in Nederland tot het verleden behoren.

Ik kan niet vaak genoeg benadrukken dat de roofboxer types hard aangepakt moeten worden (maar gelijk zo'n motor slopen is onzin, neem zo'n ding dan in beslag en verkoop hem via Domeinen), maar hier wordt echt teveel over één kam geschoren. Alsof elke motorrijder uitsluitend asociaal is en veel te hard rijdt :/

Ik (en een aantal hier met mij, op dit forum en in dit topic) zijn goedwillende motorrijders die zich ook verrot ergeren aan die aso's met hun herrie meuk, of van die wheelie time types.. Wij zijn motorrijders die niet alleen bij 20 graden op zondag over een dijkje in de buurt komen scheuren, wij zijn motorrijders die ook woon-werk rijden of anderszins (bijna) dagelijks op de motor zitten. De motor maakt hier gewoon deel uit van de keuzes die ik heb mbt vervoermiddelen. Binnen m'n eigen woonplaats zoveel mogelijk de fiets, daarbuiten het liefst de motor, als dat geen optie is --> auto.

Dan snap je hopelijk ook dat ik (hoewel ik een sportief geluidje wil) absoluut niet méér geluid wil, want als ik 200km verderop moet zijn, wil ik daar aankomen met oren die nog net zo functioneren als toen ik van huis vertrokken ben.

Jullie doelgroep, dat zijn de roofboxers en/of de types op oude Harley's en andere choppers met open uitlaten. Richt je daar dan ook op aub, en noem die mensen alsjeblieft géén motorrijders. Want dat zijn het niet. Het zijn mensen die op een motor mogen rijden, maar dat is écht een andere categorie.

Wat mij betreft scheren jullie ons allemaal over één kam, zolang jullie dat soort tuig motorrijders blijven noemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pennywiser
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:16
Verwijderd schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:29:
Gisteren ook bij een Cafetje lekker wat drinken, om de paar minuten komt er motoren langsrijden (en soms een wat Golf GTI'tje waardoor het hele gesprek stilvalt omdat je 10 seconden niet kan praten...dat lijkt me toch ook echt niet de bedoeling.
Dit is het vaak. 1 motor is nog niet zo gek meestal, maar als je langs 1 van de mooie ANWB routes woont, en om het half uur een oorverdovend gebrul van een club toerders met illegale uitlaten hoort opkomen en tussen de eerste en laatste motor minimaal 3 minuten zit, denk je ook als motorrijder wel van aii. Dat kan gewoonweg niet.

Ik ben zelf ook motorrijder overigens. En ik woon (helaas) ook niet langs zo'n mooie route, maar als je voor de grap eens op een terras gaat zitten in de Betuwe of Drenthe of noem maar op een zonnige zondag, dan komt de boodschap denk ik wel over.

[ Voor 12% gewijzigd door pennywiser op 07-06-2021 11:14 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Brent
  • Nu online
Ik woon in de Limburgse heuvels. Zonnige weekendjes == oordoppen in. Galmt het hele dal door, en half Nederland komt hier toeren dus je kunt ook niet echt het kabaal ontwijken.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Ik ben ook echt niet tegen het verbieden van de "illegale" uitlaten!
Ik vrees alleen dat als de meeste mensen hier klagen over motoren (en dus de uitlaten) welke volledig legaal zijn. En dat is niet iets dat zo maar "even" op is te lossen voor mensen die het geluid niet willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:38
Dit is het vaak. 1 motor is nog niet zo gek meestal, maar als je langs 1 van de mooie ANWB routes woont, en om het half uur een oorverdovend gebrul van een club toerders met illegale uitlaten hoort opkomen en tussen de eerste en laatste motor minimaal 3 minuten zit, denk je ook als motorrijder wel van aii. Dat kan gewoonweg niet.
Vooral dit. Kijk dat een motor ff vol in de touren gaat brommen vind ik prima, dat kan ik ook waarderen, maar het grote probleem is veelal dat ze bij een klein beetje gas ook al direct aan de andere kant van de stad te horen zijn. Zelfde geldt voor auto's en scooters. Als ie lawaai maakt prima, maar doe dat dan overdag ergens in het binnenveld ofzo en niet 50meter uit iemand zijn achtertuin.

Ik woon zelf in de binnenstad en heb dus eigenlijk geen last van overmatig geluid, Ik hoor af en toe wel eens een ronkende AMG of een oldtimer die stationair draait, maar daar heb ik niet zoveel problemen mee. Dat klopt op kenteken ook gewoon. Het probleem zit hem in die paar gasten die denken overal maar vol gas door de binnenstad te mogen scheuren met een straight pipe om elf uur 's avonds. Ga lekker fietsen ofzo of rijd gewoon normaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09:30
SmurfLink schreef op maandag 7 juni 2021 @ 07:08:
[...]

En als dit de TS was geweest waren de motorrijders in dit topic niet zo defensief geweest, omdat ze in dit geval zich niet aangesproken hoeven voelen (tenzij ze zelf zich als een aso gedragen natuurlijk). :) Soms is nuance de beste manier om een goeie dialoog te krijgen.
Ach ach, als iemand zich zo aangesproken voelt door een persoonlijk-ervaring stukje van een forumganger dan heeft die het in de huidige tijden niet makkelijk.

Wanneer de TS zegt dat 90% van de overlast volgens hem door motorrijders wordt veroorzaakt, dan zegt hij toch niet dat alle motorrijders zo'n achterlijke hoeveelheid aan geluid produceren? En zelfs als dit volgens hem zo is, dan is dat niet de absolute waarheid - geluidsproblemen zijn sowieso erg persoonsgebonden. Neem niet alles zo letterlijk, zeker niet wanneer het om een persoonlijke ervaring gaat. Simpel. Maar goed, sommige reacties laten indirect wel zien waarom ze zich zo aangesproken voelen. Ik denk niet dat een meer politiek-correcte topic-start veel had geholpen.

Waar ik woon wordt eigenlijk alle geluidsoverlast veroorzaakt door de EPA-traktor (geen idee eigenlijk wat dat in het Nederlands is. Een voertuig omgebouwd om als een Tractor te boek te staan waardoor < 18 jarigen ze kunnen besturen. Scooters op vier wielen. Idioot concept, levensgevaarlijk.). Zijn alle EPA-bestuurders dan overlastveroorzakers? Nee, zeker niet. Nou, idem voor motorrijders of bijzondere autos (noem het eens, opgeknapte Amerikaanse bolides). Ze maken allemaal geluid, maar motor #1 hoor je amper zodra hij de hoek om is en motor #2 hoor je aan de andere kant van het dorp nog steeds.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

ppassie schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:43:
Ik rijd ook al heel wat jaren motor. De laatste jaren een beschaafde 300cc motorscooter die origineel en erg stil is. Maar ik ben denk ik de enige hier die echt kan genieten van het geluid van een jankende racer die hoog in de toeren de snelweg oprijdt.;) (ik woon bij de oprit van een snelweg (A73)) Maar ik snap dat niet iedereen daarvan houdt,
Nope, mijn Duc. 959 pan. klinkt te mooi om niet van te genieten ;)

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik woon in een flat aan een grote (70 KM/u) weg waar een vaste digitale flitscamera staat. Het is echt absurd hoe veel motorrijders, maar ook auto's met een "sportieve" uitlaat, laten weten hoe vervelend zo'n camera voor hun is, door flink op het gas te gaan na die camera, liefst in een zo laag mogelijke versnelling. En dat gaat de gehele dag door, tot diep in de nacht.

Dus ik ben ook voor een APK met geluidsbepaling en controles op geluidsoverlast. Vaste flitscamera's met geluidsmetingen zullen echter weinig zin hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
Even inhaken met een vraagje voor geluidsdeskundigen hier.

Mijn motor heeft 2 dempers, 1 links en 1 rechts.
Zou een 4-2-1 uitlaat meer of minder herrie maken als een 4-2-2 systeem?

Mijn 1e ingeving is dat alles alle gassen door 1 demper gaan er meer geluid geproduceert wordt dan wanneer alles over 2 dempers wordt verdeeld. Maar of het klopt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

noes

gek op benzine.

format5 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:59:

Mijn 1e ingeving is dat alles alle gassen door 1 demper gaan er meer geluid geproduceert wordt dan wanneer alles over 2 dempers wordt verdeeld. Maar of het klopt...
Kan je beter vragen in het motortopic.

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:48

Bommes

Capo del formaggio

Zoals ik al eerder schreef hebben de meeste motorrijders ook schoon genoeg van maar wordt veel van de maatregelen en de sfeer gemaakt door droeftoeters die het niet zo nauw nemen met de waarheden:

Afbeeldingslocatie: https://www.camperzone.nl/gky_uploads/2021/06/1623060069-695-x-906px-Hugo's%20hoek%20geluidsoverlast.JPG

[ Voor 21% gewijzigd door Bommes op 07-06-2021 12:03 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Quantor schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:44:
Ik woon in een flat aan een grote (70 KM/u) weg waar een vaste digitale flitscamera staat. Het is echt absurd hoe veel motorrijders, maar ook auto's met een "sportieve" uitlaat, laten weten hoe vervelend zo'n camera voor hun is, door flink op het gas te gaan na die camera, liefst in een zo laag mogelijke versnelling. En dat gaat de gehele dag door, tot diep in de nacht.

Dus ik ben ook voor een APK met geluidsbepaling en controles op geluidsoverlast. Vaste flitscamera's met geluidsmetingen zullen echter weinig zin hebben.
Een geluidsmeting bij de APK heeft ook geen zin, je stopt voor de keuring gewoon een dB-killer in je demper.
format5 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:59:

Dat ligt er maar net aan wat voor een demper het is en hoe de demper geconstrueerd is. Een mechanische/schottendemper (zoals bij bijna alle originele uitlaten) zijn gewoon superstil te krijgen, zeker als er b.v. nog een katalysator voor zit (wat de meeste moderne motoren wel hebben), die dempen namelijk ook behoorlijk. Je kan niet zeggen '2 dempers dus stiller', ik kan je ook wel een uitlaatsysteem sturen (4-in-4) wat stukken luider is dan een 4-2-1 uitlaatsysteem :+
Ik denk zelfs dat het inlaatgeluid uiteindelijk lastiger te dempen is dan het uitlaatgeluid (zonder in te leveren op prestaties)

[ Voor 4% gewijzigd door -tom-562 op 07-06-2021 12:06 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Destruction schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:36:
[...]

Als je dat maar niet te hard doet, want dan wordt dáár weer een topic over geopend :+

Maar goed, kabaal van motoren (of ze nu twee, drie of vier wielen hebben) is natuurlijk gewoon schijtirritant. Verbieden (van onderdelen of wegen) vind ik vrij kansloos, controle is gewoon veel beter en effectiever. In Duitsland zijn ze daar erg goed in en als je daar overlast veroorzaakt door met open pijpen te rijden krijg je gewoon een milieudelict aan je broek. En dat zijn geen kinderachtige bedragen.

En kan dat over één kam scheren achterwege gelaten worden? Da's ook niet toegestaan hier voor andere groepen.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10:08
DBC87 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 10:50:
Ik meende me te herinneren dat er binnenkort ook in Nederland flitspalen worden geïntroduceerd met geluidsmeting.
Vaste palen heeft dat totaal geen in, de rotte appels doen dan even het gas dicht en laten hem uitrollen, alleen bij mobiele controle,s heeft dat zin.

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quantor
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
mr_evil08 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:08:
[...]

Vaste palen heeft dat totaal geen in, de rotte appels doen dan even het gas dicht en laten hem uitrollen en dan vol gas, alleen bij mobiele controle's heeft dat zin.
Je was een stukje vergeten, even voor je toegevoegd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:01
Als je ziet hoe simpel donker getinte autoruiten uit het straatbeeld zijn verdwenen, moeten geluidsnormen ook wel te handhaven zijn toch?

In Oostenrijk kan het wel...
https://www.motoplus.nl/n...otoren-verboden-in-tirol/

Geef iedere agent een DB-meter en een procedure en klaar...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Bommes schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:50:
[...]
Met droge ogen:
Ik heb op mijn Vespa motorscooter een andere demper gemonteerd omdat origineel door geroest was en dik 5 kg zwaarder is dan de huidige e-keur demper
Op mijn Guzzi is de katalysator er onderuit gegaan omdat 10kg zwaarder dan origineel en de productie van warmte echt uit de spuigaten liep en niet gezind is voor mij en de motor.
Beide gevallen dus niet voor het geluid wat in beide gevallen ook niet boven welke wettelijke norm heen komt.
/droge ogen ;)
Ok, vervanging vanwege doorroesten is een andere goede reden ;) Maar mijn "droge ogen" ging erom dat er geen motorrijder een luidere uitlaat monteert met als enige doel voetgangers en fietsers (en ander verkeer) te waarschuwen. Als je een uitlaat monteert vanwege het geluid is dat omdat je zelf het geluid niet mooi of luid genoeg vind, de rest is het zoeken van redenen om het goed te praten.

En wat je al aangeeft, in beide gevallen bleef je geluidsproductie onder de wettelijk norm.

Persoonlijk heb ik ook geen problemen als de toon van een uitlaatgeluid veranderd (persoonlijk bij voorkeur wat zwaarder), zolang het maar niet luider wordt.
Vorkie schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:36:
Op de Posbank is zo'n heel mooi stukje om te touren en op 1 v/d punten kan je even wat drinken/eten.

Als je dan daar zit, veel motorrijders, maar er komt er altijd 1tje voorbij met een te kleine piel die het gelijk verpest voor al die andere motorrijders.... binnen een natuurgebied even naar de 10000rpm...

Je merkt gelijk dat al die andere motorrijders zich schamen voor zulk uitschot, dus over 1 kam scheren is echt niet van toepassing.
Als de groep die dergelijke uitlaten monteert werkelijk zo klein is, snap ik persoonlijk de hele aversie tegen een verbod niet. Want in welk opzicht is het een beperking van de hobby motorrijden? Volgens mij is de enige hobby die je aan een luide uitlaat zou kunnen koppelen namelijk het doelbewust creëren van lawaai. De activiteit "besturen van een tweewieler" wordt niet gehinderd door een verbod op luide uitlaten. ;)

Ook bij auto's heb ik het eigenlijk ook nooit begrepen waarom mensen zo graag een luide pijp willen monteren. Is dat zodat ze op meetings lawaai kunnen maken (en door verreweg de meeste andere bezoekers geïrriteerd worden aangekeken)? Of omdat ze zo graag hun hele omgeving willen waarschuwen dat ze eraan komen en iedereen dus kan vluchten?

Laat ik duidelijk zijn, in mijn ogen is luid niet gelijk aan mooi. Ik kan een diepe roffel heel erg waarderen, maar een diepe roffel hoeft echt niet > 100dB uit te komen om mooi te zijn. Dus als een uitlaat de toon veranderd zonder substantieel luider te worden, plaats die gerust.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teutlepel
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:01
deepbass909 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:13:
[...]

Laat ik duidelijk zijn, in mijn ogen is luid niet gelijk aan mooi. Ik kan een diepe roffel heel erg waarderen, maar een diepe roffel hoeft echt niet > 100dB uit te komen om mooi te zijn. Dus als een uitlaat de toon veranderd zonder substantieel luider te worden, plaats die gerust.
Ja das heel subjectief en lastig te meten. Mensen ervaren korte hoge frequenties veel intenser dan een lage brom die snel weer afneemt. Maar in de geluidsnorm staat alleen het geluid op een bepaalde afstand, en die lage bron draagt veel verder dan een hoog schel geluid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YakuzA schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:32:
Gewoon politie bellen, dan kunnen ze boetes gaan uitschrijven voor onnodig geluid maken indien dit zo is.

Problem solved :)
Te kort door de (spreekwoordelijke) bocht. Een motor heeft om te kunnen rijden een draaiende motor nodig, dat maakt geluid. Nu is er natuurlijk wel verschil in optrekken en optrekken, maar dat los je niet op met een technische oplossing, dat los je op door het gedrag aan te passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• format5
-tom-562 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Dat ligt er maar net aan wat voor een demper het is en hoe de demper geconstrueerd is. Een mechanische/schottendemper (zoals bij bijna alle originele uitlaten) zijn gewoon superstil te krijgen, zeker als er b.v. nog een katalysator voor zit (wat de meeste moderne motoren wel hebben), die dempen namelijk ook behoorlijk. Je kan niet zeggen '2 dempers dus stiller', ik kan je ook wel een uitlaatsysteem sturen (4-in-4) wat stukken luider is dan een 4-2-1 uitlaatsysteem :+
Ik denk zelfs dat het inlaatgeluid uiteindelijk lastiger te dempen is dan het uitlaatgeluid (zonder in te leveren op prestaties)
Ik reageer in de loop van de dag even op je in een prive bericht als dat goed is.

En inderdaad, inlaat geluid is ook een puntje ja, dat is ook behoorlijk aanwezig op mijn motor. Maar niet aan te passen zonder flink in de prestaties te moeten snijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

Misschien ben ik een uitzondering (of gewoon onbewust aan het virtue signallen :P ) maar voor mij is het geluid van mijn motoren niet echt de reden dat ik ze heb. De ene heeft een vreselijk luide Yoshimura kabaalpaal maar staatom allerlei redenen inmiddels al ruim vier jaar in de stalling (iemand een GPZ500s kopen?) De ander heeft een BSM Vampire demper die een vrij lage brom geeft. Het klinkt volgens mij (en anderen) niet overdreven asociaal luid.

Ik ben ook niet een revver en hoef niet zonodig met veel kabaal rond te scheuren, ook optrekken doe ik vrij bedaard (of als een oud wijf :P ) en als ik ergens rij waar ik voetgangers, ruiters of fietsers passeer hou ik of de koppeling in zodat ik rustig langsrol of ik neem gewoon wat gas terug. Voor mij is een doorslaggevende factor of ik een motor tof vind vooral hoe die er uit ziet en hoe de motor mij staat. Wat is de poserfactor als ik 'm parkeer bij een terras vind ik belangrijker dan geluid. Maar ik ben dan ook een rasechte terrasposer 8) En als je langzaam rijdt, kunnen ze je langer zien.

Het lijkt me dan ook geweldig om een elektrische motor te rijden, maar helaas liggen die vér buiten mijn budget. Daarbij zijn ze nog vol in ontwikkeling en voorlopig nog geen alternatief voor verbrandingsmotoren qua radius. Hoewel ik met mijn max 140km op een tank ook wel snel de dooie dino's er doorheen jaag.

Ik bedoel, ik vind dit dus echt geweldig:

Afbeeldingslocatie: https://www.energicamotor.com/wp-content/uploads/2020/11/page-eva-2020-3.jpg

https://www.energicamotor...a-electric-streetfighter/

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ach, met zo'n elektrische motor krijg je straks weer het gezeik dat fietsers zich een hoedje schrikken als je langs komt rijden omdat ze je niet horen aankomen :+

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

-tom-562 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:30:
Ach, met zo'n elektrische motor krijg je straks weer het gezeik dat fietsers zich een hoedje schrikken als je langs komt rijden omdat ze je niet horen aankomen :+
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/71d9IWriDNL._AC_SX425_.jpg

Dit eronder, probleem opgelost 8)

Als je écht, werkelijk, íedereen wil irriteren monteer je zoiets bij een peleton wielrenners en dan op de Lekdijk fietsen :+

[ Voor 13% gewijzigd door Vrijdag op 07-06-2021 12:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 07:52
Ik denk dat het al een hoop zou schelen als er tijdig opgeschakeld werd. Ik zat gisteren even buiten en door dit topic lette ik wat extra op motorgeluid en ik hoorde er een paar die schijnbaar in z'n 1 van 0 naar 80 km/h gingen. En dat moet dan bij de stoplichten in de N-weg 500 meter verderop geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy
  • Laatst online: 23:25

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Vrijdag schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:26:
Misschien ben ik een uitzondering (of gewoon onbewust aan het virtue signallen :P ) maar voor mij is het geluid van mijn motoren niet echt de reden dat ik ze heb.
Je bent geen uitzondering hoor. Ik vond het vroeger ook geweldig en op een nieuwe machine ging gelijk een andere demper of heel nieuw systeem. Tegenwoordig rijd ik graag op onverhard (TET, rallies, eigen routes) en dus plekken waar je ook wandelaars en ruiters tegenkomt. Voor mij is minder geluid nu beter dus rij gewoon met de standaard uitlaten en een een laag toerental. Zodra er elektrische alternatieven komen die even veelzijdig en bovendien betaalbaar zijn dan heb ik zeker interesse.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

CH4OS schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:20:
[...]
Te kort door de (spreekwoordelijke) bocht. Een motor heeft om te kunnen rijden een draaiende motor nodig, dat maakt geluid. Nu is er natuurlijk wel verschil in optrekken en optrekken, maar dat los je niet op met een technische oplossing, dat los je op door het gedrag aan te passen.
Dat gedrag pas je juist aan door boetes uit te delen.

Elk voertuig heeft een max DB in de toelating/bij de RDW staan, gewoon meten en bekeuren als dat niet klopt.

Veel simpeler is het niet te maken toch? :)

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YakuzA schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:37:
Elk voertuig heeft een max DB in de toelating/bij de RDW staan, gewoon meten en bekeuren als dat niet klopt
Op dat moment staat het voertuig niet op kenteken; er is dus ook niet bekend van wie de motor is. Wie wil je dan gaan bekeuren? :) De importeur? Of moet de importeur de boete doorsturen naar de klant, die vervolgens zegt alleen een voertuig te willen dat aan de Wet voldoet (en een deugdelijk product heeft gekocht)? :) Op deze manier maak je er iig het probleem van de importeur van en niet van de rijder zelf.

[ Voor 27% gewijzigd door CH4OS op 07-06-2021 12:40 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CH4OS schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:38:
[...]
Op dat moment staat het voertuig niet op kenteken; er is dus ook niet bekend van wie de motor is. Wie wil je dan gaan bekeuren? :) De importeur? Of moet de importeur de boete doorsturen naar de klant, die vervolgens zegt alleen een voertuig te willen dat aan de Wet voldoet? :) Op deze manier maak je er iig het probleem van de importeur van en niet van de rijder zelf.
Het gaat hier over motoren die op straat langs rijden, waarvan berijders moedwillig dempers hebben verwijderd waardoor er meer geluid is dan toegestaan.

Die hebben netjes een kenteken + berijder die er op zit om de boete aan te geven.

Huidige gemeten DB is hoger dan max toegestaan = boete.
Zo moeilijk is dat toch niet?

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 07-06-2021 12:43 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

O88088 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:33:
Ik denk dat het al een hoop zou schelen als er tijdig opgeschakeld werd. Ik zat gisteren even buiten en door dit topic lette ik wat extra op motorgeluid en ik hoorde er een paar die schijnbaar in z'n 1 van 0 naar 80 km/h gingen. En dat moet dan bij de stoplichten in de N-weg 500 meter verderop geweest zijn.
Mijn oude Suzuki GSX-R600 uit 2004 liep over de 120 km/h in de eerste versnelling. Een 1000cc supersport doet +180 km/h in de eerste versnelling. 80 km/h is dan helemaal nog niet zo gek.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

YakuzA schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:41:
Het gaat hier over motoren die op straat langs rijden.
je hebt het over
Elk voertuig heeft een max DB in de toelating/bij de RDW staan...
Je hebt het over de (type)toelating bij de RDW in jouw bericht. Dat gebeurd allemaal voordat het kenteken van het voertuig op naam wordt gezet. :)

[ Voor 11% gewijzigd door CH4OS op 07-06-2021 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

CH4OS schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:43:
[...]
je hebt het over
[...]
Je hebt het over de (type)toelating bij de RDW in jouw bericht. Dat gebeurd allemaal voordat het kenteken van het voertuig op naam wordt gezet. :)
De TS trapt af met het moedwillig verwijderen van dempers, waardoor de motoren meer lawaai maken dan toegestaan.

De politie kan gewoon het huidige geluid meten. Dat vergelijken met het toegestane en voila.
te hoog => boete.

[ Voor 12% gewijzigd door YakuzA op 07-06-2021 12:47 ]

PSN

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Skamiplan
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-10 20:55
Jazzy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:07:
[...]
En die 120 dB... Ik rij wel eens met 20-30 km/h langs voetgangers en dan doen ze nog heel overdreven hun handen voor hun oren of neus dicht. Gewoon met een standaard machine met originele uitlaten en open vizier. Kan er niets aan doen maar dan gaat bij mij direct het gas open.
Maar echt... is je compensatiedrang dan zo groot?
Ik kan er in ieder geval maar een conclusie uithalen en we weten allemaal wat die is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nullifiel
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:46

Nullifiel

╞═══════╡

Ik woon aan het begin (of vanuit de andere kant gezien het einde) van een stuk snelweg van 10km lang.
Er zijn motoren die je het hele! stuk hoort janken. Vanaf het optrekken, doortrekken tot het gas dichtgooien.
Niet normaal hoe hard, in zowel geluid als snelheid.

Maargoed, dat zijn echt wel uitzonderingen. Gelukkig merk ik dat niet dagelijks.

Growing old is mandatory, growing up is optional.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Skamiplan schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:49:
[...]

Maar echt... is je compensatiedrang dan zo groot?
Ik kan er in ieder geval maar een conclusie uithalen en we weten allemaal wat die is.
Ik heb in een later bericht uitgelegd wat voor mensen dat zijn en hoe dat dan gaat. Je mag er van vinden wat je wilt, net zoals ik wat vind van dat soort mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• k995
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-04 20:45
Murphy78 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:23:
De afgelopen 15 jaar heb ik in de buurt van redelijk grote ontsluitingswegen gewoond. Bij elke woning is het hetzelfde liedje: meer dan 90% van alle overlast komt van een zeer klein aantal deelnemers: de motorrijders.

Als ik op het balkon zit kan ik gewoon 10 seconde lang niet met mijn vriendin praten als er een motorfiets langskomt en optrekt. Het is echt ongeloofelijk luid, minstens 120 dB (dat is het niveau van een ambulance, en dat halen ze makkelijk). De meeste auto's zitten rond de 80-85 dB op redelijke afstand, elektrische auto's misschien iets minder. Vanaf 95 dB moet je schreeuwen om verstaanbaar te zijn. Motoren zitten daar dus >100x boven! Sommige zijn zelfs zo erg dat je ze gewoon minuten lang hard hoort, ook als ze al drie rotondes verder zijn, Bedenk je dat rond elke rotonde huizen en flats staan. Er zijn dus letterlijk duizenden mensen die overlast hebben elke keer als 1 motorrijder langkomt.

Nou heb ik geleerd dat:
  • Er is geen APK voor motoren. Geen.
  • Alleen bij initiele verkoop moet er aan geluidseisen worden voldaan. Een motorrijder vertelde mij echter dat je bij elke leverancier direct bij levering (na keuring) de demper kan laten verwijderen, en dat dit min of meer standaard verzocht wordt.
Gevolg: de meeste motoren zijn vanaf aanschaf t/m de hele levensduur gigantische overlastveroorzakers. Iedereen die ik kent vindt ze irritant. Maar we doen er systematisch, al deccenia lang, niets aan. Waarom?
Idd de buren aan de ene kant zijn ook "motards" en voor de een of andere reden moet je een motor een aantal minuten starten voor je vertrekt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EliteGhost
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 11-09 13:03
Hier een motorrijdert en iemand die je mening (deels) deelt.

Ja, motoren maken meer lawaai dan auto's. Ja, er zijn motorrijders die de demper er uit halen. Ja, er zijn motorrijders die asociaal door de stad rijden en lomp hard optrekken.

Veroorzaken zij nu 90% van de overlast? Nee, daar hebben we ook Ronny met z'n VW Golf en kachelpijp uitlaat.

Er zijn een aantal mensen die overlast veroorzaken en dit wordt erger als ze in een groep(je) rond gaan rijden. De bestaande handhaving op geluid is er nauwelijks, dat wordt langzaam een probleem voor veel mensen. Daarnaast is het net zo goed de rijstijl van de motorrijders en de plekken die ze kiezen om te rijden. Ik zie het sowieso niet zitten om door de stad of een dorp te rijden en al helemaal niet op hoge toeren. Beetje onderin het bereik blijven zitten in de bebouwde kom, dan blijft de herrie beperkt en krijg ik ook geen vuile blikken.

Ik vind het zelf ook niet leuk als Harro met de Harley of Ronny met de Golf voorbij komt knallen... en dan nog een keertje terug omdat ze het stoer vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:51
Teutlepel schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:12:
Als je ziet hoe simpel donker getinte autoruiten uit het straatbeeld zijn verdwenen, moeten geluidsnormen ook wel te handhaven zijn toch?

In Oostenrijk kan het wel...
https://www.motoplus.nl/n...otoren-verboden-in-tirol/

Geef iedere agent een DB-meter en een procedure en klaar...
En wat doe je met de motoren die 95+ DB produceren maar goedgekeurd zijn. Alle Harleys produceren meer dan 95DB en heel veel Ducati's idem. Die zijn gewoon goedgekeurd door de RDW en zijn legaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

k995 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:54:
[...]

Idd de buren aan de ene kant zijn ook "motards" en voor de een of andere reden moet je een motor een aantal minuten starten voor je vertrekt.
Het idee daarachter (dacht ik) is dat het motorblok dan kan opwarmen en daarna soepeler loopt. Volgens mijn instructeur was dat lulkoek, je kan ook gewoon de eerste paar km's rustig rijden. Maar misschien heeft dat te maken met het blok (leeftijd, techniek erachter etc.)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Vrijdag schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:13:
[...]

Het idee daarachter (dacht ik) is dat het motorblok dan kan opwarmen en daarna soepeler loopt. Volgens mijn instructeur was dat lulkoek, je kan ook gewoon de eerste paar km's rustig rijden. Maar misschien heeft dat te maken met het blok (leeftijd, techniek erachter etc.)
Klopt, dit is achterhaald. Het advies is al jaren om na het starten direct rustig weg te rijden, daarin verschillen motoren niet van auto's.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• paularts
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 07:19

paularts

Paulux !!!!!!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EokLrferfVSlOOOE-hcGOovapvE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):gifsicle():strip_exif()/f/image/gLUe5yZWb8FuyHwJPhB7pZjM.gif?f=user_large

ik moet hier altijd aan denken als ik er weer een met te veel herrie aan hoor komen (maakt niet uit, motor of auto)
zal we lcompensatie gedrag zijn.. en iedereen die het mooi vind, ik vraag me af of het nog steeds zo mooi is als ze dag en nacht zo voor je deur zouden staan. maar goed, vooral ikke ikke ikke en de rest kan... toch..

drops the mic....

(Multiple exclamation marks are a sure sign of a diseased mind)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

CH4OS schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:43:
[...]
je hebt het over
[...]
dat hoort na het op kenteken zetten, nog steeds bij dit motorvoertuig. RDW doet bijna niets meer aan keuren van nieuwe motorvoertuigen. Ook niet als er bij Import al een geldige TUV/ASU Gutachten bij is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Nu online
nope, zelfs nooit een brommer gehad. 8)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Nu online

Vrijdag

De Zwarte

paularts schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:19:
[Afbeelding]

ik moet hier altijd aan denken als ik er weer een met te veel herrie aan hoor komen (maakt niet uit, motor of auto)
zal we lcompensatie gedrag zijn.. en iedereen die het mooi vind, ik vraag me af of het nog steeds zo mooi is als ze dag en nacht zo voor je deur zouden staan. maar goed, vooral ikke ikke ikke en de rest kan... toch..

drops the mic....
[YouTube: Harley Davidson sound Funny!!!]

8)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
Er zijn altijd wel mensen die ergens over te klagen hebben. We gunnen elkaar het licht niet meer in de ogen. In de binnenstad van Amsterdam klagen weer mensen over de hoeveelheid bootjes en muziek, mensen aan de dijken klagen over geluid van auto's en motoren en zo heb je weer mensen die klagen over een speeltuintje. Leuk toch allemaal :D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Racing-Paradise
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 05-10 16:11
Khayma schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:12:
[...]

En wat doe je met de motoren die 95+ DB produceren maar goedgekeurd zijn. Alle Harleys produceren meer dan 95DB en heel veel Ducati's idem. Die zijn gewoon goedgekeurd door de RDW en zijn legaal.
Mijn geluidsinstallatie is ook 'goedgekeurd en legaal' maar dat betekend niet dat hij in handen van een aso geen overlast meer kan veroorzaken. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Khayma
Racing-Paradise schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:44:
[...]

Mijn geluidsinstallatie is ook 'goedgekeurd en legaal' maar dat betekend niet dat hij in handen van een aso geen overlast meer kan veroorzaken. :)
Dat kan ook met een pannenset :).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toolkist
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:27:
[...]

Het verschil qua overlast is natuurlijk wel groot. Leef, maar hou vooral rekening ook met andere mensen.Het gaat niet alleen maar om ikke ikke ikke.
Het verschil hoe jij de overlast ervaart is groot.
Ik irriteer me totaal niet aan wat motorgeluid, maar irriteer me wezenloos aan mensen die aan hun winkelwagentje vastgeketend zijn in een volle supermarkt en die kar niet even 2 seconden los kunnen laten maar per se tegen de stroom in moeten lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Destruction schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:03:
[...]

Ja, jij snapt het 8)7 Als ik graag wil dat mijn motor niet klinkt als een Miele, en daarom iets aan de uitlaat verander (waarbij ik als harde eis heb dat het niet moet resulteren in meer dB's!), dan moet ik maar gaan fietsen... Da's inderdaad precies hetzelfde :D
Ik heb het over TE luide motoren, als je je aangesproken voelt is je motor waarschijnlijk te luid, anders niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Nu online

Destruction

(ex-)Automonteur

MLLL schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:43:
[...]

Ik heb het over TE luide motoren, als je je aangesproken voelt is je motor waarschijnlijk te luid, anders niet.
Ik voel mij aangesproken omdat jullie dergelijk tuig motorrijders blijven noemen. Dat zijn ze namelijk niet. Het is volk dat op een motor mag rijden, dat maakt weldegelijk een verschil.

Een motorrijder neemt het serieus, en die zul je met dit weer niet in een korte broek en een t-shirtje op z'n motor zien rijden, om maar een voorbeeld te noemen. ATGATT noemen we dat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 09:16
Een motorrijder vertelde mij echter dat je bij elke leverancier direct bij levering (na keuring) de demper kan laten verwijderen, en dat dit min of meer standaard verzocht wordt.
Even heel selectief quoten:

En als ik jou vertel dat het niet zo is :? Ben je dan weer gerust gesteld :? Het zijn tenslotte net zoveel ervaringen bij jou van "wel" en "niet" (of standaard uitlaten meestal verwijderd worden bij aanschaf)

(oftewel, jij gaat blind mee op "een motorrijder" zijn verhaal :? )

Ik ben met je eens dat er zat motorrijders zijn die met blafpijpen rondrijden en dat dit vrij aso is.
Maar, zelf als motorrijder, dit soort bovenstaande onzin lezen, moet echt wat genuanceerd worden.
Ik heb dat ook gedaan, je bent jong en je wilt wat. Inmiddels iets ouder en wijzer en rij gewoon met standaard uitlaat.

Een zeer groot deel van de motoren rijdt gewoon met normale standaard uitlaat rond die aan de wettelijke eisen voldoet. Als echt alle motoren rondreden met blafpijpen zoals "die motorrijder" aangaf, dan werd er veel meer gehandhaafd. Niet vanwege de geluidsoverlast, naja, misschien klein beetje :P maar vooral omdat het easy money is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Destruction schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:27:
[...]

Ik voel mij aangesproken omdat jullie dergelijk tuig motorrijders blijven noemen. Dat zijn ze namelijk niet. Het is volk dat op een motor mag rijden, dat maakt weldegelijk een verschil.

Een motorrijder neemt het serieus, en die zul je met dit weer niet in een korte broek en een t-shirtje op z'n motor zien rijden, om maar een voorbeeld te noemen. ATGATT noemen we dat.
Volgens praten we een beetje langs elkaar heen en hoef je je helemaal niet aangevallen te voelen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 30-09 11:36
Icephase schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:51:

Ik pak dit er even uit, omdat het een reactie op mijn eerdere post is. Waaruit blijkt dat het om ‘massale’ overlast gaat? Uit het genoemde onderzoek blijkt juist het tegenovergestelde.
Massaal: uit het feit dat er voor elke te hard/luid rijdenende motorrijder duizenden omwonenden:
• Zich schamen tegenover bezoek dat je collectief elkaar 10s+ niet kan verstaan in hun eigen woning. Je zou er maar wonen!
• Zich bezwaard voelen om het raam/deur open te doen, ondanks dat het warm is.
• Niet rustig op het balkon kunnen eten.

Ander voorbeeld: vorig jaar augustus zat ik voor het laatst op een terras in het centrum van een kleine stad. Zo'n 150m verder was de enige weg, dus je bent veilig, zou je zeggen. Wrong! Een Harley (o.i.d.) motorbink maakte grote indruk door heel traag ostentatief langs te rijden!

"Tim, hoe bevalt je nieuwe baan? Zeker lastig om in deze tijden te .. vrop vrop vrop vrop vrop vrop [praten is onmogelijk] VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP vrop vrop vrop vrop vrop vrop vrop vrop vrop vrop vrop vrop ...... op het hele terras zag je iedereen in afschuw kijken en zeggen: "Wat een ontzettende ******* !" De tien nabij gelegen terrassen en bewoners erboven dachten waarschijnlijk hetzelfde.

Dus ja: massale overlast.
Icephase schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:51:
En waaruit dat er een ‘compleet’ gebrek aan handhaving is?
Uit het feit dat het en masse gebeurt. Dag in, dag uit.
ybos schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:35:
[...]

Even heel selectief quoten:

En als ik jou vertel dat het niet zo is :? Ben je dan weer gerust gesteld :? Het zijn tenslotte net zoveel ervaringen bij jou van "wel" en "niet" (of standaard uitlaten meestal verwijderd worden bij aanschaf)

(oftewel, jij gaat blind mee op "een motorrijder" zijn verhaal :? )

Ik ben met je eens dat er zat motorrijders zijn die met blafpijpen rondrijden en dat dit vrij aso is.
Maar, zelf als motorrijder, dit soort bovenstaande onzin lezen, moet echt wat genuanceerd worden.
Ik heb dat ook gedaan, je bent jong en je wilt wat. Inmiddels iets ouder en wijzer en rij gewoon met standaard uitlaat.
I stand corrected w.b.h. eerste. Toch zie ik dat de motorrijders in dit topic wel heel vaak toch een andere uitlaat voor "beter" geluid hebben, die ze zelf prima vinden, maar voor anderen mogelijk veel overlast veroorzaken. Je geeft zelf ook toe (waarvoor respect) het in het verleden te hebben gedaan.

Verhoudingsgewijs zitten er simpelweg veel meer geluidsoverlastveroorzakende bestuurders op twee wielen dan op vier; ik citeer mijzelf: "Het aantal motoren t.o.v. auto's dat langskomt is, zelfs op een mooie dag als deze, minder dan 1 op de 50 schat ik. Toch ondervind ik al jaren veel last van motorrijders, dus wat zegt dat over hoe zeldzaam die rotte appels zijn?"
[...]

Precies mijn punt, een deel van de oorzaak van de irritatie ligt bij jou.
Ah, het is mijn schuld, ik ben de oorzaak. Had ik maar niet mijn raam moeten open doen, of op mijn balkon moeten zitten!

Dezelfde logica: de oorzak dat dat meisje verkracht werd is dat ze een kort rokje aan deed. Eigen schuld.
Een paar keer per avond dus, de honderden motoren die er nog meer langs komen heb je geen last van. Of er één iemand of 10.000 last van hebben is geen argument in de discussie, en die vergelijking.. :?
Nee, niet een paar keer per avond: een paar keer per eten (~30 min). De rest van de dag moet ik de balkondeur in deze hitte dicht houden, anders ben ik blijkbaar de oorzaak van geluidsoverlast in mijn woonkamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Khayma
Murphy78 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:57:
[...]

Massaal: uit het feit dat er voor elke te hard/luid rijdenende motorrijder duizenden omwonenden:
• Zich schamen tegenover bezoek dat je collectief elkaar 10s+ niet kan verstaan in hun eigen woning. Je zou er maar wonen!
• Zich bezwaard voelen om het raam/deur open te doen, ondanks dat het warm is.
• Niet rustig op het balkon kunnen eten.

Ander voorbeeld: vorig jaar augustus zat ik voor het laatst op een terras in het centrum van een kleine stad. Zo'n 150m verder was de enige weg, dus je bent veilig, zou je zeggen. Wrong! Een Harley (o.i.d.) motorbink maakte grote indruk door heel traag ostentatief langs te rijden!

"Tim, hoe bevalt je nieuwe baan? Zeker lastig om in deze tijden te .. vrop vrop vrop vrop vrop vrop [praten is onmogelijk] VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP VROP vrop vrop vrop vrop vrop vrop vrop vrop vrop vrop vrop vrop ...... op het hele terras zag je iedereen in afschuw kijken en zeggen: "Wat een ontzettende ******* !" De tien nabij gelegen terrassen en bewoners erboven dachten waarschijnlijk hetzelfde.

Dus ja: massale overlast.

[...]

Uit het feit dat het en masse gebeurt. Dag in, dag uit.

[...]

I stand corrected w.b.h. eerste. Toch zie ik dat de motorrijders in dit topic wel heel vaak toch een andere uitlaat voor "beter" geluid hebben, die ze zelf prima vinden, maar voor anderen mogelijk veel overlast veroorzaken. Je geeft zelf ook toe (waarvoor respect) het in het verleden te hebben gedaan.

Verhoudingsgewijs zitten er simpelweg veel meer geluidsoverlastveroorzakende bestuurders op twee wielen dan op vier; ik citeer mijzelf: "Het aantal motoren t.o.v. auto's dat langskomt is, zelfs op een mooie dag als deze, minder dan 1 op de 50 schat ik. Toch ondervind ik al jaren veel last van motorrijders, dus wat zegt dat over hoe zeldzaam die rotte appels zijn?"

[...]

Ah, het is mijn schuld, ik ben de oorzaak. Had ik maar niet mijn raam moeten open doen, of op mijn balkon moeten zitten!

Dezelfde logica: de oorzak dat dat meisje verkracht werd is dat ze een kort rokje aan deed. Eigen schuld.

[...]

Nee, niet een paar keer per avond: een paar keer per eten (~30 min). De rest van de dag moet ik de balkondeur in deze hitte dicht houden, anders ben ik blijkbaar de oorzaak van geluidsoverlast in mijn woonkamer.
Je woont toch niet in Deventer he? :+. Overdrijven kan je als de beste. Je omschrijft nu letterlijk hartje Amsterdam centrum of Zandvoort op een hete dag. Woon je op 1 van deze plekken toevallig? Tip: Verhuizen! :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Murphy78 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:57:
[...]
De rest van de dag moet ik de balkondeur in deze hitte dicht houden, anders ben ik blijkbaar de oorzaak van geluidsoverlast in mijn woonkamer.
Als je slim bent hou je die sowieso dicht. Overdag alles dicht en pas als het donker wordt alles open. Dan zodra het licht wordt weer alles dicht. De warmte is overdag prima voor het grootste deel buiten te houden. Hou je overdag de deur dicht heb je minder warmte en minder last van geluid.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Er rijden bij ons een paar van die aso's rond die schijnbaar allemaal op doordeweekse dagen moeten werken om 5:30 als ik nog op een oor lig en 's weekends gaan vissen om 7:00 als ik nog op een oor lig. En ze genieten er helemaal van om een gezellige BBQ ofzo een paar keer lekker op te schrikken.

Eerste 10 seconden even je volume afstellen zodat je de vogeltjes hoort alsof je hier buiten zit. En "geniet" dan lekker van het sneue compensatiedrang figuur dat voorbij komt knetteren.

En geloof me, je ramen dicht houden helpt hier écht niet tegen (naast het feit dat ik graag wat verse lucht in m'n slaapkamer heb).

Ik hou echt wel van een lekker geluidje uit een uitlaat bij een sportauto of motor, maar dit mag van mij écht aan banden gelegd worden. Dit gaat nergens meer over en ik snap niet dat dit soort figuren zich niet de ogen uit hun kop schamen om hier op rond te rijden. Liefst langs terrassen e.d. inderdaad.

Overigens ook wel een paar "pubers" die lekker OENKEBOENKEBOENKE om allejezus vroeg of allejezuslaat door de straat moeten 'cruisen' met hun gepimpte waggies. Sneue figuren. Ik hou wel van wat luide muziek op z'n tijd maar ga geen complete wijken wekken met m'n herrie. Doe dat ergens waar niemand er last van heeft.

[ Voor 32% gewijzigd door RobIII op 08-06-2021 01:57 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Klinkt als een Harley. 1400cc met 2 cilinders en dan open uitlaten. Dan haal je de 130 of 140dB makkelijk.

Mijn 1145cc 2 cilinder sportmotor heeft dit er onder hangen:

Afbeeldingslocatie: https://www.webbikeworld.com/wp-content/uploads/2007/11/ktm-rc8-exhaust.jpg

Demping, demping en nog meer demping met een katalysator. Het hele ding weegt meer dan 10 kilo. Een 125cc motor met open uitlaat heeft een dieper geluid dan mijn motor.

Hier zit denk ik ook het grote probleem. Zelfs een 1000cc motor maakt niet extreem veel herrie met de orginele uitlaat, helemaal een 4 cilinder niet. Ga je echter naar een vol open systeem van 3 kilo, dan wil het wel ja. Als het aankomt op de echte extreme herrie is er niets ergers dan een Harley met open uitlaat. Als iemand die rond rijd met een originele uitlaat mogen ze van mij flink gaan controleren op geluid.
Pagina: 1 ... 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.