Waarom accepteren we extreme motorfietsgeluidsoverlast?

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 31.804 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PatrickH
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:19
Morrar schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:40:
[...]

@PatrickH Ja dan is een andere groep weer aan de beurt; zo is het inderdaad ook. Je kunt het vooruitgang noemen of betutteling. Meestal hangt het af van of je wel of niet in de groep zit die aan de beurt is :P
-tom-562 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:41:
[...]

Dan gaan de klagers weer klagen dat ze van de sokken gereden worden omdat ze niks horen --> er komen luidsprekers op --> klagers gaan klagen dat de luidsprekers te luid zijn et cetera. Sommige mensen zijn _nooit_ tevreden.
Nouja, dat is dus precies waar ik bang voor ben. Er is altijd wel iets te klagen (al dan niet terecht), dus we blijven gewoon bezig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 22:43
evmmb schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:30:
[...]

Het merendeel van de motorrijders maakt gewoon asociaal veel geluid bij het optrekken binnen de bebouwde kom. Ik hoor ze blokken verderop al aankomen, om bij de rotonde voor mijn deur eens goed het gas open te gooien waarna ik ze nog minutenlang na hoor als ze hier door de wijk rijden.
Waaruit concludeer je dat het het merendeel is? Hoeveel motorrijders hoor je niet blokken verderop aankomen? Hoeveel hoor je er niet van je rotonde weg accelereren?

Ook hier is het ongelofelijk subjectief en heerst er een confirmation bias. “Zie je wel! Alle motorrijders die mij van ver af opvallen zijn luid!”

Op de eerste plek worden de geluidsnormen al stiller en stiller bij zowel motoren als auto’s. (Heb je de nieuwe Volkswagen Golf 8 R al gehoord? Ten opzichte van de 7 R?)

Verder; standaard uitlaten zijn al stil, motoren met standaard uitlaten worden zelfs naaimachines genoemd omdat ze zo sneu klinken. Motoren met standaard uitlaten zijn niet degenen waardoor je thuis geen gesprek kunt voeren. Die normen zijn er al en open uitlaten en/of zonder e-keur zijn al verboden. Er is dus geen hond die zelf een stillere uitlaat dan standaard gaat kopen. En sowieso, het probleem zijn toch de aso’s? Niet de brave, stille motorrijder? Wat de aso’s doen is al verboden. Het enige dat eraan gedaan kan worden is handhaven en boetes verhogen. Met de brave motorrijder en standaard uitlaten aanpakken valt NIETS te winnen. Het zijn dan ook niet “de motorrijders” maar de aso’s die aangepakt moeten worden, en dat is waar bijna elke getriggerde klager de mist in gaat.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 22:55
Vrijdag schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:49:
[...]

Ja, dat komt omdat je de spiegels er ook overal aftrapt tijden het rijden, hooligan :+
Afbeeldingslocatie: https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/81wRNnBEmkL._SX425_.jpg

Tweakers Time Machine Browser Extension | Chrome : Firefox

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

PatrickH schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:39:
[...]

Maar stel, stel dat we op een punt zijn beland dat alle voertuigen elektrisch zijn en je verbrandingsmotoren enkel nog op oldtimerbeurzen ziet. Welke groep is dan de sjaak? Nu zijn de pijlen, in dit topic althans, gericht op de motorrijder, maar dan? Dat vraag ik me dus echt af.
Niet zo moeilijk toch? Zoek de volgende grootste uitsteker. Als het om milieu gaat kunnen vliegvakanties misschien wel eens onder vuur komen te liggen om maar eens wat te noemen. Of al die boten die op en neer naar China varen omdat het daar 10ct per uur goedkoper is ;)

Ik ben eigenlijk niet zo tegen die veranderingen. Ook al zou een ander het weer betutteling kunnen noemen.
Als je gaat vallen voor het 'straks mogen we niks meer' argument moet je ook even bedenken of het allemaal wel zo slim is wat we doen (of deden).

Ongelode benzine was ook een heel gevecht maar daar hoor je nu ook niemand meer over klagen ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

En toch...

In Europa zijn er al op diverse plekken verboden voor motorrijders ingesteld.
Mede dankzij het lawaai dat ze maakten. M.a.w. ze hebben het aan zichzelf te wijten/danken.

Oostenrijk:
https://www.tirol.gv.at/v...echt/motorrad-fahrverbot/
https://www.oeamtc.at/new...aute-motorraeder-38294587

Duitsland:
https://www.motorradundreisen.de/motorradfahrverbot/

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 16:15

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Hippocampus schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:21:
[...]

[...]

Hieruit maak ik op dat jij geen zin hebt om je aan te passen.

Uit de rest van je verhaal krijg ik enkel het idee dat je je erg aangesproken voelt maar tegelijkertijd de verantwoording wil afschuiven. Hopelijk kom je later nog een keer tot inkeer zoals @Alexji.
Leg me ajb geen woorden in de mond. Ik voel me aangesproken omdat het over 'motorrijders' gaat en niet over 'die motorrijders die overlast veroorzaken'. Bij die laatste groep vind ik mezelf niet bij horen, en ik heb dat onderbouwd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-06 22:18
MAX3400 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:40:
[...]

[...]

https://www.rijksoverheid...ilieuvriendelijker-rijden

Lees ik toch al snel dat "slechts" 30% van het wagenpark geen knalpijpje meer heeft. Laten we ervanuit gaan dat inderdaad voertuigen met ICE's een sterfhuisconstructie krijgen om de carbon footprint te verminderen. Maar nergens staat toch dat per 2030 iedereen met een ICE tegen de muur wordt gezet en/of het voertuig acuut afgepakt?

En bij goed onderhoud gaat een ICE nog decennia mee; misschien wel centennia. Dus allicht dat totale "geluidsdruk" af gaat nemen de komende jaren; de korte pieken aan geluidsvervuiling (waar topicstarter dus over begint) hoeven niet specifiek af te nemen tussen 2030 en 2271 ofzo.

Ik draai het om; ben ook niet vies van een mooi stukje speelgoed maar dan met 4 banden eronder. Wat men (sommige klagers, niet allen) vergeet is dat het spul goedgekeurd op de weg rijdt. In tegenstelling tot APK/controle bij motorfietsen, mijn snelle / sportieve / aso auto's zijn altijd correct gekeurd en binnen de "regeltjes" van mijn kentekenbewijs voorzien van een correcte uitlaat.

Dat daarmee persoon A of B dan zich irriteert bij een bepaalde frequentie van die uitlaat. Ja sorry / jammer: ik heb die type goedkeuring voor mijn auto. De ergernis, hoe goed ook indenkbaar, moet je dan niet projecteren naar de veroorzaker (bestuurder van voertuig A of B in dit geval) maar projecteren naar de wetgever en de uitvoerder.
Ja ICE kan lang meegaan, maar je moet ergens beginnen. Over 10 jaar kun je anders hetzelfde zeggen, en over 20 jaar weer... Punt is wel dat er steeds minder motoren zullen komen bij een verbod op ICEs; het onderhoud steeds lastiger en duurder wordt (want producenten stappen uit de markt), de opinie zal veranderen, et cetera. Roken is bijvoorbneeld nu ook al veel minder cool dan het in mijn jeugd was.

Daarnaast worden voor motoren gewoon legaal illegale uitlaten verkocht en gemonteerd. Kijk de aflevering van de monitor uit 2019 bijvoorbeeld ff terug. Zelfs de dealer zegt dat hij regelmatig zulke uitlaten plaatst en een motorrijder zegt zelf dat in NL nooit gecontroleerd wordt, maar dat ie voor een tripje naar Duitsland maar even de boel had laten vervangen... Tja.

Ik ben zelf echt niet voor alles verbieden, maar het geluid qua verkeer in steden (o.a. motoren) begint wel een beetje "te gek" te worden. Vergeet ook niet dat het in de steden steeds drukker wordt op de wegen, zelfs een klein percentage aso's tikt dan wel aan voor bepaalde routes.

[ Voor 5% gewijzigd door Morrar op 08-06-2021 13:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Icephase schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:48:
[...]

Leg me ajb geen woorden in de mond. Ik voel me aangesproken omdat het over 'motorrijders' gaat en niet over 'die motorrijders die overlast veroorzaken'. Bij die laatste groep vind ik mezelf niet bij horen, en ik heb dat onderbouwd.
Sorry, welke woorden leg ik in je mond precies?

Edit: Even de semantiek dan want ik wil geen scheve gezichten.

Jij bent een motorrijder met een legale setup. Ik reageerde met waarom de legale grens niet wat lager kon en jij komt terug met argumenten waaruit ik op kan maken dat jij je daar niet in kan schikken.
Je daarbij verschuilend achter de producenten en overheid in plaats van te erkennen dat het gewoon minder kan.

Dus ik maak je niet uit voor asociale motorrijder met aangepaste setup maar je bent evengoed niet de oplossing van het probleem.

[ Voor 39% gewijzigd door Hippocampus op 08-06-2021 14:19 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
ehtweak schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:47:
En toch...

In Europa zijn er al op diverse plekken verboden voor motorrijders ingesteld.
Mede dankzij het lawaai dat ze maakten. M.a.w. ze hebben het aan zichzelf te wijten/danken.

Oostenrijk:
https://www.tirol.gv.at/v...echt/motorrad-fahrverbot/
https://www.oeamtc.at/new...aute-motorraeder-38294587

Duitsland:
https://www.motorradundreisen.de/motorradfahrverbot/
Nee, "ze" hebben het niet aan zichzelf te danken, maar aan een kleine groep aso's en aan overheden die een makkelijke oplossing zoeken in verbieden in plaats van handhaven.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

Anoniem: 590973

Als motorrijders net zo rijden als dat sommige hier posten kan ik niet anders concluderen dat motorrijders inderdaad asociaal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:36

-tom-562

Oliesjeik

Morrar schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:48:
[...]

Ja ICE kan lang meegaan, maar je moet ergens beginnen. Over 10 jaar kun je anders hetzelfde zeggen, en over 20 jaar weer... Punt is wel dat er steeds minder motoren zullen komen bij een verbod op ICEs; het onderhoud steeds lastiger en duurder wordt (want producenten stappen uit de markt), de opinie zal veranderen, et cetera. Roken is bijvoorbneeld nu ook al veel minder cool dan het in mijn jeugd was.

Daarnaast worden voor motoren gewoon legaal illegale uitlaten verkocht en gemonteerd. Kijk de aflevering van de monitor uit 2019 bijvoorbeeld ff terug. Zelfs de dealer zegt dat hij regelmatig zulke uitlaten plaatst en een motorrijder zegt zelf dat in NL nooit gecontroleerd wordt, maar dat ie voor een tripje naar Duitsland maar even de boel had laten vervangen... Tja.
De uitlaten zijn an sich niet illegaal, het gebruik op de openbare weg is illegaal. Belangrijk verschil.

Overigens verwacht ik niet dat verbrandingsmotoren de aankomende 20/30 jaar uit het straatbeeld verdwijnen. Prive een elektrische auto rijden is voor heel veel mensen financieel niet haalbaar (maar dat is weer een andere discussie :P). Dat heeft weinig met 'cool'/publieke opinie te maken.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evmmb
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 21:50
OMD schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:36:
[...]

Zucht...

Hier gaat het volledig verkeerd. Diegene die asociaal veel geluid maken hoor je van ver aankomen en dan kijk je. Diegene die je niet hoort daar kijk je ook niet naar omdat je ze niet hoort en gelood me, je kijkt nooit 24uur per dag altijd naar buiten. Het merendeel van de motorrijders is daarom ook volledig krom getrokken.

Ik snap je ergenis en het is ook een verhuispunt op mijn lijst maar je moet wel realistisch blijven kijken.
Wellicht gaat het niet volledig verkeerd en heb ik gelijk, ook een optie?

Nee ik heb er geen onderzoek van, maar het merendeel van de motoren komt qua geluid ver boven de auto's uit. Zeker bij het optrekken hier vanaf de rotonde. Toen wij nog op het balkon zaten, zagen wij het gewoon een middag lang toe. Wij kijken recht op de weg uit, dus ja ik zag ook de motoren die wel een normaal volume hadden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
@Anoniem: 590973 Bedankt voor deze inhoudelijke opmerking. Om Churchill te parafraseren, ik ben blij dat je een persoonlijke aanval plaatst want dat betekent dat je geen argumenten hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Morrar
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-06 22:18
Haha @-tom-562 touché, maar helaas belanden ze wel net ff te vaak op die openbare weg :P

Qua EV; Eens, maar het kan soms opeens snel gaan; zie ook de digitale camera. Als de massa er eenmaal achter zit, dalen de prijzen, komen er 2e hands modellen, et cetera. En met de huidige benzine prijzen is een ICE ook niet echt goedkoop meer te noemen (boven de 1.80 / liter) :P

[ Voor 8% gewijzigd door Morrar op 08-06-2021 13:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 22:35
Hippocampus schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:46:
[...]

Niet zo moeilijk toch? Zoek de volgende grootste uitsteker. Als het om milieu gaat kunnen vliegvakanties misschien wel eens onder vuur komen te liggen om maar eens wat te noemen. Of al die boten die op en neer naar China varen omdat het daar 10ct per uur goedkoper is ;)

Ik ben eigenlijk niet zo tegen die veranderingen. Ook al zou een ander het weer betutteling kunnen noemen.
Als je gaat vallen voor het 'straks mogen we niks meer' argument moet je ook even bedenken of het allemaal wel zo slim is wat we doen (of deden).

Ongelode benzine was ook een heel gevecht maar daar hoor je nu ook niemand meer over klagen ;)
Die veranderingen komen vanzelf met een beetje hulp van publieke opinie en wet- en regelgeving. En dat is mijn ogen vooruitgang.

Ik vind het ook heerlijk om op mijn Italiaanse twin te rijden die 97 dB(A) mag produceren. Het ding rammelt, trilt en bokt, maar heeft wel een demper met E-keur. Het uitlaatgeluid hoor je toch nauwelijks als je gewoon rijd. Alleen op lage snelheden. Inlaatgeluid doet veel meer voor de vaak genoemde beleving.

En toch zal ik er niet rouwig over zijn als over 10 jaar electrische motoren gemeengoed zijn. Ook dat is vooruitgang. Uiteindelijk gaat het mij om het rijden en het sociale aspect van motorrijden.

Luide pijpen, sluiten dijken

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Anoniem: 590973 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:50:
Als motorrijders net zo rijden als dat sommige hier posten kan ik niet anders concluderen dat motorrijders inderdaad asociaal zijn.
Vooroordelen, alles over één kam scheren en op de man spelen. Prima voorbeeld van hoe de meeste niet motorrijders posten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frieks
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 03-06 16:20
OMD schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Hier een keer of 20 per dag tot ongeveer 50 op een zondag of andere vrije dag. Soms hele formaties van wel 20 van die herriefietsen. Stuk voor stuk prachtige machines om te zien (als motorliefhebber) maar dat geluid man....
Begrijp me niet verkeerd, ik snap echt dat het ronkende machines zijn en ook aardig wat lawaai kunnen maken. Ik bedoel ermee te zeggen dat we zo langzamerhand een vreselijk onuitstaanbaar, intolerant volk aan het worden zijn. We hebben altijd wat te zeiken, maar wanneer houdt het op? Wanneer is het genoeg? Ik vrees het ergste..
Denk dat er dagelijks zo een 250 tot 400 motorfietsen voorbij kachelen aan ons huis waarvan dus een klein deel herrie maakt.
Misschien was op de TT-baan wonen dan ook niet zo'n slim idee.
Je kent het gezegde he:
motoren bloot, tuinzitten dood. Of was het nou iets anders?
Nog nooit van gehoord, sorry. Ik woon in de provincie Groningen, het is hier vrij rustig. Als hier een keer een paard-en-wagen voorbij komt, laten we onze afwasteil staan, gaan we achter het spinnenwiel weg en staat het hele dorp buiten te kijken wat er aan de hand is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drs_Ben
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 19:35
Ik zou als eerste beginnen met verplichte toeren begrenzers.
Ik zou een maximum van 70 decibel willen zien voor auto's en motoren.
Volgende stap kan zijn het verbieden van bepaalde motoren in binnensteden en dorpen en dan met name de zwaardere motoren als choppers die met een lager toerental al vervelend ervaren kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23:46

Stoney3K

Flatsehats!

gebruikershaes schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:18:
[...]

Ok ff een andere dan. Ik heb 3 jaar lang bij de oprit naar een ringweg gewoond. De hele dag door hoorde je bandengeruis en auto’s langsrijden. En ik kan je vertellen, pal naast de ring is dat geluid hard. Vooral de vrachtwagens. De motoren die daar de ring op reden vond ik mooi en een verademing tov het auto geluid. Waarom accepteren we dan dat er zoveel auto’s daar rondrijden? Ik heb daar last van dus ik wil dat niet. Ik wil dat iedereen zich aanpast aan mijn wensen en stapvoets langs m’n huis rijdt zodat ik er geen last van heb. 🥲
Ik woon zelf aan een vrij grote doorgaande weg de stad uit, en mijn balkon ligt aan een stuk wat begint bij het afrijden van een rotonde, en eindigt bij een kruising met stoplichten.

Drie keer raden wat de meeste herrie veroorzaakt: Motorrijders, knakentuners en sukkels op MP3's die denken dat ze een quarter-mile record kunnen vestigen van stoplicht tot stoplicht. :X

Ik heb geen moeite met 'motoren', ik heb wel een enorme hekel aan stoerdoenerij in het verkeer.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 590973

PilatuS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:02:
[...]

Vooroordelen, alles over één kam scheren en op de man spelen. Prima voorbeeld van hoe de meeste niet motorrijders posten.
1) Het is geen vooroordeel, maar mijn waarneming
2) Ik scheer niet alles over een kam dat is wat jij er van maakt (er staat niet voor niks sommige)
3) Ik speel niet op de man, maar doe een algemene constatering uit eigen waarnemingen. Dat mensen zich aangesproken voelen geeft in mijn ogen enkel aan dat het punt best wel eens valide kan zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
Drs_Ben schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:04:
Hoe wil je dit handhaven als de bestaande geluidseisen al niet gehandhaafd worden?
Mijn 2 maanden oude hybride auto mag al 75 dB(A) produceren. Dus hoe wil je dit realiseren zonder het volledige Nederlandse wagenpark naar de sloop te sturen?
Volgende stap kan zijn het verbieden van bepaalde motoren in binnensteden en dorpen en dan met name de zwaardere motoren als choppers die met een lager toerental al vervelend ervaren kunnen worden.
Waarom wil je dat nog verbieden als je eerste 2 stappen al zijn ingevoerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Waaj schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:50:
[...]

Nee, "ze" hebben het niet aan zichzelf te danken, maar aan een kleine groep aso's en aan overheden die een makkelijke oplossing zoeken in verbieden in plaats van handhaven.
Dus... ?

Waarom zorg de groep van sociale motorrijders er dan niet voor dat die kleinere groep aso's het voor de rest verpest?
Er is geen zodanige mate van sociale cohesie c.q. zelfregulering dat de aso's aangesproken worden c.q. het duidelijk is/wordt dat dat soort gedrag NIET stoer en NIET cool is?

Zoals:
Joris748 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:58:
[...]
Uiteindelijk gaat het mij om het rijden en het sociale aspect van motorrijden.
al aangaf.
Waarom moet de herrie het voor de omstanders, en notabene de andere motorrijders, die zich wel fatsoenlijk gedragen, verzieken?

Die getoonde verboden:
ehtweak in "Waarom accepteren we extreme motorfietsgeluidsoverlast?"
zijn er gekomen omdat appeleren aan gezond verstand niet werkte... :-(

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:56

Freakie1NL

Grote Baas

ehtweak schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:14:
[...]

Dus... ?

Waarom zorg de groep van sociale motorrijders er dan niet voor dat die kleinere groep aso's het voor de rest verpest?
Er is geen zodanige mate van sociale cohesie c.q. zelfregulering dat de aso's aangesproken worden c.q. het duidelijk is/wordt dat dat soort gedrag NIET stoer en cool is?
Want wij zijn van de politie? Ik rij het liefst alleen en heb bar weinig met andere motorrijders, ja groeten tijdens het rijden is leuk een geinig praatje bij het tanken prima. Maar dan moet ik wildvreemde aanspreken op het lawaai? Ga jij dat ook voor elke automobilist doen? Moet een moslim die vreedzaam zijn/haar geloof beleeft excuses maken als er ergens een gek zichzelf opblaast?

Kom op zeg, dit hele topic kan beter het 'waarom haten mensen ongefundeerd motorrijders, en halen ze er van alles bij om deze haat te rechtvaardigen' genoemd worden.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Joris748
Door dB(A) te gebruiken wordt de geluidsdruk al gecorrigeerd voor het menselijk oor. Dus je hoeft geen uitzonderingen te maken voor zwaardere motoren.

De reden dat die hele zware choppers enorm veel herrie maken, is dat ze illegale uitlaten hebben. Bij zware, laagtoerige tweecilinders hebben een relatief kleine boring (zuigerdiameter) relatief lange slag (van de zuiger). Ongedempt of slecht gedempt geeft dat een typisch geluid, wat heel veel overlast geeft.

Een sportieve tweecilinder, meer hoogtoerige tweecilinder klinkt veel minder hard door de relatief grote boring en relatief korte slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Jazzy schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:16:
[...]
Klopt, dit is achterhaald. Het advies is al jaren om na het starten direct rustig weg te rijden, daarin verschillen motoren niet van auto's.
Oudere carburateur motoren kunnen koud nog wel eens wat nukkig lopen. Het is niet beter om een motor stationair te laten opwarmen, maar rijdt wel veel fijner.

Ik laat hem ook altijd een minuutje of 2 draaien omdat ik anders de keuze heb om met 50 op de cruise de straat uit te vliegen of het risico stil te vallen bij overschakelen/afremmen.

Auto's lopen technisch veel verder vooruit dan motoren vanwege veel minder strenge eisen, sowieso met injectie, ride by wire etc. Een carburateur motor op de choke (specifiek een 1- of 2 cilinder) vliegt ervandoor, en daar valt geen 30 mee te rijden.

Maar goed ik woon dan wat in een socialere wijk dan de meeste zuurpruimen hier en men heeft daar geen last van. Zou ook niet best zijn, want anders zouden we ook nog een hartig woordje hebben over de BBQ's en tuinfeestjes hier.

Level en laten leven mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woest85
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

woest85

[Ondertitel]

[...]

Dus... ?

Dat werkt over de gehele linie in dit land niet. Dat is sinds begin vorig jaar weer pijnlijk duidelijk geworden rondom diverse andere onderwerpen. Maar daar mogen we het hier vast ook niet over hebben.

[Signature]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Dus... ?

Er is geen zodanige mate van sociale cohesie c.q. zelfregulering dat de aso's aangesproken worden c.q. het duidelijk is/wordt dat dat soort gedrag NIET stoer en NIET cool is?

Zoals:

[...]

al aangaf.
Waarom moet de herrie het voor de omstanders, en notabene de andere motorrijders, die zich wel fatsoenlijk gedragen, verzieken?

Die getoonde verboden:
ehtweak in "Waarom accepteren we extreme motorfietsgeluidsoverlast?"
Als je het zo gaan spelen, dan ken ik nog wel andere groepen in de samenleving die genoeg 'rotte appels' (zacht uitgedrukt) hebben. Daar doet hun gemeenschap ook vrij weinig aan.
Waarom moet ik andere corrigeren, daar hebben we politie/handhavers voor.

[ Voor 3% gewijzigd door -tom-562 op 08-06-2021 14:20 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Je eerste 'maatregel' samen met je laatste maatregel toont al aan dat je er niet bepaald goed over hebt nagedacht.

Laat staan te totaal onrealistische eis van 70 dB. Inderdaad een hybride is bij stationair toerental al 75 dB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@Freakie1NL Ik stel slechts een vraag...

Naar mijn idee zie ik motorrijders vaak in groepjes rijden. En hoor en lees je vaak over motorclubs die touren organiseren; dat soort dingen.
Ook alhier in dit topic lees ik dingen over het sociale gebeuren wat motorrijden zou zijn. Vandaar de vraag, of dit niet binnen die groepen besproken wordt?
Aangezien je dan wat nadelen, zoals die motorrijd restricties, zou kunnen voorkomen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ehtweak schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:20:

Naar mijn idee zie ik motorrijders vaak in groepjes rijden. En hoor en lees je vaak over motorclubs die touren organiseren; dat soort dingen.
Ook alhier in dit topic lees ik dingen over het sociale gebeuren wat motorrijden zou zijn. Vandaar de vraag, of dit niet binnen die groepen besproken wordt?
Aangezien je dan wat nadelen, zoals die motorrijd restricties, zou kunnen voorkomen.
De lieden die de meeste overlast veroorzaken rijden ook voornamelijk gezamenlijk in groepjes. Voor dat soort groepen is een toerrit zo veel mogelijk vol gas door een stadscentrum/ringweg rijden met zoveel mogelijk herrie op hun slippers met een nektasje en Roof Boxer helm.

Ik gok dat 99% van de motorrijders die hier op Tweakers zitten, niks te maken wilt hebben met dat soort groepen.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Ah oke, excuus verkeerd begrepen. Maar inderdaad wat @-tom-562 stelt; ik ken er geen. De motorrijders waarmee ik af en toe een tocht samen maak hebben allemaal standaard uitlaten. Maarja ik val zal ie zo niet in de juiste categorie want mijn helm valt niet in de juiste categorie (inderdaad :) Roof ) en ik rij met een motorairbag. Dus ik val ik de mietjes categorie die niet stoer willen doen. Al denkt @thewizard2006 van wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:16

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Murphy78 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:23:

Gevolg: de meeste motoren zijn vanaf aanschaf t/m de hele levensduur gigantische overlastveroorzakers.
Nee hoor. Lang niet alle motoren en motorrijders veroorzaken overlast. Net als dat lang niet iedere auto rijder overlast veroorzaakt. Laten we niet onnodig generaliseren (en overdrijven).
Iedereen die ik kent vindt ze irritant. Maar we doen er systematisch, al deccenia lang, niets aan. Waarom?
Iedereen die ik ken vind ze niet irritant. Is het niet vooral dat je er een persoonlijke afkeer van hebt?

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
[...]

Dus... ?

[...]
De aso's worden er wel op aangekeken en aangesproken, maar uiteindelijk zijn het toch heel verschillende werelden. Om een ander voorbeeld te geven, denk bijvoorbeeld aan voetbalsupporters. De meerderheid gaat naar een wedstrijd om naar een potje voetbal te kijken, een klein deel om herrie te schoppen. Dat kleine deel wordt regelmatig door de clubs en voetballiefhebbers aangesproken op hun gedrag maar trekt zich daar weinig van aan. En dan is er bij voetballiefhebbers nog sprake van een gezamenlijke club, die samenhang ontbreekt ook nog bij motorrijders.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Joris748

Die sociale controle is er zeker. Binnen onze motorclub spreken wij elkaar daar op aan. Een blér-/herriepijp is zeker niet stoer meer, waar dat 20 jaar geleden nog wel was.

Daarnaast voeren belangenverenigingen (KNMV en MAG) actief campagne om geluidsoverlast te beperken. En de motivatie is er zeker wel, want een motorrijder heeft geen belang bij wegafsluitingen.
https://www.motorrijdersa...len/te-luid-geluid-is-uit
https://teluidgeluidisuit.nl/

Maar een deel van de motorrijders blijft daar schijt aan hebben, die 'pak' je alleen door actieve handhaving door politie.

Ondanks dat moet ik eerlijk toegeven dat ik een sportieve motor ontzettend mooi vind klinken. Daar kan ik kippenvel van op mijn armen krijgen. Maar daar is, begrijpelijkerwijs, geen ruimte meer voor in ons kikkerlandje.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:57

Vrijdag

De Zwarte

De groepjes waar ik mee rijd, zijn allemaal gewoon beschaafde motorrijders hoor. Er wordt niet onnodig gerevved voor stoplichten, in de bebouwde kom houdt men netjes de gepast snelheid aan en bij passeren van andere weggebrikers wordt gas teruggenomen/losgelaten en ruim om ze heen gereden.

Oké, uitzondering als er een andere motor van stroom moet worden voorzien, dan is @Frans92 niet te beroerd om even vreselijk asociaal zijn Viffer te laten horen :+

Maar dezelfde vraag kan je ook aan vrijwel iedereen stellen: Waarom spreken voetballiefhebbers niet rellende hooligans aan? Waarom zie je nooit wielrenners aso peletons benoemen dat ze normaal moeten doen? Moet de doodgewone moslim uit de straat het opnemen tegen hangpetjes met nektasjes?

Waarom wordt het wel verwacht van motorrijders, maar niet van Henk dat hij Karel aanspreekt op de barbecue die elke dag aanmoet als het niet regent, of Truus vanwege de hele dag 100%NL op volume 100?

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online

De meeste tourclubs vermijden in hun routes al dijkwegen en andere kwetsbare plekken. Organisaties zoals de MAG en de KNMV hebben al een gezamenlijke campagne https://teluidgeluidisuit.nl. Dus vanuit de motorwereld wordt het probleem heus wel onderkend en wordt er gepoogd wat aan te doen. Maar daarmee bereik je niet de groepen die op facebook afspreken om "lekker over dijkjes te gaan knallen" of te gaan klaverbladracen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

Joris748 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:30:
[...]

Die sociale controle is er zeker. Binnen onze motorclub spreken wij elkaar daar op aan. Een blér-/herriepijp is zeker niet stoer meer, waar dat 20 jaar geleden nog wel was.
Goed om te horen!
Want het lijkt me dat de non-asociale motorclubs ook niet gebaat zijn bij allerlei restricties; zoals de getoonde afsluitingen.
Ondanks dat moet ik eerlijk toegeven dat ik een sportieve motor ontzettend mooi vind klinken. Daar kan ik kippenvel van op mijn armen krijgen. Maar daar is, begrijpelijkerwijs, geen ruimte meer voor in ons kikkerlandje.
Dat vind ik dan wel weer bijzonder. Blijkbaar staat luid = sportief; die snap ik ff niet? Dat is toch juist NIET sportief? 'Sportief' is in mijn ogen: rekening houden met elkaar, fair met elkaar omgaan, het naleven van geschreven en ongeschreven regels bij het uitoefenen van een bepaalde activiteit.

De eerder gelinkte restricties in de Alpen zijn er gekomen, na jarenlang van het vriendelijk vragen van de omwonenden of de motorrijders zich alsjeblieft wilden gedragen als ze langs hun huizen kwamen scheuren. En helaas kan de Polizei nou eenmaal niet 24/7 achter iedere haarspeldbocht staan. En voor zover ik weet zijn er nog geen herrie-flitskasten. :)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:36

Tens

let me drink about it

Murphy78 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:57:
Ah, het is mijn schuld, ik ben de oorzaak.
Zoals ik zei jij bent inderdaad zelf een deel van het probleem. Je kunt ook gewoon even medelijdend/hoofdschuddend kijken naar die motor/brommer/patserbak-rijders die zichzelf heel wat vinden, en verder met je leven.

Hoe minder je je er over opwind hoe kleiner het immense drama is.......

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16:14

Metro2002

Memento mori

Anoniem: 455473 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:06:
Gister tijdens het uitlaten ook een motorscooter die ik van ongeveer 1km ver aan hoorde brommen...er moet gewoon meer op worden gehandhaafd. Nationale Stichting Geluidshinder (kan je lid van worden) https://nsg.nl/nl/home is een mooie organisatie om actief voor te worden of te doneren.

Geluid maakt ziek, niemand vind het geluid ook mooi behalve de motorrijders zelf. Super asociaal in zo'n dichtbevolkt land. Gadverdamme.
Ik ben eind vorig jaar verhuisd vanwege de extreme overlast van motorrijders maar ook van auto's met die k*t 'sport' uitlaten met hun gepop en gebang. Ik kan best wel iets hebben maar als je het hele godgansche weekend van 's ochtends vroeg tot diep in de nacht (!) naar het geluid van 'sport' uitlaten zit te luisteren en je elkaar op het balkon niet eens meer kunt verstaan (70dB terwijl ze al een paar honderd meter verderop rijden was geen uitzondering) dan is de lol er wel een keer af.

Ik woonde voorheen op een soort splitsing tussen allerlei wegen, aan een dijk, industrieterrein, een doorgaande weg en oprit naar een klein binnendoor weggetje, nu woon ik hemelsbreed op bijna een kilometer (!) afstand van de eerste doorgaande weg midden in een woonwijk en alsnog hoor je om de haverklap motorrijders even lekker het gas opentrekken. Onbegrijpelijk dat er niet véél meer op gehandhaafd wordt. Bij snor en bromfietsen krijg je direct een WOK status als je bromfiets harder kán dan toegestaan middels grote controleacties maar bij auto's en motorfietsen lijkt dat compleet afwezig of in elk geval nauwelijks aandacht te hebben.

In Rotterdam zijn ze er ook compleet klaar mee met dit soort overlast en zijn er al diverse parkeerplaatsen afgesloten en ook terraseigenaren ergeren zich aan het gedrag van het asovolk dat constant langsscheurt waardoor hun klanten elkaar niet meer kunnen verstaan of er zelfs niet eens veilig zit.

Het begint echt wel de spuigaten uit te lopen en door het gebrek aan handhaving krijg je wel dat de politiek en gemeenten straks weer voor de makkelijke weg kiezen en bv wegen gaat afsluiten. Nee, HANDHAVEN, dat moeten ze eens doen.

Idem met tuinfeestjes tot diep in de nacht, dat is gewoon extreem asociaal, om 11u 's nachts hoort het gewoon stil te zijn en op zondagochtend is het ook asociaal om heel vroeg al je bladblazer of hogedrukspuit aan te zetten.

Een beetje meer stilte in de maatschappij mag best wel wat meer afgedwongen worden. Ben blij om te zien dat geluidsoverlast steeds meer in de politiek als echt serieus probleem wordt gezien.
Mensen worden er letterlijk en figuurlijk gewoon ziek van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

ehtweak schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:36:
[...]

Goed om te horen!
Want het lijkt me dat de non-asociale motorclubs ook niet gebaat zijn bij allerlei restricties; zoals de getoonde afsluitingen.

[...]

Dat vind ik dan wel weer bijzonder. Blijkbaar staat luid = sportief; die snap ik ff niet? Dat is toch juist NIET sportief? 'Sportief' is in mijn ogen: rekening houden met elkaar, fair met elkaar omgaan, het naleven van geschreven en ongeschreven regels bij het uitoefenen van een bepaalde activiteit.

De eerder gelinkte restricties in de Alpen zijn er gekomen, na jarenlang van het vriendelijk vragen van de omwonenden of de motorrijders zich alsjeblieft wilden gedragen als ze langs hun huizen kwamen scheuren. En helaas kan de Polizei nou eenmaal niet 24/7 achter iedere haarspeldbocht staan. En voor zover ik weet zijn er nog geen herrie-flitskasten. :)
Dat is toch gewoon persoonlijk/smaak gebonden. Voor de ene persoon bestaat een concert uit een mosh-pit luisterend naar deathmetal. Voor een ander is dat gewoon klere herrie en als een debiel kleutertje op elkaar inbeuken :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

-tom-562 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:40:
[...]

Dat is toch gewoon persoonlijk/smaak gebonden. Voor de ene persoon bestaat een concert uit een mosh-pit luisterend naar deathmetal. Voor een ander is dat gewoon klere herrie en als een debiel kleutertje op elkaar inbeuken :P
Voor de een klinkt een droge koppeling van een Ducati als echt mooi geluid, voor de ander klinkt het als iets wat elk moment kapot kan gaan :+ .

"Ducati - the only motorcycle manufacturer that makes bikes that sound broken straight from the factory..."

[ Voor 10% gewijzigd door Freakie1NL op 08-06-2021 14:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Diepie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 11-06 14:14
Ik woon in een klein dorpje in een stilte gebied op het platteland langs een rustig stroompje. Aan de overkant loopt helaas een mooi kronkelend weggetje die dit stroompje volgt. Op een mooie zaterdag of zondag is de overlast van motoren verschrikkelijk. Ik kan als ik visite heb geen normaal gesprek voeren door de grote groepen passerende motoren. De meesten houden zich gelukkig wel aan de snelheid maar het kabaal wat ze produceren is niet normaal. En dan zijn het niet allemaal buikschuivers of harleys maar ook de normale huis tuin en keukenmotoren die gewoon significant meer herrie produceren dan de gemiddelde auto.
Ik snap dat zo'n mooi weggetje uitnodigt en voor een motorrijder is het maar 5 seconden en hij is voorbij maar voor ons betekent dat honderden keer die 5 seconden per dag. Wellicht moeten ze zich afvragen of het handig is om met een grote groep door een stiltegebied te rijden.

Cabauw/Lopik; 26 x 370 Wp (12 x O/ZO, 14 x W/ZW) 9,6 kWp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

WAT ZEG JE @-tom-562 ?
IK KAN JE NIET HOREN. :+

Maar alle gekheid op een stokkie; het ging om het feit dat er gezegd werd dat een hoop lawaai sportief zou zijn. En de associatie met het begrip sportief. Daar plaatste ik kanttekeningen bij.
Dan moet je gewoon roepen dat je die herrie (of het nou uitlaten zijn of gehoorbeschadigende muziek) op prijs stelt, maar niet zeggen dat het 'sportief' is... ;)

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vrijdag
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:57

Vrijdag

De Zwarte

Metro2002 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:40:
[...]

Het begint echt wel de spuigaten uit te lopen en door het gebrek aan handhaving krijg je wel dat de politiek en gemeenten straks weer voor de makkelijke weg kiezen en bv wegen gaat afsluiten. Nee, HANDHAVEN, dat moeten ze eens doen.
Dat zou wel, zoals met veel dingen die overlast geven, de beste oplossing zijn. Gewoon ergens met een hele opvallende radardetector gaan zitten zodat er eerst gas wordt teruggenomen. En 50m verderop met een geluidsmeter zodat aso motoren en rode broeken met cabrio's er uit kunnen worden gepikt. Rij je normaal, heb je niks te vrezen. Doe je aso, kan je dokken.

Liever rustig over de dijkjes tokkelen, dan dat ze worden afgesloten, wat mij betreft.

De ware eloquente, hoogbegaafde en goedgeïnformeerde kwaliteitsposter begint een post met "Let wel", "In mijn optiek", "Iets met..."of "Je vergeet dat..." en eindigt met "...dat moeten we niet willen". Jíj bent die kwaliteitsposter!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

krvabo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:14:
[...]

Ik denk dat we wellicht ieder een ander beeld hebben van 'amper geluid'. In vergelijking met een straaljager die door de geluidsbarrière knalt heb je gelijk: amper geluid.

Mijn buurman heeft een bedrijfje aan huis waar hij auto's poetst, en is sinds kort ook bezig met motoren. Zelfs op zeer lage snelheid maken de motoren (zelfs alleen al bij het aanzetten) significant meer geluid dan een auto. Als een auto voorbijkomt in dit straatje hoor ik ze misschien 5 seconden. Motoren veel langer.

Ikzelf heb echt niet zo veel last van de geluidsoverlast dat ik er een probleem van maak, maar doen alsof motoren niet veel meer lawaai maken dan een auto dan heb je het gewoon echt aan het foute eind. En gas bijgeven als mensen hun oren bedekken omdat ze het geluid van je motor vervelend vinden is enorm asociaal
Niet alleen asociaal, ook potentieel gevaarlijk. Mijn vrouw kan bv echt niet tegen het geluid van motorfietsen en valt een soort 'uit' als er eentje vol het gas opentrekt naast haar. Die valt gewoon om net zoals een 'fainting goat' , niet zo fijn als met je auto in een tunnel rijdt en zo'n randdebiel op een motor naast je geeft ineens een dot gas (want een tunnel klinkt zo lekker) en op de fiets moet ze echt gewoon afstappen om niet van haar fiets af te donderen.

Ik heb zelf veel meer last van lage tonen (bv bastonen bij een tuinfeestje) en dat geeft bij mij echt een flinke fysieke reactie. Hartkloppingen, adrenaline en vaak ook een hitteuitbraak. Ik kan er gewoon écht niet tegen en als ik in bed lig kan ik slapen de eerste uren na zo'n aanval wel vergeten door alle adrenaline in mijn bloed.

Mensen vergissen zich echt wel eens wat voor een impact geluid kan hebben op mensen, ook fysiek,

[ Voor 3% gewijzigd door Metro2002 op 08-06-2021 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bor

Bor

Morrar schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:40:
[...]
Motoren en vuurwerk zijn slechts hobbies.
Dit is natuurlijk gewoon onzin. Een motor is een vervoersmiddel net als een fiets, een auto etc. Niet iedereen die motor rijdt doet dat puur en alleen ter vermaak. Het is, zeker op plaatsen waar je veel met files te maken hebt, gewoon een efficiënte manier van je verplaatsen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• kneusteun
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:21
Enige oplossing is handhaving.

Ja sommige motoren maken teveel lawaai dus handhaven op straat met metingen, niet straten gaan sluiten want heeft niks geen zin dat heet verplaatsen van problemen.
En dan niet alleen motoren handhaven maar iedereen en alles wat voorbij komt, want de trend is er ook alweer na om de auto te rijk af te stellen en dat lijkt mij net zo storend.

Afsluiten is echt te simpel voor woorden.
Ik woon aan een drukke doorlopende straat en heb meer "last" (ik vind wel mooi) van de auto's die aan het knallen zijn en veel te hard rijden. Maar sluiten wij dan de weg af voor alle auto's? nee.

Ik kom regelmatig wielrenners tegen die niet helemaal snappen wat een fietspad is en wat een N-weg is, verbieden we daarom alle wielrenners? nee

Er moet gewoon gehandhaafd worden...

en mensen die 70dB roepen moeten we ook verbieden want die hebben werkelijk waar geen flauw idee en ben benieuwd wat zij zelf rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
ehtweak schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:36:
[...]

Goed om te horen!

[...]

Zie sportief even helemaal los van het geluidsniveau. Persoonlijk vind ik het geluid wat een sportieve motor produceert erg mooi, ik kan daar echt van genieten. Maar er komt voor mij ook een punt dat ik het geluid ook niet meer mooi vind, maar dat het voor mij herrie word. Het geluid van een chopper vind ik al heel snel niet meer mooi, maar gewoon takkenherrie. ;)
Ik houd ook van Iron Maiden op standje burenruzie, maar dat kan ik gewoon niet maken ten opzichte van mijn buren. En Fransje Bauer vind ik normaal volume al niet aan te horen.

Die beleving is volledig subjectief. Ik zal me daar dan ook minder snel aan storen, waar anderen het vreselijke overlast kunnen en mogen vinden.

Ik sta dan ook volledig achter de intentie van de TE LUID geluid IS UIT campagne:
Als je thuis geluid maakt, hou je rekening met je buren. Als je motorrijdt, is iedereen je buurman. Willen we ook de mooie weggetjes openhouden voor motorrijders, dan moeten we dus rekening houden met de mensen die daar wonen en met iedereen die we onderweg tegenkomen. Dat is de boodschap van TE LUID geluid IS UIT.

[ Voor 3% gewijzigd door Joris748 op 08-06-2021 15:25 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 16:59

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

Waarom een topic over motorfietsen? auto's produceren net zoveel zo niet meer geluid..
Bovendien veel mensen hebben geen flauw benul van het geluid dat een motor maakt en wat voor een waardes er aan hangen. Die klagen al bij elk zuchtje wind..

Zou dan eerder een max. geluids- niveau hanteren voor alle voertuigen.

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kneusteun
Hubert schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:10:
Waarom een topic over motorfietsen? auto's produceren net zoveel zo niet meer geluid..
Bovendien veel mensen hebben geen flauw benul van het geluid dat een motor maakt en wat voor een waardes er aan hangen. Die klagen al bij elk zuchtje wind..

Er is een max geluidsniveau, deze is vastgelegd bij je typegoedkeuring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-06 01:50
kneusteun schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:15:
[...]

Er is een max geluidsniveau, deze is vastgelegd bij je typegoedkeuring.
Nou in de praktijk ergert iedereen zich hier dood op het terras.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kneusteun
Animal schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:17:
[...]

Meer drinken......

Wat is dit voor een opmerking? er staat gewoon een max aantal decibels in je typegoedkeuring vermeld. Als je motor daar aan voldoet dan is dat volgens DE WET helemaal in orde.
Als er een paar zure zeikerds op het terras zitten dan geeft niemand daar wat om, ga dan niet aan de straat zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18:36

Tens

let me drink about it

Animal schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:17:
[...]

Nou in de praktijk zijn er mensen die zich ergeren aan motorgeluid (van welk niveau ook), gelukkig overleven ze het meestal. 8)

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cooper_s1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12-06 07:38

cooper_s1

MINI's rule

Dit is dus een discussie waar je nooit uit komt gezien geluidsoverlast subjectief is...
Voor mezelf vind ik bijvoorbeeld een krijsend kind vervelend geluid maken, maar dan denk ik bij mezelf, het leven is té kort om je overal over te gaan ergeren. Als iets mij maar niet uit mijn slaap houdt, dan vind ik het wel erg vervelend. Ikzelf probeer als motorrijder als ik op een dijk rij gewoon rustig te rijden met constanate snelheid (zo veel mogelijk) zodat mijn motor behoorlijk stil is ondanks de met E-keur gemonteerde after market uitlaat.
Die inderdaad een aanzienlijk geluid geeft als ik eens even volgas wegknal.
Ikzelf heb verder zo'n 5 jaar langs een spoorlijn op een flatje 4 hoog gewoont en als de trein langskwam moest je gewoon even stoppen met praten want niemand de je dan hoorde. Maar de spoorlijn bleef gewoon en werdt niet afgesloten. ook waren daarvoor geen actiegroepen met sluit de spoorlijn ofzo...
Ik vemroed ook dat 99% van alle klachten maar van een heel select clubje mensen afkomt die er voor gaan zitten ofzo. Je hebt ze er altijd bij namelijk, beroepsklagers...
Voor wat betreft mensen die een medische toestand heben met geluid is dat natuurlijk wel erg vervelend, maar die zullen nie alleen last van motoren hebben vermoed ik zo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Joris748
Hubert schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:10:

Dat gaat niet, want dan moet je een gemiddelde of mediaan kiezen. Alles daarboven heeft pech, alles daaronder komt weg met een zesje.

Daarom is er een typegoedkeuring die beschrijft hoeveel dB(A) een bepaald type mag maken. Scherp die eisen langzaam aan en je gehele voertuigpark wordt stiller.

Mijn motor mag volgens de typegoedkeuring 96 dB(A) maken, dat is een statische meting, gemeten op 0,5 m van de uitlaat. De 75 dB(A) die hier vaak genoemd wordt is een dynamische meting. Met die 96 dB(A) statisch, kom ik heel dicht in de buurt van die 75 dB(A) dynamisch. Ondanks dat mijn motor 20 jaar oud is.

Bron: https://www.teluidisuit.nl/motorgeluid.html
Auto’s en motoren mogen voor een typegoedkeuring niet meer dan een Europees vastgesteld aantal dB’s produceren. Voor auto’s ligt dit sinds 2016 op 74 dB(A), voor motoren op 77 dB(A). Bij de dynamische meting voor de typegoedkeuring rijdt het voertuig onder strikt vastgelegde condities tussen twee op 15 meter van elkaar opgestelde microfoons door. De genoemde 106 dB(A) is een waarde uit de referentiemeting, waarbij geluid statisch (bij stilstand) gemeten wordt op slechts 50 cm afstand van de uitlaat. Deze meting is slechts bedoeld om te kunnen controleren of de uitlaat niet meer geluid maakt dan bij de dynamische meting is vastgesteld. Auto’s mogen bij deze referentiemeting maximaal 95 dB maken. Een enkele motor haalt de 106 dB. Goed om te weten: op de afstand die bij de dynamische meting gehanteerd wordt blijft er van die 106 dB ongeveer 80 dB over. De geluidsdruk van een puntbron (zoals een motorfiets) vermindert met 6 dB voor elke verdubbeling van de afstand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Het zijn overigens niet alleen uitlaten die herrie maken, banden geruis kan ook heel veel geluid maken.
Ik woon vlak naast de A27 en als de wind een beetje onze kant uit staat hoor je echt een hoop herrie van de brug over de Lek, vooral als men over de naden van de brug rijdt...
Ook aanzuig geluid in de carburateurs of throttle bodies en of luchtfilterbehuizingen (of het juist ontbreken daarvan in het geval van bijvoorbeeld K&N sportfilters) maakt een hoop herrie.
Ik heb bij een modelvlieg club gezeten en daar moesten we ook denken om overlast en als je zo wat experimenteert met je verbrandingsmotor bleek het zomaar dat als je een luchtfilterbehuizing maakt ipv een open carburateur dat dat nog stiller wordt dan een beter dempemde uitlaat...
en zoals gezegd is het dus enorm subjectief...
Ik zou bijvoorbeeld heel de dag hiernaar kunnen luisteren:
YouTube: Honda RC166 (1966) - 6-Cylinder 250cc GP Racer
Die maakt écht een takke herrie, maar ik vind het echt supermooi...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:16

servies

Veni Vidi Servici

Morrar schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:06:
[...]

Een onderzoekje op 1 plek en dan zou je nergens in Nederland meer overlast kunnen ervaren?
Nee, maar wel een onderzoek op een plek waar mensen lopen te janken over geluidsoverlast van motoren en er daarna op worden gewezen dat dat grotendeels echt tussen hun oren zit.
Feit is dat er gewoon geen grondig onderzoek gedaan is en er duidelijk wel veel klachten zijn. Je kunt het allemaal afdoen als subjecteive ervaring, maar dat neemt niet weg dat gewoon veel mensen er last van hebben.
Feit is dat er dus wel een grondig onderzoek is geweest. Maar helaas: het resultaat komt de jankerds niet uit...
Daarnaast is motorrijden op een enorme herriebak gaan grondrecht. Je hebt ook gewoon rekening te houden met anderen in deze maatschappij.
En dat doet 99% van de motorrijders ook. Maar bij sommigen is het nooit genoeg. Als ze uiteindelijk niet meer over het geluid kunnen klagen, dan gaan ze wel over wat anders klagen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Zou ik mogen zien waar staat dat motorrijden een grondrecht is?

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 455473 op 08-06-2021 16:06 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
servies schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:52:
[...]

Nee, maar wel een onderzoek op een plek waar mensen lopen te janken over geluidsoverlast van motoren en er daarna op worden gewezen dat dat grotendeels echt tussen hun oren zit.

[...]

Feit is dat er dus wel een grondig onderzoek is geweest. Maar helaas: het resultaat komt de jankerds niet uit...

[...]
En dat doet 99% van de motorrijders ook. Maar bij sommigen is het nooit genoeg. Als ze uiteindelijk niet meer over het geluid kunnen klagen, dan gaan ze wel over wat anders klagen...
YouTube: South Park Bikers *;

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 12-06 12:05
servies schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:52:
[...]

[...]

[...]
:+ elke zonnige zondag in het voorjaar is het de hele dag kabaal, lawaai en overmatig racen binnen de bebouwde kom. Dat is na een paar weekeinden weer over en dan weet je dat het lente is. Ik zie het nut er wel van in :o

Maar serieus, ik snap dat het weer een klein deeltje is wat het vervelender maakt voor de rest, maar de klacht over motorlawaai is niet 'gewoon geklaag'. Er zijn in onze regio diverse borden geplaatst om motorrijders te vragen minder toeren te maken tot aan wegafsluitingen voor motorrijders om ander verkeer niet te hinderen.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Anoniem: 455473 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:55:
Zou ik mogen zien waar staat dat motorrijden een grondrecht is?
Hoe is dit relevant? Natuurlijk is dit specifieke geval geen grondrecht maar volgens mij verwijst ook niemand daarnaar?
NiGeLaToR schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:03:
[...]
Er zijn in onze regio diverse borden geplaatst om motorrijders te vragen minder toeren te maken tot aan wegafsluitingen voor motorrijders om ander verkeer niet te hinderen.
Just curious, wat voor borden zijn dat dan?

[ Voor 36% gewijzigd door Bor op 08-06-2021 16:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 455473

Bor schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:04:
[...]

Hoe is dit relevant? Natuurlijk is dit specifieke geval geen grondrecht maar volgens mij verwijst ook niemand daarnaar?
Never mind, ik raakte in de war door een typo :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:40
Hoe komen veel er toch bij het idee dat auto's net zo veel geluid produceren?
Dat is gewoon echt niet waar, een standaard auto produceert veel minder geluid dan een standaard motor.

Daarnaast, inderdaad de GTI'tjes(of de "standaard" 1.4tjes) met conservenblik als uitlaat en zonder middendemper moeten ook gewoon aangepakt worden.
Maar het is gewoon een feit dat procentueel gezien(juist omdat er veel minder van rondrijden) er gewoon meer overlast van motoren is dan van auto's, de enigen die dat ontkennen zijn de motorrijders zelf.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
Jorn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:08:
[...]
Maar het is gewoon een feit dat procentueel gezien(juist omdat er veel minder van rondrijden) er gewoon meer overlast van motoren is dan van auto's, de enigen die dat ontkennen zijn de motorrijders zelf.
Kan jij dat feit onderbouwen met onafhankelijk onderzoek?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 13-12-2024

pizzacabonara

It's a put on..

Ik heb niet zoveel problemen met motorgeluid, wel met het geluid van die irritant trage 4 takt scooters en het volk wat daar doorgaans op zit.

[ Voor 14% gewijzigd door pizzacabonara op 08-06-2021 16:15 ]

Poah dikke Massey.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BioHazard
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 08-06 15:40

BioHazard

*\o/*

pizzacabonara schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:10:
Ik heb niet zoveel problemen met motorgeluid, wel met het geluid van die irritant trage 4 takt scooters.
Ja, die komen bij mij ook met grote regelmaat door de straat. Met een gigantische bak kabaal uit de nep-aliexpress-Akrapovic demper. Maken meer herrie dan mijn BMW 1200c boxer motor :D . Nou heb ik er zelf niet zon moeite mee, ik wist waar ik aan begon toen ik in een stadscentrum ging wonen.

Maar bij mij door de straat heb ik sowieso minder last van motoren. Bij mij in de straat zijn het eerder de genoemde scooters en autos met crackle&pop tune/optie. :) Ook daarmee heb ik niet zon moeite, alleen wel met de 60km/h die ze ooit doen in een heel smalle straat waar je 30 mag.

[ Voor 22% gewijzigd door BioHazard op 08-06-2021 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mirglep
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 08-04-2022
Mijn ervaring hier, boven een druk kruispunt plus tunnelbak in grote stad, is dat ik meer overlast ervaar door “getunede” auto’s dan door motoren. Af en toe komt er een club langs door de tunnels en dan is het zeker even herrie, maar de auto’s staan veel vaker te “revven” voor het stoplicht en de knallen van de uitlaten + turbo geluiden zijn vele malen hinderlijker (nogmaals, in mijn ervaring, hier op deze locatie).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

kneusteun schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:05:

en mensen die 70dB roepen moeten we ook verbieden want die hebben werkelijk waar geen flauw idee en ben benieuwd wat zij zelf rijden.
Maakt geen klap uit wat je wel/niet rijdt; 70dB aan geluidsdruk is (bijvoorbeeld) een gewone stofzuiger ook. 70dB is (bijvoorbeeld) het normale rol/motorgeluid van een auto op ongeveer 12m afstand. 70dB is (bijvoorbeeld) ook een erg gezellig gesprek op een verjaardag waar 2 ooms met een biertje op elkaar proberen af te troeven over welke club het best voetbalt.

Dus dan kunnen we alles wel verbieden; inderdaad is 70dB of desnoods 80dB een dusdanig arbitraire grens van sommige melders, dat er dan niks meer kan / mag in NL.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:40
Waaj schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:09:
[...]

Ja was natuurlijk te verwachten maar deze reactie is te makkelijk.
Als er geen onafhankelijk onderzoek naar gedaan wordt is dat er ook niet mee te onderbouwen.
Ik hoef vast ook niet te vragen of jij kunt onderbouwen dat het niet zo is met onafhankelijk onderzoek ;)

Maar dat er meer over motoren dan over auto's(terwijl er daar véél meer van rondrijden) geklaagd wordt zegt denk ik toch wel genoeg. Dat ontkennen is gewoon struisvogeltactiek.

* Erkens is een sukkel en ramt in mirc op f5 :+
* XTerm GROOOOOOTE kuis houden op hd's :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

RobIII schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:47:
Er rijden bij ons een paar van die aso's rond die schijnbaar allemaal op doordeweekse dagen moeten werken om 5:30 als ik nog op een oor lig en 's weekends gaan vissen om 7:00 als ik nog op een oor lig. En ze genieten er helemaal van om een gezellige BBQ ofzo een paar keer lekker op te schrikken.

[YouTube: Motorherrie]
Eerste 10 seconden even je volume afstellen zodat je de vogeltjes hoort alsof je hier buiten zit. En "geniet" dan lekker van het sneue compensatiedrang figuur dat voorbij komt knetteren.

En geloof me, je ramen dicht houden helpt hier écht niet tegen (naast het feit dat ik graag wat verse lucht in m'n slaapkamer heb).

Ik hou echt wel van een lekker geluidje uit een uitlaat bij een sportauto of motor, maar dit mag van mij écht aan banden gelegd worden. Dit gaat nergens meer over en ik snap niet dat dit soort figuren zich niet de ogen uit hun kop schamen om hier op rond te rijden. Liefst langs terrassen e.d. inderdaad.

Overigens ook wel een paar "pubers" die lekker OENKEBOENKEBOENKE om allejezus vroeg of allejezuslaat door de straat moeten 'cruisen' met hun gepimpte waggies. Sneue figuren. Ik hou wel van wat luide muziek op z'n tijd maar ga geen complete wijken wekken met m'n herrie. Doe dat ergens waar niemand er last van heeft.
Ik ken dat ja, onderstaande filmpjes zijn van mijn vorige woning en dit gebeurde gewoon dag en nacht

En voor het idee, dit is hemelsbreed op bijna 400 (!) meter afstand.

[YouTube: Overlast motorrijder 1]

[YouTube: Overlast motorrijder 2]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Anoniem: 590973 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:19:
Een gedateerd en plaats gebonden onderzoek gebruiken, maar dan zelf de nuance missen.

[...]

Tevens in de conclusie wordt dit nog een keer herhaald. Waar wederom staat dat het juridisch misschien niet als geluidshinder kan worden gezien, maar dat dit niks zegt over dat de bewoners dit niet als hinder kunnen ervaren!
Ik ervaar jou als een enorme hinder? Moeten we jou dan ook maar opruimen?
Nee, natuurlijk kan ik jou juridisch niet als hinder zien, maar dat zegt niks over dat ik jou niet als hinderlijk kan zien...
Zoals al eerder gezegd: sommige mensen klagen om alles, terwijl ze zelf het grootste probleem zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
servies schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:19:
[...]

Ik ervaar jou als een enorme hinder? Moeten we jou dan ook maar opruimen?
Nee, natuurlijk kan ik jou juridisch niet als hinder zien, maar dat zegt niks over dat ik jou niet als hinderlijk kan zien...
Zoals al eerder gezegd: sommige mensen klagen om alles, terwijl ze zelf het grootste probleem zijn...
:P :P :P :9 :9 :9 :9

Ik quote hem nog ff een keer. Kijken of je hem door hebt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:08
Metro2002 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:18:
[...]

Ik ken dat ja, onderstaande filmpjes zijn van mijn vorige woning en dit gebeurde gewoon dag en nacht

For real tho? Hier ervaar jij overlast door?

[ Voor 3% gewijzigd door 418O2 op 08-06-2021 16:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joris748
Waaj schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:09:
[...]

Dat gaat @Jorn niet lukken.

Maar dat is ook niet relevant. Ik kan ook beredeneren dat motoren procentueel vaker alleen hobbymatig worden gebruikt dan auto's. En dat bij hobby's ook eerder een stukje beleving komt kijken, waardoor de kans ook weer groter is dat er bijvoorbeeld uitlaatdempers worden vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

thewizard2006 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:21:
[...]
:P :P :P :9 :9 :9 :9

Ik quote hem nog ff een keer. Kijken of je hem door hebt

[...]
Ik vraag me af of je 'm zelf wel snapt omdat het natuurlijk absurd is...

[ Voor 5% gewijzigd door servies op 08-06-2021 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

[...]

Haha ben je nou serieus? Het is verder muisstil, als ik daar met mijn EV zou rijden dan hoor je het nog. Dit is gewoon normaal geluid. Als je hier een probleem mee hebt hoor je gewoon niet in een stad thuis. Heeft niets met lawaai van een motorfiets te maken, dat spoor zal net zoveel lawaai maken met normaal gebruik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

[...]

is dat vanaf een balkon van een flat gefilmd?
Je moest eens weten als je een ballonvaart doet en wat je dan allemaal al hoort vanaf hoogte...
als je op de begane grond zou zijn heb je er al minder last van/klinkt het niet zo hard... al kan je er wel last van hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

Jorn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:17:
[...]

Als er geen onafhankelijk onderzoek naar gedaan wordt is dat er ook niet mee te onderbouwen.
Ik hoef vast ook niet te vragen of jij kunt onderbouwen dat het niet zo is met onafhankelijk onderzoek ;)

Maar dat er meer over motoren dan over auto's(terwijl er daar véél meer van rondrijden) geklaagd wordt zegt denk ik toch wel genoeg. Dat ontkennen is gewoon struisvogeltactiek.
Je weet de gang van zaken zowel juridisch als wetenschappelijk is > wie eist bewijst.

Zullen we het omdraaien hiervan (als niet bewezen is dan is het zo) voorbehouden aan corona wappies?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ypuh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-06 07:55
@Metro2002 Kom lekker in Friesland wonen, dan valt je vrouw ook niet meer flauw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
servies schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:23:
[...]

Ik vraag me af of je 'm zelf wel snapt omdat het natuurlijk absurd is...
Ja dat zal het zijn :+ d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Freakie1NL schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:24:
[...]

Haha ben je nou serieus? Het is verder muisstil, als ik daar met mijn EV zou rijden dan hoor je het nog. Dit is gewoon normaal geluid. Als je hier een probleem mee hebt hoor je gewoon niet in een stad thuis. Heeft niets met lawaai van een motorfiets te maken, dat spoor zal net zoveel lawaai maken met normaal gebruik.
Mwoah, helemaal gewoon wil ik het niet noemen. Er wordt behoorlijk doorgetrokken door die motor en die zit waarschijnlijk ook dik boven de toegestane snelheid...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
  • Laatst online: 20:06
Ik ben tot de conclusie gekomen dat er veel variatie zit in de hoorkwaliteit van mensen. Door blootstelling aan veel geluid of anderszins, wat voor de een oorverdovend is, is voor de ander een zacht geluid.

Het zou mooi zijn als we, net als in andere situaties, van de gevoeligste mens uitgaan.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Brent schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:25:
Ik ben tot de conclusie gekomen dat er veel variatie zit in de hoorkwaliteit van mensen. Door blootstelling aan veel geluid of anderszins, wat voor de een oorverdovend is, is voor de ander een zacht geluid.

Het zou mooi zijn als we, net als in andere situaties, van de gevoeligste mens uitgaan.
Dat is kul, dan kan niets meer zowat.. een scheet laten is dan al te veel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thewizard2006
Freakie1NL schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:24:
[...]

Interessant he. Ik vind het namelijk onnodig hard en asociaal klinken. Zeker gezien het geschatte tijdstip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

servies schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:25:
[...]

Mwoah, helemaal gewoon wil ik het niet noemen. Er wordt behoorlijk doorgetrokken door die motor en die zit waarschijnlijk ook dik boven de toegestane snelheid...
Behoorlijk doorgetrokken? Je weet dat een motorfiets net even anders rijd dan een auto hé? Het is niet een kwestie van bij 2000 opschakelen.

Oh mensen die op basis van geluid snelheid kunnen relateren zouden misschien moeten overwegen om als helderziende aan de slag te gaan. Beide net zoveel onzin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Brent schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:25:

En dat is het nu juist: dat kan niet. Dan moet je dus uitgaan van de vrouw van @Metro2002 en dat is dus praktisch onhaalbaar... Hoe triest het ook is voor haar...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

Jorn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:08:
Zo lang je dit niet onderbouwt met een gedegen onderzoek kan je niets stellen als feit en lijkt jouw bericht op niet veel meer dan vingerwijzen. Zoals er verschillende auto's zijn zijn er ook verschillende motoren.
[...]

Dan kan je toch ook iets niet brengen als feit.
Volgens mij generaliseer je behoorlijk. Ik hoor minstens evenveel klachten over auto's en scooters om mij heen. Het soort vingerwijzen wat sommige mensen, waaronder jij, doen brengt geen oplossing maar maakt een kloof (voor zover die er is) alleen maar groter. De situatie is niet zo zwart-wit als ik hier soms lees.

[ Voor 42% gewijzigd door Bor op 08-06-2021 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
cooper_s1 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:27:
[...]

Dat is kul, dan kan niets meer zowat.. een scheet laten is dan al te veel
Het is jammer dat je door de stelling in het overdrevene te trekken hem probeert te ontkrachten.

De vraag is slechts ook te denken om mensen die misschien gewoon veel betere gehoor hebben en dus meer last ervan. Lijkt me een redelijk verzoek.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

[...]

Dit is een grap toch? Misschien moet je niet op de 10e verdieping in een stad gaan wonen

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• servies

servies

Veni Vidi Servici

Freakie1NL schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:28:
[...]

Behoorlijk doorgetrokken? Je weet dat een motorfiets net even anders rijd dan een auto hé? Het is niet een kwestie van bij 2000 opschakelen.
Yup, dat weet ik: ik heb zelf 15 jaar motor gereden (2 jaar geleden verkocht). Dit is ver boven de 50 km/h in de 1e versnelling en dat relateer ik dan aan de chopper die ik zelf heb gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

418O2 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:22:
[...]

For real tho? Hier ervaar jij overlast door?
Deze malloot kwam bijna elke avond langs rond een uur of 11 en ik weet niet hoe goed het geluid overkomt maar het was zo hard dat je elkaar binnen met alles dicht al slechter kon verstaan, en dat op zo'n afstand.

En helaas was dat niet de enige idioot, ook straatraces elk weekend en overdag in het weekend van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat hele volksstammen aan motorrijders die even lekker optrekken voor je flat want dat galmt zo lekker. En daarna even flink los op de dijk naast de flat richting de volgende stad (waar je ze dan nog steeds hoort).

Dus já daar ervaarden we zelfs zoveel overlast van dat we zijn verhuisd.
-tom-562 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:29:
[...]

Dit is een grap toch? Misschien moet je niet op de 10e verdieping in een stad gaan wonen
Misschien moet je niet om 11u 's avonds wheelies gaan lopen oefenen naast een woonwijk met je sportuitlaat, wat dacht je daarvan.

Daarnaast was dit niet de enige overlast zoals ik hierboven al schreef.

[ Voor 20% gewijzigd door Metro2002 op 08-06-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakie1NL

Freakie1NL

Grote Baas

servies schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:31:
[...]

Yup, dat weet ik: ik heb zelf 15 jaar motor gereden (2 jaar geleden verkocht). Dit is ver boven de 50 km/h in de 1e versnelling en dat relateer ik dan aan de chopper die ik zelf heb gehad.
Een chopper (95% kans op 2 cilinder) van 15 jaar geleden willen vergelijken met een motorfiets die we niet kennen. Misschien is het wel een A1 of A2 fiets, als je daar geen toeren mee maakt kan je net zo goed gaan lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brent
servies schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:28:
[...]

En dat is het nu juist: dat kan niet. Dan moet je dus uitgaan van de vrouw van @Metro2002 en dat is dus praktisch onhaalbaar... Hoe triest het ook is voor haar...
Dat weet ik niet, is het onhaalbaar om te minderen? Je kunt je bijv. voorstellen dat we brandstof-motoren afbouwen tbv elektrische.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Brent schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:29:
[...]

Het is jammer dat je door de stelling in het overdrevene te trekken hem probeert te ontkrachten.

De vraag is slechts ook te denken om mensen die misschien gewoon veel betere gehoor hebben en dus meer last ervan. Lijkt me een redelijk verzoek.
Gaat het om een beter gehoor of ergens last van hebben? Mijn gehoor is, zeker in het spraakgebied qua frequenties, niet heel je dat meer, maar ik kan zeker wel last hebben van die snorscooter met 80cc die continu langsgillen.. maar weer geen last hebben van mooie roffelende motoren op de Lekdijk hier redelijk in de buurt..
Als je een dergelijk gehoor hebt waar elk geluid zeer doet of dat je hersenen ervoor zorgen dat je zowat flauwvalt dan heb je denk ik medicatie nodig,óf je moet ergens in een bos in het noorden van Noorwegen of Alaska gaan wonen ofzo..

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 19:45
De problemen die de TS ervaart zijn duidelijk psychisch van aard. Het advies wat hier eerder gegeven is, zoek professionele hulp hiervoor, is duidelijk het beste advies.

Ik heb het zelf ook bijna gehad, de "overlast" van motoren vind ik heel erg meevallen...maar al die scooters/snorfietsen die knallen uit de uitlaat zodra ze het gas loslaten terwijl ze rijden...ik merkte dat ik me er steeds meer en steeds meer aan ging ergeren...gelukkig had ik de valkuil op tijd door...ik heb het weer losgelaten, en de ergenis is ook verdwenen.

Op een gegeven moment ben je er zo op gefocused dat elk motorgeluid je gaat storen, dit gaat je leven beheersen, je gaat er topics over openen...je krijgt onbegrip van anderen..etc etc.

Laat het los, zoek hulp, ga relativeren...anders kun je beter op het platteland gaan wonen :).

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brent
cooper_s1 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:33:
[...]

Gaat het om een beter gehoor of ergens last van hebben? Mijn gehoor is, zeker in het spraakgebied qua frequenties, niet heel je dat meer, maar ik kan zeker wel last hebben van die snorscooter met 80cc die continu langsgillen.. maar weer geen last hebben van mooie roffelende motoren op de Lekdijk hier redelijk in de buurt..
Als je een dergelijk gehoor hebt waar elk geluid zeer doet of dat je hersenen ervoor zorgen dat je zowat flauwvalt dan heb je denk ik medicatie nodig,óf je moet ergens in een bos in het noorden van Noorwegen of Alaska gaan wonen ofzo..
Er zit ruimte tussen nergens last van hebben en zere oren om een zuchtje wind. Bovendien keer je het om: geluid wordt van het apparaat naar de ontvangen gezonden, geëxternaliseerd. Dat is niet netjes, en net zoals met alle andere vervuiling, komen we er in toenemende mate achter dat je het moet internaliseren: de veroorzaker moet het oplossen, niet het 'slachtoffer'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

-tom-562 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:29:
[...]

Ik vind het ook erg meevallen to be honest. De titel van het filmpje dekt de lading wat mij betreft in ieder geval niet. Een opname van een enkeling. Daarbij zo te zien ook nog eens zonder obstakels er tussen op een erg rustige periode dus relatief weinig ander omgevingsgeluid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Waaj
  • Niet online
[...]

Er is een vandaag nog in dit topic een onafhankelijk onderzoek gepost over de bijdrage van motoren aan het omgevingsgeluid.
Het probleem is dat dat soort aannames allemaal onderbuikgevoelens zijn die een gezonde discussie in de weg staan. Dat wil niet zeggen dat er geen subjectieve perceptie is dat motoren onevenredig veel lawaai maken (en ook die subjectieve perceptie moet serieus genomen worden), maar ik mis feitelijke onderbouwing. Ik vind het ook opvallend dat in de berichtgeving over het onderzoek in Rotterdam steeds uitgebreid wordt gesproken over extreme overlast door een kleine groep auto's, en motoren alleen in één artikel in een bijzin voorkomen. Persoonlijk had ik (als motorrijder) de overlast van motoren groter verwacht dan nu uit de berichtgeving van dit onderzoek naar voren lijkt te komen.

Disclaimer: ik kan het onderzoek zelf niet vinden dus ik moet afgaan op de berichtgeving erover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cooper_s1

cooper_s1

MINI's rule

Brent schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:35:
[...]

Er zit ruimte tussen nergens last van en zere oren om een zuchtje wind. Bovendien keer je het om: geluid wordt van het apparaat naar de ontvangen gezonden, geëxternaliseerd. Dat is niet netjes, en net zoals met alle andere vervuiling, komen we er in toenemende mate achter dat je het moet internaliseren: de veroorzaker moet het oplossen, niet het 'slachtoffer'.
Je hebt in zekere zin wel gelijk, maar je kan niet verwachten dat we 680.000 motorfietsen (aantal motorfietsen in nederland in 2020) zó gaan aanpassen dat die mevrouw er niet meer van flauwvalt.
We moeten dus gewoon die paar rotte appelen die het verpesten voor de rest eruit halen.
Maar dan moet er gehandhaafd worden en daar is mankracht voor nodig en die is er niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:51

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Modbreak:Inmiddels is dit topic (helaas) verzand in een 2 kampengevecht waarin weinig ruimte meer is voor een constructieve discussie. Ik sluit het topic daarom.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.