Acties:
  • +76Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 03-06 18:24
De afgelopen 15 jaar heb ik in de buurt van redelijk grote ontsluitingswegen gewoond. Bij elke woning is het hetzelfde liedje: meer dan 90% van alle overlast komt van een zeer klein aantal deelnemers: de motorrijders.

Als ik op het balkon zit kan ik gewoon 10 seconde lang niet met mijn vriendin praten als er een motorfiets langskomt en optrekt. Het is echt ongeloofelijk luid, minstens 120 dB (dat is het niveau van een ambulance, en dat halen ze makkelijk). De meeste auto's zitten rond de 80-85 dB op redelijke afstand, elektrische auto's misschien iets minder. Vanaf 95 dB moet je schreeuwen om verstaanbaar te zijn. Motoren zitten daar dus >100x boven! Sommige zijn zelfs zo erg dat je ze gewoon minuten lang hard hoort, ook als ze al drie rotondes verder zijn, Bedenk je dat rond elke rotonde huizen en flats staan. Er zijn dus letterlijk duizenden mensen die overlast hebben elke keer als 1 motorrijder langkomt.

Nou heb ik geleerd dat:
  • Er is geen APK voor motoren. Geen.
  • Alleen bij initiele verkoop moet er aan geluidseisen worden voldaan. Een motorrijder vertelde mij echter dat je bij elke leverancier direct bij levering (na keuring) de demper kan laten verwijderen, en dat dit min of meer standaard verzocht wordt.
Gevolg: de meeste motoren zijn vanaf aanschaf t/m de hele levensduur gigantische overlastveroorzakers. Iedereen die ik kent vindt ze irritant. Maar we doen er systematisch, al deccenia lang, niets aan. Waarom?

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Varienaja
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:36

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Wat kan je eraan doen als rust-verlangend balkonzitter? Waar ik woon scheuren veel opgevoerde auto's rond die lekker knallen bij het gas loslaten. Haast niemand vindt dat tof, en er zijn ook regels tegen. De politie haalt soms wel lawaaiige vervoermiddelen van de weg, maar je hoort ze toch nog elk uur van de dag (nacht vooral).
Behalve regelgeving en handhaving door politie: wat kan je als bewoner doen hiertegen?

Gras groeit niet door eraan te trekken.

Acties:
  • +21Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:11

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Even wat facts:
Geluidsmeting is geen apk eis. Dat gaat dus niets oplossen.
Geluidsniveau staat ook na verkoop vast, dus ook rijdend op straat.
Het gaat om plm 10-15% van de motoren. (Volgens mag onderzoek).

Er is nu eenmaal nauwelijks handhaving op, zowel bij motoren als auto's (demper delete, pops & bangs) en dat heeft puur met capaciteit en publieke opinie te maken. Die laatste zie je langzaam ombuigen (mondige bewoners, wegafsluitingen) en ondertussen zijn ook de motororganisaties om: https://teluidisuit.nl/

Wat kan je doen? Verenigen. Zichtbaar worden in de media, lokale politiek benaderen, wijkagent benaderen.

En bedenk wel: geluidsmeting is objectief, overlastervaring is subjectief.

[Voor 5% gewijzigd door teacher op 05-06-2021 09:40]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +15Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 13:40
Murphy78 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:23:
De afgelopen 15 jaar heb ik in de buurt van redelijk grote ontsluitingswegen gewoond. Bij elke woning is het hetzelfde liedje: meer dan 90% van alle overlast komt van een zeer klein aantal deelnemers: de motorrijders.

Als ik op het balkon zit kan ik gewoon 10 seconde lang niet met mijn vriendin praten als er een motorfiets langskomt en optrekt. Het is echt ongeloofelijk luid, minstens 120 dB (dat is het niveau van een ambulance, en dat halen ze makkelijk). De meeste auto's zitten rond de 80-85 dB op redelijke afstand, elektrische auto's misschien iets minder. Vanaf 95 dB moet je schreeuwen om verstaanbaar te zijn. Motoren zitten daar dus >100x boven! Sommige zijn zelfs zo erg dat je ze gewoon minuten lang hard hoort, ook als ze al drie rotondes verder zijn, Bedenk je dat rond elke rotonde huizen en flats staan. Er zijn dus letterlijk duizenden mensen die overlast hebben elke keer als 1 motorrijder langkomt.

Nou heb ik geleerd dat:
  • Er is geen APK voor motoren. Geen.
  • Alleen bij initiele verkoop moet er aan geluidseisen worden voldaan. Een motorrijder vertelde mij echter dat je bij elke leverancier direct bij levering (na keuring) de demper kan laten verwijderen, en dat dit min of meer standaard verzocht wordt.
Gevolg: de meeste motoren zijn vanaf aanschaf t/m de hele levensduur gigantische overlastveroorzakers. Iedereen die ik kent vindt ze irritant. Maar we doen er systematisch, al deccenia lang, niets aan. Waarom?
Ik vind je openingspost zeer overdreven.

90% van de overlast door motorrijders en de meeste motoren zijn de hele levensduur gigantische overlast veroorzakers.

Deze cijfers zijn compleet overtrokken, maar goed.

Een beleid zoals in Duitsland (dacht ik) waarbij goed wordt gecontroleerd op lawaai (niet alleen voor motoren, maar voor alle verkeer deelnemers) waarbij direct je uitlaat er af wordt gesloopt en je een dikke boete krijgt zou niet misstaan.

Overigens zijn ze in Rotterdam bezig met automatische controle op geluid (soort flitssysteem) zou mooi zijn als dat er door komt.

https://www.google.com/am...aimakers-ontwikkelen.html

[Voor 2% gewijzigd door Cyriel85 op 05-06-2021 09:42. Reden: Link nieuwsbericht toegevoegd]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +6Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:21
Motorrijders gaan in algemeen zeer zorgvuldig mee om en onderhouden hem ook goed, APK lost het probleem niet op de rotte appels blijf je houden die na de APK weer een ander uitlaat monteren.

Hier in het Noorden valt het wel mee kwa geluidsoverlast van motoren, je hebt er zelf voor gekozen om aan een drukke weg te gaan wonen.

Ik kan mij het wel voorstellen dat je er meer last van hebt, nu met Covid zitten mensen meer thuis en rijden er ook meer motorfietsen op buiten die rondtouren.

[Voor 19% gewijzigd door mr_evil08 op 05-06-2021 09:44]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +10Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:37

Yucon

*broem*

..

edit: laat ook maar, die toevoeging voegt niks toe.

[Voor 171% gewijzigd door Ardana op 05-06-2021 15:07]

Acties:
  • +28Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Complete totale bullshit dit. 95% van de motorrijders rijdt gewoon met legale dempers en keurig volgens de normen. Ja dat er 5% tokkies rondrijd, soit. Maar scheer alles niet over 1 kam, dat is onzinnig. Hier heb ik overigens meer last van de golfjes en gepimpte polo's die hard optrekken langs mijn balkon, zijn dan ook gelijk alle automobilisten kut?

Ik ken nogal veel motorrijders, die rijden allemaal met legaal spul rond. Een APK ga je het niet mee oplossen, dan schroeven de tokkies er even tijdelijk de oude uitlaat onder en daarna gaan ze weer verder. De enige oplossing is die tokkies handhaven, maar daar is geen politiemacht voor.

Acties:
  • +66Henk 'm!

• Patrock
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 17:14

Patrock

Eat - ride - sleep - repeat

Zo. 120 db. Wauw.

Niet lullig bedoeld. Maar bel je huisarts. Probleem zit niet bij je omgeving maar in je hoofd. Als je zo veel irritatie ervaart zit je waarschijnlijk mentaal op een grens. Praat hier over met een bevoegd persoon.

Acties:
  • +19Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17:40
Die 120dB lukt alleen als de motor op jouw balkon staat.

Acties:
  • +9Henk 'm!

• R0y.
  • Registratie: Juni 2010
  • Nu online
Eens dat er wat moet gebeuren met voertuigen die teveel lawaai produceren. Maar je OP slaat als een ... op een drumstel.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:43

A13X

Dude

Je weet wat de originele reden voor de apk was? Om schroothopen van auto's van de weg te halen. Je weet wel auto's waarbij structurele delen deels of geheel doorgerot waren en waarbij op zaken als remmen, uitlaten, banden en verlichting bezuinigd werd.

Ik ken van opa en vader verteld nog wel wat verhalen over dorpels gevuld met kranten en plamuur erover om de apk door te komen.

Met een auto is dat dom maar met wat tactiek kom er zelf meestal wel mee weg. Noodrem met slechte remmen ga je niet redden, maar je zit nog in een kreukelzone. Bij een motor ben je je eigen kreukelzone, tel daarbij op dat de meeste dat voor hun lol doen. De meesten onderhouden hun motor dus een stuk beter dan hun auto.

En zoals gezegd, geluidsmetingen zijn geen onderdeel van de apk. In Duitsland overigens wel, dat wisselen ze hem bij zowel de auto als motor vooraf even terug naar origineel.

En motor mag volgens de euro norm ook geen 95dB(A) of meer maken. Auto's zitten op 70-74 en een motor op 77dB(A), maar dat is een dynamische meting. Wat er op het kenteken bewijs staat is een omrekening om stilstaand (stationair) te kunnen controleren of door specifieke motor voldoet aan die dynamische eis.

Ik woon hier overigens langs een wijk ontsluitende weg, 99% van de overlast zijn van auto's, vrachtverkeer of landbouwverkeer dat plankgas voorbij komt. Want we zijn te laat voor het werk...

Awesome

• DiedX
  • Laatst online: 16:07
Ik snap je frustratie, maar ik deel je mening niet. Ja, sommige rijders zijn echt zwaar asociaal, maar je zet nu de hele motorrij-beweging weg.

Toch kunnen we veel verbeteren. Dijken is er één van, en dat icm uitlaten is een ding.

Volgens mij moet een motor toch wel voldoen aan de typegoedkeuring en milieu-eisen , maar als er niet op gehandhaafd wordt, dan ben je alsnog nergens.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Yucon
  • Laatst online: 16:37

Yucon

*broem*

R0y. schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:00:
Eens dat er wat moet gebeuren met voertuigen die teveel lawaai produceren. Maar je OP slaat als een ... op een drumstel.
Is het woord "uitlaat" weggevallen O-) ?

• R0y.
  • Nu online
DiedX schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:17:

Volgens mij moet een motor voertuig toch wel voldoen aan de typegoedkeuring en milieu-eisen , maar als er niet op gehandhaafd wordt, dan ben je alsnog nergens.
Dit moet ook gewoon structureel gaan gebeuren, wel even wat aangepast ;) Voldoe je ergens niet aan: boete en of wokmelding. Daarnaast gedragen sommige mensen zich gewoon als debielen terwijl het voertuig mogelijk gewoon voldoet aan de eisen. Als je een voertuig vol in de begrenzer trekt maakt deze lawaai, dat moet je ook niet doen en ook dan verdien je wat mij betreft een boete.

[Voor 3% gewijzigd door R0y. op 05-06-2021 10:24]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Murphy78 Het geluid wat motorfietsen produceren, is de afgelopen 20j sterk gedaald.
Tuurlijk heb je nog de bekende Harley's(wannabees) en uitzonderingen. Maar het is echt een stuk minder geworden. Misschien dit eens goed doorlezen Geluidsoverlast: regels geluid motoren

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:00

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Gewoon politie bellen, dan kunnen ze boetes gaan uitschrijven voor onnodig geluid maken indien dit zo is.

Problem solved :)

Death smiles upon us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +6Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 22:42
Politiek begint langzaam aan te kantelen. Ik hoop dat de gemodificeerde ,
(Lees verwijderde demper) motoren in.beslag worden genomen omdat ze niet meer aan de specs voldoen. Wetgeving daarvoor bestaat al volgens mij.

En je hebt helemaal gelijk dat >90% van de geluidsoverlast door Tokkies op tweewielers wordt veroorzaakt.
Heel incidenteel is er tiny-dick-tupperware-koekblik die ook veel geluidsoverlast veroorzaakt maar ik denk dat 90% van de >103 DB overlast door tweewielers een heel conservatieve schatting is.

[Voor 41% gewijzigd door eL_Jay op 05-06-2021 10:36]

Acties:
  • +7Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
Ik woon vlakbij een vliegbasis en ervaar daar ook regelmatig overlast van, daarnaast is er een gehandicaptenopvang vlakbij die ook dagelijks met krijsende mensen over straat lopen. Vervelend, maar in een land als Nederland kom je nu eenmaal niet voor je rust, veel te veel mensen hier.

Daar kun je maar beter je vrede mee gaan vinden, en anders lekker naar de poolcirkel verhuizen. Want voor rust ben je in het verkeerde land gaan wonen.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• chup5528
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:22
Oke, de OP is wat overdreven, maar er is zeker overlast van motoren. Wel mooi, dat is net als zwarte piet zo'n seizoensgebonden discussie.

Voor APK zijn zat voors en tegens te verzinnen, persoonlijk denk ik niet dat het echt uitmaakt. Je motor houd je toch wel goed bij. Geluidsmeting zou wellicht onderdeel kunnen worden van APK, maar de echte herriemakers stoppen en dan gewoon ff een db-killer in en halen die er daarna weer uit.

Geluidsoverlast komt echt niet alleen van motoren trouwens, dat zijn ook de auto's met dikke pijpen, die trike-dingen, zelfs vrachtwagens met open pijpen. Dat ga je m.i. pas oplossen als je net als Duitsland gewoon ontzettend streng op geluid gaat controleren. Daar ben ik volledig voor, uitlaatlawaai is gewoon echt uit de mode. Als wij een keer een ritje hebben rijden de meesten ook gewoon met standaard uitlaat en doen normaal, maar er zijn ook wel eens mensen bij met een blerpijp die even de toerenbegrenzer in schieten als ze aan komen rijden. Irritant gedoe.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GBTW
  • Laatst online: 06-06 12:28
Mijn motorfiets staat voor 98 db op het kenteken bij statische meting, rijdend 80 db.
Zie https://ovi.rdw.nl/ 16-mg-vr

Zou mooi zijn als de politie opleiding volgt om dit te kunnen meten op de juiste manier waarmee het voertuig ook type goedkeuring heeft gekregen en we eindelijk van het gezeik af zijn van mensen die gewone legaal gekochte motorfietsen te luid vinden.

Blerpijpen worden dan ook aangepakt.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• Brazos
  • Niet online
GBTW schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:49:

Blerpijpen worden dan ook aangepakt.
De verkoop van 'blerpijpen' kan gewoon verboden worden. Dat is echt de grootste onzin. Deze zijn zogenaamd enkel voor 'circuit gebruik' maar circuits staan dit soort uitlaten helemaal niet toe aangezien die meestal strikte geluidsnormen handhaven.

Maar die dingen zijn goedkoop (regelmatig al te krijgen voor <€100), en een goedgekeurde uitlaat is duur (al snel €400+ voor een demper).

Verbied die niet gecertificeerde en 'straight through' pipes. Daarnaast is er al gewerkt aan de db-killers, deze zijn tegenwoordig namelijk al steeds vaker niet meer uitneembaar.

• A13X
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 16:43

A13X

Dude

eL_Jay schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:33:
Politiek begint langzaam aan te kantelen. Ik hoop dat de gemodificeerde ,
(Lees verwijderde demper) motoren in.beslag worden genomen omdat ze niet meer aan de specs voldoen. Wetgeving daarvoor bestaat al volgens mij.

En je hebt helemaal gelijk dat >90% van de geluidsoverlast door Tokkies op tweewielers wordt veroorzaakt.
Heel incidenteel is er tiny-dick-tupperware-koekblik die ook veel geluidsoverlast veroorzaakt maar ik denk dat 90% van de >103 DB overlast door tweewielers een heel conservatieve schatting is.
Persoonlijk denk ik dat 90% door een bepaald type persoon word veroorzaakt. Hier heb ik bijvoorbeeld veel meer last van de impreza's met open pijp, de dikke Amerikaan met open pijpen of het tuppenware 1.0 sulletje met pops and bangs. Met zeker 10-1 verschil, de motoren hoor je pas als ze een aangepaste uitlaat hebben.

Rolgeluid van een auto/vrachtwagen/trekker is daarintegen veel harder dan van een motor. Daar heb ik persoonlijk dan weer veel meer last van, zeker met gehaast Nederland dat hier langs vliegt.

Maar dat stereotype open uitlaat is niet anders in de auto dan op de motor. Die willen gehoord worden, daar gaat een apk niks aan veranderen. Controle op straat en wok melding bij overtreding wel. Maar, welkom in Nederland, daar heeft de politie geen capaciteit voor of de gemeente sluit gewoon het stuk af waar mensen klagen of negeert de klagers net wat beter uitkomt.

Gelukkig lijkt daar langzamerhand verandering in te komen. Maar dan wel graag discussie en acties op basis van feiten en niet op aannames. De Nefom bijvoorbeeld roeptoetert een eind weg en roept eisen voor motoren waar hun eigen stille auto nog niet aan voldoet. Los dat die eis niet eens reëel haalbaar is.

@Brazos dat zijn die pijpen al, daar staat vaak op "not for road use" maar als je daar lak aan hebt. Controle daarop is makkelijk maar kost mankracht.

[Voor 4% gewijzigd door A13X op 05-06-2021 10:59]

Awesome

Acties:
  • +2Henk 'm!

• GBTW
  • Laatst online: 06-06 12:28
Brazos schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:56:
[...]

Verbied die niet gecertificeerde en 'straight through' pipes. Daarnaast is er al gewerkt aan de db-killers, deze zijn tegenwoordig namelijk al steeds vaker niet meer uitneembaar.
Waar de makers een popnagel er in hebben geramt die je zonder moeite er uit kan boren, nee dat is een verbetering.

Dingen illegaal maken helpt niet. Handhaven werkt beter, maar dat kost geld en dat heeft de politiek er niet voor over.

• Brazos
  • Niet online
A13X schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 10:57:
[...]

@Brazos dat zijn die pijpen al, daar staat vaak op "not for road use" maar als je daar lak aan hebt. Controle daarop is makkelijk maar kost mankracht.
Nee hoor, ze zijn verboden om te gebruiken op de openbare weg, maar je mag ze gewoon verkopen in Nederland ondanks dat je ze nergens mag gebruiken.

Lijkt me dan toch simpeler om de verkoop te verbieden.
GBTW schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:00:
[...]

Waar de makers een popnagel er in hebben geramt die je zonder moeite er uit kan boren, nee dat is een verbetering.

Dingen illegaal maken helpt niet. Handhaven werkt beter, maar dat kost geld en dat heeft de politiek er niet voor over.
Zo ging dat vroeger, maar niet uitneembaar betekent dat de DB-killer daadwerkelijk in de uitlaat zit. Uitboren van de popnagel zal niet gaan omdat deze niet met een popnagel zitten bevestigd. Enige manier is dan om de baffle te verwijderen en de db-killer er af te zagen.

[Voor 39% gewijzigd door Brazos op 05-06-2021 11:03]

Acties:
  • +11Henk 'm!

• Anoniem: 455473
  • Registratie: April 2012
  • Niet online
Gister tijdens het uitlaten ook een motorscooter die ik van ongeveer 1km ver aan hoorde brommen...er moet gewoon meer op worden gehandhaafd. Nationale Stichting Geluidshinder (kan je lid van worden) https://nsg.nl/nl/home is een mooie organisatie om actief voor te worden of te doneren.

Geluid maakt ziek, niemand vindt het geluid ook mooi behalve de motorrijders zelf. Super asociaal in zo'n dichtbevolkt land. Gadverdamme.

Acties:
  • +16Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14:23

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Maar we doen er systematisch, al deccenia lang, niets aan. Waarom?
Wat een klinkklare onzin. Geluidsoverlast van motoren is een hot topic, staat regelmatig in de krant, wegen worden al dan niet tijdelijk verboden voor motoren, de politie schaft akoestische filtspalen aan, er komt een APK voor motoren. Als je en serieuze discussie wilt starten, kom dan niet met deze onzin maar verdiep je er even in en praat dan over feiten.

En die 120 dB... Ik rij wel eens met 20-30 km/h langs voetgangers en dan doen ze nog heel overdreven hun handen voor hun oren of neus dicht. Gewoon met een standaard machine met originele uitlaten en open vizier. Kan er niets aan doen maar dan gaat bij mij direct het gas open.

[Voor 20% gewijzigd door Jazzy op 05-06-2021 11:13]

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online

Dat wisselt dan per locatie, want ik woon aan een drukke 50 weg en hier zijn het vooral de scheurende auto's die ik hoor. En de scootertjes die nu verplicht op de rijbaan moeten waardoor ze jengelend 45 rijden (als ze niet opgevoerd zijn dan). Ja er scheurt ook wel eens een motorrijder doorheen, maar ik vind ze alledrie eigenlijk even irritant. Zou mooi zijn als alles werd aangepakt ipv maar 1 van de 3 problemen op te lossen.

Acties:
  • +59Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Grappig dat zo een topic meteen overspoeld wordt met reacties die roepen dat het allemaal overdreven is, en dat motorrijders zo zielig zijn omdat ze altijd over een kant worden geschoren. Waarom schiet men altijd zo in de selfpity en leest men 'ik heb last van veel te luide motoren' altijd meteen als 'Alle motorrijders zijn aso'? Is dat de band of brothers tussen motorrijders? Een soort van 'Als je aan mijn maten komt kom je aan mij?' 8)7

Ik heb jaren in de buurt van centrum Den Haag gewoond en o.a.a de tokkies (imo drugsdealers met die rode hoorntjes) die op plofscooters met akrapovic uitlaat door de stad crossen hebben direct een significantie impact op het woongenot van duizenden mensen die ze horen als ze langsrijden. (vandaar dat het tegenargument 'ik heb ook wel eens last van iets' niet op gaat) Zodra het mooi weer is kan je niet op je balkon zitten of ramen open hebben omdat je de TV gewoon niet meer kan horen als een motor vol optrekt een paar honderd meter verderop. Dat daar niet veel meer aan gedaan wordt is frustrerend. De suggestie van iemand eerder hier om de politie te bellen is natuurlijk een onzinnig oplossing.
Jazzy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:07:
[...]
En die 120 dB... Ik rij wel eens met 20-30 km/h langs voetgangers en dan doen ze nog heel overdreven hun handen voor hun oren of neus dicht. Gewoon met een standaard machine met originele uitlaten en open vizier. Kan er niets aan doen maar dan gaat bij mij direct het gas open.
Dat is dus een manier om het imago van motorrijders te bevestigen :X En geeft ook aan dat je de gashendel ziet als middel om mensen af te straffen. Maar hé, motoren maken helemaal geen lawaai hoor!

[Voor 28% gewijzigd door fsfikke op 05-06-2021 11:36]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • +5Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

(Hobby) wielrenners, oude vandagen op de fiets, skaters op een schoolpleintje, buren die BBQ'en, hondenbezitter die niet opruimen, een buurvrouw die om de drie dagen haar ramen lapt, het neefje wat niet buiten wil spelen, omdat er zoveel op Youtube te zien is ...

Iedereen die ik ken ( zonder T ) heeft wel ergens last van.
Hebben we gelijk de oorzaak te pakken, Je bent niet alleen, en ook jij wil niet dat je teveel beperkt wordt in je doen en laten.

Leef en laat leven, neem die 10 seconden om te overdenken wat je wil gaan zeggen :+

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Anoniem: 455473
  • Niet online
FreshMaker schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:19:
[...]

(Hobby) wielrenners, oude vandagen op de fiets, skaters op een schoolpleintje, buren die BBQ'en, hondenbezitter die niet opruimen, een buurvrouw die om de drie dagen haar ramen lapt, het neefje wat niet buiten wil spelen, omdat er zoveel op Youtube te zien is ...

Iedereen die ik ken ( zonder T ) heeft wel ergens last van.
Hebben we gelijk de oorzaak te pakken, Je bent niet alleen, en ook jij wil niet dat je teveel beperkt wordt in je doen en laten.

Leef en laat leven, neem die 10 seconden om te overdenken wat je wil gaan zeggen :+
Het verschil qua overlast is natuurlijk wel groot. Leef, maar hou vooral rekening ook met andere mensen.Het gaat niet alleen maar om ikke ikke ikke.

Acties:
  • +15Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 21:00
[...]

En die 120 dB... Ik rij wel eens met 20-30 km/h langs voetgangers en dan doen ze nog heel overdreven hun handen voor hun oren of neus dicht. Gewoon met een standaard machine met originele uitlaten en open vizier.
Dat jij een 'standaard machine' rijdt, betekent niet dat 'ie weinig of geen herrie maakt...
Kan er niets aan doen maar dan gaat bij mij direct het gas open.
Zo geef je mensen direct weer een reden om een volgende keer weer heel overdreven (jouw woorden) te reageren.

The devil is in the details.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik rijd ook motor; tweecilinder met een standaard uitlaat en ik rijd als een omaatje dus van mij heeft niemand last.

Een deel van de motorrijders veroorzaakt overlast, en als je langs een populaire route woont op een ongunstig stukje waar motorrijders net optrekken, kan dat heel veel overlast zijn.

De oplossing is triviaal; handhaven. Vrijwel geen van de overlast gevende motoren voldoet aan de eisen.

Maar blijkbaar is de wil er hier niet om er significant op te handhaven. Terwijl de snelle jongens voor ze naar Duitsland gaan elkaar nog even helpen herinneren om de demper er weer in te prikken, want in Duitsland handhaven ze wel.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 17:51
Weet nog dat er een keer een onderzoek is gedaan naar overlast van motoren bij de Lekdijk. Conclusie was niet wat ik had verwacht aangezien de bewoners daar veel klachten hebben. Onderzoek was in 2014. https://knmv.nl/wp-conten...ast20motoren20Lekdijk.pdf

Dit was de conclusie:

Acties:
  • +8Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:36
fsfikke schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:15:
Dat is dus een manier om het imago van motorrijders te bevestigen :X
Dat is eerder een manier om aan te tonen dat de idioten die vingers in de oren stoppen wanneer je uiterst rustig voorbij komt rijden te laten weten dat ze zich enorm aan het aanstellen zijn.

Ik heb zo vaak gehad dat ik rustig (ja, echt) over een dijkje reed en, bij het zien van oudere mensen of stilstaande fietsers, ruim van tevoren even twee versnellingen extra opschakelde en vaart minderde om geen last te veroorzaken. Vervolgens reed ik dan rustig voorbij en kreeg ik in plaats van een duimpje zeer agressieve handgebaren dat ik niet spoor en dat ik vaart moet minderen. Ja, dan gaan bij mij ook die twee (of drie) versnellingen weer terug :w veel mensen zeiken om het zeiken, hebben gigantische afgunst en schieten per definitie vol woede wanneer ze iets met twee wielen zien of horen, omdat ze zo geconditioneerd zijn ofzo.

[PC] GoT F1 22 League (Steam)

Acties:
  • +56Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:26

krvabo

MATERIALISE!

[...]

Wow, wat stoer!!!!111:D :D :D :D

Dat jouw motor goedgekeurd en legaal is betekent niet dat het niet alsnog een fuckload lawaai maakt en dat mensen er op enige afstand geen last van kunnen hebben. Dat jij zelf gewend bent aan het lawaai betekent ook niet dat andere mensen er geen last van kunnen hebben.
Een kettingzaag is ook goedgekeurd, maar als er hier iemand in de buurt aan de slag gaat met zo'n ding ben ik ook niet blij.

Ja, jouw speelgoed maakt veel lawaai, of ie nou goedgekeurd is of niet. Dus dan heb je dat mensen hun handen over hun oren doen, waar jij dan zelf 0 last van hebt, en je dan even de tokkie uit gaat hangen door extra gas te geven? Jezus, echt. Je bent onderdeel van het probleem.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Jazzy
  • Laatst online: 14:23

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Hahn schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:34:
[...]

Dat jij een 'standaard machine' rijdt, betekent niet dat 'ie weinig of geen herrie maakt...
Dat is niet relevant. De wetgever heeft bepaald dat het voertuig op deze manier toegelaten is. Maakt dus niet uit wat je daar van vindt, het is legaal.
Zo geef je mensen direct weer een reden om een volgende keer weer heel overdreven (jouw woorden) te reageren.
Kan ze ook aan het denken zetten. Hoe moeilijk was het geweest om gewoon te groeten omdat iemand sterk afremt bij het passeren. Als je er zelf al kiest om de ander negatief te benaderen dan zie je uiteindelijk je eigen vooroordeel uitkomen. Actie leidt tot reactie.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Recrush schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:38:
[...]

Dat is eerder een manier om aan te tonen dat de idioten die vingers in de oren stoppen wanneer je uiterst rustig voorbij komt rijden te laten weten dat ze zich enorm aan het aanstellen zijn.

Ik heb zo vaak gehad dat ik rustig (ja, echt) over een dijkje reed en, bij het zien van oudere mensen of stilstaande fietsers, ruim van tevoren even twee versnellingen extra opschakelde en vaart minderde om geen last te veroorzaken. Vervolgens reed ik dan rustig voorbij en kreeg ik in plaats van een duimpje zeer agressieve handgebaren dat ik niet spoor en dat ik vaart moet minderen. Ja, dan gaan bij mij ook die twee (of drie) versnellingen weer terug :w veel mensen zeiken om het zeiken, hebben gigantische afgunst en schieten per definitie vol woede wanneer ze iets met twee wielen zien of horen, omdat ze zo geconditioneerd zijn ofzo.
Of dat is de slachtofferrol waarin motorrijders graag kruipen 'De hele wereld is tegen ons, dus dan laat ik het ze horen ook'. Het zal van twee kanten komen ;)

Acties:
  • +5Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Anoniem: 455473 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:27:
[...]

Het verschil qua overlast is natuurlijk wel groot. Leef, maar hou vooral rekening ook met andere mensen.Het gaat niet alleen maar om ikke ikke ikke.
Ik zie niet in waarom ....
Als ik mij laat gaan heb ik zero tolerance op wielrenners die zo nodig op het asfalt moeten rijden, ipv hetzelfde asfalt 2 meter naar rechts.
Maar de beschaafde automobilist in mij stuurt dat bij, en mijn gezond verstand houd mijn hoofd verder koel om er netjes omheen te rijden, ipv nog even een opzichtig rukje aan mijn stuur te geven.

Als ik een boodschapje moet doen, en ik fiets langs een groepje bejaarden wat stug met 3 naast elkaar blijft kleppen, en niet wil inschikken omdat ze nu eenmaal langzamer rijden ... zelfde als hiervoor ... beheer je en neem je tijd.

Het probleem is inderdaad het ikke ikke ikke .... en durf vooral niet mij iets te verbieden, of iets te doen wat mij niet aanstaat .... want dan ga ik een boos berichtje online tikken ;w

Acties:
  • +16Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07-06 21:00
Jazzy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Dat is niet relevant. De wetgever heeft bepaald dat het voertuig op deze manier toegelaten is. Maakt dus niet uit wat je daar van vindt, het is legaal.
Totaal niet mijn punt. Ik had het niet over legaal of illegaal. Ik had het over iets herrie vinden, of niet. Dat is persoonlijk. Jij vindt je motor waarschijnlijk een leuk geluid produceren, iemand waar jij met 20 km/u langsrijdt kan het herrie vinden. Dat is ook legaal ;)
[...]

Kan ze ook aan het denken zetten. Hoe moeilijk was het geweest om gewoon te groeten omdat iemand sterk afremt bij het passeren. Als je er zelf al kiest om de ander negatief te benaderen dan zie je uiteindelijk je eigen vooroordeel uitkomen. Actie leidt tot reactie.
Wees dan de grotere persoon en ga iemand niet 'straffen' met toch weer herrie te maken. Want negatieve reactie leidt ook weer tot nog meer negatieve reacties.

The devil is in the details.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• fsfikke
  • Niet online

fsfikke

* * * *

FreshMaker schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:40:
[...]

Ik zie niet in waarom ....
Als ik mij laat gaan heb ik zero tolerance op wielrenners die zo nodig op het asfalt moeten rijden, ipv hetzelfde asfalt 2 meter naar rechts.
Maar de beschaafde automobilist in mij stuurt dat bij, en mijn gezond verstand houd mijn hoofd verder koel om er netjes omheen te rijden, ipv nog even een opzichtig rukje aan mijn stuur te geven.

Als ik een boodschapje moet doen, en ik fiets langs een groepje bejaarden wat stug met 3 naast elkaar blijft kleppen, en niet wil inschikken omdat ze nu eenmaal langzamer rijden ... zelfde als hiervoor ... beheer je en neem je tijd.

Het probleem is inderdaad het ikke ikke ikke .... en durf vooral niet mij iets te verbieden, of iets te doen wat mij niet aanstaat .... want dan ga ik een boos berichtje online tikken ;w
Het verschil is zoals ik eerder al aangaf de impact van de overlast die jij schetst. Situaties waar enkele mensen even een klein ongemak van hebben, of een motor die door een stad racet waar tienduizenden mensen direct last van hebben.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02 22:42
Vliegtuigen, tweewielers, quads en professionele sportmobielen (truck tractor pull, top alcohol/fuel, powerboats) zijn toch echt de enige voertuigen die ik kan waarnemen wanneer deze zich buiten de stadsgrenzen begeven. Ja laagfrequent is super irritant (ben daar heel gevoelig voor) maar de reikwijdte van laagfrequent is vaak niet meer dan 100 meter. Een donorbike hoor ik op meer dan 3 km afstand.

Acties:
  • +4Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
fsfikke schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:41:
[...]

Het verschil is zoals ik eerder al aangaf de impact van de overlast die jij schetst. Situaties waar enkele mensen even een klein ongemak van hebben, of een motor die door een stad racet waar tienduizenden mensen direct last van hebben.
Pagina's vol met ervaringen die last hebben van fietsers, bejaarden en spelende kinderen.
Maar het valt waarschijnlijk niet in jouw referentiekader, dus is het beperkt.

Meldkamer politie krijgt dagelijks tientallen meldingen van dit soort overlast, variërend van een buurman die zijn mp3 speler te hard heeft aanstaan, tot het vermoeden dat de kat wordt gevild in de schuur.

https://www.cbs.nl/nl-nl/...oard-overlast-in-de-buurt

Jij hebt daar geen inzicht in, net zoals ik dat maar beperkt meekrijg dagelijks.
Maar in een land met 16 miljoen mensen ( en een beetje ) is er altijd wel iemand die ergens een keutel wil uitspugen

[Voor 4% gewijzigd door FreshMaker op 05-06-2021 11:50]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 14:36
fsfikke schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Of dat is de slachtofferrol waarin motorrijders graag kruipen 'De hele wereld is tegen ons, dus dan laat ik het ze horen ook'. Het zal van twee kanten komen ;)
Dat is een aanname, ik heb dat zelf in ieder geval niet. Er is gewoon een kleine groep bij wie je het nooit goed kunt doen, hoe veel rekening je ook met ze houdt. Die blijven waarschijnlijk klagen totdat motoren of auto's in totaliteit verboden zijn in hun directe omgeving, want rekening met ze houden is niet genoeg voor ze. Van 'leven en laten leven' is weinig sprake meer en dat is zonde.

De enige groep bij welke ik wel constant een wederzijdse erkenning en respect waarneem zijn gek genoeg de ruiters. De meesten daarvan laten graag hun waardering blijken wanneer je afremt of even stilstaat wanneer ze je passeren. En dat is in mijn ogen hoe het hoort.

[PC] GoT F1 22 League (Steam)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Recrush schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:52:
[...]De enige groep bij welke ik wel constant een wederzijdse erkenning en respect waarneem zijn gek genoeg de ruiters. De meesten daarvan laten graag hun waardering blijken wanneer je afremt of even stilstaat wanneer ze je passeren. En dat is in mijn ogen hoe het hoort.
En ook die vormen soms wel een aparte status, het lijkt ernstig te verschillen per provincie

Toen ik voor staatsbosbeheer wat klusjes deed, waren de ruiters in het midden van het land beduidend 'netter' dan die in ons gezellige Brabant.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
[...]

Wat een klinkklare onzin. Geluidsoverlast van motoren is een hot topic, staat regelmatig in de krant, wegen worden al dan niet tijdelijk verboden voor motoren, de politie schaft akoestische filtspalen aan, er komt een APK voor motoren. Als je en serieuze discussie wilt starten, kom dan niet met deze onzin maar verdiep je er even in en praat dan over feiten.

Daar kun je dus wel iets aan doen. Het is een reflex, daar zit een keuze bij. Misschien niet leuk, maar besef dat je op die manier niet enkel het vooroordeel bevestigt, maar het ook momentum geeft. Iemand zal een reactie hebben op het moment, maar zal meer geneigd zijn het vooroordeel verder te verspreiden bij momentum.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-03 19:27
krvabo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:38:
[...]

Wow, wat stoer!!!!111:D :D :D :D

Dat jouw motor goedgekeurd en legaal is betekent niet dat het niet alsnog een fuckload lawaai maakt en dat mensen er op enige afstand geen last van kunnen hebben. Dat jij zelf gewend bent aan het lawaai betekent ook niet dat andere mensen er geen last van kunnen hebben.
Een kettingzaag is ook goedgekeurd, maar als er hier iemand in de buurt aan de slag gaat met zo'n ding ben ik ook niet blij.

Ja, jouw speelgoed maakt veel lawaai, of ie nou goedgekeurd is of niet. Dus dan heb je dat mensen hun handen over hun oren doen, waar jij dan zelf 0 last van hebt, en je dan even de tokkie uit gaat hangen door extra gas te geven? Jezus, echt. Je bent onderdeel van het probleem.
Jij hebt echt geen idee waar je het over hebt. Een goedgekeurde motor met originele uitlaat maakt echt amper geluid.
Iemand die daar last van heeft moet het toch echt bij zichzelf zoeken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
[...]

[...]

Welkom bij menselijke sociale psychologie 😎 Dit is wat jij verwacht, niet de gedragslijn. Mensen reageren bijvoorbeeld heel anders in gesprek dan in confrontatie met iemand bij perceptie van onevenredige interactie - en dat is het: grote machine, geluid, verpakking.

Denk er eens over na, mensen reageren in een auto of op een motor al anders dan zonder, omgekeerd werkt dat nog sterker, maar tegengesteld.

Mensen aan het denken zetten is een wederkerige interactie van persoonlijke aard bij gelijke conditie / status.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Niet online
Bouke-p schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Jij hebt echt geen idee waar je het over hebt. Een goedgekeurde motor met originele uitlaat maakt echt amper geluid.
Kan, maar hoeft niet. Kan ook prima zo zijn dat mensen al overgestimuleerd zijn - bijvoorbeeld in eigen buurt te vaak overlast van wat wel over de grens gaat, of wanneer iemand ooit een confrontatie gehad heeft. Allerlei scenario’s.

Mensen, eigenaardige diersoort.

Acties:
  • +5Henk 'm!

• spookz0r
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 05-06 17:51
[...]

Motoren mogen aardig wat geluid maken

Cilinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde
80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
> 1000 cm3 106 dB(A)

https://motorstof.nl/hoeveel-geluid-motorfiets/

[Voor 4% gewijzigd door spookz0r op 05-06-2021 12:03]

• aawe mwan
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:32

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Het zijn natuurlijk maar een paar rotte appels die het voor de rest (meerderheid) bederven.

Wat je het best kunt doen is iemand die overlast veroorzaakt er eventjes op aanspreken. Waarschijnlijk is het gewoon iemand die behoefte heeft aan extra aandacht.

„Ik kan ook ICT, want heel moeilijk is dit niet”

Acties:
  • +2Henk 'm!

• R0y.
  • Nu online
spookz0r schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:03:
[...]

80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
> 1000 cm3 106 dB(A)

Het gaat hier om oudere motoren hé.. Mijn 1300 CC uit 2017 mag 93db doen op +- 4800 toeren. Hij maakt dus minder als ik door een woongebied rijd. Mijn eerste motor kwam uit '99 en zelfs daar zat al een limiet op wat totaal niet overeen komt met het lijstje wat je hier plaatst.

Acties:
  • +10Henk 'm!

• friggler
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:56
Ik woon zelf in een appartement net na een bocht. Deze weg is gelukkig niet de meest populaire weg voor motorrijders om te rijden, maar uiteraard komen er weleens rijders langs. Het geluid dat sommigen produceren met optrekken is zo hard dat je zelfs met balkondeur dicht er nog flink last van hebt. Het geluid weerkaatst namelijk flink tegen de muren en daardoor versterkt het (denk ik). Als de balkondeur openstaat is een normaal gesprek niet meer mogelijk en moet je naar elkaar roepen om elkaar te kunnen verstaan. Ik kan de topic starter toch wel begrijpen in deze.

Acties:
  • +24Henk 'm!

• krvabo
  • Laatst online: 09:26

krvabo

MATERIALISE!

[...]

Ik denk dat we wellicht ieder een ander beeld hebben van 'amper geluid'. In vergelijking met een straaljager die door de geluidsbarrière knalt heb je gelijk: amper geluid.

Mijn buurman heeft een bedrijfje aan huis waar hij auto's poetst, en is sinds kort ook bezig met motoren. Zelfs op zeer lage snelheid maken de motoren (zelfs alleen al bij het aanzetten) significant meer geluid dan een auto. Als een auto voorbijkomt in dit straatje hoor ik ze misschien 5 seconden. Motoren veel langer.

Ikzelf heb echt niet zo veel last van de geluidsoverlast dat ik er een probleem van maak, maar doen alsof motoren niet veel meer lawaai maken dan een auto dan heb je het gewoon echt aan het foute eind. En gas bijgeven als mensen hun oren bedekken omdat ze het geluid van je motor vervelend vinden is enorm asociaal

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 14-03 19:27
krvabo schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:14:
[...]

Ik denk dat we wellicht ieder een ander beeld hebben van 'amper geluid'. In vergelijking met een straaljager die door de geluidsbarrière knalt heb je gelijk: amper geluid.

Mijn buurman heeft een bedrijfje aan huis waar hij auto's poetst, en is sinds kort ook bezig met motoren. Zelfs op zeer lage snelheid maken de motoren (zelfs alleen al bij het aanzetten) significant meer geluid dan een auto. Als een auto voorbijkomt in dit straatje hoor ik ze misschien 5 seconden. Motoren veel langer.

Ikzelf heb echt niet zo veel last van de geluidsoverlast dat ik er een probleem van maak, maar doen alsof motoren niet veel meer lawaai maken dan een auto dan heb je het gewoon echt aan het foute eind. En gas bijgeven als mensen hun oren bedekken omdat ze het geluid van je motor vervelend vinden is enorm asociaal
Ik heb een kawasaki zrx1100, geen standaard demper maar een vervangingsdemper met TUV stempel dus zelfs in Duitsland geen gedoe.
mijn motor zou max 95db maken, maar als de buurman zn golf5 diesel ernaast zet hoor je mijn motor niet meer.

Als je motor echt idioot veel geluid maakt hebben mensen een punt als ze gebaren etc als je langsrijd. Rij je echter rustig, in een hoge versnelling met ook nog eens een standaard demper dan vind ik het ronduit asociaal om druk te gaan gebaren en idioot te gaan staan doen.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• dhrto
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:53
Onbekend maakt onbemind. Beste oplossing, zelf eentje gaan rijden, dan heb je er geen last meer van ;-)
(niet dat het geluid minder wordt, maar dan luister je er anders naar)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• pizzacabonara
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 06-06 21:30

pizzacabonara

It's a put on..

Heeft geen prioriteit.

Poah dikke Massey.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• gebruikershaes
  • Laatst online: 07-06 13:12
Waarom accepteren we:
Dat mensen zeuren
Dat mensen scheten laten
Dat mensen smakken
Dat mensen ....
Allemaal irritante dingen waar menig mens zich aan stoort.

We accepteren dit omdat we begrijpen dat we niet alleen op deze wereld zijn en we de wereld niet kunnen, en ook niet moeten willen - dwingen om zich aan te passen naar wat wat acceptabel vinden. In plaatst daarvan accepteren we dat iets wat wij irritant vinden, anderen misschien mooi vinden.

Persoonlijk, als het gaat om motorgeluid vind ik het alleen maar mooi en wil ik weten wat voor een motor het is als er een voorbij komt. Tenzij het van die scooters zijn. Die zijn lame.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
…meer dan 90% van alle overlast komt van een zeer klein aantal deelnemers: de motorrijders.
Lekker kort door de bocht. Er zijn genoeg auto's met ploffende uitlaten die meer herrie maken dan veel motoren die ik tegenkom (en dan het model wat ik zelf rijdt).
Murphy78 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:23:Als ik Er zijn dus letterlijk duizenden mensen die overlast hebben elke keer als 1 motorrijder langkomt.
Wederom: te kort door de bocht. Geldt net zo goed voor auto's.
Wederom: te kort door de bocht. Er zijn genoeg motoren die standaard afgeleverd worden zonder allerlei aanpassingen om anderen het leven zuur te maken. Ik denk dat het je ervaringen af hangen van de buurten waarin je woont.

Een aantal jaren geleden wilde ik ook een Harley rijden. Nooit serieus naar gekeken omdat ik midden in een woonwijk woon, midden in een rijtje woningen ook nog eens. De buren probeer ik enigszins te vriend te houden. Met mijn Honda ST1300 (Pan European) lukt dat aardig. De dempers zijn origineel en ik rijd vrijwel direct na het starten weg om niet onnodig tot last te zijn van de buren.

Achter ons huis, zo'n 6 meter van de achtergrens, loopt een 50km/u weg. Wij zitten net tussen een wegversmalling en een verkeersdrempel in. Dat betekent dat mensen vaak optrekken net op het stuk waar wij wonen. Uit ervaring kan ik je zeggen dat er een paar motoren zijn die je graag tegen een boom zou parkeren. Toch zijn er veel meer auto's waarbij ik datzelfde idee heb. VW en Audi modelletjes, vaak gereden door jongeren, met een automaat en ploffende uitlaten. Gatver wat is dat irritant, het klink ook nergens naar want het lijkt alsof de motor droogloopt.

Verder: het is net al altijd, een klein groepje die het voor de massa verprutst. Kijk maar naar de mensen die langs een dijk wonen. Een paar motoren zorgen voor overlast waardoor de mensen met een stille toermotor ook niet meer over de dijk mogen rijden.

Ow, mocht je het trouwens over gasten op sneakers en in een spijkerbroek op hun MP3 hebben: dat zijn geen motoren. Dat zijn driewielers. (voor gasten die het niet aandurven om op 2 wielen door de bocht te gaan)

[Voor 4% gewijzigd door sypie op 05-06-2021 13:05]

Acties:
  • +5Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:50

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

gebruikershaes schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:50:
Waarom accepteren we:
Dat mensen zeuren
Dat mensen scheten laten
Dat mensen smakken
Dat mensen ....
Allemaal irritante dingen waar menig mens zich aan stoort.

We accepteren dit omdat we begrijpen dat we niet alleen op deze wereld zijn en we de wereld niet kunnen, en ook niet moeten willen - dwingen om zich aan te passen naar wat wat acceptabel vinden. In plaatst daarvan accepteren we dat iets wat wij irritant vinden, anderen misschien mooi vinden.

Persoonlijk, als het gaat om motorgeluid vind ik het alleen maar mooi en wil ik weten wat voor een motor het is als er een voorbij komt. Tenzij het van die scooters zijn. Die zijn lame.
Tja, deze vergelijkingen gaan nergens over natuurlijk. Daarbij komt dat mocht ik last hebben van iemand z'n gesmak ik dat ook echt wel even doorgeef ;)
Nu hoor ik hier al ruim van te voren een motorfiets over de provinciale aankomen, uitrammelen en ploffen voor de rotonde en vervolgens weer door alle versnellingen heen aan de horizon verdwijnend. En dat dus terwijl ik normaal enkel wat banden geruis hoor als het om auto's gaat. (sommige 'sportieve' uitvoeringen daargelaten)

Je treft een hele woonwijk met je luide voertuig (brommer, motor of auto) niet zomaar één of twee personen naast je.

• FreshMaker
  • Niet online
spookz0r schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:37:
Weet nog dat er een keer een onderzoek is gedaan naar overlast van motoren bij de Lekdijk. Conclusie was niet wat ik had verwacht aangezien de bewoners daar veel klachten hebben. Onderzoek was in 2014. https://knmv.nl/wp-conten...ast20motoren20Lekdijk.pdf

Dit was de conclusie:

[Afbeelding]
Verbaasde jou dat dan ?

Hier in de straat ( ronde met binnenhofjes ) heeft een buurjongetje een tijdje de brommerhobby gehad, en dat gedeeld met al zijn maatjes.
Opvoeren, "tunen" en testen, bijna elke dag, van 16u tot laat in de nacht.
Iedereen ( echt wel zo'n 80% ) gaf bij navraag aan er echt overlast van te ervaren, in verschillende gradaties.

Na lang gedoe en gezeur bij de gemeente en wijkcommissie is er een onderzoek gestart, kwamen er een paar 'studenten' de deuren langs met een vragenlijstje, vrij breed en algemeen zodat het niet 'echt' te herleiden was naar klager/aanstichter, maar toch wel duidelijk genoeg.

na een half jaar conclusie .... er was enig overlast, maar minder dan 10%
Ook het gelijk meegenomen skate/speelplein wat net zo goed overlast geeft bij iedereen, was plots bestempeld als 'low grade'

Te veel mensen klagen volop, maar durven de stap niet te zetten om het "vast" te leggen, waardoor er niets gaat veranderen ook

Acties:
  • +3Henk 'm!

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

FreshMaker schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:08:
[...]
Te veel mensen klagen volop, maar durven de stap niet te zetten om het "vast" te leggen, waardoor er niets gaat veranderen ook
Dat is in zo'n geval eigenlijk ook wel logisch als je met handen en voeten gebonden bent aan je hypotheek / de verkoopwaarde van je woning en je ook niet wilt dat er krassen op je redelijk nieuwe auto komen.

• gebruikershaes
Hippocampus schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:59:
[...]

Tja, deze vergelijkingen gaan nergens over natuurlijk. Daarbij komt dat mocht ik last hebben van iemand z'n gesmak ik dat ook echt wel even doorgeef ;)
Nu hoor ik hier al ruim van te voren een motorfiets over de provinciale aankomen, uitrammelen en ploffen voor de rotonde en vervolgens weer door alle versnellingen heen aan de horizon verdwijnend. En dat dus terwijl ik normaal enkel wat banden geruis hoor als het om auto's gaat. (sommige 'sportieve' uitvoeringen daargelaten)

Je treft een hele woonwijk met je luide voertuig (brommer, motor of auto) niet zomaar één of twee personen naast je.
Ok ff een andere dan. Ik heb 3 jaar lang bij de oprit naar een ringweg gewoond. De hele dag door hoorde je bandengeruis en auto’s langsrijden. En ik kan je vertellen, pal naast de ring is dat geluid hard. Vooral de vrachtwagens. De motoren die daar de ring op reden vond ik mooi en een verademing tov het auto geluid. Waarom accepteren we dan dat er zoveel auto’s daar rondrijden? Ik heb daar last van dus ik wil dat niet. Ik wil dat iedereen zich aanpast aan mijn wensen en stapvoets langs m’n huis rijdt zodat ik er geen last van heb. 🥲

[Voor 4% gewijzigd door gebruikershaes op 05-06-2021 13:21]

Acties:
  • +3Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:21

FreakNL

Well do ya punk?

Er zijn mensen die het als een zegening zien als vriendin eens 10 seconden haar waffel houdt :+

Maar je bent aan het overdrijven… Of komen ze echt om de 5 minuten langs? Als je nou 5 uur op je balkon zit, hoeveel tel je er dan?

Acties:
  • +20Henk 'm!

• spokje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:23
[...]

[...]

Omdat ze bang zijn voor het geluid wat je misschien gaat produceren nadat je voorbij rijdt. Weet jij wat de reden is dat ze hun oren dichtstoppen, misschien hebben ze wel Tinitus, waardoor ze heel veel last ervaren van geluiden hoger dan X dB. Vervolgens stoppen ze even hun oren dicht, want je weet maar nooit, en jij trekt het gas open. Daarmee bevestig je hun vermoedens en ben je gewoon een totale LUL. Ik heb ook een hekel aan motorrijders zoals jij. Kutvolk. We leven al zo opgepropt op elkaar in dit kleine land en dan is het gewoon sneu als je mensen op die manier extra op de kast gaat jagen.

[Voor 7% gewijzigd door spokje op 05-06-2021 13:32]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

gebruikershaes schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:18:
[...]

Ok ff een andere dan. Ik heb 3 jaar lang bij de oprit naar een ringweg gewoond. De hele dag door hoorde je bandengeruis en auto’s langsrijden. En ik kan je vertellen, pal naast de ring is dat geluid hard. Vooral de vrachtwagens. De motoren die daar de ring op reden vond ik mooi en een verademing tov het auto geluid. Waarom accepteren we dan dat er zoveel auto’s daar rondrijden? Ik heb daar last van dus ik wil dat niet. Ik wil dat iedereen zich aanpast aan mijn wensen en stapvoets langs m’n huis rijdt zodat ik er geen last van heb. 🥲
Eigenlijk is dat dus een andere discussie.
Ik heb naast een kinderdagverblijf gewoond: schreeuwende kinders.
Ik heb naast een kinderboerderij gewoond: geblaat van geiten en schapen.
Ik heb naast een kerk gewoond: de Beiaard is nog steeds niet mijn vriend.
Ik heb naast restaurants gewoond: de klanten, de keuken, de glasbak, de aan en afvoer van knagerij.

kortom, het is altijd wat.
Maar dat neemt niet weg dat de motorrijder die zo nodig heel het terras moet laten weten hoeveel herrie zijn machine kan maken gewoon een asociale actie maakt. Het is bewust overlast maken.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bie100
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 13:09
heb meer moeite met wielrenners en mountainbikers moet ik zeggen niet kwa geluid dat dan weer niet :)

[Voor 23% gewijzigd door bie100 op 05-06-2021 18:56]

Acties:
  • +4Henk 'm!

• sOid
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online
Haha wow, wat zijn er hier veel mensen op hun tenen getrapt zeg. Ongelooflijk. Overlastervaring is natuurlijk subjectief, maar kan me prima voorstellen dat TS er last van heeft.

Bij mij in de wijk gelukkig nauwelijks motorrijders maar in het verkeer kom ik vaak genoeg motorrijders (of erger: kleine groepjes motorrijders) tegen met machines die ongelooflijke pleurisherrie maken, snelheidslimieten negeren of ander asociaal gedrag vertonen.

En ja, het gros van de motorrijders zal zich prima gedragen. Dat hoeft echter niet te betekenen dat er geen overlast bij TS is.

• hollandnick
  • Laatst online: 13:34
Tsjah het verschilt denk ik ook heel erg per stad ( of dorp ) en wat voor lui daar wonen. Een goede vriend van me en een andere vriendin hebben beide motoren, maar zeker geen overdreven geluid en rijden ook normaal.

Maar als ik weleens op bezoek ben bij die vriend in het centrum, waarbij het balkon bij een redelijk drukke t-splitsing zit, en waar op de weg nergens verkeersdrempels liggen, moet ik zeggen dat als die Gucci Tasjes met hun trikes langs komen en even EXTRA veel gas geven het wel mateloos irritant is. Dus wat dat betreft snap ik ts wel ( stukje verderop is een "stoere" meeting plek voor al dit soort lui, en de dure auto's en trikes rijden daar dus wat af, ook op werkdagen alsof ze nooit hoeven te werken :+ )

Het probleem is alleen dat de GTI's met ploppende uitlaten er net zo hard langskomen, wat ook irritant is alleen kan ik het zelf wat meer waarderen ( maar dat komt omdat ik er niet woon :P )

tl;dr southpark heeft hier ook een leuke aflevering van gemaakt ( volledige aflevering )

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• JW1904
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 13:30
[...]

Echter, denk ik dat de APK voor motoren niet heel veel uit gaat halen. Motoren zijn al voertuigen die door een specifieke groep gebruikt worden en doorgaans worden de motoren beter onderhouden dan menig echtgenote. Wat gaat men er van weerhouden om 2 dagen voor een betreffende APK keuring de orginele (of een EU goedgekeurde) demper te monteren? Dit is een vrij "gangbaar" iets in de auto wereld; men past een voertuig aan op een manier dat het weer omkeerbaar is, zodat als de APK of een dergelijke keuring in zicht is, het voertuig weer aan te passen is volgens de normen die gesteld worden - ja, inclusief uitlaat-systemen van voor naar achter. (wat op zichzelf, bij een fatsoenlijke constructie, een klus is van 15 minuten).
_____

Mijn motor is luid.

Mijn motor is luid, en wel met een veiligheidsaspect. Hoeveel mensen ik op de weg wel niet tegen kom die mij over het hoofd zien, fietsers, bestuurders van auto's (mensen die helemaal niet spiegelen of ook maar over hun schouders kijken), vrachtwagen chauffeurs(!), dan rij ik liever met een wat luidere uitlaat rond dan dat ik bij elke rit maar moet hopen dat men mij niet plat rijdt. Maar mijn weg gedrag is denk ik socialer dan menig bestuurder van een auto.
Politiek begint langzaam aan te kantelen. (1)Ik hoop dat de gemodificeerde ,

(1). Hier wordt wel degelijk op gehandhaafd, zeker i.c.m. het tweede punt wat jij aanbrengt. De tokkies op 2 (of 3 wielers(! en dan bedoel ik niet de 'trike'), vaak de 1 of 2 cilinder-motoren met gebrek aan uitlaat) die door elke straat heen blazen alsof het TT Assen is.

Het probleem is echter dat er niet alleen voor geluisoverlast gehandeld wordt en dat heeft er mee te maken omdat de dienders op de weg geen fatsoenlijke geluidsmeting kunnen uitvoeren.

Het is jammer dat ook hier, wij motorrijders, over 1 kam geschoren worden. De éne rijder is de andere niet. Net zoals dat wielrenners "eikels op 2 wielen" zijn, terwijl ook hier een klein clubje is die het voor de rest verkloot, om het maar vriendelijk te verwoorden.
fsfikke schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:41:
[...]

Kijk, en dit is het probleem. De enkele (ok, het zijn er meer dan dat) die met hun motor een dichtbevolkt gebied in gaan en dan het gas open trekken. Dat zijn de figuren die aangepakt moeten worden. Zoals ik hierboven al beschreef, mijn motor is ook luid, maar ik durf het volgende te zeggen zonder dat iemand kan zeggen dat ik een egoist ben: ik haal dit soort fratsen niet uit.

Ik rij nu al een jaar of wat met dezelfde luide motor (lees: 115dB+ luid en er zit een decibelkiller in), maar ik ben er van overtuigd dat puur door de relaxte en voorzichtige rijstijl die ik heb, ik nog nooit staande gehouden ben.
[...]

80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
> 1000 cm3 106 dB(A)

Ja en nee. Dit schema gaat volgens mij enkel op voor motorvoertuigen waarvan het geluidsuitstoot niet geregistreerd staat. M.a.w. vreemde import zal hier in vallen. Alle motorvoertuigen waarvan het geregistreerd staat, staat het op kenteken geregistreerd en vaak ook op het chassisnr. plaatje. In het geval dat het wel bekend is, mag een motorvoertuig (zo uit mijn hoofd) 2 - 3dB afwijken van wat er geregistreerd staat

• gebruikershaes
Hippocampus schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:34:
[...]

Eigenlijk is dat dus een andere discussie.
Ik heb naast een kinderdagverblijf gewoond: schreeuwende kinders.
Ik heb naast een kinderboerderij gewoond: geblaat van geiten en schapen.
Ik heb naast een kerk gewoond: de Beiaard is nog steeds niet mijn vriend.
Ik heb naast restaurants gewoond: de klanten, de keuken, de glasbak, de aan en afvoer van knagerij.

kortom, het is altijd wat.
Maar dat neemt niet weg dat de motorrijder die zo nodig heel het terras moet laten weten hoeveel herrie zijn machine kan maken gewoon een asociale actie maakt. Het is bewust overlast maken.
Precies dat idd. Er is altijd wel wat. En wat jij hier een asociale actie noemt, vind ik een vermakelijke actie. Hij is mij bewust aan het vermaken.
Zo zie je maar zoveel mensen, zoveel wensen. Leef en laat leven en niet zeuren ;).

Acties:
  • +12Henk 'm!

• KelvinX
  • Registratie: December 2019
  • Niet online
JW1904 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:54:
[...]

Mijn motor is luid, en wel met een veiligheidsaspect. Hoeveel mensen ik op de weg wel niet tegen kom die mij over het hoofd zien, fietsers, bestuurders van auto's (mensen die helemaal niet spiegelen of ook maar over hun schouders kijken), vrachtwagen chauffeurs(!), dan rij ik liever met een wat luidere uitlaat rond dan dat ik bij elke rit maar moet hopen dat men mij niet plat rijdt. Maar mijn weg gedrag is denk ik socialer dan menig bestuurder van een auto.
Ik wist niet dat er nog mensen waren die dat als serieus argument gebruikten.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
JW1904 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:54:

Mijn motor is luid.

Dus: luide motor > gehoorbeschadiging > mensen merken je door gehoorbeschadiging niet meer op > nog luidere motor > repeat :+

Beetje een drogreden. Op de fiets maak ik ook geen geluid om op te vallen (afgezien van bel bij het inhalen).

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Hippocampus

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

gebruikershaes schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:55:
[...]

Precies dat idd. Er is altijd wel wat. En wat jij hier een asociale actie noemt, vind ik een vermakelijke actie. Hij is mij bewust aan het vermaken.
Zo zie je maar zoveel mensen, zoveel wensen. Leef en laat leven en niet zeuren ;).
Ja, dat dacht ik al, we gaan het niet eens worden omdat jij het probleem er niet van inziet.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kelwin123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 07-06 16:02
Met mijn auto zonder dempers heb ik een aantal keren een ongeluk voorkomen omdat voetgangers en uiteraard fietsers denken dat ze voorang hebben terwijl ze dit niet hebben. Ik zie het probleem niet zo. Niet zo piepen.

Rozen? Zijn rood. Hotel? Trivago. Elektrisch rijden? Doen we op de kermis.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
gebruikershaes schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:55:
[...]

Dat is natuurlijk ontzettend subjectief. Als ik het leuk vindt om elke dag een fikkie te stoken in de tuin, ben ik mij aan het vermaken. Misschien vindt mijn buurman het ook nog wel leuk. Maar de rest van de wijk niet. Dan is dat gewoon overlast veroorzaken.

We wonen in een klein land met veel mensen en moeten gewoon rekening met elkaar houden. Maar dat kunnen veel mensen blijkbaar niet. Afgelopen jaar is dat pijnlijk zichtbaar geworden.

Acties:
  • +6Henk 'm!

• KelvinX
  • Niet online
Hippocampus schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:57:
[...]

Ja, dat dacht ik al, we gaan het niet eens worden omdat jij het probleem er niet van inziet.
Niet alleen dat. Gemakshalve betekent "leven" dat hij zijn gang moet kunnen blijven gaan, want hij leeft, en "laten leven" betekent óók dat hij zijn gang moet kunnen blijven gaan, want je moet hem niet in de weg zitten.

• gebruikershaes
Hippocampus schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:57:
[...]

Haha nee klopt. En daarom vind ik zit soort topics ook een beetje onzinnig, want als we alles gaan verbieden wat iemand anders als overlast ervaart, dan mogen we nog net adem halen, maar ook niet te hard anders is dat ook irritant.

• kelwin123
sOid schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:01:
[...]

Dat is natuurlijk ontzettend subjectief. Als ik het leuk vindt om elke dag een fikkie te stoken in de tuin, ben ik mij aan het vermaken. Misschien vindt mijn buurman het ook nog wel leuk. Maar de rest van de wijk niet. Dan is dat gewoon overlast veroorzaken.

We wonen in een klein land met veel mensen en moeten gewoon rekening met elkaar houden. Maar dat kunnen veel mensen blijkbaar niet. Afgelopen jaar is dat pijnlijk zichtbaar geworden.
Dus jij houdt ook nooit een BBQ?

Acties:
  • +2Henk 'm!

• KelvinX
  • Niet online
gebruikershaes schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:02:
[...]

Haha nee klopt. En daarom vind ik zit soort topics ook een beetje onzinnig, want als we alles gaan verbieden wat iemand anders als overlast ervaart, dan mogen we nog net adem halen, maar ook niet te hard anders is dat ook irritant.
Drogreden.

Acties:
  • +3Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
kelwin123 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:03:
[...]

Dus jij houdt ook nooit een BBQ?
Dat klopt. Vind ik in de buurt waar ik woon (middenin Randstad, op zich nog vrij grote tuinen) niet sociaal. Dat doe ik wel bij vrienden en familie waarbij dat minder tot geen overlast veroorzaakt.

Edit: overigens vind ik het wel een verschil of je iets 1x per jaar doet of dagelijks. Als jij mijn buurman zou zijn en herrie-auto/herrie-motor hebt is dat overlast. Als jij 1x per maand met je asobak langsrijdt denk ik alleen "wat een sneue gast" maar vind ik dat geen overlast ;)

[Voor 28% gewijzigd door sOid op 05-06-2021 14:06]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• kelwin123
sOid schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:04:
[...]

Dat klopt. Vind ik in de buurt waar ik woon (middenin Randstad, op zich nog vrij grote tuinen) niet sociaal. Dat doe ik wel bij vrienden en familie waarbij dat minder tot geen overlast veroorzaakt.
Lekker saai dan. Ik snap niet waar je je druk om maakt. Mensen mogen wel wat meer verdraagzaam zijn, denk ik dan.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Kuusj
  • Laatst online: 15:08

Kuusj

Ofwel varken in 't Limburgs

hollandnick schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:53:
Tsjah het verschilt denk ik ook heel erg per stad ( of dorp ) en wat voor lui daar wonen. Een goede vriend van me en een andere vriendin hebben beide motoren, maar zeker geen overdreven geluid en rijden ook normaal.

Maar als ik weleens op bezoek ben bij die vriend in het centrum, waarbij het balkon bij een redelijk drukke t-splitsing zit, en waar op de weg nergens verkeersdrempels liggen, moet ik zeggen dat als die Gucci Tasjes met hun trikes langs komen en even EXTRA veel gas geven het wel mateloos irritant is. Dus wat dat betreft snap ik ts wel ( stukje verderop is een "stoere" meeting plek voor al dit soort lui, en de dure auto's en trikes rijden daar dus wat af, ook op werkdagen alsof ze nooit hoeven te werken :+ )

Het probleem is alleen dat de GTI's met ploppende uitlaten er net zo hard langskomen, wat ook irritant is alleen kan ik het zelf wat meer waarderen ( maar dat komt omdat ik er niet woon :P )

tl;dr southpark heeft hier ook een leuke aflevering van gemaakt ( volledige aflevering )
Zo'n ploffende GTI is echter wel echt een veel beschaafder geluid in alle opzichten dan de meeste motoren. Nu hebben wij ook zo'n ploffend Duits geval op de oprit staan en ja je kunt best een brommetje genereren, maar dat is echt bij lange na niet zo belachelijk als sommige motorrijders. Dat het DSG geplof irritant is, ja, zeker waar. Een handbak versie doet het ook, maar een stuk minder.

Maar goed ik ben met mijn Kever met 2 dual barrel racecarburateurs en sportuitlaatje ook niet heilig qua herrie (oftewel als men zou meten zou het prima te hard kunnen zijn), echter probeer ik wel gewoon op te letten om niet in de buurt van mensen (huis, terras, fietser etc.) gas te gaan geven.

Nu heb ik best vriendelijke overburen tegenover me wonen, die echter geen enkel besef hebben van de hoeveelheid herrie die ze uitpompen. 2x per week met de benzine bladblazer een uur stampen (zo'n ding van de Aldi waar je op 10 meter afstand al gehoorbeschadiging van krijgt), en zoonlief heeft opgevoerde 2-takt kutbrommertjes als hobby die hij te pas en te onpas iedere dag meerdere keren moet revven. Ik word daar als het echt veel achter elkaar is een paar dagen oprecht fysiek niet goed van, maar ja wat wil je? Denk dat het met die motorrijders een beetje hetzelfde verhaal is, ze ervaren het zelf niet als last dus zullen ze zich ook niet bewust zijn van de last die ze veroorzaken.

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
[...]

80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
> 1000 cm3 106 dB(A)

Jammer dat je zo selectief quote. In hetzelfde artikel staat:
Op het zogenaamde VIN-plaatje (Vehicle Identification Number) is af te lezen hoeveel dB(A) je motorfiets produceert bij een gespecificeerd toerental. Met deze opgave is jouw motorfiets dus goedgekeurd voor de Nederlandse wegen [...]

Heeft je motor geen maximale dB(A) geregistreerd staan?
Voor oudere motoren kan het voorkomen dat er geen maximale db(A) bekend is bij het RDW. Dat wil helaas niet zeggen dat je onbeperkt lawaai mag maken. Hiervoor heeft de RDW de volgende richtlijnen opgesteld als maximale waarden, deze zijn afhankelijk van de cilinderinhoud van je motorfiets.
En daarna volgt dat lijstje. Het overgrote merendeel van de motoren produceert dus minder geluid dan dat lijstje doet voorkomen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• sOid
  • Niet online
kelwin123 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:05:
[...]

Lekker saai dan. Ik snap niet waar je je druk om maakt. Mensen mogen wel wat meer verdraagzaam zijn, denk ik dan.
Nee, mensen mogen wel wat meer rekening met elkaar houden. Zéker in zo'n dichtbevolkt land als Nederland. Dit is in mijn ogen een prima voorbeeld van het doorgeschoten individualisme.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• kelwin123
sOid schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:07:
[...]

Nee, mensen mogen wel wat meer rekening met elkaar houden. Zéker in zo'n dichtbevolkt land als Nederland. Dit is in mijn ogen een prima voorbeeld van het doorgeschoten individualisme.
Draai het eens om; mensen hebben een tuin. Dus je kan verwachten dat mensen feestjes/BBQ's houden. Anders ga je maar in een armoedige flat tussen de oudjes zitten of een hutje op de hei, kom nou zeg.

Acties:
  • +8Henk 'm!

• gebruikershaes
sOid schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:01:
[...]

Nou, ik kan je vertellen. De buurman van een paar huizen verderop vindt het ontzettend leuk om vrijwel elke avond z’n vuurkorf aan te steken. Zeker tijdens de wat warmere dagen zoals nu wanneer je net je ramen wil open gooien om te ventileren in de avond. Dus wat moet ik nu doen? Naar de buurman gaan en hem z’n plezier ontnemen zodat ik mijn plezier kan behouden? Nee dat doe ik niet. Ik laat hem z’n plezier hebben en als hij klaar is dan gooi ik het raam later open. Dat is rekening houden met elkaar en niet alles maar verbieden wat een ander als storend ervaart.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Waaj
  • Registratie: Januari 2019
  • Niet online
sOid schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:07:
[...]

Helemaal met je eens. Maar dan wel 2 kanten uit.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• ROFLASTC
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 06-06 23:21

ROFLASTC

Faça valar uma vida!

<knip>Offtopic, en niet nodig.

[Voor 84% gewijzigd door Ardana op 05-06-2021 15:30]

And it goes BRAAAAAPP!

• hollandnick
Kuusj schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:05:
[...]

Zo'n ploffende GTI is echter wel echt een veel beschaafder geluid in alle opzichten dan de meeste motoren. Nu hebben wij ook zo'n ploffend Duits geval op de oprit staan en ja je kunt best een brommetje genereren, maar dat is echt bij lange na niet zo belachelijk als sommige motorrijders. Dat het DSG geplof irritant is, ja, zeker waar. Een handbak versie doet het ook, maar een stuk minder.

Maar goed ik ben met mijn Kever met 2 dual barrel racecarburateurs en sportuitlaatje ook niet heilig qua herrie (oftewel als men zou meten zou het prima te hard kunnen zijn), echter probeer ik wel gewoon op te letten om niet in de buurt van mensen (huis, terras, fietser etc.) gas te gaan geven.

Nu heb ik best vriendelijke overburen tegenover me wonen, die echter geen enkel besef hebben van de hoeveelheid herrie die ze uitpompen. 2x per week met de benzine bladblazer een uur stampen (zo'n ding van de Aldi waar je op 10 meter afstand al gehoorbeschadiging van krijgt), en zoonlief heeft opgevoerde 2-takt kutbrommertjes als hobby die hij te pas en te onpas iedere dag meerdere keren moet revven. Ik word daar als het echt veel achter elkaar is een paar dagen oprecht fysiek niet goed van, maar ja wat wil je? Denk dat het met die motorrijders een beetje hetzelfde verhaal is, ze ervaren het zelf niet als last dus zullen ze zich ook niet bewust zijn van de last die ze veroorzaken.
Ja maar wie bepaalt dat? Volgens mij zijn dat gewoon persoonlijke voorkeuren. Want beide die het gas opentrekken zijn ( denk ik ) net zo verstorend, alleen vinden wij de GTI leuken/mooier klinken

Die 2 takt brommers met een geluid waarvan je denkt "Oh daar komt er 1 aan hoor" om vervolgens met 15km/u langs te rijden is idd ook niet normaal. Maar dat vinden sommige mensen ook gewoon weer mooi :9

• aawe mwan

aawe mwan

Wat ook leuk is:

Ik heb een paar jaar vlakbij het clubhuis van de Hells Angels gewerkt en kan je verzekeren dat ze er misschien wat „afwijkend van de norm” uit zien, maar dat motorrijders over het algemeen gewoon toffe gasten zijn.

De overlastveroorzakers zijn vaak juist jongeren, die gewoon conflictzoekend gedrag willen vertonen wat bij hun leeftijd hoort.

[Voor 3% gewijzigd door aawe mwan op 05-06-2021 19:57]

• Kuusj

Kuusj

hollandnick schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:12:
[...]

Ja maar wie bepaalt dat? Volgens mij zijn dat gewoon persoonlijke voorkeuren. Want beide die het gas opentrekken zijn ( denk ik ) net zo verstorend, alleen vinden wij de GTI leuken/mooier klinken

Die 2 takt brommers met een geluid waarvan je denkt "Oh daar komt er 1 aan hoor" om vervolgens met 15km/u langs te rijden is idd ook niet normaal. Maar dat vinden sommige mensen ook gewoon weer mooi :9
Zeker waar, daarom ook geven en nemen wat mij betreft. Gas geven prima maar doe het een beetje met beleid.

Wat betreft die 2-takt. Ja zeker, ik kan het ook wel op prijs stellen. Maar geloof me dat als je binnen je TV niet kunt horen omdat je overbuurjongen voor de 4de x die dag zijn brommer start en een kwartier constant hing-hing-hing tot 10.000RPM doet je wel snel genezen bent :+ Is ook zo'n opgevoerd geval trouwens, dus net een graad of 6 luider dan standaard.

[Voor 4% gewijzigd door Kuusj op 05-06-2021 14:17]

R7 5800X - RX 6900XT - Kever '74 - 5,025kWp (15x SunPower X21-335BLK & SolarEdge SE5000HD)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• hollandnick
Kuusj schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:15:
[...]

Zeker waar, daarom ook geven en nemen wat mij betreft. Gas geven prima maar doe het een beetje met beleid.

Wat betreft die 2-takt. Ja zeker, ik kan het ook wel op prijs stellen. Maar geloof me dat als je binnen je TV niet kunt horen omdat je overbuurjongen voor de 4de x die dag zijn brommer start en een kwartier constant hing-hing-hing tot 10.000RPM doet je wel snel genezen bent :+ Is ook zo'n opgevoerd geval trouwens, dus net een graad of 6 luider dan standaard.
Ja maar dat slaat ook gewoon nergens op 8)7 Zo 1 woont er ook bij mijn oma verder op. Mateloos irritant en soms idd meerdere keren per dag revven en ik denk finetunen o.i.d. Zal het nooit snappen, wil het niet snappen maar aangeven bij de politie is ook weer zoiets. Je zou toch denken dat mensen wanneer ze opgroeien een soort inlevingsgevoel en verantwoordelijkheid ontwikkelen. Maar dat is bij dat soort lui gewoon ver te zoeken. Beetje wat @aawe mwan ook zegt eigenlijk

• Kuusj

Kuusj

hollandnick schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:22:
[...]

Ja maar dat slaat ook gewoon nergens op 8)7 Zo 1 woont er ook bij mijn oma verder op. Mateloos irritant en soms idd meerdere keren per dag revven en ik denk finetunen o.i.d. Zal het nooit snappen, wil het niet snappen maar aangeven bij de politie is ook weer zoiets. Je zou toch denken dat mensen wanneer ze opgroeien een soort inlevingsgevoel en verantwoordelijkheid ontwikkelen. Maar dat is bij dat soort lui gewoon ver te zoeken. Beetje wat @aawe mwan ook zegt eigenlijk
Misschien woont je oma wel bij mij in de buurt hahaha.. Nee maar goed dat inderdaad. Je zou hopen dat mensen een beetje nadenken of verstand kweken. Ik rol mijn Kever bijvoorbeeld al van de oprit af onder de carport uit om de buren het gedreun wat te besparen, even een minuutje wachten (want geen choke's :P) en dan gewoon heel rustig de straat uit rijden. Zo moeilijk is het allemaal niet.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• charrel
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:41

charrel

Cortisol4life..

@JW1904 https://www.motorbiscuit....ave-lives-is-safety-myth/
Schijn veiligheid en nog steeds irritant, apk lost niks op. Wegen afsluiten ook niet, elke groep heeft irritante mensen. Automobilisten, wielrenners, wandelaars, mountainbikers, vliegtuigen en ga zo maar daar. Hier rijdt dagelijks zo'n fiat 500 met turbo rond. Altijd luid pruttelend in 2 versnellingen lager dan ik er zou rijden. Bagger irritant, maar bereik niks met mijn irritatie. Kom maar op met flitspalen voor geluid, camera's voor peloton vorming van wielrenners of op de weg fietsen terwijl er gewoon een fietspad ligt ;) of probeer je energie ergens anders in te stoppen, oplossen doe je het toch niet. d:)b

• Mielemuis
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07:01
Geluid is wel degelijk een eis tijdens de APK,
Zie anders het handboek APK,
https://apk-handboek.rdw....os/motor/geluid-en-milieu
Artikel 5.2.11lid 3

Alleen de apparatuur is niet verplicht en dus hoef je de meting niet te doen.

• Franko P.
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 04-06 16:12

Franko P.

Hit it.

Apk voor motoren is onzinnig.
Een motorrijder die zijn motor niet onderhoudt heeft daar zichzelf mee, want met versleten banden op een motor kan je niet rijden en ga je dus onderuit.
Een motorrijder is een zwakke verkeersdeelnemer die bij een ongeluk vrijwel altijd aan het kortste eind trekt.

It's 106 miles to Chicago, we got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark... and we're wearing sunglasses.

• torretje2012
  • Laatst online: 07-06 14:39
Had hier een buurman die ooit bij z'n rijles had geleerd z'n motor koud naar volle toeren te trekken tijdens het starten in een echo'ende fietsenschuur.... na een paar keer klagen en z'n uitlaat afgetaped te hebben start die nu op rustige manier :)

• Fly-guy
  • Niet online
Recrush schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:52:
[...]

Dat is een aanname, ik heb dat zelf in ieder geval niet. Er is gewoon een kleine groep bij wie je het nooit goed kunt doen, hoe veel rekening je ook met ze houdt. Die blijven waarschijnlijk klagen totdat motoren of auto's in totaliteit verboden zijn in hun directe omgeving, want rekening met ze houden is niet genoeg voor ze. Van 'leven en laten leven' is weinig sprake meer en dat is zonde.

De enige groep bij welke ik wel constant een wederzijdse erkenning en respect waarneem zijn gek genoeg de ruiters. De meesten daarvan laten graag hun waardering blijken wanneer je afremt of even stilstaat wanneer ze je passeren. En dat is in mijn ogen hoe het hoort.
Vergeet niet dat jouw goed bedoelde actie heel anders opgevat kan worden door de ander.

Heel leuk dat je vaart mindert om zo minder geluid te produceren, maar het kan ook opgevat worden als langer naast een wandelaar rijden om zo beetje te pesten.
Mogelijk hebben ze liever wat harder geluid voor een kortere tijd dan langer in de (mindere) herrie (en uitlaatgassen) te lopen.

Nu heb ik geen sterke gevoelens over dit onderwerp, maar als ik mocht kiezen heb ik liever dat je gewoon doorrijdt. Uiteraard afhankelijk van afstand, omstandigheden, etc.

Ruiters hebben een specifiek voordeel bij langzamer rijden, aangezien paarden dan veel voorspelbaarder zijn. Die groep is daar dus veel meer mee bezig en zullen het sneller herkennen als goed bedoeld.

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 17:21
Mielemuis schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:37:
Geluid is wel degelijk een eis tijdens de APK,
Zie anders het handboek APK,
https://apk-handboek.rdw....os/motor/geluid-en-milieu
Artikel 5.2.11lid 3

Alleen de apparatuur is niet verplicht en dus hoef je de meting niet te doen.
Los je niks mee op, rotte appels houd je overal mee, ze zijn er ook in de auto, sommige hebben bijvoorbeeld een electronische klep erin wat met een knop te bedienen is, en tijdens APK gaat spul er tijdelijk af en na de APK erop.

Motorrijders gaan in algemeen zeer zorgvuldig om met hun spul, de meeste motors voldoen aan de wettelijke eisen en daar wordt absoluut niet mee gerommeld.

Ik ben zelf 4x4 offroad quad rijder geweest en kreeg het ook wel eens naar me kop geslingert met het geluid ook snelheid terwijl het voertuig niet harder kan dan 60 km/h, dan hoor je weer via via verhalen met 100 over straat x bijvoorbeeld.

Volgensmij heeft het ook met jaloezie te maken, een ander het licht niet in de ogen gunnen.

Mijn quad produceerde maar maximaal 95db en was volledig orgineel, bij scooters is het wettelijke limiet 97 db btw.

Waarom ging mijn voertuig niet harder? die was ingericht voor offroad rijden en trail rijden maar soms moet je over straat heen daar zat ook tracktorbanden onder waarmee je niet hard mag rijden.

[Voor 7% gewijzigd door mr_evil08 op 05-06-2021 15:32]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +23Henk 'm!

• Ardana
  • Laatst online: 16:03

Ardana

Moderator General Chat

Mens

[...]
Dit is natuurlijk onzin. Je kan er prima wat aan doen, er is niemand die je dwingt om je gas open te trekken.

Even een ander perspectief: ik heb (had) chronische migraine en ik kan niet altijd voorkomen dat ik dan niet naar buiten moet, op zulke momenten is ieder geluid vrijwel onverdraaglijk en een luide motor misschien nog wel harder. Daarnaast draag ik gehoorapparaten, en vaak zijn die geluiden écht naar. Geen idee of dat uit te filteren is, maar om mensen te straffen dat ze hun gehoor willen beschermen, vind ik eigenlijk knap aso.

En ik ben niet de enige met een reden om (op sommige momenten) (over)gevoelig te zijn voor geluid.

Kinderen, mensen met autisme, iemand noemde al titinus, er zijn er vermoedelijk nog veel meer.

En begrijp me goed: ik vind motor-rijden prima, mag graag 'n stukje achterop zitten, gun iedereen z'n pleziertje en vind het gave apparaten. Asociaal gedrag is niet voorbehouden aan motorrijders, net zo min als motorrijders altijd engeltjes zijn.

Ik spreek mensen aan op asociaal gedrag, meer niet. Motorrijden is niet asociaal. Extra lawaai maken op 't moment dat mensen aangeven last te hebben van het lawaai wel. En nee, simpel doorrijden als mensen hun oren beschermen is ook niet asociaal.
kelwin123 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:09:
[...]
Draai het eens om; mensen hebben een tuin. Dus je kan verwachten dat mensen feestjes/BBQ's houden. Anders ga je maar in een armoedige flat tussen de oudjes zitten of een hutje op de hei, kom nou zeg.
Dit argument kun je ook omdraaien: als je dagelijks fikkie wil stoken, ga je maar in 'n hutje op de hei zitten.
Pagina: 1 2 3 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee