Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:30

Tens

let me drink about it

Murphy78 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:23:
De afgelopen 15 jaar heb ik in de buurt van redelijk grote ontsluitingswegen gewoond. Bij elke woning is het hetzelfde liedje: meer dan 90% van alle overlast komt van een zeer klein aantal deelnemers: de motorrijders.
nooit over gedacht om te verhuizen naar een rustiger locatie?
<knip> De rest is onvriendelijk en voegt niks toe. Laat dat.

[ Voor 34% gewijzigd door Ardana op 05-06-2021 15:34 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12-06 09:32

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Schopje naar VV.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jetspiking
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 04-06 14:45
Tens schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:33:
[...]

[mbr]<knip> De rest is onvriendelijk en voegt niks toe. Laat dat.[/]
<knip>Dien liever een TR in dan te reageren :)

Ik vind het bovendien vreemd dat zoveel mensen de luide motoren gewoon goed praten, terwijl het aantoonbaar voor overlast zorgt.

[ Voor 67% gewijzigd door Ardana op 05-06-2021 15:50 ]

https://www.linkedin.com/in/dustinhendriks/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

jetspiking schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:35:
[...]
[mbr]<knip>
Ik vind het bovendien vreemd dat zoveel mensen de luide motoren gewoon goed praten, terwijl het aantoonbaar voor overlast zorgt.
De TS is een opsomming van vooroordelen en veroordelingen waar geen tot weinig basis voor is ('de meeste', 'elke keer als er een motor langskomt', 'de demper wordt standaard verwijderd'......)

off topic: heb geen motor, en nooit gehad ook.

[ Voor 10% gewijzigd door Ardana op 05-06-2021 15:50 ]

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-06 21:53
Tens schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:42:
[...]

De TS is een opsomming van vooroordelen en veroordelingen waar geen tot weinig basis voor is ('de meeste', 'elke keer als er een motor langskomt', 'de demper wordt standaard verwijderd'......)

off topic: heb geen motor, en nooit gehad ook.
Het overgrote deel van de motorrijders zorgt voor geen overlast, de rotte appels rijders vallen op en gelijk over 1 kam geschoren worden, ik ken er ook wel een paar met orginele motor en rijden gewoon normaal ermee en toch onze buurt "vind dat er extreem lawaai in zit".

Je hebt overal wel tegenhangers er is altijd een groep wat een hobby/plezier van een ander wil vergallen daar doe je niks aan, ik had er zelf ook mee te maken met offroad 4x4 trail rijden(nee dat is niet crossen maar terrein rijden en dat doe je rustig), ook daar zaten ze tussen met "lawaai" terwijl ze 5 KM verderop wonen, trail rijden doe je op een afgesloten terrein.

Tja en als je zelf aan een drukke weg gaat wonen (wat TS doet) is dat een risico met de zomerdag regelmatig motorrijders langs rijden, en zul je wat moeten gedogen.

[ Voor 30% gewijzigd door mr_evil08 op 05-06-2021 15:53 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

mr_evil08 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:48:
[...]
Als ik langs een snelweg ga wonen en dan ga klagen over geluid is dat ook mijn eigen schuld.
Zeker in de huidige woningmarkt vind ik dit 'n kul-argument. Ik heb 100% niet gekozen voor de woning waar ik nu woon, ik heb 'm toegewezen gekregen en had 2 keuzes: deze aannemen of dakloos zijn, en als de keuze is "dakloos of herrie van 'n snelweg" dan kies ik toch echt "herrie van 'n snelweg" - en zal ik daar bij vlagen over klagen als ik weer 'ns met migraine op bed lig. Als ik wil verhuizen kan ik rustig 6 jaar moeten wachten, of langer. (Gelukkig woon ik best redelijk nu, dus ik heb persoonlijk geen reden tot klagen)
Nu is mijn situatie wel wat extreem, maar de meeste mensen hebben uberhaupt weinig keuzes qua wonen.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 13:50
Op een snelweg met ~80 - 100km/u valt het geluid van een motor niet zo op vergeleken met ander verkeer, dat valt misschien zelfs weg tegen een zware vrachtwagen. Maar een vrachtwagen heeft allereerst een constructieve reden en doel om ergens te moeten zijn, en komt meestal ook niet in die fijne bos wegen of langs terrassen op een zondag middag met eigen vertier als enige reden.

Ik heb er met grote regelmaat last van dat hier motoren voorbij komen (verder praktisch geen verkeer). Ik sluit me dan ook volledig aan bij de 90% overlast die TS schetst over motoren. Wat mij betreft zouden er ook véél strengere normen aan moeten hangen. Dat dat moeilijk te handhaven is vind ik eigenlijk niet zo'n sterk argument; je kan handhaven en keuren bij verkoop, en in beslag nemen als je aangepaste motoren tegen komt. Dat risico zou al genoeg kunnen ontmoedigen.
Jazzy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:07:
[...]

Wat een klinkklare onzin. Geluidsoverlast van motoren is een hot topic, staat regelmatig in de krant, wegen worden al dan niet tijdelijk verboden voor motoren, de politie schaft akoestische filtspalen aan, er komt een APK voor motoren. Als je en serieuze discussie wilt starten, kom dan niet met deze onzin maar verdiep je er even in en praat dan over feiten.

En die 120 dB... Ik rij wel eens met 20-30 km/h langs voetgangers en dan doen ze nog heel overdreven hun handen voor hun oren of neus dicht. Gewoon met een standaard machine met originele uitlaten en open vizier. Kan er niets aan doen maar dan gaat bij mij direct het gas open.
Ik zou me kapot schamen als ik ergens met mijn motor langs rij, en mensen laten me zo overduidelijk merken dat ik overlast veroorzaak. Om dan nog even extra gas bij te geven... wat gedraag je je dan ongelofelijk asociaal.

TS begint hier een verhaal over overlast van motoren, en jij schetst dus precies waar het probleem zit. Je geeft er geen fuck om dat je op een ding zit wat onnodig veel herrie maakt. Of het nou legaal of niet is, met een greintje empathisch vermogen zou je moeten kunnen snappen wanneer je je omgeving tot last bent.

Acties:
  • +22 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:51
Ik ben echt helemaal klaar met mensen die over alles wat een andere doet zeiken dat het voor zoveel overlast zorgt. Er kan helemaal niets meer zonder dat iemand er wel over klaagt dat het voor 'overlast' zorgt.

Ik ben de afgelopen tijd klaag-discussies tegen gekomen over; Buren die barbecueën, kinderen die op straat spelen, jongeren die naar (harde) muziek luisteren, auto's die fout parkeren, pakketbezorgers die hun bus niet goed neerzetten, poezen die vrij rondlopen, hout gestookte haarden, geluid makende airconditioning, waterverspilling door zwembadjes in de tuin, grote gezinnen, en zo zijn er nog vast wel 100 dingen te noemen waar mensen overlast van hebben die ik nu vergeet.

We wonen in Nederland nou eenmaal dicht op elkaar dus geluid van de buren en de omgeving hoort daar gewoon bij. Je kan toch niet van iedereen verwachten dat ze de hele dag doodse stilte aanhouden omdat er iemand verderop in de straat niet tegen geluid kan?

Vroeger hadden wij een overbuurman die er niet tegen kon als er kinderen voetbalde op straat.. Moet je precies in een (toen der tijd) nieuwbouwwijk gaan wonen met overal spelende kinderen.

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
Ardana schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:53:
[...]

Zeker in de huidige woningmarkt vind ik dit 'n kul-argument. Ik heb 100% niet gekozen voor de woning waar ik nu woon, ik heb 'm toegewezen gekregen en had 2 keuzes: deze aannemen of dakloos zijn, en als de keuze is "dakloos of herrie van 'n snelweg" dan kies ik toch echt "herrie van 'n snelweg" - en zal ik daar bij vlagen over klagen als ik weer 'ns met migraine op bed lig. Als ik wil verhuizen kan ik rustig 6 jaar moeten wachten, of langer. (Gelukkig woon ik best redelijk nu, dus ik heb persoonlijk geen reden tot klagen)
Nu is mijn situatie wel wat extreem, maar de meeste mensen hebben uberhaupt weinig keuzes qua wonen.
Oneens dan weet je dat je geluidsoverlast zult krijgen en zul je ook wat moeten gedogen.
(migraine ken ik ook wel je kan dan niet tegen licht).

Hier in het noorden en oosten is genoeg plek.
Ik vind het zo jammer dat de mens weinig meer kan gedogen van een ander, hier op het platteland valt dat gelukkig mee, ik merk dat heel vaak van mensen wat uit de grote steden komen.

Edit: Dat de woningmarkt overspannen is snap ik maar toch is er nog wel aanbod, als je hoge eisen gaat stellen zul je moeten wachten inderdaad.

Mensen klagen tegenwoordig ook al heel snel van "geluidsoverlast".

[ Voor 15% gewijzigd door mr_evil08 op 05-06-2021 15:59 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

mr_evil08 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:55:
[...]
Oneens dan weet je dat je geluidsoverlast zult krijgen en zul je ook wat moeten gedogen.
(migraine ken ik ook wel je kan dan niet tegen licht).

Hier in het noorden en oosten is genoeg plek.
Ik vind het zo jammer dat de mens weinig meer kan gedogen van een ander, hier op het platteland valt dat gelukkig mee, ik merk dat heel vaak van mensen wat uit de grote steden komen.
Ook daar zijn de wachtlijsten minstens 4 jaar. Je argument is gewoon incorrect. "Dan moet je maar ergens anders gaan wonen". Dat is niet zo makkelijk als een pakje boter kopen, en kan rustig minimaal 4 jaar kosten.

"Gedogen" betekent niet dat je er geen hinder van mag ondervinden, of dat je er niet over mag klagen of proberen er wat aan te doen, of de discussie aan mag gaan over wat nou "redelijke overlast" is en wat nou "onredelijke overlast" is.

Als mijn bovenburen klussen, vind ik dat prima. Als er 'n keer 'n motorrijder wat harder optrekt niet (ik woon aan 'n straat met 'n kinderspeeltuin - is dus niet vanwege de overlast).
Ozzie schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:55:
Er kan helemaal niets meer zonder dat iemand er wel over klaagt dat het voor 'overlast' zorgt.
Doe je heerlijk aan mee: je mag niet meer klagen over overlast. Er mag ook helemaal NIKS meer!

[ Voor 48% gewijzigd door Ardana op 05-06-2021 16:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:15

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

kunnen we het weer over geluidsmakende voertuigen hebben?

[ Voor 183% gewijzigd door teacher op 05-06-2021 16:21 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Ozzie schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:55:
Ik ben echt helemaal klaar met mensen die over alles wat een andere doet zeiken dat het voor zoveel overlast zorgt. Er kan helemaal niets meer zonder dat iemand er wel over klaagt dat het voor 'overlast' zorgt.
Het helpt als je enkel naar de kern lijkt. Dat er allerlei mensen liever overdrijven om een discusie te winnen moet je zien te filteren.
Je kan toch niet van iedereen verwachten dat ze de hele dag doodse stilte aanhouden omdat er iemand verderop in de straat niet tegen geluid kan?
Kijk, dit is een prima voorbeeld van een stroman redenering. Lekker overdrijven om dat dan belachelijk te kunnen maken. Dit helpt de discussie gewoon niet.

Het topic gaat over extreme motorfiets geluiden, niet over heel de dag stil zijn.

Als iets redelijk makkelijk te voorkomen is (hou een beetje rekening met elkaar en zorg dat je motorvoertuig zo stil mogelijk is) waarom zou het onredelijk zijn om daar eens over te discussiëren?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ozzie
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:51
Hippocampus schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:11:
[...]

Het helpt als je enkel naar de kern lijkt. Dat er allerlei mensen liever overdrijven om een discusie te winnen moet je zien te filteren.

[...]

Kijk, dit is een prima voorbeeld van een stroman redenering. Lekker overdrijven om dat dan belachelijk te kunnen maken. Dit helpt de discussie gewoon niet.

Het topic gaat over extreme motorfiets geluiden, niet over heel de dag stil zijn.

Als iets redelijk makkelijk te voorkomen is (hou een beetje rekening met elkaar en zorg dat je motorvoertuig zo stil mogelijk is) waarom zou het onredelijk zijn om daar eens over te discussiëren?
Ik probeer geen discussie te 'winnen' op internet hoor. Daar is geen beginnen aan.

Maar mijn argument om het niet te doen is dat er altijd wel iemand iets verzint om over te klagen. Ik rij zelf bijvoorbeeld een elektrische auto, dus over geluid van mijn auto kan niet geklaagd worden. Weet je waar mensen dan dus over klagen? Dat er nu dus 2 parkeerplekken vrij gehouden moeten worden omdat de gemeente daar een laadpaal heeft geplaatst.

Het enige dat ik probeer aan te geven is dat het einde gewoon zoek is, er is altijd iemand die het niet mee eens is met iets wat de ander doet en daar kan je wel altijd aan toegeven omdat het 'makkelijk' kan, maar door aan al die dingen toe te geven die je 'makkelijk' kan laten kan er uiteindelijk helemaal niks meer. Maar nu stop ik weer want hierboven werd gevraagd om het weer alleen over geluidsmakende voertuigen te hebben en ik heb daar persoonlijk niet tegen (of voor).

"Write code as if the next maintainer is a vicious psychopath who knows where you live."

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• TheZenMeister
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 01-05-2024
Motorrijder hier.
Na een aantal jaar gestopt met het rijden op de openbare weg en was begonnen met circuitrijden. Gestopt omdat het simpelweg te druk is op de weg en je op een motorfiets al heel snel veel te snel gaat. Neem je dan ook nog in gedachte dat niemand rekening met elkaar houdt dan is een motorfiets het meest idiote vervoersmiddel als je leven wat waard is. De druppel was toen ik een bocht in kwam en een auto mij zag aankomen, oogcontact maakte en de auto begon te keren in een bocht. Naast de bocht was een parkeergelegenheid om op een dijk te komen in Friesland. De bestuurder kwam van de parkeerplek. Als klapper kreeg ik ook nog een middelvinger ook nog.
Na een aantal circuitdagen in NL ook hier in NL mee gestopt vanwege de enorm verstikkende regels.(idiote geluidsmetingen die strenger zijn dan bij het RDW) Nu enkel nog in Spanje waar de circuits wat meer afgelegen liggen en geluid geen naam heeft.
Nederland is in een verschrikkelijk land waar niemand elkaar iets gunt. Helemaal niks en waar het makkelijker is om met je vinger naar iemand anders te wijzen(zo ook dit topic).
Waar deze mentaliteit vandaan komt weet ik niet maar het maakt het leven in NL ontzettend onaangenaam. Ontzettend blij om in Ierland te wonen waar nog wel fatsoen bestaat en waar je rekening met elkaar houdt.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Kortom: waar jij geen rekening met anderen hoeft te houden. :')

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sderooij
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 20:06
Ik erger me meer aan buren die 's avonds moeten borrelen en lekker herrie moeten maken, of buren waar muziek aan staat. Die ene motor die af en toe langs rijdt, tja, die is zo weer weg.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Recrush
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 19:44
Fly-guy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:29:
[...]
Vergeet niet dat jouw goed bedoelde actie heel anders opgevat kan worden door de ander.

Heel leuk dat je vaart mindert om zo minder geluid te produceren, maar het kan ook opgevat worden als langer naast een wandelaar rijden om zo beetje te pesten.
Mogelijk hebben ze liever wat harder geluid voor een kortere tijd dan langer in de (mindere) herrie (en uitlaatgassen) te lopen.

Nu heb ik geen sterke gevoelens over dit onderwerp, maar als ik mocht kiezen heb ik liever dat je gewoon doorrijdt. Uiteraard afhankelijk van afstand, omstandigheden, etc.
Vrij aparte insteek. Ik denk dat geen enkele wandelaar het prettiger vindt als je met meer kabaal en snelheid (=onveiliger) langs knalt ten opzichte van laagtoerig en met gematigde snelheid rustig langs buffelen. Ik heb ook nergens benoemd dat het gaat om stapvoets langs een wandelaar rijden om te "pesten", dat is jouw negatieve verbeelding blijkbaar. (Sowieso, minder geluid = meer pesten? Wat? Goed gedrag dat verkeerd opgevat kan worden? Wat?!) Ik heb het enkel gehad over veilig, met gematigde snelheid en met weinig (over)last een medeweggebruiker passeren. Op een normale, verantwoorde manier. Zoals het hoort dus.

De gebaren die ik benoemde kreeg ik overigens al voordat ik überhaupt passeerde en gingen ook gepaard met een "LANGZAMER !!!" gebaar. Terwijl ik de snelheid en geluid er dus al ruim uit had gehaald (en nee, ik was daarvoor ook niet aan het racen). En dit heb ik dus vaak zat meegemaakt. Dat zijn in mijn ogen dan gewoon personen die zeiken om het zeiken en die bij het zien van een motor direct in paniek raken, want dat is het beeld dat zij bij zichzelf hebben gecreërd.

Overigens is een van de meest gebruikte argumenten voor overlast dat mensen thuis geen fatsoenlijk gesprek kunnen voeren met elkaar. In dat opzicht is korte tijd meer kabaal maken echt op geen enkel vlak beter dan met gematigd geluid en gematigde snelheid langs rijden. Vooral niet als er gedurende de dag meerdere voertuigen langs komen. Een paar keer kort kabaal wordt dan ook veel overlast en dat is juist waar mensen over klagen, de hoeveelheid en frequentie van buitensporig kabaal. De uitschieters waardoor ze denken dat elke motorrijder kabaal maakt en waardoor deze discussies ontstaan.

Ik vind het echt bizar dat je mijn reactie nog semi-belerend om probeert te buigen naar "nou, leuk dat je dat doet maar misschien vinden mensen het wel niet fijn dat je rekening met ze houdt" 8)7 Dat is nog maar een teken dat je het als motorrijder nooit goed kunt doen en zegt mijns inziens meer over in dit geval jouw negatieve mindset en toont ook aan dat hierover nooit een consensus bereikt zal worden, het is immers nooit goed genoeg. En zodra motorrijders zijn verbannen gaan mensen weer ergens anders over klagen, want rust en 'leven en laten leven' bestaat niet in ons kleine dichtbevolkte kikkerlandje. Het is niet goed als mensen voor hun eigen plezier overlast veroorzaken, maar tegelijkertijd is het heel veel "iedereen moet rekening houden met ikke ikke ikke".

Ik zie ook wel weer waar dit topic heen gaat dus ik laat het hier ook lekker bij. Hoop dat ik geen overlast heb veroorzaakt met het delen van mijn ervaring, want dit topic is duidelijk niet bedoeld om perspectief te bieden en dialoog aan te gaan maar om bevestiging te zoeken dat motorrijders extreem klote zijn en dat we het niet langer moeten accepteren :+

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Thalaron
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 18:34
Ik heb altijd last van plaatsvervangende schaamte wanneer er zo’n motor terrorist voorbij komt die je zowat een dorp verderop al hoort aankomen.

Maar om nu het probleem op de motor(rijders) te schuiven is mijn inziens te kort door de bocht. Ik vermoed dat dit soort figuren ook gaten zouden boren in een Golfje of iets dergelijks.

Van mij mogen ze excessief geluid bij alle voertuigen hard aanpakken(!).

Ik rijd voor de duidelijkheid ook motor en ik heb juist graag een subtiel geluid. Geluid was bij mijn keuze dan ook een factor, maar dan in de zin van; ik moet mijzelf nog kunnen horen denken. Dan hoor ik ook nog wat om mij heen en iets met gehoorschade (oordopjes houden ook niet alles tegen).

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Vandaag wat tijd doorgebracht naast een kruispunt waarvan de gemeente zo'n 7200 verkeersbewegingen per uur telt. Voor iemand die vijf auto's per uur langs ziet rijden is dat redelijk druk. :+
Je hoort verkeer optrekken, afremmen en soms druk iemand op de claxon als er niet op groen gereageerd wordt. Wat opvalt zijn zwaardere voertuigen zoals de stadsbus, of de wat sportievere VW Golf. De motoren wijken daar niet heel veel van af. Wat 100% voor overlast zorgt is:
Chefke met zijn 3-wielige motorscooter en helm met rode oortjes.
Studarah wannabee's op de Harley
Figuren die hun mooie AMG verkloten door er een Akrapovic uitlaat onder te bouwen en bij elke spaarzaam moment flink tussengas geven om daarna met launchcontrol weer te vetrekken.

De BMW 1200's of Honda Transalpen vallen weg in alle andere herriem

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thalaron
jadjong schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:03:
Chefke met zijn 3-wielige motorscooter en helm met rode oortjes..
De Roof Boxer…;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XCcW_EFK_oL9AAhSEe2C1IkGShQ=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Fap7O0VPg136SlZPqGndRmJc.jpg?f=user_large

Wanneer je deze helm ziet weet je meestal al wel genoeg inderdaad… los nog van het type motor…
De BMW 1200's of Honda Transalpen vallen weg in alle andere herriem
Ik heb een R1150 :)

Relatief stilletjes dus.

SolarEdge - 18x305Wp Denon (Glas-Glas) 5,49 kWp 120° ZO + Growatt - 15x430Wp Denon (Glas-Glas) 6,45kWp 300° NW

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Ik rij ook motor (met sport uitlaat), ik heb nergens last van. Ik rij altijd met oordoppen in

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 455473

-tom-562 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:11:
Ik rij ook motor (met sport uitlaat), ik heb nergens last van. Ik rij altijd met oordoppen in
Dit laat toch echt precies zien het probleem zien...

Gister ook tijdens een meeting op zolder een motor die hier tegenover aan wordt gesleuteld die stationair draaide, mijn gesprekspartner had er al last van, laat staan toen wanneer die aso wegreed.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:57
Thalaron schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:01:
Ik heb altijd last van plaatsvervangende schaamte wanneer er zo’n motor terrorist voorbij komt die je zowat een dorp verderop al hoort aankomen.

Maar om nu het probleem op de motor(rijders) te schuiven is mijn inziens te kort door de bocht. Ik vermoed dat dit soort figuren ook gaten zouden boren in een Golfje of iets dergelijks.

Van mij mogen ze excessief geluid bij alle voertuigen hard aanpakken(!).

Ik rijd voor de duidelijkheid ook motor en ik heb juist graag een subtiel geluid. Geluid was bij mijn keuze dan ook een factor, maar dan in de zin van; ik moet mijzelf nog kunnen horen denken. Dan hoor ik ook nog wat om mij heen en iets met gehoorschade (oordopjes houden ook niet alles tegen).
Alsof je oordopjes draagt voor het motorgeluid.
Die draag je om geen gehoorbeschadiging op te lopen door het windgeruis.

Verder is er een hoop gezegd en zie ik veel klagers er hier voor aan om naast een vliegveld te gaan wonen om vervolgens te klagen over de herrie van de vliegtuigen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Bouke-p schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:14:
[...]

Verder is er een hoop gezegd en zie ik veel klagers er hier voor aan om naast een vliegveld te gaan wonen om vervolgens te klagen over de herrie van de vliegtuigen.
Stroman.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:58
Ik wordt er ook gestoord van! Vanmorgen de heg aan het snoeien in de voortuin. Komt er weer zo’n club motoren door het dorp rijden. Een aantal daarvan reden schijnbaar zonder uitlaat, want wat een pokkeherrie! Ik kan me ook niet voorstellen dat dat toegestaan is? Ik mag in het vervolg wel met oordoppen op in de voortuin aan het werk. Daar komt nog bij dat die kutherrie die die strontbrommers (ja, ik noem ze bewust brommers en geen motorfietsen) ook nog eens lekker weerkaatst tegen de huizen. Dan gaat het dus dubbel op.

Nog een 2e punt waardoor ik een schurfhekel aan motorfietsen heb is dat ze ook vaak het ding even vol opentrekken op een dijkje hier het dorp uit. Wat is de lol daarvan?! Het geeft een kolereherrie en er zal maar net iets oversteken.

En dan heb je nog die motorrijders die hem opentrekken terwijl ze jou op je fiets inhalen.
Je zou ze haast een drukker willen geven… Ik denk er alleen aan. Ik zal dit natuurlijk nooit doen.

Maar goed. Ik ben geen fan van die aso motorrijders. Dat was wel duidelijk denk ik.
Het zijn alleen wel deze randdebielen die het verpesten voor de motorrijders die zich wel netjes gedragen.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jazzy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 20:59

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

TweakMDS schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:53:
Ik zou me kapot schamen als ik ergens met mijn motor langs rij, en mensen laten me zo overduidelijk merken dat ik overlast veroorzaak. Om dan nog even extra gas bij te geven... wat gedraag je je dan ongelofelijk asociaal.
Je mist het punt. Ik gedraag me gewoon sociaal, rij op een machine die geen overbodig lawaai maakt, hou rekening met anderen en laat dat duidelijk zien door af te remmen bij het passeren. De associalen zijn die grijze hoofden die met een afkeurende blik en mij aankijkend heel overdreven hun oren of neus dicht drukken. Niemand verplicht ze om dat te doen, je kunt ook gewoon tolerant zijn. Maar als het echt zo moet dan kunnen ze het krijgen ook, dan geef ik mooi een dotje gas bij en ga ik mijn eigen snelheid weer rijden.

Prima als je mij dan weg wilt zetten als de boosdoener, maar het probleem zit bij de enorme intolerantie die sommige mensen hebben. En als je in een populaire omgeving woont zoals ik dan weet je precies wat voor mensen dat zijn, negen van de tien keer zie ik het op afstand al aan de lichaamstaal. Sorry, daar heb ik echt geen begrip voor.

Exchange en Office 365 specialist. Mijn blog.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:56
rimave schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:20:
Ik wordt er ook gestoord van! Vanmorgen de heg aan het snoeien in de voortuin. Komt er weer zo’n club motoren door het dorp rijden. Een aantal daarvan reden schijnbaar zonder uitlaat, want wat een pokkeherrie! Ik kan me ook niet voorstellen dat dat toegestaan is? Ik mag in het vervolg wel met oordoppen op in de voortuin aan het werk. Daar komt nog bij dat die kutherrie die die strontbrommers (ja, ik noem ze bewust brommers en geen motorfietsen) ook nog eens lekker weerkaatst tegen de huizen. Dan gaat het dus dubbel op.

Nog een 2e punt waardoor ik een schurfhekel aan motorfietsen heb is dat ze ook vaak het ding even vol opentrekken op een dijkje hier het dorp uit. Wat is de lol daarvan?! Het geeft een kolereherrie en er zal maar net iets oversteken.

En dan heb je nog die motorrijders die hem opentrekken terwijl ze jou op je fiets inhalen.
Je zou ze haast een drukker willen geven… Ik denk er alleen aan. Ik zal dit natuurlijk nooit doen.

Maar goed. Ik ben geen fan van die aso motorrijders. Dat was wel duidelijk denk ik.
Het zijn alleen wel deze randdebielen die het verpesten voor de motorrijders die zich wel netjes gedragen.
Wat een treurnis zeg. Als je toch zo door het leven moet ;(

Die fietsers ook altijd, menen dat ze altijd met zijn 2-en naast elkaar moeten fietsen waardoor je niet effe lekker door kunt trekken..bah bah.
(Ah, geintje, ik erger me niet zo gauw als ik lekker met de motor op pad ben).

Waar ik wel een hekel aan heb zijn zure mensen, die zich overal aan ergeren. Leven en laten leven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 455473

1 op de 10 mensen leiden aan Misofonie, oftewel gevoeligheid voor geluid. Dit betekent dat geluid van motoren, wat ook totaal onnodig is, hen voor fysieke pijn zorgt. Als mensen een narcist en/of sadist willen zijn en geen fluit om andere mensen geven gaat er toch iets mis.

Niemand verbiedt je om motor te rijden, maar de politiek zal moeten ingrijpen om mensen die blijkbaar het leuk vinden om overlast te veroorzaken aan te pakken. Ik weet weer waarom ik Nederland zo verschrikkelijk vind, het is alleen maar ikke ikke ikke.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
maar het probleem zit bij de enorme intolerantie die sommige mensen hebben
Iets met oorzaak en gevolg. Het begint toch echt met een kleine groep van alle motorrijders die er schijnbaar plezier in scheppen ongenadig veel herrie te maken in hun vrije tijd. Daar hoeft niemand het voor op te nemen wat mij betreft. Een stukje rijden door de prille natuur 'voor het plezier' vind ik persoonlijk al licht asociaal eigenlijk. Geniet eens van de natuur, zou ik zeggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

desmond schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:28:
Een stukje rijden door de prille natuur 'voor het plezier' vind ik persoonlijk al licht asociaal eigenlijk.
Prima dat jij dat vind, en als je dat vervolgens met overdreven handgebaren duidelijk gaat maken aan iemand die rustig langs komt tuffen en verder niets verkeerds doet dan is er een kans dat diegene uit irritatie een dotje gas bij geeft. En zo is het cirkeltje weer rond. :)

Leven en laten leven. Als je tijdens het wandelen geen motorvoertuigen wilt zien, ga dan niet aan een weg lopen maar sla een pad in en geniet van de duizenden hectaren waar je geen herriemakende auto's of motoren tegen kunt komen.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

rimave schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:20:
Ik wordt er ook gestoord van! Vanmorgen de heg aan het snoeien in de voortuin.
Vanmorgen vroeg weer!
De Buurman die met zijn benzineheggeschaar aan de gang was, kon weer niet uitslapen, wordt er gestoord van.... 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:02

MLLL

Palm Treo 650

spookz0r schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 12:03:
[...]

Motoren mogen aardig wat geluid maken

Cilinderinhoud t/m Maximum toegestane waarde
80 cm3 91 dB(A)
125 cm3 92 dB(A)
350 cm3 95 dB(A)
500 cm3 97 dB(A)
750 cm3 100 dB(A)
1000 cm3 103 dB(A)
> 1000 cm3 106 dB(A)

https://motorstof.nl/hoeveel-geluid-motorfiets/
Dit is best vreemd, waarom mag een 80 cc geen 106 dBa maken?!

Dit is een beetje meten met twee maten zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelwin123
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 29-10-2023
Ardana schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:32:
[...]

-----

[...]

Dit argument kun je ook omdraaien: als je dagelijks fikkie wil stoken, ga je maar in 'n hutje op de hei zitten.
Jammer joh, mijn tuin, mijn grond, mijn bezit. Zo simpel is het en niet anders 👍

[ Voor 65% gewijzigd door kelwin123 op 05-06-2021 19:14 ]

Rozen? Zijn rood. Hotel? Trivago. Elektrisch rijden? Doen we op de kermis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Thalaron
Bouke-p schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:14:
[...]

Uiteraard is windruis dé rede voor oordopjes. Maar er zijn motoren die dusdanig veel lawaai maken dat wanneer ik op een terras zit (al dan wel of niet als tussenstop) dat het pijn aan mijn oren doet… ik neem aan dat wanneer je er dan opzit je daar ook wel last van zult hebben.

Dat die apparaten geluid maken is net zoals een vliegtuig een feit, maar ik zou klachten van omwonenden bij een vliegveld best begrijpen indien KLM overal een dikke lekke sportuitlaat zonder enige demping op hun vliegtuig zou zetten (bij wijze van dan dus).

Het reguliere geluid is het probleem niet dat in dit topic is aangekaart maar juist de extreme - niet normale/originele - gevallen. Ook ik als motorrijden kan mij daar flink aan storen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Weltschmerz
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 07-06 16:32
TheZenMeister schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:22:

Nederland is in een verschrikkelijk land waar niemand elkaar iets gunt. Helemaal niks en waar het makkelijker is om met je vinger naar iemand anders te wijzen(zo ook dit topic).
Waar deze mentaliteit vandaan komt weet ik niet maar het maakt het leven in NL ontzettend onaangenaam. Ontzettend blij om in Ierland te wonen waar nog wel fatsoen bestaat en waar je rekening met elkaar houdt.
Ik vind dit best een interessant argument, want ik zou precies hetzelfde willen zeggen maar dan met de tegenovergestelde mening. Ik wandel graag en verken met een collega/vriend het hele land. Van alle plekken die we in de afgelopen twee jaar hebben bezocht (minstens een andere plek elke twee weken), hebben we er één gevonden waar je twintig minuten kunt lopen zonder verkeer te horen.
Ik heb in Duitsland gewoond waar zondag wettelijk een rustdag is (geen machinelawaai zoals tuingereedschap toegestaan) en toen ik daar net kwam wonen dacht ik dat het een verschrikking is om je vrijheid zo ingeperkt te krijgen. Maar weet je wat, opeens leer je dat je dat allemaal samen doet om, jawel, rekening met elkaar te houden! Wow. Want dat rekening met elkaar houden dat ze hier in Nederland dus niet meer doen (en volgens jou dus betekent dat er geen fatsoen is en mensen niet gunnen dat er een motorrijder even lekker voorbij knalt), betekent dus ook dat ik in Nederland amper kan wonen en een dag complete rust kan hebben. Er is altijd wel iets van geluid... Waarom? Omdat niemand rekening met elkaar houdt... Dus, laten we elkaar vooral weer wat gunnen net als in Ierland, en iets rustiger motorrijden : )

Of was dat niet wat je bedoelde...? :X

&

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
kelwin123 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:10:
[...]

Jammer joh, mijn tuin, mijn grond, mijn bezit. Zo simpel is het en niet anders 👍
En zo is de cirkel weer rond. Mijn legaal gekochte motor met legale originele uitlaat die voldoet aan alle wettelijke eisen. Aan het rijden op een openbare weg waar ik wegenbelasting voor betaal. Zo simpel is het en niet anders 👍

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Registratie: December 2006
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Volgens mij worden de voertuigen door de RDW gekeurd en zijn er geluidseisen waar aan moet worden voldaan.

Ik heb zelf wel eens een motorfiets ingevoerd via de TÜF in Duitsland.
Deze moest ook door de RDW gekeurd worden voordat ik hier een kenteken kon krijgen.
En bij de RDW werd dus ook gewoon een geluidsmeting gedaan.

Een APK is (als vervolg op een RDW toelatingskeuring) dus een tweede zaak.
Alhoewel dus niet relevant voor motorfietsen ;)
Maar een auto wordt niet gekeurd op geluid tijdens een APK, meen ik?
Oom agent kan dat, volgens mij, eventueel wel doen (laten doen op het bureau) ?

Tussen de RDW keuring, de verkoop van de motor en de eigenaar wordt er ergens een uitlaat vervangen/uitgeboord/aangepast zodat deze meer herrie produceert.
Het probleem zit hem dan dus bij de verkoper of de eigenaar van het voertuig.

Een Politieagent mag bromfiets rijders ook bekeuren wanneer de brommer niet aan deze keuringseisen voldoet ;)
Zie ook "wegmisbruikers" o.i.d. op tv.

Geluidsoverlast is, volgens mij stafbaar, (en ik vind het asociaal) en mag dus van mij ook hard aangepakt worden.
Of dat nou een motorfiets is die abnormaal veel herrie is, een bromfiets of een auto.

Wanneer je jong bent begrijp ik best dat je een voertuig lekker veel herrie wilt laten maken.
Ik heb ook wel eens (ben ook jong geweest) de demper uit mijn Yamaha FS1 gehaald en ook wel eens midden in de nacht gereden.
Prachtig dat kabaal!

Maar het mag niet.
Wanneer een volwassene het doet is het nog erger.

[ Voor 20% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-06-2021 19:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wvr
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 17:02

Wvr

Murphy78 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:23:
. Vanaf 95 dB moet je schreeuwen om verstaanbaar te zijn. Motoren zitten daar dus >100x boven! Sommige zijn zelfs zo erg dat je ze gewoon minuten lang hard hoort,

. Waarom?
heb je gemeten hoeveel lawaai ze maken zo niet hoe weet je dan.

[ Voor 43% gewijzigd door Wvr op 05-06-2021 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelwin123
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:30:
----------
Of dat nou een motorfiets is die abnormaal veel herrie is, een bromfiets of een auto.

Wanneer je jong bent begrijp ik best dat je een voertuig lekker veel herrie wilt maken.
Maar het mag niet.
Wanneer een volwassene het doet is het nog erger.
Niet helemaal mee eens. Er zijn ook auto's die zo uit de fabriek komen;

YouTube: 2019 Abarth 595 Competizione || CRAZY DRIVING & ORGASMIC SOUND || EP...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Weltschmerz
[...]

Je beseft je dat geluid en lucht (beide hier het onderwerp) niet binnen jouw domein blijven? Misschien snap je dan het probleem lichtelijk.

Niet dat ik iets tegen jouw vuurtje heb, maar dat argument van je kunt je net zo goed opstoken : P

&

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

Het probleem zit het dan misschien wel in het feit dat zulk soort voertuigen überhaupt toegelaten worden (verkocht mogen worden).

Volgens mij had ik duidelijker moeten zeggen dat het aanpassen (om meer kabaal te laten maken) niet mag.
Of ik heb het fout...

Dat geluidje kan ik overigens heel goed waarderen, als muziek in mijn oren (behalve wanneer ik er wakker van wordt ;)).
Het probleem met geluidsoverlast is dat het als overlast ervaren wordt omdat je het geluid niet kan waarderen en/of het moment waarop je het hoort niet kan waarderen :P

Maar een goedkope Fiat Panda waar de uitlaat van afgezaagd is kan ik dan weer totaal niet waarderen/tolereren.

[ Voor 32% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-06-2021 19:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelwin123
Weltschmerz schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:34:
[...]

Je beseft je dat geluid en lucht (beide hier het onderwerp) niet binnen jouw domein blijven? Misschien snap je dan het probleem lichtelijk.

Niet dat ik iets tegen jouw vuurtje heb, maar dat argument van je kunt je net zo goed opstoken : P
En met dit argument kunnen we met tuinfeestjes alleen maar fluisteren in de tuin en geen BBQ's houden.

Lekker heel je leven depressief binnen zitten en niets doen dan maar. 👍

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• noslen
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 12-06 16:31
Ik rij een Tomos brommer en de blikken die sommige mensen je nu geven :/ Het moet allemaal deugen tegenwoordig. Kinderen maken ook lawaai :P

Edit: Uitlaatgeluid is ook een bescherming voor de motorrijder. Daarmee laat je weten dat je er bent in het verkeer en voorkom je ongelukken. Vaak zien mensen je niet aankomen, maar horen ze je wel.

[ Voor 41% gewijzigd door noslen op 05-06-2021 19:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelwin123
*knip*Zullen we het wel vriendelijk houden? Dank je.*knip*

[ Voor 86% gewijzigd door deepbass909 op 05-06-2021 23:13 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Weltschmerz
kelwin123 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:36:
[...]

En met dit argument kunnen we met tuinfeestjes alleen maar fluisteren in de tuin en geen BBQ's houden.

Lekker heel je leven depressief binnen zitten en niets doen dan maar. 👍
Haha, ja er is natuurlijk totaal geen middenweg he? Wat nou als jij gewoon lekker je vuurtje stookt, en ik wanneer ik daar last van heb gewoon op je afstap en we een gesprek voeren. Jij zegt dan dat je dit af en toe doet, ik zeg dat ik daar geen probleem mee hebt.
Doe jij het vier keer per week, dan kunnen we misschien tot een afspraak komen waar je dat minder doet, of minder lang, of op bepaalde dagen niet.
Ik wil niemand alles verbieden, maar dat is toch juist rekening met elkaar houden, dat je allebei inziet dat je elkaar wat moet gunnen? De een zijn wens, de ander zijn wens.

Als je al met je stellingen zo over de "alles of niets" praat, dan is het lastig rekening houden met elkaar.

&

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kelwin123
Weltschmerz schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:40:
[...]

Haha, ja er is natuurlijk totaal geen middenweg he? Wat nou als jij gewoon lekker je vuurtje stookt, en ik wanneer ik daar last van heb gewoon op je afstap en we een gesprek voeren. Jij zegt dan dat je dit af en toe doet, ik zeg dat ik daar geen probleem mee hebt.
Doe jij het vier keer per week, dan kunnen we misschien tot een afspraak komen waar je dat minder doet, of minder lang, of op bepaalde dagen niet.
Ik wil niemand alles verbieden, maar dat is toch juist rekening met elkaar houden, dat je allebei inziet dat je elkaar wat moet gunnen? De een zijn wens, de ander zijn wens.

Als je al met je stellingen zo over de "alles of niets" praat, dan is het lastig rekening houden met elkaar.
Geen idee waar dat allemaal vandaan komt. Ik ken niemand, maar dan werkelijk niemand die bij wijze van spreken 4 keer zit te stoken. Óók niet van horen en zeggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

kelwin123 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:50:
[...]

Kom maar eens in de randstad wonen. Dan besef je wat voor schade de grote fabrieken veroorzaken. Jan met de Pet met zijn auto maakt niets uit.

Pak de nutteloze, moddervette directeuren en managers van de grote fabrieken eens aan. Dán heb je minder overlast. 👍
Heheh ik moest nu toch ook wel aan Trivago denken :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:58
Tens schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:52:
[...]

Vanmorgen vroeg weer!
De Buurman die met zijn benzineheggeschaar aan de gang was, kon weer niet uitslapen, wordt er gestoord van.... 8)
Ik heb nog een open luchtfilter in bestelling. Dan maakt ie straks nog meer herrie. En er komt nog een Hooker demper op.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HugoBoss1985
  • Nu online

HugoBoss1985

Xenotech

rimave schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:54:
[...]

Ik heb nog een open luchtfilter in bestelling. Dan maakt ie straks nog meer herrie. En er komt nog een Hooker demper op.
Ik hoop dat je dan de limiet van DB productie hebt bereikt.
Zodat je dadelijk, wanneer je doof wordt, het niet nog meer DB kan laten produceren (omdat je het dan niet meer goed hoort en het daardoor weer harder wilt maken) :+

FYI ik deed met motorrijden altijd al oordopjes in, omdat de luchtstroom op de snelweg (toen je nog 120-130 mocht) al gehoorschade kan veroorzaken ;)

[ Voor 21% gewijzigd door HugoBoss1985 op 05-06-2021 20:04 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Xanthine
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik had als eerste motor een Ducati met open uitlaat. Ik reed altijd met oordopjes in en heb zo zelfs een gehoortrauma gekregen. Motor ingeruild voor een Triumph met standaard uitlaat, sinds toen geen herrie meer. Een motor mag sportief klinken, maar er zijn grenzen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Jazzy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Dat is niet relevant. De wetgever heeft bepaald dat het voertuig op deze manier toegelaten is. Maakt dus niet uit wat je daar van vindt, het is legaal.

[...]

Kan ze ook aan het denken zetten. Hoe moeilijk was het geweest om gewoon te groeten omdat iemand sterk afremt bij het passeren. Als je er zelf al kiest om de ander negatief te benaderen dan zie je uiteindelijk je eigen vooroordeel uitkomen. Actie leidt tot reactie.
En dit is dus waarom mensen motorrijders meestal niet kunnen waarderen.

Rij ze gewoon lekker voorbij joh. Waarom moet je dan gelijk op je pik getrapt reageren en alsnog het gas opentrekken? Is je dag dan weer goed?

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Destruction
  • Laatst online: 19:59

Destruction

(ex-)Automonteur

Meestal laat ik klagers links liggen, maar als motorrijder zal ik even een duit in het zakje doen.

- Ik snap heel goed dat je er schijtziek van wordt als de hele dag motoren met open uitlaten e.d langs je huis komen scheuren.
- Motoren hebben inderdaad (nog) geen APK, veruit de meeste motorrijders zijn liefhebbers die hun voertuig goed (laten) onderhouden. Dat verwaarlozen is immers spelen met je leven; je bent namelijk zelf de kreukelzone.
- Als je onderweg gecontroleerd wordt en je motor maakt meer geluid dan toegestaan, komt er meteen een WOK melding op het kentekenbewijs. En zo'n herkeuring is niet grappig, dus dat wil je niet. Afgezien van die paar hufters, waar jullie motor haters terecht boos op zijn.

En nee, de uitlaat op mijn motor heeft ook geen E-keurmerk. En geen DB killer. Maar het geluid is beschaafd, dat is voor mij ook een harde eis. Met een standaard uitlaat klinkt het voor geen meter, nu klinkt het mooier. Let wel: Mooier. Niet harder. Want dan had ik hem er al af gehaald.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Sh6X2NIRjKfIJkBrY35dTyesiHE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/pQ5rc0HiJepIdtpAl5tqf0c9.jpg?f=user_large

Ik kan niet voorkomen dat andere mensen enige last ondervinden van mijn vervoermiddel/hobby, maar ik doe wel mijn best om die overlast zo veel mogelijk te beperken.

Maar ik wil de vraag eens terug stellen:
Wat zijn dan jullie hobby's?
Maakt dat geluid, en zoja: hoeveel?
Zijn jullie je ervan bewust dat het geluid van jouw hobby een ander mogelijk overlast bezorgd?

Natuurlijk moeten de extremen worden aangepakt, maar het blijft geven en nemen.

[ Voor 8% gewijzigd door Destruction op 05-06-2021 20:36 ]

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 162126

Anoniem: 455473 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:27:
1 op de 10 mensen leiden aan Misofonie, oftewel gevoeligheid voor geluid. Dit betekent dat geluid van motoren, wat ook totaal onnodig is, hen voor fysieke pijn zorgt. Als mensen een narcist en/of sadist willen zijn en geen fluit om andere mensen geven gaat er toch iets mis.

Niemand verbiedt je om motor te rijden, maar de politiek zal moeten ingrijpen om mensen die blijkbaar het leuk vinden om overlast te veroorzaken aan te pakken. Ik weet weer waarom ik Nederland zo verschrikkelijk vind, het is alleen maar ikke ikke ikke.
En je geeft zelf het goede voorbeeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Murphy78
  • Registratie: Maart 2020
  • Nu online
Patrock schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:55:
Zo. 120 db. Wauw.

Niet lullig bedoeld. Maar bel je huisarts. Probleem zit niet bij je omgeving maar in je hoofd. Als je zo veel irritatie ervaart zit je waarschijnlijk mentaal op een grens. Praat hier over met een bevoegd persoon.
jadjong schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:58:
Die 120dB lukt alleen als de motor op jouw balkon staat.
Misschien zit ik ernaast. Misschien niet. Rekent u mee?

Geluidsdruk neemt in een lege ruimte met de derde macht v/d afstand af. Bij een weg wordt vaak een cylindrisch profiel gebruikt: dit neemt met de tweede macht v/d afstand af. Ik zal dit gebruiken, dit is in het voordeel van de motorrijder.

Volgens deze site is 90 dB waar je moet schreeuwen om elkaar te verstaan. Dat is de balkonsituatie die ik noemde.

De weg is zo'n 30 meter van het balkon. Op 10m afstand zou het geluidsvermogen dus 10^2=100x zwakker zijn op mijn balkon dan 1 meter van de motor (waarop je het niveau vaak definieert). Dit komt overeen met een 20 dB afname, oftewel 90 + 20 = 110 dB. Ik zit echter op ~30m, niet 10m. Da's nog eens (30/10)^2=3^2=9, of bijna 10 dB minder, dus moet de bron 10 dB meer zijn. Dan ga je al hard richting de eerder genoemde 120 dB.

Daarnaast zijn er zat motoren die de categorieen 106-115 dB "Leaf blower, chain saw" met gemak overstijgen.
mr_evil08 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:40:
je hebt er zelf voor gekozen om aan een drukke weg te gaan wonen.
Tens schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:33:
[...]
Onvermijdelijk is het niet, maar als alleenstaande die in de randstad woont en modaal verdient heb je niet zo enorm veel keuze. Tegenwoordig al helemaal niet.

Los daarvan: dit klinkt heel erg als "zonder kort rokje was ze ook niet verkracht."
Jazzy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:07:
[...]

En die 120 dB... Ik rij wel eens met 20-30 km/h langs voetgangers en dan doen ze nog heel overdreven hun handen voor hun oren of neus dicht. Gewoon met een standaard machine met originele uitlaten en open vizier. Kan er niets aan doen maar dan gaat bij mij direct het gas open.
Ik moest dit drie keer lezen om te kijken of ik een /s miste of iets degelijks... I have no words..
Jazzy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:39:
[...]

Dat is niet relevant. De wetgever heeft bepaald dat het voertuig op deze manier toegelaten is. Maakt dus niet uit wat je daar van vindt, het is legaal.
"De NL overheid heeft Booking.com Coronasteun gegeven en ze mogen dit gebruiken voor reusachtige bonussen voor de top. Maakt dus niet uit wat je daar van vindt, het is legaal."

Sta je daar ook achter?
Tens schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:42:
[...]

Het laatste citaat is wat een motorrijdende kennis mij vertelde.

Misschien heb ik e.e.a. in de OP wat gechargeerd genoteerd, maar ik heb echt wel ervaring. Je kan je film en je bezoek niet meer kan horen omdat de balkondeur in een andere kamer openstaat wanneer er een motorrijder stoer optrekt. Tegelijkertijd mogen duizenden anderen in de buurt ook meegenieten van deze stoere leren bonk! Echt bijzonder asociaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-06 20:14
Murphy78 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:36:
[...]

[...]

Geluidsdruk neemt in een lege ruimte met de derde macht v/d afstand af. Bij een weg wordt vaak een cylindrisch profiel gebruikt: dit neemt met de tweede macht v/d afstand af. Ik zal dit gebruiken, dit is in het voordeel van de motorrijder.

Volgens deze site is 90 dB waar je moet schreeuwen om elkaar te verstaan. Dat is de balkonsituatie die ik noemde.

De weg is zo'n 30 meter van het balkon. Op 10m afstand zou het geluidsvermogen dus 10^2=100x zwakker zijn op mijn balkon dan 1 meter van de motor (waarop je het niveau vaak definieert). Dit komt overeen met een 20 dB afname, oftewel 90 + 20 = 110 dB. Ik zit echter op ~30m, niet 10m. Da's nog eens (30/10)^2=3^2=9, of bijna 10 dB minder, dus moet de bron 10 dB meer zijn. Dan ga je al hard richting de eerder genoemde 120 dB.

Daarnaast zijn er zat motoren die de categorieen 106-115 dB "Leaf blower, chain saw" met gemak overstijgen.
In ieder geval jadjong z'n punt is dat die 120 dB hoogstwaarschijnlijk niet op jouw balkon gemeten zal worden. En dat geef je nu zelf ook aan: de motor zal misschien zelf 120 dB produceren, maar zodra het bij jou aangekomen is, is dat het allang niet meer.

Zoals je het omschreef in je startpost leek je te bedoelen dat jij 120 dB aan motorgeluid in je oorschelpen ontving. Doet verder niet heel erg ter zake, maar dat verklaart misschien wat ongelovige reacties ;)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fockarty
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18:31
jadjong schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:58:
Die 120dB lukt alleen als de motor op jouw balkon staat.
Zelfs dan niet hoor...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
HugoBoss1985 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:30:
Volgens mij worden de voertuigen door de RDW gekeurd en zijn er geluidseisen waar aan moet worden voldaan.
RDW keurt alleen individuele voertuigen. Spul met een Europese goedkeuring van een respectabele fabrikant krijgt gewoon een stempel. Zo weegt mijn auto op kenteken nog geen 1600kg, maar op de weegbrug meer dan 1850.
Ik heb zelf wel eens een motorfiets ingevoerd via de TÜF in Duitsland.
Deze moest ook door de RDW gekeurd worden voordat ik hier een kenteken kon krijgen.
En bij de RDW werd dus ook gewoon een geluidsmeting gedaan.
Dat is eenmalig bij individuele invoer. Schroef je daarna een andere uitlaat er op dat weet niemand dat.
Een APK is (als vervolg op een RDW toelatingskeuring) dus een tweede zaak.
Alhoewel dus niet relevant voor motorfietsen ;)
Maar een auto wordt niet gekeurd op geluid tijdens een APK, meen ik?
APK is heel erg basic in vergelijking met de standaard keuring van de RDW. Als het voertuig niet van ellende uit elkaar valt en werkende verlichting heeft krijg je eigenlijk al een verlengde APK.
Oom agent kan dat, volgens mij, eventueel wel doen (laten doen op het bureau) ?
Niet meer. Die stelden de meter verkeerd in, hanteerde de verkeerde procedure en 99% van de boetes werden geseponeerd. Alleen de VOA/FTVO of andere afkortingen van de verkeersongevallen onderzoek doen dit nog. Maar de diender op straat zal je eerder een WOK status mee geven wat een gedwongen RDW keuring betekend.
Tussen de RDW keuring, de verkoop van de motor en de eigenaar wordt er ergens een uitlaat vervangen/uitgeboord/aangepast zodat deze meer herrie produceert.
Het probleem zit hem dan dus bij de verkoper of de eigenaar van het voertuig.
Daar gaat het inderdaad mis.
Een Politieagent mag bromfiets rijders ook bekeuren wanneer de brommer niet aan deze keuringseisen voldoet ;)
Zie ook "wegmisbruikers" o.i.d. op tv.
Brommers zijn een beetje raar, daar wordt op constructiesnelheid gehandhaafd in plaats van daadwerkelijke snelheid. Alsof je een Yamaha R1 van de weg trekt omdat die in staat is de 100km/h te overschrijden. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online

U rekent goed, maar die 120dB is dus niet aan het oor op balkon. Daar gingen we langs elkaar heen denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Niet met iets af-fabriek, wel de bekende popi jopi figueren zonder demper. Piaggio MP3 is bij sommige minderheden behoorlijk populair en zelden nog in origine staat.

[ Voor 35% gewijzigd door jadjong op 05-06-2021 21:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bouke-p
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 16:57
Leg eens uit? Of is dat te lastig?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

We kunnen slechts hopen dat de politiek over een paar jaar net zoals bij auto's alleen nog elektrische motoren toestaat.

Van de berijders gaan we het niet gedaan krijgen, want vroem vroem is belangrijk, en hoort bij de "beleving", waar we gedwongen of niet allemaal mee van mogen genieten.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jheroun
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Destruction schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:23:

Maar ik wil de vraag eens terug stellen:
Wat zijn dan jullie hobby's?
Maakt dat geluid, en zoja: hoeveel?
Zijn jullie je ervan bewust dat het geluid van jouw hobby een ander mogelijk overlast bezorgd?

Natuurlijk moeten de extremen worden aangepakt, maar het blijft geven en nemen.
Ik speel gitaar in een blackmetal band. Zit voor 99% van de tweakers hier waarschijnlijk binnen 2 maten ver over de irritatiegrens ;) Maar daarom zijn podia dus ook strikt gereguleerd qua geluidsdruk enzo. En als ik dat thuis een keer doe zijn de decibellen daarvan bij de buren binnen niet te horen.

Wat de rest van dit topic betreft: Ik gun iedereen zijn hobby, en de openingspost is een tik overdreven maar ik ben wel verbijsterd door de schijnbaar totale afwezigheid van wederzijds begrip in dit topic. Ik dacht dat we hier altijd probeerden zinnige discussies te voeren en ik ken genoeg topics waar whataboutism uberhaupt verboten is maar dit topic staat er vol mee. Het doet er niet toe dat kinderen per definitie irritant zijn, dat schoorstenen slecht voor je longen zijn of dat het kunstgebit van je bejaarde buurvrouw 's nachts zo hard kleppert dat je er wakker van ligt. Iemand geeft aan last te hebben van motorgeluid, dat kan, laten we het daar dan over hebben en niet in onderhandelingen stappen over hoe vaak je met je motor nodeloos gas mag geven per keer dat je buurjongen schreeuwt bij het voetballen.

Ik vraag me al jaren af waarom brommers en motoren niet strenger gereguleerd zijn want los van of alles dat nu rondrijdt legaal is of niet, brommers en motoren maken in mijn ervaring vaker en meer herrie dan auto's en vrachtwagens. Dus de vraag waarom we dit accepteren vind ik persoonlijk niet zo gek. Hoe meer mensen er last van ervaren hoe eerder dingen gereguleerd gaan worden denk ik dan. Persoonlijk hoop ik overigens dat ze met brommers beginnen want naast de herrie vind ik die meestal ook nog afgrijselijk stinken.

Overigens heb ik, door mijn in paragraaf 1 genoemde hobby, ondanks >20 jaar trouw gebruik van oordoppen een stukkie overgevoeligheid voor herrie opgelopen. Als een wandeling mij dan een stukje over een dijk loodst en er komt een motor aan is de kans aanwezig dat ik mijn vingers in mijn oren stop -omdat dat geluid pijn aan mijn oren doet- niet omdat ik overdreven aan het doen ben. Dat sommige motorrijders dat zien als uitnodiging om nog even een potje extra herrie te maken doet overigens weinig met mijn beeld van de mensheid, ik vind ons met zijn allen sowieso al ongeneeslijk treurig *O*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-06 13:52
Oplossing: Ga wonen in een grote stad!

Hier word het geluid van motors overstemd door het geluid van ambulances, politie helicopters, hangjongeren en dronken zwervers. :+

Maar serieus: Is dit een probleem in de kleinere steden en dorpen? Ik hoor het geluid van motoren geeneens meer. Ben het na al die jaren wonen in een grote stad niet meer gaan horen.

Niet dat ik het probleem wil bagataliseren. Maar ik hoor hier nooit mensen klagen over motor overlast. Terwijl er zat motors voorbij rijden.

[ Voor 49% gewijzigd door ChojinZ op 05-06-2021 21:41 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Jeroenneman schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:30:
We kunnen slechts hopen dat de politiek over een paar jaar net zoals bij auto's alleen nog elektrische motoren toestaat.

Van de berijders gaan we het niet gedaan krijgen, want vroem vroem is belangrijk, en hoort bij de "beleving", waar we gedwongen of niet allemaal mee van mogen genieten.
De overstap naar elektrisch gaat wel even duren hoor. Tegen die tijd dat er geen bezinemotoren meer verkocht worden zal wat er nog rijd het nog wel 30 jaar volhouden. Misschien als we allemaal bejaard zijn dat ze beginnen te verdwijnen.

Verder vind ik de hele discussie ook weer typisch. De mensen die niet motorrijden vinden dat ze van de weg moeten, maar als hun zelf honden hebben die blaffen of graag 3x per week de barbeque aansteken, dat moet gewoon kunnen natuurlijk. Alles waar mensen last van hebben moet verboden worden en alles waar ze zelf overlast mee veroorzaken, dat hoort er gewoon bij.

Verder vind ik wel dat er meer controle mag zijn op herrie uitlaten die ver boven de norm uitkomen. Je komt in Nederland helaas makkelijk weg met veel te veel herrie terwijl dat in Duitsland heel anders is. Rij je daar met te veel herrie is het een milieudelict en ben je 800 euro verder. Wat betreft de motoren die aan de eisen voldoen, lekker laten rijden. Het is bepaald wat mag en wat niet mag, mensen die ook tegen zijn wat wel netjes volgens de wet is hebben dan gewoon pech.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simply1337
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 29-11-2024
Mijn motor [2007] had een legale geluidslimiet [RDW] van 100 db bij 4000 toeren.. (9500 max. toeren). waarschijnlijk haalde ik dat zonder uitlaat niet eens, maar wettelijk mocht ik 100 db uitspuwen op 4000 toeren.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/CR2isgC.png

[ Voor 12% gewijzigd door Simply1337 op 05-06-2021 21:50 ]

VW ID.4 1st Max '20 | yt: Stroompedaal

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
ChojinZ schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:38:
Maar serieus: Is dit een probleem in de kleinere steden en dorpen? Ik hoor het geluid van motoren geeneens meer. Ben het na al die jaren wonen in een grote stad niet meer gaan horen.
Als je aan een dijk woont met mooie bochten dan komen ze op mooie dagen wel langs ja. Vaak zijn het alleen de mensen die er net wonen die dan proberen de hele dijk af te laten sluiten voor motoren. Als ik naast Schiphol ga wonen dan weet je ook dat je geluid van vliegtuigen gaat horen. Er rijden al tig jaar motoren in Nederland rond en die zoeken al die tijd al de mooie bochten op.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

Jheroun schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:37:
Maar daarom zijn podia dus ook strikt gereguleerd qua geluidsdruk enzo.
Ik hobby al ruim 25 jaar als geluidstechnicus een beetje bij.
De keren dat ik de DB meter nodig heb gehad omdat er iets gereguleerd was kan ik op 1 hand tellen.
Maar daar ging het topic niet over.. ;)
de openingspost is een tik overdreven maar ik ben wel verbijsterd door de schijnbaar totale afwezigheid van wederzijds begrip in dit topic. Ik dacht dat we hier altijd probeerden zinnige discussies te voeren
De schrijfstijl van de TS neemt, om eerlijk te zijn, elke motivatie weg om er een zinnige discussie van te maken.

Ik heb een tijdje in een wat minder stukje van Eindhoven gewoond, in een flatje op 3 hoog aan een drukke weg en ook nog eens bij een verkeerslicht.
De geluidsoverlast daar was ongeveer zoals de topicstarter beschrijft.
Echter niet van motorrijders maar van Tokkies op MP3 scooters, race motoren, in golfjes, Corsatjes. Oh en die nieuwe Mercedessen waren ook erg populair.
Open uitlaten, pops en bangs, revven tegen de toeren begrenzer.

Ik schrijf bewust dat dat geen motorrijders waren/zijn.
Dat zijn gasten die zich met teenslippers en trainingspakken op 2 of 4 wielen voortbewegen.

Uit elk onderzoek, door de branche zelf, of bij vermeende geluidsoverlast op dijken.
Blijkt dat het slechts enkele procenten zijn van de motoren die te veel lawaai maken.

Ik woon nu aan een doorgaande weg vanuit Eindhoven naar een buur dorp.
Ook hier is de herrie soms erg storend, dat wisten we van te voren toen we het huis kochten.
Ik heb geen harde cijfers maar de meeste overlast:
Jeugd op scooters met open uitlaten.
Jongeren met de eerder genoemde auto's met de zelfde open uitlaten.
Bij echt mooi weer komen daar ook zeker motoren bij, waar ook zeker herrieschoppers bij zitten.
Maar op deze locatie zijn die toch echt in de minderheid.

Richting de topic starter:
Verwacht je serieus een discussie of wil je je frustratie kwijt en is er alleen ruimte voor onwaarheden en gechargeerde voordelen?

Ik rijd al heel wat jaren motor, heb er nu nog 2.
Waarvan eentje met een aftermarket uitlaat demper. Met E-keur en DB killer er in. Voldoet gewoon netjes aan wat mag en overschrijd geen enkele wettelijke norm.
De andere motor is een jaar oud, originele demper gewoon netjes in orde dus.

Ik ken en rijd veel met andere motorrijders. Gasten met open uitlaten zijn er niet bij, haakt er toch ooit iemand aan "met zonder" demper dan krijgt hij of zij het echt wel te horen. Bij de wat serieuzer motorrijders is het echt niet meer van deze tijd om onnodig kabaal te maken.

Oh ook de motortijdschriften zijn er vol op mee bezig, het geluid tegen geluid is in dit wereldje echt wel de overhand aan het krijgen.

Maar nogmaals, je frustratie en de complete onzin in je topic start zijn wel echt overdreven.
Het zijn ongeveer de zelfde onzinnigheden en onwaarheden waar mee "belangengroepen" het voor elkaar krijgen om sommige dijken en wegen aan te sluiten.
En dat blijft ik toch een vreemde een frustrerende ontwikkeling vinden. Ik mag met mijn compleet legale motor waar ik netjes wegenbelasting voor betaal en ik me netjes op gedraag ineens op bepaalde plekken niet meer komen??
Veroorzaakt door besluit vorming gebaseerd op gelijke onwaarheden die ik hier in de TS terug zie komen.

Eigenlijk is de topic start hier op Tweakers wel vreemd, dit is toch de site en het forum van feiten, cijfertjes en harde waarheden. :+ ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Bommes op 05-06-2021 22:22 ]

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dirk33
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 06-06-2024
Bommes schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:04:
[...]

Ik heb een tijdje in een wat minder stukje van Eindhoven gewoond, in een flatje op 3 hoog aan een drukke weg en ook nog eens bij een verkeerslicht.
De geluidsoverlast daar was ongeveer zoals de topicstarter beschrijft.
Echter niet van motorrijders maar van Tokkies op MP3 scooters, race motoren, in golfjes, Corsatjes. Oh en die nieuwe Mercedessen waren ook erg populair.
Open uitlaten, pops en bangs, revven tegen de toeren begrenzer.

Ik schrijf bewust dat dat geen motorrijders waren/zijn.
Dat zijn gasten die zich met teenslippers en trainingspakken op 2 of 4 wielen voortbewegen.
hahahah dit is extreem herkenbaar. Helemaal mee eens, die nieuwe AMGtjes die meteen een Akrapovic met kleppen krijgen en pops en bangs tuning zijn echt schijt irritant. Maar die 3 wielers of grote motorscooters met aangepaste uitlaten zijn het ergste, die maken inderdaad een extreem asociaal kabaal. Maar dat heeft zoals je zegt niks met motorrijden te maken.
Een ducati die eens gas geeft met een Termignoni kan ik nog altijd wel waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazzy

Jazzy

Moderator SSC/PB

Moooooh!

Dirk33 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:26:
Maar die 3 wielers of grote motorscooters met aangepaste uitlaten zijn het ergste, die maken inderdaad een extreem asociaal kabaal.
Dat is trouwens een lokaal probleem. Ik zie ze ook in de grote steden en de combinatie van een 500cc eencylinder, het constante toerental van de CVT en een open pijp is echt ontzettend indringend en daardoor storend. Maar hier in de regio zijn het vooral 40+-ers die netjes de training gedaan hebben en in felgeel motorpak over de provinciale wegen toeren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeroenneman

Jeroenneman

PilatuS schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:43:
[...]

De overstap naar elektrisch gaat wel even duren hoor. Tegen die tijd dat er geen bezinemotoren meer verkocht worden zal wat er nog rijd het nog wel 30 jaar volhouden. Misschien als we allemaal bejaard zijn dat ze beginnen te verdwijnen.

Verder vind ik de hele discussie ook weer typisch. De mensen die niet motorrijden vinden dat ze van de weg moeten, maar als hun zelf honden hebben die blaffen of graag 3x per week de barbeque aansteken, dat moet gewoon kunnen natuurlijk. Alles waar mensen last van hebben moet verboden worden en alles waar ze zelf overlast mee veroorzaken, dat hoort er gewoon bij.

Verder vind ik wel dat er meer controle mag zijn op herrie uitlaten die ver boven de norm uitkomen. Je komt in Nederland helaas makkelijk weg met veel te veel herrie terwijl dat in Duitsland heel anders is. Rij je daar met te veel herrie is het een milieudelict en ben je 800 euro verder. Wat betreft de motoren die aan de eisen voldoen, lekker laten rijden. Het is bepaald wat mag en wat niet mag, mensen die ook tegen zijn wat wel netjes volgens de wet is hebben dan gewoon pech.
Bijzondere kijk op de zaak weer. Ik heb geen hond, hou rekening met de buren als de BBQ aangaat, en ik heb geen schreeuwende kinderen in de tuin lopen.

Helaas "moeten" we wel steeds meer verbieden, want de sociale controle die vroeger leek te werken, daar trekt men zich niets meer van aan.

En de oplossing is natuurlijk: even de wet aanpassen, en iedere motor die er bij een geluidscontrole uit wordt gepikt, zo hup, in de schredder :*)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:44
Ik dacht een tijd geleden hetzelfde. Een tijd op vakantie in een prachtig stuk natuur, heerlijke stilte, komt daar zo'n bende motoren langsknallen. Ook al was de weg een kilometer of wat ver weg, je hoort dat goed.

Of het nou auto is of motor, dit zou onderdeel moeten zijn van apk en strak gehandhaafd moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Jeroenneman schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:33:
[...]

Bijzondere kijk op de zaak weer. Ik heb geen hond, hou rekening met de buren als de BBQ aangaat, en ik heb geen schreeuwende kinderen in de tuin lopen.

Helaas "moeten" we wel steeds meer verbieden, want de sociale controle die vroeger leek te werken, daar trekt men zich niets meer van aan.

En de oplossing is natuurlijk: even de wet aanpassen, en iedere motor die er bij een geluidscontrole uit wordt gepikt, zo hup, in de schredder :*)
Mijn punt is dat vrijwel iedereen wel overlast veroorzaakt voor een ander. Tuurlijk, sommige mensen niet, maar de meeste wel. Als dan overlast mee maken kiehard aangepakt moet worden en overlast veroorzaken er bij hoort, dan zijn heel veel mensen nogal hypocriet bezig. Tjsa, honden die blaffen nou eenmaal hoort er toch bij. Oef ik hoor voor de 2x vandaag een motor langs komen, keihard aanpakken met een mega boete.

Jouw voorbeeld van een motor in de shredder gooien hoort hier trouwens ook bij. Voor alles waar jij overlast mee veroorzaakt is het of geen probleem, anders meerdere waarschuwingen en dan uiteindelijk misschien een boete die dan nog aangevecht gaat worden. Alleen een motor die 2dB te veel herrie maakt, die moet maar gelijk in de shredder. Niet op jouw persoonlijk gericht, maar zo werkt het voor veel mensen wel. Alles wat hun doen is normaal en hoort er bij, maar wanneer iemand anders ook maar een klein beetje iets doet dat ze niet bevalt dan keihard aanpakken.

We wonen met z'n allen dicht op elkaar en alle vormen van overlast zouden zoveel mogelijk moeten worden beperkt. Alleen zijn de meeste mensen hier in extreem hypocriet en is alle overlast wat ze zelf veroozaken niet erg en moet die ander voor het minste maar gelijk zijn voertuig van 10k laten vernietigen. Het zou fijn zijn als iedereen een beetje rekening met elkaar zou houden, wat helaas eerder minder aan het worden is dan meer. Alleen aan de andere kant is het voor veel mensen ook extreem hypocriet. Alles wat de ander doet is fout en zelf doen ze niets fout.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• desmond
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Jazzy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:46:
[...]

Prima dat jij dat vind, en als je dat vervolgens met overdreven handgebaren duidelijk gaat maken aan iemand die rustig langs komt tuffen en verder niets verkeerds doet dan is er een kans dat diegene uit irritatie een dotje gas bij geeft. En zo is het cirkeltje weer rond. :)
Bedankt! Door te insinueren dat ik die handgebaren naar je maak ga je totaal voorbij aan mijn punt: er is een kleine groep motorrijders die er plezier in schept herrie te maken. Vind ik niet oke. Hoeven niet in bescherming genomen te worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• itsalex
  • Niet online
Gewoon verbieden motoren met teveel geluid en niet alleen controle bij aankoop maar met regelmaat. Sommige motoren gaan echt ver over de grenzen en kan totaal niet begrijpen dat de bestuurders niet helemaal gestoord ervan worden, laat staan de mensen er omheen.
Ik zou zeggen, meteen slopen de motor als het zo is gedaan. Geen medelijden.

Ik erger mij heel erg aan als je over die grens gaat en zeker hier in Amstelveen hoor je een paar expres doen elke dag op flinke afstand maar ook in de Veluwe hoor je dit regelmatig.

[ Voor 7% gewijzigd door itsalex op 05-06-2021 23:01 ]

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• mr_evil08
Er zijn nou eenmaal mensen om te klagen over het klagen, als ze maar iets te klagen hebben, er zit 1 rotte appel bij dan wordt de rest over 1 kam geschoren en doet iedereen het, best jammer weer.

Dit topic loopt alleen maar uit de hand beide kanten komen met extremen aanzetten, maar daar heeft ts het ook naar gemaakt om zo agressief te beginnen in de startpost.

De oplossing is simpel vraag de politie om te handhaven op de tijden dat je er last van hebt, van de 1000 motoren zal er misschien 2 over de geluidslimiet gaan en kun je met een gerust hart weer in huis zitten dat het opgelost is.
PilatuS schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:55:
[...]

Wat een prachtig voorbeeld weer. Als jij met je auto over de snelweg rijd en je uitlaat gaat net daar lek, 500 meter verderop aangehouden worden en slopen die auto, geen medelijden. Rij je door rood met je fiets, gelijk je fiets kwijt, geen medelijden. Rij je 10km te hard, gelijk je rijbewijs kwijt, geen medelijden. Maar goed, zo werkt het natuurlijk niet als jij iets doet, alleen die ander.
En mensen wat onterecht klagen direct een taakstraf geven vergeet je nog.

[ Voor 111% gewijzigd door mr_evil08 op 05-06-2021 22:57 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bommes
  • Registratie: September 2007
  • Nu online

Bommes

Capo del formaggio

itsalex schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:45:
Gewoon verbieden motoren met teveel geluid. .
Dat zijn ze al, je punt is??

If you think you are too small to be effective, you have never been in the dark with a mosquito.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

-tom-562

Oliesjeik

Gewoon verbieden motoren met teveel geluid. Sommige motoren gaan echt ver over de grenzen en kan totaal niet begrijpen dat de bestuurders niet helemaal gestoord ervan worden, laat staan de mensen er omheen.
Ik zou zeggen, meteen slopen de motor. Geen medelijden.

Ik erger mij heel erg aan als je over die grens gaat en zeker hier in Amstelveen hoor je een paar expres doen elke dag op flinke afstand maar ook in de Veluwe hoor je dit regelmatig.
Die zijn al verboden. Dit is hetzelfde als zeggen 'verbieden dat illegale vuurwerk!!!!' :')

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Niet online
Het punt is zeer terecht, de herrie overlast van motoren kan enorm zijn.

Woon zelf op zo'n weg waar motoren graag even lekker een heuveltje op scheuren om vervolgens bij het stoplicht express de knalpijp nog een paar keer laten gaan.

Maar.... Het is wel een duidelijke minderheid, ook hele groepen doen het meestal keurig.

Quads, ook zoiets. Ook vooral overlast.
Vaak wel bepaalde doelgroepen overigens.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Ik zou zeggen, meteen slopen de motor. Geen medelijden.
Wat een prachtig voorbeeld weer. Als jij met je auto over de snelweg rijd en je uitlaat gaat net daar lek, 500 meter verderop aangehouden worden en slopen die auto, geen medelijden. Rij je door rood met je fiets, gelijk je fiets kwijt, geen medelijden. Rij je 10km te hard, gelijk je rijbewijs kwijt, geen medelijden. Maar goed, zo werkt het natuurlijk niet als jij iets doet, alleen die ander.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

RvV

PilatuS schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 21:47:
[...]

Als je aan een dijk woont met mooie bochten dan komen ze op mooie dagen wel langs ja. Vaak zijn het alleen de mensen die er net wonen die dan proberen de hele dijk af te laten sluiten voor motoren. Als ik naast Schiphol ga wonen dan weet je ook dat je geluid van vliegtuigen gaat horen. Er rijden al tig jaar motoren in Nederland rond en die zoeken al die tijd al de mooie bochten op.
Klinkt wel herkenbaar. Ik woon al heel mijn leven aan een dijk. Nieuwkomers hebben overal problemen mee. Zijn het de motoren niet, dan zijn het wel de fruittelers en boeren. Een fruitteler die met zijn spuit door de boomgaard moet, maakt best wel wat geluid. Het kersen-kanon knalt. Boeren injecteren het weiland met stinkende rommel. En de beregeningspompen tegen de nachtvorst maken ook al zo'n herrie in de nacht. Als ze die nou eens gewoon overdag aanzetten. 8)7

Y'24

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Destruction
  • Laatst online: 19:59

Destruction

(ex-)Automonteur

PilatuS schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:55:
[...]

Ik snap dat "de pers in duwen" ook niet. Als je al zo ver wil gaan, neem zo'n motor dan in beslag, en verkoop hem via de Domeinen. Een asociale eigenaar is geen reden om een voertuig te slopen, want wat is dan de volgende stap? Huizen slopen van mensen die geluidsoverlast veroorzaken?

Ford Transit 2.2TDCi '08 | Yamaha XJ900S Diversion '01 | Gravity is a myth, earth sucks.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Zenomyscus
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18:07
Wat mij betreft worden de regels omtrent geluidsoverlast een stuk strenger en wordt daar actief in opgetreden.

Ik herken de situatie van TS ook bij ons appartement. Het zijn een aantal motoren of autos die bij mij een grens over gaan. Dat maakt het verschil tussen in de zomer het raam open laten, of toch maar dicht doen terwijl het heet is. De gemiddelde auto maakt al redelijk wat herrie, maar dat is niet zo storend dat ik me er aan erger. Echter zijn er altijd van die gasten die even hun lompe motor of auto moeten intrappen, want stoer ofzo? Die lui hoor je vaak vanaf een kilometer al aankomen en een halve wijk verder nog. Sterker nog, ik woon aan de rand van de stad, dus in de nacht even hard rondjes langs park crossen vinden ze helemaal fantastisch. Ze komen dan doodleuk 10 keer met 100 met een hoop herrie voorbij op een weg waar je 50 mag. Daar is niets aan overdreven en er gebeurd niks aan. Het zijn maar een paar mensen die dit soort extreme dingen doen, maar daardoor ben ik het al sneller zat. Wanneer ik in de nacht weer wakker wordt en er overdag een motor voorbij komt met een hoop herrie dan zegt mijn gedachte al snel 'verdomme, weer zo'n mongool, kan dat niet gewoon stiller'?

Nederland wordt helaas steeds voller en dat betekent wat mij betreft dat er gewoon minder kan. Dat is jammer, maar alles wat je doet heeft meer impact op een grotere groep mensen. En door die grotere groep zal het ook nog eens vaker voorkomen. Ik hou mijn wijk graag leefbaar en dat betekent ook dat we wat mij betreft moeten letten op geluidshinder. Er zijn helaas een aantal motoren die mijn leefgenot dermate verminderen dat die wat mij betreft verboden zouden mogen worden. Als je als motorrijder je demper eruit haalt dan ben je wat mij betreft gewoon een zak hooi die bewust anderen in de herrie laat zitten. Dan denk je alleen aan jezelf, ten koste van anderen.

En ja, ik besef me dat je met bijna alles wel een ander beinvloed. Daarom zeg ik ook dat bepaalde dingen dermate veel impact hebben, tot een punt waarop ik het zat ben en het voor mij niet meer leuk is. Ik stel geen autoloze zondag voor, maar die piekgeluiden mogen wat mij betreft verdwijnen. Voor de ene zal die grens wat hoger liggen dan bij de ander. Maar als ik wat mensen uit mijn omgeving spreek (buren, vrienden, ouders) dan merk ik dat ik niet de enige ben die dat kleine groepje herriemakers zat is die een complete buurt lastig vallen met hun geluid.

Tot slot zou ik graag verhuizen naar een rustigere locatie. Maarja, iets met een huizencrisis en te weinig financiele middelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjaak34
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
Maar het punt blijft denk ik wel dat er eigenlijk gewoon niet gehandhaafd wordt. Wij wonen vlakbij een drukke kruising met een tweebaans-provincialeweg en de hoofdweg het dorp in. En wij hebben ook veel geluidsoverlast van aangepaste voertuigen (vroeger waren dit alleen motoren/brommers/scooters, de laatste jaren ook getunde auto's, quads en van die motorfietsen met twee voorwielen).

Ik heb me er ook wel eens in verdiept hoe we in Nederland met dit soort pieken van geluidsbelasting omgaan. En eigenlijk klopt de wetgeving gewoon niet echt. In het kort wordt er een daggemiddelde berekend (dus amper gemeten), en wordt er eigenlijk niet van uitgegaan dat aangepaste uitlaten überhaupt bestaan. Ook een geluidsmeting doen op de openbare weg schijnt heel ingewikkeld te zien omdat er heel veel factoren mee spelen.

Daarnaast is het met dit soort overlast ook wel lastig dat je niet echt iemand kan aanspreken. Als je last hebt van een buurman, kun je dit proberen te bespreken. Als ik iemand aanspreek op een motorfiets die te veel herrie maakt, kan deze wel aangeven dat hij het wat rustiger aan zal doen, maar de volgende heeft hier natuurlijk geen boodschap aan

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:35

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

noslen schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:39:
Ik rij een Tomos brommer en de blikken die sommige mensen je nu geven :/ Het moet allemaal deugen tegenwoordig. Kinderen maken ook lawaai :P

Edit: Uitlaatgeluid is ook een bescherming voor de motorrijder. Daarmee laat je weten dat je er bent in het verkeer en voorkom je ongelukken. Vaak zien mensen je niet aankomen, maar horen ze je wel.
Sorry, maar dat laatste is echt een kul argument. Ik rij al 10 jaar een softtop cabrio waarin je alles hoort, zeker met het dak open. Je hoort al rijdend een achterop komende motor echt niet eerder met een luide uitlaat. En dat is ook logisch, het geluid wordt naar achteren geprojecteerd, niet naar voren. In m'n andere auto hoor ik zelfs de meest luide motoren niet aankomen en hoor ik ze feitelijk pas als ze gepasseerd zijn. Dus nee, loud pipes don't save lives.

Persoonlijk kan ik een mooi uitlaatgeluid waarderen, het mag best vol klinken en hoeft niet maximaal gedempt te worden. Maar zodra een motor veroorzaakt dat ik het op de borst voel of bijna een kilometer verder nog kan horen (ik woon op een klein kilometer van de N11 en kan in de zomer regelmatig motoren horen janken) gaat er toch echt iets goed mis qua geluidsproductie.

Maar ik vind bijv. de huidige AMG-auto's wat dat betreft net zo asociaal. Die wagens worden affabriek zo afgesteld dat ze pops en cracks geven bij het schakelen. Dat zijn vaak behoorlijk harde klappen. Omdat het basisgeluid voldoet, zijn deze constructies legaal, maar als je een weg woont of werkt waar dagelijks meerdere keren een dergelijke auto langskomt, wordt het heel snel heel irritant.

En waarom zoveel haat richting motoren? Ten eerste kan lang niet iedereen het geluid waarderen van een gillende 8.000 toeren makende motor. Sterker nog, dat zal alleen een select klein groep waarschijnlijk kunnen. Daarnaast is het percentage motoren dat uitgerust wordt met alternatieve uitlaten (vaak met als doel om juist meer geluid te produceren) aanzienlijk groter dan dat dit het geval is bij auto's. Dus de kans dat je een motor tegenkomt die veel lawaai maakt is verhoudingsgewijs dus ook een stuk groter.
En dan is er nog de rijstijl. Op basis van het motorgeluid kan je vrij goed horen dat met name de racers vaak tot hoog in de toeren worden getrokken, de toerentallen waarbij de geluidsproductie ook het hoogst is.
-tom-562 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:11:
Leuk dat jij als berijder er geen last van hebt, maar heb je ook oordoppen voor alle mensen waar je langsrijdt en die er wel last van hebben?
TWCRay schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:26:
[...]

Wat een treurnis zeg. Als je toch zo door het leven moet ;(

Die fietsers ook altijd, menen dat ze altijd met zijn 2-en naast elkaar moeten fietsen waardoor je niet effe lekker door kunt trekken..bah bah.
(Ah, geintje, ik erger me niet zo gauw als ik lekker met de motor op pad ben).

Waar ik wel een hekel aan heb zijn zure mensen, die zich overal aan ergeren. Leven en laten leven.
We wonen alleen ook in één van de dichtstbevolkte landen ter wereld, we staan op plek 29 met bovenons vooral stadsstaten en eilanden. Dat betekent dat om leven en laten leven te bereiken je rekening met elkaar moet houden. Dus ja, niet om ieder dingetje zeiken, maar ook niet moedwillig overlast voor anderen veroorzaken door bijv. open uitlaten te monteren en snappen dat als iemand aan een populaire of drukke weg woont weleens heel veel last zou kunnen hebben van motoren, terwijl het overige verkeer geen probleem is.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• twiFight
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Grotendeels wel eens met TS hier.

Het is inderdaad erg regiogebonden. Waar ik nu woon zijn het 90% auto's met kunstmatige plof en mislukte donuts. Ik heb in Almere gewoond en daar waren het uitsluitend motoren die over de rondweg scheurden. Nee, ik woonde niet aan de rondweg. Het stukje rondweg het dichtste bij zat zelfs op 70 meter, maar het hele stuk van ~2km werd gebruikt als piemelverlengstuk en je kon ze precies van stoplicht naar stoplicht horen racen.

De klacht van het niet kunnen verstaan van wat dan ook door de herrie herken ik ook. TV/film kijken? Zet maar een minuut op pauze. Een gesprek voeren met visite? Niet te verstaan. Door corona moet ik thuis klanten te woord staan. Lukt niet. Door mensen die willen 'leven en laten leven'.

De verontwaardigde reacties hier zijn ook typisch. Als jij motor rijdt en echt heus waar een stille motor hebt en echt heus waar niet herrie maakt, mooi! Dan gaat dit topic niet over jou en heeft niemand in dit topic een probleem met jouw hobbie. Net zoals dat iemand die schreeuwt op straat geen overlast veroorzaakt, maar hangjeugd die tot 3 uur in de nacht lopen te schreeuwen met muziek aan dat wel doen. En dat iemand die muziek aan heeft in de tuin geen overlast veroorzaakt, maar iemand die meerdere keren per week door de muren van twee huizen verderop nog te horen zijn wel.

Iedereen mag zijn hobbies hebben. Maar je mag geen overlast veroorzaken. Ik snap niet dat er dan mensen zijn die dan gelijk beweren dat je niets meer mag. 99% van de hobbies zijn ook prima te bedrijven zonder overlast. En dat doen miljoenen mensen elke dag zonder dat anderen daar last van hebben. Maar over die mensen gaan de klachten dus ook niet. Die klachten gaan over mensen die schijnbaar(?) denken dat hun hobbie alleen kan of alleen leuk is als ze er wel overlast mee veroorzaken. En toevallig gaat dit topic dus over motorrijders. De soort die overlast veroorzaken. En ja, er zijn ook mensen die motorrijden die dat niet doen. En ja er zijn ook mensen die op een andere manier overlast veroorzaken. Maar daar gaat de klacht van TS dus nu even niet over.

Overigens ben ik het volledig eens dat er gehandhaafd moet worden, maar ik ben oprecht benieuwd hoeveel dat plaatsvindt. Want nergens waar ik gewoond heb is na klachten de geluidsoverlast (langer dan een week) verminderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
twiFight schreef op zondag 6 juni 2021 @ 00:04:
Overigens ben ik het volledig eens dat er gehandhaafd moet worden, maar ik ben oprecht benieuwd hoeveel dat plaatsvindt. Want nergens waar ik gewoond heb is na klachten de geluidsoverlast (langer dan een week) verminderd.
In Nederland wordt er veel te weinig gehandhaafd op geluid. Hooguit dat 1x per jaar eens bij een TT een controle plaatsvind met een dB meter. Tuurlijk zal dat niet het enige zijn, maar echt gehandhaafd wordt er hier niet.

Zoals ik al aangaf heb je in Duitsland echt een groot probleem met te veel herrie. Boetes van 1000 euro zijn daar helemaal niet vreemd. Je ziet ook dat wanneer mensen een weekend met de motor naar Duitsland gaan ze de dB-killer er wel in stoppen en hier in Nederland er weer uit halen. Met een jaartje flinke controles op geluid met flinke boetes is veel van de extreme overlast op te lossen. In Duitsland rijd vrijwel niemand meer rond met een open uitlaat want binnen korte tijd heb je een dikke boete. In Nederland kan je prima 5 jaar lang ieder weekend 125dB uit je motor laten komen zonder problemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• fonsoy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 09:57
Woon hier aan bocht in een 50 km/h weg in een vrij slechte wijk. Dus de Golf GTI's en Mercedes A klasse's komen hier elke dag met hun rioolpijpen voorbij. Mijn woonkamerraam is ongeveer 10 meter van die bocht vandaan.
Vaak monteren ze ook nog goedkope bandjes waardoor ze lekker door de bocht heen glijden/piepen. En natuurlijk een lekker dikke aftermarket uitlaat.
Het wordt pas irritant als ze extreme 'pops & bangs' maken. Dat mag er echt uit. Er zijn uitlaten in de markt waar dit echt veel geluid maakt. Zowel bij motorfietsen als bij auto's, maar vooral bij auto's.

Die uitlaatgeluiden zelf zijn niet echt heel irritant. Er is een 0,01% auto die wel echt te luid is en buitengewoon vervelend is. Omdat ik mezelf dan 10-20 seconden lang dan niet kan horen praten.

Rij zelf ook motor. Gewoon standaard uitlaatje, en die maakt eigenlijk wel genoeg herrie. Op mijn vorige fiets zat een andere pijp maar die maakte ook nauwelijks lawaai. Prima eigenlijk.

Lenovo W520 - i7 2720QM - 8GB DDR3 1333Mhz - 1080p - Nvidia 1000M - 9 cell accu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JW1904
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 02-06 21:32
charrel schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:36:
@JW1904 https://www.motorbiscuit....ave-lives-is-safety-myth/
Schijn veiligheid en nog steeds irritant, apk lost niks op. Wegen afsluiten ook niet, elke groep heeft irritante mensen. Automobilisten, wielrenners, wandelaars, mountainbikers, vliegtuigen en ga zo maar daar. Hier rijdt dagelijks zo'n fiat 500 met turbo rond. Altijd luid pruttelend in 2 versnellingen lager dan ik er zou rijden. Bagger irritant, maar bereik niks met mijn irritatie. Kom maar op met flitspalen voor geluid, camera's voor peloton vorming van wielrenners of op de weg fietsen terwijl er gewoon een fietspad ligt ;) of probeer je energie ergens anders in te stoppen, oplossen doe je het toch niet. d:)b
Deels klopt het ook wel weer hoor.. Maar oh wat is het fijn als men gewoon aan de kant gaat als je aan komt rijden.

Al moet ik heel eerlijk toegeven dat het nu misschien zo is dat het niet meer op gaat in tegenstelling tot laten we stellen, 20 jaar geleden. De isolatie in auto's is inmiddels zo veel verbeterd dat menig hulpvoertuig (poltiie, brandweer, ambulance) niet meer te horen is vanaf een degelijke afstand, maar pas hoorbaar wordt als het te laat is: wanneer ze vlak op je bumper rijden omdat men niet gehoord wordt (immers was daar het project jaren geleden voor om een sirene toon via de radio laten af te spelen in de voertuigen om de hulpvoertuigen heen).
Kuusj schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:05:
[...]

Zo'n ploffende GTI is echter wel echt een veel beschaafder geluid in alle opzichten dan de meeste motoren. Nu hebben wij ook zo'n ploffend Duits geval op de oprit staan en ja je kunt best een brommetje genereren, maar dat is echt bij lange na niet zo belachelijk als sommige motorrijders. Dat het DSG geplof irritant is, ja, zeker waar. Een handbak versie doet het ook, maar een stuk minder.
De ploffende GTI'tjes gaan tegenwoordig iets verder dan motoren.. Die van mij ploft er ook wel eens een klap uit, maar pas op het moment dat je bovenin de bregrenzer zit; de GTI'tjes tegenwoordig (zelfs nieuwe auto's (waar een 'sport' pakket op zit) uit showroom geleverd ploffen al omdat het leuk is) klinken heel vaak alsof er een kanons-schot gelost wordt. En dan gaat men weer even heel kort op het gas zodat er weer een klap uit komt.
Anoniem: 1302638 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:55:
[...]

Ik wist niet dat er nog mensen waren die dat als serieus argument gebruikten.
Waarom worden wielrenners over het hoofd gezien? Omdat men zich sneller verplaatst dan wordt verwacht. Wedden dat als je er een pinpas bij de spaken doet, ze ineens veel beter opvallen?

Waarom zijn veel vol elektrische auto's voorzien van mechanisme (EQC, EQA, Smart, Tesla(?)) die een zoemend geluid produceren bij langzamere snelheden, zodat ze in ieder geval opvallen tijdens het langzaam rijden.

Menig motor is tegenwoordig zo stil dat het niet opvalt in het verkeer. Dat in combinatie dat men gewoon heel slecht spiegelt in het verkeer, is iets dat ik liever tegen ga door iets meer geluid te produceren zodat ik in ieder geval beter opval. Er zijn ook mensen die altijd met groot licht op rijden, maar naar mijn mening zorg je dan juist alleen maar meer voor gevaar.

Let wel dat ik het asociaal rijden hier dus helemaal niet goed spreek (wat vaak 1+1=2 samen gaat). Dus ja, hoe je het ook went of keert; "Loud pipes save lifes" (al zijn er grenzen)
sOid schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:56:
[...]

Dus: luide motor > gehoorbeschadiging > mensen merken je door gehoorbeschadiging niet meer op > nog luidere motor > repeat :+

Beetje een drogreden. Op de fiets maak ik ook geen geluid om op te vallen (afgezien van bel bij het inhalen).
Busted.
deepbass909 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:52:
[...]

En waarom zoveel haat richting motoren? Ten eerste kan lang niet iedereen het geluid waarderen van een gillende 8.000 toeren makende motor. Sterker nog, dat zal alleen een select klein groep waarschijnlijk kunnen. Daarnaast is het percentage motoren dat uitgerust wordt met alternatieve uitlaten (vaak met als doel om juist meer geluid te produceren) aanzienlijk groter dan dat dit het geval is bij auto's. Dus de kans dat je een motor tegenkomt die veel lawaai maakt is verhoudingsgewijs dus ook een stuk groter.
En dan is er nog de rijstijl. Op basis van het motorgeluid kan je vrij goed horen dat met name de racers vaak tot hoog in de toeren worden getrokken, de toerentallen waarbij de geluidsproductie ook het hoogst is.
Hah, grappig, bij 8000 toeren komt die van mij pas los, menig schreeuwer gaat tegenwoordig naar 14 - 17.000 toeren.

De racers komen dan ook pas los; even los van of het wel of niet legale snelheden zijn, een 600cc heeft bovenin het toerenbereik het meeste vermogen zitten, dus om een beetje vlot op gang te komen *moet* je met deze motoren al flink gas geven. Even los van het feit dat je er prima rustig aan mee kan rijden.

[ Voor 13% gewijzigd door JW1904 op 06-06-2021 00:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jeoh
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 12-05 16:34

Jeoh

blaat

JW1904 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 00:31:
Al moet ik heel eerlijk toegeven dat het nu misschien zo is dat het niet meer op gaat in tegenstelling tot laten we stellen, 20 jaar geleden. De isolatie in auto's is inmiddels zo veel verbeterd dat menig hulpvoertuig (poltiie, brandweer, ambulance) niet meer te horen is vanaf een degelijke afstand, maar pas hoorbaar wordt als het te laat is: wanneer ze vlak op je bumper rijden omdat men niet gehoord wordt (immers was daar het project jaren geleden voor om een sirene toon via de radio laten af te spelen in de voertuigen om de hulpvoertuigen heen).

[...]

Menig motor is tegenwoordig zo stil dat het niet opvalt in het verkeer. Dat in combinatie dat men gewoon heel slecht spiegelt in het verkeer, is iets dat ik liever tegen ga door iets meer geluid te produceren zodat ik in ieder geval beter opval. Er zijn ook mensen die altijd met groot licht op rijden, maar naar mijn mening zorg je dan juist alleen maar meer voor gevaar.

Let wel dat ik het asociaal rijden hier dus helemaal niet goed spreek (wat vaak 1+1=2 samen gaat). Dus ja, hoe je het ook went of keert; "Loud pipes save lifes" (al zijn er grenzen)
De sirene van een ambulance moet 115dB(A) zijn op 7 meter van de voorbumper. Deze is volgens jou al nauwelijks te horen in de auto, tot het te laat is. De grens voor een motor met een cilinderinhoud van 1000cc mag maximaal 106dB(A) zijn. Denk je nu nog dat het voor jouw veiligheid echt uitmaakt hoe luid jouw motor is, als ze blijkbaar al een geluid dat 9x zo luid is niet kunnen horen?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• cyberbetica
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-06-2022

cyberbetica

DevOpsen? CloudNation.nl

Het laatste citaat is wat een motorrijdende kennis mij vertelde.
Je kennis lult uit z'n nek.

Feit is dat wanneer er een aso met open pijp z'n motor opentrekt in de buurt van jouw balkon, je direct denkt "Zie je nou wel, alle motorrijders zijn asos!". Ondertussen is dat nummer 100 van de 99 motors die die dag voorbij gereden zijn, maar daar merkte je niets van.

Ik zit ook niet te wachten op die herrie en ben zelf motorrijder. Waarschijnlijk is het gewoon 1 (drugsdealer met boxerhelm) iemand in jouw buurt die de hele dag rondjes rijdt. Zoeen heb ik er in mijn straat ook, alleen dan op een scooter, rijdt 20 keer per dag af en aan. De meeste last hebben we van de petjes die rondjes door de McDrive 300 meter verderop rijden..

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Icephase
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11:11

Icephase

Alle generalisaties zijn FOUT!

Raar topic. Op de eerste pagina, een van de eerste reacties, stond al de uitkomst van een onderzoek naar geluidsoverlast van motoren op de lekdijk. Conclusie; het is niet aannemelijk dat motoren onaanvaardbare geluidsoverlast veroorzaken. Wel kan iemand overlast ervaren van motoren, maar dat is dus wat anders. Dat moet diegene, zoals TS waarschijnlijk ook, toch echt bij zichzelf zoeken...

De huidige regelgeving lijkt dus te voldoen, net als de huidige handhaving. Dat handhaving niet in 100% van de gevallen gebeurt, is helaas een feit waar we (ook TS) mee moeten leren leven. Als je strengere regels wilt, kun je gaan lobbyen maar tot die tijd kun je dus niet spreken van structurele geluidsoverlast door motoren.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jadjong
  • Nu online
Icephase schreef op zondag 6 juni 2021 @ 03:21:
Raar topic. Op de eerste pagina, een van de eerste reacties, stond al de uitkomst van een onderzoek naar geluidsoverlast van motoren op de lekdijk. Conclusie; het is niet aannemelijk dat motoren onaanvaardbare geluidsoverlast veroorzaken. Wel kan iemand overlast ervaren van motoren, maar dat is dus wat anders. Dat moet diegene, zoals TS waarschijnlijk ook, toch echt bij zichzelf zoeken...

De huidige regelgeving lijkt dus te voldoen, net als de huidige handhaving. Dat handhaving niet in 100% van de gevallen gebeurt, is helaas een feit waar we (ook TS) mee moeten leren leven. Als je strengere regels wilt, kun je gaan lobbyen maar tot die tijd kun je dus niet spreken van structurele geluidsoverlast door motoren.
Geluidsoverlast wordt gemeten volgens de machinerichtinglijn 1999, dat is volledig gericht op continu monotoon geluid over een 1 of 2 minuut gemiddelde. 15 seconde teringherrie valt dan mooi weg in 45 seconde krekels.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:56
Volgens mij zou dit topic na pagina 1 op slot hebben gekund, er is nu slechts een discussie of je wel of niet geërgerd mag zijn. En helaas veel mensen zijn heel snel op hun grens :P
Volgens mij zijn er al voldoende regels en is het allemaal wel duidelijk, alleen net als met zoveel zaken lijkt er een patroon te ontstaan.
We hebben regels, heeeeeel veeeel regels en deze regels worden eigenlijk ieder jaar steeds meer.
Daarnaast hebben we onze blauwe vrienden die de regels moeten handhaven. Handhaven kost tijd en met meer regels steeds meer tijd. Want er komen op alle vlakken nieuwe regels bij en er moeten ergens prioriteiten gesteld worden. Zo krijg je de situatie dat er wel regels zijn, maar eigenlijk niemand die deze effectief kan handhaven en zo hebben we een papieren werkelijkheid (de regels) en de echte werkelijkheid (handhaven gaat niet gebeuren).
Ik ben geen motorrijder, maar ik zie genoeg motorrijders voorbij komen die echt geen overlast veroorzaken. En daarnaast een kleine groep die de motor als aandachttrekkerij gebruiken en regelmatig solliciteren als vangrailbekleding. Ik moet er altijd een beetje om gniffelen die herriefietsen...
Handhaving is gewoonweg te ingewikkeld geworden en volgens mij wordt er eigenlijk niet actief iets aan gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
[...]

Maar ik betaal wegenbelasting, jij geen heggenschaarbelasting :+
Dus mag de weg gebruiken zoals ik het wil.
cyberbetica schreef op zondag 6 juni 2021 @ 01:26:
[...]
Ondertussen is dat nummer 100 van de 99 motors die die dag voorbij gereden zijn, maar daar merkte je niets van.
Hoewel niet over motorrijders, maar wel over de meerderheid :

De meerderheid is irrelevant, in dit soort zaken

[ Voor 42% gewijzigd door FreshMaker op 06-06-2021 09:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

Misschien heb ik e.e.a. in de OP wat gechargeerd genoteerd, maar ik heb echt wel ervaring. Je kan je film en je bezoek niet meer kan horen omdat de balkondeur in een andere kamer openstaat wanneer er een motorrijder stoer optrekt. Tegelijkertijd mogen duizenden anderen in de buurt ook meegenieten van deze stoere leren bonk! Echt bijzonder asociaal.
Niet misschien, maar dat terzijde.

Overlast is een subjectief gebeuren. Als je tegen iets bent lijkt het allemaal veel erger.

Om hoeveel keer gaat het één keer per dag/per uur? tien keer per uur? (if so, waar is dat dan precies?)

je kan dan een paar seconden elkaar even moeilijk verstaan, lastig idd, asociaal, idd.

maar beperkt je tot de feiten: Het probleem is niet de motorrijder in het algemeen, er zijn motorhooligans (je mag zelf invullen hoeveel procent) die niks liever doen dan de boel eens lekker laten janken.
al eens bij de politie langs geweest? Als ze zoveel herrie maken rijden ze wrs ook te hard, mooi meetmomentje zou ik zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens

Tens

let me drink about it

FreshMaker schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:04:
Maar ik betaal wegenbelasting, jij geen heggenschaarbelasting :+
Dus mag de weg gebruiken zoals ik het wil.
denk dat links rijden toch niet zo'n goed plan is.......

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-06 13:50
Jazzy schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:20:
[...]
Je mist het punt. Ik gedraag me gewoon sociaal
[...]
Maar als het echt zo moet dan kunnen ze het krijgen ook
[...]
Kijk een keer naar de conflicttheorie van Glasl, Het klinkt alsof je dan ruim in fase 3 zit hard op weg naar fase 4 bent.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:56
Bij de startpost waren we al een eind op weg in Fase 3.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Tens schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:31:
[...]

denk dat links rijden toch niet zo'n goed plan is.......
Waarom niet ?
In Engeland en Japan werkt dat ook prima

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Je pakt de motor rijders er wel makkelijk uit met alle posts hierzo :)

Ik vind het zelf ook mega asociaal als je het nodig vind om een gigantische takke herrie te produceren. Waarom? Krijg je daar een bolle broek van ofzo.... Denk je dat iedereen die jou hoort dan denkt "zo die persoon is echt zo ontzettend cool he". Het is echt kansloos puber gedrag imo. Zeker als je als volwassene denkt dat het ok en cool is om zoveel overlast te produceren.
Zijn trouwens niet alleen motoren hoor. Auto's doen gezellig mee afgewisseld met een knetterende brommer of quad.
Maar dan vooral die droeftoeters die het om 11 uur savonds door de weeks nodig vinden om al knetterend door een woonwijk te racen. Hoe zielig ben je dan. Al ga je op de snelweg ff proberen om aan je mannelijkheid te werken prima maar blijf lekker weg uit de bebouwde kom.

En het meest frustrerende is dat je er eigenlijk niets aan kan doen. Politie controleert hier amper op en je kan ook niet iemand rapporteren want dan zijn ze al weer uit het zicht. Wat mij betreft mogen ze een stuk strenger op dit hufterbeleid controleren.

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

Pagina: 1 2 ... 6 Laatste

Dit topic is gesloten.