Vorige week mijn Q4 advanced edition 45 geleverd gekregen. Op wat knulligheden tijdens de aflevering na (kentekenplaat voor scheef gemonteerd, instructieboekje in een kartonnetje (schijnt de nieuwe standaard te zijn)), inmiddels al bijna 1000km met veel plezier kunnen rijden ermee. Wat eerste ervaringen delen:
- De app werkt! Aanmelden als hoofdgebruiker ging niet makkelijk, maar na een keer of vijf een foutmelding aan het eind van de aanmeldprocedure lukte het daarna opeens wel. En nu werkt op afstand het laadpercentage aanpassen (timer nog niet geprobeerd), klimaatregeling starten, navigatie bestemming versturen.
- Een van de eerste ritten was het terughalen van de caravan (ongeveer 1000kg met belading), op 170km van huis. Spannend of dat gehaald zou worden, want een snellader opzoeken met de caravan erachter had ik niet zo'n zin in. Vrij snel werd duidelijk dat ik het zou halen, al was het krap en maar goed dat ik de accu net voor vertrek op de camping tot 100 procent had kunnen laden. Gemiddeld verbruik was 36.5kwh/100km, bereik dus net iets boven de 200km. En dit met grootste deel van de weg met 96km/h op de teller (gps 93). Los van bereik: heerlijke caravantrekker, altijd koppel en weinig te merken van de caravan. Maar ermee naar Zuid Frankrijk zal ik niet gauw meer doen, als je elke 1,5 tot 2 uur moet laden.
- Eerste snellaadsessie ook gehad: soc van 19 procent. Laadsnelheid ging direct naar 130kw, prima dus.
- Comfort prima, wat stugger dan mijn Franse voorloopauto, maar dat was ook te verwachten. Blij geen sportonderstel te hebben besteld.
- Enorm verschil in verbruik tussen snelweg of geen snelweg en tussen 100 en 120 of 130. Alleen in de stad rijdend (in B stand) gaat het verbruik vrij gemakkelijk onder de 18kwh, soms zelfs onder de 15. Zodra ik de snelweg op ga (en dan in de D stand), gaat het verbruik snel naar de 20-21kwh, als ik 120 ga rijden loopt het snel op richting 25kwh, 130 nog hoger. Dat laatste rijd ik dan alleen nog maar als ik haast heb en genoeg bereik.
- Al met al heel tevreden, drie dingen die nog wat raar zijn, en ik het dikke instructieboek nog eens voor moet doorlopen: 1. Lastig om van mijn eigen oprit af te rijden, de auto lijkt steeds weer te willen remmen. Misschien omdat hij vrij dicht bij een heg geparkeerd staat. 2. Geen idee waar de start stop knop voor is: zodra ik op de bestuurdersstoel ga zitten is hij aan en kan ik hem in D zetten en wegrijden. 3. Bellen via mmi menu lukt niet, gebeld worden wel en als ik de oproep start op mijn telefoon, gaat het ook gewoon via de carkit.