Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 99 ... 137 Laatste
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Nu online
Gerardvhgn schreef op zondag 21 augustus 2022 @ 13:45:
[...]

Zat ook even te kijken, maar lijkt dat e-flux überhaupt alleen met rfid-kaart werkt en niet met app: https://e-tron.charging-service.audi/web/audi-nl/map en filter dan op e-flux, > 50 kW en app. Ik krijg dan 0 resultaten?
Je hebt gelijk. Dank d:)b
Bij het betreffende laadpunt staat alleen rfid aangegeven terwijl als ik een ionity op de route voor morgen selecteer daar ook de app bij staat. Ben alweer wat gerust gesteld.
Morgen onderweg maar eens bellen met de e-tron help desk en hopelijk dat ze de kaart direct kunnen vrijschakelen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 13:36
Babavers schreef op dinsdag 9 augustus 2022 @ 17:03:
[...]

Bij mij werkt de draadloze MMI koppeling ook regelmatig niet (Android Auto, niet Carplay). Ik dacht eerst ook dat dat met Audi te maken had, maar heb dan ondervonden dat het vaak wel terug werkt door de telefoon even op flight mode te zetten en dan terug normaal. Ik ben er nog niet helemaal uit en het gebeurt nu ook steeds minder vaak maar ik denk nu toch eerder dat het een bug van Android en/of AA is. Test het eens zou ik zeggen.
Wat die 69 kW betreft is er toch iets niet OK volgens mij. Dat is een belangrijker reden om naar de dealer te gaan lijkt me. Ik heb ook zo'n 2021 model met de oude software en alle problemen die hier de revue passeren, maar dat probleem heb ik niet. Ik heb nog maar een paar keer aan een snellader gestaan, telkens met ruim meer dan 10% tot zelfs ca. 20% in de batterij en desondanks gaan die snelladers van Ionity en Fastned bij mij direct naar 125 kW en zelfs iets meer. Ook bij koud weer. En dat scheelt wel bij zo'n lange reis...
Volgende week waarschijnlijk naar Zwitserland en terug. Ik ben benieuwd of het zich bevestigt en zal nadien iets posten.
Belofte maakt schuld....
Ik ben terug van de uitstap naar Zwitserland. Voor mij de eerste ervaring over grenzen heen. Ten eerste kan ik bevestigen dat mijn wagen de laadcurve perfect volgt en zelfs overtreft denk ik. Bij lage SoC gaat het laden probleemloos naar 125 kW en meer, ook als ik begon te laden met 28% SoC. Het is met mijn ervaring dus een fabeltje te denken dat je laag genoeg moet starten om uberhaupt met 125 kW te kunnen laden. En ook bij 80% SoC heb ik nog steeds ruim boven de 60 kW zoals het hoort. Dat ging zonder uitzondering zo, zowel op laadpalen van Ionity, Fastned als Eon. Tot daar het goede nieuws.
Daarnaast vind ik toch nog altijd dat elektrisch rijden over lange afstand een stressrijke ervaring is. Het is jammer genoeg nog altijd niet het niveau van early adopters en geeks ontgroend. Percentueel denk ik dat 30% van de laadpalen die ik gezien heb in pan lagen. Daarnaast staan er zogenaamde publieke palen achter privé afsluitingen. Er zijn er die mijn RFID badge niet wilden lezen (Ionity), ofschoon roaming OK was. Van ellende dan maar met creditkaart betaald. Dat lukte gelukkig, en maar goed dat ik zo'n elektronische code-generator bij had want die website (in combinatie met mijn bank KBC) eiste die confirmatie. Met de KBC-app lukte het niet, alleen dus via dat kaartlezertje. (--> hint voor Belgische rijders die een Mastercard van KBC hebben : leg zo'n kaartlezertje in je auto !!!). Bij een andere paal (Eon) kon enkel de RFID badge gebruikt worden. Maar helaas wilde die authenticatie maar niet lukken ofschoon ik wist dat dat moest kunnen (roaming OK). Ik had weinig alternatief. Na veel vloeken en tieren nog maar eens geprobeerd en dan ging dat plots wel. Reden onduidelijk. In Zwitserland had ik mijn voorzorgen genomen door op voorhand een account aan te maken bij evpass (lader kort bij mijn verblijfplaats) en die te linken aan mijn creditkaart. Ik dacht vooruitziend te zijn, maar dat ging dan ook weer de mist in toen puntje bij paaltje kwam omdat mijn GSM-contract geen roaming toelaat op mobiele data in Zwitserland. Zonder internetverbinding kon ik dus niets doen met die app aan die snellader. En dan heb je nog al de tegenspraken in de verschillende apps. Daar zitten zoveel onjuistheden in, vrij al dan niet, in panne al dan niet, publiek al dan niet, openingsuren in geval van ingesloten achter hek,.... Je kan er gewoon niet op vertrouwen. Ik heb slechts 2x een plug&play ervaring gehad en dan nog alleen maar omdat ik goed op voorhand uitgezocht had of me niet weer een verrassing te wachten stond voor zover ik over de informatie beschikte waar ik op kon voortgaan. Aan al de andere laadstations was er altijd wel iets dat mis ging. Enfin, je kan het niet verzinnen of het gebeurde.
Ik vind het dus absoluut geen positieve ervaring en het is allemaal wel goed gekomen omdat ik zowat van alle markten thuis ben om oplossingen te zoeken. Maar de tijd die dat allemaal kost om dat allemaal uit te pluizen... Voor mij is EV-rijden over lange afstanden in Europa nog lang niet OK voor Jan Modaal.
Terwijl het allemaal zo eenvoudig zou kunnen. Tesla toont het. Gewoon inpluggen en laden. Elke auto heeft immers een unieke code die het uitwisselt met de lader. Een centrale databank volstaat om kosten door te sluizen. Klaar. Daar moet op ingezet worden en zolang dat niet is, zal de laadstress blijven vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 30-05 07:49
Helaas, helaas. De Q4 staat voor reparatie bij de garage. Foutmelding "elektrische installatie: storing!". Eerst ging ie nog wel eens weg, dit keer bleef íe. Auto laten uitlezen en blijkbaar was er een heleboel mis.

Overigens direct gevraagd of er een SW update was, maar die was er helaas niet.

We gaan het zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
deboss65 schreef op donderdag 18 augustus 2022 @ 08:10:
[...]

Geleverd afgelopen mei:

Geen privacy melding, alleen een welkom scherm bij opstarten.

Laadsnelheid bij die ene keer dat ik bij een snellader stond: 131kW

Bij de app zie ik of de boel op slot staat, waar de auto staat , of hij aan het laden is en zo ja hoe snel en wanneer klaar, en laaddoel veranderen. Op slot zetten met de app gaat niet.
Klimatisering aanzetten werkt ook maar met de laadtimers weet ik niet of dat nu beter is dan een 2 maand geleden.

Ik moet zeggen sinds de laatste app update is het stabieler. In het begin was het sub optimaal zal ik maar zeggen. Ondanks dat mijn Q4 is uitgeleverd na maart dit jaar en voorzien van iets recentere on board firmware.
Het vermoeden is alleen dat diegenen die nog met software van voor maart/april rondrijden niet optimaal zullen profiteren van de app updates.
Geen stomme melding, een hogere laadsnelheid en JE ZIET WAAR DE AUTO STAAT EN OF IE OP SLOT IS?!

The dream :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 15-06 11:26
Kreeg vandaag een uitnodiging om de data plug voor Audi Connect plug and play te laten installeren.

Hebben meer mensen die? Het enige dat me eigenlijk boeit is ritregistratie.
Tankinhoud zie ik al via de app, en parkeerlocatie biedt de app ook.
En serviceafspraken, maar dat hoeft voorlopig toch niet.

Kortom: heeft het ding zin?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 10:29
sohus schreef op vrijdag 19 augustus 2022 @ 19:05:
[...]

Heb hetzelfde gehad. Gok dat er bij een nieuwe update gewoon wel goed gaat, denk dat er een fout in zit. Maak me er niet zo zorgen over want alles werkt verder prima.
Even een update:

Ik heb al een maand geen storingen meer. Zojuist ook een laadtimer gestart, ging foutloos. Kan de auto via de app gewoon blijven benaderen. Laaddoel van 80% naar 100% aanpassen tijdens het laden werkt nu ook, werkte voorheen ook niet zonder dat de hele boel in storing sloeg.

Ben op dit moment (lees: op dit moment, zoals het laatste maand werkt) 100% tevreden over de app los van wat UX dingen. Over de techniek/hardware van de auto was ik al tevreden.

Dus mijn advies voor nieuwe kopers is van WAIT naar BUY gegaan. Prima auto nu!

[ Voor 9% gewijzigd door sohus op 23-08-2022 09:34 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorik
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-06 21:08
sohus schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 09:23:
[...]
Dus mijn advies voor nieuwe kopers is van WAIT naar BUY gegaan. Prima auto nu!
Beetje jammer dat na een BUY je nog bijna 2 jaar WAIT moet doen voor je erin rijdt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sohus
  • Laatst online: 02-03 10:29
Jorik schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 14:32:
[...]

Beetje jammer dat na een BUY je nog bijna 2 jaar WAIT moet doen voor je erin rijdt...
Haha zo had ik hem nog niet bekeken. Maar dat is bij veel auto's zo, en waar het niet zo is, die zijn gewoon veel minder populair/goed dus vanuit die optiek is het verklaarbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Wing-
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-05 15:11
-Wing- schreef op maandag 15 augustus 2022 @ 12:30:
Nog iets anders: heeft iemand al een onderhoudsbeurt gehad? Ik kreeg een mailtje dat de dealer vond dat het tijd daarvoor is. Ik kan nergens echte onderhoudsintervallen vinden voor de Q4. Ik vInd het namelijk vrij snel (bouwmaand 7-2021, levering 10-2021) met nog geen 20k op de teller...
Inmiddels gevonden wat de service interval is. Er wordt op de Audi site volgens mij niets daarover gezegd. In de handleiding gevonden dat in de MMI service interval van de auto te vinden is: er staat bij dat de eerstvolgende geplande onderhoud in inderdaad augustus moet zijn, maar wel pas in het volgende jaar. Ik vind het maar een vreemd verhaal dat de dealer mij een jaar te vroeg uitnodigt… lekker aan onderhoud verdienen terwijl deze niet nodig is, maar ik dacht hier gelezen te hebben dat ze het juist superdruk hebben en niet binnen afzienbare tijd ruimte hebben voor onderhoud en reparaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 02:03
-Wing- schreef op dinsdag 23 augustus 2022 @ 20:57:
[...]

Inmiddels gevonden wat de service interval is. Er wordt op de Audi site volgens mij niets daarover gezegd. In de handleiding gevonden dat in de MMI service interval van de auto te vinden is: er staat bij dat de eerstvolgende geplande onderhoud in inderdaad augustus moet zijn, maar wel pas in het volgende jaar. Ik vind het maar een vreemd verhaal dat de dealer mij een jaar te vroeg uitnodigt… lekker aan onderhoud verdienen terwijl deze niet nodig is, maar ik dacht hier gelezen te hebben dat ze het juist superdruk hebben en niet binnen afzienbare tijd ruimte hebben voor onderhoud en reparaties.
Ik heb hier ook contact over gehad met mijn dealer. De Q4 heeft na aflevering een eerste interval van 2 jaar of 60k kilometer. Vonden zij ook bijzonder, maar er valt nu eenmaal niet veel te sleutelen aan een EV…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardvhgn
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-04 13:52
<servicemededeling>Voor diegenen die de Stekker-app gebruikten, deze werkt weer...</servicemededeling>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
Gerardvhgn schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:05:
<servicemededeling>Voor diegenen die de Stekker-app gebruikten, deze werkt weer...</servicemededeling>
Goed nieuws !! Ook voor de 2021 modellen met de gebrekkige MMI-software? Die hebben er immers het meeste baat bij aangezien bij die versie uitgesteld laden nog niet voorzien werd via de Audi MMI.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardvhgn
Babavers schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:20:
[...]

Goed nieuws !! Ook voor de 2021 modellen met de gebrekkige MMI-software? Die hebben er immers het meeste baat bij aangezien bij die versie uitgesteld laden nog niet voorzien werd via de Audi MMI.
Bij mij werkt het, en ja..ik heb ook de brakke software ;)
Moest alleen de auto opnieuw koppelen in de app van stekker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
Gerardvhgn schreef op woensdag 24 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

Bij mij werkt het, en ja..ik heb ook de brakke software ;)
Moest alleen de auto opnieuw koppelen in de app van stekker
Net geprobeerd. Werkt nog steeds niet bij mij. Het laden wordt gewoon niet onderbroken net zoals de laatste keren dat ik probeerde. Het enige dat bij mij gebeurt als er uberhaupt iets gebeurt is dat hij het laaddoel op een onvoorspelbaar moment in het midden van de nacht naar 100% brengt (zonder dat ik dat gevraagd heb) en dat ik mijn wagen 's morgens dus 100% opgeladen vind terwijl ik dat helemaal niet wilde. De kans is reëel dat dat vannacht weer gaat gebeuren terwijl hij nu al onuitgesteld oplaadt tot 80%. Zo heb ik er dus niks aan....
Update : vanmorgen inderdaad moeten vaststellen dat de wagen weer tot 100% opgeladen is. Om 00:45 is mijn lader terug in gang geschoten tot kort voor 03:00 terwijl ik wilde opladen tot 80%.

[ Voor 10% gewijzigd door Babavers op 25-08-2022 08:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• dolfg
De buurman werkt bij Audi. Ik had ook deze kunnen kopen. Alhoewel, 129.000 euro is wel heel veel. Maar… wat een bak, deze e-tron GT!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4mzI0gP5omzMgOuw5YzgxFA-_PM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UHO2eV65oewL57HNgdvxge6R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ryTjs8YDHrsr2Q3au9q_1DfkH3s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oi1ipTrZBIZ7voJZH0ZBbfbm.jpg?f=fotoalbum_large

• Nismod
dolfg schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:10:
De buurman werkt bij Audi. Ik had ook deze kunnen kopen. Alhoewel, 129.000 euro is wel heel veel. Maar… wat een bak, deze e-tron GT!

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ontwikkeld door Porsche. Werkt idd een stuk beter ;-)!

• purelyatom
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 22-10-2024
Hmm, in vergelijking met hierboven heb ik oude troep:

MMI software versie: release-35.12-2113-SNAPSHOT-29.03.2021-13:43:23
Software version: 3608

Ik hoop dat ze 't snel updaten. Een hogere laadsnelheid zou lekker zijn, naast die irritante hoofdgebruiker melding fixen.

• MetaalMan
  • Laatst online: 10:44
Nismod schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 08:37:
[...]

Ontwikkeld door Porsche. Werkt idd een stuk beter ;-)!
Off-topic: een collega heeft getwijfeld en is voor de Porsche-variant gegaan (exact: Taycan 4 Cross Turismo). Was ook nog eens voordeliger tegen min of meer dezelfde uitrusting en hij vond de stoelen beter zitten. Hij is er erg tevreden mee. Snap ik ;)

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-06 10:30
purelyatom schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 09:15:
Hmm, in vergelijking met hierboven heb ik oude troep:

MMI software versie: release-35.12-2113-SNAPSHOT-29.03.2021-13:43:23
Software version: 3608

Ik hoop dat ze 't snel updaten. Een hogere laadsnelheid zou lekker zijn, naast die irritante hoofdgebruiker melding fixen.
Ik krijg hier steeds meer de indruk dat de algemene verwachting is dat v3608 OTA geupdated zal worden, maar de Q4 kan geen OTA als het gaat om dit OS. Tevens heb ik het idee dat de schijnbare kleine MMI updates die we momenteel voorbij zien fladderen ook bedoeld zijn als bliksemafleider om ons gebruikers het idee te geven dat ze druk bezig zijn en dat we vooral niet moeten denken dat er niks gebeurt....

Ofwel: don't get your hopes up!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Nu online
Modeljaar 2023 staat sinds vandaag in de configurator. Naast de toevoeging van de 45 en de prijsverhoging (mijn configuratie van 10-21 is van 63.132 naar 69.428 gegaan. Voor dat geld had ik 'm nooit gekocht) zijn dit 2 nieuwe toevoegingen:

- Parkeerassistent plus is "gratis" toe te voegen bij Assistentiepakket Plus
- Marter afweersysteem toe te voegen 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chirezza
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 14:41
Maurice- schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:42:
Modeljaar 2023 staat sinds vandaag in de configurator. Naast de toevoeging van de 45 en de prijsverhoging (mijn configuratie van 10-21 is van 63.132 naar 69.428 gegaan. Voor dat geld had ik 'm nooit gekocht) zijn dit 2 nieuwe toevoegingen:

De 35-versie is er ook uit zie ik. De oorspronkelijke startprijs voor een Q4 was € 48.192,00 is nu €59.160,00.

• the-hyrax
Maurice- schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:42:

Wat is een marter afweersysteem?

• Maurice-
  • Nu online
the-hyrax schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 12:27:
[...]

Wat is een marter afweersysteem?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XN4dgxhkYdyuj-gBS4A3aLUVuQI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mVHyk57kWZmrXnl0WK8oh1UM.jpg?f=fotoalbum_large

• the-hyrax
Jeetje, ik configureer net mijn model en die is van 69K naar 75K gegaan

• the-hyrax
Luke the Duke schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 11:12:
[...]

Ik krijg hier steeds meer de indruk dat de algemene verwachting is dat v3608 OTA geupdated zal worden, maar de Q4 kan geen OTA als het gaat om dit OS. Tevens heb ik het idee dat de schijnbare kleine MMI updates die we momenteel voorbij zien fladderen ook bedoeld zijn als bliksemafleider om ons gebruikers het idee te geven dat ze druk bezig zijn en dat we vooral niet moeten denken dat er niks gebeurt....

Ofwel: don't get your hopes up!
Toen mijn Q4 dus voor reparatie stond (overigens: "we hebben niks kunnen vinden") heb ik nog gevraagd of ze hem kunnen updaten. Nou, nee, omdat er dus geen reparatie is uitgevoerd hebben ze hem dus niet aan de computer gehangen om te controleren voor updates en dat mag blijkbaar alleen als er daadwerkelijk iets mis is of inderdaad een reparatie voor moet worden uitgevoerd...

• -Muncky-
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 11:27
Voor diegene die een Q4 hebben (besteld): waarom gekozen voor een Q4 en niet voor een Model Y?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Laatst online: 15-06 10:30
-Muncky- schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 13:39:
Voor diegene die een Q4 hebben (besteld): waarom gekozen voor een Q4 en niet voor een Model Y?
Ik zou ook nooit een T-Ford gekocht hebben. Tesla is voor mijn geen auto maar een tablet op wielen. En ja, ik ben best wel jalours op de software kant van het verhaal maar ik verkies toch primair een mooie auto.

• purelyatom
Blijft vervelend, sta je naar 80% te laten bij 150kw CCS2, komt 'n Skoda Enyak later aan (ik sta al te laden) en rijd eerder weg. Hoezo voorsprong? :)

Wat ik zeggen wil: Kom maar door met sneller laden!

[ Voor 15% gewijzigd door purelyatom op 25-08-2022 16:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oske
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 18-05-2024
Die kan natuurlijk ook alleen het nodige geladen hebben om tot volgende (eind)bestemming te komen of was minder leeg gereden waardoor ie korter aan het laden is…

• purelyatom
Persoonlijk vind ik de Model 3, X en Y niet mooi, alleen de model S, verder te veel spookverhalen gehoord over de kwaliteit. Verder vind ik de software van Tesla wel geniaal, zeker icm Supercharger netwerk.

• purelyatom
Oske schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 16:44:
Die kan natuurlijk ook alleen het nodige geladen hebben om tot volgende (eind)bestemming te komen of was minder leeg gereden waardoor ie korter aan het laden is…
Dat kan absoluut, hij heeft 'r net wat korter gestaan dan ik uiteindelijk, ik moest van 16% naar 80%. Op geen moment heb ik meer dan 128kWh gehaald. Volgende keer maar met minder % proberen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolfg
Mijn overbuurman heeft een model Y. Rechterachterportier is beschadigd bij een aanrijding.
Wachttijd voor een nieuwe deur is zo’n 3 maanden. Moet uit Amerika overgevlogen worden.
Ik zou er niet voor kiezen.
En als ze naar elkaar staan weet ik helemaal waarom een Q4 fijner is, of iig mooier.
Dan nog maar even gastgebruiker. 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EVfan
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07:29
Lijkt me een marterafweer systeem van het merk “stop and go”.
Kost rond de 145€, inbouw is een half uurtje.
Dus wel een forse prijs als je dit meebestelt. Heb dit achteraf in mijn ETron 55 laten inbouwen.

Mitsubishi Electric PUZ-WM 112YAA; ERPT20X-VM2E; PV 3900 Wp ZW, 3900 Wp NW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Simon.Q4
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 15-06 20:54
Ik hwb een vraag aan mensen die 19 inch velgen hebben. Hoeveel zijn jullie gemiddeld verbruik op de autosnelweg?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Oske
Ik heb de standaard 19 inch velgen en warmtepomp, zit veel in de auto en wilde maximale range beschikbaar hebben. Afhankelijk van mijn rijstijl kan ik 15,5kWh - 19kWh/100km halen. Ik rij vlot door en hou me aan de max snelheden of een paar km harder. Ga ik echt ‘planken’ dan gaat het richting 20-22kWh. Op vakantie naar Frankrijk met volle bepakking plus 5 personen over 3600 km is mn gemiddelde 18,6kWh geweest. 400-450km range is bij mij dagelijks dus reëel. Doe ik echt mn best om optimaal zuinig te rijden dan kom ik rond de 490km range

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10:57
Simon.Q4 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:48:
Ik hwb een vraag aan mensen die 19 inch velgen hebben. Hoeveel zijn jullie gemiddeld verbruik op de autosnelweg?
Wat vind jij snelweg? :) 95 op de rechterbaan of 140 na 19 uur/op de tolweg in Frankrijk of zelfs 160 op de autobahn? Ook heeft het weer een grote invloed. Dit kan van 15kWh/100km gaan tot 30kWh/100km.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Oske schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 09:12:
Ik heb de standaard 19 inch velgen en warmtepomp, zit veel in de auto en wilde maximale range beschikbaar hebben. Afhankelijk van mijn rijstijl kan ik 15,5kWh - 19kWh/100km halen. Ik rij vlot door en hou me aan de max snelheden of een paar km harder. Ga ik echt ‘planken’ dan gaat het richting 20-22kWh. Op vakantie naar Frankrijk met volle bepakking plus 5 personen over 3600 km is mn gemiddelde 18,6kWh geweest. 400-450km range is bij mij dagelijks dus reëel. Doe ik echt mn best om optimaal zuinig te rijden dan kom ik rond de 490km range
Dat is echt een flink verschil met mijn e-tron (fat dus). Gemiddeld zit ik op 25 kWh, zonder heel gek te doen.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcCar
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-03 12:21
Simon.Q4 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 07:48:
Met iets grotere velgen (20") en de 50 Qattro: haal ik op de snelweg (ACC op 110) in de zomer toch onder de 20 kWh. Zomervakantie (zie eerdere post) met dakkoffer, 100kg+ bagage en 4 volwassenen 22,2 kWh

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 09:01
purelyatom schreef op donderdag 25 augustus 2022 @ 15:19:
Blijft vervelend, sta je naar 80% te laten bij 150kw CCS2, komt 'n Skoda Enyak later aan (ik sta al te laden) en rijd eerder weg. Hoezo voorsprong? :)

Wat ik zeggen wil: Kom maar door met sneller laden!
Ik stond laatst te laden, komt er een Zoe aan die rijdt door zonder te laden.....bizar gewoon. 8)7
Wat ik zeggen wil: Laden kan mij niet snel genoeg gaan!

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vincentvs93
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 15-06 22:37
Dean Martin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

Dat is echt een flink verschil met mijn e-tron (fat dus). Gemiddeld zit ik op 25 kWh, zonder heel gek te doen.
mee eens. Maar Etron is ook al snel 400kg zwaarder he. Voor het gunstigste verbruik moet je hem niet rijden, maar verder tot nu toe een heerlijke auto:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Nu online
vincentvs93 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

mee eens. Maar Etron is ook al snel 400kg zwaarder he. Voor het gunstigste verbruik moet je hem niet rijden, maar verder tot nu toe een heerlijke auto:)
Maar inmiddels is een Q4 45 Advanced net zo duur als een e-tron uit voorraad. Ze lijken een beetje de weg kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travish
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Kleine update naar aanleiding van mijn bezoek aan de Audi dealer vandaag: Vlgs de ev specialist daar mist de Q4 van de eerste generatie (modeljaar 2021) de functie “ gebruiksbeheer” aangezien het volgens hem niet alleen met software te maken heeft verwacht hij ook in de toekomst geen oplossing. Of ik kan leren leven om bij de start van iedere rit de privacy melding te accepteren!!!!!!

Verder had de auto vanaf november tot nu een hele serie foutmeldingen, deze zijn gereset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kju
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:23

Kju

Maurice- schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 18:25:
[...]

Maar inmiddels is een Q4 45 Advanced net zo duur als een e-tron uit voorraad. Ze lijken een beetje de weg kwijt.
Facelift komt er aan dus de voorraad moet weg..

PSN: Kjujay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 14-06 16:31
Dean Martin schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 12:58:
[...]

Ik heb de 55 fat e-tron en zit momenteel met de hoge temperaturen rond de 20.5-22.5kwh per 100km. Staat hij wel in de efficiency mode..
Max snelheid rond de 105 kmh op voornamelijk snelweg met zo nu en dan even het pedaal op de bodem. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
-Colossalman- schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 20:42:
[...]

Ik heb de 55 fat e-tron en zit momenteel met de hoge temperaturen rond de 20.5-22.5kwh per 100km. Staat hij wel in de efficiency mode..
Max snelheid rond de 105 kmh op voornamelijk snelweg met zo nu en dan even het pedaal op de bodem. :P
Ik rij altijd in Comfort -S (ook een 55) en zit op 25 gemiddeld. Maar indien snelweg altijd 130 of 160 ;)

[ Voor 4% gewijzigd door Dean Martin op 26-08-2022 20:45 ]

The best is yet to come

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JMN34
  • Laatst online: 18-01 21:50
Ik volg dit forum al een tijdje met intresse. Veel handige tips en (deels) herkenbare verhalen.
Afgelopen weken op vakantie geweest (Audi Q4 40 adv. launch edition), eerst Zwitserland en vervolgens naar zuid Frankrijk en nadien midden Frankrijk. Mogelijk helpen een aantal zaken ook voor anderen dus hierbij ook mijn ervaringen:

- Actieradius is prima en navigatie van Audi komt over het algemeen met goede voorstellen. Af en toe wel gechallenged middels het gebruik van ABRP. Het enige wat ik nog zoek is een optie wanneer je ervoor kiest om verder te rijden (en dus het voorstel voor laadstation obv voorstel van audi te negeren) dat Audi dan zelf ervoor kiest om een volgend station te pakken. Nu blijft de navi je terug sturen en enige oplossing (die ik heb gehanteerd) was route cancelen en opnieuw de eindbestemming invoeren. Ik heb ook hele stukken gewoon 100 - 110 km/u gereden in het begin. Mijn verbruik ligt in het algemeen tussen 15.5 KWh en 18.5 KWh (inclusief fietsendrager erachter).
- Laadopties in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland waren ruim voldoende. Eén keer een lader gehad van Allego in frankrijk die haalde maar 30KWh dus 10% bijgeladen en naar Tesla Supercharger punt gereden. Overigens vind ik Tesla wel een uitstekende klantbeleving hebben met de app en laad faciliteiten. Ben blij dat we ook met niet Tesla's ervan gebruik mogen maken. Ik heb een token van leasemaatschappij (Athlon i.s.m. Xximo). Deze token pakte bij alle stations waar ik ben geweest muv Tesla (aangezien dit gaat via de app).
- Laadcurve, in NL nooit aan snellader gestaan en gezien sommige verhalen was ik beniewd naar performance. Eigenlijk kan ik alleen maar tevreden zijn over snelladen en worden de snelheden gehaald conform verwachting. Op basis van geschiedenis in applicatie zie ik dat mijn laadtijden ook altijd tussen 20-30 minuten hebben gelegen.
- In Zwitserland auto naar 100% geladen en vervolgens naar beneden gereden (vanaf 1500m naar 700m). Daarbij hetzelfde geconstateerd als eerder opgemerkt in dit forum, dat Audi warme lucht begint te blazen binnen. Je krijgt ook een melding klimatisering beperkt. Ik vreesde ervoor dat ik naar Zuid Frankrijk moest met een auto die alleen warme lucht ging blazen maar gelukkig naarmate de batterij werd gebruikt werd ook de airco weer ingeschakeld.
- Audi presense, in Nederland vind ik het eigenlijk wel een prettige functie. Met name in Frankrijk om de haverklap een melding dat presense (tijdelijk) niet werkt. Ik weet niet precies waar de oorzaak ligt. Of dit nu ligt aan de wegaanduiding of andere oorzaken die minder duidelijk worden weergegeven waardoor de auto automatisch aangeeft ermee te stoppen. Opzich is het gevolg logisch maar wanneer je door allerlei dorpjes heen rijdt wordt je af en toe moe van de meldingen.
- Tractiecontrole: Dit vond ik zelf een bijzondere waarvan ik last kreeg in de bergen. Ik heb hiervoor altijd voorwiel aangedreven auto's gehad (A1/A3) en daar zaten de opties ook op maar over het algemeen heb ik een rustige rijstijl en corrigeert de auto nooit... tot de Q4. Daarbij had ik een aantal keer bij slecht wegdek en wegdek onder een hellingshoek (aflopend naar de zijkant van de weg - recht vooruit nooit melding gehad), dat de Audi Q4 middels tractiecontrole ging corrigeren. Ik weet ook niet of het de warmte was en mogelijk zacht(er) asfalt. Vond het zelf wel bijzonder ook omdat ik al rustig rij en omdat vanwege het gewicht van de auto het ook fijner rijdt om relatief rustig en constant te rijden. Weet niet of dat anderen dit herkennen? Ik had persoonlijk niet verwacht dat tractiecontrole in droge omstandigheden al wordt getriggert.

Alles bij elkaar ben ik nog steeds super blij met de auto. Voor aanvang ook verhalen op het nieuws met betrekking tot laadpaal stress e.d. waardoor je toch gaat twijfelen. Maar ik heb veel kilometers gemaakt en nooit hoeven wachten. Er zijn voldoende opties en ik verwacht ook dat de capaciteit in de toekomst alleen maar groter wordt. De range van de audi is uitstekend en de rijervaring is echt goed. Het is een heerlijk ruime auto en het blijft een mooie auto om te zien. Punt van verbetering blijft wel de app en software. Dit zou het echt compleet maken kwa beleving maar ook de verhalen hier te lezen lijkt dit nog toekomstmuziek te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Travish schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 19:35:
Kleine update naar aanleiding van mijn bezoek aan de Audi dealer vandaag: Vlgs de ev specialist daar mist de Q4 van de eerste generatie (modeljaar 2021) de functie “ gebruiksbeheer” aangezien het volgens hem niet alleen met software te maken heeft verwacht hij ook in de toekomst geen oplossing. Of ik kan leren leven om bij de start van iedere rit de privacy melding te accepteren!!!!!!

Verder had de auto vanaf november tot nu een hele serie foutmeldingen, deze zijn gereset.
Een dergelijk bericht heb ik ondertussen ook van mijn dealer gehoord. Enig idee of er wel een andersoortige update gaat komen voor de 2021 modellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 06:03
Ik heb mijn Q4 nu vanaf maart en mij valt steeds op dat als ik rem bij geringe snelheid, de remklauwen (denk ik) een hoop herrie maken. Datzelfde geldt als ik wegrij uit een parkeervak en de sensoren denken dat er obstakels zijn (andere geparkeerde auto’s) en de auto zelfs stopt.

Hebben jullie die ervaringen ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babavers
wimbre schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 14:56:
Ik heb mijn Q4 nu vanaf maart en mij valt steeds op dat als ik rem bij geringe snelheid, de remklauwen (denk ik) een hoop herrie maken. Datzelfde geldt als ik wegrij uit een parkeervak en de sensoren denken dat er obstakels zijn (andere geparkeerde auto’s) en de auto zelfs stopt.

Nee, niet echt. Hooguit een licht gekraak als je op een helling vertrekt of stopt wat niet abnormaal is lijkt me. Dus niet meer dan wat ik gewend ben van vorige auto's, integendeel zelfs. Wat ik wél sterk voel is de remdruk die ik nodig heb als echt hard geremd moet worden, bv. plots stilstaande file op autosnelweg die je pas heel laat ziet. Ik heb nooit zo hard moeten remmen dat ABS moest inkomen, maar om zo hard te remmen dat wielen dreigen stil te staan op droog wegdek (maximale remkracht) moet je serieus doorduwen op die rempedaal denk ik. Gevoelig meer dan bij mijn vorige auto's (o.a. ook Audi).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Babavers schreef op zondag 28 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Nee, niet echt. Hooguit een licht gekraak als je op een helling vertrekt of stopt wat niet abnormaal is lijkt me. Dus niet meer dan wat ik gewend ben van vorige auto's, integendeel zelfs. Wat ik wél sterk voel is de remdruk die ik nodig heb als echt hard geremd moet worden, bv. plots stilstaande file op autosnelweg die je pas heel laat ziet. Ik heb nooit zo hard moeten remmen dat ABS moest inkomen, maar om zo hard te remmen dat wielen dreigen stil te staan op droog wegdek (maximale remkracht) moet je serieus doorduwen op die rempedaal denk ik. Gevoelig meer dan bij mijn vorige auto's (o.a. ook Audi).
Ik vind het ook lastig onder woorden te brengen wat ik precies hoor. Ik hoor waarschijnlijk dat “kraken” en omdat ik dat bij mijn vorige auto niet hoorde ervaar ik het wellicht iets harder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• purelyatom

Zoiets herken ik wel, ik dacht dat dit de parking break was. Bijv. als de auto beweging detecteert bij het achteruit rijden, gaat ie in de parking break lijkt. Zelfde bij het stoplichten, bij complete stilstand, gaat ie ook in die stand. Ik heb nog niet 't (P) lampje gecontroleerd overigens.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimbre
purelyatom schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 16:59:
[...]

Zoiets herken ik wel, ik dacht dat dit de parking break was. Bijv. als de auto beweging detecteert bij het achteruit rijden, gaat ie in de parking break lijkt. Zelfde bij het stoplichten, bij complete stilstand, gaat ie ook in die stand. Ik heb nog niet 't (P) lampje gecontroleerd overigens.
Bij “normaal” afremmen tijdens het rijden hoor ik het niet maar met name vanuit stilstand zachtjes wegrijden waarbij er ineens wordt ingegrepen door de auto omdat deze blijkbaar iets signaleert. Of tijdens in parkeren (waarbij ook zachtjes wordt gereden). In mijn oren klinkt het erg hard. Het zou die parking break kunnen zijn. Wellicht doe ik iets fout maar zou niet weten wat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Oske
Ik herken ook wel wat je aangeeft. Volgens mij is dat idd de parking break. Het is een soort van mechanisch kraak, meer een ‘kloenk’ achtig geluid. Dat mag Audi in de volgende versies wel verbeteren vind ik want geeft niet echt een premium indruk. Al kan het door de trommelremmen achter komen waardoor het geluid zo aanwezig is. Ben er nu wel aan gewend. Als ik bijvoorbeeld te rustig van mn parkeerplek optrek of het pedaal te snel loslaat waar je eigenlijk iets wilt blijven rollen dan springt het op de parking break. Of bij achteruit inparkeren is doseren met het pedaal ook nog steeds wennen zeker op krappe plekken waar je wat centimeters wilt bewegen dan springt het bij mij althans op de parking break. Ik heb dat nog niet helemaal in de ‘tenen’ zeg maar. Trucje is om het snel in Neutraal te zetten zodat het rolt en je zelf de controle houdt met het rempedaal alleen werkt dat niet in alle (parkeer) situaties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solidsystem87
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 14:52
Hier ondertussen ook een tripje zuid Frankrijk opzitten.

Ik beaam de bovenstaande reviews dat er eigenlijk voldoende laadmogelijkheden zijn in Frankrijk op de autosnelweg. Wel viel het op dat hoe meer naar het zuiden dat we gingen hoe minder er waren langs de snelweg. wel de fout gemaakt om ABRP te gebruiken om de route te plannen zonder dongle. met mijn gemiddeld verbruik van 16,2kWh (110km cruisecontrol hele weg) was ik ruim onder hetgeen de app inschatte en kwam ik met teveel soc aan.

Op de weg terug volledig op de audi GPS genavigeerd en daarmee ging het heel wat vlotter. muz van de trip pal door het centrum Parijs omdat de ring vertraging had :) .

laadkaarten van shell recharge, chargemaps en Xximmo werkten bijna nergens op de 50kw laders in de dorpen, was steeds via smartphone en QR code te doen. 1 x hetzelfde voorgehad bij Ionity bij een hotel net over de grens.

Ik merkte wel dat ik de optie active lane assist ergens vergeten ben te nemen, ondanks alle opties die ik aangevinkt heb. enige optie om dit alsnog te activeren? ik heb zowel het knopje links op het pookje op het stuur als de camera's onderaan mijn spiegels(city assitance) maar geen camera op de grill.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Audiq4
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 19-07-2024
JMN34 schreef op vrijdag 26 augustus 2022 @ 21:24:
Ik volg dit forum al een tijdje met intresse. Veel handige tips en (deels) herkenbare verhalen.
Afgelopen weken op vakantie geweest (Audi Q4 40 adv. launch edition), eerst Zwitserland en vervolgens naar zuid Frankrijk en nadien midden Frankrijk. Mogelijk helpen een aantal zaken ook voor anderen dus hierbij ook mijn ervaringen:

- Actieradius is prima en navigatie van Audi komt over het algemeen met goede voorstellen. Af en toe wel gechallenged middels het gebruik van ABRP. Het enige wat ik nog zoek is een optie wanneer je ervoor kiest om verder te rijden (en dus het voorstel voor laadstation obv voorstel van audi te negeren) dat Audi dan zelf ervoor kiest om een volgend station te pakken. Nu blijft de navi je terug sturen en enige oplossing (die ik heb gehanteerd) was route cancelen en opnieuw de eindbestemming invoeren. Ik heb ook hele stukken gewoon 100 - 110 km/u gereden in het begin. Mijn verbruik ligt in het algemeen tussen 15.5 KWh en 18.5 KWh (inclusief fietsendrager erachter).
- Laadopties in Duitsland, Frankrijk en Zwitserland waren ruim voldoende. Eén keer een lader gehad van Allego in frankrijk die haalde maar 30KWh dus 10% bijgeladen en naar Tesla Supercharger punt gereden. Overigens vind ik Tesla wel een uitstekende klantbeleving hebben met de app en laad faciliteiten. Ben blij dat we ook met niet Tesla's ervan gebruik mogen maken. Ik heb een token van leasemaatschappij (Athlon i.s.m. Xximo). Deze token pakte bij alle stations waar ik ben geweest muv Tesla (aangezien dit gaat via de app).
- Laadcurve, in NL nooit aan snellader gestaan en gezien sommige verhalen was ik beniewd naar performance. Eigenlijk kan ik alleen maar tevreden zijn over snelladen en worden de snelheden gehaald conform verwachting. Op basis van geschiedenis in applicatie zie ik dat mijn laadtijden ook altijd tussen 20-30 minuten hebben gelegen.
- In Zwitserland auto naar 100% geladen en vervolgens naar beneden gereden (vanaf 1500m naar 700m). Daarbij hetzelfde geconstateerd als eerder opgemerkt in dit forum, dat Audi warme lucht begint te blazen binnen. Je krijgt ook een melding klimatisering beperkt. Ik vreesde ervoor dat ik naar Zuid Frankrijk moest met een auto die alleen warme lucht ging blazen maar gelukkig naarmate de batterij werd gebruikt werd ook de airco weer ingeschakeld.
- Audi presense, in Nederland vind ik het eigenlijk wel een prettige functie. Met name in Frankrijk om de haverklap een melding dat presense (tijdelijk) niet werkt. Ik weet niet precies waar de oorzaak ligt. Of dit nu ligt aan de wegaanduiding of andere oorzaken die minder duidelijk worden weergegeven waardoor de auto automatisch aangeeft ermee te stoppen. Opzich is het gevolg logisch maar wanneer je door allerlei dorpjes heen rijdt wordt je af en toe moe van de meldingen.
- Tractiecontrole: Dit vond ik zelf een bijzondere waarvan ik last kreeg in de bergen. Ik heb hiervoor altijd voorwiel aangedreven auto's gehad (A1/A3) en daar zaten de opties ook op maar over het algemeen heb ik een rustige rijstijl en corrigeert de auto nooit... tot de Q4. Daarbij had ik een aantal keer bij slecht wegdek en wegdek onder een hellingshoek (aflopend naar de zijkant van de weg - recht vooruit nooit melding gehad), dat de Audi Q4 middels tractiecontrole ging corrigeren. Ik weet ook niet of het de warmte was en mogelijk zacht(er) asfalt. Vond het zelf wel bijzonder ook omdat ik al rustig rij en omdat vanwege het gewicht van de auto het ook fijner rijdt om relatief rustig en constant te rijden. Weet niet of dat anderen dit herkennen? Ik had persoonlijk niet verwacht dat tractiecontrole in droge omstandigheden al wordt getriggert.

Alles bij elkaar ben ik nog steeds super blij met de auto. Voor aanvang ook verhalen op het nieuws met betrekking tot laadpaal stress e.d. waardoor je toch gaat twijfelen. Maar ik heb veel kilometers gemaakt en nooit hoeven wachten. Er zijn voldoende opties en ik verwacht ook dat de capaciteit in de toekomst alleen maar groter wordt. De range van de audi is uitstekend en de rijervaring is echt goed. Het is een heerlijk ruime auto en het blijft een mooie auto om te zien. Punt van verbetering blijft wel de app en software. Dit zou het echt compleet maken kwa beleving maar ook de verhalen hier te lezen lijkt dit nog toekomstmuziek te zijn.
Het laatste punt mbt tractiecontrole herken ik. Vorig jaar met de jaarwisseling in de Ardennen geweest, en als ik een heuvel opging greep het systeem zo nu en dan in in de bochten. Ook een aantal keer echt heel rustig naar boven gereden, maar tractiecontrole bleef telkens ingrijpen. In mijn optiek grijpt hij te snel in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SWIGGA
  • Laatst online: 07-02 21:31
In de Belgische configurator is 3 zone klimaatregeling nu standaard. Zouden de bestelde Q4's die dit toen niet standaard hadden en waarbij de optie niet werd aangevinkt (en die nog geleverd moeten worden) dit nu ook standaard hebben bij levering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Nu online
Oske schreef op maandag 29 augustus 2022 @ 21:06:
Ik herken ook wel wat je aangeeft. Volgens mij is dat idd de parking break. Het is een soort van mechanisch kraak, meer een ‘kloenk’ achtig geluid. Dat mag Audi in de volgende versies wel verbeteren vind ik want geeft niet echt een premium indruk. Al kan het door de trommelremmen achter komen waardoor het geluid zo aanwezig is. Ben er nu wel aan gewend. Als ik bijvoorbeeld te rustig van mn parkeerplek optrek of het pedaal te snel loslaat waar je eigenlijk iets wilt blijven rollen dan springt het op de parking break. Of bij achteruit inparkeren is doseren met het pedaal ook nog steeds wennen zeker op krappe plekken waar je wat centimeters wilt bewegen dan springt het bij mij althans op de parking break. Ik heb dat nog niet helemaal in de ‘tenen’ zeg maar. Trucje is om het snel in Neutraal te zetten zodat het rolt en je zelf de controle houdt met het rempedaal alleen werkt dat niet in alle (parkeer) situaties
Je kan de automatische parking break ook uitzetten in wagen - instellingen. Volgens mij blijven de instellingen bewaard bij de volgende trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oske
Je hebt gelijk, dat is natuurlijk ook een optie. Ik vind het wel erg makkelijk bij stoplichten en stilstaan op kruisingen, in files en zo. Alleen bij parkeer manoeuvres is het niet altijd handig maar verder ook geen groot issue voor mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Prilov
  • Laatst online: 29-01-2023
Solidsystem87 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 08:11:

Ik beaam de bovenstaande reviews dat er eigenlijk voldoende laadmogelijkheden zijn in Frankrijk op de autosnelweg. Wel viel het op dat hoe meer naar het zuiden dat we gingen hoe minder er waren langs de snelweg. wel de fout gemaakt om ABRP te gebruiken om de route te plannen zonder dongle. met mijn gemiddeld verbruik van 16,2kWh (110km cruisecontrol hele weg) was ik ruim onder hetgeen de app inschatte en kwam ik met teveel soc aan.
Hoe zat het met de ingeschatte laadtijden van ABRP? Kwam dat wel een beetje overeen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solidsystem87
Prilov schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 14:32:
[...]

Hoe zat het met de ingeschatte laadtijden van ABRP? Kwam dat wel een beetje overeen?
laadtijden wel maar helaas kwam ik steeds met hogere soc toe maar met wat extrapoleren klopte het. ABRP is wel heel pessimist ivm verbruik zonder dongle.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetaalMan
  • Laatst online: 10:44
Solidsystem87 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:31:
[...]

laadtijden wel maar helaas kwam ik steeds met hogere soc toe maar met wat extrapoleren klopte het. ABRP is wel heel pessimist ivm verbruik zonder dongle.
Dat laatste klopt wel. Ik heb bewust vóór onze vakantie aardig wat ritten met dongle+ABRP gemaakt. Daarna zat ABRP er in de praktijk goed bovenop qua schatting - ook rekening houdend met veel klimmen/afdalen e.d. Als in: het SoC% dat bij het plannen van de route berekend werd, kwam steeds nagenoeg overeen met het uiteindelijke % op de bestemming/tussenstop.

Ik had toen wel de Premium-variant, die ook verkeer- en weercondities mee zou nemen, maar ik vraag mij af of de meerwaarde hiervan in de praktijk erg groot is.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:58

MLLL

Palm Treo 650

met mijn gemiddeld verbruik van 16,2kWh (110km cruisecontrol hele weg) was ik ruim onder hetgeen de app inschatte en kwam ik met teveel soc aan.
Kun je dat niet handmatig aanpassen in die app?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solidsystem87
MLLL schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 16:57:
[...]

Kun je dat niet handmatig aanpassen in die app?
Nog niet gevonden. Moet wel zeggen dat ik niet de premium versie heb. Ik zag de meerwaarde van Android auto niet omdat abrp toch niet super navigeert.

Correctie, heb deze gevonden in advanced settings 😊

[ Voor 8% gewijzigd door Solidsystem87 op 30-08-2022 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardvhgn
Solidsystem87 schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 15:31:
[...]

Zelfde ervaring hier, zelfs nadat ik met dongle en TRONITY aantal ritten in NL had gemaakt. Anders gezegd, nu was ik verrast door het lage verbruik :)
Doordat ik met hogere soc aankwam en wel de tijd nam voor de stop (wc, broodje, drinken) stond ik alsnog een half uur aan de paal. Resulteerde in een hogere dan geplande vertrek-soc.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• EV_Eric
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 12:49
Vorige week mijn Q4 advanced edition 45 geleverd gekregen. Op wat knulligheden tijdens de aflevering na (kentekenplaat voor scheef gemonteerd, instructieboekje in een kartonnetje (schijnt de nieuwe standaard te zijn)), inmiddels al bijna 1000km met veel plezier kunnen rijden ermee. Wat eerste ervaringen delen:
- De app werkt! Aanmelden als hoofdgebruiker ging niet makkelijk, maar na een keer of vijf een foutmelding aan het eind van de aanmeldprocedure lukte het daarna opeens wel. En nu werkt op afstand het laadpercentage aanpassen (timer nog niet geprobeerd), klimaatregeling starten, navigatie bestemming versturen.
- Een van de eerste ritten was het terughalen van de caravan (ongeveer 1000kg met belading), op 170km van huis. Spannend of dat gehaald zou worden, want een snellader opzoeken met de caravan erachter had ik niet zo'n zin in. Vrij snel werd duidelijk dat ik het zou halen, al was het krap en maar goed dat ik de accu net voor vertrek op de camping tot 100 procent had kunnen laden. Gemiddeld verbruik was 36.5kwh/100km, bereik dus net iets boven de 200km. En dit met grootste deel van de weg met 96km/h op de teller (gps 93). Los van bereik: heerlijke caravantrekker, altijd koppel en weinig te merken van de caravan. Maar ermee naar Zuid Frankrijk zal ik niet gauw meer doen, als je elke 1,5 tot 2 uur moet laden.
- Eerste snellaadsessie ook gehad: soc van 19 procent. Laadsnelheid ging direct naar 130kw, prima dus.
- Comfort prima, wat stugger dan mijn Franse voorloopauto, maar dat was ook te verwachten. Blij geen sportonderstel te hebben besteld.
- Enorm verschil in verbruik tussen snelweg of geen snelweg en tussen 100 en 120 of 130. Alleen in de stad rijdend (in B stand) gaat het verbruik vrij gemakkelijk onder de 18kwh, soms zelfs onder de 15. Zodra ik de snelweg op ga (en dan in de D stand), gaat het verbruik snel naar de 20-21kwh, als ik 120 ga rijden loopt het snel op richting 25kwh, 130 nog hoger. Dat laatste rijd ik dan alleen nog maar als ik haast heb en genoeg bereik.
- Al met al heel tevreden, drie dingen die nog wat raar zijn, en ik het dikke instructieboek nog eens voor moet doorlopen: 1. Lastig om van mijn eigen oprit af te rijden, de auto lijkt steeds weer te willen remmen. Misschien omdat hij vrij dicht bij een heg geparkeerd staat. 2. Geen idee waar de start stop knop voor is: zodra ik op de bestuurdersstoel ga zitten is hij aan en kan ik hem in D zetten en wegrijden. 3. Bellen via mmi menu lukt niet, gebeld worden wel en als ik de oproep start op mijn telefoon, gaat het ook gewoon via de carkit.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PJyaCLlkMT2wl4VVyNWH-D41QY0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z8VZW5c0qE1yjGNxRVNyUuGT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre

Op de weg terug volledig op de audi GPS genavigeerd en daarmee ging het heel wat vlotter. muz van de trip pal door het centrum Parijs omdat de ring vertraging had :) .

laadkaarten van shell recharge, chargemaps en Xximmo werkten bijna nergens op de 50kw laders in de dorpen, was steeds via smartphone en QR code te doen. 1 x hetzelfde voorgehad bij Ionity bij een hotel net over de grens.

Ik merkte wel dat ik de optie active lane assist ergens vergeten ben te nemen, ondanks alle opties die ik aangevinkt heb. enige optie om dit alsnog te activeren? ik heb zowel het knopje links op het pookje op het stuur als de camera's onderaan mijn spiegels(city assitance) maar geen camera op de grill.
Een verbruik van 16,2kWh? Erg netjes! Meerdere personen en bagage?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Solidsystem87
wimbre schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:36:
[...]

Een verbruik van 16,2kWh? Erg netjes! Meerdere personen en bagage?
2 volwassen (incl ikzelf), 2 kids en hele koffer vol valiezen, eten en ander gerief.

Ik verschoot ook van het verbruik. Zeer aangenaam verrast. Vermoed dat de Adaptive cruise control heel wat geholpen heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• J0vds
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 01-12-2023
EV_Eric schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 21:30:
Vorige week mijn Q4 advanced edition 45 geleverd gekregen. Op wat knulligheden tijdens de aflevering na (kentekenplaat voor scheef gemonteerd, instructieboekje in een kartonnetje (schijnt de nieuwe standaard te zijn)), inmiddels al bijna 1000km met veel plezier kunnen rijden ermee. Wat eerste ervaringen delen:
- De app werkt! Aanmelden als hoofdgebruiker ging niet makkelijk, maar na een keer of vijf een foutmelding aan het eind van de aanmeldprocedure lukte het daarna opeens wel. En nu werkt op afstand het laadpercentage aanpassen (timer nog niet geprobeerd), klimaatregeling starten, navigatie bestemming versturen.
- Een van de eerste ritten was het terughalen van de caravan (ongeveer 1000kg met belading), op 170km van huis. Spannend of dat gehaald zou worden, want een snellader opzoeken met de caravan erachter had ik niet zo'n zin in. Vrij snel werd duidelijk dat ik het zou halen, al was het krap en maar goed dat ik de accu net voor vertrek op de camping tot 100 procent had kunnen laden. Gemiddeld verbruik was 36.5kwh/100km, bereik dus net iets boven de 200km. En dit met grootste deel van de weg met 96km/h op de teller (gps 93). Los van bereik: heerlijke caravantrekker, altijd koppel en weinig te merken van de caravan. Maar ermee naar Zuid Frankrijk zal ik niet gauw meer doen, als je elke 1,5 tot 2 uur moet laden.
- Eerste snellaadsessie ook gehad: soc van 19 procent. Laadsnelheid ging direct naar 130kw, prima dus.
- Comfort prima, wat stugger dan mijn Franse voorloopauto, maar dat was ook te verwachten. Blij geen sportonderstel te hebben besteld.
- Enorm verschil in verbruik tussen snelweg of geen snelweg en tussen 100 en 120 of 130. Alleen in de stad rijdend (in B stand) gaat het verbruik vrij gemakkelijk onder de 18kwh, soms zelfs onder de 15. Zodra ik de snelweg op ga (en dan in de D stand), gaat het verbruik snel naar de 20-21kwh, als ik 120 ga rijden loopt het snel op richting 25kwh, 130 nog hoger. Dat laatste rijd ik dan alleen nog maar als ik haast heb en genoeg bereik.
- Al met al heel tevreden, drie dingen die nog wat raar zijn, en ik het dikke instructieboek nog eens voor moet doorlopen: 1. Lastig om van mijn eigen oprit af te rijden, de auto lijkt steeds weer te willen remmen. Misschien omdat hij vrij dicht bij een heg geparkeerd staat. 2. Geen idee waar de start stop knop voor is: zodra ik op de bestuurdersstoel ga zitten is hij aan en kan ik hem in D zetten en wegrijden. 3. Bellen via mmi menu lukt niet, gebeld worden wel en als ik de oproep start op mijn telefoon, gaat het ook gewoon via de carkit.[Afbeelding]
Mooie wagen !!!! Zo heb ik hem ook ongeveer besteld. Hopelijk beginnen de kinderziektes eruit te gaan aangezien u zich al kan aanmelden als gebruiker. Wel een heel groot verschil in gebruik met de caravan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Wing-
Ik vind een Tesla 'leluk'. Interieur vind ik ook niet mooi qua design. Prestaties (acceleratie en software) daarentegen zijn wel weer super. En tablet als dash is ook niet mijn smaak. Daarom vielen ook andere modellen (zoals Mach-E enz) af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aarts ACM
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 04-12-2023
Ik krijg de temperatuur in de auto niet goed geregeld. Temp staat ingesteld op 19 gr. Bij het wegrijden met huidige temperaturen koelt de Q4 prima. Na enige tijd wordt het in de auto weer veel te warm en moet ik de schakelaar handmatig op ‘max’ zetten of de temperatuur op bijvoorbeeld 16gr. Is dit probleem herkenbaar?

In antwoord op eerdere comments zou ik persoonlijk nu voor de model Y kiezen en niet voor de Q4. Teveel issues en tegenvallende rij eigenschappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Wing-

De Q4 maakt in mijn beleving ook veel meer geluid bij het remmen (deels trommelremmen), ook bij lage snelheden. Mijn vorige Audi's (uitsluitend schijfremmen) hadden dat veel minder. Dat gepiep of gekraak went wel. Ik vind deze remmen wel minder makkelijk te doseren en je moet deze hard intrappen. Daarom rij ik altijd in D met '1 of 2 blokjes aan'. In mijn beleving moet ik dan veel minder hard de rem indrukken omdat 'de motor mee helpt'.

Overall vind ik de remmen net wat te licht uitgevoerd voor een auto met dit gewicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
Aarts ACM schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:54:
Ik krijg de temperatuur in de auto niet goed geregeld. Temp staat ingesteld op 19 gr. Bij het wegrijden met huidige temperaturen koelt de Q4 prima. Na enige tijd wordt het in de auto weer veel te warm en moet ik de schakelaar handmatig op ‘max’ zetten of de temperatuur op bijvoorbeeld 16gr. Is dit probleem herkenbaar?

In antwoord op eerdere comments zou ik persoonlijk nu voor de model Y kiezen en niet voor de Q4. Teveel issues en tegenvallende rij eigenschappen.
Ik heb dan weliswaar een Enyaq, maar als ik daar op het fan icoontje druk, kun je kiezen tussen laag, middel, hoog. Daarmee verhoog je de maximale fan stand als hij op automatisch staat.

[ Voor 4% gewijzigd door vinom op 31-08-2022 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Wing-
- Al met al heel tevreden, drie dingen die nog wat raar zijn, en ik het dikke instructieboek nog eens voor moet doorlopen: 1. Lastig om van mijn eigen oprit af te rijden, de auto lijkt steeds weer te willen remmen. Misschien omdat hij vrij dicht bij een heg geparkeerd staat. 2. Geen idee waar de start stop knop voor is: zodra ik op de bestuurdersstoel ga zitten is hij aan en kan ik hem in D zetten en wegrijden. 3. Bellen via mmi menu lukt niet, gebeld worden wel en als ik de oproep start op mijn telefoon, gaat het ook gewoon via de carkit.[Afbeelding]
Leuk om je bevindingen/ervaringen te lezen.

Opmerking over puntje 2 die je raar vindt. Je auto gaat aan op het moment dat je zit en je de rem intrapt. Dan weet de auto dat ie gerust aan kan gaan (je trapt immers op de rem). Dit is ook nog mijn eerste reactie als ik een auto in stap (van de rijlessen met een handschakelbak, al is dat meer dan 25 jaar geleden).

De start/stop werkt in de andere gevallen (volgens mij moet je auto dan wel in P staan, maar dat is ie eigenlijk altijd voordat de auto aangaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitLJ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 18-05 19:12
SWIGGA schreef op dinsdag 30 augustus 2022 @ 10:57:
In de Belgische configurator is 3 zone klimaatregeling nu standaard. Zouden de bestelde Q4's die dit toen niet standaard hadden en waarbij de optie niet werd aangevinkt (en die nog geleverd moeten worden) dit nu ook standaard hebben bij levering?
ik had dit even nagevraagd bij MIG motors waar mijne nog in bestelling staat, en zij achten de kans groot dat dit bij de wagens die nog niet in productie zijn mee zal opgenomen worden.... fingers crossed dus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
Aarts ACM schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:54:

Ik heb dezelfde ervaring met mono-zone regeling. Misschien doet de 3-zone regeling het beter. Ten eerste duurt het lang vind ik voordat hij echt koud begint te blazen. Vooral als de auto een tijd in de zon heeft gestaan en alles keiwarm is, veel langer dan in mijn vorige auto's. Daarna begint hij goed te koelen maar op een gegeven moment in de ON toestand blaast hij wel koud, maar steeds minder naarmate de temperatuur bereikt wordt tot het zo weinig is dat de koude lucht als het ware naar beneden 'valt' uit de blaasroosters. Ik heb geen idee waar de temperatuursensor zit, maar het lijkt erop dat die koude lucht dan recht op de temperatuursensor 'valt' waardoor hij denkt dat de temperatuur bereikt is, maar dan wordt het dus veel te warm in de auto. Ik heb wat geëxperimenteerd en het beste resultaat bekom je volgens mij door de ventilator manueel hoger te regelen en de temperatuur gewoon op de ingestelde waarde laten staan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SWIGGA
MitLJ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 17:08:
[...]

ik had dit even nagevraagd bij MIG motors waar mijne nog in bestelling staat, en zij achten de kans groot dat dit bij de wagens die nog niet in productie zijn mee zal opgenomen worden.... fingers crossed dus
Dat zou geweldig zijn, bedankt voor de info! De mijne verwachten ze midden oktober te leveren. Ik heb 10 december '21 besteld... dan mag ik niet klagen 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Weet iemand waar dit overzicht te vinden is?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2roZds3tN00iC3OAbqmKxWsMtiU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/pGCxzsfgyprmFubqLPctzI3e.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitLJ
SWIGGA schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:25:
[...]

Dat zou geweldig zijn, bedankt voor de info! De mijne verwachten ze midden oktober te leveren. Ik heb 10 december '21 besteld... dan mag ik niet klagen 😀
Mijne besteld januari 22, verwachte levering volgend leasing eind november….. we leven in hoop….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expresso85
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 13-04-2023
MitLJ schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 21:34:
[...]

Mijne besteld januari 22, verwachte levering volgend leasing eind november….. we leven in hoop….
[...]

Zelf dec 21 en staat nu op Jan 23.
Ik zou toch zelf de Audi dealer bellen. Als ik mijn LM moest geloven dan had ik hem al gehad… Het is voor de LM namelijk niet bij te houden hoe snel het wijzigt. Bij mij is inmiddels al 5x gewijzigd in 6 maanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SWIGGA
[...]

Inderdaad! Ik vraag het tekens aan de garage want die weet meer dan de leasemaatschappij... dealer zei tegen mij midden oktober verwachte levering, productie in september. Dubbel check gedaan met Arval maar die wisten nog van niets... Na een week stuurden ze me dat ze nu ook van de garage als vermoedelijke leverdatum midden oktober hadden doorgekregen... iemand die ik ken heeft 10 dagen na mij besteld. Hij kreeg vandaag van de garage juli '23' voorgeschoteld 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SWIGGA
Heeft er iemand trouwens nog leuke accesoires voor de Q4 gevonden? Ik heb nog allweather vloermatten laten maken op een site en een e-tron sticker online gefabriceerd. Komt denk volgende week aan 😀

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babavers
wimbre schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 18:39:
Weet iemand waar dit overzicht te vinden is?[Afbeelding]
Dat is een stuk van die bewuste lijst die Audi ooit aangekondigd heeft op te lossen vóór het einde van 2021 (week 48/21). Zie ook hier. Voor de huidig uitgeleverde auto's (sinds ca. april/mei) klopt dat wel ongeveer.
Ze zijn er dus een paar maanden te laat mee voor de dag gekomen. Maar eigenlijk weet ik niet zeker of audi ooit aangekondigd heeft dat ze een update gingen doen van de eerder uitgeleverde auto's. Iedereen veronderstelt dat wel, maar dat staat niet als dusdanig op dit pamflet. We zitten misschien te wachten op iets dat nooit gaat komen...

• EV_Eric
-Wing- schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 16:07:
[...]
Opmerking over puntje 2 die je raar vindt. Je auto gaat aan op het moment dat je zit en je de rem intrapt. Dan weet de auto dat ie gerust aan kan gaan (je trapt immers op de rem). Dit is ook nog mijn eerste reactie als ik een auto in stap (van de rijlessen met een handschakelbak, al is dat meer dan 25 jaar geleden).

De start/stop werkt in de andere gevallen (volgens mij moet je auto dan wel in P staan, maar dat is ie eigenlijk altijd voordat de auto aangaat).
Dank, ook weer duidelijk. Inderdaad als automatisme heb ik mijn voet na instappen al snel op de rem.
Inmiddels ben ik er ook achter waarom bellen via mmi niet werkt, ligt aan Android auto. Als ik die uitschakel werkt het wel. Laat ik Android auto aanstaan dan werkt bellen wel via telefoonmenu in Android auto. Beetje vreemd, maar het is werkbaar.

• wimbre
Babavers schreef op donderdag 1 september 2022 @ 00:17:
[...]

Dat is een stuk van die bewuste lijst die Audi ooit aangekondigd heeft op te lossen vóór het einde van 2021 (week 48/21). Zie ook hier. Voor de huidig uitgeleverde auto's (sinds ca. april/mei) klopt dat wel ongeveer.
Ze zijn er dus een paar maanden te laat mee voor de dag gekomen. Maar eigenlijk weet ik niet zeker of audi ooit aangekondigd heeft dat ze een update gingen doen van de eerder uitgeleverde auto's. Iedereen veronderstelt dat wel, maar dat staat niet als dusdanig op dit pamflet. We zitten misschien te wachten op iets dat nooit gaat komen...
Ik wist dat ik deze eerder had gezien hier maar kon hem niet vinden 8)7 . Bedankt _/-\o_

Er schijn een elektronische reparatie- en werkplaatsinformatiedienst (Erwin) van AUDI AG te zijn voor onafhankelijke werkplaatsen en particulieren om Audi-voertuigen professioneel en correct te repareren en te onderhouden.

In dat systeem geeft Audi via Erwin blijkbaar ook aanvullende informatie/instructie hoe om te gaan met... en vanuit Audi e.e.a. centraal en uniform aan te sturen.

Volgens een post op een Duits forum worden de problemen niet genegeerd. Volgens info in Erwin wordt men m.b.t. de fout "laatste bestemmingen, favorieten en thuisadres worden sporadisch verwijderd" geïnstrueerd om de reparatie uit te stellen hetgeen volgens de poster het erop lijkt dat de update eraan komt, maar de vraag is wanneer?

Wellicht is het allemaal "wishful thinking".

• wimbre
wimbre schreef op donderdag 1 september 2022 @ 08:32:
[...]

Ik wist dat ik deze eerder had gezien hier maar kon hem niet vinden 8)7 . Bedankt _/-\o_

Er schijn een elektronische reparatie- en werkplaatsinformatiedienst (Erwin) van AUDI AG te zijn voor onafhankelijke werkplaatsen en particulieren om Audi-voertuigen professioneel en correct te repareren en te onderhouden.

In dat systeem geeft Audi via Erwin blijkbaar ook aanvullende informatie/instructie hoe om te gaan met... en vanuit Audi e.e.a. centraal en uniform aan te sturen.

Volgens een post op een Duits forum worden de problemen niet genegeerd. Volgens info in Erwin wordt men m.b.t. de fout "laatste bestemmingen, favorieten en thuisadres worden sporadisch verwijderd" geïnstrueerd om de reparatie uit te stellen hetgeen volgens de poster het erop lijkt dat de update eraan komt, maar de vraag is wanneer?

Wellicht is het allemaal "wishful thinking".

Aan de andere kant, er rijden al Q4 ‘s met de nieuwere software dus de software is beschikbaar. Misschien dat Audi e.e.a. bewust afhoudt om voor hen moverende redenen. Personeelstekort?

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Vorige week mijn Q4 advanced edition 45 geleverd gekregen. [Afbeelding]
Prachtig! Zo te zien precies dezelfde looks (kleur, velgen enz) als wat ik besteld heb... in juni21 met nu levertijd op maart 2023. Wel een beetje jaloers dus O-)

Leuk ook om je ervaringen te lezen. Grappig genoeg zijn onze verwachtingen mbt Audi software zo ver naar beneden bijgesteld dat we al blij zijn dat een app na 5x proberen werkt. Hoop dat ze er bij levering van mijn Q4 nog een goede update (of twee ;)) aan besteden.

• EV_Eric
Toink schreef op donderdag 1 september 2022 @ 15:36:
[...]

Prachtig! Zo te zien precies dezelfde looks (kleur, velgen enz) als wat ik besteld heb... in juni21 met nu levertijd op maart 2023. Wel een beetje jaloers dus O-)

Leuk ook om je ervaringen te lezen. Grappig genoeg zijn onze verwachtingen mbt Audi software zo ver naar beneden bijgesteld dat we al blij zijn dat een app na 5x proberen werkt. Hoop dat ze er bij levering van mijn Q4 nog een goede update (of twee ;)) aan besteden.
Snap het beetje jaloers volledig, ik vind het vanuit Audi volstrekt niet uit te leggen naar de klant toe. Maar bij Audi komen ze wel met meer weg. De problemen met de app bijvoorbeeld, maar ik moet dus wel verduidelijken: het aanmeldproces ging verre van soepel, maar daarna geen problemen meer gehad. Dus er is hoop.

Ik heb sinds vandaag weer een kentekenplaat die recht zit, netjes opgelost. Maar onbegrijpelijk toch dat de door de leasemaatschappij verplichte brandblusser eerst in een doosje achterin lag, nu had ik aangegeven (nu de auto toch terug was voor de kentekenplaat) om deze maar te monteren onder de passagiersstoel. Niet gedaan: zou een aantal uur werk zijn. Zo snap ik wel dat werkplaats planningen vol zitten. Wel vraag aan de gelukkigen met al een Q4: is er bij jullie een brandblusser gemonteerd en zo ja waar? Overigens voor mij de vraag hoeveel moeite ik er voor ga doen, want bij een brand in de auto kun je denk ik maar beter wegrennen dan met een 1kg blusser aan de slag.

• Maurice-
  • Nu online
Vandaag heeft m'n vriendin als lease voorloper een A3 Limousine S-line opgehaald (40k). Werd toch een beetje droevig bij het eerste ritje. Het afwerkingsniveau, materialen en de opties lijken wel van een ander merk dan onze Q4. Ben blij met de Q4 maar wat hebben zij een consessies moeten doen om deze zo in de markt te zetten.

Hiervoor altijd BMW gereden dus nam genoegen met een klasse "lager" maar dit is dus echt niet de Audi standaard.

Over BMW gesproken (er staat een iX1 in bestelling), de verkoper aldaar zei hetzelfde als onze Audi verkoper: ze kunnen de showroom bijna leeghalen, er worden eigenlijk alleen nog maar elektrische modellen besteld. En de Feestboekers maar roeptoeteren dat het nooit wat wordt...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MitLJ
SWIGGA schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 22:19:
[...]

Inderdaad! Ik vraag het tekens aan de garage want die weet meer dan de leasemaatschappij... dealer zei tegen mij midden oktober verwachte levering, productie in september. Dubbel check gedaan met Arval maar die wisten nog van niets... Na een week stuurden ze me dat ze nu ook van de garage als vermoedelijke leverdatum midden oktober hadden doorgekregen... iemand die ik ken heeft 10 dagen na mij besteld. Hij kreeg vandaag van de garage juli '23' voorgeschoteld 8)7
ik had ook even navraag gedaan bij de garage, en ze hebben nog geen zicht op productiedatum....

buurman die 2 maand geleden bestelde, kreeg als afleverdatum dec 23.
Er is volgens mij gewoon geen staat op te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
-Wing- schreef op woensdag 31 augustus 2022 @ 15:55:Daarom rij ik altijd in D met '1 of 2 blokjes aan'. In mijn beleving moet ik dan veel minder hard de rem indrukken omdat 'de motor mee helpt'.
Hoe zorg je er voor dat de auto in D de "1 of 2 blokjes aan" vasthoudt tijdens de rit?
Ik heb het "per ongeluk" al eens voor elkaar gekregen, maar geen idee hoe.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorik
EV_Eric schreef op donderdag 1 september 2022 @ 18:06:
[...]
Maar onbegrijpelijk toch dat de door de leasemaatschappij verplichte brandblusser eerst in een doosje achterin lag, nu had ik aangegeven (nu de auto toch terug was voor de kentekenplaat) om deze maar te monteren onder de passagiersstoel. Niet gedaan: zou een aantal uur werk zijn. Zo snap ik wel dat werkplaats planningen vol zitten. Wel vraag aan de gelukkigen met al een Q4: is er bij jullie een brandblusser gemonteerd en zo ja waar? Overigens voor mij de vraag hoeveel moeite ik er voor ga doen, want bij een brand in de auto kun je denk ik maar beter wegrennen dan met een 1kg blusser aan de slag.
Ik weet niet of je wel eens hebt gezien hoe de brandweer een EV brand blust, maar ik zou die brandblusser lekker thuis in het keukenkastje laten staan en voldoende afstand nemen van je Q4 als deze in de fik vliegt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik
Isheara schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:59:
[...]
Hoe zorg je er voor dat de auto in D de "1 of 2 blokjes aan" vasthoudt tijdens de rit?
Daar zijn de "flippers" achter het stuur voor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nismod
Isheara schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 13:59:
[...]

Je dient dan in het MMI scherm ''automatische recuperatie'' uit te zetten. Dan kun je handmatig de remsterkte instellen en reset hij niet nadat je zelf remt bijvoorbeeld.

Automatische recuperatie rijdt overigens super fijn als je het over laat aan het systeem. Mocht je aan het coaster zijn en een voorganger naderen, dan remt de auto zelf bij alsof het adaptieve CC is. Ook houdt de auto de verkeersborden in de gaten en remt hij sterker af als je bijvoorbeeld de bebouwde kom in rijdt.

Maar voor handmatig dus automatische recuperatie uitzetten :-).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Isheara
Jorik schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 14:26:Daar zijn de "flippers" achter het stuur voor.
Dat was de vraag niet. Ik wil niet elke keer als ik rem flipperen, maar bv twee blokjes vastzetten.

@Nismod dank, daar kan ik iets mee! Het vreemde is wel dat ik de instellingen van aut recuperatie nooit heb gewijzigd, maar het wel al een paar keer heb gehad dat de blokjes wel vast bleven staan als ik remde.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brink004
  • Laatst online: 12-03 12:46
De blokjes blijven staan zolang je de cc niet aanzet. Dan kan je gewoon remmen met het rempendaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeKootje
  • Registratie: Augustus 2012
DeKootje schreef op woensdag 17 augustus 2022 @ 21:24:
[...]

Kan hem dinsdag afleveren bij de dealer (was in eerste instantie er midden september). Ook aangegeven over de problemen die er zijn met het niet goed afvullen, maar daar durven ze niet zomaar vanuit te gaan. Ben hem dus in ieder geval 1 dag kwijt voor onderzoek, en dan maar afwachten wat eruit komt en of het makkelijk te fixen is.
Na bijna 2 weken eindelijk mijn auto weer terug. De compressor bleek kapot te zijn en die moest vervangen worden. Had nog even nagevraagd of dit vaker voorbij kwam, en dit was nu de 3e of 4e Q4 waarbij de compressor kapot was gegaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV_Eric
DeKootje schreef op vrijdag 2 september 2022 @ 21:06:
[...]

Na bijna 2 weken eindelijk mijn auto weer terug. De compressor bleek kapot te zijn en die moest vervangen worden. Had nog even nagevraagd of dit vaker voorbij kwam, en dit was nu de 3e of 4e Q4 waarbij de compressor kapot was gegaan...
Fijn dat je hem terug hebt. Als dit de 3e of 4e bij één dealer is, lijkt dat best veel. Maar is de compressor de oorzaak of het gevolg? Ik acht de kans groter op het laatste. Zo'n compressor wordt ingekocht bij een leverancier die die dingen wel al langer maakt, zou dus niet zomaar kapot mogen gaan. Maar als er te weinig koelmiddel in het systeem zit, kan een compressor daar op vastlopen. Ik heb hier gelezen van meerderen dat auto waarschijnlijk met te weinig koelmiddel is afgeleverd (of direct een lek in het systeem). Iedereen die nog last heeft van een maar matig werkende airco (bijvoorbeeld toch zelf de ventilator hoger moeten zetten dan de climate control het zelf te regelt is al een indicatie), zou ik aanraden toch de druk op het systeem te laten controleren. Bij mijn Q4 werkt het prima, nog geen moment de behoefte gevoeld iets aan de instellingen te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:58

MLLL

Palm Treo 650

EV_Eric schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 07:22:
[...]

Fijn dat je hem terug hebt. Als dit de 3e of 4e bij één dealer is, lijkt dat best veel. Maar is de compressor de oorzaak of het gevolg? Ik acht de kans groter op het laatste. Zo'n compressor wordt ingekocht bij een leverancier die die dingen wel al langer maakt, zou dus niet zomaar kapot mogen gaan. Maar als er te weinig koelmiddel in het systeem zit, kan een compressor daar op vastlopen. Ik heb hier gelezen van meerderen dat auto waarschijnlijk met te weinig koelmiddel is afgeleverd (of direct een lek in het systeem). Iedereen die nog last heeft van een maar matig werkende airco (bijvoorbeeld toch zelf de ventilator hoger moeten zetten dan de climate control het zelf te regelt is al een indicatie), zou ik aanraden toch de druk op het systeem te laten controleren. Bij mijn Q4 werkt het prima, nog geen moment de behoefte gevoeld iets aan de instellingen te veranderen.
Als er te weinig koudemiddel in het systeem zit slaat de compressor niet eens aan, is een beveiliging.
Die kun je wegstrepen als oorzaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
  • Nu online
De optie parkeerassistent is in modeljaar 2023 standaard, ook als de 360 graden camera niet inbegrepen is. Iemand bekend of deze al vrij te coderen/aan te schaffen is? Of is de benodigde hardware niet aanwezig? Vind het wel een leuke optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV_Eric
MLLL schreef op zaterdag 3 september 2022 @ 10:49:
[...]

Als er te weinig koudemiddel in het systeem zit slaat de compressor niet eens aan, is een beveiliging.
Die kun je wegstrepen als oorzaak.
Mogelijk hebben we allebei deels gelijk. Die beveiliging zit er altijd op. Zit er meer koudemiddel dan de drempelwaarde, maar (veel) minder dan het hoort, dan werkt de compressor niet zoals bedoeld is. Een airco die wel koelt, maar niet voldoende, komt meestal door te weinig koudemiddel. En dat komt of door toelaatbaar verlies (na meer dan 5 jaar geen airco-onderhoud bijvoorbeeld), een lek of gewoon af fabriek te weinig vulling. Laatste meest aannemelijk bij een nieuwe Q4 met matig werkende airco.
Pagina: 1 ... 99 ... 137 Laatste

Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.