Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 97 ... 137 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
GeeMoney schreef op maandag 25 juli 2022 @ 21:36:
[...]

De fat e-tron is belachelijk comfortabel kan ik je vertellen. Die heeft dan ook adaptieve luchtvering. Je zegt dat je daar makkelijk voor had bijbetaald maar weet wel dat het echt een prijzige optie is.
Per “veer” zit je dacht ik op €1000,- (per stuk) los nog van de andere elektronica die nog benodigd is en aansturing. Dat had de Q4 dus behoorlijk duurder gemaakt tov de concurrentie die ook geen luchtvering heeft trouwens in datzelfde segment.

Of hebben andere EV merken dit al wel toegepast op het middensegment ?
Op de Q4 had ik dat er graag voor over gehad, buiten dat heb ik alle andere beschikbare opties ook gekozen. Het is duur maar IMO ook zijn geld waard, ieder voor zich natuurlijk.

Helaas hebben andere merken dit ook niet in hun EV middensegment, maar andere auto's in vergelijkbare prijsklasse (Volvo XC60 bijv) hebben wel luchtvering als optie. Autofabrikanten (vooral de Duitse) hebben de perceptie dat wie geld wil besteden aan een goed aangeklede auto, automatisch ook een grote auto wil.

Mijn "tijdelijke" auto die ik in afwachting van de Q4 zelf heb gekocht is een Mazda CX30. Een compact model met alles erop en eraan (behalve luchtvering ;-)). Heeft iemand ooit een VW Troc of een Audi Q2 gezien met stuurwielverwarming, head-up display en memoryseats op sleutelherkenning enz? Hoop dat dut nog eens verandert bij de Duitsers, we zullen zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreekU
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-01 16:27
Hierbij nog even mijn bevindingen/ervaringen mbt navigatie en laden (ik rijd sinds maart een Q4 35, besteld in juni 2021).

Ik heb afgelopen weekenden 2 relatief langere trips gedaan richting Frankfurt en Berlijn. Op basis van de ervaringen die hier gedeeld werden heb ik ABRP gebruikt in combinatie met een ODB dongle voor de realtime SoC. Ik ben hier eigenlijk heel tevreden over; het is jammer dat je het display in het dashboard niet kunt gebruiken voor de navigatie-aanwijzingen, maar de kwaliteit van de route en laadstrategie weegt zwaarder. Een paar algemene punten
  • ABRP Premium was het waard om de navigatiedetails via AA te tonen en om de realtime laadpaal-status te kunnen zien. Ik heb het maandelijkse abo genomen, voornemens om dit na de zomer weer stop te zetten tot de volgende lange trip
  • 10 minuten voor de laadstop check ik nog even wat de alternatieven zijn: een enkele keer had ik wat zuiniger gereden en dus meer % over, dan was het gunstiger een volgende lader te pakken
  • Richting Berlijn met name Ionity laders gehad, die werken allemaal perfect en snel. Piek laadsnelheid was 116 KW, maar ik kwam ook meestal niet met een heel lage SoC aan (15-20%). Richting Frankfurt ook wel eens een EnBW lader geprobeerd, maar die werkten allen niet (zowel met 'tankpas' van MultiTankCard als via bankpas of website)
  • Regelmatig valt ABRP even weg (generieke foutmelding van AA) maar herstart binnen enkele seconden automatisch weer. Ik ben benieuwd of anderen dit ook ervaren hebben. Ik draai wel Flitsmeister op de achtergrond dus de telefoon (Oneplus 7) wordt lekker warm, maar ik heb dit voorheen met andere navigatieapps niet gehad en muziek blijft ook gewoon doorlopen, dus het heeft wel expliciet met ABRP te maken
  • Herverbinden met de ODB dongle na een laadsessie waarbij ik uitgestapt ben wil wel eens moeizaam zijn. Ik ben er nog niet helemaal over uit wat de beste methode is om de verbinding weer opnieuw te leggen, het was meestal wel noodzakelijk om de app af te sluiten en opnieuw te starten.
  • Ik had ook een aantal keer dat de route na een laadsessie niet bepaald kon worden omdat de telefoon via wifi verbonden was met de MMI en deze geen internet heeft.
  • Door bovenstaande voelt navigeren met ABRP soms nog een beetje teveel weggelegd voor de 'tweakers' onder ons: de mogelijkheden zijn talloos, maar vereisen wel wat technische vaardigheid om het allemaal draaiende te krijgen en houden. Wellicht dat dit deels veroorzaakt wordt door de combinatie met de ODB dongle
Het voelt in ieder geval als een prima vooruitzicht om met de Q4 later deze zomer richting Toscane te rijden. In Duitsland lijkt het in ieder geval geen probleem om(vrije) laadpalen te vinden; ik heb slechts 1x 5 min moeten wachten toen alle snelladers bezet waren.

In zijn algemeenheid ben ik het verder eens met eerder genoemde commentaren: het is een heerlijke auto om in te rijden met een Audi-waardig afwerkingsniveau qua 'hardware' aan de binnenkant. De softwarekant laat zeker te wensen over; de app werkt bij mij eigenlijk 90% van de tijd wel, maar die gebruik ik ook enkel om de laadstatus te checken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thijskl
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-06 15:34
Heeft iemand een oplossing voor het herstellen van de LTE verbinding? Sinds vorige week dinsdag geen verbinding meer en de app, verkeersinformatie etc zij niet meer gebruiken. Heb zelf de MMI gereset en inmiddels 6 dagen gewacht maar beide helaas zonder succes.

Lees in dit topic terug dat het ontkoppelen en opnieuw koppelen van de hoofdgebruiker mogelijk helpt, helaas hebben beide Audi dealers in mijn buurt weinig tijd en reageren of bellen niet terug.

[ Voor 5% gewijzigd door thijskl op 26-07-2022 12:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Motjoo
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 12-01-2023
renedg73 schreef op maandag 25 juli 2022 @ 08:50:
[...]

maar in de reclame van audi zeggen ze toch deze zomer nog rijden. Of liegen ze daar?
Dat dacht ik ook, maar ze noemen alleen de e tron. Niet de Q4 e tron. En van die grote e trons hebben ze er genoeg staan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TPU
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 13-07-2023

TPU

Misschien al bekend, maar op een ander forum kreeg ik de tip om deel te nemen aan een beta-programma van ABRP waarbij live de data van de soc wordt doorgegeven aan je ABRP-app. Ik had al een dongle, maar het beta-programma werkt veel beter. Ik ben ermee naar Spanje gereden. Ook handig: ABRP via CarPlay en daarnaast je Audi Navi. Combi werkt mits je tijdens de rit ABRP niet wijzigt. Ook merk ik dat ABRP in combi met live Soc-data nauwkeuriger voorspelt hoeveel procent soc je overhoudt.

Hierbij link naar betreffend programma. Weet niet precies of je nog mee kunt doen. Link.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreekU
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-01 16:27
TPU schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:31:
Misschien al bekend, maar op een ander forum kreeg ik de tip om deel te nemen aan een beta-programma van ABRP waarbij live de data van de soc wordt doorgegeven aan je ABRP-app. Ik had al een dongle, maar het beta-programma werkt veel beter. Ik ben ermee naar Spanje gereden. Ook handig: ABRP via CarPlay en daarnaast je Audi Navi. Combi werkt mits je tijdens de rit ABRP niet wijzigt. Ook merk ik dat ABRP in combi met live Soc-data nauwkeuriger voorspelt hoeveel procent soc je overhoudt.

Hierbij link naar betreffend programma. Weet niet precies of je nog mee kunt doen. Link.
Bedankt voor de tip, de link lijkt nog steeds te werken om je aan te melden voor het beta program

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wim De Witte
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:05
thijskl schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 12:57:
Heeft iemand een oplossing voor het herstellen van de LTE verbinding? Sinds vorige week dinsdag geen verbinding meer en de app, verkeersinformatie etc zij niet meer gebruiken. Heb zelf de MMI gereset en inmiddels 6 dagen gewacht maar beide helaas zonder succes.

Lees in dit topic terug dat het ontkoppelen en opnieuw koppelen van de hoofdgebruiker mogelijk helpt, helaas hebben beide Audi dealers in mijn buurt weinig tijd en reageren of bellen niet terug.
Had hetzelfde probleem. Na 2 (!) weken werktte het weer zonder iets te moeten doen 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gerardvhgn
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-04 13:52
TPU schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 13:31:

Goede tip, heb zelf nét een abbo bij Tronity afgesloten en die gekoppeld aan ABRP. Had ook een dongle gehaald, maar via T lijkt er meer data bij ABRP binnen te komen, de dongle is veel onveiliger en je moet m dus continu loskoppelen en weer plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 06-06 14:34
Volgens mij werkt Tronity (nog) niet met de Q4, kan me voorstellen dat ABRP ook nog niet goed werkt. De auto geeft/gaf niet continue de SoC door, dus is mi redelijk nutteloos zonder dongle.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Donjeffa
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 16:57
Bucketlijst voor opties op mijn Q4 model 50 launch edition quattro is compleet:
Vrijschakeling scherm voor o.a. video's -> check
DRV achter -> check
Onafhankelijk van elkaar openen zonnescherm en panoramadak -> check
Activatie achteruitrij camera -> check (vergeten door Duitse dealer)
360 grdn Camera -> check (wel aanwezig nooit geactiveerd)
Plaatsen van originele trekhaak (elektrisch kantelbaar) tegen een veel voordeligere prijs -> check.

Met hartelijke dank aan de VAGCOMMERS: Bas - "Carpe Diem" en Rainesh!

Mannen super bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 13:27
Wat triest toch eigenlijk hoe er met zo’n auto wordt omgesprongen door Audi zelf.
Dan heb je als merk de naam vooruitstrevend en onderscheidend te zijn. Dat ben je dan ook, onderscheidend, maar precies de verkeerde kant op.
Van de software die nooit ge-update wordt tot de stugge remmen, van de app ellende tot de laadproblemen (soms heel vaag waarom ie op 60kwh blijft hangen, dan ineens weer 125kwh).
Zo ga je toch niet met je klanten om.
Slechte zaak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:11
Zodra je de handtekening onder het koopcontract hebt gezet ben je een kostenpost. Uren die ze in jou stoppen (statusupdates, klachten, service etc.) kost ze dan geld, en levert niks meer op, want koop is gesloten, geld is binnen.
De nieuwe Q4's hebben wel betere software. Daar zorgen ze wel voor want dat zijn auto's die nog verkocht moeten worden. Daarmee kan je dan tegen de klant zeggen: 'Nee, de software problemen zijn er niet meer bij de nieuwe auto's'.
Die klanten worden dan pas genegeerd als zíj hebben getekend.

Hier erg blij met de Q4, rijdt namelijk top, voel me er veilig in, is erg comfortabel. De software is allemaal nog béta, maar de auto is af. En rijdt echt lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcCar
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-03 12:21
sbin schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 14:22:
Volgens mij werkt Tronity (nog) niet met de Q4, kan me voorstellen dat ABRP ook nog niet goed werkt. De auto geeft/gaf niet continue de SoC door, dus is mi redelijk nutteloos zonder dongle.
Ik kan bevestigen dat Tronity wel werkt voor Q4, maar het klopt dat het updaten van de SoC soms (eventjes) niet werkt

[ Voor 9% gewijzigd door MarcCar op 26-07-2022 19:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chirezza
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 17:34
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EVTdkZGEYZjkYOF6KXHI8YX1L9k=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qGgDh8wEJI3tojHpHHodXD1E.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8H65NWqrmJ2McdEkgl_BS3jjjsQ=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TxNkVudzWY3Q6us9OgliFPMp.jpg?f=fotoalbum_tile

Deze meldingen kreeg ik vanmorgen bij het instappen, komen ze iemand bekend voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdoornbo
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 03-06 21:34
Chirezza schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 07:59:
[Afbeelding][Afbeelding]

Deze meldingen kreeg ik vanmorgen bij het instappen, komen ze iemand bekend voor?
Heeft het bij jou eerder al gewoon gewerkt?
Ik bedoel dan de app en ook bv weer en verkeer?
Bij mij werken deze nog steeds niet en zoals ik het zie is het bij jou nu gaan werken spontaan :?

Als ik bv inlog via web op de audi pagina zie ik ook nog steeds foutmelding dat de kaartupdates niet lukken .

Maar het goede nieuws is dat het bij jou er goed uitziet _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 02:03
[Afbeelding][Afbeelding]

Heb deze melding meerdere keren gehad, maar nooit verschil vernomen? Er staat nergens wat het nou precies doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chirezza
kdoornbo schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 08:05:
[...]

Heeft het bij jou eerder al gewoon gewerkt?
Ik bedoel dan de app en ook bv weer en verkeer?
Bij mij werken deze nog steeds niet en zoals ik het zie is het bij jou nu gaan werken spontaan :?

Als ik bv inlog via web op de audi pagina zie ik ook nog steeds foutmelding dat de kaartupdates niet lukken .

Maar het goede nieuws is dat het bij jou er goed uitziet _/-\o_
Ik heb al deze extra functionaliteiten (helaas) niet. De app heeft geen wijzigingen in connectiviteit in elk geval - ik kan het actuele laadniveau zien en ook wanneer hij klaar is maar de klimaatregeling werkt niet (en heeft het ook nooit gedaan sinds ik de auto in september 2021 kreeg).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
[Afbeelding][Afbeelding]

Dit is meestal het teken dat de Connect/online diensten weer werken nadat ze een tijdje niet gewerkt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdoornbo
Ik zie dat de app een update heeft gehad misschien is dit de reden van de meldingen bij jullie.

Bij mij werkt trouwens nog helemaal niets in de app Gewoon 0 communicatie met de auto.
Vreemde volgens de dealer is dat ik in de MMI ook geen weer en verkeer heb.
Volgens hem lijkt het net of ik een demo auto heb 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TheWallet
  • Laatst online: 14:25
kdoornbo schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 10:23:
Ik zie dat de app een update heeft gehad misschien is dit de reden van de meldingen bij jullie.

Bij mij werkt trouwens nog helemaal niets in de app Gewoon 0 communicatie met de auto.
Vreemde volgens de dealer is dat ik in de MMI ook geen weer en verkeer heb.
Volgens hem lijkt het net of ik een demo auto heb 8)7
Ik heb hetzelfde. Geen app en geen online diensten in de auto. Dealer geeft niet thuis, ligt volgens hun aan Audi. Ben je dan mooi klaar mee…

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Chirezza
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m5XnZUX8ZmDQX2l1IJ1EYaRdCN8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/oLdmUCVO4C3AXuB9IWXh221v.png?f=fotoalbum_large

Ik heb te vroeg gesproken denk ik - zojuist heb ik zowaar voor het eerst vanaf afstand de airco kunnen starten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizmo4ever
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:22
Chirezza schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 11:55:
[Afbeelding]

Ik heb te vroeg gesproken denk ik - zojuist heb ik zowaar voor het eerst vanaf afstand de airco kunnen starten!
Een actieradius van 246KM op een volle lading?

mijn Q4 40 geeft nu aan 473KM bij 96% lading.

Zware rechtervoet?? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chirezza
Gizmo4ever schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:36:
[...]

Een actieradius van 246KM op een volle lading?

mijn Q4 40 geeft nu aan 473KM bij 96% lading.

Zware rechtervoet?? ;)
Dat ook maar ik heb helaas een 35 :) afhankelijk van de rijstijl haal ik op dit moment ongeveer 250 à 300 kilometer. Toen ik vanmorgen vertrok met 235km aan benoemde range stond hij 20 kilometer later op 223. Niet helemaal perfect accuraat dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 06:03
Chirezza schreef op donderdag 28 juli 2022 @ 13:55:
[...]

Dat ook maar ik heb helaas een 35 :) afhankelijk van de rijstijl haal ik op dit moment ongeveer 250 à 300 kilometer. Toen ik vanmorgen vertrok met 235km aan benoemde range stond hij 20 kilometer later op 223. Niet helemaal perfect accuraat dus.
Komt dat niet van een koude motor bij wegrijden (verbruik b.v. 35kw/100 km.) en dat na enige tijd er een herrekening plaats vindt op basis van het gemiddeld verbruik op dat moment (b.v. 18kw/100km.) waardoor de range ook aangepast wordt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K2.
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 26-11-2024

K2.

[Afbeelding][Afbeelding]

Zelfde hier, kan nu eindelijk inloggen op myaudi in de wagen, zou het dan toch in orde komen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solidsystem87
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 05-06 11:47
Ik heb ook de indruk dat de connectie stabieler is. Myaudi heeft altijd gewerkt maar regelmatig uitroepteken in een cirkel en geen km stand. sinds update blijft hij stabiel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-06 11:01
[Afbeelding][Afbeelding]

Gisteren ook gehad, vermoed een kleine updeet van een of ander component.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kdoornbo
Solidsystem87 schreef op vrijdag 29 juli 2022 @ 08:24:
Ik heb ook de indruk dat de connectie stabieler is. Myaudi heeft altijd gewerkt maar regelmatig uitroepteken in een cirkel en geen km stand. sinds update blijft hij stabiel.
Toch bijzonder .......
Bij mij werkt het sinds het krijgen van de auto ( nu 1,5 maand) al niet .
Helemaal niks geen verbinding met de auto.

alles al geprobeerd : Ben hoofdgebruker ( maar niet in de auto) maar kan functies niet gebruiken in de my audi app. .... stappen al gedaan:

1- De app verwijderd en de app opnieuw gedownload

2- Het voertuig verwijderd en opnieuw toegevoegd

3- De mmi gereset

4- De chip onder de bekerhouders verwijderd en weer opnieuw gemonteerd.

En wat krijg ik nu net op zaterdagmiddag als antwoord van Audi :

Hartelijk dank voor uw e-mail.

Momenteel hebben wij helaas te maken met een storing op de Audi online diensten. Mijn excuses voor het ongemak dat u hierdoor ervaart. Mijn collega's bij Audi AG werken met man en macht aan een oplossing. Ik ga er van uit dat de storing binnen afzienbare tijd verholpen zal zijn.

Met vriendelijke groet,

Audi Customer Care

:( :( :( :( :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
kdoornbo schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:33:
[...]

Toch bijzonder .......

alles al geprobeerd : Ben hoofdgebruker ( maar niet in de auto) maar kan functies niet gebruiken in de my audi app. .... stappen al gedaan:

3- De mmi gereset

Momenteel hebben wij helaas te maken met een storing op de Audi online diensten. Mijn excuses voor het ongemak dat u hierdoor ervaart. Mijn collega's bij Audi AG werken met man en macht aan een oplossing. Ik ga er van uit dat de storing binnen afzienbare tijd verholpen zal zijn.

Met vriendelijke groet,

Audi Customer Care

Volgens mij is dat het standaard antwoord wat ze sturen als ze het zelf ook niet weten op hun zogenaamde helpdesk, die helemaal niets klaarmaakt. En ook niet in staat lijkt goed te kunnen communiceren met VAG laat staan escaleren.

Wat is die chip onder de bekerhouders? Hoe kom je daar precies bij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K2.

K2.

Hier toch ook te vroeg gejuicht, my Audi account wel kunnen instellen als hoofdgebruiker in de wagen na de update, maar MMI instellingen zijn weer elke dag verdwenen… :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 08-06 08:47
Donjeffa schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 15:21:

Vrijschakeling scherm voor o.a. video's -> check

Met hartelijke dank aan de VAGCOMMERS: Bas - "Carpe Diem" en Rainesh!

Mannen super bedankt!
Kan ik hier ook gebruik van maken? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdoornbo
Luke the Duke schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 20:00:
[...]

Volgens mij is dat het standaard antwoord wat ze sturen als ze het zelf ook niet weten op hun zogenaamde helpdesk, die helemaal niets klaarmaakt. En ook niet in staat lijkt goed te kunnen communiceren met VAG laat staan escaleren.

Wat is die chip onder de bekerhouders? Hoe kom je daar precies bij?
Als je met je hand aan de voorkant (zie foto bij dat gele ding daar je vingers omheen krullen) flink wat kracht zet ( ik heb het zelf niet gedaan maar de dealer probeerde het) dan kan je de consule met bekerhouder loskrijgen . Ik heb daarna deze foto gemaakt. Hopelijk is het wat duidelijk...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wiHmMwoOzz8xxeK4SeYehHCB5aM=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Srpf1fhc8UEe5ufHze5VOt8D.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solidsystem87
kdoornbo schreef op zaterdag 30 juli 2022 @ 17:33:
[...]

Toch bijzonder .......

3- De mmi gereset

Met vriendelijke groet,

Audi Customer Care

Ok niet bij iedereen het geval dus dat het beter werkt... blijft straf dat ze keer op keer dezelfde fouten maken. update gevolgd door golf van storingen bij online services... ze lossen precies de problemen op van x gebruikers om y gebruikers dan weer in de sh*t te zetten...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbin
Solidsystem87 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 08:20:
[...]

Ok niet bij iedereen het geval dus dat het beter werkt... blijft straf dat ze keer op keer dezelfde fouten maken. update gevolgd door golf van storingen bij online services... ze lossen precies de problemen op van x gebruikers om y gebruikers dan weer in de sh*t te zetten...
Dit lijken gewoon "eenvoudige" capaciteitsissues te zijn met hun omgeving. Iets dat je normaliter oplost door op te schalen. Feit dat dit na maanden nog niet geregeld is, lijkt me óf gewoon onwil/onkunde óf hun systemen zijn zo'n verschrikkelijk oude meuk dat het niet kan schalen.
Ik vermoed het tweede. En dat is zorgelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solidsystem87
sbin schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 10:55:
[...]

Dit lijken gewoon "eenvoudige" capaciteitsissues te zijn met hun omgeving. Iets dat je normaliter oplost door op te schalen. Feit dat dit na maanden nog niet geregeld is, lijkt me óf gewoon onwil/onkunde óf hun systemen zijn zo'n verschrikkelijk oude meuk dat het niet kan schalen.
Ik vermoed het tweede. En dat is zorgelijk..
Ik hoop in ieder geval niet op het 2de of ik begin al spijt te krijgen van mijn eerste VAG wagen ;) (spreek niet over de rijprestaties want die zijn heerlijk)

n.b. als je het aantal vacatures bij Cariad zie proberen ze wel op te schalen maar effectief gequalificeerde mensen vinden is niet evident...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HS35
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-03 12:53
Uit een artikel in het FD over de nieuwe topman van VW. Het probleem is blijkbaar iets hardnekkiger dan iedereen denkt.

[Hij hoeft niet het wiel uit te vinden
Blume gelooft anders dan zijn voorganger Herbert Diess in samenwerking met grote techbedrijven voor de ontwikkeling van software voor zijn auto’s. De elektrificatie van de merken van het Volkswagen-concern verloopt met horten en stoten, niet alleen omdat er twee systemen naast elkaar ontwikkeld worden — een doodzonde in techneutenland — maar ook omdat Diess alles in eigen huis wilde doen. De concurrenten — en dan met name Koreaanse en Chinese autobouwers — zien de worsteling van VW’s softwarebedrijf Cariad met groot leedvermaak aan.

Blume zal voor één van de twee interne softwaresystemen moeten kiezen, én hij moet beslissen of hij hulp van buiten inroept bij verdere ontwikkeling van die programmatuur. Handelsblatt neemt alvast een voorschot op het antwoord: 'Blume is als topman van Porsche al diverse malen naar Californië gevlogen om met Apple een samenwerking te bespreken.'

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfslev...-klassiekers-nah2cauMsk7u

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
HS35 schreef op maandag 1 augustus 2022 @ 13:14:
Uit een artikel in het FD over de nieuwe topman van VW. Het probleem is blijkbaar iets hardnekkiger dan iedereen denkt.

Blume gelooft anders dan zijn voorganger Herbert Diess in samenwerking met grote techbedrijven voor de ontwikkeling van software voor zijn auto’s. De elektrificatie van de merken van het Volkswagen-concern verloopt met horten en stoten, niet alleen omdat er twee systemen naast elkaar ontwikkeld worden — een doodzonde in techneutenland — maar ook omdat Diess alles in eigen huis wilde doen. De concurrenten — en dan met name Koreaanse en Chinese autobouwers — zien de worsteling van VW’s softwarebedrijf Cariad met groot leedvermaak aan.

Blume zal voor één van de twee interne softwaresystemen moeten kiezen, én hij moet beslissen of hij hulp van buiten inroept bij verdere ontwikkeling van die programmatuur. Handelsblatt neemt alvast een voorschot op het antwoord: 'Blume is als topman van Porsche al diverse malen naar Californië gevlogen om met Apple een samenwerking te bespreken.'

Lees het volledige artikel: https://fd.nl/bedrijfslev...-klassiekers-nah2cauMsk7u
Idd, gewoon AndroidAuto of AppleAuto (hoe het dan ook heet) er op knallen en klaar. Heeft Renault nu ook gedaan met hun nieuwe Megane e-tech. Zijn we meteen van die jaren-90 MMI interface af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dencowboy
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 16-05-2023
Ik heb in oktober 2021 een Audi Q4 40 besteld. Nu was ik offertes aan het opvragen voor mijn laadpaal thuis. Ik ben een zelfstandige en zou de elektriciteitskost om de wagen op te laden kunnen door factureren aan mijn bedrijf. Bij een eerste offerte zou ik een kost van 5 euro per maand moeten betalen om een "feature" te enablen op de laadpaal die dit apart houdt en door factureert. Nu weet ik dat je bij BMW dit soort gegevens uit de BMW app kan halen. Is dit ook mogelijk bij Audi om zo te weten te komen hoeveel stroom er naar de wagen is gegaan (zodat deze maandelijkse kost overbodig wordt)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KKoets
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 08-07-2023
dencowboy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:10:
Ik heb in oktober 2021 een Audi Q4 40 besteld. Nu was ik offertes aan het opvragen voor mijn laadpaal thuis. Ik ben een zelfstandige en zou de elektriciteitskost om de wagen op te laden kunnen door factureren aan mijn bedrijf. Bij een eerste offerte zou ik een kost van 5 euro per maand moeten betalen om een "feature" te enablen op de laadpaal die dit apart houdt en door factureert. Nu weet ik dat je bij BMW dit soort gegevens uit de BMW app kan halen. Is dit ook mogelijk bij Audi om zo te weten te komen hoeveel stroom er naar de wagen is gegaan (zodat deze maandelijkse kost overbodig wordt)?
Bij de meeste laadpalen heb je een app (en web-portaal) die de laadsessies registreert.
Je kunt meerdere gebruikers aanmaken, ook een aparte gebruiker voor je bedrijf.

[ Voor 5% gewijzigd door KKoets op 02-08-2022 08:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
dencowboy schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 08:10:
Audi app kan dat niet en dont hold your breath. Laadpaal met backend abonnement is veruit het makkelijkst, ook al betaal je ervoor. je krijgt dan een portal waarin netjes de facturen staan. Andere optie is een (gecertificeerde) kWh meter en dan obv de tellerstanden (fotos maken) en zakelijk doorberekenen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 14:55
sbin schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 09:01:
[...]

Audi app kan dat niet en dont hold your breath. Laadpaal met backend abonnement is veruit het makkelijkst, ook al betaal je ervoor. je krijgt dan een portal waarin netjes de facturen staan. Andere optie is een (gecertificeerde) kWh meter en dan obv de tellerstanden (fotos maken) en zakelijk doorberekenen.
Die gegevens zijn nochtans beschikbaar in de auto. Als je een Tronity account aanmaakt, dan zal je zien dat die die gegevens ophaalt uit je auto en/of de servers van Audi. Ik stel nu wel vast dat die gegevens tot meer dan 10% kunnen afwijken tov de gegevens die uit mijn laadpaal komen. Ik heb een laadpaal die de verbruiken registreert in het kader van terugbetaling vanuit mijn leasing contract. Die heeft voor mijn laatste laadsessie 44,5 kWh geregistreerd (hetgeen ik terugbetaald krijg) terwijl de Tronity app 50,17 kWh geeft voor dezelfde laadsessie. Tot dusver nog niet bij stil gestaan dat dat verschil zo groot is. Ofwel slaat Audi de bal weer helemaal mis, ofwel word ik opgelicht door mijn leasing maatschappij....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K2.

K2.

Ik heb 2 laadpunten van Wallbox, zijn van zeer hoge kwaliteit en voor een juiste prijs/kwaliteit.
Veel andere en bekende merken zijn vaak duurder en van ondermaatse kwaliteit.
Wallbox heeft een zeer goeie app en ook een online platform, allemaal gratis.
Je kan verschillende laadpunten met elkaar laten communiceren en in combinatie met een compatibele energiemeter in je zekeringkast kan je aan loadbalancing doen.
Werkt heel goed en zo heb je ook altijd een mooi overzicht van wat je verbruikt hebt per laadbeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
kdoornbo schreef op zondag 31 juli 2022 @ 12:56:
[...]

Als je met je hand aan de voorkant (zie foto bij dat gele ding daar je vingers omheen krullen) flink wat kracht zet ( ik heb het zelf niet gedaan maar de dealer probeerde het) dan kan je de consule met bekerhouder loskrijgen . Ik heb daarna deze foto gemaakt. Hopelijk is het wat duidelijk...[Afbeelding]
Dank, begrijp ik dat ze hier de connectors hebben losgehaald en weer hebben aangesloten of zo? Of is er echt een chip uitgehaald als in een sim kaart chip o.i.d.??

Lijkt mij overigens een loze actie, kan me niet voorstellen wat voor nut dit zou moeten hebben. Maar ik leer graag! ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purelyatom
  • Laatst online: 22-10-2024
Is bij jullie de nummerplaat voor ook zo op de grill gekit? Ik had het graag in een houder, vind ik er iets netter uitzien, maar ik begreep dat dit niet kon ivm radar en sensoren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-06 21:08
purelyatom schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:09:
Is bij jullie de nummerplaat voor ook zo op de grill gekit? Ik had het graag in een houder, vind ik er iets netter uitzien, maar ik begreep dat dit niet kon ivm radar en sensoren?
Nope, ik heb gewoon een kentekenplaathouder.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e2SkRlIpwHYB6WZsuyaPcEgcCXw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/C8Bm9GK6kzv7SXz2WYmDP0GP.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K2.

K2.

Hier is de nummerplaat rechtstreeks in de voorkant vastgezet met vijzen zonder houder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Wing-
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-05 15:11
purelyatom schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 17:09:
Hier ook gewoon in een houder, al is de houder naar mijn weten wel gekit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Donjeffa
-Wing- schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 18:36:
[...]

Hier ook gewoon in een houder, al is de houder naar mijn weten wel gekit.
Ook de mijne met schroeven en kentekenhouder. Als ik mij niet vergis zitten er in de gril twee kleine puntjes voor de schroeven.
Je kan ook je motorkap even open doen om zo op te meten of er geen kabels of andere elementen geraakt worden wanneer je schroeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purelyatom
  • Laatst online: 22-10-2024
Bedankt voor de reacties! Ik ga even een kentekenplaat houder scoren en schroeven/kitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 20:17
K2. schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:30:
Ik heb 2 laadpunten van Wallbox, zijn van zeer hoge kwaliteit en voor een juiste prijs/kwaliteit.
Veel andere en bekende merken zijn vaak duurder en van ondermaatse kwaliteit.
Wallbox heeft een zeer goeie app en ook een online platform, allemaal gratis.
Je kan verschillende laadpunten met elkaar laten communiceren en in combinatie met een compatibele energiemeter in je zekeringkast kan je aan loadbalancing doen.
Werkt heel goed en zo heb je ook altijd een mooi overzicht van wat je verbruikt hebt per laadbeurt.
Kan je 2 laadpunten via 2x 11kw kabels toch laten loadbalancen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kdoornbo
Luke the Duke schreef op dinsdag 2 augustus 2022 @ 16:49:
[...]

Dank, begrijp ik dat ze hier de connectors hebben losgehaald en weer hebben aangesloten of zo? Of is er echt een chip uitgehaald als in een sim kaart chip o.i.d.??

Lijkt mij overigens een loze actie, kan me niet voorstellen wat voor nut dit zou moeten hebben. Maar ik leer graag! ;-)
Ze hebben een half uur lang de connectors eraf gehad en daarna alles weer opnieuw aangesloten.
Lijkt me een harde reset van de backup battery

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K2.

K2.

Avigoorn schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

wat bedoel je juist?
als je twee laadpunten hebt die niet met elkaar communiceren en je hangt aan elk punt een wagen via een kabel 11kw, dan heb je per laadpunt een verbruikt van 16A, dus in totaal 32A.
als je woning een aansluiting heeft van 32A dan zit je aan je maximum verbruik, de wagens zullen wel laden maar je hebt niks meer over voor de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke the Duke
Avigoorn schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 09:52:
[...]

Loadbalancing vereist dat de laders kunnen meten hoeveel stroom ze maximaal kunnen trekken, ik heb zelf net een nieuwe Easee lader, die kan dat i.c.m. een device wat je op je slimme meter aansluit (de "Equalizer"). De Easee Home kan tot drie laders op 1 drie fase huisaansluiting.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke the Duke
"Blume zal voor één van de twee interne softwaresystemen moeten kiezen"
Dit gaat denk ik over de domme fout die ze gemaakt hebben door de Q4 gebruik te laten maken van een ouder software platform (of OS) dan de VW ID serie. Dat is ook waarom de Q4 schijnbaar nooit OTA updates zal gaan doen. Dit is echt mijn ergernis nummer 1 als het gaat om de aankoop van de Q4, want dit biedt weinig hoop voor de toekomst.

Bron: https://www.auto-motor-un...e-werkstatt-3-punkt-null/

[ Voor 10% gewijzigd door Luke the Duke op 03-08-2022 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:36
Wie heeft bij zijn Q4 het Audi laadsysteem compact meegeleverd gekregen en getest wat deze doet op een standaard 16A 1 fase wandcontactdoos?

Het kreng kan op 3 fasen prima met 11kW laden maar op 1 fase kom ik niet verder dan 10A, dus ongeveer 2.3kW
Ik had minstens verwacht dat hij de 16A zou aantikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K2.

K2.

De eenvoudige stopcontactlader kan ook maar 10A, waarschijnlijk zelfde systeem in de compact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Het aparte is dat bij 3 fasen gebruik de volle 16A per fase getrokken wordt.
Bij 1 fase gebruik worden 2 fasen niet gebruikt.
Waarom dan de stroom bij die ene overgebleven fase gereduceerd wordt snap ik niet.
De èèn fase adapterkabel die je daarvoor moet aansluiten is gespecificeerd voor 16A.

De (technische) documentatie van deze granny is bijzonder onduidelijk en zeer beknopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg

Tjonge jonge, het is nog veel erger dan ik dacht. Dat zoiets kan. Echt niet best, dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
deboss65 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:50:
Waarom dan de stroom bij die ene overgebleven fase gereduceerd wordt snap ik niet.
De èèn fase adapterkabel die je daarvoor moet aansluiten is gespecificeerd voor 16A.

De (technische) documentatie van deze granny is bijzonder onduidelijk en zeer beknopt.
Welke jij gebruikt wordt me zo niet duidelijk, maar ik gebruik deze: https://evplug.eu/collect...et-lcd-type-2-naar-schuko

Deze is in te stellen op 6A / 8A / 10A / 12A / 16A laadsnelheid. Op je bestemming even de situatie en dus ook meterkast checken, eventueel toestemming vragen en stopcontact zo dicht mogelijk bij de meterkast zoeken en een veilig amperage kiezen.

Mijn ervaring is hiermee zonder problemen. Langzaam laden geen probleem omdat je op je (vakantie) bestemming de auto toch minder vaak nodig hebt (wij in ieder geval) en in een nacht bereik je ook al heel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
deboss65 schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 21:50:

Zit toch wel logica in denk ik. Bij 3 fasige aansluiting kan je 400V op de gelijkrichter zetten terwijl dat bij een 1 fasige aansluiting maar 230 V is. 230/400 is op afronding na dezelfde verhouding als 10/16.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Luke the Duke schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 10:44:
[...]

Welke jij gebruikt wordt me zo niet duidelijk, maar ik gebruik deze: https://evplug.eu/collect...et-lcd-type-2-naar-schuko

Deze is in te stellen op 6A / 8A / 10A / 12A / 16A laadsnelheid. Op je bestemming even de situatie en dus ook meterkast checken, eventueel toestemming vragen en stopcontact zo dicht mogelijk bij de meterkast zoeken en een veilig amperage kiezen.

Mijn ervaring is hiermee zonder problemen. Langzaam laden geen probleem omdat je op je (vakantie) bestemming de auto toch minder vaak nodig hebt (wij in ieder geval) en in een nacht bereik je ook al heel wat.
Ik heb het e-tron laadsysteem compact wat je in de Q4 configurator kunt meebestellen.
Er zijn andere, niet merkgebonden adapters, die flexibeler zijn (juice booster) en wellicht goedkoper.
Ik heb de audi versie iets te snel aangevinkt achteraf. Het voordeel van dat ding t.o.v. de goedkopere alternatieven is dat deze ook 3 fasen 11kw kan laden via een doodgewone CEE contactdoos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Babavers schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 13:23:
[...]

Zit toch wel logica in denk ik. Bij 3 fasige aansluiting kan je 400V op de gelijkrichter zetten terwijl dat bij een 1 fasige aansluiting maar 230 V is. 230/400 is op afronding na dezelfde verhouding als 10/16.
Je haalt denk ik wat dingen door elkaar. (sorry ik ben elektrotechneut)
400V is de lijnspanning (tussen de fasen onderling) en 230V fase - nul (die is hier altijd aanwezig)
Los van de lijn / fase spanning is de stroom per fase op 16A gemaximaliseerd. Die op 10A limiteren heeft hier niets mee te maken.

In dit geval is 1 fase bedrijf niet meer dan een 3 fase aansluiting waarbij 2 fasen niet aangesloten worden.

Maar ik ben er achter waarom het 10A is: De verwisselbare netkabel is voorzien van een configuratie weerstand die de auto (via de lader) verteld dat er bij deze kabel maximaal 10A getrokken kan worden.
Waarom ze dit gedaan hebben ? Misschien om niet op het randje te gaan zitten.
Er bestaan tig varianten van deze kabel en er is er ook een die max 8A toelaat.

Heb nu 2 opties:
1: Wat @Luke the Duke zegt: Langzaam laden hiermee is meestal gezien de situatie geen probleem.
2: Een beetje de boel tweaken om toch er wat meer uit te peuren. Alleen moet ik me wel afvragen hoeveel moeite ik erin ga stoppen voor iets wat ik alleen op vakantie nodig heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
deboss65 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 14:14:
[...]

Je haalt denk ik wat dingen door elkaar. (sorry ik ben elektrotechneut)
400V is de lijnspanning (tussen de fasen onderling) en 230V fase - nul (die is hier altijd aanwezig)
Los van de lijn / fase spanning is de stroom per fase op 16A gemaximaliseerd. Die op 10A limiteren heeft hier niets mee te maken.

In dit geval is 1 fase bedrijf niet meer dan een 3 fase aansluiting waarbij 2 fasen niet aangesloten worden.

Maar ik ben er achter waarom het 10A is: De verwisselbare netkabel is voorzien van een configuratie weerstand die de auto (via de lader) verteld dat er bij deze kabel maximaal 10A getrokken kan worden.
Waarom ze dit gedaan hebben ? Misschien om niet op het randje te gaan zitten.
Er bestaan tig varianten van deze kabel en er is er ook een die max 8A toelaat.

Heb nu 2 opties:
1: Wat @Luke the Duke zegt: Langzaam laden hiermee is meestal gezien de situatie geen probleem.
2: Een beetje de boel tweaken om toch er wat meer uit te peuren. Alleen moet ik me wel afvragen hoeveel moeite ik erin ga stoppen voor iets wat ik alleen op vakantie nodig heb.
Ik weet niet wat ik door elkaar haal en ben ook geen nitwit hoor. Ik was gewoon aan het denken dat het zo kon zijn dat bij een 3 fasige aansluiting 3 gelijkrichters in driehoek zouden kunnen werken waarbij een interne omschakeling in de auto één van die gelijkrichters tussen fase en nul zou schakelen als die 'voelt' dat de 2 andere fasen niet aangesloten zijn. Je hoort trouwens altijd bij het begin van het laden relais schakelen, zowel in het laadstation als in de auto. En moest het zo werken dan krijg je dat effect wel. Had gekund... Was gewoon een hersenspinsel van mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
het is geen kritiek of bewering dat je een nitwit bent.
Gewoon een nuchter technisch antwoord zonder enige bedoelingen.

Extra aanvulling:
De 10/16 stroom verhouding waar je naar refereert gaat inderdaad ongeveer op als je bij gelijk vermogen 230V aanlevert of 400V. (factor wortel 3)
Maar er kan of 1 fase 230Vx16A aangeleverd worden (schuko stopcontact) of 3 fasen zijnde 3 keer 230Vx16A (CEE)
Wat ik in eerste instantie niet logisch vind is dat als er met 3 fasen 11kW geladen wordt, waarbij er 16A door elke fase draad loopt, waarom er dan bij 1 fase bedrijf maar 10A door diezelfde draad toegelaten wordt.
Tenzij er redenen zijn om dat zo te doen. Naar die redenen zoek ik. De kabel is het niet, en de auto kan die 16A per fase ook aan.

In de auto zit zo goed als zeker geen "gewone" gelijkrichter maar een 3 fasen converter die per fase de ingangsspanning converteert naar de batterij spanning. Heb beroepshalve met dit soort systemen gewerkt waaronder ook lang geleden chademo snelladers en ben dus ook geen nitwit.

[ Voor 10% gewijzigd door deboss65 op 04-08-2022 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfunny
  • Laatst online: 23-04 20:24
Heeft iemand ervaring met een goed passende draadloze telefoon oplader in de Q4? Ik hoop de auto in oktober te hebben dus kan zelf nog niet bekijken wat er goed past....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincentvs93
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08-06 19:22
deboss65 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:06:

Waarom er dan bij 1 fase bedrijf niet ook 16A door diezelfde draad loopt maar op 10A gelimiteerd wordt.
Tenzij er redenen zijn om dat zo te doen. Naar die redenen zoek ik.
Ik denk dat de hoofd reden is dat een 16 ampere via het stopcontact een compleet schone groep heeft met ook goede bekabeling vanwege de continue belasting. Ik denk dat de 10A limitatie meer een veiligheidsding is, om te voorkomen dat er altijd een groep uit klapt of dingen mogelijk te warm worden;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
vincentvs93 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:20:
[...]

Ik denk dat de hoofd reden is dat een 16 ampere via het stopcontact een compleet schone groep heeft met ook goede bekabeling vanwege de continue belasting. Ik denk dat de 10A limitatie meer een veiligheidsding is, om te voorkomen dat er altijd een groep uit klapt of dingen mogelijk te warm worden;)
Ik denk dat je gelijk hebt en vrees dat deze visie inderdaad door de VAG organisatie gehanteerd wordt.
(Ik kan zo geen enkelfase ding binnen de VAG groep vinden die op een schuko 3.6kW doet)
Wil je echt die 16A zul je een aftermarket granny moeten nemen.

Vind het wel jammer want met de audi lader kun je eenvoudig op half vermogen schakelen.
Stel hij kan 16A en is om boven genoende redenen te kritisch kun je zo naar 8A.
En er zit als veiligheid een temperatuursensor in de schuko stekker.

[ Voor 14% gewijzigd door deboss65 op 04-08-2022 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 14:06
hfunny schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:15:
Heeft iemand ervaring met een goed passende draadloze telefoon oplader in de Q4? Ik hoop de auto in oktober te hebben dus kan zelf nog niet bekijken wat er goed past....
Ik heb een draadloze lader houder (met draad) in het ventilatie rooster geplaatst zodat ik de telefoon ook in het zicht heb:
https://www.amazon.nl/Auc...oventilatie/dp/B08GY1VLDK
Mijn ervaring met de (nu niet meer leverbare) draadloze lader in de Q4 is niet positief: de telefoon wordt veel te warm.
Met de genoemde houder heb ik daar totaal geen last van (ook omdat de telefoon gekoeld wordt door het ventilatie rooster).

[ Voor 19% gewijzigd door Isheara op 04-08-2022 15:48 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hfunny
Isheara schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Ik heb een draadloze lader houder (met draad) in het ventilatie rooster geplaatst zodat ik de telefoon ook in het zicht heb:
Mijn ervaring met de (nu niet meer leverbare) draadloze lader in de Q4 is niet positief: de telefoon wordt veel te warm.
Met de genoemde houder heb ik daar totaal geen last van (ook omdat de telefoon gekoeld wordt door het ventilatie rooster).
Dank! Hoe heb je de draad werk gewerkt? Zou je een foto kunnen delen hoe het eruit ziet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• K2.

K2.

vincentvs93 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:20:
[...]

ik vermoed hetzelfde, ze zullen voor de veilige optie hebben gekozen.
in geval van België kan je een stopcontactengroep afzekeren op 20A mits gebruik van 2,5mm² als voedingsdraad.
maar je mag evengoed afzekeren met 16A en dan is een lader van 16A teveel op het randje en is de kans groot dat je automaat eruit gaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K2.

K2.

Net even andere wagen gecheckt (Polestar 2), heeft ook lader 10A, zal de standaard zijn dan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
Even wat anders: het valt me op dat de app de afgelopen week zonder problemen werkt.
In die zin dat ik geen foutmeldingen meer heb gehad en dat de weergegeven data accuraat is.

Verzenden van de reisdoelen en diverse laadinstellingen blijf ik traag vinden maar het werkt tot op heden wel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• K2.

K2.

Zelfde hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
deboss65 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 16:28:
Even wat anders: het valt me op dat de app de afgelopen week zonder problemen werkt.
In die zin dat ik geen foutmeldingen meer heb gehad en dat de weergegeven data accuraat is.

Verzenden van de reisdoelen en diverse laadinstellingen blijf ik traag vinden maar het werkt tot op heden wel.
Ja we hebben ook 2 kleine updates gehad van de app met alleen bugfixes. Ik hoop stiekem op een nieuwe wind bij Audi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre

Ik meen dat jij dezelfde uitvoering had als mij (Q4 launch edition advanced 40).

Maar ik kan geen reisdoelen verzenden met de app. Heb jij andere (nieuwere) software?

Die van mij is in maart 2022 geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Inderdaad zelfde versie maar is begin mei geleverd.
Het kan zijn dat ik net een nieuwere software versie in de Q4 heb. (3669)
Ook heb ik het grotere MMI scherm waarvan ik de indruk heb dat deze samen met de software bijgewerkt is rond maart/april.

[ Voor 40% gewijzigd door deboss65 op 04-08-2022 21:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-03 10:29

Ha... dat gevoel had ik ook sinds een paar weken helemaal geen errors meer gehad. Lijkt erop dat ze een migratie hebben gedaan van de infrastructuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
deboss65 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:27:
Ook heb ik het grotere MMI scherm waarvan ik de indruk heb dat deze samen met de software bijgewerkt is rond maart/april.
Nee had ik ook en in het begin super veel problemen. Maar vorige week had ik een grote MMI update ook ook de klimaatregeling in de app heeft nu een verticale slider ipv van horizontaal dus het lijkt dat er een grotere update is geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sohus
Luke the Duke schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 20:48:
[...]

Ja we hebben ook 2 kleine updates gehad van de app met alleen bugfixes. Ik hoop stiekem op een nieuwe wind bij Audi.
Volgens mij was de app niet het probleem maar de server-side stuff bij Audi, lijkt dat er een fix is doorgevoerd aan de server kant. Ik zal morgen eens een laadtimer starten en zien of de app nu niet meer op hol slaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
deboss65 schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 21:27:
Jouw versie is idd hoger dan die van mij (3608).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16:11
Ik heb er ook Windows95 op! De nieuwste modellen hebben Win98! En ze schijnen te werken aan Vista!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SWIGGA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-02 21:31
Het gaat dus de goede kant op merk ik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 02:03
Bijzonder, hier is er 0,0 gewijzigd in de app. Moet wel zeggen dat deze het bij mij sowieso vaker wel dan niet deed. Qua functies heb ik nog altijd alleen temperatuur en accu %.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
hfunny schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:54:
Dank! Hoe heb je de draad werk gewerkt? Zou je een foto kunnen delen hoe het eruit ziet?
Hierbij de foto's. Op de tweede foto heb ik (omwille van de zichtbaarheid) de draad even iets terug getrokken, normaal valt de draad volledig weg in de kier die er zit :) Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_NAjYnIHTWJExxvuBDCVGBKeaO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NuStxT2optr1nBSXfFbPFbzr.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DNJf56R2lRmhdgoVHPbGsqGY6nk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CVkXLhVH7vNYTqDQjI36mlvE.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zUxx1hunXv2GjFbgQ1T3IbSQvdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/24rdmJAntskwEZrlxUgQHhra.jpg?f=fotoalbum_large

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Donjeffa
Isheara schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:48:
[...]

Hierbij de foto's. Op de tweede foto heb ik (omwille van de zichtbaarheid) de draad even iets terug getrokken, normaal valt de draad volledig weg in de kier die er zit :) [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Niet mijn ding...... voor de draadloze oplader zitten 2 usb ingangen. Ik heb een klein kabeltje gekocht waarbij ik mijn telefoon mee oplaadt .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hfunny
Isheara schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 08:48:
[...]

Hierbij de foto's. Op de tweede foto heb ik (omwille van de zichtbaarheid) de draad even iets terug getrokken, normaal valt de draad volledig weg in de kier die er zit :) [Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik geloof dat ik dan toch maar een kort usb-c kabeltje neem. De kabel moet voor mij echt niet zichtbaar zijn.... dank voor het delen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Isheara schreef op donderdag 4 augustus 2022 @ 15:46:
[...]

Vind dat een beetje een hobby-bob oplossing met zo'n losse telefoonhouder, zeker als die telefoon irritant voor je MMI hangt :-)
Maar je hebt gelijk mbt het draadloos laden, mij iPhone wordt echt loeiend heet, zeker als je ook nog Spotify streamed etc. Vermoed dat dat niet best is voor de levensduur. Als ik tijd heb ga ik eens een keer kijken of ik het draadloos laad gedeelte kan vervangen door iets beters. Tot die tijd laad ik gewoon op via usb kabeltje en leg ik de telefoon achter in dat bakje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
hfunny schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 10:04:
[...]

Ik geloof dat ik dan toch maar een kort usb-c kabeltje neem. De kabel moet voor mij echt niet zichtbaar zijn.... dank voor het delen!
Het irritante met een korte kabel is dat als je dan je telefoon nodig hebt 'ie vastzit. Je moet hem dus altijd los maken.
Althans ik vind dat irritant.

Ik heb in de etron daarom gewoon een lange kabel, zie je onder de middenarmsteun toch niet zitten.
In de Q4 ligt 'ie wellicht wat meer in het zicht.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
sbin schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:01:Vind dat een beetje een hobby-bob oplossing met zo'n losse telefoonhouder, zeker als die telefoon irritant voor je MMI hangt :-)
Uiteraard hangt de telefoon niet voor de MMI :+
Ik heb mijn telefoon scherm graag in het zicht, daarom is het bakje geen oplossing voor mij, maar dat is uiteraard voor iedereen anders.

[ Voor 19% gewijzigd door Isheara op 05-08-2022 11:53 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avigoorn
sbin schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 11:01:
[...]

Vind dat een beetje een hobby-bob oplossing met zo'n losse telefoonhouder, zeker als die telefoon irritant voor je MMI hangt :-)
Maar je hebt gelijk mbt het draadloos laden, mij iPhone wordt echt loeiend heet, zeker als je ook nog Spotify streamed etc. Vermoed dat dat niet best is voor de levensduur. Als ik tijd heb ga ik eens een keer kijken of ik het draadloos laad gedeelte kan vervangen door iets beters. Tot die tijd laad ik gewoon op via usb kabeltje en leg ik de telefoon achter in dat bakje.
Ik heb een Brodit, perfecte plek. En lange kabel, geen gedoe.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LD4P6C2LlUEQ9ph7iAVZnVNvRq4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qIV3s4DyWSdC4wSl2DXBQh05.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@Avigoorn en hoe laadt die dan draadloos? ik zie geen draad lopen...

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimbre
Avigoorn schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 14:59:
[...]

Ik heb een Brodit, perfecte plek. En lange kabel, geen gedoe.

[Afbeelding]
Die had ik in mijn vorige auto ook. Werkte prima.

Nu heb ik knop die je zo op je rooster zet. Werkt ook lekker. Heb je wel een case nodig. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PG40hsU-lrdDvMy9BJM5eyMLGGc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iDSmkUHSM5OuwrEP4bBR24Ly.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorik
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 07-06 21:08

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Avigoorn
Isheara schreef op vrijdag 5 augustus 2022 @ 15:46:
@Avigoorn en hoe laadt die dan draadloos? ik zie geen draad lopen...
Niet draadloos. Vind ik niks, telefoon wordt te warm, en ik gebruik mijn telefoon gewoon zo naast mijn stuur. Ook geen gedoe met android auto etc. Daar kan je precies niks mee😄

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Ik had dus per ongeluk niet het comfortpakket aangeklikt. Dus geen automatisch dimmende binnenspiegel.
Deze later opnieuw laten inbouwen bij Audi wereld in Utrecht.
En ik heb de Sonos speakers.
Als ik die hard zet trilt de binnenspiegel bij basklanken (door de power van de subwoofer).
Zijn er mensen met het comfortpakket die dit ook hebben?

Ik voel met mijn hand eigenlijk alles resoneren bij hard geluid.
De subwoofer staat op neutraal (dus 0, in het midden van het volume).

Geen ramp hoor, maar ik ben wel benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SWIGGA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-02 21:31
dolfg schreef op zondag 7 augustus 2022 @ 10:29:
Ik had dus per ongeluk niet het comfortpakket aangeklikt. Dus geen automatisch dimmende binnenspiegel.
Deze later opnieuw laten inbouwen bij Audi wereld in Utrecht.
En ik heb de Sonos speakers.
Als ik die hard zet trilt de binnenspiegel bij basklanken (door de power van de subwoofer).
Zijn er mensen met het comfortpakket die dit ook hebben?

Ik voel met mijn hand eigenlijk alles resoneren bij hard geluid.
De subwoofer staat op neutraal (dus 0, in het midden van het volume).

Geen ramp hoor, maar ik ben wel benieuwd.
Ik denk dat je dat bij veel geluidsinstallaties hebt... zet je het hard, trilt de binnenspiegel, dat is normaal... zet de sub op - dan of zet het wat minder luid 😄

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolfg
Gelukkig. Was even in twijfel doordat die ombouw niet bij Audi zelf gedaan was. Maar het is dus normaal. Bij mijn huurauto afgelopen maand in Californië trilde de buitenspiegel bij harde muziek, zo heb je overal wat.
Sinds ik weet dat de Q4 op Windows95 of iets uit die buurt draait, vertrouw ik ineens niks meer. 😋

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chirezza
Sinds afgelopen vrijdagavond wil mijn auto niet meer opladen. Bij het inpluggen van de kabel geeft deze lang aan "initialiseren" waarna de melding "incompatibel laadsysteem" kort verschijnt en het volgende in beeld blijft staan:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iliUW_yj1UEarERnW2ssRmVnszM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/WWbh6RpPJih9u9322SDryb6p.png?f=user_large

Dit bij 3 openbare laadpalen op verschillende locaties met 2 verschillende passen. Auto is vanmorgen naar de dealer gegaan, ben benieuwd wat het is..

Update: dealer heeft bevestigd dat het defect in de laadkabel zit. Kan de auto morgen ophalen met een nieuwe kabel erbij.

[ Voor 10% gewijzigd door Chirezza op 08-08-2022 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MiIan
  • Registratie: Augustus 2022
  • Laatst online: 03-09-2023
Onlangs heb ik Tronity geïnstalleerd zodat ik deze kan koppelen met ABRP. Nu is mijn account omgezet naar een gratis account (mijn proefperiode verloopt morgen), omdat ze op korte termijn geen update verwachten vanuit Audi (zo lees ik het). Dus doe er je voordeel mee :)
Hi Milan,

I have just changed your access to a free account. For the Q4, TRONITY will remain free for the time being as long as we don't get more data from Audi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
MiIan schreef op maandag 8 augustus 2022 @ 19:12:
Onlangs heb ik Tronity geïnstalleerd zodat ik deze kan koppelen met ABRP. Nu is mijn account omgezet naar een gratis account (mijn proefperiode verloopt morgen), omdat ze op korte termijn geen update verwachten vanuit Audi (zo lees ik het). Dus doe er je voordeel mee :)

[...]
Er is een reden dat het voor de Q4 gratis is, toch? Had het een tijd geleden geprobeerd en je krijgt alleen af en toe SoC updates, verder niets. Is mi ook (nog) niet te gebruiken voor live data in ABRP (te weinig updates).
Pagina: 1 ... 97 ... 137 Laatste

Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.