Kunnen we misschien een poll maken met storingen? Hebben we meteen alles bij elkaar en zien we ook wat een terugkerend iets is.
Volgens mij heb je mijn post niet goed gelezen :-).MarcCar schreef op woensdag 6 april 2022 @ 14:10:
[...]
Ik denk het wel, aangezien ze na enkele seconden verdwijnen en ook niet terugkeren. Ook geen oplichtende lampjes, etc.
Het gaat om de fysieke handeling van het aansluiten van de auto aan een laadpaal. Waarna ik de melding krijg dat het laadsysteem incompatible is.
Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...
Vandaag spontaan een aantal malen de melding: "Beperkt zicht" en daarna een keer "Slipgevaar" in beeld gekregen.........
Kreeg ik ook tijdens een regenbui☔️Donjeffa schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:00:
Vandaag spontaan een aantal malen de melding: "Beperkt zicht" in beeld gekregen.........
Tis melding in kleine scherm, ongeveer 5 sec. Niet erg toch? Althans, ik maak mij er niet druk om. Het zicht is met regen eenmaal wat minder dan bij droog weerDonjeffa schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:00:
Vandaag spontaan een aantal malen de melding: "Beperkt zicht" en daarna een keer "Slipgevaar" in beeld gekregen.........
Mooie cijfers!Avigoorn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:54:
Even wat anders tussendoor. Tesla laadpaal en maximaal laden. (En even bij de Valk koffie gedronken, perfect)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Vandaag bij Ionity 350kW na 100 km rijden aangekomen met 19%. Bij mij treurige cijfers op het tarief na
:strip_exif()/f/image/1htOQiq8IONXLaPDb6kJ5ZLb.jpg?f=fotoalbum_large)
Wellicht interessant artikel over de update die de auto’s die voor maart 2022 zijn gefabriceerd, zouden gaan krijgen. Niet OTA, want daar is de Q4 niet voor geschikt, aldus dit artikel:
https://www.auto-motor-un...e-werkstatt-3-punkt-null/
https://www.auto-motor-un...e-werkstatt-3-punkt-null/
40kW als ik het goed zie? Dat is wel erg laag.Maurice- schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:35:
[...]
Mooie cijfers!
Vandaag bij Ionity 350kW na 100 km rijden aangekomen met 19%. Bij mij treurige cijfers op het tarief na(niemand anders stond te laden dus daar ligt het niet aan).
[Afbeelding]
Heb je dat vaker?
40kW in 36 minuten dus 66kW gemiddeld, geen moment boven de 74kW geweest. Dit was de eerste keer snelladen, hopelijk volgende keer beter!Avigoorn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 23:15:
[...]
40kW als ik het goed zie? Dat is wel erg laag.
Heb je dat vaker?
Ik zit met laden altijd op minimaal 135kW, heb een bereik van rond de 500km (in de winter), nog geen enkele foutmelding gehad, alle materialen voelen premium aan, de update van de software heeft allemaal nieuwe opties toegevoegd en ook in de app kan ik nu allemaal zaken regelen als 'op afstand vergrendelen', locatie zien, timers instellen etc. precies zoals in de reclames. En m'n vouw vind het nog steeds heel normaal om de binnenspiegel met de hand in de nachtstand te zetten in een auto van 60k. En toen werd ik wakker. Maar hij rijdt heerlijk!
Kan je wat meer duiden over de software upgrade? Hoe ben je er aan geraakt en welke sw levels zijn het exact? Wat moet je nemen om zo te dromen?marcelmg2 schreef op donderdag 7 april 2022 @ 00:08:
Ik zit met laden altijd op minimaal 135kW, heb een bereik van rond de 500km (in de winter), nog geen enkele foutmelding gehad, alle materialen voelen premium aan, de update van de software heeft allemaal nieuwe opties toegevoegd en ook in de app kan ik nu allemaal zaken regelen als 'op afstand vergrendelen', locatie zien, timers instellen etc. precies zoals in de reclames. En m'n vouw vind het nog steeds heel normaal om de binnenspiegel met de hand in de nachtstand te zetten in een auto van 60k. En toen werd ik wakker. Maar hij rijdt heerlijk!

Een pilletje vermoed ik. En bij inname van 2 pilletjes wordt het bereik 600km.KoenD schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:18:
[...]
Kan je wat meer duiden over de software upgrade? Hoe ben je er aan geraakt en welke sw levels zijn het exact? Wat moet je nemen om zo te dromen?

Bij opladen 120Kw lader alleen kwam ik gisteren niet verder dan 59KwH.
Nog nooit boven de 60 geweest. Ik had net 200 kilometer gereden en had de DC lader als eindpunt in de routeplanner gezet.
Accu dus warm zat zou je denken.
Wel triest dat je dus nooit boven de 60KwH komt.
Of ik moet ook zo'n pil nemen. Dan haal ik vast 250KwH.
Nog nooit boven de 60 geweest. Ik had net 200 kilometer gereden en had de DC lader als eindpunt in de routeplanner gezet.
Is dat met een 40 of een 35?Maurice- schreef op donderdag 7 april 2022 @ 00:00:
[...]
40kW in 36 minuten dus 66kW gemiddeld, geen moment boven de 74kW geweest. Dit was de eerste keer snelladen, hopelijk volgende keer beter!
Piek 74KW is laag. Maar heb ik dus ook 2x mee gemaakt, echter niet bij 19%...
Als je nooit boven 60KW komt (geen KwH) dan zou ik even langs de dealer gaan.dolfg schreef op donderdag 7 april 2022 @ 07:43:
Bij opladen 120Kw lader alleen kwam ik gisteren niet verder dan 59KwH.
Ik heb gisteren voor de eerste keer aan een snellader geladen van 350 kWh van Ionity. Dat was na een uur rijden en met 20% batterij over. Ik heb er 40 minuten gestaan. Van begin tot einde haalde ik maar maximaal 32 kWh.Avigoorn schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 08:36:
[...]
Als je nooit boven 60KW komt (geen KwH) dan zou ik even langs de dealer gaan.
:strip_exif()/f/image/jn8G7NtZMvcT3V6msHFF7FCh.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rnappxPVWyV1yHfqLjXlq01k.jpg?f=fotoalbum_large)
Een paar dagen eerder stond ik aan een lader van 60 kWh na anderhalf uur rijden. Toen heb ik daar een uur en een kwart gestaan en haalde ik van begin tot einde (44% tot 85%) maximaal 30 kWh. Toen dacht ik dat het aan de paal lag.
Dus concreet voor een ritje van minder dan twee uur naar de Ardennen ben ik in de heenweg meer dan een uur extra tijd kwijt geweest en op de terugweg iets minder dan een uur.
Dit komt natuurlijk ook omdat er ter plaatse (in de buurt van het vakantiehuisje) nauwelijks palen zijn. Aan het vakantiehuisje zelf heb ik een aantal uren geladen aan het gewone stopcontact, maar de rest van het gezelschap zag het niet zitten dat we de voordeur open zouden laten 's nachts, dus ik kon niet met een volle batterij vertrekken.
Los daarvan: Halverwege de terugrit van twee uur stopte de cruise control met werken. "Zie instructieboekje." Dus nog een uur zonder cruise control gereden.
Of je nu een 35 of een 40 hebt. Dit is echt veel te langzaam. Als een raket naar de dealer!! fotos meenemen.janbus schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:24:
[...]
Ik heb gisteren voor de eerste keer aan een snellader geladen van 350 kWh van Ionity. Dat was na een uur rijden en met 20% batterij over. Ik heb er 40 minuten gestaan. Van begin tot einde haalde ik maar maximaal 32 kWh.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Een paar dagen eerder stond ik aan een lader van 60 kWh na anderhalf uur rijden. Toen heb ik daar een uur en een kwart gestaan en haalde ik van begin tot einde (44% tot 85%) maximaal 30 kWh. Toen dacht ik dat het aan de paal lag.
Dus concreet voor een ritje van minder dan twee uur naar de Ardennen ben ik in de heenweg meer dan een uur extra tijd kwijt geweest en op de terugweg iets minder dan een uur.
Dit komt natuurlijk ook omdat er ter plaatse (in de buurt van het vakantiehuisje) nauwelijks palen zijn. Aan het vakantiehuisje zelf heb ik een aantal uren geladen aan het gewone stopcontact, maar de rest van het gezelschap zag het niet zitten dat we de voordeur open zouden laten 's nachts, dus ik kon niet met een volle batterij vertrekken.
Los daarvan: Halverwege de terugrit van twee uur stopte de cruise control met werken. "Zie instructieboekje." Dus nog een uur zonder cruise control gereden.
PS:Je hebt het bij laadvermogen over KW en niet over KWh trouwens. KWh is de hoeveelheid stroom die je hebt geladen of beschikbaar is.
De ACC of CC heeft het bij mij ook eens niet gedaan. Auto even stilzetten, uit en aan, ook even van stoel op staan. En dan verdwijnen dit soort storingen vaak vanzelf. Net zoals de regensensor die het bij mij ook al eens niet heeft gedaan.
succes!!
Ik heb een 40. Ik zal contact nemen met de dealer.Avigoorn schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 10:00:
[...]
Of je nu een 35 of een 40 hebt. Dit is echt veel te langzaam. Als een raket naar de dealer!! fotos meenemen.
PS:Je hebt het bij laadvermogen over KW en niet over KWh trouwens. KWh is de hoeveelheid stroom die je hebt geladen of beschikbaar is.
De ACC of CC heeft het bij mij ook eens niet gedaan. Auto even stilzetten, uit en aan, ook even van stoel op staan. En dan verdwijnen dit soort storingen vaak vanzelf. Net zoals de regensensor die het bij mij ook al eens niet heeft gedaan.
succes!!
Bedankt voor de uitleg van kW en kWh.
Het gaat over een CC in mijn geval. Ik zal jouw tip proberen wanneer het nog eens voorkomt. Bij de volgende rit werkte de CC inderdaad terug zonder problemen.
Zoals je zou kunnen zien op de eerdere foto's, haalde ik qua rijbereik maar rond de 300 km. Dat was met volgeladen auto, dakkoffer, fietsen, snelweg 124 km/uur, 10 graden buiten, heuvelachtig, ... maar vooral de felle wind was een factor nu, denk ik.
:strip_exif()/f/image/Ozvhbm7gUAHhereveXF1jF5L.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja, die "beperkt zicht" krijg ik ook veel te vaak.Donjeffa schreef op woensdag 6 april 2022 @ 19:00:
Ik ben heel tevreden. Ik zou niet meer terug willen naar m'n Audi A4. Heel praktische auto.Dean Martin schreef op woensdag 6 april 2022 @ 08:48:
De laatste tijd lees ik hier vooral behoorlijk wat problemen. Of is dat te kort door de bocht volgens de bezitters?
Zoals anderen ook aangeven, gebruik ik dit forum ook om problemen te melden en om te zien of anderen dezelfde problemen hebben.
Ik heb die optie nog niet gezien. Komt die met "de grote november 2021 MMI software update" die - voor zover ik weet - tot juni 2022 is uitgesteld?sweetmonkey schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 13:12:
Is er iemand die me kan vertellen of de Q4 de optie 'reduce charging current' heeft zoals de ID3/4? Zodat deze aan 2.4KW oplaadt?
Ik hoop wel dat die mogelijkheid eraan komt tegen dat ik een digitale meter heb ('k heb nu nog terugdraaiende teller), zodat ik op die manier maximaal op zonne-energie kan pogen te laden.
Wauw, jouw ervaring slaat echt alles.. een rit naar de dealer zou ik vandaag nog aanraden!janbus schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:24:
[...]
Ik heb gisteren voor de eerste keer aan een snellader geladen van 350 kWh van Ionity. Dat was na een uur rijden en met 20% batterij over. Ik heb er 40 minuten gestaan. Van begin tot einde haalde ik maar maximaal 32 kWh.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[ Voor 13% gewijzigd door Nismod op 08-04-2022 11:24 ]
Volgens mij heb ik iets volledig gemist. Kan de Q4 aan elke tesla (super) charger gekoppeld worden? Of zijn dit enkel en alleen de locaties waar Tesla de test aan het uitvoeren is en chargers omgebouwd heeft om compatibel te zijn met andere merken?Avigoorn schreef op woensdag 6 april 2022 @ 16:54:
Even wat anders tussendoor. Tesla laadpaal en maximaal laden. (En even bij de Valk koffie gedronken, perfect)
[Afbeelding] [Afbeelding]
Download de Tesla app, kies 'Opladen niet Tesla auto' en je ziet precies waar je terecht kan1st-EV schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:30:
[...]
Volgens mij heb ik iets volledig gemist. Kan de Q4 aan elke tesla (super) charger gekoppeld worden? Of zijn dit enkel en alleen de locaties waar Tesla de test aan het uitvoeren is en chargers omgebouwd heeft om compatibel te zijn met andere merken?
Kijk dat bied hoop voor de laadwoestijnen in bijvoorbeeld frankrijk. Vorig jaar was er alleen nog sprake van een test op een paar locaties. Goed om te zien dat het al uitgebreider is. Mooi verdien model ook voor Tesla. Heel erg bedankt voor je reactie.vinom schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:34:
[...]
Download de Tesla app, kies 'Opladen niet Tesla auto' en je ziet precies waar je terecht kanIn Nederland zijn ze sowieso allemaal opgesteld en in het buitenland ook op veel plaatsen. Van de week nog twee keer gestaan bij een Supercharger in Frankrijk met mijn Skoda Enyaq. Is wel wat duurder, maar je weet dat het werkt, dat er plek is dus dat geeft een stukje gerustelling.
Alleen België nog even wachten.1st-EV schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:38:
[...]
Kijk dat bied hoop voor de laadwoestijnen in bijvoorbeeld frankrijk. Vorig jaar was er alleen nog sprake van een test op een paar locaties. Goed om te zien dat het al uitgebreider is. Mooi verdien model ook voor Tesla. Heel erg bedankt voor je reactie.
En...
Je neemt wel 2 plekken in beslag. Tja. Korte kabel.
:strip_exif()/f/image/0kbrhEDYBhTUBVCyM9qxqmnb.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 11% gewijzigd door Avigoorn op 08-04-2022 13:02 ]
Hebben wij dezelfde kabel dan? Mijn kabel zou dit makkelijk redden hahaAvigoorn schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:01:
En...
[Afbeelding]
Audi Q4 Sportback S Competition
De kabel zit vast aan de laadpaal. Is niet je eigen kabel.MV999 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:26:
[...]
Hebben wij dezelfde kabel dan? Mijn kabel zou dit makkelijk redden haha
Xiaomi 13T || CMF Watch Pro 2 || BMW iX3 High Executive
Oeps, niet scherpmouse1277 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:29:
[...]
De kabel zit vast aan de laadpaal. Is niet je eigen kabel.

Bestaat er dan niet een soort verlengkabel? Dat zou dan nu wel handig zijn.
Gat in de markt?
Gat in de markt?
zie in de app wel een idle fee staan van een euro per minuut dus je moet er wel even bij blijven.vinom schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 12:34:
[...]
Download de Tesla app, kies 'Opladen niet Tesla auto' en je ziet precies waar je terecht kanIn Nederland zijn ze sowieso allemaal opengesteld en in het buitenland ook op veel plaatsen. Van de week nog twee keer gestaan bij een Supercharger in Frankrijk met mijn Skoda Enyaq. Is wel wat duurder, maar je weet dat het werkt, dat er plek is dus dat geeft een stukje geruststelling.
eerste vijf minuten worden kwijtgescholden.
Als er minder dan 50 % bezet word dan geen fee.
bij 100% procent bezetting word de fee verdubbeld
Gat in je hand met ~400V en ~400Amarcelmg2 schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 15:36:
Bestaat er dan niet een soort verlengkabel? Dat zou dan nu wel handig zijn.
Gat in de markt?
Dit betreft niet een 'lullig' AC thuislaadstation he. Besef je even goed hoeveel vermogen er door zo'n kabel gaat als je vol vermogen aan het DC laden bent... Terwijl $insert_idioot jouw gepatenteerde verlengkabel losrukt omdat $insert_reden
www.google.nl
Knappe configuratie!Avigoorn schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 13:01:
En...
[Afbeelding]
Zou je meerdere foto's van je Q4 kunnen plaatsen? Ook van de zijkant/achterkant?
Alvast bedankt! 😊
Vannacht tot 100% geladen, bereik nu 443 km.
[ Voor 194% gewijzigd door Gerardvhgn op 09-04-2022 09:27 ]
Na een bericht gelezen te hebben op Facebook een bestelling gedaan voor een geïntegreerde dashcam en de installatie en kwaliteit net zoals geschreven. Top! In 10 minuten gemonteerd en werkend zonder losse kabeltjes. Je gebruikt de voeding van de lichtsensor en linkt deze door waardoor alles blijft werken.
:strip_exif()/f/image/Xca3pTrrD1bMYolpWSkhyqLb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Nvrx3t6FtTLxyyQX0VQtxL04.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/97RzcH0GIPA2Pxj91fnPWwr5.jpg?f=fotoalbum_large)
Anders dan de beschrijving heb ik de spiegel er even afgeklikt zodat je wat meer werkruimte hebt (kleine slag naar links en hij klikt los, weinig kracht voor nodig).
:strip_exif()/f/image/bPdsUwmgRLe2uoHqgvRmn78I.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor- en na.
:strip_exif()/f/image/pJ1Ix1j78JIsHTUE6MpxeAng.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7Bi54Ir9yiJ3xa4d5iMQ00NI.jpg?f=fotoalbum_large)
Niet goedkoop maar een hele mooie integratie wat mij betreft!
Video van de installatie. Binnenspiegel is identiek aan de id4.
:strip_exif()/f/image/Xca3pTrrD1bMYolpWSkhyqLb.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/Nvrx3t6FtTLxyyQX0VQtxL04.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/97RzcH0GIPA2Pxj91fnPWwr5.jpg?f=fotoalbum_large)
Anders dan de beschrijving heb ik de spiegel er even afgeklikt zodat je wat meer werkruimte hebt (kleine slag naar links en hij klikt los, weinig kracht voor nodig).
:strip_exif()/f/image/bPdsUwmgRLe2uoHqgvRmn78I.jpg?f=fotoalbum_large)
Voor- en na.
:strip_exif()/f/image/pJ1Ix1j78JIsHTUE6MpxeAng.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/7Bi54Ir9yiJ3xa4d5iMQ00NI.jpg?f=fotoalbum_large)
@john5413333 dat lijkt een productiemissertje.
Die horen gelijk te zijn. Of dat mat of glans is hangt van je samenstelling af.
[ Voor 45% gewijzigd door GeeMoney op 10-04-2022 14:50 ]
Ha, dat is dus het resultaat van die productie-ellende. Hoort uiteraard niet. Moet gewoon gelijk zijn
/f/image/sFNzDih4mITOck7XwZEKqCBp.webp?f=fotoalbum_large)
[ Voor 64% gewijzigd door DaMenaz op 10-04-2022 17:59 ]
Catch my drift?
Wij zijn vrijdag in mekaars buurt geweest. Ook van de Ardennen moeten terugkomen en met een bijna lege batterij moeten starten in de buurt van Aarlen. In Bastogne (verder raakte ik niet) aan verschillende laadpalen gestaan, zowel een 11kW (die gaf maar 7,5 kW) als een 50 kW (die gaf maar 15kW gedurende het eerste kwartier en nadien ca. 20 kW). Ik had meteen al genoeg van mijn eerste EV. Erbarmelijk lang moeten wachten dus om voldoende opgeladen te zijn om de Ionity palen van Bierset te bereiken (vlak bij Luik). Ik vermoed dat dat dezelfde palen zijn als waar jij geweest bent (want verder is er niks van dat te bespeuren aan die kant van Wallonië).janbus schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 09:24:
[...]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Maar dat was voor mij dan wel een geruststelling. Daar tikte hij bij mij direct 125 kW en zelfs meer aan. Ik heb daar niet langer dan 5 minuten moeten staan om thuis te geraken.
Voor mij was het ook de eerste ervaring met laadpalen buitenshuis. Veel geleerd.... Die rit heeft me 5 uren gekost ipv de voorziene 2,5 uren. Dit mag niet meer gebeuren.
Notabene : adaptieve cruise control viel bij mij ook uit, maar dat was volgens mij volledig aan het weer te wijten omwille van de uitzonderlijke sneeuw die heel de voorgril met een laagje nat ijs bedekte.
Wow!Maurice- schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 23:09:
Na een bericht gelezen te hebben op Facebook een bestelling gedaan voor een geïntegreerde dashcam en de installatie en kwaliteit net zoals geschreven. Top! In 10 minuten gemonteerd en werkend zonder losse kabeltjes. Je gebruikt de voeding van de lichtsensor en linkt deze door waardoor alles blijft werken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Voor- en na.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Kan je vertellen waar, en hoe, en hoeveel kostie?
Ardennen is idd waardeloos. Wordt nog wat als iedereen naar Frankrijk rijdt straks...gezellig met zijn allen gestrand in de berm?Babavers schreef op maandag 11 april 2022 @ 00:19:
[...]
Wij zijn vrijdag in mekaars buurt geweest. Ook van de Ardennen moeten terugkomen en met een bijna lege batterij moeten starten in de buurt van Aarlen. In Bastogne (verder raakte ik niet) aan verschillende laadpalen gestaan, zowel een 11kW (die gaf maar 7,5 kW) als een 50 kW (die gaf maar 15kW gedurende het eerste kwartier en nadien ca. 20 kW). Ik had meteen al genoeg van mijn eerste EV. Erbarmelijk lang moeten wachten dus om voldoende opgeladen te zijn om de Ionity palen van Bierset te bereiken (vlak bij Luik). Ik vermoed dat dat dezelfde palen zijn als waar jij geweest bent (want verder is er niks van dat te bespeuren aan die kant van Wallonië).
Maar dat was voor mij dan wel een geruststelling. Daar tikte hij bij mij direct 125 kW en zelfs meer aan. Ik heb daar niet langer dan 5 minuten moeten staan om thuis te geraken.
Voor mij was het ook de eerste ervaring met laadpalen buitenshuis. Veel geleerd.... Die rit heeft me 5 uren gekost ipv de voorziene 2,5 uren. Dit mag niet meer gebeuren.
Notabene : adaptieve cruise control viel bij mij ook uit, maar dat was volgens mij volledig aan het weer te wijten omwille van de uitzonderlijke sneeuw die heel de voorgril met een laagje nat ijs bedekte.
hmmm....net een zomervakantie naar Zuid-Frankrijk geboekt. Denk dat ik maar een dag extra uit trek voor de reis...Avigoorn schreef op maandag 11 april 2022 @ 08:28:
[...]
Ardennen is idd waardeloos. Wordt nog wat als iedereen naar Frankrijk rijdt straks...gezellig met zijn allen gestrand in de berm?
Verwachte afleverweek 18 -> Audi Q4 e-tron 40 e-tron Launch edition S Competition (besteld begin juni '21)
In elk geval een tesla accountje aanmakenQ4Q4 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:07:
[...]
hmmm....net een zomervakantie naar Zuid-Frankrijk geboekt. Denk dat ik maar een dag extra uit trek voor de reis...
/f/image/XioArFsDambgMgypphHuTnJo.png?f=fotoalbum_large)
Vorige week lange rit naar Spanje gedaan, ongeveer 1300km, en dan ook nog eens terug. Telkens wel met overnachting halverwege. We residen met 3 personen en 1 hond. Onderweg vooral geladen bij Ionity, en enkele keren bij Tesla. Ook tijdens overnachting opgeladen. Het was koud onderweg (0-5 °C) met regelmatig winterse neerslag. We hebben een laadpas van Numobi. We reisden op zaterdag-zondag en donderdag-vrijdag.
Enkele vaststellingen:
- over het algemeen ging de reis verrassend vlot
- de Ionity chargers geven wel soms problemen met onze pas; soms werkt het heel vlot (gewoon badgen en laden), soms weigert hij; gelukkig kan je ook altijd via de QR code met kredietkaart betalen
- er was bijna altijd plaats aan de laadpunten; slechts 1 keer even moeten aanschuiven (Ionity Hauconcourt)
- bij Tesla Rivesaltes helemaal alleen aan een immense Supercharger (app is niet zo aangenaam om te gebruiken, maar werkt wel goed)
- laadsnelheid: maximum 115kW gehaald, maar meestal hang je rond 60-70kW, en soms slechts 50kW
- heenrit: 1291km, 24.0kWh/100km, gemiddeld exact 100km/h
- terugrit: 1297km, 22.1kWh/100km, gemiddeld 95km/h
- in totaal telkens 2 x ongeveer 8 uur onderweg geweest (dus 16 uur heen, 16 uur terug), laadpauzes inbegrepen
- we hebben de rit gepland met ABRP; deze is heel betrouwbaar: de werkelijke reisduur, batterijniveaus e.d. komen goed overeen met wat ABRP voorspelt; alleen de laadduur is langer
Andere ervaringen:
- bij sneeuw geeft de radar er vrij snel de brui aan, waardoor ACC en gerelateerde functionaliteiten niet meer werken; dit vind ik onaanvaardbaar, want juist dan heb je die systemen nodig
- die vervelende "beperkt zicht" boodschap komt ook vaak op de proppen
- als je te dicht bij de rand van de rijstrook rijdt, zegt hij "stuur overnemen"; ik weet eigenlijk niet wat hij daarmee bedoelt
- de noodoproepfunctie is al een tijdje defect
- de nederlandstalige terminologie van de software is een beetje raar: als je met de ACC actief wat gas bijgeeft, zegt hij "overstemd"
- de GPS is ook een beetje een drama queen: in de Rhone-vallei durft het al eens hard waaien; op de GPS zie je dan de waarschuwing "orkaan"
Toch is het een heel aangename wagen, ook/zeker voor zo'n lange trip: geen geluid, geen geruis, geen gerammel, geen geschok. Een goede voorbereiding is wel noodzakelijk, maar daarna wordt het vooral genieten. Je initiële range anxiety wordt snel gesust door de over het algemeen goede werking van de snelladers.
Audi Q4 e-tron 40 Attraction
:strip_exif()/f/image/rK6VPwwgKPQyi9Ou87TU2Wef.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gNH3yNIIvdVcOUbGihzv6Z1v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EPF6IYMB583su1TxkJpLsdsV.jpg?f=fotoalbum_large)
Enkele vaststellingen:
- over het algemeen ging de reis verrassend vlot
- de Ionity chargers geven wel soms problemen met onze pas; soms werkt het heel vlot (gewoon badgen en laden), soms weigert hij; gelukkig kan je ook altijd via de QR code met kredietkaart betalen
- er was bijna altijd plaats aan de laadpunten; slechts 1 keer even moeten aanschuiven (Ionity Hauconcourt)
- bij Tesla Rivesaltes helemaal alleen aan een immense Supercharger (app is niet zo aangenaam om te gebruiken, maar werkt wel goed)
- laadsnelheid: maximum 115kW gehaald, maar meestal hang je rond 60-70kW, en soms slechts 50kW
- heenrit: 1291km, 24.0kWh/100km, gemiddeld exact 100km/h
- terugrit: 1297km, 22.1kWh/100km, gemiddeld 95km/h
- in totaal telkens 2 x ongeveer 8 uur onderweg geweest (dus 16 uur heen, 16 uur terug), laadpauzes inbegrepen
- we hebben de rit gepland met ABRP; deze is heel betrouwbaar: de werkelijke reisduur, batterijniveaus e.d. komen goed overeen met wat ABRP voorspelt; alleen de laadduur is langer
Andere ervaringen:
- bij sneeuw geeft de radar er vrij snel de brui aan, waardoor ACC en gerelateerde functionaliteiten niet meer werken; dit vind ik onaanvaardbaar, want juist dan heb je die systemen nodig
- die vervelende "beperkt zicht" boodschap komt ook vaak op de proppen
- als je te dicht bij de rand van de rijstrook rijdt, zegt hij "stuur overnemen"; ik weet eigenlijk niet wat hij daarmee bedoelt
- de noodoproepfunctie is al een tijdje defect
- de nederlandstalige terminologie van de software is een beetje raar: als je met de ACC actief wat gas bijgeeft, zegt hij "overstemd"
- de GPS is ook een beetje een drama queen: in de Rhone-vallei durft het al eens hard waaien; op de GPS zie je dan de waarschuwing "orkaan"
Toch is het een heel aangename wagen, ook/zeker voor zo'n lange trip: geen geluid, geen geruis, geen gerammel, geen geschok. Een goede voorbereiding is wel noodzakelijk, maar daarna wordt het vooral genieten. Je initiële range anxiety wordt snel gesust door de over het algemeen goede werking van de snelladers.
Audi Q4 e-tron 40 Attraction
:strip_exif()/f/image/rK6VPwwgKPQyi9Ou87TU2Wef.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/gNH3yNIIvdVcOUbGihzv6Z1v.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/EPF6IYMB583su1TxkJpLsdsV.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ac2s1CwuQ8158m75YsL2YxZG.jpg?f=fotoalbum_large)
Ja precies, die heb ik ook al.Gerardvhgn schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:22:
[...]
In elk geval een tesla accountje aanmaken![]()
[Afbeelding]
Ik hoop dat er snel meer Teslapleinen open gaan. Bij Metz bijvoorbeeld, maar ook aan de Cote d'Azur. Het is nogal marginaal nu.
Of te denken van Arlon in België. Dat is naast Metz een prima optie om weer even 450km (of meer?) te tanken. zo vlak voor of in Frankrijk.
Mooi verhaal en ervaring! Als ik dit naar de zomermaanden vertaal:maesdav schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:04:
Vorige week lange rit naar Spanje gedaan, ongeveer 1300km, en dan ook nog eens terug.
....
- (veel) groter bereik.
- Wel veel drukker, dus wachttijden.
Voor ik naar de dealer ren, wil ik het nog even testen. De snelste laadpaal in de buurt is 50 kW. Daar haal ik nu tussen 43 en 48 kW. Dat is toch al meer dan de 32 kW eerder.Nismod schreef op vrijdag 8 april 2022 @ 11:15:
[...]
Wauw, jouw ervaring slaat echt alles.. een rit naar de dealer zou ik vandaag nog aanraden!
:strip_exif()/f/image/PwpPZB2ORA92zbwm8fUGV3M3.jpg?f=fotoalbum_large)
/f/image/P2wEbnTbHUNONKNu0NpdC7dC.png?f=fotoalbum_large)
Komend weekend naar Engeland via Rotterdam Hull. Iemand al ervaring met laden in Engeland?
Ik wel nu. Reed altijd in 1 dag. Nu gewoon 2.Q4Q4 schreef op maandag 11 april 2022 @ 15:07:
[...]
hmmm....net een zomervakantie naar Zuid-Frankrijk geboekt. Denk dat ik maar een dag extra uit trek voor de reis...
Laden ze daar niet links?😆Donjeffa schreef op maandag 11 april 2022 @ 19:51:
Komend weekend naar Engeland via Rotterdam Hull. Iemand al ervaring met laden in Engeland?
Van het bereik lig ik niet wakker. Dat is meer dan voldoende. Om de 2 à 3 uur een pauze is sowieso gezonder en veiliger. En dan hopen dat je de maximale laadcurve kan benaderen natuurlijk...Avigoorn schreef op maandag 11 april 2022 @ 16:09:
[...]
Mooi verhaal en ervaring! Als ik dit naar de zomermaanden vertaal:
- (veel) groter bereik.
- Wel veel drukker, dus wachttijden.
Wachttijden zouden inderdaad wel eens roet in het eten kunnen gooien op drukke dagen. Hopelijk komen er snel snelladers bij en stelt Tesla nog meer Superchargers open. Voor onze reis in de zomer ga ik de bezetting van enkele strategisch gelocaliseerde chargers wat monitoren om een idee te hebben van de bezettingsgraad en drukte.
Goed punt! Ik ben erg benieuwd.maesdav schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:02:
[...]
Voor onze reis in de zomer ga ik de bezetting van enkele strategisch gelocaliseerde chargers wat monitoren om een idee te hebben van de bezettingsgraad en drukte.
Gelukkig ga ik pas eind augustus die kant op, en kom dan dus in september terug. Ik schat in dat het iig rustiger is. Maar mijn gevoel zegt dat die Tesla laadpunten nodig gaan zijn. Ik neem aan dat ze die toch ook open gaan stellen. We hebben nog even.
Zou nogal kunnen meevallen. Ik ben vorig jaar (klassieke wagen) terug gekomen van Zuid Frankrijk op een rode dag (Bizon Futé). Veel in de file gestaan en uiteraard ook regelmatig gestopt. Ik ben toen telkens naar de snelladers gaan kijken op de stopplaatsen. Nergens heb ik toen een auto moeten zien aanschuiven. Voor mij was dat een doorslaggevend argument in mijn afweging tussen EV en hybride. Kan natuurlijk fel evolueren nu het aantal EV's spectaculair begint toe te nemen, maar vorig jaar zag er dat althans nog goed uit.maesdav schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 11:02:
[...]
Van het bereik lig ik niet wakker. Dat is meer dan voldoende. Om de 2 à 3 uur een pauze is sowieso gezonder en veiliger. En dan hopen dat je de maximale laadcurve kan benaderen natuurlijk...
Wachttijden zouden inderdaad wel eens roet in het eten kunnen gooien op drukke dagen. Hopelijk komen er snel snelladers bij en stelt Tesla nog meer Superchargers open. Voor onze reis in de zomer ga ik de bezetting van enkele strategisch gelocaliseerde chargers wat monitoren om een idee te hebben van de bezettingsgraad en drukte.
Draadloos Android Auto lijkt bij mij niet correct te werken. Ik heb ontdekt dat wanneer ik de auto uit zet met het Android Auto scherm actief, dan zal dat bij de volgende start ook automatisch terug connecteren zoals het hoort. Als ik daarentegen de auto uit zet met een ander scherm actief (bv. radio), dan start de auto nadien met dat betreffende scherm (radio) en als ik dan tijdens de rit Android Auto wil opzetten blijkt hij die connectie nog te moeten maken en dat lukt dan niet draadloos. Ik krijg dan een melding dat de Bluetooth verbinding niet kan opgebouwd worden, maar dat is onzin want de Bluetooth verbinding is er wel degelijk. En toch geen Android Auto. Dan moet ik eerst een bekabelde USB verbinding maken om het actief te krijgen.
Is dat een gekende bug? Herkenbaar bij anderen? Of is daar een oplossing voor?
Zeer herkenbaar. Er is daarnaast niet altijd een touw aanvast te knopen. Bleutooth wifi android aan of uit. Het is altijd een gok of ik geluid ga horen als ik iets wil luisteren vanaf de telefoon. Zelfs soms gaat de ene app wel werkt en de andere niet...Babavers schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:21:
Draadloos Android Auto lijkt bij mij niet correct te werken. Ik heb ontdekt dat wanneer ik de auto uit zet met het Android Auto scherm actief, dan zal dat bij de volgende start ook automatisch terug connecteren zoals het hoort. Als ik daarentegen de auto uit zet met een ander scherm actief (bv. radio), dan start de auto nadien met dat betreffende scherm (radio) en als ik dan tijdens de rit Android Auto wil opzetten blijkt hij die connectie nog te moeten maken en dat lukt dan niet draadloos. Ik krijg dan een melding dat de Bluetooth verbinding niet kan opgebouwd worden, maar dat is onzin want de Bluetooth verbinding is er wel degelijk. En toch geen Android Auto. Dan moet ik eerst een bekabelde USB verbinding maken om het actief te krijgen.
Rara
Hier dezelfde ervaringen. Geen peil op te trekken. Snap het soms ook gewoon niet, wat gaat nou over BT, wat over Wifi, app ziet dat ik verbonden ben, maar auto geeft op dashboard aan dat de telefoon niet verbonden is. Terwijl AA werkt en ook de app verbinding heeft.Avigoorn schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:46:
[...]
Zeer herkenbaar. Er is daarnaast niet altijd een touw aanvast te knopen. Bleutooth wifi android aan of uit. Het is altijd een gok of ik geluid ga horen als ik iets wil luisteren vanaf de telefoon. Zelfs soms gaat de ene app wel werkt en de andere niet...
Rara
Ik merk wel dat draadloos Android Auto bij mij NIET via bluetooth werkt. Als je dat opzet dan denk ik wel dat de bluetooth verbinding gebruikt wordt om een "WiFi direct" verbinding tot stand te brengen en het is volgens mij die die gebruikt wordt voor de data-transfer die nodig is voor AA. Het is precies dat creëren van die "WiFi-direct" verbinding dat de mist in gaat als je ergens midden tijdens een rit AA wil opzetten. Zo interpreteer ik het tenminste.marcelmg2 schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 15:01:
[...]
Hier dezelfde ervaringen. Geen peil op te trekken. Snap het soms ook gewoon niet, wat gaat nou over BT, wat over Wifi, app ziet dat ik verbonden ben, maar auto geeft op dashboard aan dat de telefoon niet verbonden is. Terwijl AA werkt en ook de app verbinding heeft.
Die "Wifi-Direct" verbinding is niet te verwarren met de hot-spot die de auto aanbiedt. Je kan met die hotspot verbonden zijn, maar dat helpt niet om AA op het scherm te krijgen.
excuses als ik hier verkeerd zit. maar ik heb een e-tron besteld(wou een Q4 bestellen maar duurde te lang).
iemand hier ervaring met deze auto over het bereik en het laden?
Er zijn meerdere fat E-tronbezitters hier. Er is een actieve Facebook-groep waar er eindeloos is gesproken over bereik en laden waar je waarschijnlijk wel meer aan hebt. Wat wil je weten?
[ Voor 14% gewijzigd door Kju op 13-04-2022 07:34 ]
PSN: Kjujay
Beetje generaliserend, maar ..-Colossalman- schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 21:27:
excuses als ik hier verkeerd zit. maar ik heb een e-tron besteld(wou een Q4 bestellen maar duurde te lang).
Q4: Range/efficiëntie beter, interieur/afwerking minder, snelladen mwah/ok
Big boy Etron: Range/efficiëntie minder, interieur/afwerking Audi waardig, groter, snelladen zeer goed (hele goede laadcurve)
Etron:

Q4:

[ Voor 18% gewijzigd door sbin op 13-04-2022 08:44 . Reden: Plaatjes ]
Ik wil dit nog iets sterker aanzetten.sbin schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:42:
[...]
Beetje generaliserend, maar ..
Q4: Range/efficiëntie beter,
Big boy Etron: Range/efficiëntie minder,
Q4: Range/efficiëntie van de 40 gewoon goed (vergeleken de markt)
Big boy Etron: Range/efficiëntie 50 gewoon slecht, 55 wat beter.
Ik heb de le advanced, ik neem dat hoogglans dan ook achterin te vinden is…..🤪GeeMoney schreef op zondag 10 april 2022 @ 14:50:
@john5413333 dat lijkt een productiemissertje.
Wellicht kunnen andere le advanced gebruikers mij aangeven of dit ook het geval is😃
[ Voor 12% gewijzigd door john5413333 op 13-04-2022 18:04 ]
Helaas achterin geen hoogglans bij een advancedjohn5413333 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:03:
[...]
Ik heb de le advanced, ik neem dat hoogglans dan ook achterin te vinden is…..🤪
Wellicht kunnen andere le advanced gebruikers mij aangeven of dit ook het geval is😃
Ik merk dat het rempedaal bij het 'starten' van de auto verschillend kan aanvoelen. Soms voelt hij 'hard' (veel tegendruk) en soms ook 'zacht' (weinig tegendruk, sponzig). Zodra de auto gestart is voelt het normaal aan. Dit is altijd zo geweest sinds ik hem in december heb. Neem aan dat dit bij iedereen is. Waarom is dit verschil? Maakt geen verschil of hij lang heeft stilgestaan of kort volgens mij.
Af en toe zie ik in dit topic de bug voorbijkomen met verkeerde tijd/datum in het MMI scherm. Ik heb dit nagenoeg nooit, heel af en toe. Maar laatst had ik dit wel gedurende een lange rit. (Tijd achter het stuur stond op 10:40, MMI op 16:45 en navigatie gaf aankomst 10:13 aan, dus terug in de tijd..
) Ik had wat korte tussenstops paar minuten tijdens deze rit. Dus af en toe uit de auto en dus een reset van het systeem. Gedurende gehele rit stond de tijd/datum verkeerd. Toen bedacht ik ineens dat ik een eind-reisdoel had ingesteld in de MMI navigatie. Normaal navigeer ik via CarPlay. Hebben jullie dit ook? Zou er een relatie zijn tussen het gebruik van navigatie en de tijd/datum bug?
Af en toe zie ik in dit topic de bug voorbijkomen met verkeerde tijd/datum in het MMI scherm. Ik heb dit nagenoeg nooit, heel af en toe. Maar laatst had ik dit wel gedurende een lange rit. (Tijd achter het stuur stond op 10:40, MMI op 16:45 en navigatie gaf aankomst 10:13 aan, dus terug in de tijd..

Die curve van de fat etron is echt geniaal. Valt me elke keer weer op als ik daar wat van zie of lees.sbin schreef op woensdag 13 april 2022 @ 08:42:
[...]
Beetje generaliserend, maar ..
Q4: Range/efficiëntie beter, interieur/afwerking minder, snelladen mwah/ok
Big boy Etron: Range/efficiëntie minder, interieur/afwerking Audi waardig, groter, snelladen zeer goed (hele goede laadcurve)
Etron:
[Afbeelding]
Q4:
[Afbeelding]
Mijn keuze zou altijd een fat etron zijn als ik de keuze zou hebben. Gewoon minimaal klasse hoger.
Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20
Als je motor nog uit staat zal hij in ieder geval 'hard' aanvoelen. Als je voldoende druk uitoefent zal de motor starten zonder dat je op de knop hoeft te drukken. In principe zou hij altijd zo aan moeten voelen als je de auto in stapt en de motor nog niet aan staat.Aldmar schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:15:
Ik merk dat het rempedaal bij het 'starten' van de auto verschillend kan aanvoelen. Soms voelt hij 'hard' (veel tegendruk) en soms ook 'zacht' (weinig tegendruk, sponzig). Zodra de auto gestart is voelt het normaal aan. Dit is altijd zo geweest sinds ik hem in december heb. Neem aan dat dit bij iedereen is. Waarom is dit verschil? Maakt geen verschil of hij lang heeft stilgestaan of kort volgens mij.
Af en toe zie ik in dit topic de bug voorbijkomen met verkeerde tijd/datum in het MMI scherm. Ik heb dit nagenoeg nooit, heel af en toe. Maar laatst had ik dit wel gedurende een lange rit. (Tijd achter het stuur stond op 10:40, MMI op 16:45 en navigatie gaf aankomst 10:13 aan, dus terug in de tijd..) Ik had wat korte tussenstops paar minuten tijdens deze rit. Dus af en toe uit de auto en dus een reset van het systeem. Gedurende gehele rit stond de tijd/datum verkeerd. Toen bedacht ik ineens dat ik een eind-reisdoel had ingesteld in de MMI navigatie. Normaal navigeer ik via CarPlay. Hebben jullie dit ook? Zou er een relatie zijn tussen het gebruik van navigatie en de tijd/datum bug?
Heel herkenbaar. Door voornamelijk Spotify te luisteren wel veel minder last van.Babavers schreef op dinsdag 12 april 2022 @ 13:21:
Inmiddels ook de bug dat Google maps verdwenen is... schijnt iets in AA te zijn.
Nou ik zeg gelukkig geen hoogglans achterin.tictac1 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 18:22:
[...]
Helaas achterin geen hoogglans bij een advanced
Dan hoef ik me daar achterin niet aan te ergeren.

Ik zou al die hoogglans panelen voorin zo willen ruilen met de matte afwerking van de "gewone" Q4 edities.
Zal vast aan mijn boerenpummel instelling liggen maar ik heb het toepassen van deze afwerking nooit begrepen.
Ik hoop dat die panelen makkelijk te vervangen zijn. Misschien een ruiltje maken met een niet advanced uitvoering. Tegen de tijd dat ik hem krijg eens een balletje bij de dealer opgooien.
[ Voor 5% gewijzigd door deboss65 op 13-04-2022 21:01 ]
Wrappen kan ook.deboss65 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 20:58:
[...]
Nou ik zeg gelukkig geen hoogglans achterin.
Dan hoef ik me daar achterin niet aan te ergeren.![]()
Ik zou al die hoogglans panelen voorin zo willen ruilen met de matte afwerking van de "gewone" Q4 edities.
Zal vast aan mijn boerenpummel instelling liggen maar ik heb het toepassen van deze afwerking nooit begrepen.Ziet er na korte tijd meestal heel lelijk uit door de fijne krassen en vingerafdrukken.
Ik hoop dat die panelen makkelijk te vervangen zijn. Misschien een ruiltje maken met een niet advanced uitvoering. Tegen de tijd dat ik hem krijg eens een balletje bij de dealer opgooien.
The best is yet to come
Zou ook een goede optie zijn.
Mag alleen niet veel kosten..... (ik blijf een nederlander)
Mag alleen niet veel kosten..... (ik blijf een nederlander)
En weinig range dus, altijd de Q4 hierVidaR-9 schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:17:
[...]
Die curve van de fat etron is echt geniaal. Valt me elke keer weer op als ik daar wat van zie of lees.
Mijn keuze zou altijd een fat etron zijn als ik de keuze zou hebben. Gewoon minimaal klasse hoger.
Dat is het rem systeem, die nog wel of niet onder druk staat/stond.Aldmar schreef op woensdag 13 april 2022 @ 19:15:
Avigoorn schreef op woensdag 13 april 2022 @ 09:47:
[...]
Ik wil dit nog iets sterker aanzetten.
Q4: Range/efficiëntie van de 40 gewoon goed (vergeleken de markt)
Big boy Etron: Range/efficiëntie 50 gewoon slecht, 55 wat beter.
Als ik een Q4 40 vergelijk met een 2020 e-tron 55 in ABRP voor een route van 950km, dan duurt mij dat met een Q4 een uur langer. Dus ik zie het voordeel van een Q4 niet tbh.
Ik ben serieus de fat e-tron aan het overwegen of een Model 3.
2 verschillende auto's, maar voor de lange afstand en de laadcurven ideaal.
Laadsnelheid is belangrijker dan range (van zodra je 250 km range haalt op de snelweg). In theorie is de e-tron daarom beter geschikt voor lange ritten, maar ik kan moeilijk inschatten of de e-tron de theoretische laadcurve vaak haalt. Bij de Q4 weet ik uit ondervinding dat dat niet het geval is.Superflip schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:13:
[...]
[...]
Als ik een Q4 40 vergelijk met een 2020 e-tron 55 in ABRP voor een route van 950km, dan duurt mij dat met een Q4 een uur langer. Dus ik zie het voordeel van een Q4 niet tbh.
Ja snap het. De laadcurve wint het met sneller rijden over zeker lange afstanden! Eens!Superflip schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:13:
[...]
[...]
Maar binnen Nederland kom ik verder, doordat ik langer en sneller door kan rijden tot hij leeg is, afstanden tot 300km zeg maar. Daarna laadt je thuis of bij klant op. De snelle laadcurve heeft dan geen voordeel meer omdat je die niet gebruikt. Wedden dat ik minder reistijd heb?
Ben ik het volledig mee eens! Als je inderdaad vaak ritten maakt rond de 300km, zit je in een "grijze zone"Avigoorn schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:47:
[...]
Ja snap het. De laadcurve wint het met sneller rijden over zeker lange afstanden! Eens!
Maar binnen Nederland kom ik verder, doordat ik langer en sneller door kan rijden tot hij leeg is, afstanden tot 300km zeg maar. Daarna laadt je thuis of bij klant op. De snelle laadcurve heeft dan geen voordeel meer omdat je die niet gebruikt. Wedden dat ik minder reistijd heb?
Dat is heel persoonlijk denk ik, ik zie die use-case bij mij niet gebeuren.Avigoorn schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:47:
[...]
Ja snap het. De laadcurve wint het met sneller rijden over zeker lange afstanden! Eens!
Ik kan op 6 ritten per jaar na, altijd toekomen met 250km range
De laadcurve van de e-tron wordt eigenlijk altijd gehaald als je de navigatie ook gebruikt om naar de fastchargers te gaan. Je verliest wel 10kWh als je climate aan zet, maar een steady 155 haal je altijd binnen 20-80%.maesdav schreef op donderdag 14 april 2022 @ 10:45:
[...]
Laadsnelheid is belangrijker dan range (van zodra je 250 km range haalt op de snelweg). In theorie is de e-tron daarom beter geschikt voor lange ritten, maar ik kan moeilijk inschatten of de e-tron de theoretische laadcurve vaak haalt. Bij de Q4 weet ik uit ondervinding dat dat niet het geval is.
Mijn ding is alleen, wil ik nog 60-70k stukgooien op een fat e-tron uit 2019-2020 met minder dan 40.000km op de teller of ga ik voor een M3 uit 2021 met nog minder km's. Ik ga bij een auto uit 2019 toch al uit van 10-15% degradatie.
[ Voor 8% gewijzigd door Superflip op 14-04-2022 11:08 ]
Hopelijk wordt het niet gemeten op basis van de temperatuur van de batterijdolfg schreef op donderdag 14 april 2022 @ 14:09:
Vandaag ineens een ontploft korte termijn bereik:
Ging gestaag van 17 naar 99 kWh.
Is nu weer dalende. Resterende kilometers deden niet raar. Nou ja, die gingen van 281 naar 285. Is ook apart.
En dat met dit weer…
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Eindelijk de Q4 in de garage voor de montage van de langverwachte trekhaak!
Grote software problemen, krijgen de haak niet geactiveerd en de auto zit vol storingen.
Auto inmiddels al 2 dagen kwijt.
Zucht… ben benieuwd wanneer ze al die shit rondom de Q4 eens voor elkaar gaan hebben.
Grote software problemen, krijgen de haak niet geactiveerd en de auto zit vol storingen.
Zucht… ben benieuwd wanneer ze al die shit rondom de Q4 eens voor elkaar gaan hebben.
Wat een gedoe zeg.-jann schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:40:
Die van mij gaat dinsdag...
OEI??
Ik heb de hoop al opgegeven vwb het oplossen van de problemen. De dealer wist mij ook te melden dat er tot op heden helemaal niks bekend is van een update, maar dan ook echt totaal niks.-jann schreef op donderdag 14 april 2022 @ 19:40:
Naja goed, ik krijg om de 2/3 weken een leenauto mee omdat mijn Q4 dan weer met een storing bij de dealer staat. Zo maak ik ook kennis met de andere modellen van Audi :-).
Mbt de trekhaak, die van mij is afgelopen maandag geïnstalleerd.In principe reserveren ze hiervoor twee dagen(!) omdat het weleens ‘tegen’ zit. Echter eind van de dag was het gefixt. Volgens de dealer heeft het te maken met een stuk ervaring in deze, @-jann ik ben bang dat jouw dealer hier dus wat ervaring mist.
Wat betreft de overige storingen, ik vind dat we ongelofelijk tolerant zijn dat we dit accepteren ik bv ben echt klaar met de hoofdgebruiker/gastgebruiker issue ( frequent flushen van favorieten/navigatiebestemmingen etc) diverse malen contact met Audi klantenservice maar dat is verloren moeite.
Wat betreft de overige storingen, ik vind dat we ongelofelijk tolerant zijn dat we dit accepteren ik bv ben echt klaar met de hoofdgebruiker/gastgebruiker issue ( frequent flushen van favorieten/navigatiebestemmingen etc) diverse malen contact met Audi klantenservice maar dat is verloren moeite.
En je kan het nog aanvullen met de hiaten in de app, ontbrekend uitgesteld laden, onverklaarbare lage laadstromen op snelladers, Android Auto dat draadloos vaak niet functioneert, storingen die komen en gaan zonder reden.... Een stevig artikel in een gerenomeerd auto-blad om Audi hiermee eens stevig door het slijk te halen zou niet slecht zijn. Hopelijk leest een of andere journalist mee. Het is een premium merk echt onwaardig.Travish schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:05:
Mbt de trekhaak, die van mij is afgelopen maandag geïnstalleerd.In principe reserveren ze hiervoor twee dagen(!) omdat het weleens ‘tegen’ zit. Echter eind van de dag was het gefixt. Volgens de dealer heeft het te maken met een stuk ervaring in deze, @-jann ik ben bang dat jouw dealer hier dus wat ervaring mist.
Twijfelt er dan niemand over de ontelbare positieve reacties van de journalisten? Ik krijg het gevoel dat zij in een andere auto hebben gereden dan de productieversie. Wellicht andere software…
Tot op heden gelukkig nog steeds geen last van de zaken die hier geregeld aangehaald worden. Enige waar ik wel moeite mee heb is de laadsnelheid die af en toe (niet) gehaald wordt op de snelladers. Echter kan dit natuurlijk ook aan heel veel andere factoren liggen en kan je pas met zekerheid zeggen wanneer er verschillende auto's aan het laden zijn die wel goede snelheden halen. De keren dat ik er stond haalden de mensen om mij heen geen betere snelheden.
Begin juli de eerste echte beproeving als we met de auto naar Oostenrijk en Italië gaan
Begin juli de eerste echte beproeving als we met de auto naar Oostenrijk en Italië gaan
Idem hier, qua ervaringen. Benieuwd naar je Oostenrijk en Italië-bevindingen, eind juli wordt dit nl onze zomertrip 😂MV999 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 11:34:
Tot op heden gelukkig nog steeds geen last van de zaken die hier geregeld aangehaald worden. Enige waar ik wel moeite mee heb is de laadsnelheid die af en toe (niet) gehaald wordt op de snelladers. Echter kan dit natuurlijk ook aan heel veel andere factoren liggen en kan je pas met zekerheid zeggen wanneer er verschillende auto's aan het laden zijn die wel goede snelheden halen. De keren dat ik er stond haalden de mensen om mij heen geen betere snelheden.
Als ze erg kritisch zijn krijgen ze de volgende keer geen uitnodiging meer.Nismod schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:59:
Twijfelt er dan niemand over de ontelbare positieve reacties van de journalisten? Ik krijg het gevoel dat zij in een andere auto hebben gereden dan de productieversie. Wellicht andere software…
Als je dus als 'serieuze'' YouTuber je channel wil kunnen vullen met reviews ben je daar dus afhankelijk van.
Van Dacia of Chinese meuk kun je nog wel eens wat roepen, maar als je de Q4 afkraakt raak je een groot deel van je toekomstige auto's kwijt.
Over mijn Q4: ja, geeft soms een foutmelding, ja bugs en zo, ja, app waardeloos, ja langzaam laden. Maar is mooi en rijdt super. Ik had gisteren de mazzel dat er een dikke file op de A1 stond, kon toen heerlijk een stuk binnendoor rijden. en onder de 100km/h is ie superstil. En verbruik ook naar de 18. Dus win win win.
Rijdt inderdaad super en het is zeker niet allemaal kommer en kwel, maar bij een auto van die prijs en dit merk moet 99% super zijn en niet 95%. Audi legt voor zichzelf de lat hoog door 'premium' te willen zijn en dan hoort het niet om eronder door te lopen. Bij mijn vorige Audi had ik dit soort zaken helemaal niet aan de hand. Ik vind het dus echt wel beneden niveau. Ik heb hem nog maar een paar weken en wellicht zal er binnenkort toch wel een update komen. Maar als ik denk aan de mensen die er al bijna een jaar mee rondrijden, vind ik het toch straf dat ze op al die tijd niets gedaan hebben om die ongemakken tenminste al gedeeltelijk weg te werken. Voor de veelrijders onder die mensen betekent dat dat ze ondertussen al 20% van de levensduur van hun wagen met minder rondrijden dan wat ze gekocht en betaald hebben.marcelmg2 schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 14:15:
[...]
Als ze erg kritisch zijn krijgen ze de volgende keer geen uitnodiging meer.
Als je dus als 'serieuze'' YouTuber je channel wil kunnen vullen met reviews ben je daar dus afhankelijk van.
Van Dacia of Chinese meuk kun je nog wel eens wat roepen, maar als je de Q4 afkraakt raak je een groot deel van je toekomstige auto's kwijt.
Over mijn Q4: ja, geeft soms een foutmelding, ja bugs en zo, ja, app waardeloos, ja langzaam laden. Maar is mooi en rijdt super. Ik had gisteren de mazzel dat er een dikke file op de A1 stond, kon toen heerlijk een stuk binnendoor rijden. en onder de 100km/h is ie superstil. En verbruik ook naar de 18. Dus win win win.
Ik sluit mij ook bij jullie ervaringen aan. Tot nu toe geen rare dingen meegemaakt. Geniet nog iedere dag🤓. Ik lees graag jullie reisverslag voordat ik eind augustus naar de Côte d’Azur ga.Gerardvhgn schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 13:50:
[...]
Idem hier, qua ervaringen. Benieuwd naar je Oostenrijk en Italië-bevindingen, eind juli wordt dit nl onze zomertrip 😂
Auto inmiddels terug met werkende trekhaak.
Maar weer afwachten wat het volgende gezeik is.
Ik sluit me aan bij bovenstaand, het is ronduit belachelijk allemaal.
“Voorsprong door techniek” met een Auto die nog op de maart 2021 pre-release software draait. Het is werkelijk om te janken.
€70k uitgegeven om een of ander proefpersoon te zijn.
Prima dat ik early adopter ben en dat ik tegen dingen aan loop, maar LOS HET OP! kan toch niet waar zijn dat er 13 maanden 0,0 ontwikkeling is?
Als ik zo met mn klanten omga rij ik binnen een jaar in een Dacia nog wat, en VAG lijkt jaar op jaar record winsten te behalen. Vraag me toch af waarom dit soort bedrijven hiermee weg komen en dat klanten het. Aar accepteren.
Maargoed, hij rijdt wel lekker.
Maar weer afwachten wat het volgende gezeik is.
Ik sluit me aan bij bovenstaand, het is ronduit belachelijk allemaal.
“Voorsprong door techniek” met een Auto die nog op de maart 2021 pre-release software draait. Het is werkelijk om te janken.
€70k uitgegeven om een of ander proefpersoon te zijn.
Prima dat ik early adopter ben en dat ik tegen dingen aan loop, maar LOS HET OP! kan toch niet waar zijn dat er 13 maanden 0,0 ontwikkeling is?
Als ik zo met mn klanten omga rij ik binnen een jaar in een Dacia nog wat, en VAG lijkt jaar op jaar record winsten te behalen. Vraag me toch af waarom dit soort bedrijven hiermee weg komen en dat klanten het. Aar accepteren.
Maargoed, hij rijdt wel lekker.
afgelopen woensdag in 4 uurtjes geplaats door audi centrum amsterdam inclusief wasbeurtTravish schreef op vrijdag 15 april 2022 @ 10:05:
Ja, dat journalisten tijdens een test enthousiast zijn valt ze niet te verwijten. Wij, als rijders, zijn ook enthousiast.
Det die updates zo lang duren is heel ernstig.
Maar ook det weet een journalist in de zomer van 21 niet, dat het nog tot zomer 22 duurt voor er een update is.
Dus wat dat betreft…. Is iedereen erin gestonken.
Trieste zaak. Maar ja, al die merken liggen op hun gat.
Man uit de buurt werkt bij Audi, ik vroeg wanneer is het weer goed? Hij zei: nooit meer.
Mercedes verwacht 2028 uit de problemen te zijn.
Auto branche is kapot.
En gaat er -deels- niet meer bovenop komen.
Triest hoor.
Det die updates zo lang duren is heel ernstig.
Maar ook det weet een journalist in de zomer van 21 niet, dat het nog tot zomer 22 duurt voor er een update is.
Dus wat dat betreft…. Is iedereen erin gestonken.
Trieste zaak. Maar ja, al die merken liggen op hun gat.
Man uit de buurt werkt bij Audi, ik vroeg wanneer is het weer goed? Hij zei: nooit meer.
Mercedes verwacht 2028 uit de problemen te zijn.
Auto branche is kapot.
En gaat er -deels- niet meer bovenop komen.
Triest hoor.
Mag ik vragen wat de totale kosten zijn van een (vaste/wegklapbare/afneembare) trekhaak + installatie achteraf? Dus niet in de leaseprijs begrepen.
[ Voor 3% gewijzigd door wimbre op 16-04-2022 18:01 ]
Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.