Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 65 ... 136 Laatste
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MV999
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 02-11-2022
Eens met de bovenstaande opmerkingen. Met name de laksheid en het gebrek aan motivatie / kennis om iets te betekenen is heel frustrerend. Alles wordt weggewuift met "dat weten wij niet", zonder ook maar enige poging te wagen om er achter te komen. Alle informatie die ik gedurende het traject heb verkregen heb ik zelf uit Honeymoonnet moeten filteren. Toen ik iemand bij de dealer vroeg of een kenteken voldoende was om de bijtelling van het desbetreffende jaar te laten gelden kreeg ik volmondig een ja terwijl dat niet waar is.

Elektrische 'premium' auto's verkopen zichzelf tegenwoordig door de gunstige bijtelling die afgelopen jaren heeft gegolden waardoor er totaal geen belang meer bij veel van de dealers is om ook maar iets van service te leveren.

Dit bovenstaande geld natuurlijk niet voor elke dealer, maar is wel hoe het gros handelt.

Audi Q4 Sportback S Competition

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rodive
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-05-2022
Mijn levertijd werd ook week na week naar achter geschoven (besteld half juli) begonnen op week 47 en uiteindelijk zou er zeker nog dit jaar in week 52 geleverd worden en werd de week ervoor nog bevestigd. Op 30 december laat pon weten dat het verschoven is naar week 11. Vraag me af of dit klopt of zo maar een weeknummer is. Want waarom het nu nog opeens 11 weken moet duren is onduidelijk. De communicatie is erg slecht en je neemt je klanten zo niet serieus.

Als de levering eerder is is het meegenomen maar voor de bijtelling maakt het niet meer uit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:36
Kan dat wel beamen, al heb ik gelukkig mijn auto wel.
Tijdens hele traject geen ENKELE proactieve communicatie. vanuit dealer en/of lm. Alle info heb ik er uit moeten trekken - en dan in de vorm van zelf bij dealer maar langsrijden, went terugbellen is zelfs al teveel moeite tegenwoordig.
Ik kan NIET begrijpen hoe de automotive business kan bestaan. En dan ook nog het lef hebben om een tevredenheidsonderzoek te sturen. Manmanman.

En dan een bedrijf als Audi/VAG, waar blijkbaar niet mogelijk is om te weten wat de status is van een auto van idd 60k+, in een - naar ik aanneem - volledig geautomatiseerd proces.

Over Pon wil ik het niet eens hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MV999
sbin schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:46:
Kan dat wel beamen, al heb ik gelukkig mijn auto wel.
Tijdens hele traject geen ENKELE proactieve communicatie. vanuit dealer en/of lm. Alle info heb ik er uit moeten trekken - en dan in de vorm van zelf bij dealer maar langsrijden, went terugbellen is zelfs al teveel moeite tegenwoordig.
Ik kan NIET begrijpen hoe de automotive business kan bestaan. En dan ook nog het lef hebben om een tevredenheidsonderzoek te sturen. Manmanman.

En dan een bedrijf als Audi/VAG, waar blijkbaar niet mogelijk is om te weten wat de status is van een auto van idd 60k+, in een - naar ik aanneem - volledig geautomatiseerd proces.

Over Pon wil ik het niet eens hebben.
Ja precies dit dus eigenlijk. Ik heb dan wel het geluk dat mijn bijtelling op 12% is veilig gesteld, maar dat lijkt ook een excuus te zijn om nu maar akelig rustig aan te gaan doen. Hoezo rustig aan? Jullie hebben al 6 weken vertraging? Afgelopen vrijdag een mail gestuurd die ook nooit meer is beantwoord. Dan ga je op een gegeven moment nog schuldig voelen dat je er teveel achteraan zit, terwijl het eigenlijk te gek voor woorden is voor een product van 60k+.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rodive
  • Registratie: Juli 2021
  • Laatst online: 08-05-2022
Dat idee heb ik ook. De druk om voor jaareinde te leveren vanwege de bijtelling is er niet meer. Een week meer of minder maakt voor de bijtelling niet meer uit. Dus wordt er nu voorrang gegeven aan andere orders. Wat zou een andere reden zijn waarom al die NL orders dan nu op eens bijna een kwartaal worden uitgesteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 09:53
Eigenlijk staat het los van wat die auto kost.
Elke klant verdient het om fatsoenlijk geïnformeerd te worden. Een jong persoon die van zijn spaarcentjes een 2e handsje koopt kan vele jaren later in de markt zijn voor een hele nieuwe dure bolide.
Slechte ervaringen kunnen hem/haar ertoe besluiten de betreffende dealer of het merk links te laten liggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 10:36
En bij de levering worden de sleutels nog net niet naar je toegeworpen. Maakte mij niet zoveel uit, na 6 maanden alle YT filmpjes 100x gezien te hebben wist ik het ongeveer wel :-)
App werkt nog steeds niet, Google Maps licenties verlopen, maar via Carplay werkt eea prima voorlopig. Ze zoeken het maar uit bij de dealert.

Verder is en rijdt de auto fantastisch. Na al het gezeik iig zéér zeker de moeite waard van het wachten. Al kan ik nog steeds niet wennen aan de grijze streep in de stoffen bekleding. Blijft een misser :-)

En als ik de andere concullega topics lees dan hebben wij het in het Q4 topic nog goed. Hier alleen "gezeur" over de intervals van de CC en ruitenwisser, ipv zombie modes, accupolen loshalen, zekeringen lostrekken en volledig haperende en resettende infotainments *O*

[ Voor 20% gewijzigd door sbin op 04-01-2022 16:08 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Registratie: Augustus 2021
  • Niet online
sbin schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 15:59:
Al kan ik nog steeds niet wennen aan de grijze streep in de stoffen bekleding. Blijft een misser :-)
Afbeeldingslocatie: https://cdn.myonlinestore.eu/93ece481-6be1-11e9-a722-44a8421b9960/image/cache/full/3236622091580d6add13fe7b5cdd839c6c58c42f.jpg

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gottimaster
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 17-11-2024
Wij hebben onze auto eind mei besteld en begin oktober geleverd gekregen. Via Activlease (athlon) en loopt via dealer A-Point Amsterdam.
Wij hebben gekozen voor leder achteraf i.v.m. de bijtelling. Alleen tot op heden geeft de dealer aan dat er ook op leer grote tekorten zijn en nog wel even kan duren.
Wat zijn jullie ervaringen met leder achteraf laten monteren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tictac1
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 23-07-2022
gottimaster schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:09:
Wij hebben onze auto eind mei besteld en begin oktober geleverd gekregen. Via Activlease (athlon) en loopt via dealer A-Point Amsterdam.
Wij hebben gekozen voor leder achteraf i.v.m. de bijtelling. Alleen tot op heden geeft de dealer aan dat er ook op leer grote tekorten zijn en nog wel even kan duren.
Ik krijg mijn auto overmorgen en zal ook het leder achteraf laten monteren. Zodra ik meer weet, zal ik je hierover informeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MV999
Door wisseling van verkoopmedewerker zijn mijn velgen niet op tijd besteld en staan nu in backorder. Verwachte levertijd, nog minimaal 4 weken. Heb de bal nu maar bij de dealer gelegd om met een geschikte oplossing hiervoor te komen, maar dat zal wel weer een teleurstelling worden. Iemand alvast een idee? De fabrieksvelgen lever ik in om korting te krijgen op de achteraf gemonteerde velgen en kan ik dus niet de komende 4 weken nog op rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Julicount
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 28-01 10:26
En bij de levering worden de sleutels nog net niet naar je toegeworpen. Maakte mij niet zoveel uit, na 6 maanden alle YT filmpjes 100x gezien te hebben wist ik het ongeveer wel :-)
App werkt nog steeds niet, Google Maps licenties verlopen, maar via Carplay werkt eea prima voorlopig. Ze zoeken het maar uit bij de dealert.

Verder is en rijdt de auto fantastisch. Na al het gezeik iig zéér zeker de moeite waard van het wachten. Al kan ik nog steeds niet wennen aan de grijze streep in de stoffen bekleding. Blijft een misser :-)

En als ik de andere concullega topics lees dan hebben wij het in het Q4 topic nog goed. Hier alleen "gezeur" over de intervals van de CC en ruitenwisser, ipv zombie modes, accupolen loshalen, zekeringen lostrekken en volledig haperende en resettende infotainments *O*
Top! Ik heb tot nu toe ook een top rij ervaring! Niets op aan te merken en inderdaad het wachten goed gemaakt, behalve de serverproblemen waardoor de app op dit moment niet van toegevoegde waarde is. Maar zo lang het weer zacht blijft op zich geen probleem los van dat ik het principieel storend vind als dingen niet werken.

Wat betreft aflevering heeft dat bij mij dik een uur geduurd. Alles uitgebreid uitgelegd, dat verraste mij positief met de lockdown. Het enige verschil met 3 jaar geleden aflevering was dat ik geen doek van de auto af mocht halen in de afleverkamer. Hij stond nu pontificaal in het midden van de showroom opgesteld, werd na de administratieve verhalen naar buiten gereden en daar verdere uitleg gekregen over de auto zelf. Paar dagen later ook nog gebeld hoe de auto beviel en of ik nog vragen had dus ik heb een positieve ervaring met aflevering en dat vind ik toch wel een hoop van de onzekerheid afgelopen tijd goed maken, ook als ik lees dat sommige dealers voor de kiss and ride aflevering kiezen in covid tijd vind ik het fijn om te zien dat deze dealer daar toch nog een ervaring van heeft geprobeerd te maken binnen de covid regels d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -Wing-
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 12-05 15:11
Waarschijnlijk ga ik mijzelf hier niet zo populair maken met dat ik wel begrijp dat de communicatie is zoals het is.

Audi is net als alle andere auto fabrikanten ook afhankelijk van toeleveranciers. Als daar al schaarste is en onduidelijkheid over leveringen, dan kan je moeilijk verwachten dat iemand later in de keten wel duidelijkheid kan verschaffen.

Om het een en ander in perspectief te brengen: Audi maakte 1,7M auto's in 2020. Dat is elke dag 4657 (als ze elke dag zouden werken). Als je de weekenden eruit haalt - 2 weken vakantie zitten ze op 6800 auto's per dag verdeeld over alle fabrieken.

Het fabricage proces lijkt behoorlijk geautomatiseerd omdat ze een auto in 30 uur in elkaar hebben gezet. De informatievoorziening om dat proces heen lijkt niet real time of afgestemd te zijn.

Ik denk dat als deze informatie in het gehele proces er niet gemakkelijk uit te halen is, het een hels karwei wordt om de importeur, dealer en klant op tijd van de juiste informatie te voorzien. En voor elke klant nabellen (begreep dat elke dealer wel tientallen of paar honderd bestellingen (niet alleen Q4) heeft staan) bij importeur, fabriek en klant, dat gaat simpelweg niet, ook al verlangen we dat van een premium autodealer.

Bij andere merken gaat het ook niet soepel. Behalve het uitleveren van de auto's die op voorraad zijn of voorbesteld zijn...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deboss65
Ik zou eerder willen stellen dat de situatie is zoals hij is. Dat betekend niet dat de communicatie op nul gezet mag worden.

Die jongens maken al tientallen jaren (complexe) auto's met een bijzonder uitgebreide supply chain waarvan ze heel goed weten hoe die in elkaar steekt.
Je gaat mij niet wijsmaken dat ze niet kunnen aangeven waarom een bepaald model niet geleverd kan gaan worden. Anders zouden ze met al die leveranciers nooit fatsoenlijk een auto in elkaar kunnen zetten.

Het is toch van de zotte dat er dealers zijn die plotseling een Q4 op hun terrein afgeladen krijgen terwijl ze de klant kort van tevoren gemeld hebben dat ze niet weten of hij überhaupt geproduceerd is.
Dat de vraag het aanbod overstijgt is een feit en de daarbij behorende toenemende levertijden zijn volstrekt logisch. Tel hierbij de component crisis en we kunnen inderdaad niet anders dan accepteren dat het is zoals het is.
Maar er is een verschil tussen niet kunnen communiceren en niet willen communiceren.
En dat laatste is m.i. het geval en dat kan ik de dealers niet direct aanrekenen maar wel de Audi organisatie en in minder mate Pon.

Desondanks doet het me goed te lezen dat er forumleden zijn die reeds met een big smile rondrijden en de ellende een beetje vergeten zijn.
Ook positief vind ik dat er zoals al gemeld behalve de app en licentie issues relatief weinig rare zaken voorkomen. Op ander topics lees ik de meest aparte verhalen tot aan EV berijders toe die standaard met een steeksleutel 10 in hun binnenzak lopen. 8)7

Of is mijn beeld vertekend doordat er maar een paar forumleden de Q4 al hebben ? :+

[ Voor 17% gewijzigd door deboss65 op 04-01-2022 18:52 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 11-05 19:49
Al kan ik nog steeds niet wennen aan de grijze streep in de stoffen bekleding. Blijft een misser :-)
Zit jij dan op je knieën op de stoel en kijk je de hele tijd naar de stof? Waar ik met mijn rug tegen aan zit als ik rijd is totaal niet interessant. Als het maar goed zit, en het zit meer dan fantastisch (kan ik je uit ervaring vertellen), ondanks het streepje. 8)7 kijk eens naar het Keniaans peniskoker ‘leer” in een tesla….dan weet ik wel wat ik liever heb.

[ Voor 9% gewijzigd door Isheara op 04-01-2022 19:20 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diejeeh
  • Laatst online: 17-10-2023

Diejeeh

Audi Q4 40 sinds dec 2021

gottimaster schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 16:09:
Grotendeels gelijk verhaal:
Wij hebben begin juni besteld, via Athlon bij Audi Centrum Amsterdam. Uiteindelijk na vertraging begin december geleverd maar hebben wel volgende week het leer achteraf monteren gepland staan. Ook hier lijkt er weinig peil op te trekken al zullen we mogelijk ander leer gekozen hebben.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toink
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Hoe veel begrip ik ook heb voor eigen en andermans situatie mbt slecht plannen/leveren vanuit Audi... ik had op voorhand al niet zo'n hoge verwachtingen.

Mbt productie/planning:
Bij grote productiebedrijven wordt het productieproces elk jaar geoptimaliseerd aan de hand van een aantal variabelen, zodat de productie bij verandering van deze variabelen onverstoord door kan lopen. Aangezien niemand de huidige grote problemen aan zag komen, loopt je productieproces spaak als je geautomatiseerde productieplanning niet kan door laten lopen. Daar zit je dan met je volledig geautomatiseerde fabriek en je moet handmatig de productieorders gaan ordenen ;). Eigenlijk kan ik er wel sympathie voor opbrengen.

Dan nog is het ook slordig vanuit de dealers en vanuit Pon, maarja. Pon is "maar" gewoon een afnemer van Audi en de dealers zijn gewoon weer afnemers van Pon met wat systeemkoppelingen bij Audi. Als Audi het niet meer weet... dan moeten dealer en Pon ook de eindjes maar aan elkaar breien.

Mbt gegarandeerde levering in 2021:
Iedereen eist levering in 2021 als voorwaarde voor levering, terwijl we uiteindelijk met de rug tegen de muur toch bijna allemaal overstag gaan en de order laten staan... Zonder gegarandeerde levering was een veel grotere groep kopers alsnog voor alternatieven gaan kijken/proefrijden. Die kans hadden we niet meer eind 2021. Dat is commercieel gezien gewoon slim gespeeld vanuit Pon en Audi want... het werkt.

Wat hierboven staat is weinig charmant en de vraag aan jezelf is: maak je er een principekwestie van of niet? Ik accepteer maar gewoon wat er gebeurt want ik wil de Q4 liever dan één van de alternatieven. Ook met hogere bijtelling, gebrekkige communicatie en berichten over slechte software...

We zien wel, alhoewel ik wat jaloers word van andermans foto's. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 01:25

MLLL

Palm Treo 650

-Wing- schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:18:

Bij andere merken gaat het ook niet soepel. Behalve het uitleveren van de auto's die op voorraad zijn of voorbesteld zijn...
En dat vind ik dus zo knap van Tesla als beginnend autofabrikant alles wel op de rit lijkt te hebben, die gekke Musk is zo gek nog niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Wing-
deboss65 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:41:
Ik zou eerder willen stellen dat de situatie is zoals hij is. Dat betekend niet dat de communicatie op nul gezet mag worden.

Die jongens maken al tientallen jaren (complexe) auto's met een bijzonder uitgebreide supply chain waarvan ze heel goed weten hoe die in elkaar steekt.
Je gaat mij niet wijsmaken dat ze niet kunnen aangeven waarom een bepaald model niet geleverd kan gaan worden. Anders zouden ze met al die leveranciers nooit fatsoenlijk een auto in elkaar kunnen zetten.

Het is toch van de zotte dat er dealers zijn die plotseling een Q4 op hun terrein afgeladen krijgen terwijl ze de klant kort van tevoren gemeld hebben dat ze niet weten of hij überhaupt geproduceerd is.
Dat de vraag het aanbod overstijgt is een feit en de daarbij behorende toenemende levertijden zijn volstrekt logisch. Tel hierbij de component crisis en we kunnen inderdaad niet anders dan accepteren dat het is zoals het is.
Maar er is een verschil tussen niet kunnen communiceren en niet willen communiceren.
En dat laatste is m.i. het geval en dat kan ik de dealers niet direct aanrekenen maar wel de Audi organisatie en in minder mate Pon.

Desondanks doet het me goed te lezen dat er forumleden zijn die reeds met een big smile rondrijden en de ellende een beetje vergeten zijn.
Ook positief vind ik dat er zoals al gemeld behalve de app en licentie issues relatief weinig rare zaken voorkomen. Op ander topics lees ik de meest aparte verhalen tot aan EV berijders toe die standaard met een steeksleutel 10 in hun binnenzak lopen. 8)7

Of is mijn beeld vertekend doordat er maar een paar forumleden de Q4 al hebben ? :+
Ik kan me niet zulke taferelen in het verleden herinneren. We zouden allemaal een snel fabricageproces én communicatieproces daarover willen.

Met die chaos lijkt het erop dat dat niet meer samengaat. Als ze toch alles op alles gaan zetten zou ik liever alle energie zien in het zoveel mogelijk fabriceren van auto’s.

Toen eind juli bekend werd dat er leveringsproblemen waren heb ik eieren voor mijn geld gekozen. Had alleen nooit verwacht dat het zo erg zou zijn. Het lijkt erop dat gewoon alle autos vanaf augustus besteld (uitgezonderd sportbacks) dat ze niet op tijd zijn voor 2021. Laten we hopen dat het beter wordt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Wing-
MLLL schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:36:
[...]

En dat vind ik dus zo knap van Tesla als beginnend autofabrikant alles wel op de rit lijkt te hebben, die gekke Musk is zo gek nog niet :)
Tesla is alweer 12 jaar bezig begreep ik. In auto land nog kort. Maar ze doen het toch al een tijdje. En we zijn alweer de perikelen vergeten, dat je je auto van een groot parkeerterrein kon afhalen, hier zijn de sleutels, de auto staat hier ergens tussen honderden auto’s…

Bovendien maakt Tesla nog geen miljoen auto’s per jaar. Met weinig configuratiemogelijkheden is het ook makkelijker produceren.

Maar niettemin toch knap voor een relatieve nieuwkomer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn..!
  • Laatst online: 12-07-2023
Je kan van tesla zeggen wat je wil maar ze leveren wel gewoon zoals beloofd ! Je krijg de auto zoals beloofd en ook gewoon binnen de termijn die is gecommuniceerd. En een Audi die Tesla ooit keihard heeft staan uitlachen loopt heel hard achter de feiten aan.
En als Audi zo door blijft gaan zal het ook niet snel veranderen.
En hoe groot Audi ook is en hoeveel auto’s ze per dag ook kunnen maken het is en blijft voor mij totaal onbegrijpelijk dat ze klanten gewoon laten zitten!
Is mij echt niet uit te leggen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pielie8520
  • Laatst online: 23-01-2023
-Wing- schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:18:
Waarschijnlijk ga ik mijzelf hier niet zo populair maken met dat ik wel begrijp dat de communicatie is zoals het is.

Audi is net als alle andere auto fabrikanten ook afhankelijk van toeleveranciers. Als daar al schaarste is en onduidelijkheid over leveringen, dan kan je moeilijk verwachten dat iemand later in de keten wel duidelijkheid kan verschaffen.

Om het een en ander in perspectief te brengen: Audi maakte 1,7M auto's in 2020. Dat is elke dag 4657 (als ze elke dag zouden werken). Als je de weekenden eruit haalt - 2 weken vakantie zitten ze op 6800 auto's per dag verdeeld over alle fabrieken.

Het fabricage proces lijkt behoorlijk geautomatiseerd omdat ze een auto in 30 uur in elkaar hebben gezet. De informatievoorziening om dat proces heen lijkt niet real time of afgestemd te zijn.

Ik denk dat als deze informatie in het gehele proces er niet gemakkelijk uit te halen is, het een hels karwei wordt om de importeur, dealer en klant op tijd van de juiste informatie te voorzien. En voor elke klant nabellen (begreep dat elke dealer wel tientallen of paar honderd bestellingen (niet alleen Q4) heeft staan) bij importeur, fabriek en klant, dat gaat simpelweg niet, ook al verlangen we dat van een premium autodealer.

Gelukkig is het je eigen mening, bij mij word je er niet minder populair onder.. maar toch wil ik er een antwoord opgeven..

Ik vind je verhaal nonsens..
Toeleveranciers die niet leveren, snap ik, al zijn de contracten die erachter zitten echt juridisch lekker in elkaar en niet of niet op tijd leveren zijn gegarandeerd schade claims. (kunnen ze best weggeven aan de benadeelde klanten)

Zelfs als er niet op tijd geleverd word ziet een geautomatiseerd proces precies wanneer welk onderdeel "op" is en op welk moment bij welke productienummer, alles wat daarachter zit loopt dus vertraging op.

In dit soort ketens weten ze precies wat en wanneer "op" raakt, en zijn de afspraken met leveranciers echt hard bindend, en als er al uitstel van een levering komt weten ze wel gegarandeerd wanneer het onderdeel wel komt.

Een hels karwei om iedereen te informeren, wauw dat hoop ik niet, dat kan makkelijk geautomatiseerd.
Al zijn de verhalen (voor mij dan toch) over de app en de kwaliteit ervan een mooie afspiegeling van hun automatisering en hun processen en verbaasd het dus niet dat informatievoorziening ronduit slecht is. Shit in is tenslotte Shit uit.

Maar stel dat... je verhaal de werkelijkheid zou zijn...
Hoe gaan ze dan verklaren dat een Sportback welke fors later pas besteld kon worden, ruim 3 maanden eerder geleverd kan worden? Klaarblijkelijk is het dus niet de chiptekort anders kon die SB niet geleverd worden. Hoe verklaar je dat 2 orders 2 minuten na elkaar, opvolgend KOM-nummer hebben 2,5 maand uit elkaar liggen in productie datum, en een order welke 4,5 week later geplaatst is (alle zelfde specs, zelfde dealer) reeds geleverd is? En ik dus nu opnieuw 7-8 weken EXTRA moet wachten? M.a.w. 4,5 week later bestellen is 2,5 maand eerder geleverd krijgen.

Ik denk dat ze een hoop leugens aan het verkondigen zijn, dit alleen maar met het doel profit first. Iedereen met de rug tegen de muur zetten en het contract uitknijpen. Onze overheid zou hier extreme boetes tegenover moeten zetten.

Zolang dat ze de willekeur van productie niet met droge ogen kunnen uitleggen zijn het in mijn ogen leugenaars.

Pff... ook dat weer van me af... en nu maar weer wachten...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 10:18
MLLL schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:36:
[...]

900k vs 9 miljoen stuks. 4 modellen vs 100+ modellen. 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn..!
Maurice- schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:03:
[...]

En dan mag je met die aantallen zo arrogant zijn en je klanten als gebakken lucht behandelen ?
Ja , goed excuus !

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
martijn..! schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:08:
[...]

En dan mag je met die aantallen zo arrogant zijn en je klanten als gebakken lucht behandelen ?
Ja , goed excuus !
Met die verhalen over Tesla staat t internet ook vol. Niet willen herstellen, onderdelen niet leverbaar en wat denk je van modellen die je kan bestellen maar niet (meer) geleverd worden. Elke autobouwer heeft wel wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Toink schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:14:
[...]

Met die verhalen over Tesla staat t internet ook vol. Niet willen herstellen, onderdelen niet leverbaar en wat denk je van modellen die je kan bestellen maar niet (meer) geleverd worden. Elke autobouwer heeft wel wat.
Of bijbetalen of anders extra lang wachten.

https://www.autoblog.nl/n...zij-je-10k-betaalt-917480

The best is yet to come

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
pielie8520 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Hoe gaan ze dan verklaren dat een Sportback welke fors later pas besteld kon worden, ruim 3 maanden eerder geleverd kan worden? Klaarblijkelijk is het dus niet de chiptekort anders kon die SB niet geleverd worden. Hoe verklaar je dat 2 orders 2 minuten na elkaar, opvolgend KOM-nummer hebben 2,5 maand uit elkaar liggen in productie datum, en een order welke 4,5 week later geplaatst is (alle zelfde specs, zelfde dealer) reeds geleverd is? En ik dus nu opnieuw 7-8 weken EXTRA moet wachten? M.a.w. 4,5 week later bestellen is 2,5 maand eerder geleverd krijgen.
Het is ook niet alleen een chiptekort. Van panodaken zijn het bijv de rubbers. Wat ik in mijn reactie al aangaf... als je volledig geautomatiseerde productieplanning en proces spaak loopt dan wordt het een complexe handmatige puzzel om uit te zoeken wat je wel en niet kan produceren.

Laten we er maar eens wat dieper op ingaan. Het makkelijkst zou zijn als je alle auto's vooruit kan schuiven als er 1 of meer onderdelen mist. Maar naar wanneer? Tot de eerstvolgende leverdatum? En dan zijn er weer andere onderdelen op. Dus wat dan? Moet je die andere onderdelen dan maar vasthouden voor de klant die het langst wacht, of een later bestelde auto meteen leveren? En soms moet je produceren in batches en heb je alleen nog ruimte voor een paar soortgelijke auto's die veel later besteld zijn. En je hebt ook nog de logistiek. Het liefst volle vrachtwagens naar dealers... Enz enz. Het is echt een puzzel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Maurice- schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:03:
[...]

Je kunt er wel lacherig over doen , maar reken maar dat VW Tesla met argusogen in de gaten houdt.
Als je kijkt hoe snel de verkoopcijfers van Tesla jaar na jaar stijgen doen ze toch iets heel goed.
En dat Toyota op nr 1 staat in 2021 ipv VW doet ook pijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Isheara
martijn..! schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 19:57:
Je kan van tesla zeggen wat je wil maar ze leveren wel gewoon zoals beloofd ! Je krijg de auto zoals beloofd en ook gewoon binnen de termijn die is gecommuniceerd. En een Audi die Tesla ooit keihard heeft staan uitlachen loopt heel hard achter de feiten aan.
En als Audi zo door blijft gaan zal het ook niet snel veranderen.
En hoe groot Audi ook is en hoeveel auto’s ze per dag ook kunnen maken het is en blijft voor mij totaal onbegrijpelijk dat ze klanten gewoon laten zitten!
Is mij echt niet uit te leggen!
Tesla heeft 5 modellen met elk drie of 4 opties en een paar kleuren. Voor de rest is alles eenheidsworst.
Fabrikanten zoals Audi heeft veel meer keuze vrijheid en daardoor een ingewikkelder productie proces en een bijbehorend veelvoud aan onderdelen.
Bij tesla kunnen ze op voorraad bouwen ondanks schaarste.

Totaal niet te vergelijken imho.

Bovendien laat de kwaliteits controle bij tesla behoorlijk te wensen over. Tesla is een software maker die vervoersmiddelen bouwt, de rest zijn auto bouwers met een achterstand op wat tesla doet. Maar je koopt bij al die merken wel een echte auto.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• -Wing-
pielie8520 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:02:
[...]

Gelukkig is het je eigen mening, bij mij word je er niet minder populair onder.. maar toch wil ik er een antwoord opgeven..

Ik vind je verhaal nonsens..
Toeleveranciers die niet leveren, snap ik, al zijn de contracten die erachter zitten echt juridisch lekker in elkaar en niet of niet op tijd leveren zijn gegarandeerd schade claims. (kunnen ze best weggeven aan de benadeelde klanten)

Zelfs als er niet op tijd geleverd word ziet een geautomatiseerd proces precies wanneer welk onderdeel "op" is en op welk moment bij welke productienummer, alles wat daarachter zit loopt dus vertraging op.

In dit soort ketens weten ze precies wat en wanneer "op" raakt, en zijn de afspraken met leveranciers echt hard bindend, en als er al uitstel van een levering komt weten ze wel gegarandeerd wanneer het onderdeel wel komt.

Een hels karwei om iedereen te informeren, wauw dat hoop ik niet, dat kan makkelijk geautomatiseerd.
Al zijn de verhalen (voor mij dan toch) over de app en de kwaliteit ervan een mooie afspiegeling van hun automatisering en hun processen en verbaasd het dus niet dat informatievoorziening ronduit slecht is. Shit in is tenslotte Shit uit.

Ik denk dat ze een hoop leugens aan het verkondigen zijn, dit alleen maar met het doel profit first. Iedereen met de rug tegen de muur zetten en het contract uitknijpen. Onze overheid zou hier extreme boetes tegenover moeten zetten.

Zolang dat ze de willekeur van productie niet met droge ogen kunnen uitleggen zijn het in mijn ogen leugenaars.

Pff... ook dat weer van me af... en nu maar weer wachten...
Misschien is het nonsens, misschien is het geen nonsens. Waarheid ligt ergens in het midden. Ik vind het alleen bijzonder dat er wordt uitgegaan van opzet, terwijl onbenulligheid meer voor de hand ligt. Tuurlijk weet je het bij de autobouwers nooit zeker of het allemaal onbenulligheid is (bijv met sjoemelsoftware).

Die chiptekorten zijn ontstaan ten tijde van de corona crisis. Massaal zijn de orders voor de chips afbesteld door autobouwers, omdat de autoverkopen op haar gat lag (consument die geen auto’s kocht). Thuiswerken werd de norm en al die electronica die thuiswerken mogelijk maakt vond gretig aftrek (monitoren, muizen, toetsenborden en webcams die niet aan te slepen waren, dubbel werden in prijs). Dus de productiecapaciteit van de chipmachines ging naar al die producten door de verhoogde vraag. Nu zijn de mensen bekomen van de schrik en willen mensen weer een auto kopen. Tja, de productielijnen van chips zitten overvol, dus je sluit maar achteraan in de rij (ook al ben je een grote jongen)…

Tuurlijk ziet een geautomatiseerd proces wanneer iets op is. Maar als het steeds dezelfde chips zijn die op zijn en ze pas verder kunnen wanneer deze chips weer geleverd worden (en dus weer stoppen wanneer deze op zijn), dan kan ik enigszins begrijpen hoe het er aan toe gaat.

Ten tijde van het kunnen bestellen de sportback begonnen we steeds meer te merken van de chiptekorten. Met als triest dieptepunt dat sommige bestellingen bijna een jaar later worden uitgeleverd. Verder vind ik het ook marketingtechnisch logisch dat er wat productiecapaciteit is achtergehouden voor een nieuw model. Voor de koper die nog wacht op zijn/haar al bestelde auto is het natuurlijk erg sneu.

En wat betreft de komnummers: Tja als een auto 100% hetzelfde is dan is het idd vreemd. Enige wat ik me nog kan voorstellen zijn de productieslots van een dealer en evt annuleringen.

Misschien ben ik te begripvol of heb ik niet meer de emotie van sommigen die nog op hun auto zitten te wachten. Het blijft gissen als we geen inkijkje hebben in de keuken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maurice-
martijn..! schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:08:
[...]

Ja , goed excuus !
Nee, ik bedoelde dat het proces van de VAG groep veel complexer is dan 4 modellen in 5 kleuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijn..!
Toink schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:24:
[...]

Het is ook niet alleen een chiptekort. Van panodaken zijn het bijv de rubbers. Wat ik in mijn reactie al aangaf... als je volledig geautomatiseerde productieplanning en proces spaak loopt dan wordt het een complexe handmatige puzzel om uit te zoeken wat je wel en niet kan produceren.

Laten we er maar eens wat dieper op ingaan. Het makkelijkst zou zijn als je alle auto's vooruit kan schuiven als er 1 of meer onderdelen mist. Maar naar wanneer? Tot de eerstvolgende leverdatum? En dan zijn er weer andere onderdelen op. Dus wat dan? Moet je die andere onderdelen dan maar vasthouden voor de klant die het langst wacht, of een later bestelde auto meteen leveren? En soms moet je produceren in batches en heb je alleen nog ruimte voor een paar soortgelijke auto's die veel later besteld zijn. En je hebt ook nog de logistiek. Het liefst volle vrachtwagens naar dealers... Enz enz. Het is echt een puzzel...
Het kan niet anders dat jij voor Audi werkt !

Goed verhaal , handmatig ? Wat een onzin ! Ze weten exact welke onderdelen waar en wanneer binnenkomen, ook al is dat met vertraging maar er zal nooit iemand iets met de hand gaan doen binnen de fabrieken. Deden ze maar iets met de hand : een mail versturen met daarin een eerlijk verhaal bijvoorbeeld !

Maar het gaat dus gewoon om het communiceren !!! Doe alsof je moeite doet voor een klant. Als leveranciers van Audi niet communiceren over levertijden dan kunnen ze ook vertrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
MLLL schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:28:
[...]

Je kunt er wel lacherig over doen , maar reken maar dat VW Tesla met argusogen in de gaten houdt.
Hoop het niet. Mag je dalijk 10k extra aftikken of langer wachten.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inspired
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08:35
Dean Martin schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:47:
[...]

Hoop het niet. Mag je dalijk 10k extra aftikken of langer wachten.
Zou de bron even lezen van dat artikel voordat je die anti-Tesla lui gaat nablaten. De schrijver van de bron heeft de suggestie gedaan dat het wellicht zo zou werken. Is nul bewijs voor. Zijn ook genoeg kopers die ook een jaar moeten wachten op de nieuwe S die gewoon de nieuwe prijs betalen.

Tesla Model 3 | LR AWD | 2019 - Tesla Model Y | Performance | 2023

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
MLLL schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:28:Je kunt er wel lacherig over doen , maar reken maar dat VW Tesla met argusogen in de gaten houdt.
Als je kijkt hoe snel de verkoopcijfers van Tesla jaar na jaar stijgen doen ze toch iets heel goed.
Ik denk dat tesla echt ook wel met angst en beven kijkt naar hoe snel de VAG groep het totale gamma volledig en met succes electificeert.

De verkoop aantallen van tesla in NL zeggen toch heel wat anders: die dalen jaar na jaar, en kijk eens hoe de VAG merken scoren met hun totale gamma, zelfs de Koreanen hebben inmiddels het nakijken en dat gat gaat alleen maar groter worden.

Toyota kan dan op dit moment wel de meeste auto’s verkopen en (tot voor kort) de leidende hybride techniek ontwikkeld en geperfectioneerd hebben, de volledige BEV’s moeten nog komen. Ook daarin hebben ze inmiddels echt een achterstand, terwijl de VAG groep ook de hybride techniek icm de superieure FSI motoren goed op de rit hebben. Om nog maar te zwijgen van de ontwikkelingen bij Mercedes en BMW en de gebundelde kracht van de PSA groep en het veelvoud aan hybride en BEV modellen wat in razend tempo wordt ontwikkeld en op de markt gebracht.

Als je kijkt naar de totale verkopen van tesla kijkt dan zie je bv dat er vrijwel nog geen electric VAG modellen in de VS (de thuismarkt van tesla) verkocht worden.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielie8520
-Wing- schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:42:
[...]

Misschien is het nonsens, misschien is het geen nonsens. Waarheid ligt ergens in het midden. Ik vind het alleen bijzonder dat er wordt uitgegaan van opzet, terwijl onbenulligheid meer voor de hand ligt. Tuurlijk weet je het bij de autobouwers nooit zeker of het allemaal onbenulligheid is (bijv met sjoemelsoftware).

Die chiptekorten zijn ontstaan ten tijde van de corona crisis. Massaal zijn de orders voor de chips afbesteld door autobouwers, omdat de autoverkopen op haar gat lag (consument die geen auto’s kochten). Thuiswerken werd de norm en al die electronica die thuiswerken mogelijk maakt vonden gretig aftrek (monitoren die niet aan te slepen waren, dubbel werden in prijs). Dus de productiecapaciteit van de chipmachines ging naar al die producten. Nu zijn de mensen bekomen van de schrik en willen mensen weer een auto kopen. Tja, de productielijnen van chips zijn vol, dus je sluit maar achteraan in de rij.

Tuurlijk ziet een geautomatiseerd proces wanneer iets op is. Maar als het steeds dezelfde chips zijn die op zijn en ze pas verder kunnen wanneer deze chips weer geleverd worden (en dus weer stoppen wanneer deze op zijn), dan kan ik enigszins begrijpen hoe het er aan toe gaat.

Ten tijde van het kunnen bestellen de sportback begonnen we steeds meer te merken van de chiptekorten. Met als triest dieptepunt dat sommige bestellingen bijna een jaar later worden uitgeleverd. Verder vind ik het ook marketingtechnisch logisch dat er wat productiecapaciteit is achtergehouden voor een nieuw model. Voor de koper die nog wacht op zijn/haar al bestelde auto is het natuurlijk erg sneu.

En wat betreft de komnummers: Tja als een auto 100% hetzelfde is dan is het idd vreemd. Enige wat ik me nog kan voorstellen zijn de productieslots van een dealer en evt annuleringen.

Misschien ben ik te begripvol of heb ik niet meer de emotie van sommigen die nog op hun auto zotten te wachten. Het blijft gissen als we geen inkijkje hebben in de keuken.
Ik ga ook niet uit van opzet, zeer zeker niet zelfs.. Alleen de manier hoe zaken gaan, en de willekeur en dan maar de chiptekort kaart erbij halen is gewoon gedrocht van een smoes.. (ja die tekorten zijn er, maar...)

Het begrip zou veel groter zijn als er ergens nog een logica in productie zit, of als de harde waarheid gewoon gesproken word, en dat de keuze dan gelaten word bij de klant. De klant zonder keuze wegzetten en toch een contract vasthouden is simpelweg te triest voor woorden. (overigens mag ik gewoon annuleren, alleen is er geen andere keus meer, en als hij er was blijf ik nog even wachten, maar dat veranderd de stand van zaken niet).

Nu ben ik overigens ook benieuwd of de prijswijzigingen ook gewoon doorbelast worden.

P.s. het gaat om exacte zelfde configuraties, en het waren geen productieslots die verschoven zijn om welke reden dan ook. Er is nergens een verschil of een verandering behalve de willekeur van produceren.

Anyway... ik maak me er verder ook niet meer druk om... heb een gegarandeerde waarde voor mijn huidige auto, en onderhoud, APK, en banden etc.. kosten liggen nu bij de dealer, en gaat deze stuk ga ik lekker om een leenwagen op kosten van de dealer. Volgende grote beurt staat alweer gepland over 2 weken incl. nieuwe banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Wing-
martijn..! schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:45:
[...]

Goed verhaal , handmatig ? Wat een onzin ! Ze weten exact welke onderdelen waar en wanneer binnenkomen, ook al is dat met vertraging maar er zal nooit iemand iets met de hand gaan doen binnen de fabrieken. Deden ze maar iets met de hand : een mail versturen met daarin een eerlijk verhaal bijvoorbeeld !

Maar het gaat dus gewoon om het communiceren !!! Doe alsof je moeite doet voor een klant. Als leveranciers van Audi niet communiceren over levertijden dan kunnen ze ook vertrekken.
Om eerlijk te zijn vind ik het verhaal van Toink erg aannemelijk. In geautomatiseerde processen gaat er soms wat mis. Dan moet er ook een mens (beheerder) kijken naar wat er mis is. Dat kan software niet allemaal voor je oplossen. Ja of je hebt alles van tevoren uitgeprogrammeerd. Maar ik kan je vertellen dat dat heel erg duur en ingewikkeld is.

Dat iemand met productielijsten/werklijsten zoveel mogelijk nog voor elkaar probeert te krijgen daar? Aannemelijk. Denk je dat VW Groep / Audi echt deze ellende gezapig ondergaat en maar imagoschade op de koop neemt? Dacht het niet.

Maar dit is niet alleen bij Audi. Ook bij Skoda, BMW, Mercedes etc is dit aan de hand. En inderdaad meer neerleggen zodat je auto sneller geproduceerd/geleverd wordt… lekker zeg… al moet je er wel bij zeggen dat ze er gewoon voor uitkomen om steekpenningen aan te nemen :+

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Isheara
pielie8520 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:53:
Ik ga ook niet uit van opzet, zeer zeker niet zelfs.. Alleen de manier hoe zaken gaan, en de willekeur en dan maar de chiptekort kaart erbij halen is gewoon gedrocht van een smoes.. (ja die tekorten zijn er, maar...)
Dus volgens jou is het een smoes? Denk je echt dat Audi (en de rest van de industrie) zich deze imago schade bewust berokkent omdat het chip tekort een collectieve smoes is.

Ben jij misschien een chip wappie ? :+

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• -Wing-
pielie8520 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:53:
[...]

Het begrip zou veel groter zijn als er ergens nog een logica in productie zit, of als de harde waarheid gewoon gesproken word, en dat de keuze dan gelaten word bij de klant. De klant zonder keuze wegzetten en toch een contract vasthouden is simpelweg te triest voor woorden. (overigens mag ik gewoon annuleren, alleen is er geen andere keus meer, en als hij er was blijf ik nog even wachten, maar dat veranderd de stand van zaken niet).

Nu ben ik overigens ook benieuwd of de prijswijzigingen ook gewoon doorbelast worden.

P.s. het gaat om exacte zelfde configuraties, en het waren geen productieslots die verschoven zijn om welke reden dan ook. Er is nergens een verschil of een verandering behalve de willekeur van produceren.

Anyway... ik maak me er verder ook niet meer druk om... heb een gegarandeerde waarde voor mijn huidige auto, en onderhoud, APK, en banden etc.. kosten liggen nu bij de dealer, en gaat deze stuk ga ik lekker om een leenwagen op kosten van de dealer. Volgende grote beurt staat alweer gepland over 2 weken incl. nieuwe banden.
Mijn dealer zei al heel vroeg dat ze het echt niet weten. En toen de eerste berichten binnen kwamen dat de pano daken vervielen, zei hij dat het meteen chaos was. En het werd alleen maar erger en erger.

Auto kopen is veel emotie. Sommige mensen willen ook geen nee horen. En als een dealer zegt gegarandeerde levering, dat wist je natuurlijk al dat dat nooit 100% gegarandeerd kan worden totdat ie gemaakt en geleverd is. De verkoper wil ook zijn quotum en bonus halen. Erg vervelend voor de koper, maar zo werkt het wel.

Normaal kan je afbestellen als de auto nog niet in productie is. Dat kan ook bij de totstandkoming van de koop bedongen worden.

En wanneer mag jij de jouwe verwachten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielie8520
Isheara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:57:
[...]

Dus volgens jou is het een smoes? Denk je echt dat Audi (en de rest van de industrie) zich deze imago schade bewust berokkent omdat het chip tekort een collectieve smoes is.

Ben jij misschien een chip wappie ? :+
Wauw :o ... ik denk dat je een stukje mist van het verhaal, althans dat is te hopen..

Lees even terug over de willekeur van productie en vertel me dan nog eens of ik een chipwappie ben..

In het kort:
Ik ontken helemaal niet dat er geen chip tekorten zijn, maar dat als verhaal gebruiken om willekeur in productie te verhullen, tja dan noem ik de chip tekorten inderdaad een smoes..

Het probleem zit wel in chip te korten, maar dit gedoe zouden ze niet hebben als ze juist zouden produceren ... First In First Out... concept is al heel oud en heel gebruikelijk..

Of jij werkt wellicht wel bij audi en kan het dus uitleggen hoe 3 autos, zelfde spec, zelfde dealer, niks geen productieslot wisselingen 5 maanden uit elkaar geproduceerd worden, waarvan 2 auto's met een opvolgend kom-nummer 2,5 verschilt van productiedatum, en de 3e straks 2,5 maand eerder is afgeleverd terwijl deze 4,5 week later besteld is.. En dat zowel Audi als Pon, en vervolgens de dealer zeggen... tja komt door chip tekorten...

Bullshit... dan had auto 3 ook niet geproduceerd kunnen worden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Inspired schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:51:
[...]

Zou de bron even lezen van dat artikel voordat je die anti-Tesla lui gaat nablaten.
Hou effe je gemak joh :w

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pielie8520
-Wing- schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:06:
[...]

Mijn dealer zei al heel vroeg dat ze het echt niet weten. En toen de eerste berichten binnen kwamen dat de pano daken vervielen, zei hij dat het meteen chaos was. En het werd alleen maar erger en erger.

Auto kopen is veel emotie. Sommige mensen willen ook geen nee horen. En als een dealer zegt gegarandeerde levering, dat wist je natuurlijk al dat dat nooit 100% gegarandeerd kan worden totdat ie gemaakt en geleverd is. De verkoper wil ook zijn quotum en bonus halen. Erg vervelend voor de koper, maar zo werkt het wel.

Normaal kan je afbestellen als de auto nog niet in productie is. Dat kan ook bij de totstandkoming van de koop bedongen worden.

En wanneer mag jij de jouwe verwachten?
Dat het chaos zou worden was ook wel verwacht... en juist dan is communiceren de sleutel, maar behalve mijn eigen telefoontjes is er bar weinig communicatie.

Overigens tellen auto's die niet uitgeleverd zijn niet mee voor het quotum en bonus.. (mijn dealer heeft 173 Q4's in order staan die normaliter uitgeleverd hadden moeten zijn, wat krijgt hij van pon, 5 auto's minder op de target 8)7 )

Ik kan hem ook afbestellen, maar is geen reden voor (nog niet dan toch).

In blijde verwachting voor week 7 / 8 , maar ik houd rekening met ergens week 20, wellicht valt het dan een keer mee >:)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Isheara
pielie8520 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:07:
[...]

Wauw :o ... ik denk dat je een stukje mist van het verhaal, althans dat is te hopen..

Lees even terug over de willekeur van productie en vertel me dan nog eens of ik een chipwappie ben..

In het kort:
Ik ontken helemaal niet dat er geen chip tekorten zijn, maar dat als verhaal gebruiken om willekeur in productie te verhullen, tja dan noem ik de chip tekorten inderdaad een smoes..

Het probleem zit wel in chip te korten, maar dit gedoe zouden ze niet hebben als ze juist zouden produceren ... First In First Out... concept is al heel oud en heel gebruikelijk..

Of jij werkt wellicht wel bij audi en kan het dus uitleggen hoe 3 autos, zelfde spec, zelfde dealer, niks geen productieslot wisselingen 5 maanden uit elkaar geproduceerd worden, waarvan 2 auto's met een opvolgend kom-nummer 2,5 verschilt van productiedatum, en de 3e straks 2,5 maand eerder is afgeleverd terwijl deze 4,5 week later besteld is.. En dat zowel Audi als Pon, en vervolgens de dealer zeggen... tja komt door chip tekorten...

Ja het is totale willekeur, weet jij wanneer de auto’s die niet verder afgebouwd konden worden zijn gestart, wanneer ze in banking terecht zijn gekomen en met welke reden. 100% is zeker alles te herleiden naar het chip tekort.

Gelukkig werk ik niet bij Audi en voel ik de noodzaak niet om me druk te maken over zaken waar ik geen invloed heb…dat doe ik met alles in het leven, en dat bevalt me prima.

Als jij je wel druk wilt blijven maken hebben ze daar bij de apotheek vast wel pilletjes voor…

- Isheara kijkt naar buiten en geniet nog weer even door knopdruk van het licht feestje van de Q4 op de oprit-

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• -Wing-
pielie8520 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:07:
[...]

In het kort:

FIFO is het eerlijkst voor de mensen die erop wachten maar hoeft niet efficiënter te zijn.

Als de autos op 1 en dezelfde chip wachten of meerdere chips maakt ook wat uit. Als een auto niet afgemaakt kan worden blijven ze denk ik niet op de ‘band’ staan. Dan worden ze ergens ‘geparkeerd’. Een auto die al op de band staat waarvan het ontbrekende deel net binnen komt is het efficiënter om deze af te maken. Ipv de andere te doen. Dat is wat ik me nog kan indenken…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MLLL

MLLL

Palm Treo 650

Isheara schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 20:52:
[...]

Ik denk dat tesla echt ook wel met angst en beven kijkt naar hoe snel de VAG groep het totale gamma volledig en met succes electificeert.

De verkoop aantallen van tesla in NL zeggen toch heel wat anders: die dalen jaar na jaar, en kijk eens hoe de VAG merken scoren met hun totale gamma, zelfs de Koreanen hebben inmiddels het nakijken en dat gat gaat alleen maar groter worden.

Toyota kan dan op dit moment wel de meeste auto’s verkopen en (tot voor kort) de leidende hybride techniek ontwikkeld en geperfectioneerd hebben, de volledige BEV’s moeten nog komen. Ook daarin hebben ze inmiddels echt een achterstand, terwijl de VAG groep ook de hybride techniek icm de superieure FSI motoren goed op de rit hebben. Om nog maar te zwijgen van de ontwikkelingen bij Mercedes en BMW en de gebundelde kracht van de PSA groep en het veelvoud aan hybride en BEV modellen wat in razend tempo wordt ontwikkeld en op de markt gebracht.

Als je kijkt naar de totale verkopen van tesla kijkt dan zie je bv dat er vrijwel nog geen electric VAG modellen in de VS (de thuismarkt van tesla) verkocht worden.
Volgens mij staat Tesla nog steeds op nummer 1 in europa.
Maar tegen zoveel fanboygeblaat kan ik niet op, zeker niet als er gesproken wordt over superieure fsi motoren.
En VAG en VS gaan niet zo lekker meer samen sinds dieselgate , dat geef ik je na.

Maar weer ontopic naar de Audi Q4. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 20:17
[...]

Ze weten exact welke onderdelen waar en wanneer binnenkomen, ook al is dat met vertraging maar er zal nooit iemand iets met de hand gaan doen binnen de fabrieken.
Vooral dat ze bijvoorbeeld bij Skoda exact niet wisten dat er een batch ineens niet geleverd werd. Dat zal echt niet een excelletje gaan. Maar het is echt niet dat ze dat weer zomaar kunnen omplannen. De wereld is vooral grijs en niet zwart wit.

bah!! :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
MLLL schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:36:
[...]

Volgens mij staat Tesla nog steeds op nummer 1 in europa.
Maar tegen zoveel fanboygeblaat kan ik niet op, zeker niet als er gesproken wordt over superieure fsi motoren.
En VAG en VS gaan niet zo lekker meer samen sinds dieselgate , dat geef ik je na.

Maar weer ontopic naar de Audi Q4. :)
(T)FSI is audi toch? Daar gaat het in dit topic over. En diesel? Tja overblijfsel uit een roemrucht verleden (weet je nog van die sensor op de motorkap? Was dat VAG?) en ook toen waren de diesels superieur (V12 TDI in de Q7).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pielie8520
-Wing- schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:23:
[...]

FIFO is het eerlijkst voor de mensen die erop wachten maar hoeft niet efficiënter te zijn.

Als de autos op 1 en dezelfde chip wachten of meerdere chips maakt ook wat uit. Als een auto niet afgemaakt kan worden blijven ze denk ik niet op de ‘band’ staan. Dan worden ze ergens ‘geparkeerd’. Een auto die al op de band staat waarvan het ontbrekende deel net binnen komt is het efficiënter om deze af te maken. Ipv de andere te doen. Dat is wat ik me nog kan indenken…
FIFO is altijd eerlijk, tenslotte moet iedereen wachten, de een iets langer dan de ander.. en efficiënter hoeft het niet te zijn... Maar een auto produceren die al langer op de wachtlijst staat zou moeten kunnen als verder alles hetzelfde is.

De auto's zijn nog niet gestart in de productie.. en staan ook niet op banking, alleen verschoven in verwachte afleverdatum. Configuratie is zelfs nog wijzigbaar en dat kan tot 24 uur voor productie.

Maar goed... laten we het maar zijn voor wat het is... ik wacht nog wel ff..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
pielie8520 schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:47:
[...]
. Configuratie is zelfs nog wijzigbaar en dat kan tot 24 uur voor productie.
Hoe krijg je dat voor elkaar ?
Als ik nu nog naar de dealer ga en zeg dat ik iets wil wijzigen is het: zucht.... ja dat kan en de levertijd schuift gelijk (fors) naar achteren. (Wordt nieuwe order, is me in augustus al een keer gebeurd)
24 uur voor productie start nog wijzigen kan ik me niet voorstellen. Gezien de huidige supply chain situatie en de in mijn ogen overbelaste automatisering lijkt me dit absoluut niet realistisch.

[ Voor 4% gewijzigd door deboss65 op 05-01-2022 07:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-05 14:20
Ik was de eerste koper in Amersfoort.
De auto heeft vanaf half augustus tot derde week oktober op een parkeerterrein gestaan. Bijna af, maar nog net niet.
Uiteindelijk eind oktober opgehaald, 8 weken na de planning.
Dat was uiteindelijk het voordeel van kopen in het begin, toch 1 van de eerste auto’s die geleverd werd (los van de voorraadverkoop bij de dealer).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 18-05 14:20
En wat betreft laden tot 80% of verder.
Ik doe dus laden tot 100% en rij de eerste dag die 20% er gelijk af. Hij staat over een kwartier op 100% en 10 minuten later vertrek ik en rij de eerste 11% weg. Vanavond de volgende 11 en dan staat ie op 78%.
De auto heeft een werkbare capaciteit van 77kwh. Dat betekent dat er 5kwh niet aanstaat (totaal vermogen is 82kwh).
Bij afname van de laadcellen worden deze dus aangezet om de totale actieradius weer op peil te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Avigoorn
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 29-04 20:17
dolfg schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:25:
En wat betreft laden tot 80% of verder.
Ik doe dus laden tot 100% en rij de eerste dag die 20% er gelijk af. Hij staat over een kwartier op 100% en 10 minuten later vertrek ik en rij de eerste 11% weg. Vanavond de volgende 11 en dan staat ie op 78%.
De auto heeft een werkbare capaciteit van 77kwh. Dat betekent dat er 5kwh niet aanstaat (totaal vermogen is 82kwh).
Bij afname van de laadcellen worden deze dus aangezet om de totale actieradius weer op peil te brengen.
Ok?! Is dat serieus zo van die 5kwh dat dit zo werkt? Eerste keer dat ik dit hoor.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• funkycamel
  • Laatst online: 20-01-2024
Avigoorn schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 21:37:
[...]
Ze weten exact welke onderdelen waar en wanneer binnenkomen, ook al is dat met vertraging maar er zal nooit iemand iets met de hand gaan doen binnen de fabrieken.
Vooral dat ze bijvoorbeeld bij Skoda exact niet wisten dat er een batch ineens niet geleverd werd. Dat zal echt niet een excelletje gaan. Maar het is echt niet dat ze dat weer zomaar kunnen omplannen. De wereld is vooral grijs en niet zwart wit.

bah!! :(
Interessante discussie over automatische productie (dus ze zouden alles moeten weten) versus mensenwerk in communicatie. Ik deel even mijn ervaring uit een andere industrie.

Ik werk zelf bij een multinational in een hele andere industrie maar die voor haar producten ook afhankelijk is onder andere van chips en allerlei materialen uit de hele wereld. Het is een chaos en het is een drama voor iedereen in de hele keten.
Paar dingen die gebeuren:

- Ja productie- en planningsprocessen zijn geautomatiseerd, maar er zijn honderden toeleveranciers en er gaat op het allerlaatst nog zoveel onverwachts ergens opnieuw wat mis: van vertraagde containers tot fabrieken die plotseling sluiten vanwege corona uitbraken onder het personeel. Geautomatiseerd of niet, de planning verandert en vertraagt keer op keer. De hele keten is een puinhoop, zeker niet meer alleen door chips maar VOORAL door vervoer en container tekorten.

- De processen zijn niet ontworpen voor schaarste. Bij ons niet en bij auto fabrikanten al helemaal niet. Auto fabrikanten zijn vaak de meest machtige inkopers van componenten. Als leverancier wacht je op de autofabrikant nooit andersom, anders lig je er uit of heb je contractueel een boete. Maar toen autofabrikanten in het begin van de corona crisis componenten afbestelden kwamen ze daarna opeens achteraan de rij toen er tekorten waren. Nog nooit vertoond dat op die schaal leveranciers niet leverden en alle andere processen daarna (prioritiseren van orders en communicatie er om heen) zijn niet gewend om met schaarste om te gaan en dus vaak manueel.

- Er werken duizenden mensen bij zo’n bedrijf en wat gaan die doen wanneer ze onder druk staan omdat ze hun eigen targets niet halen en de hele tijd boze klanten aan de lijn hebben? Bellen en escaleren. Klanten bellen dealers, dealers bellen importeurs, importeurs bellen de fabrieken en dat keer 100+ landen. Hoofdkantoren zijn in paniek want niet alleen boze klanten maar ook veel lagere omzet want minder geleverd. En in het nauw worden allerlei prioriteits beslissingen genomen die niet altijd transparant zijn voor iedereen in de keten. Wat je ook besluit er is altijd iemand boos - want er is nu eenmaal te weinig te leveren. Dus geen idee waarom de ene auto wel komt en de andere niet. Profit maximalisatie? Misschien. Maar misschien is het gewoon interne machtsstrijd en politiek tussen afdelingen en is het helemaal niet zo rationeel. Ik heb bij ons al van alles gezien.

Het is dus echt voor iedereen moeilijk. Ik benijd die dealers ook niet. Zij zitten tussen de klant en de fabriek in en vangen alle klappen op. Sommigen gaan daar duidelijk beter mee om dan anderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
Avigoorn schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:19:
[...]

Ok?! Is dat serieus zo van die 5kwh dat dit zo werkt? Eerste keer dat ik dit hoor.
Denk ook niet dat het zo werkt, Als je die "reserve" capaciteit gaat inzetten gaat de degradatie steeds sneller.
Die marge is er en blijft er. Mogelijk dat in de toekomst dat er middels een software update hier wat vanaf gesnoept gaat worden als blijkt dat er qua levensduur ruimte is.
Ik geloof dat ze dit bij de Mach-e gedaan hebben,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
deboss65 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 07:12:
[...]

Hoe krijg je dat voor elkaar ?
Als ik nu nog naar de dealer ga en zeg dat ik iets wil wijzigen is het: zucht.... ja dat kan en de levertijd schuift gelijk (fors) naar achteren. (Wordt nieuwe order, is me in augustus al een keer gebeurd)
24 uur voor productie start nog wijzigen kan ik me niet voorstellen. Gezien de huidige supply chain situatie en de in mijn ogen overbelaste automatisering lijkt me dit absoluut niet realistisch.
Ik kreeg bij mijn bestelling hetzelfde te horen, dus het lijkt wel te kloppen.

Ik had in eerst instantie ook een Advanced Plus in bestelling (met Pano en Phonebox) en die was al als werkorder ingepland, toen offerte proces werd afgerond.

Nadat ik verplicht moest aanpassen ivm leverproblemen moest de offerte bij WG weer door de approval flow, dus dat duurde even. Ik heb toen een aantal opties toegevoegd en gewijzigd, maar de initiële werkorder bleef staan, dus hij stond al met een gepland productie slot en alleen de wijzigingen zijn opgenomen, het is geen nieuwe aanvraag geworden.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 02:03
deboss65 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 08:50:
[...]

Denk ook niet dat het zo werkt, Als je die "reserve" capaciteit gaat inzetten gaat de degradatie steeds sneller.
Die marge is er en blijft er. Mogelijk dat in de toekomst dat er middels een software update hier wat vanaf gesnoept gaat worden als blijkt dat er qua levensduur ruimte is.
Ik geloof dat ze dit bij de Mach-e gedaan hebben,
Ik kreeg bij aflevering van Audi Dordrecht (Ames) zelfs te horen juist door te laden tot 100% vanwege een buffer aan de onder en bovenzijde van de accu, ondanks dat de auto zelf aangeeft svp niet verder dan 80% te gaan. Eerlijk gezegd hou ik mij ook aan de 80% tenzij ik een lange rit ga doen.
In de video's van Bjorn op Youtube zie je overigens dat de uitspraak van Ames weldegelijk klopt en er inderdaad een aantal kWh is gereserveerd aan beide zijdes. Of het goed is voor je accu mag iemand hier wel testen :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
Nismod schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Ik kreeg bij aflevering van Audi Dordrecht (Ames) zelfs te horen juist door te laden tot 100% vanwege een buffer aan de onder en bovenzijde van de accu, ondanks dat de auto zelf aangeeft svp niet verder dan 80% te gaan. Eerlijk gezegd hou ik mij ook aan de 80% tenzij ik een lange rit ga doen.
In de video's van Bjorn op Youtube zie je overigens dat de uitspraak van Ames weldegelijk klopt en er inderdaad een aantal kWh is gereserveerd aan beide zijdes. Of het goed is voor je accu mag iemand hier wel testen :P
Adverteren met 82 kWh, waarvan 76,6 netto en daarvan aanbevolen wordt maximaal tot 61,3 te laden 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deboss65
Wat is hier mis mee?
Uit een automotor haal je ook nooit 100% vermogen (zeg rijden op topsnelheid) en er zit bruto vaak ook meer in. Peur je er alles uit wat erin zit heb je een geringere levensduur.
Dat is bij een heleboel technologie zo en bij een accu niet anders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Maar bij een BEV is het dus al afgedekt door een netto capaciteit van (meestal) 95% beschikbaar te stellen. Dan kan je dus in theorie gewoon tot 100% van deze netto capaciteit laden.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Nismod schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:01:
[...]

Volgens mij heb ik dit wel eens eerder aangesproken: De dealers zijn nog niet zo bekend met deze nieuwe materie een geven in mijn ogen verkeerde adviezen.
Er zit een gereserveerd buffer aan zowel de boven als onderzijde. Die is er om ervoor te zorgen dat de accu bij misbruikt niet vroegtijdig de geest geeft. Door tot 80% te laden en zeg 10-20% te ontladen vergroot je die gereserveerde buffer en wordt de levensduur langer.
Het is geen harde grens. Dus onder de 80% niks aan de hand en 81% killing voor de batterij is dus niet zo.

Wat jij doet is prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Isheara schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:37:
Maar bij een BEV is het dus al afgedekt door een netto capaciteit van (meestal) 95% beschikbaar te stellen. Dan kan je dus in theorie gewoon tot 100% van deze netto capaciteit laden.
Zie bovenstaand commentaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 07:44
Is 90% ook gewoon goed om standaard te doen of niet?

[ Voor 25% gewijzigd door the-hyrax op 05-01-2022 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
deboss65 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:41:
[...]

Zie bovenstaand commentaar.
Laden en ontladen is sowieso slecht voor je accu, snelladen zelfs nog meer.
Wat zijn de echte cijfers van degradatie na x laadcycli en/of y kilometers.
Ik denk dat het fors meevalt met de huidige accu's en zal daarom mijn comfort niet laten afhangen van degradatie (mijn Q4 is een zakelijke lease, met een privé BEV kan dat zeker anders zijn) en ik laad tot 95% omdat dat bij mijn rijpatroon past: met 80% heb ik zeker te weinig, met 90% krapte, dus 95% voldoet en hou ik ook nog regeneratie capaciteit over.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-05 20:17
Maurice- schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:14:
[...]

Adverteren met 82 kWh, waarvan 76,6 netto en daarvan aanbevolen wordt maximaal tot 61,3 te laden 8)7
Ik heb nog nooit een advertentie van Audi gezien waar ze 82 kWh aangeven.

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
the-hyrax schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:46:
Is 90% ook gewoon goed om standaard te doen of niet?
Is een allemaal compromis.. Wil je nog 10 jaar met de auto doen zou ik lager gaan zitten.
En het hangt ook af hoe lang de accu op 90% zit.
Laad je hem (langzaam) vol tot 90% net voordat je gaat rijden en dan een redelijke rit maken is beter dan tot 90% laden en hem een week laten staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
deboss65 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:53:
[...]

Is een allemaal compromis.. Wil je nog 10 jaar met de auto doen zou ik lager gaan zitten.
En het hangt ook af hoe lang de accu op 90% zit.
Laad je hem (langzaam) vol tot 90% net voordat je gaat rijden en dan een redelijke rit maken is beter dan tot 90% laden en hem een week laten staan.
Nah, 5 jaar zakelijk lease

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• deboss65
Isheara schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:51:
[...]

Laden en ontladen is sowieso slecht voor je accu, snelladen zelfs nog meer.
Wat zijn de echte cijfers van degradatie na x laadcycli en/of y kilometers.
Ik denk dat het fors meevalt met de huidige accu's en zal daarom mijn comfort niet laten afhangen van degradatie (mijn Q4 is een zakelijke lease, met een privé BEV kan dat zeker anders zijn) en ik laad tot 95% omdat dat bij mijn rijpatroon past: met 80% heb ik zeker te weinig, met 90% krapte, dus 95% voldoet en hou ik ook nog regeneratie capaciteit over.
Door stilstand slijt een accu ook (calendar life)
Een simpel tabelletje opleveren waarin levensduur afgezet wordt tegen aantal laadcycli en kilometers is niet eenvoudig. Er spelen vele factoren waaronder gemiddeld laadniveau, belasting, temperatuur, tijdsfactoren etc..

Precies wat je zegt: elke lading / ontlading zorgt voor een bepaalde slijtage. Fors laden en ontladen zorgt afgezet tegen de hoeveelheid getransporteerde Wh nog voor extra slijtage.
Dus zo min mogelijk extreem accelereren en snelladen is beter.
Maar het moet natuurlijk wel leuk blijven. 8)

[ Voor 9% gewijzigd door deboss65 op 05-01-2022 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Je voedt met deze opmerking wel het stereotiepe beeld van de na 5 jaar afgetrapte leasebak :+

Ik snap je maar ik betaal hem zelf en wil hem iets langer rijden en ook na een paar jaar nog voldoende bereik hebben. De tijd zal het leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
deboss65 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Je voedt met deze opmerking wel het stereotiepe beeld van de na 5 jaar afgetrapte leasebak :+

Ik snap je maar ik betaal hem zelf en wil hem iets langer rijden en ook na een paar jaar nog voldoende bereik hebben. De tijd zal het leren.
De meeste mensen die genoeg geld hebben om zelf een auto van 50-60k te kopen, rijden hem ook niet langer dan 5 jaar. Maar ik denk dat je wel gelijk hebt dat lease rijders over het algemeen minder zuinig zijn met een auto dan mensen die hun eigen auto kopen.

Don't be gentle it's a rental :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ronwes
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 27-08-2024
DaMenaz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:51:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
Zit net trouwens op ABRP en zie dat ze dus een soort live data via een dongle ondersteunen; de Enyaq en ID4 staan wel als ondersteund, maar de Q4 niet? Zou toch hetzelfde moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Z___Z schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:04:
[...]

De meeste mensen die genoeg geld hebben om zelf een auto van 50-60k te kopen, rijden hem ook niet langer dan 5 jaar. Maar ik denk dat je wel gelijk hebt dat lease rijders over het algemeen minder zuinig zijn met een auto dan mensen die hun eigen auto kopen.

Don't be gentle it's a rental :o
Hoeft niet. Ik heb in het verleden een 2.5 jaar oude Passat ex leasebak met 90k op de teller gekocht en daar 200k probleemloos toegevoegd. De vorige eigenaar was er zuinig op blijkt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• the-hyrax
deboss65 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:02:
[...]

Haha, nou ik ben altijd voorzichtig op de auto hoor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
deboss65 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:02:Je voedt met deze opmerking wel het stereotiepe beeld van de na 5 jaar afgetrapte leasebak :+

Of je rijdt hem als zakelijke lease en neemt hem na de lease termijn privé over. Best of both worlds :)
Ik heb dit al een aantal keren gedaan en dat bevalt prima _/-\o_

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deboss65
Isheara schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:08:
[...]

Of je rijdt hem als zakelijke lease en neemt hem na de lease termijn privé over. Best of both worlds :)
Ik heb dit al een aantal keren gedaan en dat bevalt prima _/-\o_
Als ik dit kon doen zou ik daarvoor tekenen. De langste proefrit ooit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
DaMenaz schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 11:51:
[...]

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4t7QqGCvGMyPPT7IifnCZtGldBw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Z20ZGm7zllMnNpwFBrAnSk58.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C6PIxNI6x60J8KfRRRqVQJThAPE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BUhBJ1AwHjimJIdxvMCCV74y.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k1A4fIqekrQDLW2l3qaro6y_LDA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XKL6t8a1D0uNKnCLDEhWjrBi.jpg?f=fotoalbum_large

Und so weiter...

[ Voor 40% gewijzigd door Maurice- op 05-01-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maurice-
.

[ Voor 99% gewijzigd door Maurice- op 05-01-2022 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupsel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-08-2023
en ook nog 22 inch...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaMenaz
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 18-05 20:17
Maurice- schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 12:26:
[...]

[Afbeelding][Afbeelding] [Afbeelding]

Und so weiter...
Haha, je hebt gelijk. :o

Catch my drift?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diejeeh
  • Laatst online: 17-10-2023

Diejeeh

Audi Q4 40 sinds dec 2021

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sixgirls
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 05-04 09:30
Weet iemand nog wat meer over nieuwe software versie audi/mmi/app? Laatste wat ik vernam is 'beschikbaar na 27-12'. Weet niet meer waar ik dat vandaan heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
sixgirls schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:37:
Weet iemand nog wat meer over nieuwe software versie audi/mmi/app? Laatste wat ik vernam is 'beschikbaar na 27-12'. Weet niet meer waar ik dat vandaan heb.
Volgens mij moeten we daarvoor dit forum volgen: https://www.meinid.com/th...ragen-und-talk/?pageNo=55

Alles, was ab Woche 51 von 2021 hergestellt wird, soll mit 3,0 kommen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
Volgens mijn informatie is de Q4 MMI in het geheel niet vergelijkbaar met de VW/Skoda MMI
Die draaien op andere hardware.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcCar
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-03 12:21
en ook nog 22 inch...
En met de 40 versie 0-100 in 6.3s?

[ Voor 114% gewijzigd door MarcCar op 05-01-2022 13:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Toink
  • Niet online
[...]

Ik werk bij een productiebedrijf in een compleet andere industrie (luxe cosmetica/parfums etc), met soortgelijke uitdagingen. Het enige wat ik kan zeggen, nogmaals, is dat het allemaal niet zo simpel is.

Net als de meeste anderen hier zit ik ook gewoon te wachten op mijn nieuwe auto, alleen stoor ik me wat minder :) aan de manier waarop Audi / Pon en dealer het (niet) oplossen.

@funkycamel sluit me volledig aan bij jouw reactie. Heel herkenbaar allemaal....

[ Voor 3% gewijzigd door Toink op 05-01-2022 14:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
MarcCar schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:57:
[...]

Kun je even toelichten ? Deze reactie snap ik even niet.
Heb zojuist wel een oliebol verorberd maar daar zal het niet aan liggen.

edit: Blijkbaar reactie naar de verkeerde persoon.

[ Voor 11% gewijzigd door deboss65 op 05-01-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
De 40 heeft achterwiel aandrijving...

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hupsel
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 22-08-2023
deboss65 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:06:
[...]

Kun je even toelichten ? Deze reactie snap ik even niet.
Heb zojuist wel een oliebol verorberd maar daar zal het niet aan liggen.
van de 40 is de Acceleratie 0-100 km/h: 8,5 s

(in de tekst onder het plaatje staat 6,3), maar dat is de 'vanaf' snelheid - van de 50 dus dat is die uitvoering waarschijnlijk. = ander plaatje ;-)

[ Voor 19% gewijzigd door Hupsel op 05-01-2022 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-hyrax
[...]

Dat staat er toch niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sixgirls
deboss65 schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 13:49:
Volgens mijn informatie is de Q4 MMI in het geheel niet vergelijkbaar met de VW/Skoda MMI
Die draaien op andere hardware.
Ja, mmi is volgens mij ook anders maar zou het MEB platform wellicht wel zelfde software draaien aks id4 en enyaq? Dat lijkt me a)logisch en b) passen bij de mededeling dat laadsnelheiden voor deze modellen met de nieuwe software omhoog zou gaan (gerucht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deboss65
sixgirls schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 14:45:
[...]

Ja, mmi is volgens mij ook anders maar zou het MEB platform wellicht wel zelfde software draaien aks id4 en enyaq? Dat lijkt me a)logisch en b) passen bij de mededeling dat laadsnelheiden voor deze modellen met de nieuwe software omhoog zou gaan (gerucht).
Die laadsnelheid is puur accu gerelateerd en die accu is inderdaad identiek voor alle MEB leden.
Maar de sturing daarvan gebeurd apart met een ICAS (Integrated Car Application Server).
En die zal vermoedelijk voor alle MEB platform uitvoeringen redelijk hetzelfde zijn. (Dus die software zoals je terecht opmerkt waarschijnlijk ook)

Die veel genoemde software versies heten bij Skoda weer anders als bij VW en ook weer anders als bij Audi
Ze bevatten het MMI gebeuren. Een update daarvan zal wat ik denk ook updates voor specifieke (aparte) modules bevatten.
Die laadsturing is maar een klein pakketje in het geheel. En die update zal tzt bij de Q4 ook wel uitgerold worden.

[ Voor 4% gewijzigd door deboss65 op 05-01-2022 15:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcCar
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 06-03 12:21
Ik had het knip-en-plak werk in de originele post verkeerd gelezen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapnoordhoff
  • Laatst online: 18-03 20:21
Vraag aan dit forum. Ik heb een launch edition besteld. Ben particuliere rijder en de investering houdt een keer op. Heb wel wat extra’s besteld. Nu vraag ik me af of je het doorlopende achterlicht ook zelf zou kunnen activeren. Want deze optie zit niet op de Launch edition.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MV999
Na ongeveer een maand wachten is mijn auto dan eindelijk bij het Pre Delivery Inspection Centre van Pon aangekomen. Geen idee hoe de auto een kenteken heeft gekregen en op naam is gezet, maar dat doet er dan wat mij betreft niet toe. Iemand enig idee hoelang het duurde voor de auto bij de dealer afgeleverd werd vanaf aankomst Leusden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruudalder
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 31-08-2023
jaapnoordhoff schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 17:25:
Vraag aan dit forum. Ik heb een launch edition besteld. Ben particuliere rijder en de investering houdt een keer op. Heb wel wat extra’s besteld. Nu vraag ik me af of je het doorlopende achterlicht ook zelf zou kunnen activeren. Want deze optie zit niet op de Launch edition.
https://vagcoding.nl/listings/meb/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Zit er in de LE wel iets achter het glas? Want die VAG coding gaat over het altijd aanzetten toch? Moet er wel iets zitten om aan te zetten.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapnoordhoff
Ik zie niets over aanpassing achter verlichting voor de Q4. Ik lees ik niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapnoordhoff
Of lees ik niet goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
jaapnoordhoff schreef op woensdag 5 januari 2022 @ 18:25:
Ik zie niets over aanpassing achter verlichting voor de Q4. Ik lees ik niet goed?
Verlichting – Achterlichten altijd aan met DRL (€ 7,50)
Dit is echter voor auto's waar het al bij werkt (i.c.m met dimlicht).

Maar de vraag is of er bij de LE wel verlichting achter de glasunit zit...

[ Voor 9% gewijzigd door Dean Martin op 05-01-2022 18:32 ]

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerardQ4
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 31-10-2024
Is er ook iemand die weet of Audi voornemens is het trekgewicht te verhogen? Zoals bij de Volvo XC40.
Pagina: 1 ... 65 ... 136 Laatste

Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.