-Wing- schreef op dinsdag 4 januari 2022 @ 18:18:
Waarschijnlijk ga ik mijzelf hier niet zo populair maken met dat ik wel begrijp dat de communicatie is zoals het is.
Audi is net als alle andere auto fabrikanten ook afhankelijk van toeleveranciers. Als daar al schaarste is en onduidelijkheid over leveringen, dan kan je moeilijk verwachten dat iemand later in de keten wel duidelijkheid kan verschaffen.
Om het een en ander in perspectief te brengen: Audi maakte 1,7M auto's in 2020. Dat is elke dag 4657 (als ze elke dag zouden werken). Als je de weekenden eruit haalt - 2 weken vakantie zitten ze op 6800 auto's per dag verdeeld over alle fabrieken.
Het fabricage proces lijkt behoorlijk geautomatiseerd omdat ze een auto in 30 uur in elkaar hebben gezet. De informatievoorziening om dat proces heen lijkt niet real time of afgestemd te zijn.
Ik denk dat als deze informatie in het gehele proces er niet gemakkelijk uit te halen is, het een hels karwei wordt om de importeur, dealer en klant op tijd van de juiste informatie te voorzien. En voor elke klant nabellen (begreep dat elke dealer wel tientallen of paar honderd bestellingen (niet alleen Q4) heeft staan) bij importeur, fabriek en klant, dat gaat simpelweg niet, ook al verlangen we dat van een premium autodealer.
Bij andere merken gaat het ook niet soepel. Behalve het uitleveren van de auto's die op voorraad zijn of voorbesteld zijn...
Gelukkig is het je eigen mening, bij mij word je er niet minder populair onder.. maar toch wil ik er een antwoord opgeven..
Ik vind je verhaal nonsens..
Toeleveranciers die niet leveren, snap ik, al zijn de contracten die erachter zitten echt juridisch lekker in elkaar en niet of niet op tijd leveren zijn gegarandeerd schade claims. (kunnen ze best weggeven aan de benadeelde klanten)
Zelfs als er niet op tijd geleverd word ziet een geautomatiseerd proces precies wanneer welk onderdeel "op" is en op welk moment bij welke productienummer, alles wat daarachter zit loopt dus vertraging op.
In dit soort ketens weten ze precies wat en wanneer "op" raakt, en zijn de afspraken met leveranciers echt hard bindend, en als er al uitstel van een levering komt weten ze wel gegarandeerd wanneer het onderdeel wel komt.
Een hels karwei om iedereen te informeren, wauw dat hoop ik niet, dat kan makkelijk geautomatiseerd.
Al zijn de verhalen (voor mij dan toch) over de app en de kwaliteit ervan een mooie afspiegeling van hun automatisering en hun processen en verbaasd het dus niet dat informatievoorziening ronduit slecht is. Shit in is tenslotte Shit uit.
Maar stel dat... je verhaal de werkelijkheid zou zijn...
Hoe gaan ze dan verklaren dat een Sportback welke fors later pas besteld kon worden, ruim 3 maanden eerder geleverd kan worden? Klaarblijkelijk is het dus niet de chiptekort anders kon die SB niet geleverd worden. Hoe verklaar je dat 2 orders 2 minuten na elkaar, opvolgend KOM-nummer hebben 2,5 maand uit elkaar liggen in productie datum, en een order welke 4,5 week later geplaatst is (alle zelfde specs, zelfde dealer) reeds geleverd is? En ik dus nu opnieuw 7-8 weken EXTRA moet wachten? M.a.w. 4,5 week later bestellen is 2,5 maand eerder geleverd krijgen.
Ik denk dat ze een hoop leugens aan het verkondigen zijn, dit alleen maar met het doel profit first. Iedereen met de rug tegen de muur zetten en het contract uitknijpen. Onze overheid zou hier extreme boetes tegenover moeten zetten.
Zolang dat ze de willekeur van productie niet met droge ogen kunnen uitleggen zijn het in mijn ogen leugenaars.
Pff... ook dat weer van me af... en nu maar weer wachten...