Ik rijd met een 40. Ik vind de range zeer comfortabel. Een paar voorbeelden waar dat al van pas is gekomen:
1.
Vorige week deed ik een rit van 165 km enkel, met de bedoeling om daar 's nachts bij te laden en de dag erop terug te rijden. Door omstandigheden zijn we onmiddellijk moeten terugdraaien en reden we opnieuw 165 km terug. Thuis aangekomen had ik nog 40 km range over. Dat konden we dus allemaal doen zonder onderweg nog eens tijd te verliezen aan een snellaadpaal. Dat konden we wel missen op dat moment: De rit was zo al lang genoeg.
2.
M'n woon-werkverkeer is 70 km enkel. Ik had een dag lang problemen met de thuislaadpaal. De dichtste publieke laadpaal is op 5 km, dus niet zo handig. Dat de thuislaadpaal niet werkte, gaf weinig stress, want ik kan makkelijk twee dagen op en af naar het werk zonder tussenin bij te laden.
3.
We huren een vakantiehuisje zonder laadpaal op 192 km van huis. We zijn ernaartoe gereden met dakkoffer en fietsendrager. De dichtste publieke laadpaal is op 16 km van het huisje en is geen snellaadpaal, dus niet zo handig om daar te moeten gaan bijladen. Ik wou dus onderweg laden aan een snellaadpaal om dan met 60% batterij te kunnen aankomen bij het huisje. Dat zou me toelaten om tijdens de vakantie nog 30% range op te gebruiken. Met 30% range over op het einde had ik genoeg om terug naar de snellaadpaal te rijden. M'n laadpas bleek echter niet te werken bij die snellaadpaal door een informaticaprobleem. Gelukkig is dat niet zo'n probleem: ik heb de rest van de rit traag gereden zonder airco en ik had nog 109 km range bij aankomst aan het vakantiehuisje.
Bottom line: onverwacht moeten terugdraaien, thuislaadpaal die niet werkt, snellaadpaal niet kunnen gebruiken, ... zijn allemaal zaken die niet zouden mogen gebeuren, maar die dus wel al gebeurd zijn in de zes weken dat ik de auto heb. Die extra range blijkt dus wel van pas te komen. Met minder range was het ook allemaal op te lossen, maar wat meer tijd en/of werk.