Dit vond ik ook opvallend. Ik heb zoveel reviews en blogs van auto journalisten gelezen en er vielen me een paar dingen op waarin ze eigenlijk anders zijn dan de "gemiddelde koper":
- Ze hechten overdreven waarde aan zaken die "uniek" zijn, waarschijnlijk in de hoop meer nieuwswaarde te hebben: De aandrijflijn hetzelfde als VW?Skoda? bah. Matrix lichtjes waarvan je het patroon kunt instellen? "bijzonder".
- Het zijn haast allemaal sportieve rijders en hechten vooral waarde aan sportief rijgedrag. Acceleratie naar 100km in meer dan 6 seconden? pfff.. traag. Comfort van de vering? Niet echt meegewogen.
- Overdreven nadruk op de prijsverschillen en onderschatting van de emotionele beleving van de "badge". Hierbij geen rekening houdend dat het verschil tussen Audi en Skoda in het lease-bedrag veel kleiner is dan in de aankoopprijs. Ik weet ook wel dat de Skoda (bijna) net zo goed is als de Audi, maar leg maar eens uit op een verjaardagsfeestje of op je werk dat de Skoda ook "premium" is. Merken hebben nu eenmaal een perceptie, dat is wat een merk is, en dat heeft dus wel degelijk waarde.
Als je de journalisten mag geloven is de Audi Q4 op zijn best een "zeventje" maar ik denk dat de verkoopgetallen iets heel anders laten zien. Ik heb gehoord dat dit een van de best verkochte Audi's is. Ik herken wel dat de Q4 nergens het allerbeste in is (Tesla voor range en acceleratie, Merc EQC voor comfort, Enyac for value for money), maar voor mij is hij de beste allrounder kijkend naar comfort, binnenruimte, luxe, merk en range. Ik moet denk ik maar even stoppen met het lezen van die reviews

maar ja je moet toch iets tijdens het wachten!