janbus schreef op donderdag 2 december 2021 @ 21:36:
Voor de rest, na 1.588 km:
Ik krijg af en toe de melding dat ik m'n stuur moet vast houden, terwijl ik het (losjes) vast heb. Ik denk dat het is in combinatie met het overschrijden van een witte lijn. Die lane assist werkt voor de rest gewoon goed. Heb ik geen last van.
-: Verkeersbordherkenning kan ik zeker niet blind op vertrouwen hier in de streek. Maar ik heb nog geen enkele wagen met verkeersbordherkenning gehad waarop dat heel betrouwbaar werkte. Is niet erg. Is een optie die ergens mee in een pakket zat.
Beide herkenbaar. Systeem begint soms te piepen, terwijl ik het stuur toch ect vast heb. Zal eens kijken of het iets met de witte lijnen te maken heeft.
Hij herkent de borden iwel heel goed, Maar soms staan er geen en dan weet ie niet of het 50, 60 of 80 is. Maar goed dat weet ik zelf soms ook niet.... met al die belijningen.
Ff de trend die ik zie in het leaselandschap:
De Q4 zit in een leasebedrag klasse waar die als enige elektra kan concurreren met de A4/3/C range van de klassieke Duitse leasebakken.
Ik heb net gekeken, maar in vergelijking met 4 jaar geleden is mijn vorige BMW3 met 30k per jaar aan benzine kosten in het leasebedrag 100 euro hoger. En komt nu uit op 277. De Q4 staat in het contract met 77 euro aan ' brandstof kosten. Dat betekent dat ik bij een elektra voor 200 euro meer aan hebbedingetjes kan uitzoeken. Voor mijn leasebedrag kan ik nu misschien net de handgeschakelde instap 3 leasen.
Daarbij is er een cap gezet in de leasepolicy van het bedrijf op uitstoot (120) en daar zit de BMW3 (144) inmiddels boven. Optie is dan om hybride V60, 3 of C (uitstoot 118) te nemen, maar met het PHEV idiotie in het achterhoofd wordt er qua benzinekosten gewoon rekening mee gehouden dat je alles benzine rijdt. Ik weet dat het klinkt als een Catch 22, maar ik heb de lease policy ook niet geschreven. En met de vergroening van het wagenpark snap ik best dat je werknemers wil pushen naar elektrisch
Mijn vermoeden is dat dit veel breder speelt bij mensen die toe zijn aan een nieuwe leaseauto en de Q4 qua prijs in het ideale segment zit en een enorme hap uit de klassieke concurrentie gaat nemen waar ik voorheen naar keek. Dat had ik al in maart of april vorig jaar toen de auto werd aangekondigd. XC40 te lomp, Ioniq5 te futuristisch en is dat design over 4 jaar nog steeds mooi, IX3 te duur, EQA te klein, Tesla3, pauperbak voor zuid-as wannabe's

Q4: wat een plaatje, wat een technologie, wat een bereik.