Gisteren eindelijk mijn Q4 50 Edition One kunnen ophalen. Heeft een maand bij de dealer gestaan ivm wat administratieve perikelen, maar uiteindelijk nog redelijk snel binnen en ruim voor het einde van het jaar. Mijn oorspronkelijke bestelling van medio juli zou ook rond deze periode zijn binnengekomen, maar zonder een aantal gewenste opties (en het zou vast vertraagd zijn).
De configuratie van deze auto is behoorlijk compleet.
Eerste indruk:
Positief
+ Looks van de auto
+ Verlichting
+ Stil
+ Redelijk soepele motor (50)
+ Mooi dashboard, hier en daar wel iets minder fraaie afwerking dan in mijn vorige Audi (bijv opbergvakken hard plastic ipv bekleed met rubber of stof)
+ MMI is snel, al vind ik de icoontjes en layout wel wat gedateerd
+ Panoramadak geeft in de auto licht en ruimtelijk gevoel
+ Veel ruimte in de auto
+ Sonos geeft een behoorlijk geluid, maar ik denk dat ie minder fraai klinkt dat de B&O installatie (vorige Audi). Heb daarna nog wat aan de equalizer zitten rommelen (hoog, laag en sub) en zal later ervaren wat dat doet met het geluid.
+ Sportstoelen zitten uitstekend en hebben behoorlijk veel aanpassingsopties, lendesteun verstelling is echter minimaal?
+ Ambiance Light Plus (erg fraai in het donker)
+ Comfortabel, slecht wegdek wordt behoorlijk weggepoetst
Minder positief
- Je rijdt al gauw te hard, niet heel veel snelheidsbeleving in deze auto.
- Remmen zijn niet super, het heeft een wat langere remweg. Je merkt dat het een zware auto is, maar misschien moet ik nog wat wennen met dosering.
- Ega vond adaptief cruise control irritant. Heb kort getest en het doet wat ie moet doen, ik zal even moeten zoeken of normaal cruise control ook mogelijk is om te gebruiken (waarschijnlijk bij hulpsystemen uitschakelen)
- Opletten met kinderzitjes, als je die rechtsachter op de bank hebt, blokkeert dat het gebruik van de middenarm steun. Al kan het zijn dat mijn kinderstoeltje (Britta Romer) wat groot is.
- Etron virtual cockpit display vind ik een rommeltje, je kan wat aanpassen aan de layout de getoonde info is voor mij niet interessant, bruikbaar, of dubbel op.
- Comfort sleutel icm deuren en kick open achterbak werkte niet heel intuitief. (achterklep ging niet goed dicht en ik denk dat we te ongeduldig waren met de portieren, zal dus ook enige gewenning/aanpassing verwachting kunnen zijn).
Al met al is de Q4 50 is redelijk snel in het verkeer, maar zeker geen snelheidsduivel. Voor mijn rijstijl had ik niet een lagere motorisering moeten nemen. Heb ook een tijdje achter mijn eigen auto aan gereden, het is een plaatje om te zien. Zou ook rijden met achterverlichting altijd aan, de lichtbalk mag echt gezien worden.
Iedereen die 'm al hebben, veel plezier ermee. Iedereen die er nog op wacht veel succes! Maar ik zal dit hier nog dagelijks volgen hoor.
Plaatjes van de auto zal ik later nog posten.