Pollux89 schreef op dinsdag 13 juli 2021 @ 18:25:
Hij geeft aan eerder voor een aangeklede 35 te kiezen dan een wat uitgekledere 40. Ik zou die keuze dus persoonlijk niet maken met een vast budget en geef aan waarom. Ik zou dus sowieso altijd voor de 40 gaan met grotere range. Ik denk toch dat je spijt gaat krijgen als je na elke 200 km weer aan de laadpaal staat. Daarnaast laad je ook nog eens langzamer op.
En waarop baseer je die aannames? Je bent zelf (nog) geen EV rijder. Wat weet jij dan nu al van effectieve lading en range? Van horen zeggen? Wat is het effectieve tijdsverschil tussen 100 en 125 kW laden dan volgens jou?
Sneller laden als je slaapt is totaal onbelangrijk, in een nachtje is de accu met 7,4kW ook vol…sterker nog…met een granny laad je de auto in een nacht ook weer op, dus 7,4kW is inderdaad minder dan 11kW maar in de praktijk overbodig: je laadt met een EV als je
kunt en (normaliter) niet als je
moet zoals een ICE.
De 35 is nog steeds prima toegerust qua accu, vandaar mijn vraag om de te rijden afstanden per dag. Met 150km per dag en laadmogelijkheid thuis is de range van een 35 ook prima te doen.
Op vakanties en met uitzonderingen sta je inderdaad af n toe bij de (snel)lader…en dan? Dan zet @
kdoornbo lekker zijn dakje open en geniet van het zonnetje (wat ie in de LE standaard dus kan vergeten).
Je aanname dat de range maar 200km zou zijn is uit de lucht gegrepen en niet representatief als gemiddelde, maar als uiterste. De Advanced plus heeft een warmtepomp dus efficiënter bij lagere temperaturen.
Volgens de EV database:
https://ev-database.nl/auto/1179/Audi-Q4-e-tron-35
Praktische Actieradius tussen 200 - 420 km
Stad - Winter * 280 km
Snelweg - Winter * 200 km
Gecombineerd - Winter * 240 km
Stad - Zomer * 420 km
Snelweg - Zomer * 260 km
Gecombineerd - Zomer * 325 km
Als je dagelijks 150 km rijdt is dat dus prima te doen.
Mijn vrouw rijdt in een e2008 met een praktische range van 240-300km met een netto capaciteit van 45kWh. De accu van de 35 is netto 15% groter.
Als @
kdoornbo dan de keus heeft tussen een LE advanced plus of een standaard LE heb je toch veel meer (rij)plezier aan de eerste? Ja je laadt iets vaker maar je zit in een auto die een stuk leuker is uitgerust, en daar heb je altijd meer lol aan..