Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 141 142 Laatste
Acties:

• GME
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 13:13

GME

Denk serieus over de aanschaf van een Q4 S edition (Tesla of Chinees zijn geen optie). Mooie auto. Is er iemand bekend met de parkeerassistent plus? Dat is de auto parkeren als je ernaast staat. Wij zitten met een krappe parkeerplaats, waarbij het inparkeren wel lukt, maar er is dan geen ruimte om fatsoenlijk in/uit te stappen. Als de auto zonder problemen van buiten te starten en voor- en achteruit te rijden is, zou al voldoende zijn. Er staan dan wel veel palen/muren kort omheen. Weet iemand of hij dat doet?
Punt 2 is dat die parkeerassistent in een heel pakket komt, met functies die ik niet zo nodig vind. Zijn deze aan te passen en/of uit te zetten als ze te hard "zeuren/werken".
Het gaat om: adaptive cruise control, active lane assist, file assistent, emergency assist

[ Voor 7% gewijzigd door GME op 21-02-2026 08:41 ]

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 04-04 19:37
Chearfull12 schreef op donderdag 12 februari 2026 @ 10:26:
Bestaat er een transparante manier om na te gaan welke software beschikbaar is voor welke wagen? Ik heb na het drama met de 3812 één update gehad naar 3962 en inmiddels is m'n wagen alweer 4 jaar oud en mijn garage zegt dat er geen update beschikbaar is.
Ik vermoed dat die informatie onjuist is (om maar niet te zeggen dat ze liegen) en dat de enige reden voor het niet updaten is dat ze er tijd mee kwijt zijn die waarschijnlijk niet door Audi of door de leasemaatschappij vergoed wordt.

Ik ben me bewust van de verschillen m.b.t. uitvoeringen en opties maar als ik lees over carplay via HUD dan wordt ik toch wel erg droevig. :-(
Vorige week onderhoud gehad en na afloop beweerde de garage dat ik had gevraagd om een MMI update (die ze wel hebben gedaan). Ik had geen zin om daar een heel verhaal van te maken zeker ook omdat ik niet kan achterhalen wat nu eigenlijk beschikbaar is, vandaar mijn vraag.
Mijn wagen moet nog een jaar en ik heb het eigenlijk wel een beetje gehad met die auto, Helaas lijkt de garage daar niet erg van onder de indruk.
3962? Hebj je een foto van je mmi scherm voor me

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• Miezie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 12:34

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Ervaren jullie ook regelmatig, iets te regelmatig, uitval van Audi Connect? De vraag met screenshots staat al uit naar de dealer, maar op support.audi.nl staat geen storing.
Het is allemaal qua laden op te lossen, maar als je ligt te pitten en hij gaat niet laden kan je wel de koffie in de ochtend drinken bij de snellader 😅.

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Chearfull12
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 02-04 16:09
Rainesh schreef op zondag 22 februari 2026 @ 09:40:
[...]

3962? Hebj je een foto van je mmi scherm voor me
Het is 3862, sorry
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DhJTab1rbx4dENffT-g96aTZwYk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/XqUH1HBApCKfACSUbEX0kLGD.jpg?f=user_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TRMVqqeCDY6SJEt2tqJzKUuI38w=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/W5Jt7QpxuY1jONjZO1zKRbTZ.jpg?f=user_large

• ennekke
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04-04 07:49
GME schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:40:
Denk serieus over de aanschaf van een Q4 S edition (Tesla of Chinees zijn geen optie). Mooie auto. Is er iemand bekend met de parkeerassistent plus? Dat is de auto parkeren als je ernaast staat. Wij zitten met een krappe parkeerplaats, waarbij het inparkeren wel lukt, maar er is dan geen ruimte om fatsoenlijk in/uit te stappen. Als de auto zonder problemen van buiten te starten en voor- en achteruit te rijden is, zou al voldoende zijn. Er staan dan wel veel palen/muren kort omheen. Weet iemand of hij dat doet?
Punt 2 is dat die parkeerassistent in een heel pakket komt, met functies die ik niet zo nodig vind. Zijn deze aan te passen en/of uit te zetten als ze te hard "zeuren/werken".
Het gaat om: adaptive cruise control, active lane assist, file assistent, emergency assist
Punt 1: Dat werkt zo niet, het is automatisch parkeren en dit op basis van een geschikte parkeerplaats laten detecteren en zo laten in- of uitrijden waarbij de bestuurder zelf aanwezig moet zijn. Je moet traag rijden, laten detecteren, keuze maken hoe of waar in te parkeren en de auto het stuur laten overnemen.
De app zelf is zeer beperkt qua functionaliteit.

Punt 2:
Adaptive Cruise Control staat standaard uit.
Active lane assist kan je zeer eenvoudig uitschakelen dmv een aantal seconden op een knop te duwen.
File Assistent en Emergency assist, daar heb ik geen idee van.

Voor wat het waard is: ik vind Adaptive Cruise Control zeer goed werken en gebruik het zo goed als bijna altijd.

• Motormuis69
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 24-03 16:37
Miezie schreef op zondag 22 februari 2026 @ 10:11:
Ervaren jullie ook regelmatig, iets te regelmatig, uitval van Audi Connect? De vraag met screenshots staat al uit naar de dealer, maar op support.audi.nl staat geen storing.
Het is allemaal qua laden op te lossen, maar als je ligt te pitten en hij gaat niet laden kan je wel de koffie in de ochtend drinken bij de snellader 😅.
Sinds vanmiddag (22-02) geen verbinding meer via connect app. En zoals gewoonlijk op de Audi support site geen info te vinden

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-04 12:02
GME schreef op zaterdag 21 februari 2026 @ 08:40:
De enige die je niet permanent kan uitzetten zijn volgens mij de EU verplichte. Namelijk de basis versie van lane-assist (waarschuwing bij over de lijnen te gaan) en de snelheidscontrole, deze moet je iedere keer deactiveren.

Qua adaptive cruise control, eerlijk gezegd ben ik die ook beginnen te gebruiken en werkt het best wel goed. Zeker bij files en dergelijke is het veel relaxter rijden.
(Een simpele cruise control heeft de Q4 niet, dus het is adaptive of geen cruise control!)

[ Voor 3% gewijzigd door Lambo LP670 SV op 24-02-2026 09:29 ]

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 21:48
Over ACC: helaas zijn er mensen die menen je te moeten inhalen, vervolgens te snijden en dan van het gas gaan. Erg irritant. Blijf er dan achter. Maar verder top inderdaad, vooral in de file.

• MrAgony
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 01-04 15:20
Motormuis69 schreef op zondag 22 februari 2026 @ 20:29:
[...]

Sinds vanmiddag (22-02) geen verbinding meer via connect app. En zoals gewoonlijk op de Audi support site geen info te vinden
Bij mij is ie ook voor de zoveelste keer al meer dan een dag van de planeet verdwenen. Wat een brak software platform.

• dolu
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 05-04 22:07
Ik krijg net onderstaande melding over snel en betrouwbaar... Enige (visuele) wijziging die ik zo snel zie is dat er bij laden nu een laadpaal naast de auto staat...
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yKd5gkqaR0JoBZwUFRZ1bSKpzjI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Brs1LIeH5jVnxvLi6qTDwNtG.jpg?f=fotoalbum_large

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Die laadpaal ziet er dan wel snel en betrouwbaar uit ;).

Ik heb het aantal integraties met de Audi API naar beneden gebracht, misschien is het de rate limiting... je weet het niet :).

KISS | Huis: A++++ | Zon: SolarEdge 10k Homehub, 13kWp, 19,4kWh accu’s, One Pro EV Charger | MV: DucoBox Focus | Warmtepomp: ME Ecodan SW75YAA met EHST20D | Tuin: natuurinclusief | Auto: Audi Q4 etron

• Rainesh
Sommige dealers zijn ongelooflijke horken.

Q4 met af-fabriek Topview 360 camera's erin (maar nog niet geactiveerd) gaat naar de dealer toe voor een recall. Klant vraagt om het te activeren. Dealer claimt dat het niet kan, want het is achteraf ingebouwd en absoluut niet mogelijk. Begon zelfs de klant te denigreren.

Nou, net voor hem de camera's geactiveerd en gelijk weggeschreven op de wagenkaart. PR Code bijgewerkt van KA0 naar KA6. Topview is nu een officiele optie op de auto en kan niet meer weggehaald worden :)

• TomA3
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11:26
Ik heb zojuist de volgende update-informatie op Facebook gezien. Heeft iemand hier iets over gehoord? Wat is de MMI-versie na deze “K2”-update?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jEmx56c1pb8n6uHQQIMgAfLsYgM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/N73dJ7ojgZfm6GuI8he6srUJ.png?f=fotoalbum_large

• Rainesh
TomA3 schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 12:02:
Ik heb zojuist de volgende update-informatie op Facebook gezien. Heeft iemand hier iets over gehoord? Wat is de MMI-versie na deze “K2”-update?

[Afbeelding]
dat is de 2e fase update dat uitgerold wordt.

• TomA3
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 11:26
Rainesh schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 15:26:
[...]

dat is de 2e fase update dat uitgerold wordt.
Weet u of dit echt iets nieuws is? Of is het gewoon de MMI-update naar 3862 voor het vierde kwartaal van 2024?

• Rainesh
TomA3 schreef op donderdag 26 februari 2026 @ 11:53:
[...]

Weet u of dit echt iets nieuws is? Of is het gewoon de MMI-update naar 3862 voor het vierde kwartaal van 2024?
Moet ik op een chassisnummer nakijken, doe ik wanneer ik wat tijd vrij heb

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 04-04 08:03
Rainesh schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 10:59:
Sommige dealers zijn ongelooflijke horken.

Q4 met af-fabriek Topview 360 camera's erin (maar nog niet geactiveerd) gaat naar de dealer toe voor een recall. Klant vraagt om het te activeren. Dealer claimt dat het niet kan, want het is achteraf ingebouwd en absoluut niet mogelijk. Begon zelfs de klant te denigreren.

Nou, net voor hem de camera's geactiveerd en gelijk weggeschreven op de wagenkaart. PR Code bijgewerkt van KA0 naar KA6. Topview is nu een officiele optie op de auto en kan niet meer weggehaald worden :)
Hoe kan ik achterhalen of ik deze hardware wel/niet aan boord van mijn auto heb? Zou het namelijk wel waard vinden om dit dan te laten activeren.

• Rainesh
SkorpionNL schreef op vrijdag 27 februari 2026 @ 23:03:
[...]
Hoe kan ik achterhalen of ik deze hardware wel/niet aan boord van mijn auto heb? Zou het namelijk wel waard vinden om dit dan te laten activeren.
Kijk onder je zijspiegels of je een lens ziet zitten, idem grille en achterzijde van de auto

• AV1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 12:54
Rainesh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:16:
[...]

Welk bouwjaar is je auto? Kun je mij je vin in een pb sturen?
Ik had dit berichtje even gemist. Waar wil je m’n vin op controleren? Dan stuur ik hem wel even. Auto is van eind 2025.

• Rainesh
AV1989 schreef op zaterdag 28 februari 2026 @ 08:45:
[...]

Ik had dit berichtje even gemist. Waar wil je m’n vin op controleren? Dan stuur ik hem wel even. Auto is van eind 2025.
Omdat je tot nu toe op de hoogste mmi softwareversie zit. Ben benieuwd of er erna nog een update open staat op die van jou

• Hout77
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-03 16:36
dolu schreef op woensdag 25 februari 2026 @ 09:23:
Ik krijg net onderstaande melding over snel en betrouwbaar... Enige (visuele) wijziging die ik zo snel zie is dat er bij laden nu een laadpaal naast de auto staat...
Ik had het laadpaaltje ook, nu versie 5.2.1 en nu is de laadpaal weer weg 8)7

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 11:48
Ik heb de laatste tijd vaak aan de hand als ik stilsta, en ik moet achteruit rijden. Dat die gewoon stopt en in neutraal valt... Nog iemand die dit ervaart? Lijkt net alsof die bruusk stopt omdat die de denkt dat er een gevaar is...

• Kheos
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:11

Kheos

FP ProMod
NoFate schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 11:55:
Ik heb de laatste tijd vaak aan de hand als ik stilsta, en ik moet achteruit rijden. Dat die gewoon stopt en in neutraal valt... Nog iemand die dit ervaart? Lijkt net alsof die bruusk stopt omdat die de denkt dat er een gevaar is...
Hef je je kont op als je achteruit rijdt? Want dan is het een feature...

• NoFate
Kheos schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:30:
[...]

Hef je je kont op als je achteruit rijdt? Want dan is het een feature...
Nee , toch niet :-)
maar mss idd een beetje, volgende keer eens op letten, er zit dan een sensor in ofzo ? :-)

[ Voor 17% gewijzigd door NoFate op 04-03-2026 12:45 ]

• Kheos

Kheos

FP ProMod
NoFate schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:40:
[...]

maar mss idd een beetje, volgende keer eens op letten, er zit dan een sensor in ofzo ? :-)
Yup. Is me uitdrukkelijk gemeld toen ik de mijne ging afhalen. Er zit een gewichts sensor die kijkt of er een bestuurder in het voertuig zit of niet.
Typisch als je achteruit rijdt en achterom kijkt hef je je kont op, denkt de wagen dat er niemand achter het stuur zit en slaat die af.

• Rammz
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 09:33
Kheos schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:00:
[...]

Yup. Is me uitdrukkelijk gemeld toen ik de mijne ging afhalen. Er zit een gewichts sensor die kijkt of er een bestuurder in het voertuig zit of niet.
Typisch als je achteruit rijdt en achterom kijkt hef je je kont op, denkt de wagen dat er niemand achter het stuur zit en slaat die af.
De reden waarom die bij mij in de carwash op de handrem sprong toen ik het dashboard aan de pasagierkant alvast wilde schoonmaken 🙊

• Kheos

Kheos

FP ProMod
Rammz schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 13:43:
[...]

De reden waarom die bij mij in de carwash op de handrem sprong toen ik het dashboard aan de pasagierkant alvast wilde schoonmaken 🙊
Vroeger... Vroeger hadden de snufjes in de wagen nooit zo'n impact. Autoruiten automatisch omhoog en omlaag, airco, cd speler, hill assist... Dat werkte maar zorgde nooit voor potentieel gevaarlijke situaties. Nu wordt mijn stuur plots naar links of rechts getrokken als de auto denkt dat ik uit mijn vak ga, die valt stil als die denkt dat er niemand in zit, die gaat op de rem staan als die denkt dat ik te dicht op mijn voorligger zit...

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 13:11

remco_k

een cassettebandje was genoeg

NoFate schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 12:40:
[...]

Of je gordel omhouden als je achteruit rijdt. Dan kan je je billen optillen zonder dat ie stopt.

Alles kan stuk.

• NoFate
remco_k schreef op woensdag 4 maart 2026 @ 18:39:
[...]

Of je gordel omhouden als je achteruit rijdt. Dan kan je je billen optillen zonder dat ie stopt.
Heb er vandaag eens opgelet, eigenlijk kan ik hem zelfs niet doen stoppen als ik me omhoog hef, blijft dan gewoon achteruit rijden. Mss toch een sensor issue dat die soms te fel reageert...

• PilzTech
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 05-04 19:29
Helaas heb ik momenteel een wat mindere ervaring met de Q4. De auto laadt de laatste weken maar tot 80% en ik heb zowel niet in de MMI als via de app de optie om dit te verhogen.

Heb de dealer gebeld en die gaf aan dat ik ergens in het tweede kwartaal opnieuw contact moest opnemen omdat dan pas de betreffende update vanuit Audi beschikbaar zou zijn.

Nog anderen met ditzelfde probleem?

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-04 21:17
PilzTech schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:00:
Helaas heb ik momenteel een wat mindere ervaring met de Q4. De auto laadt de laatste weken maar tot 80% en ik heb zowel niet in de MMI als via de app de optie om dit te verhogen.

Heb de dealer gebeld en die gaf aan dat ik ergens in het tweede kwartaal opnieuw contact moest opnemen omdat dan pas de betreffende update vanuit Audi beschikbaar zou zijn.

dan staat accuebesparing aan, dat kun je eenvoudig uitzetten.

• CL9
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-04 19:18

CL9

Dit probleem had ik vorig jaar. Uiteindelijk is het opgelost met een software update, moest er wel meer dan half jaar op wachten. Ik vind het wel vreemd dat bij jou de update niet beschikbaar is…

• PilzTech
fib3rlight schreef op maandag 16 maart 2026 @ 22:06:
[...]

dan staat accuebesparing aan, dat kun je eenvoudig uitzetten.
Was dat maar de oorzaak van het probleem. De accubesparing staat gewoon uit, maar desondanks kan ik maar opladen tot 80%.
CL9 schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 06:50:
[...]

Dit probleem had ik vorig jaar. Uiteindelijk is het opgelost met een software update, moest er wel meer dan half jaar op wachten. Ik vind het wel vreemd dat bij jou de update niet beschikbaar is…
Ik vind het ook een bijzonder probleem, maar helaas is de dealer niet meer behulpzaam dat dit. In eerste instantie werd aangegeven dat dit zou komen doordat het in de nacht koeler is dan overdag en dat de tempartuurwisselingen maakten dat de auto maar tot 80% kon opladen. Paar dagen later toch maar teruggebeld dat mij die oorzaak niet logisch leek.

• ericbes
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 05-04 16:05

Had ik ook.
Afgelopen week de auto laten updaten en de 100% is weer terug.
Was op miraculeuze reden verdwenen evenals wat andere “dingetjes”
Software is een groot drama bij deze auto

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-04 15:56
PilzTech schreef op dinsdag 17 maart 2026 @ 09:15:
[...]

Was dat maar de oorzaak van het probleem. De accubesparing staat gewoon uit, maar desondanks kan ik maar opladen tot 80%.

[...]

Ik vind het ook een bijzonder probleem, maar helaas is de dealer niet meer behulpzaam dat dit. In eerste instantie werd aangegeven dat dit zou komen doordat het in de nacht koeler is dan overdag en dat de tempartuurwisselingen maakten dat de auto maar tot 80% kon opladen. Paar dagen later toch maar teruggebeld dat mij die oorzaak niet logisch leek.
Verwijs de dealer maar naar TPI 2075834/4. Heb exact hetzelfde issue gehad, is een update voor

• PilzTech
Bedankt nog voor de reacties en het meedenken. Ben bij de dealer geweest om toch een afspraak te maken, die staat nu komende week gepland.

De dealer gaf nu aan dat voor het 2025 model wel een update beschikbaar is, maar voor die van 2026 de update pas in Q2 komt.

Hopelijk is het volgende week voor mij opgelost.

• Roy
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13:15

Roy

Hobbies?

De Audi app deed gisteren raar: ik zag ineens icoontjes om de auto te openen en op slot te doen, een optie om de telefoon als sleutel te gebruiken, en nog wat andere dingen (ze werkten helaas allemaal niet). Bleek dat de app blijkbaar geen verbinding met de auto had. Na het starten van de auto was de app weer in de 'normale stand'.
Jammer. ik dacht dat ze een mooie update hadden gemaakt :P

Inderdaad...

• Hout77
Roy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:53:
De Audi app deed gisteren raar: ik zag ineens icoontjes om de auto te openen en op slot te doen, een optie om de telefoon als sleutel te gebruiken, en nog wat andere dingen (ze werkten helaas allemaal niet). Bleek dat de app blijkbaar geen verbinding met de auto had. Na het starten van de auto was de app weer in de 'normale stand'.
Bij mij werkt de app al 5 dagen niet. Ook wordt mijn Tronity account steeds losgekoppeld van de Audi.

Edit 3 uurtjes later:
Ik wou proberen of ik mijn twee sleutels weer aan verschillende gebruikersprofielen kon koppelen, dit heeft aan het begin ooit gewerkt. Diverse dingen geprobeerd, helaas zonder effect.
Tenminste, mijn app is weer online 8)7

De gebruikers profielen werken, als ik een gebruiker kies op het scherm bij het instappen gaat de stoel in de juiste stand, de radio goed en de MMI en airco instellingen passen zich aan. Ik heb echter keyles entry en dan zou bij het openen met sleutel a profiel a gekozen moeten worden en bij sleutel b profiel b. Iemand nog een idee? Anders ga ik komend weekend een factory reset doen.

[ Voor 34% gewijzigd door Hout77 op 19-03-2026 16:46 ]

• dolu
Klopt het dat je de achterklep alleen kunt openen met de sleutel en schakelaar in de bestuurdersdeur? Dus niet mogelijk om met die 2 het te sluiten?
Q4 Advanced 2025 versie zonder comfortsleutel

• Mbeen1
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 09:17
dolu schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:12:
Klopt het dat je de achterklep alleen kunt openen met de sleutel en schakelaar in de bestuurdersdeur? Dus niet mogelijk om met die 2 het te sluiten?
Q4 Advanced 2025 versie zonder comfortsleutel
Sluiten kan wel met het knopje in de deur.
Voet op de rem en knopje vasthouden.

• GPSMuis
  • Laatst online: 27-03 14:14
@80% laden. Had ik ook afgelopen week. Bij dealer geweest, heeft in MMI hem terug gezet naar fabrieksinstellingen, opnieuw mij als hoofdgebruiker weer aangemeld, ingelogd op de auto en nu werkt het wel.

• GPSMuis
  • Laatst online: 27-03 14:14
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kZN1JaCkxeMcqMcfJr-PHwNLP3I=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e1elG9AWDbqUo3PqY0s9xkn8.jpg?f=fotoalbum_large

Goedemorgen,

Sinds een week besitter een Q4 Etron MY2025.
Bij het aanzetten van de auto de laatste dagen dit gele waarschuwings lampje. Na 10 meter reden gaat het weg. Is dat normaal?

Graag jullie advies als meer ervaren rijders van dit model.

Gr
Ron

• Roy

Roy

Hobbies?

Roy schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 11:53:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/irj3rpLr-BPs3SnCbdcYaoW2wIU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TCCRo7dkbf7JbzEzBzV0q7JV.jpg?f=fotoalbum_large

Nu weer hetzelfde probleem met de app...
Eind vd maand krijgt de auto een software update, wellicht dat dan dit probleem opgelost is.

Ik heb de auto nu bijna een jaar, en bevalt me erg goed. Voordat de garantie verloopt heb ik nog even een paar puntjes die de garage wil oplossen:
- deurgreep passagierdeur gaat zwaar
- airco is soms ineens uit
- app heeft soms geen verbinding
- als ik een aanhanger/fietsendrager inplug, en ik doe daarna de achterklep dicht, stopt die meestal op de helft. Ik heb het idee dat als het relais voor de trekhaakverlichting omgaat de achterklep stopt.

Zijn dus kleine mierenneuk puntjes, maar ja, nu heb ik nog garantie :)

Inderdaad...

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Roy schreef op zondag 22 maart 2026 @ 08:09:
[...]

[Afbeelding]

Nu weer hetzelfde probleem met de app...
Eind vd maand krijgt de auto een software update, wellicht dat dan dit probleem opgelost is.

Ik heb de auto nu bijna een jaar, en bevalt me erg goed. Voordat de garantie verloopt heb ik nog even een paar puntjes die de garage wil oplossen:
- deurgreep passagierdeur gaat zwaar
- airco is soms ineens uit
- app heeft soms geen verbinding
- als ik een aanhanger/fietsendrager inplug, en ik doe daarna de achterklep dicht, stopt die meestal op de helft. Ik heb het idee dat als het relais voor de trekhaakverlichting omgaat de achterklep stopt.

Zijn dus kleine mierenneuk puntjes, maar ja, nu heb ik nog garantie :)
Zijn geen mierenneukpuntjes… voor een premium auto mag het gewoon niet. Ik snap de Toyota dealer tegenwoordig prima nu ik een Q4 heb, die Toyota deed het gewoon ;).

• robb.
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:49
Wat ik niet begrijp, deze auto is toch al circa 5 jaar op de markt. Waarom zijn de problemen / 'kinderziektes' die ik (mogelijk toekomstig audi eigenaar) in dit forum lees nog steeds niet opgelost?

• EV_Eric
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 13:29
robb. schreef op zondag 22 maart 2026 @ 20:34:
Wat ik niet begrijp, deze auto is toch al circa 5 jaar op de markt. Waarom zijn de problemen / 'kinderziektes' die ik (mogelijk toekomstig audi eigenaar) in dit forum lees nog steeds niet opgelost?
Terechte vraag, vraag ik me ook af. Ik rijd er nu bijna vier jaar mee en hoewel ik de auto heel fijn vind rijden, zijn de software problemen wel irritant. Het is na een update na ruim een jaar rijden eigenlijk heel lang best goed gegaan, maar ookal worden volgens mij alleen kaartupdates over the air gedaan, is het sinds een maand of zo weer ellende met de software. Klok op de mmi die uren verschilt met de klok bij de snelheidsmeter is eigenlijk nooit helemaal opgelost, maar lijkt weer vaker voor te komen. Erger is dat de navigatie inmiddels in ongeveer de helft van de gevallen blijft hangen of zelfs opeens de hele bestemming kwijt is. Misschien dat een nieuwe update helpt, maar eigenlijk hoop ik helemaal niet meer bij de Audi dealer te hoeven komen. Ik heb de service van aankoop tot en met aflevering en daarna rondom de software perikelen gewoon waardeloos gevonden. Ik ga daarom na vier keer Audi overstappen op BMW (iX3).
De term voorsprong door techniek moet Audi maar weer eens gaan terugverdienen en ik raad de dealers aan eens op verkoop training bij BMW te gaan, het is ongelofelijk hoe ze bij Audi lijken te geloven dat de auto's zichzelf wel verkopen.
Maar om positief af te sluiten: ik blijf het mooie auto's vinden en over het rijden ook geen klachten. Met betere dealer service was de kans op een vijfde Audi dan ook veel groter geweest.

• Melissen71
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 02-04 20:29
Vraagje aan Q4 rijders van de eerste bouwjaren.
Ik heb een Q4 van 2022 met MMI 3812.
Deze zou bij een update waaarschijnlijk naar 3862 gaan.
Krijg ik in deze versie dan ook de navigatiepijlen in mijn VirtualCockpit of HUD als ik via AndroidAuto GoogleMaps gebruik?

Momenteel weinig klachten met 3812 (behalve de klok die niet altijd goed staat).
Dus mijn vraag is/blijft: is de update een verbetering of krijg ik hierna weer andere (vervelendere) klachten?

Niet elke verandering is altijd een verbetering, vandaar

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 03-04 17:28
Zijn er (weer) problemen met de connectie tussen auto <-> audi_servers <-> MyAudi_app ? Ik zie al een paar dagen niks meer op de Android app. Kan toeval zijn omdat mijn wagen pas op twee-jaarlijks onderhoud geweest is. Ben ik alleen met dat probleem en moet ik terug naar de dealer of is dit een algemene panne in hun systemen die ondertussen al dagen aansleept? Nog mensen met hetzelfde probleem?

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-04 21:48
Babavers schreef op maandag 23 maart 2026 @ 17:47:
Zijn er (weer) problemen met de connectie tussen auto <-> audi_servers <-> MyAudi_app ? Ik zie al een paar dagen niks meer op de Android app. Kan toeval zijn omdat mijn wagen pas op twee-jaarlijks onderhoud geweest is. Ben ik alleen met dat probleem en moet ik terug naar de dealer of is dit een algemene panne in hun systemen die ondertussen al dagen aansleept? Nog mensen met hetzelfde probleem?
Hier geen problemen met de app op iOS.

• MrAgony
Bij mij is het om de zoveel dagen eens van dat. Is 'normaal'...

• Babavers
MrAgony schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 08:32:
[...]

Bij mij is het om de zoveel dagen eens van dat. Is 'normaal'...
Ja, ik ken dat ook en zeker vanuit het verleden, een paar jaar geleden of zo. Toen was de frequentie en de duur dat zoiets gebeurde afschuwelijk en daarna heeft zich dat fel gestabiliseerd en gebeurde dat nog af en toe. Maar nu is het bij mij terug helemaal naar af. Vanmorgen, eureka, werkte het plots nog eens na dagen van ontbrekende connectie. En nauwelijks een uur later wat het alweer van dat en ook nu heb ik weeral geen connectie.

• MrAgony
Bij mij ook: het werkte vandaag tot 13u30 ongeveer. Sedertdien geen connectie en alles staat 'gedeactiveerd'.

• chaba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-04 23:34
MrAgony schreef op dinsdag 24 maart 2026 @ 15:26:
Bij mij ook: het werkte vandaag tot 13u30 ongeveer. Sedertdien geen connectie en alles staat 'gedeactiveerd'.
Hier werkt hij ook nog steeds niet. Laatste communicatie was 20-03 8)7

• Babavers
chaba schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 08:43:
[...]

Hier werkt hij ook nog steeds niet. Laatste communicatie was 20-03 8)7
Ik heb het terug aan de praat gekregen. Alle gebruikers gewist uit MMI. Restart MMI gedaan (15 seconden aan/iut knop ingedrukt houden). In de app het hoofdgebruikerscontract verwijderd. En dan terug van scratch opbouwen. Nieuw hoofdgebruikerscontract activeren, met dat e-mail adres aanloggen op MMI en dan alle schermen doorlopen en accepteren. En toen was alles terug in orde. Voordien had ik voorgaande al eens gedaan ZONDER mijn hoofdgebruikerscontract in te trekken. Dat ging ook, maar dan was de toegang vanuit de app beperkt. Toen kon ik wel dingen zien en ook laadniveau instellen bijvoorbeeld, maar kon ik bv. geen adressen doorsturen naar de navigatie omdat ik zogezegd geen hoofdgebruiker was.

• Roy

Roy

Hobbies?

Is het iemand al gelukt om 'Scandinavian DLR' geactiveerd te krijgen? Ik wil namelijk graag dat de achterlichten altijd branden (dat had mijn vorige auto, een Seat, ook). In principe is het gewoon mogelijk want in Scandinavie is dit verplicht, maar de dealer zegt het niet te kunnen (of willen) activeren.
'Vroeger' zonder SFD2 kon ik het gewoon met OBDeleven aan zetten, maar lukt nu dus niet meer...

Inderdaad...

• Hout77
Roy schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 12:39:
Is het iemand al gelukt om 'Scandinavian DLR' geactiveerd te krijgen? Ik wil namelijk graag dat de achterlichten altijd branden (dat had mijn vorige auto, een Seat, ook). In principe is het gewoon mogelijk want in Scandinavie is dit verplicht, maar de dealer zegt het niet te kunnen (of willen) activeren.
'Vroeger' zonder SFD2 kon ik het gewoon met OBDeleven aan zetten, maar lukt nu dus niet meer...
Ik heb het aan staan en tot nu toe blijft het aan als hij bij de dealer is geweest. Mijn zoon heeft het met OBDleven aangezet. Heel bijzonder dat de dealer het zelf niet aan wil zetten, was bij mij ook het geval.

• Roy

Roy

Hobbies?

Hout77 schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 13:39:
[...]

Ik heb het aan staan en tot nu toe blijft het aan als hij bij de dealer is geweest. Mijn zoon heeft het met OBDleven aangezet. Heel bijzonder dat de dealer het zelf niet aan wil zetten, was bij mij ook het geval.
Uit welk bouwjaar is jouw Q4? Die van mij is van eind 2024, dus met de nieuwe motor en sfd2. Als het ook daarop werkt hoor ik graag hoe hij dat gedaan heeft :)

Inderdaad...

• Hout77
Roy schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 20:17:
[...]

Uit welk bouwjaar is jouw Q4? Die van mij is van eind 2024, dus met de nieuwe motor en sfd2. Als het ook daarop werkt hoor ik graag hoe hij dat gedaan heeft :)
Mei 2022
Audi Q4 e-tron (A1) Launch Edition e-tron 40 150kW/204pk 82Kwh Hatchback Elektrische aandrijving

De auto staat nu bij de dealer voor APK en onderhoud, volgens hen is er geen update meer beschikbaar momenteel voor deze auto.

[ Voor 14% gewijzigd door Hout77 op 27-03-2026 10:23 ]

• EV_Eric
Babavers schreef op donderdag 26 maart 2026 @ 11:33:
[...]

Ik heb het terug aan de praat gekregen. Alle gebruikers gewist uit MMI. Restart MMI gedaan (15 seconden aan/iut knop ingedrukt houden). In de app het hoofdgebruikerscontract verwijderd. En dan terug van scratch opbouwen. ....
Dankjewel, je hebt me getriggerd om dit toch ook maar eens te proberen, althans het deel in de auto. Bij mij werkte de app wel goed, sinds de update ervan, maar mijn navigatie was eigenlijk niet meer mee te rijden. Structureel binnen een uur zeker drie keer spontaan systeem reset, en dan bestemming weer kwijt zijn en ook heel vaak blijven hangen van de richting indicatie op het scherm achter het stuur. Toch maar de dealer gebeld. Probleem was pas 1 keer eerder gemeld zeiden ze en toen had het vernieuwen van de database (navigatie?) geholpen. Zou de auto daarvoor een dag moeten achterlaten en valt niet onder de garantie. Had al eens geschreven niet bepaald tevreden te zijn met de dealer, wordt er niets beter op.
Na het bericht van Babavers weer zelf in de auto alles terug naar fabrieksinstellingen gezet en dus alle gebruikersdata eruit. Opnieuw aangemeld en alle instellingen weer teruggezet. Tot mijn verrassing werkt de navigatie nu weer zoals het hoort. Kwartier werk max, scheelt een bezoek aan de dealer. Onderhoudsbeurt nummer twee (na vier jaar) keurt de leasemaatschappij niet meer goed, dus moet alleen een APK laten doen en dat mag gelukkig ook ergens anders.

• Roy

Roy

Hobbies?

Hout77 schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 08:32:
[...]

Mei 2022
Audi Q4 e-tron (A1) Launch Edition e-tron 40 150kW/204pk 82Kwh Hatchback Elektrische aandrijving

De auto staat nu bij de dealer voor APK en onderhoud, volgens hen is er geen update meer beschikbaar momenteel voor deze auto.
O ja, dat verklaart waarom het bij jouw met OBDeleven kan, jouw auto heeft nog niet die sfd2 afscherming...

Inderdaad...

• Tech_Thom
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-03 11:16
Zelfde issue, geen verbinding met de app sinds vorige week maandag. Wel toevallig ook dag dat er onderhoud was….

Ga de hoofgebruiker reset maar proberen en anders terug naar de dealer.

• efebaris
  • Registratie: Mei 2016
  • Laatst online: 02-04 11:43
Morgen haal ik mijn nieuw bestelde Audi Q4 e-tron 45 S Edition Competition quattro op. Zo te zien zijn er erg veel software problemen. Hopelijk zijn die opgelost in het 2026 model. Viel wel op dat er een hoop opties ontbreken ondanks dat het een S Edition betreft. Iets simpels als electrisch stoelverstelling moet apart als optie aangevinkt worden, waarna je er een hoop sh!t bij krijgt. Dus voorlopig gewoon aan de hendels trekken.

Iemand nog commentaar op het standaard geluidssysteem?

• RuGa
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 05-04 13:22
efebaris schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:38:
Morgen haal ik mijn nieuw bestelde Audi Q4 e-tron 45 S Edition Competition quattro op. Zo te zien zijn er erg veel software problemen. Hopelijk zijn die opgelost in het 2026 model. Viel wel op dat er een hoop opties ontbreken ondanks dat het een S Edition betreft. Iets simpels als electrisch stoelverstelling moet apart als optie aangevinkt worden, waarna je er een hoop sh!t bij krijgt. Dus voorlopig gewoon aan de hendels trekken.

Ik heb al vijf maanden precies dezelfde uitvoering ook 2026 model en helemaal nergens last mee. Geluid is wat mij betreft oké maar de beleving zal voor iedereen verschillend zijn

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

efebaris schreef op maandag 30 maart 2026 @ 12:38:

De software kan beter maar valt in 95% van de gevallen prima mee. Mensen klagen maar al te graag… het zijn wel irritante quirks als je er last van hebt.

Standaard geluidssysteem is buitengewoon prima, premium is beter…

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 05-04 21:17
Hier ook 4 maanden dit 2026 model, sonos systeem heb ik, dikke prima!

Verder 0 software problemen sofar

• EV_Eric
Miezie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:28:
[...]

De software kan beter maar valt in 95% van de gevallen prima mee. Mensen klagen maar al te graag… het zijn wel irritante quirks als je er last van hebt.

Ik houd helemaal niet van klagen. Het is een voorrecht om me al bijna vier jaar met een Audi Q4 te verplaatsen. Maar software problemen van de eerste bouwjaren waren meer dan alleen maar irritant. Goed om te lezen dat nieuwe bouwjaren het qua software wel goed doen, maar dat ze zelfs na vier jaar niet alle problemen hebben kunnen oplossen voor de eerste bouwjaren is teleurstellend. En mijn grootste klacht is hoe de dealer met deze problemen is omgegaan.
En mbt de vraag over audiosysteem. Bij mij de basisversie en volledig tevreden daarmee. Gaat natuurlijk ook om wat je als referentie neemt. Heb regelmatig de indruk dat mensen (ook bij andere merken) die de optie van een audiosysteem van een gerenommeerd merk kiezen, juist hele hoge verwachtingen hebben die niet altijd waargemaakt worden. Basissysteem voor mij in ieder geval helemaal prima. Mijn referentie is overigens onze tweede auto met 'slechts' 6 boxen, niet meer dan 100 watt systeemvermogen en gewoon een benzinemotor die er tussendoor pruttelt.

• Babavers
EV_Eric schreef op vrijdag 27 maart 2026 @ 16:53:
[...]

Dankjewel, je hebt me getriggerd om dit toch ook maar eens te proberen, althans het deel in de auto. Bij mij werkte de app wel goed, sinds de update ervan, maar mijn navigatie was eigenlijk niet meer mee te rijden. Structureel binnen een uur zeker drie keer spontaan systeem reset, en dan bestemming weer kwijt zijn en ook heel vaak blijven hangen van de richting indicatie op het scherm achter het stuur. Toch maar de dealer gebeld. Probleem was pas 1 keer eerder gemeld zeiden ze en toen had het vernieuwen van de database (navigatie?) geholpen. Zou de auto daarvoor een dag moeten achterlaten en valt niet onder de garantie. Had al eens geschreven niet bepaald tevreden te zijn met de dealer, wordt er niets beter op.
Na het bericht van Babavers weer zelf in de auto alles terug naar fabrieksinstellingen gezet en dus alle gebruikersdata eruit. Opnieuw aangemeld en alle instellingen weer teruggezet. Tot mijn verrassing werkt de navigatie nu weer zoals het hoort. Kwartier werk max, scheelt een bezoek aan de dealer. Onderhoudsbeurt nummer twee (na vier jaar) keurt de leasemaatschappij niet meer goed, dus moet alleen een APK laten doen en dat mag gelukkig ook ergens anders.
Jij hebt meer succes met mijn ingreep dan ikzelf.... ;) Ik had gewoon geen fatsoenlijke connectie meer met de app en dat heb ik daarmee opgelost, maar die navigatie die op een rit van een half uur 2 keer opnieuw begint te initialiseren heb ik nog steeds. Daarvoor moet ik nog een afspraak vastleggen bij de dealer. Die heeft me gezegd dat er nog een update ter beschikking staat, maar dat hij de wagen daarvoor 2 dagen nodig heeft. En dan is het nog maar de vraag of het daarmee opgelost gaat zijn....

• EV_Eric
Babavers schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:13:
[...]

Jij hebt meer succes met mijn ingreep dan ikzelf.... ;) Ik had gewoon geen fatsoenlijke connectie meer met de app en dat heb ik daarmee opgelost, maar die navigatie die op een rit van een half uur 2 keer opnieuw begint te initialiseren heb ik nog steeds. Daarvoor moet ik nog een afspraak vastleggen bij de dealer. Die heeft me gezegd dat er nog een update ter beschikking staat, maar dat hij de wagen daarvoor 2 dagen nodig heeft. En dan is het nog maar de vraag of het daarmee opgelost gaat zijn....
Heb je alleen gebruikers verwijderd en een harde reset van de MMI? Ik heb via de algemene instellingen een reset naar fabrieksinstellingen gedaan, heb je dat ook al geprobeerd?

• dolu
Mbeen1 schreef op donderdag 19 maart 2026 @ 20:28:
[...]

Sluiten kan wel met het knopje in de deur.
Voet op de rem en knopje vasthouden.
Check, rem erbij had ik nog niet geprobeerd. Zou nog mooier zijn als t ook met sleutel kan maar dit helpt ook.

• Babavers
Miezie schreef op maandag 30 maart 2026 @ 13:28:
[...]

Kom de mijne van 2021 maar eens een halve dag lenen. Ik ben beniewd of je dan nog dezelfde uitspraak doet. De auto's van het eerste bouwjaar zijn niet te vergelijken met wat jij gekocht hebt. Het was echt een schandaal waarmee ze toen op de markt gingen. Ik ben maar liefst 1,5 jaar gastgebruiker geweest in mijn eigen auto omdat de software nog niet klaar was. Een hele reeks toeters en bellen die je wel gekocht en betaald hebt en die er niet zijn of volledig haaks draaien. Zonder enige vorm van compensatie, en dat voor een 'premium' merk. Een waar schandaal dat ik nog altijd niet verteerd heb. Na die update werd het veel beter, maar nu zitten mensen als ik nog altijd met brol opgescheept. Waarschijnlijk hardware die niet geschikt is om de laatste navigatie-updates verwerkt te krijgen. Om maar iets te noemen.... Echt niet OK is dat.

• Babavers
EV_Eric schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:18:
[...]

Heb je alleen gebruikers verwijderd en een harde reset van de MMI? Ik heb via de algemene instellingen een reset naar fabrieksinstellingen gedaan, heb je dat ook al geprobeerd?
Oh nee, dat niet. Moet ik dat ook nog eens proberen dan. Bedankt voor de tip.

• EV_Eric
Babavers schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:27:
[...]

Oh nee, dat niet. Moet ik dat ook nog eens proberen dan. Bedankt voor de tip.
Oja, en ter geruststelling: ik zit in vierde jaar en dus extra bij gekochte connected services. Was beetje bang die kwijt te raken, maar na opnieuw aanmelden in de auto met account (wat ik in de app op de telefoon dus ook niet verwijderd had) kwam alles terug. Zelfs ook de navigatie favorieten.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

Babavers schreef op maandag 30 maart 2026 @ 18:25:
[...]

Kom de mijne van 2021 maar eens een halve dag lenen. Ik ben beniewd of je dan nog dezelfde uitspraak doet. De auto's van het eerste bouwjaar zijn niet te vergelijken met wat jij gekocht hebt. Het was echt een schandaal waarmee ze toen op de markt gingen. Ik ben maar liefst 1,5 jaar gastgebruiker geweest in mijn eigen auto omdat de software nog niet klaar was. Een hele reeks toeters en bellen die je wel gekocht en betaald hebt en die er niet zijn of volledig haaks draaien. Zonder enige vorm van compensatie, en dat voor een 'premium' merk. Een waar schandaal dat ik nog altijd niet verteerd heb. Na die update werd het veel beter, maar nu zitten mensen als ik nog altijd met brol opgescheept. Waarschijnlijk hardware die niet geschikt is om de laatste navigatie-updates verwerkt te krijgen. Om maar iets te noemen.... Echt niet OK is dat.
Als dat mijn consumentenaankoop geweest had ik de koop ontbonden geloof ik. Mijn auto is overigens ook niet de nieuwste… en ik zou zo’n uitspraak denk ik nog wel een keer doen. Je ziet de auto veel rijden, maar het aantal klachten valt mi dan relatief mee. Hoe vervelend dat ik jouw geval dan ook is.

Mijne is overigens ook niet pixel perfect, maar te weinig om er echt een groot groot probleem van te maken.

• PilzTech
PilzTech schreef op woensdag 18 maart 2026 @ 21:57:
Bedankt nog voor de reacties en het meedenken. Ben bij de dealer geweest om toch een afspraak te maken, die staat nu komende week gepland.

De dealer gaf nu aan dat voor het 2025 model wel een update beschikbaar is, maar voor die van 2026 de update pas in Q2 komt.

Hopelijk is het volgende week voor mij opgelost.
Bij deze wil ik nog even laten weten dat het probleem inmiddels is opgelost en de auto weer laadt tot 100%. Het is verholpen door een software update.

• EV_Eric
EV_Eric schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:19:
[...]

Oja, en ter geruststelling: ik zit in vierde jaar en dus extra bij gekochte connected services. Was beetje bang die kwijt te raken, maar na opnieuw aanmelden in de auto met account (wat ik in de app op de telefoon dus ook niet verwijderd had) kwam alles terug. Zelfs ook de navigatie favorieten.
Ter aanvulling nog: terugzetten naar fabrieksinstellingen via de MMI betekent niet dat je de stand van de software bij verlaten fabriek terugkrijgt (en alle ellende die daar in 2021/2022 bijhoorde). Mijn 2022 Q4 heeft een update gehad in 2023 naar versie 3812 en die versie is er nu nog steeds. Sinds terugzetten naar fabrieksinstellingen, ik denk dus een soort reset van die 3812 versie, en opnieuw aanmelden met mailadres en wachtwoord, werkt alles weer zoals het hoort. Ik had navigatie problemen en ook een paar keer issue met laden boven de 80 procent. Beide issues sinds reset week geleden niet meer opgetreden. Mijn dealer stelde een 'herinstallatie van de database' voor, maar daarvoor moest wel betaald worden. Dealer bezoek heb ik dus (voorlopig in ieder geval) voorkomen.

• Babavers
EV_Eric schreef op maandag 30 maart 2026 @ 19:19:
[...]

Inderdaad. Ik heb die reset naar fabrieksinstelling gedaan en dan vandaag afgewacht omdat ik een verre verplaatsing had. En het lijkt inderdaad opgelost. Misschien logfiles die het intern geheugen hebben doen vol lopen of zoiets. Alles lijkt nu ook vlotter te reageren, vooral dan bij de navigatie-toepassing. Prima tip !! Hopelijk blijft het nu een tijdje goed...

• chaba
Donjeffa schreef op dinsdag 10 februari 2026 @ 23:37:
Zijn er berijders met het volgende probleem of herkend men dit:
Willekeurig krijg ik de melding in mijn dashboard : elektrische installatie: momenteelt beperkt. Voorzichtig verder rijden mogelijk. Wanneer je gewoon bent doorgereden en je parkeert hem voor een paar uur, dan is de storing verdwenen. Het gebeurt op willekeurige momenten. Ik zie de logica niet. Op de Audi app geeft hij aan dat de status alles in orde is. Weet iemand de oplossing om deze spook storing te verhelpen?
Had deze melding ook en komt steeds vaker. Afgelopen maandag bij de dealer geweest. Update gehad van 3812 naar 3862. Helaas heeft dit niet geholpen. Dus een nieuwe afspraak gemaakt en gaan ze verder zoeken.

@Donjeffa Is het bij jou opgelost? Zo ja, hoe?

• Babavers
chaba schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:22:
[...]

Had deze melding ook en komt steeds vaker. Afgelopen maandag bij de dealer geweest. Update gehad van 3812 naar 3862. Helaas heeft dit niet geholpen. Dus een nieuwe afspraak gemaakt en gaan ze verder zoeken.

Ik heb dat (of iets gelijkaardig) ook gehad toen de wagen nauwelijks of zelfs nog geen jaar oud was (ondertussen 3 jaar geleden). Ik kan me de juiste melding niet herinneren, maar het was zeker gelijkaardig. Omdat je 'voorzichtig verder rijden' vermeldt heb ik het vermoeden dat het met het hoog volt systeem voor de aandrijving te maken heeft en dan zou het wel eens kunnen dat de balancering van je batterijcellen niet meer OK is en je een of een paar batterij-cellen kapot hebt. Dat was destijds bij mij het geval. Na de vervanging daarvan (onder garantie) heb ik die melding nooit meer terug gezien.

• Quaboo
  • Laatst online: 04-04 22:12
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7DSfSKqyBuBN9REmpCVWXcwAYeg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RZqOZN1lU640zb5w4LWYkFRe.jpg?f=fotoalbum_large

Kent iemand het probleem dat in de wagen en via de app met geen mogelijkheid meer in te stellen is hoe ver de accu moet opladen? Wat een klote-auto is dit toch, ongelooflijk.

• chaba
Babavers schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 17:21:
[...]

Ik heb dat (of iets gelijkaardig) ook gehad toen de wagen nauwelijks of zelfs nog geen jaar oud was (ondertussen 3 jaar geleden). Ik kan me de juiste melding niet herinneren, maar het was zeker gelijkaardig. Omdat je 'voorzichtig verder rijden' vermeldt heb ik het vermoeden dat het met het hoog volt systeem voor de aandrijving te maken heeft en dan zou het wel eens kunnen dat de balancering van je batterijcellen niet meer OK is en je een of een paar batterij-cellen kapot hebt. Dat was destijds bij mij het geval. Na de vervanging daarvan (onder garantie) heb ik die melding nooit meer terug gezien.
Thanks, laten we het hopen dat ze het kunnen vinden en onder garantie oplossen. Maar dat laatste zal vast niet, iets meer dan 4 jaar oud.

• Miezie

Miezie

Niet te moeilijk doen...

chaba schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:06:
[...]

Thanks, laten we het hopen dat ze het kunnen vinden en onder garantie oplossen. Maar dat laatste zal vast niet, iets meer dan 4 jaar oud.
Je hebt 8 jaar of 160000 op je accu…

• CL9
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 05-04 19:18

CL9

Quaboo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:05:
[Afbeelding]

Kent iemand het probleem dat in de wagen en via de app met geen mogelijkheid meer in te stellen is hoe ver de accu moet opladen? Wat een klote-auto is dit toch, ongelooflijk.
Neem contact op met je dealer. De software fix moet dit verhelpen. Op dit moment heb ik hetzelfde probleem en kan pas in mei terecht bij de dealer. Dit is overigens mijn tweede keer dat ik dit heb, dus ik herken je reactie/gevoel.

• EV_Eric
Quaboo schreef op zaterdag 4 april 2026 @ 22:05:
[Afbeelding]

Benieuwd wat je referentiekader is als je de Q4 een klote-auto noemt. Wat mij betreft hele fijne auto, met enkel irritaties met de software. Irritaties, want ik heb er nooit mee langs de weg stilgestaan. En zoals ik eerder schreef, als dealer nou wat beter was omgegaan met die irritaties, dan had er best een vijfde Audi kunnen komen. Het wordt nu de eerste BMW.
Maar op je eigenlijke vraag: ik heb een paar keer gehad sinds de app een update heeft gehad, dat een hoger dan 80 procent laaddoel wel verstuurd werd, maar door de auto niet opgepakt. Irritant als je van plan bent met 100 procent accu te vertrekken, maar tien minuten bij een snellader en de irritatie is weer opgelost. Ook dit probleem heb ik niet meer gehad sinds terugzetten naar fabrieksinstellingen in de auto (is reset van de laatste update) en opnieuw aanmelden met Audi account. Ik heb de indruk dat zo'n reset veel problemen oplost die langzaam in de software sluipen (het lijkt wel een Windows computer...), maar dealers doen liever een update, dat levert ze nog wat op. Voor onderhoud zien ze de Q4 maar eens elke twee jaar...

• EV_Eric
chaba schreef op vrijdag 3 april 2026 @ 13:22:
[...]

Heb hier ook wel wat ervaringen mee. Paar keer gehad in de afgelopen jaren, waarbij het bij de volgende start verdwenen was. Dan maar als loos alarm gezien. Een keer bleef de melding, toen naar de dealer. Die wilde hem vervolgens daar houden, want er was een accucel kapot. Daarmee doorrijden zou risico brengen op meer kapotte cellen (was hun verhaal), en aangezien dat garantie werk is, kreeg ik een leenauto mee. Moest zes weken wachten op ingepland herstel, uiteindelijk kon het na een week al gedaan worden, dat viel mee.
Ik heb sindsdien nog een keer de melding gehad en toen leek het te komen omdat ik bij hele lage temperatuur de voorverwarming van de auto een tweede half uur had laten werken. Mijn theorie was toen dat dit toen teveel gevergd had van de boordaccu (niet het accupakket, al draait daar de verwarming op). Pas na uren rijden en meerdere herstarts verdween toen de melding en daarna niet meer teruggekomen.

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:50
Is het al bekend wanneer het facelift model in de configurator komt?

• TinusH777
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14:21
Morales79 schreef op zondag 5 april 2026 @ 16:27:
Is het al bekend wanneer het facelift model in de configurator komt?
Van de Audi dealer hoorde ik vorige week dat dat eind april gaat gebeuren. Ik heb nog geen Q4 (volg dit forum omdat ik twijfel), hij raadde aan om als particulier geen voorraadmodel te nemen maar te wachten op de verbeterde facelift. Hij verwachtte dat die niet duurder wordt. Ook zou die wat completer kunnen zijn...

[ Voor 4% gewijzigd door TinusH777 op 05-04-2026 17:48 ]

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 13:50
TinusH777 schreef op zondag 5 april 2026 @ 17:48:
[...]

Van de Audi dealer hoorde ik vorige week dat dat eind april gaat gebeuren. Ik heb nog geen Q4 (volg dit forum omdat ik twijfel), hij raadde aan om als particulier geen voorraadmodel te nemen maar te wachten op de verbeterde facelift. Hij verwachtte dat die niet duurder wordt. Ook zou die wat completer kunnen zijn...
Ik ben ook in de markt voor een nieuwe (lease) auto later dit jaar. Ik was bij de Audi dealer en hoorde idd over de aanstaande facelift en dit klonk interessant. Tegen mij zei hij overigens dat de huidige scherpe (actie)prijzen wsnl niet doorgezet zullen worden op het vernieuwde model. Maar eind april is al snel, dus we gaan het zien. Ik heb nog een paar maanden.

Gemini zegt overigens het volgende over de aanstaande facelift:
1. Interieur: Het "Digital Stage" (Dé update)
• Curved Panoramic Display: Het oude, diep in het dashboard verzonken scherm is weg. Er komt een vrijstaand, gebogen glazen paneel voor in de plaats. Dit combineert de 11,9 inch Virtual Cockpit (voor je neus) en het 14,5 inch MMI-touchdisplay (centraal) tot één doorlopend geheel.
• Nieuwe materialen: Audi vervangt veel van het bekritiseerde harde plastic door zachte materialen en stoffen van hogere kwaliteit (vaak gerecycled). Dit geeft het interieur direct een luxere uitstraling.
• Android Automotive: Het systeem draait op een nieuwe software-architectuur. Dit betekent dat je direct apps uit de store kunt downloaden (Spotify, YouTube, etc.) en dat de routeplanning met laadstops veel sneller en slimmer werkt.
2. Exterieur: Strakker en Modern
• Nieuwe "Singleframe" Grille: De dichte grille krijgt een nieuw patroon en de bumpers zijn strakker getrokken.
• Matrix LED 2.0: De koplampen behouden hun vorm, maar krijgen meer "digitale" functies. Je kunt nu via het menu kiezen uit vier verschillende lichtsignaturen voor je dagrijverlichting (customization).
3. Techniek & Range (WLTP-update)
De 2026-facelift profiteert van de efficiëntere motoren die onlangs zijn geïntroduceerd, maar nu met verder geoptimaliseerde software en aerodynamica.
• Q4 45 e-tron (Achterwielaandrijving): Dit wordt de standaard voor jouw budget.
• Vermogen: 286 pk (0-100 km/u in ca. 6,6 sec).
• WLTP Bereik: Stijgt naar circa 535 - 565 km (voorheen was dit ca. 510-530 km).
• Snelladen: De laadcurve is vlakker geworden. Hoewel de piek op 175 kW blijft, houdt hij dit vermogen langer vast, waardoor je van 10% naar 80% laadt in circa 28 minuten.
Fiscale Check: Sept/Okt 2026:
• Fiscale waarde: Reken voor een goed uitgeruste S Edition (met die nieuwe schermen en S-line pakket) op een bedrag tussen de € 57.500 en € 59.500.
Pagina: 1 ... 141 142 Laatste

Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.