Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste
Acties:

• fib3rlight
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-12 21:25
NoFate schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:13:
@tn-fr @RuGa @fib3rlight

Jullie hebben 2025 model? Kan je remote start/unlock doen via de app? Heb je ook digital Key? Dat je via een NFC op je telefoon de auto kan openen/starten? Dan moet je via de myAudi app een kaart maken, die verschijnt dan in je wallet...
ik heb geen keyless entry, dus ik denk niet dat ik dat kan?

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:06
fib3rlight schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:22:
[...]

ik heb geen keyless entry, dus ik denk niet dat ik dat kan?
ja, dat weet ik dus niet, denk wel dat je sowieso een specialere sleutel nodig hebt, maar vraag me af of NFC unlock wel kan met deze modellen, met andere etron modellen kan het wel, zelfs de oudere ... niemand die het weet of het komt of er al is :-)

• dolu
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-12 22:02
NoFate schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:32:
[...]

ja, dat weet ik dus niet, denk wel dat je sowieso een specialere sleutel nodig hebt, maar vraag me af of NFC unlock wel kan met deze modellen, met andere etron modellen kan het wel, zelfs de oudere ... niemand die het weet of het komt of er al is :-)
Nee deze optie zit helaas niet op de q4. Met de app kun je alleen laden inzien en klimaatregeling aanzetten (via timer) en zien waar de auto staat etc

• NoFate
dolu schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:48:
[...]

Nee deze optie zit helaas niet op de q4. Met de app kun je alleen laden inzien en klimaatregeling aanzetten (via timer) en zien waar de auto staat etc
maar heb jij de 2025 versie al? Want er is altijd gezegd geweest dat de optie ging komen, audi q4 maakt gebruik van de software van VW, maar is echt bagger ... maar VW heeft nu sinds vorig jaar ook de remote start toegevoegd op de ID4 modellen, dus zou ook moeten kunnen voor de Q4

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 24-12 14:46
NoFate schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 08:53:
[...]

maar heb jij de 2025 versie al? Want er is altijd gezegd geweest dat de optie ging komen, audi q4 maakt gebruik van de software van VW, maar is echt bagger ... maar VW heeft nu sinds vorig jaar ook de remote start toegevoegd op de ID4 modellen, dus zou ook moeten kunnen voor de Q4
Nou, niet helemaal. Was vanaf begin aangegeven dat Audi wel het platform (MEB) gebruikt van VW, maar zijn eigen software, in tegenstelling tot bv Skoda en Cupra, die wel VW software gebruiken.
Ons (lees: 2021 eerste uur Q4 rijders) was destijds al beloofd dat er bv zsm OTA updates zouden komen en een hele waslijst van andere nieuwe features. Nou die zijn er nog niet en zelfs niet in de nieuwe A6 e-tron kun je je auto nog lekker 1 dag naar de dealer brengen voor een update.

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
@tn-fr @RuGa @fib3rlight

Jullie hebben 2025 model? Kan je remote start/unlock doen via de app? Heb je ook digital Key? Dat je via een NFC op je telefoon de auto kan openen/starten? Dan moet je via de myAudi app een kaart maken, die verschijnt dan in je wallet...
Ik heb ook een 2025 model en heb geen remote start(lijkt mij overbodig bij elektrisch?) en open en close niet, behalve klimaatregeling, dat wel.

[ Voor 6% gewijzigd door WasBak op 02-12-2025 11:24 ]

• NoFate
WasBak schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:23:
[...]

Ik heb ook een 2025 model en heb geen remote start, behalve klimaatregeling.
en heb je de comfort sleutel? kan je NFC gebruiken op je telefoon?

• WasBak
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
NoFate schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 11:24:
[...]

en heb je de comfort sleutel? kan je NFC gebruiken op je telefoon?
Nee, nu je het zegt, ik heb de gewone sleutel.

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-12 07:42

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

zoals eerder aangegeven heeft Q4 van 2024 de optie om de overtreding snelheidslimiet uit te zetten niet. ik heb die functie daarom maar in Favorieten gezet. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckgBbrFB8dpnDRU78emni9eLCno=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VH6nMUXSy00um7UpGK38fVd0.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GOwjOvoRBMIid-zz-QabUdyntC8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qBOwqz9FSkOW0uAobInJfuYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yRhsnhvCfPGab8ssX9LHmGTUWTg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ycmnIe4CHn4rBSWarPmQujhF.jpg?f=fotoalbum_large

• NoFate
yep hier ook 2024 model, die favorieten knop heb ik idd op het MMI scherm gezet in de linkermenu , een andere icoontje vervangen
Wel heb ik zeer vaak last, dat als ik bv op favorieten klik, dat de popup omhoog komt, maar die verdwijnt dan weer, moet dat telkens 2 keer doen dus

• RuGa
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:10
NoFate schreef op maandag 1 december 2025 @ 18:10:
[...]

Kan jij via de myAudi app een remote start doen? Of kan je via NFC via de telefoon de auto opendoen/starten? (Digital Key)
Dat dan weer niet jammer genoeg

• tn-fr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:03
@tn-fr @RuGa @fib3rlight

Spijtig genoeg niet. Al niet meer op 2 handen te tellen hoe vaak ik de auto niet op slot heb gedaan en weggelopen uit gewoonte van een Tesla. 8)7

• DSK
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-12 19:04

DSK

boeiend...

EV_Eric schreef op donderdag 30 oktober 2025 @ 07:14:
Iemand ervaring met sneeuwkettingen voor de Q4 in combinatie met 20 inch velgen? Volgens het instructieboekje kan het alleen bij de 19 inch velgen, maar qua omtrek is er toch geen verschil? Snap de "technische beperking" die in het instructieboekje staat daarom ook niet.
Hier hetzelfde probleem/vraag. Na wat rondzoeken lijkt het inderdaad dat voor de 20" alleen loopvlakkettingen zijn toegestaan zoals bijvoorbeeld de KONIG K-Summit XXL K66.
Helaas vallen alle kettingen die passen/toegestaan zijn meestal duur uit, zowel in huur als aankoop (+-€500).

Mocht er iemand ervaring hebben met een alternatief of andere opties, dan zijn deze zeker welkom.
Helaas mogen sneeuwsokken in Oostenrijk niet, want die werkten nochtans heel goed bij mijn Model Y in Frankrijk.

Blog (Linux-related)

• EV_Eric
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 24-12 09:26
DSK schreef op dinsdag 2 december 2025 @ 21:37:
[...]

Hier hetzelfde probleem/vraag. Na wat rondzoeken lijkt het inderdaad dat voor de 20" alleen loopvlakkettingen zijn toegestaan zoals bijvoorbeeld de KONIG K-Summit XXL K66.
Helaas vallen alle kettingen die passen/toegestaan zijn meestal duur uit, zowel in huur als aankoop (+-€500).

Mocht er iemand ervaring hebben met een alternatief of andere opties, dan zijn deze zeker welkom.
Helaas mogen sneeuwsokken in Oostenrijk niet, want die werkten nochtans heel goed bij mijn Model Y in Frankrijk.
Inmiddels heb ik zelf toch sneeuwsokken gekocht. Wist niet dat die in Oostenrijk niet mogen, maar dat is gelukkig ook niet mijn bestemming.

• RuGa
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 18:10
RuGa schreef op woensdag 26 november 2025 @ 20:00:
Ik heb een laadpaal met een vermogen om met 11kw op te laden. Nou haal ik die 11kw echt niet, ik kom maar tot 6,1 kw. Rarara wat gaat er niet goed. Q4 45 Quattro etcetera
Ik kom via internet erachter dat ik gewoon in mijn laadpaal van “Autel” kan komen en dus het amperage kan aanpassen. Opgehoogd tot 25 ampere en hij laad met een snelheid van 11kw. Google is je beste vriend :)

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-12 15:10
Ik heb sinds kort een Q4 sportback uit 2022. Hoe kan ik erachter komen welke functies via vagcoding te activeren zijn?

Stop chasing the dream, you're already living it

• MrAgony
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12 14:41
Net eerste onderhoud achter de rug (2j oud dus) en ik had op voorhand de software versies gechecked. Blijkbaar wordt de wagen bij onderhoud niet op de laatste versies gezet? Lijkt mij vreemd?
Ik had er wel op gehoopt gezien hoe instabiel het software platform is.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pme9hxYJs_8PzCLCbRIqk5nubbs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/O313SMl4GZwI4X7KzuvfE6Ki.jpg?f=fotoalbum_large

• NoFate
Qosmic schreef op donderdag 4 december 2025 @ 16:07:
Ik heb sinds kort een Q4 sportback uit 2022. Hoe kan ik erachter komen welke functies via vagcoding te activeren zijn?
Geen :-)

• fib3rlight
MrAgony schreef op donderdag 4 december 2025 @ 19:32:
Net eerste onderhoud achter de rug (2j oud dus) en ik had op voorhand de software versies gechecked. Blijkbaar wordt de wagen bij onderhoud niet op de laatste versies gezet? Lijkt mij vreemd?

[Afbeelding]
ik zou dit wel van te voren aangeven inderdaad, ik merk dat ik geen enkele problemen hem op de 'laatste' versie is toch gek dat dit niet gewoon met terugwerkende kracht wordt toegepast.

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22-12 22:12

[Afbeelding]
Ik zie dat je navigatie database heel oud is. Die wordt normaal gesproken heel regelmatig OTA geupdated.
(mits je een geactiveerd Audi connect hebt)

• TomA3
  • Registratie: December 2025
  • Laatst online: 23-12 15:50
deboss65 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 07:51:
[...]

Ik zie dat je navigatie database heel oud is. Die wordt normaal gesproken heel regelmatig OTA geupdated.
(mits je een geactiveerd Audi connect hebt)
Als u Audi Connect niet hebt geactiveerd, kunt u het ook offline updaten via een USB-C-stick. De nieuwste kaarten die Audi heeft uitgebracht, zijn 1,5 jaar oud voor de EU, maar u kunt zonder problemen de kaarten gebruiken die VW voor het MIB3-systeem heeft uitgebracht (deze zijn enkele dagen geleden uitgebracht). Download ze gewoon, zet ze op een USB-C (FAT-geformatteerd), druk op de startknop, wacht 5 minuten en dan zou de update automatisch moeten starten of u kunt deze starten in de instellingen.
https://navigation-maps.v...te_48_25/P1520_MIB3_EU.7z

• deboss65
TomA3 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 08:37:
[...]
De nieuwste kaarten die Audi heeft uitgebracht, zijn 1,5 jaar oud voor de EU,
Dan vraag ik me af waarom ze bij mijn Q4 bijna 2 wekelijks via OTA werden bijgewerkt.
Dat doe je niet met oude kaarten dunkt me.

• sbin

[Afbeelding]
Ah, nee zo werkt dat niet bij Audi. Je kunt het vooraf vragen, maar ga er maar vanuit dat ie dan nog een dagje extra moet blijven voor de updates. En in mijn geval was het meestal "Nee, updates doen we alleen bij problemen"

• TomA3
deboss65 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:06:
[...]

Dan vraag ik me af waarom ze bij mijn Q4 bijna 2 wekelijks via OTA werden bijgewerkt.
Dat doe je niet met oude kaarten dunkt me.
Ik was niet helemaal duidelijk: alleen de downloadkaarten via myAudi zijn verouderd. Als je een Audi Connect-abonnement hebt, worden de benodigde kaarten in jouw regio regelmatig via OTA bijgewerkt. Je hebt deze download alleen nodig als je alle EU-kaarten wilt bijwerken of als je geen Audi Connect hebt.

• deboss65
TomA3 schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 10:19:
[...]

Ik was niet helemaal duidelijk: alleen de downloadkaarten via myAudi zijn verouderd. Als je een Audi Connect-abonnement hebt, worden de benodigde kaarten in jouw regio regelmatig via OTA bijgewerkt. Je hebt deze download alleen nodig als je alle EU-kaarten wilt bijwerken of als je geen Audi Connect hebt.
Je was duidelijk, maar waar het mij om ging was dat @MrAgony een hele verouderde kaart had en ik me afvroeg of hij een Audi connect had.

• ericbes
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-12 12:48
Ik heb de mijne nu een half jaar en heb pas 1X gezien dat de navigatie werd geüpdatet….

• tn-fr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 19:03
ericbes schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:41:
Ik heb de mijne nu een half jaar en heb pas 1X gezien dat de navigatie werd geüpdatet….
Rij je niet in het buitenland? De keren dat er kaartupdates kwamen bij mij was toevallig de vakanties in het buitenland. Op een had jaar tijd zeker 3 keer gemerkt.

• fib3rlight
2 vragen:
1: als je het gaspedaal volledig intrapt klikt hij aan het eind nog 1 tandje/standje door, is dat normaal? Dus hij hapert aan het eind zeg maar.

2: de sonos/klank instellingen veranderen steeds bij mjj, de lage klanken, subwoofer, het veranderd random.

• MrAgony
Ik heb Audi connect (geldig tot eind 2026) maar heb niet de navigatie genomen.
Verder heb ik na de vernieuwde App (android) nog meer problemen dan vroeger.

De widgets syncen niet en tonen verkeerde batterij percentage. De helft van de tijd kan ik remote bijvoorbeeld de klimaatregeling niet starten. De laatste week ook drie keer dit scherm gekregen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C3Tv6dztxONGB6dlSCJAC-fVQes=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jdrJrZDtajwseJBI7p4LIEa1.jpg?f=fotoalbum_large

En dan kan ik werkelijk niks opvragen van status.
Gister stond de datum/tijd weer op januari 1970.

Voor een zogezegd premium merk eigenlijk beschamend.

• ericbes
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-12 12:48
tn-fr schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 17:56:
[...]

Rij je niet in het buitenland? De keren dat er kaartupdates kwamen bij mij was toevallig de vakanties in het buitenland. Op een had jaar tijd zeker 3 keer gemerkt.
Ik was gisteren nog in D

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 24-12 07:42

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

@fib3rlight : dat laatste stukje indrukken van het gaspedaal lijkt mij een soort kick down stand. mogelijk wordt dat in de regeling van de motor gebruikt. een soort boost functie. of om de Limiter te omzeilen.

[ Voor 7% gewijzigd door Hansoverdiep op 06-12-2025 08:21 ]

• fib3rlight
Hansoverdiep schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:07:
@fib3rlight : dat laatste stukje indrukken van het gaspedaal lijkt mij een soort kick down stand. mogelijk wordt dat in de regeling van de motor gebruikt. een soort boost functie. of om de Limiter te omzeilen.
Hebben jullie dat niet dan?

• Lambo LP670 SV
  • Laatst online: 23-12 22:53
Hansoverdiep schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 08:07:
Geen boost. Is enkel voor als je een speedlimiter gebruikt en die wilt overrulen.

• MetaalMan
  • Laatst online: 18:47
fib3rlight schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 20:20:
2 vragen:
1: als je het gaspedaal volledig intrapt klikt hij aan het eind nog 1 tandje/standje door, is dat normaal? Dus hij hapert aan het eind zeg maar.

2: de sonos/klank instellingen veranderen steeds bij mjj, de lage klanken, subwoofer, het veranderd random.
Beiden komen mij niet bekend voor (Q4 '21).

iRacing Profiel

• fib3rlight
MetaalMan schreef op zaterdag 6 december 2025 @ 10:29:
[...]

Beiden komen mij niet bekend voor (Q4 '21).
apart, ik heb het idee dat hij dit eerst niet had en nu opeeens wel, maar ik weet dat niet zeker haha. het is ook niet super storend maar toch.

• DSK

DSK

boeiend...

MrAgony schreef op vrijdag 5 december 2025 @ 21:56:
Ik heb Audi connect (geldig tot eind 2026) maar heb niet de navigatie genomen.
Verder heb ik na de vernieuwde App (android) nog meer problemen dan vroeger.

De widgets syncen niet en tonen verkeerde batterij percentage. De helft van de tijd kan ik remote bijvoorbeeld de klimaatregeling niet starten. De laatste week ook drie keer dit scherm gekregen:

[Afbeelding]

En dan kan ik werkelijk niks opvragen van status.
Gister stond de datum/tijd weer op januari 1970.

Voor een zogezegd premium merk eigenlijk beschamend.
Bij mij exact hetzelfde probleem. Privacy-instellingen staan nochtans goed in de wagen maar de helft van de tijd krijg ik "Om de service te kunnen gebruiken deactiveert u de privacy-instellingen in de MMI van uw voertuig" in de app. Andere keren werkt het soms wel of lijkt het te werken maar kan ik de info niet updaten of commands sturen.

Over het algemeen best tevreden met de wagen maar de software is toch een zwak punt. Ook Android Auto wil de helft van de keren niet draadloos verbinden. Exact hetzelfde als in de A1 van mijn vrouw met haar telefoon.

Blog (Linux-related)

• NoFate
DSK schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:19:
[...]

Bij mij exact hetzelfde probleem. Privacy-instellingen staan nochtans goed in de wagen maar de helft van de tijd krijg ik "Om de service te kunnen gebruiken deactiveert u de privacy-instellingen in de MMI van uw voertuig" in de app. Andere keren werkt het soms wel of lijkt het te werken maar kan ik de info niet updaten of commands sturen.

Over het algemeen best tevreden met de wagen maar de software is toch een zwak punt. Ook Android Auto wil de helft van de keren niet draadloos verbinden. Exact hetzelfde als in de A1 van mijn vrouw met haar telefoon.
Hier eigenlijk nooit problemen met Android Auto. Zowel niet met kabel als draadloos... Als je ook al probleem had met de A1 is mss je telefoon de oorzaak? Ik gebruik een Pixel ...

• fib3rlight
enige puntje van kritiek vanuit mij is:
- als je in de achteruit gaat, piept de audi alsof je telefoon overgaat... haha je stapt in, zet he in R en je hoort het geluid alsof je telefoon overgaat, is ff wennen ;)

sinds ik rijd op de audi navigatie en niet meer via carplay (iphone) laad mijn telefoon ook echt op en wordt niet meer zo super heet. (omdat de navigatie van de telefoon niet aan staat)

• AV1989
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 23-12 15:16
Als ik via Apple CarPlay de navigatie aanzet via Google Maps, dan komen er navigatie meldingen op de Audi virtual cockpit door Google Maps. Kan dit uitgezet worden, want vind het nogal storend dat de digitale snelheidsmeter kleiner wordt en het lijkt niet al te goed te werken.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gALtufB6VWZ-u3ue2Ws_ymyjDgM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/XvcepzRgEaJVl9MGlVhcpYMY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SZBmtMX0pjnDvWUOea4CLDLDBgs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3ZjeK1iARx0puli0WieuRyX.jpg?f=fotoalbum_large

• chaba
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-12 08:31
Zou niet weten hoe je het kan uitzetten, maar zou wel willen weten hoe je het kan aanzetten voor Android. Die functie staat al een tijd op mijn wishlist.
AV1989 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:53:
Als ik via Apple CarPlay de navigatie aanzet via Google Maps, dan komen er navigatie meldingen op de Audi virtual cockpit door Google Maps. Kan dit uitgezet worden, want vind het nogal storend dat de digitale snelheidsmeter kleiner wordt en het lijkt niet al te goed te werken.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

• AV1989
chaba schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:02:
Zou niet weten hoe je het kan uitzetten, maar zou wel willen weten hoe je het kan aanzetten voor Android. Die functie staat al een tijd op mijn wishlist.
[...]
Geen idee of je het aan of uit kan zetten, ineens had ik het.

[ Voor 4% gewijzigd door AV1989 op 12-12-2025 16:25 ]

• dolu
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 15-12 22:02
chaba schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 15:02:

[...]
Bij mij doet ie dat ook bij Android, niet lijnen in de kaart maar wel de aanwijzingen in de snelheidsmeter. 2025 advanced versie

• fib3rlight
AV1989 schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 13:53:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
sorry beetje uitgebreid (ai antwoord):
Ja, dit **kan** uitgezet worden — en je bent niet de enige die dit storend vindt, zeker in de **Audi Q4 e-tron met Virtual Cockpit** 😊
Wat je ziet is geen “bug”, maar een bewuste **CarPlay-integratie** van Audi.

---

## Wat gebeurt er precies?

Wanneer je **Google Maps via Apple CarPlay** gebruikt:

* Stuurt CarPlay **turn-by-turn navigatiekaarten** door naar de **Audi Virtual Cockpit**
* Audi verkleint dan automatisch:

* de **digitale snelheidsmeter**
* en soms ook andere widgets
Dit heet officieel **CarPlay Navigation in Instrument Cluster**.

---

## Kan dit uitgezet worden?

👉 **Ja, maar indirect**. Je kunt dit **niet** in Google Maps zelf uitzetten, maar **wel in de Audi-instellingen**.

---

## Oplossing 1 – CarPlay-navigatie in Virtual Cockpit uitschakelen (aanrader)

Dit werkt in de meeste Q4’s met recente MMI-software.

### Stappen:

1. **MMI → Voertuig**
2. **Instellingen**
3. **Audi Virtual Cockpit**
4. Zoek naar één van deze opties (naam verschilt per softwareversie):

* *Navigatie in instrumentenpaneel*
* *CarPlay-navigatie weergeven*
* *Externe navigatie*
5. Zet deze **UIT**

📌 Resultaat:

* Google Maps blijft gewoon op je **MMI-scherm**
* **Geen meldingen meer in de Virtual Cockpit**
* **Snelheidsmeter blijft groot en rustig**

---

## Oplossing 2 – Google Maps alleen audio gebruiken

Als optie 1 bij jou niet zichtbaar is:

* Gebruik Google Maps **zonder actieve route**
* Of start navigatie pas **na** het wegrijden
(CarPlay is dan soms minder “agressief” met doorgeven)

⚠️ Dit is minder betrouwbaar en wisselt per iOS-versie.

---

## Oplossing 3 – Audi navigatie of Apple Maps gebruiken

Even ter vergelijking:

| Navigatie | Virtual Cockpit gedrag |
| ------------------------- | ----------------------------------- |
| **Audi Navi** | Volledig geïntegreerd, stabiel |
| **Apple Maps (CarPlay)** | Minder storend dan Google Maps |
| **Google Maps (CarPlay)** | Meest ingrijpend / verkleint meters |

Als je **rust in de cockpit** wilt:
➡️ *Audi navigatie* of *Apple Maps* werkt prettiger.

---

## Belangrijk om te weten

* Dit gedrag komt **van Audi + CarPlay**, niet van Google
* iOS-updates kunnen het gedrag soms **veranderen**
* Audi heeft **(nog) geen per-app fine-tuning**

---

### Mijn advies voor jou

Aangezien jij (terecht) rust en overzicht wilt:
👉 **Zet CarPlay-navigatie in de Virtual Cockpit uit**
en gebruik Google Maps alleen op het hoofdscherm.

Wil je dat ik:

* even **meekijk welke MMI-versie jij hebt**?
* of exact zeg **waar het menu bij jouw Q4 zit** (S edition / Competition)?

Dan lopen we ’m stap voor stap door 👌

• AV1989
fib3rlight schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:41:
[...]

Ja, dit **kan** uitgezet worden — en je bent niet de enige die dit storend vindt, zeker in de **Audi Q4 e-tron met Virtual Cockpit** 😊

---

* Stuurt CarPlay **turn-by-turn navigatiekaarten** door naar de **Audi Virtual Cockpit**

---

👉 **Ja, maar indirect**. Je kunt dit **niet** in Google Maps zelf uitzetten, maar **wel in de Audi-instellingen**.

---

### Stappen:

1. **MMI → Voertuig**
2. **Instellingen**

* *Externe navigatie*
5. Zet deze **UIT**

📌 Resultaat:

---

---

Even ter vergelijking:

---

---

### Mijn advies voor jou

Wil je dat ik:

Ah thanks! Nuttige info. Ik ga het dit weekend eens uitproberen en laat het weten 👍🏼

• NoFate
Hmm, is dat alleen via carplay? Want via android auto zie ik dat niet?

Ik zie ook dat je effectief de kaarten van Google maps op je virtual cockpit hebt, dan heb ik ook niet, heb trouwens wel de virtual cockpit? Heb jij maar gekozen voor GEEN navigatie van Audi zelf? Want ik zie alleen daar de kaarten van Audi navigatie (dat ik niet gebruik)

[ Voor 66% gewijzigd door NoFate op 13-12-2025 09:56 ]

• AV1989
fib3rlight schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 19:41:
[...]

---

---

---

### Stappen:

1. **MMI → Voertuig**
2. **Instellingen**

* *Externe navigatie*
5. Zet deze **UIT**

📌 Resultaat:

---

---

Even ter vergelijking:

---

---

### Mijn advies voor jou

Wil je dat ik:

Helaas lukt het niet. Oplossing 1 staat niet tussen de mmi instellingen. Auto is 2 maanden oud.

• chaba
NoFate schreef op zaterdag 13 december 2025 @ 09:53:
Hmm, is dat alleen via carplay? Want via android auto zie ik dat niet?

Ik zie ook dat je effectief de kaarten van Google maps op je virtual cockpit hebt, dan heb ik ook niet, heb trouwens wel de virtual cockpit? Heb jij maar gekozen voor GEEN navigatie van Audi zelf? Want ik zie alleen daar de kaarten van Audi navigatie (dat ik niet gebruik)
Ik zie hier dat het ook op Android werkt. Zal dus wel met de laatste update meegekomen zijn. Als ik mij goed herinner stond er ook daar iets over in de changelog van de laatste update.
dolu schreef op vrijdag 12 december 2025 @ 17:40:
[...]

Bij mij doet ie dat ook bij Android, niet lijnen in de kaart maar wel de aanwijzingen in de snelheidsmeter. 2025 advanced versie

• NoFate
chaba schreef op maandag 15 december 2025 @ 08:49:
[...]

Ik zie hier dat het ook op Android werkt. Zal dus wel met de laatste update meegekomen zijn. Als ik mij goed herinner stond er ook daar iets over in de changelog van de laatste update.

[...]
Changelog hier ergens in deze thread?

@chaba welk bouwjaar heb jij? Alsook wat is nu die laatste MMI versie? Dan passeer ik ook eens de garage...

[ Voor 13% gewijzigd door NoFate op 15-12-2025 10:08 ]

• chaba
NoFate schreef op maandag 15 december 2025 @ 09:58:
[...]

Changelog hier ergens in deze thread?

@chaba welk bouwjaar heb jij? Alsook wat is nu die laatste MMI versie? Dan passeer ik ook eens de garage...
Auto komt uit 2021 en versie 3812.
Bij mij werkt het helaas ook nog niet. Bij @dolu wel.

Ik had deze changelog gevonden over versie 4397. Daar staat verdere integratie met Carplay en ook op HUD. Vooral dat laatste wordt je blij van. Het is mij niet duidelijk hoever ze nu zijn met het uitrollen van 4397.
Changelog: https://en.vwodis.com/14299.html

Eerder in het form over 4397:
Rainesh schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 18:35:
Zowel voor MHI3 als MPR3 systemen is de nieuwe firmware update 4397 gereleased. Nu is het wachten op de TPI om te kijken welke andere modules ook geupdate worden. Ik verwacht dus ook een nieuwe ME3.x of ME4.x update.

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15:40
chaba schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:11:
[...]

Auto komt uit 2021 en versie 3812.
Bij mij werkt het helaas ook nog niet. Bij @dolu wel.

Ik had deze changelog gevonden over versie 4397. Daar staat verdere integratie met Carplay en ook op HUD. Vooral dat laatste wordt je blij van. Het is mij niet duidelijk hoever ze nu zijn met het uitrollen van 4397.
Changelog: https://en.vwodis.com/14299.html

Eerder in het form over 4397:

[...]
Gaat eerst naar 3862, er komt later een tpi weer voor 4373 (Q4 heeft eigen software reeks)

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• NoFate
Rainesh schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:13:
[...]

Gaat eerst naar 3862, er komt later een tpi weer voor 4373 (Q4 heeft eigen software reeks)
en wat is een TPI ?

Tot welke MMI kunnen we nu momenteel gaan? wat al released is? of best nog even wachten?
Ook meer info over de myAudi app? Kunnen we remote start etc gaan doen? alsook NFC Digital key?

@dolu welke MMI heb jij? Ik zit op 4145, is van 2024... Naar welke versie kan ik nu gaan @Rainesh

[ Voor 11% gewijzigd door NoFate op 15-12-2025 12:29 ]

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 24-12 10:11
Mijn Q4 (‘21/MHI3) staat nu bij de dealer voor APK + onderhoudsbeurt. Heb gevraagd of ze gelijk de software kunnen updaten van 3812 naar 3862. Werd net echter gebeld dat er voor mijn auto geen updates klaar staan.

• Rainesh
SkorpionNL schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:39:
Mijn Q4 (‘21/MHI3) staat nu bij de dealer voor APK + onderhoudsbeurt. Heb gevraagd of ze gelijk de software kunnen updaten van 3812 naar 3862. Werd net echter gebeld dat er voor mijn auto geen updates klaar staan.
Staat er wel alleen ze kijken niet goed. Geef ze het tpi nummer door

• SkorpionNL
Rainesh schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:40:
[...]

Staat er wel alleen ze kijken niet goed. Geef ze het tpi nummer door
Heb nog even nagebeld, schijnbaar was het TPI nummer ze al bekend. Ik ga het wel meemaken wat ze gedaan hebben zodra ik de auto kan ophalen.

• chaba
Rainesh schreef op maandag 15 december 2025 @ 11:13:
[...]

Ben benieuwd. Tegen de tijd dat 4373 beschikbaar is de dealer bellen voor een update. :Y

• NoFate
Maar is er nu al een MMI update voor de nieuwere modellen 2023-2024-2025
want ik lees alleen mmi update 3862 , maar ik zit al op 4145 ?

deze 4373 is er dan nog niet? kan ff niet volgen :-)

• DSK

DSK

boeiend...

DSK schreef op woensdag 10 december 2025 @ 21:19:
[...]
Na lang zoeken zonder oplossing heb ik eens geprobeerd om een volledige factory-reset te doen inclusief data wissen van de app. Daarna alles terug ingesteld en toegevoegd. Dit lijkt voorlopig geholpen te hebben want ik kan alweer twee dagen zonder problemen de status van de wagen uitlezen en voorverwarmen.
NoFate schreef op donderdag 11 december 2025 @ 18:24:
[...]
Hier eigenlijk nooit problemen met Android Auto. Zowel niet met kabel als draadloos... Als je ook al probleem had met de A1 is mss je telefoon de oorzaak? Ik gebruik een Pixel ...
Mijn vrouw heeft een andere telefoon, ook Android maar ander merk. Zij heeft hetzelfde gedrag in haar wagen als bij mij het geval is. De MMI lijkt van dezelfde generatie in ieder geval.
Voorlopig nog niet voorgehad na bovenstaande factory-reset dus ik hou het in de gaten.

Blog (Linux-related)

• AV1989
NoFate schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:08:

Mijn auto zit al op MMI 4373.

• NoFate
AV1989 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:35:
[...]

En, en welke verbeteringen heb je? wat ervaar je als beter? :)
Zie je nu ook de aanwijzers op je virtual cockpit van bv Waze? (android auto/carplay)?

• chaba
NoFate schreef op maandag 15 december 2025 @ 16:08:

Ik ook niet helemaal meer. Maar volgens mij zijn onderstaande softwareversies nu in omloop en actief
3812 (bij model 2021) (ME 3.2-major update)
3862 (3.8.2 bugfix)
4145 (bij model 2024)
4373 (bij model 2025)
4397 (Niet voor de Q4, dat is 4373)

[ Voor 3% gewijzigd door chaba op 17-12-2025 11:52 ]

• Rainesh
AV1989 schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:35:
[...]

Welk bouwjaar is je auto? Kun je mij je vin in een pb sturen?

• AV1989
NoFate schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 08:36:
[...]

En, en welke verbeteringen heb je? wat ervaar je als beter? :)
Zie je nu ook de aanwijzers op je virtual cockpit van bv Waze? (android auto/carplay)?
Geen idee welke verbeteringen. Auto is geleverd met 4373.
Aanwijzers op de Virtual Cockpit met Waze weet ik niet. Wel met bijv. Google Maps via Apple carplay.
Rainesh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 10:16:
[...]
Welk bouwjaar is je auto? Kun je mij je vin in een pb sturen?
2025.

[ Voor 8% gewijzigd door AV1989 op 16-12-2025 10:36 ]

• Rainesh
NoFate schreef op maandag 15 december 2025 @ 12:02:
[...]

en wat is een TPI ?

Tot welke MMI kunnen we nu momenteel gaan? wat al released is? of best nog even wachten?
Ook meer info over de myAudi app? Kunnen we remote start etc gaan doen? alsook NFC Digital key?

@dolu welke MMI heb jij? Ik zit op 4145, is van 2024... Naar welke versie kan ik nu gaan @Rainesh
Ik heb net even op jouw vin weer gekeken. Op 4 december is er een nieuwe TPI uitgekomen, nummer 2079816

Er is nog een changelog, maar als ik naar de hoeveelheid werk kijk en hoe vaak die gaat updaten dan zal het een behoorlijke update zijn. Ik zie ook dat er een MMI update wordt uitgevoerd, maar er staat nog geen versie/onderdeelnummer bij. Ik verwacht dan naar de laatste versie.

• MrAgony
Ik heb ook een volledige factory reset gedaan van de App, echter zonder resultaat.
Ondertussen al 2 dagen geleden dat mijn Q4 nog eens kon syncen met de app.
DSK schreef op maandag 15 december 2025 @ 19:48:
[...]

Na lang zoeken zonder oplossing heb ik eens geprobeerd om een volledige factory-reset te doen inclusief data wissen van de app. Daarna alles terug ingesteld en toegevoegd. Dit lijkt voorlopig geholpen te hebben want ik kan alweer twee dagen zonder problemen de status van de wagen uitlezen en voorverwarmen.

[...]

Mijn vrouw heeft een andere telefoon, ook Android maar ander merk. Zij heeft hetzelfde gedrag in haar wagen als bij mij het geval is. De MMI lijkt van dezelfde generatie in ieder geval.
Voorlopig nog niet voorgehad na bovenstaande factory-reset dus ik hou het in de gaten.

• NoFate
Rainesh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:16:
[...]

Ik heb net even op jouw vin weer gekeken. Op 4 december is er een nieuwe TPI uitgekomen, nummer 2079816

Er is nog een changelog, maar als ik naar de hoeveelheid werk kijk en hoe vaak die gaat updaten dan zal het een behoorlijke update zijn. Ik zie ook dat er een MMI update wordt uitgevoerd, maar er staat nog geen versie/onderdeelnummer bij. Ik verwacht dan naar de laatste versie.
merci voor de info, maar wat is een TPI nummer? :-)
Moet je specifiek naar audi bellen voor deze update? of is dat gewoon bij een onderhoud?
heb wel wat bugfixes waar ik vanaf wil...
aircostand die niet onthouden blijft, klok loopt niet synchroon, popups die steeds verdwijnen
hopelijk ook een fix voor de soft buttons op het stuur die te gevoeling zijn, alsook 'stuur vastnemen' melding die veel te vaak komt terwijl je gewoon aan het rijden bent , vaak geen connectie met data ...

• Rainesh
NoFate schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:33:
[...]

merci voor de info, maar wat is een TPI nummer? :-)
Moet je specifiek naar audi bellen voor deze update? of is dat gewoon bij een onderhoud?
heb wel wat bugfixes waar ik vanaf wil...
aircostand die niet onthouden blijft, klok loopt niet synchroon, popups die steeds verdwijnen
hopelijk ook een fix voor de soft buttons op het stuur die te gevoeling zijn, alsook 'stuur vastnemen' melding die veel te vaak komt terwijl je gewoon aan het rijden bent , vaak geen connectie met data ...
Dat is een identificatie nummer van Audi, dan kunnen ze opzoeken welk update ze moeten uitvoeren inc instructies. Bel de dealer op, zeg dat je allerlei issues hebt en dat je dit TPI nummer van de dealer in Duitsland gehad hebt. Hebben ze opgezocht op jouw chassisnummer en daarmee de problemen verholpen worden. Vermeld er ook bij dat het op 4 december gereleased is.

• NoFate
Rainesh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:35:
[...]

Dat is een identificatie nummer van Audi, dan kunnen ze opzoeken welk update ze moeten uitvoeren inc instructies. Bel de dealer op, zeg dat je allerlei issues hebt en dat je dit TPI nummer van de dealer in Duitsland gehad hebt. Hebben ze opgezocht op jouw chassisnummer en daarmee de problemen verholpen worden. Vermeld er ook bij dat het op 4 december gereleased is.
ok, we zullen eens bellen... een changelog had je nog niet?

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-12 15:10
ik vind het wel vervelend dat de dealers niet zo scheutig zijn met die tpi updates. Rainesh geeft aan dat er ook voor mijn auto een update klaar staat, ik bel de dealer op en die zegt doodleuk dat er niets in het systeem staat voor mijn auto.

Stop chasing the dream, you're already living it

• Rainesh
NoFate schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:36:
[...]

ok, we zullen eens bellen... een changelog had je nog niet?
hebben ze nog niet vrijgegeven
Qosmic schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:38:
ik vind het wel vervelend dat de dealers niet zo scheutig zijn met die tpi updates. Rainesh geeft aan dat er ook voor mijn auto een update klaar staat, ik bel de dealer op en die zegt doodleuk dat er niets in het systeem staat voor mijn auto.
ik kijk notabene in hetzelfde systeem....

• TomA3
Rainesh schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:16:
[...]

Is deze TPI alleen voor Q4 die al op versie 4xxx draaien? Of ook voor 39xx? Verwacht u in de toekomst überhaupt 4xxx-updates voor auto's met 39xx?

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:24
Goedemorgen, ik ben vanwege een switch van werkgever in de markt voor een nieuwe (lease) wagen die vanwege company policy bij PON vandaan moet komen. Ik rij zelf al jaren EV en kom nu als voorkeursmodel bij de Q4 E-tron uit.
Dat betekent dus puzzelen met budget en opties, want zo'n kaal hok wordt je niet blij van.
Kunnen jullie misschien wat advies geven over must have opties, nice to have en andere zaken om op te letten bij het kiezen van de juiste uitvoering?
Helaas weet ik het exacte budget nog niet, maar dit is wel onderdeel van mijn onderhandeling, dus ik probeer gewoon te configureren naar wens en hier dan een akkoord op te krijgen.
Qua fiscale waarde/bijtelling zou ik graag onder de 58K blijven.
Een S-edition competition 45 quattro zou wel qua uitstraling sterk mijn voorkeur hebben, en dan kijk ik naar de volgende configuratie:

Basisauto incl. btw en bpm
€ 52.605,00
Prijs meeruitvoering
€ 4.790,00

Comfort
Achterbankleuning, in delen neerklapbaar
€ 305,00
Achterklep met comfortopening
€ 0,00
Comfortsleutel
€ 1.160,00
Stuurverwarming
€ 220,00
Infotainment
SONOS Premium Sound System

€ 845,00
Smartphonepakket

Lakkleuren
Bumpers in carrosseriekleur
€ 0,00
Lakkleur

Kieselgrijs
€ 0,00
Uitvoeringen en pakketten
S line-exterieur
Assistentiesystemen
Assistentiepakket plus
€ 1.245,00
Airconditioning
Klimaatregelingpakket
€ 1.015,00
Onderstel
Dynamiekpakket
Functioneel

Antidiefstalpakket
Bekleding
S line-interieur met sportstoelen en zwarte stoffen-kunstlederen bekleding
Koplampen
Matrix-ledkoplampen met dynamische lichtsignaturen, lichtanimatie en knipperlichten

Fiscale waarde
€ 57.395,00

Navi Pro heb ik zo dus niet, net als een trekhaak (geen must) en wellicht nog wat andere kleinere zaken.

Advies/hulp van ervaringsdeskundigen is welkom!

• sbin
Morales79 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 08:43:
Goedemorgen, ik ben vanwege een switch van werkgever in de markt voor een nieuwe (lease) wagen die vanwege company policy bij PON vandaan moet komen. Ik rij zelf al jaren EV en kom nu als voorkeursmodel bij de Q4 E-tron uit.
Dat betekent dus puzzelen met budget en opties, want zo'n kaal hok wordt je niet blij van.
Kunnen jullie misschien wat advies geven over must have opties, nice to have en andere zaken om op te letten bij het kiezen van de juiste uitvoering?
Helaas weet ik het exacte budget nog niet, maar dit is wel onderdeel van mijn onderhandeling, dus ik probeer gewoon te configureren naar wens en hier dan een akkoord op te krijgen.
Een S-edition competition 45 quattro zou wel qua uitstraling sterk mijn voorkeur hebben, en dan kijk ik naar de volgende configuratie:

€ 52.605,00
Prijs meeruitvoering
€ 4.790,00

Comfort
€ 305,00
€ 0,00
Comfortsleutel
€ 1.160,00
Stuurverwarming
€ 220,00
Infotainment

€ 845,00
Smartphonepakket

Lakkleuren
€ 0,00
Lakkleur

Kieselgrijs
€ 0,00
S line-exterieur
Assistentiesystemen
Assistentiepakket plus
€ 1.245,00
Airconditioning
Klimaatregelingpakket
€ 1.015,00
Onderstel
Dynamiekpakket
Functioneel

Antidiefstalpakket
Bekleding
Koplampen
Matrix-ledkoplampen met dynamische lichtsignaturen, lichtanimatie en knipperlichten

Fiscale waarde
€ 57.395,00

Navi Pro heb ik zo dus niet, net als een trekhaak (geen must) en wellicht nog wat andere kleinere zaken.

Je vergeet het allerbelangrijkste, nl het Comfortpakket. En dan denk je wellicht, ach dat zal toch wel meevallen! Tot je ziet wat dat inhoudt als je het niet neemt en je dus met de hand je binnenspiegel kan verzetten als je van achter verblind wordt 's-avonds 8)7
In 2025..

• Morales79
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 20:24
sbin schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:02:
[...]

Je vergeet het allerbelangrijkste, nl het Comfortpakket. En dan denk je wellicht, ach dat zal toch wel meevallen! Tot je ziet wat dat inhoudt als je het niet neemt en je dus met de hand je binnenspiegel kan verzetten als je van achter verblind wordt 's-avonds 8)7
In 2025..
Bedankt. Dit is dus waarom ik eigenlijk een hekel aan “Duits Premium” heb. Maarja…first world problems zullen we maar zeggen. ;)
What about de navi pro?

• sbin
Morales79 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 09:21:
[...]

Bedankt. Dit is dus waarom ik eigenlijk een hekel aan “Duits Premium” heb. Maarja…first word problems zullen we maar zeggen.
What about de navi pro?
Navi Pro is groter scherm en HUD, toch? Ik heb dat wel genomen destijds, vind de HUD zeer fijn. Toen ik de Q4 kreeg in 2021 was groot scherm niet leverbaar, dus kreeg alsnog het "kleine" navi scherm :-(

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23-12 21:20
lastig al de verschillende opties - waar zit wat in, wat ik nu mis Q4 (my23)
: neerklapbaar middenarmsteun met bekerhouders
: usb-c aansluiting achterbank

waar heel erg blij mee ben:
: key less entry en kofferbak die met zijn veegbeweging met je voet open gaat
: hud display (heeel erg wennen in het begin) maar het rijdt onspannender
: automatisch parkeren - bij "krappe" ruimtes laat ik het over aan het systeem
: adaptive cruise controle icm stay in your lane
: sonos speakers - zat in een auto met 'simpele'speakers , dan merk je het verschil

suc6 met je nieuwe Q4 :)

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

• fib3rlight

€ 52.605,00
Prijs meeruitvoering
€ 4.790,00

Comfort
€ 305,00
€ 0,00
Comfortsleutel
€ 1.160,00
Stuurverwarming
€ 220,00
Infotainment

€ 845,00
Smartphonepakket

Lakkleuren
€ 0,00
Lakkleur

Kieselgrijs
€ 0,00
S line-exterieur
Assistentiesystemen
Assistentiepakket plus
€ 1.245,00
Airconditioning
Klimaatregelingpakket
€ 1.015,00
Onderstel
Dynamiekpakket
Functioneel

Antidiefstalpakket
Bekleding
Koplampen

Fiscale waarde
€ 57.395,00

inderdaad, wat al eerder werd aangegeven, comfortpakket zou ik zeker doen, en enige wat ik echt mis nu is de keyless entry, maar die heb jij al geselecteerd.
smartphone pakket? (is dat niet standaard?)

verder, zelf enorm tevreden over soortgelijke uitvoering als jij hebt!
https://www.autoweek.nl/r...edition-competition-2025/

• Rainesh
TomA3 schreef op woensdag 17 december 2025 @ 07:08:
[...]

Is deze TPI alleen voor Q4 die al op versie 4xxx draaien? Of ook voor 39xx? Verwacht u in de toekomst überhaupt 4xxx-updates voor auto's met 39xx?
bij de andere platformen is het uiteindelijk naar 4xxx gegaan, dus verwacht ook voor de Q4.

• Lambo LP670 SV
  • Laatst online: 23-12 22:53

€ 52.605,00
Prijs meeruitvoering
€ 4.790,00

Comfort
€ 305,00
€ 0,00
Comfortsleutel
€ 1.160,00
Stuurverwarming
€ 220,00
Infotainment

€ 845,00
Smartphonepakket

Lakkleuren
€ 0,00
Lakkleur

Kieselgrijs
€ 0,00
S line-exterieur
Assistentiesystemen
Assistentiepakket plus
€ 1.245,00
Airconditioning
Klimaatregelingpakket
€ 1.015,00
Onderstel
Dynamiekpakket
Functioneel

Antidiefstalpakket
Bekleding
Koplampen

Fiscale waarde
€ 57.395,00

Ik heb zelf de basisversie genomen en dan opties toegevoegd die ik echt wilde hebben. Uiterlijk, tja, een echt mooie wagen is het sowieso niet dus niet vanaf de dure S line begonnen.

Ik vind zelf de akoestische beglazing wel nuttig gezien het vele lawaai dat de Q4 heeft bij autostrade. (een hoge auto pakt veel wind). Verder heb ik de sportstoelen in stof genomen, omdat die veel beter zitten dan de standaard stoelen en beter verstelbaar zijn. Qua geluid voor Sonos gekozen (alhoewel ik dit moeilijk vergelijken vond!). Stuurverwarming zat in bij mij (BE, '23) in een veel te duur pak helaas dus heb ik niet en mis ik wel soms.

Voor de rest zit er een pack business op, Fleet protection pack, pack assistance tour plus en pack assistance city. Die packs waren voor mij verplichte opties vanuit de company policy. Ik gebruik de audi navigatie nooit en doe alles met android auto dus daar had ik op bespaard moest ik kunnen kiezen. Juist de lane assist is wel vervelend dat dit de basis versie is. Die doet puur een ping pong tussen de lijnen en gaat je niet helpen om in het midden te rijden (dus enkel de vanuit EU verplichte basis functionaliteit om je te corrigeren als je een witte lijn raakt en je vervolgens doodleuk richting de andere witte lijn sturen _/-\o_ ipv het midden van de weg)

Zaken als de binnenspiegel manueel omzetten of automatisch, tja, daar wilde ik geen geld aan spenderen. Zelfde met die koffer, 2x duwen op de afstandsbediening en hij gaat ook open.

Is uiteraard erg persoonlijk wat je belangrijk acht.

• SkorpionNL
Qosmic schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:38:
Had het nog even nagevraagd bij de dealer, maar ze installeren eigenlijk nooit zomaar updates tenzij deze vanuit Audi zelf gepushed wordt met de boodschap dat deze geïnstalleerd moet worden, bijvoorbeeld de ME 3.2 update.

TPI’s installeren ze eigenlijk alleen na een probleemdiagnose. Voor een van de TPI’s zou ik ruim 200 euro moeten betalen gezien dit 2 uur de tijd zou kosten in de werkplaats. 3862 viel ook niet onder de door Audi verplicht te installeren updates is mij verteld.

• DSK

DSK

boeiend...

MrAgony schreef op dinsdag 16 december 2025 @ 11:19:
Ik heb ook een volledige factory reset gedaan van de App, echter zonder resultaat.
Ondertussen al 2 dagen geleden dat mijn Q4 nog eens kon syncen met de app.
[...]
Mijn post is niet helemaal duidelijk maar ik heb niet alleen de data van de app verwijderd maar ook alle settings in de wagen gereset (terug naar fabrieksinstellingen). Enkel de app hielp bij mij ook niet.

Blog (Linux-related)

• sbin
Mijne is deze week ingeleverd na 4 jaar en 140k km naar volle tevredenheid rondgereden te hebben. Enige probleem wat ik heb gehad was wat kleine storingen mbt de "gare" software die in de eerste modellen zat. Na de update nooit meer iets gehad. Batterij SoH was ook nog prima na die tijd en geen enkel piepje of kraakje.
Wat me wel altijd is blijven storen is het Audi onwaardige interieur en dan met name gebrek aan afwerking overal. Beetje zelfde in de A6 waarin ik proefgereden heb, al was het daar al een stuk beter. Jammer dat Audi die weg is ingeslagen met hun pianolakken en harde plastic delen overal.

• MetaalMan
  • Laatst online: 18:47
Ook mijn Q4 is een week geleden ingeleverd, na 4 jaar en 66k kilometer. Eigenlijk probleemloos op een foutmelding in het eerste jaar na, die ik waarschijnlijk zelf veroorzaakt had door een zekering los te halen om iets te resetten. Daarna slechts twee keer bij de dealer geweest: een keer voor regulier onderhoud en recent voor de eerste APK.

Positieve punten:
  • Mooie auto, vooral van buiten. Kiezelgrijs i.c.m. zwart vond ik 'm goed staan.
  • Prima rijeigenschappen en voor mij vlot genoeg, ondanks de 204pk van de '21 40.
  • Top geluidsysteem (Sonos). Helder, ruimtelijk en krachtig genoeg.
  • Ruimte aanbod afgezet tegenover de relatief compacte buitenmaten.
  • Laadprestaties. Zowel op DC als AC.
  • Bouwkwaliteit. Na 4 jaar nog kraak- en rammelvrij en geen waarneembare slijtageplekken.
Mindere punten:
  • Materiaalgebruik in het interieur. Pianozwart en harde kunststoffen. Misschien inderdaad Audi-onwaardig, zoals hierboven ook door sbin beschreven.
  • De 'Duits Premium' aanpak v.w.b. opties. Mijn Q4 was redelijk aangekleed (70k), maar toch miste ik dingen als stuurwielverwarming, ventilatieroosters achter, een verhoogde laadvloer en ik had weliswaar de Sync-knop in de airco-bediening, maar de leuke 'functie niet aangeschaft' melding. |:(
  • Vering/demping aan de stugge kant.
  • Sportstoelen waren qua ondersteuning echt top en zaten op zich goed, maar ik kreeg toch altijd vrij snel last van m'n onderrug.
  • Verbruik. Langdurig gemiddelde (zomer + winter) lag iets boven de 20 kWh p/ 100km. Ik denk dat dit vooral kwam door aftermarket velgen en non-EV banden.
ps. De auto was destijds initieel voor iemand anders besteld, maar dit ging niet door, waardoor ik de optie kreeg over te stappen vanaf een ID.3 Max waar ik toen net een jaar in reed.

iRacing Profiel

Pagina: 1 ... 139 140 Laatste

Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.