Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 135 136 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAgony
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 23-05 13:14
Babavers schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 22:19:
[...]

Ik zit helemaal in hetzelfde schuitje en nee hoor, ik had die toegang helemaal niet van in het begin. Ik heb ook zelf die kist open gedraaid en een ethernet bekabeling aangebracht. Gelukkig had ik nog oude firmware waardoor er geen 'owners'-paswoord op zat want dan had ik die nooit kunnen configureren zoals ik wilde vermits eigenlijk de leasing maatschappij eigenaar is van dat toestel. Die 200 € per jaar kan wel kloppen, maar ik beoog het nog beter te doen door de P1 poort van mijn teller uit te lezen en het laden van de auto continu bij te sturen ifv de andere gebruikers zodat ik nooit boven de 6 kW uit kom, ook niet als de auto aan het laden is en tegelijk gekookt wordt of zo. En dat dan dus ook naar lagere vermogens mits omschakeling van 3f naar 1f wat ik zelf heb geprogrammeerd vermits normale loadbalancing pakketten dat niet blijken te doen. Weliswaar met die sprong van 4,1 naar 3.6 kW. Volgende week komen ze die digitale meter installeren en dan wil ik dat meteen in dienst nemen.
Maar eigenlijk is dit 'off topic'.... Hiervoor zijn andere fora... End of discussion, tenminste op dit forum.
Ter info:
Ik merkte vandaag dat ik mijn laadpaal kon instellen op 1.5kW laden, vroeger zoals jij voorhad ook minimaal 4.1kW. Ik vermoed een update van de Eve connect app. In de MyEve app zag ik dat de firmware volgens mij niet werd geupdate. Er staat er wel eentje klaar, maar heb ik nog niet toegepast.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3ePGRy_JmjqHrqeXtzY0xeTdPw=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ELB2NC2XRs03TpBuvdyQrj3F.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f9_KDkcGdZ1Bt5ZYITMyNBtANt8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qZ9NgaSquSVbxZwEN7jYK0Hp.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MzF5KtsDaYSr3ByD4xuNkAtR0_g=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AzwNF9NYgTOZj8HdOcIEeuel.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAgony
Ter info: als je update naar de 7.x firmware kan je ook schedules instellen in de Eve Connect App en bijvoorbeeld enkel laden tussen 3u en 6u 's ochtends. Iets wat de Audi app niet kan.

Ik moest wel eerst updaten van mijn 6.x firmware naar de basis 7.0.5 versie, daarna naar de laatste 7.1.x versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 28-05 15:58
Wij hebben sinds begin januari een nieuwe Q4, sinds vorige week de melding dat ik de parkeersensoren aan de voorkant moet schoonmaken. Bij het schoonmaken valt mij op dat er een pitje/steenslag in een van parkeersensoren zit. Ik ben dus bang dat het eerste setje sensoren dus al overleden is, krijg ze namelijk niet meer aan de praat. Binnenkort maar langs de garage voor een nieuwe set (gelukkig lease).

Zijn er hier meer mensen met de ervaring dat de sensoren erg gevoelig zijn voor steenslag? Zelf namelijk meerdere auto's met sensoren aan de voorkant gehad maar nooit dit probleem tegengekomen.

Misschien is er ervaring met PPF of een andere vorm van bescherming op de sensoren om dit te voorkomen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennoklever
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 23:33
Gewoon even een klein vraagje...
Mijn Q4 is net besteld, zal rond de zomer mijn oude auto gaan vervangen.
Zijn alle nieuwe Q4's uitgerust met de laatste MIB 3 en bieden ze bijvoorbeeld een app store?
Ik gebruik bijvoorbeeld graag Spotify rechtstreeks op de unit van de auto.

Of ik het eens kan worden met het dataplan dat Audi aanbiedt, is een tweede...

Aanvulling: Ik zie in de Duitse configurator dat dit een optie is. Deze zie ik niet terug in Nederland. Wellicht een standaard optie geworden dit jaar, of niet beschikbaar?

[ Voor 19% gewijzigd door bennoklever op 18-02-2025 08:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EV_Eric
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 29-05 12:11
vriej29 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 13:46:
[...]

In mijn geval was het dus verkeerde zuinigheid door te lang te wachten, ondanks dat het midden van de band nog voldoende profiel leek te hebben.
Beetje late reactie hierop, maar misschien een waarschuwing voor alle Q4 berijders: bandenspanningcontrolesysteem (TPMS) is meer een lekke band signalering. Druk kan aardig dalen voordat systeem een melding geeft. Als je daardoor consequent met een te lage druk rijdt, dan krijg je dus meer slijtage op de buitenzijden van de band. Ik heb dat ook gehad en sindsdien check ik toch maar wat vaker zelf de bandenspanning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-05 08:11

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

puur ter info bedoeld.ik controleer elke twee maanden de bandenspanning. jaarkilometrage slechts 10.000 km. toch iedere keer weer 0.15 bar verlies op alle wielen. vul alle vier de banden dan weer tot 2.5 bar in ruimte waar het altijd rond de 15 graden is (eigen garage in parkeerkelder).

[ Voor 27% gewijzigd door Hansoverdiep op 19-02-2025 12:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 28-05 16:33
MrAgony schreef op zondag 16 februari 2025 @ 16:24:
[...]

Ter info:
Ik merkte vandaag dat ik mijn laadpaal kon instellen op 1.5kW laden, vroeger zoals jij voorhad ook minimaal 4.1kW. Ik vermoed een update van de Eve connect app. In de MyEve app zag ik dat de firmware volgens mij niet werd geupdate. Er staat er wel eentje klaar, maar heb ik nog niet toegepast.
[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Op 1,5 kW laden kan ik ook hoor, altijd gekund en heeft niks met de MyEve app te maken, noch met de versie van de firmware van de laadpaal. 1,5 kW gebeurt via één fase en komt overeen met ongeveer 6,5 A. Het probleem dat ik had was het bereik tussen 3,7 kW (16A op één fase) en 4,1 kW (6A op 3 fasen). Dat gaat niet tenzij je een 32 A voeding hebt in de één-fase modus. De omvormer in de auto (en blijkbaar in de meeste EV's) schakelt af wanneer hij de stroom beneden 6A moet regelen. Het probleem zit dus in de omvormer van de auto en dat zal dus door een of andere firmware update van de laadpaal niet opgelost worden. Maar dat probleem heb ik ondertussen opgelost in mijn eigen 'energy management system'. Ik heb dat in mijn programma opgevangen zodat ik dat onbruikbaar bereik niet meer nodig heb om alsnog mijn kwartierverbruiken (mbt capaciteitstarief, typische idiote Vlaamse uitvinding) te controleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Claudia82
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 15-03 02:18
Hoi,

Iemand deze foutmelding al gekregen op zijn display Audi Q4? Ik krijg hem niet meer weg en heb dus bijgevolg geen toegang meer tot het scherm warmt zeeer vervelend is. Ik kan ook al niet connecteren met de myAudi app sinds mijn aankoop in april.
‘Schakel de rijklaarstand in, anders wordt het systeem binnenkort uitgeschakeld.’
Ik kan wel gewoon nog blijven rijden maar dus zonder de grote display
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wuwOXfq_6nZpQAi0xsmEgiYnYYg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Q9YZNCyZI1eP0ZxR6F9eiomb.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
Al een reset gedaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:51
Claudia82 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:42:
Hoi,

Iemand deze foutmelding al gekregen op zijn display Audi Q4? Ik krijg hem niet meer weg en heb dus bijgevolg geen toegang meer tot het scherm warmt zeeer vervelend is. Ik kan ook al niet connecteren met de myAudi app sinds mijn aankoop in april.
‘Schakel de rijklaarstand in, anders wordt het systeem binnenkort uitgeschakeld.’
[Afbeelding]
Heb ik ook al eens gehad, na het uit/aan zetten was de melding weg...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
@Babavers wat voor programma/automatisering heb je geschreven om die kwartier pieken op te vangen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babavers
NoFate schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 19:33:
@Babavers wat voor programma/automatisering heb je geschreven om die kwartier pieken op te vangen?
Ik doe dat via Home Assistant. Daarin heb ik de Node-RED add-on geïnstalleerd waarin ik dat geprogrammeerd heb. Communiceren met de laadpaal doe ik vanuit Node-RED dmv ModBUS over ethernet.
Het resultaat ziet er dan uit zoals op de grafiek hieronder. De blauwe lijn verbindt de kwartierresultaten op het einde van elk kwartier. De gele lijn is het vermogen van de laadpaal en de rode is het ogenblikkelijk verbruik van de slimme meter. Dat signaal haal ik binnen via een HomeWizard P1 dongle. Zoals je kan zien haal ik er ongeveer het maximum uit op één kwartiertje na juist voor 21:00, maar dan is de afwijking nog marginaal. Het wijkt op het einde van ieder kwartier zelden meer dan 10 W af tov mijn gewenste waarde. Zoals je kan zien verandert de stroom van de laadpaal voortdurend. Dat is deels veroorzaakt door in- en uitschakelen van andere gebruikers en deels omwille van dat bereik tussen 3,7 en 4,1 kW dat telkens overbrugd dient te worden. Je ziet dus redelijk frequent, zowat ieder kwartier, dat er overgeschakeld dient te worden van 1 fase naar 3 fasen en omgekeerd. Het programma bestaat uit een loop die elke 10 seconden een nieuw setpunt creeert uitgaande van de toestand op dat moment met als enige doel op het einde van het kwartier uit te komen op mijn gewenste kwartiervermogen met vooral geen uitschieters naar boven op die blauwe lijn. Want één uitschieter betaal je cash en dat sleep je een jaar lang met je mee..... En dat lukt dus bijzonder goed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VL4yUdPR8c8YiYhA01Fc1_uqOiU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/uQBzzvosw34ozLLPL1LdCrVR.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAgony
Babavers schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 15:03:
[...]

Op 1,5 kW laden kan ik ook hoor, altijd gekund en heeft niks met de MyEve app te maken, noch met de versie van de firmware van de laadpaal. 1,5 kW gebeurt via één fase en komt overeen met ongeveer 6,5 A. Het probleem dat ik had was het bereik tussen 3,7 kW (16A op één fase) en 4,1 kW (6A op 3 fasen). Dat gaat niet tenzij je een 32 A voeding hebt in de één-fase modus. De omvormer in de auto (en blijkbaar in de meeste EV's) schakelt af wanneer hij de stroom beneden 6A moet regelen. Het probleem zit dus in de omvormer van de auto en dat zal dus door een of andere firmware update van de laadpaal niet opgelost worden. Maar dat probleem heb ik ondertussen opgelost in mijn eigen 'energy management system'. Ik heb dat in mijn programma opgevangen zodat ik dat onbruikbaar bereik niet meer nodig heb om alsnog mijn kwartierverbruiken (mbt capaciteitstarief, typische idiote Vlaamse uitvinding) te controleren.
Vreemd, want ik kon vroeger nooit onder de 4.1kW instellen, sedert deze week wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Babavers schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:28:
[...]

Ik doe dat via Home Assistant. Daarin heb ik de Node-RED add-on geïnstalleerd waarin ik dat geprogrammeerd heb. Communiceren met de laadpaal doe ik vanuit Node-RED dmv ModBUS over ethernet.
Het resultaat ziet er dan uit zoals op de grafiek hieronder. De blauwe lijn verbindt de kwartierresultaten op het einde van elk kwartier. De gele lijn is het vermogen van de laadpaal en de rode is het ogenblikkelijk verbruik van de slimme meter. Dat signaal haal ik binnen via een HomeWizard P1 dongle. Zoals je kan zien haal ik er ongeveer het maximum uit op één kwartiertje na juist voor 21:00, maar dan is de afwijking nog marginaal. Het wijkt op het einde van ieder kwartier zelden meer dan 10 W af tov mijn gewenste waarde. Zoals je kan zien verandert de stroom van de laadpaal voortdurend. Dat is deels veroorzaakt door in- en uitschakelen van andere gebruikers en deels omwille van dat bereik tussen 3,7 en 4,1 kW dat telkens overbrugd dient te worden. Je ziet dus redelijk frequent, zowat ieder kwartier, dat er overgeschakeld dient te worden van 1 fase naar 3 fasen en omgekeerd. Het programma bestaat uit een loop die elke 10 seconden een nieuw setpunt creeert uitgaande van de toestand op dat moment met als enige doel op het einde van het kwartier uit te komen op mijn gewenste kwartiervermogen met vooral geen uitschieters naar boven op die blauwe lijn. Want één uitschieter betaal je cash en dat sleep je een jaar lang met je mee..... En dat lukt dus bijzonder goed.
[Afbeelding]
Gebruik zelf geen nodered, heb voorlopig nog een analoge meter, maar zal niet meer lang zijn, wou ook een automatisering maken op basis van de HW P1 die ik ga kopen , ik las zelfs dat die al een captar sensor heeft, alhoewel ik niet weet of dat de huidige 15 min is , of de voorbije 15 min... Als het de voorbije is, dan heb ik er niet veel aan, dan wou ik me baseren op totaal verbruik + laadpaal = max XX Watt , indien meer als 14 min, even terug schakelen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAgony
Babavers schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:28:
[...]

[Afbeelding]
Over dat cash betalen heb je gelijk: ik zit tot en met juli vorig jaar met een piek verbruik van 12kW omdat ik niks kon installen. Nu zit ik rond de 5kW. Denk dat mijn capaciteitstarief zou moeten gedaald zijn ondertussen. Als ik het goed begrepen heb maken ze een soort gemiddelde van de laatste 12 maanden, en is het niet 1 grote piek en 12 maanden prijs zeg maar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babavers
NoFate schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:33:
[...]

Gebruik zelf geen nodered, heb voorlopig nog een analoge meter, maar zal niet meer lang zijn, wou ook een automatisering maken op basis van de HW P1 die ik ga kopen , ik las zelfs dat die al een captar sensor heeft, alhoewel ik niet weet of dat de huidige 15 min is , of de voorbije 15 min... Als het de voorbije is, dan heb ik er niet veel aan, dan wou ik me baseren op totaal verbruik + laadpaal = max XX Watt , indien meer als 14 min, even terug schakelen...
Buiten heel wat toeters en bellen om ivm binnenhalen gegevens, het opslaan voor de volgende cyclus en het versturen van gegevens is de kern van het programma eigenlijk maar één lijn code :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4KTM2GMLW9L82Tn1UxUG3Fev7Ps=/800x/filters:strip_exif()/f/image/M7fBDPBZWFENJP6owGMVLpRj.png?f=fotoalbum_large

Daarin bereken ik elke 10 seconden welk vermogen ik mag afnemen van het net om op het einde van het kwartier juist uit te komen. 'Kwartiervermogen' is het gesommeerd vermogen van de reeds voorbije minuten in het lopend kwartier. Van dat berekend restkwartiervermogen moet je aftrekken wat alle andere verbruikers op dat moment gebruiken (P1 vermogen - actueel laadpaalvermogen) en het resultaat daarvan moet je doorsturen als setpunt naar de laadpaal. Je moet dus zeker niet 14 minuten wachten om terug te schakelen, je moet voortdurend bijsturen of je zal vroeg of laat de mist in gaan. Het volstaat dat er in de 10de minuut een gebruiker van bv. 2 kW inschakelt en dat krijg je dan niet meer bijgestuurd op minuut 14.

En wat die HomeWizard P1 dongle betreft : die haalt inderdaad ook de hoogste kwartierpiek van de huidige maand uit de slimme meter. Ik gebruik die trouwens. In het begin van de maand start ik met een limiet van 3,5 kW (zolang ik daarmee toekom om mijn auto geladen te krijgen) en naarmate de maand vordert is er wel altijd een moment dat bv. een oven, een frietketel en een wasmachine tegelijk draaien waardoor die maandpiek meteen omhoog schiet naar bv. 5 kW en vanaf dat moment is dat mijn limiet voor de rest van de maand, tot er nog ergens een hogere piek gecreeerd wordt, enz.... En op de 1ste van iedere maand springt dat weer terug naar 3,5 kW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
MrAgony schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 21:35:
[...]

Over dat cash betalen heb je gelijk: ik zit tot en met juli vorig jaar met een piek verbruik van 12kW omdat ik niks kon installen. Nu zit ik rond de 5kW. Denk dat mijn capaciteitstarief zou moeten gedaald zijn ondertussen. Als ik het goed begrepen heb maken ze een soort gemiddelde van de laatste 12 maanden, en is het niet 1 grote piek en 12 maanden prijs zeg maar.
Inderdaad, het gemiddelde van de laatste 12 maanden, maar als je niets onderneemt heb je iedere maand zo'n piek van 12 kW of zelfs meer met een laadpaal van 11 kW en dan kost je dat in de grootte-orde van 600€ op jaarbasis waar je niks aan hebt, tenzij je noodgedwongen als veel-rijder frequent dag na dag met een volle batterij moet vertrekken van thuis.

• NoFate
@Babavers kan je die nodered eens delen? Wil het wel eens proberen te vertalen terug naar een gewone automatisering

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babavers
NoFate schreef op donderdag 20 februari 2025 @ 06:02:
@Babavers kan je die nodered eens delen? Wil het wel eens proberen te vertalen terug naar een gewone automatisering
Ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd met de nodige link en de informatie errond.
Vergeet ook niet dat je instellingen op de laadpaal moet doen om uberhaupt te kunnen ingrijpen op het maximum vermogen. Ikzelf heb een Alfen en heb een paar aanpassingen moeten doen via MyEve en/of de desktop 'ACE Service Installer' opdat de laadpaal zou 'luisteren' naar al mijn ModBus commando's.

• berchemsupporte
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02 15:27
niemand weet van bovengestelde vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 28-05 13:34
Heeft een van jullie ervaring met een kofferbakmat voor de Q4? Hoe is de kwaliteit van de originele audi variant ten opzichte van de diverse andere aftermarket versies?

Zijn er goed passende niet originele te koop, of toch maar bij Audi zelf een aanschaffen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
@_Chris_ Niet voor de Q4 maar wel voor de A4. De originele Audi rubber matten zijn qua kwaliteit top. Het is betere kwaliteit en de pasvorm is geweldig. Voor voetmatten vind ik dat belangrijk vandaar Audi. De kofferbak mat is van Amazon (maar zal bij Ali vandaan komen denk ik). Prima kwaliteit, functioneel en ligt er ook al weer 5 jaar is. Pasvorm is redelijk goed. En omdat deze minder onderhevig is aan slijtage vind ik dat prima (ik denk dat het gebruik maar een paar procent van de voetmatten is). Als je heel vaak de kofferbak gebruikt, voor bijvoorbeeld een hond of elke dag spullen in- en uitladen, zou ik voor de originele Audi matten gaan.

Ik heb voor de Q4 de originele matten besteld (voeten en kofferbak). Voor de prijs is de kwaliteit wel merkbaar beter. En de mat is veel beter zichtbaar dan in een A4 en dan vind ik het belangrijk dat het er ook goed uitziet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Theone098 schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 08:40:
@_Chris_ Niet voor de Q4 maar wel voor de A4. De originele Audi rubber matten zijn qua kwaliteit top. Het is betere kwaliteit en de pasvorm is geweldig. Voor voetmatten vind ik dat belangrijk vandaar Audi. De kofferbak mat is van Amazon (maar zal bij Ali vandaan komen denk ik). Prima kwaliteit, functioneel en ligt er ook al weer 5 jaar is. Pasvorm is redelijk goed. En omdat deze minder onderhevig is aan slijtage vind ik dat prima (ik denk dat het gebruik maar een paar procent van de voetmatten is). Als je heel vaak de kofferbak gebruikt, voor bijvoorbeeld een hond of elke dag spullen in- en uitladen, zou ik voor de originele Audi matten gaan.

Ik heb voor de Q4 de originele matten besteld (voeten en kofferbak). Voor de prijs is de kwaliteit wel merkbaar beter. En de mat is veel beter zichtbaar dan in een A4 en dan vind ik het belangrijk dat het er ook goed uitziet.
Ik heb de mat van de A4 in mijn Q4 gelegd, wel een stukje moeten afsnijden, de Q4 koffer is 10 cm minder diep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vriej29
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 16:19
_Chris_ schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 00:51:
Heeft een van jullie ervaring met een kofferbakmat voor de Q4? Hoe is de kwaliteit van de originele audi variant ten opzichte van de diverse andere aftermarket versies?

Zijn er goed passende niet originele te koop, of toch maar bij Audi zelf een aanschaffen?
Ik heb een Q4 rubbereb kofferbakmat en deze past perfect en is soepel genoeg om ook de ruimte eronder te kunnen bijven gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
NoFate schreef op zaterdag 22 februari 2025 @ 09:41:
[...]

Ik heb de mat van de A4 in mijn Q4 gelegd, wel een stukje moeten afsnijden, de Q4 koffer is 10 cm minder diep
A4 avant neem ik aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Correct :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Ik heb de sedan en denk dat die qua maat flink afwijkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CL9
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:40

CL9

Sinds kort (denk een week of 2) krijg ik een foutmelding met laden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lIwdEiE3lXpEnl-FstczKIGRG44=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wyVLoKJ9FuktM9rwTL2xnwiZ.png?f=fotoalbum_large

Foutmelding heb ik bij mijn werk en thuis gekregen. Oplossing is eenvoudig, stekker eruit halen en opnieuw erin doen en starten. Tot nu toe 3 keer gehad en vind het wel hinderlijk. Hebben anderen hier ook last van?

Gaat om een Q4 45 uit november 2024.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MrAgony
CL9 schreef op maandag 24 februari 2025 @ 10:19:
Sinds kort (denk een week of 2) krijg ik een foutmelding met laden.

[Afbeelding]

Foutmelding heb ik bij mijn werk en thuis gekregen. Oplossing is eenvoudig, stekker eruit halen en opnieuw erin doen en starten. Tot nu toe 3 keer gehad en vind het wel hinderlijk. Hebben anderen hier ook last van?

Gaat om een Q4 45 uit november 2024.
Misschien 1 van de contacten vuil? Van de wagen of de kabel?
Ik had ook ooit wat last met afgebroken laadsessies en heb toen wat contact cleaner in mijn laadkabel gespoten. Weet niet of het er iets mee te maken had maar had achter af toch minder last.

Nu, je wagen (en kabel die je gebruikt) is relatief nieuw, dus zou me verbazen moest het hier aan liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Weet iemand of de Q4 ook 1 fase 32A aan kan? Zodat je 7.4 max kan lade op 1 fase? Iemand die dat doet met een Alfen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAgony
NoFate schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:11:
Weet iemand of de Q4 ook 1 fase 32A aan kan? Zodat je 7.4 max kan lade op 1 fase? Iemand die dat doet met een Alfen?
Ik heb een Alfen laadpaal, afgelopen weekend met de hulp van Babavers van dit forum voor de eerste keer mijn laadpaal op 1fase gezet. Ik kreeg voorlopig de laadsnelheid op 1 fase nog niet boven de 1.5kW, maar ik probeerde enkel via de Eve Connect App en ik geloof dat deze beperkingen heeft. Misschien dat het via sturing via modbus lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Wordt er eigenlijk een granny lader meegeleverd met de Q4? Ik weet dat er een menekkes kabel wordt meegeleverd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CL9
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 19:40

CL9

Theone098 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 08:36:
Wordt er eigenlijk een granny lader meegeleverd met de Q4? Ik weet dat er een menekkes kabel wordt meegeleverd.
Niet standaard, moet je aanvinken bij de bestelling. Ik kreeg wel als tip van de dealer dat je beste van VW kan bestellen. Goedkoper en werkt goed als alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Wat is een granny lader? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeJee100
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-05 13:54
CL9 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 09:58:
[...]

Niet standaard, moet je aanvinken bij de bestelling. Ik kreeg wel als tip van de dealer dat je beste van VW kan bestellen. Goedkoper en werkt goed als alternatief.
Inderdaad die van Audi is veel te duur, genoeg goedkopere alternatieven. Heb er voor de zekerheid ook 1 gekocht.
Maar ik had er ook 1 bij mijn vorige auto, in 6 jaar nooit gebruikt. Meer een verzekeringspremie in mijn geval dan een voor de hand liggende optie om te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
JeeJee100 schreef op dinsdag 25 februari 2025 @ 20:06:
[...]

Inderdaad die van Audi is veel te duur, genoeg goedkopere alternatieven. Heb er voor de zekerheid ook 1 gekocht.
Maar ik had er ook 1 bij mijn vorige auto, in 6 jaar nooit gebruikt. Meer een verzekeringspremie in mijn geval dan een voor de hand liggende optie om te laden.
Ja, dat is voor mij ook de reden: voor het geval dat.....

Die van Audi is overigens een lader die 11kW ondersteunt en daarmee niet perse een granny lader ;) .

Bron: audi.nl

Een laadvermogen{ft_charging-time} van maximaal 11 kW.
Geschikt voor huishoudstopcontacten en CEE-stopcontacten.
Laadvermogen handmatig regelbaar op 50 of 100%.

[ Voor 14% gewijzigd door Theone098 op 26-02-2025 09:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
Begin januari de Q4 besteld, volgende week ophalen d:)b .

• dolu
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 28-05 13:50
Theone098 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:10:
Begin januari de Q4 besteld, volgende week ophalen d:)b .
Dat is wel heel erg lekker snel. Niet teveel opties?

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 18-05 17:42
Een stopcontact lader.. Eentje die erg langzaam is ;)
Ik kreeg deze overigens gewoon bij mijn Etron-55.. nooit gebruikt.

• -Colossalman-
Theone098 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 09:55:
[...]

Ja, dat is voor mij ook de reden: voor het geval dat.....

Die van Audi is overigens een lader die 11kW ondersteunt en daarmee niet perse een granny lader ;) .

Bron: audi.nl

Een laadvermogen{ft_charging-time} van maximaal 11 kW.
Geschikt voor huishoudstopcontacten en CEE-stopcontacten.
Laadvermogen handmatig regelbaar op 50 of 100%.
euhm, ik zou niet graag 11kwh door mijn standaard stopcontact jagen..

• Theone098
dolu schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:14:
[...]

Dat is wel heel erg lekker snel. Niet teveel opties?
Eh jawel. S-line met bijna alle opties, alleen geen zonnedak en warmtepomp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolu
Theone098 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:30:
[...]

Eh jawel. S-line met bijna alle opties, alleen geen zonnedak en warmtepomp.
Oh lekker! Mijne in december besteld, is nog op transport. Geniet ze volgende week 😉

• Theone098
-Colossalman- schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 19:59:
[...]

euhm, ik zou niet graag 11kwh door mijn standaard stopcontact jagen..
Ik ook niet. Maar daar is dan de CEE aansluiting voor?

• Theone098
dolu schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 20:32:
[...]

Oh lekker! Mijne in december besteld, is nog op transport. Geniet ze volgende week 😉
Thanks.

Jij wel een dak of warmtepomp? Anders vind ik het raar.

[ Voor 3% gewijzigd door Theone098 op 27-02-2025 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolu
Theone098 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:06:
[...]

Thanks.

Jij wel een dak of warmtepomp? Anders vind ik het raar.
Nope, Advanced edition met de volgende opties (https://www.audi.nl/ARBMH34H ):
Kieselgrijs met exterieurdetails in contrastkleur
Akoestische zijruiten in de voorportieren (VW6)
Assistentiepakket plus (PYL)
Comfortpakket (PYA)
Contour/Ambiente lichtpakket (multicolor) (QQ9)
Dakreling zwart (3S2)
Instaplijsten vóór in aluminium, verlicht (VT4)
Klimaatregelingpakket (PYC)
Optiekpakket zwart (4ZD)
Verwarmbaar stuurwiel (AI9)
Zonder type- en motoraanduiding

Update: net bericht dat ie vandaag (28-2) is afgeleverd bij de dealer 🥳

[ Voor 5% gewijzigd door dolu op 28-02-2025 17:33 ]

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 26-05 09:35
Iemand nog opgevallen dat het lange termijn geheugen helemaal niet zo lang is?
Ik heb de mijne nog niet gereset dus dit zou mijn alltime verbruik moeten zijn over ongeveer 48K km's.
Ritje naar Oostenrijk heen en weer en mijn verbruik is gestegen van 24 naar 24.5 kWh/100km geloof ik. Ik heb wel wat doorgereden maar geloof dat ik maar op de 28 kWh/100km zat voor de heenweg dus dit kan toch nooit aanleiding zijn om mijn all-time met 0.5 kWh/100km te doen stijgen? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennoklever
Mooie kleur overigens, Kieselgrijs!
Ik moet helaas nog wachten tot juli door de wissel met de oude auto. Wel al besteld...

Geniet ervan!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
dolu schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:13:
[...]

Nope, Advanced edition met de volgende opties (https://www.audi.nl/ARBMH34H ):
Kieselgrijs met exterieurdetails in contrastkleur
Akoestische zijruiten in de voorportieren (VW6)
Assistentiepakket plus (PYL)
Comfortpakket (PYA)
Contour/Ambiente lichtpakket (multicolor) (QQ9)
Dakreling zwart (3S2)
Instaplijsten vóór in aluminium, verlicht (VT4)
Klimaatregelingpakket (PYC)
Optiekpakket zwart (4ZD)
Verwarmbaar stuurwiel (AI9)
Zonder type- en motoraanduiding
Nice. Mijn config is:
Https://audi.nl/AXX56SK5

Ik “mocht” van de familie geen volledig leer nemen (vinden ze vervelend in de zomer en winter) maar een van de mooiste opties vind ik toch wel de (sport)stoelen met dinamica bekleding oOo .

[ Voor 13% gewijzigd door Theone098 op 28-02-2025 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
michel2412 schreef op maandag 17 februari 2025 @ 10:18:
Wij hebben sinds begin januari een nieuwe Q4, sinds vorige week de melding dat ik de parkeersensoren aan de voorkant moet schoonmaken. Bij het schoonmaken valt mij op dat er een pitje/steenslag in een van parkeersensoren zit. Ik ben dus bang dat het eerste setje sensoren dus al overleden is, krijg ze namelijk niet meer aan de praat. Binnenkort maar langs de garage voor een nieuwe set (gelukkig lease).

Zijn er hier meer mensen met de ervaring dat de sensoren erg gevoelig zijn voor steenslag? Zelf namelijk meerdere auto's met sensoren aan de voorkant gehad maar nooit dit probleem tegengekomen.

Misschien is er ervaring met PPF of een andere vorm van bescherming op de sensoren om dit te voorkomen?
Een update over de sensoren, de dealer geeft aan steenslag dus helaas geen garantie. Ook geen enige vorm van coulance mogelijk. De monteur zei dat hij de sensor er zo uit kon drukken en de nieuwe er in kon zetten, 5 minuten werk. Ik moest maar een schademelding maken bij de leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
Theone098 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 21:04:
[...]

Ik ook niet. Maar daar is dan de CEE aansluiting voor?
blijft mijn vraag. Wat voegt de CEE aansluiting toe op een regulier stopcontact?
Als deze op een bepaald vermogen is afgezekerd dan kun je er toch geen 11kwh overheen jenken?
De meeste mensen kennen deze stekker als de camping stekker. vraag eens naar de ervaringen daar?

Edit:
Een laadpaal met een laadvermogen van 11 kW vereist namelijk 3x32A. In dit geval kan een verzwaring van de elektriciteitsaansluiting nodig zijn, waarbij je contact moet opnemen met de netbeheerder om te kijken of dit mogelijk is.

[ Voor 20% gewijzigd door -Colossalman- op 28-02-2025 18:15 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SkorpionNL
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 19-05 19:40
-Colossalman- schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:14:
Een laadpaal met een laadvermogen van 11 kW vereist namelijk 3x32A. In dit geval kan een verzwaring van de elektriciteitsaansluiting nodig zijn, waarbij je contact moet opnemen met de netbeheerder om te kijken of dit mogelijk is.
Voor 11 kW is 3x25A voldoende. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
-Colossalman- schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 18:14:
[...]

blijft mijn vraag. Wat voegt de CEE aansluiting toe op een regulier stopcontact?
Als deze op een bepaald vermogen is afgezekerd dan kun je er toch geen 11kwh overheen jenken?
De meeste mensen kennen deze stekker als de camping stekker. vraag eens naar de ervaringen daar?

Edit:
Ik heb het niet verzonnen hè ;) . Geen idee, maar zag op YouTube ook Amerikanen die het zo deden.

Overigens, voor 11kW is 3x25A genoeg. 25A x 230v = 5.750w (x 3 fasen bij 3x25A)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tn-fr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:38
Ik lees hier ook even mee. Vanuit België ook een nieuwe firmawagen kiezen en de top 2 is nu de Volvo EC40 Plus of de Audi Q4 40 etron (S line). Omgeving is ook 50/50 verdeeld.

Is het Sonos sound systeem een aanrader? Ik heb testritje gedaan zonder en de verkoper zei ook dat het Audi systeem al heel goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
tn-fr schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:00:
Ik lees hier ook even mee. Vanuit België ook een nieuwe firmawagen kiezen en de top 2 is nu de Volvo EC40 Plus of de Audi Q4 40 etron (S line). Omgeving is ook 50/50 verdeeld.

Is het Sonos sound systeem een aanrader? Ik heb testritje gedaan zonder en de verkoper zei ook dat het Audi systeem al heel goed is.
Ik denk dat niemand je daar een eenduidig antwoord op kan geven. Ik heb het niet besteld, in mijn A4 zit de standaard Audi installatie en dat is prima. Ondanks dat ik thuis wel verwend ben met B&W. Maar de auto is geen huiskamer.

Verder heb ik niets met Sonos. Wellicht een aardig concept voor multiroom, maar of ik het geluid nou zo geweldig vind?

Kijk of je een collega of dealer vindt die Sonos heeft en ga luisteren. Doe hetzelfde voor de standaard installatie, bij voorkeur tegelijkertijd.
Of luister naar de standaard installatie en kijk of je dat voldoende vindt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pjotr12
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 28-05 08:38
NoFate schreef op maandag 24 februari 2025 @ 21:11:
Ja, zeker. Dat is de precies de situatie bij mij thuis. 1 fase, 32A met een Alfen Eve Single Pro Line. Al bijna 2 jaar in gebruik en volstrekt probleemloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:26
Theone098 schreef op zondag 2 maart 2025 @ 16:10:
[...]

Ik denk dat niemand je daar een eenduidig antwoord op kan geven. Ik heb het niet besteld, in mijn A4 zit de standaard Audi installatie en dat is prima. Ondanks dat ik thuis wel verwend ben met B&W. Maar de auto is geen huiskamer.

Verder heb ik niets met Sonos. Wellicht een aardig concept voor multiroom, maar of ik het geluid nou zo geweldig vind?

Kijk of je een collega of dealer vindt die Sonos heeft en ga luisteren. Doe hetzelfde voor de standaard installatie, bij voorkeur tegelijkertijd.
Of luister naar de standaard installatie en kijk of je dat voldoende vindt.
Sonos klinkt prima. Zal niet zo high brow zijn als B&O of Harman Kardon, maar goed - echte speakers zijn meer B&W, en die kom ik nergens tegen.

Het geluid is mooi fris en de subwoofer levert echt wel meer dan het standaard Audi geluid.

Ik vind het wel een aanrader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
SkorpionNL schreef op vrijdag 28 februari 2025 @ 19:39:
[...]
Voor 11 kW is 3x25A voldoende. ;)
3x16A is ook (net) voldoende : 3 x 230V x 16A = 11.040W. Blindstroom is bij zo'n lader touwens verwaarloosbaar. Bij mij is het zo afgezekerd met een aparte automaat en dat werkt perfect. Die is nog nooit afgevallen wegens overbelasting. Er zitten uiteraard wel geen andere verbruikers achter dit vertrek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Babavers schreef op maandag 3 maart 2025 @ 09:45:
[...]

3x16A is ook (net) voldoende : 3 x 230V x 16A = 11.040W. Blindstroom is bij zo'n lader touwens verwaarloosbaar. Bij mij is het zo afgezekerd met een aparte automaat en dat werkt perfect. Die is nog nooit afgevallen wegens overbelasting. Er zitten uiteraard wel geen andere verbruikers achter dit vertrek.
Klopt, maar dan moet de rest van het huis niets verbruiken, anders haal je het niet. En 3x25A is net zo duur (of goedkoop) als 3x16A. Maar het kan wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeJee100
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 29-05 13:54
tn-fr schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 21:00:

Ik heb tijdens testrit naar het standaard systeem geluisterd en vond dat ondermaats, zeker tov Tesla die ik er voor had. Daarom Sonos besteld en die is prima. Geen high-end, maar prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennoklever
Ik heb een tijdje bij de dealer zitten spelen met de standaard audio en die klonk eigenlijk ook prima.
Sub geeft ook een lekkere aanvulling, waardoor het goed vol klonk.
Misschien kwestie van te hoge verwachtingen. Van de dealer begreep ik ook dat met name het volume en nog meer bas het grote verschil waren met de Sonos installatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tn-fr
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14:38
JeeJee100 schreef op dinsdag 4 maart 2025 @ 17:30:
[...]

Ik heb tijdens testrit naar het standaard systeem geluisterd en vond dat ondermaats, zeker tov Tesla die ik er voor had. Daarom Sonos besteld en die is prima. Geen high-end, maar prima.
Dank voor alle reacties. Ik kom van een Tesla M3 en eigenlijk geen klachten over mijn sound system maar nu de Q4 besteld bij HR met Sonos :P

Was een coin flip met de Volvo EC40, maar bedacht me daarvoor al waar ik blijer van word en dat is het design van de Q4.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babavers
Theone098 schreef op maandag 3 maart 2025 @ 12:33:
[...]

Klopt, maar dan moet de rest van het huis niets verbruiken, anders haal je het niet. En 3x25A is net zo duur (of goedkoop) als 3x16A. Maar het kan wel.
Ik denk dat je mijn bericht niet goed las. Ik heb het over een apart vertrek, enkel voor de laadpaal (inclusief een een aparte differentieelschakelaar van 30 mA). Andere verbruikers hebben daar dus geen invloed op. En mijn huis is inderdaad met 3x25 A afgezekerd. Met een algemene huis-voeding van max 3x16A is er inderdaad geen beginnen aan om je auto met 11 kW te laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Veng
  • Laatst online: 28-05 14:45
Claudia82 schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 18:42:
Hoi,

[Afbeelding]
Vanmorgen exact dezelfde melding ook gehad en een reset (standby knop ingedrukt houden) is blijkbaar de enige methode om hem weg te krijgen.

De auto uitschakelen en terug inschakelen was niet voldoende - verder werkte alles wel normaal: ik kon media nog steeds bedienen via het stuur, maar het touchscreen was niet meer te bedienen.
Dat was gelukkig dus ook wel de énige hinder; niets anders werd belemmerd of uitgeschakeld.

Vreemde melding eigenlijk; het lijkt mij een UI bug waarbij de knoppen om hem weg te klikken onderaan buiten beeld gaan.

[ Voor 21% gewijzigd door Mr.Veng op 05-03-2025 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mark Tonnaer
  • Laatst online: 03-04 07:59
Na een proefrit heb ik besloten om voor de Q4 e-tron Quattro (uitvoering: advanced edition) te kiezen er zijn echter nog drie dingen waar ik nog niet volledige duidelijkheid over heb. Wie kan en wil mij hier antwoord op geven?

-Is het mogelijk om in de Audi app in te stellen dat de auto met half vermogen gaat laden als deze thuis aan de AC wallbox hangt (dus ongeveer 5,5kW i.p.v. 11kW) > mijn huidige Skoda Enyaq kan dit vanuit de app en daar heet deze optie stroombegrenzing (die kan je met een toggle button aan of uitzetten).
Er staan veel filmpjes van de app op internet maar hierin kan ik deze optie niet zien of terugvinden.

-Is de Audi standaard voorzien van auto hold (brake) en hill hold control. Ik doel er dan op dat bij het stilstaan van de auto de rem automatisch wordt vastgehouden zodat je je voet van het rempedaal kunt afhalen. In de testauto leek dit niet te werken en kon ik het niet in het menu terugvinden.
Als dit er wel op zit werkt dit dan ook in een helling?

-Is het mogelijk om trafic jam assist (automatisch rijden/aansluiten in de file) achteraf te activeren? De auto zal voorzien worden van het assistentiepakket plus met daarin deze opties:
Adaptive cruise control en snelheidsbegrenzer
Lane departure warning
Parkeerhulp plus (voor en achter parkeersensoren)
Achteruitrijcamera

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• michel2412
Mark Tonnaer schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 14:47:
Na een proefrit heb ik besloten om voor de Q4 e-tron Quattro (uitvoering: advanced edition) te kiezen er zijn echter nog drie dingen waar ik nog niet volledige duidelijkheid over heb. Wie kan en wil mij hier antwoord op geven?

-Is het mogelijk om in de Audi app in te stellen dat de auto met half vermogen gaat laden als deze thuis aan de AC wallbox hangt (dus ongeveer 5,5kW i.p.v. 11kW) > mijn huidige Skoda Enyaq kan dit vanuit de app en daar heet deze optie stroombegrenzing (die kan je met een toggle button aan of uitzetten).
Er staan veel filmpjes van de app op internet maar hierin kan ik deze optie niet zien of terugvinden.

-Is de Audi standaard voorzien van auto hold (brake) en hill hold control. Ik doel er dan op dat bij het stilstaan van de auto de rem automatisch wordt vastgehouden zodat je je voet van het rempedaal kunt afhalen. In de testauto leek dit niet te werken en kon ik het niet in het menu terugvinden.
Als dit er wel op zit werkt dit dan ook in een helling?

-Is het mogelijk om trafic jam assist (automatisch rijden/aansluiten in de file) achteraf te activeren? De auto zal voorzien worden van het assistentiepakket plus met daarin deze opties:
Adaptive cruise control en snelheidsbegrenzer
Lane departure warning
Parkeerhulp plus (voor en achter parkeersensoren)
Achteruitrijcamera
Q4 45 Quattro Sline Sportback met assistentiepakket plus

- Bij mij is het aanpassen van de laadsnelheid niet mogelijk in de app, niet kunnen vinden.
- Volgens mij is dat de rolvaardigheid instelling (rollen of stilstaan) dacht ik? nooit echt getest
- De adaptive-cruise werkt ook in de file bij rijden en stilstaan volledig automatisch, schakelt dus niet af onder een bepaalde snelheid of tijdsduur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
Voor zover ik nu weet (na de eerste week met een 45 Quattro Adv. Ed.

- Laadsnelheid via de app aanpassen kan niet
- Auto Hold is aanwezig
- ACC werkt prima in de file, zoals @michel2412 ook aangeeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bennoklever
Nog even bezig met de laatste gedachtes.
Toch een kleine vraag aan de rijders die geen Sonos hebben, maar de versie met 8 speakers en een sub.
Hoe bevalt het geluid van deze installatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HKnoodle
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 14:41
Toch werkt de ACC in de Q4 niet helemaal hetzelfde als in mijn vorige Q5. In de Q4 moet je zelf weer gas geven na, volgens mij, 10 seconden stilstaan. In mijn vorige auto hoefde dat niet; die volgde automatisch de voorligger als die begon te rijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolu
HKnoodle schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 21:03:
Toch werkt de ACC in de Q4 niet helemaal hetzelfde als in mijn vorige Q5. In de Q4 moet je zelf weer gas geven na, volgens mij, 10 seconden stilstaan. In mijn vorige auto hoefde dat niet; die volgde automatisch de voorligger als die begon te rijden.
Uit de handleiding:

Wegrijden met de dynamische rijassistent

Als uw auto te lang stilstaat, rijdt deze veiligheidshalve niet meer automatisch weg en de aanwijzing voor de bestuurder verdwijnt.
Om "klaar om weg te rijden" voor een korte periode te verlengen of opnieuw te activeren, trekt u de hendel kort in pijlrichting naar u toe zie.
Om handmatig de rit weer voort te zetten, drukt u op het gaspedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EV_Eric
  • Laatst online: 29-05 12:11
bennoklever schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:34:
Toch een kleine vraag aan de rijders die geen Sonos hebben, maar de versie met 8 speakers en een sub.
Voor mij helemaal prima. Ik zou het een 9 geven. Misschien met Sonos dan een 10, maar ik heb dat nooit ervaren, mis het daarmee ook niet. Het is denk ik net wat je referentiekader is. Onze tweede auto (een oude Audi) heeft volgens mij maar vier boxen en is merkbaar minder goed. Maar ook mijn vorige auto's waren met hun standaard installaties minder goed dan mijn Q4. Speelt ook een rol dat de auto zelf stiller is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Chris_
bennoklever schreef op woensdag 5 maart 2025 @ 18:34:
Dat is echt zo enorm persoonlijk. Wat voor de een prima is (voor mij ook) is dat voor een ander niet. Anders gewoon even gaan luisteren bij de dealer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bennoklever
Bedankt voor het antwoord.
Is inderdaad persoonlijk, maar ik vond het zelf in de auto bij de dealer al behoorlijk (goed) klinken. Voldoende bas en detail voor een muziekje in de auto.
Het probleem is echter dat meningen vaak enorm gekleurd zijn in een forum. Daarom de vraag aan de NIET Sonos rijders. Het is namelijk overdreven om een minder audiosysteem te bestempelen als 'slecht' omdat je zelf een premium installatie gekozen hebt.

Als het een beetje vol klinkt en je hoofd gaat automatisch mee met de muziek, dan is het goed ;) ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
bennoklever schreef op donderdag 6 maart 2025 @ 13:01:
Bedankt voor het antwoord.
Is inderdaad persoonlijk, maar ik vond het zelf in de auto bij de dealer al behoorlijk (goed) klinken. Voldoende bas en detail voor een muziekje in de auto.
Het probleem is echter dat meningen vaak enorm gekleurd zijn in een forum. Daarom de vraag aan de NIET Sonos rijders. Het is namelijk overdreven om een minder audiosysteem te bestempelen als 'slecht' omdat je zelf een premium installatie gekozen hebt.

Als het een beetje vol klinkt en je hoofd gaat automatisch mee met de muziek, dan is het goed ;) ...
Ook no even fyi, De Sonos optie wil alelen maar zeggen dat de het geluid in de auto "samen met Sonos engineers" getweaked is. Zijn volgens mij dezelfde speakers, alleen (andere) subwoofer. Er zitten dus geen Sonos speakers in de auto en je kan het dus bv ook niet bedienen met de Sonos app :-)
Dat gezegd hebbende, rijd al 3 jaar naar volle tevredenheid rond met Sonos en geen spijt van. geluid is prima, geen idee hoe de standaard audio klinkt.
Dit is iig beter dan in de nieuwe A6, waar ik wel standaard audio zou moeten nemen, de "betere" speakers zitten daar verstopt in een pakket van 4k :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 29-05 08:11

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

ik heb het Audi sound systeem (9VD), ben best kritisch en tevreden met het geluid in de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bennoklever
Dan ga ik er niet meer achteraan bellen ;), bedankt voor jullie input.
De Q4 was al besteld. Nu alleen nog een tijdje wachten (juli/augustus ivm huidige auto). Dat wordt genieten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
bennoklever schreef op vrijdag 7 maart 2025 @ 10:29:
Dan ga ik er niet meer achteraan bellen ;), bedankt voor jullie input.
De Q4 was al besteld. Nu alleen nog een tijdje wachten (juli/augustus ivm huidige auto). Dat wordt genieten!
als geluid niet zo belangrijk is zal het ook weinig uitnaken.
Voor mij speelt dat wel een rol, dus op de usb c stick heb ik alleen maar lossless audio bestanden staan (FLAC). Als je die afspeelt met het Sonos systeem klinkt het wel echt rijk en vol.
Speel ik daarna Spotify premium af (toch 320kbps) dan is het verschil goed hoorbaar.

Met name het laag klinkt voller en droger.
Daar waar nij mindere systemen het laag vaak hard en bonkig klinkt.
Wat vaak verward wordt met lekker en goed laag.

Het geluid met sonos is wat rijker en voller. Niet zo rustig als een echt premium audio systeem, maar het voldoet zeker.

Maar goed, als je er niet te zwaar aan tilt zal het Audi huismerk ook vast voldoen. 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennoklever
Er was een reden waarom ik het aan de rijders ZONDER Sonos vroeg.
Natuurlijk is geluid wel belangrijk, dat zie je ook aan de mening van de rijders hierboven. Echter de definitie van wat goed klinkt is voor bijvoorbeeld een auto anders dan een huiskamer (en ook per persoon verschillend).
Een auto wordt meestal rijdend gebruikt wat het geluid ‘vervuilt’. Daar kan zelfs een FLAC niets aan veranderen.
Persoonlijke ervaring van wat lekker klinkt door goed hoorbaar en vol te zijn hoeft niet per se audiofiel van aard te zijn. Ik ben geen audiofiel, maar vind het wel belangrijk dat het goed klinkt (in de termen van dolfg waarschijnlijk ‘aardig’, maar tja… toch Sonos als referentiekader).
Thuis mag het natuurlijk wel wat meer high end zijn, maar daar heb ik andere eisen. De auto heb ik nog een keer beluisterd en dat is goed (genoeg) om lekker te klinken. Even zelf luisteren is altijd aan te raden…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
bennoklever schreef op zaterdag 8 maart 2025 @ 07:47:
Er was een reden waarom ik het aan de rijders ZONDER Sonos vroeg.
Natuurlijk is geluid wel belangrijk, dat zie je ook aan de mening van de rijders hierboven. Echter de definitie van wat goed klinkt is voor bijvoorbeeld een auto anders dan een huiskamer.
Een auto wordt meestal rijdend gebruikt wat het geluid ‘vervuilt’. Daar kan zelfs een FLAC niets aan veranderen.
Persoonlijke ervaring van wat lekker klinkt door goed hoorbaar en vol te zijn hoeft niet per se audiofiel van aard te zijn. Ik ben geen audiofiel, maar vind het wel belangrijk dat het goed klinkt (in de termen van dolfg waarschijnlijk ‘aardig’, maar tja… toch Sonos als referentiekader).
Thuis mag het natuurlijk wel wat meer high end zijn, maar daar heb ik andere eisen. De auto heb ik nog een keer beluisterd en dat is goed (genoeg) om lekker te klinken. Even zelf luisteren is altijd aan te raden…
Gisteren de auto opgehaald en via Tidal (flac, hoge resolutie) een paar nummers gespeeld op normaal geluidsniveau (praten is nog mogelijk, je hoeft niet te schreeuwen). De normale audio klinkt gewoon goed. Met de MMI het geluid afgestemd op mijn behoefte (iets meer bas). En de bas is wel veel beter dan in de A4. Er was niets mis met de kwaliteit van de installatie van de A4 maar de Q4 is beter. Straks nog even proberen op een hoger volume (als ik alleen in de auto zit) ;) .

Edit: net ff op een hoger volume geprobeerd toen ik alleen met de auto weg was. Voor mij gewoon goed. Mooie bas, voldoende helderheid. Definitie kan beter, maar in de auto (al rijdend) is dat sowieso moeilijk te horen.

Overigens, de HUD is geweldig! Zeker met navigatie. Goed zeg!

[ Voor 9% gewijzigd door Theone098 op 08-03-2025 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q4Hamer
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 13-03 20:48
Iemand al een brief gehad over de terugroepactie / update regelapparaat remelektronica?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q4Hamer
  • Laatst online: 13-03 20:48
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zRbwfS4Idjp7NycjM0RS4Ib9-C4=/800x/filters:strip_exif()/f/image/qJLDsZWjgSC8riYYnTbcwQTP.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brink004
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 12-03 12:46
Afgelopen woensdag voor bandenwissel geweest, tevens klaarstaande softwareupdate uitgevoerd op verzoek dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SnowDude
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 28-05 15:07
Die brief zit vandaag bij mij in de bus als het goed is

All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayo JH
  • Laatst online: 26-05 05:46
Hallo Audi vrienden,

Ik ben erg geïnteresseerd in een Audi Q4 e-tron 40 Sportback 77 kWh. Bouwjaar December 2022.
Prachtige wagen, maar het enige wat me tegenstaat zijn de gereden km's, namelijk 42.500 km.
Is daar iets van te zeggen, is dat veel?

Graag hoor ik van jullie.
Groetjes Hayo

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Theone098
Is dat veel?

Voor een (elke) auto: nee, voor een ~2 jaar oude auto: ja (gemiddelde is 12.400 per jaar).

Ik vind het persoonlijk belangrijker dat de auto goed onderhouden is (dealer), dat de historie bekend is (wederom dealer), dat de auto er goed uit ziet (zegt iets over de vorige eigenaar) en of er schade is geweest.
Daarnaast: hoeveel rijd je zelf per jaar en hoe lang denk je daardoor probleemloos deze auto te kunnen rijden?
Stel je rijdt 12K km per jaar. Dan zit jij over 5 jaar pas op iets meer dan 100k km. Dat zou (bijna) elke auto probleemloos moeten kunnen halen tegenwoordig (onafhankelijk van het merk). Rijd je echter 20K km per jaar, dan zou een auto met iets minder km's (ceteris paribus) wellicht een betere optie zijn.
Nou richt ik mij op 100K km, dat is puur ter indicatie.

Kortom, het ligt er aan :+ .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Laatst online: 26-05 09:35
Qua onderhoud is het simpel, waarschijnlijk nog niets mee gebeurd tenzij hij net zijn onderhoud heeft gehad. Dit is immers pas na 2 jaar of 60k kilometers.

Ik heb er eentje uit okt 2022 en zit op 49k km's met voorlopig nog geen issues of uitval. Heb natuurlijk geen glazen bol maar zou je niet laten tegenhouden door de km stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolu
Woensdag mn Q4 ontvangen. Eerste paar kilometers erg fijn en mooie upgrade vanaf mn A1. Viel mij alleen op dat ik in de app geen remote control heb (deuren openen etc). Zit ook niet in functions store (zit nagenoeg niets in). Dit zat wel op mn A1... Klopt dat of moet ik iets anders instellen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:44
dolu schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 18:38:
Woensdag mn Q4 ontvangen. Eerste paar kilometers erg fijn en mooie upgrade vanaf mn A1. Viel mij alleen op dat ik in de app geen remote control heb (deuren openen etc). Zit ook niet in functions store (zit nagenoeg niets in). Dit zat wel op mn A1... Klopt dat of moet ik iets anders instellen?
Klopt, dat kan niet. Je kan alleen klimaat regelen, lokatie zien en evt zien of er deuren/ramen open zijn. De remote opties zijn een jaar of 4 geleden aangekondigd, dus zou er niet te snel op hopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emka09
  • Laatst online: 17-03 20:58
Ik ben even benieuwd of jullie een oplossing hebben voor het volgende. Eerder kon ik vanuit de my audi app een route aanmaken en doorsturen naar de auto. Wanneer ik nu een route aanmaak, heb ik nergens de optie om hem door te sturen. Ik heb de app al een keer verwijderd en gedownload maar dat heeft niet het gewenste effect. Iemand die een oplossing weet?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DrZNqVxt0CKS0I5GTFiJTLKiM5s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/tJScS1T6D0GqRSJ5d1B8j9mt.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3vadqu4FJA4k2JQsB4fHNHGmqNY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wOAJ8QEVvu2chgpXneglUuIC.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 47% gewijzigd door Emka09 op 14-03-2025 11:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Novadecasa
  • Laatst online: 14-03 14:33
Wat zijn jullie ervaringen met de ruimte op de achterbank om 3 kinderen mee te nemen?

Past het in de Q4 om een maxicosi en 2 autostoelen op de achterbank te plaatsen?

Ik ben opzoek naar een nieuwe leaseauto maar de auto moet ook geschikt zijn om de komende 4/5 jaar 3 kinderen mee te nemen achterin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
sbin schreef op donderdag 13 maart 2025 @ 21:12:
[...]

Klopt, dat kan niet. Je kan alleen klimaat regelen, lokatie zien en evt zien of er deuren/ramen open zijn. De remote opties zijn een jaar of 4 geleden aangekondigd, dus zou er niet te snel op hopen :)
Aangekondigd? Door wie? Was dat iets officieel? Of mondeling gezegd door de verkoper? :-)
Ik mis idd ook de remote lock/unlock, alsook de NFC digital key...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolu
NoFate schreef op zaterdag 15 maart 2025 @ 10:14:
[...]

Aangekondigd? Door wie? Was dat iets officieel? Of mondeling gezegd door de verkoper? :-)
Ik mis idd ook de remote lock/unlock, alsook de NFC digital key...
Erg bijzonder dat t niet op deze auto zit. Zoals gezegd, zelfs mn A1 had remote control...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Besparingen zeker? :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Emka09 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:35:
Ik ben even benieuwd of jullie een oplossing hebben voor het volgende. Eerder kon ik vanuit de my audi app een route aanmaken en doorsturen naar de auto. Wanneer ik nu een route aanmaak, heb ik nergens de optie om hem door te sturen. Ik heb de app al een keer verwijderd en gedownload maar dat heeft niet het gewenste effect. Iemand die een oplossing weet?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Knopje verzenden aanklikken toch? Dan verstuurt ie hem. En/of favoriet, dan slaat ie hem op bij je favorieten in de auto.
Of werken die knoppen niet meer bij jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CIyde
  • Registratie: Februari 2025
  • Laatst online: 17-03 22:40
NoFate schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:11:
[...]

Hmm, waar heb je de optie aan/af melden in de auto?? Dat zie ik niet als ik naar de gebruiker ga?
Als ik naar de gebruiker ga, dan zie ik de Key user staan, en er staat, laatst bijgewerkt, 2 dagen..

Wat die bij jouw dan weg uit de lijst? Zag je alleen guest staan?
Hier een oplossing voor gevonden? Bij mij wilt hij enkel bijwerken als ik naast of in de wagen ben…
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KcxadeUGhEyoIFhbav42-yF8C4E=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wyO2DwQBPng0tXv48VK0CHsg.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedg73
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 28-05 14:48
Hayo JH schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 14:33:
Hallo Audi vrienden,

Ik ben erg geïnteresseerd in een Audi Q4 e-tron 40 Sportback 77 kWh. Bouwjaar December 2022.
Prachtige wagen, maar het enige wat me tegenstaat zijn de gereden km's, namelijk 42.500 km.
Is daar iets van te zeggen, is dat veel?

Graag hoor ik van jullie.
Groetjes Hayo
heb er sinds december 2021 al 120 k opzitten (gemiddeld rij ik er rond de 40k per jaar)
nog geen enkel probleem mee gehad.

als ik jou was zou ik wel naar de banden kijken. ev slijten de banden sneller door het fanatiekere optrekken

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
CIyde schreef op maandag 17 maart 2025 @ 22:17:
[...]

Hier een oplossing voor gevonden? Bij mij wilt hij enkel bijwerken als ik naast of in de wagen ben…
[Afbeelding]
Werkt nu normaal hier, niks aan moeten doen eigenlijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jaapnoordhoff
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 18-03 20:21
Er vroeg iemand naar een goed bericht over de Q4.
Ik rij nu ruim 3 jaar in deze auto. Nul problemen!
Zeer tevreden. Alleen na 3 jaar gaat de app uit en er is niemand die dit zegt. Bellen naar de dealer levert een antwoord op ‘na drie jaar moet u betalen’. Voor een app die het vaak ook niet doet?
Van andere merken hoor je dit niet. Hoeveel dat kost? Wisten ze niet. Zelf uitgezocht en blijkt het iets meer dan 1 euro te kosten voor 2 jaar. Lachertje toch! Over de auto dus lof, maar erom heen minder. Nog zo een. Software updates hoor je niets over en kunnen al helemaal niet ‘over the air’. Moet je steeds voor naar de garage. Audi in ieder geval geen voorsprong in software!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Is er überhaupt een nieuwe software?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolu
Krijg sinds gisteren ineens geen toegang meer tot de waarschuwingen etc. Geeft bij ? aan dat ik afgemeld zou zijn in de auto. En bij verbinding staat gedeactiveerd. Niets gewijzigd en sta in auto en app gewoon als hoofdgebruiker. Iemand een idee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aBgt1Q6_CEyLaBMPzLcz_Fmsl-A=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SIiSwdfKZdP8UBnIURa0VdCn.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23:05
jaapnoordhoff schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 16:39:
Er vroeg iemand naar een goed bericht over de Q4.
Ik rij nu ruim 3 jaar in deze auto. Nul problemen!
Zeer tevreden. Alleen na 3 jaar gaat de app uit en er is niemand die dit zegt. Bellen naar de dealer levert een antwoord op ‘na drie jaar moet u betalen’. Voor een app die het vaak ook niet doet?
Van andere merken hoor je dit niet. Hoeveel dat kost? Wisten ze niet. Zelf uitgezocht en blijkt het iets meer dan 1 euro te kosten voor 2 jaar. Lachertje toch! Over de auto dus lof, maar erom heen minder. Nog zo een. Software updates hoor je niets over en kunnen al helemaal niet ‘over the air’. Moet je steeds voor naar de garage. Audi in ieder geval geen voorsprong in software!
Ik had Audi om coulance gevraagd om de gratis periode te verlengen omdat de software een jaar lang ruk was. Nou daar konden ze niet aan beginnen. Dus heb ik zelf die euro betaald. Ik mag nu weer een nieuwe leaseauto bestellen. En Audi komt gewoon niet in aanmerking. Dure euro is dat nu.
Pagina: 1 ... 135 136 Laatste

Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.