Penny wise, pound foolish is de Engels uitdrukking. Maar voor 1 euro doe ik niet moeilijk 😞 .marcelmg2 schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 00:53:
[...]
Ik had Audi om coulance gevraagd om de gratis periode te verlengen omdat de software een jaar lang ruk was. Nou daar konden ze niet aan beginnen. Dus heb ik zelf die euro betaald. Ik mag nu weer een nieuwe leaseauto bestellen. En Audi komt gewoon niet in aanmerking. Dure euro is dat nu.
Voor zover ik weet niet, maar wel een terugroepactie voor oudere Q4's waar ze software updaten voor het aansturen van de (hand)rem.NoFate schreef op dinsdag 18 maart 2025 @ 20:20:
Is er überhaupt een nieuwe software?
Voor recente Q4's niet nodig. Ik weet niet precies om welke modeljaren het gaat, maar voor 2024 en 2025 MJ is de terugroepactie niet nodig blijkbaar.
Ik probeerde vanmorgen thuis m’n Q4 op te laden. Auto ontgrendeld, laadklep open maar het blijkt dat de vergrendelingspin niet wordt ingetrokken. Oftewel, ik kan de laadkabel er niet inkrijgen. Heb al een keer vergrendeld/ontgrendeld maar dat lijkt geen indruk te maken. Is dit een bekend issue?
Het is hier misschien al eerder gevraagd, maar ik kon het met een zoekactie niet direct vinden.
Het is hier misschien al eerder gevraagd, maar ik kon het met een zoekactie niet direct vinden.
Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
2x snel achter elkaar op de ontgrendeling gedrukt? Anders handmatig via kabeltje in achterbak.Wilde schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 08:45:
Ik probeerde vanmorgen thuis m’n Q4 op te laden. Auto ontgrendeld, laadklep open maar het blijkt dat de vergrendelingspin niet wordt ingetrokken. Oftewel, ik kan de laadkabel er niet inkrijgen. Heb al een keer vergrendeld/ontgrendeld maar dat lijkt geen indruk te maken. Is dit een bekend issue?
https://support.audi.nl/a...ppelen-noodprocedure-audi
Is door (hard!) aan het kabeltje te sjorren uiteindelijk gelukt. Binnenkort maar even langs de garage. ThanksTheone098 schreef op woensdag 26 maart 2025 @ 09:46:
[...]
2x snel achter elkaar op de ontgrendeling gedrukt? Anders handmatig via kabeltje in achterbak.
https://support.audi.nl/a...ppelen-noodprocedure-audi
Specs: 9800X3D, RTX 5080, 64GB, VR: Pimax Crystal-Light
Misschien ligt het aan mij / mijn auto, maar wat is de lane assistent bij de Q4 irritant. Als je al in de buurt komt van een witte lijn begint deze al te piepen / in te grijpen. Of is dat in / af te stellen?
Heb al veel auto's uit de VAG groep gehad / gereden met dit syteem (Golf, Tiguan, Octavia, Enyaq) en daar werkte het stukken beter.
Ja, ik weet dat je het met een (lange) druk op de knop uit kan zetten, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn van dit systeem?
Heb al veel auto's uit de VAG groep gehad / gereden met dit syteem (Golf, Tiguan, Octavia, Enyaq) en daar werkte het stukken beter.
Ja, ik weet dat je het met een (lange) druk op de knop uit kan zetten, maar dat kan toch niet de bedoeling zijn van dit systeem?
Ik erger me er ook aan, vooral "stuur vastnemen" melding!!! Ben het kotsbeu_Chris_ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 10:00:
Misschien ligt het aan mij / mijn auto, maar wat is de lane assistent bij de Q4 irritant. Als je al in de buurt komt van een witte lijn begint deze al te piepen / in te grijpen. Of is dat in / af te stellen?
En dan met name wanneer er eigenlijk niets aan de hand is, en je het stuur gewoon met beide handen stevig vast hebtNoFate schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 13:07:
[...]
Ik erger me er ook aan, vooral "stuur vastnemen" melding!!! Ben het kotsbeu)
ik ga eens passeren bij de garage, om te vragen of de gevoeligheid niet kan aagepast worden
ook die knoppen op het stuur zijn irritant, als ik draai, dan kom ik vaak met mijn handpalm daar tegen, met als gevolg dat mijn boordcomputer in een totaal ander scherm zit
Hopelijjk kan die sensetivity uit, zodat het alleen maar "druktoetsen" worden
ook die knoppen op het stuur zijn irritant, als ik draai, dan kom ik vaak met mijn handpalm daar tegen, met als gevolg dat mijn boordcomputer in een totaal ander scherm zit
Hopelijjk kan die sensetivity uit, zodat het alleen maar "druktoetsen" worden
keep me posted! alles kan, maar ze moeten het gewoon willen_Chris_ schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 14:59:
Ah, ik ben dus niet de enige![]()
Ik ga ook eens even polsen of daar wat aan te doen is.
Ik ben nu in de markt voor een tweedehands elektrische auto. In eerste instantie had ik mijn oog laten vallen op een >2021 e-Tron 55. (Na April 2021 vanwege het motoren probleem daarvoor). Maar nu ik er in heb gereden vond ik (en vooral mijn vrouw…) hem toch wel erg groot, en buiten de wintersport en zomervakantie heb ik daar eigenlijk niet zo veel aan. Kinderen zijn 4 en 6, dus niet veel troep meer qua wagens, en verder nemen ze zelf ook niet veel ruimte in.
Toen dacht ik, waarom niet een maatje kleiner en dan voor een Q4 e-tron 40 gaan. Dan bespaar ik nog wat geld ook. Echter viel dat laatste nogal tegen. Of het nu een >2021 e-tron 55 of Q4 40 is; mijn budget (40k-45k) gaat er redelijk aan op met niet teveel KM (<70k) en niet te mager uitgevoerd qua opties.
Het is de keuze tussen een (in mijn ogen) mooiere en luxere e-Tron, ten opzichte van een wat praktischere q4 (handzamer in de stad en iets hogere range).
Ben erg benieuwd of er mensen in dit topic zijn die voor een soortgelijke keuze hebben gestaan? En wat uiteindelijk de afweging was bij jullie?
Toen dacht ik, waarom niet een maatje kleiner en dan voor een Q4 e-tron 40 gaan. Dan bespaar ik nog wat geld ook. Echter viel dat laatste nogal tegen. Of het nu een >2021 e-tron 55 of Q4 40 is; mijn budget (40k-45k) gaat er redelijk aan op met niet teveel KM (<70k) en niet te mager uitgevoerd qua opties.
Het is de keuze tussen een (in mijn ogen) mooiere en luxere e-Tron, ten opzichte van een wat praktischere q4 (handzamer in de stad en iets hogere range).
Ben erg benieuwd of er mensen in dit topic zijn die voor een soortgelijke keuze hebben gestaan? En wat uiteindelijk de afweging was bij jullie?
Heel persoonlijk natuurlijk. Toen ik mocht kiezen (lease) lag mijn voorkeur bij een volledig uitgeruste Enyaq 80x (completer uitgerust voor ongeveer 5000 euro minder). Die kon eind 2021 tijdelijk niet besteld worden, vanwege een vol orderboek voor 2022 (dat meldde de dealer toen). Omdat ook de Q4 een hele lange levertijd zou hebben, heb ik eventjes overwogen een offerte te laten maken voor voorraad Etron 55. Die werd toen aangeboden voor minder dan de door mij te bestellen Q4 45 quattro. Maar duurde niet lang: ik vond de Etron "te dik" ofwel teveel "kijk mij eens met mijn dikke Audi". Het feit dat mijn voorkeur bij een Skoda lag, geeft al aan dat ik de auto niet als statussymbool kies. Dus nogmaals persoonlijk. Puur technisch gezien is de Q4 beter qua efficiëntie (daarmee hogere actieradius), maar wordt de Etron door velen als comfortabeler beschouwd. De Q4 niet met sportonderstel nemen, tenzij je van heel stugge vering houdt.Don Quijote schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:47:
Je kunt het ook gewoon permanent uit zetten met een obdeleven ofzoNoFate schreef op donderdag 27 maart 2025 @ 20:48:
[...]
keep me posted! alles kan, maar ze moeten het gewoon willen
dat denk ik niet, odbeleven is zeer beperkt op de Q4 , is amper iets voorMsts schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 09:56:
[...]
Je kunt het ook gewoon permanent uit zetten met een obdeleven ofzo
Ik weet het wel zeker want ik heb het zelf aangepast naar laatste status, dus als je het uit zet blijft hij uit en niet weer automatisch aan bij opnieuw starten. Heb ik volgens mij al eerder eens gepost in deze groep.
Msts schreef op maandag 31 oktober 2022 @ 14:02:
Uitzetten Privacy Popup (via OBDeleven dongle en app) bij starten van de auto:
1) Start de auto
2) Zorg dat de popup in beeld staat
3) voer onderstaande stappen uit:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zoeken naar RSE_function_Configuration en onderstaande adaptation kiezen:
[Afbeelding]
Laatste 2 opties in de lijst aanpassen naar waardes in de foto.
Dit opslaan.
Als het goed is verdwijnt dan de popup meteen.
Weer uit de module gaan in de app , de auto verlaten en op slot doen. Zou nu niet meer moeten verschijnen bij opnieuw starten.
Voor het onthouden van de lane assist setting :
Module A5 --> Long coding --> configuration_for_lane_departure_warning_kl15 --> last_setting
Opslaan.
Zijn er meer die na de iPhone update van gister 18.4 in de Q4 een foutmelding krijgen bij het draadloos verbinden voor CarPlay.
Bedraad werkt het wel.
Bedraad werkt het wel.
Eén van de dingen die je kan aanpassen is inderdaad dat Lane Keep Assist standaard uit staat, bij starten van de auto. Heeft een collega een keer bij mij aangepast. Maar na een onderhoudsbeurt bij de dealer was deze setting (uiteraard) weer gewist. Daarna niet meer de moeite genomen het weer aan te passen...NoFate schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:04:
[...]
dat denk ik niet, odbeleven is zeer beperkt op de Q4 , is amper iets voor
ik vind de lane keep assist wel handig, maar alleen is hij gewoon te gevoelig, te snel denkt hij dat ik mijn stuur los heb, terwijl dat niet het geval isMetaalMan schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:42:
[...]
Eén van de dingen die je kan aanpassen is inderdaad dat Lane Keep Assist standaard uit staat, bij starten van de auto. Heeft een collega een keer bij mij aangepast. Maar na een onderhoudsbeurt bij de dealer was deze setting (uiteraard) weer gewist. Daarna niet meer de moeite genomen het weer aan te passen...
Inderdaad, ik ervaar juist hetzelfde met de Q4.NoFate schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 12:29:
[...]
ik vind de lane keep assist wel handig, maar alleen is hij gewoon te gevoelig, te snel denkt hij dat ik mijn stuur los heb, terwijl dat niet het geval is
Mijn vorige wagen (VW Arteon) had een veel betere lane assist en heeft me nooit valselijk beschuldigd van het rijden zonder handen aan het stuur.
nog 4 jaar te gaanMr.Veng schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 14:19:
[...]
Inderdaad, ik ervaar juist hetzelfde met de Q4.
Mijn vorige wagen (VW Arteon) had een veel betere lane assist en heeft me nooit valselijk beschuldigd van het rijden zonder handen aan het stuur.
Bwa, ik mag eigenlijk totaal niet klagen hoor, ik vind de Q4 echt wel een prettige wagen.
Er zijn alleen van die gekke dingen zoals die overgevoelige lane assist en de claxon van een klein auto'tje.
Ik heb daar ook last van. Gelukkig werkt bedraad wel, ben benieuwd hoe snel dit opgelost wordt.Mbeen1 schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 11:38:
Zijn er meer die na de iPhone update van gister 18.4 in de Q4 een foutmelding krijgen bij het draadloos verbinden voor CarPlay.
Bedraad werkt het wel.
Al geprobeerd om even te ontkoppelen om vervolgens weer te koppelen?
Ik rijd de E-tron 55 en los van het verbruik rijdt deze heerlijk. Ruimte valt volgens mij wel wat mee maar ik ben dan ook bijna 2 meter. Jammer dat er geen software updates meer uitkomen voor deze auto aangezien ik vooral in de winter veel last heb van de sensoren die even een paar minuten offline gaan zonder goede reden(Front assist noem ik het maar even).Don Quijote schreef op zaterdag 29 maart 2025 @ 09:47:
Ik ben nu in de markt voor een tweedehands elektrische auto. In eerste instantie had ik mijn oog laten vallen op een >2021 e-Tron 55. (Na April 2021 vanwege het motoren probleem daarvoor). Maar nu ik er in heb gereden vond ik (en vooral mijn vrouw…) hem toch wel erg groot, en buiten de wintersport en zomervakantie heb ik daar eigenlijk niet zo veel aan. Kinderen zijn 4 en 6, dus niet veel troep meer qua wagens, en verder nemen ze zelf ook niet veel ruimte in.
Naar mijn weten werkt dit niet meer vanaf model 2024, op mijn 2025 Q4 heb ik het nog niet voor elkaar gekregen. Ook niet met de one click opties in OBDeleven. Heeft te maken met SFD2 protection lees ik.Msts schreef op dinsdag 1 april 2025 @ 10:16:
Ik weet het wel zeker want ik heb het zelf aangepast naar laatste status, dus als je het uit zet blijft hij uit en niet weer automatisch aan bij opnieuw starten. Heb ik volgens mij al eerder eens gepost in deze groep.
Exact hetzelfde hier.CL9 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:51:
Sinds vanochtend werkt mijn app niet naar behoren. Ik kan niet meer zien hoe ver die is met laden. Anderen ook last van?
[Afbeelding]
Kan iemand mij vertellen of een regensensor altijd standaard is op de Q4 etron? Ik ga er wel vanuit maar in een advertentie van een Q4 waar ik naar kijken staat de regensensor niet vermeld en als ik een VIN check doe wordt hij ook niet apart genoemd. Kan het verder eigenlijk nergens vinden. Bedankt.
Worden er nog auto's geproduceerd zonder regensensor?MJM88 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:49:
Kan iemand mij vertellen of een regensensor altijd standaard is op de Q4 etron? Ik ga er wel vanuit maar in een advertentie van een Q4 waar ik naar kijken staat de regensensor niet vermeld en als ik een VIN check doe wordt hij ook niet apart genoemd. Kan het verder eigenlijk nergens vinden. Bedankt.
Aan de andere kant, bij Audi weet je nooit of het standaard op zit.
En daarnaast nog een vraag, ik begrijp dat audi steeds meer met opties als abonnement heeft, maar dat dat op de q4 nog niet van toepassing is (in ieder geval de '21 '22 waar ik naar zit te kijken?) Weet iemand hoe dat zit?
Volgens mij inderdaad standaard. Zit er bij op en wordt (ook) niet apart benoemd in de uitrusting in de Audi app.MJM88 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 16:49:
Ik kreeg gisteren hetzelfde. Vandaag weer okCL9 schreef op woensdag 2 april 2025 @ 14:51:
Sinds vanochtend werkt mijn app niet naar behoren. Ik kan niet meer zien hoe ver die is met laden. Anderen ook last van?
[Afbeelding]
Bij mijn Q4 Advanced dec 2023 zat in ieder geval 3 jaar Audi Connect inbegrepen, daaronder valtMJM88 schreef op donderdag 3 april 2025 @ 18:11:
En daarnaast nog een vraag, ik begrijp dat audi steeds meer met opties als abonnement heeft, maar dat dat op de q4 nog niet van toepassing is (in ieder geval de '21 '22 waar ik naar zit te kijken?) Weet iemand hoe dat zit?
Audi Connect remote & Control
- Parkeerlocatie inzien
- Voertuigstatusrapport
- Openen / sluiten van de portieren
- Afstandbediening interieurvoorverwarming (indien de auto hierover beschikt)
Audi connect navigatie & infotainment
- Parkeerinformatie
- Verkeersinformatie online
- online points of interest
- weer informatie
- online nieuws
Verder kan ik nog kiezen in de Audi Functions Store voor
- Automatische airconditioning met twee zones (€7 per maand/ €73 per jaar)
- Audi virtual cockpit plus (€3 per maand / €31 per jaar)
En verschillende thema's in de thema store voor €12-15.
Dat openen en sluiten van deuren werkt niet op q4martinkleppe schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 15:59:
[...]
Bij mijn Q4 Advanced dec 2023 zat in ieder geval 3 jaar Audi Connect inbegrepen, daaronder valt
Audi Connect remote & Control
- Parkeerlocatie inzien
- Voertuigstatusrapport
- Openen / sluiten van de portieren
- Afstandbediening interieurvoorverwarming (indien de auto hierover beschikt)
Audi connect navigatie & infotainment
- Parkeerinformatie
- Verkeersinformatie online
- online points of interest
- weer informatie
- online nieuws
Verder kan ik nog kiezen in de Audi Functions Store voor
- Automatische airconditioning met twee zones (€7 per maand/ €73 per jaar)
- Audi virtual cockpit plus (€3 per maand / €31 per jaar)
En verschillende thema's in de thema store voor €12-15.
Zou ooit mogelijks nog komen?dolu schreef op zaterdag 5 april 2025 @ 18:16:
[...]
Dat openen en sluiten van deuren werkt niet op q4
Zal toch wel?
Als BMW het lukt via de app om de deuren te openen en sluiten van een 3 serie uit 2014 zal Audi dat toch ook wel lukken 11 jaar verder?
Voorsprong door techniek
Ja, maar ik bedoel met de huidige modellen, of het ooit komt met een software update...MLLL schreef op zondag 6 april 2025 @ 22:11:
[...]
Zal toch wel?
Als BMW het lukt via de app om de deuren te openen en sluiten van een 3 serie uit 2014 zal Audi dat toch ook wel lukken 11 jaar verder?
Voorsprong door techniek
Heeft hier iemand ook last van het probleem dat de accubesparingsfunctie niet uitgeschakeld kan worden? Ik kan mijn auto niet meer tot 100% opladen. De app geeft aan dat het uitgeschakeld is, maar laden gaat maar tot 80%. In de auto kan ik ook niks wijzigen.
Ik heb hier ook last van. Is een bekend (software)probleem bij Audi en advies van de dealer (wat helaas te laat was) is om die functie niet aan te zetten. Mij werd verteld dat de update Q1 2025 beschikbaar zou komen, maar die is nog steeds niet beschikbaar.HKnoodle schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:00:
Heeft hier iemand ook last van het probleem dat de accubesparingsfunctie niet uitgeschakeld kan worden? Ik kan mijn auto niet meer tot 100% opladen. De app geeft aan dat het uitgeschakeld is, maar laden gaat maar tot 80%. In de auto kan ik ook niks wijzigen.
Ik wacht al sinds december 2024 op de oplossing, maar sinds februari laad mijn auto weer tot 100%. Ik heb echt geen idee waarom, gebeurde uit het niets. De functie laaddoel kan ik niet aanpassen dus stop ik de laadsessie vanzelf als die niet 100% hoeft. De accubespaarfunctie ga ik niet aanzetten…
Ik was afgelopen week bij de dealer voor een bandenwissel. En werd toen halverwege de dag gebeld dat er nog een terugroepactie open stond. Q4 uit november 2024. Iets met het nood systeem o.d.h2s schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 19:52:
[...]
Voor zover ik weet niet, maar wel een terugroepactie voor oudere Q4's waar ze software updaten voor het aansturen van de (hand)rem.
Voor recente Q4's niet nodig. Ik weet niet precies om welke modeljaren het gaat, maar voor 2024 en 2025 MJ is de terugroepactie niet nodig blijkbaar.
Kon ook niet vinden op RDW omtrent een terugroepactie actie voor mijn auto.
Sindsdien kan ik eindelijk inloggen met mijn myaudi account in de audi (kon vanaf het begin niet, en heb dus nooit de app kunnen gebruiken) of het verband heeft met elkaar weet ik niet, maar ik ben er blij mee haha.
net even geprobeerd en bij mijn Q4 2025 werkt dit. Eerst in de app de besparingsfunctie uitgezet en toen kon ik in de auto een ander percentage instellen (100%).CL9 schreef op maandag 7 april 2025 @ 12:15:
[...]
Ik heb hier ook last van. Is een bekend (software)probleem bij Audi en advies van de dealer (wat helaas te laat was) is om die functie niet aan te zetten. Mij werd verteld dat de update Q1 2025 beschikbaar zou komen, maar die is nog steeds niet beschikbaar.
Ik wacht al sinds december 2024 op de oplossing, maar sinds februari laad mijn auto weer tot 100%. Ik heb echt geen idee waarom, gebeurde uit het niets. De functie laaddoel kan ik niet aanpassen dus stop ik de laadsessie vanzelf als die niet 100% hoeft. De accubespaarfunctie ga ik niet aanzetten…
Bedankt voor het delen en meedenken. Helaas staat die bij mij al uit. Als ik via de app iets met laaddoelstellingen of timer wil doen, staat er al een foutmelding ‘actualiseren is mislukt’. Dealer zegt dat de oplossing een software update is.Theone098 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 11:58:
[...]
net even geprobeerd en bij mijn Q4 2025 werkt dit. Eerst in de app de besparingsfunctie uitgezet en toen kon ik in de auto een ander percentage instellen (100%).
Heeft iemand een idee wat de gemiddelde levertijden tegenwoordig zijn van een Audi Q4 e-tron?
[ Voor 6% gewijzigd door AV1989 op 09-04-2025 14:21 ]
Mijne eind december besteld, half maart geleverd. Dus zeg 2-3 maanden. Wel zonder warmtepomp of panoramadak.AV1989 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:20:
Heeft iemand een idee wat de levertijden tegenwoordig zijn van een Audi Q4 e-tron?
O thanks. Dat zou mooi uitkomen. Er is enigzins haast bij.dolu schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:22:
[...]
Mijne eind december besteld, half maart geleverd. Dus zeg 2-3 maanden. Wel zonder warmtepomp of panoramadak.
Ik wilde in eerste instantie een 45 nemen, maar er is nu sinds gisteren ook een 40 beschikbaar. Voordeel is dat ik die met veel meer opties kan aankleden, maar wellicht heeft de 40 ook een langere levertijd. Lastig
Bij mij ging het om de 45 quattro. De 40 zou sowieso voor mij te weinig range hebben. Ook al zijn meer opties altijd goed 😅AV1989 schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:33:
[...]
O thanks. Dat zou mooi uitkomen. Er is enigzins haast bij.
Ik wilde in eerste instantie een 45 nemen, maar er is nu sinds gisteren ook een 40 beschikbaar. Voordeel is dat ik die met veel meer opties kan aankleden, maar wellicht heeft de 40 ook een langere levertijd. Lastig
Kan mij wel voorstellen dat ze wachten tot er eerst een boel orders binnen zijn en dat levertijd voor dat vernieuwde type dus langer kan zijn...
Ja de range van de 40 is bij mij alleen een dingetje als we op zomervakantie gaan, maar ach, dan maar een keer extra laden..dolu schreef op woensdag 9 april 2025 @ 14:40:
[...]
Bij mij ging het om de 45 quattro. De 40 zou sowieso voor mij te weinig range hebben. Ook al zijn meer opties altijd goed 😅
Kan mij wel voorstellen dat ze wachten tot er eerst een boel orders binnen zijn en dat levertijd voor dat vernieuwde type dus langer kan zijn...
Hier kan ik het alleen maar mee eens zijn; wat een draak is dat zeg! Hoe vaak ik al storing heb gehad doordat je handelingen 'te snel' uitvoert! Noodlaadprocdures, storing aandrijving, storing bandenmeetsysteem, storing zicht etc etc. Even uitstappen, auto sluiten en openen en alles werkt weer. Poeh poeh.NoFate schreef op woensdag 9 april 2025 @ 17:33:
Dat ze maar eens snel uitkomen met een software update :-)
Heeft iemand ervaring met de impact op het verbruik van een dakkoffer op de snelweg in de zomer met de Q4?
Enkel ervaring met in de winter en het verbruik steeg met 50% bij vriestemperatuur!JeeJee100 schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:33:
Heeft iemand ervaring met de impact op het verbruik van een dakkoffer op de snelweg in de zomer met de Q4?
Oef, en in de winter is het al niet best op de snelweg in mijn ervaringFonny schreef op maandag 21 april 2025 @ 17:41:
[...]
Enkel ervaring met in de winter en het verbruik steeg met 50% bij vriestemperatuur!
Mijn ervaring met dakkoffer in de zomer en winter zijn prima. 2x in de zomer naar Kroatië en 3x in de winter naar Oostenrijk geweest met een dakkoffer, volle belading en 5 personen. Waar het kan rij ik 140 km/u, en gemiddeld boven de 100 km/h.JeeJee100 schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:33:
Normaal verbruik in Nederland: 21,9 kWh/100km (67600, 69km/h)
Zomer met dakkoffer: 25,4 kWh/100km (1347km, 106km/h)
Winter met dakkoffer: 26,9 kWh/100km 860km, 103km/h)
Mijn normaal verbruik ligt relatief hoog, met 20’ wielen en pittige rijstijl.
Dakkoffer kost je ongeveer +3kWh/100km op de snelweg (cruise control op 130km/uur). In mijn geval 25,5kWh/100km t.o.v. 22,2 kWh/100km zonder.JeeJee100 schreef op zondag 20 april 2025 @ 09:33:
Voor mijn paasvakantie heb ik een koffer voor op de trekhaak gehuurd (towbox), deze heeft amper invloed op het verbruik. Je bent dan wel de achteruitrijcamera kwijt, dus uitkijken als je achteruit inparkeert bij een laadpaal
Heeft iemand ervaring met het loshalen van het linker binnen paneel van de kofferbak?
Ik ben bezig met het inbouwen van mijn trekhaak en in de handleiding staat heel simpel dat je dat paneel er uit trekt, maar ik heb het gevoel dat de rugleuning in de weg zit.
Ik ben bezig met het inbouwen van mijn trekhaak en in de handleiding staat heel simpel dat je dat paneel er uit trekt, maar ik heb het gevoel dat de rugleuning in de weg zit.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Even een vraagje over de grill aan de voorkant..
Zijn hier Q4 Avanced edition rijders die de auto in het zwart hebben en het optiekpakket zwart erbij hebben genomen? Of hebben jullie de grill bewust zilver gelaten? Ik twijfel of ik de grill in het zilver laat zoals die standaard is of juist zwart maak (maar misschien is die dan te zwart). Ik heb beide nog niet in het echt kunnen zien, dus mochten jullie foto’s of ervaringen willen delen graag.
Zijn hier Q4 Avanced edition rijders die de auto in het zwart hebben en het optiekpakket zwart erbij hebben genomen? Of hebben jullie de grill bewust zilver gelaten? Ik twijfel of ik de grill in het zilver laat zoals die standaard is of juist zwart maak (maar misschien is die dan te zwart). Ik heb beide nog niet in het echt kunnen zien, dus mochten jullie foto’s of ervaringen willen delen graag.
Morgen even een proefrit maken in de 45 Quattro S edition, vorige week in een 45 Advanced gereden. Dat was ook een prima auto maar ik miste een panoramadak en wat opties. Nu heb ik een mooie gevonden met panoramadak en warmtepomp, en slechts een klein jaartje oud. Al met al een mooie auto, maar best wel prijzig uiteraard. Het valt me wel op dat de achterpassagiers geen ventilatie hebben, en blijkbaar ook geen middenarmsteun. Toch wel karig voor zo’n dure auto…
Verder hoorde ik mijn vrouw nog wel wat klagen dat de hoofdsteun niet aangepast kan worden, met haar lengte (1,88m) raakt ze de hoofdsteun in een vervelende houding. Meer mensen daar last van?
Mijn shortlist voor een EV wordt kleiner, de Q4 staat nu bovenaan, vlak daarna een Ford Explorer (toch veel meer opties voor veel minder geld), en ook de Cupra Tavascan staat nog op de lijst. Moeilijke keuzes
Verder hoorde ik mijn vrouw nog wel wat klagen dat de hoofdsteun niet aangepast kan worden, met haar lengte (1,88m) raakt ze de hoofdsteun in een vervelende houding. Meer mensen daar last van?
Mijn shortlist voor een EV wordt kleiner, de Q4 staat nu bovenaan, vlak daarna een Ford Explorer (toch veel meer opties voor veel minder geld), en ook de Cupra Tavascan staat nog op de lijst. Moeilijke keuzes
Inderdaad...
Ventilatie achterin is een aparte optie, net als de middenarmsteun achter.Roy schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:02:
Morgen even een proefrit maken in de 45 Quattro S edition, vorige week in een 45 Advanced gereden. Dat was ook een prima auto maar ik miste een panoramadak en wat opties. Nu heb ik een mooie gevonden met panoramadak en warmtepomp, en slechts een klein jaartje oud. Al met al een mooie auto, maar best wel prijzig uiteraard. Het valt me wel op dat de achterpassagiers geen ventilatie hebben, en blijkbaar ook geen middenarmsteun. Toch wel karig voor zo’n dure auto…
Wat betreft de voorstoelen, ik heb er een soort haat-liefde verhouding mee. Ze zitten prima, maar je nek komt soms in een vreemde houding. Ik heb ook een tijdje een extra nekkussen gebruikt, maar dat was het ook niet. Overigens komt dat volgens mij meer omdat al die fabrikanten hun stoelen overdreven whiplash proof maken tegenwoordig. In mijn vorige Tesla had ik er ook last van. De neksteun lijkt te ver naar voren te komen.
Achterin geen ventilatie (los vakje dus) betekent dat ze de 3-zone klimaat optie niet hebben aangevinkt. Erg jammer en ziet er idd heel erg cheap uit achterin. Achterin geen middensteun heb ik ook, was in het begin geloof ik niet mogelijk met standaard bekleding, tegenwoordig kun je dat wel los selecteren. Maar dat mis je niet echt.Roy schreef op vrijdag 9 mei 2025 @ 23:02:
Ik ben 1.94 en heb geen enkel probleem met de sportstoelen. Zit er helemaal prima in en raak de hoofdsteun ook goed. Dus heb die ervaring totaal niet.
Ik vond de Tavascan ook mooi, maar knap af op de stoelen die geen verlengd zitstuk hebben en dat lelijke VW scherm wat zomaar in het interieur gesmeten is. Bij de Q4 is dat veel mooier gemaakt mi.
Heb hem nu bijna 4 jaar, vervangende Polestar 4 is besteld, maar al die tijd met zeer veel plezier gereden in de Q4. Heerlijke auto, als je je over de Audi (ontbrekende) optie carrousel en "premium opslag" heen kan zetten.
Iemand toevallig verstand van de apple carplay/android aut?
Ik heb nu een Q4 uit Duitsland laten halen, en deze zou android auto/apple carplay moeten hebben. Alleen nu heb ik de auto met de telefoon verbonden, maar ik heb nergens in het menu een android auto of carplay icoontje. Nu heb ik net bij een kennis van me gezien dat die dat dan wel gewoon ertussen heb staan (in het home menu en in het linkerrijtje).
Kan het zijn dat de advertentie dan niet klopt en het er niet op zit of is het een standaard functie? Lijkt mij wel voor zoiets basaals maar je weet het tegenwoordig niet.
Hopelijk kan iemand helpen, bedankt alvast!
Ik heb nu een Q4 uit Duitsland laten halen, en deze zou android auto/apple carplay moeten hebben. Alleen nu heb ik de auto met de telefoon verbonden, maar ik heb nergens in het menu een android auto of carplay icoontje. Nu heb ik net bij een kennis van me gezien dat die dat dan wel gewoon ertussen heb staan (in het home menu en in het linkerrijtje).
Kan het zijn dat de advertentie dan niet klopt en het er niet op zit of is het een standaard functie? Lijkt mij wel voor zoiets basaals maar je weet het tegenwoordig niet.
Je kunt de telefoon koppelen aan MMI via BT of voor Apple Carplay. Ik denk dat jij de telefoon via BT hebt gekoppeld. Dan krijg je geen Apple Carplay. Probeer de telefoon los te koppelen van BT en gebruik de verbindingsmanager om Apple Carplay te gebruiken.MJM88 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 23:12:
Het is of het een (BT) of het ander (CarPlay). Lukt het niet, RTFM
Oh ja, schijnbaar is het mogelijk om geen Android Auto / Carplay te hebben (of als FoD): https://support.audi.nl/a...audi-smartphone-interface
[ Voor 7% gewijzigd door Theone098 op 12-05-2025 11:02 ]
Alle reparaties onder garantie of moest je er flink voor betalen?Chirezza schreef op donderdag 10 oktober 2024 @ 09:51:
Ik heb zelf nog geen problemen gehad met een lekke airco maar heb toch maar eens de onderhoudshistorie uitgeschreven. Voor de volledigheid, ik heb mijn Q4 35 nu iets meer dan 3 jaar en heb er 82,000km mee gereden:
2022:2023:
- 16-03: 2x melding "elektrische storing zoek garage op", codes gewist geen verklaring voor gevonden
- 16-03: Kraak aan voorzijde auto bij nemen van drempels, versleten rubber bij draagarm (na 10,000 kilometer)
- 01-04: Problemen met afstelling koplampen (te hoog)
- 20-04: Problemen met snel laden, komt nooit boven 62.5kWh (precies de helft van de maximale 125 voor een 35). Garage geeft aan geen fix voor, wacht op update naar 3812
2024:
- 26-06: gasveer kofferbak vervangen
- 26-06: motortje laadklep vervangen, kort daarvoor opengebroken door wegenwacht ivm niet meer openen
- 26-06: Controle hoogvoltaccu (terugroepactie?)
- 26-06 en 27-06: update naar 3812 - eindelijk app-connectiviteit en voorverwarmen
- 18-09: Blower voorruitverwarming blaast niet op vol vermogen, softwarereset uitgevoerd
Naast de bandenwissels 2 keer per jaar heb ik inmiddels aardig wat bezoekjes gebracht aan de grage. Ik wordt iedere keer keurig geholpen maar baal er wel van dat ik er zo vaak geweest ben met een nieuw geleverde auto in 3 jaar tijd...
- 05-04: Uitlijning, last van scheefstaand stuur
- 02-10: Motortje laadklep voor de tweede keer ontvangen, wederom opengebroken door wegenwacht
- 02-10: Diagnose waterlekkage bij binnenspiegel
- 18-11 (staat gepland): Voorruit wordt vervangen ivm lekkage binnenspiegel, mogelijk ook sensoren achter de ruit indien beschadigd door lekkage
Ik moet binnenkort langsgaan voor niet werkende parkeersensoren, radar (achter audi logo) en achterklep die niet goed omhoog blijft.
Heeft iemand dat laatste zelf vervangen? Was dat makkelijk?
Dan heb je het niet en moet het achteraf aangeschaft / geactiveerd worden. Best prijzig.MJM88 schreef op zondag 11 mei 2025 @ 23:12:
http://tweakers.net/gallery/103719/sys.
Ga testrijden met een Q4...
Zijn er nog vervelende zaken die ik mag weten:
- ACC met 5 omhoog tot 80 en per 10 onhoog >80 (niet per 1 mogelijk)
- Lane assist heel gevoelig
- Stuur moet je heel goed vasthouden tijdens gebruik assist systemen
- Touch op stuur (bijna alle EV's tegenwoordig)
- auto kan niet geopend/vergrendeld worden in de app
Vragen:
- Heb je pijlen navigatie in HUD bij Android auto?
- Q4 gebruikt Google data, kloppen de snelheidslimieten redelijk? Kan je die ook overnemen via ACC?
- kan je de snelheidswaarschuwing snel afzetten? (shortcut/knop?)
Vragen:
- Q4 gebruikt Google data, kloppen de snelheidslimieten redelijk? Kan je die ook overnemen via ACC?
Vragen:DorkoTheBeast schreef op dinsdag 13 mei 2025 @ 20:58:
Ga testrijden met een Q4...
Vragen:
Apple Carplay niet, heb geen android
Enkel wat hij op de borden ziet, (irritant met 70 borden op de snelweg dus snel uitzetten)
Jazeker, er zit een asterisk op het stuur, daar kan je hem onder koppelen
Misschien raar maar het lijkt mij of ze bij Volkswagen veel verder staan dan bij Audi?
Dat geldt inderdaad specifiek voor de Q4, ten opzichte van de andere VAG MEB-modellen (zoals ID.4, Enyaq en Tavascan). Er zijn verschillende EV- en infotainment features die al een tijd beschikbaar zijn in andere modellen, maar niet in de Q4. Ik denk dan aan iets als te controleren en handmatig te starten batterijvoorverwarming. Ik speculeer, maar misschien heeft dit te maken met de keuze van Audi destijds om niet de ID-infotainment over te nemen, maar hier een eigen systeem 'overheen te bouwen'. De overige VAG-merken - dus Skoda/Cupra en stiekem Ford voor de Explorer/Capri - hebben een andere keuze gemaakt.DorkoTheBeast schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 17:30:
Misschien raar maar het lijkt mij of ze bij Volkswagen veel verder staan dan bij Audi?
In hoeverre dit zwaar weegt, is naar mijn idee persoonlijk. Met de Q4 heb je wel een auto met een heel ander interieur en exterieur dan (laten we zeggen) een ID.4. Zelf kan ik 'technische noviteiten' wel waarderen, en vind ik het jammer dat de Q4 vooralsnog(?) op dat vlak wat achter lijkt te blijven.
Als ik op laden klik zie ik daar een knopje Max. Die is daarvoor bedoeld. Mijn Q4 is van maart 2025.MetaalMan schreef op woensdag 14 mei 2025 @ 18:10:
[...]
Dat geldt inderdaad specifiek voor de Q4, ten opzichte van de andere VAG MEB-modellen (zoals ID.4, Enyaq en Tavascan). Er zijn verschillende EV- en infotainment features die al een tijd beschikbaar zijn in andere modellen, maar niet in de Q4. Ik denk dan aan iets als te controleren en handmatig te starten batterijvoorverwarming..
Zal het straks nog even controleren.
Check. Via wagen, laden zie ik de huidige maximale snellaadcapaciteit en de tijd hoelang het duurt om een hogere capaciteit te hebben. Als ik op het knopje max druk dan start de batterij optimalisatie
[ Voor 51% gewijzigd door Theone098 op 15-05-2025 08:32 . Reden: Batterij optimalisatie gecontroleerd ]
Vraagje over de Audi Navigatie. Staan standaard de maps van heel Europa al op het systeem? Ik voerde een bestemming voor de vakantie in en kreeg vervolgens een map update. Kan natuurlijk ook gewoon toeval zijn.
Na meerdere Audi's Q4 te hebben gereden in drie jaar heb ik hem verkocht. De auto zelf beviel goed maar doordat ik nu (nog) vaker naar Italië ga is de range me te beperkt. Verder had ik onenigheid met Audi Assistent die me in Italië niet wilde helpen, zelfs niet tegen betaling!, toen mijn laadklep niet open ging. Mijn garage gaf aan dat ik er recht op had maar Assistent bleef ontkennen, alsof er twee Audi's bestaan.
Zwaar teleurgesteld heeft dat me doen besluiten de auto te verkopen.
Nu een Mercedes EQE gekocht met alle denkbare opties, wederom in Zuid Duitsland. Stevig afgeschreven op de Audi maar de Mercedes heeft nog meer afgeschreven in 8 maanden, wat de pijn verzacht.
Nu een Mercedes EQE gekocht met alle denkbare opties, wederom in Zuid Duitsland. Stevig afgeschreven op de Audi maar de Mercedes heeft nog meer afgeschreven in 8 maanden, wat de pijn verzacht.
Grappig, ik had vorig jaar in Italië op vakantie exact hetzelfde. Laadklep ging niet open. Gelukkig zat er een Audi garage op een km of 50 van de camping en had ik nog voldoende range. Daar op de bonnefooi heen gereden en werd zeer vriendelijk en meteen geholpen (kan Audi dealer in NL nog iets van leren). Kostenloos! Klepje daar vakkundig "gesloopt" door het mechanisme er (netjes) uit te halen. Zag je verder niets van. Terug in NL bij mijn eigen dealer is het vergrendelmechaniek helemaal vervangen, moest besteld worden. Is bekend VAG probleem overigens.vriej29 schreef op zondag 25 mei 2025 @ 16:40:
Na meerdere Audi's Q4 te hebben gereden in drie jaar heb ik hem verkocht. De auto zelf beviel goed maar doordat ik nu (nog) vaker naar Italië ga is de range me te beperkt. Verder had ik onenigheid met Audi Assistent die me in Italië niet wilde helpen, zelfs niet tegen betaling!, toen mijn laadklep niet open ging. Mijn garage gaf aan dat ik er recht op had maar Assistent bleef ontkennen, alsof er twee Audi's bestaan.
Ik zie dat de prijzen van de Q4 e-tron iets verhoogd zijn, met name enkele opties.
Nu heb ik al een bestelovereenkomst via een leasemaatschappij ondertekent met de oude prijzen, en vroeg ik me af of ik niet ineens voor een verassing komt te staan dat de auto bij aflevering ineens een hogere fiscale waarde heeft en dus ook hogere bijtelling. Weet iemand of dit tussentijds gewijzigd mag worden?
Nu heb ik al een bestelovereenkomst via een leasemaatschappij ondertekent met de oude prijzen, en vroeg ik me af of ik niet ineens voor een verassing komt te staan dat de auto bij aflevering ineens een hogere fiscale waarde heeft en dus ook hogere bijtelling. Weet iemand of dit tussentijds gewijzigd mag worden?
Wat staat er in de getekende overeenkomst?AV1989 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:02:
Ik zie dat de prijzen van de Q4 e-tron iets verhoogd zijn, met name enkele opties.
Bij meeste leasemaatschappijen geldt de waarde op aflevermoment. Zelf het ook gehad; besteld in december en aflevering in maart. Hogere fiscale waarde dan op orderbevestiging stond.AV1989 schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 12:02:
Thanks, waren de prijzen toen ook al verhoogd?dolu schreef op woensdag 28 mei 2025 @ 13:45:
[...]
Bij meeste leasemaatschappijen geldt de waarde op aflevermoment. Zelf het ook gehad; besteld in december en aflevering in maart. Hogere fiscale waarde dan op orderbevestiging stond.
Wat je zegt is ook mijn vermoeden. Wel zuur

[ Voor 6% gewijzigd door AV1989 op 28-05-2025 13:51 ]
Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.