Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 134 ... 137 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Veng
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 11-06 20:42
Ik heb bij de mijne dat akoestisch glas als optie genomen, maar ik kan niet vergelijken met een Q4 zonder die optie; wind van het optrekken hoor ik bijvoorbeeld wel, naar mijn normen is het een stille auto - maar ja, dat is misschien ook weer zoiets persoonlijks wat door iedereen net iets anders ervaren wordt.

Moest het storen, kan je altijd gewoon je radio wat harder zetten: die klinkt alleszins vrij goed met de Sonos speakers. Ik luister graag muziek in deze auto, zeer helder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22:59
Ik hoorde de claxon net in een YouTube filmpje. Euh…. Past niet echt bij de auto :P .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:47
BBBvB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:53:
Kan iemand iets zeggen over bandengeluid van de Q4 op snelwegen en slecht wegdek? Heeft dat een storend nivo?

Ik rij zelf een "dikke" e-tron en die is echt doodstil. Je hoort totaal niks; ook geen bandengeluid; ook niet bij nat weer. Ik hoor soms wel bandengeluid van auto's om me heen, dus ben op dit gebied tamelijk verwend.
Wasbij mij redelijk aanwezig met de origineel uitgeleverde Bridgestone Turanza banden. Heb nu Continental zomer- en winterbanden en nu absoluut geen bandengeluid meer. Is werkelijk een verademing tov die originele. Auto is in algemeen zéér stil (heb geen akoestische zijruiten).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 05-06 23:30
Theone098 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 20:07:
Ik hoorde de claxon net in een YouTube filmpje. Euh…. Past niet echt bij de auto :P .
Het is inderdaad een Calimero-toeter. Als je ‘m gebruikt heb je direct het schaamrood op de kaken 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hout77
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-06 10:30
koenhille schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:38:
Sinds 18 december eigenaar van de Q4,
Fijne wagen wij hebben de elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie maar het is ons een raadsel hoe je deze aan je gebruikersprofiel koppelt, de ene keer gaat de stoel wel automatisch naar de juiste stand als je je gebruikersprofiel aanklikt bij het instappen een dag later moet je toch zelf weer de stoel via de knop op de deur naar jouw stand zetten.. iemand hier ervaring mee?
Deze functie heb ik ook icm keyless entry zou dat ervoor moeten zorgen dat als de deur geopend wordt met sleutel 1 de instellingen behorende bij profiel 1 geactiveerd worden. Dit heeft even gewerkt, maar sinds de grote software update waar de auto 2 dagen voor bij de dealer is geweest werkt dat niet meer. Of althans ik krijg het niet meer werkend. Dus nu even goed opletten met instappen als de vrouw de rit ervoor vergeten is de stoel terug te zetten :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-06 10:55
Kan iemand iets zeggen over bandengeluid van de Q4 op snelwegen en slecht wegdek? Heeft dat een storend nivo?

Ik rij zelf een "dikke" e-tron en die is echt doodstil. Je hoort totaal niks; ook geen bandengeluid; ook niet bij nat weer. Ik hoor soms wel bandengeluid van auto's om me heen, dus ben op dit gebied tamelijk verwend.
Ik heb de akoestische beglazing en hoor eenvoudig het verschil qua type asfalt qua geluid.
19' allseason banden eronder (ik had geen keuze).

Hiervoor een A4 berline diesel, ook met de akoestische beglazing, en die was bij 100 en 130 stiller dan de Q4 jammer genoeg. Mogelijks vooral door het vele windgeruis van de SUV versus een gladde berline, maar conclusie is dat het voor mij een downgrade is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Lambo LP670 SV schreef op donderdag 9 januari 2025 @ 10:26:
[...]

Ik heb de akoestische beglazing en hoor eenvoudig het verschil qua type asfalt qua geluid.
19' allseason banden eronder (ik had geen keuze).

Hiervoor een A4 berline diesel, ook met de akoestische beglazing, en die was bij 100 en 130 stiller dan de Q4 jammer genoeg. Mogelijks vooral door het vele windgeruis van de SUV versus een gladde berline, maar conclusie is dat het voor mij een downgrade is.
De A4 limousine is gewoon erg goed gestroomlijnd. De voorruit staat ook veel schuiner dan bij de Q4. Daarnaast is een EV veel stiller door het ontbreken van motorgeluid, waardoor de rest beter hoorbaar is.
Maar de A4 is stil, eens!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Colossalman-
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 11-06 18:14

Dat is wel wat overdreven natuurlijk.. Het enige wat je hoort zijn de banden. Ik rijd er zelf ook eentje.
Wel met 21" misschien dat dit wat uitmaakt..?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h2s
  • Registratie: September 2013
  • Niet online

h2s

Ik vind de Q4 op de snelweg eigenlijk niet (beduidend) stiller dan een vergelijkbare diesel SUV.
Op cruise snelheid was de diesel motor ook nauwelijks hoorbaar, en hoorde je ook bijna uitsluitend bandengeluid en windgeruis.
Op sommige stukken met slecht wegdek (bijv. gefreesde betonplaten) is de Q4 zelfs veel luider.
Diesel had wel 18" banden en nu 20", mogelijks heeft dat er ook mee te maken.

Ik had eigenlijk stiller verwacht omdat bijna elke review meldt dat de Q4 zowat de stilste in zijn klasse is.

Bij lagere snelheden waar motorgeluid wel meespeelt is de Q4 wel veel stiller. Ik heb geen akoestische ruiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:53
rasman69 schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 22:07:
[...]

Het is inderdaad een Calimero-toeter. Als je ‘m gebruikt heb je direct het schaamrood op de kaken 😉
Is al vaker voorbij gekomen, zie b.v. Luke the Duke in "Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdhaar
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-02 19:10
vriej29 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:40:
[...]

Heb een demo uit Duitsland waar alle hardware al op zat maar de Camara's niet waren geactiveerd, zelfs niet de achteruitrijcamera. Dealer snapte er niks van bij het updaten en dachten eerst dat de camera's after market waren. Pas na onderzoek constateerde ze dat het origineel was.
Bij het coderen heb ik een dongen gekregen waarmee je na een update de camera's weer kunt activeren. Activeren/ coderen koste mij 300 euro, wat ik het zeker waard vind.
@vriej29 en @Rainesh @polarbear57 ik lees dat jullie ervaring lijken te hebben bij een probleem wat ik (ook) heb: een import Audi Q4 met 25k opties waaronder Assistanz Advanced. Maar ik heb geen beeld van de achteruitrijcamera. Volgens fabriekoptie lijst zit dat er niet op (NL dealer leest de KA0 code) maar fysiek zie ik gewoon een cameralens op de achterklep. Verwarring alom, duitse dealer weet het ook niet.

Jullie verklaring over (deels?) geinstalleerde hardware en oplossing in coding of module lijkt hier te werken. Dus mijn vraag: hebben jullie iets vergelijkbaars ervaren en waar kan ik naar toe om dit (betaald) op te lossen? Alle suggesties zijn welkom! Dank!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnSr
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-03 14:11
@jwvdhaar
Ik heb mijn 360 graden camera’s tot volle tevredenheid laten activeren bij Electronic4Cars in Beek en Donk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:08
jwvdhaar schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:17:
[...]

@vriej29 en @Rainesh @polarbear57 ik lees dat jullie ervaring lijken te hebben bij een probleem wat ik (ook) heb: een import Audi Q4 met 25k opties waaronder Assistanz Advanced. Maar ik heb geen beeld van de achteruitrijcamera. Volgens fabriekoptie lijst zit dat er niet op (NL dealer leest de KA0 code) maar fysiek zie ik gewoon een cameralens op de achterklep. Verwarring alom, duitse dealer weet het ook niet.

Jullie verklaring over (deels?) geinstalleerde hardware en oplossing in coding of module lijkt hier te werken. Dus mijn vraag: hebben jullie iets vergelijkbaars ervaren en waar kan ik naar toe om dit (betaald) op te lossen? Alle suggesties zijn welkom! Dank!
Stuur me even een berichtje met je chassisnummer. Heb je toevallig een trekhaak met trailer assist erop zitten? Dan is daar de camera voor. Beeldkabel erbij trekken, coderen en klaar.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NexusUser
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 10-06 22:41
Hallo, sinds afgelopen november rij ik in een nieuwe Audi Q4 Advanced edition 45 Quattro (mj 2025). Wielmaat 19" met Hankook Ventus S1 evo3 banden. Geen warmtepomp, wel airco. Mijn vorige auto was een ID.4, ik ben goed bekend met het elektrisch rijden en als gebruiker van de VW/Audi techniek.

De Q4 is een mooie en fijne auto, maar er zijn een drietal eigenaardigheden waarvan ik me afvraag of andere berijders het herkennen.

1. Rijgeluid - Uit de voortrein hoor ik tijdens het rijden een laag frequent geluid komen. Het geluid is wat moeilijk te omschrijven, maar het is een ruizend/zoemend geluid waarbij het lijkt er of ergens in de wielophanging iets van staal mee resoneert. Ik hoor het bij rechtuitrijden en bij grover asfalt is het geluid sterker en rond de 105 km/u op zijn hardst. De toonhoogte (frequentie) is constant en niet snelheidsafhankelijk. Het geluid komt vooral van links-voor; bij een bocht naar rechts op een snelwegoprit (meer druk op de linker voorpoot) is het luid sterker. Het is geen windgeruis en ik heb de banden op steentjes en andere onregelmatigheden gecontroleerd. Bij mijn vorige ID.4 zijn de koppelstangen vervangen na klachten over bonkende geluiden, maar dit is duidelijk een ander geluid en een ander probleem. Zijn er meer mensen die dit herkennen?

2. Rempedaal - Bij het normaal en rustig afremmen voor bijvoorbeeld een stoplicht, voel en hoor ik rond de 10 km/u een trilling/schrapend gevoel in het rempedaal. Ik ben bekend met regeneratief remmen en bijschakelen van de mechanisme rem bij lage snelheden. Maar dit gevoel in het rempedaal is vreemd en herken ik niet uit mijn vorige ID.4.

3. Sissend geluid bij thuisladen - Bij het thuisladen (3 fasen, 11 kW) komt onder auto een sissend geluid vandaan. Ook dit herken ik niet van mijn vorige auto. Is dit een normaal verschijnsel bij de Q4?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ScDwdPG3_hRiv_pMpptKbkgWYCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQHKk1FIMQWUKUwishPAaU6o.jpg?f=fotoalbum_tile

Navragen bij de dealer heeft nog geen resultaat opgeleverd, ik ga nu proberen een afspraak te maken om de auto na te laten kijken. Als er andere Q4 berijders zijn met gelijkwaardige bevinden, dan kan dat uiteraard helpen bij het stellen van een diagnose. Ik hoor graag van jullie en zal mijn bevindingen hier terugkoppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CL9
  • Registratie: September 2015
  • Laatst online: 20:46

CL9

NexusUser schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:04:
Hallo, sinds afgelopen november rij ik in een nieuwe Audi Q4 Advanced edition 45 Quattro (mj 2025). Wielmaat 19" met Hankook Ventus S1 evo3 banden. Geen warmtepomp, wel airco. Mijn vorige auto was een ID.4, ik ben goed bekend met het elektrisch rijden en als gebruiker van de VW/Audi techniek.

De Q4 is een mooie en fijne auto, maar er zijn een drietal eigenaardigheden waarvan ik me afvraag of andere berijders het herkennen.

1. Rijgeluid - Uit de voortrein hoor ik tijdens het rijden een laag frequent geluid komen. Het geluid is wat moeilijk te omschrijven, maar het is een ruizend/zoemend geluid waarbij het lijkt er of ergens in de wielophanging iets van staal mee resoneert. Ik hoor het bij rechtuitrijden en bij grover asfalt is het geluid sterker en rond de 105 km/u op zijn hardst. De toonhoogte (frequentie) is constant en niet snelheidsafhankelijk. Het geluid komt vooral van links-voor; bij een bocht naar rechts op een snelwegoprit (meer druk op de linker voorpoot) is het luid sterker. Het is geen windgeruis en ik heb de banden op steentjes en andere onregelmatigheden gecontroleerd. Bij mijn vorige ID.4 zijn de koppelstangen vervangen na klachten over bonkende geluiden, maar dit is duidelijk een ander geluid en een ander probleem. Zijn er meer mensen die dit herkennen?

2. Rempedaal - Bij het normaal en rustig afremmen voor bijvoorbeeld een stoplicht, voel en hoor ik rond de 10 km/u een trilling/schrapend gevoel in het rempedaal. Ik ben bekend met regeneratief remmen en bijschakelen van de mechanisme rem bij lage snelheden. Maar dit gevoel in het rempedaal is vreemd en herken ik niet uit mijn vorige ID.4.

3. Sissend geluid bij thuisladen - Bij het thuisladen (3 fasen, 11 kW) komt onder auto een sissend geluid vandaan. Ook dit herken ik niet van mijn vorige auto. Is dit een normaal verschijnsel bij de Q4?

[Afbeelding]

Navragen bij de dealer heeft nog geen resultaat opgeleverd, ik ga nu proberen een afspraak te maken om de auto na te laten kijken. Als er andere Q4 berijders zijn met gelijkwaardige bevinden, dan kan dat uiteraard helpen bij het stellen van een diagnose. Ik hoor graag van jullie en zal mijn bevindingen hier terugkoppelen.
Ik herken alleen punt 3 bij mezelf. Ik ga ervan uit dat het normaal is. Ik heb zelf geen referentie omdat dit mijn eerste elektrische auto is (Q4 S Edition 45 uit november ‘24).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 12-06 07:33

Hansoverdiep

ID.4 life pro 2021 White/black

regelmatig als ik de Q4 start blijkt de airco uit te staan, zo heb ik hem niet de vorige dag uitgezet. Ook staat dan de klimatisering niet meer op Autoen Sync en is de automatische recirculatie uit. Herkennen jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:49
Hansoverdiep schreef op zondag 12 januari 2025 @ 12:06:
regelmatig als ik de Q4 start blijkt de airco uit te staan, zo heb ik hem niet de vorige dag uitgezet. Ook staat dan de klimatisering niet meer op Autoen Sync en is de automatische recirculatie uit. Herkennen jullie dit?
Yep, bekend probleem, heb het zeer vaak aan de hand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

en is daar dan geen oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Hansoverdiep schreef op zondag 12 januari 2025 @ 13:13:
en is daar dan geen oplossing voor?
Helaas nog niet gevonden, en updates zijn er ook niet echt :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

ok, jammer.dank je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:00

Punt 2 is voor mij ook herkenbaar in mijn Q4 45 Quattro (levering begin januari)

Ik heb de vraag ook bij de dealer uit staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
michel2412 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:08:
[...]

Punt 2 is voor mij ook herkenbaar in mijn Q4 45 Quattro (levering begin januari)

Je kan eens proberen een paar keer (mits veilige situatie uiteraard) flink te remmen. Dat loste bij mij in het begin ook wat van deze issues op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quaboo
  • Registratie: November 2024
  • Laatst online: 04-06 22:04

Ik herken ze alle drie en heb er eerlijk gezegd niet zo van opgekeken. Maar goed dat je dit navraagt want dat kan sowieso nooit kwaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SiegmundB
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 09-06 13:21

[Afbeelding]

ik heb geen Q4 maar wel een ID4, denk aan q4 als opvolger. vermits jij uit een ID4 komt ben ik benieuwd hoe je de overstap ervaart ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NexusUser
SiegmundB schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:56:
[...]

ik heb geen Q4 maar wel een ID4, denk aan q4 als opvolger. vermits jij uit een ID4 komt ben ik benieuwd hoe je de overstap ervaart ?
De Q4 is een heel fijne auto en voelt toch wel als een klasse hoger. Meer vermogen, van binnen mooier afgewerkt, entertainmentsysteem werkt beter en sneller. Ook meer fysieke knoppen voor bijvoorbeeld het klimaatsysteem wat toch wel handiger werkt. Wel goed opletten met welke opties je de auto besteld, veel is niet standaard en moet uit de optielijst komen. Op die twee eigenaardigheden na dan, maar ik verwacht dat dat oplosbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NexusUser
michel2412 schreef op maandag 13 januari 2025 @ 11:08:
[...]
Ik hoor graag wat er bij jou uitkomt. Hier staat ook de vraag bij de dealer uit.
CL9 schreef op zaterdag 11 januari 2025 @ 17:29:
[...]
Ik herken alleen punt 3 bij mezelf. Ik ga ervan uit dat het normaal is. Ik heb zelf geen referentie omdat dit mijn eerste elektrische auto is (Q4 S Edition 45 uit november ‘24).
Wellicht zijn er hier nog anderen met soortgelijke ervaringen bij het laden?
sbin schreef op maandag 13 januari 2025 @ 13:26:
[...]
Je kan eens proberen een paar keer (mits veilige situatie uiteraard) flink te remmen. Dat loste bij mij in het begin ook wat van deze issues op.
Heeft hier geen effect gehad.
Quaboo schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 13:25:
[...]
Ik herken ze alle drie en heb er eerlijk gezegd niet zo van opgekeken. Maar goed dat je dit navraagt want dat kan sowieso nooit kwaad.
Welke type/model Q4 heb jij?

Dank allen voor de reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _Chris_
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17:09
Theone098 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:49:
[...]

Thanks :). Jij ook nog gefeliciteerd. Ik hoop dat het wat sneller gaat. Ik ben normaal heel erg geduldig, maar met dit soort wachten niet ..... ;) .

En ik kijk uit naar de foto's O-) .
Hahaha.... herkenbaar. Ik ook ;)

Vandaag de update ontvangen dat de auto op transport naar NL staat. :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• michel2412
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:00
NexusUser schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:29:
[...]

Ik hoor graag wat er bij jou uitkomt. Hier staat ook de vraag bij de dealer uit.

[...]

Wellicht zijn er hier nog anderen met soortgelijke ervaringen bij het laden?

[...]

Heeft hier geen effect gehad.

[...]

De verkoper herkende het niet (heeft zelf ook een 45 quattro) en adviseerde om langs te komen zodat een monteur kan testen. Kijk het nog even aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

michel2412 schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 10:32:
[...]

De verkoper herkende het niet (heeft zelf ook een 45 quattro) en adviseerde om langs te komen zodat een monteur kan testen. Kijk het nog even aan.
Ik weet niet of dit hetzelfde probleem is, maar blijkbaar is er wel een gekend probleem met de remmen van de Q4 waarbij deze even 'piepen' wanneer de mechanische rem wordt aangesproken. Herstellen is blijkbaar niet zo eenvoudig en duurt enkele dagen.

Dat probleem zit overigens niet in het rempedaal, en dat kan je eenvoudig testen: als je de adaptieve cruise control aanzet, en deze remt tot stilstand, dan doet het zich ook voor.

Nogmaals, ik weet niet of dit hetzelfde probleem is, maar ik deel het maar even mocht het iemand helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
dolfg schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:13:
[...]

Betekent ook vrije keuze wat betreft de laadpaal neem ik aan?
Ben je daar al uit?
Ik ga zeer waarschijnlijk voor een Peblar Home omdat deze in HA wordt ondersteund en zonder cloud te gebruiken is. Verder 11kW, vaste kabel, load balancing en autorisatie. Dat is alles wat ik nodig heb.

[ Voor 3% gewijzigd door Theone098 op 17-01-2025 15:58 . Reden: Load balancing ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
h2s schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 11:22:
[...]

Ik weet niet of dit hetzelfde probleem is, maar blijkbaar is er wel een gekend probleem met de remmen van de Q4 waarbij deze even 'piepen' wanneer de mechanische rem wordt aangesproken. Herstellen is blijkbaar niet zo eenvoudig en duurt enkele dagen.

Dat probleem zit overigens niet in het rempedaal, en dat kan je eenvoudig testen: als je de adaptieve cruise control aanzet, en deze remt tot stilstand, dan doet het zich ook voor.

Nogmaals, ik weet niet of dit hetzelfde probleem is, maar ik deel het maar even mocht het iemand helpen.
Dit hebben volgens mij alle gerelateerde modellen en heeft te maken met de trommelremmen op de achterwielen. Zelfde met de Eniaq en IDx modellen. ìk heb het iig al vanaf begin en is niets aan te doen blijkbaar. Piept en kraakt als een roestig tuinhek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
Dubbel

[ Voor 96% gewijzigd door Theone098 op 17-01-2025 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Ik hoor soms ook een licht gepiep als ik rem, maar het is niet altijd , zeer vreemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

sbin schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:53:
[...]

Dit hebben volgens mij alle gerelateerde modellen en heeft te maken met de trommelremmen op de achterwielen. Zelfde met de Eniaq en IDx modellen. ìk heb het iig al vanaf begin en is niets aan te doen blijkbaar. Piept en kraakt als een roestig tuinhek :)
Dat heeft er in dit geval niets mee te maken. Gepiep zit vooraan ergens achter de rempedaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NexusUser
sbin schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 15:53:
[...]
Dit is niet mijn ervaring. Mijn vorige ID.4 had dit niet. Ook meldde ik geen piepend geluid, maar een trillend/schrapend gevoel bij afremmen rond 10 km/u. Het lijkt uit de voorkant van de auto te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:54
En vandaag weer een parkeersensor die ermee ophoudt,
De derde keer in 3 jaar.
Zorgt ervoor dat ik na 2 jaar geen controle achter meer had, 4 maanden later voor en nu weer voor.
Bij 1 kapotte schakelen ze allemaal uit, en onder de reparatie wel even duurt rij je zo maanden zonder sensoren,
Nu de derde is wel megabrak. Nog nooit meegemaakt met een auto.
Meer mensen met deze sensor ellende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jope3
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11-06 20:09
dolfg schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 00:18:
En vandaag weer een parkeersensor die ermee ophoudt,
De derde keer in 3 jaar.
Zorgt ervoor dat ik na 2 jaar geen controle achter meer had, 4 maanden later voor en nu weer voor.
Bij 1 kapotte schakelen ze allemaal uit, en onder de reparatie wel even duurt rij je zo maanden zonder sensoren,
Nu de derde is wel megabrak. Nog nooit meegemaakt met een auto.
Meer mensen met deze sensor ellende?
Ja twee keer voor gehad. Volgens dealer kwam dit door steenslag. En dan begint de ellende als de auto geleast is. Bij Ayvens wordt dit als schade gezien en moet je naar het autoschadebedrijf. Bij de tweede keer heeft de dealer dit als defect gerapporteerd en toen werd de sensor vervangen. Dit soort tekortkomingen bij geen enkele andere auto gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svurucu
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 21:04
Gisteren heb ik een smartphone interface laten inbouwen in mijn Audi Q4 E-tron sportback bouwjaar 2021 bij een Audi dealer voor 750 euro. Bij het maken van de afspraak gaf de dealer aan dat Carplay alleen bedraad zou werken, maar na de inbouw blijkt dat dit ook draadloos werkt. Binnen 1,5 uurtjes was ik klaar.

Naast bovenstaande had ik soms een probleem dat de tijd op de scherm bij het stuur en op het middenscherm verschillend waren. Dit heb ik aangekaart bij de dealer en na wat zoekwerk blijkt dit te komen door de laatst geïnstalleerde software. Na de installatie van de smartphone interface hebben ze gelijk ook de software een update gegeven. Na ca 4,5 uur was ik klaar.

Alles werkt prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• synx6
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 22:16
Is er een reden dat er nog geen q6 etron topic is? Ik zou best met wat lotgenoten ervaringen willen delen zonder dit topic te willen vervuilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
svurucu schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:31:
Gisteren heb ik een smartphone interface laten inbouwen in mijn Audi Q4 E-tron sportback bouwjaar 2021 bij een Audi dealer voor 750 euro. Bij het maken van de afspraak gaf de dealer aan dat Carplay alleen bedraad zou werken, maar na de inbouw blijkt dat dit ook draadloos werkt. Binnen 1,5 uurtjes was ik klaar.

Naast bovenstaande had ik soms een probleem dat de tijd op de scherm bij het stuur en op het middenscherm verschillend waren. Dit heb ik aangekaart bij de dealer en na wat zoekwerk blijkt dit te komen door de laatst geïnstalleerde software. Na de installatie van de smartphone interface hebben ze gelijk ook de software een update gegeven. Na ca 4,5 uur was ik klaar.

Alles werkt prima.
Ze hebben een downgrade van de software gedaan? Of bedoel je dat jouw laatste versie dit probleem had?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quaboo
NexusUser schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 09:29:

45 quattro model 2025

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Figaro9
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 07-05 21:04
In dit topic is eerder gesproken over het achteraf toevoegen van een variabele laadvloer en hopelijk kan iemand helpen.

Mijn vrouw heeft deze week haar Q4 (MY25) ontvangen, ze kon helaas niet meer voor het Opbergpakket kiezen (ivm lease budget). We zouden graag alsnog de opbergvakken achter de voorstoelen en een variabele laadvloer willen. Heeft iemand recent hetzelfde gedaan en kan mij helpen waar ik deze het beste kan bestellen?

Zag berichten uit 2022 dat bv de laadvloer van VW ID4 ook zou passen, maar ik weet niet of dit nu nog het geval is met het MY25 model.

Dank voor de tip!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Iemand deze melding al gehad?? Geen idee wat dat is, maar ik kon gewoon rijden...Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yjpNYFgs4QKoWtSbI19Qpt3eFUI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vkNQj0WIq5dderWdlyzy7W9f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
NoFate schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 14:45:
Iemand deze melding al gehad?? Geen idee wat dat is, maar ik kon gewoon rijden...[Afbeelding]
Lang stil gestaan met ingeschakeld contact?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Theone098 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:34:
[...]

Lang stil gestaan met ingeschakeld contact?
Nee, was bij het vertrekken vanaf een parking (stilstand) , na het werk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
NoFate schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:43:
[...]

Nee, was bij het vertrekken vanaf een parking (stilstand) , na het werk
Dan weet ik het helaas niet. Heb wel eens zo’n melding gehad na lang stilstaan (parkeren maar in de auto gebleven) met de audio en beeldscherm aan.

[ Voor 7% gewijzigd door Theone098 op 18-01-2025 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svurucu
Theone098 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:17:
[...]

Ze hebben een downgrade van de software gedaan? Of bedoel je dat jouw laatste versie dit probleem had?
Mijn laatste versie had dit probleem. Auto staat nu bij schadehersteller ivm aanrijding. Wanneer ik de auto terug heb, zal ik de software versie bekijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• svurucu
Heeft iemand een oplossing om bijvoorbeeld blikjes te kunnen klemmen in de drinkbekerhouder? Deze is te ruim voor blikjes. In de Audi Q6 hebben ze klemmetjes gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
svurucu schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 15:53:
[...]

Mijn laatste versie had dit probleem. Auto staat nu bij schadehersteller ivm aanrijding. Wanneer ik de auto terug heb, zal ik de software versie bekijken.
]
De mijne moet nog worden geleverd / gebouwd en ik neem aan met de laatste versie. Of ben ik nu heel naïef?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• h2s
  • Niet online

h2s

svurucu schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 16:16:
Heeft iemand een oplossing om bijvoorbeeld blikjes te kunnen klemmen in de drinkbekerhouder? Deze is te ruim voor blikjes. In de Audi Q6 hebben ze klemmetjes gebruikt.
Daarvoor moet je het optionele 'Pack Storage' hebben :D (of :'( )
Dan krijg je 'comfortbekerhouder voorin met klemelementen'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-06 22:17
synx6 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 12:36:
Is er een reden dat er nog geen q6 etron topic is? Ik zou best met wat lotgenoten ervaringen willen delen zonder dit topic te willen vervuilen.
Lijkt mij een prima plan!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Figaro9 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:57:
In dit topic is eerder gesproken over het achteraf toevoegen van een variabele laadvloer en hopelijk kan iemand helpen.

Mijn vrouw heeft deze week haar Q4 (MY25) ontvangen, ze kon helaas niet meer voor het Opbergpakket kiezen (ivm lease budget). We zouden graag alsnog de opbergvakken achter de voorstoelen en een variabele laadvloer willen. Heeft iemand recent hetzelfde gedaan en kan mij helpen waar ik deze het beste kan bestellen?

Zag berichten uit 2022 dat bv de laadvloer van VW ID4 ook zou passen, maar ik weet niet of dit nu nog het geval is met het MY25 model.

Dank voor de tip!
Ik heb dat destijds gedaan bij mijn Q4, idd met de laadvloer van een ID4. Ik doe de aanname dat dat nog steeds gaat, echter geen idee of dat by een MY2024/2025 hetzelfde is. Het lijkt me erg onwaarschijnlijk dat VAG dit tussentijds aanpast. Alle info staat een paar jaar terug in dit topic :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
  • Laatst online: 22:55
Heeft er iemand ervaring met load balancing? Ik probeer dat op poten te zetten mbv Home Assistant maar stel vast dat ik niet kan laden onder 6 A wat overeenkomt met 4,1 kW bij 3-fasig laden.
Wil ik omwille van load balancing lager gaan, dan moet ik de laadpaal laten overschakelen naar éénfasig laden, maar dan kan ik niet meer dan 16 A (beperking voeding laadpunt) laden wat overeenkomt met 3,7 kW.
Er is dus een 'gat' in mijn laadstroom profiel. Vraag ik vanuit mijn EMS bv. 4 kW dan lukt dat niet en valt de stroom naar nul in de 3-fasige configuratie, ofwel naar 3,7 kW op 1 fase.
Vraag is nu of dat aan de auto ligt of aan de laadpaal (in mijn geval Alfen Pro).
Ik vermoed dat het de omvormer in de auto is die minimaal 6A vergt.
Iemand ervaring daarmee? Maw, is er iemand die erin slaagt om een Q4 op minder dan 6A te laten laden? Zo ja, dan weet ik dat ik het probleem bij mijn laadpunt moet gaan zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:01
@Babavers dat ligt niet aan je auto of je lader, maar volgens mij is 6A het minimum wat in de standaarden is vastgelegd. Dat is ook de reden dat ik mijn Zappi met 3x32A heb afgezekerd, zodat ik met zonnestroom tot ~ 7.3 Kw kan laden op mijn 25A netaansluiting op 1 fase(bij voldoende overschot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Babavers schreef op maandag 20 januari 2025 @ 15:28:
Heeft er iemand ervaring met load balancing? Ik probeer dat op poten te zetten mbv Home Assistant maar stel vast dat ik niet kan laden onder 6 A wat overeenkomt met 4,1 kW bij 3-fasig laden.
Wil ik omwille van load balancing lager gaan, dan moet ik de laadpaal laten overschakelen naar éénfasig laden, maar dan kan ik niet meer dan 16 A (beperking voeding laadpunt) laden wat overeenkomt met 3,7 kW.
Er is dus een 'gat' in mijn laadstroom profiel. Vraag ik vanuit mijn EMS bv. 4 kW dan lukt dat niet en valt de stroom naar nul in de 3-fasige configuratie, ofwel naar 3,7 kW op 1 fase.
Vraag is nu of dat aan de auto ligt of aan de laadpaal (in mijn geval Alfen Pro).
Ik vermoed dat het de omvormer in de auto is die minimaal 6A vergt.
Iemand ervaring daarmee? Maw, is er iemand die erin slaagt om een Q4 op minder dan 6A te laten laden? Zo ja, dan weet ik dat ik het probleem bij mijn laadpunt moet gaan zoeken.
Gebruik je evcc? Evcc kan niet switching naar 1 fase als je op 3 fase aan het laden bent... Hij kan alleen switchen bij zon laden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
NoFate schreef op maandag 20 januari 2025 @ 17:32:
[...]

Gebruik je evcc? Evcc kan niet switching naar 1 fase als je op 3 fase aan het laden bent... Hij kan alleen switchen bij zon laden...
Nee, ik bouw mijn eigen logica op mbv node-red en communiceer met de laadpaal over modbus. Op die manier kan ik probleemloos overschakelen van 3 naar 1 fase en omgekeerd. Maar als het resultaat van mijn logica een gewenste laadstroom <6A is en ik stuur dat door naar de laadpaal, dan stopt het laden. En dat doet die zowel op 1 fase (< 1380W) als op 3 fasen (< 4140 W).
Mijn doel is voornamelijk om pieken in het ogenblikkelijk vermogen af te vlakken mbt het capaciteitstarief (Vlaamse regelgeving). En dus, als de auto oplaadt terwijl er ook een wasmachine gestart wordt en/of gekookt wordt of dergelijke, dan wil ik het laden onmiddellijk minderen in verhouding tot die andere verbruikers en dan is het niet uitgesloten dat ik in het bereik < 6A terecht kom wat vervelend is vermits dat dan tot voortdurend in- en afschakeling zou kunnen leiden, of voortdurende omschakeling tussen 1-fase en 3-fasen, wat natuurlijk te vermijden is. Dus moet ik dan een soort van hysterese inbouwen om zulk gedrag te voorkomen. Tenzij ik iets over het hoofd zie waardoor laden <6A toch mogelijk zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Nee, ik denk dat idd 6A de minimum is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 22:54
Jope3 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 11:07:
[...]

Ja twee keer voor gehad. Volgens dealer kwam dit door steenslag. En dan begint de ellende als de auto geleast is. Bij Ayvens wordt dit als schade gezien en moet je naar het autoschadebedrijf. Bij de tweede keer heeft de dealer dit als defect gerapporteerd en toen werd de sensor vervangen. Dit soort tekortkomingen bij geen enkele andere auto gehad.
Ja bij mij begonnen ze ook gelijk over steenslag. Maar er is 0,0 schade te zien. Het is dus nu mijn 3e sensor die kaduuk is.
Bijzonder vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedg73
  • Registratie: April 2017
  • Laatst online: 06-06 10:26
Figaro9 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 13:57:

Dank voor de tip!
Id4 laadvloer is goedkoper dan q4

op youtube ook videos te vinden van mensen die het zelf doen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAgony
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-06 15:40
Babavers schreef op maandag 20 januari 2025 @ 18:12:
[...]

Nee, ik bouw mijn eigen logica op mbv node-red en communiceer met de laadpaal over modbus. Op die manier kan ik probleemloos overschakelen van 3 naar 1 fase en omgekeerd. Maar als het resultaat van mijn logica een gewenste laadstroom <6A is en ik stuur dat door naar de laadpaal, dan stopt het laden. En dat doet die zowel op 1 fase (< 1380W) als op 3 fasen (< 4140 W).
Mijn doel is voornamelijk om pieken in het ogenblikkelijk vermogen af te vlakken mbt het capaciteitstarief (Vlaamse regelgeving). En dus, als de auto oplaadt terwijl er ook een wasmachine gestart wordt en/of gekookt wordt of dergelijke, dan wil ik het laden onmiddellijk minderen in verhouding tot die andere verbruikers en dan is het niet uitgesloten dat ik in het bereik < 6A terecht kom wat vervelend is vermits dat dan tot voortdurend in- en afschakeling zou kunnen leiden, of voortdurende omschakeling tussen 1-fase en 3-fasen, wat natuurlijk te vermijden is. Dus moet ik dan een soort van hysterese inbouwen om zulk gedrag te voorkomen. Tenzij ik iets over het hoofd zie waardoor laden <6A toch mogelijk zou zijn.
Zelfde wagen & laadpaal: al geprobeerd, maar ik kreeg het ook niet onder de 4.1Kw. Ook niet via de Eve Connect of MyEve App. Prijs je gelukkig dat je de toegang tot de laadpaal van in het begin reeds kreeg. Bij mij hadden ze ook de home loadbalancing geinstalleerd, maar geen ethernet kabel in de laadpaal geconnecteerd. Als gevolg zit ik tot en met vorig jaar juli met een piek van 12kW. Dan zelf ethernet kabel door muur geduwd, laadpaal open en ethernet erin. Sedertdien zit mijn piek verbruik op een 6kW.

Naar het schijnt scheelt hoogste vs 'normaal' capaciteits tarief een 200€ per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
MrAgony schreef op dinsdag 21 januari 2025 @ 21:56:
[...]

Zelfde wagen & laadpaal: al geprobeerd, maar ik kreeg het ook niet onder de 4.1Kw. Ook niet via de Eve Connect of MyEve App. Prijs je gelukkig dat je de toegang tot de laadpaal van in het begin reeds kreeg. Bij mij hadden ze ook de home loadbalancing geinstalleerd, maar geen ethernet kabel in de laadpaal geconnecteerd. Als gevolg zit ik tot en met vorig jaar juli met een piek van 12kW. Dan zelf ethernet kabel door muur geduwd, laadpaal open en ethernet erin. Sedertdien zit mijn piek verbruik op een 6kW.

Naar het schijnt scheelt hoogste vs 'normaal' capaciteits tarief een 200€ per jaar.
Ik zit helemaal in hetzelfde schuitje en nee hoor, ik had die toegang helemaal niet van in het begin. Ik heb ook zelf die kist open gedraaid en een ethernet bekabeling aangebracht. Gelukkig had ik nog oude firmware waardoor er geen 'owners'-paswoord op zat want dan had ik die nooit kunnen configureren zoals ik wilde vermits eigenlijk de leasing maatschappij eigenaar is van dat toestel. Die 200 € per jaar kan wel kloppen, maar ik beoog het nog beter te doen door de P1 poort van mijn teller uit te lezen en het laden van de auto continu bij te sturen ifv de andere gebruikers zodat ik nooit boven de 6 kW uit kom, ook niet als de auto aan het laden is en tegelijk gekookt wordt of zo. En dat dan dus ook naar lagere vermogens mits omschakeling van 3f naar 1f wat ik zelf heb geprogrammeerd vermits normale loadbalancing pakketten dat niet blijken te doen. Weliswaar met die sprong van 4,1 naar 3.6 kW. Volgende week komen ze die digitale meter installeren en dan wil ik dat meteen in dienst nemen.
Maar eigenlijk is dit 'off topic'.... Hiervoor zijn andere fora... End of discussion, tenminste op dit forum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoeckieTM
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 29-05 16:15
Hi,
ik ben geen ervaren Tweakers forum gebruiker, dus excuus alvast als ik iets niet goed doet.
Over dat forum: is het de bedoeling dat er 1 topic is over 1 groot hoofd onderwerp (Audi Q4)? Het gevolg is ondertussen 500+ pagina's aan heel diverse meldingen. Omdat er dus geen archivering is, is het (althans voor mij) quasi onmogelijk om te ontdekken of iemand een bepaald probleem heeft (tenzij 500+ pagina's doorscrollen - de zoekfunctie op "accu", "probleem", etc levert niet meteen een grote vernauwing van de resultaten ;-))

Nu even naar de reden van mijn post. Sinds een paar weken (maand?) krijg ik op mijn GSM als mijn tablet (beide Android, meest recente myAudi app versie uit de Play Store) een foutmelding als ik een van deze dingen wil doen:
1. Temperatuurregeling direct starten
2. Temperatuurregeling programmeren en doorsturen
3. Max laad doel wijzigen (het doel percentage speelt geen rol)
4. Accu besparingsfunctie aan of afzetten (toggle)

Bij al deze actie komt sinds enige tijd (het heeft eerder gewerkt!) deze foutmelding. Het is afhankelijk van de actie een andere look, maar de melding is dezelfde:
De actie is momenteel niet beschikbaar, om de voertuigaccu te sparen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9uW7X7nR5hvxhAU1sBxitLRFuo=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jSu7bjVqlCSPV4Sp08r3uPhV.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PioOvbDodKKNOGPLTPnin-rvKe8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/WKIzeVG7lIb3GYWRMxWJjpMr.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jwvdhaar
  • Registratie: Januari 2025
  • Laatst online: 02-02 19:10
jwvdhaar schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:17:
[...]

En hierbij de melding dat het supergoed verholpen is door @Rainesh die de activatie via software heeft kunnen uitvoeren. Was even schrikken, blij dat dankzij dit forum het relatief eenvoudig en betaalbaar opgelost is. Dank en ik blijf dit forum volgen!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rainesh
jwvdhaar schreef op donderdag 23 januari 2025 @ 16:20:
[...]

En hierbij de melding dat het supergoed verholpen is door @Rainesh die de activatie via software heeft kunnen uitvoeren. Was even schrikken, blij dat dankzij dit forum het relatief eenvoudig en betaalbaar opgelost is. Dank en ik blijf dit forum volgen!
En het mooie is dat je nu 360 graden camera hebt en netjes je PR code bij de servers aangepast is naar KA6. Dus volledig weggeschreven als originele optie van de auto :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Kan je dan een 360 later inbouwen? Interessant, wat kost dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
NoFate schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 12:49:
Kan je dan een 360 later inbouwen? Interessant, wat kost dit?
Hij had alles al erin, maar niet geactiveerd. Heb het officieel geactiveerd met terugmelding naar de fabriek ipv handmatig coderen. Dus het is een permanente optie geworden op de auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Ah, maar hoe kan het er al standaard inzitten en niet geactiveerd??

Anyways, "stuur overnemen" ... Hier word ik wild van!!! Dit heb ik vaak op een rechte baan, en als je niet snel genoeg aan je stuur komt, dan gaat die vertragen en noodgevallen opbellen!! Levensgevaarlijk!!! Is er een manier om dat uit te zetten? Of die gevoeligheid aan te passen , elke rit heb ik dit wel, zeer vervelend....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterzicht
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 23:27
Je kunt de schakelaar op het uiteinde van de richtingaanwijzers een paar seconden ingedrukt houden en de linecontrol is er af en krijg je ook niet meer de melding “handen aan het stuur “. De adaptieve cruisecontrol blijft dan toch actief.
Ook handig om uit te schakelen bij 60 km wegen met een smallere rijbaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
NoFate schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 15:47:
Ah, maar hoe kan het er al standaard inzitten en niet geactiveerd??

Anyways, "stuur overnemen" ... Hier word ik wild van!!! Dit heb ik vaak op een rechte baan, en als je niet snel genoeg aan je stuur komt, dan gaat die vertragen en noodgevallen opbellen!! Levensgevaarlijk!!! Is er een manier om dat uit te zetten? Of die gevoeligheid aan te passen , elke rit heb ik dit wel, zeer vervelend....
bepaalde bouwjaren en uitvoeringen zijn af fabriek geleverd met alle hardware voor 360 camera maar nooit geactiveerd. Je ziet dan bijv een camera in de grille en onder de zijspiegels al zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Rainesh schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:36:
[...]

bepaalde bouwjaren en uitvoeringen zijn af fabriek geleverd met alle hardware voor 360 camera maar nooit geactiveerd. Je ziet dan bijv een camera in de grille en onder de zijspiegels al zitten.
Ah, dan moet ik eens kijken, mijne was 2024

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NoFate
Luisterzicht schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 17:18:
Je kunt de schakelaar op het uiteinde van de richtingaanwijzers een paar seconden ingedrukt houden en de linecontrol is er af en krijg je ook niet meer de melding “handen aan het stuur “. De adaptieve cruisecontrol blijft dan toch actief.
Ook handig om uit te schakelen bij 60 km wegen met een smallere rijbaan
Mja, die linecontrol dat die zich af en toe corrigeert vind ik wel handig... Het is gewoon de "stuur overnemen" die naar mijn mening gewoon veel te rap komt, vooral op rechte wegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quaboo
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/99y7hBQtHnBlWEGP8d1yNbNSATg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NsAm752r82yRLYkkwUHYYCJ3.jpg?f=fotoalbum_large

Bij achteruit rijden en voorgeschakelde camera krijg ik bovenstaande opties. Weet iemand wat het verschil is tussen beide want ik ze het niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HS35
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-03 12:53
Mijn Q4 moet z'n eerste onderhoudsbeurt na 2 jaar (km stand: 30.000). Remvloeistof en luchtfilter vervangen en een inspectie.

Prijs:
- Remvloeistof EUR 103,-
- Luchtfilter. EUR 118,5 (via google lijkt zo'n filter nog geen EUR 45,- te kosten)
- Inspectie. EUR 445,- (is denk ik met name aan de computer leggen en checken of de remmen en de lampen goed werken). Zou niet goed weten wat ze nog meer doen of mis ik iets?

Bij elkaar bijna EUR 665,- (!) voor een paar uurtjes werk. Ik vind hier iets van.

Als ik een zelfde beurt bij de bijvoorbeeld Quick Fit inplan, kost ie de helft en doen ze hetzelfde.

Mijn vraag is alleen wat de consequenties zijn voor bijvoorbeeld de garantie als ik het elders laat uitvoeren. Of kan alleen Audi bepaalde dingen die een ander niet kan? Heeft iemand hier ervaring mee en wat vinden jullie van deze prijzen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21:43
HS35 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:18:
Mijn Q4 moet z'n eerste onderhoudsbeurt na 2 jaar (km stand: 30.000). Remvloeistof en luchtfilter vervangen en een inspectie.

Prijs:
- Remvloeistof EUR 103,-
- Luchtfilter. EUR 118,5 (via google lijkt zo'n filter nog geen EUR 45,- te kosten)
- Inspectie. EUR 445,- (is denk ik met name aan de computer leggen en checken of de remmen en de lampen goed werken). Zou niet goed weten wat ze nog meer doen of mis ik iets?

Bij elkaar bijna EUR 665,- (!) voor een paar uurtjes werk. Ik vind hier iets van.

Als ik een zelfde beurt bij de bijvoorbeeld Quick Fit inplan, kost ie de helft en doen ze hetzelfde.

Mijn vraag is alleen wat de consequenties zijn voor bijvoorbeeld de garantie als ik het elders laat uitvoeren. Of kan alleen Audi bepaalde dingen die een ander niet kan? Heeft iemand hier ervaring mee en wat vinden jullie van deze prijzen?
Hmm.. volgende week heb ik ook een service (na twee jaar) bij een Audi dealer. Eens kijken wat hieruit komt.
Kijkje op onderhoudsprijzen voorspelt niet veel goeds (444,47 euro inspectieservice + 102 (remvloeistof) + 118 (interieurfilter)).. hoezo zijn de onderhoudskosten vanen ev lager ?

[ Voor 7% gewijzigd door shaowoo op 31-01-2025 10:09 ]

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:06
Quaboo schreef op zondag 26 januari 2025 @ 15:26:
[Afbeelding]

Bij achteruit rijden en voorgeschakelde camera krijg ik bovenstaande opties. Weet iemand wat het verschil is tussen beide want ik ze het niet?
De ene is voor direct zicht achteruit (normale camera) de andere geeft ook zicht op aankomend verkeer verder de straat in, voor als je achteruit een vak uit moet rijden zeg maar.
Ik gebruik dat soms op mijn ID.3 als ik niet langs de autos de straat in kan kijken waarop ik achteruit wil rijden. Dan is die tweede 'brede' optie best een uitkomst.

*sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098

Prijs:
- Remvloeistof EUR 103,-

Is onderhoud niet de eerste jaren inbegrepen bij de Q4. Dat zal ongetwijfeld excl. verbruiksartikelen zijn.

Zie https://media.audi.com/is...re%2010-2023%20ONLINE.pdf

[ Voor 5% gewijzigd door Theone098 op 31-01-2025 12:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luisterzicht
Ik heb ook mijn 2 jaarlijkse controle gehad in december en heb alleen materiaalkosten moeten betalen. Volgens mij waren de eerste 6 jaar onderhoud bij de aankoop inbegrepen en had je alleen materiaalkosten. Totaal bij mij € 180. Ruitenwisserbladen, interieurfilter en reparatie band met prop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriej29
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 03-06 20:22
Ik heb net een inspectie ingepland, onze auto wordt in mei 4 jaar. Kost 695 euro, inspectie, filter en remvloeistof. Erg duur.

Maar ben verder zeer tevreden over de garage. Onze auto heeft verlengde garantie to 5 jaar en of 100.00 km.
Al een paar keer terug geweest en altijd perfect geholpen, dat terwijl ik de auto zelf uit Duitsland heb geïmporteerd.

En om deze garantie te behouden totdat hij 5 jaar is moet ik deze dure inspectie wel uitvoeren helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
shaowoo schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 09:55:
[...]

Hmm.. volgende week heb ik ook een service (na twee jaar) bij een Audi dealer. Eens kijken wat hieruit komt.
Kijkje op onderhoudsprijzen voorspelt niet veel goeds (444,47 euro inspectieservice + 102 (remvloeistof) + 118 (interieurfilter)).. hoezo zijn de onderhoudskosten vanen ev lager ?
vriej29 schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 20:15:
Ik heb net een inspectie ingepland, onze auto wordt in mei 4 jaar. Kost 695 euro, inspectie, filter en remvloeistof. Erg duur.

Maar ben verder zeer tevreden over de garage. Onze auto heeft verlengde garantie to 5 jaar en of 100.00 km.
Al een paar keer terug geweest en altijd perfect geholpen, dat terwijl ik de auto zelf uit Duitsland heb geïmporteerd.

En om deze garantie te behouden totdat hij 5 jaar is moet ik deze dure inspectie wel uitvoeren helaas.
En dit is onderhoud voor 2 jaar toch? Heb net de bon van het onderhoud van mijn A4 opgezocht. Dit was een longlife beurt voor 2 jaar à 1263 euro en een beetje. Tja….

[ Voor 33% gewijzigd door Theone098 op 31-01-2025 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriej29
Ja, dat is onderhoud welke om de twee jaar moet plaatsvinden. Vergeleken met A4 valt het dan nog mee maar vraag me af wat je allemaal kunt inspecteren voor 367 euro excl. Een interieurfilter kost 97,97 excl., remvloestof 84,70 excl en het panoramadak afvoer controleren 20,64 excl. Tezamen met klein materiaal en OB ben ik 695 euro kwijt.

Maar de auto bevalt goed en ook de garage bevalt verder goed en dus laat ik het uitvoeren. Dit om de waarde en garantie te behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Theone098
vriej29 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 09:51:
Ja, dat is onderhoud welke om de twee jaar moet plaatsvinden. Vergeleken met A4 valt het dan nog mee maar vraag me af wat je allemaal kunt inspecteren voor 367 euro excl. Een interieurfilter kost 97,97 excl., remvloestof 84,70 excl en het panoramadak afvoer controleren 20,64 excl. Tezamen met klein materiaal en OB ben ik 695 euro kwijt.

Maar de auto bevalt goed en ook de garage bevalt verder goed en dus laat ik het uitvoeren. Dit om de waarde en garantie te behouden.
Begrijp ik, zou ik ook doen. Is het veel geld? Ja. Is een ICE duurder? Volmondig JA!

Het Audi uurtarief volgens mijn bon uit 2024: E125 excl. BTW. Dat hakt er in. Heb al eens nagevraagd of dit wel klopt. Volgens de onderhoudsspecialist was dat prima in orde. Volgens mij een van de hoogste tarieven in het ‘premium’ segment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HS35
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 12-03 12:53
Theone098 schreef op zaterdag 1 februari 2025 @ 12:57:
[...]

Begrijp ik, zou ik ook doen. Is het veel geld? Ja. Is een ICE duurder? Volmondig JA!

Het Audi uurtarief volgens mijn bon uit 2024: E125 excl. BTW. Dat hakt er in. Heb al eens nagevraagd of dit wel klopt. Volgens de onderhoudsspecialist was dat prima in orde. Volgens mij een van de hoogste tarieven in het ‘premium’ segment.
Ik heb de beurt nu bij Kwik Fit ingepland (EUR 318,-). Daar verzorgen ze zgn. merkbeurten. Als je nl. conform Audi specificaties die beurt laat uitvoeren, behoud je de fabrieksgarantie. Is onderdeel van Europese wetgeving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quaboo
DonJunior schreef op vrijdag 31 januari 2025 @ 10:01:
De ene is voor direct zicht achteruit (normale camera) de andere geeft ook zicht op aankomend verkeer verder de straat in, voor als je achteruit een vak uit moet rijden zeg maar.
Dank, alleen ik zie echt geen verschil in camerabeeld wanneer ik de knoppen afwisselend activeer. Mis ik iets?
Camera's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DonJunior
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 23:06
Quaboo schreef op zondag 2 februari 2025 @ 16:56:
[...]

Dank, alleen ik zie echt geen verschil in camerabeeld wanneer ik de knoppen afwisselend activeer. Mis ik iets?
Camera's?
Dat zou wel moeten.. beeld zou veel breder (bijna fish-eye) moeten worden.

*sowieso

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 12-06 10:55
Vandaag een onaangename ervaring meegemaakt.
Was vergeten gisterenavond de wagen weg te zetten aan de publieke laadpaal en naar de winkel over en weer gereden. Had nog 6% deze ochtend en kon er nog iets van 20km mee rijden. Totale ritje dat ik voor ogen had was maar 4km dus zou moeten lukken denk je dan.

Veel piepjes en waarschuwingen en toen hij bij 5% aankwam was het gedaan met de pret. Na het proberen wegrijden bij de supermarkt kwam de rode melding "Alleen rangeren mogelijk". Zou nog iets van 16km moeten kunnen doen maar ik mocht niet sneller meer dan 7km/u..

De snellader van de lidl weigerde te werken na 25m proberen met alle mogelijke opties helaas dus was het met 7km/u en dubbele pinkers op door het stadscentrum naar de dichtstbijzijnde gewone laadpaal rijden. Niet prettig.. Zeker omdat hij nog niet helemaal leeg was en mijn range nog ruim voldoende zou moeten zijn, maar blijkbaar niet te vertrouwen in de kou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeeJee100
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 07-06 14:07
DonJunior schreef op zondag 2 februari 2025 @ 22:23:
[...]

Dat zou wel moeten.. beeld zou veel breder (bijna fish-eye) moeten worden.
Is dat soms alleen als je ook de 360 cameras hebt, want ik zie ook geen verschil tussen de 2 opties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• einoj1
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 28-03 13:42

Prijs:
- Remvloeistof EUR 103,-

Dit kost ook tijd en dus geld.... _/-\o_

De data van de boordcomputer van elke nieuwe auto sinds 2021 met o.a de verbruikgegevens moeten uitgelezen en doorgezonden worden naar de Eu.

Bij sommige merken (oa Toyota) gebeurd dit dagelijks automatisch via 4G)

(Dit alles is een gevolg van de co2 fraude door dieselgate....waardoor in de rest va´ de wereld een groot wantrouwen is i´ de Eu. Autobedrijven en de Eu wil dit herstellen....)

https://www.autoweek.nl/a...sgegevens-gaan-europa-in/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
net terug van inspectie en tegen de 700 euro mogen lappen .. interieur, AC refresh, rem-zaken.
En als klap op de voorpijl.. dringend advies alle vier de banden te vervangen. Reden omdat het een tijd te lage bandendruk had is zijkant gaan slijten en het middenprofiel is goed. Risico op klapband maar zou wel door de APK komen, moet er nog over nadenken... Extra kosten post 1500 Euries ,,,, geen lease bak maar een eigen auto., dus zelf lappen :|

desondanks nog steeds tevreden Q4 eigenaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriej29
shaowoo schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 12:40:
net terug van inspectie en tegen de 700 euro mogen lappen .. interieur, AC refresh, rem-zaken.
En als klap op de voorpijl.. dringend advies alle vier de banden te vervangen. Reden omdat het een tijd te lage bandendruk had is zijkant gaan slijten en het middenprofiel is goed. Risico op klapband maar zou wel door de APK komen, moet er nog over nadenken... Extra kosten post 1500 Euries ,,,, geen lease bak maar een eigen auto., dus zelf lappen :|

desondanks nog steeds tevreden Q4 eigenaar
Had ik dat advies maar voor mijn vakantie gehad! Ik had exact hetzelfde maar dacht te kunnen wachten tot na de vakantie (afgelopen zomer). Mede door het gebruik van een trekhaakkoffer en warm weer in Spanje heb ik een klapband gehad. Daar vier nieuwe all season banden (Continental) laten installeren, 1.300 euro incl uitlijnen. Dat laatste was niet goed gedaan waardoor stuur iets scheef stond. Heb dat opnieuw laten uitvoeren door Audi garage in NL en nu weer goed. Fijne banden trouwens de All season banden van Continantal.

In mijn geval was het dus verkeerde zuinigheid door te lang te wachten, ondanks dat het midden van de band nog voldoende profiel leek te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msts
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 18:44
Ik dacht dat onderhoud erbij zat:

Audi e-care

Bij een vooruitstrevende auto hoort vooruitstrevende service. Daarom zijn alle elektrische modellen van Audi standaard voorzien van Audi e-care: een uitgebreid servicepakket dat ervoor zorgt dat u altijd en overal zorgeloos elektrisch kunt rijden. Bij Audi e-care ontvangt u tot en met 5 jaar fabriek voorgeschreven onderhoud en APK, 8 jaar fabrieksgarantie op accu, 2 jaar volledige fabrieksgarantie, online map updates en mobiliteitsservice.

[ Voor 14% gewijzigd door Msts op 09-02-2025 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
Msts schreef op zondag 9 februari 2025 @ 19:26:
Ik dacht dat onderhoud erbij zat:

Audi e-care

Bij een vooruitstrevende auto hoort vooruitstrevende service. Daarom zijn alle elektrische modellen van Audi standaard voorzien van Audi e-care: een uitgebreid servicepakket dat ervoor zorgt dat u altijd en overal zorgeloos elektrisch kunt rijden. Bij Audi e-care ontvangt u tot en met 5 jaar fabriek voorgeschreven onderhoud en APK, 8 jaar fabrieksgarantie op accu, 2 jaar volledige fabrieksgarantie, online map updates en mobiliteitsservice.
waarschijnlijk omdat mijn auto geïmporteerd is vanuit Duitsland .. :|
“ Daarom zijn de volledig elektrische modellen (die oorspronkelijk voor de Nederlandse markt zijn geleverd) standaard voorzien van Audi e-care”

• Luisterzicht
Vandaag bij 3 verschillende snelladers gestaan. Bij alle 3 wilde de auto niet vergrendelen met de laadpaal. Gaf na 1 minuut storing in de auto en op het scherm van de laadpaal. Thuisgekomen bij een publieke laadpaal waarbij er wel connectie was.
Zijn er meer mensen die dit hebben gehad.
Ik heb een Q4 40 van december 2022.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAgony
Ik heb nu en dan al problemen gehad met snelladers: ook zoals jij stelt, het laden start initieel maar na een paar minuten is er plots een laadstoring. Vorige week had ik het nog voor bij een snellader van Engie: de sessie was gestart maar na 5 minuten kreeg ik laadstoring en kon ik niet verder laden.
Tot nu toe een keer of 10 (op iets meer dan een jaar) issues gehad. Bij snelladers heb ik meer problemen met het feit dat het laden niet snel gaat, niet voorbij 60kw geraken bijvoorbeeld zoals gister in Duitsland aan een Shell recharge.

Ik heb echter veel meer problemen met traagladers tot 11kw. Heel vaak dat de sessie niet wil starten ondanks geslaagde authenticatie. Of dat die er na een paar minuten terug uitknalt. Met traagladers heb ik met zeker een kwart van de laadpalen issues om een laadsessie op te starten of 'draaiende' te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrAgony
Gister op terugweg van reis op de autostrade is mijn middenconsole tot 2x toe gecrashed. Waze stond op (Android Auto), plots zwart scherm en niets meer. Ik vermoed een spontane reboot? Na een tweetal minuten was de console er terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Hier heb ik ook al gehad dat de MMI gewoon niet wou starten, bleef op zwart gebruikers login staan, 10 sec knop inhouden doet dan een soft reset... Maar zou toch niet mogen...
Ook zeer vaak de melding dat hij geen verbinding kan maken, 10 min rijden, dan plots de pop-up... In omgeving waar het goed bereik is... Lijkt alsof die gewoon hangt in de eerste keer dat die connectie maakt en na 10 min gewoon een time-out geeft... Lijkt zeker niet dat die 10 min probeert...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

wat kan ik met onderstaande instelling uit de MyAudi app?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/35NeQNAbJcx6jkmkH3xnO5e6fXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJ08YtsNPalHg7ZJ06LGPr9K.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Hansoverdiep schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 11:37:
wat kan ik met onderstaande instelling uit de MyAudi app?

[Afbeelding]
Niks als je android auto gebruikt ;+)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

maar ik heb een iPhone, gebruik gaan Apple Carplay en heb het gevoel dat alles goed werkt. Krijg nagenoeg lke maand update van navigatiedata, verkeersmeldingen gaan goed en kan zien hoeveel laadpalen nog vrij zijn bij laadstations. Vroeg mij daarom af wat die mogelijheid met WiFi nu was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
Hansoverdiep schreef op zaterdag 15 februari 2025 @ 13:21:
maar ik heb een iPhone, gebruik gaan Apple Carplay en heb het gevoel dat alles goed werkt. Krijg nagenoeg lke maand update van navigatiedata, verkeersmeldingen gaan goed en kan zien hoeveel laadpalen nog vrij zijn bij laadstations. Vroeg mij daarom af wat die mogelijheid met WiFi nu was.
Dat is bv om de agenda te koppelen met je wagen, je hebt zo een paar nutteloze apps in de MMI die je alleen maar kan gebruiken als je verbonden bent met de wifi van je smartphone

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hansoverdiep

Hansoverdiep

dank je, nu is mij dat duidelijk!
Pagina: 1 ... 134 ... 137 Laatste

Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.