Hallo, sinds afgelopen november rij ik in een nieuwe Audi Q4 Advanced edition 45 Quattro (mj 2025). Wielmaat 19" met Hankook Ventus S1 evo3 banden. Geen warmtepomp, wel airco. Mijn vorige auto was een ID.4, ik ben goed bekend met het elektrisch rijden en als gebruiker van de VW/Audi techniek.
De Q4 is een mooie en fijne auto, maar er zijn een drietal eigenaardigheden waarvan ik me afvraag of andere berijders het herkennen.
1.
Rijgeluid - Uit de voortrein hoor ik tijdens het rijden een laag frequent geluid komen. Het geluid is wat moeilijk te omschrijven, maar het is een ruizend/zoemend geluid waarbij het lijkt er of ergens in de wielophanging iets van staal mee resoneert. Ik hoor het bij rechtuitrijden en bij grover asfalt is het geluid sterker en rond de 105 km/u op zijn hardst. De toonhoogte (frequentie) is constant en niet snelheidsafhankelijk. Het geluid komt vooral van links-voor; bij een bocht naar rechts op een snelwegoprit (meer druk op de linker voorpoot) is het luid sterker. Het is geen windgeruis en ik heb de banden op steentjes en andere onregelmatigheden gecontroleerd. Bij mijn vorige ID.4 zijn de koppelstangen vervangen na klachten over bonkende geluiden, maar dit is duidelijk een ander geluid en een ander probleem. Zijn er meer mensen die dit herkennen?
2.
Rempedaal - Bij het normaal en rustig afremmen voor bijvoorbeeld een stoplicht, voel en hoor ik rond de 10 km/u een trilling/schrapend gevoel in het rempedaal. Ik ben bekend met regeneratief remmen en bijschakelen van de mechanisme rem bij lage snelheden. Maar dit gevoel in het rempedaal is vreemd en herken ik niet uit mijn vorige ID.4.
3.
Sissend geluid bij thuisladen - Bij het thuisladen (3 fasen, 11 kW) komt onder auto een sissend geluid vandaan. Ook dit herken ik niet van mijn vorige auto. Is dit een normaal verschijnsel bij de Q4?
Navragen bij de dealer heeft nog geen resultaat opgeleverd, ik ga nu proberen een afspraak te maken om de auto na te laten kijken. Als er andere Q4 berijders zijn met gelijkwaardige bevinden, dan kan dat uiteraard helpen bij het stellen van een diagnose. Ik hoor graag van jullie en zal mijn bevindingen hier terugkoppelen.