Ja, vervelende is dat ik de laadstatus en dergelijke niet kan zien in de app. Uiteindelijk zijn het allemaal luxeproblemen, maar we wachten het maar rustig af. Gelukkig rijdt de auto verder wel ontzettend fijn!NoFate schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:35:
[...]
Hmm, dat is toch een probleem bij hun denk ik... Een lokale account heeft idd beperkt rechten, je kon laadstatus etc zien , maar dacht dat climate control en status van wagen niet zichtbaar was... Die lokale account moet er echt uit... :-)
Nuja, het is Audi, die staan bekend om hun software issues, zeker op q4, geef het even, zal wel ergens een server probleem zijn
Nooit tot 0% gereden maar regelmatig onder de 5% op vakanties. Maar middels Car Scanner met een OBD dongel verbonden met de auto merk ik op dat 1% dashboard 4% a 5% is in BMW (Battery Management system). Alleen bij ongeveer 50% klopt het BMS met het dashboard percentage. 100% op dashboard is volgens BMS maar 96%. Aldus Car Scanner. Leuke app waarmee je veel kunt volgen, ook de totale omvang (KWH) van de batterij welke bij mij schommelt tussen de 72,5 en 73,5 kWh.marcelmg2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:45:
Nou, gisteren onbedoeld een uithoudingsvermogentest gedaan bij m'n Q4 (dec 21). Ik kreeg al bellend de waarschuwing dat ik moest laden, want nog 50km. Omdat er nog minimaal 3 laadstations zaten in die 50km verslapte m'n aandacht wat en bleef ik al bellend doorrijden. Tot ik opeens een erg harde nieuwe piep hoorde en ik zag dat ik op 1% zat. En in de middle of nowhere zat. De eerstvolgende afslag was minimaal 15/20km verder. Al snel sprong ie op 0%. Ik verwachtte dat ie elk moment zou stoppen en ben maar op de vluchtstrook gaan rijden. Met 60/70km/h verder gereden en na zo'n 15km kwam de afrit. Aan de ingebouwde navigatie heb je niks om snel het dichtstbijzijnde laadstation te vinden, maar Google Maps wel. 2-3 km verderop was een tankstation. Onderweg kreeg ik nog één keer een extra waarschuwing: iets met 'alleen rangeren nog mogelijk'. Ik ben nog zachter rijdend naar de laadpaal gereden en kon uiteindelijk bijladen. Ik denk dat ik minimaal zo'n 20km heb gereden nadat ie op 0% sprong. Iemand anders ook zo'n 0% ervaring?
Ik nog niet alleszins maar gevaarlijk om te weten. Gaat mijn vriendin niet blij mee zijnmarcelmg2 schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 09:45:
Nou, gisteren onbedoeld een uithoudingsvermogentest gedaan bij m'n Q4 (dec 21). Ik kreeg al bellend de waarschuwing dat ik moest laden, want nog 50km. Omdat er nog minimaal 3 laadstations zaten in die 50km verslapte m'n aandacht wat en bleef ik al bellend doorrijden. Tot ik opeens een erg harde nieuwe piep hoorde en ik zag dat ik op 1% zat. En in de middle of nowhere zat. De eerstvolgende afslag was minimaal 15/20km verder. Al snel sprong ie op 0%. Ik verwachtte dat ie elk moment zou stoppen en ben maar op de vluchtstrook gaan rijden. Met 60/70km/h verder gereden en na zo'n 15km kwam de afrit. Aan de ingebouwde navigatie heb je niks om snel het dichtstbijzijnde laadstation te vinden, maar Google Maps wel. 2-3 km verderop was een tankstation. Onderweg kreeg ik nog één keer een extra waarschuwing: iets met 'alleen rangeren nog mogelijk'. Ik ben nog zachter rijdend naar de laadpaal gereden en kon uiteindelijk bijladen. Ik denk dat ik minimaal zo'n 20km heb gereden nadat ie op 0% sprong. Iemand anders ook zo'n 0% ervaring?
Is misschien op youtube ook wel een review over te vinden hoeveel km je nog hebt bij 0 km.
Bjorn Nyland aka TeslaBjornLambo LP670 SV schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 13:02:
[...]
Is misschien op youtube ook wel een review over te vinden hoeveel km je nog hebt bij 0 km.
Ik ook net zelf verlengd voor 1.05 euro. De dealer zei dat ze niet gingen betalen en Audi zei dat voor korte storingen geen refund mogelijk was (ze hebben mn hele verhaal rond om >1 jaar gebrekkige functionaliteit niet gelezen denk ik dan).Luke the Duke schreef op maandag 2 december 2024 @ 12:44:
[...]
Daar ben ik inmiddels ook achter, bedankt.1,05 Euro was het in mijn geval trouwens voor Connect & Remote, dat zal het bij jou ook wel geweest zijn denk ik.
Die 13,95 Euro per maand? Never. Wat denken ze wel niet.
Voor die 1.05 die ik zelf heb betaald, hebben ze de kans dat ik komend jaar weer een Audi lease naar bijna 0% gereduceerd. Het gaat zeker te goed met Audi dat bestaande klanten niet belangrijk zijn. Iets met penny wise, pound foolish.
E-Tron 55 bezitter hier. Ik heb sinds een paar dagen geen data verbinding meer.
De melding komt eigenlijk elke keer naar voren na de start.
Dacht eerst aan een storing bij de provider/audi, meer mensen hier last van?
Zonet getest en bij mij werkt dit niet. Ingesteld dat hij enkel ('bij voorkeur' ander optie is er niet) tussen 01u en 04u mag laden en hij start meteen te laden. Ingesteld in de auto zelf niet via de app. Als de software ok is zou dit trouwens geen enkel verschil mogen maken mijn inziens als je het via de app doet.Hansoverdiep schreef op dinsdag 19 november 2024 @ 12:03:
indien gewenst wil ik wel de hele handeling hier uittypen. dat wat jij wil kan gewoon. als ik met mijn Q4 in de buurt van mijn wallbox ben zie ik boven in het mmi scherm dat de auto de lokatie herkent. bij de uitgebreide laadinstellingen heb ik aangegeven dat de laadperiode van 23 uur tot 7 uur moet worden gebruikt. nogmaals je moet dat bij het verlaten van de auto bij het eindscherm wel via het kloksymbool aanzetten. als je dat niet doet gaat hij meteen laden, dus niet uitgesteld laden. ik stel dus niets in via de app, alleen in de auto bij het menu Laden.
Auto staat op 18%SOC en ingesteld dat de wagen tot maximum 50% SOC mag gaan. En doet hij dus nooit. Ik wens enkel dat hij tussen uur A en B laadt, niets meer of minder, ongeacht van de SOC. Werkt dus nooit bij mij.
Deze melding heb ik ook de laagste dagen, meestal na een tijdje te rijden-Colossalman- schreef op zondag 8 december 2024 @ 16:59:
E-Tron 55 bezitter hier. Ik heb sinds een paar dagen geen data verbinding meer.
Ja, weet ik. Maar het zijn 'voorkeurtijden'.Hansoverdiep schreef op maandag 9 december 2024 @ 11:47:
@MrAgony : bij Laden (zie foto) kan je voorkeurtijden opgeven
[Afbeelding]
Ik stel die daar ook in, maar daar houdt hij zich dus niet (strikt) aan.
Ten eerste start hij soms meteen met laden omdat de wagen (denk ik toch) rekening houdt met het laaddoel, en tracht de SOC op het laaddoel te krijgen tegen het stop uur.
Ik wens enkel dat hij oplaad tussen uur x en y als de stroomprijs laag staat en gewoon stopt met laden op uur y ongeacht de SOC die mogelijks het laaddoel niet bereikt heeft. En dit is mij nog nooit gelukt.
toch gek dat dat bij mij wel goed gaat, hij laadt alleen tussen 23 en 7 uur. soms betekent dat dat hij de maximaal ingestelde 80% net niet heeft gehaald omdat ik met maximaal ca 5 kW de auto laadt. zo heb ik mijn originele VW wallbox ingesteld (max 8 A en 3 fasen). natuurlijk gaat hij soms meteen laden omdat ik Minimale lading heb ingesteld op 30%, dus als ik thuis aankom met 20% restlading dan gaat hij meteen laden tot 30%. stopt dan vervolgens en gaat om 23 uur verder.
Ik ben al een tijd in het bezit van een Q4 maar kan sinds kort het verbruik niet meer terugvinden op mijn dashboard. Tijdje terug zijn mijn Audi connect abonnementen verlopen en deze heb ik verlengd. Het lijkt er alleen op dat ik daarna niet meer zijn verbruik in kan zien. Meer mensen die hier last van hebben?
Lijkt me héél sterk dat dat anders is bij een Sportback, maar ik kan het je niet met zekerheid zeggen..dolu schreef op maandag 2 december 2024 @ 22:12:
[...]
Neem aan dat dit ook werkt voor de sportback? Of is de laadbak toch anders...
Destijds iets vergelijkbaars gehad met de Q4 bj. 2023 en dat bleek toen aan de mailsuffix ‘hotmail.com’ te liggen, welke niet werd geaccepteerd. (Heel veel getest en bij Audi uiteraard niets bekend hierover…) Zo mogelijk geldt dat voor meer generieke mail-aanbieders. Misschien al lang niet meer valide en opgelost, maar probeer eens een ander mailadres.Vincvvas schreef op vrijdag 6 december 2024 @ 12:19:
[...]
Ja dat heb ik in de eerste instantie dus ook geprobeerd. Alleen bij het aanmelden met mijn audi account blijf ik de melding krijgen: "Uw aanmelding is niet geslaagd, probeer het op een later tijdstip nog eens a.u.b."
Ja ik heb al twee verschillende emailadressen gebruikt. Zelfs als ik een foutief wachtwoord en/of emailadres invul, krijg ik de melding: "Uw aanmelding is niet geslaagd, probeer het later nog eens a.u.b."rasman69 schreef op dinsdag 10 december 2024 @ 23:05:
[...]
Destijds iets vergelijkbaars gehad met de Q4 bj. 2023 en dat bleek toen aan de mailsuffix ‘hotmail.com’ te liggen, welke niet werd geaccepteerd. (Heel veel getest en bij Audi uiteraard niets bekend hierover…) Zo mogelijk geldt dat voor meer generieke mail-aanbieders. Misschien al lang niet meer valide en opgelost, maar probeer eens een ander mailadres.
Ik probeer het iedere dag, op verschillende locaties ivm dekking en ook op wifi netwerken. Kan er helemaal niets mee. Audi zegt er ook niets mee te kunnen en geven aan dat de dealer aanspreekpunt is. Ben bang dat het wachten wordt in de hoop dat er snel een fix komt.
Ik heb een bug dat af en toe de regensensor niet reageert of juist de ruitenwissers activeert als er geen regen is. De simpelste oplossing is dan om de sensor te deactiveren en te activeren in de MMI en dan werkt hij weer normaal. Hebben hier meer mensen last van?
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Dat ie het niet, te laat, dan wel te vroeg wist komt regelmatig voor.SnowDude schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:06:
Ik heb een bug dat af en toe de regensensor niet reageert of juist de ruitenwissers activeert als er geen regen is. De simpelste oplossing is dan om de sensor te deactiveren en te activeren in de MMI en dan werkt hij weer normaal. Hebben hier meer mensen last van?
Ik zal je tip eens proberen.
Heb nog wel een ander puntje: de temperatuur instelling van de bijrijder kan ik alleen maar naar beneden bijstellen. Omhoog gaat niet, tenzij ik het heel snel een tikje omlaag doe en dan weer omhoog

maar dan gaat ie alleen maar terug naar de eerdere instelling (half graadje omhoog)
Binnenkort die bedien unit maar eens uit het dashboard trekken en openmaken.
En nog een puntje:
Mijn navigatie favorieten die ik de laatste paar maanden toegevoegd heb zijn weg.
De oudere staan er nog wel in. Que??
Alsof ze op de server een backup van een paar maanden geleden terug gezet hebben.
Kwaliteit allemaal, zucht.....
[ Voor 41% gewijzigd door deboss65 op 11-12-2024 14:10 ]
Ja heb ik ook af en toe. Even ramen schoonmaken wil ook wel eens helpen. (sensor achter spiegel)SnowDude schreef op woensdag 11 december 2024 @ 13:06:
hmm ik heb ook mijn werk adres opnieuw moeten invullen vorige week ofzo.deboss65 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 14:03:
[...]
Binnenkort die bedien unit maar eens uit het dashboard trekken en openmaken.
En nog een puntje:
Mijn navigatie favorieten die ik de laatste paar maanden toegevoegd heb zijn weg.
De oudere staan er nog wel in. Que??
Alsof ze op de server een backup van een paar maanden geleden terug gezet hebben.
Kwaliteit allemaal, zucht.....
Ik vind het ook irritant dat ik de navigatie favorieten een naam kan geven.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Beste kenners. Ik ben een Q4 occasion lease aan het overwegen, type Sportback e-tron 50 e-tron quattro Launch ed S Compet 5d, van eind 2022.
De opties zijn:
Comfortpakket, Dynamic pakket plus, Interieurpakket S line interieur met sportstoelen en zwart
leder/mono.pur, Velgen, 20 inch gegoten lichtmetaal "5-Y-spaak"-design grafietgrijs, glansgedraaid,
Maar ook:
Zonder Glazen dak € 0,00
Zonder Phone Box € 0,00
Zonder smart phone integratie € 0,00
Wat betekenen die laatste 2 regels? Kan je dus geen telefoon koppelen om te bellen of via BT muziek te luisteren? De afwezigheid van een glazen dak vind ik jammer, maar niet onoverkomelijk. De telefoon integratie wel.
De opties zijn:
Comfortpakket, Dynamic pakket plus, Interieurpakket S line interieur met sportstoelen en zwart
leder/mono.pur, Velgen, 20 inch gegoten lichtmetaal "5-Y-spaak"-design grafietgrijs, glansgedraaid,
Maar ook:
Zonder Glazen dak € 0,00
Zonder Phone Box € 0,00
Wat betekenen die laatste 2 regels? Kan je dus geen telefoon koppelen om te bellen of via BT muziek te luisteren? De afwezigheid van een glazen dak vind ik jammer, maar niet onoverkomelijk. De telefoon integratie wel.
Phone box is een optie waar je telefoon kan klemmen en draadloos kan opladen (wel traag, bekabeld is sneller). En de smartphone integratie betekent dat je geen Apple Carplay en Android Auto ondersteuning hebt. Je kan wel bluetooth verbinding opzetten om muziek af te spelen en te bellen.barbuitenhuis schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:12:
Beste kenners. Ik ben een Q4 occasion lease aan het overwegen, type Sportback e-tron 50 e-tron quattro Launch ed S Compet 5d, van eind 2022.
De opties zijn:
Maar ook:
Zonder Glazen dak € 0,00
Zonder Phone Box € 0,00
De Phone Box en Smart Phone integratie zijn toch standaard opties in elke Q4 E-Tron?
In 2022 ook al?Noekoee schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:10:
De Phone Box en Smart Phone integratie zijn toch standaard opties in elke Q4 E-Tron?
Ik heb 800€ betaald voor dit:
Pack Smartphone Light
Het Pack Smartphone Light bevat de volgende uitrusting:De Audi smartphone interface verbindt de smartphone met het voertuig. Zo kunnen geselecteerde apps op het mobiele toestel rechtstreeks via het MMI touch-display worden bediend. De geïntegreerde gebruikersinterface vertoont een vertrouwde grafische vormgeving en menustructuur. Het systeem kan comfortabel worden bediend via het aanraakscherm of via de stembedieningsfunctie van de smartphone.12-voltstopcontact achteraan en 2 USB-C-poorten achteraan voor het laden van mobiele toestellen zoals smartphones en tablets.
661,16 € excl. btw - 800,00 € incl. btw
Pack Smartphone Light
Het Pack Smartphone Light bevat de volgende uitrusting:De Audi smartphone interface verbindt de smartphone met het voertuig. Zo kunnen geselecteerde apps op het mobiele toestel rechtstreeks via het MMI touch-display worden bediend. De geïntegreerde gebruikersinterface vertoont een vertrouwde grafische vormgeving en menustructuur. Het systeem kan comfortabel worden bediend via het aanraakscherm of via de stembedieningsfunctie van de smartphone.12-voltstopcontact achteraan en 2 USB-C-poorten achteraan voor het laden van mobiele toestellen zoals smartphones en tablets.
661,16 € excl. btw - 800,00 € incl. btw
Audi en standaard optiesNoekoee schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:10:
Tegenwoordig welNoekoee schreef op woensdag 11 december 2024 @ 19:10:
Kun je die smartphone integratie niet gewoon aanschaffen via de function store?
CL9 schreef op woensdag 11 december 2024 @ 18:28:
[...]
Phone box is een optie waar je telefoon kan klemmen en draadloos kan opladen (wel traag, bekabeld is sneller). En de smartphone integratie betekent dat je geen Apple Carplay en Android Auto ondersteuning hebt. Je kan wel bluetooth verbinding opzetten om muziek af te spelen en te bellen.
Starten/stoppen van een laadsessie doe je toch op een laadpaal en niet in de auto? Dus met een laadpas, laadpas app, of via plug & charge (als de laadpaal dit ondersteunt)?NoFate schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 13:52:
weten jullie of we met de Q4 via de app ook charging kunnen starten/stoppen/pauzeren?
Of heb jij je laadpaal zo ingesteld dat er kan geladen worden zonder enige vorm van authenticatie?
Je kan eventueel eens proberen of het laaddoel onder het huidige laadniveau instellen de sessie laat stoppen...
Klopt, je doet het op de laadpaal, maar soms kan het eventueel handig zijn om remote te stoppen, als je bv een hoog verbruik hebt gedurende een tijd...h2s schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 16:59:
[...]
Starten/stoppen van een laadsessie doe je toch op een laadpaal en niet in de auto? Dus met een laadpas, laadpas app, of via plug & charge (als de laadpaal dit ondersteunt)?
Of heb jij je laadpaal zo ingesteld dat er kan geladen worden zonder enige vorm van authenticatie?
Je kan eventueel eens proberen of het laaddoel onder het huidige laadniveau instellen de sessie laat stoppen...
Daarvoor heb je load balancing (en eventueel een energie management systeem) voor nodig. Dan kan je instellen dat het totale verbruik nooit boven een bepaalde waarde mag gaan. Verbruik je meer, dan gaat de laadpaal trager laden, en omgekeerd.NoFate schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:06:
[...]
Klopt, je doet het op de laadpaal, maar soms kan het eventueel handig zijn om remote te stoppen, als je bv een hoog verbruik hebt gedurende een tijd...
Volgens mij kan dat alleen door de laadplanning aan te passen.NoFate schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:06:
[...]
Klopt, je doet het op de laadpaal, maar soms kan het eventueel handig zijn om remote te stoppen, als je bv een hoog verbruik hebt gedurende een tijd...
ik gebruik de app van frank energie (dynamisch contract) om "slim" te laden en ik zie dat deze app de laad planning in de audi app aanpast om te regelen wanneer er geladen mag worden.
Dat weet ik wel... Maar ik wou gewoon weten of je laden kan starten/stoppen met de app, in de HA integratie zit deze functie... Ik heb de code al eens aangepast voor de climate control te laten werken met de nieuwe endpoints, nu zijn er ook mensen die de start/stop gebruiken en die issues hebben, ik wou weten waar de functie zit in de app, en eventueel hen de nieuwe code bezorgenh2s schreef op zaterdag 14 december 2024 @ 17:14:
[...]
Daarvoor heb je load balancing (en eventueel een energie management systeem) voor nodig. Dan kan je instellen dat het totale verbruik nooit boven een bepaalde waarde mag gaan. Verbruik je meer, dan gaat de laadpaal trager laden, en omgekeerd.
Bij deze, zie foto.Simon.Q4 schreef op dinsdag 17 december 2024 @ 18:06:
[Afbeelding] vandaag naar de wastraat mijn auto wassen. na het wassen merk ik dat een stuk van achterwisser verdwenen. kan iemand een foto tonen van de achterwisser. dank u
Note, het is normaal (heb ook even mijn showroomfoto bekeken) dat de ruitenwisser-arm veel dunner is aan het einde, maar het lijkt inderdaad of jij een onder of bovenstripje mist van dat laatste stukje.
Ik zou nog wel even langs de wasstraat gaan om te controleren of het stukje strip nog in de wasborstel (rol) is achtergebleven. Anders heeft degene na jou straks flink wat lakschade. Zelf meegemaakt dat mij voorganger in de wasstraat zijn ouderwetse extreem lange metalen antenne miste, niets zei, wegreed en die wasbostel de auto van mijn vrouw van voor tot achter bekraste. Kon op de spatboarden na, volledig opnieuw gespoten worden. 😉 Eigenaar gelukkig wel achterhaald en die heeft flink kunnen schuiven.
:strip_exif()/f/image/Uw42JM6BUFrmjAZuYkOK7pVH.jpg?f=fotoalbum_large)
Krijg een mail dat ik mijn Audi connect Navigatie & Infotainment plus en Audi connect Remote & Control pakketten kan verlengen (tegen betaling). Jammer die verborgen kosten.
Iemand ervaring hiermee? De Remote en Control optie is wel handig. Maar de Navigatie geloof ik denk ik wel (is ook best duur).
3 jaar in gereden. Licenties zijn blijkbaar 3 jaar geldig.
Iemand ervaring hiermee? De Remote en Control optie is wel handig. Maar de Navigatie geloof ik denk ik wel (is ook best duur).
Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...
Hier het zelfde, ik heb alleen Remote en Control verlengd. De andere optie is krankzinnig geprijsd en maakt bij mij geen kans. Bovendien gebruik ik Android Auto evt. gecombineerd met ABRP wanneer nodig (vakanties).party42 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 07:42:
Krijg een mail dat ik mijn Audi connect Navigatie & Infotainment plus en Audi connect Remote & Control pakketten kan verlengen (tegen betaling). Jammer die verborgen kosten.
Iemand ervaring hiermee?
Het voordeel van ABRP is dat je het abo daarop per maand kunt aanzetten.
Sinds gisteren kan ik in de app de vergrendelstatus van de auto (en ramen en deuren) niet meer raadplegen.
Naar links swipen op het startscherm (met laadniveau en actieradius) doet niets meer en de 2 streepjes hieronder om aan te geven dat je kan swipen zijn weg.
De rest van de app werkt wel gewoon en daar zie ik geen verschillen.
Nog iemand die dit voorheeft?
Naar links swipen op het startscherm (met laadniveau en actieradius) doet niets meer en de 2 streepjes hieronder om aan te geven dat je kan swipen zijn weg.
Hier nergens last van.h2s schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:57:
Sinds gisteren kan ik in de app de vergrendelstatus van de auto (en ramen en deuren) niet meer raadplegen.
Yep, hier zelfde issue, die meldingen zijn idd gewoon weg...h2s schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:57:
Ja hier ook. Audi Navi gebruikte ik veel, maar nu dus over naar Google Maps/Carplay. App gebruikte ik zelden, dus geen gemis. Ga er iig geen euro aan betalen.party42 schreef op vrijdag 20 december 2024 @ 07:42:
Swipe is hier ook weg, maar kan dan wel klikken op 'Waarschuwingen en aanwijzingen'.h2s schreef op zaterdag 21 december 2024 @ 11:57:
Ik heb de Audi Connect remote & Control maar zelf verlengd na de 3 jaar die er bij zat. Dealer en Audi wilden niet meegaan in mijn verhaal dat ik wat coulance had verwacht omdat de Audi Connect remote & Control heel vaak plat lag. Nou dat konden ze niet allemaal gaan betalen. Ik heb de 1.05 euro dan maar zelf betaald. Mag in 2025 weer een leaseauto uitzoeken, Q6 is een optie, maar Audi he....ga geen Premium betalen voor niet Premium
Vandaag update in de play store, de swipe is terug, nu kan je de status terug zien :-)
Toch jammer dat we geen remote lock/unlock kunnen doen, of NFC digital key
Toch jammer dat we geen remote lock/unlock kunnen doen, of NFC digital key
[ Voor 31% gewijzigd door NoFate op 22-12-2024 15:20 ]
Hoi allen,
Heb nu een Q4 sinds 2 weken en bevalt super goed. Weet iemand wellicht of het mogelijk is om automatisch het licht boven de achterbank aan te krijgen zodra je de auto opent? Dat is wel zo handig als ik s’ochtends m’n zoontje in z’n stoel zet.
Alvast bedankt!
Heb nu een Q4 sinds 2 weken en bevalt super goed. Weet iemand wellicht of het mogelijk is om automatisch het licht boven de achterbank aan te krijgen zodra je de auto opent? Dat is wel zo handig als ik s’ochtends m’n zoontje in z’n stoel zet.
Alvast bedankt!
Iemand toevallig aan aan het einde van zijn Q4 lease aan het komen? Zit te kijken naar Q6 en A6 e-tron.. Met name de A6 is best wel een mooie deal en mi schitterende wagen..
Wat was het probleem? Ik hoor nu hetzelfde, en storing knipperlicht linksachtersbin schreef op vrijdag 24 juni 2022 @ 13:40:
Eh.. Ik had vanochtend een verontrustend dingetje. ben benieuwd of anderen dat ook hebben. vannacht heeft het erg hard geregend blijkbaar en toen ik vanochtend de achterklep opendeed, hoorde ik er water in "klotsen" toen de klep helemaal bovenin was. Dus ik heb het idee dat er water in de klep zit.. wtf?? Straks nog eens kijken en anders gaan we maar eens bij de dealer langs weer.
Pfoe, dat was even geleden. Zat idd water in, heb dat toen ook paar keer gehad met enthousiast wassen met hogedrukspuit, dat er water/condens zichtbaar was in achterlicht. Liep er vanzelf uit geloof ik, heb het recentelijk niet meer gehad.-jann schreef op maandag 23 december 2024 @ 15:55:
[...]
Wat was het probleem? Ik hoor nu hetzelfde, en storing knipperlicht linksachter
Vraagje, heb je een 2025 model? Zo ja, heb jij problemen met het aanmelden van myaudi in jouw Q4?SSMM schreef op maandag 23 december 2024 @ 08:35:
Hoi allen,
Alvast bedankt!
Mijne staat nu bij de garage, zat inmiddels zoveel water in dat het achterlicht continu bleef branden en beide knipperlichten niet meer werken, van al deze zaken ook storingen in het dashboard.sbin schreef op maandag 23 december 2024 @ 16:22:
[...]
Pfoe, dat was even geleden. Zat idd water in, heb dat toen ook paar keer gehad met enthousiast wassen met hogedrukspuit, dat er water/condens zichtbaar was in achterlicht. Liep er vanzelf uit geloof ik, heb het recentelijk niet meer gehad.
Ben benieuwd wat er uit komt.
Probleem is tot op heden niet opgelost. Telefonisch contact gehad en op advies van de dealer een MMI reset uitgevoerd, maar helaas geen effect. Het schijnt een bekend probleem te zijn en wordt naar verwachting pas Q1 2025 opgelost met een software update.CL9 schreef op zondag 1 december 2024 @ 19:09:
Vandaag wilde ik mijn Q4 opladen volgens planning. Alleen kan ik dit niet aanpassen in de MMI zodra ik geparkeerd sta. Via de MyAudi app kan ik ook niet aanpassen en staat daar een foutmelding (zie foto’s). Zijn er anderen met hetzelfde probleem? En eventuele oplossingen?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Daarnaast nog een probleem bijgekomen, namelijk SOS foutmelding.
:strip_exif()/f/image/hqOJ5Gl3h4ODqPbeaD5W44IL.jpg?f=fotoalbum_large)
Foutmelding gaat niet meer weg en heb een werkplaats afspraak gemaakt om dit probleem uit te lezen c.q. op te lossen. Heel jammer dit ..
Ja, het is een nieuw model maar heb geen problemen met het aanmelden van MyAudi. Dat werd bij de dealer gedaan toen ik ‘m ophaalde.Vincvvas schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 05:06:
[...]
Vraagje, heb je een 2025 model? Zo ja, heb jij problemen met het aanmelden van myaudi in jouw Q4?
:strip_exif()/f/image/5aWPtAk0UCcxxmEFPvQ2fXZK.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij het openen van de koffer op het einde een luide krak te horen. (stond klein beetje ijs op de achterruit)
Blijkt dat het plastieken omhulsel buisje gescheurd is aan de rechterkant. Joepie, mag ik proberen laten herstellen. Is een lease en de dealer in de buurt heb ik slechte ervaringen mee. Lijkt wel alsof klantvriendelijkheid ze geen ene moer kan schelen)
De uitkomst is niet heel positief: het achterlicht is kapot, kosten €1100.
De auto valt buiten garantie en PON zelf geeft geen coulance.
De dealer is me tegemoet gekomen in coulance, alhoewel ik het vooralsnog waanzin vindt dat de klant hiervoor op moet draaien, al was het €1,-
Het internet staat vol met dit probleem. Het is bekend dat veel Q4 modellen een lekkend achterlicht hebben, dit is gewoon een fabricagefout, garantie of niet.
Dat de lamp nu stuk is, zie ik als gevolgschade van een ondeugdelijk product.
Het feit dat PON hier niet garant voor staat omdat die pipo’s hun garantie bij VAG afkopen is echt van de pot gerukt.
Ik zou hierbij graag iedereen willen waarschuwen hun achterklep te laten controleren op lekkage.
Dat is werkelijk te gek voor woorden. lijkt me toch duidelijk een fabricagefout.-jann schreef op woensdag 1 januari 2025 @ 11:06:
[...]
De uitkomst is niet heel positief: het achterlicht is kapot, kosten €1100.
De auto valt buiten garantie en PON zelf geeft geen coulance.
De dealer is me tegemoet gekomen in coulance, alhoewel ik het vooralsnog waanzin vindt dat de klant hiervoor op moet draaien, al was het €1,-
Het internet staat vol met dit probleem. Het is bekend dat veel Q4 modellen een lekkend achterlicht hebben, dit is gewoon een fabricagefout, garantie of niet.
Dat de lamp nu stuk is, zie ik als gevolgschade van een ondeugdelijk product.
Het feit dat PON hier niet garant voor staat omdat die pipo’s hun garantie bij VAG afkopen is echt van de pot gerukt.
Ik zou hierbij graag iedereen willen waarschuwen hun achterklep te laten controleren op lekkage.
Ik had/heb het dus ook, maar gelukkig niet tot defect geleid (en lease, dus ik betaal dat zowieso niet). Unit is jaar geleden oid wel varvangen, niet vanwege water, maar door schade aan achterkant. Dus wellicht heb ik nu een verbeterde versie, niet op gelet eigenlijk.
Wat een gedoe.
En best triest.
Ik heb dan toch mazzel bij Pon zelf te zitten.
Geloof ik.
Best veel dingen waar ze in beginsel moeilijk over deden zijn uiteindelijk opgelost.
En dus door Pon betaald.
En best triest.
Ik heb dan toch mazzel bij Pon zelf te zitten.
Geloof ik.
Best veel dingen waar ze in beginsel moeilijk over deden zijn uiteindelijk opgelost.
En dus door Pon betaald.
Ik weet dat ik op een forum zit en dat negatieve geluiden vaak de positieve overstemmen (geen nieuws is goed nieuws). Maar is er iemand met wel positieve ervaringen met de Q4 (als in geen problemen)?
Ik vraag dit omdat ik maandag van plan ben om akkoord te geven op een rijk uitgeruste nieuwe Q4 s-edition. Maar krijg koud watervrees van de laatste paar pagina’s.
Alle feedback wordt gewaardeerd.
Ik vraag dit omdat ik maandag van plan ben om akkoord te geven op een rijk uitgeruste nieuwe Q4 s-edition. Maar krijg koud watervrees van de laatste paar pagina’s.
[ Voor 4% gewijzigd door Theone098 op 04-01-2025 22:14 ]
Sinds 18 december eigenaar van de Q4,
Fijne wagen wij hebben de elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie maar het is ons een raadsel hoe je deze aan je gebruikersprofiel koppelt, de ene keer gaat de stoel wel automatisch naar de juiste stand als je je gebruikersprofiel aanklikt bij het instappen een dag later moet je tóch zelf weer de stoel via de knop op de deur naar jouw stand zetten.. iemand hier ervaring mee?
Fijne wagen wij hebben de elektrisch verstelbare stoelen met geheugen functie maar het is ons een raadsel hoe je deze aan je gebruikersprofiel koppelt, de ene keer gaat de stoel wel automatisch naar de juiste stand als je je gebruikersprofiel aanklikt bij het instappen een dag later moet je tóch zelf weer de stoel via de knop op de deur naar jouw stand zetten.. iemand hier ervaring mee?
@The one heb al de nodige elektrische auto's gehad (Opel Ampera e, ID.3, ID.4, EQA en EQE), maar de Q4 (type 45 van mei 2024) vind ik een erg fiijne auto. nog geen noemenswaardige problemen gehad. zou hem omschrijven als comfortabel (gluidwerend glas), snel (286 pk en 545 Nm) en zuinig (gemiddeld nu op 17 kWh/100 km vanaf begin).
De laatste dagen heb ik vaak de melding dat er geen dataverbinding kan gemaakt worden , zeer vreemd, ook in gebieden met goed bereik... Nog mensen hier last van?
Dank je Hans. Heb gisteren proefgereden in de Advanced edition RWD en ik vond het ook een erg fijne auto. Ik heb nu nog een A4, maar de instap, zit, stilte en vooral de ruimte in de Q4 is erg goed.Hansoverdiep schreef op zondag 5 januari 2025 @ 07:52:
@The one heb al de nodige elektrische auto's gehad (Opel Ampera e, ID.3, ID.4, EQA en EQE), maar de Q4 (type 45 van mei 2024) vind ik een erg fiijne auto. nog geen noemenswaardige problemen gehad. zou hem omschrijven als comfortabel (gluidwerend glas), snel (286 pk en 545 Nm) en zuinig (gemiddeld nu op 17 kWh/100 km vanaf begin).
Nu aan het inlezen op de laadpunten en cards

Nu 1 jaar een Q4 40 s-edition met 14.000 kilometer gereden. Privé aangeschaft. Heerlijke wagen. Electronisch qua dashboard soms wat nukkig maar voor de rest prima reiswagen. Ja, strakke vering a la Audi, maar geen moment spijt gehad.Theone098 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:13:
Ik weet dat ik op een forum zit en dat negatieve geluiden vaak de positieve overstemmen (geen nieuws is goed nieuws). Maar is er iemand met wel positieve ervaringen met de Q4 (als in geen problemen)?
Heb jij DCC plus waarbij de vering ook kan worden ingesteld? Het is geen lucht vering dus werd mij afgeraden door dealer. Strak vind ik fijn, maar comfort ookHolk schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:43:
[...]
Nu 1 jaar een Q4 40 s-edition met 14.000 kilometer gereden. Privé aangeschaft. Heerlijke wagen. Electronisch qua dashboard soms wat nukkig maar voor de rest prima reiswagen. Ja, strakke vering a la Audi, maar geen moment spijt gehad.
ik heb de Q4 met 19 inch velgen, bandendruk op 2.5 bar rondom, comfort vering en demping ok zo. ben best wel kritisch qua comfort en daarom het bij 19 inch velgen gehouden.
Dynamic drive ding, ja. Staat bijna altijd op efficiency tenzij ik een stoplicht sprintje wil doen (men will be boys). Merk het verschil in vering niet echt. Is vooral achterin wat meer stuiteren, maar als je op de Nederlandse wegen blijft valt alles meeTheone098 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 10:58:
[...]
Heb jij DCC plus waarbij de vering ook kan worden ingesteld? Het is geen lucht vering dus werd mij afgeraden door dealer. Strak vind ik fijn, maar comfort ook
Edit: 20” velgen, zoals hierboven helpt het wel als er 19” onder ligt
[ Voor 6% gewijzigd door Holk op 05-01-2025 12:09 ]
@Hansoverdiep @Holk Blij ook wat positieve verhalen te horen. Ik heb inderdaad 20". Eerst maar eens proberen, dan zie ik wel verder. En ~75% is in op NL wegen, dus dat zit wel snor.
Thanks beiden.
Thanks beiden.
veel plezier met je Q4!
Ik heb m inmiddels 3 jaar.Theone098 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:13:
Er zaten nogal wat brakke kanten aan. Dat had alles te maken met de software en hoe Audi problemen benadert (meestal gewoon niet).
In the end werkt ie goed en zijn door Pon de meeste problemen verholpen en gratis.
Software is oké, auto is echt top.
Ik heb m met kaneelleren bekleding en adaptive CC en HU display.
Die combi werkt prima.
Qua comfort, geluidswerende ramen, Sonos audio, ambient verlichting en noem maar op is het een feest om in te rijden.
Inmiddels geheel afbetaald dus met 120 euro stroomkosten per maand haal ik de 30.000 per jaar prima.
Ik rij vrij zuinig maar als zzp-er is het zonde om jezelf op kosten te jagen door heel hard te rijden.
Want dan gaat het rap naar beneden.
Ik vind het, ondanks alle gedoe de eerste jaren, wel echt een aanrader.
Succes!
Ook met de laadpaal enzo.
Thanks Hans! Heb er zinHansoverdiep schreef op zondag 5 januari 2025 @ 14:01:
veel plezier met je Q4!
@dolfg Dank je. Ja, de Audi organisatie werkt niet altijd mee heb ik (ook) gemerkt.dolfg schreef op zondag 5 januari 2025 @ 15:17:
[...]
Ik heb m inmiddels 3 jaar.
Er zaten nogal wat brakke kanten aan. Dat had alles te maken met de software en hoe Audi problemen benadert (meestal gewoon niet).
In the end werkt ie goed en zijn door Pon de meeste problemen verholpen en gratis.
Software is oké, auto is echt top.
Ik heb m met kaneelleren bekleding en adaptive CC en HU display.
Die combi werkt prima.
Qua comfort, geluidswerende ramen, Sonos audio, ambient verlichting en noem maar op is het een feest om in te rijden.
Inmiddels geheel afbetaald dus met 120 euro stroomkosten per maand haal ik de 30.000 per jaar prima.
Ik rij vrij zuinig maar als zzp-er is het zonde om jezelf op kosten te jagen door heel hard te rijden.
Want dan gaat het rap naar beneden.
Ik vind het, ondanks alle gedoe de eerste jaren, wel echt een aanrader.
Succes!
Ook met de laadpaal enzo.
Ik heb veel van dezelfde opties, cool
Ik heb zelf ook een rustige rijstijl. Anticiperen, rustig optrekken en minder remmen. En volgens mij past dit goed bij een elektrische auto (al is het accelereren wel een feestje met de Q4
En dat zal best meevallen, morgen mijn Q4 45 quattro S-line ophalen. Order is begin November geplaatst. Stond voor levering week 5 2025 maar kwam 24 december al binnen bij de garage.Theone098 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 16:53:
[...]
Thanks Hans! Heb er zin. Straks begint het lange wachten
Ligt er ook aan wat je er op wil. Althans, dat was een driver achter de lange wachttijden. 360 camera, panorama dak of warmtepomp was +1 jaar
Half april is de voorspelling. Inderdaad o.a. 360 camera. Valt best mee maar het is niet morgen of volgende week al rijdenmichel2412 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 19:32:
[...]
En dat zal best meevallen, morgen mijn Q4 45 quattro S-line ophalen. Order is begin November geplaatst. Stond voor levering week 5 2025 maar kwam 24 december al binnen bij de garage.
Eigenlijk sinds de laatste software-update vrijwel geen klachten meer. Heel af en toe nog maar een mismatch tussen klok MMI en instrumentenpaneel. De Q4 rijdt al vanaf dag 1 heerlijk in mijn ogen. Ik heb een advanced quattro van 2022 met standaard onderstel en 20 inch wielen. Maar ik weet ondertussen toch al wel vrij zeker dat de volgende (lease-)auto geen Audi wordt. Waar dat voornamelijk aan ligt: de software problemen van de eerste twee jaar en de slechte service van de dealer. Daar kom ik liever nooit meer en ik heb geen vrije dealer keuze.Theone098 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:13:
Die van mij staat nu half maart (stap 1 Honeymoonnet, week 12). Ben benieuwd, geen panoramadak, 360camera of warmtepomp aangevinkt...Theone098 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:11:
[...]
Half april is de voorspelling. Inderdaad o.a. 360 camera. Valt best mee maar het is niet morgen of volgende week al rijden.
Goed om te horen dat de auto uiteindelijk goed bevalt. De dealer ben je erg van afhankelijk. Maar ik heb een goede rechtsbijstand verzekering. Ook een akkefietje met de BMW dealer gehad en die beriep zich op de importeur. Maar dat is hun gevecht wie betaald, ik in ieder geval niet en ik stel de dealer aansprakelijk. Nooit leuk en een laatste redmiddel.EV_Eric schreef op zondag 5 januari 2025 @ 20:55:
[...]
Eigenlijk sinds de laatste software-update vrijwel geen klachten meer. Heel af en toe nog maar een mismatch tussen klok MMI en instrumentenpaneel. De Q4 rijdt al vanaf dag 1 heerlijk in mijn ogen. Ik heb een advanced quattro van 2022 met standaard onderstel en 20 inch wielen. Maar ik weet ondertussen toch al wel vrij zeker dat de volgende (lease-)auto geen Audi wordt. Waar dat voornamelijk aan ligt: de software problemen van de eerste twee jaar en de slechte service van de dealer. Daar kom ik liever nooit meer en ik heb geen vrije dealer keuze.
Ik rijd de auto privé (in loondienst en geen lease) en ben zo weg naar een andere dealer
Oeps, quote mijzelf
[ Voor 199% gewijzigd door Theone098 op 05-01-2025 21:44 ]
Nice, ben benieuwd naar de foto’s (beetje voorpret voor mijzelf ook) 😜dolu schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:20:
[...]
Die van mij staat nu half maart (stap 1 Honeymoonnet, week 12). Ben benieuwd, geen panoramadak, 360camera of warmtepomp aangevinkt...
Betekent ook vrije keuze wat betreft de laadpaal neem ik aan?Theone098 schreef op zondag 5 januari 2025 @ 21:37:
[...]
Ik rijd de auto privé (in loondienst en geen lease) en ben zo weg naar een andere dealer.
Ben je daar al uit?
Ja, dat bepaal ik zelfdolfg schreef op maandag 6 januari 2025 @ 00:13:
[...]
Betekent ook vrije keuze wat betreft de laadpaal neem ik aan?
Ben je daar al uit?
Maar eerst moet de groepenkast worden uitgebreid en moet ik een 3-fasen aansluiting aanvragen.
Ik ben ook heel tevreden over mijn Q4 45 Quattro (2024 Advanced editie); het enige wat mij "stoort" is dat hij mij soms valselijk beschuldigd van het niet vasthouden van mijn stuur; als dat gebeurt, is het bijna altijd op lange rechte stukken.Theone098 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:13:
In het weekend tijdens het laden heb ik zelfs eens een keer "sneller" geladen dan hij volgens de specs kan laden (175kW):
:strip_exif()/f/image/gsbob59bnTShQWrdW9TagZwS.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb even 177 en dan schommelend 176/175 gezien op de teller - en dat bij 1.5°C.
Ja, ik heb het ook opgemerkt, maar meer dan de melding was het eigenlijk niet; data werkte gewoon prima verder.NoFate schreef op zondag 5 januari 2025 @ 09:38:
De laatste dagen heb ik vaak de melding dat er geen dataverbinding kan gemaakt worden , zeer vreemd, ook in gebieden met goed bereik... Nog mensen hier last van?
Dat heb ik helaas ook ervaren in een huurauto (niet Audi) en ik vond dat ook uitermate irritant om die onnozelheid en dan vervolgens ook nog de hulpmiddelen uitschakelenMr.Veng schreef op maandag 6 januari 2025 @ 11:41:
[...]
Ik ben ook heel tevreden over mijn Q4 45 Quattro (2024 Advanced editie); het enige wat mij "stoort" is dat dat hij mij soms valselijk beschuldigd van het niet vasthouden van mijn stuur; dat gebeurt bijna altijd op lange rechte stukken.

Nog irritanter vond ik de indringende "Europa snelheidswaarschuwing" piepjes in die auto. De bescheiden "plong" in de Audi is dan een zegen
Nice. Geruststellend om te zien dat dit goed werkt. Is toch een must bij een elektrische auto.In het weekend tijdens het laden heb ik zelfs eens een keer "sneller" geladen dan hij volgens de specs kan laden (175kW): [Afbeelding]
Ik heb even 177 en dan schommelend 176/175 gezien op de teller - en dat bij 1.5°C.
Ik heb de Q4 nu iets langer dan 3 jaar. 19" velgen met hydraulische dempers en Sonos speakers. Bevalt nog steeds goed. Enige wat me stoort is de claxon. Klinkt echt te goedkoop voor zo een auto.
Ja, daar ben ik het ook mee eens, dat geluid past echt niet bij deze wagen - spijtig dat je die blijkbaar niet zo eenvoudig zelf kan vervangen; ik zou het onmiddellijk doen.DmC1982 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:40:
Ik heb de Q4 nu iets langer dan 3 jaar. 19" velgen met hydraulische dempers en Sonos speakers. Bevalt nog steeds goed. Enige wat me stoort is de claxon. Klinkt echt te goedkoop voor zo een auto.
Zo, de knoop doorgehakt: Q4 S-edition 45 Quattro. Zojuist getekend. En nu wachten.....maar het ging snel liet hij mij zien. Dus kon wel eens eerder worden dan April.En geen nieuw model in 2025. Niet dat dit voor mij een verschil had gemaakt, maar toch fijn....
[ Voor 22% gewijzigd door Theone098 op 06-01-2025 16:14 ]
Die heb ik niet geprobeerdDmC1982 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 14:40:

Gefeliciteerd! Het gaat idd vrij vlot bij Audi. De mijne (Advanced Edition Quattro) is medio november besteld, kan 'm waarschijnlijk eind februari al ophalenTheone098 schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:13:
Zo, de knoop doorgehakt: Q4 S-edition 45 Quattro. Zojuist getekend. En nu wachten.....maar het ging snel liet hij mij zien. Dus kon wel eens eerder worden dan April.En geen nieuw model in 2025. Niet dat dit voor mij een verschil had gemaakt, maar toch fijn....
Thanks_Chris_ schreef op maandag 6 januari 2025 @ 16:30:
[...]
Gefeliciteerd! Het gaat idd vrij vlot bij Audi. De mijne (Advanced Edition Quattro) is medio november besteld, kan 'm waarschijnlijk eind februari al ophalen
En ik kijk uit naar de foto's

[ Voor 4% gewijzigd door Theone098 op 06-01-2025 16:49 ]
Gefeliciteerd met de keuze en aanstaande Q4!Theone098 schreef op zaterdag 4 januari 2025 @ 22:13:
Ik rij nu 3 jaar in mijn Q4 40 S-edition (lease, en mag nog circa een jaar). Tot op heden eigenlijk probleemloos, zowel qua software als hardware. Pluspunten zijn de ruimte, top Sonos audio, het uiterlijk, de algehele rijbeleving en werking van assistentiesystemen. Minpunten zijn de stoelen, waarin ik nooit écht lekker zit, de wat stoterige demping en het praktijkverbruik en daarmee de range (zomer 400km, winter 280km). Ik vermoed dat dit laatste voor een belangrijk deel komt doordat mijn werkgever er andere velgen met afwijkende bandenmaat t.o.v. af-fabriek op gezet heeft... Mijn gemiddelde zit op mijn relatief korte ritten eigenlijk altijd wel boven de 20kWh, en dat bij een rustige rijstijl en consequent voorverwarmen. Op langere (vakantie-) ritten in de zomer tik ik de gemiddelde 17kWh wel eens aan.
Ik heb vóór de Q4 een jaar in een full-option VW ID.3 gereden en heel eerlijk: los van het uiterlijk deed deze eigenlijk niet veel onder voor de Q4. Zelfde aandrijflijn en algehele rijbeleving, in mijn geval wat leuke extra opties t.o.v. de Q4, een net verbruik van ca. 16kWh. Maar ja, op gebied van uitstraling en interieur is de Q4 wel een heel andere auto. Al valt over smaak natuurlijk niet te twisten.
Toch, dat prijsverschil (en dus bijtellingsverschil) van bijna 20k tussen die twee auto's... Wetende wat ik nu weet, zou ik het er niet opnieuw voor overhebben. Dat is uiteraard heel persoonlijk en doet op zichzelf niets af van de Audi Q4. De premium-toeslag voor déze specifieke (2021) auto is het mij echter niet waard.
tldr; Een in de basis goed rijdende, mooie en voor mij probleemloze auto, maar het is niet per sé 'mijn' auto.
Allereerst dank voor jouw heldere en eerlijke feedback! Ik ben het met jou eens, we trekken alleen een andere conclusie (al had dat weinig gescheeld).MetaalMan schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:11:
[...]
Gefeliciteerd met de keuze en aanstaande Q4!![]()
Ik rij nu 3 jaar in mijn Q4 40 S-edition (lease, en mag nog circa een jaar). Tot op heden eigenlijk probleemloos, zowel qua software als hardware. Pluspunten zijn de ruimte, top Sonos audio, het uiterlijk, de algehele rijbeleving en werking van assistentiesystemen. Minpunten zijn de stoelen, waarin ik nooit écht lekker zit, de wat stoterige demping en het praktijkverbruik en daarmee de range (zomer 400km, winter 280km). Ik vermoed dat dit laatste voor een belangrijk deel komt doordat mijn werkgever er andere velgen met afwijkende bandenmaat t.o.v. af-fabriek op gezet heeft... Mijn gemiddelde zit op mijn relatief korte ritten eigenlijk altijd wel boven de 20kWh, en dat bij een rustige rijstijl en consequent voorverwarmen. Op langere (vakantie-) ritten in de zomer tik ik de gemiddelde 17kWh wel eens aan.
Ik heb vóór de Q4 een jaar in een full-option VW ID.3 gereden en heel eerlijk: los van het uiterlijk deed deze eigenlijk niet veel onder voor de Q4. Zelfde aandrijflijn en algehele rijbeleving, in mijn geval wat leuke extra opties t.o.v. de Q4, een net verbruik van ca. 16kWh. Maar ja, op gebied van uitstraling en interieur is de Q4 wel een heel andere auto. Al valt over smaak natuurlijk niet te twisten.
Toch, dat prijsverschil (en dus bijtellingsverschil) van bijna 20k tussen die twee auto's... Wetende wat ik nu weet, zou ik het er niet opnieuw voor overhebben. Dat is uiteraard heel persoonlijk en doet op zichzelf niets af van de Audi Q4. De premium-toeslag voor déze specifieke (2021) auto is het mij echter niet waard.
tldr; Een in de basis goed rijdende, mooie en voor mij probleemloze auto, maar het is niet per sé 'mijn' auto.
Ik geef veel geld uit (vind ik) en dan wil ik de komende 5-6 jaar, als ik uit het raam kijk of in de auto stap, daarvan blij worden. Dat heb ik gewoon minder bij de huidige Volkswagen modellen*. Zowel van de buitenkant als de binnenkant. Tja, is dat de "premium toeslag" waard? Na lang wikken en wegen gaf dit voor mij inderdaad de doorslag om voor Audi te gaan.
* Ik had serieus problemen met de kleuren bij VW en het interieur (zoals de stoelbekleding). Ik heb voor de Q4 de sportstoelen en zwarte Dinamica-microvezel en kunstlederen bekleding en dat is zoveel mooier dan welke bekleding dan ook van VW. Ook hele kleine dingen, zoals de zilverkleurige accenten op de knopjes bij Audi, die bij VW standaard 1 kleur zijn. Technisch en functioneel denk ik niet dat er veel verschil zit tussen Audi en VW.
Tja, ik begrijp je op dat vlak volledig! Naar mijn Q4 kijk ik geregeld nog wel eens om - ook na ruim 3 jaar. Dat had ik bij mijn ID.3 nauwelijks, na de eerste 'honeymoon-periode'Theone098 schreef op dinsdag 7 januari 2025 @ 16:58:
[...]
Ik geef veel geld uit (vind ik) en dan wil ik de komende 5-6 jaar, als ik uit het raam kijk of in de auto stap, daarvan blij worden. Dat heb ik gewoon minder bij de huidige Volkswagen modellen*. Zowel van de buitenkant als de binnenkant. Tja, is dat de "premium toeslag" waard? Na lang wikken en wegen gaf dit voor mij inderdaad de doorslag om voor Audi te gaan.
Kan iemand iets zeggen over bandengeluid van de Q4 op snelwegen en slecht wegdek? Heeft dat een storend nivo?
Ik rij zelf een "dikke" e-tron en die is echt doodstil. Je hoort totaal niks; ook geen bandengeluid; ook niet bij nat weer. Ik hoor soms wel bandengeluid van auto's om me heen, dus ben op dit gebied tamelijk verwend.
Ik rij zelf een "dikke" e-tron en die is echt doodstil. Je hoort totaal niks; ook geen bandengeluid; ook niet bij nat weer. Ik hoor soms wel bandengeluid van auto's om me heen, dus ben op dit gebied tamelijk verwend.
Ik vind het bandengeluid binnen de perken en niet storend, maar ik zou het zeker niet classificeren als 'doodstil'. Ik hoor bijvoorbeeld nog duidelijk de overgang tussen weg- of asfalttypen. Natuurlijk nog wat meer bij nat weer. Ik heb een aantal keer als bijrijder in een fat e-tron gezeten, en in mijn beleving was die stiller. Eén en ander hangt ook af van het bandenmerk en type. Volgens mij zijn voor- en zijruiten van mijn Q4 niet gelamineerd, maar dit weet ik niet zeker.BBBvB schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 16:53:
Kan iemand iets zeggen over bandengeluid van de Q4 op snelwegen en slecht wegdek? Heeft dat een storend nivo?
Als gelamineerd betekent "akoestisch glas", standaard is dat niet het geval. Zijruiten en voorruit zijn beide opties.MetaalMan schreef op woensdag 8 januari 2025 @ 17:07:
[...]
Ik vind het bandengeluid binnen de perken en niet storend, maar ik zou het zeker niet classificeren als 'doodstil'. Ik hoor bijvoorbeeld nog duidelijk de overgang tussen weg- of asfalttypen. Natuurlijk nog wat meer bij nat weer. Ik heb een aantal keer als bijrijder in een fat e-tron gezeten, en in mijn beleving was die stiller. Eén en ander hangt ook af van het bandenmerk en type. Volgens mij zijn voor- en zijruiten van mijn Q4 niet gelamineerd, maar dit weet ik niet zeker.
Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.