Bij mij ook 1 keer mislukt maar de rit erna lukte het wel...dolfg schreef op zondag 12 mei 2024 @ 09:08:
De afgelopen 4 dagen is de update van de aangeschafte webdiensten keer op keer mislukt.
‘Fout bij de installatie, neem contact op met de afdeling support.’
Meer mensen last van?
Mijn contract looot tot 1-11-24, dus dat kan het probleem niet zijn.
Heeft er iemand nog recente ervaring met een OB2 dongle en ABRP? Maakt het nog uit welke dongle ik koop? Of kan ik beter Tronity gebruiken?
Itho Amber 95 + WPV-H 240L
ABRP heeft een overzichtje. Ik heb de Vcar Igate Pro BLE 4 van Ali. Let wel dat die dongles onbeveiligd zijn, dus iedereen met Bluetooth in de buurt kan er mee connecten en potentieel gevaarlijke dingen uithalen. Dus devies is er uithalen als je ze niet gebruikt.NRJ020 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:13:
Heeft er iemand nog recente ervaring met een OB2 dongle en ABRP? Maakt het nog uit welke dongle ik koop? Of kan ik beter Tronity gebruiken?
Dat gezegd hebbende. Tenzij je naar een hele exotische bestemming gaat (lees: Zuid Italie of Oostblok) is er mi geen reden meer voor ABRP. Overal zijn snelladers tegenwoordig. En de meeste staan intussen ook wel in de Audi navi.
Ik kan me nog mijn eerste rit naar Zuid Frankrijk herinneren in de EV 3 jaar geleden, toen ook met ABRP want spannend. Met dongle en was een grote ellende van wegvallende verbinding, Carplay ellende met ABRP en uiteindelijk maar opgegeven.
Tegenwoordig is het gewoon ~ 2 uur rijden, laden.. rinse, repeat. Blijf ik lekker tussen de 20-80% voor mijn gemoedsrust.
Ik heb kort gespeeld met een dongle maar gebruik nu Tronity. Gaat prima! Een dongle schijnt potentieel (Bluetooth) security issues te hebben en was in mijn geval ook niet stabiel.NRJ020 schreef op maandag 13 mei 2024 @ 13:13:
Ik gok bij mij ook. Niet meer de mededeling gezien dat het mislukt was. Trouwens, ook niet meer dat het wel gelukt was…SWIGGA schreef op maandag 13 mei 2024 @ 12:47:
[...]
Bij mij ook 1 keer mislukt maar de rit erna lukte het wel...
Je moet er ook toevallig naar kijken anders mis je de melding. Alles zal wel in orde zijn 😉dolfg schreef op maandag 13 mei 2024 @ 18:34:
[...]
Ik gok bij mij ook. Niet meer de mededeling gezien dat het mislukt was. Trouwens, ook niet meer dat het wel gelukt was…
Nou, in orde niet echt. Achtergrond menu weg, app themawereld wil niet meer openen.SWIGGA schreef op maandag 13 mei 2024 @ 20:15:
[...]
Je moet er ook toevallig naar kijken anders mis je de melding. Alles zal wel in orde zijn 😉
Favorieten deels weg, maar er staat niks meer over foute installatie.
Behalve dan dat de installatie niet goed is gegaan.
Inmiddels komen er weer dingen terug, zoals achtergrond menu, maar het blijft raar.
Themawereld vanuit de app aanpassen lukt wel. Gek genoeg (dat kon eerder namelijk niet).
Waarom heb je all seaons op een EV genomen?Lambo LP670 SV schreef op zondag 5 mei 2024 @ 13:11:
[...]
All season ecobanden, ook 19'.
Ik ga ook niet zeggen dat het luid is in de wagen, maar mijn A4 was overduidelijk stiller op snelheid.
Is ook wat lager en platter in tegenstelling tot zo'n SUV die veel wind pakt met zijn bredere banden ook.
VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente
Is leasing, dus heb er niets over te zeggen helaas. Zou ook niet mijn keuze geweest zijn.
apart.. vandaag was mijn audi app (IOS) geupdate naar versie 4.25 ..
De optie 'laden'->'instellingen'->'temperatuuraanwijzingen' geeft status 'actief' aan. Voorheen kreeg je steevast een time-out.
er staat 'ontvang een melding voor het voorverwarmen van de accu ..', dan betekend dat ik dan het voorwaremen kan aanzetten .. of krijg je dan een push notificatie waarmee je het aanzetten? Onder klimaatregeling zie ik het niet..iemand enig idee?
/edit
gevonden:
YouTube: Audi e-tron instructies: algemeen (4:21)
als je auto verwarmd dan verwarm je ook de accu.. maw via klimaatregeling dus... (op zich logisch
)
De optie 'laden'->'instellingen'->'temperatuuraanwijzingen' geeft status 'actief' aan. Voorheen kreeg je steevast een time-out.
er staat 'ontvang een melding voor het voorverwarmen van de accu ..', dan betekend dat ik dan het voorwaremen kan aanzetten .. of krijg je dan een push notificatie waarmee je het aanzetten? Onder klimaatregeling zie ik het niet..iemand enig idee?
/edit
gevonden:
YouTube: Audi e-tron instructies: algemeen (4:21)
als je auto verwarmd dan verwarm je ook de accu.. maw via klimaatregeling dus... (op zich logisch

[ Voor 20% gewijzigd door shaowoo op 16-05-2024 12:34 ]
IT Freelancer since 2005, and still loving it.
ik heb een probleempje met mijn Myaudi app.
alles werkte tot voor kort maar nu heb ik enkel problemen met laadpaal zoeken.
De app sluit zich.
ook wanneer ik in de kaarten op de laadpaal klik.
het rare is dat wanneer ik hetzelfde doe bij mijn samsung tablet s8 dit wel werkt.
weet iemand welke instelling die fout staat op mijn gsm?
het is een Nokia 8.3 5g met android 12
na contactname met de audi app makers via google translate hebben ze gezien dat het probleem was dat ik in een zwarte achtergrond werkte. Bij de witte was er geen probleem. de app is geupdate en nu werkt alles terug naar behoren.
alles werkte tot voor kort maar nu heb ik enkel problemen met laadpaal zoeken.
De app sluit zich.
ook wanneer ik in de kaarten op de laadpaal klik.
het rare is dat wanneer ik hetzelfde doe bij mijn samsung tablet s8 dit wel werkt.
weet iemand welke instelling die fout staat op mijn gsm?
het is een Nokia 8.3 5g met android 12
na contactname met de audi app makers via google translate hebben ze gezien dat het probleem was dat ik in een zwarte achtergrond werkte. Bij de witte was er geen probleem. de app is geupdate en nu werkt alles terug naar behoren.
Ik heb hier geregeld geklaagd over de laadsnelheden van mijn Q4 van eind '21. Kwam niet boven de 90 en daalde snel naar 60 etc. Maar gelukkig zelden nodig, alleen bij wintersport etc.
Deze week moest ik echter weer snelladen en door omstandigheden (2 tankstation met defecte laders..) en 1x niet opletten waardoor ik met 4% aankwam bij een Fastned 300kw lader na 1.5h rijden. En toen haalde ik ineens 128 die die ook nog eens best goed volhield. Dus mijn Audi kán het wel. Jammer dat ie het alleen zo zelden laat zien. En om nou elke keer pas bij 4% te gaan snelladen is ook een risico.
Deze week moest ik echter weer snelladen en door omstandigheden (2 tankstation met defecte laders..) en 1x niet opletten waardoor ik met 4% aankwam bij een Fastned 300kw lader na 1.5h rijden. En toen haalde ik ineens 128 die die ook nog eens best goed volhield. Dus mijn Audi kán het wel. Jammer dat ie het alleen zo zelden laat zien. En om nou elke keer pas bij 4% te gaan snelladen is ook een risico.
Mijn Audi Q4 is van eind 2022. Tijdens mijn reis naar Spanje haalde ik geregeld snelheden van ruim 130 Kw en die bleef dan boven 100KW tot boven de 70%. Boven de 80% zakt hij behoorlijk. Mijn snelste sessie was 2kw per min. 120 per uur. Mijn gemiddelde zat toch wel boven de110 Kw. Dit haal je alleen als je reeds een flinke afstand hebt afgelegd met een temperatuur rond de 20 graden. Ook geladen toen we nog maar 10 km onderweg waren met temperatuur van 10graden ging ie niet boven 60 Kw. Op den duur loopt het dan nog wat op. Op de terugreis bij een temperatuur rond de 10 graden was de laadsnelheid tussen de 95 en 105 gemiddeld. De beginsnelheid is dan ook lager,tussen 115 en 120Kw.Meestal gaan laden tussen 15 en 20%.Heb wel het idee dat je na snel rijden(120-130km per uur) daarna ook snel laadt, omdat dan de accu beter op temperatuur is. Jammer dat de accu niet voorverwarmd kan worden.
AUDI Q4 E-TRON MET VIERWIELAANDRIJVING FORS GOEDKOPER
QUATTRO MEEST VOORDELIG
https://www.autoweek.nl/a...ndrijving-fors-goedkoper/
Poeh, vanaf €49.990. Wel heel scherp!! (Zeker vergeleken met mijn 40 voor destijds €63k particulier 🥲)
QUATTRO MEEST VOORDELIG
Poeh, vanaf €49.990. Wel heel scherp!! (Zeker vergeleken met mijn 40 voor destijds €63k particulier 🥲)
[ Voor 17% gewijzigd door Maurice- op 28-05-2024 12:45 ]
Ik laad mijn Q4 thuis met een Easee lader, praktisch altijd met plm. 11kW. Vandaag echter komt hij niet verder dan 5,7 kW, volgens de Easee app "door het voertuig zelf beperkt". De Easee lader levert gewoon op drie fasen stroom. Voor zover ik weet kun je de laadsnelheid toch niet instellen in de wagen? Kan dit een soort langzaam laden zijn door het BMS aangestuurd? Iemand ervaring hiermee?
Bij het nieuwe model wordt de accu wel voorverwarmd dus ik ben benieuwd welke impact dit heeft.Luisterzicht schreef op vrijdag 24 mei 2024 @ 20:12:
Mijn Audi Q4 is van eind 2022. Tijdens mijn reis naar Spanje haalde ik geregeld snelheden van ruim 130 Kw en die bleef dan boven 100KW tot boven de 70%. Boven de 80% zakt hij behoorlijk. Mijn snelste sessie was 2kw per min. 120 per uur. Mijn gemiddelde zat toch wel boven de110 Kw. Dit haal je alleen als je reeds een flinke afstand hebt afgelegd met een temperatuur rond de 20 graden. Ook geladen toen we nog maar 10 km onderweg waren met temperatuur van 10graden ging ie niet boven 60 Kw. Op den duur loopt het dan nog wat op. Op de terugreis bij een temperatuur rond de 10 graden was de laadsnelheid tussen de 95 en 105 gemiddeld. De beginsnelheid is dan ook lager,tussen 115 en 120Kw.Meestal gaan laden tussen 15 en 20%.Heb wel het idee dat je na snel rijden(120-130km per uur) daarna ook snel laadt, omdat dan de accu beter op temperatuur is. Jammer dat de accu niet voorverwarmd kan worden.
Enkel in NL. In België nog altijd vanaf een goeie 58k die Quatro... alsnog moet je telkens 15 tot 20k aan opties toevoegen om een beetje een mooie uitvoering te rijden... ik zeg het nogmaals. De Q4 zou concurrerend zijn als hij max rond de 60k zou kosten. Ik zou me bedrogen voelen moest ik 80k betaald hebben voor een Q4 als particulier. Dat is ie gewoon niet waard. En dan zwijgen we nog maar van de doorverkoopwaarde. De vanafprijs van de instapper zou niet meer als 45k mogen kosten met de huidige basisuitrusting.Maurice- schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:44:
QUATTRO MEEST VOORDELIG
Ik laad mijn Q4 thuis met een Easee lader, praktisch altijd met plm. 11kW. Vandaag echter komt hij niet verder dan 5,7 kW, volgens de Easee app "door het voertuig zelf beperkt". De Easee lader levert gewoon op drie fasen stroom. Voor zover ik weet kun je de laadsnelheid toch niet instellen in de wagen? Kan dit een soort langzaam laden zijn door het BMS aangestuurd? Iemand ervaring hiermee?
ik heb ook een Easee lader. ik heb een 1-fasige aansluiting dus max 7 kw
een 3-fasige geeft 11 a 12 KW
het tijdelijk minder verbruik is omdat je waarschijnlijk grotere verbruikers hebt aan staan in huis. men wil je huis niet plat leggen door alle electriciteit af te nemen. De omvormer van de laadpaal regelt dit normaal
ik heb ook een Easee lader. ik heb een 1-fasige aansluiting dus max 7 kw
een 3-fasige geeft 11 a 12 KW
het tijdelijk minder verbruik is omdat je waarschijnlijk grotere verbruikers hebt aan staan in huis. men wil je huis niet plat leggen door alle electriciteit af te nemen. De omvormer van de laadpaal regelt dit normaal
Ik begreep van de dealer dat er 500 voor deze prijs naar NL komen.Maurice- schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 12:44:
QUATTRO MEEST VOORDELIG
Het lijkt inderdaad toch loadbalancing geweest te moeten zijn, ondanks de melding "door het voertuig zelf beperkt". Het komt nu niet meer voor.berchemsupporte schreef op woensdag 29 mei 2024 @ 13:02:
Ik laad mijn Q4 echter komt hij niet verder dan 5,7 kW, volgens de Easee app "door het voertuig zelf beperkt". De Easee lader levert gewoon op drie fasen stroom.
Het tijdelijk minder verbruik is omdat je waarschijnlijk grotere verbruikers hebt aan staan in huis. men wil je huis niet plat leggen door alle electriciteit af te nemen. De omvormer van de laadpaal regelt dit normaal
Wie van de mede Q4 rijders heeft het Dynamiekpakket plus (zonder sportonderstel) en kan iets zeggen over de instelmogelijkheden van de hardheid van de vering.
Ik heb zelf een Q4-40 met standaard "comfort" onderstel maar vind met name de achterzijde bonkig en hard.
Wat kun je concreet bij Dynamiekpakket plus instellen en wat zijn de verschillen tussen de diverse instellingen.
Hierbij doel ik met name op het veercomfort en niet op stuur response en reactie op het gaspedaal etc..
De handleiding is bijzonder vaag en een internet zoektocht maakt me ook niet veel wijzer.
Ik heb zelf een Q4-40 met standaard "comfort" onderstel maar vind met name de achterzijde bonkig en hard.
Wat kun je concreet bij Dynamiekpakket plus instellen en wat zijn de verschillen tussen de diverse instellingen.
Hierbij doel ik met name op het veercomfort en niet op stuur response en reactie op het gaspedaal etc..
De handleiding is bijzonder vaag en een internet zoektocht maakt me ook niet veel wijzer.
Onze Q4 geeft sinds vanmorgen een Elektrische storing melding. In de app zie ik "Elektrische aandrijving defect. Neem contact op met uw Audi Dealer". Iemand deze melding eerder gehad?
a.s. maandag gaat hij naar de dealer. Hij doet het verder prima en merk geen verschil.
Auto is nu 2.5 jaar oud. Betekent dit dat hier nu geen garantie op zit?
a.s. maandag gaat hij naar de dealer. Hij doet het verder prima en merk geen verschil.
Dat ligt aan de kleine lettertjes, je dealer en in hoeverre je juridische bijstand hier op wil ageren.DmC1982 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:34:
Onze Q4 geeft sinds vanmorgen een Elektrische storing melding. In de app zie ik "Elektrische aandrijving defect. Neem contact op met uw Audi Dealer". Iemand deze melding eerder gehad?
Als je deze auto zelf gekocht hebt dan is het consumentenrecht van toepassing. Dan is de grens van 2 jaar niet hard. Zie https://www.rijksoverheid...ies-heb-ik-op-een-productDmC1982 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:34:
Heel simpel, het is subjectief en dus moeilijk te vergelijken. Tenzij er mensen zijn die 2 Q4's thuis hebben en ze achter elkaar kunnen rijden... verwacht geen grote wonderen van de demperregeling...deboss65 schreef op donderdag 30 mei 2024 @ 14:51:
Wie van de mede Q4 rijders heeft het Dynamiekpakket plus (zonder sportonderstel) en kan iets zeggen over de instelmogelijkheden van de hardheid van de vering.
De verkoper die mij de afgelopen weken een Q4 probeert aan te smerenSWIGGA schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:28:
[...]
Heel simpel, het is subjectief en dus moeilijk te vergelijken. Tenzij er mensen zijn die 2 Q4's thuis hebben en ze achter elkaar kunnen rijden... verwacht geen grote wonderen van de demperregeling...
Heb ik ook gehad, maar bij mij deed hij niets meer.. Was toen kwestie van auto op slot zetten en sleutel er ver vandaan houden, uurtje wachten en toen was het opgelost.DmC1982 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:34:
Toch net even bij de dealer geweest. Computer geeft aan dat er een probleem is met een module van de accu terwijl alles groen op 4volt staat. Even afwachten wat de importeur zegt. Waarschijnlijk wordt 1 van de 12 modules vervangen. Tot die tijd kan ik er gewoon mee rijden.
Ook na 2.5 jaar uitgevonden dat de voorkant van de stoel omhoog "gepompt" kan worden waardoor ik ondersteuning heb. Heel fijn!
Ook na 2.5 jaar uitgevonden dat de voorkant van de stoel omhoog "gepompt" kan worden waardoor ik ondersteuning heb. Heel fijn!
Zal wel een producteigenschap zijnDmC1982 schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 10:34:
Pin me er niet op vast want ik heb zelf geen ervaring met dynamisch plus of het sportonderstel (ik heb het standaard dynamische pakket), maar ik kan me wel herinneren uit bijdrages in dit topic (lang geleden) dat het sportonderstel nogal stug is.True schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:32:
[...]
De verkoper die mij de afgelopen weken een Q4 probeert aan te smerenzegt ook dat hij liever het sportonderstel/schroefset adviseert voor die paar honderd euro dan dat dynamische rijpakket.
En aangezien de Q4 in het algemeen al als vrij stug te boek staat, is het de vraag of je dat wil.
Inderdaad is alles subjectief dus ergens een wagen vinden die dynamiek plus of sportonderstel heeft lijkt me wel slim.
Anders blijft het een gok / hearsay.
Mijn huidige Q4 heeft een sportonderstel met 21 inch velgen. Dat is best stug maar voorin heb ik daar geen last van. Sterker nog, dan vind ik dat fijn. Maar ik zit ook regelmatig achterin en dan is het op korte oneffenheden absoluut niet fijn.dolfg schreef op zondag 2 juni 2024 @ 09:29:
[...]
Pin me er niet op vast want ik heb zelf geen ervaring met dynamisch plus of het sportonderstel (ik heb het standaard dynamische pakket), maar ik kan me wel herinneren uit bijdrages in dit topic (lang geleden) dat het sportonderstel nogal stug is.
En aangezien de Q4 in het algemeen al als vrij stug te boek staat, is het de vraag of je dat wil.
Inderdaad is alles subjectief dus ergens een wagen vinden die dynamiek plus of sportonderstel heeft lijkt me wel slim.
Anders blijft het een gok / hearsay.
Onze vorige Q4 had een dynamisch onderstel met 20 inch velgen, dat was een stuk comfortabeler.
Nee voor een Tesla. Beste keuze ooit.-jann schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:39:
Al mensen die hun Q4 gaan verruilen voor een Q6?
Inmiddels met een dealer gesproken en de verkoper gaf aan dat inderdaad de demperregeling de auto niet comfortabeler gaat maken maar alleen maar harder in de normale en dynamische standen.SWIGGA schreef op vrijdag 31 mei 2024 @ 13:28:
[...]
Heel simpel, het is subjectief en dus moeilijk te vergelijken. Tenzij er mensen zijn die 2 Q4's thuis hebben en ze achter elkaar kunnen rijden... verwacht geen grote wonderen van de demperregeling...
Die €1600,- kan ik mij beter besparen.
Met de recente aandrijflijn update zou ook het onderstel aangepast zijn,
Nu ben ik alleen benieuwd of bij het standaard onderstel daar iets van te merken zou zijn.
Eens kijken of ik een proefritje met een 2024 model kan regelen en een paar plekken opzoeken waar ik mijn huidige Q4 te bonkig vind.
Zou wel willen maar zelfs de nu goedkoopste RWD versie met grote accu gaat dankzij de noodzakelijke optie lijsten vlot richting de 80k. Weet niet wat de RWD versie met kleinere accu gaat doen staks. ( qua prijs en WLTP)-jann schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:39:
Gelukkig zijn keuzes persoonlijk. Praktisch zo'm MY? Ja, zeker.. Maar je wil er niet dood in gevonden worden :-)
In alle eerlijkheid denk ik dat we nu een beetje een omslag gaan krijgen bij veel merken waarbij eerder de segmenten waar o.a. de Q4 e-tron in valt gezien werden als betaalbaar met de bijtellingsregeling van 4%, 8% of zelfs ook de 12%. Met een salaris van €5.000 per maand én een lease van 65k fiscaal kom je zo rond deze bedragen uit.sbin schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:06:
[...]
Gelukkig zijn keuzes persoonlijk. Praktisch zo'm MY? Ja, zeker.. Maar je wil er niet dood in gevonden worden :-)
Percentage | Jaar v. toelating | Netto inkomen | Netto bijtelling |
---|---|---|---|
N.v.t. | N.v.t. | € 3.590,00 | N.v.t. |
4% | 2019 | € 3.369,00 | € 221,00 |
8% | 2020 | € 3.256,25 | € 221,00 |
12% | 2021 | € 3.161,50 | € 333,75 |
16% | 2022 | € 3.080,42 | € 428,50 |
16% | 2023 | € 3.069,08 | € 509,58 |
16% | 2024 | € 3.069,08 | € 520,92 |
17% | 2025 | € 3.055,50 | € 534,50 |
Bij een MY van 55k zit je met de huidige regelingen op € 3161,50. Dat scheelt €200 netto en dat zal het voor veel mensen niet meer waard zijn. Ik denk dat alleen de liefhebbers nog in dit segment blijven rijden en de werknemers die echt heel ruim verdienen.
Dit maakt ook dat ik denk dat een permanente prijsverlaging niet zo heel onrealistisch is om te verwachten. Nu is een Q4 (of een i4 of een ID.7) wel echt wat anders dan een MY of M3, maar ik betwijfel het of de leaserijders die een nieuwe moeten kiezen de fiscale waarde het waard vinden om 'meer' auto te mogen rijden.
PS Ik ben momenteel ook aan het zoeken en precies wat jij ook zegt, ik snap de keuze voor een MY heel goed, maar het is zo jammer dat er bij elke woonboulevard op zaterdagmiddag al 20 andere staan en die maar in vijf kleuren met twee interieurs te krijgen is. Het is altijd dezelfde, saaie auto zonder gevoel
Als ik hier in de buurt rij zie ik overal dezelfde Q4 met dezelfde velgen, in 2 of 3 kleuren..True schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:53:
[...]
PS Ik ben momenteel ook aan het zoeken en precies wat jij ook zegt, ik snap de keuze voor een MY heel goed, maar het is zo jammer dat er bij elke woonboulevard op zaterdagmiddag al 20 andere staan en die maar in vijf kleuren met twee interieurs te krijgen is. Het is altijd dezelfde, saaie auto zonder gevoel
Meer auto? Misschien meer knopjes en natuurlijk geen Audi looks. Verder vind ik persoonlijk alles beter aan m'n Model 3 dan aan de Q4 hiervoor. Met een bak verlies verkocht maar nog elke dag blij met de eigenschappen van de Tesla waar de Q4 niet in de buurt kwam. Als het je eigen centjes zijn ben je wellicht wat kritischer op het product.True schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 09:53:
[...]
In alle eerlijkheid denk ik dat we nu een beetje een omslag gaan krijgen bij veel merken waarbij eerder de segmenten waar o.a. de Q4 e-tron in valt gezien werden als betaalbaar met de bijtellingsregeling van 4%, 8% of zelfs ook de 12%. Met een salaris van €5.000 per maand én een lease van 65k fiscaal kom je zo rond deze bedragen uit.
Percentage Jaar v. toelating Netto inkomen Netto bijtelling N.v.t. N.v.t. € 3.590,00 N.v.t. 4% 2019 € 3.369,00 € 221,00 8% 2020 € 3.256,25 € 221,00 12% 2021 € 3.161,50 € 333,75 16% 2022 € 3.080,42 € 428,50 16% 2023 € 3.069,08 € 509,58 16% 2024 € 3.069,08 € 520,92 17% 2025 € 3.055,50 € 534,50
Bij een MY van 55k zit je met de huidige regelingen op € 3161,50. Dat scheelt €200 netto en dat zal het voor veel mensen niet meer waard zijn. Ik denk dat alleen de liefhebbers nog in dit segment blijven rijden en de werknemers die echt heel ruim verdienen.
Dit maakt ook dat ik denk dat een permanente prijsverlaging niet zo heel onrealistisch is om te verwachten. Nu is een Q4 (of een i4 of een ID.7) wel echt wat anders dan een MY of M3, maar ik betwijfel het of de leaserijders die een nieuwe moeten kiezen de fiscale waarde het waard vinden om 'meer' auto te mogen rijden.
Nee die €520,92 netto per maand zijn niet mijn eigen centjesMaurice- schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:33:
[...]
Meer auto? Misschien meer knopjes en natuurlijk geen Audi looks. Verder vind ik persoonlijk alles beter aan m'n Model 3 dan aan de Q4 hiervoor. Met een bak verlies verkocht maar nog elke dag blij met de eigenschappen van de Tesla waar de Q4 niet in de buurt kwam. Als het je eigen centjes zijn ben je wellicht wat kritischer op het product.

Fijn voor je dat jij er zo blij mee bent, maar ik beschrijf alleen waarom ik het aannemelijk acht dat we minder auto's zullen gaan zien in het segment waar de Q4 zich in bevindt. In de zakelijke leasemarkt is 65k fiscaal en 55k fiscaal zoals je ziet een behoorlijk verschil.
Maar laat ik de vraag dan maar stellen, wat maakt voor jou dat die Q4 het geld (jouw centjes ..) het niet waard is?
Kun je dit toelichten? Wij hebben een M3 en dat is een leuke EV, maar voor ons wel de meest matige auto die we de laatste 20 jaar qua beleving en kwaliteit gehad hebben. M'n vrouw mag een nwe auto en we zijn aan het kijken en oa de Audi Q4 kan op de shortlist komen. Kijkende naar je reactie is het voor jou omgekeerd, dus dat is een mooie voor mij om te kijken waarom je op de Q4 afhaakte vs de M3.Maurice- schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:33:
[...]
Meer auto? Misschien meer knopjes en natuurlijk geen Audi looks. Verder vind ik persoonlijk alles beter aan m'n Model 3 dan aan de Q4 hiervoor. Met een bak verlies verkocht maar nog elke dag blij met de eigenschappen van de Tesla waar de Q4 niet in de buurt kwam. Als het je eigen centjes zijn ben je wellicht wat kritischer op het product.
(NB; De M3 is voor ons de laatste Tesla ivm bouwkwaliteit, hoeveelheid defecten, bizarre autopilot, phantom braking, suffe dingen als loslatend / niet passend interieur, water in verlichting, matige regensensor. Supercharging en EV deel is dikke prima.)
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Nope, mag wel 14 juni langs komen voor de launch van de Q6. Staat niet bij mij op het lijstje, de Q4 doet het prima en is nog hagelnieuw-jann schreef op zondag 2 juni 2024 @ 18:39:
Ik heb nog 2.5 jaar een leasecontract voor een Audi Q4 met 12% bijtelling tot 40K. Mag ik in dit forum vragen of er misschien interesse is om dit contract over te nemen?
Heb je er inmiddels al een keer 88mph mee geredenMrAgony schreef op donderdag 28 maart 2024 @ 15:32:
Heeft iemand dit al voorgehad: op de middenconsole stond deze ochtend de tijd/datum op 19:26u en 22 april 1970. Dit terwijl op het dashboard de tijd wel correct stond aangegeven. De automatische tijd uitzetten en terug aanzetten haalde niks uit en het manueel instellen van de tijd veranderde de tijd enkel op het dashboard.
[Afbeelding]
If buying doesn’t mean ownership Then pirating isn’t stealing / iRacing Profiel
Het was niet mijn bedoeling leasers te beledigen, maar als je in een keer meer dan €64k van je spaargeld overboekt naar de dealer denk ik dat je hogere eisen stelt dan aan een dienst met bepaalde looptijd.True schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:52:
[...]
Nee die €520,92 netto per maand zijn niet mijn eigen centjesen als je dan een mobiliteitsbudget bruto laat uitbetalen zit je al snel op een €900/mnd aan netto centjes. Dan zit je op een leasetermijn van 5 jaar aan €54.000 netto centjes.
Fijn voor je dat jij er zo blij mee bent, maar ik beschrijf alleen waarom ik het aannemelijk acht dat we minder auto's zullen gaan zien in het segment waar de Q4 zich in bevindt. In de zakelijke leasemarkt is 65k fiscaal en 55k fiscaal zoals je ziet een behoorlijk verschil.
Maar laat ik de vraag dan maar stellen, wat maakt voor jou dat die Q4 het geld (jouw centjes ..) het niet waard is?
Ik neem aan dat je het over een M3 pre-2021 hebt gezien je klachten? Het interieur van m'n Tesla voelt kwalitatiever aan dan de Audi (materiaalgebruik en afwerking). Ik zal mijn belangrijkste punten van verkoop hier proberen kort te verwoorden zonder in een rant te willen eindigen want het is allemaal persoonlijk en gun ieder z'n plezier. Ik heb een Q4 SB 40 besteld voordat deze als demo beschikbaar was, toen alleen nog de reguliere. Zeker het eerste jaar was het drama, dat is hier nog terug te lezen maar wellicht inmiddels een hoop verbeterd.NiGeLaToR schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 10:54:
[...]
Kun je dit toelichten? Wij hebben een M3 en dat is een leuke EV, maar voor ons wel de meest matige auto die we de laatste 20 jaar qua beleving en kwaliteit gehad hebben. M'n vrouw mag een nwe auto en we zijn aan het kijken en oa de Audi Q4 kan op de shortlist komen. Kijkende naar je reactie is het voor jou omgekeerd, dus dat is een mooie voor mij om te kijken waarom je op de Q4 afhaakte vs de M3.
(NB; De M3 is voor ons de laatste Tesla ivm bouwkwaliteit, hoeveelheid defecten, bizarre autopilot, phantom braking, suffe dingen als loslatend / niet passend interieur, water in verlichting, matige regensensor. Supercharging en EV deel is dikke prima.)
Service
Grotendeels niet meer relevant inmiddels dus in een notendop: 9 maanden levertijd ipv 3 zonder enige communicatie, SOS en GPS module defect en 6 weken wachten op de eerste gelegenheid in de garage (inmiddels reed de auto in Ierland) en schakel A1 voor €50 per dag, zéér slechte ervaring met het servicepersoneel in Zwolle die ik maar voor mijzelf houd. Bekende houding: wees blij dat je iets mag kopen bij ons.
Service Tesla:
Personeel zeer goed op de hoogte, transparant in nut en noodzaak upgrades, niet willen/hoeven verkopen, korte levertijd en goed op de hoogte gehouden.
Na een jaar 3 service ervaringen: SOS module defect (geestig) binnen een week uit voorzorg de complete computer vervangen a €3k binnen garantie, 2 keer een krakende stoel. 3 keer een gratis leenauto gekregen die ook de volgende dag wel terug mocht.
Software: crap. Gast meldingen en geen zicht op een oplossing, alle favorieten wekelijks verdwenen, app traag en voegt niets toe. Hulpsystemen veel te conservatief, zonder middenlijn continu naar een tegenligger getrokken. Spraakbesturing "kunt u dat herhalen als-tuu-u-blieft?" Tesla: top, elke OTA update een betere auto geworden. Besturingssysteem geweldig en snel. Lane keep (of basic autopilot) niet te vergelijken met VAG.
Hardware: relatief traag voor een EV, geen dynamiek. Geen conditionering van het pakket terwijl dat wél zo verkocht werd destijds. Wind geruis door slechte isolatie. Door een persoonlijke situatie 's nachts meerdere keren op en neer naar het UMC gemoeten waarbij ik keer op keer met een laadsnelheid van 50/55kW te maken kreeg. Tesla: automatische voorverwarming, altijd starten op maximum capaciteit bij <10% SoC. Rijdt snappy, stuurt heerlijk maar wellicht geen eerlijk vergelijk SUV vs sedan. Zeer stil door oa dubbele beglazing. Alle opties standaard (voor- en achterbank verwarming), stuurverwarming, 2 zone climate (Audi: deze functie is niet aangekocht

Kortsamengevat is voor mij het belangrijkst dat hardware en software functioneren zoals op z'n minst bedoeld en op z'n best bij vlagen overtroffen. Dat is voor mij bij Tesla absoluut het geval en bij Audi..
Maar had ik de Audi looks al benoemd? Met de full black Sportback kreeg ik gemiddeld elke week een compliment, met de Tesla in 15 maanden niet 1 keer. Dus als je daar gevoelig voor bent
Maurice- schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:35:
[...]
Het was niet mijn bedoeling leasers te beledigen, maar als je in een keer meer dan €64k van je spaargeld overboekt naar de dealer denk ik dat je hogere eisen stelt dan aan een dienst met bepaalde looptijd.
[...]
Ik neem aan dat je het over een M3 pre-2021 hebt gezien je klachten? Het interieur van m'n Tesla voelt kwalitatiever aan dan de Audi (materiaalgebruik en afwerking). Ik zal mijn belangrijkste punten van verkoop hier proberen kort te verwoorden zonder in een rant te willen eindigen want het is allemaal persoonlijk en gun ieder z'n plezier. Ik heb een Q4 SB 40 besteld voordat deze als demo beschikbaar was, toen alleen nog de reguliere. Zeker het eerste jaar was het drama, dat is hier nog terug te lezen maar wellicht inmiddels een hoop verbeterd.
Service
Grotendeels niet meer relevant inmiddels dus in een notendop: 9 maanden levertijd ipv 3 zonder enige communicatie, SOS en GPS module defect en 6 weken wachten op de eerste gelegenheid in de garage (inmiddels reed de auto in Ierland) en schakel A1 voor €50 per dag, zéér slechte ervaring met het servicepersoneel in Zwolle die ik maar voor mijzelf houd. Bekende houding: wees blij dat je iets mag kopen bij ons.
Service Tesla:
Personeel zeer goed op de hoogte, transparant in nut en noodzaak upgrades, niet willen/hoeven verkopen, korte levertijd en goed op de hoogte gehouden.
Na een jaar 3 service ervaringen: SOS module defect (geestig) binnen een week uit voorzorg de complete computer vervangen a €3k binnen garantie, 2 keer een krakende stoel. 3 keer een gratis leenauto gekregen die ook de volgende dag wel terug mocht.
Software: crap. Gast meldingen en geen zicht op een oplossing, alle favorieten wekelijks verdwenen, app traag en voegt niets toe. Hulpsystemen veel te conservatief, zonder middenlijn continu naar een tegenligger getrokken. Spraakbesturing "kunt u dat herhalen als-tuu-u-blieft?" Tesla: top, elke OTA update een betere auto geworden. Besturingssysteem geweldig en snel. Lane keep (of basic autopilot) niet te vergelijken met VAG.
Hardware: relatief traag voor een EV, geen dynamiek. Geen conditionering van het pakket terwijl dat wél zo verkocht werd destijds. Wind geruis door slechte isolatie. Door een persoonlijke situatie 's nachts meerdere keren op en neer naar het UMC gemoeten waarbij ik keer op keer met een laadsnelheid van 50/55kW te maken kreeg. Tesla: automatische voorverwarming, altijd starten op maximum capaciteit bij <10% SoC. Rijdt snappy, stuurt heerlijk maar wellicht geen eerlijk vergelijk SUV vs sedan. Zeer stil door oa dubbele beglazing. Alle opties standaard (voor- en achterbank verwarming), stuurverwarming, 2 zone climate (Audi: deze functie is niet aangekocht), superieure audio, automatische stoelverstelling, pano dak etc.
Kortsamengevat is voor mij het belangrijkst dat hardware en software functioneren zoals op z'n minst bedoeld en op z'n best bij vlagen overtroffen. Dat is voor mij bij Tesla absoluut het geval en bij Audi..
Maar had ik de Audi looks al benoemd? Met de full black Sportback kreeg ik gemiddeld elke week een compliment, met de Tesla in 15 maanden niet 1 keer. Dus als je daar gevoelig voor bent
offtopic:
Om het even plat te slaan. Tijdens covid had elk merk (m.u.v. een enkele) leverproblemen. VAG had die ook. Software van VAG was in die tijd over de hele linie twijfelachtig, bij mijn Skoda vergelijkbare waardeloze issues.
Ik ben nu een aantal auto's aan het proefrijden incl. de Q4, maar VAG is wel degelijk heer en meester in de rij-assistentiesystemen. Dat punt kan ik totaal niet herkennen (en ritten gemaakt met: de Q4, i4, IONIQ 5(ook goed), RZ 450e, Mach-E, Kia EV6 en Nissan Ariya). Dat dat met de M3 beter kan zijn, geloof ik direct. Maar de VAG rij-assistentiesystemen zijn i.v.m. veel merken hun tijd ver vooruit. Als je in die tijd een Skoda besteld had, had je er ook zo 8 maanden op mogen wachten. Sommige Mercedessen zelfs wel 15 maanden.
Om het even plat te slaan. Tijdens covid had elk merk (m.u.v. een enkele) leverproblemen. VAG had die ook. Software van VAG was in die tijd over de hele linie twijfelachtig, bij mijn Skoda vergelijkbare waardeloze issues.
Ik ben nu een aantal auto's aan het proefrijden incl. de Q4, maar VAG is wel degelijk heer en meester in de rij-assistentiesystemen. Dat punt kan ik totaal niet herkennen (en ritten gemaakt met: de Q4, i4, IONIQ 5(ook goed), RZ 450e, Mach-E, Kia EV6 en Nissan Ariya). Dat dat met de M3 beter kan zijn, geloof ik direct. Maar de VAG rij-assistentiesystemen zijn i.v.m. veel merken hun tijd ver vooruit. Als je in die tijd een Skoda besteld had, had je er ook zo 8 maanden op mogen wachten. Sommige Mercedessen zelfs wel 15 maanden.
Nu rij ik zelf geen Q4, maar wellicht dat anderen kunnen beamen dat die software problemen nu voorbij zijn. Zelf heb ik hier met mijn Skoda namelijk ook al zeker een maand of 9 à 10 geen last meer van. Ik lees de laatste tijd namelijk niets meer over dit soort problemen. En ja, meldingen over niet aangekochte zaken, is nooit mooi

@DmC1982 is je contract überhaupt over te nemen zonder dat de full operational leaseprijs opnieuw bepaald wordt?
@Maurice- thanks, we hebben nog geen enkele andere auto gezien, dus goede input.
Onze M3 is inderdaad van 2019, maar heb zelf niet de overtuiging dat de nieuwere versies zoveel beter zijn, ook gezien de ervaringen met nieuwere exemplaren van collega's. Eens qua smaak & tis verder ook maar een auto. Service ervaring overigens ook goed bij Tesla, alleen erg vaak nodig gehad helaas voor een auto die juist minder service nodig zou hebben. Maar gezien je Audi ervaring valt dat meer merken ten deel.
Ik blijf gewoon lurken en we zullen over een maand of 2-3 een keuze gaan maken op basis van wat dan beschikbaar is en wat het kost qua bijtelling enzo.
Onze M3 is inderdaad van 2019, maar heb zelf niet de overtuiging dat de nieuwere versies zoveel beter zijn, ook gezien de ervaringen met nieuwere exemplaren van collega's. Eens qua smaak & tis verder ook maar een auto. Service ervaring overigens ook goed bij Tesla, alleen erg vaak nodig gehad helaas voor een auto die juist minder service nodig zou hebben. Maar gezien je Audi ervaring valt dat meer merken ten deel.
Ik blijf gewoon lurken en we zullen over een maand of 2-3 een keuze gaan maken op basis van wat dan beschikbaar is en wat het kost qua bijtelling enzo.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Goed verwoord en kan mij volledig vinden in jouw ervaringen tussen de Q4 en MY. Mijn Q4 is na een jaar door de leasemaatschappij terug gepushed naar Audi vanwege het gebrekkige product. Ook die van mij stond meermaals bij de garage vanwege slecht laden, constante storingen, geen verbinding en piepjes en kraakjes vanuit het dashboard.Maurice- schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 14:35:
[...]
Het was niet mijn bedoeling leasers te beledigen, maar als je in een keer meer dan €64k van je spaargeld overboekt naar de dealer denk ik dat je hogere eisen stelt dan aan een dienst met bepaalde looptijd.
[...]
Ik neem aan dat je het over een M3 pre-2021 hebt gezien je klachten? Het interieur van m'n Tesla voelt kwalitatiever aan dan de Audi (materiaalgebruik en afwerking). Ik zal mijn belangrijkste punten van verkoop hier proberen kort te verwoorden zonder in een rant te willen eindigen want het is allemaal persoonlijk en gun ieder z'n plezier. Ik heb een Q4 SB 40 besteld voordat deze als demo beschikbaar was, toen alleen nog de reguliere. Zeker het eerste jaar was het drama, dat is hier nog terug te lezen maar wellicht inmiddels een hoop verbeterd.
Service
Service Tesla:
Hardware: relatief traag voor een EV, geen dynamiek. Geen conditionering van het pakket terwijl dat wél zo verkocht werd destijds. Wind geruis door slechte isolatie. Door een persoonlijke situatie 's nachts meerdere keren op en neer naar het UMC gemoeten waarbij ik keer op keer met een laadsnelheid van 50/55kW te maken kreeg. Tesla: automatische voorverwarming, altijd starten op maximum capaciteit bij <10% SoC. Rijdt snappy, stuurt heerlijk maar wellicht geen eerlijk vergelijk SUV vs sedan. Zeer stil door oa dubbele beglazing. Alle opties standaard (voor- en achterbank verwarming), stuurverwarming, 2 zone climate (Audi: deze functie is niet aangekocht), superieure audio, automatische stoelverstelling, pano dak etc.
Ondertussen is het bekend dat de VAG producten pas vanaf de huidige versies blijkbaar conditioning hebben, terwijl dat inderdaad wel verkocht is bij de release. Dit was een van de belangrijkste punten om de auto weer bij Audi voor de deur te zetten.
Qua interieur kwaliteit volg ik je ook helemaal. Het goedkope plastic (en dan kun je het als excuus degelijk in elkaar gezet blijven noemen) is echt wel een treurnis in de Q4, zelfs met full option.
Desalniettemin ieder z'n eigen ding en smaak natuurlijk. De Q4 voelde voor mij echter een iets te vluchtig geproduceerd model om maar een beetje van de markt te kunnen pakken. En het betaalbaar maken is totaal mislukt in de vorm van missende functies, slechte basisuitrusting en de gebruikte materialen.
Desalniettemin 2 is VAG wel bezig met een inhaalslag waarmee ze hopelijk op het niveau komen van Tesla in 2019, en dat doen ze echt wel goed met de ID 7, Macan, Taycan en denk ook de Q6.
Ik blijf de Q4 qua looks wel mooi vinden, maar die zag ik niet vanuit de binnenkant
Ook ik rij privé en heb de overstap gemaakt van een M3 naar een Q4. Zeer tevreden met de Audi en zelfs met de garage (Pouw) Naar mijn mening is de Audi gewoonweg meer auto dan de Tesla. Ook de autopilot van de Audi is beter, maar helaas niet standaard.
Rationeel kan je niet om een Tesla heen maar om deze hoogwaardiger te noemen dan de Audi, daar kan ik mij totaal niet in vinden. Recent nog in een MY gezeten en deze rammelde al op slecht wegdek. In het nieuwe type M3 had ik tijdens een testrit een beter gevoel bij de afwerking dan een MY maar na 4 jaar in een M3 vind ik de Audi fijner en mooier. Maar gelukkig verschillen smaken.
Rationeel kan je niet om een Tesla heen maar om deze hoogwaardiger te noemen dan de Audi, daar kan ik mij totaal niet in vinden. Recent nog in een MY gezeten en deze rammelde al op slecht wegdek. In het nieuwe type M3 had ik tijdens een testrit een beter gevoel bij de afwerking dan een MY maar na 4 jaar in een M3 vind ik de Audi fijner en mooier. Maar gelukkig verschillen smaken.
Ben het met veel eens, op een aantal dingen na..
Windgeruis? Tesla windgeruis (zeker pre Highland/MY) is dermate dramatisch dat het in principe niet uitmaakt of je je ramen open of dicht hebt boven de 100km/h. Het geruis als verstekeling in het landingsgestel van een Boeing 747 is waarschijnlijk minder.
Q4 is volkomen stil, behalve bij >130, dan ga je het een beetje merken.
Tesla ACC/Autopilot of hoe het ook heet is in alle vormen om te huilen. werkt niet, ghost braking tot op het niveau dat je het niet meer aan durft te zetten. Werkelijk alle andere merken hebben dat beter voor elkaar.
Verder.. Audi dealer.. Absoluut dramatisch. Werkelijk onbestaanbaar dat die bedrijven uberhaupt nog klanten hebben. Alleen al op kenteken zetten is blijkbaar hogere wiskunde voor de heren dealerts. Bandenwissel? Trek er maar een dag voor uit. Storing melden? Jazeker, kijken we na mijnheer.. Nooit meer wat van vernomen, ook niet na 2x melden.
Prima auto als alles het doet en er geen storingen zijn. De mijne staat sinds begin januari bij de garage ivm vele storingen. Men gaf aan het liefst een grote update eroverheen te zetten en dan zouden de problemen verholpen zijn.
Inmiddels juni........hij staat nog bij de garage.
Inmiddels juni........hij staat nog bij de garage.
"Ondertussen is het bekend dat de VAG producten pas vanaf de huidige versies blijkbaar conditioning hebben, terwijl dat inderdaad wel verkocht is bij de release. Dit was een van de belangrijkste punten om de auto weer bij Audi voor de deur te zetten."
Stond dat effectief vermeld ergens? Bij mijn Q4 (geleverd dec 2023) is het laden bij wat kouder weer een drama. De reden ook dat ik hem niet gebruikt heb voor ons skiverlof.
Het is een lease van m'n werk, dus onmogelijk (denk ik) om ervan af te geraken.
Stond dat effectief vermeld ergens? Bij mijn Q4 (geleverd dec 2023) is het laden bij wat kouder weer een drama. De reden ook dat ik hem niet gebruikt heb voor ons skiverlof.
Je kan toch de koop ontbinden, op basis van non conformiteit ? Maar staat het vast dat warmtepomp niet werkt, ookal staat het bij de uitrusting (audi app)? Ik heb eentje uit jan 2023..MrAgony schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:38:
"Ondertussen is het bekend dat de VAG producten pas vanaf de huidige versies blijkbaar conditioning hebben, terwijl dat inderdaad wel verkocht is bij de release. Dit was een van de belangrijkste punten om de auto weer bij Audi voor de deur te zetten."
IT Freelancer since 2005, and still loving it.
Als dat een struikelblok voor je is ga ik ervan uit dat je dagelijks honderden kms aan 1 stuk aflegt of is het enkel voor je skivakantie? De mijne is ook modeljaar 2023 en inderdaad snelladen in de winter gaat trager, maar dat is nu toch niet het einde van de wereld wel? Normaal laad je thuis op en moet je een snellader amper tot nooit gebruiken tenzij voor vakantie, maar dat zal enkel in de winter dus wat trager gaan. Trouwens heel veel auto's laden trager in de winter, zelfs met preconditioning. Ik begrijp het, het was zogezegd aanwezig terwijl dat niet was, maar we moeten nu ook niet overdrijven. Snelladen moet je zowieso zoveel mogelijk beperken als het kan.MrAgony schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 10:38:
Huh jij praat goed dat een optie die verkocht werd niet aanwezig is? Ik dacht dat de fanboys alleen in het Tesla topic zaten.SWIGGA schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:00:
[...]
Als dat een struikelblok voor je is ga ik ervan uit dat je dagelijks honderden kms aan 1 stuk aflegt of is het enkel voor je skivakantie? De mijne is ook modeljaar 2023 en inderdaad snelladen in de winter gaat trager, maar dat is nu toch niet het einde van de wereld wel? Normaal laad je thuis op en moet je een snellader amper tot nooit gebruiken tenzij voor vakantie, maar dat zal enkel in de winter dus wat trager gaan. Trouwens heel veel auto's laden trager in de winter, zelfs met preconditioning. Ik begrijp het, het was zogezegd aanwezig terwijl dat niet was, maar we moeten nu ook niet overdrijven. Snelladen moet je zowieso zoveel mogelijk beperken als het kan.
Daarover gesproken is door de dataverzameling van Tesla inmiddels gebleken dat snelladen weinig/geen invloed heeft op je degradatie. Maar goed, daar kan de wél functionerende conditionering waarschijnlijk behoorlijk invloed op hebben.
Ik praat het niet goed, maar we moeten ook niet overdrijven. Zelfs in de winter is het nog altijd ok voor mij met meestal rond de 80 a 90 kw. Van 5 min langer wachten ga je ook niet doodgaan. Bovendien heb ik gemerkt dat zowel een tesla model 3 als een volvo xc40 ook niet hoger uitkwamen dus...En continue snelladen zorgt wel degelijk voor een grotere degradatie, maar geloof wat je wil geloven. Ik ben al zeker geen fanboy want ik ben ook al kritisch geweest op het onderstel bijvoorbeeld. Als je een auto laat staan omdat je enkel in de winter en enkel bij snelladen 5 min langer moet wachten als gebruikelijk... soit ieder zijn mening. Audi had dat zeker en vast niet mogen communiceren maar nogmaals voor mij een heel klein detail!Maurice- schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:09:
[...]
Huh jij praat goed dat een optie die verkocht werd niet aanwezig is? Ik dacht dat de fanboys alleen in het Tesla topic zaten.![]()
Daarover gesproken is door de dataverzameling van Tesla inmiddels gebleken dat snelladen weinig/geen invloed heeft op je degradatie. Maar goed, daar kan de wél functionerende conditionering waarschijnlijk behoorlijk invloed op hebben.
"Snelladen moet je zowieso zoveel mogelijk beperken als het kan."SWIGGA schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:00:
[...]
Als dat een struikelblok voor je is ga ik ervan uit dat je dagelijks honderden kms aan 1 stuk aflegt of is het enkel voor je skivakantie? De mijne is ook modeljaar 2023 en inderdaad snelladen in de winter gaat trager, maar dat is nu toch niet het einde van de wereld wel? Normaal laad je thuis op en moet je een snellader amper tot nooit gebruiken tenzij voor vakantie, maar dat zal enkel in de winter dus wat trager gaan. Trouwens heel veel auto's laden trager in de winter, zelfs met preconditioning. Ik begrijp het, het was zogezegd aanwezig terwijl dat niet was, maar we moeten nu ook niet overdrijven. Snelladen moet je zowieso zoveel mogelijk beperken als het kan.
Ik gok dat >95% v.d. EV-rijders een leaserijder is en die raggen een auto gewoon lekker aan de makkelijkste optie, gaan voor de sleutelbatterij vervangen nog naar de dealer en sturen de bon voor ruitenwisservloeistof op naar de leasemaatschappij of werkgever.
Die boeit het geen ene drol dat er potentieel, een theoretisch degeneratie van de accucellen zou kunnen optreden bij veel snelladen. Als dat een probleem zou zijn, zou er wel een limiet gesteld zijn vanuit Audi m.b.t. garantie of van een leasemaatschappij m.b.t. restwaarde.
PS Sowieso schrijf je met een twee s'en.
Ivm de skivakantie: Als ik de route uitstippelde (abrp) kwam ik op een rit die met een ICE 8u zou duren, aan 1.5u extra laden dacht ik. Dan veronderstel ik dat die ervan uit gaat dat je aan volle snelheid of toch daartegen kan laden? Ik stond diezelfde periode aan een snellader en haalde nog geen 50kw. Dan leek mij die 1.5u toch ook een utopie te zijn op basis van 4 laadbeurten? Eens getracht om dit te simuleren in ABRP, maar geraakte er niet echt aan uit. Ik haalde tijdens de winter met autostrade een bereik van 260 a 280km.SWIGGA schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 14:00:
[...]
Ivm die honderden kilometers aan een stuk rijden: komt toch wel relatief veel voor ja. Ook dat ik ergens aankom met batterij die te weinig charge heeft om thuis te geraken en dat ik niet de luxe heb als ik op de destination niet direct een (vrijde) lader kan vinden, en niet zomaar even tussendoor de wagen kan verplaatsen als er wel plek is. Als je dan naar huis vertrekt en dan nog moet laden aan een belabberd tempo...
In mijn opinie zijn er reeds genoeg "if's and then's" met EVs, zonder dat die EV zijn laden niet op orde heeft. Wat ik toch ervaar met de generatie van de Q4 die ik heb. Het is veel geld voor relatief weinig wagen (laadprestaties, afwerking, softwareplatform,...) achteraf bekeken.
Aanvullend daarop, bij mijn skivakantie in Oostenrijk (vanuit BE 950km) was het helaas niet echt koud (voor de sneeuwkwaliteit..), maar dus beter voor het laden. Na de 1ste maal snelladen ging het nadien wel vooruit (batterij wat warmer). Starten rond de 120kw vaak maar ik heb dat die dag dus 5x mogen doen (en hetzelfde voor de terugweg). Dan begint het toch je ogen uit te steken dat er wagens naast je parkeren en veel sneller opladen met hun 800V batterijen en al terug vertrekken terwijl jij er nog staat.
Op vakantie gaan was nog nooit zo stressvol om laadpalen te zoeken waar ik met de laadpas van het werk zou kunnen laden (Tesla kunnen we al niet) en die op de route liggen, waar het niet te druk is en waar ik met voldoende range zou aankomen mocht het onverhoopt toch niet werken met een back-up achter de hand, etc. Al vaak op gevloekt, maar dat is nu gewoon eigen aan EV rijden en niet specifiek Audi.
Van het interieur ben ik wel tevreden moet ik zeggen. De interface van het scherm zou wat sneller mogen opstarten, maar daar kan ik mee leven. Waar ik me wel aan stoor is het vele windgeruis bij 120km/u (akoestische beglazing aanwezig), viel me dat tegen seg.
Op vakantie gaan was nog nooit zo stressvol om laadpalen te zoeken waar ik met de laadpas van het werk zou kunnen laden (Tesla kunnen we al niet) en die op de route liggen, waar het niet te druk is en waar ik met voldoende range zou aankomen mocht het onverhoopt toch niet werken met een back-up achter de hand, etc. Al vaak op gevloekt, maar dat is nu gewoon eigen aan EV rijden en niet specifiek Audi.
Van het interieur ben ik wel tevreden moet ik zeggen. De interface van het scherm zou wat sneller mogen opstarten, maar daar kan ik mee leven. Waar ik me wel aan stoor is het vele windgeruis bij 120km/u (akoestische beglazing aanwezig), viel me dat tegen seg.
Wel ik denk dat er meer mensen bij het werk laden omdat het daar voordeliger kan of op kosten van het bedrijf uiteraard en een ander groot deel laadt thuis. Als jij vindt dat laden aan een snellader en erop wachten gemakkelijker is dan 10 sec in en uitpluggen thuis ok dan... en dan zwijgen we nog over mensen die wekelijks van thuis uit werken of op tijd thuis zijn en een pv installatie hebben zoals ik. Nee ik denk dat je nog eens moet gokken wat de meeste mensen doen. Uiteraard voor de mensen die elke dag 300+ km rijden zijn de snelladers handig maar je weet zelf wss ook wel dat dat maar een heeeeel klein percentage is. Oeps heeeeel is maar met 2 'e's 😞True schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:44:
[...]
"Snelladen moet je zowieso zoveel mogelijk beperken als het kan."
Ik gok dat >95% v.d. EV-rijders een leaserijder is en die raggen een auto gewoon lekker aan de makkelijkste optie, gaan voor de sleutelbatterij vervangen nog naar de dealer en sturen de bon voor ruitenwisservloeistof op naar de leasemaatschappij of werkgever.
Die boeit het geen ene drol dat er potentieel, een theoretisch degeneratie van de accucellen zou kunnen optreden bij veel snelladen. Als dat een probleem zou zijn, zou er wel een limiet gesteld zijn vanuit Audi m.b.t. garantie of van een leasemaatschappij m.b.t. restwaarde.
PS Sowieso schrijf je met een twee s'en.
Offtopic maar als afsluiting: wellicht goed om de feiten te laten spreken in plaats van uw onderbuik.SWIGGA schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 15:44:
[...]
Ik praat het niet goed, maar we moeten ook niet overdrijven. Zelfs in de winter is het nog altijd ok voor mij met meestal rond de 80 a 90 kw. Van 5 min langer wachten ga je ook niet doodgaan. Bovendien heb ik gemerkt dat zowel een tesla model 3 als een volvo xc40 ook niet hoger uitkwamen dus...En continue snelladen zorgt wel degelijk voor een grotere degradatie, maar geloof wat je wil geloven. Ik ben al zeker geen fanboy want ik ben ook al kritisch geweest op het onderstel bijvoorbeeld. Als je een auto laat staan omdat je enkel in de winter en enkel bij snelladen 5 min langer moet wachten als gebruikelijk... soit ieder zijn mening. Audi had dat zeker en vast niet mogen communiceren maar nogmaals voor mij een heel klein detail!
:strip_exif()/f/image/J1mWOyUB4th2Xazu6ZYVrb5I.jpg?f=fotoalbum_large)
https://www.recurrentauto.../impacts-of-fast-charging
En een Tesla komt niet boven de 90kW:
/f/image/9vBiIy5d4VI4QSWqrtSULZak.png?f=fotoalbum_large)
https://insideevs.com/new...el3-charging-faster-ccs2/
Ook uit eigen ervaring het afgelopen halfjaar 5.000 Supercharge km's opgemaakt. Zelfs met een LFP accu voorverwarmd nog nooit onder de 140kW gestart bij <10% SoC, veelal gewoon op de geadverteerde 170kW.
Maurice- schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:33:
[...]
Offtopic maar als afsluiting: wellicht goed om de feiten te laten spreken in plaats van uw onderbuik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ook uit eigen ervaring het afgelopen halfjaar 5.000 Supercharge km's opgemaakt. Zelfs met een LFP accu voorverwarmd nog nooit onder de 140kW gestart bij <10% SoC, veelal gewoon op de geadverteerde 170kW.
:strip_exif()/f/image/MsLla0mWXJliqmMtuKb1QZOA.jpg?f=fotoalbum_large)
https://businessam.be/partners-gocar/31604/
Wel zoals jij hier mooi met studies afkomt kan ik het ook maar dan met het feit dat het wel degelijk je batterij sneller kan degraderen. Je voelt je duidelijk op je teentjes getrapt. Ik heb ook alleen maar vastgesteld wat ik gezien heb met dat snelladen in de winter, waarvoor mijn excuses maar het was gewoon zo
Heb je de bijlage gelezen van dat "onderzoek"? Het bedrijf doet een aanname, ik deelde de testresultaten van ruim 10.000 auto's. Je bevestigd mijn eerdere observatie. Fijne avond!SWIGGA schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:44:
[...]
[Afbeelding]
https://businessam.be/partners-gocar/31604/
Wel zoals jij hier mooi met studies afkomt kan ik het ook maar dan met het feit dat het wel degelijk je batterij sneller kan degraderen. Je voelt je duidelijk op je teentjes getrapt. Ik heb ook alleen maar vastgesteld wat ik gezien heb met dat snelladen in de winter, waarvoor mijn excuses maar het was gewoon zoBlijf lekker in je tesla rijden, wij rijden Q4 ;-)
Heb jij die bijlage wel gelezen, het is in het Duits. Er werd wel degelijk aangetoond dat auto's die vaak snelladen na 200.000 km gemiddeld een 17% lagere batterijcapaciteit hadden in vergelijking met auto's die nooit of zelden snelladen. Ook voor nieuwe auto's zorgt snelladen voor snellere degradatie... helemaal klaar nu! DoeiMaurice- schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 19:53:
[...]
Heb je de bijlage gelezen van dat "onderzoek"? Het bedrijf doet een aanname, ik deelde de testresultaten van ruim 10.000 auto's. Je bevestigd mijn eerdere observatie. Fijne avond!
160 voertuigen zonder dat ze de oorspronkelijke capaciteit wisten?SWIGGA schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:03:
[...]
Heb jij die bijlage wel gelezen, het is in het Duits. Er werd wel degelijk aangetoond dat auto's die vaak snelladen na 200.000 km gemiddeld een 17% lagere batterijcapaciteit hadden in vergelijking met auto's die nooit of zelden snelladen. Ook voor nieuwe auto's zorgt snelladen voor snellere degradatie... helemaal klaar nu! Doei
Om weer terug ontopic te gaan.
Zijn er mensen die ervaring hebben met specifieke velgen als winterset? Eventueel aanbevelingen daarvoor?
Ik kreeg van de verkoper deze site: https://sales-vag.dutchdistri.nl/audi/winter-sets/q4-e-tron maar ik vind deze velgen nu niet echt 'winter' behoorlijk open en best wat spaken.
Zijn er mensen die ervaring hebben met specifieke velgen als winterset? Eventueel aanbevelingen daarvoor?
Ik kreeg van de verkoper deze site: https://sales-vag.dutchdistri.nl/audi/winter-sets/q4-e-tron maar ik vind deze velgen nu niet echt 'winter' behoorlijk open en best wat spaken.
Als je nog wat verder zou lezen zou je zien dat ze de gegevens van batterijdegradatie e.d. hebben van + 80% van alle elektrische auto's en plug in hybrides. Ze zullen dan ook best een goed advies kunnen geven lijkt me...Maurice- schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:09:
[...]
160 voertuigen zonder dat ze de oorspronkelijke capaciteit wisten?
SWIGGA schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:14:
[...]
Als je nog wat verder zou lezen zou je zien dat ze de gegevens van batterijdegradatie e.d. hebben van + 80% van alle elektrische auto's en plug in hybrides. Ze zullen dan ook best een goed advies kunnen geven lijkt me... jij hebt gegevens van 2 verschillende tesla's
Ik heb je artikel gevonden, er staat letterlijk dat deze testresultaten enkel voor tesla model 3 en model y zijn. Een andere EV kan andere resultaten geven. Alles heeft te maken met batterij management en koeling e.d. daarom niet door te trekken naar andere ev's. Dat geldt dus NIET voor de Q4 bv...tesla zal het goed voor elkaar hebben op dat vlak als het tenminste een goed uitgevoerde studie is.Maurice- schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 18:33:
[...]
Offtopic maar als afsluiting: wellicht goed om de feiten te laten spreken in plaats van uw onderbuik.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat schreef ik ook letterlijk om 14:09u. Dat de conditionering ook invloed heeft op je degradatie. En aangezien dat goed op orde is en je capaciteit live uit te lezen is kun je over de evt degradatie een goed beeld vormen bij een Tesla. Dat dat niet bestaand is bij een Q4 (van het eerste jaar) was m'n hele punt.SWIGGA schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 20:38:
[...]
Ik heb je artikel gevonden, er staat letterlijk dat deze testresultaten enkel voor tesla model 3 en model y zijn. Een andere EV kan andere resultaten geven. Alles heeft te maken met batterij management en koeling e.d. daarom niet door te trekken naar andere ev's. Dat geldt dus NIET voor de Q4 bv...tesla zal het goed voor elkaar hebben op dat vlak als het tenminste een goed uitgevoerde studie is.
Je zit hier natuurlijk ook op een Q4 forum. Je gaat sommigen met je grafieken de indruk geven dat snelladen niet nefast kan zijn voor de batterij terwijl dat wel kan zijn. (Daarom niet altijd) Er zijn zoveel factoren die meespelen. Laat het duidelijk zijn dat snelladen af en toe geen kwaad kan, zo staat het ook letterlijk in jouw 'Amerikaanse Tesla studie'. Maar dat is natuurlijk nog iets anders dan altijd snelladen wat ik niet zou aanraden...Case closed.Maurice- schreef op woensdag 5 juni 2024 @ 21:25:
[...]
Dat schreef ik ook letterlijk om 14:09u. Dat de conditionering ook invloed heeft op je degradatie. En aangezien dat goed op orde is en je capaciteit live uit te lezen is kun je over de evt degradatie een goed beeld vormen bij een Tesla. Dat dat niet bestaand is bij een Q4 (van het eerste jaar) was m'n hele punt.
Ik heb dit ook al een paar keer gemerkt dat de airco op off staat als ik 's ochtends de auto start.Tech_Thom schreef op zondag 12 mei 2024 @ 21:57:
Met de wat warmere dagen merk ik nu dat al meerdere keren de airco op “off” staat.
Ik heb dit zeker niet bewust gedaan en rij altijd in Dynamic drive mode.
Herkent iemand dit? Zie ik een instelling over het hoofd, of gaat het onbedoeld via aanraak gevoelige stuur knoppen?
Als er tips zijn graag. Op deze manier komt er naast het uitzetten van allerlei veiligheidssystemen die geen effect hebben een standaard check bij tijdens wegrijden. Begint langzamerhand op een echte take off check list te lijken helaas. De vooruitgang in de techniek zie ik nog niet echt terugkomen helaas….
Airco staat anders altijd op auto en 22 graden en sync.
Ik denk niet dat het met de temperatuur te maken heeft; auto staat hier in de garage dus nooit echt warm of koud.
Ik heb geen dynamic drive.
Ik heb nu vaak dat er fouten zijn bij Audi Connect installaties.De_Remus schreef op vrijdag 7 juni 2024 @ 08:56:
[...]
Ik heb dit ook al een paar keer gemerkt dat de airco op off staat als ik 's ochtends de auto start.
Airco staat anders altijd op auto en 22 graden en sync.
Ik denk niet dat het met de temperatuur te maken heeft; auto staat hier in de garage dus nooit echt warm of koud.
Ik heb geen dynamic drive.
Soms een paar dagen achter elkaar, en dan weer niet.
Gevolg: soms zijn favoriete bestemmingen ineens weg, dan staat de airco op on ipv eco, of mijn thema achtergrond is foetsie en gereset.
Het is kortom nogal onbetrouwbaar.
Is sinds een maand. Ik heb nog geen airco off gehad (geloof ik) maar dat ie ineens anders staat dan de dag ervoor dus wel.
Deze melding komt inmiddels iets te vaak:
:strip_exif()/f/image/Tf7cMRZmwHlTLfrEZ3bdgCHD.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik ga ook naar de preview en daarna waarschijnlijk over tot bestelling.Holk schreef op dinsdag 4 juni 2024 @ 11:24:
[...]
Nope, mag wel 14 juni langs komen voor de launch van de Q6. Staat niet bij mij op het lijstje, de Q4 doet het prima en is nog hagelnieuw
Rij nu 3 jaar een Q4 en ben er klaar mee, vooral in de koudere periode. Zal wellicht te maken hebben met de pech van de eerste modellen, maar wil hier geen paar jaar meer in rijden.
De stunt die ze nu uitvoeren met de Quattro in de uitverkoop doet de inruilwaarde ook kelderen.
Denk gekend probleem. Tijdens koudere periodes (wintermaanden) haalde ik persoonlijk nooit boven de 70kW. Meestal ergens rond de 50kW. Vorige week op een zonnige dag haalde ik 120kW, wat het maximum is dat ik ooit haalde.Korre schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 06:48:
Mijn broer rijdt nu een 2 tal jaar met een Q4 en stelt vast dat hij nooit echt kan snelladen. Snelheid gaat bijna nooit boven de 100kw.
Zijn er nog die dat voor hebben en is daar iets aan te doen.
[Afbeelding]
Korre schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 06:48:
Mijn broer rijdt nu een 2 tal jaar met een Q4 en stelt vast dat hij nooit echt kan snelladen. Snelheid gaat bijna nooit boven de 100kw.
Zijn er nog die dat voor hebben en is daar iets aan te doen.
Als de condities redelijk zijn, is 130 - 135kW mogelijk:MrAgony schreef op dinsdag 11 juni 2024 @ 13:53:
[...]
Denk gekend probleem. Tijdens koudere periodes (wintermaanden) haalde ik persoonlijk nooit boven de 70kW. Meestal ergens rond de 50kW. Vorige week op een zonnige dag haalde ik 120kW, wat het maximum is dat ik ooit haalde.
:strip_exif()/f/image/3l8sX8Lq6rRhfTcQC1aeMLVT.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit was afgelopen september.
Eerlijkheidshalve moet ik zeggen dat ik buiten de zomervakantie zelden een snellader pak.
Hoe het in de winter is kan ik niet vertellen.
edit: ter info een Q4-40 van mei 2022 met software 3669
Op 30x snelladen maar 1x op de 130 gekomen: 2h gereden en accu was 4% . Meestal Max 70. Zelden er boven. Gewoon niet echt snelladen....
Tja, het gaat wel, maar alleen als de buitentemperatuur zeg >20 graden is en de batterij wat opgewarmd.
Tijdens zomervakantie ritten richting Frankrijk snelladen ging de afgelopen jaren prima, want hogere temperaturen en warme batterij. Hij begint dan (afh van de SoC) meestal wel rond de 125 kW.
In de winter kom ik ook niet boven de 70 kW, ook al heb ik er een rit van een uur opzitten.
Tijdens zomervakantie ritten richting Frankrijk snelladen ging de afgelopen jaren prima, want hogere temperaturen en warme batterij. Hij begint dan (afh van de SoC) meestal wel rond de 125 kW.
In de winter kom ik ook niet boven de 70 kW, ook al heb ik er een rit van een uur opzitten.
1 keer aan de snellader gehangen, 7% over bij de start en 142.5 kW (bij 16% SoC) gehaald.
Nog meer spijkers op laag water te vinden?
Beetje vreemde reactie.... Er word een laadvermogen gespecificeerd en gebruikers stellen dit ter discussie of claimen dit niet te halen.Holk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:17:
Haalt de auto die, ja.deboss65 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 10:46:
[...]
Beetje vreemde reactie.... Er word een laadvermogen gespecificeerd en gebruikers stellen dit ter discussie of claimen dit niet te halen.
Dat is net zoals het opmerken dat een auto een bepaalde kW/kilometer niet haalt of een bepaald bereik. De fabrieksgegevens zijn onder de meest ideale omstandigheden die we nagenoeg nooit meemaken. Als we die meemaken zouden we dat ook kunnen halen. Liegt de fabrikant? Nee, het verwachtingspatroon is alleen te rooskleurig. Kunnen we allemaal gaan roepen dat de snellaad snelheid bij -10 en een SoC van 20 erg laag is, maar wat je eigenlijk moet afvragen of je verwachtingspatroon wel klopt. Onder ideale omstandigheden (warmer, lagere SoC) haalt de auto die wel. Liegt de fabrikant? Nee, dus zijn het spijkers
Je hebt in grote lijnen gelijk dat bepaalde specificaties onder ideale condities gelden maar bepaalde afwijkingen zijn wel zodanig dat ik het absoluut niet mee eens ben om dit als muggenziften af te doen.Holk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:05:
[...]
Haalt de auto die, ja.
Dat is net zoals het opmerken dat een auto een bepaalde kW/kilometer niet haalt of een bepaald bereik. De fabrieksgegevens zijn onder de meest ideale omstandigheden die we nagenoeg nooit meemaken. Als we die meemaken zouden we dat ook kunnen halen. Liegt de fabrikant? Nee, het verwachtingspatroon is alleen te rooskleurig. Kunnen we allemaal gaan roepen dat de snellaad snelheid bij -10 en een SoC van 20 erg laag is, maar wat je eigenlijk moet afvragen of je verwachtingspatroon wel klopt. Onder ideale omstandigheden (warmer, lagere SoC) haalt de auto die wel. Liegt de fabrikant? Nee, dus zijn het spijkers
We hebben het hier over vrij fundamentele eigenschappen. Niet over een kleur of materiaal keuze.
In jou geval zou je bijvoorbeeld accepteren dat je topsnelheid bij 0°C wel eens 100km/h zou kunnen zijn ipv 160km/h
[ Voor 4% gewijzigd door deboss65 op 12-06-2024 11:41 ]
Bij andere merken is het heel gebruikelijk dat de geadverteerde laadsnelheid wordt gehaald, maar die constatering zal mij waarschijnlijk niet in dank worden afgenomenHolk schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 11:05:
[...]
Haalt de auto die, ja.
Ook bij de Q4 wordt dat gehaald en zelfs veel meer als de condities optimaal zijn, maar het probleem is blijkbaar dat niet alle Q4's hetzelfde gedrag vertonen. Ik laad zelden aan snelladers maar over het algemeen ben ik helemaal niet ontevreden. Vorig jaar in september (tijdens die late hittegolf) heb ik zelfs een keer 170(!!) kW gehaald. Ik ben toen beginnen laden op 16% en ik had bij 35% nog altijd 135 kW.Maurice- schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:52:
[...]
Bij andere merken is het heel gebruikelijk dat de geadverteerde laadsnelheid wordt gehaald, maar die constatering zal mij waarschijnlijk niet in dank worden afgenomen
Verschil is mi dat bij de meeste andere merken er door de bestuurder/auto beinvloedbare factoren zijn om het in de meeste gevallen te halen (batterij verwarming/conditionering). Bij de Q4 ben je letterlijk aan de (weer)goden overgeleverd.Maurice- schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 13:52:
[...]
Bij andere merken is het heel gebruikelijk dat de geadverteerde laadsnelheid wordt gehaald, maar die constatering zal mij waarschijnlijk niet in dank worden afgenomen
Maar dat de waarde gehaald wordt is in mijn geval zeker waar. En als mensen denken dat de auto van 10-100% op 130kW blijft laden, dan hebben ze zich niet goed ingelezen, dat wordt ook nergens beweerd door Audi, Ik ga in deze meestal uit van de Fastned laadgrafiekjse op hun website.
Wat betreft het laden zit er heel veel verschil in bouwjaren.
Wij hebben er 3 van juni 2021 en ze laden allemaal ruk.
Een enkele uitschieter boven de 100 maar over het algemeen 90-100kw in de lente/zomer en 70-80kw in de winter, ongeacht je SOC.
Heb een inruilvoorstel gekregen voor mijn Q4 en de afschrijving na 3 jaar is meer dan 40%.
Persoonlijk vind ik dit erg zuur voor een auto die uit eigen zak is betaald.
1. Ontevredenheid over het laden
2. De gigantische afschrijving
De afschrijving op EV’s is overigens enorm, voor ieder merk. De verkoopaantallen vallen tegen en zonder subsidies lijkt er toch weinig fundament te zijn.
Is dit nou waar we met zn allen naartoe moeten?
Een enkele uitschieter boven de 100 maar over het algemeen 90-100kw in de lente/zomer en 70-80kw in de winter, ongeacht je SOC.
Heb een inruilvoorstel gekregen voor mijn Q4 en de afschrijving na 3 jaar is meer dan 40%.
De afschrijving op EV’s is overigens enorm, voor ieder merk. De verkoopaantallen vallen tegen en zonder subsidies lijkt er toch weinig fundament te zijn.
[ Voor 12% gewijzigd door -jann op 12-06-2024 16:18 ]
Vermoed ik ook, heb de indruk dat de exemplaren gebouwd na maart 2022 sneller en betrouwbaarder laden.-jann schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:13:
Kan ik beamen, ben me aan het oriënteren voor een nieuwe Q4 met opties die ik nu mis en heb onlangs 2 voorstellen gehad: resp 36% en 43% afschrijving in 2 jaar !!-jann schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:13:
Ik moet zeggen, er zijn intussen meer EV modellen die me aanspreken. En dat voor 5-10k euro minder, met gelijke of betere uitrusting, meer WLTP en o.m. langere garantie.
Neem een Ford explorer, of een Renault Scenic e-tech. En er zijn er meer.
Dat de verkoop aantallen tegenvallen is inderdaad niet bevordelijk voor de inruilwaarde. Ik had er 2 jaar geleden meer van verwacht.
Ook vind ik dat de mensen zich blind staren op de subsidie en niet kijken naar de werkelijke kosten.
Wat ik wel snap is de vrees voor een gedegradeerde accu van een 2e handsje.
Als de fabrikanten een service aanbieden waarbij je voor een scherp tarief je accu pakket of individuele modules zou kunnen laten vervangen zou dit voor een heleboel potentiële kopers de doorslag kunnen geven,
Plus dat dit de nieuw aankoop zal aanjagen. Maar blijkbaar zie ik dit verkeerd want zo goed als alle fabrikanten bieden zoiets niet aan en berekenen je zonder blikken of blozen de hoofdprijs voor een nieuwe of gerepareerde accu.
Sommigen doen hier net alsof de wagen enkel niet snel laadt bij 0°C. Bij mij laadt hij voor geen meter tot zeker 16°C. Erboven is het af en aan. Max was rond de 120kW, en dat bij 20°C.
Ik vind je 'voor geen meter' een uiterst meetbare weergave van feiten. /sMrAgony schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 18:56:
Sommigen doen hier net alsof de wagen enkel niet snel laadt bij 0°C. Bij mij laadt hij voor geen meter tot zeker 16°C. Erboven is het af en aan. Max was rond de 120kW, en dat bij 20°C.
Ik ben wellicht een botte hark, maar hoe snel laadt die dan? Sta je 2 uur bij een snellader als het 10°C is om van 20 naar 80% te laden?
Nee je staat geen 2u bij een snellader, maar laden aan 50kW kost je tegen het uur om van 10 tot 80% te laden, en dit bij 10°C.
Dit is gewoon onwerkbaar om langere afstanden mee te overbruggen.
Dit is gewoon onwerkbaar om langere afstanden mee te overbruggen.
Mijn Q4 40 is van december 2022. Als het koud is laadt ie niet meer dan 60. Als je dan een tijdje aan het laden bent loopt het nog wel wat op tot rond 70%. Begin april naar Spanje gereden en toen ging het wel goed,al was de temperatuur rond de 15 graden. Het is ook een groot verschil wanneer je gaat laden. Als je 2 uur flink heb doorgereden heb ik wel een gemiddelde gehaald van 120 Kw. Meestal wel tussen de 105 en 110 Kw gemiddeld geladen. Tijdens de rit wordt de batterij ook wel warmer. Op de terugweg ook wel temperaturen gehad van graden en dan nog begon ik op 115 Kw waarna hij zakte tot rond de 90.
Valt wel op dat bij wat warmere temperaturen het laden tot dik 70% boven de 100 Kw blijft. Maar bijzat lagere temperaturen valt het wel tegen, vooral als je gaat laden direct nadat je vertrokken bent.
Valt wel op dat bij wat warmere temperaturen het laden tot dik 70% boven de 100 Kw blijft. Maar bijzat lagere temperaturen valt het wel tegen, vooral als je gaat laden direct nadat je vertrokken bent.
De mijne haalt zonder problemen 135 kw en van de curve ben ik ook tevreden. Model '23. In de winter wat minder maar vind ik niet erg...
Heb ook de Q4 ‘23 en ik kan bovenstaande eigenlijk wel beamen. De mijne is ook behoorlijk stabiel qua laadgedrag en het lijkt anders te zijn dan de eerdere bouwjaren als ik dit zo lees. Max. 149kW gehaald, gisteren met een SoC van 18% op 128 kW geladen (naar 80%), bij +/- 70% viel hij (pas) terug naar 96kW. Ik laad voornamelijk bij snelladers, Fastned of Shell recharge en 110/120kW haal ik sowieso standaard wel.SWIGGA schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 21:47:
De mijne haalt zonder problemen 135 kw en van de curve ben ik ook tevreden. Model '23. In de winter wat minder maar vind ik niet erg...
Beetje een quote from the past maar jij bent één v.d. twee op GoT die ooit gepost heeft over een IROAD X10 dashcam. Gezien deze dashcam door VAG door de dealer geplaatst kan worden ben ik benieuwd wat jij nu van je dashcam vindt nu je deze een tijdje hebt kunnen gebruiken?Jorik schreef op maandag 12 juli 2021 @ 17:31:
Audi Q4 e-tron Launch Edition S Competition 50 QuattroBesteld in week 25, wordt gebouwd in week 35, wordt geleverd in week 38.
- Kleur: Mythoszwart metallic
- Velgen: 22 inch Style 9 Zwart/polish met All season
- Bekleding: Micro-fibre Dynamica/Mono.pur 550 Black
- Interieur: S line Dynamica/Mono.pur
- MMI navigatie pro (incl. AR)
- Veiligheidspakket plus
- Comfortpakket plus
- Dynamic pakket plus
- Akoestische zijruiten
- Ambiente lichtpakket plus
- 3-zone airconditioning
- Verwarmbare voorruit
- Opbergpakket
- Audi ringen zwart pakket
- IRoad dashcam X10 4K UHD - 2 kanaals
- Zonder type/technologie aanduiding
- En het belangrijkste: Gekko instap LED
Hier: Jorik in "Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1" benoem je 'm ook kort. Maar hoe is het qua beeldkwaliteit in daglicht en in de nacht, zijn in de nacht kentekens ook redelijk te herkennen? En als je iets wilt downloaden gaat dat gemakkelijk via de app of werkt dat niet lekker? Eventueel het SD-kaartje verwisselen of in een computer/laptop steken om daaraf video te halen is dat (het gepruts) een beetje te doen?
Als die bij jou tegenvalt overweeg ik de dealer enkel te vragen om de voorbereiding met een usb-c kabeltje te leveren en dan koop ik zelf een dashcam voor de voor- en en achterkant. Kost mijzelf dan een paar centen meer dan het binnen het leasebudget te laten regelen.
[ Voor 7% gewijzigd door True op 13-06-2024 14:00 ]
Zijn de types die nu nieuw aangeboden zijn (zelf overweeg ik de 45Etron) nu beter qua snelladen?-jann schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:13:
Ben benieuwd of deze bij lage temperaturen ook nog zo slecht snelladen.
De 45 (lees; de 2024 versie) heeft pre-conditioning. Dus als je in de navi van Audi aangeeft ergens te willen laden dan zal deze het accupakket opwarmen en daarmee de laadsnelheid verhogen als je op die plek aankomtHamer schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 08:46:
[...]
Zijn de types die nu nieuw aangeboden zijn (zelf overweeg ik de 45Etron) nu beter qua snelladen?
Ben benieuwd of deze bij lage temperaturen ook nog zo slecht snelladen.
Meende dat je dan wel de warmtepomp nodig had, maar weet dat niet 100% zeker
Dat kan ik niet beamen. De mijne is van maart '22 en ik heb al 170 kW gehaald bij ideale omstandigheden. Ik kan echt niet klagen en heb dus een exemplaar van in de tijd toen ze nog afgeleverd werden met die ellendige software van de MMI. Dat was de eerste generatie.deboss65 schreef op woensdag 12 juni 2024 @ 16:39:
[...]
Vermoed ik ook, heb de indruk dat de exemplaren gebouwd na maart 2022 sneller en betrouwbaarder laden.
[...]
Enkel als het koud is zou het veel beter kunnen, en in die zin is het waarschijnljik een groot verschil nu de huidige versie pre-conditionering blijkt te hebben.
Die 170kW geloof ik wel want je hebt een 50 als ik het goed heb. Die heeft een andere accu en laadmanagement.Babavers schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 09:08:
[...]
Dat kan ik niet beamen. De mijne is van maart '22 en ik heb al 170 kW gehaald bij ideale omstandigheden. Ik kan echt niet klagen en heb dus een exemplaar van in de tijd toen ze nog afgeleverd werden met die ellendige software van de MMI. Dat was de eerste generatie.
Enkel als het koud is zou het veel beter kunnen, en in die zin is het waarschijnljik een groot verschil nu de huidige versie pre-conditionering blijkt te hebben.
De 40 is nooit boven de 135kW uitgekomen. (die piekjes van veel meer geloof ik niet zo en zal met de manier van meten te maken hebben)
Jou 40 is nooit boven de 135kW uitgekomendeboss65 schreef op vrijdag 14 juni 2024 @ 12:07:
[...]
Die 170kW geloof ik wel want je hebt een 50 als ik het goed heb. Die heeft een andere accu en laadmanagement.
De 40 is nooit boven de 135kW uitgekomen. (die piekjes van veel meer geloof ik niet zo en zal met de manier van meten te maken hebben)
Klopt, Dat een piek hoger kan liggen geloof ik maar niemand meldt daarbij hoe lang die piek duurde.
Mijn inschatting is dat het nooit langer duurde dan enkele tientallen seconden.
En inderdaad, alles gebaseerd op mijn eigen waarnemingen.
Die piek is ook niet belangrijk. het gaat erom wat het vermogen is over een langere tijd.
Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.