Wat is trouwens de optimale snelheid om aan te houden in Duitsland op de onbeperkte stukken gekeken naar tijd die je kwijt bent aan extra laden vs tijdswinst omdat je meer km's aflegd op dezelfde tijd? (Laadpas van de werkgever dus qua kosten maakt het me minder uit
), over 2 weken een rit van 1000km voor de boeg met ski's in de auto, dus geen dakkoffer of iets dergelijks.
Ik denk dat je de laadsnelheid ook moet meenemen in je verhaal. Ik kom amper boven de 70, anderen soms nog erger/lager.
Iedere keer van 15% naar 85% laden in 20 minuten is anders van wanneer het steeds 45 minuten duurt.
Ik rij lekker 110, dan kom ik 250-300km ver afhankelijk van (tegen)wind en temp. Lekker ergens in Zuid- Duitsland hotelletje en dan door naar Noord-Italie, onderweg bij de Brennerpas nog even de Outlet in en naar 100% laden en dan uurtje later het hotel in.
Met de Q4 heb ik wel geleerd dat je met 100-110 er ook komt.
Iedere keer van 15% naar 85% laden in 20 minuten is anders van wanneer het steeds 45 minuten duurt.
Ik rij lekker 110, dan kom ik 250-300km ver afhankelijk van (tegen)wind en temp. Lekker ergens in Zuid- Duitsland hotelletje en dan door naar Noord-Italie, onderweg bij de Brennerpas nog even de Outlet in en naar 100% laden en dan uurtje later het hotel in.
Ik heb een OBDII dongle aan mijn Q4 gehangen en verbonden met een app op mijn telefoon waarmee ik de temperatuur van de batterij kan zien. Bevindingen: De Q4 doet niet aan voorverwarmen van de batterij (in elk geval de versie die ik heb: 2022 Q4-40 met warmtepomp en ondertussen 65k km op de klok), zelfs niet als je een laadpunt in de navigatie ingeeft. Als de temperatuur onder de 20° is, komt de laadsnelheid niet boven de 100kW uit, onder de 10° niet boven de 75kW en rond het nulpunt haal je maar amper 40 kW. De maximale laadsnelheid van 135kW haal je zodra de temperatuur van de batterij boven de 30 komt (tussen 0 en 30% SOC) - goed nieuws voor de zomervakantie. Batterij warmt langzaam op tijdens laden en je ziet de snelheid dan ietsje toenemen, maar niet snel genoeg om een serieuze invloed op de laadsnelheid te hebben. Wat ook helpt om de batterij warmer te krijgen is enkele keren krachtig accelereren en vervolgens maximaal regenereren (stand B, enkel "energiepedaal" loslaten en niet bijremmen). Maar dat is niet verstandig om te doen op de snelweg tussen druk verkeer
Ga eind januari een lange rit naar noord Italie maken, en zal voor jullie wat temperatuur/laadsnelheid data verzamelen!
Ga eind januari een lange rit naar noord Italie maken, en zal voor jullie wat temperatuur/laadsnelheid data verzamelen!
En kan je inschatten hoelang het aan 100kmh duurt om in dit vriesweer de batterij van 0c naar 20c te laten verwarmen?JanTabor schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:50:
De Q4 doet niet aan voorverwarmen van de batterij (in elk geval de versie die ik heb: 2022 Q4-40 met warmtepomp en ondertussen 65k km op de klok), zelfs niet als je een laadpunt in de navigatie ingeeft. Als de temperatuur onder de 20° is, komt de laadsnelheid niet boven de 100kW uit, onder de 10° niet boven de 75kW en rond het nulpunt haal je maar amper 40 kW. De maximale laadsnelheid van 135kW haal je zodra de temperatuur van de batterij boven de 30 komt (tussen 0 en 30% SOC)
Klopt helemaal en realiseer ik me ook. Gaat mijn eerste lange trip worden dus nog weinig ervaring rond fastcharging (mijne start meestel rond de 100kwh, bij soc rond de 10%, afgelopen weken maar gaat ook wel niet hoger en zakt dan in..)marcelmg2 schreef op donderdag 18 januari 2024 @ 20:28:
Ik denk dat je de laadsnelheid ook moet meenemen in je verhaal. Ik kom amper boven de 70, anderen soms nog erger/lager.
Op Autoblog ook dit filmpje erover teruggevonden: https://www.autoblog.nl/n...volgas-test-video-3371259
Uiteraard zeer theoretisch maar als je overal zo direct zou kunnen laden aan de maximale snelheid van de wagen is het zogezegd voordeliger om door te rijden.
:strip_exif()/f/image/beymaej6VmUagkjToR8VhzUI.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij 100km/h gemiddeld langer aan het rijden maar minder aan het laden
:strip_exif()/f/image/WYbJg4PqjZEBt0k9xT0pciDS.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij 130km/h gemiddeld natuurlijk een veel hoger verbruik dus extra laadstops, maximaal dus 1u30 eerder op je bestemming als je nergens moet aanschuiven aan laders en je batterij mee wil werken qua charge speed.
Anderzijds, bij een reis van 11u aan 100km/u heb je waarschijnlijk wel behoefte aan meer dan 2 stops qua sanitair en eten dus dat neigt eerder naar meer doorrijden waar mogelijk en hopen dat je snel kan laden waardoor je effectief sneller daar bent.
Kijk dat is interessante info. Zal dan idd toch met de temp te maken hebben. Ik zal mijn dongle ook eens gaan zoeken en dit bekijken. Welke app gebruik je om die waarden te zien? Carscanner?JanTabor schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:50:
Ik heb een OBDII dongle aan mijn Q4 gehangen en verbonden met een app op mijn telefoon waarmee ik de temperatuur van de batterij kan zien. Bevindingen: De Q4 doet niet aan voorverwarmen van de batterij (in elk geval de versie die ik heb: 2022 Q4-40 met warmtepomp en ondertussen 65k km op de klok), zelfs niet als je een laadpunt in de navigatie ingeeft. Als de temperatuur onder de 20° is, komt de laadsnelheid niet boven de 100kW uit, onder de 10° niet boven de 75kW en rond het nulpunt haal je maar amper 40 kW. De maximale laadsnelheid van 135kW haal je zodra de temperatuur van de batterij boven de 30 komt (tussen 0 en 30% SOC) - goed nieuws voor de zomervakantie. Batterij warmt langzaam op tijdens laden en je ziet de snelheid dan ietsje toenemen, maar niet snel genoeg om een serieuze invloed op de laadsnelheid te hebben. Wat ook helpt om de batterij warmer te krijgen is enkele keren krachtig accelereren en vervolgens maximaal regenereren (stand B, enkel "energiepedaal" loslaten en niet bijremmen). Maar dat is niet verstandig om te doen op de snelweg tussen druk verkeer![]()
Ik gebruik een vLinker MC+ OBD-dongle in combinatie met Carscanner. Dongeltje oorspronkelijk aangeschaft om in combinatie met ABRP te gebruiken.sbin schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 12:55:
[...]
Kijk dat is interessante info. Zal dan idd toch met de temp te maken hebben. Ik zal mijn dongle ook eens gaan zoeken en dit bekijken. Welke app gebruik je om die waarden te zien? Carscanner?
Daarvoor heb ik met koude nog niet lang genoeg gereden en tijdens mijn gebruikelijke woon-werk verkeer heb ik geen snellader nodig (ik laad AC op mijn werk), maar zoals gezegd maak ik eind deze maand een lange rit naar italie (en weer terugjwpi schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 11:06:
[...]
En kan je inschatten hoelang het aan 100kmh duurt om in dit vriesweer de batterij van 0c naar 20c te laten verwarmen?
Heeft iemand al voor elkaar gekregen dat de achter lampen aan blijven met dagrij verlichting (Scandinavische stand)?
Ik heb bij de dealer gevraagd en die gaven aan dat het niet kon.
Misschien dat het met een OBD dongle wel lukt?
K*t Audi zeg. Eerste snellaad ervaring met de Q4 bij een Enbw 
:strip_exif()/f/image/ByVagrcuvznaISw0dXTq2J0u.jpg?f=fotoalbum_medium)
/edit
Stopje verder, 74 kW bij Fastned.

:strip_exif()/f/image/ByVagrcuvznaISw0dXTq2J0u.jpg?f=fotoalbum_medium)
/edit
Stopje verder, 74 kW bij Fastned.
[ Voor 4% gewijzigd door ephymerous op 19-01-2024 19:24 ]
XXXVI
Via ODBeleven (stekker) en deze one-click app: https://obdeleven.com/sup...on/2021/scandinavian-drlsHout77 schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 14:39:
Heeft iemand al voor elkaar gekregen dat de achter lampen aan blijven met dagrij verlichting (Scandinavische stand)?
Het verschil in snelheid op lange ritten kun je ook vrij makkelijk uit ABRP halen.
Als je je verbruik bij 110 km/h aangeeft en je stelt je auto juist in (in ABRP), kun je een route doorrekenen met max snelheid.
Als je max kan laden is doorrijden en vaker laden de snelste manier. Dat is in ieder geval bij de Tesla (mode Y) zo.
Maar dan moet je dus wel kunnen rekenen met Max laadsnelheid, en die heb ik alleen in de zomer weten te halen.
Als je je verbruik bij 110 km/h aangeeft en je stelt je auto juist in (in ABRP), kun je een route doorrekenen met max snelheid.
Als je max kan laden is doorrijden en vaker laden de snelste manier. Dat is in ieder geval bij de Tesla (mode Y) zo.
Maar dan moet je dus wel kunnen rekenen met Max laadsnelheid, en die heb ik alleen in de zomer weten te halen.
Even een vraagje: blijkbaar geeft die auto zelf door aan de garage wanneer het tijd is voor een onderhoud en dan belt de garage mij om er één in te plannen. Dat vind ik er nu net wat over. Iemand een idee hoe je dit uitzet?
Tronity stuurt mij een notificatie bij bepaalde charge levels, in te stellen in de app?Theape1974 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:58:
[...]
...
Als dan nog iemand een feature kan toevoegen die een "Ping" kan sturen naar de bestuurder van de wagen die bij de paal staat en vol is. Zodat die weet dat er iemand staat te wachten.
Dan zou ik helemaal blij worden....
De technische mogelijkheden zijn er. Nu nog een bedrijf dat de mogelijkheden combineert,....
Ik denk dat je een garage hebt die we allemaal wel willen. Deze mate van pro-activiteit ben ik iig niet gewend van Audi.onoref schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:22:
Even een vraagje: blijkbaar geeft die auto zelf door aan de garage wanneer het tijd is voor een onderhoud en dan belt de garage mij om er één in te plannen. Dat vind ik er nu net wat over. Iemand een idee hoe je dit uitzet?
Je kan misschien oplossen door je privacy instelling aanpassen, maar dat geldt dan waarsch voor meer zaken (verkeer updates etc).
Ik moet iig zelf altijd bellen om zaken in te plannen (die dan vervolgens een half jaar later pas kunnen). En op de dag zelf kan ik er ook nog eens achteraan bellen of ie klaar is.
[ Voor 13% gewijzigd door sbin op 22-01-2024 13:56 ]
De Audi geeft aan wanneer het tijd is voor onderhoud. Vervolgens moet je nog wel even zelf je garage bellen.onoref schreef op maandag 22 januari 2024 @ 12:22:
Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...
Ter info, heb er eentje van oktober afgelopen jaar en eens gebeld met mijn garage. Ze zeggen dat de temperatuur van de batterij tijdens het rijden wordt geregeld (koelen/verwarmen) voor optimale prestaties en zeggen dat het volledige los staat van de Audi navigatie. Een laadpunt ingeven via Audi is dus nutteloos, de wagen gaat het altijd doen tijdens het rijden volgens de chef van het atelier (voor zover zij het weten uiteraard..)JanTabor schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:50:
Ik heb een OBDII dongle aan mijn Q4 gehangen en verbonden met een app op mijn telefoon waarmee ik de temperatuur van de batterij kan zien. Bevindingen: De Q4 doet niet aan voorverwarmen van de batterij (in elk geval de versie die ik heb: 2022 Q4-40 met warmtepomp en ondertussen 65k km op de klok), zelfs niet als je een laadpunt in de navigatie ingeeft. Als de temperatuur onder de 20° is, komt de laadsnelheid niet boven de 100kW uit, onder de 10° niet boven de 75kW en rond het nulpunt haal je maar amper 40 kW. De maximale laadsnelheid van 135kW haal je zodra de temperatuur van de batterij boven de 30 komt (tussen 0 en 30% SOC) - goed nieuws voor de zomervakantie. Batterij warmt langzaam op tijdens laden en je ziet de snelheid dan ietsje toenemen, maar niet snel genoeg om een serieuze invloed op de laadsnelheid te hebben. Wat ook helpt om de batterij warmer te krijgen is enkele keren krachtig accelereren en vervolgens maximaal regenereren (stand B, enkel "energiepedaal" loslaten en niet bijremmen). Maar dat is niet verstandig om te doen op de snelweg tussen druk verkeer![]()
Aangezien JanTabor er een OBD dongle aan heeft gehangen en feitelijke gegevens heeft, weet jij wel welke conclusie je mag trekken ;-).Lambo LP670 SV schreef op maandag 22 januari 2024 @ 16:19:
[...]
Ter info, heb er eentje van oktober afgelopen jaar en eens gebeld met mijn garage. Ze zeggen dat de temperatuur van de batterij tijdens het rijden wordt geregeld (koelen/verwarmen) voor optimale prestaties en zeggen dat het volledige los staat van de Audi navigatie. Een laadpunt ingeven via Audi is dus nutteloos, de wagen gaat het altijd doen tijdens het rijden volgens de chef van het atelier (voor zover zij het weten uiteraard..)
Ja, of mogelijks is die hardware er toch gekomen bij recentere modellen. Nog niet aanwezig op de '22 versie maar wel op de '23 versie? Is er iemand hier die dit kan meten via OBD met een recent model?Nismod schreef op maandag 22 januari 2024 @ 18:30:
[...]
Aangezien JanTabor er een OBD dongle aan heeft gehangen en feitelijke gegevens heeft, weet jij wel welke conclusie je mag trekken ;-).
Gisteren onze nieuwe Q4 40 S-Line mogen ophalen bij de dealer. Na koppelen en uitleg over de diverse systemen tikje onwennig op de eerste paar kilometers maar voelde al snel als 'thuis'. De adaptieve cruisecontrol is echt bijna eng te noemen als je het niet kent, maar denk dat dit heel fijn gaat zijn op langere snelweg tochten.
In de avond was het echt een feestje met al die verlichting-opties binnen en buiten de auto. Paar dingen die me opvielen:
- Moet je elke keer die pincode invoeren om jezelf te ontblokken? Onhandig wel..
- Kan die achterklep ook dicht met je standaard sleutel? Wel open door 2 keer te klikken, maar dicht door dezelfde actie niet (of mis ik iets)?
- Ik had geprobeerd om de klimaatstand aan te zetten in de app. Dat lukte wel ondanks dat de app raar deed, maar de rit was te kort om het 'af te ronden'. Is dan het alleen maar mogelijk om het uit te zetten op het middelste scherm in de auto of kan dat ook nog in de app?
- Auto kan best rap zijn, maar jemig dat heeft invloed op je verbruik zeg
In de avond was het echt een feestje met al die verlichting-opties binnen en buiten de auto. Paar dingen die me opvielen:
- Moet je elke keer die pincode invoeren om jezelf te ontblokken? Onhandig wel..
- Kan die achterklep ook dicht met je standaard sleutel? Wel open door 2 keer te klikken, maar dicht door dezelfde actie niet (of mis ik iets)?
- Ik had geprobeerd om de klimaatstand aan te zetten in de app. Dat lukte wel ondanks dat de app raar deed, maar de rit was te kort om het 'af te ronden'. Is dan het alleen maar mogelijk om het uit te zetten op het middelste scherm in de auto of kan dat ook nog in de app?
- Moet je elke keer die pincode invoeren om jezelf te ontblokken? Onhandig wel..Holk schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 09:44:
Gisteren onze nieuwe Q4 40 S-Line mogen ophalen bij de dealer. Na koppelen en uitleg over de diverse systemen tikje onwennig op de eerste paar kilometers maar voelde al snel als 'thuis'. De adaptieve cruisecontrol is echt bijna eng te noemen als je het niet kent, maar denk dat dit heel fijn gaat zijn op langere snelweg tochten.
nee, je hebt een pincode ingesteld op je profiel. dit kan je verwijderen in de gebruikersinstellingen.
achterklep kan niet dicht via de sleutel. is blijkbaar een VAG ding. bij BMW kan dat weer wel.
je kan zowel bij in de wagen als je stopt en je gordel uitdoet de klimaatstaan afzetten als gewoon in de app via dezelfde weg als ze aangezet hebt
Je zou even in de handleiding kunnen kijken.Lambo LP670 SV schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:19:
[...]
Ja, of mogelijks is die hardware er toch gekomen bij recentere modellen. Nog niet aanwezig op de '22 versie maar wel op de '23 versie? Is er iemand hier die dit kan meten via OBD met een recent model?
De eerste auto’s (2021) zouden de temperatuur op peil moeten houden, vanaf 2022 zouden de auto’s middels navigatie moeten voorverwarmen, en de vraag is nu eigenlijk wat auto’s vanaf 2023 doen.
De achterklep kan wel dicht met de sleutel. Beetje proberen, maar volgens mij was het 1x indrukken, dan nog een keer indrukken en ingedrukt houden. De klep sluit dan met een piepje.Solidsystem87 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 11:34:
[...]
nee, je hebt een pincode ingesteld op je profiel. dit kan je verwijderen in de gebruikersinstellingen.
achterklep kan niet dicht via de sleutel. is blijkbaar een VAG ding. bij BMW kan dat weer wel.
je kan zowel bij in de wagen als je stopt en je gordel uitdoet de klimaatstaan afzetten als gewoon in de app via dezelfde weg als ze aangezet hebt
Alternatief is trekken aan het knopje in de deur van de bestuurder tot ie dicht gaat,chaba schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:16:
[...]
De achterklep kan wel dicht met de sleutel. Beetje proberen, maar volgens mij was het 1x indrukken, dan nog een keer indrukken en ingedrukt houden. De klep sluit dan met een piepje.
Ik heb dongle besteld. Zal eens zien op mijn Q4 (ontvangen dec 23).Lambo LP670 SV schreef op maandag 22 januari 2024 @ 22:19:
[...]
Ja, of mogelijks is die hardware er toch gekomen bij recentere modellen. Nog niet aanwezig op de '22 versie maar wel op de '23 versie? Is er iemand hier die dit kan meten via OBD met een recent model?
Hier niet hoor…chaba schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:16:
[...]
De achterklep kan wel dicht met de sleutel. Beetje proberen, maar volgens mij was het 1x indrukken, dan nog een keer indrukken en ingedrukt houden. De klep sluit dan met een piepje.
Helaas is enkel bij kessy 😁. Tip hieronder was wel goud waard, na 2 jaar plots ontdekt dat de koffer ook vanuit de auto dicht kan. Contact aan is wel belangrijkchaba schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 13:16:
[...]
Kan alleen als je de keyless entry optie hebt gekozen helaas.
Echte Audi up-sale logica: om de klep met de sleutel te kunnen sluiten heb je ‘keyless entry’ optie nodig. 😅Nismod schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 21:56:
[...]
Kan alleen als je de keyless entry optie hebt gekozen helaas.
Mijn dongle is aangekomen en zou eens willen kijken op mijn Q4.JanTabor schreef op vrijdag 19 januari 2024 @ 09:50:
Is het enkel de temperatuur van de batterij die ik kan bekijken in car scanner en dan kijken hoe die evolueert bij bijvoorbeeld snelladen? Of kan je ergens aan een uitgelezen parameter zien dat er geen temperatuur management op de batterij zit?
Ben wat aan het zoeken geweest op de audi shop. Maar kan niet echt een kofferpaneel vinden om de koffer hoger te krijgen. Heeft er iemand toevallig al zoiets gevonden?
probeer eens een zoekopdacht hier op het forum, tijdje geleden heeft iemand eentje van ID4 besteld omdat die goedkoper was.je moet de zijgeleiders ook bij bestellen als ik mij niet vergis.Malis schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:37:
Ben wat aan het zoeken geweest op de audi shop. Maar kan niet echt een kofferpaneel vinden om de koffer hoger te krijgen. Heeft er iemand toevallig al zoiets gevonden?
Ik kan de actuele temperatuur van de batterij uitlezen (als je op Youtube Bjorn Nyland al hebt gezien, hij gebruikt dezelfde carscanner app. de app heeft zelfs een weergave die "teslaBjorn" heet). Heb niet gevonden dat er ergens parameters in staan die aangeven welke opties er wel of niet zijn geactiveerd.MrAgony schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:33:
[...]
Mijn dongle is aangekomen en zou eens willen kijken op mijn Q4.
Is het enkel de temperatuur van de batterij die ik kan bekijken in car scanner en dan kijken hoe die evolueert bij bijvoorbeeld snelladen? Of kan je ergens aan een uitgelezen parameter zien dat er geen temperatuur management op de batterij zit?
:strip_exif()/f/image/iKToLc4EmNwh1wkpx1lVlLu9.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 20% gewijzigd door JanTabor op 25-01-2024 15:54 . Reden: foto bijgevoegd ]
Digitale noorderlicht?
Heb je dat alleen bij navigatie of ook bij andere schermen?
Is de kaartweergave ‘3D rijrichting’ (of iets dergelijks). Aan te passen door op de kompasroos (N) te tikken.Yves Caes schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 14:52:
Ik heb sinds enkele dagen een zwarte of een blauwe band op mijn navigatiescherm, weet iemand hoe dit komt ?
Volgens mij kan je de achterklep sluiten door het knopje een aantal seconden (2?) ingedrukt te houden. Hetzelfde als de schakelaar onderaan in je bestuurdersportier.Solidsystem87 schreef op dinsdag 23 januari 2024 @ 20:05:
[...]
Helaas is enkel bij kessy 😁. Tip hieronder was wel goud waard, na 2 jaar plots ontdekt dat de koffer ook vanuit de auto dicht kan. Contact aan is wel belangrijk
YouTube: Audi Q4 e-tron Variable Boot Floor retrofit - MY22Malis schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 10:37:
wie wil mij helpen? sta voor bestelling Q4 etron al dan niet met Dynamiekpakket Plus (dus met instelbare dempers). Auto krijgt 19 inch velgen. Vraag is maakt dat pakket de auto voelbaar comfortabeler?
Klopt, heb in die van mij de verhoogde laadvloer van ID.4 geplaatst. Is exact hetzelfde als die van de Q4 en EUR 100 goedkoper.. Want niet "premium" uiteraardSolidsystem87 schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 13:02:
[...]
probeer eens een zoekopdacht hier op het forum, tijdje geleden heeft iemand eentje van ID4 besteld omdat die goedkoper was.je moet de zijgeleiders ook bij bestellen als ik mij niet vergis.
Dat weet niemand om eerlijk te zijn. Ik heb al gehoord dat de garage zei dat de instelbare dempers de auto enkel dynamischer kunnen maken en comfort amper beinvloed wordt in vergelijking met het standaardonderstel. Ook zouden de demper meer geluiden laten doorkomen. Anderzijds zijn er mensen die zeggen dat ze het verschil wel voelen. Er is geen duidelijke communicatie over helaas. Ze hebben met het model '24' de vering aangepakt omdat het toch aan de stugge kant was. Is het nu comfortabeler geworden? Nog geen vergelijkende test gevonden. Ik rijd met het standaardonderstel en 20 inch en moest ook wennen aan de demping op 'slechte' wegen. Hier in België heb je die overigens veel meer als in NL. Wat ik zou doen in jouw plaats? Zeker als je van plan bent om op de kleinst beschikbare velgmaat te gaan rijden: neem geen s line dempers of sportdempers en neem het standaardonderstel zonder adaptieve dempers. Ik zou je budget in andere zaken steken zoals alle assistentiesystemen. Heb je echt budget genoeg zou ik voor het standaardonderstel gaan icm de adaptieve dempers, dat lijkt me de meest comfortabele setting. Als comfort belangrijk is blijf dan van s line dempers op de Q4...Hansoverdiep schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 12:09:
wie wil mij helpen? sta voor bestelling Q4 etron al dan niet met Dynamiekpakket Plus (dus met instelbare dempers). Auto krijgt 19 inch velgen. Vraag is maakt dat pakket de auto voelbaar comfortabeler?
@SWIGGA reuze bedankt voor je reactie!
Nope, enkel bij Keyless. vond de opmerking van iemand hierboven zalig trouwens. logica audi: enkel koffer toe met afstandbediening bij keyless optieFitzyfitz schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 09:48:
[...]
Volgens mij kan je de achterklep sluiten door het knopje een aantal seconden (2?) ingedrukt te houden. Hetzelfde als de schakelaar onderaan in je bestuurdersportier.

Wou dat ik dit geweten had. De standaard demping kan je 'stug' noemen, ik vind het retehard. Reden dat ik er vanaf wil.SWIGGA schreef op vrijdag 26 januari 2024 @ 21:04:
[...]
Dat weet niemand om eerlijk te zijn. Ik heb al gehoord dat de garage zei dat de instelbare dempers de auto enkel dynamischer kunnen maken en comfort amper beinvloed wordt in vergelijking met het standaardonderstel. Ook zouden de demper meer geluiden laten doorkomen. Anderzijds zijn er mensen die zeggen dat ze het verschil wel voelen. Er is geen duidelijke communicatie over helaas. Ze hebben met het model '24' de vering aangepakt omdat het toch aan de stugge kant was. Is het nu comfortabeler geworden? Nog geen vergelijkende test gevonden. Ik rijd met het standaardonderstel en 20 inch en moest ook wennen aan de demping op 'slechte' wegen. Hier in België heb je die overigens veel meer als in NL. Wat ik zou doen in jouw plaats? Zeker als je van plan bent om op de kleinst beschikbare velgmaat te gaan rijden: neem geen s line dempers of sportdempers en neem het standaardonderstel zonder adaptieve dempers. Ik zou je budget in andere zaken steken zoals alle assistentiesystemen. Heb je echt budget genoeg zou ik voor het standaardonderstel gaan icm de adaptieve dempers, dat lijkt me de meest comfortabele setting. Als comfort belangrijk is blijf dan van s line dempers op de Q4...
Yep standaard met 20" is kei hard. Ik vind het heerlijk, maar de kinderen achterin stuiteren tegen het dak als ik een drempel te hard neem. Wel een stuk fijner als de vorige Passat, daar moest je echt stapvoets mee over drempels, zo zacht als VW's in vergelijking geveerd zijn.MrAgony schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:38:
[...]
Wou dat ik dit geweten had. De standaard demping kan je 'stug' noemen, ik vind het retehard. Reden dat ik er vanaf wil.
De Q4 is zowieso stug afgeveerd dat klopt. Typisch Duits zeker? Ik moest er ook serieus aan wennen. De bandenspanning heb ik ook verlaagd want die stond fabriek af op 3 bar... ik ben blij dat ik niet voor sportdempers of s line dempers ben gegaan.MrAgony schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:38:
[...]
Wou dat ik dit geweten had. De standaard demping kan je 'stug' noemen, ik vind het retehard. Reden dat ik er vanaf wil.
Je dient vooral te zien of hij evolueerd vanaf dat je begint te rijden (los van een laaddoel in te stellen). Volgens de garage zou hij bij gewoon rijden direct de temperatuur naar ideale waarden moeten brengen, voor goede rij en laadprestaties.MrAgony schreef op donderdag 25 januari 2024 @ 08:33:
[...]
Mijn dongle is aangekomen en zou eens willen kijken op mijn Q4.
Dat weten we nu wel. Vermeld er dan ook even bij dat je bijna blind een Q4 besteld hebt omdat je een prijsverhoging voor wilde zijn en dat je geen proefrit vooraf hebt gemaakt.MrAgony schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:38:
[...]
Ik rijd ‘m met 21 inch, ik vind het behoorlijk meevallen hoor.sbin schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 09:49:
[...]
Yep standaard met 20" is kei hard. Ik vind het heerlijk, maar de kinderen achterin stuiteren tegen het dak als ik een drempel te hard neem. Wel een stuk fijner als de vorige Passat, daar moest je echt stapvoets mee over drempels, zo zacht als VW's in vergelijking geveerd zijn.
XXXVI
Klopt, al betwijfel ik of een proefrit een verschil had gemaakt. Toen ik voor het eerst met de wagen naar huis reed had ik het de eerste 15 km ook nog niet door, voornamelijk een ringweg (90km/h) en dan stuk autostrade. Toen ik van de autostrade kwam begon het mij erg op te vallen.Holk schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 15:58:
[...]
Dat weten we nu wel. Vermeld er dan ook even bij dat je bijna blind een Q4 besteld hebt omdat je een prijsverhoging voor wilde zijn en dat je geen proefrit vooraf hebt gemaakt.
Iemand stak een aantal weken terug een briefje tussen de ruitenwisser van mijn Q4 met de vraag of ik interesse had in een gratis koffermat met telefoonnr bij. Die persoon gecontacteerd en de koffermat ligt ondertussen bij mij in de wagen. Die persoon was zo ontevreden over zijn Q4 dat hij hem van de hand gedaan heeft. Zo zie je maar: opinions vary...
Dit gezegd zijnde is dit forum er voor zowel positieve als negatieve ervaringen te delen zou ik denken.
Maar om nou elke keer als iemand een vraag heeft over de demper je eigen mening te ventileren is wel vrij … discutabel om het een woord te geven.MrAgony schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 19:43:
[...]
Klopt, al betwijfel ik of een proefrit een verschil had gemaakt. Toen ik voor het eerst met de wagen naar huis reed had ik het de eerste 15 km ook nog niet door, voornamelijk een ringweg (90km/h) en dan stuk autostrade. Toen ik van de autostrade kwam begon het mij erg op te vallen.
Iemand stak een aantal weken terug een briefje tussen de ruitenwisser van mijn Q4 met de vraag of ik interesse had in een gratis koffermat met telefoonnr bij. Die persoon gecontacteerd en de koffermat ligt ondertussen bij mij in de wagen. Die persoon was zo ontevreden over zijn Q4 dat hij hem van de hand gedaan heeft. Zo zie je maar: opinions vary...
Dit gezegd zijnde is dit forum er voor zowel positieve als negatieve ervaringen te delen zou ik denken.
Dat jij ontevreden bent over iets en daardoor alleen maar negatief kan zijn over het hele product is misschien je goed recht, maar je bent wel een kras op een plaat aan het worden en voegt niets toe.
Als ik iedere keer super positief zou geweest zijn had geen haan er naar gekraaid. Maar goed, point taken.Holk schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:29:
[...]
Maar om nou elke keer als iemand een vraag heeft over de demper je eigen mening te ventileren is wel vrij … discutabel om het een woord te geven.
Dat jij ontevreden bent over iets en daardoor alleen maar negatief kan zijn over het hele product is misschien je goed recht, maar je bent wel een kras op een plaat aan het worden en voegt niets toe.
Binnenkort nog een rapportje over de batterij temperatuur ifv het laden.
Ik volg de verschillende meningen met interesse, en hoop dat het me mee valt.MrAgony schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:42:
[...]
Als ik iedere keer super positief zou geweest zijn had geen haan er naar gekraaid. Maar goed, point taken.
Binnenkort nog een rapportje over de batterij temperatuur ifv het laden.
Met S-line in bestelling, zonder ook een S-line te hebben proefgereden, was dit onderdeel ook wel een gokje (leaserijder is wellicht toch iets minder kritisch).
Geloof wel dat het ‘24 model iets anders is neergezet met de achteras.
Als het zo ver is zal ik mijn (ongezouten) mening ook hier (eenmalig) bijdragen
Hangt denk ik ook af vanuit wat voor auto je komt. Ik reed een A4 S-line, met sportonderstel en behoorlijke velgen. Nu een Q4 met een sportonderstel en 21'velgen. De Q4 is bij lange na niet zo stug als de A4.Tech_Thom schreef op dinsdag 30 januari 2024 @ 20:56:
[...]
Ik volg de verschillende meningen met interesse, en hoop dat het me mee valt.
Met S-line in bestelling, zonder ook een S-line te hebben proefgereden, was dit onderdeel ook wel een gokje (leaserijder is wellicht toch iets minder kritisch).
Geloof wel dat het ‘24 model iets anders is neergezet met de achteras.
Als het zo ver is zal ik mijn (ongezouten) mening ook hier (eenmalig) bijdragen
Ik vraag me af of de Q4 echt stug is, of te snel terug veert. Gevoelsmatig ga ik uit van het laatste aangezien een stugge auto (neem een sportauto als extreem voorbeeld) op een hele andere manier geveerd c.q. stug is. Die zijn hard, de Q4 voelt voor mij als slecht afgesteld. Vooral merkbaar in de bochten waar de auto toch wel gaat hellen en de achterkant omhoog komt. Een stug geveerde auto zou minder (moeten) duiken.chaba schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 09:27:
[...]
Hangt denk ik ook af vanuit wat voor auto je komt. Ik reed een A4 S-line, met sportonderstel en behoorlijke velgen. Nu een Q4 met een sportonderstel en 21'velgen. De Q4 is bij lange na niet zo stug als de A4.
Bij het standaard onderstel is het vooral achterin merkbaar als je over een drempel gaat. De slag waarmee de vering terug gaat is bijna sneller dan die waarmee ie inveert. En daarmee het relatief rustige karakter teniet doet wat door sommige als stug wordt ervaren.
Een A4 S-line is al veeeeeeeel langer in productie en verder doorontwikkelt, en een stuk lichter. De Q4 is een zware auto die ze betaalbaar moeten houden en daardoor niet kunnen voorzien van o.a. luchtvering etc. Zoals bij de andere zware modellen binnen het Audi gamma.
Maar goed, hier doe je vooralsnog niks aan bij de koop/lease van een Q4. Het rijdt lekker of niet. Of ie nou stug is of te snel geveerd, of wat dan ook..
Audi is over het algemeen hard geveerd. Rij inmiddels in mijn 4e Audi (A3, 2x TT) en ze hebben allemaal deze eigenschap gehad. Persoonlijk vind ik het heerlijk, misschien wat minder fijn voor de medepassagiers.
Een tijdje terug werd er nog gevraagd mbt de eerste modellen en de laadsnelheid.
De mijne is een Duitse import (nieuw) uit 2021 (productie rond juli). Ik kwam met ongeveer 2% aan bij Tesla Supercharger. Half uur gereden, voorzien van laatste update. Buitentemperatuur rond de 5 graden. Er stonden niet veel andere auto’s te laden.
Tesla melde een laadsnelheid van 130kw. In de Audi app werd gedurende het laadproces ongeveer 5% lagere laadsnelheidsnelheid gemeld, max 123,5kw. Best opvallend.
Een tijdje terug werd er nog gevraagd mbt de eerste modellen en de laadsnelheid.
De mijne is een Duitse import (nieuw) uit 2021 (productie rond juli). Ik kwam met ongeveer 2% aan bij Tesla Supercharger. Half uur gereden, voorzien van laatste update. Buitentemperatuur rond de 5 graden. Er stonden niet veel andere auto’s te laden.
Tesla melde een laadsnelheid van 130kw. In de Audi app werd gedurende het laadproces ongeveer 5% lagere laadsnelheidsnelheid gemeld, max 123,5kw. Best opvallend.
Paar weken geleden spontane melding dat koelvloeistof lekte. Gelukkig bij een Belgische garage heeft men de koelvloeistof kostenloos bijgevuld. Melding bleef terugkomen. Een breuk in de radiateur kon ik niet vinden. In Nederland bleek hij defect te zijn aan de binnenzijde van de auto. Dus niet aan de zijde van de bumper. Zowel de service medewerker als ikzelf vond dit zeer vreemd. Er kan immers geen steen aan de binnenzijde de radiateur schade aanbrengen.
Men ging uit van reparatie onder coulance temeer hij net iets meer dan 2 jaar oud is.
Een week na het ophalen gaf men aan dat de schade niet onder de coulance regeling valt. Ben er helemaal klaar mee. Iemand anders met eenzelfde klacht?
2 weken later allerlei valse meldingen . Weer terug naar dealer in Rotterdam. Advies: software update van 2 dagen was het advies. Inmiddels 3 weken bij de dealer software update loopt steeds vast. Ik ga steeds meer twijfelen aan de competenties van deze dealer. Nog geen zicht op de oplossing. Men is met Pon en Duitsland bezig. Heel vreemd. Men zegt bij andere Q4 dot probleem niet te hebben gehad. Iemand anders met deze ervaring?
Men ging uit van reparatie onder coulance temeer hij net iets meer dan 2 jaar oud is.
Een week na het ophalen gaf men aan dat de schade niet onder de coulance regeling valt. Ben er helemaal klaar mee. Iemand anders met eenzelfde klacht?
2 weken later allerlei valse meldingen . Weer terug naar dealer in Rotterdam. Advies: software update van 2 dagen was het advies. Inmiddels 3 weken bij de dealer software update loopt steeds vast. Ik ga steeds meer twijfelen aan de competenties van deze dealer. Nog geen zicht op de oplossing. Men is met Pon en Duitsland bezig. Heel vreemd. Men zegt bij andere Q4 dot probleem niet te hebben gehad. Iemand anders met deze ervaring?
Hier dus (Q4 deze week opgehaald).SWIGGA schreef op dinsdag 22 augustus 2023 @ 19:01:
Heeft er iemand met een recente Q4 al de waarschuwing als er boven de toegestane snelheid wordt gereden? Het wordt in elke nieuwe auto verplicht. Ofwel auditief ofwel ook met schokjes die in je stuur worden gegeven. De volgende bloedirritante regel na de lane assist die verplicht wordt... ook staat deze bij elke rit weer automatisch aan. Autorijden wordt met het jaar frustrerender....
Telkens je de max snelheid overschrijdt hoor je 4 piepjes. Ik vind nergens hoe ik dit moet afzetten... Super irritant dit!
Nog iemand met deze ervaring die al een oplossing heeft gevonden?
Ik vond ergens in de instellingen dat je zelf aan kan geven wanneer je over een bepaalde snelheid komt de auto gaat reageren. Heb die zelf op 140 gezet, maar misschien is dat de instelling?majoor schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 07:35:
[...]
Hier dus (Q4 deze week opgehaald).
Telkens je de max snelheid overschrijdt hoor je 4 piepjes. Ik vind nergens hoe ik dit moet afzetten... Super irritant dit!
Nog iemand met deze ervaring die al een oplossing heeft gevonden?
Was hetzelfde bij mij, uiteindelijk opgelost en is de update naar tevredenheid uitgevoerd. Duurde alleen in totaal een week.Donjeffa schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:24:
Waar heb jij hem in onderhoud?Gerardvhgn schreef op vrijdag 2 februari 2024 @ 12:33:
[...]
Was hetzelfde bij mij, uiteindelijk opgelost en is de update naar tevredenheid uitgevoerd. Duurde alleen in totaal een week.
Voor de mensen die nog een lange (winter) rit op de planning hebben:
Onlangs op en naar Tirol. Gemiddeld verbruik rond de 25kWh per 100 km. Hierbij redelijk doorgereden.
Goede laadsnelheid weten te halen met start aan 150kW!
De crux is wel zo leeg mogelijk aankomen. Je moet het wel "durven" met minder dan 5-10km range aankomen. Tip: doe dit alleen als je 100% zeker de situatie kent. En nee, de apps en navi zijn niet up to date altijd.
Verder de bekende observaties,
Verbruik is idd vrij hoog in de winter
Laadinfra in Duitsland ok waar nu veel eerste generatie 50Kw laders vervangen worden
Wel vaak de snelweg af naar een Autohof maar dat is prima
Navi Audi geeft geen effciente stops.
UIteindelijk 4 laadsessies op bijna 1000km afstand
Onlangs op en naar Tirol. Gemiddeld verbruik rond de 25kWh per 100 km. Hierbij redelijk doorgereden.
De crux is wel zo leeg mogelijk aankomen. Je moet het wel "durven" met minder dan 5-10km range aankomen. Tip: doe dit alleen als je 100% zeker de situatie kent. En nee, de apps en navi zijn niet up to date altijd.
Verder de bekende observaties,
Verbruik is idd vrij hoog in de winter
Laadinfra in Duitsland ok waar nu veel eerste generatie 50Kw laders vervangen worden
Wel vaak de snelweg af naar een Autohof maar dat is prima
Navi Audi geeft geen effciente stops.
UIteindelijk 4 laadsessies op bijna 1000km afstand
Hoe is de rest van de curve? Ik was deze week met een collega voor zaken naar Duitsland. Hij heeft de grote E-tron (had ik ook moeten doen) en zijn auto met laden start rond de 150 kw en laad bij 80% nog steeds rond de 100 kw.b17b schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 08:34:
Mijn Q4 gaat binnenkort naar Pouw. Zij onderkennen ook dat de laadsnelheid wel extreem laag is.
XXXVI
Ik heb zonet nog even getest: ik had 2u gereden, heen en terug naar Brussel, 180km afgelegd en dan aan de snellader (300Kw). De app gaf 66Kw aan, het display van de laadpaal gaf 71Kw aan. Batterij zat op 42% bij start van het laden. Ik zag dat de wagen een buiten temperatuur van 11°C aangaf.ephymerous schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 10:58:
[...]
Hoe is de rest van de curve? Ik was deze week met een collega voor zaken naar Duitsland. Hij heeft de grote E-tron (had ik ook moeten doen) en zijn auto met laden start rond de 150 kw en laad bij 80% nog steeds rond de 100 kw.
Mijn Q4 gaat binnenkort naar Pouw. Zij onderkennen ook dat de laadsnelheid wel extreem laag is.
De batterij zou na 2u rijden toch op temperatuur moeten gekomen zijn?
Zonder actieve hulp warmt een batterij maar minimaal op tijdens het rijden.MrAgony schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:15:
[...]
Ik heb zonet nog even getest: ik had 2u gereden, heen en terug naar Brussel, 180km afgelegd en dan aan de snellader (300Kw). De app gaf 66Kw aan, het display van de laadpaal gaf 71Kw aan. Batterij zat op 42% bij start van het laden. Ik zag dat de wagen een buiten temperatuur van 11°C aangaf.
Bij 42% starten met laden is eigenlijk een te hoog startpunt voor een mooie curve (los van de temp van de batterij).
Oei das ook niet erg snel. Van snelladen is dan helaas geen sprake meer.MrAgony schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 12:15:
[...]
Ik heb zonet nog even getest: ik had 2u gereden, heen en terug naar Brussel, 180km afgelegd en dan aan de snellader (300Kw). De app gaf 66Kw aan, het display van de laadpaal gaf 71Kw aan. Batterij zat op 42% bij start van het laden. Ik zag dat de wagen een buiten temperatuur van 11°C aangaf.
En toch gaat dat bij de grote e-tron zoveel beterNismod schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 13:07:
[...]
Zonder actieve hulp warmt een batterij maar minimaal op tijdens het rijden.
Bij 42% starten met laden is eigenlijk een te hoog startpunt voor een mooie curve (los van de temp van de batterij).

[ Voor 43% gewijzigd door ephymerous op 03-02-2024 22:47 ]
XXXVI
Laadcurve zakt inderdaad wel in.
BIj 50% laadt ie nog minder dan 100Kw.
Je bent minimaal een half uurtje kwijt helaas om tot even boven de 80% te komen.
BIj 50% laadt ie nog minder dan 100Kw.
Je bent minimaal een half uurtje kwijt helaas om tot even boven de 80% te komen.
Ik haal inderdaad altijd een vrij steady 140-150 kW tussen de 20% en 80%ephymerous schreef op zaterdag 3 februari 2024 @ 22:46:
[...]
Oei das ook niet erg snel. Van snelladen is dan helaas geen sprake meer.
[...]
En toch gaat dat bij de grote e-tron zoveel beter
The best is yet to come
Ik zo weer terugrijden uit Italië. 'Verheug' me al op het 'snelladen' met max 50/60 na een start rond 70, die die maar even vasthoudt.
Nu met 55 aan het laden....
Nu best lang met 75, laatste stuk weer 55.
Nu de 90 even aangetikt, nu rond de 65.
Nu de 98 aangetikt, rond de 75 aan het laden nu.
Straks thuis met 10kw...
Nu met 55 aan het laden....
Nu best lang met 75, laatste stuk weer 55.
Nu de 90 even aangetikt, nu rond de 65.
Nu de 98 aangetikt, rond de 75 aan het laden nu.
Straks thuis met 10kw...
[ Voor 45% gewijzigd door marcelmg2 op 04-02-2024 20:32 ]
Is er hier iemand die ervaring heeft met de Q5 hybride (vanaf 2020) en de Q4?
Ik overweeg de Q4 van de hand te doen en de overstap te maken naar hybride.
Ik overweeg de Q4 van de hand te doen en de overstap te maken naar hybride.
PON Amersfoort, de update was bij PON in Nijkerk
Vorige week naar noord-Italie op en neer gereden (920km in 12uur gereden, inclusief laden). Ik had een OBD2 dongel aangesloten en de carscanner app open gezet, zodat ik tijdens rijden en laden kon zien wat er met de batterij gebeurd. Enkele observaties (ook van eerdere ritten toen de buitentemperatuur nog beneden 0°C):
- mijn Q4-40 (software versie 3812, MMI release-37.17-2218-snapshot-03.05.2022-15:47:10) warmt de batterij actief op tot +1,5°C bij buitentemperaturen onder nul. Daarboven neemt de batterij de buitentemperatuur aan.
- Maximale laadsnelheid van 135kW wordt gehaald enkel als de batterij bij de start van het laden boven de 20°C is en SOC <20%, optimum is 30°! Ruwweg mag je aannemen dat voor elke 10° onder de 30, er 25kW van de snelheid af gaat, bij start temperatuur van 1,5° blijft daar dus max 50kW van over (eigen observatie)
- tijdens het rijden (zelfs 150km met 150km/uur) wordt de batterij nauwelijks warmer (na het laden koelt deze wel met ongeveer 10° per 100km af!)
- snelste manier om de batterij rap op temperatuur te krijgen is hem aan de snellader te hangen (bij start laden wordt de batterij middels de PTC verwarming opgewarmd, boven de 35° wordt de batterij actief gekoeld
- mijn winterstrategie voor een lange rit: druppel de Q4 's nachts van te voren vol tot 100% - dan kan ik in elk geval een lange eerste etappe rijden van ca. 240 km aan 120 km/uur, dan een korte snellaadstop waarbij ik maar tot 50% laad, leegrijden tot 15%, vervolgens laden tot 70% en dan elke 150km steeds maar tot 70% (langere afstanden koelt de batterij te ver af). De batterij blijft dan boven de 20° en laden tot 70% duurt bij een warme batterij maar 15 tot 20minuten.
Bij buitentemperatuur van boven de 20° zou bij tussen 5 en 20%SOC eigenlijk altijd de maximale snelheid moeten worden gehaald.
Zelfs met in de navigatie aangegeven laadstops, geen actieve voorverwarming (ondanks dat er wel een PTC verwarming ingebouwd is!). Een grote tekortkoming van Audi om dit niet in de software te voorzien (veel andere merken hebben dit wel). Nog beter zou zijn om een handmatige voorverwarming te voorzien, liefst met in te stellen temperatuur.
Met deze kennis zou het de volgende (winter) rit mogelijk moeten zijn om deze afstand rond de 11uur af te leggen (met een diesel A4 deed ik dit onder de 10 uur), voor mij een acceptabele tijd.
- mijn Q4-40 (software versie 3812, MMI release-37.17-2218-snapshot-03.05.2022-15:47:10) warmt de batterij actief op tot +1,5°C bij buitentemperaturen onder nul. Daarboven neemt de batterij de buitentemperatuur aan.
- Maximale laadsnelheid van 135kW wordt gehaald enkel als de batterij bij de start van het laden boven de 20°C is en SOC <20%, optimum is 30°! Ruwweg mag je aannemen dat voor elke 10° onder de 30, er 25kW van de snelheid af gaat, bij start temperatuur van 1,5° blijft daar dus max 50kW van over (eigen observatie)
- tijdens het rijden (zelfs 150km met 150km/uur) wordt de batterij nauwelijks warmer (na het laden koelt deze wel met ongeveer 10° per 100km af!)
- snelste manier om de batterij rap op temperatuur te krijgen is hem aan de snellader te hangen (bij start laden wordt de batterij middels de PTC verwarming opgewarmd, boven de 35° wordt de batterij actief gekoeld
- mijn winterstrategie voor een lange rit: druppel de Q4 's nachts van te voren vol tot 100% - dan kan ik in elk geval een lange eerste etappe rijden van ca. 240 km aan 120 km/uur, dan een korte snellaadstop waarbij ik maar tot 50% laad, leegrijden tot 15%, vervolgens laden tot 70% en dan elke 150km steeds maar tot 70% (langere afstanden koelt de batterij te ver af). De batterij blijft dan boven de 20° en laden tot 70% duurt bij een warme batterij maar 15 tot 20minuten.
Bij buitentemperatuur van boven de 20° zou bij tussen 5 en 20%SOC eigenlijk altijd de maximale snelheid moeten worden gehaald.
Zelfs met in de navigatie aangegeven laadstops, geen actieve voorverwarming (ondanks dat er wel een PTC verwarming ingebouwd is!). Een grote tekortkoming van Audi om dit niet in de software te voorzien (veel andere merken hebben dit wel). Nog beter zou zijn om een handmatige voorverwarming te voorzien, liefst met in te stellen temperatuur.
Met deze kennis zou het de volgende (winter) rit mogelijk moeten zijn om deze afstand rond de 11uur af te leggen (met een diesel A4 deed ik dit onder de 10 uur), voor mij een acceptabele tijd.
Vooral melden / een klacht indienen bij de Audi dealer. Blijkbaar is alleen Skoda nu druk aan het zetten op Wolfsburg om dit met een software update beschikbaar te maken voor bestaande auto's.JanTabor schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:21:
https://www.enyaq-forum.d...?postID=296685#post296685
[ Voor 9% gewijzigd door BaseLine op 05-02-2024 12:32 ]
Thx goeie info!JanTabor schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:21:
Vorige week naar noord-Italie op en neer gereden (920km in 12uur gereden, inclusief laden). Ik had een OBD2 dongel aangesloten en de carscanner app open gezet, zodat ik tijdens rijden en laden kon zien wat er met de batterij gebeurd. Enkele observaties (ook van eerdere ritten toen de buitentemperatuur nog beneden 0°C):
Dit verklaart iig waarom ik er tijdens de zomervakantie nooit last van heb gehad, was altijd dik boven de 20 gr. Maar idd raar dat Audi dat niet verder optimaliseert door effectief en hoger voor te verwarmen vóór laden, idd desnoods met een knopje in je MMI.. De mogelijkheid zit er dus wel in.
Iemand al ergens propere zetel beschermers gevonden - ik kom na bijna 2j (50k) tot de vaststelling dat het imitatieleer echt van slechte kwaliteit is en er op de bestuurder zettel al een kleine schuurvlek te zien is... om verdere schade te vermijden zoek ik een propere beschermer, maar ik vind niets in Europa?
Ik heb deze besteld bij Walser-shop.com:jwpi schreef op maandag 5 februari 2024 @ 19:02:
Iemand al ergens propere zetel beschermers gevonden - ik kom na bijna 2j (50k) tot de vaststelling dat het imitatieleer echt van slechte kwaliteit is en er op de bestuurder zettel al een kleine schuurvlek te zien is... om verdere schade te vermijden zoek ik een propere beschermer, maar ik vind niets in Europa?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/Sm1hUfsNDdEvVH9erSYNf6cX.jpg?f=user_large)
Ik zou wel de versie met antislip nemen...
Is een universele beschermer, maar past netjes over de zitting van een Q4. Geeft ook de warmte van de stoelverwarming goed door.
Gerardvhgn schreef op zondag 4 februari 2024 @ 12:59:
[...]
Oké bedankt
PON Amersfoort, de update was bij PON in Nijkerk
teslabjorn test de nieuwe Q4 en hij vermeldt even dat deze nu wel pre-heating heeft (is ook zichtbaar als hij staat te laden)
YouTube: Audi Q4 e-tron 45 Quattro range test
Maas-De Koning of Hoogenboom?Donjeffa schreef op donderdag 1 februari 2024 @ 20:24:
Paar weken geleden spontane melding dat koelvloeistof lekte. Gelukkig bij een Belgische garage heeft men de koelvloeistof kostenloos bijgevuld. Melding bleef terugkomen. Een breuk in de radiateur kon ik niet vinden. In Nederland bleek hij defect te zijn aan de binnenzijde van de auto. Dus niet aan de zijde van de bumper. Zowel de service medewerker als ikzelf vond dit zeer vreemd. Er kan immers geen steen aan de binnenzijde de radiateur schade aanbrengen.
Dit zou dan overeenkomen met de press update van het MY24 model waar expliciet wordt gerefereerd naar battery preconditioning en thermal conditioning voor het laden.De_Remus schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:17:
teslabjorn test de nieuwe Q4 en hij vermeldt even dat deze nu wel pre-heating heeft (is ook zichtbaar als hij staat te laden)
Ik weet niet of dergelijke claims er ook al waren met de voorloper modellen. Lijkt er in i.i.g. op dat dit in de praktijk niet zo is.
Source:
https://www.audi-mediacen...iency-more-emotions-15594
Qua range is er denk ik amper verschil met de nieuwe batterij. Ook hier werd duidelijk dat er met temperaturen rond het vriespunt in combinatie met winterbanden en 120km/u geen 300 km gereden kan worden... daar zouden ze nog wat aan moeten kunnen doen...De_Remus schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 13:17:
Dit weekend moeten de deurbekleding verwijderen om aftermarket uitstapverlichting te installeren. Het viel me op dat de speakers van het merk Hanosonic zijn, niettegenstaande ik een SONOS audiosysteem heb. Iemand een idee of dit eigenlijk wel correct is ? Of wat de SONOS upgrade dan juist wel inhoudt ?
(extra foto van de instapverlichting
):strip_exif()/f/image/nWIDx0IguUBBaeq8yT5FEQtm.jpg?f=fotoalbum_large)
(extra foto van de instapverlichting
:strip_exif()/f/image/nWIDx0IguUBBaeq8yT5FEQtm.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/j9z0KAo3k4EH6LfwS12Qca4H.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 2% gewijzigd door filofax72 op 08-02-2024 16:20 . Reden: Niet volledig ]
Vraagje, ik heb ook geen standaard uitstapverlichting, niet naar onderen gericht, ook niet die aan de achterzijde van de deuren. Is/zijn achter het deurpaneel standaard wel de aansluiting(en) daarvoor aanwezig? Ben even benieuwd, daar ik inderdaad veel aftermarket spullen zie staan op de diverse sites en ik aan iets vergelijkbaars denk. Dank vastfilofax72 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:19:
Dit weekend moeten de deurbekleding verwijderen om aftermarket uitstapverlichting te installeren. Het viel me op dat de speakers van het merk Hanosonic zijn, niettegenstaande ik een SONOS audiosysteem heb. Iemand een idee of dit eigenlijk wel correct is ? Of wat de SONOS upgrade dan juist wel inhoudt ?
(extra foto van de instapverlichting)[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dank je, maar zie ik het goed dat de opstaande zijkanten niet bedekt zijn? Daar begint het net te schuren aan de instapkant (voorlopig 1cm ofzo).JanTabor schreef op dinsdag 6 februari 2024 @ 13:28:
[...]
Ik heb deze besteld bij Walser-shop.com:
[Afbeelding]
Ik zou wel de versie met antislip nemen...
Is een universele beschermer, maar past netjes over de zitting van een Q4. Geeft ook de warmte van de stoelverwarming goed door.

Laatste tijd krijg ik veel storingen mbt de parkeersensoren (beperkte functionaliteit wordt er dan geroepen). Ook wanneer ik gewoon aan het rijden ben en een voertuig nader. Sensoren zijn niet vies of beschadigd. Iemand anders deze ervaring?
Volgens Audi is het geluid samen met Sonos geoptimaliseerd/ingesteld. Ze melden wijselijk nergens dat er Sonos speakers in zouden zitten. Met Sonos heb je wel zwaardere versterker(s) van 580W ipv 180W en 10 ipv 8 speakers bij "gewone" Audi Soundsystem.filofax72 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:19:
[Afbeelding]
Het zou me niks verbazen als de Sonos upgrade letterlijk een software unlock is van versterker vermogen en equalizer settings.filofax72 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 16:19:
[Afbeelding]
Ik hoop dat er wel degelijk ander speakers in zitten. Maar dan nog, Sonos maakt geen speakers, dus het is altijd een ander merk, en het idee is dat de afstemming met Sonos overeengekomen is, zoals hierboven ook vermeld.
SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!
Nee, ik heb moeten solderen en een extra opening maken voor de naar onder gerichte verlichting. Maar de instructies waren wel heel duidelijk, dus als je een beetje handig bent lukt dat wel.rasman69 schreef op donderdag 8 februari 2024 @ 21:41:
[...]
Vraagje, ik heb ook geen standaard uitstapverlichting, niet naar onderen gericht, ook niet die aan de achterzijde van de deuren. Is/zijn achter het deurpaneel standaard wel de aansluiting(en) daarvoor aanwezig? Ben even benieuwd, daar ik inderdaad veel aftermarket spullen zie staan op de diverse sites en ik aan iets vergelijkbaars denk. Dank vast
Ik heb ze besteld bij k-electronic trouwens...
Merci voor je uitgebreide feedback!JanTabor schreef op maandag 5 februari 2024 @ 11:21:
...
- mijn Q4-40 (software versie 3812, MMI release-37.17-2218-snapshot-03.05.2022-15:47:10) warmt de batterij actief op tot +1,5°C bij buitentemperaturen onder nul. Daarboven neemt de batterij de buitentemperatuur aan....
Begrijp ik dus goed dat als het buiten 10°C is, hij dus de batterij bij het starten van de rit naar 1.5°C gaat verwarmen (moest het vriezen) maar niets erboven? Wel erg zwak van Audi als je het mij vraagt. Hopelijk komt hier nog een update voor die alle modellen meeneemt.
Heb zelf een gelijkaardige rit net achter de rug naar Oostenrijk (930km ongeveer) en terug. Eerste keer een echt lange afstand en het geeft toch wel veel stress en gedoe om laadpalen te vinden die toegangkelijk zijn, goede reviews hebben (werken ze wel, etc), compatibel zijn met laadpas van het werk (enkel te checken in een aparte flut app van MobilityPlus), en die dan nog eens op de route liggen en ervoor zorgen dat je snel mogelijk op je bestemming aankomt waarbij je dan met liefst zo weinig mogelijk SOC aankomt, maar toch ook reserve moest het onverhoopt toch niet lukken

Enige voordeel is dat de tijd sneller voorbij gaat omdat je daarmee zoveel bezig bent. Het praatje dat met een EV op reis gaan veel ontspannender ging voor ons niet op precies.
Qua statistieken heb ik een gelijkaardige strategie gevolgd en geluk gehad dat het buiten niet zou koud was! Korte stints gereden omdat de batterij ook wel erdoor vliegt (model 40 '23 zonder dakkoffer of skirails, geen stoelverwarming, temperatuur binnen op 20°C en de standaard 19' velgen met allseason banden eronder).
Ik dacht om de 2u te stoppen en te laden maar het was eerder om het uur en kwartier/half uur. Laadstops inplannen tussen de 130-150-170km ver (afhankelijk van onbeperkt/normaal/veel werken), uitgezonderd de start wanneer je wel 220km kan halen met 100% accu bij normaal rijden.
De 1ste keer fastchargen ging inderdaad trager en nadien de snelheid erin houden. Max 140kW aangetikt (meestal starten rond de 125) en vaak rond de 90-95kW bij een Soc van 75-78% afkoppelen.
De heenrit: 4x een fastcharger genomen. Bij een Ionity eruit gekegeld geweest tijdens het laden, gelukkig relatief snel gezien en een nieuwe sessie kunnen starten aan de paal. Wel vervelend en snap niet hoe het kon gebeuren (auto afgesloten, niemand erin en niemand bij de paal zover ik kon zien)
:strip_exif()/f/image/mx2CZLZ4wxSueSCTh8Mxi3h5.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij de terugrit 5x moeten laden uiteindelijk, zaterdagavond al een deel gedaan en de rest vandaag.
:strip_exif()/f/image/s9gL6cfPF5ZfL9zoCQKYN3eE.jpg?f=fotoalbum_large)
Ter plaatse uiteraard ook geladen aan belachelijk dure paal (net geen 20€ per uur..), toch wel bij dat de kosten voor mijn werkgever zijn. Voor al dat geld kan je wel wat diesel kopen.
:strip_exif()/f/image/8hPMXKOqYCXyjKrN14NE6sH8.jpg?f=fotoalbum_large)
[quote]Lambo LP670 SV schreef op zondag 11 februari 2024 @ 18:53:
[...]
Merci voor je uitgebreide feedback!
Begrijp ik dus goed dat als het buiten 10°C is, hij dus de batterij bij het starten van de rit naar 1.5°C gaat verwarmen (moest het vriezen) maar niets erboven? Wel erg zwak van Audi als je het mij vraagt. Hopelijk komt hier nog een update voor die alle modellen meeneemt.
Heb zelf een gelijkaardige rit net achter de rug naar Oostenrijk (930km ongeveer) en terug. Eerste keer een echt lange afstand en het geeft toch wel veel stress en gedoe om laadpalen te vinden die toegangkelijk zijn, goede reviews hebben (werken ze wel, etc), compatibel zijn met laadpas van het werk (enkel te checken in een aparte flut app van MobilityPlus), en die dan nog eens op de route liggen en ervoor zorgen dat je snel mogelijk op je bestemming aankomt waarbij je dan met liefst zo weinig mogelijk SOC aankomt, maar toch ook reserve moest het onverhoopt toch niet lukken
. Pff, wat een gedoe..
Audi navigatie niet bruikbaar.
Enige voordeel is dat de tijd sneller voorbij gaat omdat je daarmee zoveel bezig bent. Het praatje dat met een EV op reis gaan veel ontspannender ging voor ons niet op precies.
Qua statistieken heb ik een gelijkaardige strategie gevolgd en geluk gehad dat het buiten niet zou koud was! Korte stints gereden omdat de batterij ook wel erdoor vliegt (model 40 '23 zonder dakkoffer of skirails, geen stoelverwarming, temperatuur binnen op 20°C en de standaard 19' velgen met allseason banden eronder).
Ik dacht om de 2u te stoppen en te laden maar het was eerder om het uur en kwartier/half uur. Laadstops inplannen tussen de 130-150-170km ver (afhankelijk van onbeperkt/normaal/veel werken), uitgezonderd de start wanneer je wel 220km kan halen met 100% accu bij normaal rijden.
De 1ste keer fastchargen ging inderdaad trager en nadien de snelheid erin houden. Max 140kW aangetikt (meestal starten rond de 125) en vaak rond de 90-95kW bij een Soc van 75-78% afkoppelen.
De heenrit: 4x een fastcharger genomen. Bij een Ionity eruit gekegeld geweest tijdens het laden, gelukkig relatief snel gezien en een nieuwe sessie kunnen starten aan de paal. Wel vervelend en snap niet hoe het kon gebeuren (auto afgesloten, niemand erin en niemand bij de paal zover ik kon zien)
[Afbeelding]
Bij de terugrit 5x moeten laden uiteindelijk, zaterdagavond al een deel gedaan en de rest vandaag.
[Afbeelding]
Ter plaatse uiteraard ook geladen aan belachelijk dure paal (net geen 20€ per uur..), toch wel bij dat de kosten voor mijn werkgever zijn. Voor al dat geld kan je wel wat diesel kopen.
[Afbeelding]
Ik kan begrijpen als je werkgever ook je laadkosten betaald in het buitenland je ernaar gaat kijken (al zullen de meeste werknemers laden in het buitenland zelf voor hun rekening moeten nemen), maar je bent daardoor ook onnodig veel bezig met of de kaart bij die paal werkt. Wat ik doe? Ik navigeer gewoon met google maps en laat zelfs geen stops bereken... gewoon leegrijden tot 20% en de borden langs de snelweg in het oog houden waar je kan laden. Op deze manier kan perfect door Nederland, Duitsland, Zwitserland en tot midden Italië gereden worden. Van stress is geen sprake. Ik heb 3 laadpassen en nog nooit problemen gehad ergens met snelladers. Neem dus een extra laadpas zonder abbo kosten zoals edi charging of chargemap en je zal zien dat er helemaal geen stress hoeft te zijn. (Wel dus de borden in het oog houden langs de weg) het kleinste kind kan het 😉
[...]
Merci voor je uitgebreide feedback!

[Afbeelding]
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik kan begrijpen als je werkgever ook je laadkosten betaald in het buitenland je ernaar gaat kijken (al zullen de meeste werknemers laden in het buitenland zelf voor hun rekening moeten nemen), maar je bent daardoor ook onnodig veel bezig met of de kaart bij die paal werkt. Wat ik doe? Ik navigeer gewoon met google maps en laat zelfs geen stops bereken... gewoon leegrijden tot 20% en de borden langs de snelweg in het oog houden waar je kan laden. Op deze manier kan perfect door Nederland, Duitsland, Zwitserland en tot midden Italië gereden worden. Van stress is geen sprake. Ik heb 3 laadpassen en nog nooit problemen gehad ergens met snelladers. Neem dus een extra laadpas zonder abbo kosten zoals edi charging of chargemap en je zal zien dat er helemaal geen stress hoeft te zijn. (Wel dus de borden in het oog houden langs de weg) het kleinste kind kan het 😉
Ik heb dit ook regelmatig, Ik denk dat het een bepaalde gevoeligheid is van de sensor.-Wing- schreef op vrijdag 9 februari 2024 @ 13:53:
Laatste tijd krijg ik veel storingen mbt de parkeersensoren (beperkte functionaliteit wordt er dan geroepen). Ook wanneer ik gewoon aan het rijden ben en een voertuig nader. Sensoren zijn niet vies of beschadigd. Iemand anders deze ervaring?
Ook 's ochtends als het vochtig is, heb ik vaak dat de sensor voor automatisch grootlicht niet werkt, en daardoor uitgeschakeld wordt. Na een tijdje schakelt hij wel weer in....
Keep rolling sixes!
Ik vraag me af welke uitvoering je dan hebt, mijn Q4 40 Advanced had de standaard verlichting wel. Ik heb op Ali express 4 LED lichten besteld die de audi ringen op de grond projecteert (prima beeld) voor nog geen €10 per twee stuks. Deze zijn universeel van formaat en je kunt ze heel eenvoudig zelf uit en in klikken.filofax72 schreef op zondag 11 februari 2024 @ 16:19:
[...]
Nee, ik heb moeten solderen en een extra opening maken voor de naar onder gerichte verlichting. Maar de instructies waren wel heel duidelijk, dus als je een beetje handig bent lukt dat wel.
Ik heb ze besteld bij k-electronic trouwens...
Keep rolling sixes!
Ik heb de 40 S-Line, maar blijkbaar zit dat bij het comfortpakket of zo ? Idem voor de sfeerverlichting binnen, ik veronderstelde dat die er standaard op zat en dat je dat kan optie bijnemen om ipv wit de RGB leds te hebben, dat was ook verkeerd gedacht want die sfeerverlichting zit er standaard pas op als je leder zetels hebt. Ik heb de S-line sportzetels maar in stof...Isheara schreef op maandag 12 februari 2024 @ 12:46:
[...]
Ik vraag me af welke uitvoering je dan hebt, mijn Q4 40 Advanced had de standaard verlichting wel. Ik heb op Ali express 4 LED lichten besteld die de audi ringen op de grond projecteert (prima beeld) voor nog geen €10 per twee stuks. Deze zijn universeel van formaat en je kunt ze heel eenvoudig zelf uit en in klikken.
Zit in comfortpakket idd, net als auto dimmende binnen- en buitenspiegels. De gekleurde ledstrips in interieur zijn onderdeel van het altijd losse Lichtpakket Plus (125 eur). S-Line heeft volgens mij altijd iig een gedeelte (kunst)leer in de stoelen.filofax72 schreef op maandag 12 februari 2024 @ 19:05:
[...]
Ik heb de 40 S-Line, maar blijkbaar zit dat bij het comfortpakket of zo ? Idem voor de sfeerverlichting binnen, ik veronderstelde dat die er standaard op zat en dat je dat kan optie bijnemen om ipv wit de RGB leds te hebben, dat was ook verkeerd gedacht want die sfeerverlichting zit er standaard pas op als je leder zetels hebt. Ik heb de S-line sportzetels maar in stof...
Maar mooi he, kies je een s-line en moet je nog met de hand je binnensiegel verzetten als je dat Comfort pakket vergeet
Buiten het met de hand verzetten van de binnenspiegel zijn er nog wel meer zaken die een handje nodig hebben als je geen vinkjes bij plust.sbin schreef op maandag 12 februari 2024 @ 22:13:
[...]
Zit in comfortpakket idd, net als auto dimmende binnen- en buitenspiegels. De gekleurde ledstrips in interieur zijn onderdeel van het altijd losse Lichtpakket Plus (125 eur). S-Line heeft volgens mij altijd iig een gedeelte (kunst)leer in de stoelen.
Maar mooi he, kies je een s-line en moet je nog met de hand je binnensiegel verzetten als je dat Comfort pakket vergeet
Denk aan het vast houden van een blikje in bekerhouder zonder de meeverende houdertjes, inklappen van de spiegels, verstellen van de airco roosters omdat het standaard 1 zone airco is.
Ziet er natuurlijk gewoon strak uit de Q4 in s-line, maar de keuze voor de standaard opties vind ik echt achterhaald. Als je premium wil zijn, hoort dat ook gewoon op een iets hoger plan te starten. Hoeft echt niet meteen verwarmt stuurwiel te zijn, maar basic premium toch wel.
Gelukkig gaat de achterklep automatisch open, maar geloof dat er op de ‘motorkap’ al weer geen hydraulische veer zit, die je echt overal als standaard tegenkomt.
Nog steeds gekozen voor de Q4, maar als Audi iets kan veranderen zijn het toch wel gewoon een paar basics opschalen naar waar het tenminste hoort te zijn.
[ Voor 5% gewijzigd door Tech_Thom op 13-02-2024 00:20 ]
Die standaardopties waren in het begin zeker een ramp maar is vanaf het 23' model verbeterd (vanaf toen was 3 zone klimaat standaard) en ik geloof dat ze met het 24 model nog meer standaard hebben gemaakt zoals acc.Tech_Thom schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 00:18:
[...]
Buiten het met de hand verzetten van de binnenspiegel zijn er nog wel meer zaken die een handje nodig hebben als je geen vinkjes bij plust.![]()
Denk aan het vast houden van een blikje in bekerhouder zonder de meeverende houdertjes, inklappen van de spiegels, verstellen van de airco roosters omdat het standaard 1 zone airco is.
Ziet er natuurlijk gewoon strak uit de Q4 in s-line, maar de keuze voor de standaard opties vind ik echt achterhaald. Als je premium wil zijn, hoort dat ook gewoon op een iets hoger plan te starten. Hoeft echt niet meteen verwarmt stuurwiel te zijn, maar basic premium toch wel.
Gelukkig gaat de achterklep automatisch open, maar geloof dat er op de ‘motorkap’ al weer geen hydraulische veer zit, die je echt overal als standaard tegenkomt.
Nog steeds gekozen voor de Q4, maar als Audi iets kan veranderen zijn het toch wel gewoon een paar basics opschalen naar waar het tenminste hoort te zijn.
Ja inderdaad, ik had die 3 zone niet genomen als optie maar die zat er uiteindelijk toch op zonder meerprijs, wat betreft die motorkap tja... die doe je als gebruiker enkel open om ruitenwisservloeistof bij te doen toch ? Dus voor mij is dat niet zo erg...SWIGGA schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:00:
[...]
Die standaardopties waren in het begin zeker een ramp maar is vanaf het 23' model verbeterd (vanaf toen was 3 zone klimaat standaard) en ik geloof dat ze met het 24 model nog meer standaard hebben gemaakt zoals acc.
Acc had ik ook niet, maar die heb ik via de on demand geactiveerd en dat werkt voortreffelijk.
Ben benieuwd vwb de 3-zone in nieuwe modellen. Wat dit een NL of BE auto? In BE is het inderdaad nu standaard, maar in NL in MY24 model nog steeds niet. Heb deze optie zelf uiteindelijk niet aangeklikt, maar als die mee komt zou dat fijn zijn….filofax72 schreef op dinsdag 13 februari 2024 @ 12:48:
[...]
Ja inderdaad, ik had die 3 zone niet genomen als optie maar die zat er uiteindelijk toch op zonder meerprijs, wat betreft die motorkap tja... die doe je als gebruiker enkel open om ruitenwisservloeistof bij te doen toch ? Dus voor mij is dat niet zo erg...
Acc had ik ook niet, maar die heb ik via de on demand geactiveerd en dat werkt voortreffelijk.
Al kan me natuurlijk wel voorstellen dat dit een slecht gevoel geeft voor degene die er wel €835,- voor hebben betaald.
Zal wel een update geven op aantal zones wanneer ik de auto heb.
[ Voor 10% gewijzigd door Tech_Thom op 13-02-2024 13:38 ]
Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.