Ik zou je auto laten checken bij de dealer. Rij zeer regelmatig naar Eindhoven en of Tilburg vanuit het Oosten en haal makkelijk in de winter 350km. De range die jij haalt past bij een Q4 35, niet bij een 40Nismod schreef op woensdag 13 december 2023 @ 12:10:
Rekenen jullie met de range die de auto aangeeft of de werkelijke range?
In de winter kon ik met de 40 en 19” de 200km niet eens halen met een volle accu. En die rit maakte ik maandelijks dus heb aardig wat ervaring. In de zomer kon ik net aan de volledige rit van 250km afronden. Snelheid 120/130kmh. Ik verwacht niet dat de audi software engineers zo’n stap hebben kunnen maken in verbruikoptimalisatie…
Vergelijk met de Y rwd (kleine accu), die haalt in de winter de volledige rit met nog 15/20% accu over. Over voorsprong door techniek gesproken 🥸🥸.
Haha mijn Q4 is aardig vaak terug geweest naar de dealer en nu al een jaar permanent bij de dealer ;-).vriej29 schreef op woensdag 13 december 2023 @ 21:43:
[...]
Ik zou je auto laten checken bij de dealer. Rij zeer regelmatig naar Eindhoven en of Tilburg vanuit het Oosten en haal makkelijk in de winter 350km. De range die jij haalt past bij een Q4 35, niet bij een 40
Zou top zijn als je die 350 echte kilometers haalt met constant 120/130kmh! Dat is een prima afstand!
In de zomer naar Italië haal ik bij 100% vertrek 350 km door Duitsland zeker wel, waarbij opgemerkt dat baustelle de snelheid drukken en de range vergroten. Maar 350 met 120/130 is in de zomer zeker haalbaar. In de winter haal ik dat wanneer het niet al te koud/ nat is maar 300 haal ik altijd wel, ook bij 120.Nismod schreef op woensdag 13 december 2023 @ 22:25:
[...]
Haha mijn Q4 is aardig vaak terug geweest naar de dealer en nu al een jaar permanent bij de dealer ;-).
Zou top zijn als je die 350 echte kilometers haalt met constant 120/130kmh! Dat is een prima afstand!
En ik rij op 21 inch!
Als het vriestemperaturen zijn en je hebt wat tegenwind haal ik 270km aan 120km/u maar zeker niet meer. In de zomer 350km aan diezelfde snelheid ja. Meestal kan je natuurlijk nooit gemiddeld 120km/u rijden waardoor de range tijdens de zomer op de snelweg gemakkelijk naar 370-400km gaat.vriej29 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 07:49:
[...]
In de zomer naar Italië haal ik bij 100% vertrek 350 km door Duitsland zeker wel, waarbij opgemerkt dat baustelle de snelheid drukken en de range vergroten. Maar 350 met 120/130 is in de zomer zeker haalbaar. In de winter haal ik dat wanneer het niet al te koud/ nat is maar 300 haal ik altijd wel, ook bij 120.
En ik rij op 21 inch!
Vanochtend had ik ineens 450 range. Wat 2 dagen minder wind, rustig weer en rechts rijden al niet scheelt.
Blijft me verbazen. Ik haal met 120km bij temperaturen rond het vriespunt zeker de 300km range als het aan een stuk is. Met veel korte stukken in of rond dorp/stad bij kou merk je dat het opwarmen van de cabine veel energie (range kost). Maar gewoon constante snelheid 120km op de snelweg levert ook bij 0 graden altijd wel 300km of meer op. Vermoed dat kou minder effect heeft op de range dan tegenwind en (regen) nat wegdek.SWIGGA schreef op donderdag 14 december 2023 @ 11:46:
[...]
Als het vriestemperaturen zijn en je hebt wat tegenwind haal ik 270km aan 120km/u maar zeker niet meer. In de zomer 350km aan diezelfde snelheid ja. Meestal kan je natuurlijk nooit gemiddeld 120km/u rijden waardoor de range tijdens de zomer op de snelweg gemakkelijk naar 370-400km gaat.
Rijden jullie wel op de originele (energiezuinige) banden?
Ben mij liggen er de standaard all season banden onder die wel hoorbaar zijn jammer genoeg. Leasing dus kan hier ook niets kiezen. Mijn scenario van 31.5 kWh/100 km is dus wel bij regen en wat tegenwind en 100km autostrade aan een stuk aan 120 (airco op 21 graden). Qua range telt het dan bijna als 200km.. Als het droog is geraak je zo al heel wat verder uiteraard en de wind in de rug scheelt ook veel.vriej29 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:27:
[...]
Blijft me verbazen. Ik haal met 120km bij temperaturen rond het vriespunt zeker de 300km range als het aan een stuk is. Met veel korte stukken in of rond dorp/stad bij kou merk je dat het opwarmen van de cabine veel energie (range kost). Maar gewoon constante snelheid 120km op de snelweg levert ook bij 0 graden altijd wel 300km of meer op. Vermoed dat kou minder effect heeft op de range dan tegenwind en (regen) nat wegdek.
Overigens, wat is het verschil tussen de normale en eco stand van de airco? Iemand die dit weet?
Ik heb het lange geheugen eind november gereset. Van juli tot eind november stond mijn gemiddelde op 17,5 Kw per 100 km.
Nu staat mijn gemiddelde op 20,7 vanaf eind november wat toch wel een forse verhoging is. Valt me inderdaad wel op dat je bij korte afstanden wel tussen de 25-30 Kw per 100 km uitkomt. Als je meer dan 10-15 km rijdt op 80 km wegen zakt het ook zo terug naar 20 Kw. Het valt me wel op dat als je bij koud weer gaat rijden de range de eerste km wel ruim 2x zo hard afneemt dan de werkelijke km die je hebt afgelegd.
Nu staat mijn gemiddelde op 20,7 vanaf eind november wat toch wel een forse verhoging is. Valt me inderdaad wel op dat je bij korte afstanden wel tussen de 25-30 Kw per 100 km uitkomt. Als je meer dan 10-15 km rijdt op 80 km wegen zakt het ook zo terug naar 20 Kw. Het valt me wel op dat als je bij koud weer gaat rijden de range de eerste km wel ruim 2x zo hard afneemt dan de werkelijke km die je hebt afgelegd.
Morgen maar een proefrit maken in een Q4 40. Even met de luizenkam door het interieur voor het afwerkingsniveau. Nog tips voor dat ritje?
Ik snap de opmerkingen over het afwerkingsniveau niet altijd. Heb hiervoor o.a. een Volvo XC40 en daarna een BMW i4 als vergelijkingsmateriaal.Holk schreef op donderdag 14 december 2023 @ 16:30:
Morgen maar een proefrit maken in een Q4 40. Even met de luizenkam door het interieur voor het afwerkingsniveau. Nog tips voor dat ritje?
De materiaalkeuze is inderdaad iets minder dan de BMW maar beter dan de Volvo. Overigens moet je bij de BMW tegenwoordig bijbetalen voor (nep) leer op het dashboard en ook voor andere inlegstrips dan het standaard. Maar ik ervaar geen enkele kraak of iets dergelijks in de Audi. Alles voelt stevig en degelijk aan. Ook alle naden zijn strak, wat bij de Volvo niet het geval was. Zelf vind ik de layout van de Audi het prettigst maar de BMW mooier om te zien. Ook de Head-up van de BMW vond ik fijner en de audio iets beter (HK vs Sonos). De ruimte, zowel voorin als achterin is de Audi ruimer. Ook de iets hogere zit van de Q4 kan ik waarderen. De Volvo vond ik op alle onderdelen het minst.
Maar ga vooral op je eigen gevoel af en probeer een open mind te houden i.p.v. bevestiging van wat anderen ervan vinden, zou mijn advies zijn. En veel plezier met het maken van een keuze.
Het was gewoon 120km/u op de acc, eventjes ook 100km/u gereden omdat dat de maximumsnelheid was. Er was wel veel wind. Je haalt dan bij vriestemperaturen en windop echt geen 300km. Mss heb je files gehad of trage stukken? En ja ik rijd op de originele banden icm 20 inch.vriej29 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:27:
[...]
Blijft me verbazen. Ik haal met 120km bij temperaturen rond het vriespunt zeker de 300km range als het aan een stuk is. Met veel korte stukken in of rond dorp/stad bij kou merk je dat het opwarmen van de cabine veel energie (range kost). Maar gewoon constante snelheid 120km op de snelweg levert ook bij 0 graden altijd wel 300km of meer op. Vermoed dat kou minder effect heeft op de range dan tegenwind en (regen) nat wegdek.
Nog niet meegemaakt dat ik geen 300km haal en toch al 25k gereden met deze Q4. Ook op en neer naar Italië in voorjaar en najaar en daar zelfs sneeuwbuien gehad en toch altijd wel min 300km range gehaald. Uiteraard rij je onder die omstandigheden geen 120 op B wegen. Maar nogmaals, ik rij ook regelmatig in Duitsland of na 19 uur in NL en haal ook bij 120 altijd wel min 300km.SWIGGA schreef op donderdag 14 december 2023 @ 17:47:
[...]
Het was gewoon 120km/u op de acc, eventjes ook 100km/u gereden omdat dat de maximumsnelheid was. Er was wel veel wind. Je haalt dan bij vriestemperaturen en windop echt geen 300km. Mss heb je files gehad of trage stukken? En ja ik rijd op de originele banden icm 20 inch.
Geen idee, weet alleen dat er dan geen lucht meer komt uit roosters aan de passagierskant.Lambo LP670 SV schreef op donderdag 14 december 2023 @ 13:52:
[...]
Overigens, wat is het verschil tussen de normale en eco stand van de airco? Iemand die dit weet?
Ik heb er 40k opzitten... het is enkel bij vriestemperaturen en tegenwind en ik heb het over echt gereden kms, niet wat de auto aangeeft want dat is niet echt nauwkeurig...vriej29 schreef op donderdag 14 december 2023 @ 18:05:
[...]
Nog niet meegemaakt dat ik geen 300km haal en toch al 25k gereden met deze Q4. Ook op en neer naar Italië in voorjaar en najaar en daar zelfs sneeuwbuien gehad en toch altijd wel min 300km range gehaald. Uiteraard rij je onder die omstandigheden geen 120 op B wegen. Maar nogmaals, ik rij ook regelmatig in Duitsland of na 19 uur in NL en haal ook bij 120 altijd wel min 300km.
Nieuwe Q4 e-tron rijder hier... jammer genoeg.
Heb er net mijn eerste 1000km op zitten en ben allesbehalve positief over de wagen.
De wagen zit gewoon niet lekker, voelt niet goed. Veel te harde vering, ieder putje/hobbeltje en de ganse wagen schudt en beeft.
De zetel zit te laag, waardoor geen goed overzicht. Hierdoor rust mijn arm ook te hoog op de deurlijst en voel ik na een week rijden al pijn in mijn schouder.
De cruise control bediening is gewoon brak tot en met. Per 10km/h stappen omhoog/omlaag???
De MyAudi App is te basic wat mij betreft. Ik wens bijvoorbeeld gewoon te kunnen instellen dat de wagen mag opladen tussen bv. 1u en 7u 's ochtends (dynamisch tarief) aand de thuis laadpaal. Kan dus gewoon niet. Ook standaard geen location service, ritten info,...???
Gister in de regen aan het rijden op de autostrade aan 120, en plots begon de wagen gedurende een aantal seconden te "schuiven", het gevoel dat de wagen bijstuurde terwijl ik niet bijstuurde. Even paniek, direct vertraagd naar 90, toen het vervolgens terug een tweetal keer gebeurde. Als dit de lane assist was is dit gewoon een niet te vertrouwen systeem.
Deze wagen is gewoon veel te duur voor wat hij biedt wat mij betreft. Het is een lease... dit worden 5 lange jaren. Just my 2 cents...
Heb er net mijn eerste 1000km op zitten en ben allesbehalve positief over de wagen.
De wagen zit gewoon niet lekker, voelt niet goed. Veel te harde vering, ieder putje/hobbeltje en de ganse wagen schudt en beeft.
De zetel zit te laag, waardoor geen goed overzicht. Hierdoor rust mijn arm ook te hoog op de deurlijst en voel ik na een week rijden al pijn in mijn schouder.
De cruise control bediening is gewoon brak tot en met. Per 10km/h stappen omhoog/omlaag???
De MyAudi App is te basic wat mij betreft. Ik wens bijvoorbeeld gewoon te kunnen instellen dat de wagen mag opladen tussen bv. 1u en 7u 's ochtends (dynamisch tarief) aand de thuis laadpaal. Kan dus gewoon niet. Ook standaard geen location service, ritten info,...???
Gister in de regen aan het rijden op de autostrade aan 120, en plots begon de wagen gedurende een aantal seconden te "schuiven", het gevoel dat de wagen bijstuurde terwijl ik niet bijstuurde. Even paniek, direct vertraagd naar 90, toen het vervolgens terug een tweetal keer gebeurde. Als dit de lane assist was is dit gewoon een niet te vertrouwen systeem.
Deze wagen is gewoon veel te duur voor wat hij biedt wat mij betreft. Het is een lease... dit worden 5 lange jaren. Just my 2 cents...
Vergeten een proefrit te maken?MrAgony schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:02:
Zitpositie ben je na een uurtje wel achter of je dat bevalt of niet.
Idem dito met het veergedrag van een auto.
Niet vergeten. Geen tijd voor. De prijs verhoogde met 8% de dag nadat ik mijn bestelling nog snel geplaatst heb. Anders was ie buiten budget. Het is een les...
Ook ik heb ervaring met echt gereden KM. Let op het percentage en minder op de range voorspeller.SWIGGA schreef op donderdag 14 december 2023 @ 20:33:
[...]
Ik heb er 40k opzitten... het is enkel bij vriestemperaturen en tegenwind en ik heb het over echt gereden kms, niet wat de auto aangeeft want dat is niet echt nauwkeurig...
Blijf het raar vinden de verschillen in Range maar mijn ervaringen komen niet overeen met die van jou.
Naar de zaak is eigenlijk altijd rond de 19% in de zomer/herfst. Maar met het echt koude weer afgelopen tijd rond de 24%. Voor verwarmen doe ik wel zo veel mogelijk als die aan de stekker hangt.
Iemand die helpen kan? In de ochtend wil ik voorverwarmen met de timer. Hij trekt nu stroom van de accu. Is er ergens in het menu dat je hem kan laten voorverwarmen rechtstreeks vanaf de laadpaal? Zo ja waar kan ik de setting vinden in mmi.
Ik zet de timer aan (op vertrektijd) via de app. Als auto al op een eerder moment in de nacht klaar was met laden, gaat de laadpaal weer aan zodra de auto begint met voorverwarmen. Als dat bij jou niet werkt, denk ik dat het eerder aan de instelling van de laadpaal ligt: wordt de laadsessie beëindigd bij volgeladen zijn?Donjeffa schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:09:
Iemand die helpen kan? In de ochtend wil ik voorverwarmen met de timer. Hij trekt nu stroom van de accu. Is er ergens in het menu dat je hem kan laten voorverwarmen rechtstreeks vanaf de laadpaal? Zo ja waar kan ik de setting vinden in mmi.
Bewijs dat smaken verschillen, ik rijd al 50 duizend km met veel plezier in de mijne. Je vorige auto was vast geen Audi, die zijn altijd bovengemiddeld stug geveerd, daar moet je van houden.MrAgony schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:02:
Kan ook aanraden de gebruiksaanwijzing eens erop na te slaan. Lane assist is zeker irritant, eerste wat uitgaat als ik ben weggereden. En qua laadtijden: die kun je in de auto zelf vrij eenvoudig instellen. In de app alleen een tijdstip waarop je wilt dat de auto klaar is met laden, maar daarmee kun je hetzelfde effect bereiken.
Dat is wel Audi eigen inderdaad. Maar ook wel algemeen bekend dacht ik onder automobilisten.MrAgony schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:02:
De Q4 heeft toch ook gewoon in hoogte verstelbare stoelen? Ik ben niet heel groot (1.80), maar kan in alle Audi's waar ik enigszins regelmatig in rij de stoelen altijd wel hoog genoeg krijgen, ik meende zelfs dat ik bij de Q4 redelijk dicht bij de hemel kwam. Wat ik me wel afvraag, zat net eens in de configurator te kijken, heeft de Q4 echt geen optie voor elektrisch verstelbare stoelen met memory optie? Ik kan het me niet voorstellen, maar ik kan het ook niet vinden in de configurator op de gebruikelijke plek. Zelfs mijn A3 heeft datDe zetel zit te laag, waardoor geen goed overzicht. Hierdoor rust mijn arm ook te hoog op de deurlijst en voel ik na een week rijden al pijn in mijn schouder.
Heeft de Q4 niet de kleine en grotere stappen afhankelijk van hoe hard de hendel gebruikt. Mogelijk vergis ik me met de E-Tron, maar ik meende dat de Q4 die ik gereden heb dit ook had.De cruise control bediening is gewoon brak tot en met. Per 10km/h stappen omhoog/omlaag???
De standaard 'lane assist' waarbij de auto alleen iets bijstuurt als je de lijnen raakt vind ik ook niet super trouwens, maar ik moet zeggen dat ik het nooit zo erg heb ervaren als jij omschrijft. De meer geavanceerde lane assist, waarbij de wagen daadwerkelijk in het midden van de strook gehouden wordt vind ik een stuk prettiger.
[ Voor 10% gewijzigd door Dennism op 15-12-2023 00:54 ]
Klopt.EV_Eric schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:16:
[...]
Ik zet de timer aan (op vertrektijd) via de app. Als auto al op een eerder moment in de nacht klaar was met laden, gaat de laadpaal weer aan zodra de auto begint met voorverwarmen. Als dat bij jou niet werkt, denk ik dat het eerder aan de instelling van de laadpaal ligt: wordt de laadsessie beëindigd bij volgeladen zijn?
Ik heb dit probleem ook gehad, ik kon ook niet opladen met de timer. Dit bleek een bekend probleem te zijn als er een update was blijven hangen, in deze thread staat ook ergen beschreven hoe je dit kan oplossen door een zekering los te halen voor een tijdje. Ik heb het uiteindelijk laten fixen bij de dealer tijdens de bandenwissel.Donjeffa schreef op donderdag 14 december 2023 @ 23:09:
Als jij ook niet kunt laden met de timer dan heb je wellicht hetzelfde probleem.
Je hebt toch in de hoogte verstelbare stoelen? Dat zou toch geen probleem mogen zijn. Iedereen zou een goede zitpositie moeten kunnen vinden. De lane assist vind ik ook erg vervelend maar dat is verplicht bij elke nieuwe auto. Gelukkig kan je het in de Q4 heel eenvoudig uitzetten met het uiteinde van de hendel en moet je niet in de menu's gaan zoeken zoals bij vele andere auto's. De vering is idd aan de stugge kant. Ik moest er ook aan wennen. De meesten weten wel dat je niet zomaar een sportonderstel of s line onderstel moet aanvinken bij Audi. Dat heb ik dan ook niet gedaan. Sommige mensen bestellen blindelings s line, nooit doen. De app is beperkt maar ik heb nog nooit problemen gehad. Hopelijk verbeteren ze dat nog in de toekomst...MrAgony schreef op donderdag 14 december 2023 @ 21:02:
Ik vind die lane assist ook geen pretje.
Maar het scheelt wel dat ik met de head-up display genoeg beeldinformatie krijg.
Dus ik zie de rode lijn verschijnen voordat de lane assist ingrijpt.
Ook de adaptive cruise control werkt goed met die groene streep bij de voorligger.
Ik reed een keer als vervanger in een ID4, ook met lane assist en adaptive cc, maar dan zonder head-up display en dat is toch een stuk irritanter. Omdat je geen idee hebt wanneer en waarom de auto dingen doet.
Auto stoelen zijn inderdaad prima verstelbaar. De vering is idd wat stugger, maar zeker niet dramatisch. Ik om van een Peugeot 308, heel comfortabel, maar ook een beetje zwemmen over de weg en door de bochten.
Ik vind het directere gedrag van de Audi eigenlijk prettiger.
Maar het scheelt wel dat ik met de head-up display genoeg beeldinformatie krijg.
Dus ik zie de rode lijn verschijnen voordat de lane assist ingrijpt.
Ook de adaptive cruise control werkt goed met die groene streep bij de voorligger.
Ik reed een keer als vervanger in een ID4, ook met lane assist en adaptive cc, maar dan zonder head-up display en dat is toch een stuk irritanter. Omdat je geen idee hebt wanneer en waarom de auto dingen doet.
Auto stoelen zijn inderdaad prima verstelbaar. De vering is idd wat stugger, maar zeker niet dramatisch. Ik om van een Peugeot 308, heel comfortabel, maar ook een beetje zwemmen over de weg en door de bochten.
Ik vind het directere gedrag van de Audi eigenlijk prettiger.
[ Voor 21% gewijzigd door dolfg op 15-12-2023 09:31 ]
Begreep van de dealer dat dit momenteel erg moeilijk leverbaar is. Daarom staat het niet in de configurator. Mijn Q4 komt uit Duitsland en heeft het wel. Dus het is wel mogelijk.Dennism schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 00:52:
Wat ik me wel afvraag, zat net eens in de configurator te kijken, heeft de Q4 echt geen optie voor elektrisch verstelbare stoelen met memory optie? Ik kan het me niet voorstellen, maar ik kan het ook niet vinden in de configurator op de gebruikelijke plek. Zelfs mijn A3 heeft dat
:strip_exif()/f/image/wfOh66M78MIlZSWLkwOnyVaO.jpg?f=fotoalbum_large)
Net nog eens gaan snelladen met een temperatuur van 9,5 graden buiten. Heel even boven de 100kw maar belange de piek niet gehaald wat ook echt niet erg is. Ik heb onder de 30min van 21% - 80% geladen wat erg goed is met de wat koudere temperaturen. Naast mij iemand met een tesla model 3 die veel trager oplaadde...
Proefrit was leuk, afwerking nog even goed bekeken en was ook dikke duim. Paar dingen waar we aan moeten wennen maar overall goede indruk. Nu maar eens broeden op een aanschaf
Ah ok, ik dacht dat die chiptekorten nu wel eens gedaan waren, maar dat is dus nog steeds een dingchaba schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 09:50:
[...]
Begreep van de dealer dat dit momenteel erg moeilijk leverbaar is. Daarom staat het niet in de configurator. Mijn Q4 komt uit Duitsland en heeft het wel. Dus het is wel mogelijk.
Stoel staat reeds in zijn hoogste stand. Mijn vrouw rijdt als een oud vrouwtje met een kussen op de zetel. Ik overweeg hetzelfde te doen. Ik heb al last van mijn schouder ondertussen doordat mijn linker elleboog veel te hoog op de deurlijst leunt.SWIGGA schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 08:52:
[...]
Je hebt toch in de hoogte verstelbare stoelen? Dat zou toch geen probleem mogen zijn. Iedereen zou een goede zitpositie moeten kunnen vinden. De lane assist vind ik ook erg vervelend maar dat is verplicht bij elke nieuwe auto. Gelukkig kan je het in de Q4 heel eenvoudig uitzetten met het uiteinde van de hendel en moet je niet in de menu's gaan zoeken zoals bij vele andere auto's. De vering is idd aan de stugge kant. Ik moest er ook aan wennen. De meesten weten wel dat je niet zomaar een sportonderstel of s line onderstel moet aanvinken bij Audi. Dat heb ik dan ook niet gedaan. Sommige mensen bestellen blindelings s line, nooit doen. De app is beperkt maar ik heb nog nooit problemen gehad. Hopelijk verbeteren ze dat nog in de toekomst...
In combinatie met de stugge vering geen prettig rijden voor mij.
De cruise control irriteert me mateloos met die 10km/h stappen: is hier echt geen mouw aan te passen?
Ook het kunnen schedulen van laden (bv enkel laden tussen 1u en 5u 's nachts) vind ik eigenlijk een basis functie. We hebben ook een Volvo hybride (een model 2018, nog op het vorig generatie software platform zelfs), die app is gewoon veel completer. Los daarvan rijdt de Volvo veel beter ondanks zijn zwaarder gewicht.
Excuses voor het in herhaling vallen.
Excuses voor dat ik het zeg, maar je kunt wel de auto van onder tot boven afkraken, maar je hebt zelf de fout gemaakt om deze te selecteren. Zal vast wel financiële voordeel in hebben gezeten maar het klinkt als een erg ondoordachte actie waarbij je echt naar jezelf moet kijken ipv alles maar af te geven op de auto.MrAgony schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:43:
[...]
Stoel staat reeds in zijn hoogste stand. Mijn vrouw rijdt als een oud vrouwtje met een kussen op de zetel. Ik overweeg hetzelfde te doen. Ik heb al last van mijn schouder ondertussen doordat mijn linker elleboog veel te hoog op de deurlijst leunt.
De cruise control irriteert me mateloos met die 10km/h stappen: is hier echt geen mouw aan te passen?
Ook het kunnen schedulen van laden (bv enkel laden tussen 1u en 5u 's nachts) vind ik eigenlijk een basis functie. We hebben ook een Volvo hybride (een model 2018, nog op het vorig generatie software platform zelfs), die app is gewoon veel completer. Los daarvan rijdt de Volvo veel beter ondanks zijn zwaarder gewicht.
Dan leun je toch niet op de deurlijst?? Je kan op 2 plaatsen leunen langs de linkse kant... de middenarmsteun aan de andere kant is zelfs in de hoogte verstelbaar. Ik begrijp je klacht echt niet sorry. Is dat van die cc nu zo'n punt? Je rijdt toch tot de snelheid die je wil en drukt er dan op. Ik kan op eender welke snelheid rijden met acc. Bovendien kan je het beïnvloeden door stroom bij te geven en dan te klikken of een trap hoger selecteren en als je dan op je gewenste snelheid komt, bevestig je met de hendel. En ja bestellen zonder testrijden is je eigen fout. Ik heb ook met de volvo gereden maar vond de besturing veel afstandelijker. Dat is dan weer het nadeel van de Volvo. Zo heeft elke auto zijn voor en nadelen natuurlijk. Ik heb 10 keer liever de Q4 dan de (x)C40 ook al moest ik wennen aan de vering. (Daar hebben trouwens heel veel elektrische auto's last van van een wat hardere vering om natuurlijk het gewicht onder controle te houden)MrAgony schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 19:43:
[...]
Stoel staat reeds in zijn hoogste stand. Mijn vrouw rijdt als een oud vrouwtje met een kussen op de zetel. Ik overweeg hetzelfde te doen. Ik heb al last van mijn schouder ondertussen doordat mijn linker elleboog veel te hoog op de deurlijst leunt.
CC is misschien zelfs wel aan te passen, op diverse andere modellen is deze via ODB / VCDS e.d. iig om te zetten van de 5/10km increments naar 1 km/h increments. Ik zou zelf trouwens liever 5/10 hebben dan 1 wanner de auto niet 1/5/10 doet.
Ik rij een Q4 etron 50 uit eind 2022. Met nu ongeveer 35k op de teller.
Hoogste wat ik ooit heb gehaald is 450 in de zomer windje mee heuvel af… ik kom zelfde onder 20% . Ik rij zelden meer dan 120km, meestal met cruisecontrol en korte afstanden…
Wat zou je met een 50 model moeten kunnen halen???
Totaal iets anders. Ik heb per ongeluk twee keer volledig op maat gemaakte binnen en koffer matten besteld. Mocht iemand interesse hebben dan kan je mij een privé bericht sturen.
Op de foto zie je mijn auto. De tweede set is ongebruikt.
:strip_exif()/f/image/84Ms9B4M31HxjWTtD2PLjw0h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mXGBzSsjQVUMWdWI0n6k4906.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ygmmYkZoAzTyCHSGOGRJbZHA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hLiA4yeWO4BHUc8yWThPgBbs.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoogste wat ik ooit heb gehaald is 450 in de zomer windje mee heuvel af… ik kom zelfde onder 20% . Ik rij zelden meer dan 120km, meestal met cruisecontrol en korte afstanden…
Wat zou je met een 50 model moeten kunnen halen???
Totaal iets anders. Ik heb per ongeluk twee keer volledig op maat gemaakte binnen en koffer matten besteld. Mocht iemand interesse hebben dan kan je mij een privé bericht sturen.
Op de foto zie je mijn auto. De tweede set is ongebruikt.
:strip_exif()/f/image/84Ms9B4M31HxjWTtD2PLjw0h.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/mXGBzSsjQVUMWdWI0n6k4906.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/ygmmYkZoAzTyCHSGOGRJbZHA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/hLiA4yeWO4BHUc8yWThPgBbs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/D42nL6rG6BKUXpq5cFA5o0V7.jpg?f=fotoalbum_large)
tip: verlaag de bandenspanning naar 2,55 bar voor en 2,65 bar achter. Af fabriek stonden deze bij mij op 3 bar. Onnodig hoog ook zei de garage. Dat scheelt al wat.SWIGGA schreef op vrijdag 15 december 2023 @ 22:07:
[...]
Dan leun je toch niet op de deurlijst?? Je kan op 2 plaatsen leunen langs de linkse kant... de middenarmsteun aan de andere kant is zelfs in de hoogte verstelbaar. Ik begrijp je klacht echt niet sorry. Is dat van die cc nu zo'n punt? Je rijdt toch tot de snelheid die je wil en drukt er dan op. Ik kan op eender welke snelheid rijden met acc. Bovendien kan je het beïnvloeden door stroom bij te geven en dan te klikken of een trap hoger selecteren en als je dan op je gewenste snelheid komt, bevestig je met de hendel. En ja bestellen zonder testrijden is je eigen fout. Ik heb ook met de volvo gereden maar vond de besturing veel afstandelijker. Dat is dan weer het nadeel van de Volvo. Zo heeft elke auto zijn voor en nadelen natuurlijk. Ik heb 10 keer liever de Q4 dan de (x)C40 ook al moest ik wennen aan de vering. (Daar hebben trouwens heel veel elektrische auto's last van van een wat hardere vering om natuurlijk het gewicht onder controle te houden)
Vanmorgen na lang nadenken, verschillende modellen bekeken en gereden te hebben en alles naast elkaar te hebben gelegd een Q4 40 S-line gekocht. Was een erg mooie deal van een 'niet verleasde leasbak' van half 2023 zonder kilometers op de teller en wel de opties die we zouden willen. Prijs was dusdanig dat we eigenlijk stom zouden zijn het niet te doen. Levering ergens begin januari 2024.
me = blij
me = blij
proficiat met je aankoop! zal je nog veel plezier aan beleven.Holk schreef op maandag 18 december 2023 @ 11:17:
Vanmorgen na lang nadenken, verschillende modellen bekeken en gereden te hebben en alles naast elkaar te hebben gelegd een Q4 40 S-line gekocht. Was een erg mooie deal van een 'niet verleasde leasbak' van half 2023 zonder kilometers op de teller en wel de opties die we zouden willen. Prijs was dusdanig dat we eigenlijk stom zouden zijn het niet te doen. Levering ergens begin januari 2024.
me = blij
Heeft iemand ook een probleem met de kwaliteit van de zilveren film op het stuur? Hier een foto van een 1,5j oud stuur, waar de film al begon af te gaan.
Met Audi gesproken, stuur onder garantie vervangen, en nu krijg ik telefoontje dat dit ineens niet meer onder garantie valt...van een leuke grap gesproken.
De kwaliteit van de film is gewoon ondermaats zeker op een plaats waar je constant met je handen het stuur vasthoudt.
Met Audi gesproken, stuur onder garantie vervangen, en nu krijg ik telefoontje dat dit ineens niet meer onder garantie valt...van een leuke grap gesproken.
De kwaliteit van de film is gewoon ondermaats zeker op een plaats waar je constant met je handen het stuur vasthoudt.
:strip_exif()/f/image/m9ed3at43mrhg9QN4Rh0Qykb.jpg?f=fotoalbum_large)
Dat probleem heb ik al meermaals gezien. Voor de meesten toch onder garantie vervangen...jwpi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:32:
Heeft iemand ook een probleem met de kwaliteit van de zilveren film op het stuur? Hier een foto van een 1,5j oud stuur, waar de film al begon af te gaan.
[Afbeelding]
van het stuur nog niet gezien maar helaas heeft "nep" leder sportzetel al een wang die helemaal afgaat bij mij. Leder zit vol barsten en wordt lichtgrijs ipv zwart.jwpi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:32:
[Afbeelding]
Bij mij zitten beschadigen op middenconsole. Ook die zilveren coating eraf.
jwpi schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 11:32:
[Afbeelding]
Bij mij hetzelfde probleem, Auto Century Groningen geeft aan dat het slijtage is en niet onder der garantie valt.pschouten schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 20:37:
Bij mij zitten beschadigen op middenconsole. Ook die zilveren coating eraf.
[...]
Premium noemen ze dat!
Het blijft lastig vergelijken...Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:31:
Zijn er mensen met ervaring om met 120 op de gps, adaptive cc, in natte omstandigheden en wat wind tegen gebruiksgegevens te delen? Moet ik echt naar de garage met mijn 31.5 daar om de wagen te laten checken? (is nieuw nochtans).
En zijn nog zoveel factoren die invloed hebben waardoor het lastig vergelijken is. Denk aan de grootte van de velgen, bandentype, temperatuur van de batterij, rijmodus, airco/verwarming aan, belading, buitentemperatuur, (tegen)wind en slipstream, type auto 35/40/45/50..
Een verbruik van 31,5 heb ik soms alleen op korte stukken... Na langere tijd zakt het naar de regionen ergens tussen de 17 en 24 (zomer en winter).
Misschien is het nog een idee om na het volledig opladen van jouw batterij de echte km eens bij te houden die je gereden hebt (trip km). Doe dat eens voor een paar laadbeurten om te zien wat jouw werkelijke range is op een volle batterij (icm bijhouden individuele trips in km en verbruik en bijv temp). Dat geeft wellicht nog wat meer inzicht. De garage alvast verwittigen hierover kan trouwens geen kwaad...
Toevallig gisterenavond laat nog een mooie test kunnen doen (Q4 40). Stormachtig (moest stuur af en toe goed vasthouden), regen en ~120/130 km/u op A27, gemiddeld verbruik was ~ 26 kW/100km.-Wing- schreef op donderdag 21 december 2023 @ 08:35:
[...]
Het blijft lastig vergelijken...
En zijn nog zoveel factoren die invloed hebben waardoor het lastig vergelijken is. Denk aan de grootte van de velgen, bandentype, temperatuur van de batterij, rijmodus, airco/verwarming aan, belading, buitentemperatuur, (tegen)wind en slipstream, type auto 35/40/45/50..
Een verbruik van 31,5 heb ik soms alleen op korte stukken... Na langere tijd zakt het naar de regionen ergens tussen de 17 en 24 (zomer en winter).
Misschien is het nog een idee om na het volledig opladen van jouw batterij de echte km eens bij te houden die je gereden hebt (trip km). Doe dat eens voor een paar laadbeurten om te zien wat jouw werkelijke range is op een volle batterij (icm bijhouden individuele trips in km en verbruik en bijv temp). Dat geeft wellicht nog wat meer inzicht. De garage alvast verwittigen hierover kan trouwens geen kwaad...
Edit: Ter extra info.. Stoelverwarming op 3 en interieur op 20 gr
Laatst dat het rond de 30 zat was toen ik stoel verwarming op hoogste stand stond (beide stoelen) buitenspiegel verwarming en verwarming op 21 graden had gezet (eco modus) (q4 sportline)Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:31:
Zijn er mensen met ervaring om met 120 op de gps, adaptive cc, in natte omstandigheden en wat wind tegen gebruiksgegevens te delen? Moet ik echt naar de garage met mijn 31.5 daar om de wagen te laten checken? (is nieuw nochtans).
Nu is het gem rond de 19 (op snelweg), AC op eco modus (19 graden), stoelverwarming uit.
IT Freelancer since 2005, and still loving it.
Gelul, de wettelijke garantie is dat je recht hebt op een goed product, en dit is overduidelijk geen goed product! Maar dat is consumentenrecht dus ik hoop voor je dat dit je eigen wagen is?GerardQ4 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:01:
[...]Auto Century Groningen geeft aan dat het slijtage is en niet onder der garantie valt.
Premium noemen ze dat!
Zie https://www.rijksoverheid...etermijn%20in%20Nederland.
Hoe hebben ze dat dan bepaald? iets kan natuurlijk slijtage zijn, ik ken bijvoorbeeld iemand die altijd zijn sleutelbos op de middenconsole heeft liggen in alle auto's die hij gereden heeft, daar waren natuurlijk altijd, ook wanneer hij ze net pas had, al duidelijke sporen van te zien. Ik heb ook wel eens slijtage gezien op een stuur veroorzaakt door een ring die altijd schuurde over een bepaald deel van een stuur.GerardQ4 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 21:01:
[...]
Bij mij hetzelfde probleem, Auto Century Groningen geeft aan dat het slijtage is en niet onder der garantie valt.
Premium noemen ze dat!
Maar het hoeft natuurlijk geen slijtage te zijn, als de auto jonger is dan een jaar ligt de bewijslast sowieso bij de verkoper. Daarna mogelijk bij de koper.
Zijn er Q4 rijders die een achteraf een trekhaak hebben laten monteren?
Dit kan origineel achteraf voor 1.650 euro, alles inclusief, een mooie optie waarbij de trekhaak wegklapt maar ook duur.
Maar het kan ook niet originele van het merk Brink die een afneembare trekhaak aanbied waarbij de kosten incl montage op 925 euro uitkomt, niet zeker of daar nog kosten voor inleren (meestal 100 euro) bijkomen.
Zijn er mensen met ervaring van een niet originele trekhaak en zo ja welk merk en bevalt deze?
Vind het wel belangrijk dat ze geen hap uit de bumper moeten zagen om een niet originele trekhaak te monteren, dan ga ik liever voor de duurdere originele trekhaak van Audi.
Dit kan origineel achteraf voor 1.650 euro, alles inclusief, een mooie optie waarbij de trekhaak wegklapt maar ook duur.
Maar het kan ook niet originele van het merk Brink die een afneembare trekhaak aanbied waarbij de kosten incl montage op 925 euro uitkomt, niet zeker of daar nog kosten voor inleren (meestal 100 euro) bijkomen.
Zijn er mensen met ervaring van een niet originele trekhaak en zo ja welk merk en bevalt deze?
Vind het wel belangrijk dat ze geen hap uit de bumper moeten zagen om een niet originele trekhaak te monteren, dan ga ik liever voor de duurdere originele trekhaak van Audi.
[ Voor 10% gewijzigd door vriej29 op 30-12-2023 19:01 ]
Doen ze dat bij de originele montage dan niet en zit dat gat er al? Ik heb bij meerdere Audi's originele trekhaken achteraf gemonteerd zien worden en vaak (eigenlijk altijd) gaat ook bij bij de originele na uitrusting door de dealer dat gepaard met het maken van een gat in de bestaande bumper. Laatst bijvoorbeeld nog bij de E-Tron van mijn vader.vriej29 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:56:
En bij niet originele na uitrusting zou ik dat eigenlijk ook altijd verwachten.
De kans is zeer aanwezig dat deze auto’s nog grote updates ondergaan waardoor de kans groot is dat aftermarket opnieuw ingeleerd moet worden.vriej29 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 18:56:
Zijn er Q4 rijders die een achteraf een trekhaak hebben laten monteren?
Het is nu eenmaal nog een vrij jong model.
De vraag is of je dat moet willen, ik heb het zelf ook overwogen.
Heb inmiddels een originele, dit duurde al 1,5 dag vorig jaar omdat er online aanmeld problemen waren. Toont maar aan hoe kwetsbaar een simpele montage van een trekhaak al kan zijn..
Zal navraag gaan doen bij de dealer. Zolang het eventuele gat niet zichtbaar is dan vind ik het prima. Verwacht dat een originele netter wordt ingebouwd omdat het origineel is maar dat is een aanname. Dat is waarom ik liever voor een origineel zou gaan maar vind het prijsverschil best stevig.Dennism schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:35:
[...]
Doen ze dat bij de originele montage dan niet en zit dat gat er al? Ik heb bij meerdere Audi's originele trekhaken achteraf gemonteerd zien worden en vaak (eigenlijk altijd) gaat ook bij bij de originele na uitrusting door de dealer dat gepaard met het maken van een gat in de bestaande bumper. Laatst bijvoorbeeld nog bij de E-Tron van mijn vader.
En bij niet originele na uitrusting zou ik dat eigenlijk ook altijd verwachten.
Ook Retrofits kan je permanent in leren volgens mij met online aanmelding bij Audi Duitsland, o.a. deze partij doet dat volgens mij https://wibutec-shop.com/...complete-including-coding (Kies voor Online coding met SVM) en ik verwacht dat er in Nederland ook wel garages zijn die dat kunnen.-jann schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 22:02:
[...]
De kans is zeer aanwezig dat deze auto’s nog grote updates ondergaan waardoor de kans groot is dat aftermarket opnieuw ingeleerd moet worden.
Het is nu eenmaal nog een vrij jong model.
De vraag is of je dat moet willen, ik heb het zelf ook overwogen.
Heb inmiddels een originele, dit duurde al 1,5 dag vorig jaar omdat er online aanmeld problemen waren. Toont maar aan hoe kwetsbaar een simpele montage van een trekhaak al kan zijn..
Dat ziet er erg netjes uit. Dat zou mij bij origineel over de streek kunnen trekken om die paar honderd euro meer uit te gevenDennism schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:57:
[...]
Ook Retrofits kan je permanent in leren volgens mij met online aanmelding bij Audi Duitsland, o.a. deze partij doet dat volgens mij https://wibutec-shop.com/...complete-including-coding (Kies voor Online coding met SVM) en ik verwacht dat er in Nederland ook wel garages zijn die dat kunnen.
Ben wel benieuwd naar de reactie van de dealer. Onze nieuwe Q4 krijgt de audi trekhaak er onder geschroefd maar nooit nagedacht over gaten in bumpersvriej29 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:52:
[...]
Zal navraag gaan doen bij de dealer. Zolang het eventuele gat niet zichtbaar is dan vind ik het prima. Verwacht dat een originele netter wordt ingebouwd omdat het origineel is maar dat is een aanname. Dat is waarom ik liever voor een origineel zou gaan maar vind het prijsverschil best stevig.

Is alweer een tijdje geleden hier dat ik actief ben geweest.vriej29 schreef op zondag 31 december 2023 @ 10:52:
[...]
Zal navraag gaan doen bij de dealer. Zolang het eventuele gat niet zichtbaar is dan vind ik het prima. Verwacht dat een originele netter wordt ingebouwd omdat het origineel is maar dat is een aanname. Dat is waarom ik liever voor een origineel zou gaan maar vind het prijsverschil best stevig.
Als ik mij goed herinner is dit eerder aan de orde geweest. Volgens mij heeft de Audi Q4 standaard in de bumper onderin een rechthoekige opening, ongeacht of je er al en een trekhaar hebt zitten of niet. Misschien dat het met de nieuw uitgeleverde modellen anders is. Als je geen trekhaak hebt, dan is die opening ook niet afgedicht. Je zit het gat alleen als je op je knietjes gaat en echt onder je auto gaat kijken...
Je hebt gelijk, best een grote uitsparing, zie foto. Nooit eerder waargenomen-Wing- schreef op donderdag 4 januari 2024 @ 14:11:
[...]
Is alweer een tijdje geleden hier dat ik actief ben geweest.
Als ik mij goed herinner is dit eerder aan de orde geweest. Volgens mij heeft de Audi Q4 standaard in de bumper onderin een rechthoekige opening, ongeacht of je er al en een trekhaar hebt zitten of niet. Misschien dat het met de nieuw uitgeleverde modellen anders is. Als je geen trekhaak hebt, dan is die opening ook niet afgedicht. Je zit het gat alleen als je op je knietjes gaat en echt onder je auto gaat kijken...
:strip_exif()/f/image/ctERzu6tqHSlohY2QNgRsTCf.jpg?f=fotoalbum_large)
Wij gaan binnenkort weer een week naar Fiss in Oostenrijk. Nu wil ik mijn ski's het liefst zelf meenemen. Heeft iemand ervaring met het effect van dakdragers + ski's op de Q4 qua range? Het lijkt me mee te vallen want het frontale oppervlakte is heel beperkt. Qua geruis zal het ook wel meevallen omdat doorrijden er toch niet inzit
XXXVI
ephymerous schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 13:50:
Wij gaan binnenkort weer een week naar Fiss in Oostenrijk. Nu wil ik mijn ski's het liefst zelf meenemen. Heeft iemand ervaring met het effect van dakdragers + ski's op de Q4 qua range? Het lijkt me mee te vallen want het frontale oppervlakte is heel beperkt. Qua geruis zal het ook wel meevallen omdat doorrijden er toch niet inzit
:strip_exif()/f/image/t332GJcj8v3viizUh9alSfzg.jpg?f=fotoalbum_large)
Dit wat afgelopen voorjaar op de terugweg vanuit Oostenrijk met dakkoffer met 0-5 graden Celsius. Gemiddelde snelheid niet erg hoog ivm files. Mijn normale gebruik in de winter zonder dakdrager en bepakking is rond de 22 KWh
Thanks, bepakking ook alleen ski’s of ook een dakkoffer?WimBizkit schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:19:
[...]
[Afbeelding]
Dit wat afgelopen voorjaar op de terugweg vanuit Oostenrijk met dakkoffer met 0-5 graden Celsius. Gemiddelde snelheid niet erg hoog ivm files. Mijn normale gebruik in de winter zonder dakdrager en bepakking is rond de 22 KWh
XXXVI
ephymerous schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 19:47:
[...]
Thanks, bepakking ook alleen ski’s of ook een dakkoffer?
:strip_exif()/f/image/CJAL194UfcjxwPItJzQX48gV.jpg?f=fotoalbum_large)
Ben vorige week met de vrouw, 3 kinderen, de labrador en veel bagage, in een o.a. de dakkoffer, naar Sonnenberg gereden vanuit Tilburg. Gemiddelde over 660km was 33,1 kwh/100km. Heb waar mogelijk 130 gereden en de buitentemp was rond de 0 graden.WimBizkit schreef op vrijdag 5 januari 2024 @ 16:19:
[...]
[Afbeelding]
:strip_exif()/f/image/a5mOmvdM8gHP8ORZW2SSrrDA.jpg?f=fotoalbum_large)
Lijkt me ook nuttig om je gemiddelde snelheid te vermelden en de windrichting (en kracht). Kan echt heel veel schelen heb ik al gemerkt.
Over 3 weken vertrek ik ook op skivakantie. Vind het jammer dat de middelste zetel geen skiluik heeft eerlijk gezegd. Steek ze liever daar dan op het dak.
Over 3 weken vertrek ik ook op skivakantie. Vind het jammer dat de middelste zetel geen skiluik heeft eerlijk gezegd. Steek ze liever daar dan op het dak.
Andere mensen ook last van het feit dat het portuur aan de bestuurderskant niet open gaat. Na telefonisch contact met de garage wijten ze het aan de vorst. Dat zal wellicht helpen. Maar kan toch niet waar zijn. Moet nu via de bijrijders kant de auto inklimmen...
Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...
Vorige week weer eens bij Fastned geladen (5% SoC en fastned aangegeven als bestemming in navi) en weer max 75 kW. Ik kom na de update afgelopen najaar NIET meer boven de 75.. Met de "oude" versie startte ik altijd boven de 100, mits SoC ergens < 20 was..
Vrijdag gaat ie naar de garage voor een onderhoudsbeurt, dan moegen ze er naar kijken (verwacht geen resultaat overigens). Van mij mag de oude versie weer terug.
Nieuwe feature mbt het onthouden en adviseren van bestemmingen ook weer uit kunnen zetten. Kreeg elke 10 seconden een popup dat ik een adviesbestemming kon selecteren.
Vrijdag gaat ie naar de garage voor een onderhoudsbeurt, dan moegen ze er naar kijken (verwacht geen resultaat overigens). Van mij mag de oude versie weer terug.
Nieuwe feature mbt het onthouden en adviseren van bestemmingen ook weer uit kunnen zetten. Kreeg elke 10 seconden een popup dat ik een adviesbestemming kon selecteren.

[ Voor 28% gewijzigd door sbin op 09-01-2024 15:25 ]
Ik heb in 2 weken 2x bij een fastlader (Fastned en nog een andere) gestaan, mooi alleen aan een paal. Altijd netjes met audi navigatie ingegeven en met iets van 10% aangekomen (rete irritant trouwens dat men waze navigatie dan wegvalt vanaf dat je die van Audi instelt) en ben gemaxed op 102kwh als piek..sbin schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 15:19:
Vorige week weer eens bij Fastned geladen (5% SoC en fastned aangegeven als bestemming in navi) en weer max 75 kW. Ik kom na de update afgelopen najaar NIET meer boven de 75.. Met de "oude" versie startte ik altijd boven de 100, mits SoC ergens < 20 was..
Heb hem nog maar sinds begin november dus zou toch de nodige hardware aan boord moeten hebben om de batterij te verwarmen en met 150kwh te kunnen laden?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/47RFJxqw2CLeWdELSAMUbJH9.jpg?f=user_large)
Vorige maand in Duitsland bij een EWE Go (mcDonalds) max 132kW gehaald. Wel een uurtje of twee gereden daarvoor en de lader in de auto navigatie gezet (geen idee of dat echt helpt). Ik had een week ervoor de "grote" update gekregen. Wel in de zelfde rit twee keer gehad dat een paal geen zin had, maar na verhuizen naar een andere pakte hij hem alsnog.
Ik heb de indruk dat je bij lage temperaturen enkel goede snellaadresultaten haalt als je daarvoor langer als een uur hebt gereden en aan hogere snelheid. De bestemming invoeren of niet maakt volgens mij amper verschil. Ik geef het adres nooit in en haal bij koud weer na langer rijden altijd minstens 105 kw. Heb ik nog niet lang gereden blijf ik ook rond de 70, 80 kw steken met eenzelfde soc. Al bij al klaag ik niet want ik probeer zo weinig mogelijk aan de snellader te hangen. Ik denk ook altijd: hoe minder hoog de piek, hoe minder slecht voor de batterij...
SWIGGA schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 20:33:
Ik heb de indruk dat je bij lage temperaturen enkel goede snellaadresultaten haalt als je daarvoor langer als een uur hebt gereden en aan hogere snelheid. De bestemming invoeren of niet maakt volgens mij amper verschil. Ik geef het adres nooit in en haal bij koud weer na langer rijden altijd minstens 100 kw. Heb ik nog niet lang gereden blijf ik ook rond de 70, 80 kw steken met eenzelfde soc. Al bij al klaag ik niet want ik probeer zo weinig mogelijk aan de snellader te hangen. Ik denk ook altijd: hoe minder hoog de piek, hoe minder slecht voor de batterij... bovendien haalt denk ik geen enkele elektrische zijn maximale oplaadsnelheid bij echt koude temperaturen...
Ja, had ik gisteren ook. Het voelde bij mij alleen niet of de deur vastgevroren zat (op de rubbers), maar alsof het slot was blijven hangen. Achterdeur ging zonder probleem wel open. Na keer of vijf auto vergrendelen en ontgrendelen, ging de voordeur zonder moeite open. De achterklep leek trouwens wel dichtgevroren, die werd door de elektromotor met wat moeite uit de rubbers getrokken. En dit alles was na het al met timer voorverwarmen, zou verwachten dat dit soort problemen dan al weg zouden zijn.party42 schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 12:25:
Andere mensen ook last van het feit dat het portuur aan de bestuurderskant niet open gaat. Na telefonisch contact met de garage wijten ze het aan de vorst. Dat zal wellicht helpen. Maar kan toch niet waar zijn. Moet nu via de bijrijders kant de auto inklimmen...
Ik heb het sinds het vriest elke dag. En eens, de deur is niet dichtgevroren. Van binnenuit gaat hij namelijk wel open. Zal iets met het slot te maken hebben. Buitenaf electrische ontgrendeling, van binnenuit analoog (ivm beveiliging?). Voorverwarmen helpt niet. Overigens, gedurende de dag (als het kwik boven 0 komt) werkt het weer wel. Bij mij tenminste.EV_Eric schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 07:05:
[...]
Ja, had ik gisteren ook. Het voelde bij mij alleen niet of de deur vastgevroren zat (op de rubbers), maar alsof het slot was blijven hangen. Achterdeur ging zonder probleem wel open. Na keer of vijf auto vergrendelen en ontgrendelen, ging de voordeur zonder moeite open. De achterklep leek trouwens wel dichtgevroren, die werd door de elektromotor met wat moeite uit de rubbers getrokken. En dit alles was na het al met timer voorverwarmen, zou verwachten dat dit soort problemen dan al weg zouden zijn.
- verkeerde topic -
[ Voor 97% gewijzigd door Aldmar op 11-01-2024 10:30 ]
Ondertussen ben ik al sinds april 2023 een tevreden bestuurder van een Q4 40.
Gezien mijn wagen met de – op dat moment – meeste recente software werd geleverd; beschikt hij over de OTA update functionaliteit.
Nu vroeg ik mij af of iemand eigenlijk al eens een update heeft zien binnenkomen?
Af en toe zie ik een update van de navigatiedatabase voorbijkomen; maar een echte update van de wagen software of MMI software heb ik nog niet zien passeren.
Als ik vergelijk met collega’s die andere merken EV rijden; dan krijgen zij op zeer regelmatige basis binnen van zowel wagen software, multimedia/entertainment software en navigatie.
Voor de Audi Q4 heb ik dat - tenzij ik iets gemist heb - nog niet gemerkt.
Gezien mijn wagen met de – op dat moment – meeste recente software werd geleverd; beschikt hij over de OTA update functionaliteit.
Nu vroeg ik mij af of iemand eigenlijk al eens een update heeft zien binnenkomen?
Af en toe zie ik een update van de navigatiedatabase voorbijkomen; maar een echte update van de wagen software of MMI software heb ik nog niet zien passeren.
Als ik vergelijk met collega’s die andere merken EV rijden; dan krijgen zij op zeer regelmatige basis binnen van zowel wagen software, multimedia/entertainment software en navigatie.
Voor de Audi Q4 heb ik dat - tenzij ik iets gemist heb - nog niet gemerkt.
Ik haal met mijn Q4 40 op een 300kW lader nooit meer dan 70kW. Op de lokatie staan 2 palen, en ik stond er alleen, de batterij had 10%. Ben er 3 maal gaan laden, steeds zelfde laadsnelheid.Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 9 januari 2024 @ 16:05:
[...]
Ik heb in 2 weken 2x bij een fastlader (Fastned en nog een andere) gestaan, mooi alleen aan een paal. Altijd netjes met audi navigatie ingegeven en met iets van 10% aangekomen (rete irritant trouwens dat men waze navigatie dan wegvalt vanaf dat je die van Audi instelt) en ben gemaxed op 102kwh als piek..
Heb hem nog maar sinds begin november dus zou toch de nodige hardware aan boord moeten hebben om de batterij te verwarmen en met 150kwh te kunnen laden?
Blijft geen pijl op te trekken.MrAgony schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 21:04:
[...]
Ik haal met mijn Q4 40 op een 300kW lader nooit meer dan 70kW. Op de lokatie staan 2 palen, en ik stond er alleen, de batterij had 10%. Ben er 3 maal gaan laden, steeds zelfde laadsnelheid.
Gisteren 3x aan de snellader (aardige rit gehad). vergelijkbare omstandigheden.
1ste Fastned, rond de 70
2de Fastned, over de 100 (stond ik alleen)
3de tesla, rond de 80
Heb niet zn mooi grafiekje als wat post hiervoor
Gisteren ook weer na een lange tijd (maand of 5) weer aan de snellader. Had de hele dag al gereden. gestart bij 11%. 1e 10minuten op 70kWh, hierna de overige 10min op 80kWh. Zal wel iets met de temperaturen te maken hebben?
Ik heb dezelfde ervaring als hierboven omschreven. Fastned,Ionity of Tesla, ik haal met mijn Q4 40 (nov 21 met software update vanaf juni) nooit meer laadsnelheden boven 70 (kwh); lange ritten, doorrijden tot 10% SOC, lage of hogere snelheid of ingeven laadpaal in navigatie maakt geen verschil.. haal met dit weer (vorst tot -6) hooguit 320 tot 350 km. ( daarbij moet ik wel zeggen dat ik in Duitsland tot max 125km/h rij..) wie vertelde ook weer dat de eerste Q4’s de hardware helemaal niet hebben om de accu voor te verwarmen. Wat inderdaad wel ten tijde van launch genoemd werd.
Mijn Q4 40 uit Dec '21 komt eigenlijk ook nooit boven de 70kWh. Hoef gelukkig zelden aan een snellader te staan maar binnenkort naar de wintersport en dan dus wel. Samen met een bereik van rond de 250km bij 110-120 is dat toch wel een paar keer laden. Collega is net naar Oostenrijk geweest en stond geregeld in de rij bij de opladers. Ben benieuwd hoe het nu is, met steeds meer elektrische auto's. Eind januari weet ik het....
Gisteren voor de derde keer gehad dat de navigatie van mijn Q4 me naar een laadstation stuurde, waar ik niet kon laden. De eerste keer was er een stuk weiland, de tweede keer zat het laadpunt achter een afgesloten hek en deze keer kon ik alleen laden met de Tesla app. Ik heb ook al een aantal keer gehad dat snelladen een probleem gaf. Helaas krijg je dan geen notificatie van de app, maar zie je het pas bij de auto. Audi maakt mooie en goede auto’s, maar op het gebied van software kunnen ze nog grote stappen maken. Het is ook niet mogelijk om via de API het laden te pauzeren of te herstarten. Er is sowieso weinig beschikbaar, mijn oude A4 liet nog meer zien/instellen 😢
Na verschillende trips in Europa met de Q4 40 wat tips om laadfiles of onbereikbare laadstations te voorkomen:
- negeer navigatie Audi
- installeer app ABRP
- installeer evt aanvullende apps van bv Fastned. Nieuw aangelegde laadstations zijn daar eerder zichtbaar dan in ABRP.
- selecteer in ABRP dat je minimaal 6 stalls wil hebben bij een laadpunt.
- accepteer dat je af en toe niet direct langs de snelweg laadt, maar net na een afslag. Zoals ladepark Hilden.
- Toets de laadstations in de navigatie van de Audi, voor als je de HUD heb.
Enfin, paar tips.. doe er voordeel mee. Of niet
- negeer navigatie Audi
- installeer app ABRP
- installeer evt aanvullende apps van bv Fastned. Nieuw aangelegde laadstations zijn daar eerder zichtbaar dan in ABRP.
- accepteer dat je af en toe niet direct langs de snelweg laadt, maar net na een afslag. Zoals ladepark Hilden.
Er is iets aan ABRP wat ik totaal niet snap. Op basis van je voertuigtype (Q4 Etron Alpha) berekent ABRP keurig een realistische route met een x aantal ladepunten, elke stop is haalbaar voor de range die de auto heeft. Echter als ik dan vervolgens ga rijden dan daalt in ABRP het accu percentage van de auto veel harder dan in werkelijkheid. Het resultaat is dat ABRP denkt dat ik de volgende laadpaal toch niet ga halen. ABRP wil dan de route gaan aanpassen. Om dit te voorkomen moet ik dus in ABRP elke keer het batterij percentage bijwerken.
Dus de route is prima en haalbaar maar als we gaan rijden dan ziet abrp het allemaal (ten onrechte) veel negatiever. Bedenk daarbij dat ik niet harder rij dan ABRP vraagt wat maakt dat ik niet begrijp op basis van welke info abrp het somber inziet.
Dus de route is prima en haalbaar maar als we gaan rijden dan ziet abrp het allemaal (ten onrechte) veel negatiever. Bedenk daarbij dat ik niet harder rij dan ABRP vraagt wat maakt dat ik niet begrijp op basis van welke info abrp het somber inziet.
Ik mis de tip:Gerardvhgn schreef op zondag 14 januari 2024 @ 09:03:
Na verschillende trips in Europa met de Q4 40 wat tips om laadfiles of onbereikbare laadstations te voorkomen:
- negeer navigatie Audi
- installeer app ABRP
Ruil de Q4 in voor een Model Y
Dat scheelt 6 handelingen zo te lezen.
Onze model 3 maakt anders ook routes die niet haalbaar zijn en zegt dan ook doodleuk, je gaat je doel niet halen plan een laadstop. Dat hoort ie zelf te doen 😄
Het valt me op dat er 1001 reden zijn om er andere auto’s en hulp navigaties bij te halen. Het gebruik van de audiq4 navigatie is helemaal niet zo negatief sls er hier geschetst wordt. In tijden van automatisering zijn er veel verwachtingen die nog niet ingevuld worden. Gelukkig helpt gezond verstand en de mogelijkheid om zelf keuzes te maken ook om het doel te bereiken. Ook ik heb vooraf mijn reis gepland en ben met de juiste beschikbare tussenstops op mijn bestemming aangekomen, uitdaging voor de mensen die alleen op technologie van horen vertrouwen. Succes!
Tja apps.... Ik gebruik er 4-5 vandaag. Nooit de ingebouwde.sixgirls schreef op zondag 14 januari 2024 @ 15:20:
Er is iets aan ABRP wat ik totaal niet snap. Op basis van je voertuigtype (Q4 Etron Alpha) berekent ABRP keurig een realistische route met een x aantal ladepunten, elke stop is haalbaar voor de range die de auto heeft. Echter als ik dan vervolgens ga rijden dan daalt in ABRP het accu percentage van de auto veel harder dan in werkelijkheid. Het resultaat is dat ABRP denkt dat ik de volgende laadpaal toch niet ga halen. ABRP wil dan de route gaan aanpassen. Om dit te voorkomen moet ik dus in ABRP elke keer het batterij percentage bijwerken.
ABRP (premium) in combinatie met Tronity (https://www.tronity.io/en/home) is wat de Q4 navigatie had moeten zijn. Tronity geeft de SOC (% batterij) door aan ABRP zodat die zich in realtime kan aanpassen aan het verbruik van de wagen.
Voeg daar dan nog Waze bij in de mix voor de communityupdates en sneldheidcontroles,
Google Maps voor de sattelietkaarten en Chargemap voor de laadpaal reviews.
Als dan nog iemand een feature kan toevoegen die een "Ping" kan sturen naar de bestuurder van de wagen die bij de paal staat en vol is. Zodat die weet dat er iemand staat te wachten.
Dan zou ik helemaal blij worden....
De technische mogelijkheden zijn er. Nu nog een bedrijf dat de mogelijkheden combineert,....
En wat is de prijs van al die apps samen?Theape1974 schreef op maandag 15 januari 2024 @ 10:58:
[...]
Tja apps.... Ik gebruik er 4-5 vandaag. Nooit de ingebouwde.
ABRP (premium) in combinatie met Tronity (https://www.tronity.io/en/home) is wat de Q4 navigatie had moeten zijn. Tronity geeft de SOC (% batterij) door aan ABRP zodat die zich in realtime kan aanpassen aan het verbruik van de wagen.
Voeg daar dan nog Waze bij in de mix voor de communityupdates en sneldheidcontroles,
Google Maps voor de sattelietkaarten en Chargemap voor de laadpaal reviews.
Als dan nog iemand een feature kan toevoegen die een "Ping" kan sturen naar de bestuurder van de wagen die bij de paal staat en vol is. Zodat die weet dat er iemand staat te wachten.
Dan zou ik helemaal blij worden....
De technische mogelijkheden zijn er. Nu nog een bedrijf dat de mogelijkheden combineert,....
Ik neem bij ABRP een Monthly, 5€ in de maand, als ik een verre reis maak.
Bij Tronity gebruik ik de gratis variant.
Bij Tronity gebruik ik de gratis variant.
Dat was ik. En dat was ook de reden waarom de auto weer is ingeleverd bij Audi (de leasemij stond na deze mededeling meteen aan mijn zijde, want die dachten dat ik het idee van een EV in de kou niet snapte). Een update kon de ''oke'' knop van de navi wel oplossen bij het instappen, maar voorverwarmen gaat gewoonweg niet gebeuren omdat de hardware er niet in zit. Aldus Audi zelf.Travish schreef op vrijdag 12 januari 2024 @ 13:20:
Ik heb dezelfde ervaring als hierboven omschreven. Fastned,Ionity of Tesla, ik haal met mijn Q4 40 (nov 21 met software update vanaf juni) nooit meer laadsnelheden boven 70 (kwh); lange ritten, doorrijden tot 10% SOC, lage of hogere snelheid of ingeven laadpaal in navigatie maakt geen verschil.. haal met dit weer (vorst tot -6) hooguit 320 tot 350 km. ( daarbij moet ik wel zeggen dat ik in Duitsland tot max 125km/h rij..) wie vertelde ook weer dat de eerste Q4’s de hardware helemaal niet hebben om de accu voor te verwarmen. Wat inderdaad wel ten tijde van launch genoemd werd.
En vanaf een bepaald bouwjaar/maand is deze wel aanwezig of nog steeds niet? Waar kunnen we dit eventueel terugvinden?Nismod schreef op maandag 15 januari 2024 @ 17:16:
[...]
Dat was ik. En dat was ook de reden waarom de auto weer is ingeleverd bij Audi (de leasemij stond na deze mededeling meteen aan mijn zijde, want die dachten dat ik het idee van een EV in de kou niet snapte). Een update kon de ''oke'' knop van de navi wel oplossen bij het instappen, maar voorverwarmen gaat gewoonweg niet gebeuren omdat de hardware er niet in zit. Aldus Audi zelf.
Overigens, gisteren op een afgelegen besneeuwde parking eens getest wat het geeft als je traction controle langer dan 5 seconden indrukt en hij volledig 'uit' staat. Resultaat viel tegen qua donuts draaien, hij grijpt toch nog steeds continu in, de banden even laten doordraaien zit er precies niet in, los van de tractioncontrole instellingen.
Om het exact terug te vinden moet je ff terug in dit forum. Maar volgens mij is de opvolger van de allereerste software versie (3068) pas in maart 2022 geleverd? Als het goed is zijn de modellen vanaf dat moment wel juist uitgerust.Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 10:03:
[...]
En vanaf een bepaald bouwjaar/maand is deze wel aanwezig of nog steeds niet? Waar kunnen we dit eventueel terugvinden?
Overigens, gisteren op een afgelegen besneeuwde parking eens getest wat het geeft als je traction controle langer dan 5 seconden indrukt en hij volledig 'uit' staat. Resultaat viel tegen qua donuts draaien, hij grijpt toch nog steeds continu in, de banden even laten doordraaien zit er precies niet in, los van de tractioncontrole instellingen.
Tja.. Smaken verschillen gelukkig. Is zeker de meest verstandige keuze ,als je naar je hoofd luistert (features/verbruik/ruimte/prijs), maar wil niet dood gezien worden in zo'n hok. Q4 rijdt ook een heel stuk fijner.MLLL schreef op zondag 14 januari 2024 @ 16:50:
[...]
Ik mis de tip:
Ruil de Q4 in voor een Model Y![]()
Dat scheelt 6 handelingen zo te lezen.
Goed deel aan feiten, maar ook een subjectiviteit. Ik heb 60k in de Q4 gereden en nu 35k in de Y. De Y springt er voor mij juist positief uit t.o.v. de Q4. Q4 onderstel is merkbaar cheap (vooral de rebound achter slaat nergens op, wss om gewicht te verdoezelen en levendigheid te creëren).sbin schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 15:46:
[...]
Tja.. Smaken verschillen gelukkig. Is zeker de meest verstandige keuze ,als je naar je hoofd luistert (features/verbruik/ruimte/prijs), maar wil niet dood gezien worden in zo'n hok. Q4 rijdt ook een heel stuk fijner.
Kan mij iemand zeggen of je een Q4 kan forceren zich strict te houden aan het laadvenster dat je opgeeft voor een bepaalde locatie? Ik heb namelijk een dynamisch electriciteitstarief en wens de wagen enkel op te laden tussen 1u en 6u s' morgens meestal.
Ik heb in de app een 'thuis' locatie aangemaakt en daar aangegeven tussen 1u en 6u, laaddoel 100%.
Als ik de oprit oprij geeft hij ook aan dat voor de locatie een laadprofiel bestaat.
Als ik echter de wagen 's avonds rond een uur of 8 inplug begint hij soms meteen te laden, en moet ik in de app aangeven dat hij de timermodus moet volgen. Waarna de wagen rond 23u terug beslist van te starten met laden. Soms laad hij gewoon door tot 8-9u 's ochtends, wat ik ook niet wens.
Dus gewoon laden tussen 1 en 6 en stoppen, ongeacht het laadniveau.
Ik heb in de app een 'thuis' locatie aangemaakt en daar aangegeven tussen 1u en 6u, laaddoel 100%.
Als ik de oprit oprij geeft hij ook aan dat voor de locatie een laadprofiel bestaat.
Als ik echter de wagen 's avonds rond een uur of 8 inplug begint hij soms meteen te laden, en moet ik in de app aangeven dat hij de timermodus moet volgen. Waarna de wagen rond 23u terug beslist van te starten met laden. Soms laad hij gewoon door tot 8-9u 's ochtends, wat ik ook niet wens.
Dus gewoon laden tussen 1 en 6 en stoppen, ongeacht het laadniveau.
Ik herken het probleem. Hier ook een tijdsvenster en op willekeurige momenten leek dit timer programma niet meer actief. Ik zeg willekeurig, maar misschien zit er een logica in, mogelijk met wel of niet tussendoor laden op een andere locatie. In ieder geval heb ik het opgelost door bij het venster wat verschijnt op de MMI bij parkeren auto nog even op het timerlogootje te drukken. Sindsdien gaat het goed.MrAgony schreef op dinsdag 16 januari 2024 @ 17:57:
Kan mij iemand zeggen of je een Q4 kan forceren zich strict te houden aan het laadvenster dat je opgeeft voor een bepaalde locatie?
Ik gebruik alleen het menu van de laadpaal (Wallbox) zelf.
Daar stel ik de laadtijden in, altijd na 23 uur en voor 07 uur klaar ivm nachttarief.
In de Q4 de vertrektijd invoeren zodat de auto dan warm is.
De laadtijden op de Wallbox stop ik dan ook ruim na vertrek. Dan gaat het opwarmen ook nog via de laadpaal.
Dus bijvoorbeeld laden van 23.30 tot 10.00 uur. Bij vertrek om 9.30, ik noem maar wat.
Werkt perfect.
Daar stel ik de laadtijden in, altijd na 23 uur en voor 07 uur klaar ivm nachttarief.
In de Q4 de vertrektijd invoeren zodat de auto dan warm is.
De laadtijden op de Wallbox stop ik dan ook ruim na vertrek. Dan gaat het opwarmen ook nog via de laadpaal.
Dus bijvoorbeeld laden van 23.30 tot 10.00 uur. Bij vertrek om 9.30, ik noem maar wat.
Werkt perfect.
Ik met dit weer meestal ook rond de 70-80, met een uitschieter gisteren, 2u autosnelweg, 0 c°, soc 5%, toch over de 100 gehaald op een tesla charger (27 plaatsen).chaba schreef op donderdag 11 januari 2024 @ 23:15:
[...]
Blijft geen pijl op te trekken.
Gisteren 3x aan de snellader (aardige rit gehad). vergelijkbare omstandigheden.
1ste Fastned, rond de 70
2de Fastned, over de 100 (stond ik alleen)
3de tesla, rond de 80
Heb niet zn mooi grafiekje als wat post hiervoor
Nu op de snelweg bij FastNed, half uurtje gereden met voorverwarmen. Kom niet hoger dan 42kwh. Batterij was op 18%. Is dat iets om mee terug te gaan naar de dealer? Q4-40, met laatste software update.
Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.