Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 121 ... 136 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFate
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 07:32
vriej29 schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:30:
[...]

360 camera kan worden geactiveerd als de originele hardware aanwezig. Heb ik laten doen en werkt prima. Wel moest dit opnieuw gebeuren nadat de update bij de dealer was gedaan.
Ah, en jij had deze hardware niet besteld? Waar en bij wie heb je dit laten doen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vriej29
  • Registratie: Maart 2019
  • Laatst online: 10-04 14:09
NoFate schreef op maandag 6 november 2023 @ 21:31:
[...]

Ah, en jij had deze hardware niet besteld? Waar en bij wie heb je dit laten doen?
Heb een demo uit Duitsland waar alle hardware al op zat maar de Camara's niet waren geactiveerd, zelfs niet de achteruitrijcamera. Dealer snapte er niks van bij het updaten en dachten eerst dat de camera's after market waren. Pas na onderzoek constateerde ze dat het origineel was.
Bij het coderen heb ik een dongen gekregen waarmee je na een update de camera's weer kunt activeren. Activeren/ coderen koste mij 300 euro, wat ik het zeker waard vind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 09-05 10:09
wimbre schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 10:41:
Donderdagavond ging mijn schoondochter in Breda naar een concert en had haar auto bij een laadpaal gezet. Bij terugkomst bleek dat bij alle auto’s die aan de laadpaal stonden de laadkleppen gestolen waren. Nu rijd zij geen Audi maar was wel benieuwd of iemand van jullie al eens van zo’n diefstal (laadklep) gehoord of ervaren heeft.

Het verdienmodel is er m.i. niet maar de schade bedraagt circa €650😱🤬. De klep kan bij die Volvo blijkbaar niet zomaar teruggeplaatst worden.

Ik hoop niet dat dit gedaan wordt vanwege antipathie tegen elektrische auto’s.
Denk dat het eerder een vandalisme kwestie is. Als ik mijn Q4 in sommige steden/buurten langs de openbare weg aan een laadpaal hang, dan kijk ik ook wel eens met enige angst naar die gigantische uitstekende laadklep die maar een klein tikje nodig heeft om af te breken.
Ik duw hem overigens meestal ook tegen de kabel aan, zodat hij half dicht staat en minder "opvalt"
Wat dat betreft is het fijner om de laadklep aan de voorkant van je auto te hebben, dat is minder uitnodigend voor langslopenden met minder vriendelijke bedoelingen.

[ Voor 0% gewijzigd door sbin op 07-11-2023 10:36 . Reden: spelling ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitLJ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 09-05 20:55
Nog steeds ben ik in discussie met audi connect rond een mogelijke update naar de connect plus zodat ik google maps kan gebruiken....

Dit antwoord krijg ik steeds.... iemand die weet hoe of wat ik dit kan doen/ laten doen ?

De Navigation and Infotainment Plus is enkel beschikbaar voor de MMI met PR nummer IT3, uw MMI beschikt over een IT4 u zal dus een update van uw MMI nodig moeten hebben om hier gebruik van te kunnen maken.

Gelieve contact op te nemen met uw Audi Service Partner voor meer informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 21:58
MitLJ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 08:44:
Nog steeds ben ik in discussie met audi connect rond een mogelijke update naar de connect plus zodat ik google maps kan gebruiken....

Dit antwoord krijg ik steeds.... iemand die weet hoe of wat ik dit kan doen/ laten doen ?

De Navigation and Infotainment Plus is enkel beschikbaar voor de MMI met PR nummer IT3, uw MMI beschikt over een IT4 u zal dus een update van uw MMI nodig moeten hebben om hier gebruik van te kunnen maken.

Gelieve contact op te nemen met uw Audi Service Partner voor meer informatie.
Dit was tot (ik geloof MY2022) een losse optie op de Q4, nieuwe modellen zijn volgens mij alleen nog uitgerust met IT3, maar bijv. in de 2021 prijslijst zie je:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/9DigU8y.png

Denk dat het makkelijkst is even langs je dealer rijden en kijken of IT4 naar IT3 een mogelijke upgrade is. Kan dus, zoals je ziet wel aardig was kosten als je alleen het onderdeel 'Google Maps' gaat gebruiken.

Dat de MMI Unit zelf een upgrade nodig zou hebben lijkt me vreemd, immers IT4 werkt met MMI PYG, de basis MMI met Navigatie uitvoering, terwijl IT3 werkt met PYG en PYH (De duurdere versie die ook HUD heeft).

Nog even verder gekeken, maar in bijv. Duitsland lijkt dit in ieder geval (nog) niet te kunnen: https://www.motor-talk.de...e-umoeglich-t7540503.html

[ Voor 16% gewijzigd door Dennism op 09-11-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitLJ
Dennism schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:42:
[...]

Dit was tot (ik geloof MY2022) een losse optie op de Q4, nieuwe modellen zijn volgens mij alleen nog uitgerust met IT3, maar bijv. in de 2021 prijslijst zie je:

[Afbeelding]

Denk dat het makkelijkst is even langs je dealer rijden en kijken of IT4 naar IT3 een mogelijke upgrade is. Kan dus, zoals je ziet wel aardig was kosten als je alleen het onderdeel 'Google Maps' gaat gebruiken.

Nog even verder gekeken, maar in bijv. Duitsland lijkt dit in ieder geval (nog) niet te kunnen:https://www.motor-talk.de/forum/kein-upgrade-von-audi-connect-navigation-infotainment-auf-plus-variante-umoeglich-t7540503.html
Thanks voor de toelichting.... mijn is van Juni dit jaar, dus ik zou gedacht hebben dat deze reeds IT3 heeft dan... Nu volgens audi connect niet dan...

Zal even contact opnemen met de garage

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
MitLJ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:10:
[...]

Thanks voor de toelichting.... mijn is van Juni dit jaar, dus ik zou gedacht hebben dat deze reeds IT3 heeft dan... Nu volgens audi connect niet dan...

Zal even contact opnemen met de garage
Weet je zo wanneer je besteld hebt (en misschien nog wat je aangevinkt hebt)? Dat zal namelijk mogelijk immers leidend zijn.

Kan natuurlijk ook zijn dat het in een later stadium weer losgemaakt is, ik heb namelijk alleen even in 2022 en 2021 prijslijsten gekeken.

Even de laatste opgezocht, die laat ook alleen IT3 nog zien als optie, en standaard op alle modellen behalve de 'Edition' (die komt namelijk standaard niet met Navi). https://www.ames.nl/media/31136/prijslijst-audi-q4-2306a.pdf

En hier een link naar de prijslijst waar IT3 en IT4 nog op staan: https://www.ames.nl/media...ijst-vanaf-april-2021.pdf

[ Voor 30% gewijzigd door Dennism op 09-11-2023 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitLJ
Dennism schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:12:
[...]

Weet je zo wanneer je besteld hebt (en misschien nog wat je aangevinkt hebt)? Dat zal namelijk mogelijk immers leidend zijn.

Kan natuurlijk ook zijn dat het in een later stadium weer losgemaakt is, ik heb namelijk alleen even in 2022 en 2021 prijslijsten gekeken.

Even de laatste opgezocht, die laat ook alleen IT3 nog zien als optie, en standaard op alle modellen behalve de 'Edition' (die komt namelijk standaard niet met Navi). https://www.ames.nl/media/31136/prijslijst-audi-q4-2306a.pdf

En hier een link naar de prijslijst waar IT3 en IT4 nog op staan: https://www.ames.nl/media...ijst-vanaf-april-2021.pdf
de originele offerte even opgezocht en daar staat effectief IT4 op :-(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NakcRzF0vzJiB23yVE8EoFQ1sJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/2R31y2FYniOafrU5yomssbFL.jpg?f=fotoalbum_large

deze vond ik nog terug op het net.... niet veelbelovend

https://www.motor-talk.de...e-umoeglich-t7540503.html

Waarbij het wel bizar is dat het de eerste maand (google maps) werkte in demo...

[ Voor 9% gewijzigd door MitLJ op 09-11-2023 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
MitLJ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:32:
[...]

de originele offerte even opgezocht en daar staat effectief IT4 op :-(

[Afbeelding]

Nu je het woord 'Effectief' zo gebruik, denk ik direct Belg waarschijnlijk?

In dien ja, zou dat de verklaring zijn. België heeft andere pakketten, en IT4 en IT3 zijn daar nog steeds losse configuratie items bij het opmaken van de auto:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/abkKSQY.png

Waarbij het wel bizar is dat het de eerste maand (google maps) werkte in demo...
Die had ik ook al gevonden en genoemd in deze post :) Dennism in "Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1"

Kan trouwens goed dat een maand lang de uitgebreide navigatie standaard normaal is, dat zie je hier ook wel bij modellen waar zaken als IT3 en IT4 nog altijd opties zijn of ook waren. Dat is dan om je te verleiden om later te upgraden via Audi Connect Features on Demand. Wat dan eerder bizar is, is dat die upgrade niet beschikbaar is :+

Al zou het ook mogelijk nog kunnen dat je dan na 3 jaar wel (wederom) een keuze kan maken tussen beide pakketten

[ Voor 30% gewijzigd door Dennism op 09-11-2023 10:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MitLJ
Belg inderdaad :-)

Ik had inderdaad gehoopt dat het via de Functions on Demand wel beschikbaar zou zijn dan.....
vraag is of die IT4 => IT3 een fysieke upgrade is, of een softwarematige...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
MitLJ schreef op donderdag 9 november 2023 @ 10:50:
Belg inderdaad :-)

Ik had inderdaad gehoopt dat het via de Functions on Demand wel beschikbaar zou zijn dan.....
vraag is of die IT4 => IT3 een fysieke upgrade is, of een softwarematige...
Zou normaliter enkel software moeten zijn (licentie document en activatie), IT3 is immers op beide hardware varianten te bestellen, IT4 alleen op de goedkopere variant (zie ook de prijslijst die ik plaatste).

Daarnaast, als de hardware niet geschikt zou zijn, zou die maand demo na aflevering ook niet werken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:26
Vandaag werd de spraakcommando “navigeer naar (stad) (straatnaam en nummer) niet herkend. Andere commando weer wel (zet temperatuur op 19 graden).

Nu begin ik te twijfelen of de commando juist is,..heb andere varianten geprobeerd “ga naar ..” , “breng me naar ..”
zojuist wilde ik in de online handleiding opzoeken, maar kreeg ik een foutmelding. Dus vandaar even hier de vraag stellen :) de spraakherkenning is toch niet afhankelijk van de servers bij audi?

IT Freelancer since 2005, and still loving it.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
shaowoo schreef op donderdag 9 november 2023 @ 20:27:
Vandaag werd de spraakcommando “navigeer naar (stad) (straatnaam en nummer) niet herkend. Andere commando weer wel (zet temperatuur op 19 graden).

Nu begin ik te twijfelen of de commando juist is,..heb andere varianten geprobeerd “ga naar ..” , “breng me naar ..”
zojuist wilde ik in de online handleiding opzoeken, maar kreeg ik een foutmelding. Dus vandaar even hier de vraag stellen :) de spraakherkenning is toch niet afhankelijk van de servers bij audi?
Ik vermoed, mogelijk deels, van wel. https://www.audi.nl/nl/we...html#nm-anchor-1496391888 als ik daar bijvoorbeeld kijk maken ze erg veel gewag van online verwerking.

Kijkende naar het navigate gedeelte daar:
Online search van navigatiebestemmingen*
Dankzij de internetverbinding zijn bij het intypen van een reisdoel mogelijke bestemmingen snel gevonden. U kunt ook met spraakinvoer een bestemming opgeven, zodat uw aandacht bij het verkeer kan blijven. De online zoekfunctie levert niet alleen adressen op die als navigatiebestemming zijn te selecteren, maar ook bijbehorende foto’s, openingstijden en beoordelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriej29
Hebben meer mensen last van dat de getoonde kaart (Google) op het display niet juist centreert. Dan bedoel ik op het display voor de rijder, niet het centrale display welke wel goed centreert. Het is me nu twee keer overkomen. Na opnieuw opstarten van de auto is het probleem verholpen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• (Andries)
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 07-05 22:47
vriej29 schreef op zaterdag 11 november 2023 @ 17:40:
Hebben meer mensen last van dat de getoonde kaart (Google) op het display niet juist centreert. Dan bedoel ik op het display voor de rijder, niet het centrale display welke wel goed centreert. Het is me nu twee keer overkomen. Na opnieuw opstarten van de auto is het probleem verholpen.
Ja, heb ik ook vaak. 2x op de “view” knop drukken op het stuur lost het wel altijd op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-05 03:40
Ik heb iets vreemds. Zonder enige logica gaat tijdens het ontgrendelen van de auto de binnenverlichting bij de bestuurskant aan, of juist niet.

Er valt geen peil op te trekken. Nadat ik ben ingestapt en de motor is gestart gaat alles, zoals hoort, uit. En na arriveren en uitstappen natuurlijk aan. Het gaat dus alleen om ontgrendelen vanuit stilstand.

Iemand hier die dit herkent?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OOYN3zOAbCnWoocAO0BBwS8e69s=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pNMIA2x5cAbEVHQh4cD4fueH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y0ZHqkMQEUFTdrPABMI3C85Hxjg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G6zeJZFbwcssA91V3bO6Vz8T.jpg?f=fotoalbum_large

Zo dus.

[ Voor 14% gewijzigd door dolfg op 13-11-2023 15:16 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chirezza
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 09-05 18:34
dolfg schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:11:
Ik heb iets vreemds. Zonder enige logica gaat tijdens het ontgrendelen van de auto de binnenverlichting bij de bestuurskant aan, of juist niet.

Er valt geen peil op te trekken. Nadat ik ben ingestapt en de motor is gestart gaat alles, zoals hoort, uit. En na arriveren en uitstappen natuurlijk aan. Het gaat dus alleen om ontgrendelen vanuit stilstand.

Iemand hier die dit herkent?
[Afbeelding]

[Afbeelding]

Zo dus.
Toevallig vorige maand ook in de Q4 rijders facebookgroep tegengekomen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Cia49GvByljdb92akD1X47mzJfk=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/9Z54Z0oas1bgXEKyeA4MgeAm.png?f=user_large

Had niemand een oplossing voor helaas..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 22:33
Ja hoor hier ook....inmiddels ben ik er aan gewend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rivanov
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:22
Mijn schoonvader heeft gisteren een Q4 E-Tron gekocht met de standaard 19" velgen.
Hij wil nu eventueel deze velgen voorzien van winterbanden en een nieuwe set 20" of 21" velgen aanschaffen voor zomerbanden.

Hebben jullie tips / suggesties voor bedrijven die originele Audi velgen kan leveren voor de Q4, los van Audi dealers zelf?

Twitch || Simrig: TREQ One / Simucube 2 Pro - GSI FPE / VRS DFP pedals / 3 x 32” LG UltraGear 1440p 165Hz || Ryzen 7 9800x3D / RTX 5090FE / 64GB DDR5 6000Mhz CL30 / 34” MSI 341CQP QD-OLED

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dolfg
Ik heb 4 winterbanden inclusief LM 20 inch Audi velgen voor 1.980 euro (1.640 ex btw).
Was volgens mij een goede deal van Pon.
De banden alleen al zijn flink aan de prijs geloof ik.

Zomer:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hX1S9_mFsZpXy_CLqx4Ux71s4IY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/5lzGMkFHwBFh459j1nDHNAPo.png?f=fotoalbum_large

Winter:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ouYNavS7VtpIVGCMfqiIKUgrhug=/x800/filters:strip_exif()/f/image/KxLkKw3QvKBC8MTQTyHD7XnA.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Q4Sven
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 11-12-2023
Sinds gisteren( 20 november) komen bij mij de file vertragingen niet meer in de navigatie in beeld. Q4 35 Sportback is 2 jaar oud en data pakket zou 3 jaar actief moeten zijn. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solidsystem87
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07-01 22:35
Q4Sven schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:44:
Sinds gisteren( 20 november) komen bij mij de file vertragingen niet meer in de navigatie in beeld. Q4 35 Sportback is 2 jaar oud en data pakket zou 3 jaar actief moeten zijn. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn?
Gebeurd ook soms wanneer er kaartupdates zijn of de server van Audi wat dom doen. heb je satelietbeeld nog?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
Bij mij ook geen file info meer. Heel even na een nieuwe route selecteren, na 1 seconde verdwijnt de 18 minuten vertraging. Wél satelliet kaart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gerardvhgn
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 30-04 13:52
Q4Sven schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 07:44:
Sowieso waren die file-meldingen met een redelijke korrel zout, ik checkte het altijd extra met Google Maps. Maar inderdaad vanmorgen was het wel heel bont. Hele route werd 2 tot 6 minuten aangegeven, werkelijkheid was bijna een uur in totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheReaperr
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 06-12-2023
Zat vandaag een beetje op amazon te scrollen, kwam ik langs een 12v - 230v converter zodat je normale stekkers in kan pluggen. Iemand hier ervaring mee? Ik weet dat er een 12v accu inzit, maar kan je die op deze manier helemaal leeg trekken of komt het stroom van die 12v aansluitingen in de wagen wel uit de grote rij-accu?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Laatst online: 09-05 15:32
TheReaperr schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:56:
Zat vandaag een beetje op amazon te scrollen, kwam ik langs een 12v - 230v converter zodat je normale stekkers in kan pluggen. Iemand hier ervaring mee? Ik weet dat er een 12v accu inzit, maar kan je die op deze manier helemaal leeg trekken of komt het stroom van die 12v aansluitingen in de wagen wel uit de grote rij-accu?
Uiteraard wordt die 12V batterij opgeladen door de grote hoog volt batterij. Van waar zou die energie anders komen? Dat gebeurt door een DC-DC-convertor vermits de 2 batterijen een totaal andere spanning hebben. Maar daarvoor moet de hoofd contactor van de hoog volt batterij wel ingeschakeld zijn en dat gebeurt enkel als het contact op staat. In de praktijk dus wanneer je aan het rijden bent. En waarschijnlijk ook wel als de auto aan het opladen is. Maar dus niet als je auto gewoon ergens geparkeerd staat. Sluit dus geen belangrijke verbruiker aan op de 12V batterij als de auto geparkeerd is. Het feestje zou snel gedaan kunnen zijn... Temeer omdat EV's substantieel kleinere 12V batterijen hebben dan thermische auto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBruining
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 24-11-2023
Chirezza schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding]

Hier ook, na de update ;) Ik zie het verband niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Gerardvhgn schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:02:
[...]

Sowieso waren die file-meldingen met een redelijke korrel zout, ik checkte het altijd extra met Google Maps. Maar inderdaad vanmorgen was het wel heel bont. Hele route werd 2 tot 6 minuten aangegeven, werkelijkheid was bijna een uur in totaal.
Hier hetzelfde. Verkeer Online+ maar meldt óf geen file of veel te laat/verkeerde info. Ik vond het al zo vreemd, 5 minuten file op woensdagmiddag A27 om 17:00.
Terwijl ik al enkele minuten in de file stond, veranderde de vertraging 5 van naar 25 minuten. Dat dan weer wel :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriej29
sbin schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 09:43:
[...]

Hier hetzelfde. Verkeer Online+ maar meldt óf geen file of veel te laat/verkeerde info. Ik vond het al zo vreemd, 5 minuten file op woensdagmiddag A27 om 17:00.
Terwijl ik al enkele minuten in de file stond, veranderde de vertraging 5 van naar 25 minuten. Dat dan weer wel :+
Bij mij werkt de filemelding goed. Heb ook flitsmeester maar deze overdrijft meestal en in vergelijking daarmee is die van Audi beter.
Wat ik minder prettig vindt is dat bij een filemelding er geen alternatieve route's worden voorgesteld. Zelfs niet als er een weg op de route is afgezet. Op de een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar dat hij zelf een alternatief voorstelt. Iemand tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Babavers
vriej29 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 11:07:
[...]

Bij mij werkt de filemelding goed. Heb ook flitsmeester maar deze overdrijft meestal en in vergelijking daarmee is die van Audi beter.
Wat ik minder prettig vindt is dat bij een filemelding er geen alternatieve route's worden voorgesteld. Zelfs niet als er een weg op de route is afgezet. Op de een of andere manier krijg ik het niet voor elkaar dat hij zelf een alternatief voorstelt. Iemand tips?
Bij mij stelt hij niet expliciet alternatieven voor, maar hij past het traject op de achtergrond wel degelijk dynamisch aan ifv de verkeersomstandigheden. Misschien eens in de instellingen van de Navi kijken of je dat op/af kan zetten. Vanbuiten weet ik het niet. Maar dat neemt niet weg dat hij toch ook wel af en toe de mist in gaat, bv. een afrit nemen om 50 m verder opnieuw dezelfde autosnelweg op te rijden. Ook de laadplanning op lange afstanden doet hij echt niet slecht en dynamisch, soms een beetje TE dynamisch. Dan verandert hij soms zelfs nog als je op bv. slechts 5 km van de berekende laadpaal bent. Maar in elk geval vind ik het veel beter dan op voorhand thuis je laadstops al in te plannen zoals vaak aanbevolen wordt aan EV-rijders. Het verbruik kan immers nogal fel afhangen van gemiddelde snelheid, wind en temperatuur. Dat weet je op voorhand vaak beperkt en dan moet je veel te veilig rekenen. Ik heb er nog geen slechte ervaringen mee gehad, integendeel wel al op een moment dat ik onderweg zelf dacht het beter te weten dan het voorstel van de Navi door een voorgestelde laadpaal voorbij te rijden die ik maar beter toch genomen had.... Sinds de 3812 update klaag ik niet meer over de Navi.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 06:03
rasman69 schreef op donderdag 2 november 2023 @ 22:28:
[...]

Net nog even getest, MyAudi-app (eerder geinstalleerd als Belg) gedeinstalleerd en opnieuw geinstalleerd in NL en nu loopt de installatie wel en alles werkt. Ook voorverwarmen etc.

Wat het ook opeens weer doet: Themawereld. Eerder 2 thema’s aangeschaft, zag er geinig uit en toen werd het Themawereld-icoontje verwijderd uit de MMI. Ook uit de Audi store/Audi functions in de app is deze verwijderd. Tegoedbonnetje gehad van Audi NL met de mededeling dat dit waarschijnlijk ook niet meer terug zou komen. Ik zag Themawereld echter net weer in de app staan, 3e thema aangeschaft, de MMI werd bijgewerkt en jahoor, het icoon staat weer in de MMI en ik kan zowaar de 3 aangekochte thema’s selecteren. Mogelijk is bovenstaande alleen bij mij van toepassing (geweest), maar ik deel graag ;)

Mogelijk is bovenstaande alleen bij mij van toepassing (geweest), maar ik deel graag ;)
Bij mij zijn de thema’s in de app ook weer zichtbaar en heb er gisteren 1 aangeschaft. In de app zijn onder “Alle functies” de “Themawerelden” zichtbaar en daarin zie ik de door mij aangeschafte themawereld.

In de auto zie ik die echter niet terug in de MMI. Moet ik nog iets activeren in MMI? Of moet de auto een tijdje “aan” staan of er mee rijden voordat deze gedownload wordt?

[ Voor 3% gewijzigd door wimbre op 27-11-2023 09:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wimbre
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 06:03
wimbre schreef op maandag 27 november 2023 @ 08:27:
[...]

Bij mij zijn de thema’s in de app ook weer zichtbaar en heb er gisteren 1 aangeschaft. In de app zijn onder “Alle functies” de “Themawerelden” zichtbaar en daarin zie ik de door mij aangeschafte themawereld.

In de auto zie ik die echter niet terug in de MMI. Moet ik nog iets activeren in MMI? Of moet de auto een tijdje “aan” staan of er mee rijden voordat deze gedownload wordt?
Had zeker ff tijd nodig want nu verschijnt het thema wel in MMI. Wel jammer dat de achtergrond, zeker als deze licht van kleur is, enigszins storend werkt. Een zwarte achtergrond is wel rustiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Msts
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 02-05 17:12
Chirezza schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:51:
[...]

[Afbeelding]

Ik merk het nu net ook voor het eerst, maar ik moet zeggen dat ik het niet zo erg vind dat hij bij de bestuurder niet aan gaat dat felle witte licht. Lijken wel bouwlampen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rasman69
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 07-05 15:14
wimbre schreef op maandag 27 november 2023 @ 16:55:
[...]

Had zeker ff tijd nodig want nu verschijnt het thema wel in MMI. Wel jammer dat de achtergrond, zeker als deze licht van kleur is, enigszins storend werkt. Een zwarte achtergrond is wel rustiger.
Dat heeft (zoals alles bij Audi 😉) inderdaad even z’n tijd nodig, maar dan verschijnt inderdaad opeens het icoon/het tegeltje in de MMI. Ik heb diverse thema’s aangeschaft en zeker die thema’s van Star Wars vind ik wel geinig en haarscherp, ze storen me niet. Maar mogelijk dat een lichtere achtergrond storend werkt, dat zou zeker kunnen. Maar goed om te horen dat e.e.a. (weer) werkt. 👍

• Luisterzicht
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-05 22:43
Mijn Audi Q4 is december 2022 geleverd. Eind oktober kreeg ik de melding dat koelvloeistofniveau te laag was. Ik heb er toen 1L bij gedaan. Stond weer op het maximum. Een week later weer de melding. Contact gehad met de dealer en kon pas 15 november worden geholpen. Bleek dat de warmtewisselaar kapot was. Heeft iemand dat probleem ook al gehad. Deze was wel heel slecht leverbaar omdat niemand het op voorraad had . Eindelijk na ruim 2 weken is de auto weer gerepareerd. Ik vind het eigenlijk niet kunnen dat je zo lang op een onderdeel moet wachten. Nu het weer gemaakt is waardeer ik de rijkwaliteit wel weer van mijn Q4.
Ik had een Q2 als leenauto.

• sbin
Iemand anders ook gevoel lagere laadsnelheden te hebben bij snelladers, na update?
Ik haalde voorheen relatief makkelijk 100+ kW bij starten en soc van tussen 10-20%. In september heb ik de update gehad en afgelopen weken voor het eerst weer paar keer Fastned snelladers gebruikt. Ben nog niet boven de 70kW uitgekomen, zelfs niet na dik half uur snelweg en soc van 10%.
Kan me niet herinneren dat ik pre-update ooit zulke dramatische snelheden heb gehad..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Solidsystem87
sbin schreef op donderdag 30 november 2023 @ 22:08:
Iemand anders ook gevoel lagere laadsnelheden te hebben bij snelladers, na update?
Ik haalde voorheen relatief makkelijk 100+ kW bij starten en soc van tussen 10-20%. In september heb ik de update gehad en afgelopen weken voor het eerst weer paar keer Fastned snelladers gebruikt. Ben nog niet boven de 70kW uitgekomen, zelfs niet na dik half uur snelweg en soc van 10%.
Kan me niet herinneren dat ik pre-update ooit zulke dramatische snelheden heb gehad..
niet onmiddelijk last van (update al bijna een jaar in gebruik) maar wat wel veranderd zou moeten zijn na de update is dat je best snelladers inplant onderweg. de voorverwarming van de batterij schiet dan pas aan. half uurtje rijden met wagen zelfs snelweg is geen garantie op een deftige conditionering.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
Solidsystem87 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:40:
[...]

niet onmiddelijk last van (update al bijna een jaar in gebruik) maar wat wel veranderd zou moeten zijn na de update is dat je best snelladers inplant onderweg. de voorverwarming van de batterij schiet dan pas aan. half uurtje rijden met wagen zelfs snelweg is geen garantie op een deftige conditionering.
Check.. Nog niet aan gedacht. Ook niet in de gaten gehad dat hij nu de accu voorverwarmt. Thx, gaan we proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
Iemand nog recent bij Tesla geladen?
Bij de q4 zit de poort ook 'verkeerd' voor een Tesla laadpunt toch?

Krijg meer en meer te horen dat laden niet meer lukt wanneer je de verkeerde stall pakt tov de auto. Mijn E-tron verplicht je daartoe in ieder geval, door de locatie van het laadpunt.

The best is yet to come

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
Dean Martin schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 06:50:
Iemand nog recent bij Tesla geladen?
Bij de q4 zit de poort ook 'verkeerd' voor een Tesla laadpunt toch?

Krijg meer en meer te horen dat laden niet meer lukt wanneer je de verkeerde stall pakt tov de auto. Mijn E-tron verplicht je daartoe in ieder geval, door de locatie van het laadpunt.
ja..eergister nog geladen.. het 'stopcontact' is bij de tesla andere kant (tov o.a Audi). Je neemt daardoor twee plekken in beslag, wat soms best wel vervelend kan zijn voor een Tesla rijder. Je moet de stall nummer naast jouw parkeervak nemen (als je achterin parkeert dan de kant van jouw 'stopcontact')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dean Martin
  • Niet online
shaowoo schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:04:
[...]

ja..eergister nog geladen.. het 'stopcontact' is bij de tesla andere kant (tov o.a Audi). Je neemt daardoor twee plekken in beslag, wat soms best wel vervelend kan zijn voor een Tesla rijder. Je moet de stall nummer naast jouw parkeervak nemen (als je achterin parkeert dan de kant van jouw 'stopcontact')
Dat weet ik. Echter zie ik nu regelmatig gebruikers die op deze manier moeten laden, niet meer kúnnen laden bij Tesla. Je krijgt dan een melding dat je auto in het verkeerde vak staat.

Een detectielus zal er niet inzitten dus ik vermoed het meegeven van een VIN o.i.d die zorgt voor de blokkade.

Maar goed, blijkbaar niet overal of altijd, maar dat maakt het plannen van een Tesla punt wel een risico.

The best is yet to come

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vriej29
Dean Martin schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 13:10:
[...]

Dat weet ik. Echter zie ik nu regelmatig gebruikers die op deze manier moeten laden, niet meer kúnnen laden bij Tesla. Je krijgt dan een melding dat je auto in het verkeerde vak staat.

Een detectielus zal er niet inzitten dus ik vermoed het meegeven van een VIN o.i.d die zorgt voor de blokkade.

Maar goed, blijkbaar niet overal of altijd, maar dat maakt het plannen van een Tesla punt wel een risico.
Gisterenmiddag nog geladen bij Tesla in Deventer (van der Valk) en geen problemen. Ionity (Apeldoorn) waren alle plekken bezet en doorgereden naar Tesla. Goedkoper overdag en veel plekken vrij. Zolang het rustig is heb ik nog geen problemen ondervonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08:26
Hi all, Q4 Sportback e-tron bezitter hier, even een vraag....

Weet toevallig iemand hier of je naderhand op een manier het Audi sound system kunt laten 'upgraden' door het Sonos systeem? En wat betreft bijv keyless entry? kan dat op een manier ook naderhand? 😀

PSN: tcviper | Steam: Viper | TechConnect - MikeRedfields

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• shaowoo
het blijft me verbazen hoe brak de myAudi app is,.. kreeg vanmorgen plots een melding dat mijn klimaatverwarming succesvol gestart was, ..of dat het verzenden van adres pas na 20 minuten in auto aankomt (terwijl ik als ruim onderweg bent).

Dan merk je dat VAG echt niet bij de tijd is en beetje erachteraan strompelt, maar verder is het gelukkig wel prettig rijden in de Q4 :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
tcviper schreef op zondag 3 december 2023 @ 14:24:
Hi all, Q4 Sportback e-tron bezitter hier, even een vraag....

Weet toevallig iemand hier of je naderhand op een manier het Audi sound system kunt laten 'upgraden' door het Sonos systeem? En wat betreft bijv keyless entry? kan dat op een manier ook naderhand? 😀
Ik vraag het me af, voorheen kon normaal gesproken het retrofitten van bijvoorbeeld B&O vrij 'makkelijk', als in het is veel werk want alles moet los, maar het werkend krijgen viel heel erg mee. Vaak zag je dan ook complete guides op forums / youtube e.d. en werden de speaker + versterker sets ook overal aangeboden.

Voor de Q4 zie ik echter niets van dat alles m.b.t. Sonos.

Bij Kufatec (een bedrijf dat Retrofits in kant en klare setjes aanbied), en daardoor vaak wel handig om te kijken wat er allemaal mogelijk is, bieden ze wel Keyless aan:

https://www.kufatec.com/e...-key-for-audi-q4-f4-49190

De hele selectie hier te vinden: https://www.kufatec.com/en/audi/q4/q4-f4/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
Solidsystem87 schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 10:40:
[...]

Ik heb niet de indruk dat mijn auto, eerste versie (verdeeld tot ca april/mei 2022) voorconditionering van de batterij doet, ook niet na de update, en ook niet als je het laaddoel ruim op voorhand in de GPS geprogrammeerd hebt. Ik laad zelden aan snelladers maar moest dat gisteren (temp. ca. 0 °C) wél doen en had voordien ca. 80 km gereden en halfweg reeds het laadpunt ingegeven in de GPS, dus een klein half uurtje voor aankomst. Ik begon te laden met 12% SoC en startte met nauwelijks 71 kW. Tijdens het laden ging de stroom stelselmatig omhoog (waarschijnlijk omdat de batterij opwarmt tijdens het laden) en heb afgehaakt bij 54% SoC en had toen 84 kW. Een omgekeerde laadcurve dus... Ik denk wel dat dat aantoont dat dat voorconditioneren een fabeltje is, althans op mijn wagen. Op de websites van Audi zijn ze trouwens ook niet duidelijk. Op de ene pagina schrijven ze dat enkel de GT dat heeft en op andere pagina's doen ze alsof al hun EV's dat hebben.
En het is niet zo dat ik systematisch slechte laadstromen heb zoals sommigen hier al gemeld hebben. Toen ik in september tijdens die late hittegolf aan een snellader stond heb ik zelfs een piek van 170 kW gehad. Veel meer dus dan Audi afficheert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper
Dennism schreef op maandag 4 december 2023 @ 11:41:
[...]

Ik vraag het me af, voorheen kon normaal gesproken het retrofitten van bijvoorbeeld B&O vrij 'makkelijk', als in het is veel werk want alles moet los, maar het werkend krijgen viel heel erg mee. Vaak zag je dan ook complete guides op forums / youtube e.d. en werden de speaker + versterker sets ook overal aangeboden.

Voor de Q4 zie ik echter niets van dat alles m.b.t. Sonos.

Bij Kufatec (een bedrijf dat Retrofits in kant en klare setjes aanbied), en daardoor vaak wel handig om te kijken wat er allemaal mogelijk is, bieden ze wel Keyless aan:

https://www.kufatec.com/e...-key-for-audi-q4-f4-49190

De hele selectie hier te vinden: https://www.kufatec.com/en/audi/q4/q4-f4/
Nice, dankje :) Maar 1499,- euro voor comfort key, hahaha, daar moet ik nog maar eens over nadenken of het dat waard is :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Solidsystem87
Babavers schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:01:
[...]

Ik heb niet de indruk dat mijn auto, eerste versie (verdeeld tot ca april/mei 2022) voorconditionering van de batterij doet, ook niet na de update, en ook niet als je het laaddoel ruim op voorhand in de GPS geprogrammeerd hebt. Ik laad zelden aan snelladers maar moest dat gisteren (temp. ca. 0 °C) wél doen en had voordien ca. 80 km gereden en halfweg reeds het laadpunt ingegeven in de GPS, dus een klein half uurtje voor aankomst. Ik begon te laden met 12% SoC en startte met nauwelijks 71 kW. Tijdens het laden ging de stroom stelselmatig omhoog (waarschijnlijk omdat de batterij opwarmt tijdens het laden) en heb afgehaakt bij 54% SoC en had toen 84 kW. Een omgekeerde laadcurve dus... Ik denk wel dat dat aantoont dat dat voorconditioneren een fabeltje is, althans op mijn wagen. Op de websites van Audi zijn ze trouwens ook niet duidelijk. Op de ene pagina schrijven ze dat enkel de GT dat heeft en op andere pagina's doen ze alsof al hun EV's dat hebben.
En het is niet zo dat ik systematisch slechte laadstromen heb zoals sommigen hier al gemeld hebben. Toen ik in september tijdens die late hittegolf aan een snellader stond heb ik zelfs een piek van 170 kW gehad. Veel meer dus dan Audi afficheert.
ik zit met de versie van mei 2022 die al met iets nieuwere software geleverd werden. Ik kan het ook niet hard maken maar had tijdens vorige vakantieperiode wel degelijk verschil gemerkt van snelladen met en zonder ze al bestemming in te voeren. maar er zijn zoveel parameters natuurlijk die impact kunnen hebben, gereden afstand, temperatuur, SOC,... . als Audi het zelf al niet weet, zullen wij het al helemaal nooit weten zeker ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Babavers schreef op maandag 4 december 2023 @ 12:01:
[...]

Ja dit had ik dus ook, weliswaar niets ingegeven, maar vroegâh, vóór de update ging ik daar ook wel eens laden met ongeveer dezelfde SoC en reistijd van tevoren en hij begon altijd boven de 100. Nu dus ergens in de 60 en steeg naar 70-80 na 10 minuten.
Laten we het zo zeggen, ik heb na de update nooit meer een laadsnelheid van 100+ gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boskamp66
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06-01 12:16
shaowoo schreef op maandag 4 december 2023 @ 10:01:
het blijft me verbazen hoe brak de myAudi app is,.. kreeg vanmorgen plots een melding dat mijn klimaatverwarming succesvol gestart was, ..of dat het verzenden van adres pas na 20 minuten in auto aankomt (terwijl ik als ruim onderweg bent).

Dan merk je dat VAG echt niet bij de tijd is en beetje erachteraan strompelt, maar verder is het gelukkig wel prettig rijden in de Q4 :)
Hier hetzelfde probleem. Soms een paar keer per dag de melding dat de klimaatregeling is gestart. Als je de app opent, zie je dat voorverwarming niet is opgestart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
sbin schreef op maandag 4 december 2023 @ 16:03:
[...]

Ja dit had ik dus ook, weliswaar niets ingegeven, maar vroegâh, vóór de update ging ik daar ook wel eens laden met ongeveer dezelfde SoC en reistijd van tevoren en hij begon altijd boven de 100. Nu dus ergens in de 60 en steeg naar 70-80 na 10 minuten.
Laten we het zo zeggen, ik heb na de update nooit meer een laadsnelheid van 100+ gezien..
Die 170 kW van september die ik vernoemde was ook wel degelijk NA de update. Ik wil dus geenszins insinueren dat het er met de update op achteruit gegaan is. Ik denk dat het gewoon alles met de temperatuur van de batterij te maken heeft. En die wordt bij mij dus niet voorverwarmd vermoed ik. Nog een kleine nuance : ik heb de warmtepomp optie NIET genomen. Misschien maakt ook dat wel het verschil. Misschien verwarmt die warmtepomp niet enkel het interieur, maar ook de batterij terwijl de standaard weerstandsverwarming misschien enkel het interieur verwarmt. Ook daarover is men bij Audi voor zover mijn ervaring rijkt helemaal niet duidelijk en de verkopers weten het al helemaal niet met zekerheid. Die zeggen maar wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luisterzicht
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 08-05 22:43
Ik heb wel de warmtepomp. Ik heb nog niet zo veel snelgeladen. Eind mei voor de update bij een soc van 30 % kwam ik niet hoger dan 115 Kw, maar bleef tot 70% boven de 100 Kw. Een maand later nadat ik 200 km had gereden met een kar ging die gelijk naar 135 Kw en bleef lang boven de 100 Kw. Ik had in 24 minuten 47 Kw geladen ,gemiddeld 118 Kw.
In juli een update gehad. In de garage gaven ze aan dat de accu voorverwarmd werd. Afgelopen donderdag gaan snelladen. Ik had de laadpaal ingegeven in de navigatie. Na 45 km rijden gaan laden met een soc van 29% en ik kwam niet hoger dan 58Kw.
Ronduit teleurstellend. Het was een 300 Kw laadpaal. De accu is dan niet snel warm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
Boskamp66 schreef op maandag 4 december 2023 @ 17:01:
[...]

Hier hetzelfde probleem. Soms een paar keer per dag de melding dat de klimaatregeling is gestart. Als je de app opent, zie je dat voorverwarming niet is opgestart
Dan is de vraag hoe uptodate de info is. Als ik nu de myaudi app kijken en ververs dan blijft ‘bijgewerkt om 12:00’
*zucht*. Dan weet ik niet of de voorverwarming écht gestart is en dat de status nog niet doorgegeven is of dat het daadwerkelijk niet gestart is.

Dan zie je interface van Tesla, dan zie je dat de integratie veel beter is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 02:03
Voor degene die de Q4 in 2021 hebben gekregen tot aan de eerste update (mei 2022 ongeveer): die auto’s kunnen allemaal niet pre-conditionen omdat ze gewoonweg de hardware niet hebben meegekregen. Audi heeft die fout gemaakt en in de doofpot gestopt. Een aantal, waaronder ik, hebben de dealer geconfronteerd door de vraag te stellen om bewijs aan te leveren dat de auto de accu inderdaad voorverwarmd zoals op de site van Audi staat aangegeven. Na deze vraag mocht de hoogste directeur van xxxxx dealergroep mij mededelen dat de hardware niet geleverd is, en een software update niks gaat uitmaken. De auto is door de leasemaatschappij toen ook weer (kosteloos) bij Audi op de parkeerplaats geparkeerd. Voor mij is een EV van een ander merk geregeld.

In de zomer had ik overigens nergens last van, maar de winter is gewoonweg een drama met de eerste Q4 prototypes.

Lange ritten, hoge snelheid snelweg, met Audi navigatie navigeren etc. Maakt allemaal niet uit aangezien de accu een te hoge dichtheid heeft om deze op te warmen. De enige manier om de accu warm te krijgen is door te snelladen en dan hopen dat op een lange rit de accu nog warm is voor de volgende snellaadsessie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
Nismod schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:37:
Voor degene die de Q4 in 2021 hebben gekregen tot aan de eerste update (mei 2022 ongeveer): die auto’s kunnen allemaal niet pre-conditionen omdat ze gewoonweg de hardware niet hebben meegekregen. Audi heeft die fout gemaakt en in de doofpot gestopt. Een aantal, waaronder ik, hebben de dealer geconfronteerd door de vraag te stellen om bewijs aan te leveren dat de auto de accu inderdaad voorverwarmd zoals op de site van Audi staat aangegeven. Na deze vraag mocht de hoogste directeur van xxxxx dealergroep mij mededelen dat de hardware niet geleverd is, en een software update niks gaat uitmaken. De auto is door de leasemaatschappij toen ook weer (kosteloos) bij Audi op de parkeerplaats geparkeerd. Voor mij is een EV van een ander merk geregeld.

In de zomer had ik overigens nergens last van, maar de winter is gewoonweg een drama met de eerste Q4 prototypes.

Lange ritten, hoge snelheid snelweg, met Audi navigatie navigeren etc. Maakt allemaal niet uit aangezien de accu een te hoge dichtheid heeft om deze op te warmen. De enige manier om de accu warm te krijgen is door te snelladen en dan hopen dat op een lange rit de accu nog warm is voor de volgende snellaadsessie.
Ik denk dat het inderdaad zo is. Ik zag dat namelijk ook op de power-meter. Ik heb een 50 en dan zie beter nog tot wat de accu maximaal in staat is. Die meter toont tot 100% en daarna nog de 'boost' die de auto maar een beperkt aantal seconden aan kan waarbij je dus over de volle 300 pk beschikt. Op die meter zie je tot welk percentage de auto maximaal kan gaan als je vol gas geeft. Als je een 50 hebt dan zie je best hoe bedroevend dat is. Het moet al warm weer zijn en de batterij moet dan nog boven ca. 90% geladen zijn om de volle 300 pk ter beschikking te hebben. Maar zondag was dat dus opmerkelijk anders. Vóór de snellader kon ik nog maar tot ca. 70% gaan (of misschien zelfs minder) vermits de accu bijna leeg was en vooral omdat het erg koud weer was. Na het snelladen kon ik de boost bijna volledig gebruiken ofschoon de batterij maar tot 54 % opgeladen was. Dat zie ik in normale omstandigheden (zonder snelladen) zelfs niet tijdens de heetste zomerdagen. Ook dat illustreert volgens mij dat die batterij koud was en dus hoegenaamd niet voorverwarmd en dus pas warm geworden is tijdens het snelladen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnSr
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 16-03 14:11
Goedemiddag
Heeft iemand van ons recentelijk nog de 93R9 update gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 12:58
JohnSr schreef op woensdag 6 december 2023 @ 12:42:
Goedemiddag
Heeft iemand van ons recentelijk nog de 93R9 update gehad?
Wat zou dit voor update zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohnSr
[i][/Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohzR-L0oBl5BkX7Cpl1H4O5B15s=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xUJPHi6sKblJfF58dNZupGLd.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vriej29
Weet iemand of net zoals bij de VW ID4 (met grote accu) ook de Q4 na een update bidirectioneel kan laden, en zo ja of dat alleen bij nieuwe (vanaf welke productiedatum?) kan of ook al bij reeds geproduceerde Q4's?

https://topgear.nl/autonieuws/volkswagen-huis-stroom/

Lijkt mij zeer interessant als de hardware al aanwezig is bij de huidige Q4. Heb een zogenaamd dynamisch contract waarvoor deze optie erg prettig kan zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door vriej29 op 07-12-2023 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke the Duke
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 08-05 12:58
Al gezocht op "93r9" via de zoekfunctie hierboven? Krijg dan diverse resultaten. Lijkt voor de Q4 50 specifiek te zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriej29
Luke the Duke schreef op donderdag 7 december 2023 @ 17:07:
[...]

Al gezocht op "93r9" via de zoekfunctie hierboven? Krijg dan diverse resultaten. Lijkt voor de Q4 50 specifiek te zijn?
Bij mij op de app geeft de service historie aan dat ik deze update heb gehad en ik heb een 40. Deze maakte onderdeel uit van de grote update die mijn auto bij de garage heeft gehad/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1m7w1ScF3S1UrnlzYMVEbTCsppA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Pg3oHdiyYkDss9CyuaLMa9hL.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JohnSr
Dank voor jullie reacties
Het ging er mij om dat de Q4 van mijn vriend de update momenteel niet kan krijgen door problemen bij Audi.
De mijne heeft de update ook al gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SWIGGA
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 07-02 21:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sXXzqlJkTSPHas8v_eG_Ju3eBco=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GWTfNyBn6tzCfpF5IklPkAT1.jpg?f=fotoalbum_large
Je kan toch niet geloven wat sommigen durven schrijven: 60 euro betalen om de batterij van een fiatje 500e halfvol te laden. Dus 60 euro voor 21 kw. Wie gelooft zoiets ??? 😀 een schande is het om zoiets te schrijven!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 29-04 10:40
Nismod schreef op maandag 4 december 2023 @ 22:37:

Hier ook een Q4 van september 2021. In de winter verwarm ik altijd voor met mijn eigen lader voor een warme accu. Dit blijkt dus onzin te zijn? Weet jij waar ik terug kan vinden dat de accu voorverwarmd kan worden? ik kan dit niet in de handleiding vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 22:33
Geen idee of mn accu na 2 jaar steeds tot 100% laden al wat capaciteit heeft verloren, of dat ik gewoon niet meer wist wat mn bereik van mn 40 was in de winter. Maar met de huidige lage temperaturen kom ik amper tot de 300km bereik. Veel snelweg met 100-110. 'Snel'laden was ook weer leuk: tikte toch mooi de 51 kw aan! Pffff

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
DmC1982 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 08:06:
[...]

Hier ook een Q4 van september 2021. In de winter verwarm ik altijd voor met mijn eigen lader voor een warme accu. Dit blijkt dus onzin te zijn? Weet jij waar ik terug kan vinden dat de accu voorverwarmd kan worden? ik kan dit niet in de handleiding vinden.
Klopt, als je auto aan de lader staat dan wordt de accu niet gebruikt bij het voorverwarmen.

Mijn info kwam van de eigen Audi site, maar ik zie dat ze de informatie gewijzigd hebben begin ‘22. De Q4 doet niet meer aan preconditioning: https://nieuws.audi.nl/zo...en-met-audi-in-de-winter/

Hieronder m’n maanden geleden geposte bericht trouwens:
Nismod schreef op vrijdag 16 december 2022 @ 23:58:
[...]

Ik ben alleen de Messenger.. de Q4's vanaf mrt 22 dienen wel met de Audi MMI genavigeerd te worden om de accu voor te verwarmen trouwens! Dit staat ook zo in de handleiding.
Het gekke is dat Audi bij de release in technische documentatie aangaf dat de accu altijd rond de 30 graden zou zijn voor max laadperformance en efficiëntie tijdens het rijden. Vanaf de 22 modellen is dat opeens gewijzigd naar voorverwarmen op basis van navigatie. Ik heb dit eerder al eens gepost:

The thermal management system aims to get the battery up to the ideal temperature range of around 30 degrees Celsius quickly after it is started and to keep it there until the end of the journey. This ensures that its full power – and therefore the power of the entire drive system – is available after a short time even in extremely cold conditions. Thanks to the stable thermal conditions, the driver can also call on it repeatedly or charge the battery at an HPC charging terminal with high output. The sophisticated thermal management system also gives the battery a long life cycle – Audi guarantees that it will still have at least 70 percent capacity after eight years of operation or after 160,000 kilometers.

Bron: https://www.audi-mediacenter.com/en/electric-suvs-in-the-premium-compact-segment-the-audi-q4-e-tron-and-the-q4-sportback-e-tron-13887/battery-thermal-management-and-charging-13902

[ Voor 55% gewijzigd door Nismod op 09-12-2023 22:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
SWIGGA schreef op vrijdag 8 december 2023 @ 19:13:
[Afbeelding]
Je kan toch niet geloven wat sommigen durven schrijven: 60 euro betalen om de batterij van een fiatje 500e halfvol te laden. Dus 60 euro voor 21 kw. Wie gelooft zoiets ??? 😀 een schande is het om zoiets te schrijven!
Geloof het toch maar... Ik heb ik Wenen aan een gewoon laadpaaltje in de straat, 11 kW, minder dan 5 uur geladen, dus ongeveer 50 kWh, en heb daarvoor door die crazy roaming tarieven maar liefst 103 € betaald. Ik ben later opnieuw in Wenen geweest en op voorhand een Weense laadkaart besteld om dat niet opnieuw te moeten meemaken. Toen heb ik meer dan 60 kWh geladen voor 10 € aan een laadpaal van hetzelfde netwerk (er is er maar één in Wenen), weliswaar 's nachts. Dus zelfs nog een stuk goedkoper dan wanneer ik thuis oplaad. Dus van het een uiterste naar het andere aan een laadpaal van hetzelfde netwerk. Dat soort toestanden moet echt de wereld uit. Zie je het al gebeuren dat je aan een klassiek tankstation ongeveer 700€ moet betalen voor een volle tank? Dat is ongeveer het equivalent van wat ik daar meemaakte. Zo overtuig je Jan met de pet echt niet om over te stappen naar elektrisch rijden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Travish
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 24-12-2024
Tja en helaas ervaar ik ook het effect vd winter op mijn Q4 40 advanced edition (besteld in april 2021 en geleverd in nov ‘21) Eerst dacht ik dat het door mijn rijstijl kwam of door de winterbanden (Bridgestone Blizak) maar ook ik haal met moeite 350 km actieradius. Zelfs een ritje Eindhoven - Kassel bleek zonder een laadstop ( 300kw lader waar ik maar liefst 47 Kw realiseerde qua laadsnelheid) niet mogelijk. Hoge snelheid? In tegendeel..was door het drukke verkeer niet mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriej29
Raar dat er meerder zijn met de eerste Q4 40 (bouwjaar 2021) slechte ervaringen hebben. Zelf heb ik Q4 40 uit juni 2021 en heb deze ervaringen niet. Kom nog 400 km ver in de winter als ik mij aan de snelheden houd (105 op de snelweg). Snelladen gaat dan ook best goed als ik na een lange rit met nog 10% aankom, meestal rond de 100KW. IN de zomer haalde ik na de update bij 10% kort 170kw maar de snelheden zijn bij zomer en winter na een korte periode (bij ons 30%) gelijkwaardig aan elkaar. Dus ja, in de winter gaat het bij de start iets langzamer maar dit scheelt op de totale tijd laden tot 80% niet veel. Mijn Q4 heeft inmiddels 35.000 gereden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dolfg
Ik haal nu nog 420 km op 1 lading. Lange termijnverbruik staat op 17.7 kWh.
Ik rij dan ook echt kalm aan, maar dan is het dus wel te doen.
In de zomer zit ik op 520 km.
Ik heb geen pas van de baas, dus betaal iedere euro zelf.
Ik zie de meerwaarde van met maximumsnelheid rijden dan ook niet in.
Laden kost mij 140 euro per maand. Ik heb geen zin om het dubbele te betalen. Ga dan liever eerder van huis. En ik los nog 1.050 euro per maand af tot oktober, dan is de auto 100% betaald.
Dus het kost me (nog even) genoeg per maand. 😊
Auto april 2021 besteld, oktober geleverd.
Ik laad altijd thuis, sporadisch onderweg. Snelladen fluctueert nogal, geen peil op te trekken.
Het verhaal over niet kunnen voorverwarmen ivm verkeerde hardware is wel triest.

Kortom: mooie auto, maar met de nodige hick-ups die een merk als Audi onwaardig zijn.

Totaal 60.000 km gereden in 2 jaar. Stroomkosten inclusief snelladen dit jaar: 1.600 euro. Dat is wel heel fijn.

[ Voor 6% gewijzigd door dolfg op 10-12-2023 10:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vriej29
[quote]dolfg schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:57:

Dat zijn erg nette waarden, zelf zit ik nu met ruim 30K op de teller op 19,2. Daarbij zitten twee ritten naar Italië met hogere snelheden en ook regelmatig naar Eindhoven vanuit het Oosten na 19 uur met 130 op de teller. Ben over het bereik en gebruik best tevreden. Laad bijna altijd thuis behalve de ritten naar Italië en Eindhoven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SWIGGA
Babavers schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 23:44:
[...]

Geloof het toch maar... Ik heb ik Wenen aan een gewoon laadpaaltje in de straat, 11 kW, minder dan 5 uur geladen, dus ongeveer 50 kWh, en heb daarvoor door die crazy rooming tarieven maar liefst 103 € betaald. Ik ben later opnieuw in Wenen geweest en op voorhand een Weense laadkaart besteld om dat niet opnieuw te moeten meemaken. Toen heb ik meer dan 60 kWh geladen voor 10 € aan een laadpaal van hetzelfde netwerk (er is er maar één in Wenen), weliswaar 's nachts. Dus zelfs nog een stuk goedkoper dan wanneer ik thuis oplaad. Dus van het een uiterste naar het andere aan een laadpaal van hetzelfde netwerk. Dat soort toestanden moet echt de wereld uit. Zie je het al gebeuren dat je aan een klassiek tankstation ongeveer 700€ moet betalen voor een volle tank? Dat is ongeveer het equivalent van wat ik daar meemaakte. Zo overtuig je Jan met de pet echt niet om over te stappen naar elektrisch rijden....
Dat heb ik nu nog nooit gehoord. Roamingkosten? Ben zelf met de Q4 in Zwitserland, Duitsland en Italië geweest..nergens last van gehad. Is dat iets typisch voor Oostenrijk?? Heeft dat met je gsm abbo te maken? Vroeger had je dat ook in Zwitserland, maar nu koop je gewoon een dagpasje om het internet te gebruiken en klaar... ik laad altijd met laadpassen, nooit via de app, mss heeft het daar mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
SWIGGA schreef op zondag 10 december 2023 @ 20:20:
[...]

Dat heb ik nu nog nooit gehoord. Roamingkosten? Ben zelf met de Q4 in Zwitserland, Duitsland en Italië geweest..nergens last van gehad. Is dat iets typisch voor Oostenrijk?? Heeft dat met je gsm abbo te maken? Vroeger had je dat ook in Zwitserland, maar nu koop je gewoon een dagpasje om het internet te gebruiken en klaar... ik laad altijd met laadpassen, nooit via de app, mss heeft het daar mee te maken.
Vreemd dat je dat niet kent.
Roamingkost, dat is het tarief als je met een pas van bv. Shell Recharge (dekt zowat heel Europa) gaat laden bij Fastned of Ionity of zo. Je kan niet van elke laadpaaluitbater een pasje in huis hebben. Als je dus buitenshuis moet laden word je al gauw geconfronteerd met roaming. Al die providers moeten met elkaar contracten afsluiten over hun wederzijdse tarieven en soms hebben die geen overeenkomst en dat verklaart dan ook waarom niet elke pas werkt bij elke laadpaal. Het zijn die roamingcontracten die soms waanzinnig zijn. De policy van bv. Wenen is overduidelijk om de inwoner van Wenen een gunstig tarief te kunnen aanbieden op de rug van de nietsvermoedende outsider die met een exotisch pasje komt laden. En het is niet alleen daar. Ik heb hetzelfde meegemaakt in Frankrijk en in Zwitserland maar minder extreem. En ze profiteren ervan dat je op de laadpaal geen tarief kan aflezen en de apps van diverse providers geven ook niet altijd het juiste tarief aan. Eigenlijk ontoelaatbaar. Met de regelmaat van de klok kan je daarover een klaagzang lezen in diverse artikels, bladen en websites, maar de politiek grijpt voorlopig niet drastisch in. Droevig... Een gewone winkelier zou het eens moeten proberen om aan de kassa een andere prijs aan te rekenen dan aangegeven op het artikel. Bij laadpasproviders kan dat blijkbaar zonder enige vervolging...
Ik heb ondertussen al lang geleerd dat je op de kleine 'destiny'-laders verdomd goed moet oppassen. Snelladers daarentegen zijn altijd duur, logisch ook, maar daar heb ik zo'n extreme uitschieters nog niet moeten meemaken. Die worden ondertussen trouwens ook door Europa aan een strengere regeling en controle onderworpen, maar de kleine laadpalen blijven een obscure bedoening. Dat is toch mijn ervaring na 1,5 jaar EV-rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SWIGGA
Babavers schreef op maandag 11 december 2023 @ 00:00:
[...]

Vreemd dat je dat niet kent.
Roamingkost, dat is het tarief als je met een pas van bv. Shell Recharge (dekt zowat heel Europa) gaat laden bij Fastned of Ionity of zo. Je kan niet van elke laadpaaluitbater een pasje in huis hebben. Als je dus buitenshuis moet laden word je al gauw geconfronteerd met roaming. Al die providers moeten met elkaar contracten afsluiten over hun wederzijdse tarieven en soms hebben die geen overeenkomst en dat verklaart dan ook waarom niet elke pas werkt bij elke laadpaal. Het zijn die roamingcontracten die soms waanzinnig zijn. De policy van bv. Wenen is overduidelijk om de inwoner van Wenen een gunstig tarief te kunnen aanbieden op de rug van de nietsvermoedende outsider die met een exotisch pasje komt laden. En het is niet alleen daar. Ik heb hetzelfde meegemaakt in Frankrijk en in Zwitserland maar minder extreem. En ze profiteren ervan dat je op de laadpaal geen tarief kan aflezen en de apps van diverse providers geven ook niet altijd het juiste tarief aan. Eigenlijk ontoelaatbaar. Met de regelmaat van de klok kan je daarover een klaagzang lezen in diverse artikels, bladen en websites, maar de politiek grijpt voorlopig niet drastisch in. Droevig... Een gewone winkelier zou het eens moeten proberen om aan de kassa een andere prijs aan te rekenen dan aangegeven op het artikel. Bij laadpasproviders kan dat blijkbaar zonder enige vervolging...
Ik heb ondertussen al lang geleerd dat je op de kleine 'destiny'-laders verdomd goed moet oppassen. Snelladers daarentegen zijn altijd duur, logisch ook, maar daar heb ik zo'n extreme uitschieters nog niet moeten meemaken. Die worden ondertussen trouwens ook door Europa aan een strengere regeling en controle onderworpen, maar de kleine laadpalen blijven een obscure bedoening. Dat is toch mijn ervaring na 1,5 jaar EV-rijden.
Ik heb het toch nog nooit meegemaakt die roamingkosten, maar bedankt om me te verwittigen. Ik gebruik oplaadpassen van ez charge en chargemap. Prijzen van chargemap kan je meestal gewoon via de app zien en nu ook een laadkaart van EDI aangeschaft omdat de tarieven meestal iets gunstiger zijn tov chargemap. Het duurste tarief dat ik ooit heb betaald was een 60kw lader aan Lago Magiore. 1,10€ per kwh, maar nooit meer dan dat. Ook niet aan gewone 11kw palen daar. Vreemd, mss heb je echt wel pech gehad. Het zou natuurlijk niet mogen zoiets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Babavers
SWIGGA schreef op maandag 11 december 2023 @ 07:41:
[...]

Ik heb het toch nog nooit meegemaakt die roamingkosten, maar bedankt om me te verwittigen. Ik gebruik oplaadpassen van ez charge en chargemap. Prijzen van chargemap kan je meestal gewoon via de app zien en nu ook een laadkaart van EDI aangeschaft omdat de tarieven meestal iets gunstiger zijn tov chargemap. Het duurste tarief dat ik ooit heb betaald was een 60kw lader aan Lago Magiore. 1,10€ per kwh, maar nooit meer dan dat. Ook niet aan gewone 11kw palen daar. Vreemd, mss heb je echt wel pech gehad. Het zou natuurlijk niet mogen zoiets...
Jawel, je maakt dat met je chargemap kaart elke keer mee, enkel weet je niet dat dat roaming heet, niet te verwarren met roaming van gsm's in Zwitserland of zo. Ik heb de pech dat ik een laadpas van mijn werkgever heb en hoor te gebruiken, maar waarvan het budget beperkt is. Ik moet dus uit eigen zak betalen als het budget op is. Die is van Numobi. Die heeft een heel grote dekking in Europa, maar die sluiten her en der dus krankzinnige roamingcontracten af. Ik heb eens uitgezocht wat ik met Shell Recharge betaald zou hebben in Wenen. Dat zou ongeveer de helft geweest zijn, iets meer dan 10€/uur of dus ongeveer 1€/kWh maar ook dat is nog heel veel aan een laadpaaltje van 11 kW, een stuk duurder dan snelladers. Dat hoort toch niet.
Maar eigenlijk is dit off topic in dit forum.... End of discussion.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SWIGGA
Babavers schreef op maandag 11 december 2023 @ 08:28:
[...]

Jawel, je maakt dat met je chargemap kaart elke keer mee, enkel weet je niet dat dat roaming heet, niet te verwarren met roaming van gsm's in Zwitserland of zo. Ik heb de pech dat ik een laadpas van mijn werkgever heb en hoor te gebruiken, maar waarvan het budget beperkt is. Ik moet dus uit eigen zak betalen als het budget op is. Die is van Numobi. Die heeft een heel grote dekking in Europa, maar die sluiten her en der dus krankzinnige roamingcontracten af. Ik heb eens uitgezocht wat ik met Shell Recharge betaald zou hebben in Wenen. Dat zou ongeveer de helft geweest zijn, iets meer dan 10€/uur of dus ongeveer 1€/kWh maar ook dat is nog heel veel aan een laadpaaltje van 11 kW, een stuk duurder dan snelladers. Dat hoort toch niet.
Maar eigenlijk is dit off topic in dit forum.... End of discussion.
Ik kan perfect nakijken via de app waar ik geladen heb met de prijs. Nooit heb ik meer als 47 euro moeten betalen voor een laadbeurt en gelukkig maar... Hopelijk maak ik het volgende zomer niet mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07-05 21:38
marcelmg2 schreef op zaterdag 9 december 2023 @ 20:15:
Geen idee of mn accu na 2 jaar steeds tot 100% laden al wat capaciteit heeft verloren, of dat ik gewoon niet meer wist wat mn bereik van mn 40 was in de winter. Maar met de huidige lage temperaturen kom ik amper tot de 300km bereik. Veel snelweg met 100-110. 'Snel'laden was ook weer leuk: tikte toch mooi de 51 kw aan! Pffff
Ik wilde de net de vraag stellen of mijn verbruik normaal is. De eerste 3000km zit erop en ik geraak precies gewoon nergens als het een beetje een afstand is.

Woon in België en afgelopen weekend gewoon netjes 123 op de teller gereden met cruisecontrol met 2 personen, de standaard velgen in een 40. Gemiddeld verbruik is gewoon 31.5 waarbij er een klein beetje wind tegen is en het baanvak wat vochtig of een beetje regen. De range donderde gewoon in elkaar bij vertrek. Als hij niet 100% vol is (protectie uitzetten, heel de tijd die melding in beeld), is bij zo'n koud weer de koek op bij 200km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Lambo LP670 SV schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:13:
[...]

Ik wilde de net de vraag stellen of mijn verbruik normaal is. De eerste 3000km zit erop en ik geraak precies gewoon nergens als het een beetje een afstand is.

Woon in België en afgelopen weekend gewoon netjes 123 op de teller gereden met cruisecontrol met 2 personen, de standaard velgen in een 40. Gemiddeld verbruik is gewoon 31.5 waarbij er een klein beetje wind tegen is en het baanvak wat vochtig of een beetje regen. De range donderde gewoon in elkaar bij vertrek. Als hij niet 100% vol is (protectie uitzetten, heel de tijd die melding in beeld), is bij zo'n koud weer de koek op bij 200km.
31.5 is idd absurd veel. heb je de verwarming op 25 gr staan wellicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
sbin schreef op maandag 11 december 2023 @ 10:14:
[...]

31.5 is idd absurd veel. heb je de verwarming op 25 gr staan wellicht?
Die 31.5 heb ik niet altijd overigens, met wind in de rug en volledig droog weer eerder iets van 23, waarbij zetelverwarming 2x opstaat en we de verwarming niet hoger dan 21.5 zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 22:49
Vraag. Hopelijk kunnen jullie me wat wijsheid verschaffen. Wij willen een EV kopen. Particulier, direct aflappen dus geen privat lease of andere zaken. Budget is zo'n 55K.

Belangrijkste eisen:
* We willen een EV met een relatief groot bereik om minimaal 250 kilometer af te kunnen leggen in 1 keer op een koude winter dag.
* Ongeveer 10-14K kilometer per jaar, voldoende panelen op het dak om zelf thuis op te laden en nog over te houden. Bidirectioneel laden in de toekomst is echt een pre.
* Auto moet groot genoeg zijn voor ons en 2 (net aan) tieners die mee groeien. Moet veel bagage in kunnen, vakantie hoeveelheid (met pakje camping boter), geen tent. Trekhaak voor de fietsjes etc.
* En belangrijk; we kopen zo'n ding niet voor 3, 4 jaar, maar voor minimaal 10 jaar. 'Op' rijden is wat gortig maar de huidige auto is 13 jaar in ons bezit

Dan ga je zoeken, dan wil je wat luxe en het moet er ook nog leuk uit zien, dus wandel je de VW/Audi groep binnen. Een ID.4 is leuk van buiten maar niet van binnen, de Skoda andersom en de Q4 (geen sport-back) heeft het totaal plaatje, binnen en buiten. Advanced Edition is een mooi pakket, grijs en 5-Y spaak heeft de voorkeur met een black pakket. Trekhaak, sport onderstel, HUD is wel fijn, comfort pakketje, standaard stoelen maar wel lederen stuur. Maar nu komt het. Dan is het budget te klein of de prijs te hoog...

Kijkende naar occasions zijn er leuke te vinden. Beetje speld in de hooiberg soms als je alles wilt maar rond die 55K mark zit er wel wat tussen. Een Q4 40 Advanced edition, soms zelfs een S. 2022 model, 20K op de teller. Een e-tron is te groot voor m'n vrouw, dus dit valt af.

Nu de vraag. Is het verstandig om te zeggen; "budget is budget, 55K voor een 2de hands Q4 40 is de beste keuze" of gaan jullie voor "Spaar even een half jaar verder en koop toch een nieuwe Q4 45 met de dingen die je echt wil". De dubio komt voort uit de notie dat we het ding 'op' rijden, en niet zo zeer naar inruil waarde kijken. Dus die 9K extra kun je ook over de levensduur uitspreiden om die pijn te verzachten, maar is het wel verstandig? Is die nieuwe 45 drivetrain echt zoveel beter dan de 'oude' 40? Ik zou graag jullie ervaring en input willen horen

Oh ja, alternatief is een Volvo XC40 met Plus, range extended en trekhaak, is zo'n 59K en valt er tussenin..
keuzes...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dennism
Wat verstandig is, is natuurlijk lastig te zeggen. Ik zou wel zeggen, zeker bij een nieuwe auto in privé, koop geen auto die je eigenlijk mogelijk niet wil, zeker niet als het een lange termijn auto is. Op een gegegeven moment sla je jezelf dan voor je kop dat je niet toch X, Y en Z hebt genomen. Spaar dan toch even door. Maar als je echt die occasion vindt die alles heeft, waarom niet.

Kijk aan de andere kant wel even naar welke opties je echt wil. Sport onderstel bij de Q4 vind bijvoorbeeld zeker niet iedereen fijn, ik zou dus ook zeker even gaan rijden met zo'n onderstel en dan iedereen even later rijden die met de auto gaat rijden.

Maar inderdaad met de opties die jij daar noemt zit je zo aan 65k+

En dan noem je nog niet eens alles, ik persoonlijk vind bijvoorbeeld bij een nieuwe auto privacy glas achter qua optie een must, net als de uitgebreide ambiente verlichting.

[ Voor 8% gewijzigd door Dennism op 11-12-2023 17:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgdr
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 27-01-2024
dolfg schreef op zondag 10 december 2023 @ 09:57:
Ik heb geen pas van de baas, dus betaal iedere euro zelf.
Ik zie de meerwaarde van met maximumsnelheid rijden dan ook niet in.
Laden kost mij 140 euro per maand. Ik heb geen zin om het dubbele te betalen. Ga dan liever eerder van huis. En ik los nog 1.050 euro per maand af tot oktober, dan is de auto 100% betaald.
Dus het kost me (nog even) genoeg per maand. 😊
Auto april 2021 besteld, oktober geleverd.
Ik laad altijd thuis, sporadisch onderweg. Snelladen fluctueert nogal, geen peil op te trekken.
Het verhaal over niet kunnen voorverwarmen ivm verkeerde hardware is wel triest.

Kortom: mooie auto, maar met de nodige hick-ups die een merk als Audi onwaardig zijn.

Totaal 60.000 km gereden in 2 jaar. Stroomkosten inclusief snelladen dit jaar: 1.600 euro. Dat is wel heel fijn.
Dat is een zéér laag langetermijnverbruik! Welke tips kan je geven daar te raken (drive mode? B ipv D?, ..)?
Heb je een warmtepomp?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sbin
Holk schreef op maandag 11 december 2023 @ 15:31:
Vraag. Hopelijk kunnen jullie me wat wijsheid verschaffen. Wij willen een EV kopen. Particulier, direct aflappen dus geen privat lease of andere zaken. Budget is zo'n 55K.

Belangrijkste eisen:
* We willen een EV met een relatief groot bereik om minimaal 250 kilometer af te kunnen leggen in 1 keer op een koude winter dag.
* Ongeveer 10-14K kilometer per jaar, voldoende panelen op het dak om zelf thuis op te laden en nog over te houden. Bidirectioneel laden in de toekomst is echt een pre.
* Auto moet groot genoeg zijn voor ons en 2 (net aan) tieners die mee groeien. Moet veel bagage in kunnen, vakantie hoeveelheid (met pakje camping boter), geen tent. Trekhaak voor de fietsjes etc.
* En belangrijk; we kopen zo'n ding niet voor 3, 4 jaar, maar voor minimaal 10 jaar. 'Op' rijden is wat gortig maar de huidige auto is 13 jaar in ons bezit

Dan ga je zoeken, dan wil je wat luxe en het moet er ook nog leuk uit zien, dus wandel je de VW/Audi groep binnen. Een ID.4 is leuk van buiten maar niet van binnen, de Skoda andersom en de Q4 (geen sport-back) heeft het totaal plaatje, binnen en buiten. Advanced Edition is een mooi pakket, grijs en 5-Y spaak heeft de voorkeur met een black pakket. Trekhaak, sport onderstel, HUD is wel fijn, comfort pakketje, standaard stoelen maar wel lederen stuur. Maar nu komt het. Dan is het budget te klein of de prijs te hoog...

Kijkende naar occasions zijn er leuke te vinden. Beetje speld in de hooiberg soms als je alles wilt maar rond die 55K mark zit er wel wat tussen. Een Q4 40 Advanced edition, soms zelfs een S. 2022 model, 20K op de teller. Een e-tron is te groot voor m'n vrouw, dus dit valt af.

Nu de vraag. Is het verstandig om te zeggen; "budget is budget, 55K voor een 2de hands Q4 40 is de beste keuze" of gaan jullie voor "Spaar even een half jaar verder en koop toch een nieuwe Q4 45 met de dingen die je echt wil". De dubio komt voort uit de notie dat we het ding 'op' rijden, en niet zo zeer naar inruil waarde kijken. Dus die 9K extra kun je ook over de levensduur uitspreiden om die pijn te verzachten, maar is het wel verstandig? Is die nieuwe 45 drivetrain echt zoveel beter dan de 'oude' 40? Ik zou graag jullie ervaring en input willen horen

Oh ja, alternatief is een Volvo XC40 met Plus, range extended en trekhaak, is zo'n 59K en valt er tussenin..
keuzes...
Tja, de Q4 rijdt heerlijk, maar wil je wat luxe dan zit je tegenwoordig al dik boven de 70k nieuw. Restwaarde van EV wordt waarschijnlijk een nachtmerrie, dus dat is koffiedik kijken.
Kijk je puur zakelijk en voor wat betreft range/opties/performance, dan is de huidige Tesla M3/MY volledig onverslaanbaar. Wil het hart en oog ook wat (gevaarlijk, zeker prive) dan zijn er genoeg andere opties.
De XC40 nieuwe model heeft betere range gekregen, maar is binnenin een heel stuk kleiner dan de Q4, vooral achterin (collega heeft er 1). Wel dikker aan te kleden voor een hoop minder geld. Idd keuzes.. keuzes :)
Ik zou zelf nooit maar dan ook nooit de Q4 prive kopen. Vind het nog steeds een Audi onwaardig model wat betreft afwerking en prijs/kwaliteit. Maar to each his own.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Belangrijkste eisen:
Die 250km haal je dus niet als het weer wat tegenzit qua wind of je moet erg traag gaan rijden en tot 100% laden (wat slechter voor de accu is). Zeker over een jaar of 7-8 lijkt het me sterk dat je nog zo'n range gaat halen in de winter.

Persoonlijk vind ik de Q4 tegenvallen qua kofferinhoud (ik kom wel uit een Arteon, maar die was veel ruimer binnenin). Met 4 en veel bagage op vakantie gaat een moeilijk verhaal worden mogelijks. Een dakkoffer wil je ook echt niet, want heeft veel impact op je range.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
@sbin Ik had de Tesla MY ook op de radar staan, gunstige prijs met een zeer complete auto en zoals je zegt; de koploper in alle tests. Alleen wil dat oog ook wat en dan valt die bij ons toch af.. Aan de buitenkant vinden we het een opgeblazen M3 en binnen een badkuip..

Wel interessant dat je het een audi omwaardig model noemt, ik ga toch meer kijken naar de bouw kwaliteit

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• filofax72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-12-2024

Belangrijkste eisen:

keuzes...
Ik ben zelf fleet manager en heb al met heel veel EV's gereden, budget binnen het bedrijf zit voor iedereen op een aankoopwaarde tussen 50 en 60k €. Ik heb zelf een Q4 (40 S-line met veel toeters en bellen) maar reed hiervoor met een Tesla MY RWD, deze kan momenteel aangekocht worden voor minder dan 45k, wil je een dual motor long range zit je nog steeds onder de 50k mét trekhaak. We zijn vorige zomer met de Y op reis geweest en alleen al omwille van het gemak van het laden aan de Tesla superchargers zou ik opnieuw een Tesla willen. Het enige waar voor mij de Audi beter scoort is op het gebied van geluidsisolatie. Die is, vooral met zomerbanden en acoustisch glas een stuk stiller.

Als je toch persé bij de VAG groep wil blijven moet je zeker eens kijken naar de ID4 of Enyaq, die staan op hetzelfde platform, bieden voor hetzelfde geld meer dan de Audi (want die ringen kosten écht wel geld ;) ) maar op het gebied van software en zo hinken die toch wel achter.

Ik heb ook met Ioniq 5, EV6, C40, Tesla M3 en BYD ervaring, shoot als je nog vragen hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
Holk schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:12:
@sbin Ik had de Tesla MY ook op de radar staan, gunstige prijs met een zeer complete auto en zoals je zegt; de koploper in alle tests. Alleen wil dat oog ook wat en dan valt die bij ons toch af.. Aan de buitenkant vinden we het een opgeblazen M3 en binnen een badkuip..

Wel interessant dat je het een audi omwaardig model noemt, ik ga toch meer kijken naar de bouw kwaliteit
Ik had destijds dezelfde afweging. MY is - zeker nu- de beste EV deal, maar mooi is ie zeker niet. De Q4 is een plaatje in de juiste uitvoering en met juiste kleur/velgen , ik vind hem nog steeds prachtig. Dashboard is erg mooi, voor de rest is interieur niet best. Afwerking/details zijn bv vergeleken met mijn vorige Passat B8 een heel stuk minder. Ik bedoel dat bv kapjes over schroeven/kale delen. Kleine details als rubber matjes of vilt in bakjes/vakjes etc. Dat is allemaal niet op het niveau wat je zou verwachten in de Q4.
Maar wat eerder ook genoemd is. Hij is enorm stil en rijdt erg goed. Dat is me echter geen 63k waard prive.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vriej29
Blijf het raar vinden dat sommige zijn die de 250 of zelfs de 200 km niet halen met een Q4 40. Zelf rij ik een Q4 40m met 21 inch uit 2021 en haal ik in NL redelijk makkelijk 350 in de winter en 450 in de zomer. Dan rij ik ong 10km per uur te hard en avonds 120 ipv 130.

Als je deze waardes niet haalt zou ik toch eens aan de dealer vragen hoe dat kan.

[ Voor 6% gewijzigd door vriej29 op 12-12-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
vriej29 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 13:00:
Blijf het raar vinden dat sommige zijn die de 250 of zelfs de 200 km niet halen met een Q4 40. Zelf rij ik een Q4 40m met 21 inch uit 2021 en haal ik in NL redelijk makkelijk 350 in de winter en 450 in de zomer. Dan rij ik ong 10km per uur te hard en avonds 120 ipv 130.

Als je deze waardes niet haalt zou ik toch eens aan de dealer vragen hoe dat kan.
Zit met 10 graden ongeveer rond de ~ 21 kWh/100km. Vorige week met temperaturen rond vriespunt zit ik wel ~ 23. In de zomer (~ 20 gr) is het na de update zo'n ~ 17 gemiddeld. Mag niet klagen. Ik rijd niet speciaal oplettend mbt verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dolfg
sgdr schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:13:
[...]

Dat is een zéér laag langetermijnverbruik! Welke tips kan je geven daar te raken (drive mode? B ipv D?, ..)?
Heb je een warmtepomp?
Ja best laag. Zoveel als kan in B maar nooit op de snelweg. Dan wordt iedereen achter je gek als de remlichten continu aangaan.
Daar dus altijd D. Rij ook altijd in efficiency mode, en adaptive CC.
Ook bij wegrijden bij stoplichten dus adaptive CC. Dat scheelt allemaal in verbruik. Vooral snel optrekken kost veel energie.
Eigenlijk nooit harder dan 100, meestal op de rechterbaan en kalm aan.
Al met al niks spannende rijstijl, zelfs saai, maar voor het verbruik dus prima.
Ik laad altijd tot 100%, met een actieradius van winter 420 en zomer 520 is vermogensdaling van de accu niet echt aan de orde.

Niks spannends, maar wel goedkoper. 😀

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambo LP670 SV
Zijn er mensen met ervaring om met 120 op de gps, adaptive cc, in natte omstandigheden en wat wind tegen gebruiksgegevens te delen? Moet ik echt naar de garage met mijn 31.5 daar om de wagen te laten checken? (is nieuw nochtans).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tcviper

Yes, geld hetzelfde voor mij, Q4 45 uit 2022 en nu gemiddeld rond de 350 in de zomer rond de 430.
Laad met momenten tot 100%, meestal op 80% (dan zit er een 30-50km verschil in ongeveer).

[ Voor 7% gewijzigd door tcviper op 13-12-2023 06:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shaowoo
Ik denk ook afhankelijk tot hoeveel % je laadt en rijdt. Ik laad tot 80% (bereik is dan nu rond 380) en rij tot ong 25% dan zou je een ‘bereik’ hebben van rond 200.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Holk
Dank allen voor de opmerkingen en suggesties. Weer voldoende om over na te denken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-05 11:01

Same here en ik rijd echt niet economisch. Wil ik minder dan 250 km range halen dan rijd ik 's avonds laat vanuit de randstand naar Zwolle en rijd ik (nagenoeg) plankgas. Dan gaat het wel hard.

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Rekenen jullie met de range die de auto aangeeft of de werkelijke range?
In de winter kon ik met de 40 en 19” de 200km niet eens halen met een volle accu. En die rit maakte ik maandelijks dus heb aardig wat ervaring. In de zomer kon ik net aan de volledige rit van 250km afronden. Snelheid 120/130kmh. Ik verwacht niet dat de audi software engineers zo’n stap hebben kunnen maken in verbruikoptimalisatie…

Vergelijk met de Y rwd (kleine accu), die haalt in de winter de volledige rit met nog 15/20% accu over. Over voorsprong door techniek gesproken 🥸🥸.

[ Voor 15% gewijzigd door Nismod op 13-12-2023 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• berchemsupporte
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 20-02 15:27
Vraagje:

Ik rij nu al 5 maand met een zalige Q4. in het begin kreeg ik na het laden en de herberekening naar 100% rond de 540 km dat ik zou kunnen rijden.

wij zijn eind oktober naar Italie gereden (heen en terug) 1350 km heen
op de autostrades tegen max 110km/u verbruikte ik rond de 19 kwu/100km
daarvoor was dit 14a15 kwu/100km

nu is het ook kouder geworden en als ik nu laad en prorateer naar 100% zit ik aan 440 km wat een 100 km minder is.
wanneer ik airco uit zet komen er 50 km bij. maar in de winter heb je wel verwarming nodig.

Hebben jullie dit ook? en wat zijn de technieken of tips om meer km's per kwh te rijden?
adviseren jullie de B stand of de D stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pschouten
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 03-05 10:09
Lambo LP670 SV schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:31:
Zijn er mensen met ervaring om met 120 op de gps, adaptive cc, in natte omstandigheden en wat wind tegen gebruiksgegevens te delen? Moet ik echt naar de garage met mijn 31.5 daar om de wagen te laten checken? (is nieuw nochtans).
Wind en aircogebruik hebben ook hoge impact. Als bv airco achterin op 28 graden staat met windkracht 7 tegen heb je echt stukken hoger verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
berchemsupporte schreef op woensdag 13 december 2023 @ 13:12:
Vraagje:

Ik rij nu al 5 maand met een zalige Q4. in het begin kreeg ik na het laden en de herberekening naar 100% rond de 540 km dat ik zou kunnen rijden.

wij zijn eind oktober naar Italie gereden (heen en terug) 1350 km heen
op de autostrades tegen max 110km/u verbruikte ik rond de 19 kwu/100km
daarvoor was dit 14a15 kwu/100km

nu is het ook kouder geworden en als ik nu laad en prorateer naar 100% zit ik aan 440 km wat een 100 km minder is.
wanneer ik airco uit zet komen er 50 km bij. maar in de winter heb je wel verwarming nodig.

Hebben jullie dit ook? en wat zijn de technieken of tips om meer km's per kwh te rijden?
adviseren jullie de B stand of de D stand
Yep, winter (<10 gr) kun je globaal zo'n 100 km van je range aftrekken. Dat hebben overigens alle EV's in bepaalde mate.
Ik rijd zelf altijd in B stand, alhoewel dat niet altijd de meest efficiente stand is. Kan overigens niet meer rijden in een andere stand, zou helemaal gek worden in een auto zonder B stand/regeneratie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SWIGGA
sbin schreef op woensdag 13 december 2023 @ 14:59:
[...]

Yep, winter (<10 gr) kun je globaal zo'n 100 km van je range aftrekken. Dat hebben overigens alle EV's in bepaalde mate.
Ik rijd zelf altijd in B stand, alhoewel dat niet altijd de meest efficiente stand is. Kan overigens niet meer rijden in een andere stand, zou helemaal gek worden in een auto zonder B stand/regeneratie.
Klopt de D stand zou het zuinigste zijn voor auto's op het meb platform. Maximaal uitrollen is de boodschap. Ik rijd altijd in D, ook omdat het voor mij aangenamer rijdt...
Pagina: 1 ... 121 ... 136 Laatste

Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.