Had een echte analyse verwacht maar ik hoor alleen wat oppervlakkig gespeculeer en verwijzing naar youtube dat daar vergelijkingen met en zonder warmtepomp te vinden zijn.
Die vergelijkingen die ik heb kunnen vinden waren niet heel overtuigend.
Ik zou eens een echt vergelijk willen zien van een Q4/Id.4 met en zonder warmtepomp die verder 100% identiek zijn. En dan bij veel verschillende temperaturen en rij condities het verbruik bekijken. Maar dat kost behoorlijk wat voorbereiding, tijd en inspanning.
Het enige wat ik ervaar is dat als ik via de ODB poort het vermogen van de hulpsystemen bekijk ik in eerste instantie een hoog verbruik (enkel kW) zie om de boel snel op te warmen (PTC heater) en dat na redelijk korte tijd het vermogen zakt tot 350-500W om de boel op temperatuur te houden.
Mijn inschatting is dat dan de warmtepomp zijn werk aan het doen is.
Maar dat is puur een vermoeden.
Die odb data zou ik eens willen zien bij een Q4 zonder warmtepomp. kijken waar dat heen gaat.
Maar het zou ook best eens kunnen zijn dat de geruchten dat het allemaal veel slechter presteert dan voorgespiegeld kloppen.
Audi weet dat best wel maar ze zijn (zoals velen) nou niet bepaald een open boek.