Toon posts:

Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1

Pagina: 1 ... 107 108 109 Laatste
Acties:

• JohnSr
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 22-12-2022
Ik zou kontakt opnemen met de dealer
Meestal kan je voor deze storing vlug terecht omdat de auto in geval van nood de hulpdiensten moet kunnen waarschuwen
Je kan trouwens proberen of hij toch werkt

• dolfg
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09:44
Nu ik zelfs twee keer op 1 dag het thuisadres opnieuw moet invoeren doet het verlangen naar een update als 3608 rijder alleen maar toenemen.

• Maurice-
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 17:26

De nieuwe voorwaarden worden bekend gemaakt als het oude contract niet meer te verlengen is. Dan neem ik aan dat de voorwaarden niet beter worden.

• bassiej19
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 09:02
Ik was benieuwd of iemand hier ooit succesvol de accu percentage en laadstatus via een API heeft opgehaald.

Ik wil een RGB ledstrip ophangen waar ik kan zien hoe vol de accu is. Ook dat ik hem van kleur kan laten veranderen als het laden is gestopt etc.

Echter had Jaguar een super API gedocumenteerd waarmee ik climate, deuren en alles kon bedienen.

Van Audi kan ik echt niks vinden wat werkt.

Ik heb de Q4 e-tron sportback 50 uit 2021.

Iemand hier meer succes?

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:40
Weet iemand per ongeluk hoe je de achterbank (het zitgedeelte) kan losmaken / demonteren? Er is wat speelgoed van de kinderen in verdwenen…

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

• Donjeffa
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15:40
Na het opladen brandt ineens het storingslampje (Gele driehoek) samen met de airbagpassagierslampje (Geel) Ook is de buitentemperatuur ineens verdwenen!

Iemand de oplossing of is een bezoek naar de dealer noodzakelijk.

• Levelup
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 11:41
Donjeffa schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:51:
Na het opladen brandt ineens het storingslampje (Gele driehoek) samen met de airbagpassagierslampje (Geel) Ook is de buitentemperatuur ineens verdwenen!

Ja, hier hetzelfde, spontaan die 2 lampjes.

[Voor 9% gewijzigd door Levelup op 29-12-2022 20:22]

• Babavers
  • Registratie: Februari 2022
  • Nu online
Donjeffa schreef op woensdag 28 december 2022 @ 13:51:

Ik heb dat ooit gehad toen ik zekering 19 getrokken had ivm resetten van GSM-verbinding (aanbeveling waarover meer elders in dit forum). Ik heb toen de fout gemaakt om het contact aan te zetten terwijl die zekering eruit was en dan krijg je dat ook. Ik heb het kunnen oplossen met een obdeleven dongle. Je hebt enkel de dongle nodig, geen crédits, noch pro-pack. Simpelweg connecteren en aansluitend foutcodes wissen en alles is terug OK. Een kind doet de was... Voor ça 60 € heb je zo'n ding en dat kan later natuurlijk ook nog van pas komen.
Die buitentemperatuur komt vanzelf terug als de foutcode gewist is.

• Donjeffa
Levelup schreef op donderdag 29 december 2022 @ 20:17:
[...]

Ja, hier hetzelfde, spontaan die 2 lampjes.
Hoe heb jij het opgelost?

• Levelup
Vandaag voor de eerste keer gebeurt, geen oplossing nog. Meestal werkt afwachten aangezien Audi nogal vaak rommelt met hun servers. Ik verwacht niet dat er echt wat aan de hand is. Zo wel dan zal ik een afspraak maken bij de Audi dealer, dus dan rij ik er nog een tijdje mee rond.

• Babavers
  • Nu online
Levelup schreef op donderdag 29 december 2022 @ 23:48:
[...]

Vandaag voor de eerste keer gebeurt, geen oplossing nog. Meestal werkt afwachten aangezien Audi nogal vaak rommelt met hun servers. Ik verwacht niet dat er echt wat aan de hand is. Zo wel dan zal ik een afspraak maken bij de Audi dealer, dus dan rij ik er nog een tijdje mee rond.
Dit gaat niet vanzelf verdwijnen denk ik. Veiligheidsequipment mag zichzelf niet zomaar spontaan resetten. Daarvoor is normaal gezien een expliciete actie nodig. De storing is er nu eenmaal gekomen door een spanningspiek of zo en die zal nu niet zomaar weg gaan verwacht ik. Maak maar een afspraak en je zal zien dat ze ook niet meer gaan doen dan de foutmeldingen uitlezen, resetten en je naar huis sturen met de boodschap dat het waarschijnlijk niet meer zal gebeuren en dat je anders nog maar eens terug moet komen. My guess...
En in afwachting zullen je airbags niet afgaan als je in tussentijd een ongeval zou krijgen. Die worden immers gedeactiveerd zolang er een storing actief is. Alles om te voorkomen dat een airbag zonder aanleiding onderweg zomaar in actie zou komen.

• MetaalMan
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 12:47
Babavers schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 01:42:
[...]

Dit gaat niet vanzelf verdwijnen denk ik. Veiligheidsequipment mag zichzelf niet zomaar spontaan resetten. Daarvoor is normaal gezien een expliciete actie nodig. De storing is er nu eenmaal gekomen door een spanningspiek of zo en die zal nu niet zomaar weg gaan verwacht ik. Maak maar een afspraak en je zal zien dat ze ook niet meer gaan doen dan de foutmeldingen uitlezen, resetten en je naar huis sturen met de boodschap dat het waarschijnlijk niet meer zal gebeuren en dat je anders nog maar eens terug moet komen. My guess...
En in afwachting zullen je airbags niet afgaan als je in tussentijd een ongeval zou krijgen. Die worden immers gedeactiveerd zolang er een storing actief is. Alles om te voorkomen dat een airbag zonder aanleiding onderweg zomaar in actie zou komen.
Ik kan bovenstaand bevestigen. Hier eerder dit jaar vrijwel hetzelfde meegemaakt. Om het connectiviteitsprobleem op te lossen had ik zekering 19 eruit gehaald (met succes). Ik weet het niet meer precies, maar heb ofwel niet lang genoeg gewacht, ofwel de auto gestart terwijl de zekering er nog uit was. Met als gevolg het arbag storingslampje, dat daarna niet meer weg ging. Heb er toen nog even mee doorgereden (ja, achteraf dus niet veilig...), omdat de auto toch naar de dealer ging voor een zomer check-up. Daar inderdaad niets gevonden, "Een heel vreemde storing, meneer. We hebben e.e.a. een reset gegeven en de melding kwam niet meer terug".

Met de specifieke kennis van nu had ik de melding inderdaad zelf wel gecleared via een dongel.

iRacing Profiel

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 08:50
party42 schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 15:44:
Weet iemand per ongeluk hoe je de achterbank (het zitgedeelte) kan losmaken / demonteren? Er is wat speelgoed van de kinderen in verdwenen…
Regent te hard om ff te gaan testen, maar meen me te herinneren dat je het zitgedeelte gewoon omhoog kan trekken, zit vastgeklikt. Had een vergelijkbaar incidentje na de zomervakantie :-)

• Simon.Q4
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 01-02 08:48
Naar Italy op reis. Heeft iemand ervaring mee. Gelieve ervaring delen. Moet je milieu sticker kopen als je naar Italy reist? En hoe zit met landen zoals luxembourg, zwitserland en Italy heb je daar ook vignet nodig? En waar kun je dat kopen?
Alvast bedankt

• H3ras
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16:15
Simon.Q4 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:31:
Naar Italy op reis. Heeft iemand ervaring mee. Gelieve ervaring delen. Moet je milieu sticker kopen als je naar Italy reist? En hoe zit met landen zoals luxembourg, zwitserland en Italy heb je daar ook vignet nodig? En waar kun je dat kopen?
Alvast bedankt
Dit heeft niet echt iets met een Audi Q4 specifiek te maken maar je hebt een vignet nodig voor Zwitserland. Dit kan je normaal gezien in de tankstations voor de grens aankopen of aan de grens aankopen. In Luxemburg is er geen vignet en in Italië heb je enkele steden waar een milieuvignet nodig is, Bologna, Milaan en Palermo. In Italië heb je net als in Frankrijk wegen met peages, daar kan je dan het bip&go bakje van Sanef gebruiken zoals in Frankrijk.

• Gerardvhgn
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 09:00
Simon.Q4 schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 14:31:
Alvast bedankt
Google ANWB, en alle antwoorden binnen handbereik ;)

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:40
sbin schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 15:07:
[...]

Regent te hard om ff te gaan testen, maar meen me te herinneren dat je het zitgedeelte gewoon omhoog kan trekken, zit vastgeklikt. Had een vergelijkbaar incidentje na de zomervakantie :-)
Lukt mij nog niet (of ik ben te voorzichtig). Waar moet ik trekken?

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

• Levelup
Babavers schreef op vrijdag 30 december 2022 @ 01:42:
[...]

Update: Een marter heeft de sensoren aangevreten samen met rubbers en dergelijke. Tijdelijke fix voor de sensoren, onderdelen moeten bestelt worden.
Ik laat een systeem inbouwen tegen een marter. Nu bij Aveve spray gekocht en wat toiletblokken erin gehangen.

• Prilov
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 29-01 21:21
Is er een mogelijk om vanuit de wagen het laadvermogen aan te passen?
Maw ipv op 11kw bijvoorbeeld max op 4kw te laden indien gewenst?

• deboss65
  • Registratie: Oktober 2009
Prilov schreef op dinsdag 3 januari 2023 @ 14:42:
Is er een mogelijk om vanuit de wagen het laadvermogen aan te passen?
Maw ipv op 11kw bijvoorbeeld max op 4kw te laden indien gewenst?
Nee, Dat moet in de laadpaal geregeld worden.
Deze vertelt normaal gesproken via een signaal hoeveel vermogen de auto mag trekken.
Bij vele laadpalen kun je instellen hoeveel dit mag/kan zijn.
Dit zou je in de gebruiksaanwijzing van de door jou gebruikte laadpaal moeten opzoeken.

• Yeahroon
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 06-01 14:11
Weet iemand dit?
Gaat de spiegelverwarming vanzelf weer uit, of blijft de spiegelverwarming altijd aan staan (en dus stroom vreten) na inschakeling?
Ik merk dat ik vaak vergeet de draaiknop van de spiegels weer terug te zetten...

• KKoets
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 26-01 22:23
Yeahroon schreef op woensdag 4 januari 2023 @ 21:26:
Weet iemand dit?
Gaat de spiegelverwarming vanzelf weer uit, of blijft de spiegelverwarming altijd aan staan (en dus stroom vreten) na inschakeling?
Ik merk dat ik vaak vergeet de draaiknop van de spiegels weer terug te zetten...
Volgens mij is de spielverwarming gekoppeld aan de aan/uitknop vd achterruitverwarming.

• Msts
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 27-01 16:22
Volgens mij doet hij het ook als de achterruitverwarming niet aan staat

• Yeahroon
  • Laatst online: 06-01 14:11
Msts schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 18:54:
Volgens mij doet hij het ook als de achterruitverwarming niet aan staat
Dat klopt inderdaad!
Maar gaat hij ook vanzelf uit of blijft hij de hele tijd aan staan?

• D.v.Heerikhuize
  • Registratie: Juli 2017
  • Nu online
wat ik erg mis aan de E-tron is dat als je hem op slot zet, dat er dan geen geluidje komt. ik kan dit ook niet zo terug vinden of dit kan. lees wel dat de mogelijkheid in sommige landen er moet zijn. iemand een idee. dit is een niet geïmporteerde auto iemand een idee.

• Msts
Yeahroon schreef op donderdag 5 januari 2023 @ 19:54:
[...]

Dat klopt inderdaad!
Maar gaat hij ook vanzelf uit of blijft hij de hele tijd aan staan?
Ik heb het idee dat hij altijd aan blijft, maar dat gebruikt volgens mij heel weinig stroom, ik zet het nooit uit iig alleen in de zomer.

• Msts
D.v.Heerikhuize schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:41:
wat ik erg mis aan de E-tron is dat als je hem op slot zet, dat er dan geen geluidje komt. ik kan dit ook niet zo terug vinden of dit kan. lees wel dat de mogelijkheid in sommige landen er moet zijn. iemand een idee. dit is een niet geïmporteerde auto iemand een idee.
Kan geactiveerd worden blijkbaar :

Audi Q4 e-tron, MY2021 without factory car alarm system: activation of beep confirmation for locking the car.

YouTube: Audi Q4 e-tron, MY2021 – lock beep confirmation activation - vključ...

[Voor 7% gewijzigd door Msts op 06-01-2023 12:09]

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Nu online
D.v.Heerikhuize schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 11:41:
Dan had hij af-fabriek alarm moeten hebben denk ik. Dan krijg je de piep en de virtuele signalen van de knipperlichten.
Volgens mij zonder alarm zie je alleen je lichten knipperen.

Wellicht met OBD?VCDS aan te zetten, @Rainesh ?

[Voor 4% gewijzigd door GeeMoney op 06-01-2023 12:09]

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 00:57
GeeMoney schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:09:
[...]

Dan had hij af-fabriek alarm moeten hebben denk ik. Dan krijg je de piep en de virtuele signalen van de knipperlichten.
Volgens mij zonder alarm zie je alleen je lichten knipperen.

Wellicht met OBD?VCDS aan te zetten, @Rainesh ?
Als er af-fabriek alarm is, dan kan het aangezet worden.

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

• D.v.Heerikhuize
  • Nu online
Msts schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:08:
[...]

Kan geactiveerd worden blijkbaar :

Audi Q4 e-tron, MY2021 without factory car alarm system: activation of beep confirmation for locking the car.

YouTube: Audi Q4 e-tron, MY2021 – lock beep confirmation activation - vključ...
thanks maat

Dit gaat niet, als optie ruit openen door lang in te drukken
vergrendelen tijdens rijden
achterklep blokkeren
spiegels inklappen

meer opties staan er niet in.

verder gezocht maar niets kunnen vinden.

hopelijk komt iemand met de juiste oplossing, die je zelf kunt uitvoeren.

• D.v.Heerikhuize
  • Nu online
Rainesh schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 12:15:
[...]

Als er af-fabriek alarm is, dan kan het aangezet worden.
thanks

zit af fabriek alarm in, heb later voor verzekering trace systeem moeten laten inbouwen. maar kan niets vinden om dit eventueel aan te zetten.

• Msts
Deze optie in het menu moet je ook aan laten zetten/ laten activeren via VCDS of OBD dat kun je niet standaard via het menu.

[Voor 16% gewijzigd door Msts op 06-01-2023 13:22]

• D.v.Heerikhuize
  • Nu online
Msts schreef op vrijdag 6 januari 2023 @ 13:20:
Deze optie in het menu moet je ook aan laten zetten/ laten activeren via VCDS of OBD dat kun je niet standaard via het menu.
dit zal dan via garage moeten, of weten jullie iemand die de opties kan activeren via VCDS :)

• filofax72
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 08:23
SWIGGA schreef op dinsdag 20 december 2022 @ 15:19:
[Afbeelding]
Eindelijk goede 3D ringen gevonden die perfect passen. #(Shadow look ultra?) >:)
Mooi ! Heb je daar een link van aub ?

• SWIGGA
  • Laatst online: 16:54
filofax72 schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 00:04:
[...]

Mooi ! Heb je daar een link van aub ?

• -jann
  • Registratie: Maart 2014
  • Nu online
Zijn er al mensen met wintersport ervaring met de Q4?

En zijn er tevens al sneeuwkettingen gekocht voor de 20” wielen?

• deboss65
-jann schreef op zondag 8 januari 2023 @ 19:24:
Zijn er al mensen met wintersport ervaring met de Q4?

En zijn er tevens al sneeuwkettingen gekocht voor de 20” wielen?
Officieel zijn sneeuwkettingen alleen toegestaan bij 19" velgen.

• Babavers
  • Nu online
deboss65 schreef op zondag 8 januari 2023 @ 23:06:
[...]

Officieel zijn sneeuwkettingen alleen toegestaan bij 19" velgen.
Oh, dat is nieuw voor mij. Wat betekent 'officieel'? Is dat door Audi opgelegd, staat dat in de handleiding of zo of is dat van overheidswege niet toegelaten in bepaalde landen?

• Msts
Babavers schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:41:
[...]

Oh, dat is nieuw voor mij. Wat betekent 'officieel'? Is dat door Audi opgelegd, staat dat in de handleiding of zo of is dat van overheidswege niet toegelaten in bepaalde landen?

• deboss65
Babavers schreef op maandag 9 januari 2023 @ 10:41:
[...]

1: Handleiding pagina 271
2: Audi technische documentatie: Reparaturleitfaden Audi Q4 e-tron

Heeft alles te maken met de typegoedkeuring.

• -jann
  • Nu online
Ik heb sneeuwkettingen besteld.

Pewag Servo SUV RSV 80A.

Begrijp best dat Audi dit niet adviseert, als er een ketting te los zit o.i.d. heb je sneller schade.

Zal in de praktijk wel meevallen en gewoon werken.

• de_gizmo
  • Laatst online: 15:31
-jann schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:31:
Ik heb sneeuwkettingen besteld.

Pewag Servo SUV RSV 80A.

Begrijp best dat Audi dit niet adviseert, als er een ketting te los zit o.i.d. heb je sneller schade.

Ik heb dezelfde. Wel niet nodig gehad deze keer. Dus nog geen echte praktijkervaring.

• deboss65
-jann schreef op maandag 9 januari 2023 @ 16:31:
Ben toch benieuwd waarop je dit baseert.

• GeeMoney
  • Nu online
deboss65 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:00:
[...]

Ben toch benieuwd waarop je dit baseert.
Het zal te maken hebben met de ruimte in de wielkasten. 19" met sneeuwkettingen gaat gewoon nog prima en er is ruimte zat.
Bij 20" (of groter) op een dergelijke auto wordt die ruimte flink krapper, als je dan ook dikke sneeuwkettingen gaat gebruiken en er hoopt zich ijs of sneeuw op dan kan dat weleens schade gaan geven. Daar dekken ze zich natuurlijk voor in.

• deboss65
GeeMoney schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:14:
[...]

Het zal te maken hebben met de ruimte in de wielkasten. 19" met sneeuwkettingen gaat gewoon nog prima en er is ruimte zat.
Bij 20" (of groter) op een dergelijke auto wordt die ruimte flink krapper, als je dan ook dikke sneeuwkettingen gaat gebruiken en er hoopt zich ijs of sneeuw op dan kan dat weleens schade gaan geven. Daar dekken ze zich natuurlijk voor in.
Dat zou heel best kunnen maar ik vraag expliciet waar de opmerking "het zal allemaal wel meevallen" op gebaseerd is.
Een fabrikant schrijft iets voor en een gebruiker negeert dat vervolgens. Dat zou je kunnen doen als je er een goed (technisch) onderbouwd verhaal bij hebt. En dat zoek ik.

• GeeMoney
  • Nu online
deboss65 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:58:
[...]

Dat zou heel best kunnen maar ik vraag expliciet waar de opmerking "het zal allemaal wel meevallen" op gebaseerd is.
Een fabrikant schrijft iets voor en een gebruiker negeert dat vervolgens. Dat zou je kunnen doen als je er een goed (technisch) onderbouwd verhaal bij hebt. En dat zoek ik.
Die is er natuurlijk niet anders dan dat kettingen verplicht zijn in sommige landen in de winter periode en niet iedereen een extra set winterbanden op dus kleinere velgen ernaast wilt houden.
Dan kan je dus zelf het risico dragen door toch kettingen op je 20" te monteren. Eventuele gevolg schade kan je niet verhalen bij Audi.

De kans dat je deze winter kettingen nodig hebt lijkt sowieso al nihil :9 .

[Voor 5% gewijzigd door GeeMoney op 10-01-2023 09:01]

• Babavers
  • Nu online
GeeMoney schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 08:14:
[...]

Dat klopt helemaal niet. De diameter van het wiel is op 1 honderste cm na identiek. De profielhoogte op een 20" velg is 45 en die op een 19" velg is 50. Tel het maar uit, je komt op exact dezelfde diameter uit. Bij sneeuwkettingen zal je dus ook zien dat dezelfde ketting gebruikt kan worden op een 255/50R19 als op een 255/45R20. Die ruimte in de wielkast is dus gewoon hetzelfde, tenzij je een verlaagde ophanging hebt (bv. de S-line die enkele cm lager ligt), maar dat staat op zich los van de velgmaat. Al dan niet verlaagde ophanging wordt nergens als voorwaarde gesteld om kettingen te mogen gebruiken. Er moet dus iets anders aan de basis liggen. Ik vind het erg vreemd en zou toch ook niet aarzelen om kettingen op te leggen die geschikt zijn voor een 20 duimer, want ze zijn wel degelijk te vinden voor die maat.

• -jann
  • Nu online
Niet zo bang zijn en zoeken naar 100 bevestigingen.

Gewoon die dingen bestellen en er om leggen, ruimte zat in de wielkasten.

Als je te veel twijfelt moet je 19” wielen kopen en het boekje aanhouden.

Ik heb hiervoor een golf station gehad waarbij ook sneeuwketting advies 17” was in de handleiding. Hier zaten brede 18” wielen onder en reed perfect in de sneeuw ondanks het genegeerde advies.

• -jann
  • Nu online
Babavers schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:19:
[...]

Dat klopt helemaal niet. De diameter van het wiel is op 1 honderste cm na identiek. De profielhoogte op een 20" velg is 45 en die op een 19" velg is 50. Tel het maar uit, je komt op exact dezelfde diameter uit. Bij sneeuwkettingen zal je dus ook zien dat dezelfde ketting gebruikt kan worden op een 255/50R19 als op een 255/45R20. Die ruimte in de wielkast is dus gewoon hetzelfde, tenzij je een verlaagde ophanging hebt (bv. de S-line die enkele cm lager ligt), maar dat staat op zich los van de velgmaat. Al dan niet verlaagde ophanging wordt nergens als voorwaarde gesteld om kettingen te mogen gebruiken. Er moet dus iets anders aan de basis liggen. Ik vind het erg vreemd en zou toch ook niet aarzelen om kettingen op te leggen die geschikt zijn voor een 20 duimer, want ze zijn wel degelijk te vinden voor die maat.
Top antwoord

• EV_Eric
  • Laatst online: 17:47
Inmiddels hard op weg naar de 15000km met de Q4 (versie 45 advanced). Overall enorm tevreden, heerlijke auto.
Comfort (20 inch/standaard onderstel) voor mij uitstekend, van de achterbank ook nooit klachten gehad.
Uiteraard is niet alles perfect, ik zal wat ergernissen noemen, mogelijk heeft iemand op het forum een oplossing:
1. Verbruik en daarmee actieradius valt tegen, momenteel heb ik op 80 procent lading maar ongeveer 260km bereik. Wel vrij veel avond-snelwegkilometers, mag dan dus 130, ik houd meestal maar 120/125 aan omdat het verbruik per km/h harder flink toeneemt.
2. Automatische ruitenwissers blijf ik bijstellen, soms ben ik het zat en zet ze maar helemaal op handmatige bediening.
3. Rechterbuitenspiegel kan ik ook blijven bijstellen, achteruitversnelling inschakelen doet deze naar de stoep draaien, maar komt meestal niet in zijn oorspronkelijke stand terug.
4. Laadsnelheid bij snellader is nogal variabel, vorige week een keer 149kw gehaald gedurende een minuut of 10, meestal echter rond de 90kw.
5. Software doet het meestal goed (versie 3669). Af en toe is de tijd op het MMI fout. Navigatie snapt het dan ook niet meer, gisteren had ik dat aankomsttijd steeds vroeger werd, tot een half uur voor de huidige tijd (terwijl MMI klok nog 18 uur eerder stond). Als klap op de vuurpijl ging toen bij het uitstappen het alarm af en bleef loeien tot afsluiten en weer openen van de auto. Vreemd, hopelijk blijft het bij een incidentje.

Verder dus erg tevreden.

• Simon.Q4
  • Laatst online: 01-02 08:48
Heeft iemand al onderhoud gehad met de Q4? Wat is de prijs?

• Expresso85
  • Laatst online: 06:31
Bedankt voor het delen van je ervaring Eric!
EV_Eric schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:59:
Inmiddels hard op weg naar de 15000km met de Q4 (versie 45 advanced). Overall enorm tevreden, heerlijke auto.
Comfort (20 inch/standaard onderstel) voor mij uitstekend, van de achterbank ook nooit klachten gehad.
Uiteraard is niet alles perfect, ik zal wat ergernissen noemen, mogelijk heeft iemand op het forum een oplossing:
1. Verbruik en daarmee actieradius valt tegen, momenteel heb ik op 80 procent lading maar ongeveer 260km bereik. Wel vrij veel avond-snelwegkilometers, mag dan dus 130, ik houd meestal maar 120/125 aan omdat het verbruik per km/h harder flink toeneemt.
2. Automatische ruitenwissers blijf ik bijstellen, soms ben ik het zat en zet ze maar helemaal op handmatige bediening.
3. Rechterbuitenspiegel kan ik ook blijven bijstellen, achteruitversnelling inschakelen doet deze naar de stoep draaien, maar komt meestal niet in zijn oorspronkelijke stand terug.
4. Laadsnelheid bij snellader is nogal variabel, vorige week een keer 149kw gehaald gedurende een minuut of 10, meestal echter rond de 90kw.
5. Software doet het meestal goed (versie 3669). Af en toe is de tijd op het MMI fout. Navigatie snapt het dan ook niet meer, gisteren had ik dat aankomsttijd steeds vroeger werd, tot een half uur voor de huidige tijd (terwijl MMI klok nog 18 uur eerder stond). Als klap op de vuurpijl ging toen bij het uitstappen het alarm af en bleef loeien tot afsluiten en weer openen van de auto. Vreemd, hopelijk blijft het bij een incidentje.

Verder dus erg tevreden.
EV_Eric schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 18:59:

Verder dus erg tevreden.

• GeeMoney
  • Nu online
Simon.Q4 schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 21:11:
Heeft iemand al onderhoud gehad met de Q4? Wat is de prijs?
Ik heb al 3 beurten gehad met mijn fat e-tron en daar word je wel blij van. Eerste twee waren €0,- en de derde wat ruitenwisser vloeistof en een nieuwe achter ruitenwisser -> €40,- 8)
Dat zal voor de Q4 niet anders zijn verwacht ik.

PS. Banden tel ik niet mee, daar gaat volgende week de derde set van onder. Nu 100k op de teller.

[Voor 17% gewijzigd door GeeMoney op 10-01-2023 22:06]

• Luke the Duke
  • Laatst online: 15:45
GeeMoney schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 22:05:
[...]
Ik heb al 3 beurten gehad met mijn fat e-tron en daar word je wel blij van. Eerste twee waren €0,- en de derde wat ruitenwisser vloeistof en een nieuwe achter ruitenwisser -> €40,- 8)
Hoe werkt dat eigenlijk, krijg je net als "vroegah" een bericht, notificatie of uitnodiging voor zo'n lekkere beurt? ;-)

• GeeMoney
  • Nu online
Luke the Duke schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 13:45:
[...]

Hoe werkt dat eigenlijk, krijg je net als "vroegah" een bericht, notificatie of uitnodiging voor zo'n lekkere beurt? ;-)
Je wagen geeft aan dat hij over XX kilometer voor onderhoud moet.
Ik kreeg bij 30.000 en 60.000 ook een belletje vanuit de dealer, dat zien ze op afstand dus ook.
De 90.000 beurt had ik zelf voor gebeld omdat ik ook een extra sleutelsetje wilde voor mijn trekhaak dus had gelijk de afspraak gemaakt.

• Bart
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 15:56
GeeMoney schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:02:
[...]

Je wagen geeft aan dat hij over XX kilometer voor onderhoud moet.
Ik kreeg bij 30.000 en 60.000 ook een belletje vanuit de dealer, dat zien ze op afstand dus ook.
De 90.000 beurt had ik zelf voor gebeld omdat ik ook een extra sleutelsetje wilde voor mijn trekhaak dus had gelijk de afspraak gemaakt.
En gaat hier ook om een Q4? Ik zit inmiddels op 42k kilometers met mijn Q4 en heb nog geen enkel bericht gekregen vanuit de auto. Mijn ervaring met VAG ICE was ook elke 30k. Bij 35k dealer gebeld en die zei vanaf 40k kilometer maar ook bij 40k geen melding vanuit auto. Eerder in dit topic gezocht en toen kwam ik 60k tegen of eens in de twee jaar.

Of is dit ook een 3608 bug? :D

I'm not deaf, I'm just ignoring you.

• GeeMoney
  • Nu online
Bart schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:23:
[...]

En gaat hier ook om een Q4? Ik zit inmiddels op 42k kilometers met mijn Q4 en heb nog geen enkel bericht gekregen vanuit de auto. Mijn ervaring met VAG ICE was ook elke 30k. Bij 35k dealer gebeld en die zei vanaf 40k kilometer maar ook bij 40k geen melding vanuit auto. Eerder in dit topic gezocht en toen kwam ik 60k tegen of eens in de twee jaar.

Of is dit ook een 3608 bug? :D
Wellicht verschilt het voor de Q4, het staat hoe dan ook in je boekje en volgens mij kan je het ook opvragen in je MMI in 1 van de menu's dan laat hij zien hoeveel km of X dagen tot onderhoud.

• Bart
GeeMoney schreef op woensdag 11 januari 2023 @ 14:24:
[...]

Wellicht verschilt het voor de Q4, het staat hoe dan ook in je boekje en volgens mij kan je het ook opvragen in je MMI in 1 van de menu's dan laat hij zien hoeveel km of X dagen tot onderhoud.
In het MMI menu heb je inderdaad een 'serviceinterval' optie maar de grap is dat die geen kilometers laat zien maar alleen een datum. In mijn geval 10.2023 en dan is de auto inderdaad twee jaar oud.

Zal boekje nog wel eens bekijken of iemand anders hier moet al een onderhoudsmelding in de Q4 gehad hebben.

• janbus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 31-01 07:30
Ik heb 42.000 km gereden op een goed jaar. Ik heb geen enkele melding van onderhoud gekregen in de wagen zelf of vanuit de dealer.

Ik heb zelf de dealer gecontacteerd. Die zegt dat ik op onderhoud moet op 30.000 en opnieuw op 60.000 km.

Ik zit nu te wachten in de Audi garage.

Vooraf kreeg ik het bericht van de dealer dat deze activiteiten gepland zijn:

1. Controle op schade
2. Inspectie E-tron
- Inspectie
3. Verbeteringsmaatregel 93Q6 [GRATIS]

Ik interpreteer dit als "We gaan er eens naar kijken." Ik vraag me nu af of dat onderhoud eigenlijk wel nodig is.

Voorlopige kostenraming zonder bijkomende werken is +/- 220 euro incl btw.

De gratis verbeteringsmaatregel gaat - helaas - niet over de MMI software update. Ik heb het nagevraagd en ze zeggen "HV-accu historiegegevens afvragen: Bij Audi Q4 e-tron voertuigen moeten de historiegegevens van de hoogvoltaccu voor analysedoeleinden worden afgevraagd."

In de showroom staat trouwens een (stock)wagen met met nog steeds de oude MMI software op.

• Jope3
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 17:11
Mijn Q4 is inmiddels 15 maanden oud en heeft 65.000 km gelopen. Ik heb nog steeds geen melding voor onderhoud ontvangen. Ik zal de Audi dealer maar eens opzoeken.

• RBruining
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 12-01 07:51
Jope3 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 06:57:
Mijn Q4 is inmiddels 15 maanden oud en heeft 65.000 km gelopen. Ik heb nog steeds geen melding voor onderhoud ontvangen. Ik zal de Audi dealer maar eens opzoeken.
Dat is ook mijn status met een Q4 van oktober 2021. Toch bijzonder :) Bij mijn wegsleep incidentje ivm een storing vroeg men (aan de balie ) ;) zich af waarom ik niet eerder voor onderhoud was geweest. Het is dus voor iedereen even wennen ;)

• HS35
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 31-01 08:23
Toen ik mijn auto medio december 2022 in ontvangst nam, werd mij verteld dat de eerste beurt na 2 jaar was (december 2024). Er werd met geen woord over het aantal kilometers gesproken.

• Bart
HS35 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:28:
Toen ik mijn auto medio december 2022 in ontvangst nam, werd mij verteld dat de eerste beurt na 2 jaar was (december 2024). Er werd met geen woord over het aantal kilometers gesproken.
Die uitspraak zou dan in ieder geval overeen komen met de interval die de auto zelf laat zien in MMI.

Maar in ieder geval lekker consistente uitspraken van de verschillende dealers.. Toch eigenlijk ongelooflijk dat hier geen eenduidig antwoord op is. Ik zal vandaag nog eens in het boekje kijken.

• Donjeffa
in de verkoopbrochure op 1 van de eerste pagina's stonden de interval kilometers vermeld waarbij onderhoud nodig was, heb ik destijds gelezen.
Misschien dat Q4 rijders deze nog hebben.

• Jope3
Bart schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 09:35:
[...]

Die uitspraak zou dan in ieder geval overeen komen met de interval die de auto zelf laat zien in MMI.

Maar in ieder geval lekker consistente uitspraken van de verschillende dealers.. Toch eigenlijk ongelooflijk dat hier geen eenduidig antwoord op is. Ik zal vandaag nog eens in het boekje kijken.
Ik heb in het boekje gekeken en daar wordt verwezen naar de service-intervalindicatie of de MMI in de auto. Deze laatste geeft aan 10.2023.
Gebeld met de dealer en volgens hem is de interval 30.000 km. Ik heb de vraag gesteld waar dit staat en ben nog in afwachting van een reactie.

In het slechtste geval ben ik nu 35.000 km te laat met onderhoud en de afspraak kon niet eerder gepland worden dan 7-2-23. Het gaat lekker😩

• Jope3
Donjeffa schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:24:
in de verkoopbrochure op 1 van de eerste pagina's stonden de interval kilometers vermeld waarbij onderhoud nodig was, heb ik destijds gelezen.
Misschien dat Q4 rijders deze nog hebben.
Daar staat “Volgens Audi voorgeschreven onderhoud”. Hoe en wat staat er niet. Wat er wel staat is dat het voorgeschreven onderhoud in de prijs is inbegrepen tenzij je er geen gebruik van wilt maken.
Ik weet niet wat Leaseplan heeft gedaan.

• Bart
Jope3 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Ik heb in het boekje gekeken en daar wordt verwezen naar de service-intervalindicatie of de MMI in de auto. Deze laatste geeft aan 10.2023.
Gebeld met de dealer en volgens hem is de interval 30.000 km. Ik heb de vraag gesteld waar dit staat en ben nog in afwachting van een reactie.

In het slechtste geval ben ik nu 35.000 km te laat met onderhoud en de afspraak kon niet eerder gepland worden dan 7-2-23. Het gaat lekker😩
Toevallig net tot dezelfde conclusie gekomen in het boekje :) Mooie is dat er staat dat er ook een melding kan komen 'na een bepaalde hoeveelheid gereden kilometers' of iets van die strekking. Ook lekker duidelijk dus.

Zal binnenkort nog eens opnieuw bij de dealer informeren.

• Jope3
Jope3 schreef op donderdag 12 januari 2023 @ 13:30:
[...]

Zojuist door de dealer teruggebeld. Na overleg met de importeur: De auto dient eens per twee jaar een inspectie service nodig te hebben ongeacht het aantal kilometers.

• Donjeffa
Helder antwoord! Ik plan de mijne in voor september 2023. Teller staat op bijna 31k

• janbus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 31-01 07:30
"Inspectie" is een beter woord dan "onderhoud". In mijn geval hebben ze niks gedaan, behalve alles nagekeken: doet de claxon het nog, testritje gedaan, bandenspanning gecontroleerd en gereset, ... Alles deed het nog. :-)

Bij dat laatste hebben ze iets niet goed gedaan, want ik krijg nu een melding van bandenspanning. (Nog steeds vervelend dat ie niet zegt hoeveel de bandenspanning dan precies is. Bij een vorige auto (ik denk Ford S-Max) zag ik dat wel.) Daarvoor moet ik nog eens langs tankstation en 1 euro insteken om de bandenspanning te checken. :-)

• sizaks
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 02-02 21:24
Ik zie trouwens op andere fora dat er eindelijk een midden armsteun bakje leverbaar is geworden melden diverse mensen. Iemand een link toevallig of een website gezien of gevonden? Bedankt alvast.

• SWIGGA
sizaks schreef op vrijdag 13 januari 2023 @ 17:30:
Ik zie trouwens op andere fora dat er eindelijk een midden armsteun bakje leverbaar is geworden melden diverse mensen. Iemand een link toevallig of een website gezien of gevonden? Bedankt alvast.
https://amitec.be/product...ergboos-voor-middensteun/
Ik heb het op 7 januari al besteld ;-)

• KKoets
Dank voor het delen van de link. Heb het meteen besteld!

• SWIGGA
KKoets schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Graag gedaan, ja een echte must have vind ik. Ik zit anders elke keer te zoeken naar oplaadkaarten, sleutels e.d. in die diepe bak! Het wordt in China gemaakt dus reken op een dag of 10 denk ik...

• dolfg
Afgelopen weken al wel 8 keer mijn thuisadres opnieuw moeten invoeren.😵‍💫
3608, never a dull moment

• SWIGGA
dolfg schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 15:53:
Afgelopen weken al wel 8 keer mijn thuisadres opnieuw moeten invoeren.😵‍💫
3608, never a dull moment
Kan je niet gewoon google maps gebruiken? Ik heb zelfs de audi navigatie niet. Totaal overbodig vind ik. Bij Google maps werkt alles goed en hou je nog beter rekening met files e.d...

• dolfg
Nou met mijn adaptive CC en heads up display vind ik die kaart wel handig.

• SWIGGA
dolfg schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:56:
Nou met mijn adaptive CC en heads up display vind ik die kaart wel handig.
Het is idd vervelend dat HUD niet gewoon met google maps werkt... ACC heb ik ook, jammer dat je ook geen gewone CC kan selecteren. Is op de autosnelweg naar mijn mening veel beter dan ACC... met mijn vorige auto kon ik tussen beide kiezen...

• -jann
  • Nu online
Ik ga over 3 weken op wintersport naar Oostenrijk en heb zonuist Tronity met ABRP gelinkt.

Werkt dit goed? Wat zijn jullie ervaringen?

Afgelopen zomer naar Italië was niet echt heel top, hier heb ik de audi navigatie gebruikt. Kwam regelmatig bij niet werkende palen of van EON welke ik niet aan de praat kreeg.

Mijn vertrouwen met lange reizen in de EV is hier wat mee geschaad, ik hoop dat het beter gaat met ABRP en live data

• Donjeffa
KKoets schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 10:59:
[...]

Ook besteld, erg handig!

• sbin
-jann schreef op zondag 15 januari 2023 @ 09:20:
Ik ga over 3 weken op wintersport naar Oostenrijk en heb zonuist Tronity met ABRP gelinkt.

Afgelopen zomer naar Italië was niet echt heel top, hier heb ik de audi navigatie gebruikt. Kwam regelmatig bij niet werkende palen of van EON welke ik niet aan de praat kreeg.

Mijn vertrouwen met lange reizen in de EV is hier wat mee geschaad, ik hoop dat het beter gaat met ABRP en live data
Als je ABRP premium hebt dan zit live data voor Q4 ingebouwd, dus geen Tronity nodig. Werkt prima, vind alleen de ABRP routeplanner zelf een verschrikking. Heb het 1x gebruikt voor heenweg naar Zuid Frankrijk afgelopen zomer. Terugweg gewoon Audi navi gebruikt en om de 2,5u ongeveer gestopt om te laden.

• CPK64
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-01 18:38
Als het goed is krijg ik over een maandje mijn bestelde Q4 (juli 2021).
Deze is besteld met trekhaak, maar ik begreep dat deze achteraf word gemonteerd.
Nu is deze bij een collega deze inderdaad achteraf gemonteerd, maar hierdoor is een storing ontstaan in de airbags.
Dit was december 2022, auto is daardoor nog niet geleverd, deze moet hersteld worden bij PON in Leusden.
Bij mijn andere collega, levering Q4 vorige week, hebben ze om deze reden de trekhaak helemaal niet gemonteerd.
Is er iemand bekend met deze problemen?
Ik hoop dat men snel een oplossing vind.

• Jope3
Wie weet of je de stoelverwarming bij het voorverwarmen ook kunt laten inschakelen? Nu kan het pas als ik in de auto zit.

• SWIGGA
Jope3 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 06:09:
Wie weet of je de stoelverwarming bij het voorverwarmen ook kunt laten inschakelen? Nu kan het pas als ik in de auto zit.
Als je de vorige rit gestopt bent met de stoelverwarming aan en je gaat later voorverwarmen staat de stoelverwarming mee aan dacht ik. Ik heb het toch al meegemaakt...

• deboss65
Jope3 schreef op maandag 16 januari 2023 @ 06:09:
In de App kan dat via de optie genaamd "Comfort-klimaatregeling"
Links en rechts kunnen daarmee apart geschakeld worden.

• KKoets
CPK64 schreef op zondag 15 januari 2023 @ 22:00:
Als het goed is krijg ik over een maandje mijn bestelde Q4 (juli 2021).
Deze is besteld met trekhaak, maar ik begreep dat deze achteraf word gemonteerd.
Nu is deze bij een collega deze inderdaad achteraf gemonteerd, maar hierdoor is een storing ontstaan in de airbags.
Dit was december 2022, auto is daardoor nog niet geleverd, deze moet hersteld worden bij PON in Leusden.
Bij mijn andere collega, levering Q4 vorige week, hebben ze om deze reden de trekhaak helemaal niet gemonteerd.
Is er iemand bekend met deze problemen?
Ik hoop dat men snel een oplossing vind.
Mijn Q4 is in december 2022 geleverd met trekhaak. Of deze achteraf is gemonteerd weet ik niet, nu aantal keren fietsendrager gebruikt maar geen enkel probleem mee ondervonden.

• CPK64
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 30-01 18:38
KKoets schreef op maandag 16 januari 2023 @ 11:29:
[...]

Mijn Q4 is in december 2022 geleverd met trekhaak. Of deze achteraf is gemonteerd weet ik niet, nu aantal keren fietsendrager gebruikt maar geen enkel probleem mee ondervonden.
Mag ik vragen via welke dealer deze is geleverd?
Die van mijn komt via Broekhuis.

• Maurice-
Offtopic:
Door de prijsverlaging van Tesla eind vorige week, vanochtend de stoute schoenen aangetrokken en een paar uurtjes proefgereden in een Tesla M3. Ik heb zelf nog nooit Tesla gereden en was bang voor de afwerking maar wat viel dit mee. Moet eerlijk zeggen dat de materialen meer "premium" aanvoelen dan mijn Q4. Het rijgedrag en de techniek zijn ook echt een klasse apart.

Ik zal mij (en jullie) de energie van het afzeiken van mijn Q4 3608 besparen maar met deze arrogantie, voor mij nooit meer een Audi.

Ontopic:
Mocht iemand opzoek zijn naar een zwarte Q4 40 SB van mrt-22 met 17k op de teller en enkel met de hand en 2 emmers gewassen, zie je DM graag tegemoet. 😅

• Theape1974
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17:49

Als je wat tijd steekt in voorbereiding is ABRP een prachtig systeem. Zonder Tronity (of Dongle) kan je volgens mij de SoC niet uilezen. Dus je hebt de juiste combinatie. En die werkt echt goed.

Ik ben naar Oostenrijk gereden en was verrast door de adaptieve manier van laadpaalplanning in ABRP. Soms past hij, in real time, aan naar een volgend/vorig laadpunt. Zodat je meer comfortabel kan vertrouwen op de efficientste laadtijd. Zeker in de winter tellen de procenten snel af en moet je de planning regelmatig naar onder bijstellen. Je kan dan ook zien hoeveel laadpalen vrij zijn op je volgende stop.

Ik ga alleen ABRP premium gebruiken bij verre reizen. Maar ik mis vele ABRP features in mijn Google Maps/Waze apps.

ABRP is alles wat de ingebouwde GPS zou moeten zijn.

• Luke the Duke
Theape1974 schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 10:09:
[...] Zonder Tronity (of Dongle) kan je volgens mij de SoC niet uilezen. Dus je hebt de juiste combinatie. En die werkt echt goed.
Ik heb ABRP premium de laatste twee weken nog weer getest met "Smart Car" cq. "Over the air" en heb vastgesteld dat dit momenteel prima werkt, hij houdt de SOC netjes actueel tijdens de rit. Verliest soms de verbinding met de back-end maar die komt automatisch weer netjes terug. Je ziet ook de weergave van het km bereik in de app alsook de locatie van de auto..... maar ik weet nog niet of dat laatste ook actueel is.

Qua weergave kunnen ze nog een puntje zuigen aan b.v. Google Maps of TomTom. Handig inderdaad voor gebruik in buitenland.

• Luke the Duke
Maurice- schreef op maandag 16 januari 2023 @ 20:15:
Moet eerlijk zeggen dat de materialen meer "premium" aanvoelen dan mijn Q4. Het rijgedrag en de techniek zijn ook echt een klasse apart.
Maurice ik vrees dat je overdonderd bent geweest door alle software features en gimmicks, plan beter nog eens een tweede rit. Ik heb zelf in een Model Y gereden en zie toch een betere auto in de Q4. Ik lust geen vissenkom met een tablet op een plank. Ja, de Q4 is achterlijk qua software en ik ben wat dat betreft ook zwaar jalours op Tesla maar ik verkies toch een echte auto.

• Gerardvhgn
  • Laatst online: 09:00

Afgelopen zomer ABRP premium icm dongle en Tronity gebruikt op de rit naar Oostenrijk en de Dolomieten. Heb van te voren de route via ABRP uitgestippeld op basis van gegevens die hij eerder heeft verzameld. De laadstops vervolgens ingevoerd op MMI. Dat werkte prima. In ABRP overigens wel Ionity en FastNed ingevoerd als favoriete laadstations. Ook waren de verschillende verblijfsplekken tijdens de vakantie uitgezocht op laadmogelijkheden.

Als in de MMI je kunt kiezen welke laadstations je voorkeur hebben, en dat hij zodoende de route uitstippelt, zou MMI best weleens goed kunnen werken. Nu benieuwd naar de schijnbaar verbeterde Carplay-weergave van ABRP-premium. Komende zomer via de Franse Alpen naar de Cote d'Azur.. ben benieuwd :)

• PauldeW
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:11
Na eea gelezen te hebben over verbruik audi Q4 ben ik zelf wat data aan het verzamelen. Mijn bevindingen tot nu toe op laadverlies zijn: voor het laadverlies tussen elektra meter en auto heb ik actueel verbruik meter en data kw geladen TRONITY met elkaar vergeleken. En kom op een laadverlies van 2-7% afhankelijk van moment laden (warme of koude accu). Verbruik: hier heb ik lange termijn verbruik (na iedere meting reset op 0) vergeleken met actueel verbruik meter en gereden km. Hier zie ik een afwijking van 14-15%. Het verbruik in kw/100km is dus 15% hoger dan de auto aangeeft. Hetzelfde zie ik terug bij enkele forumleden. Het lijkt dus eerder een afwijking in verbruik dan een significant laadverlies…. Ik
ga door met data verzamelen om te zien of er andere factoren invloed hebben zoals warme/koude accu, laadcapaciteit 5 of 10 kwh, laadvolume % accu…

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 03:25

MLLL

Palm Treo 650

Waarom is Audi niet in staat om zoiets als ABRP te implementeren in hun navigatie?
Zoiets zou je toch wel verwachten van een merk dat zich premium noemt.

• bartezzje
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 01-02 21:35
Vandaag gebeld door de dealer over de warmtepomp problemen. Is geschrapt. Keuze om zonder door te gaan of te annuleren.

Scheelt het ook nog voor de zomer of alleen de verwarming in de winter, wie weet dat?

Of wat is de gemiddelde range met en zonder WP?

Alvast bedankt

• Babavers
  • Nu online
bartezzje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:36:
Vandaag gebeld door de dealer over de warmtepomp problemen. Is geschrapt. Keuze om zonder door te gaan of te annuleren.

Scheelt het ook nog voor de zomer of alleen de verwarming in de winter, wie weet dat?

Alvast bedankt
Ik heb die warmtepomp niet en ik ben blij dat ik ze niet genomen heb. Toch niet voor ons klimaat. In de zomer is het effect verwaarloosbaar, in de winter kan het afhankelijk van wat je leest in de grootte-orde van 10% opleveren in extra range (of dus 10% besparen in verbruik). Let wel, ONZE winters, en niet die van Noorwegen, Zweden, of de alpen of zo. Als je telt aan 40 eurocent per kWh dan kom je ruw geteld aan een kostprijs van 10€/100 km energiekost. Gemiddeld, over het ganse jaar genomen ga je minder dan 5% kunnen besparen. Een warmtepomp brengt immers het meeste in de winter, in de tussenseizoenen nauwelijks iets en in de zomer een klein beetje. Dus globaal 5% besparen is nog aan de gunstige kant geteld.
Dat betekent dus dat je op 100 km ongeveer 50 cent gaat kunnen besparen op die 10 €/100 km. Dus moet je al 200.000 km afleggen om 1000 € te besparen op energie. Zet dat eens naast die optieprijs en dan weet je het wel.
Niet doen dus tenzij je het hyper belangrijk vindt om ook tijdens die enkele winterpieken die wij kennen gevoelig verder te kunnen rijden met een volle batterij.

• Dean Martin
  • Niet online
bartezzje schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 21:36:

Alvast bedankt
Ik zou (niet vanwege de WP) annuleren, en voor een voorraad fat gaan. Mijns inziens heb je echt meer auto en ze zijn nu gunstig geprijsd en je hebt hem morgen (bij wijze van).

[Voor 3% gewijzigd door Dean Martin op 18-01-2023 13:44]

The best is yet to come

• sbin
MLLL schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:22:
Waarom is Audi niet in staat om zoiets als ABRP te implementeren in hun navigatie?
Zoiets zou je toch wel verwachten van een merk dat zich premium noemt.
Vind de MMI navi prima hoor. Doet ook aan laadplanning, laat range zien en tegenwoordig zitten ook de Fastned stations er in. Wat mij betreft geen enkele reden meer om ABRP te gebruiken met hun crappy routeplanning en weergave.

• Babavers
  • Nu online
sbin schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Vind de MMI navi prima hoor. Doet ook aan laadplanning, laat range zien en tegenwoordig zitten ook de Fastned stations er in. Wat mij betreft geen enkele reden meer om ABRP te gebruiken met hun crappy routeplanning en weergave.
Akkoord, behalve dan de foutieve herberekening van de verwachte SoC bij aankomst aan het laadpunt/bestemming. Ik heb al meermaals meegemaakt dat die automatische actualisering onderweg helemaal de verkeerde richting uit gaat. Bij vertrek stelt hij een tussenstop voor op een bepaald laadstation met een bepaalde SoC bij aankomst (bv. 15%) en onderweg zie je dat die SoC bij aankomst zodanig toeneemt dat die op een bepaald moment zelfs hoger is dan de SoC die je hebt op dat moment. Alsof de auto onderweg nog gaat opladen zonder bergaf te rijden 8)7. En dan zoekt hij dynamisch natuurlijk geen alternatief laadpunt met het risico dat je er niet geraakt als je zelf niet oplettend genoeg bent. Dit gebeurt niet altijd en ik weet ook niet waar het aan ligt. Kan natuurlijk een SW3608 bug zijn die de meeste van jullie niet hebben. Hopelijk opgelost als we ooit een update krijgen....

• Dean Martin
  • Niet online
sbin schreef op woensdag 18 januari 2023 @ 16:24:
[...]

Het vervelende is dat je geen laders kunt uitsluiten en hij je nog steeds naar Audi dealers stuurt die semi openbaar zijn met sluitingstijden. Die kun je dan niet skippen bij het plannen.

The best is yet to come

Pagina: 1 ... 107 108 109 Laatste

Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee