Jep…
App werkt sinds een update gister ook niet meer
Jep…
Bedankt voor je reactie! Van wanneer is jouw Q4 en welke versie heb jij ?SWIGGA schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 19:42:
[...]
Ik heb ook geen warmtepomp. Geen grote ramp hoor... zeker niet in NL of BE...
Ik heb de auto nog maar van 24 oktober dus ik heb nog niet veel ervaring, maar ik heb al veel gelezen en ik denk niet dat het een heel groot verschil maakt. De tijd zal het uitwijzen maar zowieso met of zonder warmtepomp valt het bereik erg terug in de winter natuurlijk. Ik zou er niet van wakker liggen.bassiej19 schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:53:
[...]
Bedankt voor je reactie! Van wanneer is jouw Q4 en welke versie heb jij ?
Hoeveel KM doe jij in winter en hoe snel kan hij laden zonder warmtepomp?
Sommige beweren namelijk dat dat dramatisch is haha.
Ik heb deze storing ook weleens gehad. Alleen dit had te maken met mijn thuis laadpaal. Die is uiteindelijk vervangen en daarna nooit meer die melding gehad.dinkytoy schreef op maandag 14 november 2022 @ 16:42:
Hoi Eerste keer op het forum hopelijk niet op de verkeerde plaats gepost![]()
Ik heb, naast alle MMI issues, ook laad problemen met mijn Q4. In oktober ging het direct de eerste keer mis bij een AC laadpaal Na flink gestress, doe ik iets fout??, doorgereden en aan een DC lader gehangen zonder probleem. Thuis bij een openbare laadpaal weer een storing na 2 kWh. Meteen door naar de dealer (audi Amsterdam) daar werd uiteraard niks gevonden. Tijdje niks aan de hand, kom weer terug bij dezelfde type palen weer problemen. Foto's gemaakt van paal, app en dashboard komt audi nu met het verhaal dat sommige laadpaal aanbieders niet goed werken met de Q4 (ID-4 staat lekker te laden ernaast.....). Nu sinds kort weer storingen met openbare palen bij mij in de buurt AAAHHHH!!
Heeft iemand dezelfde problemen gehad??
[Afbeelding]
Je leest inderdaad regelmatig, ook op dit forum, dat sommigen niet volgens de laadcurve kunnen laden, soms zelfs een heel stuk langzamer. Ikzelf heb een 2021 model, moet zelden snelladen, maar heb er nog nooit problemen mee gehad. Zelfs rond het vriespunt meteen naar 125 kW en zelfs meer. Zonder warmtepomp. Zonder die warmtepomp is echt wel een goede keuze volgens mij, toch zeker in ons klimaat. Dat is trouwens geen goedkope optie. Als je dat wil terugverdienen met een betere efficiëntie moet je auto 50 jaar meegaan denk ik.bassiej19 schreef op maandag 14 november 2022 @ 17:53:
[...]
Bedankt voor je reactie! Van wanneer is jouw Q4 en welke versie heb jij ?
Hoeveel KM doe jij in winter en hoe snel kan hij laden zonder warmtepomp?
Sommige beweren namelijk dat dat dramatisch is haha.
Bovendien kan je er alleen maar kosten aan hebben zon warmtepomp. Ik denk wel dat je het er in principe na x aantal jaren eruit haalt, op voorwaarde dat ze niet stuk gaat natuurlijk...Babavers schreef op maandag 14 november 2022 @ 20:58:
[...]
Je leest inderdaad regelmatig, ook op dit forum, dat sommigen niet volgens de laadcurve kunnen laden, soms zelfs een heel stuk langzamer. Ikzelf heb een 2021 model, moet zelden snelladen, maar heb er nog nooit problemen mee gehad. Zelfs rond het vriespunt meteen naar 125 kW en zelfs meer. Zonder warmtepomp. Zonder die warmtepomp is echt wel een goede keuze volgens mij, toch zeker in ons klimaat. Dat is trouwens geen goedkope optie. Als je dat wil terugverdienen met een betere efficiëntie moet je auto 50 jaar meegaan denk ik.
Zo goed als alle elektrische auto's zijn 10 tot 20% duurder geworden... in België een kia ev6 bestellen? Alleen nog mogelijk met grote batterij en in gt line. Dat is dan 64k en als je dan nog wat optiepakketten aanvinkt ga je ook eind de 60k. Ik weet nog dat diezelfde gt line eerst rond de 55k kostte... ik zie de prijs ook nog niet direct naar beneden gaan, helaas...dolfg schreef op dinsdag 15 november 2022 @ 00:11:
Ik heb er geen kosten aan, vervanging koelsysteem was garantie. Warmtepomp zat in het advanced plus pakket, net als het panoramadak.
Alles bij elkaar opgeteld kostte mijn auto 68.200 euro, dat zou nu zo’n 76.000 euro zijn.
Dus wat kosten zijn en wat efficiënter is, dat blijft een beetje vaag met een stijging van meer dan 10% per jaar op de aanschaf.
Ik vind het best schandalig dat je zo schaamteloos die prijs opdrijft. 10% per jaar is enorm.
Weinig zeggend maar wel blij dat zij nu ook zeggen: "Gezien de eerdere communicatie wenst Audi Nederland eerst 100% zekerheid dat de update komt." Dus zij erkennen ook wel dat communicatie vanuit Audi niet zo goed gaat.Wat betreft de software update en waar het in forum over gaat, deze is nog niet beschikbaar. De verwachting nu is nog niet bekend. Dit heeft wel de hoogste prioriteit bij Audi Nederland. Audi Nederland wacht eerst op een definitieve planning vanuit Audi AG. Gezien de eerdere communicatie wenst Audi Nederland eerst 100% zekerheid dat de update komt. Dan zal het rijden wagenpark automatisch worden uitgenodigd voor deze update.
De belangrijkste issue is dat er een aantal functie van de myAudi app nog niet werken, zoals het kunnen gebruiken van meerdere myAudi profielen, en een aantal online-diensten. De belangrijkste functie van de app en het MMI systeem werkt wel, dat is namelijk het laten zien van de acculading / laadstatus en het kunnen inschakelen van de voor klimatisering en de e-tron routeplanner.
Hier hetzelfde, sinds de iOS app-update een week of 2 terug. De batterijstatus ververst niet vanzelf. En bij handmatig verversen verschijnt een server foutmelding. Soms kan ik het inderdaad triggeren door in de app een route naar een laadpaal te plannen. Sowieso kan ik sindsdien niet meer ad-hoc voorverwarmen... De klimaatregeling menuoptie is greyed-outdolfg schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:27:
Nu heb ik met de app update ook geen verbinding meer met de auto. Als ik een route plan naar een laadpaal doet ie het. Eenmalig.
Wil ik weer wat zien op de app dan moet ik weer een route plannen. Is dat normaal?
Ik gokte dat 1 keer een route plannen genoeg was om definitie het contact met de auto te herstellen.
Ik ben terug gegaan naar de vorige versie. Die APK kan je op diverse websites downloaden (of via deze link vanaf mijn Google Drive). Je moet dan de huidige eerst verwijderen en dan die gedownloade APK installeren. Vorige versie werkt nog altijd naar behoren. (Geldt voor Android, geen idee hoe dat bij iOS zit).dolfg schreef op woensdag 16 november 2022 @ 08:27:
Nu heb ik met de app update ook geen verbinding meer met de auto. Als ik een route plan naar een laadpaal doet ie het. Eenmalig.
Wil ik weer wat zien op de app dan moet ik weer een route plannen. Is dat normaal?
Ik gokte dat 1 keer een route plannen genoeg was om definitie het contact met de auto te herstellen.
Deze functie werkt idd automatisch, zou moeten. A voor Automatisch en M voor Manueel.SWIGGA schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:14:
[Afbeelding]
Over klimaat gesproken, wat gebeurt er met automatische binnencirculatie? Als ik met mijn vorige auto in een tunnel reed drukte ik altijd op deze knop zodat vuile lucht buiten bleef, maar je moest het daarna wel terug opzetten zodat er zeker na lang rijden terug zuurstof in de auto is... wordt het in de Q4 automatisch opgezet in bv tunnels en daarbuiten terug gewoon verse lucht? Of blijft de cabine afgesloten van de buitenlucht?
Ik betwijfel of het automatisch reageert op de luchtkwaliteit. Volgens gaat ie alleen automatisch dicht bij een te groot verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur om energie te besparen.SWIGGA schreef op woensdag 16 november 2022 @ 11:14:
[Afbeelding]
Over klimaat gesproken, wat gebeurt er met automatische binnencirculatie? Als ik met mijn vorige auto in een tunnel reed drukte ik altijd op deze knop zodat vuile lucht buiten bleef, maar je moest het daarna wel terug opzetten zodat er zeker na lang rijden terug zuurstof in de auto is... wordt het in de Q4 automatisch opgezet in bv tunnels en daarbuiten terug gewoon verse lucht? Of blijft de cabine afgesloten van de buitenlucht?
Dit is in elk geval wat het boekje beschrijftboyd91 schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:57:
[...]
Ik betwijfel of het automatisch reageert op de luchtkwaliteit. Volgens gaat ie alleen automatisch dicht bij een te groot verschil tussen de binnen- en buitentemperatuur om energie te besparen.
Deze functie had mijn Lexus GS300 uit 1998 al, werkte feilloos.Gerardvhgn schreef op woensdag 16 november 2022 @ 16:17:
[...]
Dit is in elk geval wat het boekje beschrijft
[Afbeelding]
Dus je kan het dus gewoon op A laten staan? Je krijgt dan geen vuile stank van auto's voor je binnen en het zuurstofniveau blijft onder controle omdat er af en toe ook 'verse' buitenlucht binnenkomt?Gerardvhgn schreef op woensdag 16 november 2022 @ 15:33:
[...]
Deze functie werkt idd automatisch, zou moeten. A voor Automatisch en M voor Manueel.
Ik heb de functie altijd op A staan en heb ook ALTIJD last van een vieze trekker of diesel die voor me rijdt. Of de functie werkt niet of de filters zijn niet goed bij mij, maar er komt altijd stank van buiten naar binnen. Behalve als ik de knop op M zet... (dus de filters werken wss wel, functie wss niet)SWIGGA schreef op woensdag 16 november 2022 @ 18:08:
[...]
Dus je kan het dus gewoon op A laten staan? Je krijgt dan geen vuile stank van auto's voor je binnen en het zuurstofniveau blijft onder controle omdat er af en toe ook 'verse' buitenlucht binnenkomt?
[ Voor 4% gewijzigd door Nismod op 16-11-2022 22:07 ]
Ik ervaar hetzelfde. De stank blijft binnenkomen. Bij mijn vorige BMW hoorde je klepjes dichtvallen wanneer de geur van uitlaatgassen waarneembaar werden en was de geur binnen een paar seconden weg.Nismod schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:06:
[...]
Ik heb de functie altijd op A staan en heb ook ALTIJD last van een vieze trekker of diesel die voor me rijdt. Of de functie werkt niet of de filters zijn niet goed bij mij, maar er komt altijd stank van buiten naar binnen. Behalve als ik de knop op M zet... (dus de filters werken wss wel, functie wss niet)
Eens met Joppe, heb de mijne een week na hem opgehaald. Het is niet normaal dat ze dat niet opgelost krijgen. Werk bij beheer en onderhoud bij ons bedrijf maar als wij zo met onze klanten om zouden gaan....Jope3 schreef op zaterdag 12 november 2022 @ 12:25:
Ik ben één van de eerste berijders van een Q4 (incl. schuifdak en phonebox). Ik vind de software problemen ook heel vervelend en niet passen bij een auto van ca. 68k. Maar dit doet niets af aan de rijkwaliteiten. De Q4 rijdt prima. Ik kan nog steeds opladen en voorverwarmen.
Maar als ik nogmaals nieuw zou kunnen bestellen was ik wellicht voor een BMW ix3 gegaan.
Dus altijd M gebruiken en het zelf doen, ik haat het dat er vieze uitlaatgassen binnenkomen...Nismod schreef op woensdag 16 november 2022 @ 22:06:
[...]
Ik heb de functie altijd op A staan en heb ook ALTIJD last van een vieze trekker of diesel die voor me rijdt. Of de functie werkt niet of de filters zijn niet goed bij mij, maar er komt altijd stank van buiten naar binnen. Behalve als ik de knop op M zet... (dus de filters werken wss wel, functie wss niet)
[ Voor 6% gewijzigd door SWIGGA op 17-11-2022 15:07 ]
Ziet er goed uit !SWIGGA schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:06:
[Afbeelding]
Trouwens dan toch een 3D sticker op het stuur. Ik ben gewoon geen fan van 2D ringen :-D
Int het echt ziet het er veel beter uit als op foto trouwens...
Bedoel je deze?bassiej19 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 15:39:
Waar ik trouwens benieuwd naar ben. Ik las op internet dat je voor 90 euro per jaar een Audi Connect Key kan aanmaken zodat je met telefoon auto kan openen en starten.
Echter lees ik wel dat in 2020 door de e-tron ondersteund wordt. Maar ben wel benieuwd of dit bij de Q4 ook kan?
Iemand dit ooit geprobeerd?
Bij mij ook. Blij meedolfg schreef op donderdag 17 november 2022 @ 20:45:
De app met 4.13 software werkt sinds vanavond weer bij mij (iPhone) en communiceert weer met de auto met klimaatregeling enzo.
Moet dit niet via de myAudi shop? Daar vind je geen "functions-on-demand". Dus ik ben bang dat dit niet werkt voor de Q4?bassiej19 schreef op donderdag 17 november 2022 @ 18:32:
[...]
Nee ik bedoel deze:
https://www.audi.nl/nl/we...mand/smart-phone-key.html
Het kan mss nog komen bij functions on demand. Voorlopig enkel navigatie en infotainment plus, virtual cockpit plus en verschillende thema's in de auto te bestellen via functions on demand. Ik hoop dat er nog veel gaat bijkomen 😀purelyatom schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 12:41:
[...]
Moet dit niet via de myAudi shop? Daar vind je geen "functions-on-demand". Dus ik ben bang dat dit niet werkt voor de Q4?
Oh, die zie ik allemaal niet, ik heb gewoon helemaal niets.SWIGGA schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 14:11:
[...]
Het kan mss nog komen bij functions on demand. Voorlopig enkel navigatie en infotainment plus, virtual cockpit plus en verschillende thema's in de auto te bestellen via functions on demand. Ik hoop dat er nog veel gaat bijkomen 😀
Alleen de 2023 modellen kunnen functions on demand gebruiken voorlopig. Dat wil zeggen de Q4's die geleverd zijn vanaf midden of begin augustus dacht ik. De laatste nieuwe software dus...purelyatom schreef op zaterdag 19 november 2022 @ 15:03:
[...]
Oh, die zie ik allemaal niet, ik heb gewoon helemaal niets.
Ben benieuwd 😂. Ik krijg mijn auto donderdagmiddag!Nismod schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:43:
Is de auto bij jullie ook offline? Ik krijg niks naar het voertuig toegestuurd en in de auto komt er geen verbinding tot stand..
Om 12.00 uur nog klimaatplanning naar auto gestuurd en werkte prima. Ook nu krijg ik % en km. gewoon binnen op de app.Nismod schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:43:
Is de auto bij jullie ook offline? Ik krijg niks naar het voertuig toegestuurd en in de auto komt er geen verbinding tot stand..
Zou jij je software nummer willen delen? Ik zit op 3608.wimbre schreef op zondag 20 november 2022 @ 15:55:
[...]
Om 12.00 uur nog klimaatplanning naar auto gestuurd en werkte prima. Ook nu krijg ik % en km. gewoon binnen op de app.
Ik zit ook op 3608.Nismod schreef op zondag 20 november 2022 @ 17:53:
[...]
Zou jij je software nummer willen delen? Ik zit op 3608.
De app werkt weer, maar ik kan in de app niet meer het laaddoel wijzigen.Nismod schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:43:
Hier helaas niet, ik zie nog steeds de status van 3 dagen geleden.Motjoo schreef op zondag 20 november 2022 @ 19:45:
[...]
De app werkt weer, maar ik kan in de app niet meer het laaddoel wijzigen.
Terug gaan naar vorige versie van de app en alles werkt weer zoals voordien. Als de servers tenminste niet uit liggen...Nismod schreef op zondag 20 november 2022 @ 21:31:
[...]
Hier helaas niet, ik zie nog steeds de status van 3 dagen geleden.
Ben bang dat het niet perse de app is. Mijn auto heeft namelijk ook geen verbinding met wat dan ook. Geen verkeer, satelliet etc.Babavers schreef op zondag 20 november 2022 @ 23:04:
[...]
Terug gaan naar vorige versie van de app en alles werkt weer zoals voordien. Als de servers tenminste niet uit liggen...
Is je 4G van de auto niet simpel te resetten op 1 of andere manier ?Nismod schreef op maandag 21 november 2022 @ 08:22:
[...]
Ben bang dat het niet perse de app is. Mijn auto heeft namelijk ook geen verbinding met wat dan ook. Geen verkeer, satelliet etc.
Zal eerder weer de server zijn? Maar dan die ene waar ik toevallig op draai? 😅
Ik zou het niet weten. Ik heb in ieder geval geen storing gehad toen de meeste het hier wel hadden, en nu lijkt het precies andersom te zijn. Denk niet dat het voertuig gebonden is. Of juist wel, wellicht dat voertuig types verbinden met specifieke servers.bassiej19 schreef op maandag 21 november 2022 @ 09:41:
[...]
Is je 4G van de auto niet simpel te resetten op 1 of andere manier ?
Ja, dat maakt zeker wel uit. Het kost immers meer vermogen om een zwaar object 'snel' naar 100 km/u te brengen dan 'geleidelijk'. Luchtweerstand, massa in beweging brengen enz.bassiej19 schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:00:
Waar ik trouwens benieuwd naar ben met elektrische auto's. Maakt het voor je energieverbruik nog uit of je de auto snel of langzaam van de 0 naar de 100 brengt?
Dat is zekering 19, staat hier al ergens in het topic.Nismod schreef op maandag 21 november 2022 @ 11:31:
[...]
Ik zou het niet weten. Ik heb in ieder geval geen storing gehad toen de meeste het hier wel hadden, en nu lijkt het precies andersom te zijn. Denk niet dat het voertuig gebonden is. Of juist wel, wellicht dat voertuig types verbinden met specifieke servers.
Wellicht is het te resetten via een zekering? Maar daar kom ik liever niet aan. Dat is geen oplossing m.i.
Die uitleg klopt niet. Inderdaad is het vermogen hoger, maar het gaat over precies evenveel energie. Het duurt minder lang en dat compenseert het hoger vermogen mechanisch gezien precies. Het komt erop neer dat je elektrische energie omzet in kinetische energie en de tijd die je daarvoor neemt speelt daarin geen rol. MAAR toch is er een verschil ofschoon dat slechts van tweede orde is. Je gaat meer elektrische verliezen hebben, zowel in de inwendige weerstand van de batterij, de bekabeling als de wikkelingen van de motor. Maw, het elektrisch rendement neemt af naarmate je sneller optrekt. Er gaat dus meer verloren in de vorm van warmte in batterij en koper. Maar dat is weinig.MetaalMan schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:05:
[...]
Ja, dat maakt zeker wel uit. Het kost immers meer vermogen om een zwaar object 'snel' naar 100 km/u te brengen dan 'geleidelijk'. Luchtweerstand, massa in beweging brengen enz.
Heeft bij mij inderdaad geholpen.Kris.D schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:25:
[...]
Dat is zekering 19, staat hier al ergens in het topic.
Eruit halen, 10 minuten wachten en er weer in.
Super bedankt voor de uitgebreide antwoord. Uiteraard wordt het oncomfortabel als je hele tijd gaat sprinten. Maar wel fijn om te weten dat als je een keer links bij een stoplicht staat niet je bereik met de helft keldert haha.Babavers schreef op maandag 21 november 2022 @ 21:49:
[...]
Die uitleg klopt niet. Inderdaad is het vermogen hoger, maar het gaat over precies evenveel energie. Het duurt minder lang en dat compenseert het hoger vermogen mechanisch gezien precies. Het komt erop neer dat je elektrische energie omzet in kinetische energie en de tijd die je daarvoor neemt speelt daarin geen rol. MAAR toch is er een verschil ofschoon dat slechts van tweede orde is. Je gaat meer elektrische verliezen hebben, zowel in de inwendige weerstand van de batterij, de bekabeling als de wikkelingen van de motor. Maw, het elektrisch rendement neemt af naarmate je sneller optrekt. Er gaat dus meer verloren in de vorm van warmte in batterij en koper. Maar dat is weinig.
Een tweede MAAR : doe niet hetzelfde bij het afremmen want het recupereren gaat altijd gepaard met verliezen en het wordt nog erger als je zo hard remt dat ook de mechanische remmen moeten 'helpen' om stil te komen want dat is dan puur verlies. Op die manier gaat de energie compleet verloren in warmte.
Dus, stevig optrekken en dan laten uitbollen kost je nauwelijks extra energie. Ik heb dat trouwens ook uitgeprobeerd op mijn dagelijks traject en dat bevestigt zich. Op dat traject mag ik nergens sneller dan 70. In de zomer slaag ik erin om dat af te leggen aan 14 kWh/100 km, zelfs als ik na elk kruispunt of rond punt 'plank gas' optrek naar 70 km/h.
Je kan het ook min of meer vergelijken met een vliegtuig. Dat vliegt zuiniger op grote hoogte en daarom gaat een vliegtuig ook vol gas naar kruishoogte. Het moet dus zo snel mogelijk op die hoogte zijn en het kost niet meer energie om op die hoogte te geraken omdat men dat sneller doet. Integendeel in dit geval. Anderzijds bij het dalen, dan wil men de potentiële energie van de hoogte zo optimaal mogelijk benutten om afstand af te leggen ipv die energie te verprutsen door af te remmen met de 'flaps'. Een vliegtuig zal dus ongeveer een half uur gebruiken van kruishoogte tot landing terwijl het stijgen tot kruishoogte nauwelijks 10 minuten duurt.
Onderstaand leuk artikel waar de beschreven wetenschap onderbouwd wordt (geen verschil in energie verbruik tussen langzaam of snel optrekken), maar vervolgens een niet wetenschappelijke test toch een groot verschil in gebruik laat zienbassiej19 schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 11:32:
[...]
Super bedankt voor de uitgebreide antwoord. Uiteraard wordt het oncomfortabel als je hele tijd gaat sprinten. Maar wel fijn om te weten dat als je een keer links bij een stoplicht staat niet je bereik met de helft keldert haha.
Thanks ga ik eens lezen!jeroenkb schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 12:09:
[...]
Onderstaand leuk artikel waar de beschreven wetenschap onderbouwd wordt (geen verschil in energie verbruik tussen langzaam of snel optrekken), maar vervolgens een niet wetenschappelijke test toch een groot verschil in gebruik laat zien
https://cleantechnica.com...ed-by-quick-acceleration/
[ Voor 4% gewijzigd door SWIGGA op 22-11-2022 22:16 ]
Ja, herkenbaar. Ik heb ook een artikel gelezen (Google maar eens op laadverlies elektrische auto) waarbij een laadverlies van 25 procent, vooral bij laden met lagere laadsnelheid, normaal schijnt te zijn. En dat is dan als snel 7kwh op 150km inderdaad. Maar ik betwijfel of dat eigenlijk wel klopt. Op een volle laadbeurt tot wel 20kwh kwijtraken is nogal wat. En die energie moet ergens blijven, laadpaal zou dan bijvoorbeeld toch behoorlijk warm moeten worden. Ik denk eerder dat de boordcomputer er gewoon erg veel naast zit. Soms vertrek ik op 80 procent, geeft de auto na 10km rijden 79 procent aan met een gemiddeld verbruik van rond de 25kwh per 100km. Een van die twee waardes klopt dan toch niet.SWIGGA schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:05:
Ik laad nu ongeveer elke dag op van circa 40% naar 80%. Het valt mij op dat ik meer kwh kan laden dan dat de boordcomputer aan geeft dat ik verbruikt heb... het is bovendien geen klein verschil. Ik spreek van 7 kwh meer op ongeveer 150km. Heeft nog iemand dit al ervaren?
Bedankt voor je antwoord! Ik had wel gedacht dat er wat verlies zou zijn, maar 16 a 17 kwh verlies op 77kwh netto lijkt me toch wel erg veel. Ik dacht eerder dat het max 7 kwh verlies ofzo zou zijn op een volledige lading... een kleine 10% dus...EV_Eric schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:36:
[...]
Ja, herkenbaar. Ik heb ook een artikel gelezen (Google maar eens op laadverlies elektrische auto) waarbij een laadverlies van 25 procent, vooral bij laden met lagere laadsnelheid, normaal schijnt te zijn. En dat is dan als snel 7kwh op 150km inderdaad. Maar ik betwijfel of dat eigenlijk wel klopt. Op een volle laadbeurt tot wel 20kwh kwijtraken is nogal wat. En die energie moet ergens blijven, laadpaal zou dan bijvoorbeeld toch behoorlijk warm moeten worden. Ik denk eerder dat de boordcomputer er gewoon erg veel naast zit. Soms vertrek ik op 80 procent, geeft de auto na 10km rijden 79 procent aan met een gemiddeld verbruik van rond de 25kwh per 100km. Een van die twee waardes klopt dan toch niet.
Mijn gemiddelde (lange termijn) verbruik op de boordcomputer is de afgelopen weken met lagere temperaturen gestegen van 19,2 naar 20,2. Ik houd in een excelletje ook bij wat ik laad en bij welke kilometerstand. Daar is mijn gemiddelde gestegen van ongeveer 22 naar nu 23. En dat is dan in mijn ogen dan het echte verbruik, of er nou wat verloren gaat bij de laadpaal of niet.
Het hier bedoelde laadverlies is o.a. verlies VOORDAT het de auto bereikt. Maar ook door noodzakelijke processen, zoals omvorming van spanning en voorverwarmen. Stroom waar je dus wel voor betaalt. En altijd DC laden schijnt ook niet goed te zijn.SWIGGA schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:46:
[...]
Bedankt voor je antwoord! Ik had wel gedacht dat er wat verlies zou zijn, maar 16 a 17 kwh verlies op 77kwh netto lijkt me toch wel erg veel. Ik dacht eerder dat het max 7 kwh verlies ofzo zou zijn op een volledige lading... een kleine 10% dus...
Ligt die #^&#÷ server er nu alweer uit? Sinds vanmiddag weer de vertrouwde foutmelding bij gebruik van de app...Nismod schreef op zondag 20 november 2022 @ 14:43:
Ja en Nee. Vandaag 5x in en uitgestapt, waarbij 2x geen enkele connectie. Mijn Usb-c kabeltje begint flink te slijten inmiddelsMotormuis69 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 15:54:
[...]
Ligt die #^&#÷ server er nu alweer uit? Sinds vanmiddag weer de vertrouwde foutmelding bij gebruik van de app...
Ze moet idd even over de bestuurdersstoel heen en daar de deuren op slot doen..bassiej19 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:00:
Vandaag mijn Q4 sportback gehaald. Rijdt enorm lekker. Echter in oude auto deed vriendin altijd deur op slot als ik even naar de winkel was. Echter klopt het dat je vanaf passagierszijde de deuren niet op slot kan doen ?☹️ Nog nooit auto gezien waar dat niet kon.
En dan heel stil blijven zitten want als je beweegt gaat het alarm af 😉Nismod schreef op donderdag 24 november 2022 @ 21:36:
[...]
Ze moet idd even over de bestuurdersstoel heen en daar de deuren op slot doen..
Veel plezier met de nieuwe bak!
Zover ik weet gaat alarm niet aan als je van binnenuit op slot doet 😁Figlio39 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 22:06:
[...]
En dan heel stil blijven zitten want als je beweegt gaat het alarm af 😉
Oh dat zou kunnen. Ik had laatst inderdaad de auto met de sleutel op slot gedaan en mijn zoontje nog in de auto. Toen ging het alarm dus wel af…🙊bassiej19 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:02:
[...]
Zover ik weet gaat alarm niet aan als je van binnenuit op slot doet 😁
Ehm, ik kan je melden dat ie dat wel doet, tenzij je bewegingsdetectie uit zet ;-). Moet je wel elke keer doen want standaard staat de functie aan.bassiej19 schreef op donderdag 24 november 2022 @ 23:02:
[...]
Zover ik weet gaat alarm niet aan als je van binnenuit op slot doet 😁
Herkenbare bug!b17b schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 09:04:
Nog een bug ontdekt:
Bij Apple Carplay gebruik (draadloos), maar telefoon opladend aan de USB-C poort blijft de nr weergave tussen de klokken regelmatig vasthangen. Dwz volgend nr speelt wel, en ook zichtbaar grote op scherm,maar op dashboard tussen de klokken blijft ie hangen.
Naast de reguliere meldingen: storing kinderslot, storing elektrische installatie en helemaal mooi: batterij sleutel vervangen (na een jaar??).
Nee, voor mij geen Audi mee.Ik rij ondanks alle meldingen gewooj door (negeer ze) en zoek geen service meer op.
[ Voor 4% gewijzigd door Nismod op 25-11-2022 10:21 ]
Wat is dat voor een onzin functie. Waarom zou je deur van binnen op slot doen als je er niet zelf inzit 😂.Nismod schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:18:
[...]
Ehm, ik kan je melden dat ie dat wel doet, tenzij je bewegingsdetectie uit zet ;-). Moet je wel elke keer doen want standaard staat de functie aan.
Carjacking, zeker als de sleutel nog in de auto ligt, zo raar is dat nietbassiej19 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 15:00:
[...]
Wat is dat voor een onzin functie. Waarom zou je deur van binnen op slot doen als je er niet zelf inzit 😂.
Dat bedoelt 'ie ook denk ikMLLL schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 19:28:
[...]
Carjacking, zeker als de sleutel nog in de auto ligt, zo raar is dat niet
The best is yet to come
Excuus ik was niet helemaal duidelijk. Het alarm is alleen actief als je NIET op de berijdersstoel zit en de auto op slot zet van binnenuit.Dean Martin schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 20:47:
[...]
Dat bedoelt 'ie ook denk ik
Maar waarom het alarm dan wel geactiveerd wordt is de vraag.
de laadpaal is eigenlijk niks meer dan een slimmere veredelde magneetschakelaar, er is geen omzetting van stroom e.d. in de laadpaal, maar wel in de lader IN de auto. Deze lader vormt de AC spanning aangeboden met de type 2 stekker om naar DC voor het laden van de accu, geen enkele accu kan namelijk geladen worden met AC. De laders in de auto's zijn redelijk efficient, zal zo rond de 92% zijn. nog efficienter en de omvormer wordt te zwaar voor zijn eigen nut, en kan dan nog maximaal rond de 95% halen.EV_Eric schreef op dinsdag 22 november 2022 @ 22:36:
[...]
. Maar ik betwijfel of dat eigenlijk wel klopt. Op een volle laadbeurt tot wel 20kwh kwijtraken is nogal wat. En die energie moet ergens blijven, laadpaal zou dan bijvoorbeeld toch behoorlijk warm moeten worden.
Vorige week nog een rit gemaakt in een M3.. Was even geleden, maar mijn hemel wat een lawaai. Dat is werkelijk niet te doen. De Q4 rijdt en voelt als een stille een kluis vergeleken met de TeslaNismod schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 10:20:
[...]
Mijn Model Y zit ondertussen op de boot te chillen tot in ie Zeebrugge aan komt 😇.
Bedankt voor jouw uitleg, ik snap dat het verlies over meerdere plekken in het proces optelt, maar ik kan niet geloven dat het verlies tot wel 25 procent kan zijn. Dat is 19kwh op een volledige lading, daarmee kan je 10 uur lang een elektrische kachel warmte laten uitstralen. Dan moet die omvormer toch ook wel heel warm worden zou ik denken. Ik denk (en hoop) dat het verlies een stuk minder is, maar de vergelijking in het genoemde onderzoek wordt gemaakt met acculaadtoestanden en gemiddelde energieverbruik zoals de auto dat zelf aangeeft.Tvdl2000 schreef op vrijdag 25 november 2022 @ 21:51:
[...]
de laadpaal is eigenlijk niks meer dan een slimmere veredelde magneetschakelaar, er is geen omzetting van stroom e.d. in de laadpaal, maar wel in de lader IN de auto. Deze lader vormt de AC spanning aangeboden met de type 2 stekker om naar DC voor het laden van de accu, geen enkele accu kan namelijk geladen worden met AC. De laders in de auto's zijn redelijk efficient, zal zo rond de 92% zijn. nog efficienter en de omvormer wordt te zwaar voor zijn eigen nut, en kan dan nog maximaal rond de 95% halen.
daarentegen, als het relais of contacten of laad kabels al dun zijn af levering en dan ook wat er verslechteren, dan zijn de overgangsweerstanden en draadverliezen ook een factor die mee speelt om de efficentie nog slechter te maken...
Er zijn veel praktijk testen gedaan ook door andere tweakers hier door de auto (in mijn geval een fat e-tron) helemaal leeg te rijden en vervolgens helemaal op te laden en dat met een kWh meter voor de laadpaal.EV_Eric schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 07:36:
[...]
Bedankt voor jouw uitleg, ik snap dat het verlies over meerdere plekken in het proces optelt, maar ik kan niet geloven dat het verlies tot wel 25 procent kan zijn. Dat is 19kwh op een volledige lading, daarmee kan je 10 uur lang een elektrische kachel warmte laten uitstralen. Dan moet die omvormer toch ook wel heel warm worden zou ik denken. Ik denk (en hoop) dat het verlies een stuk minder is, maar de vergelijking in het genoemde onderzoek wordt gemaakt met acculaadtoestanden en gemiddelde energieverbruik zoals de auto dat zelf aangeeft.
Klopt, de M3 is een hele andere klasse. Jouw ervaring had ik van de Y naar de Q4 in dit geval ;-). (In het nadeel voor de Q4).sbin schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 00:02:
[...]
Vorige week nog een rit gemaakt in een M3.. Was even geleden, maar mijn hemel wat een lawaai. Dat is werkelijk niet te doen. De Q4 rijdt en voelt als een stille een kluis vergeleken met de Tesla
[ Voor 3% gewijzigd door Nismod op 26-11-2022 10:30 ]
Weet jij toevallig nog wat het gekost heeft? En kan ke erop wachten of duurt het een tijdje?polarbear57 schreef op dinsdag 22 maart 2022 @ 11:08:
[...]
Wanneer de camera's fysiek zichtbaar zijn en je ziet ook dat de front camera in de grille bekabeld is, dan is het vrijwel zeker dat je de 360 view kunt laten activeren.
Het is bij mijn Q4 vandaag geprogrammeerd. Alles werkt zoals die 360 view optie hoort te werken. Het heeft wat gekost, maar het is het geld wel waard. Je krijgt er ook een dongel bij mocht er een fabrieksreset via de Audi dealer plaatsvinden, dan kun je gemakkelijk de coderingen weer op hun plek laten zetten.
Oh verdorrie! Dat ik daar niet aan gedacht heb ! Jammer dan heb ik de cameras nietJohnSr schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:59:
Wat jij laat zien is de projectielens van het E Tron embleem op de grond
Zo ziet de camera er uit[Afbeelding]
Linksonder naast het stuur, op knie-/scheenbeenhoogteRonnieFlame schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 16:42:
Weet iemand waar ik de poort voor de OBDeleven dongle kan vinden?
Paal.bassiej19 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:35:
Het is vast al eens langsgekomen maar kon het niet zo snel vinden.
Maar ik heb de auto aan de laadpaal staan en heb zojuist vanuit de myaudi app de klimaatregeling timer gezet voor morgenochtend.
Maakt hij dan gebruik van de laadpaal of zal ik al een paar procent missen?
The best is yet to come
Hangt ervan af hoeveel nodig is om je auto voor te verwarmen. Het komt per definitie uit de batterij, maar die begint op zijn beurt terug bij te laden als die onder zijn setpoint komt. Er zit wel een zekere hysterese op het in- en uitschakelen van het laden. Dwz dat als je setpoint op 80% staat die pas zal stoppen met laden als die bv. aan 80,5 % of zo zit en het laden pas terug opstarten als hij gezakt is onder bv 79,5%. Je zal daardoor merken dat het bijladen meestal niet direct begint van zodra je voorverwarming in gang schiet. Dat kan gerust minuten later zijn door die hysterese, maar in essentie komt het erop neer dat het dus inderdaad de paal is die zorgt voor de voorverwarming. Tenzij je auto al op temperatuur is in die paar minuten voordat het herladen hernomen is. Bij zachtere temperaturen gebeurt dat soms. Maar dan heb je voorverwarming eigenlijk ook niet echt nodig....bassiej19 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 23:35:
Het is vast al eens langsgekomen maar kon het niet zo snel vinden.
Maar ik heb de auto aan de laadpaal staan en heb zojuist vanuit de myaudi app de klimaatregeling timer gezet voor morgenochtend.
Maakt hij dan gebruik van de laadpaal of zal ik al een paar procent missen?
Waar moet ik precies kijken of deze in mijn Q4 zitten?JohnSr schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 14:59:
Wat jij laat zien is de projectielens van het E Tron embleem op de grond
Zo ziet de camera er uit[Afbeelding]
Het was 350 of 400 euro. 2 uurtjes werk dus kun je erop wachten.bassiej19 schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 13:48:
[...]
Weet jij toevallig nog wat het gekost heeft? En kan ke erop wachten of duurt het een tijdje?
iweq schreef op maandag 28 november 2022 @ 08:41:
[...]
Onderkant buitenspiegels
Waar moet ik precies kijken of deze in mijn Q4 zitten?
Super bedankt voor je uitgebreide antwoord!Babavers schreef op zondag 27 november 2022 @ 16:59:
[...]
Hangt ervan af hoeveel nodig is om je auto voor te verwarmen. Het komt per definitie uit de batterij, maar die begint op zijn beurt terug bij te laden als die onder zijn setpoint komt. Er zit wel een zekere hysterese op het in- en uitschakelen van het laden. Dwz dat als je setpoint op 80% staat die pas zal stoppen met laden als die bv. aan 80,5 % of zo zit en het laden pas terug opstarten als hij gezakt is onder bv 79,5%. Je zal daardoor merken dat het bijladen meestal niet direct begint van zodra je voorverwarming in gang schiet. Dat kan gerust minuten later zijn door die hysterese, maar in essentie komt het erop neer dat het dus inderdaad de paal is die zorgt voor de voorverwarming. Tenzij je auto al op temperatuur is in die paar minuten voordat het herladen hernomen is. Bij zachtere temperaturen gebeurt dat soms. Maar dan heb je voorverwarming eigenlijk ook niet echt nodig....
Ik zou al blij zijn als ik zou kunnen zien waar mijn auto stond, of hij gesloten is en of de vensters dicht zijn. Of bv. een laadplanning kunnen ingeven of een geplande navigatieroute doorsturen zou ook mooi zijn.... Een alarm kunnen afzetten terwijl ik niet eens een signaal krijg dat het afgaat..., heeft niet veel zin toch. (Uiteraard gefrustreerde SW3608 bezitter)bassiej19 schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:48:
[...]
Super bedankt voor je uitgebreide antwoord!
En ja hoor dan heb ik weer een paar vragen.
Ik wist van te voren al dat MyAudi App redelijk summier is voor de Q4. Maar weet iemand of je een melding krijgt als je auto alarm afgaat? En zoja kan je hem dan ook resetten? Dit kon op mijn Jaguar wel en was wel handig als hij een keer afging.
Zeker omdat ik me meen te herinneren dat sommige hier gemeld hebben dat hij spontaan afging.
Verder een vraag over rijbereik. Ik kwam vandaag thuis met 48 km resterend op de teller. Hoe nauwkeurig is dat? Heb ik kans om stil te komen staan als hij bijvoorbeeld nog 10km aangeeft (dat hij ineens maar 0 springt bijvoorbeeld). Of kan ik er echt op vertrouwen als ik natuurlijk rustig rij en de schommelingen meereken.
Helemaal eens. Bij mijn vorige Passat van 6 jaar geleden kon ik al in de app zien waar mijn auto zich bevond. Dit is toch een basisfuctie als je een app ontwikkelt. Van vorsprung durch technik is bij de Q4 zeker geen sprake. Wat een kale auto! Terwijl ikzelf al de advanced versie heb. Helaas rijd ik al een jaar met de belabberde 3608 software rond. Beschamend Audi!Babavers schreef op dinsdag 29 november 2022 @ 00:04:
[...]
Ik zou al blij zijn als ik zou kunnen zien waar mijn auto stond, of hij gesloten is en of de vensters dicht zijn. Of bv. een laadplanning kunnen ingeven of een geplande navigatieroute doorsturen zou ook mooi zijn.... Een alarm kunnen afzetten terwijl ik niet eens een signaal krijg dat het afgaat..., heeft niet veel zin toch. (Uiteraard gefrustreerde SW3608 bezitter)
Uit de praktijk, vorige week kwam ik met nog 9 km en 3% aan op bestemming. Vanaf 10% kreeg ik minder vermogen, maar reed nog wel. Uit meerdere video's op YT kan je er vanuit gaan dat je na 0% nog wel aantal km kan rijden om naar een laadpaal te komen. Zou het zelf alleen niet uitproberenbassiej19 schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:48:
[...]
Verder een vraag over rijbereik. Ik kwam vandaag thuis met 48 km resterend op de teller. Hoe nauwkeurig is dat? Heb ik kans om stil te komen staan als hij bijvoorbeeld nog 10km aangeeft (dat hij ineens maar 0 springt bijvoorbeeld). Of kan ik er echt op vertrouwen als ik natuurlijk rustig rij en de schommelingen meereken.
Bij de Q4-40 kun je met 30% nog circa 110km rijden met 110kmh. (zomer 120 en winter 100) Op 15% de helft etc..bassiej19 schreef op maandag 28 november 2022 @ 23:48:
[...]
Super bedankt voor je uitgebreide antwoord!
En ja hoor dan heb ik weer een paar vragen.
Ik wist van te voren al dat MyAudi App redelijk summier is voor de Q4. Maar weet iemand of je een melding krijgt als je auto alarm afgaat? En zoja kan je hem dan ook resetten? Dit kon op mijn Jaguar wel en was wel handig als hij een keer afging.
Zeker omdat ik me meen te herinneren dat sommige hier gemeld hebben dat hij spontaan afging.
[ Voor 5% gewijzigd door Nismod op 29-11-2022 12:01 ]
Ben benieuwd, kan met niet voorstellen dat er een groot verschil is tussen M3 en MY. Collega krijgt er binnenkort een (MY), dus dan zullen we eens testen.Nismod schreef op zaterdag 26 november 2022 @ 08:48:
[...]
Klopt, de M3 is een hele andere klasse. Jouw ervaring had ik van de Y naar de Q4 in dit geval ;-). (In het nadeel voor de Q4).
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq