Het grote Audi Q4 e-tron topic - Deel 1

Pagina: 1 2 ... 136 Laatste
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menh
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 22:20
Viel me trouwens wel op dat er geen midden armsteun op de achterbank zat, blijkbaar (ook😉) een optie maar kan hem zo snel niet terugvinden in de prijslijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22:37
Menh schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 21:42:
Viel me trouwens wel op dat er geen midden armsteun op de achterbank zat, blijkbaar (ook😉) een optie maar kan hem zo snel niet terugvinden in de prijslijst
Is hij wel in delen neerklapbaar? Je zou zeggen dat dit onderdeel is van een van de Comfort pakketten, maar ik zie ze zo snel ook niet. :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Menh
sbin schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 22:26:
[...]

Is hij wel in delen neerklapbaar?
Yes, dat kon wel en zie ik ook als standaard in de prijslijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Menh schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:57:
[...]

Yes, dat kon wel en zie ik ook als standaard in de prijslijst
Kan te maken hebben met het optionele (nep)leer pakket. Die geeft aan dat de achterbank in 40-20-40 neerklakbaar is, terwijl de "normale"routine stof sportstoelen van de Launch Editions 40-60 zijn.
Zou wel erg cheap zijn trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
  • Registratie: Juni 2017
  • Laatst online: 04-05 14:10
Isheara schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 13:16:
Ik zal het je laten weten....je bedoelt toch niet de 35 qua minder vermogen?

Volgens de dealer kan het wel tot eind volgend jaar duren voor de chiptekorten zijn aangevuld tot oude niveau. Het is een wereldwijd probleem. Bij andere merken worden bv ook al geen draadloze telefoonladers meer geleverd (en dus uit de standaard/optie uitvoeringen geknipt) vanwege de chip tekorten.

Ik weet niet of je zo lang hebt? Anders wordt het toch een etron 50 of 55 uit voorraad ergens wegtrekken, maar dan heb je het wel over € 80k+
Overweeg jij de E-Tron50/55? Die is wel wat duurder en grootste "issue" is de beperkte actieradius wat in de dagelijke praktijk wellicht meevalt. Hij is echter wel standaard wat rijker uitgerust.

Ik maak binnenkort ook de proefrit in de Q4-40, maar ben eigenlijk geintersseerd in de Q4-50, die is 300PK, Quattro en hoger top van 180 ipv 160. Ik vind 160 net wat te laag, je zult het in NL niet vaak gebruiken, maar toch die beperking vind ik jammer voor zo'n auto. Gemiddeld is het toch 180km/u, sommige merken zitter er onder, enkelen erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-05 23:24
Ik overwoog pre-COVID een eTron, maar helaas door werkgever toentertijd op hold gezet.

Nu ben ik weer in de markt, maar vergeleken bij de Q4 komt de huidige eTron wat oubolliger over. De eTron is wel groter aan de buitenkant, maar even ruim als een Q4 (op de bagage ruimte na, die is bij de eTron wel groter). Het prijsverschil is echter €15-20k en dat is voor mij toch echt doorslaggevend. De eTron heeft inmiddels wel een battery upgrade gekregen (netto 65kWh voor de 50 en 87kWh voor de 55) en heeft 313/408PK, dus als je dat echt belangrijk vindt, zou ik zeker daar naar kijken.

Als je zakelijk shopt staan er bij de dealers best nog wel wat nieuwe modellen met 8% bijtelling, dus dat zou wel een optie kunnen zijn. De leaseprijs ligt in mijn geval echter wel minstens €200 per maand hoger, dus die valt sowieso af.

Overigens vind ik bij de eTron de Sportback wel mooier en bij de Q4 juist het normale model.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-03 02:03
sbin schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 10:44:
[...]

Kan te maken hebben met het optionele (nep)leer pakket. Die geeft aan dat de achterbank in 40-20-40 neerklakbaar is, terwijl de "normale"routine stof sportstoelen van de Launch Editions 40-60 zijn.
Zou wel erg cheap zijn trouwens.
Dit is inderdaad het geval! Bij stof is het 60/40 en geen middenarmsteun. Daar heb je het optionele nepleren pakket voor nodig. Dure middenarmsteun ;-)
Idem voor de standaard climate control. Deze is enkelzijdig en zonder roosters achter. Blijf dit zo apart vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Nismod schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:45:
[...]

Dit is inderdaad het geval! Bij stof is het 60/40 en geen middenarmsteun. Daar heb je het optionele nepleren pakket voor nodig. Dure middenarmsteun ;-)
Idem voor de standaard climate control. Deze is enkelzijdig en zonder roosters achter. Blijf dit zo apart vinden...
In de Duitse configurator kan je gewoon zelf opties kiezen. Hoef je niet bij een 50 verplicht 10k aan optische opsmuk te kopen als je alleen een panoramadak wil hebben. Ben je voor 58k klaar, standaard Q4 comfort plus pakket + panoramadak. Dan is de prijs nog wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Nismod schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 20:45:
[...]

Idd, dure armsteun. Lekker zo’n “dik” aangeklede Launch Edition. Dit is nu echt typisch Pon marketing at its finest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hens72
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 28-11-2024
Amersfoort schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:08:
Vanaf zaterdag is een proefrit te maken met de Q4, en is nu al in te plannen op https://itools.audi.nl/proefritplanner#/
Kijk net en denk dat ze de Q4 offline gehaald hebben.
Toch maar even bellen met van Udenhout of het mogelijk is,

Had ook niet gezien dat er blijkbaar geen middenarmsteun achter in de launche uitvoeringen zit en geen rooster voor de airco. Jammer dat ze bij de launch edities zo "kaal" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jope3
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 11:09
Ik heb begin mei 2021 een Q4 40 e-tron Launch Edition S Competition besteld (via leasemij. werkgever). Ik zou het toch wel erg triest vinden dat bij een auto met een vanafprijs van 65k geen armsteun op de achterbank zou zitten. Een ventilatierooster voor verwarming en koeling zou eveneens niet misstaan. Electrische stoel bediening ontbreekt eveneens. Ik kon voor een elektrische verstelbare bestuurdersstoel kiezen (meerprijs € 463,--) maar dan moest ik ook nog een comfortpakket ad. € 1.008,-- bijgenomen worden. Vond ik toch wel erg veel.
Conclusie: de Launch Edition is op sommige gebieden redelijk compleet, maar op sommige gebieden ook erg kaal.
Mijn nieuwe Audi staat gepland voor aflevering in week 32-2021.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Jope3 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 11:16:
Ik heb begin mei 2021 een Q4 40 e-tron Launch Edition S Competition besteld (via leasemij. werkgever). Ik zou het toch wel erg triest vinden dat bij een auto met een vanafprijs van 65k geen armsteun op de achterbank zou zitten. Een ventilatierooster voor verwarming en koeling zou eveneens niet misstaan. Electrische stoel bediening ontbreekt eveneens. Ik kon voor een elektrische verstelbare bestuurdersstoel kiezen (meerprijs € 463,--) maar dan moest ik ook nog een comfortpakket ad. € 1.008,-- bijgenomen worden. Vond ik toch wel erg veel.
Conclusie: de Launch Edition is op sommige gebieden redelijk compleet, maar op sommige gebieden ook erg kaal.
Mijn nieuwe Audi staat gepland voor aflevering in week 32-2021.
Weet je of er ook niet-Launch Editions komen dit jaar nog? Als je naar smaak kan configureren heb je misschien niet dezelfde value for money, maar dan hoef je ook niet te betalen voor dingen die je niet nodig vindt. Ik zie op de Launch Editions vooral optische extra's, terwijl zoals je zegt het comfort pakket met vrij basale opties, er niet standaard in zit. De opties die in de stap LE Advanced=>LE Advanced Plus stap zitten zijn een stuk nuttiger dan de stap LE=>LE Advanced.
In DE/BE is de Q4 50 al te krijgen vanaf 55k, in Nederland vanaf 65k door de verplichte pakketten van Pon. Of de 40 is daar al vanaf 48k te krijgen, terwijl hier de 35 al begint bij 48k.

Overigens voor 65k zou ik 2k erbij leggen en voor de iX3 gaan. Maar goed iedereen z'n eigen smaak.

[ Voor 3% gewijzigd door Z___Z op 14-06-2021 12:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jope3
Ik verwacht dat de Launch Edition er op enig moment vanaf gaat en dan zullen het de gangbare Audi pakketten worden. Wanneer dit zal zijn is voor mij niet duidelijk maar ik verwacht niet dat dit nog maanden gaat duren. Eind april 2021 heb ik nog bij Audi geïnformeerd naar wanneer de 4 wiel aangedreven 45 of 50 besteld zou kunnen worden. Volgens de verkoper zou dat echt pas eind van het jaar worden. Een paar weken later was de 50 reeds bestelbaar. Het blijven autoverkopers!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:55
Na lang twijfelen heb ik een goede maand geleden de knoop ook doorgehakt en via XLLease de Q4 Advanced 40 besteld. Na het bericht dat de (i)X3 volgend jaar al een facelift krijg ben ik daar erg blij mee :)
  • Navarrablauw, ook de randen in kleur
  • Optiekpakket en dakrailing zwart
  • Leren bekleding
  • 21 inch velgen
  • Sonos
  • Assistentiepakket plus
  • Comfortpakket
  • 3 Zone airco
  • Sportonderstel[/li
  • Getint glas
  • Opbergpakket
  • Trekhaak
Vanaf medio oktober gaat de V60 eruit en krijg ik de Q4. Ik ben erg benieuwd. Binnenkort de auto ook maar eens in het echie bekijken :o

XXXVI

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jope3
Mooie samenstelling. Van V60 naar Polestar zou ook een logische stap zijn geweest. Ook ik ben lang in dubio geweest over een Polestar maar uiteindelijk besloten om het toch maar niet te doen. Niet dat ik een auto super belangrijk vind, maar bij een Polestar miste ik een stukje beleving. Het zal een hele fijne auto zijn, maar hij past minder bij mij. Als ik geen keuze had gehad, dan ook prima. Maar nu kon ik wachten op de Audi (of BMW iX3). Vanwege de 1.000 kg aanhangwagengewicht (i.p.v. 750 kg voor de BMW) ben ik voor de Audi gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ephymerous
  • Laatst online: 21:55
Jope3 schreef op maandag 14 juni 2021 @ 16:26:
Mooie samenstelling. Van V60 naar Polestar zou ook een logische stap zijn geweest. Ook ik ben lang in dubio geweest over een Polestar maar uiteindelijk besloten om het toch maar niet te doen. Niet dat ik een auto super belangrijk vind, maar bij een Polestar miste ik een stukje beleving. Het zal een hele fijne auto zijn, maar hij past minder bij mij. Als ik geen keuze had gehad, dan ook prima. Maar nu kon ik wachten op de Audi (of BMW iX3). Vanwege de 1.000 kg aanhangwagengewicht (i.p.v. 750 kg voor de BMW) ben ik voor de Audi gegaan.
Zowel de Polestar als de XC40 p8 hebben we ook serieus bekeken. Met een dreumes en een tweede op komst vinden we ruimte belangrijk. Dan is de Q4 echt veel groter :)

XXXVI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 13:11
Ik heb afgelopen weekend een testritje gedaan met de Q4. Het was m'n eerste keer in een elektrische auto. Is me reuze bevallen. 👍

Ik ben nu de offerte aan het samenstellen. Op de optielijst staat een laadkabel voor standaardstopcontact voor 290 euro. Is dat aan te raden? Ik woon en werk in België. Daar zijn nog niet zoveel laadpalen als in Nederland.

Voor de rest hou ik het vrij beperkt:
- attraction 40
- Business Pack (metaalkleur, Pack Navigation, Pack Smartphone, Pack Assistance Tour)
- opbergpakket (vooral voor de variabele laadvloer)
- verdonkerde ruiten achteraan (want vaak kinderen achterin, maar is op zich wel dure optie voor 500 euro, vind ik)

Foto's testauto:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cSUFpHRtHNpgV3NRSx-Em7DTm7M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CQpGelQQu1li3ICqg6ciJq4c.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Czd_1VyYVRtAbuI3csVsYxYNQbY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kj1lDGHN8oaSdFFdOfLCRC2E.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9bcmqM6YmhChMF8pTy06AN5KPM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4UxZiiUPsvOn6nwkcbwY5pg.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 46% gewijzigd door janbus op 14-06-2021 22:46 . Reden: Foto's toegevoegd van testauto ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zokiz
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-05 14:31
Kreeg onderstaand bericht een paar dagen geleden:

"Definitieve productie van uw Audi!

Beste heer,

Van de Audi-fabriek hebben wij zojuist de bevestiging ontvangen dat uw Audi Q4 e-tron in week 202129 zal worden geproduceerd.
De productie van uw auto is sneller dan verwacht.

Vanaf de productie van uw auto neemt het ongeveer 5 weken in beslag voordat wij uw Audi kunnen afleveren.

Mocht u nog vragen hebben dan kunt u ons bereiken via onderstaande contactgegevens."

Is 5 weken een normale tijd van productie naar consument? Vind het best lang namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:53

tomtom901

Moderator General Chat
Dat is bijzonder snel ja. Mag je blij mee zijn @zokiz !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
janbus schreef op maandag 14 juni 2021 @ 21:14:
Ik heb afgelopen weekend een testritje gedaan met de Q4. Het was m'n eerste keer in een elektrische auto. Is me reuze bevallen. 👍

Ik ben nu de offerte aan het samenstellen. Op de optielijst staat een laadkabel voor standaardstopcontact voor 290 euro. Is dat aan te raden? Ik woon en werk in België. Daar zijn nog niet zoveel laadpalen als in Nederland.

Voor de rest hou ik het vrij beperkt:
- attraction 40
- Business Pack (metaalkleur, Pack Navigation, Pack Smartphone, Pack Assistance Tour)
- opbergpakket (vooral voor de variabele laadvloer)
- verdonkerde ruiten achteraan (want vaak kinderen achterin, maar is op zich wel dure optie voor 500 euro, vind ik)
Ja de laadkabel voor 230v kun je gebruiken op normale stopcontacten, mits 10A. Als je deze thuis gaat gebruiken is het wel verstandig om een stopcontact te gebruiken wat op een groep zit waar niet veel andere (zware) apparaten op aangesloten zijn, zoals bv een kookplaat, want dan knalt de zekering eruit.

Ik zou serieus kijken of je de warmte pomp optie ook in je configuratie op kan nemen. Dit scheelt enorm in comfort (auto koelen en voorverwarmen (zowel interieur als batterty pack) voordat je gaat rijden) en verbruik. Mits je zakelijk gaat rijden en laden maakt dat best veel verschil.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Isheara schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 09:54:
[...]

Ja de laadkabel voor 230v kun je gebruiken op normale stopcontacten, mits 10A. Als je deze thuis gaat gebruiken is het wel verstandig om een stopcontact te gebruiken wat op een groep zit waar niet veel andere (zware) apparaten op aangesloten zijn, zoals bv een kookplaat, want dan knalt de zekering eruit.

Ik zou serieus kijken of je de warmte pomp optie ook in je configuratie op kan nemen. Dit scheelt enorm in comfort (auto koelen en voorverwarmen (zowel interieur als batterty pack) voordat je gaat rijden) en verbruik. Mits je zakelijk gaat rijden en laden maakt dat best veel verschil.
Vooraf koelen en verwarmen is niet warmtepomp gebonden. Bij Skoda werd een collega afgeraden om deze op de enyaq te kiezen overigens. Zou weinig tot niets doen, tenzij je in Scandi landen woont.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
[...]

Bedankt voor de tip.

Aangezien ik 's ochtends elke dag rond ongeveer het koudste moment van de nacht vertrek (rond 5.40 uur), heb ik op m'n vorige wagen (Audi A4 Avant) een standverwarming genomen om het interieur van de auto 's ochtends voor te verwarmen. Zo moest ik nooit krabben. :-)

Ik dacht dat die interieurvoorverwaming (en -koeling) op de Audi Q4 standaard was en ook werkte zonder die warmtepomp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
janbus schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:29:
[...]

Bedankt voor de tip.

Aangezien ik 's ochtends elke dag rond ongeveer het koudste moment van de nacht vertrek (rond 5.40 uur), heb ik op m'n vorige wagen (Audi A4 Avant) een standverwarming genomen om het interieur van de auto 's ochtends voor te verwarmen. Zo moest ik nooit krabben. :-)

Ik dacht dat die interieurvoorverwaming (en -koeling) op de Audi Q4 standaard was en ook werkte zonder die warmtepomp.
Ja, die werkt, warmtepomp schijnt het alleen efficienter te doen, alleen hoeveel is moeilijk in te schatten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
[...]

Thuis komt er sowieso een laadpaal. Op het werk ook. Dus dan vraag ik me af waar ik die 230V laadkabel zou gebruiken. Vandaar dat ik hier even naar jullie ervaringen / meningen pols.
Op bezoek bij m'n ouders? Dan heb ik al schrik dat het gewone stopcontact in de garage daar niet voor geschikt is.
Vakantiehuisje? Idem?

Ik vermoed dat ik - bij spijt - gewoon achteraf een niet-Audi 230V laadkabel kan kopen? Of is dat merkgebonden?

(Noot: Ik heb gezocht of deze vraag beter in een ander topic zou passen, maar ik vond het niet meteen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
tomtom901 schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:31:
[...]

Ja, die werkt, warmtepomp schijnt het alleen efficienter te doen, alleen hoeveel is moeilijk in te schatten.
Ik vermoed dat ik de interieurvoorverwarming vooral zal inschakelen thuis terwijl de wagen nog aan de laadpaal hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Nismod schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:14:
[...]
Vooraf koelen en verwarmen is niet warmtepomp gebonden. Bij Skoda werd een collega afgeraden om deze op de enyaq te kiezen overigens. Zou weinig tot niets doen, tenzij je in Scandi landen woont.
En over welk koelen heb je het dan wat weinig tot niets doet? het interieur of de batterij? of beide?

Bij hogere en lagere temperaturen laden maakt het wel degelijk een verschil (met name laadsnelheid, levensduur en degeneratie) of je batterijen gekoeld resp. verwarmd worden om onder de ideale temperatuur te kunnen laden.

Lees ook voor meer informatie in het Electrische Auto topic hier op het forum:
Elektrische auto's - deel 5

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
janbus schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 12:35:
[...]
Ik vermoed dat ik - bij spijt - gewoon achteraf een niet-Audi 230V laadkabel kan kopen? Of is dat merkgebonden?

(Noot: Ik heb gezocht of deze vraag beter in een ander topic zou passen, maar ik vond het niet meteen.)
Je kunt ook een andere niet-audi laadkabel kopen, sommigen zijn zelfs schakelbaar tussen 8A en 16A.
10A is niet echt veel, maar kan, zoals gezegd, bij langdurig laden wel voor wat extra belasting zorgen.

Voor de €230 heb je hier een prima aankoop aan, de meeste kabels zijn duurder (of je moet AliExpress kopen).

Heb je ook zonnepanelen (of voorzien?)? Dan is het zeker een idee om hier bij aanschaf van een laadpaal rekening mee te houden.
Kun je je laadkosten declareren? is hiervoor een RFID lezer op je laadpaal vereist (voor je laadpas van je werkgever)? Of kun je op een andere manier declareren, bijvoorbeeld door het uitlezen van een kWh meter of via een webportal/screenshots van je display.

Ik zou sowieso altijd thuis voor een laadpaal met vaste kabel kiezen, meestal zijn deze verkrijgbaar met een kabel in verschillende lengtes, maar dat moet je zelf opmeten.

Er is een topic over thuis laden hier: Het grote "thuis laden van je EV" topic.

Je mag me ook pm sturen als je wat meer info wilt of vragen hebt.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
Isheara schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 14:03:
[...]

Er is een topic over thuis laden hier: Het grote "thuis laden van je EV" topic.

Je mag me ook pm sturen als je wat meer info wilt of vragen hebt.
Thx!

Volledig terecht dat je me doorverwijst naar het andere topic. Ik zal me daar wat inlezen.

Ik ben benieuwd naar de levertermijn van de Audi Q4. Vorige week zei de dealer "oktober 2021". Daar wil ik voor tekenen. :-)
M'n schoonbroer heeft een Skoday Enyaq in bestelling: levering in maart 2022.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BaZZeHH
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09-12-2024
Via mijn werkgever heb ik een Q4 35 launch edition Advanced mogen bestellen met onderstaande configuratie.

Mythoszwart metallic
Lichtmetalen velgen 20 inch
Parkeerhulp voor en achter
SONOS premium sound system
Sportonderstel
Privacy glas
Zonder type-aanduiding

Ik had hiervoor de Enyaq IV 60 in bestelling staan, maar die had wederom vertraging. In overleg met de dealer een switch kunnen maken. De Q4 wordt om en nabij 21 augustus geleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davidvandemaele
  • Registratie: Juni 2021
  • Laatst online: 30-03-2023
Heeft er iemand een idee wat de binnenafmetingen (in cm) van de koffer zijn?
Ik vind overal het aantal liter, maar dat zegt me niet veel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
[...]

Maakt blijkbaar zo weinig uit dat het gewoon zonde van het geld is. Is mi. alleen relevant voor range in de winter icm interieurverwarming .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Isheara schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 13:55:
[...]

En over welk koelen heb je het dan wat weinig tot niets doet? het interieur of de batterij? of beide?

Bij hogere en lagere temperaturen laden maakt het wel degelijk een verschil (met name laadsnelheid, levensduur en degeneratie) of je batterijen gekoeld resp. verwarmd worden om onder de ideale temperatuur te kunnen laden.

Lees ook voor meer informatie in het Electrische Auto topic hier op het forum:
Elektrische auto's - deel 5
Ik bedoelde dat je zonder warmtepomp ook vooraf kan koelen en verwarmen.
Het zal ongetwijfeld iets uitmaken als je een warmtepomp hebt, maar als zelfs de VAG dealers het niet perse aanraden, en bij Polestar bijvoorbeeld ook niet, in Nederland, dan vraag ik me af of je niet gewoon een leuke optie moet kiezen die je wel merkt als je in de auto zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
@Nismod heb je zelf een EV? Een warmtepomp is niet perse voor de airco, maar voor het koelen van de batterijen om zo een optimale laad conditie te realiseren. De meeste fatsoenlijke merken hebben het wel, puur omdat het beter voor de batterijen is. Heb je wel eens naast een Zoë of een eGolf gestaan als die in de zon stond te laden? Dan weet je wat er gebeurt…en ook heeft het een nadelige invloed op de laad prestaties.

Polestar is nou niet echt een toonaangevende fabrikant en de modellen van de VAG groep hebben het niet in de goedkopere varianten, wel in de duurdere modellen en uitvoeringen.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
Z___Z schreef op maandag 14 juni 2021 @ 12:52:
[...]

Weet je of er ook niet-Launch Editions komen dit jaar nog? Als je naar smaak kan configureren heb je misschien niet dezelfde value for money, maar dan hoef je ook niet te betalen voor dingen die je niet nodig vindt. Ik zie op de Launch Editions vooral optische extra's, terwijl zoals je zegt het comfort pakket met vrij basale opties, er niet standaard in zit. De opties die in de stap LE Advanced=>LE Advanced Plus stap zitten zijn een stuk nuttiger dan de stap LE=>LE Advanced.
In DE/BE is de Q4 50 al te krijgen vanaf 55k, in Nederland vanaf 65k door de verplichte pakketten van Pon. Of de 40 is daar al vanaf 48k te krijgen, terwijl hier de 35 al begint bij 48k.

Overigens voor 65k zou ik 2k erbij leggen en voor de iX3 gaan. Maar goed iedereen z'n eigen smaak.
PON wil gewoon geen EV’s verkopen volgens mij. Irritante partij zeg, is dat nou echt nodig, een importeur ertussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
renedr schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:51:
[...]

PON wil gewoon geen EV’s verkopen volgens mij. Irritante partij zeg, is dat nou echt nodig, een importeur ertussen?
Mwa, ik snap wel waarom ze liever spoiler pakketten en matrix led verlichting verkopen. Als je dat ziet op de straat heb je eerder de neiging om er ook een te willen dan als je een kale versie op straat ziet.
Maar ja bij andere fabrikanten krijg je die optische verbeteringen op een first edition vaak vrijwel gratis, terwijl bij de Q4 je gewoon de volle mep moet betalen en er überhaupt geen keus is voor een optisch kale versie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
De Q4 is zo gewild dat ze door de launch editions de mogelijkheid willen geven om snel veel auto’s weg te zetten. Daarna komen pas de vrij te configureren versies.
Lever tijd voor nieuwe bestellingen loopt al op tot >15 weken

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falcon10
  • Laatst online: 21:35

Falcon10

Hit it i would !

Isheara schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 21:02:
De Q4 is zo gewild dat ze door de launch editions de mogelijkheid willen geven om snel veel auto’s weg te zetten. Daarna komen pas de vrij te configureren versies.
Lever tijd voor nieuwe bestellingen loopt al op tot >15 weken
mhe, bestel maar eens een A5 momenteel. Mag je hem verwachten tegen eind dit jaar, begin 2022 :/

-| Hit it i would ! |-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Isheara schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 19:46:
@Nismod heb je zelf een EV? Een warmtepomp is niet perse voor de airco, maar voor het koelen van de batterijen om zo een optimale laad conditie te realiseren. De meeste fatsoenlijke merken hebben het wel, puur omdat het beter voor de batterijen is. Heb je wel eens naast een Zoë of een eGolf gestaan als die in de zon stond te laden? Dan weet je wat er gebeurt…en ook heeft het een nadelige invloed op de laad prestaties.

Polestar is nou niet echt een toonaangevende fabrikant en de modellen van de VAG groep hebben het niet in de goedkopere varianten, wel in de duurdere modellen en uitvoeringen.
Nope ik diesel nu nog >:) , ik heb de Q4 besteld..
Volgens mij lees jij nu al twee keer iets anders dan waar ik het over heb ;-). Het enige wat ik aangeef is dat je een EV vooraf kan koelen en verwarmen zonder een warmtepomp. Dat een warmtepomp wat toevoegt aan de efficiency is prima en mooi meegenomen. Maar of dat het geld waard is, is een ander verhaal.

Dat gezoem als een EV staat te laden is volgens mij van het actieve battery management en niet perse van de warmtepomp? De huidige VAG modellen (ID3/4, Enyac) houden de batterijen op ca 77 graden, ongeacht of je een warmtepomp hebt of niet.

Ik heb de warmtepomp dus niet gekozen en de centjes in andere opties gestopt :9~ .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
davidvandemaele schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 16:18:
Heeft er iemand een idee wat de binnenafmetingen (in cm) van de koffer zijn?
Ik vind overal het aantal liter, maar dat zegt me niet veel.
Ik vind dat online nergens terug.
Is voor mij (ook) belangrijk.

Tijdens de testrit leek de koffer mij minder diep dan de koffer van een A4 (op gevoel). Het aantal liters zegt dus inderdaad niet alles. Daarmee weet je niet in welke richting er een buggy of bolderkar in past. :-)

Ik kies voor het opbergpakket, omdat je dan de koffervloer kunt verlagen. Dan hoop ik dat er twee plooibakken op elkaar onder de hoedenplank passen.

De hoedenplank vind ik minder handig dan bij de A4. Is echt gewoon een plank, die je wat moeilijk kwijt kunt, denk ik, als je ergens iets wil laden die er net niet onder past, terwijl je passagiers bij hebt. Bij de A4 is het een rolhoes die je kan inrollen in dat geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mythio
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 03-05 16:41
janbus schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:20:
[...]
Ik kies voor het opbergpakket, omdat je dan de koffervloer kunt verlagen. Dan hoop ik dat er twee plooibakken op elkaar onder de hoedenplank passen.
Betekent dit niet dat er een verhoogde vloer inzit en in totaal dus niet meer ruimte?
Met koffervloer verlaagd = geen opbergpakket?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
Mythio schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:43:
[...]

Betekent dit niet dat er een verhoogde vloer inzit en in totaal dus niet meer ruimte?
Met koffervloer verlaagd = geen opbergpakket?
Zoals ik het begrijp, is zonder opbergpakket de koffervloer altijd verhoogd. Je kan onder de vloer wel heel wat spullen kwijt. Zo ziet dat eruit, denk ik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CNAaie2UUcZ_93Wg9PTdmAzC96U=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DEcpqKxZ8JIa20v9DI5u5UAJ.jpg?f=fotoalbum_large

Mét het Pack Storage kan je de koffervloer wel verlagen. En eronder zit nog een kleine extra opbergruimte voor een laadkabel. Zo:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mYJW4xBhVz5aAYWyd8Gl8bj6g6A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6BaK7nCFOiTIt5Lnb6AfEoIq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
janbus schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 12:20:
[...]

De hoedenplank vind ik minder handig dan bij de A4. Is echt gewoon een plank, die je wat moeilijk kwijt kunt, denk ik, als je ergens iets wil laden die er net niet onder past, terwijl je passagiers bij hebt. Bij de A4 is het een rolhoes die je kan inrollen in dat geval.
Oh, nu ik het goed bekijk: Er is een plek voorzien onder de variabele laadvloer om de hoedenplank op te bergen. Knap bekeken! Ik ben fan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/26-QQJH66I0kAMNIIEH-c_F03Gk=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fCAmHXjVBXTHsWRjeqBBMwWX.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
janbus schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 17:57:
[...]

Zoals ik het begrijp, is zonder opbergpakket de koffervloer altijd verhoogd. Je kan onder de vloer wel heel wat spullen kwijt. Zo ziet dat eruit, denk ik:

[Afbeelding]

Mét het Pack Storage kan je de koffervloer wel verlagen. En eronder zit nog een kleine extra opbergruimte voor een laadkabel. Zo:

[Afbeelding]
Het is net andersom. Zonder het pakket heb je alleen de verlaagde vloer juist. Zie ook de ID4 basis versies en de 3D configuratir van Audi zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Besteld:
Q4 e-tron Launch Edition Advanced 40
- 3 Zone airconditioning
- Assistentiepakket Plus
- Comfortpakket
- Contour/Ambiente lichtpakket (multicolor)
- Elektrisch verstelbaar bestuurderstoel
- MMI navigatie Pro
- Sonos premium soundsystem
- Typhoongrijs metallic
- Velgen, 20 inch gegoten lichtmetaal "5-Y-spaak"-design, grafietgrijs, glansgedraaid

En het opbergpakket dus blijkbaar vergeten..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menh
sbin schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:04:
Besteld:
Q4 e-tron Launch Edition Advanced 40
- 3 Zone airconditioning
- Assistentiepakket Plus
- Comfortpakket
- Contour/Ambiente lichtpakket (multicolor)
- Elektrisch verstelbaar bestuurderstoel
- MMI navigatie Pro
- Sonos premium soundsystem
- Typhoongrijs metallic
- Velgen, 20 inch gegoten lichtmetaal "5-Y-spaak"-design, grafietgrijs, glansgedraaid

En het opbergpakket dus blijkbaar vergeten..
Gefeliciteer!! Mooie uitvoering
Wanneer is de verwachte levering?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Menh
https://youtu.be/CWOiT12WbO8

Mocht iemand willen weten hoeveel bananendozen er is een q4 gaan in vergelijking tot andere ev’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
Nismod schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 19:45:
[...]

Het is net andersom. Zonder het pakket heb je alleen de verlaagde vloer juist. Zie ook de ID4 basis versies en de 3D configuratir van Audi zelf.
Bedankt voor de tip! Op de Belgische Audi website is die 3D configurator er nog niet. Dus het was een beetje gissen voor mij ...

Ik wou eigenlijk vooral een diepere koffer (dus geen verhoogde / variabele laadbodem). Dus eigenlijk kan ik best zonder dat opbergpakket. :-)
Maar 'k ga het toch nemen, denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
Menh schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 21:40:
[...]

Gefeliciteer!! Mooie uitvoering
Wanneer is de verwachte levering?
Week 42

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nismod
Net bericht dat de mijne ook vervroegd is. Van november naar week 29 + 6wk aflevering. Ze gaan lekker daar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
Ik heb net de finale offerte gevraagd aan de dealer (en doorgestuurd naar HR).

Dit is wat ze geven als indicatie (in België) als levertermijn:

"tussen 11/10 en 14/11".

HR moet natuurlijk nog wel de bestelling plaatsen ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Q4 e-tron range test van Teslabjorn

YouTube: Audi Q4 e-tron range test

Results: 487km (20 graden, 19", e-tron 40)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

sbin schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 16:20:
Q4 e-tron range test van Teslabjorn

Results: 487km (20 graden, 19", e-tron 40)
Voor de mensen die niet willen/kunnen klikken:
332km bij 120km/u, de 487 geldt bij 90km/u.

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jope3
Alhoewel mijn Q4 al begin mei 2021 besteld heb ik vandaag pas voor de eerste keer een proefrit mogen maken.
En van deze 45 minuten heb ik genoten. Wat een fijne auto. Zeer veel beenruimte voor de bestuurder (ik ben 193 cm groot en de stoel stond nog niet eens in de achterste stand). Wat is een elektrische auto stil. Nu ben ik > 20 jaar diesel gewend en deze waren ook redelijk stil maar deze stilte was absoluut een genot. Goede wegligging, fijne adaptive cruise control en voldoende power.
Mijn levering stond gepland voor week 32-2021 maar wordt nu uiterlijk week 29-2021. Nog even wachten dus maar ik heb iets om naar uit te kijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:23
Ik heb vandaag ook de bestelling bij de leasemaatschappij gedaan. Geen idee wanneer dan echt bij de dealer besteld wordt, maar als ik het hier zo lees lijkt 1 december wel haalbaar. Ik heb er geen seconde in gereden. Wel in gezeten. Voelde direct goed. Nu begint het lange wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
https://ev-database.nl/auto/1490/Audi-Q4-e-tron-40

Meest betrouwbare referenties vindt je hier.

Praktische Actieradius tussen 295 - 600 km

Stad - Winter * 410 km
Snelweg - Winter * 295 km
Gecombineerd - Winter * 350 km

Stad - Zomer * 600 km
Snelweg - Zomer * 375 km
Gecombineerd - Zomer * 470 km

Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-03 14:04

yec

Isheara schreef op vrijdag 18 juni 2021 @ 21:50:
https://ev-database.nl/auto/1490/Audi-Q4-e-tron-40

Meest betrouwbare referenties vindt je hier.

Praktische Actieradius tussen 295 - 600 km

Stad - Winter * 410 km
Snelweg - Winter * 295 km
Gecombineerd - Winter * 350 km

Stad - Zomer * 600 km
Snelweg - Zomer * 375 km
Gecombineerd - Zomer * 470 km

Indicatie van de werkelijke actieradius. Winter: slechtste geval op basis van -10°C en gebruik verwarming. Zomer: beste geval op basis van 23°C zonder gebruik van AC. De daadwerkelijke actieradius hangt sterk af van snelheid, rijgedrag, weersomstandigheden en route. Meer info.
Ev-database doet geen eigen testen. Dus het is calculatie op basis van de Wltp cijfers. Vind persoonlijk de testen van Björn veel nuttiger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Weet je het verschil tussen een WLTP en een praktische actieradius?

In EV land worden zowel de testen van Björn als deze EV Database beschouwd als een goede indicatie van werkelijk verbruik. De cijfers op EV DB zijn de cijfers die 99% van de gebruikers ook ervaart.

Kijk ook even in de verschillende EV draadjes hier op Tweakers…

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yec
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 24-03 14:04

yec

Isheara schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 16:02:
Weet je het verschil tussen een WLTP en een praktische actieradius?

In EV land worden zowel de testen van Björn als deze EV Database beschouwd als een goede indicatie van werkelijk verbruik. De cijfers op EV DB zijn de cijfers die 99% van de gebruikers ook ervaart.

Kijk ook even in de verschillende EV draadjes hier op Tweakers…
Nee dat weet ik niet, wat ik wel weet is dat Bjorn in dit voorbeeld met snelweg zomer uitkomt op 332 en ev database het heeft over 375. En bij de Porsche Taycan was het andersom, range was hoger dan ev database range. De afwijking verschilt behoorlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
En wat zijn Björns gereden snelweg snelheden? I rest my case….

[ Voor 17% gewijzigd door Isheara op 19-06-2021 17:05 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Amersfoort
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 21:06
Zijn er al proefritten gemaakt met de Q4? En wat waren de ervaringen? Graag ook erbij vermelden wat het referentiekader is: soort brandstof, type auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Amersfoort schreef op zondag 20 juni 2021 @ 12:40:
Zijn er al proefritten gemaakt met de Q4? En wat waren de ervaringen? Graag ook erbij vermelden wat het referentiekader is: soort brandstof, type auto.
Soort brandstof? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:43
Van het referentiekader bedoelt hij. (Oftewel, wat rijdt je nu en hoe verhoud zich dat tegenover de proefrit Q4)
@Amersfoort gewoon zelf proefrijden natuurlijk. Andermans ervaringen zou ik zelf geen auto op uit zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
Ik kom van een reeks dieselwagens: Audi A4 (2008), 2x Ford S-Max (2012, 2016) en dan even een nieuwe Audi A4 Avant (2020).

De Audi Q4 is de enige elektrische wagen waar ik een testrit mee gedaan heb. In recensies lees ik dat de Q4/ID.4/Enyaq soms wat punch mist in vergelijking met een Tesla of zo. Bij Tesla zou je blijkbaar inzittenden nekklachten kunnen laten oplopen indien je plots plankgas geeft zonder enige waarschuwing. Dat is niet waar ik naar op zoek ben, integendeel. Ik zoek een comfortabel rijdende auto voor mij en de inzittenden. Komende van diesel zal ik moeten wennen om niet het gaspedaal diep in te drukken en pas een (halve) seconde later echt reactie te voelen.

Voor de rest vond ik het heel fijn om mee te rijden. M'n vrouw had schrik dat de overgang naar elektrisch moeilijk zou zijn, maar ook zij was er direct mee weg. Geen leercurve. Al die futuristische (interieur)designs (Ioniq 5, ID.4, ...) en alles via touch screens, dat is ook niet aan haar besteed, maar de Audi voelt gewoon aan als een "normale" auto.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 22:31

MLLL

Palm Treo 650

Grappig dat een snelle acceleratie nu opeens niet gewaardeerd wordt en allerlei drogredenen erbij worden betrokken.

Je hoeft niet als een malle weg te sprinten bij een verkeerslicht maar het kán wel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Isheara
Ik heb vorige week een proefrit in een 40 LE Advanced gemaakt. Mooie auto, luxe uitstraling en reed goed. Virtual cockpit is geinig maar zou voor mij geen must zijn. Auto is zeer ruim. (alleen de kofferbak van de eTron is iets groter, maar de binnenmaten zijn vergelijkbaar, dus zee van ruimte, ook voor achter passagiers.

Doordat de motor kleiner is is er meer beenruimte gecreëerd voorin, dus je zit met je voeten vrijwel gelijk achter/tussen de voorwielen. Afwerking op hoog niveau. Ik vind het interieur vele malen mooier dan van de Enyaq (en over de ID.4 hoeven we het echt niet te hebben). Ik vond er qua beleving en rijgedrag toch wel een verschilletje zitten in het voordeel van de Q4 (tov de zusjes).
Nu nog ff wachten op goedkeuring van HR dan kan ie besteld worden ;)

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zokiz
Isheara schreef op maandag 21 juni 2021 @ 10:47:
[...]

Ik heb vorige week een proefrit in een 40 LE Advanced gemaakt. Mooie auto, luxe uitstraling en reed goed. Virtual cockpit is geinig maar zou voor mij geen must zijn. Auto is zeer ruim. (alleen de kofferbak van de eTron is iets groter, maar de binnenmaten zijn vergelijkbaar, dus zee van ruimte, ook voor achter passagiers.

Doordat de motor kleiner is is er meer beenruimte gecreëerd voorin, dus je zit met je voeten vrijwel gelijk achter/tussen de voorwielen. Afwerking op hoog niveau. Ik vind het interieur vele malen mooier dan van de Enyaq (en over de ID.4 hoeven we het echt niet te hebben). Ik vond er qua beleving en rijgedrag toch wel een verschilletje zitten in het voordeel van de Q4 (tov de zusjes).
Nu nog ff wachten op goedkeuring van HR dan kan ie besteld worden ;)
Dank voor de terugkoppeling!
Mocht je nog foto's hebben dan zijn die zeker welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
Ik heb in het weekend ook een proefrit gemaakt in de Q4 Advanced. Ik ben echter een beetje afgekoeld. Best wel wat plastic gehalte in de auto van die prijs en de rugleuning van de auto gaf ook niet voldoende ondersteuning, niet dat de stoelen slecht zijn, maar het was niet top. Qua beleving vond ik de Q4 er niet uit springen. Vergeleken met de Enyaq (die ik ook heb gereden) is deze uiterard veel meer premium, mag ook wel voor het prijs verschil. Maar ga nu toch ook naar de IX3 kijken, die is veel completer en luxer en duurder materiaal. En qua prijs scheelt het ook niet heel erg veel. Ik zou bij de Q4 gaan voor de Advanced Q4-50, en die zou dan rond de EUR 70K komen, die IX3 komt op 73K, wel helemaal compleet..... en dan heb je ook nog de grote broer E-tron 50, dat worden denk ik voor mij de eerste 2, en een mooie derde plaats voor de Q4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Los van het feit dat de iX3 qua model al jaren hetzelfde is, blijft het een omgebouwde ICE.
Zowel de door jou genoemde Q450 als de beide ETron's 50 en 55 zijn Quattro's terwijl de BMW een achterwielaandrijver is. Leuk die vele PK's maar je moet het ook op de weg brengen....

Smaken verschillen, maar serieus...dan is de Enyaq nog een stuk mooier dan de iX3.
Ja, bij Audi betaal je je scheel aan opties, maar qua techniek en afwerking staat Audi toch echt wel een stuk boven BMW (los van het feit dat je bij de BMW niet af komt van die spuuglelijke blauwe accenten die overal zitten om aan te geven dat het toch echt de EV X3 is).

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Isheara schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:57:
Los van het feit dat de iX3 qua model al jaren hetzelfde is, blijft het een omgebouwde ICE.
Zowel de door jou genoemde Q450 als de beide ETron's 50 en 55 zijn Quattro's terwijl de BMW een achterwielaandrijver is. Leuk die vele PK's maar je moet het ook op de weg brengen....

Smaken verschillen, maar serieus...dan is de Enyaq nog een stuk mooier dan de iX3.
Ja, bij Audi betaal je je scheel aan opties, maar qua techniek en afwerking staat Audi toch echt wel een stuk boven BMW (los van het feit dat je bij de BMW niet af komt van die spuuglelijke blauwe accenten die overal zitten om aan te geven dat het toch echt de EV X3 is).
Ach smaken verschillen gelukkig. Alhoewel ik je mening deel dat de iX3 werkelijk afschuwelijk is :)
Dat van die afwerking vind ik ook wel. Vergeleken met mijn 2016 Passat GTE is de afwerking in de Q4 (laten we over de ID.4) niet eens beginnen) werkelijk een stuk minder. Veel minder zachte materialen, afwerking kofferbak (bv klepje over het slot achterklep ewn zijvakken), etc etc.
Dus betaal nu 10k meer voor minder afgewerkte auto.. Ach ja..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janbus
Best wel leuke quick review: YouTube: Audi Q4 e-tron rijtest: het premium zusje van de ID.4

Anders gezegd: is helemaal geen gedetailleerde review. :-D

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icarus007
Isheara schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 14:57:

Heb je in de Q4 en iX3 gereden? Zo niet is het mischien een idee ipv uit de losse pols uitspraken te doen, want de afwerking in de iX3 is vele malen beter dan de Q4, alleen het feit dat de stoelen bekleed zijn met ECHT leer, overal zachte materialen, dashboard en deurpanelen bekleed met kunstleer en stiksels, comfortable stoelen, etc, te veel om op te noemen. Maar inderdaad, de iX3 is wel een auto die al een paar jaar meegaat, dus zowel interieur als exterieur is niet spannend meer, dat was ook de reden dat ik even op de Q4 wilde wachten. Ondanks het feit dat de iX3 exterieur al een paar jaar meegaat, vind ik deze best mooi (met een M-grill en M-velgen, dat dan weer wel :). Maargoed, gelukkis verschillen smaken, anders zouden we allemaal in dezelfde auto rond rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Heb je de iX trouwens al gezien? Over smaken verschillen gesproken (kijk vooral even in de configurator naar de Suite Amido bekleding en hoe het interieur er dan uit ziet)... Valt vast goed bij sommige mensen...ik vind het fugly....

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• icarus007
Isheara schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 12:24:
Heb je de iX trouwens al gezien? Over smaken verschillen gesproken (kijk vooral even in de configurator naar de Suite Amido bekleding en hoe het interieur er dan uit ziet)... Valt vast goed bij sommige mensen...ik vind het fugly....
We hadden het over de iX3 toch? De iX is ook niet mijn smaak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Jij vergelijkt een auto met een minimale prijs van €67.500 met een auto die een vanafprijs heeft van €48k

Waarom zet je er dan geen eTron tegenover, dan ga je pas een beetje op hetzelfde prijsniveau vergelijken.

Edit: Heb er een vergelijkbare config als de iX3 High Executive voor de Q4 40 tegenover gezet, dn zitten ze qua prijs en uitrusting op hetzelfde nivo (ik weet het, minder PK voor de Audi, maar ik heb beide autos gereden: het maakt in de praktijk geen enkel verschil :) ) https://www.audi.nl/AGTZM22X

En oh ja, deze is ook gewoon vol leer _/-\o_

Welke zou jij liever rijden?

[ Voor 46% gewijzigd door Isheara op 23-06-2021 16:05 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
Behalve dat de BMW wel 360 camera heeft, lane assist, file assistent etc. Dat dat niet bestelbaar is op de Q4 nu is echt beyond me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
tomtom901 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:30:
Behalve dat de BMW wel 360 camera heeft, lane assist, file assistent etc. Dat dat niet bestelbaar is op de Q4 nu is echt beyond me.
Het is er voorlopig uitgehaald vanwege het probleem met de chips. Ze willen de modellen rijdend hebben die er wel zijn. Voor andere merken zijn er ook modellen waar bv. de wireless charger en ook 360-graden/park cameras uitgehaald zijn.

Als je die opties dus wilt, zul je geduld moeten hebben, helaas....

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
tomtom901 schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:30:
Aanwezig in de configurator en vervolgens levertijd halverwege 2022 zeker? Zoals bij de Skoda Eniaq.
De chiptekorten zorgen voor problemen bij vrijwel alle automerken. Ik laat graag de 360 camera vallen om hem dit jaar geleverd te krijgen. Scheelt toch flink in de bijtelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Isheara schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 15:49:
Jij vergelijkt een auto met een minimale prijs van €67.500 met een auto die een vanafprijs heeft van €48k

Waarom zet je er dan geen eTron tegenover, dan ga je pas een beetje op hetzelfde prijsniveau vergelijken.

Edit: Heb er een vergelijkbare config als de iX3 High Executive voor de Q4 40 tegenover gezet, dn zitten ze qua prijs en uitrusting op hetzelfde nivo (ik weet het, minder PK voor de Audi, maar ik heb beide autos gereden: het maakt in de praktijk geen enkel verschil :) ) https://www.audi.nl/AGTZM22X

En oh ja, deze is ook gewoon vol leer _/-\o_

Welke zou jij liever rijden?
Voor 73k zou het IMHO een no-brained zijn om voor de iX3 te gaan, maar zoals je ook terecht zegt wordt een auto met een vanaf prijs van 48k vergeleken met een auto met een vanaf prijs van 67k. Als je de Q4 configureert op een bedrag van 55k heb je er een prima auto voor en is de iX3 niet eens een optie, simpelweg omdat de iX3 niet beschikbaar is voor die prijs.

Heb de iX3 ook proef gereden, en was niet echt onder de indruk van de acceleratie. De Q4 moet ik nog proberen. Ik overweeg de Q4 wel omdat je hem een stuk goedkoper kan krijgen dan de iX3, maar als introductie edities komt de configuratie die ik wil over de 60k uit en dan is het verschil te klein met de iX3 om voor de Q4 te gaan. In de Belgische configurator kan ik hem wel samenstellen zoals ik wil voor 55k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
De iX3 is er maar in twee versies €67,500 of €73,500.

De eerste mist nogal wat om de €65k Q4 mee te vergelijken, dus de vergelijking met de iX3 high Executive is meer op zijn plaats en dan heb je een groter prijsverschil in het voordeel van de Q4.

Heb je de configuratie code van die 55k Q4 (ik ben wel benieuwd) of ga je dan uit van de 35 ipv de 40? Dat zou om meerdere redenen een niet te overwegen keuze moeten zijn: de 40 is een no brainer.

[ Voor 11% gewijzigd door Isheara op 23-06-2021 20:02 ]

Keep rolling sixes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• icarus007
Met het aanvinken van wat opties verandert de Q4 niet opeens in goud, de afwerking blijft zoals het is, hard plastic op deuren etc blijft. Maar iX3 is inderdaad ook een andere klasse dan de Q4, dus niet te vergelijken maar de vergelijk werd gemaakt met de Enyaq etc. Het is voor sommigen, waaronder ik, een alternatief zoals de E-tron ook nog een alternatief is in de wat hogere regionen. Kost een paar tientjes meer in de bijtelling dan de Q4, maar dan heb je ook wat. Overigens is de Q4 nog steeds een leuke auto, maar k had er denk ik meer van verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Niet online
Isheara schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 19:08:
De iX3 is er maar in twee versies €67,500 of €73,500.

De eerste mist nogal wat om de €65k Q4 mee te vergelijken, dus de vergelijking met de iX3 high Executive is meer op zijn plaats en dan heb je een groter prijsverschil in het voordeel van de Q4.

Heb je de configuratie code van die 55k Q4 (ik ben wel benieuwd) of ga je dan uit van de 35 ipv de 40? Dat zou om meerdere redenen een niet te overwegen keuze moeten zijn: de 40 is een no brainer.
Voila:
http://www.nl.audi.be?audicode=AKHE5YGB
Hmm er zit standaard geen navigatie op een Q4, 56k wordt het dan:
http://www.nl.audi.be?audicode=AHUZBGH8

Natuurlijk een 40, ook al is de Q4 50 beter vergelijkbaar qua prestaties met een iX3 dan de 40. De 35 is sowieso niet vergelijkbaar.

[ Voor 7% gewijzigd door Z___Z op 24-06-2021 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ourplayground
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 28-04 11:50
Ik heb gisteren een uurtje mogen proef rijden in de Q4 etron advanced met wat extra toeters en bellen er op.
Dit was mijn eerste ervaring in en met een EV en ik moet zeggen, wat rijdt dat zen rond zeg!
Het is nog even afwachten of deze (lease) auto op de lijst komt te staan bij mijn werkgever, op mijn lijstje staat ie in ieder geval erg hoog!!
Een aantal verassingen:
Augmented Reality heads up display: wat rijdt dat ontspannen! Veel minder naar de schermpjes in de auto kijken aangezien de belangrijke info op je voorruit staat.
Warmte pomp, de verkoper vertelde mij dat dit zeker 30/40km kan schelen. Nu ben ik een diesel rijder en klinkt 30/40 km niet heel erg baanbrekend, maar blijkbaar is dat anders in de EV wereld?
Het afremmen door gas los te laten was niet heel heftig, ik heb ooit in een hybride auto gereden en daar was ga los bijna gelijk aan remmen zo snel dat de snelheid afnam, heeft dit met instellingen te maken?

Vanmorgen staat een test rit met de id4 op de planning, ben benieuwd naar de verschillen.

iRacing Profiel Twitch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Z___Z schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:51:
Voila:
http://www.nl.audi.be?audicode=AKHE5YGB
Hmm er zit standaard geen navigatie op een Q4, 56k wordt het dan:
http://www.nl.audi.be?audicode=AHUZBGH8

Natuurlijk een 40, ook al is de Q4 50 beter vergelijkbaar qua prestaties met een iX3 dan de 40. De 35 is sowieso niet vergelijkbaar.
Beide quotes werken niet (meer). Het heeft voor mij sowieso geen zin omdat ik niet in BE woon. (de Edition one is wel een hele lekkere uitvoering, die ze helaas niet in NL hebben).

Een Q4 50 is niet vergelijkbaar met de iX3 want de BMW heeft maar 1 motor, maar goed...het gaat hier om de Q4 in dit topic...

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aldmar
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 28-04 21:16

Aldmar

Niks...

Gisteren de bestelbevestiging gekregen vanuit de leasemaatschappij:

40 Launch Edition Advanced:
- Typhoongrijs
- Warmtepomp
- Akoestische ramen voor
- Privacy glas
- Verwarmbaar stuurwiel
- 3 zone airco
- Assistentiepakket plus

Verwarmbaar stuurwiel kost niet super veel (180 euro) maar kan alleen als je óók de 3 zone airco neemt én assistentiepakket plus. 8)7

Verwachtte levertijd --> week 42

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcelmg2
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22:23
Hier nu ook besteld bij de dealer (via LM)

Audi Q4 E-Tron
Launch edition Advanced
Gletsjerwit metallic
Privacy glas
Veiligheidspakket plus
Assistentiepakket plus

Geen idee wat de levertijd is, krijg de auto op 1-12.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sbin
ourplayground schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 08:57:

Warmte pomp, de verkoper vertelde mij dat dit zeker 30/40km kan schelen. Nu ben ik een diesel rijder en klinkt 30/40 km niet heel erg baanbrekend, maar blijkbaar is dat anders in de EV wereld?
Het afremmen door gas los te laten was niet heel heftig, ik heb ooit in een hybride auto gereden en daar was ga los bijna gelijk aan remmen zo snel dat de snelheid afnam, heeft dit met instellingen te maken?
De meningen zijn nogal verdeeld of de warmtepomp echt zoveel uitmaakt. We gaan dat zien deze winter. Ik heb hem iig niet aangevinkt. Voor dat geld heb ik liever de Sonos :)
Enige moment waarop maximale afstand voor mij belangrijk is is toch midden in de zomer als ik op vakantie ga.

De mate van afremmen/regenereren kun je op 2 manieren regelen.. In D met de flippers aan het stuur, of je zet de versnellingspo.. eh.. richting schakelaar in B, zodat je one pedal driving hebt (en dus nog sterker afremt tot stilstand).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:42
Heeft iemand al ergens een foto gezien van de instap q4, dus de gewone launch edtion? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die er in het echt uitziet, ik zie er alleen maar computer renders van..

Ik kan die uitvoering leasen, of een heel dik aangeklede Enyaq, maar ik heb nog geen 'kale' q4 gezien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zokiz
JustTrying schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 21:05:
Heeft iemand al ergens een foto gezien van de instap q4, dus de gewone launch edtion? Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe die er in het echt uitziet, ik zie er alleen maar computer renders van..

Ik kan die uitvoering leasen, of een heel dik aangeklede Enyaq, maar ik heb nog geen 'kale' q4 gezien..
Volgens mij heeft Bjon Nyland een paar filmpjes met een "kale" launch edition waaronder deze

Of anders dit filmpje van de Q4 35.

YouTube: Audi Q4 e-tron REVIEW | Elektrisch A4 of Q5 alternatief? (2021)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pdro
  • Laatst online: 08-09-2024
Zoals ik beide filmpjes ziet is dit niet de basis want daar zijn de randen gewoon zwart plastic bij de wielkasten en deze zijn antraciet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MarcCar
  • Laatst online: 06-03 12:21
Hi allen,

Zojuist een account aangemaakt, nu ik ook zit te wachten op mijn eerste Audi ooit (rijd nu nog een Jaguar F-Pace, maar die is lomp qua rijgedrag want handgeschakeld en erg duur in bijtelling).

Wat heb ik besteld?

De Q4 50 E-tron Launch Edition S Competition
  • Mythos black
  • 20" Licht metalen velgen 10 spaaks
  • S-line interieur kunstleder/Dynamica (PWM)
  • 3 zone airconditioning
  • Comfort pakket
  • Contour verlichting multi-color
  • Extra: zwarte Audi ringen + zwarte type aanduidingen
En nu wachten tot week 34... voorlopig dan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/09cPPKsQD3kIpeODeHinM_SN1Wg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xb9eQ5HwOZuWw6p2U0tSJUyW.jpg?f=fotoalbum_large

(Iets andere velgen, maar die werkten niet op deze 3D configurator en uiteraard een zwart logo in de grille)

[ Voor 28% gewijzigd door MarcCar op 25-06-2021 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:44
zokiz schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 22:12:
[...]

Volgens mij heeft Bjon Nyland een paar filmpjes met een "kale" launch edition waaronder deze

Of anders dit filmpje van de Q4 35.

YouTube: Audi Q4 e-tron REVIEW | Elektrisch A4 of Q5 alternatief? (2021)
Dit klopt toch niet? Als ik de prijslijst erop na speur, dan zie ik geen standaard navigatie op een Launch Edition. Ook geen virtual cockpit. Dat ding in het filmpje van Bjorn heeft dit wel.

Misschien klopt het niet wat ik denk, dat dus de Launch Edition eigenlijk nav wordt uitgevoerd. Ik ben alleen maar foto;s tegengekomen met MMI navigatie, maar volgens de prijslijst zit het er echt niet op.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Buiten NL kennen ze de Launch Editions niet, want deze actiemodellen zijn specifiek voor de Nederlandse markt. Ook in andere landen is de MMI navigatie een optie.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2swBiu8m8NjiTkY9LyV1RZfAeK0=/800x/filters:strip_exif()/f/image/c79iEjW62FJdtNiD5YhdqEeJ.png?f=fotoalbum_large

Ik ben inderdaad op zoek naar een echte foto van deze versie, die ze waarschijnlijk niet voor niets in het zwart afbeelden, dan vallen de exterieurdetails in zwart plastic ook niet heel erg op, daarnaast ben ik wel benieuwd naar hoe deze velgen eruit zien op de auto. Ik zie overal alleen maar afbeeldingen van de auto met 20" of groter, maar dat zit er niet in voor 51000 euro.

Het lijkt er ook op dat er inderdaad geen navigatie op de Launch edition zit. MMI Navigatie plus en pro zijn beide opties..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isheara
Dan moet je dus minimaal naar de LE Advanced (of hoger) of als losse optie configureren.

Als je wilt zien hoe de wielen eruit zien moet je de configurator gebruiken en daar kun je de auto in 3D weergeven met de kleur, uitrusting en velgen die je selecteert.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sbin
Iemand een idee hoe het zit met de grootte van het MMI scherm? Als je de Pro hebt, is dat dan een groter scherm als de Plus? Dus het MMI scherm, niet de virtual cockpit.
Ik meen ergens in een review te hebben gezien/gehoord dat er 2 groottes zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomtom901

tomtom901

Moderator General Chat
sbin schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 15:14:
Iemand een idee hoe het zit met de grootte van het MMI scherm? Als je de Pro hebt, is dat dan een groter scherm als de Plus? Dus het MMI scherm, niet de virtual cockpit.
Ik meen ergens in een review te hebben gezien/gehoord dat er 2 groottes zijn.
Zou 10,1" vs 11,6" (Pro) moeten zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Isheara
Bij MMI Pro heb je een hogere resolutie scherm plus navi via google maps en nog at andere geintjes.

Keep rolling sixes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -KRZ-
  • Laatst online: 11-06-2024
JustTrying schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 14:14:
[Afbeelding]

Ik ben inderdaad op zoek naar een echte foto van deze versie, die ze waarschijnlijk niet voor niets in het zwart afbeelden, dan vallen de exterieurdetails in zwart plastic ook niet heel erg op, daarnaast ben ik wel benieuwd naar hoe deze velgen eruit zien op de auto. Ik zie overal alleen maar afbeeldingen van de auto met 20" of groter, maar dat zit er niet in voor 51000 euro.

Het lijkt er ook op dat er inderdaad geen navigatie op de Launch edition zit. MMI Navigatie plus en pro zijn beide opties..
Dat moet er ongeveer zo uitzien:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UOHBU_kQBWpkXh2bd8XCJcZYOcA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dW3l0qiYLYDk2wlWQTFgQ3vc.jpg?f=fotoalbum_large
Staat bij Van den Udenhout in Den Bosch in de showroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nismod
Isheara schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 16:04:
Bij MMI Pro heb je een hogere resolutie scherm plus navi via google maps en nog at andere geintjes.
Als ik het goed lees heeft de pro versie alleen de AR head up als extra. Rest is vooralsnog gelijk. Het grotere scherm komt pas tegen het einde van het jaar en is nu nog niet te configureren.

De pro heeft trouwens 3 verschillende schermen in de cockpit ipv 2 bij de plus.

Connect plus (google earth navigatie) zit standaard ook bij de plus navigatie.

[ Voor 16% gewijzigd door Nismod op 25-06-2021 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MarcCar
  • Laatst online: 06-03 12:21
Nismod schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 22:41:
[...]
De pro heeft trouwens 3 verschillende schermen in de cockpit ipv 2 bij de plus.

Connect plus (google earth navigatie) zit standaard ook bij de plus navigatie.
Weet jij of de Google Maps/Earth navigatie met de gewone cockpit (dus niet de plus versie) wel werkt?
Pagina: 1 2 ... 136 Laatste

Let op:
Updates rondom bestellingen of leveringen van je Audi Q4 E-tron mogen in het speciaal daarvoor bedoelde leveringen topic: Het Audi Q4 E-Tron leveringen topic.