Prijs stijging over 10 jaar: woonoppervlak vs perceel ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.339 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
De grond is beperkt, maar ik zie dat in NL is het niet duur. Wat duurder is de arbeid, maar over jaren van prijs stijging van rond 5% begrijp ik de verband tussen het prijs van een huis en zijn woonoppervlak niet erg.

Voor rond 550k (in een bepaalde wijk), heb ik 2 keuzen:

- een huis met 140m2 wonen, 250 m2 perceel, of
- een huis met 160m2 wonen, 110 m2 perceel.

Dan ga ik zeker voor de gene met 250m2 perceel gaan, tenzij die huis is in een te slecht conditie.

Wat denken jullie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quadcheck
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik zou zeggen, koop het huis waar je het lekkerst in kan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaicecube
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 27-11-2024
In theorie kan je bij de eerste optie altijd wat "woonruimte" bijmaken.

Maar het hangt van meer factoren af dan alleen de ruimte natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 07:46
Locatie is belangrijker dan oppervlak van woning en perceel grootte in NL voor de huizenprijs.
Ook bij 2 huizen in dezelfde wijk.

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:54

heuveltje

KoelkastFilosoof

Lol vind het huis in 15 vragen Topics

Eens met bovenstaande. Er zijn zoveel factoren hierin. dat je er niks zinnigs over kan zeggen.
hangt ook heel veel af van hoeveel waarde je aan een grote tuin hecht.

Wel kun je een huis altijd achteraf nog moderniseren, verbouwen of zelfs aanbouwen mits je ruimte hebt.
Maar aan het perceel kun je practisch nooit meer iets veranderen.
Dus ik zou geneigd te gaan om voor optie 2 te gaan, ook al zou het huis mij minder mooi lijken.

[ Voor 16% gewijzigd door heuveltje op 18-05-2021 17:10 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quadcheck
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 10-12-2024
Maar dit is toch geen vraag die je zo 123 kan beantwoorden.

Er zijn zoveel factoren in een huis/perceel:

- locatie (direct aan weg/aan een hofje)
-type woning (tussenwoning/vrijstaand etc)
- energie label
- woonoppervlak
- perceel
- staat van onderhoud
- huis geschikt voor de toekomst?

Al deze factoren samen zouden voor jou de beslissing moeten maken of een huis interessant is of niet.

Dit is niet de tijd om een rendements afweging te gaan maken op een huis waar je zelf wilt gaan wonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1279036

het lijkt erop dat je een beetje koudwatervrees hebt, telkens kom je na x huizen afgestreept te hebben uit op 2 keuzes , waar met behulp van allerlei theorie en input van tweakers de beste uit moet komen. Soms is ratio goed, die heb je blijkbaar al gebruikt om bij deze 2 uit te komen. Dan kun je vervolgens op basis van emotie gaan kiezen welke van de 2 stiekem je voorkeur heeft of op allebei gaan bieden of minimaal bezichtigen zodat je ook de conditie van de beide huizen + het plaatje bij daglicht in je overweging mee kan nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Vraagprijs is bepaald door een verkoopmakelaar, op de huidige moment, die is bijna altijd een goed marktconform prijs.

- huis 1 met 140m2 wonen, 250 m2 perceel, of
- huis 2 met 160m2 wonen, 110 m2 perceel.

Die 2 huizen zijn met dezelfde prijs, omdat huis 1 is misschien ouder, in een slechter conditie, of puur omdat het kleiner is, maar hij heeft VEEL meer grond.

Ik kan huis 1 makelijk verbouwen, onderhouden of verbeteren tot dat het ook 160m2 is, op dezelfde conditie als huis 2. Stellen we voor dat het voor mij 50k zou kosten, nu in 2021.

In 2031, over 10 jaar, dit 50k is niks in gevergelijking met de prijs verschil tussen huis 1 en huis 2, omdat grond prijs is zelf ten minsten 6% per jaar gestegen.

[ Voor 4% gewijzigd door noucmen op 18-05-2021 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

nemcuon schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 18:30:
Vraagprijs is bepaald door een verkoopmakelaar, op de huidige moment, die is bijna altijd een goed marktconform prijs.

- huis 1 met 140m2 wonen, 250 m2 perceel, of
- huis 2 met 160m2 wonen, 110 m2 perceel.

Die 2 huizen zijn met dezelfde prijs, omdat huis 1 is misschien ouder, in een slechter conditie, of puur omdat het kleiner is, maar hij heeft VEEL meer grond.

Ik kan huis 1 makelijk verbouwen, onderhouden of verbeteren tot dat het ook 160m2 is, op dezelfde conditie als huis 2. Stellen we voor dat het voor mij 50k zou kosten, nu in 2021.

In 2031, over 10 jaar, dit 50k is niks in gevergelijking met de prijs verschil tussen huis 1 en huis 2, omdat grond prijs is zelf ten minsten 6% per jaar gestegen.
Wat is je vraag? Het lijkt alsof je hier een voor- en nadelen lijstje aan t maken bent...

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkFly
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Cyriel85 schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:02:
Locatie is belangrijker dan oppervlak van woning en perceel grootte in NL voor de huizenprijs.
Ook bij 2 huizen in dezelfde wijk.
Dit dus. Een locatie in of nabij de historische binnenstad van een grote stad is iets heel anders dan in bijv. een “willekeurige” nieuwbouw-wijk. De eerste is vaak unieker, dan die laatste. Nieuwe wijken komen er wel meer, de locaties in of nabij historische binnenstad zullen er niet zomaar meer bij komen. De ene locatie heeft daarom dan ook een andere waarde per m2 hebben. Puur afgaan op m2 heeft dus geen nut. Ook niet binnen een wijk, daarin kan ook per straat grote verschillen zitten in de grondprijs.

Zonder verdere gegevens, waarbij er ook vast nog verschil zit tussen de huizen, is er echt weinig zinnigs te zeggen m.b.t. je vraag.

[ Voor 5% gewijzigd door DarkFly op 18-05-2021 19:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireAge
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 13:05
Bekijk het huis nu gewoon als een plek om te wonen tegen een bepaald kostenplaatje. Als je het als een investering probeert te zien, zien we je de komende jaren elke maand weer met twee opties komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:00

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Kijk nu gewoon eens in de volgende topics:
Ontwikkelingen op de huizenmarkt - Deel 5
Ervaring met huis kopen - Deel 8
Ervaringen met het verkopen van je woning
Het (projectmatige) nieuwbouwwoning topic - Deel 3

En je hebt deze topics nog open:
Inschatten te koop nieuwbouw (nog te opleveren)
Huis aanschaf geanuleerd, aankoopmakelaar wilt 50% van geld
Verhuizen: nieuwe huis kopen, oud huis verhuren/verkopen ?

Deze gaat dicht. We blijven niet aan de gang met vragen die
1)In een ander topic passen
2)Veel te weinig context bevatten om een nieuw topic te faciliteren.

Tweakers Discord

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.