Huis aanschaf geanuleerd, aankoopmakelaar wilt 50% van geld

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 17-05 18:28
Beste Tweakers,

Dit is al opgelost,

Bedankt.

[ Voor 98% gewijzigd door noucmen op 19-06-2021 14:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 19:21
Juist voor jou is een aankoopmakelaar belangrijk.
Dat hij graag betaalt wilt worden is vrij normaal, want hij denkt nu dat je weg gaat lopen en hij voor niets heeft gewerkt.

Hoe weet hij dat je uberhaupt wel interesse hebt en niet gewoon voor altijd blijft twijfelen ?

Als je je opgedrongen voelt, ga naar een van die andere 2 die je gesproken hebt.

[ Voor 13% gewijzigd door 99ruud99 op 05-04-2021 23:31 ]

Acties:
  • +35 Henk 'm!

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-06 11:51

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Neem een andere aankoopmakelaar. Als je twijfelt over een huis met je je al helemaal niet laten guilt-trappen door je aankoopmakelaar.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Anoniem: 39993

Ik snap de aankoopmakelaar ook wel een beetje. Je wil een huis in de randstad, hebt best veel eisen voor blijkbaar een beperkt budget, hebt haast (augustus is al best snel)...

Die denkt inderdaad dat je doortwijfelt tot de zomervakantie en dat het dan niet meer doorgaat. Hij kan waarschijnlijk redelijk goed inschatten hoe groot de kans is dat je de komende 3 maanden iets gaat vinden dat beter is dan het huis wat je toch maar niet kocht.

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Erik Jan
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Erik Jan

Langzaam en zeker

Is huren geen betere optie? Dan kan je de buurt eerst uitproberen, en goed uitzoeken op welke straten je wel zou willen wonen en welke niet. En dan afwachten tot een goed huis in de verkoop komt.

Zo maar van ver ergens gaan wonen zonder ervaring met de omgeving is gewoon erg moeilijk.

Voor jou en jouw gezin is het een belangrijke beslissing, dus ik zou mij zeker niet door de makelaar onder druk laten zetten.

Daarentegen is het wel goed om duidelijk de breekpunten te bespreken met de makelaar, zodat deze de slagingskansen beter in kan schatten. Maar voor hem/haar een dozijn andere makelaars.

This can no longer be ignored.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Anoniem: 39993 schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:45:
Ik snap de aankoopmakelaar ook wel een beetje. Je wil een huis in de randstad, hebt best veel eisen voor blijkbaar een beperkt budget, hebt haast (augustus is al best snel)...

Die denkt inderdaad dat je doortwijfelt tot de zomervakantie en dat het dan niet meer doorgaat. Hij kan waarschijnlijk redelijk goed inschatten hoe groot de kans is dat je de komende 3 maanden iets gaat vinden dat beter is dan het huis wat je toch maar niet kocht.
Jij heb gelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Erik Jan schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:52:
Is huren geen betere optie? Dan kan je de buurt eerst uitproberen, en goed uitzoeken op welke straten je wel zou willen wonen en welke niet. En dan afwachten tot een goed huis in de verkoop komt.

Zo maar van ver ergens gaan wonen zonder ervaring met de omgeving is gewoon erg moeilijk.
Ja, maar huis prijs is 8-10% gestegen, dus na een jaar huren ga ik rond 40 k verliezen (mijn koopzegment is rond 500-600k)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
OK, dan ga ik dit 50% betalen, maar is het nog slim om door te gaan met dit makelaar ?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• ChinaGeek
  • Registratie: Oktober 2017
  • Laatst online: 17-05-2021
Waarom zou je die 50% betalen als dat de afspraak niet is?
Niet de regels ineens veranderen tijdens het spel. Ik zou sowieso niet betalen en lekker een andere aankoopmakelaar in de hand nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ChinaGeek schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 00:04:
Waarom zou je die 50% betalen als dat de afspraak niet is?
Niet de regels ineens veranderen tijdens het spel. Ik zou sowieso niet betalen en lekker een andere aankoopmakelaar in de hand nemen.
50% betalen is niet in de contract met hem.
Maar een keer ging de whatsapp in de volgende manier:
- Ik : "Ok, ik ga jou 25% betalen in iedere geval"
- Hij: "Nee, ga ik jou een factuur van 50% opsturen, en daarna gaan wij verder ?"
- Ik (na 2 dagen denken): "Ok, ik ga jou betalen"

Daarna heeft hij mij een factuur van 50% opsturen, met de beschrijving "conform afspraak d.d. XX-02-2021 en
aanvullende afspraak via Whatsapp d.d. XX-03-2021" . Klopt het dat als ik zeg via Whatsapp "Ok ik ga jou betalen", dan is wet verbonden om toch te betalen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
nemcuon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 00:12:
[...]

- Hij: "Nee, ga ik jou een factuur van 50% opsturen, en daarna gaan wij verder ?"

Daarna heeft hij mij een factuur van 50% opsturen, met de beschrijving "conform afspraak d.d. XX-02-2021 en
aanvullende afspraak via Whatsapp d.d. XX-03-2021" . Klopt het dat als ik zeg via Whatsapp "Ok ik ga jou betalen", dan is wet verbonden om toch te betalen ?
Hij is gebonden aan contractuele afspraken, niet aan whatsapp gesprekken met jou waarin hij jou onder druk zet te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ChinaGeek schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 00:28:
[...]

Hij is gebonden aan contractuele afspraken, niet aan whatsapp gesprekken met jou waarin hij jou onder druk zet te betalen.
Hoe zeker ben jij ? Voor dit zeker te weten moet ik juridisch loket bellen, maar ze zijn vaak niet telefonisch bereikbaar.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Grvy
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:58

Grvy

Bot

[...]

Lijkt mij dat als het het 'op papier' staat dat dat prima kan. Je kan immers in onderling overleg gewoon aanpassingen maken.

WhatsApp geld in dit geval voor 'op papier' in mijn ogen. :)

Overigens wel een beetje cruciale informatie om ook in de topic start te vermelden lijkt mij.. :P

snelle google: https://www.ttmcommunicat...lijk-rechtsgeldig-bewijs/

[ Voor 18% gewijzigd door Grvy op 06-04-2021 00:46 ]

Dit is een account.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

[...]

Overeenkomst gesloten via WhatsApp is gewoon net zo rechtsgeldig als een contract. Dit is overigens een losse overeenkomst, en TS is akkoord gegaan met die 50%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Grvy schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 00:43:
[...]

Lijkt mij dat als het het 'op papier' staat dat dat prima kan. Je kan immers in onderling overleg gewoon aanpassingen maken.

Overigens wel een beetje cruciale informatie om ook in de topic start te vermelden lijkt mij.. :P

snelle google: https://www.ttmcommunicat...lijk-rechtsgeldig-bewijs/
Ik zie het: wat op Whatsapp is rechtgeldig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annie1980
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 07-11-2024
Op WhatsApp is ook geldig volgens mij.
Weet niet of ik zelf verder zou willen gaan met die makelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Hij heeft niet expliciet "ik ga betalen" gezegd op de 50%.
De 25% heeft hij wel gegarandeerd en bevestigd.

De makelaar kan hieruit wel makkelijk de conclusie trekken voor 50% en stuurde dus de factuur.
Maar die factuur kan je wel betwisten.
Zolang hij geen factuur voor 25% stuurt, zit je er nog niet aan vast. En dat hoef je hem natuurlijk niet zelf te vertellen.
Zal natuurlijk wel gedoe opleveren en bij deze makelaar ben je wel klaar.

Maar je geeft wel snel akkoord op geldzaken, zowel bij dat bod op dat huis als via Whatsapp.
Dat kan ook deels de taal zijn. Wel iets om over na te denken en misschien een bekende die je vertrouwt die wel de taal als moedertaal heeft mee laten kijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mYpzaa
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-05 09:44
Twijfelende klanten zijn er altijd of je nu een huis koopt of een broodje in de supermarkt. Wat als je 4x een snel bod had uitgebracht en die alle 4 niet geaccepteerd waren, had je dan hetzelfde verzoek gekregen om te betalen.

Als de makelaar no-cure no-pay zijn diensten aanbiedt moet hij zich daar ook aan houden. Heb je überhaupt een overeenkomst gezien en getekend (mondeling of via mail)?

Betaal je aan de aankoopmakelaar een vast bedrag of een courtage, over welk bedrag betaal je 50%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-06 18:41
No cure no pay slaat toch meestal op een onderhandeling die vast loopt, niet dat de opdrachtgever zich terug trekt?

Ik ben wel nieuwsgierig waarom je perse richting de randstad wilt. De meesten willen er juist vandaan, juist onder andere ivm scholen en kinderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T-Forever
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 02:04
no cure no pay, meneer heeft geboden en het bod is geaccepteerd, dus ondertussen is er een dienst afgenomen bij de aankoopmakelaar waarvoor betaald dient te worden? Erna neemt meneer het bod terug.

Of is dit te kort door de bocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Wij hebben zeker 5 bezichtigingen met makelaar gehad, obv no cure no pay en uiteindelijk hebben we nieuwbouw gekocht, dus voor de aankoop hebben we geen makelaarskosten betaald. Wel hadden we dezelfde makelaar als verkoopmakelaar van ons appartement (courtage 1,21% incl btw). Woning was binnen 2 dagen verkocht, dus wat mij betreft is dit ook ruim voldoende om de kosten van de bezichtigen te dekken ;).

Zo gaat werken de meeste makelaars in deze (grote) stad. Ik heb weleens gehoord dat iemand vooraf afsprak 100-150 euro per bezichtiging te betalen, dat werd in mindering gebracht op de courtage uiteindelijk. Wanneer je de makelaar tegemoet wil komen lijkt me dat een redelijk bedrag. Dan zou een redelijke vergoeding zijn 5×150 euro = 750 euro.
Maar contractueel ben je niets verplicht.

50% of 25% van de courtage betalen is onzin, zou ik nooit doen. Is de makelaar lid van vbo of nvm? Dan zou ik daar beklag doen.
Overigens heeft een verhuurmakelaar (die met name aan expats verhuurd) ons ook geprobeerd te laten betalen voor diensten die we niet afnamen, alleen aan mij had deze makelaar niet zo'n goede ...

[ Voor 6% gewijzigd door Sport_Life op 06-04-2021 08:40 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 26-06 20:30
Grvy schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 00:43:

Eens, volgens mij heeft de TS nu gewoon afgesproken dat hij die 50% gaat betalen.
nemcuon schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:26:

- Huis 4 in gemeente C: mijn aankoopmakelaar heeft van die verkoopmakelaar de "acceptatie prijs" gehoord. Ik heb die bod gelijk gemaakt en het was geaccepteerd. Daarna twijfel ik omdat het huis is kleine en oud (de buurt is goed duur en voor mijn budget kan ik maar een kleine huis hebben), en ik heb geanuleerd voor dat ik de koopakte getekend heb. Mijn aankoopmakelaar was niet tevreden.
Valt me uberhaupt nog mee dat de makelaar niet de volle mep heeft geeist. Er was immers een huis, een prijs, de TS had tegen de makelaar gezegd dat het akkoord was en vervolgens op het laatste moment geannuleerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23:32
leecher schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:04:
[...]

Valt me uberhaupt nog mee dat de makelaar niet de volle mep heeft geeist. Er was immers een huis, een prijs, de TS had tegen de makelaar gezegd dat het akkoord was en vervolgens op het laatste moment geannuleerd.
Hangt er vanaf wat er in het contract stond. Of geaccepteerd bod als complete transactie gezien word of alleen daadwerkelijke verkoop.

In dat eerste geval heeft makelaar wel ergens recht op in dat tweede geval niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 310408

Andere makelaar, er was niets mis met wat jij deed. Dat is het risico van het vak voor de makelaar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:24

Freakie1NL

Grote Baas

Anoniem: 310408 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 09:31:
Andere makelaar, er was niets mis met wat jij deed. Dat is het risico van het vak voor de makelaar.
Dit zou ik ook zeggen. Het klinkt als een makelaar die voor weinig moeite even geld wil binnen harken.

Ik lees reacties in dit topic over dat men het wel snapt ondertussen. Nou ik niet. Je bent no-cure no pay aangegaan en dat betreft voor beide kanten zo. Stel het was bij het eerste huis direct bingo geweest en de makelaar had daar eigenlijk geen werk voor hoeven te verrichten (en waren theoretisch geen andere kandidaten) had hij je dan een korting gegeven omdat hij bar weinig werk leverde. Nee dan zou je ook gewoon moeten betalen.

No cure no pay is in dit geval het risico van de makelaar, niet het risico van TS. Die staat met de acties (al zitten er m.i. vreemde tussen ) volledig in het recht.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lastmanstanding
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 21:46
Even niks over de makelaar. Persoonlijk zou ik een nieuwe aankoopmakelaar zoeken, maar dat ligt aan jou.

In 2018 zaten we met hetzelfde probleem -- terugkerende expats met schoolgaande kinderen, niet erg bekend met wijken enzovoort.

Voor ons was school het belangrijkste punt, en dankzij de wachtlijsten voor scholen was een school vinden voor twee basisschoolkinderen niet al te makkelijk. Daarom hebben we eerst een school gevonden, daarna gehuurd voor zes maanden, daarna een huis gekocht.

Je verliest inderdaad geld als de huisprijzen blijven stijgen en je niet koopt. Je verliest ook (mogelijk meer) geld als je de verkeerde huis koopt.

Huur maar gewoon, en dat rustig voor een huis kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rowwan
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:36
Ik snap de redenatie van TS, maar ik snap ook zeker de redenatie van de makelaar. Je hebt met hem afgesproken om 50% te betalen - of dat nu rechtsgeldig is of niet. Vanuit de makelaar gezien snap ik ook best dat hij niet meer verder wil als je hier weer op terug gaan komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BastaRhymez
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
nemcuon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 00:12:
[...]

Dit maakt het natuurlijk wel wat ingewikkeld. Je geeft namelijk zelf aan te gaan betalen (25% of 50%).

Verder zou ik jouw opdracht aan de aankoopmakelaar er nog even bij pakken en kijken wat er in de voorwaarden staat. Als ik random google op aankoopmakelaars van no cure no pay, dan geven de meeste (niet allemaal) aan, dat als de koop niet doorgaat, er geen kosten in rekening worden gebracht.
Voor zo ver ik snel kon lezen, zag ik nergens voorwaarden gesteld aan het niet door laten gaan van de koop.

In jouw geval heeft er geen koop plaats gevonden, dus ben je (volgens degene die hiermee adverteren) hen niks verplicht.

Is het fair om deze partijen dan niks te betalen, nadat je zelf afziet van een koop, is natuurlijk een tweede.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rphilipsen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 18:16
Het tegen betaling van 50% verder werken is toch een nieuwe overeenkomst, lijkt me? Dan zijn daar de gebruikelijke annuleringsvoorwaarden op van toepassing. Pak daarvoor de algemene voorwaarden van de makelaar in kwestie er bij. Wat zeggen die over annulering van opdracht, of annuleringskosten? Verder staat Makelaar expliciet genoemd in het rijtje "dienstverleners die je op elk moment mag annuleren" op https://www.consuwijzer.n...t-dienstverlener-opzeggen, dan mag hij alleen daadwerkelijk gemaakte kosten (onder de nieuwe overeenkomst!) in rekening brengen. Ik vermoed dat die 0 zijn, gezien hij niet erg happig lijkt om voor je te werken voor er betaald is.

Verder, gezien al je topics hierover, sluit ik me aan bij iedereen die je oproept om eerst een jaartje in de regio te huren. Scheelt je een hoop kopzorgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:58

Yucon

*broem*

Die 40k kun je het beste als een verzekeringspremie zien om te voorkomen dat je nog grotere problemen krijgt. Voornamelijk die buurt is van een afstand gewoon heel erg slecht in te schatten, en daarbij kunnen huizenprijzen ook naar beneden gaan. Je in deze situatie laten opjagen lijkt me niet zo heel verstandig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het is heel simpel: je aankoopmakelaar werkt no cure no pay. Hij heeft jou aan een huis geholpen en dus zijn ding gedaan waar je hem voor ingehuurd hebt. Dat jij vervolgens natte voeten krijgt en van de kooop af ziet is je goed recht, maar doet niks af aan de overeenkomst die je met hem hebt. Imho zou je ie gewoon helemaal betaald moeten worden voor zijn diensten.
Having said that: wijze waarop ie reageert is natuurlijk niet heel erg behoorlijk. Dat weet jij, dat weet hij ook. Die 50% is netjes. Ik zou hem de 50% betalen, bedanken voor zijn diensten en een goede aankoopmakelaar zoeken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Ik heb duidelijk gezien: op Whatsapp heb ik duidelijk hem ge-quote dat ik hem 50% ga betalen

- Hij schrijft: "Ik ga jou een factuur voor 50% opsturen, en wij gaan verder voor de volgende 50%. OK"
- Mijn reactie, die zijn zin heeft ge-quote: "Hoi, stuur het maar en ik ga betalen. OK".

Ik denk 50% betalen is eerlijk, en kwa redonatie kunnen wij verder. Alleen dat nu de relatie is bettje kapot: vertrouwen tussen 2 partijen is er niet meer. Misschien goed om een andere aankoopmakelaar op te zoeken, maar dan moet ik meer betalen. Jammer voor mij, maar ik weet niet of ik beter kan doen.

Toen ik Ja heb gezegd naar de 50%, dacht ik dat de aankoopmakelaar's kosten is niks in vergelijking met de prijs stijging van een huis (rond 4'000 per maand), dus langer blijf ik wachten en twijfelen, langer kost het mij geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Het is een beetje een vaag verhaal, maar volgens mij vraagt de makelaar geen 50% voor wat hij reeds heeft gedaan, maar om door te gaan met het proces. Hij is inmiddels 4x in onderhandeling gegaan en 4x heeft de TS er toch voor gekozen om de koop niet door te zetten.

Ik snap de makelaar wel eerlijk gezegd. Er zit een limiet aan wat je redelijkerwijs van de makelaar op basis van no-cure-no-pay mag verwachten. De makelaar kiest nu eieren voor z'n geld: of TS betaalt niets en moet op zoek naar een andere makelaar of de overeenkomst is niet meer op basis van no-cure-no-pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
De 50% was niet geschreven in de contract met de makelaar, dit bevestigd hij ook in een Whatsapp bericht. Maar hij vraagt dit 50% alleen als ik verder wil gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zebby
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 27-06 11:22
nemcuon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:52:
De 50% was niet geschreven in de contract met de makelaar, dit bevestigd hij ook in een Whatsapp bericht. Maar hij vraagt dit 50% alleen als ik verder wil gaan.
Dus als je niet verder gaat is er geen probleem toch? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 00:38

Sport_Life

Solvitur ambulando

Gemiddeld zijn er 15-30 bezichtigen met makelaar per woning in de grote steden, dus gemiddeld gaat een makelaar 14x voor niks mee. 5x is dus niets.. en dat weet de makelaar ook op moment dat hij no cure no pay afspreekt. Uiteindelijk betaal je makkelijk 1% van de aankoopprijs, dat is natuurlijk niet voor 1 bezichtiging en een contract afstemmen, maar daarin zit ook het hele voortraject en het risico dat een koper afhaakt of langer dan gemiddeld zoekt.

Mensen die de makelaar gelijk geven begrijpen niet hoe het werkt in de (grote) steden.

[ Voor 62% gewijzigd door Sport_Life op 06-04-2021 11:06 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 11KW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
eLScha schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:51:
Het is een beetje een vaag verhaal, maar volgens mij vraagt de makelaar geen 50% voor wat hij reeds heeft gedaan, maar om door te gaan met het proces. Hij is inmiddels 4x in onderhandeling gegaan en 4x heeft de TS er toch voor gekozen om de koop niet door te zetten.
Onderhandeling hoeft de makelaar niet zo veel
- Huis 1: wel bezichtiging, maar een keer bod gedaan, want iedere kopers mag maximaal een bod doen
- Huis 2: nog geen bod gedaan, wel bezichtiging
- Huis 3: wel bezichtiging, maar een keer bod gedaan, want iedere kopers mag maximaal een bod doen
- Huis 4: wel bezichtiging, geen onderhandeling, alleen dat hij moest ook beetje werken om de "acceptatie prijs" van de verkoopmakelaar te kunnen horen.

Maar toch, bij iedere keer ben ik niet zo zeker over mijn keus. Op 250km afstand en ook dat ik een buitenlander ben en geen kennis en vrienden in die buurten heb.

Ik heb wel een Excel sheet gemaakt van meer dan 20 criteria's om scoren naar huizen te geven, maar het is toch moeilijk want de scoren dat ik per criteria geef is heel vaag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Zebby schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:53:
[...]

Dus als je niet verder gaat is er geen probleem toch? :)
Maar nu heb ik in Whatsapp gezegd dat ik ging betalen...., want ik voel schuldig dat ik het huis geanuleerd heb en ik wil snel door gaan met bezichtigingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Lastmanstanding schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:21:
Even niks over de makelaar. Persoonlijk zou ik een nieuwe aankoopmakelaar zoeken, maar dat ligt aan jou.

In 2018 zaten we met hetzelfde probleem -- terugkerende expats met schoolgaande kinderen, niet erg bekend met wijken enzovoort.

Voor ons was school het belangrijkste punt, en dankzij de wachtlijsten voor scholen was een school vinden voor twee basisschoolkinderen niet al te makkelijk. Daarom hebben we eerst een school gevonden, daarna gehuurd voor zes maanden, daarna een huis gekocht.

Je verliest inderdaad geld als de huisprijzen blijven stijgen en je niet koopt. Je verliest ook (mogelijk meer) geld als je de verkeerde huis koopt.

Huur maar gewoon, en dat rustig voor een huis kijken.
Ook 6 maand huren is niet mogelijk: op Pararius zijn er vaak minimaal 1 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eLScha
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
nemcuon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:59:
[...]

- Huis 1: wel bezichtiging, maar een keer bod gedaan, want iedere kopers mag maximaal een bod doen
- Huis 3: wel bezichtiging, maar een keer bod gedaan, want iedere kopers mag maximaal een bod doen
- Huis 4: wel bezichtiging, geen onderhandeling, alleen dat hij moest ook beetje werken om de "acceptatie prijs" van de verkoopmakelaar te kunnen horen.

Maar toch, bij iedere keer ben ik niet zo zeker over mijn keus. Op 250km afstand en ook dat ik een buitenlander ben en geen kennis en vrienden in die buurten heb.

Ik heb wel een Excel sheet gemaakt van meer dan 20 criteria's om scoren naar huizen te geven, maar het is toch moeilijk want de scoren dat ik per criteria geef is heel vaag.
In je TS zei je "4 keer in onderhandeling". Dat is wat anders dan je hier beschrijft.

De makelaar voelt aan z'n water dat dit wel eens lang kan gaan duren en daarvoor wil hij geen no-cure-no-pay traject met je in. Het is aan jou om dat aanbod te aanvaarden of niet. Als jij nu de makelaar bericht dat je ervoor kiest om niet met hem verder te gaan, dan hoef je je ook niet schuldig te voelen over die 50%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ChinaGeek
nemcuon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 10:59:
[...]

Maar waar ga jij 50% van betalen? Ik neem aan dat het courtage een percentage van de aankoopprijs is toch?
Als hij nu 50% wil en je bent verder tevreden met hem, dan zou ik die gewoon betalen en verder met hem gaan. Maar je schetst de situatie nu anders dan in eerste instantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Zijn courtage is normaal

[ Voor 73% gewijzigd door noucmen op 19-06-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Whatsapp berichten (oorspronglijk in het Engels, vertaald door Google nu):

[ Voor 82% gewijzigd door noucmen op 19-06-2021 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Maar als je gewoon verder wil met hem is die aanbetaling toch prima?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ChinaGeek schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:07:
[...]

Maar waar ga jij 50% van betalen? Ik neem aan dat het courtage een percentage van de aankoopprijs is toch?
Als hij nu 50% wil en je bent verder tevreden met hem, dan zou ik die gewoon betalen en verder met hem gaan. Maar je schetst de situatie nu anders dan in eerste instantie.
Of ik tevreden met hem, weet ik het niet. Hij is zeker een van de goedkopere makelaar in die stad (dichtbij Randstad), maar het lijkt me op dat hij genoeg streng is met contract en voorwaarden.

Ik heb in 2015 een andere makelaar in Noord Nederland gehad, die werkt met mij op mondelijk overeenkomst voor 1200 euro (zonder getekend contract). Hij ging met mij naar 12-15 huizen. Ik heb nog goed contact met dat makelaar (in Noord Nederland) tot nu toe en ik bel hem nog steeds voor adviezen, maar hij kan mij niet helpen in Randstad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ChinaGeek schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:23:
Maar als je gewoon verder wil met hem is die aanbetaling toch prima?
Ja, als ik verder met hem wil, is die betaling prima. Maar dan misschien wil hij niet meer met mij samen werken omdat ik veel variablen heb in mijn zoektocht, dus hij krijg 50% en zegt "good bye".

Ik vind 50% betalen is OK, maar dat is zeker duur als ik een andere makelaar zal kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Nou nee, dat zegt ie niet, want hij werkt op basis van No cure, no pay.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
ChinaGeek schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:48:
Nou nee, dat zegt ie niet, want hij werkt op basis van No cure, no pay.
"Dat zegt hij niet", wat zegt hij niet ?
Sorry ik snap jij niet zo goed, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
nemcuon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:57:
[...]

"Dat zegt hij niet", wat zegt hij niet ?
Sorry ik snap jij niet zo goed, bedankt.
Hij zegt niet goodbye nadat hij 50% ontvangen heeft.
Tenminste, niet als het een NVM makelaar betreft. Ik weet niet of dat het geval is en het dus gewoon een betrouwbaar figuur is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-06 14:48
Als ik jou was zou ik echt niks betalen en gewoon een andere makelaar zoeken. Denk dat de relatie teveel verstoord is om er nog mee verder te gaan. Wie zegt dat als jij dalijk die 50% betaald hebt hij nog echt veel moeite gaat doen om een huis voor jou te vinden?

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gdzr
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23:40
No cure no pay is in dit geval ook een beetje vaag.

Je gaat een huis bezichtigen, hebt met succes en bod geplaatst wat geaccordeerd is door de tegenpartij. De aankoopmakelaar heeft zijn werk dan toch goed gedaan? Dat jij vervolgens besluit om de koop alsnog niet rond te maken door niet te tekenen omdat je erna gaat twijfelen aan de grootte van een huis is in mijn ogen niet fair naar de aankoopmakelaar. Ik snap dus goed dat de aankoopmakelaar een X bedrag wilt ontvangen voor zijn geleverde diensten, aangezien je zelf de stekker uit het vervolg traject hebt geplaatst.

Nu weet ik niet goed wat hij in zijn voorwaarden heeft staan, wanneer iets onder "No cure" valt. Als dat echt inclusief tekenen etc. heeft hij niks te willen, en zou het aardig van jou zijn om alsnog te voldoen aan zijn factuur. Waar je volgens mij ook best bereid bent om aan mee verder te gaan.

EDIT:

Ik heb daarna met 2 andere aankoopmakelaars gesproken, voor mijn vraag: "hoeveel keer kan ik annuleren voor dat ik de koopakte geketend heb", zeggen ze: "onbeperkt" !!! Is het makkelijker gezegd dan gedaan ? Die 2 andere aankoopmakelaars zeggen alleen zo, zo dat ik hun dienst ga kopen, toch ?

Bedankt.
Sluit wel goed aan bij de laatste paragraaf uit je TS. Wanneer is het Cure en wanneer niet. Als zij aangeven dat pas bij tekenen aan de cure voldaan is, heeft je huidige aankoopmakelaar niks te willen. Maar wat is er dan precies afgesproken met "No cure"

[ Voor 28% gewijzigd door Gdzr op 06-04-2021 12:07 ]

6.8 kWp op zuid en west

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dennis112
Gdzr schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:04:
No cure no pay is in dit geval ook een beetje vaag.

Je gaat een huis bezichtigen, hebt met succes en bod geplaatst wat geaccordeerd is door de tegenpartij. De aankoopmakelaar heeft zijn werk dan toch goed gedaan? Dat jij vervolgens besluit om de koop alsnog niet rond te maken door niet te tekenen omdat je erna gaat twijfelen aan de grootte van een huis is in mijn ogen niet fair naar de aankoopmakelaar. Ik snap dus goed dat de aankoopmakelaar een X bedrag wilt ontvangen voor zijn geleverde diensten, aangezien je zelf de stekker uit het vervolg traject hebt geplaatst.

Nu weet ik niet goed wat hij in zijn voorwaarden heeft staan, wanneer iets onder "No cure" valt. Als dat echt inclusief tekenen etc. heeft hij niks te willen, en zou het aardig van jou zijn om alsnog te voldoen aan zijn factuur. Waar je volgens mij ook best bereid bent om aan mee verder te gaan.

EDIT:

[...]

Sluit wel goed aan bij de laatste paragraaf uit je TS. Wanneer is het Cure en wanneer niet. Als zij aangeven dat pas bij tekenen aan de cure voldaan is, heeft je huidige aankoopmakelaar niks te willen. Maar wat is er dan precies afgesproken met "No cure"
Zoals ik het lees wil de makelaar geen 50% van zijn courtage ivm geleverde diensten maar wil hij eerst 50% betaald krijgen als TS toch nog met hem door wil als makelaar. Zijn no cure no pay afspraak blijft dus staan met de makelaar en de makelaar probeert nu een nieuwe overeenkomst met de TS te maken waarin hij eerst 50% wil hebben voordat die verder gaat zoeken.

Daarom kun je gewoon zeggen ik betaal die 50% niet en ga naar een andere makelaar.

Asus P6T Deluxe, Intel Core i7 920, 6Gb 1333Mhz DDR3, 2 x Sapphire HD5830 in Crossfire

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
dennis112 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:00:
Als ik jou was zou ik echt niks betalen en gewoon een andere makelaar zoeken. Denk dat de relatie teveel verstoord is om er nog mee verder te gaan. Wie zegt dat als jij dalijk die 50% betaald hebt hij nog echt veel moeite gaat doen om een huis voor jou te vinden?
Dat klopt inderdaad: of hij hard ga werken om de juiste en goed prijs voor mij kan halen, als het maar 50% verdienen voor hem is.

(Een huis te vinden verwacht ik niet, ik heb alles gedaan om een huis te vinden, mijn aankoopmakeaar tot nu toe heeft alleen maar waarde inschatting gedaan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Daarom kun je gewoon zeggen ik betaal die 50% niet en ga naar een andere makelaar.
Hij heeft naar mij een factuur gestuurd, die heeft een termijn van 14 dagen te betalen. Wat is gebeurt als ik niet betaald ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
nemcuon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:16:
[...]

Hij heeft naar mij een factuur gestuurd, die heeft een termijn van 14 dagen te betalen. Wat is gebeurt als ik niet betaald ?
Als je met hem verder wil (wat ik niet adviseer) kun je het betalen. Maar ik zou de makelaar gewoon netjes laten weten dat je bij nader inzien geen gebruik meer wil maken van zijn diensten en de 50% dus niet gaat betalen. Dat je in whatsapp hebt gezegd dat je het gaat betalen dat maakt niet uit. Hieronder ook nog een stukje wat ik vondt op eigenhuis.nl:

Moet ik de makelaar courtage betalen als ik afzie van de mondelinge verkoop van mijn huis?

Nee, meestal hoef je - als particuliere verkoper - dan nog geen courtagete betalen. Of dit in jouw geval geldt, hangt af van de afspraken die je met de makelaar hebt gemaakt. Is jouw makelaar aangesloten bij NVM, VBO of VastgoedPRO? En heb je de Consumentenvoorwaarden Makelaardij 2018 ontvangen? Dan staat in artikel 9 lid 1 en 12 lid 1a dat je bij een bemiddelingsopdracht pas courtage hoeft te betalen als de koopovereenkomst door jou en de koper is ondertekend.

Dit betreft dan een verkoop makelaar maar voor een aankoop makelaar geldt naar mijn weten dan hetzelfde. De courtage moet pas betaald worden bij een getekende koopovereenkomt. Had je nu akkoord gegeven en het koopcontract ook al ondertekend en dan geannuleerd dan had je wel courtage moeten betalen, maar nu niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 10:25
nemcuon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:16:
[...]

In eerste instantie niets. Mogelijk gaat de makelaar je proberen te houden aan de "afspraak" dat je die 50% zou betalen. Dan volgt er een aanmaning waarin je alsnog 14 dagen krijgt om te betalen zonder dat er extra kosten bij komen. Als je dan nog niet betaalt mag de makelaar extra kosten rekenen (~15% van het bedrag). Als je dan nog steeds niet betaalt kan de makelaar via de rechter betaling af proberen te dwingen (met nog weer honderden euro's extra kosten). Of dat dan zou lukken is niet duidelijk, maar de makelaar is zeker niet kansloos.
dennis112 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:26:
[...]

Als je met hem verder wil (wat ik niet adviseer) kun je het betalen. Maar ik zou de makelaar gewoon netjes laten weten dat je bij nader inzien geen gebruik meer wil maken van zijn diensten en de 50% dus niet gaat betalen. Dat je in whatsapp hebt gezegd dat je het gaat betalen dat maakt niet uit. Hieronder ook nog een stukje wat ik vondt op eigenhuis.nl:

[...]
Dat maakt juist wel uit. Je kan (ook via WhatsApp) afspraken maken die afwijken van de algemene voorwaarden en dat lijkt hier te zijn gebeurd. De makelaar heeft 50% gevraagd "om door te gaan", gezegd dat dat niet onderdeel van het contract was maar "dat is wat we kunnen afspreken". TS heeft er akkoord op gegeven om die (van het oorspronkelijke contract/algemene voorwaarden) afwijkende afspraak te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Redneckerz
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-06 21:01

Redneckerz

A place to be.

Neem nou gewoon een andere makelaar. De tijd die je nu kwijt ben aan uitleg om de deal te rechtvaardigen of omdat je je schuldig voelt kan je dan inzetten bij een makelaar die je beter van dienst kan zijn.

Editor @ DoomWiki - Voor al je weetjes over Doom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:20

Part

Helemaal niets.....

Tom-Z schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 12:37:
[...]

......

[...]

Dat maakt juist wel uit. Je kan (ook via WhatsApp) afspraken maken die afwijken van de algemene voorwaarden en dat lijkt hier te zijn gebeurd. De makelaar heeft 50% gevraagd "om door te gaan", gezegd dat dat niet onderdeel van het contract was maar "dat is wat we kunnen afspreken". TS heeft er akkoord op gegeven om die (van het oorspronkelijke contract/algemene voorwaarden) afwijkende afspraak te maken.
Is het dan een koop op afstand met de bijbehorende bedenktijd?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 21:44
nemcuon schreef op maandag 5 april 2021 @ 23:26: Na een onderhandelen met succes twijfel ik en ik heb de aankoop geanuleerd voor dat ik getekend heb
Dus de makelaar heeft eigenlijk alles al gedaan en met succes onderhandeld.

Dienst is al geleverd máár nu wil je hem niet betalen?

Ik vind het zeker niét onredelijk om een aanbetaling te vragen! Dhr of Mv zal er al door de constante twijfel veel meer extra werk aan hebben gehad. De oorzaak van de problemen komen bij uzelf vandaan: meerdere malen bieden maar toch door onzekerheid en twijfel annuleren.

Het is meer dan redelijk in dit geval om daar naar te vragen.

Als tip:

Succes met je woning, je hoeft er niet altijd te blijven wonen. Een ouder huis kan je ook beter isoleren (zelf woon ik in een energieneutraal huis uit 1972)

[ Voor 7% gewijzigd door Stef87 op 06-04-2021 13:24 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dennis112
Stef87 schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:18:
[...]

Dus de makelaar heeft eigenlijk alles al gedaan en met succes onderhandeld.

Dienst is al geleverd máár nu wil je hem niet betalen?

Ik vind het zeker niét onredelijk om een aanbetaling te vragen! Dhr of Mv zal er al door de constante twijfel veel meer extra werk aan hebben gehad. De oorzaak van de problemen komen bij uzelf vandaan: meerdere malen bieden maar toch door onzekerheid en twijfel annuleren.

Het is meer dan redelijk in dit geval om daar naar te vragen.

Als tip:

Succes met je woning, je hoeft er niet altijd te blijven wonen. Een ouder huis kan je ook beter isoleren (zelf woon ik in een energieneutraal huis uit 1972)
Je leest het verkeerd, de makelaar wil geen geld zien vanwege zijn al gedane werk. De makelaar wil een nieuwe overeenkomst sluiten waarmee die pas verder gaat als die 50% aanbetaling krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tom-Z
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-06 10:25
Part schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 13:12:
[...]

Is het dan een koop op afstand met de bijbehorende bedenktijd?
Nee, lijkt me niet.
overeenkomst op afstand: de overeenkomst die tussen de handelaar en de consument wordt gesloten in het kader van een georganiseerd systeem voor verkoop of dienstverlening op afstand zonder gelijktijdige persoonlijke aanwezigheid van handelaar en consument en waarbij, tot en met het moment van het sluiten van de overeenkomst, uitsluitend gebruik wordt gemaakt van een of meer middelen voor communicatie op afstand;
Er is geen sprake van een "georganiseerd systeem" en ook geen sprake van uitsluitend gebruik van communicatie op afstand (ik ga er van uit dat ze de aankoopmakelaar wel eens fysiek ontmoet hebben tijdens een bezichtiging).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thijsmans
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23:04

Thijsmans

⭐⭐⭐⭐⭐ (5/5)

In alle eerlijkheid: ik begrijp wel dat de makelaar er geen zin meer in heeft, want (1) je bent vier huizen verder en (2) je kiest ervoor om een "gewonnen" huis te laten schieten. Die makelaar voorziet nog een hoop werk.

Dat gezegd hebbende... Ik vind de Whatsapp-berichten wel voor uitleg vatbaar. "Je betaalt nu 50% en we gaan door voor de volgende 50%", kan betekenen:
  1. ik wil mijn tijd vergoed zien, ongeacht of we verder gaan; en
  2. als je verder wilt gaan, wil ik eerst geld zien.
Als je geen goed gevoel hebt bij deze makelaar, kun je zeggen: ik heb er geen vertrouwen meer in, dus wil niet verder en betaal niets. Als de makelaar dan zegt "ja maar je hebt mij beloofd te betalen" (uitleg 1), dan zeg je dat dit alleen was als je verder zou gaan (uitleg 2). Uitleg 1 zou immers in strijd zijn met no cure, no pay.

Privacy-adepten vinden op AVGtekst.nl de Nederlandse AVG-tekst voorzien van uitspraken en besluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freakie1NL
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 21:24

Freakie1NL

Grote Baas

nemcuon schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 11:18:
Whatsapp berichten (oorspronglijk in het Engels, vertaald door Google nu):

- Ik : "Goedemorgen XXX, dus ik begrijp dat je op dit moment de helft van het volledige bedrag van 1650 betaald wilt krijgen, ik vermoed dat dit in een deel van de contract is ??? "
- Hij: "Nee, dat is wat we kunnen afspreken, voor het geval u verder wilt gaan met mijn hulp"
- Ik: "Oké, ik zie het, ik heb het erg druk tot het einde van de maand. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op
In ieder geval, ik stuur je nu de eerste 25%, geef me je IBAN, groeten"
- Hij "ik stuur je een rekening van € 825 (inclusief btw) en we gaan verder voor de volgende 50%. OK?"
- Ik "Hallo Frans, je kunt me sturen en ik zal betalen. OK"
- Hij: "bedankt. Ik stuur je gewoon de rekening"
Met alle respect maar jouw Nederlands is niet echt goed voor dergelijke situaties waarin bewoording doorslaggevend is. Misschien een idee om het originele bericht in het Engels hier neer te zetten? De duivel zit hem zoals gewoonlijk in de details.

11*310 WP (3410) op ZO (~140°) @ ~41° hoek , Growatt 3000 MTL-S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
Beetje aparte spelregels, dat iedere koper maar 1 bod mag doen. Het is toch een onderhandeling?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ChinaGeek
Mathijs schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:12:
Beetje aparte spelregels, dat iedere koper maar 1 bod mag doen. Het is toch een onderhandeling?
Jij hebt al een tijdje geen huis meer gekocht?
Dit is tegenwoordig de norm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mathijs
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-05 02:51
ChinaGeek schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:20:
Jij hebt al een tijdje geen huis meer gekocht?
Dit is tegenwoordig de norm.
Laatste keer in 2016, toen heb ik 3 keer een bod gedaan voordat we het eens waren.
Wat een gekte en arrogantie dan tegenwoordig zeg.

[ Voor 44% gewijzigd door Mathijs op 06-04-2021 15:37 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-06 10:02
Misschien al gezegd hoor, maar als de aankoopmakelaar een winnend bod heeft geregeld, dan heeft hij zijn werk toch gedaan? No Cure No Pay gaat wat mij betreft in als hij geen woning kan vinden en geen winnend bod kan regelen.

M.i. heeft de makelaar recht op zijn geld en snap ik hem wel. Dat de koper afziet van aankoop staat los van het geleverde resultaat.

Als hij (met aanbetaling) toch verder wil, lijkt me dat niet meer dan redelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 22:40
Beste Tweakers,

Tijdens het verhuizen van Noord Nederlands naar Randstad, omdat ik een buitenlander ben, ben ik veel onzeker met de keuzen. Na een onderhandelen met succes twijfel ik en ik heb de aankoop geanuleerd voor dat ik getekend heb. Nu aankoopmakelaar zegt dat omdat ik heel veel heeft getwijfeld, is hij niet zeker dat ik hem zal betalen en vraag 50% van de kosten voor dat wij verder kunnen gaan. De contract tussen aankoopmakelaar en ik was: nu cure no pay.
Volgens mij heeft de makelaar gedaan wat je hebt afgesproken. Hij heeft 1 woning voor je onderhandeld op een no cure no pay basis.

En als je wilt dat hij een 2e woning onderhandeld wilt hij hier geld voor. (Wat eigenlijk iet zo gek is. Geen enkele makelaar kan echt onbeperkt aantal keer onderhandelen als jij niet meer gaat betalen aan het einde)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sambalbaj
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online
Het verhaal wordt dus iedere keer anders en dan ook nog Google translate Nederlands.

Maar goed, de makelaar wil dus vooruit de helft om verder te gaan. Nieuwe overeenkomst.

Toch weer bijna een maand huur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Mathijs schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:36:
[...]

Laatste keer in 2016, toen heb ik 3 keer een bod gedaan voordat we het eens waren.
Ook hier hangt dat weer af van de regio (en soms persoonlijke omstandigheden van de verkoper). Ik heb in 2020 nog een huis gekocht waarover "gewoon ouderwets" onderhandeld is. Dus:
- openingsbod wat ruim onder de vraagprijs lag
- openingsbod afgewezen door verkopers, tegenbod ontvangen wat nipt onder de vraagprijs lag
- tegenbod afgewezen door ons, nieuw bod uitgebracht wat nipt boven ons eerste bod lag
- wederom afgewezen door de verkopers en weer een tegenbod ontvangen
- verschil gemiddeld en een finaal bod uitgebracht
- deal was rond

Maar daar hoef ik dan niet bij te vertellen dat wij niet in de randstad wonen natuurlijk. :)

Bij de verkoop van onze vorige woning (ook in 2020) ging het echt heel anders. Andere regio, andere regels. Nouja, we hadden geen "regels", maar de markt reguleert zichzelf wel. Degene die het heeft gekocht heeft maar 1 bod uitgebracht. Dat was zelfs al nipt hoger dan waar we op gerekend hadden (we rekenden al op iets meer dan de vraagrpijs), dus geaccepteerd.

Wij hebben voor de aankoop vorig jaar ook een makelaar ingeschakeld. Die had waarschijnlijk een "simpel klusje" aan onze opdracht, want we leverden het te kopen huis zelf op een presenteerblaadje aan. Maar dan merk je toch dat zo'n makelaar thuis is in het wereldje en de regio kent. Als ik zelf was gaan onderhandelen, was ik waarschijnlijk met een openingsbod gekomen wat al hoger had gelegen dan de uiteindelijke koopsom. Dat had me gewoon grof geld gekost. De factuur van de makelaar heb ik lachend voldaan. Ik verwacht dat ik dat bedrag ongeveer 8x terug heb gekregen in een lagere koopsom.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tomcool
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 27-06 12:47
nldls schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 17:53:
Misschien al gezegd hoor, maar als de aankoopmakelaar een winnend bod heeft geregeld, dan heeft hij zijn werk toch gedaan? No Cure No Pay gaat wat mij betreft in als hij geen woning kan vinden en geen winnend bod kan regelen.

M.i. heeft de makelaar recht op zijn geld en snap ik hem wel. Dat de koper afziet van aankoop staat los van het geleverde resultaat.

Als hij (met aanbetaling) toch verder wil, lijkt me dat niet meer dan redelijk.
Ik vind dit toch wel iets te simpel. Elke makelaar kan een woning vinden en zeggen dat als je een bod doet van 1 miljoen op een huis van 5 ton dat je het winnende bod hebt en hij een huis geregeld heeft.

Maar het huis moet toch wel matchen met de 'eisen' van de koper. En als het niet voldoet moet je dat terug zien in de prijs. En dan is het een afweging van de koper om het wel of niet te doen.
Volgens mij nam je vroeger een aankoopmakelaar om te zorgen dat je niet teveel betaalde en dat je goed kon onderhandelen over de prijs. (vaak ook nog courtage aan de hand van hoeveel % onder de vraagprijs) tuurlijk is dat nu niet meer realistisch. Maar daardoor heeft in mijn ogen een aankoopmakelaar nu veel minder 'echt' werk. Onderhandelen enz is er eigenlijk niet meer bij. Het is nu gewoon take it or leave it voor de koper.

Dan is meerdere huizen bezichtigen en als koper niet meegaan in de totale gekte van over bieden ook niet onredelijk. Tuurlijk zit hier ook een grens aan. Maar in mijn ogen ligt die nog niet bij 1 woning afwijzing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

sambalbaj schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:35:
Het verhaal wordt dus iedere keer anders en dan ook nog Google translate Nederlands.

Maar goed, de makelaar wil dus vooruit de helft om verder te gaan. Nieuwe overeenkomst.

Toch weer bijna een maand huur.
Volgens mij wil de makelaar geen nieuwe overeenkomst. Die wil alleen een zekerheidstelling, omdat hij zich zorgen begint te maken om zijn inkomsten. Hij heeft min of meer geleverd. De koop was mondeling rond en hoefde alleen nog maar geformaliseerd te worden met een paar handtekeningen en heel veel paraafjes. Toen besloot TS om even bot gezegd "de keutel in te trekken". Dus als je het van de andere kant bekijkt, geeft hij een gratis rondje. Maar dan wil hij daarvoor wel alvast de helft van zijn courtage zien voor het geval de TS ook bij de volgende "levering" omtrekkende bewegingen gaat maken en de makelaar 2x zijn kunstje heeft moeten doen voor 0 euro.

De vraag is nu dan ook: wat staat er in de overeenkomst met de makelaar? Als het goed is staat daar precies beschreven op welk moment er courtage verschuldigd is en hoeveel er in rekening gebracht wordt voor "meerwerk". Mijn aankoopmakelaar hanteerde gewoon een "all-in" prijs, maar in de overeenkomst werden daar wel grenzen aan gesteld. Ze gaan echt niet 50 huizen met je bekijken en 4x een winnend bod voor je uitonderhandelen voor 1x de "all-in" prijs.

Als TS echt van die makelaar af wil, dan zou het heel mooi zijn als in de dienstenovereenkomst staat dat het courtage pas verschuldigd is na het ondertekenen van de koopovereenkomst door beide partijen. Want dan kun je nu nog gewoon de opdracht intrekken en dan kun je in de dienstenovereenkomst precies zien hoeveel je dat gaat kosten. Maar makelaars zijn niet gek, dus ik verwacht dat er iets anders staat. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-06 21:44
tomcool schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:51:
[...]

Dan is meerdere huizen bezichtigen en als koper niet meegaan in de totale gekte van over bieden ook niet onredelijk. Tuurlijk zit hier ook een grens aan. Maar in mijn ogen ligt die nog niet bij 1 woning afwijzing
Er is al op verschillende huizen geboden. Zelfs al verder onderhandeld tot aan een mondeling akkoord: huis was dus an gegund/verkocht aan opdrachtgever.

Makelaar heeft eigenlijk exact gedaan zoals al afgesproken..

Wat mij betreft is dit ook een stukje fatsoen..

TS geeft in zijn eerste post eigenlijk al aan dat er tot aan de koop flink is onderhandeld. (Alleen nu om exacte reden “onbekend” toch er vanaf ziet..)

Moet beste aankoopmakelaar nog 1-2-3-4 keer opnieuw bieden tot aan een akkoord en dan er vanaf zien? Het probleem zit voor zover wij nu weten -niet- bij de makelaar.

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Mathijs schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 15:36:
[...]

Er is in 4 jaar veel gebeurd, elk jaar wordt nog een tikje gekker. Extreme vraag, beperkt aanbod, sterke lage rente, en we gaan los.

En voor die makelaar.. je kost tijd, wat simpelweg geld kost. In een tijd waar het bijna dozenschuiven is, willen ze snel aftikken en volgende, als het te lang duurt kost het gewoon geld, zeker met een eisenpakket waarvan ze weten dat de kans op succes simpelweg te laag is.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
De oorzaak van de problemen komen bij uzelf vandaan: meerdere malen bieden maar toch door onzekerheid en twijfel annuleren.
3 malen bieden, alleen 1 keer winnen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• padoempats
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 21-06 22:11
Als ik de whatsapp conversatie lees vind ik het heel netjes van de makelaar. Hij vraagt niks voor gedane zaken, maar hier lijkt de no cure no pay te stoppen. Als je wil dat hij doorgaat vraagt hij een vooruitbetaling. Gezien wat er is gedaan klinkt het redelijk. Als je het met hem kunt vinden zou ik doorgaan. Hij kent jouw situatie en wensen steeds beter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
De makelaar: "ik heb jou een factuur gestuurd. Graag mij betalen als jij verder met mij wil, maar ook voor mijn uren van arbeid als jij niet verder met mij wil"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChinaGeek
Waarschijnlijk staat het ook gewoon in je voorwaarden.
Hier worden bijvoorbeeld ook kosten in rekening gebracht bij na een prijsakkoord annuleren.
https://www.liberoaankoop.nl/tarief-libero

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
OPDRACHT TOT BEMIDDELING BIJ AANKOOP WONING

[ Voor 99% gewijzigd door noucmen op 19-06-2021 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
Dit is de contract met de makelaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
De "ALGEMENE CONSUMENTENVOORWAARDEN EN REGLEMENTEN" van VBO Vereniging van makelaars en taxateurs https://www.vbomakelaar.nl/algemene-voorwaarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The End
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:09

The End

!Beginning

Ik zie in die overeenkomst geen no cure no pay?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
The End schreef op woensdag 7 april 2021 @ 16:55:
Ik zie in die overeenkomst geen no cure no pay?
Dat was mondelijk gezegd.

Maar ik zie dat het een onbepaalde traject is, en er is geen voorwaarde dat de makelaar mag een gedeelte van de courtage vragen als de opdrahct nog niet af is.

Of ben ik verkeerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jazco2nd
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 26-06 18:51
Wat een schimmige praktijk weer. Er is geen cure want je hebt afgezien van de koop, de reden daarachter is minder relevant. Had ook financieel kunnen zijn. No cure dus ook geen pay. Punt.

Verder wordt het hopeloos ingewikkeld gemaakt. Je kan begrip hebben voor beide personen.

Dat Whatsapp gesprek vind ik een misleidende zaak van de makelaar want dat is niet conform contract. Hij weet dat je niet bekend bent met de gang van zaken, heeft je duidelijk niet goed begeleid en wil nu geld zien. Dat is niet conform zijn no cure no pay afspraak.
Hij kan hier zijn gelijk willen halen, maar jij net zo goed. Niet teveel op focussen.

Ik zou niet teveel op advies van een publiek forum afgaan, want dat kan zowel helderheid als ruis toevoegen.

Nu even niet communiceren met hem en dit gewoon aan je rechtsbijstandsverzekering overdragen. Die pakken de communicatie verder op. Daar zijn ze voor. Klaar.

Jij zoekt een andere makelaar en zorgt ervoor dat no cure no pay zwart op wit in het getekende contract staat.

Opgelost.

Heel ander verhaal is de bron van het probleem: jij ontvangt te weinig informatie van goede kwaliteit om een grote beslissing als de aankoop van een huis in NL te kunnen doen. Dat klopt, al was je hier opgegroeid, had je hetzelfde probleem gehad. Het is zoals het is.
Welk huis je ook koopt, je weet niet of je buren voor overlast gaan zorgen, je kids gepest zullen worden etc etc. Daarnaast wordt juist in de 500-600K categorie extreem overboden: doorstromers die met overwaarde van hun huidige huis dat makkelijk kunnen doen.
Problemen die iedereen heeft die een gezinswoning in de regio wil kopen. Dus niet zoveel meer twijfelen. Een puur objectieve aankoop is niet mogelijk, durf ik te stellen.

Mijn mening:
3.5KM van een school wonen is naar mijn persoonlijke mening juist bovengemiddeld dichtbij voor kinderen: die fietsen dat in 10-15 min en dat is heel normaal in dit land.
Op mijn school fietste de helft van de school dik 40min. Dat staat vriendjes maken absoluut niet in de weg. 600m van een school wonen vind ik een extreem overdreven eis als je die gaat stellen aan je volgende huis. Laat je niet gek maken.

[ Voor 54% gewijzigd door Jazco2nd op 07-04-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• de-geit
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 25-05 22:57
No cure no pay staat er niet in. Bewijs dat maar eens als het mondeling is.

Doordat je een afspraak bent aangegaan over het betalen van 50 procent (via Whatsapp, dus makelaar heeft schriftelijk bewijs van deze afspraak) lijk je daar nu wel aan vast te zitten. Die factuur heb je ook binnen begrijp ik?

Daarbij komt mijn vraag: wat is 50 procent? Als in: als hij uiteindelijk een huis voor je vindt, betaal je dan de andere 50 procent en is het dan klaar? Of moet je dan weer opnieuw 100 procent betalen? In het eerste geval wil de makelaar gewoon wat zekerheid dat hij betaald gaat krijgen voor zijn werk. In het tweede geval zou ik je aanraden om niet meer met deze makelaar in zee te gaan.

Daarnaast zeg je Randstad, maar dat is voor Nederlandse begrippen een nogal groot gebied. In elke stad is de huizenmarkt anders, zijn de wijken anders en het type huizen anders. Dus waar ben je op zoek?

Ik woon zelf in Rotterdam. Ik weet welke makelaars hier goed zijn, welke een breed netwerk hebben, waar de huizen staan waar je voor op moet passen, wat de goede scholen zijn. Dat leer je meestal pas als je ergens woont. Dus om bij het advies van Erik Jan aan te sluiten: waarom niet eerst huren?

[ Voor 198% gewijzigd door de-geit op 07-04-2021 17:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
I have just spoken via the phone with him

[ Voor 93% gewijzigd door noucmen op 19-06-2021 14:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
de-geit schreef op woensdag 7 april 2021 @ 17:32:

Daarbij komt mijn vraag: wat is 50 procent? Als in: als hij uiteindelijk een huis voor je vindt, betaal je dan de andere 50 procent en is het dan klaar?

Ik woon zelf in Rotterdam. Ik weet welke makelaars hier goed zijn, welke een breed netwerk hebben, waar de huizen staan waar je voor op moet passen, wat de goede scholen zijn. Dat leer je meestal pas als je ergens woont. Dus om bij het advies van Erik Jan aan te sluiten: waarom niet eerst huren?
50% nu, 50% later.

Ja huren nu is ook een idee, alleen dat de huisprijs stijgt nu enorme (rond 4000) per maand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DHH
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 07-09-2024

DHH

nemcuon schreef op woensdag 7 april 2021 @ 18:07:
Also he explained "hesitating during bedenkt-tijd is only happening if the buyer discovered something more, for example when the verkoop makelaar dis not tell the buyer enough info, it was different from my hesitating before signing, when I made a bid first and kept doing research about the house and area" <--- this is not very logical since my hesitating before signing should be less severe than after signing.
Dat is niet waar. Weet je héél zeker dat je dit goed hebt verstaan/begrepen? Je mag in de drie dagen bedenktijd ontbinden zonder een reden op te geven. En natuurlijk mag je vóór je het contract tekent óók ontbinden.

Ik snap alleen wel dat de aankoopmakelaar (en de verkoper) het niet fijn vindt als je eerst akkoord gaat met de prijs van een huis en daarna (zonder goede reden) niet meer door wilt gaan. Het mag natuurlijk wel.

Omdat de makelaar nu ziet dat je grote twijfels hebt over of je (ook na het winnen van een bod) nog door wilt gaan met de koop, snap ik wel dat hij niet oneindig jou blijft adviseren. Ik begrijp dat je het heel moeilijk vindt om een keuze te maken (en dat is het ook - zeker als je nu niet in Nederland woont), maar de aankoopmakelaar heeft je volgens mij goed geholpen door je te begeleiden met het huis met het succesvolle bod, maar trek jij je daarna terug.

Nu doe je met de toezegging via Whatsapp om te betalen hetzelfde: je accepteert 50% van de aankoopmakelaarskosten te betalen maar je doet dit nu niet.

Als je volgende week een nieuw huis vindt en het winnende bod doet zou ik als aankoopmakelaar ook wel bang zijn dat ook deze deal (zonder duidelijke reden) niet door gaat en garanties (lees: geld) willen om er zeker van te zijn dat het werk betaald wordt.

Volgens mij is de relatie niet kapot gegaan door de aankoopmakelaar (al hoop ik dat je die drie dagen bedenktijd verkeerd begrepen hebt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noucmen
DHH schreef op woensdag 7 april 2021 @ 20:51:
[...]

Dat is niet waar. Weet je héél zeker dat je dit goed hebt verstaan/begrepen? Je mag in de drie dagen bedenktijd ontbinden zonder een reden op te geven. En natuurlijk mag je vóór je het contract tekent óók ontbinden.
Ik heb met hem in Engels gesproken, dus dat is wat hij heeft gezegd.
Maar OK, ik kijk nu vooruit, heb die 50% betaald en verder met hem ga. Het koste tijd en geld om nog met een andere makelaar te gaan. Misschien ik heb nog een andere fout om verder met hem te gaan, maar ik ga met de flow.....

Ik heb moeite met beslissen (ik ben nu mentale ziek) en ik begrijp dat het is soms moeilijk om voor anderen met mij te werken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 15:33

LankHoar

Langharig tuig

nemcuon schreef op donderdag 8 april 2021 @ 10:53:
[...]
Ik heb moeite met beslissen (ik ben nu mentale ziek)
Indien dit zo is, dan zou ik zeker aanraden om eerst te gaan huren. Ik zou geen beslissing van een half miljoen euro willen nemen terwijl je mentaal daar niet toe in staat bent op dat moment.

Huren is geen zonde. Niet te druk maken over die 4.000 prijsstijging. Je gezondheid is belangrijker. Maak je nu een verkeerde beslissing (of denk je dat), wat heeft dat dan voor impact op je mentale gezondheid? Zeker niets positiefs.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nldls
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 24-06 10:02
tomcool schreef op dinsdag 6 april 2021 @ 19:51:
[...]

Ik vind dit toch wel iets te simpel. Elke makelaar kan een woning vinden en zeggen dat als je een bod doet van 1 miljoen op een huis van 5 ton dat je het winnende bod hebt en hij een huis geregeld heeft.

Maar het huis moet toch wel matchen met de 'eisen' van de koper. En als het niet voldoet moet je dat terug zien in de prijs. En dan is het een afweging van de koper om het wel of niet te doen.
Volgens mij nam je vroeger een aankoopmakelaar om te zorgen dat je niet teveel betaalde en dat je goed kon onderhandelen over de prijs. (vaak ook nog courtage aan de hand van hoeveel % onder de vraagprijs) tuurlijk is dat nu niet meer realistisch. Maar daardoor heeft in mijn ogen een aankoopmakelaar nu veel minder 'echt' werk. Onderhandelen enz is er eigenlijk niet meer bij. Het is nu gewoon take it or leave it voor de koper.

Sorry maar niet helemaal mee eens. De beste man regelt het winnende bod en de koper ziet er vanaf. Hij heeft toch geleverd wat hij moest leveren: een winnend bod binnen de grenzen van zijn opdrachtgever.

De koper ziet er vanaf want *vul reden in*, maar als je het huis niet had gewild, waarom breng je dat een bod uit? Tis geen spelletje om te kijken wie de langste heeft en als het je niet zint dat je er er maar mee stopt, je koopt hier een huis en laat door een verkoopmakelaar een bod uitbrengen tot een max afgesproken bedrag. Als de koper daarmee akkoord gaat heeft de makelaar exact dat gedaan waar je hem voor ingehuurd hebt.

Of je er vanaf ziet daarna is totaal irrelevant. Als de makelaar dan (semi) kosteloos door wil gaan: Aardig van de beste man maar zeker geen must.

Zo kun je hem nog wel een maandje of 6 aan het lijntje houden en iedere keer de gewonnen woning toch maar niet doen en dan maar roepen: ik heb niet gekocht dus ik hoef je niet te betalen.

Dan zouden wij naar 1 huis toch echt wel klaar met elkaar zijn en mocht je fijn op zoek naar een ander.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 27-06 09:14
nemcuon schreef op woensdag 7 april 2021 @ 15:29:

1 De Opdrachtgever heeft geen concrete woning op het oog. De diensten van de Makelaar richten zich op het vinden van een geschikte woning voor de Opdrachtgever op basis van de hieronder opgegeven wensen.
Vraagprijs:
Tot € 570.000
Soort woning: eengezinswoning
Oppervlakte:  140 m2 gebruikersoppervlakte
Aantal kamers: 5, waarvan 4 slaapkamers
Buitenruimte: Tuin voor en achter
Energieverbruik: Energielabel A
Overige toelichting: Bestaande bouw vóór 1 Augustus 2021 kunnen betrekken.
Een paar dingen.
Met energielabel A schrijf je al heel wat woningen af. Overweeg ook een B label.
Vaak is het achteraf plaatsen van wat zonnepanelen genoeg om het energielabel optekrikken.

Andere optie is pas zoeken vanaf een bepaald bouwjaar. De isolatie-eisen zijn in de loop der jaren opgeschroefd dus een nieuwer huis met een B label kan zuiniger zijn dan een A huis van een ouder jaar.

BV vanaf jaar 2000 gebouwd.

Hoe hard is de eis van een tuin voor en achter?
Zou een grote tuin achter niet genoeg kunnen zijn, hiermee sluit je behoorlijk wat woningen uit.

Wat de opdracht betreft heeft de makelaar al kosten gemaakt voor zoekopdracht, evt bezichtigingen etcetera. Door een gedeelte alvast te vragen weet hij zeker dat hij in ieder geval al iets van zijn kosten terugziet. Hij is bang dat het afwijzen van woningen nog een paar keer plaatsvind.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• noucmen
ik heb hem die 50% al betaald
Pagina: 1