Er zit nog iets leuks achter: SDR is natuurlijk een mandje dat kan wisselen van samenstelling, maar in principe kan daar alles aan veranderen en is het een eenheid op zich. Stel je hebt nu je staatsschuld in dollars of euro's, maar de wereld gaat de SDR als nieuwe reservemunt gebruiken en het aandeel dollar en euro gaat daarin omlaag? Waarschijnlijk is je staatsschuld dan ook een stuk minder waard. Met als voordeel dat in SDR de wereld ineens helemaal niet in een schuldenbubbel zit.MicroWhale schreef op donderdag 1 juli 2021 @ 12:35:
[...]
Deze snap ik wel. Vanuit de oude economie gedacht is een mandje van munten stabieler dan één munt op zich. En ze zien duidelijk dat de dollar het einde nabij is, dus dit is een mooi moment om te switchen zodat bij de ineenstorting van die dollar de rest van de wereld "gewoon" door kan blijven draaien.
Bitcoin als (reserve) currency lijkt me sowieso nooit een goed einddoel. Daar is het helemaal niet voor bedoeld. Een hybride is natuurlijk wel mogelijk, dus een cryptomunt waar je toevallig ook mee kan betalen, maar een bank die Btc centraal gaat plaatsen als waardebepaler. Nooit.
Waarom de Rabobank keynesiaans genoemd werd net weet ik niet, maar Keynes had het macro-economisch volstrekt bij het rechte eind en in die zin is BTC als reservemunt geen goed idee - een staat heeft economische flexibiliteit nodig, en Oostenrijkse school-economie gaat denkt in de basis niet verder dan 'het huishoudboekje moet op orde', alsof de staat dezelfde ordegrootte heeft als een huishouden.
Maar goed, wat goed is voor de staat is niet per se goed voor mijn huishouden, dus ik zie adoptie van BTC graag gebeuren.
(Wat overigens het slechtste is voor iedereen is een systeem met een beleid van rechts gelul over de economie, maar een Grieks niveau van met geld omgaan, en laat dat nou net zijn wat zowel hier te lande als op Europees niveau plaatsvindt. En ook daarom is je geld in crypto steken een wijs idee.)