RaptorXS schreef op dinsdag 18 mei 2021 @ 17:43:
AMSTERDAM - Wie de afgelopen maanden in bitcoin is ingestapt baalt nu wel een beetje: de cryptomunt raakte in iets meer dan een week ruim een kwart van zijn waarde kwijt. Maar de meeste eigenaren maken zich geen zorgen. „Ik ben meer bezorgd om het huidige financiële stelsel dan over bitcoin of cryptomunten in het algemeen.”
Met een paar kritische tweets over het energieverbruik wist Tesla-oprichter Elon Musk de opmars van cryptomunt bitcoin te stuiten. Wie al een paar jaar geleden is ingestapt, ligt daar niet zo wakker van. De cryptomunt is nog steeds ruim €35.000 waard: ruim vier keer zoveel als een jaar geleden. Maar ook €12.000 minder dan vorige week.
Juist nu bijkopen
„Ik ben al sinds 2017 een bitcoinbeliever en heb tijdens deze crash juist voor €60.000 bijgekocht”, vertelt bijvoorbeeld Hugo. „Echte investeerders geloven voor de lange termijn in bitcoin ten opzichte van de euro. Die zal door het vele bijdrukken juist dalen in waarde”, doceert de business development manager.
Student Sam (23) gaat zelfs all in met geleend geld. „Ik heb al mijn spaargeld en mijn volledige studielening in bitcoin gestopt. Daar ben ik in 2019 mee begonnen.” De cijfers geven hem voorlopig gelijk. Hij stopte er sinds 2019 zo’n €32.000 in, waarvan €24.000 studielening, en de balans staat momenteel op €86.000. Dat was niet zo lang geleden nog €130.000.
Wordt hij niet zenuwachtig van dergelijke koersdalingen? „Helemaal niet”, zegt de student zelfverzekerd. „Ik heb me echt verdiept in bitcoin, luister vaak podcasts, zit in een praatgroep, lees er veel over. Daardoor begrijp ik de potentie van deze munt, ook in tegenstelling tot andere cryptomunten. Het is niet één pot nat.”
Veel mensen stappen in zonder zich erin te verdiepen, die raken in de stress door koersschommelingen, ziet Sam. „Dat doe ik niet. Sterker nog: ik zie dit tijdelijke dipje als een goed moment om bij te kopen. De hele tijd zitten traden is het domste wat je kunt doen. Ik denk aan de lange termijn.”
Zo denken er meer over. De recente koersdaling is gewoon een schommeling die erbij hoort, een gezonde correctie op de iets te harde stijging van de laatste tijd, meldt Jimmy. „Ik ben meer bezorgd om het huidige financiële stelsel dan over bitcoin of cryptomunten in het algemeen”, schrijft Bob.
Hypotheek afbetaald
Ook ict-manager Roeland (40) is zijn geloof in de munt geenszins kwijt. Hij begon in 2017 met €100 tot €200 per maand inleggen en heeft in de tussentijd een flinke winst gemaakt. „Ik heb mijn investering er al uit gehaald, dus ik werk nu met gewonnen geld. Dat geeft rust. Ook heb ik met de winst een flink deel van mijn hypotheek afgelost en zonnepanelen genomen. Zo heb ik de rest van mijn leven lage maandlasten: ook dat geeft veel zekerheid.”
Voor de toekomst heeft de ict’er veel vertrouwen in de bitcoin. „Als je kijkt naar de afgelopen tien jaar was de bitcoin de allerbest presterende asset, waarom zou je daar tegen wedden? De koers beweegt altijd in een soort cyclus, na een piek komt er weer een afkoeling. Dan stop ik er ook weer geld in, want op de lange termijn gaat de koers volgens mij alleen maar omhoog.”
De eigenaren van bitcoin wilden niet met hun volledige naam in de krant. Die zijn wel bij de redactie bekend.