[F1 2021] Race 5 GP van Monaco Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 6 ... 39 Laatste
Acties:
  • 139.349 views

Acties:
  • +20 Henk 'm!

• Plenkske
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-09 14:21

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

Wok schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:58:
[...]

Max wordt gewoon de schlemiel van de F1... Het grote talent dat het nooit waar heeft kunnen maken... :/

[...]

Echt, gvd... Dit gebeurt echt veel te vaak bij RBR... Vergeet dat kampioenschap maar weer...
Sjees, wat een negativiteit. Als je er zo in staat kun je beter stoppen met kijken. Wat dat betreft ben ik blij dat je niet bij Red Bull werkt toch? Met zo'n instelling gaat de moraal namelijk wel heel erg snel omlaag en zal het nooit beter gaan. :|

Het seizoen is 4 races oud, de 5e staat voor de deur en er zijn er nog 18 te verrijden waarvan een aantal pure Red Bull circuits zijn. Dus think happy thoughts and stay positive! ;)
talkatoo schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 20:26:
[...]
Ik zou niet durven zeggen dat Max overstapt (als hij geen WK wordt), maar het kan zeker, volgens mij is er in bijna elk team plek voor Max als hij dat zou willen. :)
Wisselen van team is net zoiets als wisselen van gokmachine en de volgende die erachter plaats neemt alles zien winnen. :+

[ Voor 21% gewijzigd door sjaool op 21-05-2021 09:42 ]

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
DaniëlWW2 schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 18:25:
[...]

Als Max hier niet kan winnen, dan is het gewoon wel voorbij dit seizoen. :/
Dat zei ik na de vorige race al. Ik vind het niet zo erg als Mercedes hier afgetekend wint, hopelijk houdt dat hijgerige gedoe in de media over "Max vs. Lewis" dan eens op. Er wordt wel heel erg naar een kampioensstrijd gezocht (wat opzich wel begrjipelijk is, dat wil iedereen graag zien). Het zit er gewoon niet in, ik heb nog geen enkele race gezien waarin RB sneller was, en dat lijkt nu ook weer zo te zijn. Vergeet niet dat Max alleen de regenrace heeft gewonnen (waarbij Mercedes mijns inzien ook de betere pace had).

Ik ga er al vanuit dat het afgelopen is, en hoop gewoon op wat mooie overwinningen dit seizoen van een niet-Mercedes-rijder. Overigens mag Max best het tegendeel bewijzen hoor, daar niet van :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pjottum
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:19

pjottum

¯\_(ツ)_/¯

sjaool schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:40:
[...]

Sjees, wat een negativiteit. Als je er zo in staat kun je beter stoppen met kijken.
Allemaal ter voorbereiding op 'Ik ga nooit geld betalen voor F1!!!One!'

Maar dat is een ander topic geloof ik.

ping 127.212.23.124

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

RoD schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 09:45:
[...]
Dat zei ik na de vorige race al. Ik vind het niet zo erg als Mercedes hier afgetekend wint, hopelijk houdt dat hijgerige gedoe in de media over "Max vs. Lewis" dan eens op. Er wordt wel heel erg naar een kampioensstrijd gezocht (wat opzich wel begrjipelijk is, dat wil iedereen graag zien). Het zit er gewoon niet in, ik heb nog geen enkele race gezien waarin RB sneller was, en dat lijkt nu ook weer zo te zijn. Vergeet niet dat Max alleen de regenrace heeft gewonnen (waarbij Mercedes mijns inzien ook de betere pace had).

Ik ga er al vanuit dat het afgelopen is, en hoop gewoon op wat mooie overwinningen dit seizoen van een niet-Mercedes-rijder. Overigens mag Max best het tegendeel bewijzen hoor, daar niet van :+
De eerste race was Red Bull (Verstappen), de te kloppen combinatie, Mercedes heeft daarna steeds beter hun werk gedaan en is nu (alweer), de bovenliggende partij, maar dan wel in de handen van Hamilton. Het is weer even slikken en het is niet gezegd dat Mercedes steeds als beste boven komt drijven, maar gemiddeld gezien zijn ze wel weer de beste van allen.

Testing, one, two ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Franco10
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 09-09 09:24
De reacties van Max zijn wel erg overdreven naar mijn gevoel. Dit is een stukje sandbagging denk ik.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 21:51
Door al dit drama is het bijna te hopen dat Ferrari en McLaren op de eerste en tweede startrij staan :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renzo4000
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 07:56
Het is even koffiedik kijken. Ze hebben in FP2 "wat anders geprobeerd" qua afstelling wat niet leek te werken. Daarnaast weet je gewoon niet wat ze precies aan het proberen waren. Misschien reden de Ferrari's met een lege tank en de RB16B met volle tank ... who knows.

Hoewel het mooi zou zijn als Ferrari zich ook kan mengen in de strijd om de winst verwacht ik het eerlijk gezegd niet. Daarnaast heeft de RB16B zich bewezen juist "snel" te zijn in de langzame bochten. Ik denk dat ze morgen in FP3 gewoon weer voortborduren op de setup van FP1 en ze er gewoon weer bij staan samen met de zilverpijlen.

PVOUTPUT | 5400W | 15 PANELEN 360W ZUID 38° | ENPHASE ENVOY S | MICRO OMVORMERS 290W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-09 11:44

pro_6or

amateur_60r

Luckeh schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 15:55:
Die band was al lek voordat hij de muur in tetterde. Daar kon hij niet heel veel aan doen.
Dat denk ik niet. Hij zat precies in de “ideale” afstand (achter Perez) om last te hebben van dirty air. Al veel vaker gezien dat coureurs net op deze afstand ineens de controle verliezen doordat de aero ineens heel onbetrouwbaar is, niets meer doet. Op andere banen heb je dan even een momentje, hier, zeker ook in deze bocht, is het dan klaar.

Hier staat trouwens mijn vermoeden bevestigd:

https://www.auto-motor-un...-training-longrun-zeiten/

Stukje naar beneden scrollen voor het Schumacher moment.

[ Voor 15% gewijzigd door pro_6or op 21-05-2021 11:48 ]

een treffende spreuk

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sjaool
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02:10

sjaool

Every life should have 9 cats

Tot nu toe heeft Mercedes het vooral gewonnen door hun strategie. Ze hebben ook vooral gewonnen door het feit dat Red Bull ze de kans gaf om een aanvallende strategie te kunnen uitvoeren. Het is te hopen dat Perez nu eindelijk mee kan komen zodat Max rugdekking heeft. En voor mijn part gaat Perez races winnen zolang de spanning er maar blijft vind ik alles best.

"When you grow up your heart dies"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Mensen die in hun comment hun eigen comment beoordelen. |:(

een treffende spreuk

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• nachtnet
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:42
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CruAqxjzBrjbNMWHoiMLh4OKSi4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SooKYkJqrOzLBnfLI1Cj2Mue.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LAD93
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Voorlopig mocht BOT willen dat het minimaal 150 meter was...

per aspera ad astra

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Spotmatic
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 22:13

Spotmatic

Ken sent me

De F2 sprintrace in Monaco begint zo, voor wie het interesseert.

Trotse Volkswagen T1 en T3 bezitter

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Spotmatic schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:28:
Mooi want ik vergeet het werkelijk elke keer weer. :P

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Laatst online: 22:09

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Spotmatic schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:28:
Huh? really?
Dacht dat de vrijdag vrij was ivm de boodschappen?

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• f1bythenumbers
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 28-07 16:05
MikeyMan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 08:08:
[...]

Is dat interessant in Monaco?
It is not, that's why I didn't do it this week. The long run pace is useless in a track like Monaco. We all saw Ricciardo winning with a broken car not so long ago.

I made a simple post that shows an overview of the fp2 session so if anybody wants to see it it's on my site.

F1pace

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• d-vine
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 21:52
MikeyMan schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 11:50:
[...]

Huh? really?
Dacht dat de vrijdag vrij was ivm de boodschappen?
Dat is dat smoesje wat de wereld in is gekomen en vaak nog terug komt.

Dat ze op donderdag rijden heeft met het verre verleden te maken dat ze met hemelvaart reden en de vrijdag een rustdag moest zijn.
Men heeft vast gehouden aan deze opzet vanwege commerciële belangen niet meer niet minder

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

[...]

Max wordt gewoon de schlemiel van de F1... Het grote talent dat het nooit waar heeft kunnen maken... :/

[...]

Echt, gvd... Dit gebeurt echt veel te vaak bij RBR... Vergeet dat kampioenschap maar weer...
Volgens mij is iedereen anders dan Hamilton of Rosberg de F1 schlemiel geweest de afgelopen 7 jaar. Het is verder inderdaad overduidelijk dat de Merc alweer een stuk sneller is dan de Red Bull, iig op zondag. Ongetwijfeld zal Red Bull dat missende stukje performance ergens eind september gaan vinden, zoals elk jaar, wanneer Mercedes allang zowel het WDC als WCC min of meer veilig heeft gesteld en dus allang op 2022 zit te broeden... Ik denk niet dat dit patroon gaat veranderen tot de komst van nieuwe engine regs.

Maar goed, wie weet tovert Max nog wat uit z'n hoge hoed morgen voor wat uitstel van executie.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• werphengel
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 03-09-2024
Rivanov schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 06:49:
[...]

Omdat Monaco praktisch ieder jaar slaapverwekkend is? :+
Nee, meer omdat dit een RBR baan zou zijn en ze hier zouden moet en winnen. Als dat niet het geval is en Mercedes gewoon weer de sterkste is, wordt dit voor de achtste keer het jaar van Mercedes. :O

Ben bang dat volgend jaar niet veel anders wordt. :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

[...]

[...]
Ja het wordt helemaal niks meer, je hoeft de rest van het jaar niet meer te kijken :+

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• djmelvee
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 01:51
Ik hoop van harte dat die tank ramvol zat gisteren. Dat de setup niet goed was, was duidelijk. Maar de setup van FP1 hebben ze ook nog en die leek een stuk beter te werken. Nog geen reden voor paniek dusver.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Het seizoen is amper begonnen, dus ik maak me ook amper zorgen over RBR. Degene die zich zorgen moet gaan maken is Hamilton, want die staat op dit moment maar 14 schamele punten voor op Max. En dan alleen omdat-ie enorm veel mazzel had met de rode vlag na zijn crash tijdens de GP van Emilia-Romagna.

Hamilton en Mercedes weten dit, vandaar dat ze nu bezig zijn met psychologische spelletjes en gezeur over flexibele achtervleugels.

Dus er is nog niks verloren. We zien gewoon een Mercedes dat zich in het nauw gedrongen voelt. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:09
Die McLaren livery is wel echt supervet. Eigenlijk is die Gulf livery sowieso erg vet!

Mijn buurjongen had zo'n nieuw model Mustang in die livery, echt gruwelijk 8-)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:04
Mooi filmpje op kijkbuis over de Monaco GP.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Dejavu x 3 ofzo. :P :+

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rudolf
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-09 14:34
Max staat toch gewoon maar 0.007 achter Hamilton? Ik zie het probleem niet zo. We gingen toch voor het kampioenschap? Als hij 'm morgen voor Hamilton parkeert in Q3 doet Max gewoon goede zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pyr0_
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:04
Echt? :X Ik had 'm nog niet eerder gezien. Excuus voor de triplepost dan O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bansheeben
  • Laatst online: 07-10-2024

Bansheeben

There never was any cake...

Rudolf schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:24:
Max staat toch gewoon maar 0.007 achter Hamilton? Ik zie het probleem niet zo. We gingen toch voor het kampioenschap? Als hij 'm morgen voor Hamilton parkeert in Q3 doet Max gewoon goede zaken.
Ik denk dat niet dat Merc ook maar iets van hun daadwerkelijke quali pace hebben laten zien gisteren. Doorgaans is Max vrij recht voor z'n raap, dus ik verwacht dat ze het moeilijk gaan krijgen morgen. Maar we gaan het zien. Wellicht krijgen ze morgen de setup wel voor elkaar.

I don't know half of you half as well as I should like, and I like less than half of you half as well as you deserve.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chiron
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 00:28

Chiron

Moderator Discord
Ik ben benieuwd wat voor invloed het feestje op Rascasse op vrijdag altijd heeft op de grip op het stuk baan daar, normaliter moet al het bier eerst weggespoten worden :P Nu met corona is dat feest er niet.

"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackMonkey
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 01:06

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

McLaren noemt de RB achtervleugel de Limbo-wing. Skysports News verhuist even van Monaco naar de Caribische eilanden ervoor.

Leuk filmpje ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Meer tech spul.
-Met Alfa Romeo hebben nu negen teams de bewuste hap uit de vloer overgenomen waar teams zoals RBR al met de wintertesten op waren gekomen. Alleen Haas niet, maar die ontwikkelen ook niet.
-Zoals verwacht heeft iedereen een enorme achtervleugel. En daar zit de afweging dat ze heel wat neerwaartse druk genereren, maar potentieel nog meer luchtweerstand. Maakt hier natuurlijk niks uit, maar op veel andere circuits wel.

Never argue with an idiot. He will drag you down to his own level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

Bansheeben schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 16:48:
[...]

Ik denk dat niet dat Merc ook maar iets van hun daadwerkelijke quali pace hebben laten zien gisteren. Doorgaans is Max vrij recht voor z'n raap, dus ik verwacht dat ze het moeilijk gaan krijgen morgen. Maar we gaan het zien. Wellicht krijgen ze morgen de setup wel voor elkaar.
Of ze* hebben de juiste setup in de Sim gevonden en zijn ineens een stuk sneller.

(* naar gelang Merc, RB, McLaren invullen)

[ Voor 4% gewijzigd door YakuzA op 21-05-2021 19:50 ]

PSN

Acties:
  • +38 Henk 'm!

Verwijderd

Sir_Lion schreef op donderdag 20 mei 2021 @ 12:10:
[...]

Misschien kan @Verwijderd daarop inhaken? Hij had laatst een hele mooie post gemaakt over aerodynamica:
Verwijderd in "[F1] Seizoen 2021"
Ik ben vrij actief in het volgen van de F1 maar minder bezig met alle kleine updates van de teams :). Mede omdat het ook niet mijn werk is maar als iemand een baan heeft in de aero analyse van een race team well let me know ;).

Maar het lijkt er sterk op dat de teams moeite hebben om de vloer te sealen (afsluiten van de vloer tegen ongewenste luchtstromen).

Wat ze nu dus willen bereiken met die Z shape vloeren is dat ze feitelijk met opzet een vortex genereren om de vloer af te sluiten met turbulente lucht. Die scherpe hoek zorgt dat daar een vortex ontstaat precies op het punt waar de vloer het meeste open is.

Afbeeldingslocatie: https://cdn-1.motorsport.com/images/amp/2d1WK4nY/s6/formula-1-download-2.jpg

Het lijkt er ook sterk op dat ze door de verkleinde vloer allemaal last hebben hiervan daar iedereen het kopieert op dit moment. Of het zijn gewoon goede kopieer jongens die het maar namaken want de anderen doen het ook :+

Het voordeel van deze vortex is dat je met relatief weinig drag (luchtweerstand) een vortex kunt genereren maar normaal wil je deze vortexen eigenlijk zo veel mogelijk beperken want ze zijn lang niet altijd even voorspelbaar maar op deze plek is de invloed op de wagen vrij minimaal omdat de turbulentie die ontstaat bij de achterbanden vele malen groter is dan die wat deze vortex überhaupt zal kunnen genereren. Dus wordt het effect vrijwel geneutraliseerd zodra het bij de achterbanden uitkomt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fml7qX0wKZpn5OfEBVFE9BRESBU=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/IOWGj7580oB2xFsD7k5fgG03.jpg?f=user_large

Wat is feitelijk een vortex? Leuk al die termen maar een vortex ontstaat doordat lucht feitelijk vastplakt aan een object en loslaat bij scherpe randen. Deze scherpe rand breekt de luchtstroom en genereert daarmee dus een turbulente luchtstroom. Als je dit goed uitvoert kan je deze zeer goed sturen en in dit geval dus gebruiken om de vloer van de auto af te sluiten tegen ongewenste luchtstromen van buitenaf.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZcShGFrqOpzH3ualWo1o4aLXHO0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mZ88wI5iXTn2BbzAbBwW0rZQ.jpg?f=fotoalbum_large

Bij vliegtuigen zie je heel vaak de vortexen als het wat bewolkt is. Maar de laatste jaren zagen we ze ook veel bij de achter vleugels op de F1 auto's twee van die witte lucht stromen direct op de hoeken van de achter spoiler. Aan de achterkant van de auto wil je zo min mogelijk ronde hoeken hebben want probeer maar eens lucht van een rond object af te krijgen of van een vierkant object met scherpe hoeken.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oI2cGcyzzuyyXGtyBSkmZbQ9oe8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/qDLB6zDU3TLbXAzuXgkA9785.webp?f=user_large

Waarom zijn scherpe hoeken zo belangrijk in de F1, nou niet alleen in de F1 bij de wedstrijd speedboten is het misschien nog wel belangrijker want water in tegenstelling tot lucht laat zich nog veel meer vastplakken aan een object. Dit komt door oppervlakte spanning deze is bij water echter vele malen groter maar ook met lucht speelt dit wel degelijk mee. Als je allemaal afgeronde hoeken zou gebruiken op de plekken waar de lucht los moet komen van de F1 auto dan is dat ding op het rechte stuk niet vooruit te branden. De hoeveelheid drag zou door het dak gaan. Door scherpe hoeken te gebruiken kun je de lucht als het ware los werken van het oppervlakte.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TyWtNjjB1VUkWgelOTAsWS0t-UA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pLRLDCtTxJtJbumDTWoEbPih.jpg?f=fotoalbum_large

Als we dan ook naar de achter spoiler kijken zie je dat deze vrijwel alleen maar scherpe hoeken bevat op deze manier laat de lucht sneller los wat dus inhoud minder weerstand. Het nadeel is dus ook dat dit weer zorgt voor vortexen maar hey dat is het probleem voor degene die achter je aan rijdt 8). We weten allemaal wel hoe het DRS systeem in feite werkt maar ook horen we nog steeds vaak de opmerking tow voorbij komen. Iemand een tow geven is niks meer dan dat je als het ware wordt toegezogen naar je voorganger dit komt doordat de auto voor je een gat in de lucht slaat en die turbulente lucht waar je dan door heen moet is dunner dan een lucht die stil staat. Het probleem is echter daarom willen F1 coureurs niet te dicht achter een ander rijden dat deze turbulente lucht er ook weer voor zorgt dat de auto onstabiel wordt want de luchtstromen zijn niet langer meer consequent. Net als dat je veel coureurs hoort klagen over veranderingen in de windrichting. De moderne F1 auto's zijn zo gevoelig voor hoe de luchtstroom staat omdat dit hun aerodynamica volledig in de war kan gooien. Een wind vanaf zij kan lucht onder vloer blazen waardoor de downforce drastisch wordt verlaagd.

Hoe kun je nu zien wat oppervlakte spanning is en doet met water en lucht. Nou lucht is dermate dun dat die testen alleen maar gedaan kunnen worden in een wind tunnel of lab omgeving. Dat is zonder hulp middelen vrijwel niet te zien. Water daar en tegen is wel te zien omdat dit veel meer massa heeft en zich wat betreft scherpe hoeken redelijk gelijk laat gedragen.

Om dit voor jezelf in beeld te brengen neem je een pinpas en een visitekaartje of ander kaartje met scherpe hoeken waar water op blijft liggen. (geen visitekaartje van keukenpapier want dan werkt het niet :+). Hou de pinpas onder de kraan en laat er een beetje water op lopen. Als er een dun laagje water op staat kantel je de kaart rustig tot het water er vanaf loopt je zal merken dat het water bij de ronde hoek blijft plakken en er niet meteen af wilt lopen. Als je dit herhaalt met een kaartje met scherpe hoeken het liefst van hetzelfde materiaal zal je zien dat het water veel sneller via de scherpe hoek van de kaart af zal lopen. Als je het nog leuker wilt testen dan kun je feitelijk je eigen flowviz er van maken door over de kaart heen te blazen onder een hoek dan zal je zien dat het water bij de ronde hoek veel meer vast houdt aan de ronde rand en bij de kaart met de scherpe hoek er veel sneller los laat.

*Ik heb het bericht nu nog even uit de losse hand getypt voor de snelle jongens onder ons die het al direct willen begrijpen ik zal later dit weekend proberen een meer verfijnde versie te schrijven waar het wat meer als 1 geheel bij elkaar hangt en die posten in het algemene f1 topic :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Registratie: Februari 2007
  • Niet online
(overleden)
Hm als ik zo dat 'Adler' logo bekijk op de Alfa.. met rechthoekige vleugels die een bolletje vasthoudt.. dan doet me dat toch wel ergens aan denken :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

poor Leno schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 20:55:
[...]

Hm als ik zo dat 'Adler' logo bekijk op de Alfa.. met reachthoekige vleugels die een bolletje vasthoudt.. dan doet me dat toch wel ergens aan denken :X
Adler Panzer Group?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Voor de liefhebber: nu is de F2 sprintrace nr. 2 in Monaco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierre
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:14

Pierre

Van nature lui!

Spotmatic schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 08:18:
Voor de liefhebber: nu is de F2 sprintrace nr. 2 in Monaco.
En een natte baan.

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Heerlijk. Ben benieuwd hoe dat uitpakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:40
Lekkere actie van Lawson was dat zeg

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gynnad
  • Laatst online: 22:40
En naar slicks terwijl het nat is, nice

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Laten we hier verder gaan
Algemeen race topic Deel 2

In the end, we will remember not the words of our enemies, but the silence of our friends.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jasphur
  • Laatst online: 10-09 11:54
Zo vandaag heeft meest spannendste middag van het hele weekend!

Lorem ipsum dolor sit amet | Discogs Collectie

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jdiezrequejo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:22
Jasphur schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:14:
Zo vandaag heeft meest spannendste middag van het hele weekend!
Helemaal met regen 😆

Door een fout kan deze signature niet worden weergegeven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jasphur
Als LEC 180cm is dan is Jean wel een kleine meneer

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E17Zb9zWQAgNgTP?format=jpg&name=large

McLaren is wakker en maakt zich klaar voor FP3
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E18BoykWEAA6Ta7?format=jpg&name=large

[ Voor 33% gewijzigd door Jasphur op 22-05-2021 09:43 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jasphur
@G_Dragon check!
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E179_79XMAYS3_6?format=jpg&name=mediumAfbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E179_7xX0AgaumU?format=jpg&name=medium

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
FP3: 12:00 - 13:00

Q: 15:00 - 16:00

(Note to self) :>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zewatanejo
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18:23

Zewatanejo

Fine Thanks!

Als ik dit zo lees,
[
'Als teamgenoot van Verstappen kun je je geen foutjes veroorloven' - https://nos.nl/l/2381801
dan denk ik...

Waarom ben je in hemelsnaam weggegaan bij Red Bull?

Get Busy Living or Get Busy Dying
Kiwi's are too nice to be honest and the Dutch are too honest to be nice.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• G_Dragon
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 00:48

G_Dragon

Whatever you do, do it well.

Oh mijn god! Hebben, heb je link?

Onze Pokémonkaarten portfolio | Nintendo Switch / Xbox Series X|S / Playstation 5
" Power comes in response to a need, not a desire. You have to create that need.” | Akira Toriyama †

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
G_Dragon schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 10:09:
[...]

Oh mijn god! Hebben, heb je link?
Fan-made, dus helaas…

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Jasphur
Laat goed zien hoe het allemaal maar passen en meten is in Monaco. De pitgarage “zolder” van AT

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E1-iK_-XsAILHyy?format=jpg&name=large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

DaniëlWW2 schreef op vrijdag 21 mei 2021 @ 19:42:
Meer tech spul.
-Met Alfa Romeo hebben nu negen teams de bewuste hap uit de vloer overgenomen waar teams zoals RBR al met de wintertesten op waren gekomen. Alleen Haas niet, maar die ontwikkelen ook niet.
-Zoals verwacht heeft iedereen een enorme achtervleugel. En daar zit de afweging dat ze heel wat neerwaartse druk genereren, maar potentieel nog meer luchtweerstand. Maakt hier natuurlijk niks uit, maar op veel andere circuits wel.
[YouTube: New Parts For Monaco! | F1 TV Tech Talk | 2021 Monaco Grand Prix]
Die gozer daar rechts is een super fanatieke LH44 fanboy. Zeikt Max ook altijd af (zo eentje). Brazilie 2016 vond hij maar heel gewoontjes, de rest in de studio zat met gefronste wenkbrauwen, ja euh, en ze vroegen hem maar niks meer. Zijn “tech” reviews zijn ook allemaal vanuit dat perspectief. Ik kijk ze nooit meer.

Van de mods gehoord dat hij ook actief is op F1technical. Heb wel een idee wie het is maar dat houd ik voor me.

een treffende spreuk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 23:56
Jasphur schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:14:
Laat goed zien hoe het allemaal maar passen en meten is in Monaco. De pitgarage “zolder” van AT

[Afbeelding]
Eerder boomhut ;)

Het is wel allemaal passen en meten daar, het lijkt ruim, maar als je een vleugel moet verplaatsen is het toch echt wel oppassen dat je de vleugel niet ergens tegenaan laat botsen en hem sloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pro_6or

pro_6or

amateur_60r

Zewatanejo schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 09:58:
Als ik dit zo lees,
[
[...]

dan denk ik...

Waarom ben je in hemelsnaam weggegaan bij Red Bull?
Omdat hij zijn meerdere erkende in Max, zelf wil winnen, dat naast Max niet meer zag gebeuren en dus ergens anders zijn geluk is gaan proberen. Hij was er toen ook nog niet klaar voor een nummer 2 rol te vervullen. Nu groeit hij daar wel naar toe. Of krimpt. Je kunt simpelweg niet onomwonden zeggen dat je de strijd liever uit de weg gaat. Of niet zozeer uit de weg. Maar beseffen dat de ander echt te goed is. Dat toegeven is heel moeilijk omdat dat het geloof in jezelf ondermijnt, en het geloof van anderen in jou ook.dus blijf je altijd vasthouden aan de hoop, aan het idee dat je het wel kan.

een treffende spreuk

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
pro_6or schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 11:17:
[...]

Die gozer daar rechts is een super fanatieke LH44 fanboy. Zeikt Max ook altijd af (zo eentje). Brazilie 2016 vond hij maar heel gewoontjes, de rest in de studio zat met gefronste wenkbrauwen, ja euh, en ze vroegen hem maar niks meer. Zijn “tech” reviews zijn ook allemaal vanuit dat perspectief. Ik kijk ze nooit meer.

Van de mods gehoord dat hij ook actief is op F1technical. Heb wel een idee wie het is maar dat houd ik voor me.
Ik weet wat hij toen zei en ik ben me er ook bewust van. En als hij weer begint, dan stop ik met kijken. ;)
Oh en als hij actief is op F1Technical, dan heb ik ook wel een vermoeden wie dat kan zijn. :P

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
kak was alsnog bijna de FP vergeten _O-

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
poor Leno schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:00:
kak was alsnog bijna de FP vergeten _O-
Net op tijd voor Kimi. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Hoppa Alfa 1 en 2. Niets meer aan doen. Inpakken. Klaar. :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 22:52

pinda powerrr

Slow down...

De zon schijnt dus niet altijd in Monaco. Dat kan wel weer leuk worden dan.

Waiting on the world to change

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01:20

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
De baan is nog steeds wat nat op een enkele plek. Bij de formule 2 viel het glijden wel mee vanochtend ondanks de vochtige omstandigheden.

Het is maar goed dat de zachtste compounds mee zijn. :)

Tweakers Discord

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jasphur
tweakduke schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:06:
De baan is nog steeds wat nat op een enkele plek. Bij de formule 2 viel het glijden wel mee vanochtend ondanks de vochtige omstandigheden.

Het is maar goed dat de zachtste compounds mee zijn. :)
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/E1-7BraX0AQu7Bt?format=jpg&name=large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:35
Toch wel upgrades bij Haas?

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
Ook al vind ik LeClerc echt een lulletje rozenwater, gun ik m wel dat ie in zn thuisstad/land wint :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luapper
  • Laatst online: 22:07
Valt me op dat de regie echt all over the place is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 21:39
Waar komt dit ineens bij Ferrari vandaan?!

It's Sus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Luapper schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:17:
Valt me op dat de regie echt all over the place is...
Dat is hier elk jaar zo. Monaco heeft de beste marshals omdat het allemaal brandweerlieden, politie of blijkbaar de Franse spoorwegpersoneel is. Monaco heeft ook alleen het recht op hun eigen regie en het is elk jaar dramatisch. :P

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• DoeEensGek
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 07-09 18:45
https://streamable.com/jzxm5n

Dit blijft toch heerlijk om te zien.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jasphur
Ja maar de wagens zijn ook all over the place. Dus erg kwalijk kun je ze het niet nemen :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Sir_Lion schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:18:
Waar komt dit ineens bij Ferrari vandaan?!

It's Sus.
Stratencircuit is niet echt high performance / high speed.
Ik denk dat je hier meer hebt aan een goeie rijder dan aan een goeie auto. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• poor Leno
  • Niet online
(overleden)
DoeEensGek schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:19:
[Streamable]https://streamable.com/jzxm5n

Dit blijft toch heerlijk om te zien.
Balls of steel 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Max op een tiende nu..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Met een rondje van net meer dan een minuut, twintig auto's die het en der de 270+ aantikken, kan ik me voorstellen dat je weleens wat kwijtraakt in de regie :+

Maar idd gewoon één auto volgen kan wel eens iets rustiger zijn voor het beeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• soeppie
  • Laatst online: 01-06 21:25
Deden ze donderdag ook.

Ik weet niet of het nog steeds zo is maar heeft Monaco nog een andere regisseur productie dan normaal?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-08 17:09
Ik ben heel benieuwd wie het hardst aan het sandbaggen is hier. Maar je kan bijna al geld zetten op een Ferrari front row quali.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luapper
  • Laatst online: 22:07
Die onboard beelden, echt genieten! Zou graag een heel rondje met iemand meerijden, IPV dat panische geknip.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sir_Lion
Luapper schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:23:
Die onboard beelden, echt genieten! Zou graag een heel rondje met iemand meerijden, IPV dat panische geknip.
Voordeel van F1TV Pro, kun je ook een onboard zelf kiezen en dat meekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Luapper schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:23:
F1TV Pro ;)
Alles wat je wil zien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En nu ervoor :p

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:28
Deze stand in Q3 teken ik voor. :)F

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• renegrunn
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:48

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
DoubleDutch schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:25:
Deze stand in Q3 teken ik voor. :)F
Ik weet niet of P2 een even goede positie is tov P1.

Volgens mij wil je hier echt P1 hebben met een goede start, of anders P2 met een legendarische start.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pierre

Pierre

Van nature lui!

Het zand is afgelopen nacht uit de Red Bull gespoeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 23:32
Sir_Lion schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:28:
[...]

Volgens mij wil je hier echt P1 hebben met een goede start, of anders P2 met een legendarische start.
Max stond P1.
Dan twee ferrari's. Optimaal voor de totaalstand.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Chefbierrr
OK ook wel interessant, Sainz rijdt zijn snelste ronde met 14 ronde oude banden, Max breekt een flying lap af met de comment dat z'n' rears done' zijn met 5 rondes minder. RB eet banden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaniëlWW2
  • Niet online

DaniëlWW2

Moderator General Chat

Dyslectic history cynic

Topicstarter
Chefbierrr schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:29:
OK ook wel interessant, Sainz rijdt zijn snelste ronde met 14 ronde oude banden, Max breekt een flying lap af met de comment dat z'n' rears done' zijn met 5 rondes minder. RB eet banden?
Daar lijkt het wel op ja, met heel wat typen banden en circuits.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DoubleDutch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:28
Sir_Lion schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:28:
[...]

Post van mij was Max op P1,je bent net te laat met lezen. 🤡

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir_Lion
pinda powerrr schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:24:
[...]

F1TV Pro ;)
Alles wat je wil zien!
Enige wat er evt. nog bij zou kunnen zijn alle camera perspectieven naar eigen wil rondom te baan zelf...

Maar dat zal wel teveel gevraagd zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Pff weer een track met alleen maar track limits :+

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

DaniëlWW2 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:30:
[...]

Daar lijkt het wel op ja, met heel wat typen banden en circuits.
Om gek van te worden. Zo is er elk jaar wel iets...

Te koop....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jasphur
Dat leek niet heel erg gepland bij Ferarri in de pit met die mannen met die blowers

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ParaDroid2
  • Laatst online: 21:51
Mazepin op P15, die gaat Q2 halen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pinda powerrr

pinda powerrr

Slow down...

Leuk voor het kampioenschap!

Stel nou dat Ferrari beide in top 3 staan en dan een RBR erbij. Dat brengt nog wat mogelijkheden voor meer spanning en een Mercedes die nog een team goed in de gaten moeten houden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17:27

Zorro

Z

He wat jammer dat Hamilton daar niet vol de muur in ging.

Dan hadden ze die auto nooit meer in orde gekregen voor de Kwali

[ Voor 37% gewijzigd door Zorro op 22-05-2021 12:34 ]

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Laatst online: 07-09 20:45

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

Oh, dit weekend gaan we alle actie pas in de herhaling zien? :Y)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Spotmatic

Spotmatic

Ken sent me

Iedereen die denkt dat Mercedes er straks niet staat zal bedrogen uitkomen denk ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Laatst online: 23:32
Zorro schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:33:
He wat jammer dat Hamilton daar niet vol de muur in ging.
Sarcastisch, maar niet sportief om zo te denken. Ik hoop dat alles goed gaat met HAM en zijn auto, maar dat Max en Ferrari hem voor blijven op eigen kracht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chefbierrr
ParaDroid2 schreef op zaterdag 22 mei 2021 @ 12:33:
Mazepin op P15, die gaat Q2 halen!
Kan veel zeggen over die Knul, maar als hij Q2 haalt in Monaco en geen brokken maakt geeft wel wat respect terug. Maargoed daar zijn we nog niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansvk
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:12
Maaruh, die RUS. Die presteert toch wel matig t.o.v. LAT. Als het echt zo'n excellent coureur is, dan zou hij er toch ruim voor moeten zitten.

PV 3520Wp - WP Itho Amber 95 - WPB Atlantic Explorer V4 200L - gasloos sinds aug 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 10-09 07:50
Gaan we nog code rood krijgen of is er niemand die durft ? Monaco zonder iemand in de barriers ?

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Pagina: 1 ... 6 ... 39 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zoals altijd, links of suggesties naar illegale video- en datastreams zijn vanzelfsprekend niet toegestaan. Erom bedelen/vragen of aanbieden levert een ban op van tenminste het einde van de (komende) race.

Verder wat simpele huisregels van dit topic:
  • Als er iets voorbij komt bij een bron, plaats deze bron dan ook was zodat iedereen het begrijpt. Bijvoorbeeld Ziggo, Channel 4, Sky etc.
  • We weten nu wel dat er kritiek te leveren valt op de uitzendingen van Ziggo/Sky etc. Laat het dan ook.
  • Geen naamverbasteringen zoals: Crashstappen, Mazespin, Mission Spinnow, etc
  • Ook het onnodig zuur of beledigend over coureurs of teams hoeft hier niet. Denk ik bijvoorbeeld aan:
    -Ocon/Leclerc/Stroll is een rotjoch.
    -Verstappen is een prutser als er een keer iets misgaat/moet naar Mercedes.
    -Ongefundeerd Ferrari/Alpine bashen.
    -Gezeur over Hamilton.

Overige topics:

Dit topic sluit ergens in de week na de race.