Kenhas schreef op maandag 24 mei 2021 @ 10:16:
[...]
Onzin natuurlijk. Er is geen enkele piloot die zijn eigen setup bepaalt. Het team moet zorgen voor een goede setup die de piloot dan beetje bij beetje kan aanpassen tijdens de FP's. Als de ingenieurs al met een verkeerde basis starten, dan kan zelfs de meest geniale piloot daar niet veel mee doen.
Nu is hun ontwerp-keuze om beter te zijn op de hardere banden niet goed uitgedraaid. Beter voor Bottas om één of andere reden.
Max had op de donderdag ook een belabberde setup en was totaal niet blij ermee. Toch heeft hij er het beste van kunnen maken, en stond hij er op zaterdag er wel. Ook Bottas had nog wat last-minute aanpassingen gemaakt, en die werkten wel voor hem. Waarom kan 7-voudig wereldkampioen dit dan niet?!
De overcut is inderdaad zeer krachtig op Monaco. Nog meer omdat het "ongewoon" koel was. Als piloot vertrouw je op je ingenieur. Als het team dan een bepaalde call maakt terwijl je vast zit achter een andere auto met 0,0% kans op inhalen, dan vertrouw je er maar op.
En dan moet je ook nog in je achterhoofd houden dat het hier op een 7-voudig wereldkampioen gaat. Als jij dan de keus maakt om zo op je team te leunen, dan ben je alsnog medeverantwoordelijk voor het resultaat.
Denk dat Hamilton op een ander circuit misschien zelf een andere call zou maken maar nu niet. Er zijn ontelbare zaken die de piloot niet kan weten op dit circuit zoals de plaats waar die op de baan zal komen na een pitstop. Ik weet het niet van buiten maar misschien waren ze aan het naderen op achterliggers waarbij ze hoopten dat Gasly tijd ging verliezen. Misschien de plaats op de baan waar Hamilton ging terecht komen na de pitstop , ...
Wat precies de beweegredenen zijn voor de pitstop kunnen we enkel naar gissen. Zelfs met die situatie zou het alsnog dom zijn op al te pitten. Een dergelijke undercut gaat gewoon niet werken. Zeker niet als iedereen er zowat direct op gaat reageren, omdat je met de huidige banden gewoon de hele race kunt rijden.
Als Hamilton wint gaat alle lof naar het team. Nu heeft het team niet voor een auto gezorgd waarmee ie goed kon kwalificeren en winnen
Zoals ik al zei, hij ratelt gewoon een script af. Doet hij al jaren. Zoals ik al zei, we nemen dat nog maar met een korreltje zout. Zo afgeven op je team, dat is niet fair naar het team toe. En zijn gewoon zat dingen die hijzelf anders had kunnen doen, dat het algeheel resultaat had geholpen.
Kortom, wees eens gewoon tevreden met goede zaken zoals Verstappen die won en het WK leidt. Als neutrale supporter van de sport in het algemeen is het zeer vermoeiend om iedere keer weer dat hamilton bashen te moeten lezen.
Nu haal je andere zaken bij dat IMO geen invloed heeft op wat Hamilton deed richting -zijn- Team. Als Hamilton gewoon iets in de trant als dit had gezegd, dan was er weinig aan de hand: "I do not know what went wrong or why some choices were made, we need to look at that and see what we can learn from it".
Het is vooral zijn eigen arrogantie en narcistische reactie waarom er een reactie komt.
Voor mij persoonlijk mag Monaco direct van de kalender. Maar het heeft toch enkele mooie zaken opgeleverd: Verstappen wint en op 1 in kampioenschap natuurlijk, mooie prestatie van Vettel, Perez, ... maar ook Ricciardo die het moeilijk blijft hebben. En vooral dat Norris zich echt aan het ontplooien is. Ben een neutrale kijker maar als ik dan echt fan moet zijn van iemand, dan is er een lichte voorkeur voor Norris
Tja, Monaco is ofwel saai en een optocht, of het is een crash-festijn met veel actie zoals we hadden in 2019 (denk ik).