• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19:49
Op een iX3 niet, zoals men aangeeft in het filmpje heb je minstens iDrive 8 nodig (en de jhuidige iX3 heeft slechts iDrive 7).

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-11 21:51
Waze idd niet, alleen Google Maps en Apple kaarten/maps hebben HUD ondersteuning, beide met rijstrookbegeleiding. Mocht Waze wel HUD ondersteuning hebben, dan zonder de rijstrookbegeleiding (AFAIK)

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

• RonnyP
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 07-11 15:39
arneeuh schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:41:
Ik mag binnenkort een voorlopige wagen 'die vrijstaat op de parking' kiezen als firmawagen. Keuze tussen Renault Scenic E-tech Alpine (full option, grote batterij), en een BMW IX3 (ook +/- full option). De Scenic heeft de betere batterij/range, de BMW volgens wat ik lees het grotere comfort.

Echter voor mij belangrijk: kan iemand hier bevestigen/weerleggen of het mogelijk is het Waze scherm via Android Auto op je dashboard te krijgen (dus niet enkel op het 'middenconsolescherm')? Zoals hier:
YouTube: Best Waze Update for Your BMW!

Van de Scenic weet ik zeker dat dit kan.
Ik zou geen moment twijfelen en gelijk gaan voor de IX3 een andere klasse dan de Renault natuurlijk maar dan maar geen Waze.

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Nu online
RonnyP schreef op woensdag 15 oktober 2025 @ 15:37:
[...]

Ik zou geen moment twijfelen en gelijk gaan voor de IX3 een andere klasse dan de Renault natuurlijk maar dan maar geen Waze.
Tussen die 2 zou ik toch ook geen moment twijfelen >:)

• Kwenie
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06-11 11:53
arneeuh schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 21:41:
Ik mag binnenkort een voorlopige wagen 'die vrijstaat op de parking' kiezen als firmawagen. Keuze tussen Renault Scenic E-tech Alpine (full option, grote batterij), en een BMW IX3 (ook +/- full option). De Scenic heeft de betere batterij/range, de BMW volgens wat ik lees het grotere comfort.

Echter voor mij belangrijk: kan iemand hier bevestigen/weerleggen of het mogelijk is het Waze scherm via Android Auto op je dashboard te krijgen (dus niet enkel op het 'middenconsolescherm')? Zoals hier:
YouTube: Best Waze Update for Your BMW!

Van de Scenic weet ik zeker dat dit kan.
Kiezen tussen een BMW IX3 of een Renaultje ? zelden zo,n makkelijke keuze gehad als het mij gevraagd zou worden.

• Zorg
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
Hier ook de nieuwe iX3 besteld! Ocean blue, self driving pack, comfort stoelen en getinte ramen. Toen was het budget op helaas. Stoelen was een pre. Geen idee wanneer de levertijd is want besteld via onze fleet applicatie op het werk! Hoop op maart dus we zullen het zien!

Mijn hobby projectjes: www.agenticprojects.be

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 08-11 22:40
Zorg schreef op zaterdag 18 oktober 2025 @ 16:44:
Hier ook de nieuwe iX3 besteld! Ocean blue, self driving pack, comfort stoelen en getinte ramen. Toen was het budget op helaas. Stoelen was een pre. Geen idee wanneer de levertijd is want besteld via onze fleet applicatie op het werk! Hoop op maart dus we zullen het zien!
Levertijden lopen snel op:
https://www.motor-talk.de...neue-klasse-t8364659.html
Ich habe meinen Anfang Oktober bei meiner Niederlassung bestellt und da sprach der Verkäufer schon von 10-12 Monaten. Meine gewünschte 22KW Option ist ab März bestellbar und diese wird meiner laufenden Bestellung dann hinzugefügt. Auf die Lieferzeit hat das in dem Fall keine Auswirkung, sagte er, weil sie zu dem Zeitpunkt noch nicht in die Produktion eingetaktet ist.

Dein Upgrade ist sicher möglich, aber gleicht dann praktisch einer Neubestellung und deinen Slot zur alten Bestellung bekommt einfach jemand anderes.

• Zorg
  • Nu online
We zullen het wel zien! Ik heb een huurauto dus verder geen enkel probleem. Maar ja, je hoopt toch altijd op snelle levering :)

• RonnyP
Was even aan het kijken naar een configuratie met alle opties die ik nu op mijn IX3 heb zitten welke we gebruiken als 2e auto maar kwam op € 84.000,-. voor de nieuwe IX3. We blijven dus maar gewoon doorrijden en volgend jaar maar kijken of dit een vervanger gaat worden van mijn Q6 e-tron S edition quattro maar kan ook zomaar de nieuwe MB zijn.

• r2504
Ik kom ook aan ongeveer 82k wat niet echt veel afwijkt van mijn huidige iX3 echter dan vergelijk je wel appels met peren… 4wd, grotere batterij, krachtige motor, …

• jvq
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 17:35

jvq

De speciale introversie van de GLC electric gaat 80k kosten en zou in Maart al geleverd kunnen worden. Technisch ongeveer gelijk aan de Neue Klasse iX3, maar dan heb je wel luchtvering en meesturende achterwielen heb ik mij laten vertellen (maar of dat echt in de introversie zit?).
Heb hem bekeken/in gezeten zaterdag: als je die grill even buiten beschouwing laat lijkt het een heel interessant alternatief als je nu een auto moet kiezen.

[ Voor 13% gewijzigd door jvq op 20-10-2025 18:31 ]

• Pharos1985
  • Nu online
Ik kan bij Mercedes maar niet wennen aan die gear shift die aan het stuur staat als "hendeltje". Dus een no go voor mij 😁 Veel liever en natuurlijker bij BMW op de middenconsole.

[ Voor 18% gewijzigd door Pharos1985 op 21-10-2025 01:55 ]

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:06
jvq schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 18:13:
De speciale introversie van de GLC electric gaat 80k kosten en zou in Maart al geleverd kunnen worden. Technisch ongeveer gelijk aan de Neue Klasse iX3, maar dan heb je wel luchtvering en meesturende achterwielen heb ik mij laten vertellen (maar of dat echt in de introversie zit?).
Heb hem bekeken/in gezeten zaterdag: als je die grill even buiten beschouwing laat lijkt het een heel interessant alternatief als je nu een auto moet kiezen.
Ben benieuwd wat de 'normale' versie dan zal gaan kosten, wanneer die boven de 70k Euro blijft zit deze auto toch net in een andere prijsklasse dan de BMW iX3 die in de instapversie waarschijnlijk net boven de 60 gaat komen. De grill is enorm groot idd. Wanneer is de GLC in een showroom te zien, ook pas in maart?

• jvq

jvq

De iX3 is er vanaf 70k. Denk dat de GLC er een paar duizend boven zal zitten. Maar ja, wat zit er dan standaard op en hoeveel korting krijg je... Verwacht weinig verschil.
Persoonlijk hoef ik trouwens sowieso geen monsteraccu, 4WD en een nog zwaardere en langere auto: de huidige iX3 (G08) is voor mij wel de max. Binnenkort eerste servicebeurt na 2 jaar zonder defecten.

• Kwenie
  • Registratie: Oktober 2025
  • Laatst online: 06-11 11:53
jvq schreef op dinsdag 21 oktober 2025 @ 10:49:
De iX3 is er vanaf 70k. Denk dat de GLC er een paar duizend boven zal zitten. Maar ja, wat zit er dan standaard op en hoeveel korting krijg je... Verwacht weinig verschil.
Persoonlijk hoef ik trouwens sowieso geen monsteraccu, 4WD en een nog zwaardere en langere auto: de huidige iX3 (G08) is voor mij wel de max. Binnenkort eerste servicebeurt na 2 jaar zonder defecten.
Ook 1e beurt na 2 jaar, algehele controle plus remolie vervangen, verder geen bijzonderheden € 335 bij de officiële BMW dealer.

• RonnyP
r2504 schreef op maandag 20 oktober 2025 @ 16:01:
Ik kom ook aan ongeveer 82k wat niet echt veel afwijkt van mijn huidige iX3 echter dan vergelijk je wel appels met peren… 4wd, grotere batterij, krachtige motor, …
Mijn IX3 was in september 2021 73k en dat was de High Executive versie met alle opties behalve trekhaak. Is nu wel minimaal 10k duurder geworden.Dingen zoals grotere batterij 4wd en krachtiger motor gebruik ik nu ook helemaal niet auto staat altijd op ECO en kan hem op kantoor en thuis aan de lader hangen. Bereik is wel lekker op vakantie maar naar 300km moet deze heer toch echt even plaspauze houden op mijn leeftijd.
Leaseprijzen zijn ook flink gestegen door de ontwikkelingen op de rentemarkt, leasebedrijven weten nu ook wat de restwaardes zijn, verhoging wegenbelasting voor EV's, afbouwen van subsidies en natuurlijk verhogen van de bijtelling en dit resulteert dan leaseprijzen flink zijn gestegen en men gaat uitwijken naar andere merken. Ik ben binnen ons bedrijf nog de enige met een Duitse auto de rest is Kia, Cupra , Skoda, Ford of Polestar gaan rijden.

• r2504
Geen idee of de nieuwe iX3 bij ons al in de lijsten staat (we hebben enkel inzage op moment van bestelling) maar tot heden was de iX3 al high-end bij ons dus het verbaast me wel dat de bestellingen hier zo vlot in het rond vliegen met de nieuwe lease prijzen tenzij iedereen hier CEO is 😄

• Pharos1985
  • Nu online
Iedereen is hier natuurlijk niet CEO, maar wel een hoger profiel denk ik. Tel daarbij nog de hoge lease kortingen van BMW op bepaalde modellen en je hebt je antwoordt vermoed ik :-). Een BMW iX3 aan een werknemer aanbieden is denk ik vooralsnog goedkoper dan hem 1000 EUR bruto bijgeven (in BE)

• RonnyP
Pharos1985 schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 01:22:
Iedereen is hier natuurlijk niet CEO, maar wel een hoger profiel denk ik. Tel daarbij nog de hoge lease kortingen van BMW op bepaalde modellen en je hebt je antwoordt vermoed ik :-). Een BMW iX3 aan een werknemer aanbieden is denk ik vooralsnog goedkoper dan hem 1000 EUR bruto bijgeven (in BE)
In BE is de bijtelling voor de berijder ook een stuk goedkoper dan in NL. € 1.000,- bruto erbij kost de werkgever het dubbele in BE dus begrijp wel dat ze je liever een auto geven. Een IX3 van ongeveer 83.000 euro kost me in NL € 850,- netto per maand. Heb even opgezocht maar de oude koste me € 480,- per maand onder de oude belasting regels.
Ik zou ook nooit meer voor een lease auto gaan maar gewoon onze mobiliteits vergoeding gaan die gelijk is lease bedrag van € 1.400,- . en dan bespaar ik op bijtelling. Voor deze bedragen kan ik beter zelf aanschaffen :P

[ Voor 5% gewijzigd door RonnyP op 22-10-2025 12:47 ]

• Klinkschakel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 14:27
RonnyP schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 12:45:
[...]

In BE is de bijtelling voor de berijder ook een stuk goedkoper dan in NL. € 1.000,- bruto erbij kost de werkgever het dubbele in BE dus begrijp wel dat ze je liever een auto geven. Een IX3 van ongeveer 83.000 euro kost me in NL € 850,- netto per maand. Heb even opgezocht maar de oude koste me € 480,- per maand onder de oude belasting regels.
Ik zou ook nooit meer voor een lease auto gaan maar gewoon onze mobiliteits vergoeding gaan die gelijk is lease bedrag van € 1.400,- . en dan bespaar ik op bijtelling. Voor deze bedragen kan ik beter zelf aanschaffen :P
Ik blijf ook twijfelen. Onze mobilitiets vergoeding is ongeveer 1400, mijn bijtelling is dan ook 850.
Dus ik zou 850+1400/2=1550 netto krijgen. Maar een auto private leasen is makkelijk 1300 euro en dan voor 250 euro electriciteit/benzine, is voor mij niet de afweging om niet voor het gemak van een lease auto te gaan en elke 5 jaar een nieuwe te rijden.

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:28

GigaTexel_BE

AMD MP²

Klinkschakel schreef op woensdag 22 oktober 2025 @ 14:12:
[...]

Ik blijf ook twijfelen. Onze mobilitiets vergoeding is ongeveer 1400, mijn bijtelling is dan ook 850.
Dus ik zou 850+1400/2=1550 netto krijgen. Maar een auto private leasen is makkelijk 1300 euro en dan voor 250 euro electriciteit/benzine, is voor mij niet de afweging om niet voor het gemakt van een lease auto te gaan en elke 5 jaar een nieuwe te rijden.
Ik heb voor mezelf een gelijkaardige afweging gemaakt (BE).
De "oude" iX3 heeft nu ondertussen al wat jaren op de teller en nergens wordt gewag gemaakt van kritieke points of failure, designfouten, etc. Meer nog, EVClinic, die ik vrij hoog inschat, rekenen de elektrische BMW's bij de beste die er op de markt te vinden zijn.
Als de overnameprijs bij einde lease redelijk is, neem ik de auto over en kies ik voor een mobiliteitsbudget waarmee je in België je hypotheek kan aflossen.

Siesteem Spekkies!

• RonnyP
[...]

Dus ik zou 850+1400/2=1550 netto krijgen. Maar een auto private leasen is makkelijk 1300 euro en dan voor 250 euro electriciteit/benzine, is voor mij niet de afweging om niet voor het gemak van een lease auto te gaan en elke 5 jaar een nieuwe te rijden.
Ik zou dan ook niet gaan voor een private lease maar een full financiele lease en voor 48 mnd daarna is de auto mijn eigendom. Deze dan weer inruilen na 5 jaar enz en opnieuw de constructie aangaan waardoor je maandbedrag omlaag gaat of je kan een steeds duurdere auto kopen. Ik mag wel zakelijke kilometers schrijven dus dat scheelt weer en mag dan ook de auto kiezen die ik zelf wil en niet vastzit aan een bepaald type of een doorschuiver. Ik betaal liever 100,- extra p/m en hou na 48 mnd een auto over met een restwaarde van 35.000,-

Note: vergeet helaas in de vergelijking de wegenbelasting en verzekering 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door RonnyP op 23-10-2025 11:26 ]

• r2504
Op een mobiliteitsbudget van 1000 euro betaal je in België 38,07% sociale bijdrage… geen idee hoe je daar zelf nog een auto zoals een iX3 van gaat leasen ?

Als ik me goed herinner was mijn totaal budget iets van een 1150 euro er daar paste de vorige iX3 full Option net in.

[ Voor 27% gewijzigd door r2504 op 23-10-2025 20:51 ]

• hemmer02
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:55
[...]

Wat een absurde bedragen voor het rijden van een auto... Ik heb een tweedehands BMW iX3 gekocht uit 2022 met volle opties die als nieuw aanvoelde voor €41k. De totale kosten met 20000km per jaar in 2026 komen voor mij op ongeveer €10000 per jaar. Hier reken ik afschrijving, onderhoud, brandstof, wegenbelasting, all risk verzekering en zelfs renteverlies voor de aanschaf in mee. Dat is bijna de helft van wat jij als budget rekent voor een nieuwe iX3. Is dat verschil het echt waard?

• RonnyP
r2504 schreef op donderdag 23 oktober 2025 @ 20:49:
Op een mobiliteitsbudget van 1000 euro betaal je in België 38,07% sociale bijdrage… geen idee hoe je daar zelf nog een auto zoals een iX3 van gaat leasen ?

Als ik me goed herinner was mijn totaal budget iets van een 1150 euro er daar paste de vorige iX3 full Option net in.
In Nederland betaal je dus in 2026 22% belasting over de nieuwwaarde van de auto en dat ieder jaar. Ga je uit van een IX3 van 80.000,- dan betaal je dus 22% van 80.000,- = 17.600 bruto en in mijn geval betaal ik 49,5% belasting = 8710,- netto per jaar (726, - netto per maand). Tel hierbij op je mobiliteitsvergoeding en dan heb je een leuk bedrag.

• RonnyP
hemmer02 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:41:
[...]

Wat een absurde bedragen voor het rijden van een auto... Ik heb een tweedehands BMW iX3 gekocht uit 2022 met volle opties die als nieuw aanvoelde voor €41k. De totale kosten met 20000km per jaar in 2026 komen voor mij op ongeveer €10000 per jaar. Hier reken ik afschrijving, onderhoud, brandstof, wegenbelasting, all risk verzekering en zelfs renteverlies voor de aanschaf in mee. Dat is bijna de helft van wat jij als budget rekent voor een nieuwe iX3. Is dat verschil het echt waard?
Helemaal mee eens daarom heb ik mijn oude 2021 IX3 ook overgenomen voor 32k van de lease maatschappij als 2e auto. Voor dat geld had ik net een kleine middenklasse kunnen kopen. Je kan natuurlijk ook zoals jij doet een jonge occasion kopen met 2 jaar BMW garantie en die gaan rijden. Dan hou je geld over van je bijtelling en mobiliteits vergoeding.

• hemmer02
RonnyP schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 10:59:
[...]

Helemaal mee eens daarom heb ik mijn oude 2021 IX3 ook overgenomen voor 32k van de lease maatschappij als 2e auto. Voor dat geld had ik net een kleine middenklasse kunnen kopen. Je kan natuurlijk ook zoals jij doet een jonge occasion kopen met 2 jaar BMW garantie en die gaan rijden. Dan hou je geld over van je bijtelling en mobiliteits vergoeding.
Netjes gedaan, 32k is een mooie prijs. Afschrijving is zeer hoog de eerste 3 jaar. En dat is bij elektrische autos nog erger dan bij benzine of hybride autos. Op een luxe elektrische auto als een iX3 is de afschrijving de eerste 3 jaar gemiddeld €1000 per maand en de tweede 3 jaar maar gemiddeld €400 per maand; €600 per maand verschil!

Aan een nieuwe auto, zowel gloednieuw als tweedehands, ben je na een half jaar toch al gewend. En als je het voor de status tegenover je vrienden, buurman of familie doet; die zien het verschil tussen een iX3 uit 2022 of 2025 toch niet (behalve het nummerbord).

[ Voor 9% gewijzigd door hemmer02 op 24-10-2025 11:23 ]

• Klinkschakel
hemmer02 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 08:41:
[...]

Bedankt voor je cijfers. Voor mij is het verschil (waarin ik het niet echt voel als lease rijder) het wel waard om een nieuwe auto te rijden, en zeker de iX3 die nog niet tweedehands beschikbaar is. Elke periode maak ik opnieuw een afweging tussen lease/prive nieuw/prive tweedehands.

• hemmer02
Klinkschakel schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:25:
[...]

Bedankt voor je cijfers. Voor mij is het verschil (waarin ik het niet echt voel als lease rijder) het wel waard om een nieuwe auto te rijden, en zeker de iX3 die nog niet tweedehands beschikbaar is. Elke periode maak ik opnieuw een afweging tussen lease/prive nieuw/prive tweedehands.
Ik snap dat je het niet lijkt te voelen, omdat je denkt dat je ontzorgd wordt en je gewend bent aan de uitgave. Maar direct in je portemonnee scheelt je dit ruim €8k per jaar als je het anders doet. Kan je daar je leven op andere vlakken niet prettiger mee maken?

Of als je dit verschil over een periode van 20 jaar zou beleggen, dan kan je 5 jaar eerder stoppen met werken. Is 'de nieuwste' BMW het je waard om 5 jaar langer door te werken?

Dit is overigens niet bedoeld als directe kritiek op jou of op iemand zijn levensstijl, maar meer om gedachten te prikkelen ;).

• RonnyP
hemmer02 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:07:
[...]

Netjes gedaan, 32k is een mooie prijs. Afschrijving is zeer hoog de eerste 3 jaar. En dat is bij elektrische autos nog erger dan bij benzine of hybride autos. Op een luxe elektrische auto als een iX3 is de afschrijving de eerste 3 jaar gemiddeld €1000 per maand en de tweede 3 jaar maar gemiddeld €400 per maand; €600 per maand verschil!

Aan een nieuwe auto, zowel gloednieuw als tweedehands, ben je na een half jaar toch al gewend. En als je het voor de status tegenover je vrienden, buurman of familie doet; die zien het verschil tussen een iX3 uit 2022 of 2025 toch niet (behalve het nummerbord).
Gewoon importeren en je hebt ook een nieuw kenteken. Mijn E-Tron loop nog tot september 2026 en indien mogelijk wil ik hem nog een jaar verlengen ivm bijtelling. Net nieuw energie contract afgesloten tegen 0,19 cent per kWh voor 12 maanden dus voor 19,- weer vol. Auto is kort geluk _/-\o_

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
hemmer02 schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 11:33:
[...]

Ik snap dat je het niet lijkt te voelen, omdat je denkt dat je ontzorgd wordt en je gewend bent aan de uitgave. Maar direct in je portemonnee scheelt je dit ruim €8k per jaar als je het anders doet. Kan je daar je leven op andere vlakken niet prettiger mee maken?

Of als je dit verschil over een periode van 20 jaar zou beleggen, dan kan je 5 jaar eerder stoppen met werken. Is 'de nieuwste' BMW het je waard om 5 jaar langer door te werken?

Dit is overigens niet bedoeld als directe kritiek op jou of op iemand zijn levensstijl, maar meer om gedachten te prikkelen ;).
Met die redenering kan je ook in een Dacia gaan rijden en nog meer besparen. Ik denk als je een iX3 kan leasen dat 8k/jaar geen significante impact maakt op je levensstijl.

Ik moet nog 1 jaar met m’n huidige iX3, maar de nieuwe is ondanks ongeveer gelijke catalogusprijs toch flink duurder geworden. De lease prijs is hoger, omdat er nu een hogere afschrijving wordt verwacht en er MRB bij komt, en de bijtelling is ook nog eens een stuk hoger. Kon ik toen een High Executive nemen past de nieuwe kaal niet meer in mijn lease budget.
Volgend jaar maar kijken of er een goedkopere minder potente versie komt of toch maar uitwijken naar een alternatief merk.

• RonnyP
Z___Z schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 12:47:
[...]

Met die redenering kan je ook in een Dacia gaan rijden en nog meer besparen. Ik denk als je een iX3 kan leasen dat 8k/jaar geen significante impact maakt op je levensstijl.

Ik moet nog 1 jaar met m’n huidige iX3, maar de nieuwe is ondanks ongeveer gelijke catalogusprijs toch flink duurder geworden. De lease prijs is hoger, omdat er nu een hogere afschrijving wordt verwacht en er MRB bij komt, en de bijtelling is ook nog eens een stuk hoger. Kon ik toen een High Executive nemen past de nieuwe kaal niet meer in mijn lease budget.
Volgend jaar maar kijken of er een goedkopere minder potente versie komt of toch maar uitwijken naar een alternatief merk.
8000 euro netto besparen is het zelfde als aan je werkgever vragen je salaris met 1.400,- p/m te verhogen :P . Het was om het verschil aan te geven in een nieuwe IX3 kopen of er een met de kop er af. Denk dat er eind 2026 genoeg demo modellen bij de dealer staan die ze kwijt willen.

• Z___Z
  • Niet online
RonnyP schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 15:03:
[...]

8000 euro netto besparen is het zelfde als aan je werkgever vragen je salaris met 1.400,- p/m te verhogen :P . Het was om het verschil aan te geven in een nieuwe IX3 kopen of er een met de kop er af. Denk dat er eind 2026 genoeg demo modellen bij de dealer staan die ze kwijt willen.
Jawel, opzich mee eens. “Mijn” iX3 kost me een kleine 14k/jaar aan bijtelling en gemiste mobiliteitsbudget. Dan is het verschil nog maar 4K/jaar. Ook vergelijk je de nieuwe iX3 met de oude. Ook is die 10k/jaar van jou niet gegarandeerd, terwijl lease kosten dat in principe wel zijn. De kosten zijn ook direct gekoppeld aan je baan. Het is niet zo dat als ik goedkoper zou rijden structureel het overgebleven geld aan een hogere hypotheek (of andere maandelijkse financiële verplichting van dezelfde grootte) zou willen uitgeven. dan zou het me het veel eerder de besparing waard zijn. Dan blijft er inderdaad over sparen/beleggen voor eerder pensioen.

Als ik de nieuwe zou leasen is er geen bijtellingkorting meer, wat het grootste gedeelte van het prijsverschil maakt. Weet dan ook niet of me het dat waard zou zijn.

• r2504
In Belgie hebben we geen bijtelling (enkel Voordeel Alle Aard) en dus een totaal ander verhaal.

• RonnyP
Z___Z schreef op vrijdag 24 oktober 2025 @ 16:21:
[...]

Jawel, opzich mee eens. “Mijn” iX3 kost me een kleine 14k/jaar aan bijtelling en gemiste mobiliteitsbudget. Dan is het verschil nog maar 4K/jaar. Ook vergelijk je de nieuwe iX3 met de oude. Ook is die 10k/jaar van jou niet gegarandeerd, terwijl lease kosten dat in principe wel zijn. De kosten zijn ook direct gekoppeld aan je baan. Het is niet zo dat als ik goedkoper zou rijden structureel het overgebleven geld aan een hogere hypotheek (of andere maandelijkse financiële verplichting van dezelfde grootte) zou willen uitgeven. dan zou het me het veel eerder de besparing waard zijn. Dan blijft er inderdaad over sparen/beleggen voor eerder pensioen.

Als ik de nieuwe zou leasen is er geen bijtellingkorting meer, wat het grootste gedeelte van het prijsverschil maakt. Weet dan ook niet of me het dat waard zou zijn.
Iedereen wil toch besparen als dat mogelijk is. Zonder bijtelling van de nieuwe IX3 twv 84.000 euro en mijn netto mobiliteits budget opgeteld heb ik dus bijna 18.500, per jaar te besteden. Dat is in 4 jaar meer dan 75.000,- daarvan kan ik een leuke auto kopen met een full financial lease contract. Na 4 jaar ruil je hem in en dan mag ik aannemen dat restwaarde 35.000,- zal zijn. Budget van 75k en inruil 35k dan heb je ineens 110k te besteden met zelfde maandelijkse kosten of een nieuw contract met een aanbetaling van 35k en dus een besparing waarvan ik leuke dingen kan doen of opzij leggen studie van kinderen.

Heel veel mensen switchen dus niet van baan omdat ze anders de auto moeten meenemen naar nieuwe werkgever of afkoopsom moeten betalen.

[ Voor 4% gewijzigd door RonnyP op 27-10-2025 16:08 ]

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Nu online
Ben het hier wel mee eens dat het privé rijden van een zakelijke auto door de bijtelling niet echt interessant meer is. Ik heb nu een pre-LCI die ik voor ongeveer 1000 euro per maand rijd. Een nieuwe iX3 zou richting de 1450 euro netto per maand gaan. In vergelijk, de Smart #5 kriebelt wel, vind ik ook een mooie auto maar een stukje minder premium (op papier). Dan praat je over een auto van 55k, waarvan de bijtelling nu ook nog wel te behappen is.

Mijn iX3 loopt af in november, en zou ik voor 33,5k kunnen overnemen, terwijl de originele prijs 76k was... Is helaas een pre LCI anders had ik het zeker overwogen. De leasemaatschappij heeft hier ook echt niks aan verdiend lijkt mij, de leaseprijs was 910 euro per maand en alleen de afschrijving was teruggerekend al 885 per maand...) Ga deze nog maar een jaar bijtekenen, en dan kijk ik volgend jaar weer eens naar de opties. Zal wel of volledig zakelijk worden, of uiteindelijk toch een auto kopen waar de kop vanaf is. (b.v. BMW iX / i5 / iX3 LCI / neueu klass iX3) en dan het budget laten uitkeren.

• Z___Z
  • Niet online
RonnyP schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:06:
[...]

Iedereen wil toch besparen als dat mogelijk is. Zonder bijtelling van de nieuwe IX3 twv 84.000 euro en mijn netto mobiliteits budget opgeteld heb ik dus bijna 18.500, per jaar te besteden. Dat is in 4 jaar meer dan 75.000,- daarvan kan ik een leuke auto kopen met een full financial lease contract. Na 4 jaar ruil je hem in en dan mag ik aannemen dat restwaarde 35.000,- zal zijn. Budget van 75k en inruil 35k dan heb je ineens 110k te besteden met zelfde maandelijkse kosten of een nieuw contract met een aanbetaling van 35k en dus een besparing waarvan ik leuke dingen kan doen of opzij leggen studie van kinderen.

Heel veel mensen switchen dus niet van baan omdat ze anders de auto moeten meenemen naar nieuwe werkgever of afkoopsom moeten betalen.
Lease van de nieuwe iX3 voor 25k/jaar 48 maanden zit rond de 1500 euro/maand ex btw. Als je dat prive zou moeten betalen kom je op 1800/maand uit incl btw. Kan vast goedkoper, maar of zakelijk leasen of prive rijden goedkoper is zal vooral liggen aan het aantal KM dat je per jaar rijdt.

De besparing zit vooral in 2e hands rijden dan of een goedkopere auto rijden zoals @jeeedeee ook noemt. Ik denk dat je jezelf rijk rekent als je denkt dat zelf kopen of prive financial lease dezelfde auto significant goedkoper kan.

• RonnyP
jeeedeee schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 16:32:
Ben het hier wel mee eens dat het privé rijden van een zakelijke auto door de bijtelling niet echt interessant meer is. Ik heb nu een pre-LCI die ik voor ongeveer 1000 euro per maand rijd. Een nieuwe iX3 zou richting de 1450 euro netto per maand gaan. In vergelijk, de Smart #5 kriebelt wel, vind ik ook een mooie auto maar een stukje minder premium (op papier). Dan praat je over een auto van 55k, waarvan de bijtelling nu ook nog wel te behappen is.

Mijn iX3 loopt af in november, en zou ik voor 33,5k kunnen overnemen, terwijl de originele prijs 76k was... Is helaas een pre LCI anders had ik het zeker overwogen. De leasemaatschappij heeft hier ook echt niks aan verdiend lijkt mij, de leaseprijs was 910 euro per maand en alleen de afschrijving was teruggerekend al 885 per maand...) Ga deze nog maar een jaar bijtekenen, en dan kijk ik volgend jaar weer eens naar de opties. Zal wel of volledig zakelijk worden, of uiteindelijk toch een auto kopen waar de kop vanaf is. (b.v. BMW iX / i5 / iX3 LCI / neueu klass iX3) en dan het budget laten uitkeren.
Ik heb ook een pre-LCI van mei 2021 ( 95k km)overgenomen vanuit de lease na 48 maanden en zelfde bedrag en geen moment spijt gehad. De zilveren kappen vervangen en M velgen eronder en rij nu premium voor geld van een Polo. In de winter mis ik bij het snelladen soms alleen de voorverwarming maar dat is 3 x p/j dat mijn vrouw hem gebruikt richting Duitsland.

Je moet eens kijken naar de LCI 2025 demo auto's die er nu volop te koop staan voor 55-60k met 24 maanden garantie.

Verwacht straks ook gewoon net als met de IX1 een goedkopere variant. Volgens de dealer komt er ook een Business Edition Long Range met alleen achterwiel aandrijving en 363PK.

• RonnyP
Z___Z schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 17:20:
[...]

Lease van de nieuwe iX3 voor 25k/jaar 48 maanden zit rond de 1500 euro/maand ex btw. Als je dat prive zou moeten betalen kom je op 1800/maand uit incl btw. Kan vast goedkoper, maar of zakelijk leasen of prive rijden goedkoper is zal vooral liggen aan het aantal KM dat je per jaar rijdt.

De besparing zit vooral in 2e hands rijden dan of een goedkopere auto rijden zoals @jeeedeee ook noemt. Ik denk dat je jezelf rijk rekent als je denkt dat zelf kopen of prive financial lease dezelfde auto significant goedkoper kan.
Ik denk dat je een denk fout maakt want de eerste auto is misschien duurder maar door de restwaarde bij inruil is het bedrag wat je moet bijleggen iedere keer weer lager. Bij inruil krijg ik 27k voor mijn IX3 dus moet ik 59k financieren tegen 4,35% kom ik op 1342,- p/m op 48 maanden en dan is de auto van mij. Bijtelling in NL en de extra wegenbelasting die lease maatschappijen volgens hun voorwaarden gewoon gaan doorberekenen bij iedere verhoging is bijna voor de zakelijke lease ierdere keer minder intressant aan het worden. NL willen zo goedkoop mogelijk rijden en maximaal profiteren van subsidies. Nu deze wegvallen gaan lease rijders ineens wel anders denken en beslissen in de toekomst en zullen we steeds meer Chinese auto's zien.

• JustTrying
Verwacht straks ook gewoon net als met de IX1 een goedkopere variant. Volgens de dealer komt er ook een Business Edition Long Range met alleen achterwiel aandrijving en 363PK.
Dat van die business edition en het aantal pks is op zich nieuws denk ik, nog nergens eerder kunnen lezen.

Dat er een achterwielaangedreven versie komt was wel duidelijk, maar dan waarschijnlijk ook met kleinere accu, maar wellicht nog een versie ertussenin met dezelfe accu als het topmodel. Wanneer de accu net zo groot zou blijven, zou de range lijkt me nog een stuk hoger uitkomen.

De versie die 8k (in Duitsland) minder gaat kosten, zal naast minder pk ook een kleinere accu hebben, met alleen minder pk's zul je geen 8k van de prijs af kunnen halen.

• Z___Z
  • Niet online
RonnyP schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:27:
[...]

Ik denk dat je een denk fout maakt want de eerste auto is misschien duurder maar door de restwaarde bij inruil is het bedrag wat je moet bijleggen iedere keer weer lager. Bij inruil krijg ik 27k voor mijn IX3 dus moet ik 59k financieren tegen 4,35% kom ik op 1342,- p/m op 48 maanden en dan is de auto van mij. Bijtelling in NL en de extra wegenbelasting die lease maatschappijen volgens hun voorwaarden gewoon gaan doorberekenen bij iedere verhoging is bijna voor de zakelijke lease ierdere keer minder intressant aan het worden. NL willen zo goedkoop mogelijk rijden en maximaal profiteren van subsidies. Nu deze wegvallen gaan lease rijders ineens wel anders denken en beslissen in de toekomst en zullen we steeds meer Chinese auto's zien.
De auto is pas van jou als je na de 48 maanden die 27k restwaarde aftikt. Daarnaast moet je naast die 1342 nog MRB, verzekering, onderhoud en elektriciteit betalen. Daarmee kom je niet goedkoper uit dan zakelijk lease.
MRB wordt alleen doorbelast als de verhoging anders is dan wat al bekend is. Dus als de 30% korting minder wordt of als de MRB meer verhoogd wordt dan de standaard inflatiecorrectie.

Mijn iX3 pre-LCI was maar 1k/maand in de lease voor 60 maanden. Denk niet dat de LM daar veel winst op zal maken. Moet nog tot eind volgend jaar. De nieuwe is met dezelfde catalogusprijs 50% duurder, dus dat gaat hem waarschijnlijk niet worden.

• Skiwi222
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-11 15:55
De versie die 8k (in Duitsland) minder gaat kosten, zal naast minder pk ook een kleinere accu hebben, met alleen minder pk's zul je geen 8k van de prijs af kunnen halen.
Niet noodzakelijk: de (vermoedelijke) 40 eDrive ("long range") zal slechts 1 elektromotor hebben ten opzichte van 2 in de nieuwe 50 xDrive.

Tel daar dan nog bij dat hier en daar voor minder dure onderdelen kan worden gekozen omdat ze tegen minder grote krachten moeten bestand zijn en je komt al snel aan een verschil in kostprijs van een paar duizend. Daar dan nog de marge boven en je zit aan €8k met dezelfde battery pack.

Een versie met kleinere battery pack komt dan wellicht later in de vorm van een 35 eDrive zou ik verwachten
Ervan uit gaand dat de zwaarste van de 2 motoren uit de 50 xDrive zal worden gebruikt in de 40 eDrive zal die laatste naar mijn inschatting eerder 240 kW / 326pk sterk zijn. Of het zou moeten zijn dat er nog "rek" op die motor zit en ze die meer vermogen laten leveren in een single motor use. Maar dan nog is 363pk vreemd, want dat komt overeen met 267kW terwijl ze voor dat laatste liever een rond getal hebben.

• JustTrying
Ben benieuwd wanneer de 40 en/of 35 wordt aangekondigd/bestelbaar wordt. Ik verwacht zelf januari 2026, maar dat is gebaseerd op niets, of wellicht om de Volvo EX60 dan wat wind uit de zeilen te halen, die wordt dan ook gepresenteerd en zal net iets onder de BMW zitten qua prijs.

• RonnyP
Z___Z schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 12:48:
[...]

De auto is pas van jou als je na de 48 maanden die 27k restwaarde aftikt. Daarnaast moet je naast die 1342 nog MRB, verzekering, onderhoud en elektriciteit betalen. Daarmee kom je niet goedkoper uit dan zakelijk lease.
MRB wordt alleen doorbelast als de verhoging anders is dan wat al bekend is. Dus als de 30% korting minder wordt of als de MRB meer verhoogd wordt dan de standaard inflatiecorrectie.

Mijn iX3 pre-LCI was maar 1k/maand in de lease voor 60 maanden. Denk niet dat de LM daar veel winst op zal maken. Moet nog tot eind volgend jaar. De nieuwe is met dezelfde catalogusprijs 50% duurder, dus dat gaat hem waarschijnlijk niet worden.
De IX3 is al van mij dus bij aankoop nieuwe IX3 moet ik 59k bijbetalen. Verzekering is 110,- p/m en MRB 147,-. Ik zou de 850,- bijtelling uitsparen en dan nog eens een netto mobiliteits vergoeding krijgen van 750,- dus 1.600 p/m te besteden en dan is de IX3 na 48 maanden van mij. Zakelijke en woon/werk kan ik nog steeds declareren. Ik ben misschien iets duurder uit maar heb wel na 48 mnd een IX3 die nog 45k waard is. Ga ik een zakelijke lease aan dan ben ik 41.000 aan bijtelling kwijt en dan ben ik alleen "ontzorgt". iedereen zijn keuze maar ik wil niet meer vastzitten aan een auto want ik switch regelmatig van werkgever.

• Klinkschakel
Ik ga as zaterdag naar het preview event van BMW, zijn er nog detail fotos die mensen willen gemaakt hebben? Volgens mij staan er 2 iX3 auto's allebei zilver.

• Pharos1985
  • Nu online
Wat is een preview event? Kan je daar de (nieuwe) iX3 al zien?

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Meestal is het maken van foto's op dat soort preview events niet toegestaan. Tenminste, niet op degene waar ik wel eens geweest ben van BMW.

• Klinkschakel
Franciesco schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:27:
Meestal is het maken van foto's op dat soort preview events niet toegestaan. Tenminste, niet op degene waar ik wel eens geweest ben van BMW.
Ik heb van vorig weekend al video's gezien, maar zou best kunnen dat foto's nemen niet is toegestaan, maar dat staat niet in de uitnodiging of instructies.
UW PROGRAMMA.
- Ontvangst in de lounge
- Reveal show
- Onthulling van de nieuwe BMW iX3
- Ontdek de BMW iX3, alle nieuwe features en sluit af met een drankje

PARKEREN.
U kunt gratis parkeren op het terrein. Onze parkeerbegeleiding wijst u bij aankomst de weg.

OVERIGE INFORMATIE.
De locatie is rolstoeltoegankelijk.
Huisdieren zijn helaas niet toegestaan op dit evenement.
Pharos1985 schreef op donderdag 6 november 2025 @ 09:40:
Wat is een preview event? Kan je daar de (nieuwe) iX3 al zien?
BMW geeft graag extra aandacht aan dit nieuwe model, in de vorm van speciale eventdagen. Als Dusseldorp klant krijgt u de kans om op deze dagen de nieuwe BMW iX3 te komen bekijken*.
Je moet vooraf registeren en ik weet niet of de link ik heb gehad, persoonlijk is.

[ Voor 23% gewijzigd door Klinkschakel op 06-11-2025 11:24 ]

• Bashy
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-11 10:59
Franciesco schreef op donderdag 6 november 2025 @ 10:27:
Je kunt gewoon foto’s maken - ik heb er ook wat gemaakt. Leuke event en mooie wagen!
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/t1AVVCs9HoEeHuiMhL_jxwtqH8w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/aypK6RRXYVYE5vdfnAXW5tDl.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IOhYWkG7xa9OLaE5R3wNcAFWg10=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yVZwBpOWNcapFmUcEeyXR8lm.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/32mYu2n-lR_AKQ1K_UHMx4AoqS0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H7aC6m7A7F2GM2uU8xBkhLXO.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A8FdLu5w4ddCJW-EniwZ-suPATo=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SVAUKHBelgqcRuconN0tD7jn.jpg?f=fotoalbum_tile

• Klinkschakel
Bashy schreef op donderdag 6 november 2025 @ 11:33:
[...]

Je kunt gewoon foto’s maken - ik heb er ook wat gemaakt. Leuke event en mooie wagen!
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding]
Nice! Kep er zin in :)

• Pharos1985
  • Nu online
Mooie foto's. Maar die stomme levertijden hé 😒

• Franciesco
  • Registratie: Januari 2021
  • Nu online
Dank voor het delen van de foto's @Bashy ! Leuk dat je die toch mocht nemen.
Zelf wacht ik tot hij bij de dealer staat. Helemaal naar Amsterdam rijden vind ik een beetje te...

PS: ik heb vernomen dat op 20 november de auto ook te zien is in Nistelrode. Dat event is geloof ik georganiseerd door diverse dealers van Brabant en noord Limburg (Story, NobraCars, de Maassche etc).

• RonnyP
Gisteren terwijl ik even in Mijn BMW portal moest kijken heb ik weer eens de Telematica gegevens opgevraagd terwijl de auto net klaar was met laden. Volgens het overzicht is de status van de accu nog 73,5kWh van de oorspronkelijke 74kWh netto (80 kWh) bruto. Volgens de dealer is 74kWh bruto correct maar stond me bij dat dit 78kWh was. Iemand een idee?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0rPD8bFykZ7F1xnuoAp4IHX1NOU=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/EU3qJklaXLC2wURl2Uyzd5aP.jpg?f=user_large

• r2504

• RonnyP
Klopt het dat ik dan maar na 4,5 jaar en iets meer dan 130k gereden maar 0,5kWh kwijt ben...!! Mijn E-Tron zit op 93,5% na 95.000km via het batterijcertificaat van www.Get-Moba.comAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RQ5V5-H36sieUJbaIE1LY-OwUZk=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/3D87etAmEYjUJltP2Pc2kDaa.jpg?f=user_large

[ Voor 22% gewijzigd door RonnyP op 07-11-2025 11:39 ]

• r2504
Ik ben na twee jaar en 41.000 km nog niets kwijt... het rapport geeft 100% aan bij mij.

• RonnyP

• jvq

jvq

Ik heb recent de app EVscanner gekocht (van de mensen die ook BimmerCode en BimmerLink maken). Is €30 en alleen voor iPhone. Je hebt een OBD2 dongle nodig. Ziet er gelikt uit. De gratis versie laat ook al eea zien, maar de betaalde versie de SOH, voltage per cell en allerlei temperaturen, hoe vaak tot 100% je geladen hebt, aantal cycli etc. etc.
Ik zal eens vergelijken met de bmw cardata en als het een keer uitkomt met de Aviloo test.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cQSFLzaxrb-TliiDfVanUtIj-qU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/V0I6JSkOgSBehNwy7QLW4oil.png?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W3iW_NSE2Ovq9EO3ZVdH60zLBd4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/CWtoOSRZUHp4Zt5LNAOU9dg1.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 57% gewijzigd door jvq op 07-11-2025 23:39 ]

• Zorg
  • Nu online
Ik ga hier ook eens vragen (regio antwerpen)
Gisteren bevestiging van mijn configuratie ontvangen dus we zitten in het proces! Nu nog ff paar maandjes geduld hebben!

Hier was de lease 1200. In België tegenwoordig op basis van Total Cost of Ownership, dus dat zou de totale maandkosten moeten dekken. Vanaf 1-2026 kan je het inderdaad ook gebruiken om je woning af te lossen mits je dichtbij je werk werkt of vanuit huis. Ik heb die optie en ook even gedacht om dat te gaan doen. We hebben nog een X3 die ik heb overgenomen van de vorige lease. Twee op de oprit is zonde en mijn vrouw heeft ook nog een overplaatsing dichterbij aangevraagd. Maar omdat ik de politiek in België niet vertrouw heb ik besloten om de X3 te verkopen en daar wat kleins voor terug te kopen.

[ Voor 43% gewijzigd door Zorg op 08-11-2025 10:05 ]

• Blawax
  • Registratie: Augustus 2021
  • Laatst online: 08-11 19:36
Dag allen.
Vandaag de iX3 besteld, in de nieuwe kleur polarized grey met M sport pakket en iconic glow. Wachttijd onzeker, hopelijk juli '26 zo werd mij verteld. Het wachten is begonnen. Hoop dat tegen die tijd ook de " Highway assistant" in NL mogelijk is.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JF9n1Ba-FDtdZ4nDuskV-scjXWU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/y59HbBNEVBvkWg5eWLoGrBk8.webp?f=fotoalbum_large

[ Voor 39% gewijzigd door Blawax op 08-11-2025 14:09 ]

• r2504
Zorg schreef op zaterdag 8 november 2025 @ 10:01:
[...]

Hier was de lease 1200. In België tegenwoordig op basis van Total Cost of Ownership, dus dat zou de totale maandkosten moeten dekken.
Welke opties heb je genomen… zou je de volledige configuratie kunnen posten?
Pagina: 1 ... 93 94 Laatste