Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:18
De huidige BMW iX3 is reeds geruime tijd EOL en het OS is ook verouderd, BMW gaat hier heus niets meer in investeren.

Begrijpelijk maar ook weer niet… uiteindelijk moeten velen onder ons nog verschillende jaren met de wagen rijden. Bij je smartphone krijg je ook nog jaren volop updates ook al is er reeds een volgend model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06:52
whoopy_ schreef op zaterdag 20 september 2025 @ 16:57:
Even checken, ziet iemand anders deze optie wel?

1. "CAR"
2. "Instellingen"
3. "Algemene instellingen"
4. "Voice Control"
5. "Online-spraakverwerking"

Ik zie de optie tot "online spraakverwerking" niet staan. Kan een reden zijn voor de brakke verwerking van spraakcommando's.
ja, optie is beschikbaar hier (2023 LCI)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2MzSPUKo13YCQDrUYsuej7fdSRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/f8pHZ0N09Q1IN4iwWW49lSNN.jpg?f=fotoalbum_large

de optie "opgeslagen relaties" was me trouwens nog niet bekend, heel handig ... heb nu schortcuts echtgenote en vriendin netjes gescheiden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 09-10 08:13
Marcher schreef op zondag 21 september 2025 @ 15:56:
[...]

ja, optie is beschikbaar hier (2023 LCI)

[Afbeelding]

de optie "opgeslagen relaties" was me trouwens nog niet bekend, heel handig ... heb nu schortcuts echtgenote en vriendin netjes gescheiden :P
Bedankt voor het opzoeken! Apart dat ik die niet heb terwijl ik ook een 2023 LCI heb. Kan je mij vertellen welke online diensten je hebt staan binnen mybmw en welke software versie je hebt?

[ Voor 7% gewijzigd door whoopy_ op 21-09-2025 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
r2504 schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:48:
De huidige BMW iX3 is reeds geruime tijd EOL en het OS is ook verouderd, BMW gaat hier heus niets meer in investeren.

Begrijpelijk maar ook weer niet… uiteindelijk moeten velen onder ons nog verschillende jaren met de wagen rijden. Bij je smartphone krijg je ook nog jaren volop updates ook al is er reeds een volgend model.
Het gaat ook niet om een algemene instelling of gewenste functionaliteit maar een instelling die bij mijn specifieke wagen ontbreekt en er voor zover ik kan inschatten wel in zou moeten zitten. Zou niet zo een reden kunnen bedenken waarom bmw in ieder geval niet zou kunnen aangeven waarom dit bij mij ontbreekt.

[ Voor 6% gewijzigd door whoopy_ op 21-09-2025 17:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
07/2024.40
wat bedoel je met online diensten binnen mybmw, is toch de app niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Marcher schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:04:
07/2024.40
wat bedoel je met online diensten binnen mybmw, is toch de app niet?
BMW app -> connected drive updates -> “op uw bmw geboekt”.

Ik heb daar 6 diensten staan:

Connected pack processional
Remote services
Remote software upgrade
Remote 3D services
Telesservices
BMW digital key

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
whoopy_ schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:26:
[...]

BMW app -> connected drive updates -> “op uw bmw geboekt”.

Ik heb daar 6 diensten staan:

Connected pack processional
Remote services
Remote software upgrade
Remote 3D services
Telesservices
BMW digital key
ok, heb nog deze daarbij :
Traffic Camera
BMW Drive Recorder

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Marcher schreef op zondag 21 september 2025 @ 17:52:
[...]

ok, heb nog deze daarbij :
Traffic Camera
BMW Drive Recorder
Wederom bedankt voor het opzoeken, vreemd dat het eigenlijk grotendeels overeenkomt. Ik zie dat je de taal in Nederlands hebt. Misschien overbodige vraag maar rij je de auto ook in Nederland?

Toen ik contact had met de dealer vertelde die mij een verhaal dat sommige ix3s geleverd waren met ontbrekende chips door het chiptekort tijdens corona. Denk aan het ontbreken van de kofferbak “opentrappen” bij comfort access. Lijkt mij ver gezocht maar hoop niet dat zoiets de oorzaak is. Dat zou namelijk vast niet meer verholpen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 20:00

jvq

Ik heb die optie dus ook niet (productiedatum 6/2023). Software in de auto is 7/2024.30.
Heb het gevraagd: "hey bmw, online spraakverwerking". Antwoord was: "deze functie is helaas niet aanwezig in deze auto".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

@Marcher Kom jij toevallig uit België?
@whoopy_ En jij uit Nederland?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
jvq schreef op zondag 21 september 2025 @ 19:06:
@Marcher Kom jij toevallig uit België?
@whoopy_ En jij uit Nederland?
Yes. België staat ook in de lijst van landen waarin de spraakherkenning beperkt zou zijn, zie:

https://www.bmw.nl/nl/s/a...alen-77DO5?language=nl_NL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
jvq schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:41:
Ik heb die optie dus ook niet (productiedatum 6/2023). Software in de auto is 7/2024.30.
Heb het gevraagd: "hey bmw, online spraakverwerking". Antwoord was: "deze functie is helaas niet aanwezig in deze auto".
Zie jij de checkbox ook niet staan in je instellingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
  • Registratie: April 2020
  • Laatst online: 21:44
Hoi,

Ik heb een ix3 12-23 en ik merk dat af en toe mijn geluid van spotify of radio wegvalt voor 1 of 2 seconde en daarna weer terug komt. Dit gebeurt in een uur rijden een keer of 2 a 3. Zijn er soortgelijke issues bekend ?

Geen groot probleem maar voor een wagen van 77k, gezien de opties, wel hinderlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
jvq schreef op zondag 21 september 2025 @ 18:41:
yep, BE voor mij ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Een ander forumlid uit België heeft de checkbox ook. Dus 2 Belgen hebben het wel en 2 Nederlanders niet. Zou het dus de landinstelling zijn? Zou mooi zijn als er wat meer mensen (met een LCI) even zouden checken.

Ik begreep ook van hem dat de online spraakherkenning geregeld wordt door Connected Drive, net zoals de landinstelling. Daar valt zelf niets aan te doen.

Blijft raar dat België in het lijstje van beperkte ondersteuning staat en in de praktijk toch die online optie heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smartbikers
jvq schreef op zondag 21 september 2025 @ 21:41:
[...]

Een ander forumlid uit België heeft de checkbox ook. Dus 2 Belgen hebben het wel en 2 Nederlanders niet. Zou het dus de landinstelling zijn? Zou mooi zijn als er wat meer mensen (met een LCI) even zouden checken.

Ik begreep ook van hem dat de online spraakherkenning geregeld wordt door Connected Drive, net zoals de landinstelling. Daar valt zelf niets aan te doen.

Blijft raar dat België in het lijstje van beperkte ondersteuning staat en in de praktijk toch die online optie heeft?
Hier ook niet (NL)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:18
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YKYurJerz9Twmj8BAjOsWdSfccM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uZrVisFWAhLYablv3xYa34yM.jpg?f=fotoalbum_large

Lekke band helaas, zit een schroef in (links-achter). Ik heb nu 3 vragen:

1. Ga ik naar BMW dealer of Profile/Kwikfit
2. Fabrieksband is Yokahama Advan Sport 107, zal ik zo 1 weer doen of meer ‘premium’ (Michelin, Bridgestone)
3. Kan ik 1 band vervangen of moet ik meteen beide banden doen?

Auto heeft 47k gereden en dus de helft op winterbanden ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KweNi
  • Registratie: Januari 2023
  • Nu online
@alikebab1 dat valt te herstellen.

[ Voor 15% gewijzigd door KweNi op 22-09-2025 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19-10 09:30

GigaTexel_BE

AMD MP²

r2504 schreef op zondag 21 september 2025 @ 09:48:
Als je daar naar op zoek bent, dan is BMW geen goeie keuze.
Ik heb al heel wat BMW's gehad en de auto is bij aflevering "feature compleet".
Meer zelfs, nieuwe functionaliteiten worden soms actief geblokkeerd bij modellen die niet met die functie geleverd werden. Zo had ik jaren terug een F31 3 Touring. Tijdens de levenscyclus werd een functie voorzien waarbij je tijdens het regelen van het volume naar boven/beneden, ook een volume-indicator had op het scherm. Ik kreeg een softwareupdate in de garage maar de indicator verscheen niet. Na aanpassen van de productiedatum via codering verscheen die wel.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10 13:56
alikebab1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 07:54:
[Afbeelding]

2. Fabrieksband is Yokahama Advan Sport 107, zal ik zo 1 weer doen of meer ‘premium’ (Michelin, Bridgestone)

Dit is te repareren, de schroef zit immers in het loopvlak, er is vaak wel discussie over hoelang je kunt doorrijden met de prop in de band.
Aangezien de IX3 geen reserveband heeft heb ik altijd dit setje achterin liggen.

https://img.joomcdn.net/d...48f634825c1_original.jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door Hans4545 op 22-09-2025 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Realest
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 30-09 09:57
alikebab1 schreef op maandag 22 september 2025 @ 07:54:
[Afbeelding]

Heb dit ook gehad en toen bij Euromaster laten repareren. Denk nog zo’n 15k km met die band doorgereden en toen waren de beide achterbanden wel echt op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 07:18
Vandaag band laten repareren, was 42,50 kwijt. Als dat goed blijft gaan vind ik het een goede deal!

• RonnyP
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 16-10 16:24
Hans4545 schreef op maandag 22 september 2025 @ 14:39:
[...]

Dit is te repareren, de schroef zit immers in het loopvlak, er is vaak wel discussie over hoelang je kunt doorrijden met de prop in de band.
Aangezien de IX3 geen reserveband heeft heb ik altijd dit setje achterin liggen.

https://img.joomcdn.net/d...48f634825c1_original.jpeg
Ik bel de ANWB en ga zelf geen prop erin staan te duwen. Laatse keer heeft hij de prop van binnen naar buiten gedaan zodat bij slijtage de prop gewoon luchtdicht blijft.

• Smartbikers
RonnyP schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:19:
[...]

Ik bel de ANWB en ga zelf geen prop erin staan te duwen. Laatse keer heeft hij de prop van binnen naar buiten gedaan zodat bij slijtage de prop gewoon luchtdicht blijft.
Sowieso de manier van werken toch ? Eerst prop er helemaal door heen en dan terugtrekken.

• whoopy_
Heb een reactie van BMW wat betreft het ontbreken van online spraakverwerking:

Na grondig onderzoek van het probleem hebben we vastgesteld dat het voertuig van de klant niet compatibel is met de subservice **S1275 SPEECH_NLU Online Speech Processing**. Als gevolg hiervan wordt de instelling “Online Speech Processing” niet weergegeven in hun voertuig. Dit is geen storing, maar het systeem werkt zoals bedoeld. Informeer de klant hierover.

Vreemd dat er wordt gesproken over een “niet compatibele” voertuig terwijl Marcher ook een 2023 LCI heeft.

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 06-10 13:56
RonnyP schreef op woensdag 24 september 2025 @ 15:19:
[...]

Ja,ook ik zal eerst de ANWB bellen, de set is gewoon een backup, en naar binnen duwen en dan naar buiten trekken is inderdaad de te gebruiken methode.

• r2504
Bij het naar huis rijden kreeg ik vanavond de vraag of hij de batterij moest voorverwarmen ???

De batterij stond nog op 40%... en geselecteerde bestemming was gewoon thuis (en daar staat heus geen supercharger). Geen idee waarom ik die vraag dus kreeg ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 22:19
Vorige week heeft een collega een nieuwe iX3 besteld. Was bij de concessiehouder de eerste die ze bestelden vertelden ze. Levering februari 2026.

Hier op het forum al mensen die bestelden? Ik heb mijn "oude" (was amper 1,5 jaar oud) BMW iX3 ingeleverd een goede 6 maand geleden. Maar nu mag ik rond februari 2026 weer een nieuwe wagen kiezen.
De prijs inclusief zijn opties viel mee voor mijn collega vond ik (2 à 3k duurder dan de "goedkoopste" versie die hier in BE was, de naam ontgaat me even van de 2 modellen).

Ben een beetje aan het uitkijken naar een nieuwe wagen en ik moet wel zeggen: van mijn oude BMW iX3 was ik best tevreden!

Edit: gaat over BE concessiehouder die bevestigd dat levering in febr2026 zal zijn. Nuja, tussen bevestigen en hebben effectief zal misschien nog een hemelsbreed verschil zitten 8)7

[ Voor 12% gewijzigd door Pharos1985 op 27-09-2025 23:54 ]

• r2504
Ik dacht dat de wagen pas leverbaar was in de zomer van 2026.
De prijs inclusief zijn opties viel mee voor mijn collega vond ik (2 à 3k duurder dan de "goedkoopste" versie die hier in BE was, de naam ontgaat me even van de 2 modellen).
De Inspiring en Impressive bedoel je ? Ik denk dat voor heel wat mensen de Inspiring maar net in hun lease budget paste (althans als ik zie wat er bij ons op de parking staat) dus 2 a 3000 euro meer is toch wel een stevige stap. Besef dat 3000 euro op 60 maanden neerkomt op 50 euro/maand extra lease budget en bij ons is dat gewoon een categorie hoger in de realiteit.

Nu is het wel zo dat het huidige model, de iX3 50 op zich ook wel een categrie hoger is met z'n vierwielaandrijven en een batterij van 108 kW. Het is dus wachten op een versie welke vergelijkbaar is met de "oude" iX3 om te kijken wat dit aan lease prijs gaat geven (voordeel is dat op dit moment de restwaarde van het nieuwe model wel prima zit).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hedwigvb
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:08
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ub3_90J7mYWBHetKrsKFoSc-S9Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/87TPrGFCACJMPNX7DfkXsidC.jpg?f=fotoalbum_large
Besteld, levering juni 2026

[ Voor 7% gewijzigd door hedwigvb op 28-09-2025 08:35 ]

• depette
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 15-10 12:43
Andere levertermijnen voor be en nl? Deze week ook besteld (BE), nog geen leverdatum.

• Pharos1985
Als mensen meer informatie hebben over levertermijnen: deel ze gerust.
Grote kans dat ik voor mijn nieuwe auto weer een iX3 NK ga bestellen (rij nu met een EQC400 maar valt me tegen ivgl met mijn "oude" iX3).

Ik weet dat die concessiehouders dikwijls "stockwagens" gewoon bestellen: die bestellen er 20 en laten die al produceren en zien dan wel aan wie ze die verkopen (nu de rentes weer oplopen zullen ze dit misschien minder doen dan in het verleden).
Grote kans dat ik dan zulks model kies omdat ik niet kieskeurig ben in kleur/opties enzoverder, en dan heb ik hem sneller.

[ Voor 7% gewijzigd door Pharos1985 op 27-09-2025 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hedwigvb
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07:08
Juni was inschatting van verkoper. Ik moet sowieso met mijn huidige iX3 rijden tot maart 2026. Had een van de eerste LCI's, nu een van de eerste NK's. Geluk gehad...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Carman1971
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 23:39
depette schreef op zaterdag 27 september 2025 @ 21:07:
Andere levertermijnen voor be en nl? Deze week ook besteld (BE), nog geen leverdatum.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KlsiI94MtSnYL0R39FZ_dtdzpGI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RXCUcwzqk1csEp9Rgiv0W8Cr.jpg?f=fotoalbum_large Basismodel paste net in mijn leasebudget. Bestelling 17 september voorlopige leverdatum 18 april 2026. Is ook de versie met hoogste range van 810km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Het wordt wel een uitdaging om die batterijen opgeladen te krijgen met zulke grote ranges/WLTP's.

Op 11kwh laden (meer wil ik niet ivm capaciteitstarief in BE) moet de nieuwe iX3 al bijna 12u laden van 0 naar 100...
Dat wordt nogal plannen met een dynamische contract (nu steek ik hem in om 11u 's avonds en is ie klaar rond 6u: net binnen de range van redelijk goedkope elektriciteit).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Is je wagen dan iedere dag leeg, of laad je pas wanneer dit zo is ?

Tenzij je iedere dag 400 of 500 km doet lijkt me het anders geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
[b]Carman1971 schreef op zondag 28 september 2025 @ 10:30Basismodel paste net in mijn leasebudget.
Over welk budget spreken we dan ? Nu als je uitgaat van 69.000 euro dan is het bij ons ook geen probleem, echter m'n Impressive met nog enkele opties zat aan 81 a 82k dacht ik (als ik dezelfde opties toevoeg op de NK dan kwam ik volgens mij aan 84k).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
r2504 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:44:
Is je wagen dan iedere dag leeg, of laad je pas wanneer dit zo is ?

Tenzij je iedere dag 400 of 500 km doet lijkt me het anders geen probleem.
Probleem is dat ik geen vaste laadkabel aan mijn laadpaal heb hangen. Dus ik rij mijn wagen volledig leeg alvorens ik hem inplug. Noem het een soort van luiheid dat ik zo weinig mogelijk die kabel uit mijn auto moet pakken en aansluiten 8)7
Ma goed, mijn volgende laadpaal zal niet dezelfde onnozele zijn dat ik nu heb hangen, ik zal een deftige hangen met laadkabel aan bevestigd >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Iemand die weet of de nieuwe BMW iX3 (ik vermoed dat het besturingssysteem daarvan hetzelfde is als de BMW iX) zijn remote services via WiFi kan doen ipv enkel via 4G? Ik sta dikwijls ondergronds geparkeerd zonder 4G/GSM ontvangst en dat is best wel irritant dat ik dan niets kan besturen via de app.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carman1971
r2504 schreef op zondag 28 september 2025 @ 11:47:
[...]

Over welk budget spreken we dan ? Nu als je uitgaat van 69.000 euro dan is het bij ons ook geen probleem, echter m'n Impressive met nog enkele opties zat aan 81 a 82k dacht ik (als ik dezelfde opties toevoeg op de NK dan kwam ik volgens mij aan 84k).
Als je een goeie werkgever hebt die veel korting kan bedingen bij de leasemaatschappij valt het wel mee :)
Dit is wel België , Deze komt bruto 860 euro TCO , netto 410 euro per maand inclusief laadpas met 25 snellaadbeurten en onbeperkt gewoon laden. Ik hoef dus zelf geen laadpaal thuis. Ik kan voldoende op het werk en tijdens het winkelen laden. Komt uiteindelijk niet veel duurder dan een Tesla MY waar je bijna geen korting op ontvangt. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CX3dEV3oVLpMwckKW1ih1MAyLCQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GOjPjHhTzW7LuFJr9iMXv5lu.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Carman1971 op 28-09-2025 14:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
Carman1971 schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:47:
[...]

Als je een goeie werkgever hebt die veel korting kan bedingen bij de leasemaatschappij valt het wel mee :)
Dit is wel België , Deze komt bruto 860 euro TCO , netto 410 euro per maand inclusief laadpas met 25 snellaadbeurten en onbeperkt gewoon laden. Ik hoef dus zelf geen laadpaal thuis. Ik kan voldoende op het werk en tijdens het winkelen laden. Komt uiteindelijk niet veel duurder dan een Tesla MY waar je bijna geen korting op ontvangt. [Afbeelding]
Wel grappig, mijn offerte exact zelfde korting. Wel jammer dat er op de opties geen korting gegeven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Mooi allemaal… alleen moet ik drie jaar wachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 19-10 17:44
Carman1971 schreef op zondag 28 september 2025 @ 13:47:
[...]

Dit is wel België , Deze komt bruto 860 euro TCO , netto 410 euro per maand inclusief laadpas met 25 snellaadbeurten en onbeperkt gewoon laden. Ik hoef dus zelf geen laadpaal thuis. Ik kan voldoende op het werk en tijdens het winkelen laden. Komt uiteindelijk niet veel duurder dan een Tesla MY waar je bijna geen korting op ontvangt. [Afbeelding]
Komt dit in NL ook ooit voor? 10k korting op 60k? Bij een splinternieuw model? Uiteraard doet dat in NL niets voor de bijtelling, maar wel voor de leaseprijs lijkt me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
JustTrying schreef op maandag 29 september 2025 @ 18:59:
[...]
Komt dit in NL ook ooit voor? 10k korting op 60k?
Het zou me verbazen van niet... coorporate kortingen is voor grote afnames van wagens (x aantal per jaar).

Als ik dit bereken zit je op 18%... ik weet zelfs van bedrijven die 28% krijgen !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
Zou me idd verbazen dat corporate/enteprises in NL dergelijke kortingen niet zouden krijgen. Is een vrij courante praktijk: het volume behaal je via de leasemarkt, marges op de particuliere markt.
Dikwijls zijn er zelfs afspraken met grote afnemers (wel leasemaatschappijen dan) dat zij x aantal modellen zullen kopen per jaar. Die afspraken worden dikwijls gemaakt en vastgelegd voor er überhaupt maar 1 exemplaar geproduceerd is.

Edit: ik heb zelfs concreet weet van een grote Belgische consultancy "boite" dat zij in het verleden X aantal MINI's bestelden met 50% korting op catalogusprijs.
Vrij simpele praktijk hoor = wij bestellen 50% van alle nieuwe MINI's in 2018 = dat geeft visibiliteit, daar moet BMW wat voor terug doen.

En het model rijdt dan énorm veel rond: bestellingen komen binnen via een andere markt (particulieren of SMB's) gezien de visibiliteit. En op die laatste bestellingen pak je wél marge gezien je ze aan quasi volle pot kan verkopen.

Enerzijds geef je de auto's quasi gratis weg, en langs de andere kant pak je een enorme marge.

Velen zullen weten over welke "boite" het gaat, maar toch geef ik nergens bedrijfsgeheimen prijs :)

[ Voor 83% gewijzigd door Pharos1985 op 30-09-2025 00:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvq

jvq

Ik heb wel eens gehoord dat een (Nederlandse) dealer zelf 8-10% marge heeft. Resterende kortingen komen van de importeur (BMW Nederland in dit geval). Weet iemand meer hoe dit werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik hoor garages altijd klagen over hun marges en dat ze het puur moeten hebben van na-service… een marge van 8 a 10% lijkt me dus sterk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
jvq schreef op dinsdag 30 september 2025 @ 20:42:
Ik heb wel eens gehoord dat een (Nederlandse) dealer zelf 8-10% marge heeft. Resterende kortingen komen van de importeur (BMW Nederland in dit geval). Weet iemand meer hoe dit werkt?
Hoe zulks commercieel werkt weet ik ook niet echt. Maar ooit eens bij Mercedes geweest (een willekeurige dealer in de buurt waar niemand van het bedrijf ooit iets gekocht had, we waren een KMO van 10 man dusja).
Toen keken ze op het BTW nummer van mijn werkgever en vertelden die: "wel ik zie dat jullie nog geen Mercedessen rond hebben rijden, niet besteld de afgelopen 6 jaar, gezien het de eerste Mercedes zou zijn, kan ik je veel meer korting aanbieden". Om dan zogezegd binnen te raken in het bedrijf en dan co's dezelfde auto te laten kopen zeker.

Ik denk dat die databases scramblen en zo alles bijhouden. Bij echte grote bedrijven zal er wel een rechtstreeks contact zijn tussen vendors en het bedrijf via sales wssch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Ik koop privé, dus mij gaat het om wat een dealer zelf kan doen. Ben bang dat het bij 8% wel stopt zonder hulp van bmw Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vince22
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 19-10 18:56
Ter info: Road Map Europe Live 2025-4 is online :)

Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Vandaag met een salesguy even gepraat bij een dealer hier in BE.
De nieuwe iX3 zou geleverd worden in juni26 als je hem vandaag zou bestellen. Als ik hem in januari26 bestel, zou ie pas geleverd worden in december26 of zelfs in 2027...

Lange levertijden dus.

Stockwagens mogen nog niet gekocht worden door dealers omdat die fabrieken die productie simpelweg niet aankunnen de eerste maanden tijdens eerste producties. Pas vanaf +/- 1jaar oud model worden er veel stockwagens aangekocht. Van de i5 komen er bvb maandelijks binnen beweerde dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnuyens
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-10 10:38
Vraag ivm de car configurator van nieuwe iX3:
Is de optie bij Pakketten : BMW Digital Premium (beperkte looptijd) noodzakelijk om real time verkeersinformatie te hebben?
Of kan deze optie nadien aangekocht worden? (mijn huidige iX3 heb ik na beperkte looptijd van 3,5j is via de My BMW app verlengbaar)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lambiek19
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-10 17:37
Ja, korting.
Als je bijvoorbeeld nu een nieuwe bmw i4 koopt, korting 20% en hoger geen probleem. Zeker als deze in showroom staat.
Of gewoon nieuwe uit fabriek, dus zelf samenstellen.
Bij 1e offerte ( wel bij verkoper in zijn kantoor, dus niet alleen een mailtje sturen)

Mercedes, bij mercedes geweest een gla hybride. Met alle opties 18% korting.

Contact met Duitse dealers.
Auto daar bestellen, een werknemer of de baas vd vestiging zet er ik dacht 6000km op. En 6 maanden wachten.
Electrische modellen en hybride.
30% korting !! , alles op papier en
officieel.

Ben gewoon prive persoon. Let op !! Ben in Nederland ook bij dealers geweest, die dachten de hele wereld weg tegeven met korting van €500 tot € 1500.- haha

Ik heb een nieuwe bmw besteld. Bij dealer dichtbij. 18% korting op totale offerte/ adviesprijs. Aflevering januari 2026. Op mijn verzoek.

Ik begrijp, dat bij de nieuwe electrische x3 misschien anders is.

Maar de Duitse fabrieken hebben echt een probleem. Dus die leveren aan dealer al met extreme kortingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• depette
Eindelijk vermoedelijke leverdatum gekregen: eind februari

M sport Pro
Prof pack
Prof parking
Aanhangwagenkoppeling

In België weliswaar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:38
Wow, die levertijden lopen nu wel snel op. Ik heb zojuist maar een mail gestuurd naar onze fleet owner. Mijn iX3 is november 5 jaar dus dacht ergens in Januari een bestelling te doen. Dus ik heb nu maar gevraagd of de bestelling er al uit mag of in ieder geval de configuratie kan doorsturen.
Dit gaat hem denk ik worden:
* Standaard uitvoering (vind ik mooier dan M-sport) in Ocean Wave Blue
* 20 inch Aerodynamic
* Contemporary Digital White
* Innovation pack (voor het HK systeem en HUD)
* Als opties: Getint glas, trekhaak, panodak, Iconic glow
Zit te twijfelen over stuurwiel verwarming (verwarm de auto vaak al voor in de winter) en de comfortstoelen.
Met deze config hou ik nog budget over maar zo zit alles er wel op (mag niet groter dan 20 inch velgen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
Ik lees op Reddit verhalen over dat google maps inmiddels ook z’n navigatie in de hud zou tonen. Hier nog niks, iemand anders wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:33
Lambiek19 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:47:
Ja, korting.
Als je bijvoorbeeld nu een nieuwe bmw i4 koopt, korting 20% en hoger geen probleem. Zeker als deze in showroom staat.
Of gewoon nieuwe uit fabriek, dus zelf samenstellen.
Bij 1e offerte ( wel bij verkoper in zijn kantoor, dus niet alleen een mailtje sturen)

Mercedes, bij mercedes geweest een gla hybride. Met alle opties 18% korting.

Contact met Duitse dealers.
Auto daar bestellen, een werknemer of de baas vd vestiging zet er ik dacht 6000km op. En 6 maanden wachten.
Electrische modellen en hybride.
30% korting !! , alles op papier en
officieel.

Ben gewoon prive persoon. Let op !! Ben in Nederland ook bij dealers geweest, die dachten de hele wereld weg tegeven met korting van €500 tot € 1500.- haha

Ik heb een nieuwe bmw besteld. Bij dealer dichtbij. 18% korting op totale offerte/ adviesprijs. Aflevering januari 2026. Op mijn verzoek.

Ik begrijp, dat bij de nieuwe electrische x3 misschien anders is.

Maar de Duitse fabrieken hebben echt een probleem. Dus die leveren aan dealer al met extreme kortingen.
Kan dat beamen. Echter kan je hem ook gewoon nieuw invoeren met 0km. Moet je alleen de BTW voorschieten (dus dubbel betalen) en daarna terug vragen aan de Duitse dealer. Had het zelf na een aantal dagen weer teruggestort gekregen.

Die 18% is inderdaad prima te doen. Moet je de auto hoogstwaarschijnlijk wel met eigen geld kopen en niet financieren.

[ Voor 4% gewijzigd door Mr.Joker op 03-10-2025 16:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lambiek19
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-10 17:37
Mr.Joker schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:41:
[...]

Kan dat beamen. Echter kan je hem ook gewoon nieuw invoeren met 0km. Moet je alleen de BTW voorschieten (dus dubbel betalen) en daarna terug vragen aan de Duitse dealer. Had het zelf na een aantal dagen weer teruggestort gekregen.

Die 18% is inderdaad prima te doen. Moet je de auto hoogstwaarschijnlijk wel met eigen geld kopen en niet financieren.
Dag Joker,
Btw verhaal klopt 100%
Levering O km op teller , dealer in Duitsland heb ik nog niet gevonden. Ben er toch bij ca 10 dealers geweest. Volgens de duitse dealers mogen ze niet met o km leveren naar Nederland. En auto ook x maanden verplicht bij Duitse dealer laten staan.

Maar 30% korting !!! is ook geen probleem in Duitsland( ervaring ik dus met 6000km verplicht , wel zelf samengestelde auto . )

18% korting bedoelde ik in Nederland. Maar nogmaals, sommige denken met €1500.- korting je een prachtige aanbod te doen en geven ook niet meer korting. Bmw dealer 20km verder z 18% korting geen probleem. 20% zal ook haalbaar zijn. Wel zijn mijn auto's bijna full options. Dus geen kale - korting van 18%....of 30%

Prive persoon. En geen financiering natuurlijk.

Laatste aankoop. € 15.500.- korting was 18%.

Gr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
[b]Klinkschakel in "Het grote BMW iX3 Topic"
Zit te twijfelen over stuurwiel verwarming (verwarm de auto vaak al voor in de winter) en de comfortstoelen.
Met deze config hou ik nog budget over maar zo zit alles er wel op (mag niet groter dan 20 inch velgen).
Met de preconditioning van die EV's vind ik stuurverwarming overbodig geworden. Comfortstoelen weet ik niet zo: mijn iX3 had standaard stoelen denk ik (waren daar comfortstoelen bij te bestellen bij de "oude"?) en ik vond die zééér comfortabel zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
Met die lange levertijden ben ik intussen ook aan het kijken naar een i5. Maar die WLTP van de nieuwe iX3 is wel gigantisch (al heb ik die niet echt veel nodig, maar toch: is wel cool).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

whoopy_ schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 16:22:
Ik lees op Reddit verhalen over dat google maps inmiddels ook z’n navigatie in de hud zou tonen. Hier nog niks, iemand anders wel?
Als je Android Auto gebruikt met Google Maps dan zie je de aanwijzingen toch gewoon in de HUD?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr.Joker
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 00:33
Lambiek19 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:36:
[...]

Dag Joker,
Btw verhaal klopt 100%
Levering O km op teller , dealer in Duitsland heb ik nog niet gevonden. Ben er toch bij ca 10 dealers geweest. Volgens de duitse dealers mogen ze niet met o km leveren naar Nederland. En auto ook x maanden verplicht bij Duitse dealer laten staan.

Maar 30% korting !!! is ook geen probleem in Duitsland( ervaring ik dus met 6000km verplicht , wel zelf samengestelde auto . )

18% korting bedoelde ik in Nederland. Maar nogmaals, sommige denken met €1500.- korting je een prachtige aanbod te doen en geven ook niet meer korting. Bmw dealer 20km verder z 18% korting geen probleem. 20% zal ook haalbaar zijn. Wel zijn mijn auto's bijna full options. Dus geen kale - korting van 18%....of 30%

Laatste aankoop. € 15.500.- korting was 18%.

Gr
2 jaar geleden gewoon gloednieuw gekocht. Bij Autohaus Fett & Wirtz Automobile GmbH & Co. KG - BMW Vertragshändler und MINI Agent, zitten in Geldern, 20 min van de grens.

Je kan altijd een auto online configureren en de code doorgeven en e-mailen voor een offerte.

Dag van ophalen met gele (of rode) plaat direct naar de rdw en indien je een gele plaat hebt, met een ééndagskenteken vanaf de RDW naar huis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vince22
jvq schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:43:
[...]

Als je Android Auto gebruikt met Google Maps dan zie je de aanwijzingen toch gewoon in de HUD?
In iOS ook met CarPlay, bij mij wel iig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Some0ne
  • Registratie: November 2019
  • Laatst online: 07:31
Lambiek19 schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 17:36:
[...]

Gr
Bedoel je dan 30% korting van de nieuwprijs of 30% korting van de huidige prijs in de showroom/website?
Zie bijvoorbeeld: https://www.fett-wirtz.de/BMW/V-4542992, ik kan mij niet voorstellen dat van deze prijs nog 30% korting af gaat. Dan kom je voor een bijna nieuwe ix3 uit op € 32.480.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klinkschakel
mnuyens schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 10:09:
Vraag ivm de car configurator van nieuwe iX3:
Is de optie bij Pakketten : BMW Digital Premium (beperkte looptijd) noodzakelijk om real time verkeersinformatie te hebben?
Of kan deze optie nadien aangekocht worden? (mijn huidige iX3 heb ik na beperkte looptijd van 3,5j is via de My BMW app verlengbaar)
Inderdaad heb dezelfde vraag: is RTTI standaard of moet dit pakket worden aangeschaft.
Zelfde voor Spotify en OTA kaartupdates?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik heb een hekel aan al die "tijdelijke" opties, zeker als lease rijder aangezien ze meestal zelfs niet gelden voor de ganse termijn (tegenwoordig rijden we 5 jaar met een wagen en vaak zijn de opties maar 3 jaar inbegrepen).

Verder is het vaak onduidelijk wat je nu krijgt, bijvoorbeeld

"Driving Assistant Pack Plus; Als optie regelt het de snelheid en de afstand tot de voorligger en helpt het uw BMW om op de rijstrook te blijven." , tja welke optie is dat dan wel al staat er dan verder in de tekst; "De systemen van het Driving Assistant Pack Plus helpen u bij het aanhouden van de afstand en de snelheid en om op de rijstrook te blijven. De Active Cruise Control houdt tussen 15 en 180 km/u de gewenste snelheid en de afstand tot de wagen voor u aan."... wat duidt op lane assist en active cruise control maar als dit optioneel is hoeft die tekst hier niet te staan (maar bij de optie).

Vraag me dan af of de optie de "Highway assistant (beperkte looptijd)" is welke een klein stukje tekst heeft met "De snelwegassistent houdt indien gewenst de snelheid en afstand tot de voorligger aan en neemt het sturen over."

Gelukkig is het al iets beter dan vroeger toen je opties nog meer kosten dan de wagen zelf al kan ik me niet echt vinden in "tijdelijke" opties... kan me moeilijk inbeelden dat Chinese merken dit ook doen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carman1971
[quote]r2504 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:33:

✅ Wat het toevoegt bovenop Driving Assistant Pack Plus

Handen-vrij rijden tot 130 km/u
→ Op goedgekeurde snelwegen mag je de handen van het stuur nemen, zolang je alert blijft en kunt ingrijpen.

Volledige snelwegondersteuning van oprit tot afrit
→ De auto houdt automatisch snelheid, afstand en rijstrook aan over de volledige snelwegtrajecten.

Automatische rijstrookwissels
→ De auto stelt een rijstrookwissel voor; je bevestigt die enkel door even in de buitenspiegel te kijken.

Actief in België en buurlanden
→ Werkt momenteel in: 🇧🇪 🇳🇱 🇩🇪 🇫🇷 🇮🇹 🇦🇹 🇱🇺 🇨🇭 🇱🇮

⚙️ Niveau van automatisering

➡️ Level 2+ hands-off rijondersteuning (uitgebreide gedeeltelijke automatisering):
Je mag je handen even van het stuur nemen, maar je moet aandachtig blijven en paraat om in te grijpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Wat in de zin van bij welke optie exact.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

r2504 schreef op zondag 5 oktober 2025 @ 15:33:
Die onduidelijkheid is ondertussen iets wat al decennia meegaat. De enige manier om te weten wat de scope is, is om goed te kijken in de uitgebreide prijslijst. De scope van pakketten kan ook verschillen tussen modellen, ondanks dat de naam identiek dezelfde is.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Weet iemand of er veel verschil is qua "werking" tussen de iX3 (oude versie) en de i5? Ik neig naar een i5 bestelling omdat de iX3 (nieuwe versie) een zeer lange levertijd heeft en een i5 gewoon op stock na 3 weken hier bij mij thuis kan staan.

Is totaal andere wagen, maar qua electronica denk ik wel hetzelfde? Ook draadloos carplay, zelfde soort regeneratie en full stop in OPD? Ook koffer te openen en te sluiten via remote keyfob?

Kga er één van de volgende weken eens een testrit mee maken denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• whoopy_
jvq schreef op vrijdag 3 oktober 2025 @ 21:43:
[...]

iPhone hier. Zie helaas alleen Apple maps in de HUD

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klinkschakel
Pharos1985 schreef op woensdag 8 oktober 2025 @ 22:59:
Weet iemand of er veel verschil is qua "werking" tussen de iX3 (oude versie) en de i5? Ik neig naar een i5 bestelling omdat de iX3 (nieuwe versie) een zeer lange levertijd heeft en een i5 gewoon op stock na 3 weken hier bij mij thuis kan staan.

Is totaal andere wagen, maar qua electronica denk ik wel hetzelfde? Ook draadloos carplay, zelfde soort regeneratie en full stop in OPD? Ook koffer te openen en te sluiten via remote keyfob?

Kga er één van de volgende weken eens een testrit mee maken denk ik.
Ik heb over hetzelfde getwijfeld. Oude iX3 naar i5 is denk ik een upgrade. Range omhoog, nieuwere I drive versie. Maar over het algemeen dezelfde 'werking' zoals jij zegt.
Waarom ik het niet heb gedaan is dat ik voor mijn iX3, ik de 520d Touring had, fijne auto maar de zit was laag. Ik heb proefgezeten in de i5 en ik ben bang dat ik na een paar weken spijt krijg dat ik liever een hogere zit heb.
Ga de proefrit maken en als hij bevalt, tja inderdaad is de levering veel voorspelbaarder.

De nieuwe iX3 is in mijn visie geen upgrade maar een generatie wissel. Totaal nieuwe Idrive/cockpit & 800V architectuur met alle voordelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Klinkschakel op 09-10-2025 08:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Laatst online: 07:32
@Pharos1985 Ik rijd nu de iX3 pre LCI welke afloopt per december. Dus ook op zoek, maar ik vind de huidige i5 maar een beperkte upgrade qua extra features, qua comfort wellicht wel :). Zaken die ik jammer vind zijn geen vlakke laadvloer achter, geen 800V, niet heel veel extra beenruimte t.o.v. de iX3 achter eigenlijk. Eigenlijk inmiddels wel besloten om nog een jaartje extra door te rijden in de huidige iX3 omdat ik vind dat er op de markt eigenlijk niet iets zit wat ik een echte upgrade vind. Chinese merken komen het dichts in de buurt, maar behalve de Smart #5 vind ik de one pedal drive en adaptive cruise control van andere merken minder prettig werken dan bij de huidige BMW. Bovendien is de afwerking van andere merken vaak ook wat minder dan de BMW.

Gisteren zag ik deze, https://www.ayvens.com/nl...os/188802/bmw-i5-touring/ dus ging het toch weer kriebelen. Bij de bandenwissel even proefgezeten in de huidige i5. Van buiten vind ik het echt wel een hele mooie auto, maar de zit is wel erg laag. Bovendien een stuk langer, wat ik een nadeel vind(heb ook een Towbox en vaak met de fietsendrager onderweg).

Twijfel twijfel twijfel, als ik jou was zou ik eens gaan proefrijden zodat je een gewogen beslissing kan nemen. Zelf hoop ik dat over een jaar de levertijden beter zijn, maar wat ik hier lees wordt dat niet zo. Ook zou ik liever een wat voordeligere iX3 versie hebben met een wat kleinere accu en wel 22 kW AC laden zoals al vrij standaard wordt bij de Chinese merken. Wel jammer dat de bijtelling dan toch weer een stuk duurder is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 19-10 09:09
Iemand al meer info over die bidirectionele laadpaal voor de iX3?
Werkt dit nou in NL?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QA8Pzgl3ZXjcAW2tyT5_ZqtI0gs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/z3vyiD17dRfbms3yAlRPsoJx.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb al contact opgenomen met BMW Nederland maar die verwijzen mij naar het e-mailadres BMWi@bmw.nl en daar hoor ik maar niks van.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
jeeedeee schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 09:45:
@Pharos1985 Ik rijd nu de iX3 pre LCI welke afloopt per december. Dus ook op zoek, maar ik vind de huidige i5 maar een beperkte upgrade qua extra features, qua comfort wellicht wel :). Zaken die ik jammer vind zijn geen vlakke laadvloer achter, geen 800V, niet heel veel extra beenruimte t.o.v. de iX3 achter eigenlijk. Eigenlijk inmiddels wel besloten om nog een jaartje extra door te rijden in de huidige iX3 omdat ik vind dat er op de markt eigenlijk niet iets zit wat ik een echte upgrade vind. Chinese merken komen het dichts in de buurt, maar behalve de Smart #5 vind ik de one pedal drive en adaptive cruise control van andere merken minder prettig werken dan bij de huidige BMW. Bovendien is de afwerking van andere merken vaak ook wat minder dan de BMW.
Idd éxact zelfde gevoel: er is momenteel niet echt iets op de markt dat een upgrade is van "oude" iX3 vind ik persoonlijk. Ook de i5: mooie auto, maar ook beetje achterhaald: geen vlakke laadvloer/400V enzoverder.
Zit te kijken naar een A6 Avant E-tron: maar we krijgen weinig korting bij Audi dus past niet in budget waarschijnlijk.
Als je nu moet kiezen, sta je echt op een kantelpunt. Als je nog een klein jaartje kan wachten dan komen er veel betere auto's aan. Als je nu moet kiezen, moet je wel als bijna allerlaatste naar een "oude" generatie EV's heb ik de indruk.

By the way: 22kwh moeten we hier in BE niet hebben wegens capaciteitstarief, zo zie je maar wat een verschil er kan zijn tussen landen. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt dat ik aan 22 kwh ga laden thuis, liever aan 7.4 :)

[ Voor 7% gewijzigd door Pharos1985 op 09-10-2025 10:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

krizzziz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:26:
Werkt dit nou in NL?[Afbeelding]

Ik heb al contact opgenomen met BMW Nederland maar die verwijzen mij naar het e-mailadres BMWi@bmw.nl en daar hoor ik maar niks van.
Een laadpaal is niets meer dan een contactor met wat elektronica er rond voor meting, wifi, etc.
De AC/DC/DC omvormer zit in de auto en het is die component die bidirectionaliteit moet ondersteunen. Niet de laadpaal. Zolang de software het niet tegenhoudt, is elke AC-laadpaal bidirectioneel.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
GigaTexel_BE schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:43:
[...]

Een laadpaal is niets meer dan een contactor met wat elektronica er rond voor meting, wifi, etc.
De AC/DC/DC omvormer zit in de auto en het is die component die bidirectionaliteit moet ondersteunen. Niet de laadpaal. Zolang de software het niet tegenhoudt, is elke AC-laadpaal bidirectioneel.
Dat snap ik, de vraag is echter of deze laadpaal de bidirectionele mogelijkheden van de iX3 in NL ondersteund. Maw als ik deze koop, kan ik het voertuig bidirectioneel gebruiken?

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Laatst online: 07:32
Pharos1985 schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:48:
[...]

Idd éxact zelfde gevoel: er is momenteel niet echt iets op de markt dat een upgrade is van "oude" iX3 vind ik persoonlijk. Ook de i5: mooie auto, maar ook beetje achterhaald: geen vlakke laadvloer/400V enzoverder.
Zit te kijken naar een A6 Avant E-tron: maar we krijgen weinig korting bij Audi dus past niet in budget waarschijnlijk.
Als je nu moet kiezen, sta je echt op een kantelpunt. Als je nog een klein jaartje kan wachten dan komen er veel betere auto's aan. Als je nu moet kiezen, moet je wel als bijna allerlaatste naar een "oude" generatie EV's heb ik de indruk.

By the way: 22kwh moeten we hier in BE niet hebben wegens capaciteitstarief, zo zie je maar wat een verschil er kan zijn tussen landen. Geen haar op mijn hoofd dat er aan denkt dat ik aan 22 kwh ga laden thuis, liever aan 7.4 :)
Mooi om te horen dat je dezelfde punten als mij hebt >:) 22 kW zie ik als voordeel i.v.m. de hoeveelheid zonneopwek die ik hier heb, topt rond 17 kW en dat kan dan mooi de auto in. Of bijvoorbeeld als de energieprijzen erg laag zijn snel laden, maar dat doe je alleen zonder capaciteitstarief idd. Verder natuurlijk makkelijk op vakanties in het buitenland omdat je dan bij het winkelen toch ook snel 50% bijlaad in een paar uur. Maar als ze er een optie van 1300 euro van maken zoals nu bij de iX dan laad ik dat ook voor wat het is... Vind dat 22 kW boordlader de standaard zou moeten zijn, zoveel duurder zou zoiets toch niet moeten zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

krizzziz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 11:55:
[...]

Dat snap ik, de vraag is echter of deze laadpaal de bidirectionele mogelijkheden van de iX3 in NL ondersteund. Maw als ik deze koop, kan ik het voertuig bidirectioneel gebruiken?
Je bedoelt de nieuwe iX3? Kan enkel als de laadpaal en de auto gehomologeerd raken voor de NL markt. De auto werkt dan identiek zoals een PV-omvormer en dat is in Belgie alvast onderworpen aan homologatie.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
GigaTexel_BE schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 09:39:
[...]

Je bedoelt de nieuwe iX3? Kan enkel als de laadpaal en de auto gehomologeerd raken voor de NL markt. De auto werkt dan identiek zoals een PV-omvormer en dat is in Belgie alvast onderworpen aan homologatie.
Ik bedoel de nieuw iX3 ja. Hoe het werkt snap ik. Maar BMW biedt deze laadpaal aan met V2H/V2G mogelijkheden in de NL markt. Dat kan je niet doen als het niet werkt. Ik hoor/lees en zie daar alleen niks over.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
Leasemaatschappij in NL Ayvens zegt dat Maart 2026 de productie gaat starten en leveringen April.
Momenteel zegt mijn dealer Dusseldorp dat het Q3 2026 is als ik binnenkort bestel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
Klinkschakel schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:57:
Leasemaatschappij in NL Ayvens zegt dat Maart 2026 de productie gaat starten en leveringen April.
Momenteel zegt mijn dealer Dusseldorp dat het Q3 2026 is als ik binnenkort bestel.
Niet per se positief nieuws.. waarschijnlijk komt de 40 variant dan per maart bestelbaar, en met geluk q4 2026 leverbaar.. best een behoorlijke levertijd. Ben benieuwd wat de Mercedes GLC en de EX60 van Volvo gaan doen. Dacht dat de toekomst van BMW van dit model afhing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klinkschakel
JustTrying schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 22:32:
[...]

Niet per se positief nieuws.. waarschijnlijk komt de 40 variant dan per maart bestelbaar, en met geluk q4 2026 leverbaar.. best een behoorlijke levertijd. Ben benieuwd wat de Mercedes GLC en de EX60 van Volvo gaan doen. Dacht dat de toekomst van BMW van dit model afhing?
Ik heb een beetje gevoel dat het verkooppraat en marketing praat is van de dealer. Inderdaad niet positief maar ik hou iedereen op de hoogte zodra de bestelling definitief is. Ik hoop dat ik binnenkort mag bestellen.

Ik begreep van mijn dealer dat het preview event voor hun 110 plaatsen had maar ze 300-400 geintresseerden hadden. De verkoper had zelfs een deal afhangen. Klant wilde wel bestellen maar niet blind. Hij kon geen plek meer vinden op de preview en showroom model was feb/maart 2026….

Ik ben benieuwd om de auto in het echt te zien

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mnuyens
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 11-10 10:38
Klinkschakel schreef op vrijdag 10 oktober 2025 @ 18:57:
Als ik mij goed herinner waren we beiden ongeveer zelfde tijd trotse iX3 LCM rijders :)
Mijne via Arval net besteld, echter nog geen leveringsdatum vrij gegeven. Voor zover ik kan volgen zou dit normaal in Q2 zijn wist mijn verkoper te vertellen, afwachten dus...
Voor volgend model 40 zal het wachten zijn tot Q1.2027, eerst andere modellen zoals i3, i5,...., verkoopstrategie van BMW O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klinkschakel
mnuyens schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

Als ik mij goed herinner waren we beiden ongeveer zelfde tijd trotse iX3 LCM rijders :)
Mijne via Arval net besteld, echter nog geen leveringsdatum vrij gegeven. Voor zover ik kan volgen zou dit normaal in Q2 zijn wist mijn verkoper te vertellen, afwachten dus...
Voor volgend model 40 zal het wachten zijn tot Q1.2027, eerst andere modellen zoals i3, i5,...., verkoopstrategie van BMW O-)
Yep, zelfde leeftijd van IX3. Maar dat zal vaken voorkomen, wij waren de eerste rijders en nu 4-5 jaar na dato moeten ze weer voor vervanging.
Fleetowner heeft offertes opgevraagd bij Ayvens en een ander, misschien wel Arval.

Ik denk dat de 40 wel eerder wordt aangekondigd, tesamen met andere opties (stoelventilatie) en andere kleuren (rood en groen). Maar de 50 past in mijn budget en blauw vind ik mooi dus waarom wachten :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:59
krizzziz schreef op donderdag 9 oktober 2025 @ 10:26:
Werkt dit nou in NL?[Afbeelding]

Dat zal niet met die 11kW AC lader werken. Alle info wijst er op dat het enkel met een 19.2kW DC wallbox zal zijn:
Providing the key to bidirectional charging alongside the technology involved, the
new BMW Wallbox (DC) offers 19.2kW charging and discharging depending on the
market. The BMW charging equipment has been redesigned and is now easier to
use, and now also includes selected adapters e.g. for vehicle-to-load (V2L) use
cases.
https://www.google.com/ur...Vaw1c2EnvTqicjfrGVb2TMGcY

Gezien de prijzen van die dingen (CCS2 en ~20kW) reken je best op 7000 a 10000 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustTrying
mnuyens schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 10:38:
[...]

Ik verwacht de 40 of 35 of wat het ook mag worden zeker eerder dan Q1 2027, dat gaat voor veel mensen toch de sweet spot worden en ik heb begrepen dat BMW vooral meer auto's moet gaan verkopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwarterik
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 16:59
Goedemiddag,
Ik ben nieuw hier op het forum.
Sinds januari 2024 rijd ik naar volle tevredenheid een Kia ev9, de ev9 was toen handig vanwege 2 kinderen van 0 en 1 waarvoor we op vakantie altijd erg veel spullen meenamen zoals bijvoorbeeld 2 kinderwagens en 2 reisbedjes. Toen de nieuwe ix3 geïntroduceerd werd was ik eigenlijk meteen erg enthousiast, niet alleen vanwege de looks maar ook de specificaties qua laden en range spraken mij erg aan.
Ook heb ik al eerder 2 bmw's gehad die toen erg goed bevielen.
Ik heb de nieuwe ix3 dan afgelopen week ook besteld en de ev9 ingeruild.
Ik lees graag mee en draag waar kan bij met bijvoorbeeld levertijden/opties en specificaties.

Goed weekend en groet Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
zwarterik schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 12:58:
Goedemiddag,
Ik ben nieuw hier op het forum.
Sinds januari 2024 rijd ik naar volle tevredenheid een Kia ev9, de ev9 was toen handig vanwege 2 kinderen van 0 en 1 waarvoor we op vakantie altijd erg veel spullen meenamen zoals bijvoorbeeld 2 kinderwagens en 2 reisbedjes. Toen de nieuwe ix3 geïntroduceerd werd was ik eigenlijk meteen erg enthousiast, niet alleen vanwege de looks maar ook de specificaties qua laden en range spraken mij erg aan.
Ook heb ik al eerder 2 bmw's gehad die toen erg goed bevielen.
Ik heb de nieuwe ix3 dan afgelopen week ook besteld en de ev9 ingeruild.
Ik lees graag mee en draag waar kan bij met bijvoorbeeld levertijden/opties en specificaties.

Goed weekend en groet Erik
Welkom :)
Welke specificaties/opties heb je genomen en waarom?
Heb je een indicatie van levertijd als je vorige week hebt besteld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zwarterik
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 19-10 16:59
Thnx!
Bij eerdere auto's die ik nieuw kocht heb ik ervoor gekozen om een auto uit voorraad te kopen dit waren de ev9 en daarvoor de ev6. Bij allebei had ik later spijt dat ik toch niet gekozen had voor de gt line uitvoering met meer vermogen. Ik heb daarom nu eigenlijk alle opties behalve het panoramadak gekozen. Dus het wordt een blauwe M sport pro met de 22 inch styling 1053 wielen. De verkoper heeft mij april/mei genoemd als periode voor levering en toen ik na bestelling vroeg wanneer hij kon leveren zei hij april.
@Klinkschakel Welke uitvoering ben jij voornemens te bestellen?

Groet Erik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
zwarterik schreef op zondag 12 oktober 2025 @ 14:19:
Thnx!
Bij eerdere auto's die ik nieuw kocht heb ik ervoor gekozen om een auto uit voorraad te kopen dit waren de ev9 en daarvoor de ev6. Bij allebei had ik later spijt dat ik toch niet gekozen had voor de gt line uitvoering met meer vermogen. Ik heb daarom nu eigenlijk alle opties behalve het panoramadak gekozen. Dus het wordt een blauwe M sport pro met de 22 inch styling 1053 wielen. De verkoper heeft mij april/mei genoemd als periode voor levering en toen ik na bestelling vroeg wanneer hij kon leveren zei hij april.
@Klinkschakel Welke uitvoering ben jij voornemens te bestellen?

Groet Erik
Nice :)

Ik wil voor het volgende gaan:
* Standaard uitvoering (vind ik mooier dan M-sport) in Ocean Wave Blue
* 20 inch Aerodynamic (wij mogen niet groter dan 20 inch :-( )
* Contemporary Digital White
* Innovation pack (voor het HK systeem en HUD)
* Als opties: Getint glas, comfort seats, trekhaak, panodak, Iconic glow en verwarmd stuurwiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krizzziz
AndRo555 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:23:
[...]

Dat zal niet met die 11kW AC lader werken. Alle info wijst er op dat het enkel met een 19.2kW DC wallbox zal zijn:
Het staat er toch echt bij! Bij dat laadpunt, of het AC/DC is wordt dus niet genoemd.

ehhhh..HOI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
Ik zie op de video’s en fotos geen knopjes voor de memory seats. In de beschrijvingen staat dat er geheugenfunctie op de stoelen zit.
Zou het geheugen dan via het profiel gaan?
Dan moet ik anders denken. We hebben nu 1 Connecteddrive profiel met twee geheugensettings in de stoel. Die delen we met 4 personen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:37
Vince22 schreef op zaterdag 4 oktober 2025 @ 06:57:
[...]

In iOS ook met CarPlay, bij mij wel iig.
Is dat met alle nav apps? Maps, google mpas, waze? Dat zou wel mooi zijn. Je zie dus een miniatuur weg/rotonde precies zoals met de ingebouwde nav?
Ik had het niet met de 2024 cooper s. Dus had dat niet verwacht in een ix3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Net m’n eerste onderhoud gehad na twee jaar en ik had aangegeven dat bij het inparkeren ik vooral in de zomer een soort van gekraak hoor… blijkbaar moeten de draagstangen of zoiets vervangen worden (na 40.000 km) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vince22
sjorsjuhmaniac schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 10:20:
[...]
Is dat met alle nav apps? Maps, google mpas, waze? Dat zou wel mooi zijn. Je zie dus een miniatuur weg/rotonde precies zoals met de ingebouwde nav?
Ik had het niet met de 2024 cooper s. Dus had dat niet verwacht in een ix3
Zover ik weet alleen met Google Maps, ik zal straks even kijken of het met de rest van de navi software ook is.
r2504 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 11:27:
Net m’n eerste onderhoud gehad na twee jaar en ik had aangegeven dat bij het inparkeren ik vooral in de zomer een soort van gekraak hoor… blijkbaar moeten de draagstangen of zoiets vervangen worden (na 40.000 km) ?
Zijn dit niet de krakende remmen icm AutoHold en kou/vocht? Ik heb hier vorige week contact over gehad met de garage en hun antwoord was:
"Dit is een “bijwerking” van de auto hold. Deze grijpt constant de remmen een klein beetje aan waardoor dat kraakt. Mocht je het toch niet vertrouwen, ben je welkom om het even te laten controleren!"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
Vince22 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:33:
[...]

Zover ik weet alleen met Google Maps, ik zal straks even kijken of het met de rest van de navi software ook is.

[...]

Zijn dit niet de krakende remmen icm AutoHold en kou/vocht? Ik heb hier vorige week contact over gehad met de garage en hun antwoord was:
"Dit is een “bijwerking” van de auto hold. Deze grijpt constant de remmen een klein beetje aan waardoor dat kraakt. Mocht je het toch niet vertrouwen, ben je welkom om het even te laten controleren!"
Ooit eens andere remblokken gekregen van een X3 ipv IX3 en kraken en piepen is een half jaar weggeweest en denk dat je ermee moet leven want alle IX3 hebben dezelfde kraken en piepen en is geen dealer die het weg krijgt en BMW geeft aan dat het een product eigenschap is.
Tijdens een proefrit op een You Tube video was het ook duidelijk hoorbaar bij de nieuwe IX3. Hoor altijd dat er iemand met de IX3 thuiskomt en buren zijn er ook aan gewend inmiddels.

[ Voor 9% gewijzigd door RonnyP op 14-10-2025 14:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
AndRo555 schreef op zaterdag 11 oktober 2025 @ 12:23:
[...]

[...]

https://www.google.com/ur...Vaw1c2EnvTqicjfrGVb2TMGcY

Gezien de prijzen van die dingen (CCS2 en ~20kW) reken je best op 7000 a 10000 euro.
Helaas: Niet toegestaan: Brede toepassing van bidirectioneel laden is op dit moment nog niet toegestaan volgens de geldende wetgeving in Nederland

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjorsjuhmaniac
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22:37
Vince22 schreef op dinsdag 14 oktober 2025 @ 13:33:
[...]

THanks!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• arneeuh
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 14-10 21:49
Ik mag binnenkort een voorlopige wagen 'die vrijstaat op de parking' kiezen als firmawagen. Keuze tussen Renault Scenic E-tech Alpine (full option, grote batterij), en een BMW IX3 (ook +/- full option). De Scenic heeft de betere batterij/range, de BMW volgens wat ik lees het grotere comfort.

Echter voor mij belangrijk: kan iemand hier bevestigen/weerleggen of het mogelijk is het Waze scherm via Android Auto op je dashboard te krijgen (dus niet enkel op het 'middenconsolescherm')? Zoals hier:
YouTube: Best Waze Update for Your BMW!

Van de Scenic weet ik zeker dat dit kan.
Pagina: 1 ... 93 94 Laatste