Man wat een ingewikkeld complex van services, maar ik ben een stukje verder:
Het verwerken van voice commando’s kan op 2 manieren, offline en online. Bij het offline verwerking gaat de verwerking van je commando binnen de auto. Hierdoor is de verwerking vrij basaal. Bij online spraakverwerking gaat je verzoek naar een cloud dienst en zou natuurlijke taal moeten ondersteunen.
De online (bmw noemt het offboard) spraakverwerking is echter niet beschikbaar voor elke taal en beperkt in verschillende regio’s:
“ In de volgende landen van levering is de functieomvang van de BMW Intelligent Personal Assistant in de landstaal beperkt: België, Hongkong, Canada (Frans), Luxemburg, Mexico, Nederland, Portugal, Thailand, Turkije, Verenigde Arabische Emiraten.
In de volgende landen van levering kunt u de BMW Intelligent Personal Assistant in het Engels gebruiken, voor zover u als taal van het BMW iDrive-bedieningssysteem "English (UK)" selecteert: Bulgarije, Denemarken, Estland, Finland, Griekenland, Kroatië, Letland, Litouwen, Malta, Noorwegen, Polen, Roemenië, Zweden, Slovenië, Slowakije, Tsjechië, Oekraïne, Cyprus. De routegeleidingsaanwijzingen van het navigatiesysteem worden in de ingestelde landstaal weergegeven.”
Lijkt er dus op dat we in Nederland simpelweg pech hebben. Heb het bedieningssysteem in Engels ingesteld en de commando’s werken een stuk beter. Commando’s zoals: “find a McDonalds” levert inderdaad een lijst met McDonalds op. De Engelse commando’s werken dus een stuk beter. Complexere commando’s zoals “ik heb honger” oid lijken niet te werken en dus regionaal beperkt.
Al met al moet ik zeggen dat ik het wat teleurstellend vind dat het zo ongelofelijk moeilijk is om uit te vinden welke functionaliteit je nou wel en niet tot je beschikking hebt. Zo heb ik niet kunnen uitvogelen of er nou wel of geen gebruik wordt gemaakt van de online diensten voor het afhandelen van spraak commando’s
Maar goed, misschien wordt het ooit nog geüpdate.
Bron:
https://www.bmw.nl/nl/s/article-search