Haha, nou ik weet genoeg, bedankt allen.mrwiggs schreef op dinsdag 24 juni 2025 @ 09:17:
[...]
Ah dat zou kunnen idd.
Maar persoonlijk zou ik liever een paar keer lekker uit eten gaan dan deze optie kopen.
Ik zit te kijken naar een tweedehands IX3 en vraag mij af wat de sweet spot is voor de beste kwaliteit afgezet tegen de prijs? Ik heb het idee dat er buiten de update van 2023 niet veel met deze auto is veranderd? Budget is rond de 40k.
Bij voorbaat dank
Bij voorbaat dank
[ Voor 4% gewijzigd door miani op 25-06-2025 23:47 ]
Nadat ergens in 2023 (?) het pookje door een schakelaar is vervangen, is er volgens mij idd niets meer veranderd.
Na bijna 4 jaar ga ik binnenkort afscheid nemen van mijn ix3 LCI Impressive. Zeer tevreden mee geweest en heb een algemeen verbruik gehad van 19kwh/100km.
Laatste weken is gemiddeld verbruik zelfs <16kwh, wat resulteert in 440km range, ik heb altijd tot 100% geladen en rijd telkens tot <5% SOC.
Volgende wordt een aanloopwagen totdat ik kan bestellen (BMW 520e touring), wat zeker bmw zal zijn. De iX Xdrive 45 of misschien de nieuwe ix3 50. We zien wel.
Laatste weken is gemiddeld verbruik zelfs <16kwh, wat resulteert in 440km range, ik heb altijd tot 100% geladen en rijd telkens tot <5% SOC.
Volgende wordt een aanloopwagen totdat ik kan bestellen (BMW 520e touring), wat zeker bmw zal zijn. De iX Xdrive 45 of misschien de nieuwe ix3 50. We zien wel.
Ben benieuwd wat de Cardata zegt over de accu: SOH. Misschien voor je hem inlevert nog even laten genereren en het hier laten weten?
En hoe doe je dit?jvq schreef op zaterdag 5 juli 2025 @ 22:16:
Ben benieuwd wat de Cardata zegt over de accu: SOH. Misschien voor je hem inlevert nog even laten genereren en het hier laten weten?
O sorry, het is eenvoudig:
1.Ga naar www.bmw.nl en log in via dat poppetje rechtsboven met je bmw-ID. Je komt dan op een pagina die begint met "Welkom".
2. Dan klik je op "Voertuigoverzicht", waarna je bij een plaatje van je auto komt met allerlei keuzes.
3. Rechtsonder zie je "BMW CarData". Daar klik je op en selecteer je "Gegevensarchief aanvragen".
4. Na een dag ofzo krijg je bericht dat het er is en kan je het vanaf dezelfde plek downloaden.
5. Het is een zip-file met daarin een html-file die heet BMW-CarData-keylist. Die open je (je telefoon weet wel waarmee of bijv Word) en bevat allemaal info over je auto.
6. Ergens op pagina 7 staat: Gezondheidstoestand van de hoogvoltaccu (SOCE) en een percentage.
Ik besef nu terwijl ik dit opschrijf dat het wel wat werk is, dus kan me ook voorstellen dat je er geen zin in hebt... :-)
1.Ga naar www.bmw.nl en log in via dat poppetje rechtsboven met je bmw-ID. Je komt dan op een pagina die begint met "Welkom".
2. Dan klik je op "Voertuigoverzicht", waarna je bij een plaatje van je auto komt met allerlei keuzes.
3. Rechtsonder zie je "BMW CarData". Daar klik je op en selecteer je "Gegevensarchief aanvragen".
4. Na een dag ofzo krijg je bericht dat het er is en kan je het vanaf dezelfde plek downloaden.
5. Het is een zip-file met daarin een html-file die heet BMW-CarData-keylist. Die open je (je telefoon weet wel waarmee of bijv Word) en bevat allemaal info over je auto.
6. Ergens op pagina 7 staat: Gezondheidstoestand van de hoogvoltaccu (SOCE) en een percentage.
Ik besef nu terwijl ik dit opschrijf dat het wel wat werk is, dus kan me ook voorstellen dat je er geen zin in hebt... :-)
Klein moeite met zo’n mooi stapsgewijze uitleg. Aanvraag is ingediend. 💪jvq schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:04:
Dank, dat wist ik ook niet, ga het meteen doen voor onze electrische bmw'sjvq schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:04:
Ik weet overigens niet hoe betrouwbaar die (SOCE) waarde is die de auto rapporteert, maar het zal toch wel ergens op gebaseerd zijn. Ben benieuwd wat die waarde is als je 4 jaar lang altijd tot 100% oplaadt en bijna leegrijdt (zoals oGoG aangeeft): zie je dat terug in deze waarde of maakt het niks uit?
Het is bewezen dat laden tot 100% beter is voor de batterij dan naar 80%, op voorwaarde dat je ze wel meteen de eerste 10%-20% verbruikt.jvq schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:03:
Ik weet overigens niet hoe betrouwbaar die (SOCE) waarde is die de auto rapporteert, maar het zal toch wel ergens op gebaseerd zijn. Ben benieuwd wat die waarde is als je 4 jaar lang altijd tot 100% oplaadt en bijna leegrijdt (zoals oGoG aangeeft): zie je dat terug in deze waarde of maakt het niks uit?
Hoe hard heb je dan gereden als ik vragen mag? Ik heb afgelopen week 341km gereden met gemiddeld 120km/h en een deel 80km/h en had nog 15% over.oGoG schreef op zondag 6 juli 2025 @ 20:58:
[Afbeelding]
Dit is vandaag met nog 6km over met SOC van 1%.
Deze waren allemaal 30/50/70 km/h banen. En soms op autosnelweg aan 120. Dus gemiddelde is vrij laag aan 40km/h.The_Realest schreef op maandag 7 juli 2025 @ 06:56:
[...]
Hoe hard heb je dan gereden als ik vragen mag? Ik heb afgelopen week 341km gereden met gemiddeld 120km/h en een deel 80km/h en had nog 15% over.
Rapport is binnen SOCE staat op 100%. En dit dus op 60.000km in bijna 4 jaar. Je kan zeggen dat ik niet veel rijd.jvq schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:04:
[ Voor 3% gewijzigd door oGoG op 07-07-2025 10:14 ]
O, dat wist ik niet. Heb je toevallig nog een linkje naar dat artikel daarover? Ik heb hem privé gekocht, dus wil hem goed houden.oGoG schreef op zondag 6 juli 2025 @ 22:46:
[...]
Het is bewezen dat laden tot 100% beter is voor de batterij dan naar 80%, op voorwaarde dat je ze wel meteen de eerste 10%-20% verbruikt.
Ja hey is niet zwart/wit, maar ik laad AC altijd naar 100%, nu ik weet mij te herinneren dat een UK uni research team onderzocht heeft dat DC Charging best naar 100%doet als je zo nu en dan DC Charging gebruikt. En indien je nooit DC Charging doet, wordt er geadviseerd om toch te doen mits deze ten goede komt van de batterij. Ik zal proberen artikel te vinden voor u.jvq schreef op maandag 7 juli 2025 @ 12:05:
[...]
O, dat wist ik niet. Heb je toevallig nog een linkje naar dat artikel daarover? Ik heb hem privé gekocht, dus wil hem goed houden.
Dag medetweakers,
Ik zit met een interesant probleem aan bij iX3:
Eind mei 2024 heb ik een iX3 met ~21KMs gekocht in Duitsland (bij een handelaar, ex-BMW-rent-pool, dealeronderhouden, bouwjaar nov 2021 - BMW AG garantie tot nov 2024). Deze na een testrit waarbij niks anders opviel dan een beetje steenslag op de ruit en een lege ruitenwisservloeistoftank gekocht, handelaar heeft de tank bijgevuld en ik kon als een blije eigenaar naar huis
Na een maandje viel mij een hoger dan verwacht ruitenwisservloeistofverbruik op. Ik heb hier in augustus 2024 melding van gemaakt bij de dealer in NL (daarnaast ook een service inclusief voor 4 jaar afgesloten om hopelijk alles redelijk afgekocht te hebben). Deze hebben naar het probleem gekeken en kwamen tot de conclusie dat ze niets bijzonders konden vinden. Het hogere ruitenwisservloeistofverbruik leek op dat moment ook niet op te treden.
In januari 2025 heeft een buurman een fiets tegen het zijportier van mijn auto laten vallen. Gelukkig netjes gemeld, alleen wat oppervlakkige blikschade. Auto netjes via de dealer laten repareren. Op dat moment merkte ik weer hoger ruitenwisservloeistofverbruik, ik heb dit gelijk kenbaar gemaakt en een controleafspraak werd gemaakt (medio feb 2025). Er is toen weer door de werkplaats gekeken naar de auto, maar men kon niets vinden. Wel netjes onder coulance.
Medio juni 2025 ging er plotseling een inbraakalarm af bij de auto, en daarna werden ook de sleutel en de bandenspanningssensor niet meer herkend. Uiteindelijk kon ik met NFC en/of de fysieke sleutel de auto nog wel starten. Ik heb hierop contact opgenomen met de dealer, welke vroeg om even langs te rijden (het was een beetje de vraag hoe dit probleem te behandelen, de auto kon met kunst en vliegwerk nog rijden en daarom een "normale" afspraak gepland voor augustus 25).
Helaas kwam het niet zover en stond de auto eind juni echt "vast" aan een laadpaal, alarm ging af en daarop de auto af laten slepen door BMW Pechhulp, die hem bij de dealer hebben neergezet. Vandaag uitslag van het onderzoek gehad en ...
De ruitenwisservloeistof heeft toch gelekt... Op de hoofdkabelboom. Die moet waarschijnlijk vervangen worden a raison de ~10K. De dealer stelt zich meewerkend op, maar kan geen coulance aanvragen omdat de auto oorspronkelijk door BMW AG is geleverd.
Ik ben een beetje zoekende wat nu te doen. Ik ga de verkopende partij contacten om te kijken of zij nog contact hebben met de BMW AG dealer waar de wagen vandaan komt, maar heel veel hoop heb ik er niet op. Rechtsbijstand geeft vooralsnog niet thuis omdat de auto niet bij een BOVAG-erkende dealer gekocht is - al weet ik niet zeker of ik nou een geschil zou hebben met de verkopende of de dienstverlenende partij... Ale tips zijn welkom!
Eind mei 2024 heb ik een iX3 met ~21KMs gekocht in Duitsland (bij een handelaar, ex-BMW-rent-pool, dealeronderhouden, bouwjaar nov 2021 - BMW AG garantie tot nov 2024). Deze na een testrit waarbij niks anders opviel dan een beetje steenslag op de ruit en een lege ruitenwisservloeistoftank gekocht, handelaar heeft de tank bijgevuld en ik kon als een blije eigenaar naar huis
Na een maandje viel mij een hoger dan verwacht ruitenwisservloeistofverbruik op. Ik heb hier in augustus 2024 melding van gemaakt bij de dealer in NL (daarnaast ook een service inclusief voor 4 jaar afgesloten om hopelijk alles redelijk afgekocht te hebben). Deze hebben naar het probleem gekeken en kwamen tot de conclusie dat ze niets bijzonders konden vinden. Het hogere ruitenwisservloeistofverbruik leek op dat moment ook niet op te treden.
In januari 2025 heeft een buurman een fiets tegen het zijportier van mijn auto laten vallen. Gelukkig netjes gemeld, alleen wat oppervlakkige blikschade. Auto netjes via de dealer laten repareren. Op dat moment merkte ik weer hoger ruitenwisservloeistofverbruik, ik heb dit gelijk kenbaar gemaakt en een controleafspraak werd gemaakt (medio feb 2025). Er is toen weer door de werkplaats gekeken naar de auto, maar men kon niets vinden. Wel netjes onder coulance.
Medio juni 2025 ging er plotseling een inbraakalarm af bij de auto, en daarna werden ook de sleutel en de bandenspanningssensor niet meer herkend. Uiteindelijk kon ik met NFC en/of de fysieke sleutel de auto nog wel starten. Ik heb hierop contact opgenomen met de dealer, welke vroeg om even langs te rijden (het was een beetje de vraag hoe dit probleem te behandelen, de auto kon met kunst en vliegwerk nog rijden en daarom een "normale" afspraak gepland voor augustus 25).
Helaas kwam het niet zover en stond de auto eind juni echt "vast" aan een laadpaal, alarm ging af en daarop de auto af laten slepen door BMW Pechhulp, die hem bij de dealer hebben neergezet. Vandaag uitslag van het onderzoek gehad en ...
De ruitenwisservloeistof heeft toch gelekt... Op de hoofdkabelboom. Die moet waarschijnlijk vervangen worden a raison de ~10K. De dealer stelt zich meewerkend op, maar kan geen coulance aanvragen omdat de auto oorspronkelijk door BMW AG is geleverd.
Ik ben een beetje zoekende wat nu te doen. Ik ga de verkopende partij contacten om te kijken of zij nog contact hebben met de BMW AG dealer waar de wagen vandaan komt, maar heel veel hoop heb ik er niet op. Rechtsbijstand geeft vooralsnog niet thuis omdat de auto niet bij een BOVAG-erkende dealer gekocht is - al weet ik niet zeker of ik nou een geschil zou hebben met de verkopende of de dienstverlenende partij... Ale tips zijn welkom!
Altijd jaloers op die cijfers... 90%/329km momenteel... dus potentieel 365km (en dat is telkens zo).oGoG schreef op maandag 7 juli 2025 @ 16:21:
61% opgeladen, aan deze tempo zit aan 510km range.
Wat een rot situatie. Mijn (juridische) advies zou zijn om te proberen het op gevolgschade te gooien, voor wat betreft de onjuiste diagnose door de BMW dealer in februari 2025 en de melding van augustus 2024. Des te beter als er expliciet op de factuur of een ander bewijsstuk benoemd staat dat er naar het vloeistofverbruik is gekeken maar niets is geconstateerd. Hoewel het gevolg 5 maanden later is ontstaan, is het op zo’n nieuwe auto wel zeer onwaarschijnlijk dat dit geen causaal verband heeft. En jij hebt als eigenaar gewoon je plicht gedaan door er meerdere keren netjes naar te laten kijken door mensen van BMW. Aangezien het een BMW dealer is, helpt dit wel bij het mogelijk succesvol claimen van garantie bij BMW zelf. Het snelste/makkelijkste is uiteraard om proberen er samen uit te komen met BMW.eBait schreef op maandag 7 juli 2025 @ 17:05:
Dag medetweakers,
Een tweede route zou eventueel nog via wanprestatie zijn (lees: een auto van 2021 hoort niet onder deze omstandigheden al dit gebrek te hebben).
Ik zie geen SOCE og Gezasondheidsstatus van de hoogvoltageaccu terug in mijn export. Wel eenoGoG schreef op maandag 7 juli 2025 @ 10:09:
[...]
Rapport is binnen SOCE staat op 100%. En dit dus op 60.000km in bijna 4 jaar. Je kan zeggen dat ik niet veel rijd.
Maximale energie-inhoud van de hoogvoltage-accu 73.83 kWh
Energie-inhoud van de hoogvoltage-accu 71.36 kWh
Dat zou dus 96,6% betekenen (na 4 jaar en 100.000km)?
Bij mij geeft deze hogevoltage-accu een waarde van 70,28kwh aan. Dus 95.2% (4jaar en 60k km).FAQ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:27:
[...]
Ik zie geen SOCE og Gezasondheidsstatus van de hoogvoltageaccu terug in mijn export. Wel een
Idem hier, heb enkel "Gezondheidstoestand van de 12V-accu"FAQ schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:27:
[...]
Ik zie geen SOCE og Gezasondheidsstatus van de hoogvoltageaccu terug in mijn export. Wel een
En "Energie-inhoud van de hoogvoltage-accu" is bij mij 0 kWh
:strip_exif()/f/image/XWaPmHnKejxjYaPVtebeclcL.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 33% gewijzigd door GigaTexel_BE op 08-07-2025 08:56 ]
Hier na 120.000km staat de energie inhoud op 72,56kWh dus 1,72% minder. Vanaf fabriek geven ze aan netto 73.83 kWh maar in praktijk kan dit altijd hoger zijn.
Ik heb nog een oude cardata liggen van augustus 2024 met 97.000 km en die staat op 74,34 kWH dus al hoger dan fabrieksopgave.
Ben dus 2,4% kwijt in ongeveer 23.000km totaal dus ruwweg 4,1% want ik weet de originele energie inhoud helaas niet.
Ik was plan de auto in 2024 in te ruilen maar door meevaller deze tocch te houden als 2e auto voor het gezin.
Nog oud overzicht van 2022 gevonden maar hier staat geen energie inhoud bij helaas.
Ik heb nog een oude cardata liggen van augustus 2024 met 97.000 km en die staat op 74,34 kWH dus al hoger dan fabrieksopgave.
Ben dus 2,4% kwijt in ongeveer 23.000km totaal dus ruwweg 4,1% want ik weet de originele energie inhoud helaas niet.
Ik was plan de auto in 2024 in te ruilen maar door meevaller deze tocch te houden als 2e auto voor het gezin.
Nog oud overzicht van 2022 gevonden maar hier staat geen energie inhoud bij helaas.
[ Voor 35% gewijzigd door RonnyP op 08-07-2025 13:21 ]
Hier volgens cardata nog 71.18 kWh over van 73.83, dus nog 96,4%.
Vind het niet slecht na 4 jaar en 91.000km. Laden bijna altijd AC tot 80%.
Vind het niet slecht na 4 jaar en 91.000km. Laden bijna altijd AC tot 80%.
Hier een LCI High Executive van januari 2022 met 115k km op de teller.jvq schreef op zondag 6 juli 2025 @ 14:04:
Energie inhoud 73.42 kWh (73.42 / 73,83 = 99,4%)
Gezondheidstoestand van de hoogvoltaccu (SOCE) 98 %
Afgelopen zondag 258km met 57% gereden, dus geëxtrapoleerd 452km bereik met volle accu op hoofdzakelijk 80km/u wegen, beetje 100km/u wegen en een stuk 120km/u snelweg.
Op vakantie in Frankrijk reed ik in 2:33 272km met 83%, dus dat is geëxtrapoleerd 327km bereik met volle accu op de snelweg.
[ Voor 17% gewijzigd door Boston op 09-07-2025 13:15 ]
"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)
Wagen van november 2023;
Huidige voorspelde laadstatus 92 %
Prognose van de elektrische actieradius tijdens het opladen 331 km
Oplaadstatus CHARGINGACTIVE
Oplaadstatus van de hoogspanningsaccu 89 %
Energie-inhoud van de hoogvoltage-accu 74.4 kWh
Gezondheidstoestand van de hoogvoltaccu (SOCE) 100 %
Gemiddeld elektrisch verbruik 18.95 kWh/100km
SOCE van 100%... al begrijp ik niet wat de eerste waarde van 92% is (ik laad namelijk altijd tot 100%) ?
Een "Maximale energie-inhoud van de hoogvoltage-accu" heb ik trouwens niet... verbaast me trouwens dat iedereen andere dingen al dan niet ziet.
SOCE van 100%... al begrijp ik niet wat de eerste waarde van 92% is (ik laad namelijk altijd tot 100%) ?
Een "Maximale energie-inhoud van de hoogvoltage-accu" heb ik trouwens niet... verbaast me trouwens dat iedereen andere dingen al dan niet ziet.
[ Voor 13% gewijzigd door r2504 op 09-07-2025 10:16 ]
Tot mijn verbazing kwam ik vanavond thuis met 398 km resterend (was vertrokken met 100% batterij) na een rit van 60 km (gemiddelde snelheid 52.4) en een verbruik van 13.3 kWh/100 km.
Dit heb ik nog nooit gezien in dik 1.5 jaar... meestal zie ik zelfs maar iets van een 320 a 350 km als ik vertrek (met 100%).
Dit heb ik nog nooit gezien in dik 1.5 jaar... meestal zie ik zelfs maar iets van een 320 a 350 km als ik vertrek (met 100%).
De omstandigheden voor EV's zijn dan ook ideaal in deze temperaturen :-)r2504 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:23:
Tot mijn verbazing kwam ik vanavond thuis met 398 km resterend (was vertrokken met 100% batterij) na een rit van 60 km (gemiddelde snelheid 52.4) en een verbruik van 13.3 kWh/100 km.
Klopt want hij geeft een voorspelling op basis van de 13,3 kWh het laatste verbruik. Ik heb hem op vakantie een keer 580 gehad maar was na een forse afdaling en daarna gelijk aan de Tesla snellader. Na 10 min rijden was dit weer snel aangepast.r2504 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 23:23:
Die voorspelling is zeker afhankelijk van je laatste verbruik(en), maar voor mij niet helemaal navolgbaar. Conservatief dat staat vast: dezelfde waarde na 50km onderweg als bij vertrek komt voor bij mij. Percentages zouden al beter zijn, maar misschien hoeveel kWh je nog hebt lijkt me ideaal. Ben je ook af van die vaagheid rond degradatie. Die rangevoorspelling hoeft niet weg: zit vast logica achter.
[ Voor 7% gewijzigd door jvq op 10-07-2025 16:19 ]
Ik krijg ook een heel overzicht van de eerste kilometer tot nu met alle gegevens wanneer laden en waar hoeveel enz. Kan precies zien waar de vorige eigenaren zijn geweest.r2504 schreef op woensdag 9 juli 2025 @ 10:10:
Wagen van november 2023;
60 km is al een redelijke afstand... ik kan best een laag cijfer halen als ik van hier tot aan de supermarkt rijdt maar met dergelijke afstand is het toch wel een realistisch cijfer al blijft het natuurlijk een aanname.jvq schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 13:58:
Die voorspelling is zeker afhankelijk van je laatste verbruik(en), maar voor mij niet helemaal navolgbaar.
Gebruik je hetzelfde bmw-ID als de vorige eigenaar?RonnyP schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 16:28:
[...]
Ik krijg ook een heel overzicht van de eerste kilometer tot nu met alle gegevens wanneer laden en waar hoeveel enz. Kan precies zien waar de vorige eigenaren zijn geweest.
Raar bij mij geeft tie inderdaad inhoud max 73,83 echter dit erbij :oGoG schreef op maandag 7 juli 2025 @ 21:36:
[...]
Bij mij geeft deze hogevoltage-accu een waarde van 70,28kwh aan. Dus 95.2% (4jaar en 60k km).
<name>Energie-inhoud van de hoogvoltage-accu</name>
<value>74.42</value>
P.S status accu 99% met 130k op de teller
[ Voor 6% gewijzigd door patrickbmwix3 op 12-07-2025 07:14 ]
Nee, maar krijg alle data van het begin tot nu.jvq schreef op donderdag 10 juli 2025 @ 23:20:
[...]
Gebruik je hetzelfde bmw-ID als de vorige eigenaar?
Dit komt omdat 73,83 kWh de ondergrens is maar kan zijn dat in jou auto hij bij aflevering 76 kWh was. Zijn verschillende testen mogelijk maar je zou dan op dag 1 alles moeten meten en na 100.000 km weer. Aleen op die manier kan je de echte degradatie meten.patrickbmwix3 schreef op zaterdag 12 juli 2025 @ 07:13:
[...]
Raar bij mij geeft tie inderdaad inhoud max 73,83 echter dit erbij :
<name>Energie-inhoud van de hoogvoltage-accu</name>
<value>74.42</value>
P.S status accu 99% met 130k op de teller
Ik ken alleen die aftermarket frunks van Wokeby. Deze lijkt nog een stuk groter!
Wie maakt deze?
Wie maakt deze?
AliExpress zag ik.
[ Voor 79% gewijzigd door jvq op 17-07-2025 08:22 ]
Klopt collega heeft er 1 gekocht inclusief een deksel. Heeft hem wel daarna met Dynamat bekleed want galmde meer dan verwacht.jvq schreef op woensdag 16 juli 2025 @ 13:19:
AliExpress zag ik.
Vraag me af of dit wel ok is qua veiligheid (bvb voldoende verluchting enz).RonnyP schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 11:43:
[...]
Klopt collega heeft er 1 gekocht inclusief een deksel. Heeft hem wel daarna met Dynamat bekleed want galmde meer dan verwacht.
Ik heb ooit de vraag gesteld aan de BMW dealer en die gaf aan dat als er problemen of defecten onstaan en een frunk is ingebouwd dat dan garantie vervalt. Logisch want ze proberen overal onderuit te komen.dmod schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 13:17:
[...]
Vraag me af of dit wel ok is qua veiligheid (bvb voldoende verluchting enz).
Heb je een defect dan even verwijderen :-) Strand je onderweg dan natuurlijk een ander verhaal.
Sommige BMW dealers (in ieder geval Hedin) hebben de Wogeby frunk in het assortiment opgenomen…RonnyP schreef op donderdag 17 juli 2025 @ 14:33:
[...]
Ik heb ooit de vraag gesteld aan de BMW dealer en die gaf aan dat als er problemen of defecten onstaan en een frunk is ingebouwd dat dan garantie vervalt. Logisch want ze proberen overal onderuit te komen.
Heb je een defect dan even verwijderen :-) Strand je onderweg dan natuurlijk een ander verhaal.
Weet iemand toevallig wat het onderhoud aan een bmw ix3 kost als je het zelf moet betalen?
Kan hem eventueel verlengen voor het 6de jaar voor 310 euro en het 8ste jaar voor 660 euro totaal.
Speelt voorlopig nog niet want de komende beurt is nog in mijn huidige service inclusief.
Vroeg mij af of het interessant is om hem te verlengen naar 6 jaar, want wil de auto toch houden.
Kan hem eventueel verlengen voor het 6de jaar voor 310 euro en het 8ste jaar voor 660 euro totaal.
Speelt voorlopig nog niet want de komende beurt is nog in mijn huidige service inclusief.
Vroeg mij af of het interessant is om hem te verlengen naar 6 jaar, want wil de auto toch houden.
Weet niet wat het kost (iets van €175-€200/jaar?). Heb service verlengd van 4 jaar naar 6 jaar voor €310. Misschien nu financieel niet heel veel gunstiger, maar over een paar jaar is alles duurder was mijn redenering.
Om dezelfde reden wil ik de garantie verlengen naar 4 of 5 jaar. Naar 4 lijkt me prima, naar 5 is wel veel geld.
Om dezelfde reden wil ik de garantie verlengen naar 4 of 5 jaar. Naar 4 lijkt me prima, naar 5 is wel veel geld.
Ja, dat is zeker waar! Ik ga hem ook maar van 4 naar 6 doen. Nu 310 euro maar over 3 jaar is het vast weer wat duurder inderdaad.jvq schreef op zondag 20 juli 2025 @ 22:22:
Weet niet wat het kost (iets van €175-€200/jaar?). Heb service verlengd van 4 jaar naar 6 jaar voor €310. Misschien nu financieel niet heel veel gunstiger, maar over een paar jaar is alles duurder was mijn redenering.
Ik zit nu net in het 4e jaar extra garantie en zit er ook over na te denken om nog het 5e jaar bij te kopen. Die is wel aan de prijs a 1000 euro+ maar goed als je iets hebt dan ben je vast en zeker duurder uit.
Ben het daarmee eens. Verzekeringen zijn altijd zonde van het geld als je ze niet nodig hebt, maar erg fijn als er wat kapot gaat...
Vakantie stats... gisteren vertrokken in de Dolomieten in Italie met 100%... de eerste keer gaan laden met nog 7% resterend en 481.4 km gereden (wat dus potentieel neerkomt op 517.6km). Vermoedelijk deels te verklaren door de bergen (afdaling) en het stralende weer.
Terug opgeladen tot 92% en opnieuw gereden tot 7% met 352.2 km op de teller (wat dus potentieel neerkomt op 414.4 km). Dit stuk het nodige onweer en zware regenval gehad.
Terug opgeladen tot 82% en thuis aangekomen met 29% en 187.5 km op de teller (wat dus potentieel neerkomt op 353.8 km). Het laatste stuk heb ik wel 135 km/u gereden waar dit mogelijk was en elders 125 km/u.
Aangenaam verrast dus aangezien ik bij lokaal rondrijden nooit dergelijke cijfers zie en ik dus met twee keer laden zonder problemen 1000 km doe. (ook de heenrit was met twee keer laden al hebben we toen onderweg overnacht en tot 100% geladen)
Terug opgeladen tot 92% en opnieuw gereden tot 7% met 352.2 km op de teller (wat dus potentieel neerkomt op 414.4 km). Dit stuk het nodige onweer en zware regenval gehad.
Terug opgeladen tot 82% en thuis aangekomen met 29% en 187.5 km op de teller (wat dus potentieel neerkomt op 353.8 km). Het laatste stuk heb ik wel 135 km/u gereden waar dit mogelijk was en elders 125 km/u.
Aangenaam verrast dus aangezien ik bij lokaal rondrijden nooit dergelijke cijfers zie en ik dus met twee keer laden zonder problemen 1000 km doe. (ook de heenrit was met twee keer laden al hebben we toen onderweg overnacht en tot 100% geladen)
Niet de nieuwe iX3 maar uit dezelfde familie zo te zien... https://www.msn.com/nl-be...00nm-burnouts/vi-AA1IYItc
Vraagje: Ik ben voornemens om van onze Passat Variant met benzinemotor in te gaan ruilen.
Mijn shortlist is nu A6 Avant 55 TFSI, BMW ix3 of x3 xdrive30e, allen vanaf 2022
Ik neig nu steeds meer naar ix3, maar kan er niet goed de vinger opleggen waarom ik het niet door kan zetten. Helemaal over naar elektrisch of hybride is eigenlijk een beetje de vraag als de BMW alleen overblijft.
Ik rijd eigenlijk alleen maar korte ritten, behalve de vakanties en heb de mogelijkheid om thuis een laadpaal neer te zetten en heb zonnepanelen.
Nu zou dit prima met zowel hybride als elektrisch kunnen. Als ik ze vergelijk zie ik de volgende voor- en nadelen per model:
ix3:
Voor:
- Meer bagageruimte tov hybride (wel fijn op vakantie)
- Niet meer tanken
- Nagenoeg geen onderhoud
- Goedkoper in aanschaf
- Luxere uitvoeringen (Pano/HUD/Haak etc vaak standaard)
Nadelen:
- Onzekerheid over waardeverlies bij inruil
- Wat doet de accu na 3-4-5 jaar?
- Niet in Saphirschwarz te krijgen, allen carbonschwarz dus donkerblauw
- ix3 blauwe accenten / grijze onderbumper / stiksels / startstop knop etc
- Geen "vrije" keuze velgen door gewicht
- Welke belastingfratsen komen er aan?
- Grille -> maar is te vervangen, gezien in topic
Nu vind ik persoonlijk het design van de xdrive30e mooier (mits goede opties en persoonlijk), alleen het inleveren van 150 liter bagageruimte vind ik nogal fors. Heb proefgereden in een x30e en dat viel me met name heel erg tegen. Daar heeft de ix3 dus een flinke streep voor, alleen is dat dan weer goed op te lossen met een grotere dakkoffer bij vakanties. (3 kids, bult bagage)
Qua wegenbelasting en verzekering doet elkaar niet verschrikkelijk veel, onderhoud dus weer wel.
Ik zoek dus eigenlijk min of meer hulp in het maken van een keuze!
En voor de leasers (de meesten denk ik): zou je de ix3 kopen als je niet zou leasen?
Edit: oh ja, voor de mensen die afgelopen half jaar er een aangeschat hebben: hoe bevalt de auto? (Met uitzondering van het ruitensproeier debacle; het zal je gebeuren.. )
Mijn shortlist is nu A6 Avant 55 TFSI, BMW ix3 of x3 xdrive30e, allen vanaf 2022
Ik neig nu steeds meer naar ix3, maar kan er niet goed de vinger opleggen waarom ik het niet door kan zetten. Helemaal over naar elektrisch of hybride is eigenlijk een beetje de vraag als de BMW alleen overblijft.
Ik rijd eigenlijk alleen maar korte ritten, behalve de vakanties en heb de mogelijkheid om thuis een laadpaal neer te zetten en heb zonnepanelen.
Nu zou dit prima met zowel hybride als elektrisch kunnen. Als ik ze vergelijk zie ik de volgende voor- en nadelen per model:
ix3:
Voor:
- Niet meer tanken
- Goedkoper in aanschaf
Nadelen:
Nu vind ik persoonlijk het design van de xdrive30e mooier (mits goede opties en persoonlijk), alleen het inleveren van 150 liter bagageruimte vind ik nogal fors. Heb proefgereden in een x30e en dat viel me met name heel erg tegen. Daar heeft de ix3 dus een flinke streep voor, alleen is dat dan weer goed op te lossen met een grotere dakkoffer bij vakanties. (3 kids, bult bagage)
Qua wegenbelasting en verzekering doet elkaar niet verschrikkelijk veel, onderhoud dus weer wel.
En voor de leasers (de meesten denk ik): zou je de ix3 kopen als je niet zou leasen?
Edit: oh ja, voor de mensen die afgelopen half jaar er een aangeschat hebben: hoe bevalt de auto? (Met uitzondering van het ruitensproeier debacle; het zal je gebeuren.. )
[ Voor 6% gewijzigd door Vince22 op 22-07-2025 23:19 ]
Sowieso schrijf je zo! https://www.onzetaal.nl/taalloket/sowieso
Jouw nadelen:Vince22 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:59:
Vraagje: Ik ben voornemens om van onze Passat Variant met benzinemotor in te gaan ruilen.
ix3:
Voor:
- Niet meer tanken
- Goedkoper in aanschaf
Nadelen:
- Onzekerheid waardeverlies geldt ook voor benzine/diesel/phev. Volg eens het account van EVCC. Zij repareren gewoonweg geen hybrides meer van de meeste merken omdat ze stuk gaan bij de vleet vanaf >100.000km en de accu bijna evenveel kost als een full EV-accu. Een phev-accu doet ook meer en vaak diepere cycli waardoor die 2-3 keer sneller stuk gaat.
- Wat doet die PHEV-accu en bezinemotor binnen x-aantal jaar? Als de koppakking er door gaat is het ook bijna altijd einde verhaal voor de ICE. Er zijn nu toch al voldoende voorbeelden van oudere EV's al dan niet met veel km's. Blijkt dus allemaal bijzonder goed mee te vallen.
- De blauwe accenten op de bumper zijn een keuze bij bestelling. Ofwel vervang je die achteraf zelf, ofwel zoek je eentje die dit niet besteld heeft.
- Dat gedoe ivm velgen lijkt me nogal overdreven. De X3M weegt amper 290km meer. Dat verruimt je opties.
Ik neem de mijne over na einde lease.
Een tweedehands dan want nieuw wordt hij niet meer verkocht.Vince22 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:59:
Ik neig nu steeds meer naar ix3
@Vince22 is bagageruimte echt zo'n ding? Als dat echt enkel een uitdaging is met vakantie kan je ook gewoon een dakkoffer nemen; dan heb je direct een berg meer ruimte. En als je die niet wilt kopen (omdat het best een lomp ding is die ruimte in huis inneemt) zou je er ook een kunnen huren.
Zelf vind ik bagageruimte dus ook niet zo boeiend, want ik heb het enkel nodig voor langere vakanties. En die 1/2x per jaar gooi ik de dakkoffer er wel op.
Toen mijn zoontje nog klein was was het meer een ding, omdat je dan continu vanalles moet meeslepen, maar dat was dus totaal andere casus.
Het zou mij overigens niet verbazen dat de enigszins negatieve EV tendens op termijn overslaat naar negatieve PHEV tendens - zoals @GigaTexel_BE schetst. Beiden wat mij betreft onzeker qua kosten aan afschrijving en/of onderhoud.
Zelf zou ik privé voor een iX3 gaan in jou situatie met thuisladen.
Zelf vind ik bagageruimte dus ook niet zo boeiend, want ik heb het enkel nodig voor langere vakanties. En die 1/2x per jaar gooi ik de dakkoffer er wel op.
Toen mijn zoontje nog klein was was het meer een ding, omdat je dan continu vanalles moet meeslepen, maar dat was dus totaal andere casus.
Het zou mij overigens niet verbazen dat de enigszins negatieve EV tendens op termijn overslaat naar negatieve PHEV tendens - zoals @GigaTexel_BE schetst. Beiden wat mij betreft onzeker qua kosten aan afschrijving en/of onderhoud.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Sorry, ik bedoelde EV Clinic. https://x.com/evclinicVidaR-9 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:48:
@Vince22 is bagageruimte echt zo'n ding? Als dat echt enkel een uitdaging is met vakantie kan je ook gewoon een dakkoffer nemen; dan heb je direct een berg meer ruimte. En als je die niet wilt kopen (omdat het best een lomp ding is die ruimte in huis inneemt) zou je er ook een kunnen huren.
Lees gerust eens hun X posts door en alle PHEV-issues die bij hen passeren.
Ze lopen ook nogal hoog op met de EV architectuur van BMW, dus dat zit ook wel snor/
Denk dat je de keuze tussen modellen alleen maar zelf kan maken. Wel zou ik beginnen met een harde keuze te maken tussen benzine of elektrisch. Hybride zou ik (ook) niet doen.
Qua auto lijkt de iX3 na 4 jaar redelijk probleemloos, met “kreunende” remmen bij parkeren en een beetje wispelturig climate control als bekende klachten. Nog nooit iets slechts over de accu of het verbruik gehoord.
Zou wel de LCI nemen i.v.m. pre-conditioneren van de accu als je vaak bij lagere temperaturen moet snelladen.
Heb hem eind 2023 nieuw gekocht (geen lease) en ben na 45.000km nog zeer tevreden. Elektrisch is even wennen qua laden versus tanken, maar het rijdt zoveel fijner dat ik niet meer terug wil.
Qua auto lijkt de iX3 na 4 jaar redelijk probleemloos, met “kreunende” remmen bij parkeren en een beetje wispelturig climate control als bekende klachten. Nog nooit iets slechts over de accu of het verbruik gehoord.
Zou wel de LCI nemen i.v.m. pre-conditioneren van de accu als je vaak bij lagere temperaturen moet snelladen.
Heb hem eind 2023 nieuw gekocht (geen lease) en ben na 45.000km nog zeer tevreden. Elektrisch is even wennen qua laden versus tanken, maar het rijdt zoveel fijner dat ik niet meer terug wil.
Volgens recente tests is een dakkoffer verantwoordelijk voor 30% extra verbruik dus dat is toch wel iets wat je kan missen met een EV lijkt me.VidaR-9 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:48:
Als we met ons twee op verlof gaan zit de koffer meer dan behoorlijk vol (nu ja, het lijkt altijd alsof we voor een maand spullen meesleuren ondanks dat we maar één of twee weken gaan) echter als je ook nog kinderen hebt kan ik begrijpen dat het spannend wordt (de Skoda break die hier ook staat heeft heel wat meer ruimte maar die rijdt niet zo prettig).
Vraag is dus welk compromis je wil maken voor die 1 a 2 keer dat je misschien met de wagen op verlof gaat.
En wat PHEV betreft... het slechtste van beide werelden zegt men altijd, rijd je benzine dan sleur je een zware accu mee, rijdt je elektrisch dan is je accu te klein.
Heb de ix3 in lease en ik vind het een hele goeie reisauto. Range is goed genoeg, snelladen net snel genoeg. Heel erg comfortabel en alle snufjes doen het zoals je het verwacht. Ben nu 90000km ver en enige probleem die ik al gehad heb, is een defecte module achter het stuur. Hierdoor kon ik de info op het dashboard niet veranderen en automatisch grootlicht niet activeren. Is onlangs vervangen onder garantie.
Koffer is ook groot genoeg om met 4 op reis te gaan. Hiervoor reed ik met een x1 en dakkoffer. Nu is de dakkoffer niet meer nodig. Bij de hybride versie zouden we zeker niet alles nog meekrijgen.
Ik zou ook ofwel voor benzine gaan of EV. Bij hybride kan je onderhoud hebben aan de motor en heb je het risico van de batterij.
Als ik het geld zojuist hebben, zou ik hem zelf ook kopen.
Alleen heb ik geen 70000 euro op overschot...
Koffer is ook groot genoeg om met 4 op reis te gaan. Hiervoor reed ik met een x1 en dakkoffer. Nu is de dakkoffer niet meer nodig. Bij de hybride versie zouden we zeker niet alles nog meekrijgen.
Ik zou ook ofwel voor benzine gaan of EV. Bij hybride kan je onderhoud hebben aan de motor en heb je het risico van de batterij.
Als ik het geld zojuist hebben, zou ik hem zelf ook kopen.
Alleen heb ik geen 70000 euro op overschot...
Die dakkoffer ter compensatie van de bagageruimte ging over de PHEV omdat die een kleinere bagageruimte heeft dan de iX3.r2504 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:42:
[...]
Volgens recente tests is een dakkoffer verantwoordelijk voor 30% extra verbruik dus dat is toch wel iets wat je kan missen met een EV lijkt me.
Taycan ST ‘22 - GLC300e ‘25 - 1250 GSA HP ‘20
Allereerst dank voor alle reacties.
Zoals die blauwe accenten, is inderdaad een smaakdingetje, maar heeft iemand in dit topic ze vervangen/laten spuiten? En bij vervanging, hoe kom ik achter de onderdeelnummers? Ik heb er eentje op het oog die alles heeft wat ik zou willen, maar juist dit dus niet zo mooi heeft.
Ik ben benieuwd naar alle verhalen van mensen in dit topic die er mee op vakantie door europa zijn geweest in een vergelijkbare gezinssamenstelling en hoeveelheid bagage (lees stepjes etc etc etc) als de onze.
Dan nog een vraag, ik heb pasgeleden een proefrit gemaakt in de x30e en daar knipperde de max snelheid elke keer in de HUD en het dashboard, superirritant. Is dit uit te schakelen?
Ik had juist het idee gezien de elektromotor de meeste kms voor de kiezen krijgt want kleine afstanden, dit juist dan weer een positief effect heeft voor de draaiuren van de benzinemotor welke dan ook minder snel slijt. Misschien is dit een naieve gedachte.
Zoals die blauwe accenten, is inderdaad een smaakdingetje, maar heeft iemand in dit topic ze vervangen/laten spuiten? En bij vervanging, hoe kom ik achter de onderdeelnummers? Ik heb er eentje op het oog die alles heeft wat ik zou willen, maar juist dit dus niet zo mooi heeft.
Nou tijdens vakanties en weekendjes weg wel, met 3 kids hebben we al aan dakkoffer, maar misschien is een trekhaakkoffer dan wat energiezuiniger zoals ik lees en hoor.VidaR-9 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 11:48:
@Vince22 is bagageruimte echt zo'n ding?
Thanks ik zal het doorlezen!GigaTexel_BE schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 12:44:
[...]
Sorry, ik bedoelde EV Clinic. https://x.com/evclinic
Lees gerust eens hun X posts door en alle PHEV-issues die bij hen passeren.
Ze lopen ook nogal hoog op met de EV architectuur van BMW, dus dat zit ook wel snor/
Ja en dat vind ik (en mijn vrouw) lastig, de keuze tussen benzine of elektrisch, gezien de benzine variant van de X3 dan ook een heel stuk duurder wordt in aanschaf, onderhoud, verzekering en belasting. Ook omdat we nagenoeg niemand in onze omgeving hebben die helemaal elektrisch rijden dus dan is het al gauw een drempel, vandaar ook mijn vraag in dit topic.jvq schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 13:57:
Denk dat je de keuze tussen modellen alleen maar zelf kan maken. Wel zou ik beginnen met een harde keuze te maken tussen benzine of elektrisch. Hybride zou ik (ook) niet doen.
30% meer verbruik? Dat is nogal wat. Dan duurt de reis ook meteen een stuk langer door alle laadmomenten.r2504 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 16:42:
[...]
Volgens recente tests is een dakkoffer verantwoordelijk voor 30% extra verbruik dus dat is toch wel iets wat je kan missen met een EV lijkt me.
En wat PHEV betreft... het slechtste van beide werelden zegt men altijd, rijd je benzine dan sleur je een zware accu mee, rijdt je elektrisch dan is je accu te klein.
Ik ben benieuwd naar alle verhalen van mensen in dit topic die er mee op vakantie door europa zijn geweest in een vergelijkbare gezinssamenstelling en hoeveelheid bagage (lees stepjes etc etc etc) als de onze.
Dan nog een vraag, ik heb pasgeleden een proefrit gemaakt in de x30e en daar knipperde de max snelheid elke keer in de HUD en het dashboard, superirritant. Is dit uit te schakelen?
Ik ben nu 3 jaar op reis geweest met de ix3. Goed te doen.
Ik rij op de autosnelweg wel altijd maar 110km/u.
Dan haal ik een verbruik van 18kwh/100km en moet ik niet al te snel stoppen om te laden
Dan haal ik een verbruik van 18kwh/100km en moet ik niet al te snel stoppen om te laden
- De elektromotor doet inderdaad het meeste kilometers, maar met natuurlijke alle gevolgen van dien. Een PHEV-accu doet 1-2 cycli per dag (als je laadt op het werk en thuis), een EV-accu misschien maar 1 per week. Zoals elke gereden km levensduur op eet van een benzinemotor, zo eet elke cyclus een miniem stuk capaciteit en levensduur op. De PHEV accu zal dus 3-4 keer sneller "slijten" dan een EV-accuVince22 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:07:
Allereerst dank voor alle reacties.
[...]
Ik had juist het idee gezien de elektromotor de meeste kms voor de kiezen krijgt want kleine afstanden, dit juist dan weer een positief effect heeft voor de draaiuren van de benzinemotor welke dan ook minder snel slijt. Misschien is dit een naieve gedachte.
[...]
Nou tijdens vakanties en weekendjes weg wel, met 3 kids hebben we al aan dakkoffer, maar misschien is een trekhaakkoffer dan wat energiezuiniger zoals ik lees en hoor.
[...]
Thanks ik zal het doorlezen!
[...]
Ja en dat vind ik (en mijn vrouw) lastig, de keuze tussen benzine of elektrisch, gezien de benzine variant van de X3 dan ook een heel stuk duurder wordt in aanschaf, onderhoud, verzekering en belasting. Ook omdat we nagenoeg niemand in onze omgeving hebben die helemaal elektrisch rijden dus dan is het al gauw een drempel, vandaar ook mijn vraag in dit topic.
[...]
30% meer verbruik? Dat is nogal wat. Dan duurt de reis ook meteen een stuk langer door alle laadmomenten.
Ik ben benieuwd naar alle verhalen van mensen in dit topic die er mee op vakantie door europa zijn geweest in een vergelijkbare gezinssamenstelling en hoeveelheid bagage (lees stepjes etc etc etc) als de onze.![]()
- Grijze variant Links is 51129498265, rechts is 51129498266. Online te bestellen of bij de onderdelen-balie van de dealer. Er lijkt ook een zwarte variant te zijn, maar moet je eens opzoeken (51129492068 en 51128499297). Zie ook https://onlinebmwparts.nl.../51_Z338/bekleding-achter
- We hebben paar jaar met dakkoffer gereden, een hele grote. Moet je inderdaad 1-2 keer extra laden tijdens de winter voor traject van 1000km. Doen we nu niet meer omdat alles in de koffer kan. Enkel voor skireis hebben we nu skidragers. Scheelt wel wat in vergelijking met onze grote dakkoffer.
- Alle auto's vanaf bepaald bouwjaar biepen als je over de max-snelheid gaat. Op de (i)X3 is dat uit te zetten met de pc aan de auto.
Sinds woensdag stuurt mijn ix3 de gegevens van de ritten niet meer naar de bmw app.
Ik kan de locatie, batterijstatus wel nog zien. Ook op afstand openen en sluiten enz werkt ook nog.
Heb de instellingen in de auto ook nog even nagekeken en alles lijkt te kloppen.
Nog iemand dit al tegengekomen?
Ik kan de locatie, batterijstatus wel nog zien. Ook op afstand openen en sluiten enz werkt ook nog.
Heb de instellingen in de auto ook nog even nagekeken en alles lijkt te kloppen.
Vandaag mijn BMW iX3 LCI Impressive afgegeven en meteen BMW 530e Xdrive touring opgepikt. Toch een beetje wennen om niet volledig elektrisch te rijden. Ik mis al de iX3 eigenlijk. Maar deze zal ook wennen zeker.
Ik heb ook wel eens gehad dat hij een dag ofzo niet synchroniseerde. Op een gegeven moment werkte het weer. Geloof dat ik toen de cache van de app heb geleegd (in Android).Korre schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 11:34:
Sinds woensdag stuurt mijn ix3 de gegevens van de ritten niet meer naar de bmw app.
Thx, dat heeft gewerktjvq schreef op vrijdag 25 juli 2025 @ 20:34:
[...]
Ik heb ook wel eens gehad dat hij een dag ofzo niet synchroniseerde. Op een gegeven moment werkte het weer. Geloof dat ik toen de cache van de app heb geleegd (in Android).
Ik rij tussen de 125 en 135 km/u... aan die 110 km/u doe ik echt niet mee (dan zit je constant op het rechter vak tussen de vrachtwagens).Korre schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:07:
Ik ben nu 3 jaar op reis geweest met de ix3. Goed te doen.
Ondertussen een rit of 6 naar Oostenrijk/Noord Italie (+- 1000km) en dat gaat prima... in de zomer met tweemaal laden, in de winter 3 a 4 keer laden.
Dank je voor je antwoord, dit verduidelijkt een hoop.GigaTexel_BE schreef op donderdag 24 juli 2025 @ 08:41:
[...]
- De elektromotor doet inderdaad het meeste kilometers, maar met natuurlijke alle gevolgen van dien. Een PHEV-accu doet 1-2 cycli per dag (als je laadt op het werk en thuis), een EV-accu misschien maar 1 per week. Zoals elke gereden km levensduur op eet van een benzinemotor, zo eet elke cyclus een miniem stuk capaciteit en levensduur op. De PHEV accu zal dus 3-4 keer sneller "slijten" dan een EV-accu
- Grijze variant Links is 51129498265, rechts is 51129498266. Online te bestellen of bij de onderdelen-balie van de dealer. Er lijkt ook een zwarte variant te zijn, maar moet je eens opzoeken (51129492068 en 51128499297). Zie ook https://onlinebmwparts.nl.../51_Z338/bekleding-achter
- We hebben paar jaar met dakkoffer gereden, een hele grote. Moet je inderdaad 1-2 keer extra laden tijdens de winter voor traject van 1000km. Doen we nu niet meer omdat alles in de koffer kan. Enkel voor skireis hebben we nu skidragers. Scheelt wel wat in vergelijking met onze grote dakkoffer.
- Alle auto's vanaf bepaald bouwjaar biepen als je over de max-snelheid gaat. Op de (i)X3 is dat uit te zetten met de pc aan de auto.
Ik zag net dat de ix3 750 kilo mag trekken tov 2000 voor de x30e, het komt regelmatig voor dat ik met een aanhanger rijdt, dus dit is wel een dingetje.
Ben nu op vakantie en zag dat de lokale bmw-dealer beide varianten heeft staan, toch maar eens gaan praten daar.
De onderdeelnummers met bijbehorende link zijn ook superhandig zeg... en met de pc aan de auto uitzetten, is dat mbv bimmercode? Of is dat toevallig hier iemand op het forum die dat doet?
Qua dakkkoffer, zal het alleen over de zomervakantie gaan, dus dat is dus geen issue als ik zo lees.
Geen idee hoe vaak je boven de 750kg trekt met een aanhanger. Maar je trekt alsnog makkelijk 1500+ kg met de ix3, niet legaal idd maar voor een klein stukje dus prima te doen.Vince22 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:03:
[...]
Dank je voor je antwoord, dit verduidelijkt een hoop.
Ik zag net dat de ix3 750 kilo mag trekken tov 2000 voor de x30e, het komt regelmatig voor dat ik met een aanhanger rijdt, dus dit is wel een dingetje.
Ben nu op vakantie en zag dat de lokale bmw-dealer beide varianten heeft staan, toch maar eens gaan praten daar.
De onderdeelnummers met bijbehorende link zijn ook superhandig zeg... en met de pc aan de auto uitzetten, is dat mbv bimmercode? Of is dat toevallig hier iemand op het forum die dat doet?
Qua dakkkoffer, zal het alleen over de zomervakantie gaan, dus dat is dus geen issue als ik zo lees.
Denk zelf dat de remmen icm het grote gewicht de limiterende factor zijn. Dus let daar dan goed op als je toch met meer gewicht rijdt.The_Realest schreef op maandag 28 juli 2025 @ 06:27:
[...]
Geen idee hoe vaak je boven de 750kg trekt met een aanhanger. Maar je trekt alsnog makkelijk 1500+ kg met de ix3, niet legaal idd maar voor een klein stukje dus prima te doen.
Ik heb een jaar geleden mijn IX3 willen inruilen op aanschaf van E-Tron maar kreeg er net 33k voor terug en dus als 2e auto gehouden en de andere verkocht. Ik pak vaak de IX3 en is echt een probleemloze auto verbruik blijft rond de 17,5 kWh liggen en dat haal ik echt niet met mijn E-Tron. Inmiddels de grill vervangen, kappen van velgen zwart laten spuiten en zilveren kappen op de schermen vervangen door X3 exemplaren. Ik zou het wel weten gewoon de LCI IX3 top auto voor de prijs van een B klasse.Vince22 schreef op dinsdag 22 juli 2025 @ 21:59:
ix3:
Voor:
- Niet meer tanken
- Goedkoper in aanschaf
Nadelen:
Trekhaakkoffer is de ultieme oplossing, geen noemenswaardige meerverbruik.Vince22 schreef op woensdag 23 juli 2025 @ 22:07:
30% meer verbruik? Dat is nogal wat. Dan duurt de reis ook meteen een stuk langer door alle laadmomenten.
Wij reizen in de zomer met 5 (3 volw + 2 kids).
Ik heb de Thule Velospace XT3 drager + Backspace koffer.
Kan denk ik met BimmerCode, al gebruik ik deze niet - wel BimmerUtility. Schijnt betrouwbaarder te werken :-)Vince22 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 21:03:
[...]
Dank je voor je antwoord, dit verduidelijkt een hoop.
Laad jij die 2 keer tot 100% ?r2504 schreef op zondag 27 juli 2025 @ 18:41:
[...]
Ik rij tussen de 125 en 135 km/u... aan die 110 km/u doe ik echt niet mee (dan zit je constant op het rechter vak tussen de vrachtwagens).
Ondertussen een rit of 6 naar Oostenrijk/Noord Italie (+- 1000km) en dat gaat prima... in de zomer met tweemaal laden, in de winter 3 a 4 keer laden.
AutoBild had in Mei van de iX3 zo'n 100.000km test waarbij ze de auto helemaal uitelkaar halen. Ik heb daar een pdf van voor de liefhebber.
[ Voor 4% gewijzigd door jvq op 28-07-2025 14:51 ]
In de heenrit was één van de twee tot 100% wegens een overnachting, in de terugrit niet (82 en 92%). We rijden meestal wel tot op 20 a 30 km restwaarde (zo'n 7%).
Moedigr2504 schreef op maandag 28 juli 2025 @ 16:29:
[...]
In de heenrit was één van de twee tot 100% wegens een overnachting, in de terugrit niet (82 en 92%). We rijden meestal wel tot op 20 a 30 km restwaarde (zo'n 7%).
Bij 60 begin ik toch wel erg onrustig te worden.
Ik probeer al geruime tijd de schildpad tevoorschijn te halen maar steeds als ik de laadpaal nader stijgt de restwaarde zodat we vaak nog 2 a 3 laadpalen verder rijden dan het idee dat we hadden op ongeveer 100km.
Ik ga er ook vanuit (misschien heel overmoedig) dat ik niet ga stil vallen op 0 km :-)
Ik ga er ook vanuit (misschien heel overmoedig) dat ik niet ga stil vallen op 0 km :-)
Ik heb daar wel interesse in,alvast bedanktjvq schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:50:
AutoBild had in Mei van de iX3 zo'n 100.000km test waarbij ze de auto helemaal uitelkaar halen. Ik heb daar een pdf van voor de liefhebber.
Hier heb ik wel interesse in, alvast bedankt!jvq schreef op maandag 28 juli 2025 @ 14:50:
Blijkbaar kan ik geen pdf sturen. Misschien me een berichtje sturen met je emailadres? Idem voor Hans4545.Vince22 schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 13:35:
[...]
Hier heb ik wel interesse in, alvast bedankt!
[ Voor 3% gewijzigd door jvq op 29-07-2025 14:17 ]
https://www-autobild-de.t...x_tr_hl=nl&_x_tr_pto=wappjvq schreef op dinsdag 29 juli 2025 @ 14:16:
[...]
Blijkbaar kan ik geen pdf sturen. Misschien me een berichtje sturen met je emailadres? Idem voor Hans4545.
In principe is alles van de X3 van die generatie compatibel.Marcher schreef op woensdag 30 juli 2025 @ 12:12:
Iemand weet of je deze deur-instap-verlichting makkelijk kan vervangen door eentje met een iets minder M-gehalte ?
thx!
[Afbeelding]
Voor de 2e hands kopers die op zoek zijn. Heb een LCI van december 2022 een paar maanden geleden op de kop weten te tikken voor iets over de 40K. Ontzettend fijne auto, 50K kilometers, accu 100%, 73,8kWh. Zit geen krasje of dingetje op, lijkt wel nieuw. M-Sport High Executive.
Dit is nu onze privé auto (10K per jaar max kilometers, eigenlijk rijdt mijn vrouw er vooral in.). Gaat nog wel een tijdje mee denk ik. Zakelijk komt er eind van dit jaar een i4 of i5 (of wat BMW t.z.t. nieuw krijgt) en gaat de Tesla eruit.
Ik ga hem morgen naar de Cote d'Azur rijden, voor mij de eerste lange rit. (en ja, dat op de vloer is water van de binnenkant reinigen vanochtend, niks kwalijks ;-)).
:strip_exif()/f/image/7dGJetrTz8r5gHdwWXNcwCEl.gif?f=fotoalbum_large)
Dit is nu onze privé auto (10K per jaar max kilometers, eigenlijk rijdt mijn vrouw er vooral in.). Gaat nog wel een tijdje mee denk ik. Zakelijk komt er eind van dit jaar een i4 of i5 (of wat BMW t.z.t. nieuw krijgt) en gaat de Tesla eruit.
Ik ga hem morgen naar de Cote d'Azur rijden, voor mij de eerste lange rit. (en ja, dat op de vloer is water van de binnenkant reinigen vanochtend, niks kwalijks ;-)).
:strip_exif()/f/image/7dGJetrTz8r5gHdwWXNcwCEl.gif?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TqXSJMedlnXAwRenhZwKvr6B.gif?f=fotoalbum_large)
Mooie auto__fred__ schreef op zaterdag 2 augustus 2025 @ 14:56:
Voor de 2e hands kopers die op zoek zijn. Heb een LCI van december 2022 een paar maanden geleden op de kop weten te tikken voor iets over de 40K. Ontzettend fijne auto, 50K kilometers, accu 100%, 73,8kWh. Zit geen krasje of dingetje op, lijkt wel nieuw. M-Sport High Executive.
[Afbeelding][Afbeelding]
Eerste berichtje vanuit de Cote d'Azur dan maar. Auto heeft het natuurlijk probleemloos gehaald. Voor de eerste keer met een niet-Tesla op vakantie qua elektrische auto. Dat is prima bevallen. De dichtheid van laders in Frankrijk is tegenwoordig echt geen probleem meer. Tot net voor Luxemburg gemiddeld 110 gereden. Amsterdam - Luxemburg te doen met gemiddeld 17kWh/100km. Van 100% naar iets van 10%. Daarna nog twee keer gestopt, met elke keer 200km tussenpozen en van 10-70% laden. Dat gaat sneller dan je naar de WC kan en ff een koffie of wat te eten kan halen. 23 kWh/100km bij 135-140 km/h. Hotelletje bij Lyon met 50 kW lader voor de deur. Daar uurtje aangesloten gehad tijdens het eten. Volgende dag door naar de Cote d'Azur met nog 1 laadstop. Helaas gemiddelde snelheid daar < 100 km/h maar dat lag meer aan het verkeer dan aan de auto. Wel lekker zuinig, 15,5 kWh/100km.
Comfort is 100x beter dan mijn M3P. Kom hier echt heel erg fit uit en de lane assist + adaptive cruise control doet niet onder voor wat Elon autopilot durft te noemen. Sterker, filerijden doet ie een stuk prettiger, dat is in (mijn) Tesla net een achtbaan qua optrekken en afremmen.
Comfort is 100x beter dan mijn M3P. Kom hier echt heel erg fit uit en de lane assist + adaptive cruise control doet niet onder voor wat Elon autopilot durft te noemen. Sterker, filerijden doet ie een stuk prettiger, dat is in (mijn) Tesla net een achtbaan qua optrekken en afremmen.
Benieuwd naar je ervaringen met de bmw software mbt laadstops zoeken langs de route of gebruik van de "voor laden geoptimaliseerde route". Of gebruik je een app in CarPlay cq. Android Auto?
Ik gebruikte bij Tesla eigenlijk altijd al ABRP en ik heb een OBDLink CX gekocht (vooraf) om de batterijstatus uit te kunnen lezen. Die komt nu mooi van pas omdat ie realtime data aan ABRP doorgeeft. Heb de BMW navigatie zonder laadstops gebruikt.jvq schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:12:
Benieuwd naar je ervaringen met de bmw software mbt laadstops zoeken langs de route of gebruik van de "voor laden geoptimaliseerde route". Of gebruik je een app in CarPlay cq. Android Auto?
De OBDLink CX is sowieso fijn om er wat eigenaardigheden uit te kunnen coden, om te checken of een auto geen berg aan errorcodes heeft en zoals gezegd om de batterijstatus uit te lezen. Ik laat hem permanent zitten, is een BLE device, dus zal niet veel stroom gebruiken.
[ Voor 20% gewijzigd door __fred__ op 05-08-2025 08:25 ]
ik heb de bmw app gebruikt om de eindbestemming in te geven en dan geeft ie aan welke laadstops hij adviseert. Onderweg kun je ervan gebruik maken of niet, omdat hij dan de vraag stelt of je wil aanpassen of dat ie zelf een laadstop aanpast.jvq schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:12:
Ik heb ook ABRP gebruikt om inzicht te krijgen over de laadmogelijkheden onderweg, maar ik laat altijd de bmw app het uitvoeren. Dat bevalt en beviel me prima. Een enkele keer kreeg ik een snellader van 50 voorgeschoteld (dat was pas duidelijk op de bestemming) en daar zit je midden in de nacht (of zelfs overdag) voor een korte stop niet op te wachten, dan heb ik de bwm app of laadpas app gebruikt om te zien waar in de buurt een snellere was (en ja dan moet je van de snelweg af) en dan daarheen genavigeerd.
Zou je willen uitleggen hoe dat werkt? De app op Android Auto ofzo?mtv1 schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 10:05:
[...]
Onderweg kun je ervan gebruik maken of niet, omdat hij dan de vraag stelt of je wil aanpassen of dat ie zelf een laadstop aanpast.
ik gebruik de app op mijn iphone, maar ga er vanuit dat het hetzelfde werkt op Android.jvq schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 11:16:
[...]
Zou je willen uitleggen hoe dat werkt? De app op Android Auto ofzo?
In de My BMW App kun je een laadoptimaal route plannen voor je elektrische BMW. Je kunt de app gebruiken om een route te plannen, laadstops toe te voegen, en zelfs de laadstations selecteren die het beste bij je passen. De app geeft ook informatie over laadstations, zoals stekkertypes, beschikbaarheid en POI's in de buurt.
Hoe werkt het?
Bestemming invoeren:
Open de My BMW App en selecteer een bestemming op de kaart.
Route tonen:
Als de bestemming buiten de actieradius van je auto ligt, zal de app automatisch laadstops voorstellen.
Laadstops beheren:
In het routeplan kun je laadstops toevoegen, vervangen en de volgorde aanpassen. Je kunt ook de vertrektijd en de gewenste laadstatus bij vertrek instellen.
Route-instellingen: Je kunt in de route-instellingen vermijden (snelwegen, tolwegen, etc.) en de minimum laadstatus voor alle laadstations instellen.
Laadstations vinden: Je kunt laadstations op de kaart bekijken en details opvragen, zoals adres, openingstijden, stekkertypes, en beschikbaarheid.
Naar je BMW sturen: Zodra je de route hebt ingesteld, kun je deze naar je BMW sturen.
Voor de vorige vakanties heb ik ook de BMW telefoon app gebruikt (zie mijn instructies), maar afgelopen reis naar Genève heb ik daarnaast de laders specifiek gekozen op een plek waar het fijn is om te rust te komen en wat te eten.jvq schreef op dinsdag 5 augustus 2025 @ 08:12:
Benieuwd naar je ervaringen met de bmw software mbt laadstops zoeken langs de route of gebruik van de "voor laden geoptimaliseerde route".
- 1e laadplek na vertrek uit Nederland: supermarkt op loopafstand - Sq. Philippe Gilbert 1, 4920 Aywaille, Belgium
- 2e laadplek: bij een hypermarkt / winkelcentrum - 20 Rue de la Sapinière 54520 Laxou
- 3e laadplek: bij een hypermarkt / winkelcentrum - Rue des Poilus d’Orient 71100 Chalon-sur-Saône
- 4e laadplek: bij een hypermarkt / winkelcentrum - 20, avenue de Périaz 74600 Annecy
Als ik lees hoe hard de afschrijving op EV's gaat, dan verwacht ik dat ik de nieuwe IX3 (NA5) over een paar jaar tweedehands kan kopen, nadat de kop er af is. Met de ervaring hoe beperkt de accu degradatie van een BMW EV is en aangezien de accu van de NA5 ook nog eens veel groter is, maak ik me minder zorgen over de aankoop van een tweedehands BMW EV.RonnyP schreef op maandag 4 augustus 2025 @ 10:51:
[...]
Ik zou vorig jaar mijn IX3 High Executive 2021 met 60k inruilen op een E-Tron Quatro maar kreeg er 32k voor terug
"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)