Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Authorized_
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 15-05 08:00
timscheers schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 11:38:
[...]

Het kan inderdaad, maar die waarschuwing bij te hard rijden kan je makkelijk uitzetten (per rit). Vraag me dus af of dat ook kan met deze waarschuwing voor voorrangsborden...
Hoe doe je dat? Bij de nieuwe BMW OS'n weet ik dat de SET knop ingedrukt houden dit uitschakelt. Maar bij het OS van de iX3 heb ik daar nog geen weet van. De dealer kon mij die vraag ook niet beantwoorden toen ik hem bestelde.

Omtrent de voorrangsborden, is dat niet iets die je permanent kan uitzetten via de assistentieinstellingen (knopje boven de airo met rond cirkeltje)...
In mijn G20 kan ik ALLE assistentie systemen alleszins uitschakelen door een paar seconden op die knop te blijven drukken (handig soms in de winter & slecht weer als het systeem raar begint te doen)... Maar dat is misschien net iets te veel uitgeschakeld voor gewoon gebruik.

Levering van iX3 trouwens 03/2025 hier...

Thanks for the feedback!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• timscheers
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 09:13
Authorized_ schreef op vrijdag 24 januari 2025 @ 08:22:
[...]

Hoe doe je dat? Bij de nieuwe BMW OS'n weet ik dat de SET knop ingedrukt houden dit uitschakelt. Maar bij het OS van de iX3 heb ik daar nog geen weet van. De dealer kon mij die vraag ook niet beantwoorden toen ik hem bestelde.
De SET knop enkele seconden ingedrukt houden kan inderdaad, maar gelukkig heeft de iX3 ook nog de fysieke 'shortcut' knopjes 1 t.e.m. 8. Ik heb de menu-optie die de snelheidswaarschuwing uitschakelt achter een van die knopjes gestoken, wat nog nét iets makkelijker is. Dit vereist maar 1 druk op de knop, SET duurt een seconde of 2-3 :)
Omtrent de voorrangsborden, is dat niet iets die je permanent kan uitzetten via de assistentieinstellingen (knopje boven de airo met rond cirkeltje)...
In mijn G20 kan ik ALLE assistentie systemen alleszins uitschakelen door een paar seconden op die knop te blijven drukken (handig soms in de winter & slecht weer als het systeem raar begint te doen)... Maar dat is misschien net iets te veel uitgeschakeld voor gewoon gebruik.
Klopt, dat is een mogelijkheid, maar dan schakel je effectief alle systemen uit, dus is voor mij niet direct een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koca67
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-05 21:21
Mijn nummerplaat vooraan is zo diep geplaatst, dat de radar geen 100% vrij zicht meer heeft. Adaptive cruise control werkt wel, maar vraag me af of dit wel conform is.
Iemand daar ervaring mee?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BOa3EirG4t0Y6njRdZ6qVLCE3O8=/fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():strip_exif()/f/image/1Obf2T7reEassVNdnThDvRAz.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM1974
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-03 22:30
koca67 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 14:04:
Mijn nummerplaat vooraan is zo diep geplaatst, dat de radar geen 100% vrij zicht meer heeft. Adaptive cruise control werkt wel, maar vraag me af of dit wel conform is.
Iemand daar ervaring mee?
[Afbeelding]
Bij mij zij deze ook zo. Denk dat dit af fabriek aangegeven wordt waar het nummerbord vastgemaakt moet worden zodat de systemen naar behoren werken. Lijkt mij weinig aan fout te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 20:01
MM1974 schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 18:50:
[...]

Bij mij zij deze ook zo. Denk dat dit af fabriek aangegeven wordt waar het nummerbord vastgemaakt moet worden zodat de systemen naar behoren werken. Lijkt mij weinig aan fout te doen.
denk dat het van de uitvoering afhangt ... M-Sport (PRO) bij mij en er is zeker geen overlap ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 20-05 20:01
Marcher schreef op zaterdag 25 januari 2025 @ 19:39:
[...]

denk dat het van de uitvoering afhangt ... M-Sport (PRO) bij mij en er is zeker geen overlap ...
mss niet erg duidelijk ....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wQSXQjrFXzq9LS4IkGxsFWCkjaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/0tkaE4mg9LRRmpdPDG6u2YEh.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Nu online
Zo hangt die van mij ook... en dit heeft niets met de versie te maken... die sensor/radar heeft ieder model namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koca67
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 18-05 21:21
Volgens mij juist heel duidelijk verschillend , nl 4 cm hoger dan bij mijn wagen. Bij mij is de bovenkant van de nummerplaat gelijk met de scheidingslijn tussen bovenste en onderste gedeelte van de voorpartij. Bij uw wagen is de onderkant van de nummerplaat gelijk met de onderkant van de voorpartij, dus sensor heeft 100% vrij zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-05 18:06
All,

Net bij de bandencentrale 4 nieuwe schoenen laten opleggen. 245/50 R19 is de bandenmaat, zelfde op voor en achteras.

Nu zie ik dit in de menu:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ru_zHQIdef45j-Q4oL88A2zfjBI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NnRMxLQVbKxcW8xciOfCSjuV.jpg?f=fotoalbum_large

Volgens de bandencentrale zijn ze opgepompt zoals het hoort en volgens wat ze moeten staan.

Wat denken jullie? Er is al een reset/nieuwe meting gedaan (RDC) door de BMW. Bandenmaat die op het voertuig ligt klopt met hetgeen geprogrammeerd is in de menu.

Ik krijg die melding maar niet weg gezien de BMW erbij blijft dat er te weinig druk in de banden zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:21

GigaTexel_BE

AMD MP²

Pharos1985 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 12:38:
All,

Net bij de bandencentrale 4 nieuwe schoenen laten opleggen. 245/50 R19 is de bandenmaat, zelfde op voor en achteras.

[Afbeelding]

Volgens de bandencentrale zijn ze opgepompt zoals het hoort en volgens wat ze moeten staan.

Wat denken jullie? Er is al een reset/nieuwe meting gedaan (RDC) door de BMW. Bandenmaat die op het voertuig ligt klopt met hetgeen geprogrammeerd is in de menu.

Ik krijg die melding maar niet weg gezien de BMW erbij blijft dat er te weinig druk in de banden zit.
Meting van de sensoren zal in elk geval juist zijn.
Wat weerhoudt iemand er van om gewoon tot net boven de grenswaarde die op het scherm staat op te pompen?

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Ik vind het ook een heel vreemd verhaal dat zij zeggen (2x gevraagd) dat de banden op de juiste spanning staan maar dat BMW iets anders aanbeveelt…

Zijn gewone zomerbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 19-05 21:43
All,

[Afbeelding]

Had exact hetzelfde, altijd melding dat bandenspanning te laag was, advies van mijn dealer : hou ze voor op 2.8 en achter op 3 atm, wagen is zwaar en omgeving nu koud,kan geen kwaad om ze wat harder op te pompen.
Heb wel andere zomer banden maat 275 achter b.v. en 20 inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 11:43
All,

[Afbeelding]

Waar staan de instellingen op? En waarschijnlijk is links achter het euvel. Als je niet naar 3,1 wil, zou je naar 2,8 kunnen of beide 2,9.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 20-05 20:37
Op welke instelling staat je bandenspanning controle? Er zijn twee opties:
  • gedeeltelijke belasting (geen volledige lading, geen hoge snelheden)
  • volledige belasting (volledige lading en/of hoge snelheden)
Ik zou die waarden aanhouden die door BMW zijn ingezet. Als ze de moeite doen om je te verwittigen via het scherm, zou ik die gewoon aanhouden.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Hans4545 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 14:35:
[...]
Had exact hetzelfde, altijd melding dat bandenspanning te laag was, advies van mijn dealer : hou ze voor op 2.8 en achter op 3 atm, wagen is zwaar en omgeving nu koud,kan geen kwaad om ze wat harder op te pompen.
Heb wel andere zomer banden maat 275 achter b.v. en 20 inch.
OK, maar hoe maak je de auto dan wijs dat dit de correcte bandenspanning is en hij dus niet moet zagen wanneer de sensoren die spanning meten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
tc982 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 15:01:
Op welke instelling staat je bandenspanning controle?
Hij staat op gedeeltelijke belasting, ik rij er 90% van de tijd altijd alleen in en ik pak zelden zware dingen mee, tenzij mijn fiets die ligt er soms in maar die weegt maar 8kg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Pharos1985 schreef op dinsdag 28 januari 2025 @ 16:18:
[...]

OK, maar hoe maak je de auto dan wijs dat dit de correcte bandenspanning is en hij dus niet moet zagen wanneer de sensoren die spanning meten?
Ik denk dat je dat niet kan uitschakelen, behalve wat bij te pompen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Ik heb hem nu op de waarden gezet die in het bandenspanningsmenu aanbevolen worden. De meldingen zijn weg na een reset van de bandenspanning. Maar nu zie ik volgende in home assistant staan (of dat nu in home assistant staat ofniet, dat komt gewoon vanuit de iDrive via een API met de BMW cloud, dus in idrive gaat hetzelfde staan):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PBlmaGBXl-PGPH5GzyZJ54PtEn8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/AgxOkpUjA8IzPDpQ1aTz0T0n.png?f=user_large

Target tire pressure lijkt dus te verschillen bij BMW op verschillende momenten van de dag. Zou het kunnen dat dat target pressure zich aanpast aan de temperatuur?
Dus dat de bandenspanning die de bandencentrale gezet heeft, wel goed is maar dat die bijvoorbeeld geldt wanneer het buiten 22° is bvb?

Mijn eerdere foto (van vandaag) van het idrive menu toont een andere aanbevolen spanning.

[ Voor 7% gewijzigd door Pharos1985 op 28-01-2025 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Ik heb zo iets gelijkaardig voorgehad. Ik had mijn winterbanden laten zetten en door een temperatuurdaling gaf hij aan dat de bandenspanning laag was.

Als je dan gaat rijden zie je de bandenspanning omhoog gaan door de warmte van de banden. Ik lees op het internet dat het ongeveer per 10 graden tot 2% verschil kan geven in druk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Ja het lijkt alsof dat menu van aanbevolen bandenspanning "dynamisch" is en dus rekening houdt met de temperatuur (welke temp sensor hij dan nog gebruikt is me niet duidelijk: een temp sensor in de velg, of gewoon de omgevingstemperatuur).
Zou kunnen verklaren waarom de bandencentrale zegt dat het zeker de juiste spanning is, zij hebben in de deur gekeken in plaats van in de idrive menu. Bandencentrale zal uitgaan van "standaard" temperatuur terwijl dat menu dynamisch is.

Vreemd dit, dus afhankelijk van de temperatuur moet je banden gaan oppompen of druk weghalen, daar ga ik me niet elke 14 dagen mee gaan bezig houden 😂

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvq
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 11-05 20:20

jvq

Volgens mij staat het duidelijk in de manual?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eJwNKKRjhBCvZJuGmwtxQ4rG2Ek=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cpl6YacthsEhGBLT89w6Lz1f.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Bedankt! RTFM zekers 😊

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsie Vansan
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-04 23:03
Pharos1985 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:58:
Heb nogal gehoord dat ze schemeren met hulpdiensten die moeten weten dat het een EV is.
Een beetje vreemd: ik kan mij moeilijk voorstellen dat elke brandweerman van elk merk voertuigen moet weten dat de 'i' bij BMW staat voor elektrische, bij Audi is het E-tron, bij mercedes is het nog een ander soort type aanduiding.
Moet elke brandweerman dan weten dat BYD enkel elektrische voertuigen zijn? Moeten ze dan ook de typeaanduiding per merk kennen voor te weten of men met een PHEV pakweg te maken heeft?

Dat kan toch niet.
Ja dat is wat ze tegen mij ook zeiden toen ik zag dat ze het niet gedaan hadden volgens vraag. 'Voor de brandweer dat ze kunnen zien dat het een batterij auto is'. Uiteindelijk hebben ze het er wel afgehaald (direct gedaan tijdens oplevering, idd met haardroger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsie Vansan
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-04 23:03
Hans4545 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:01:
[...]

Waarom logo er af halen, begrijp ik niet, misschien schaamte om een BMW te rijden ? Dan verkeerde keuze gemaakt.
Is gewoon mooier en strakker zonder al die reclame.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lokine981
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01-05 08:22
Hoi allemaal!

Vraagje.

Los van het feit van de fysieke verschillen tussen pre-lci & lci (front, lampen, stuurwiel...)

Zijn er andere relevante variaties tussen pre-lci & lci?

Tijdens mijn kleine onderzoek heb ik alleen de Pre-conditioning van de accu gevonden. Alleen mogelijk bij de lci versie. Mis ik iets meer?

Groeten!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

lokine981 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:49:
Hoi allemaal!

Vraagje.

Los van het feit van de fysieke verschillen tussen pre-lci & lci (front, lampen, stuurwiel...)

Tijdens mijn kleine onderzoek heb ik alleen de Pre-conditioning van de accu gevonden. Alleen mogelijk bij de lci versie. Mis ik iets meer?

Groeten!
Zo uit mijn hoofd:
  • Velgen
  • M Sportpakket
  • Standaard adaptieve koplampen
  • Groter scherm (navigatie)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DeZ
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 19-05 06:39
lokine981 schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 18:49:
Hoi allemaal!

Vraagje.

Groeten!
Het aanraakscherm is groter en de LCI heeft andere wielconfiguraties af fabriek, verder heb je het dan wel eigenlijk alles gehad dacht ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Die adaptieve matrixverlichting is toch wel heel fijn als je op binnenwegen rijdt. Heeft de pre-lci dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spekmaster
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 20-05 15:22
jvq schreef op dinsdag 4 februari 2025 @ 22:00:
Die adaptieve matrixverlichting is toch wel heel fijn als je op binnenwegen rijdt. Heeft de pre-lci dat ook?
Als adaptieve LED hetzelfde is dan is het antwoord ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Wat doet adaptieve matrixverlichting precies voor positiefs? Ik lees op internet dat het eigenlijk altijd de grootlichten inschakelt en ze dan zeer selectief kan uitzetten/dimmen om een eventuele tegenligger niet te verblinden?

Nu als dat zo zou zijn: dan zou er toch geen grootlicht meer bestaan op de iX3? Of zou ik op zijn minst geen verschil mogen zien tussen "gewone" lichten en mijn grootlicht wanneer ik alleen op een niet verlichte weg rij?

Ik rij zelden in donkere/onverlichte banen gezien ik in de stad woon, 99% van de tijd overdag rij en dikwijls ook snelweg, dus vergeef mijn (waarschijnlijk) domme vraag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvq

jvq

Ik rij vaker in het donker op onverlichte buitenwegen en dan zie je dat hij het grootlicht inschakelt als er geen straatverlichting is en je harder dan 60 rijdt. Komt er een tegenligger of rijdt er iemand voor je, dan dimt hij een rechthoekje uit precies bij die auto zodat je niet die persoon hindert. De rest blijft wel aan, dus de bermen en het vrije weggedeelte.
Dit werkt 99%, maar niet altijd: bijv. bij sommige fietsers of soms bij dichte mist. Daarom kan je het handmatig uitzetten. Standaard staat hij bij mij aan.
Als het een keertje wat mistig is, zie je het heel goed wat hij doet: leuk gezicht!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DeZ
Pharos1985 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 00:19:
Wat doet adaptieve matrixverlichting precies voor positiefs? Ik lees op internet dat het eigenlijk altijd de grootlichten inschakelt en ze dan zeer selectief kan uitzetten/dimmen om een eventuele tegenligger niet te verblinden?

Nu als dat zo zou zijn: dan zou er toch geen grootlicht meer bestaan op de iX3? Of zou ik op zijn minst geen verschil mogen zien tussen "gewone" lichten en mijn grootlicht wanneer ik alleen op een niet verlichte weg rij?

Ik rij zelden in donkere/onverlichte banen gezien ik in de stad woon, 99% van de tijd overdag rij en dikwijls ook snelweg, dus vergeef mijn (waarschijnlijk) domme vraag.
De verlichting is dynamisch en past continue het verlichtingsbeeld aan. Werkt als een malle. Ben er zeker content mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
Wat zijn de ervaringen met de Flex Laadpas van BMW ? Heb nu deze nog niet maar wel andere natuurlijk bv ANWB en E-Flux .
Is het een toevoeging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
jvq schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 10:20:
Ik rij vaker in het donker op onverlichte buitenwegen en dan zie je dat hij het grootlicht inschakelt als er geen straatverlichting is en je harder dan 60 rijdt. Komt er een tegenligger of rijdt er iemand voor je, dan dimt hij een rechthoekje uit precies bij die auto zodat je niet die persoon hindert. De rest blijft wel aan, dus de bermen en het vrije weggedeelte.
Dit werkt 99%, maar niet altijd: bijv. bij sommige fietsers of soms bij dichte mist. Daarom kan je het handmatig uitzetten. Standaard staat hij bij mij aan.
Als het een keertje wat mistig is, zie je het heel goed wat hij doet: leuk gezicht!
Heb jij een impressive of een inspiring (Belgische markt termen, in NL noemt het ongetwijfeld anders)? Ik heb in BE een inspiring, en ik dacht dat oa het verschil tussen beide versies de koplampen waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Pharos1985 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 01:33:
[...]

Heb jij een impressive of een inspiring (Belgische markt termen, in NL noemt het ongetwijfeld anders)? Ik heb in BE een inspiring, en ik dacht dat oa het verschil tussen beide versies de koplampen waren.
High Executive heet het in Nederland, dus denk de Impressive. De rijkst uitgeruste in ieder geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippede1ste
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 15-05 10:41
Ik had net een melding als ik in de auto kwam, aandrijflijn defect, depannage verwittigen.
Ik heb de auto even vooruit & achteruit gereden, uitgezet, opslot gedaan terug open en de melding was weg. Iemand die dit al voorgehad heeft? Ik ga morgen sowieso naar de garage bellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvq

jvq

Ja, hetzelfde een maand of 3 geleden. Dealer gevraagd: "als melding weer weg is kan je het negeren". Niet meer teruggezien die melding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Nu online
philippede1ste schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 19:45:
Ik had net een melding als ik in de auto kwam, aandrijflijn defect, depannage verwittigen.
Ik heb de auto even vooruit & achteruit gereden, uitgezet, opslot gedaan terug open en de melding was weg. Iemand die dit al voorgehad heeft? Ik ga morgen sowieso naar de garage bellen.
Ik had deze melding een goed jaartje geleden na 132km (m'n wagen was 2 dagen oud) toen ik onderweg was naar huis (rijdende dus)... resultaat was een maand in de garage en het vervangen van zowat alles behalve het koetswerk denk ik :+

Het grappige is dat de vervang iX1 dit bericht ook gaf bij een laadbeurt maar gelukkig konden we gewoon vertrekken (en is de melding na twee volgende laadbeurten ook gewoon verdwenen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lokine981
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 01-05 08:22
r2504 schreef op donderdag 6 februari 2025 @ 22:08:
[...]

Ik had deze melding een goed jaartje geleden na 132km (m'n wagen was 2 dagen oud) toen ik onderweg was naar huis (rijdende dus)... resultaat was een maand in de garage en het vervangen van zowat alles behalve het koetswerk denk ik :+

Het grappige is dat de vervang iX1 dit bericht ook gaf bij een laadbeurt maar gelukkig konden we gewoon vertrekken (en is de melding na twee volgende laadbeurten ook gewoon verdwenen).
omg :'( , wat je verteld is heftig hoor!!!

Maandag heb ik een afspraak voor een testrit bij Dusseldorp :(:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BataviaanBMW
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-03 09:21
Hans4545 schreef op woensdag 5 februari 2025 @ 17:44:
Wat zijn de ervaringen met de Flex Laadpas van BMW ? Heb nu deze nog niet maar wel andere natuurlijk bv ANWB en E-Flux .
Is het een toevoeging?
BMW laadpas is de enige die ik gebruik sinds ik hem heb.
Als ik stroom nodig heb, heeft hij me nog nooit in de steek gelaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Volgende week een paar grote ritten voor de boeg, met waarschijnlijk wel wat 'verplichte' DC charging.
Wat ik me afvraag: als ik de DC charging aanzet pakweg 20 minuten voor ik bij de DC charger aankom, wat effect heeft het preconditionen van de batterij op de SoC zelf?
Indien ik bvb 10% van de batterij kwijt ben aan alleen al preconditionen, is het dan nog wel zo interessant om te preconditionen? Want natuurlijk moe ik door bvb 10% batterij kwijt te zijn, langer DC laden (om dat weer terug te compenseren).

Of heeft preconditionen niet zulks grote invloed op de SoC?

Ik heb nog maar 2x DC geladen op de bijna 2 jaar dat ik een EV rijdt, dus vergeef me mijn misschien domme vragen.

Wat is de ervaring van mensen die veel DC laden? Vanaf welke buitentemperatuur heeft preconditionen geen zin meer? Stopt het manueel starten van de preconditioning automatisch wanneer de batterij voldoende warm is?

[ Voor 13% gewijzigd door Pharos1985 op 18-02-2025 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 20-05 22:26
Pharos1985 schreef op dinsdag 18 februari 2025 @ 23:33:
Volgende week een paar grote ritten voor de boeg, met waarschijnlijk wel wat 'verplichte' DC charging.
Wat ik me afvraag: als ik de DC charging aanzet pakweg 20 minuten voor ik bij de DC charger aankom, wat effect heeft het preconditionen van de batterij op de SoC zelf?
Indien ik bvb 10% van de batterij kwijt ben aan alleen al preconditionen, is het dan nog wel zo interessant om te preconditionen? Want natuurlijk moe ik door bvb 10% batterij kwijt te zijn, langer DC laden (om dat weer terug te compenseren)
Mijn ervaring is dat als je de eindbestemming in de app opgeeft en doorzet naar de auto, hij vanzelf al aangeeft dat het niet op 1 lading gaat lukken en snellader kiest voor onderweg, als je die volgt gaat het voorwarmen min of meer vanzelf.

ik heb nog niet de ervaring dat het voorwarmen heel veel van de capaciteit afhaalt in aanloop naar de dc lader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:50
@Pharos1985 ik heb een pre-lci zonder voorverwarming. Als het koud is, gaat hij bij mij eerst de accu voorverwarmen tijdens het opladen, oftewel met maar 45 kW opladen de eerste 5-10 minuten... Je "verliest" sowieso niet echt energie aan preconditionen; immers als je dat niet doet, zou hij dat alsnog gaan doen als je bij de laadpaal staat.

Mijn volgende auto wordt er één met voorverwarming, en het liefst een laadcurve tussen de 20-80% van 150kW+, rijd hem bijna nooit helemaal leeg. Ben benieuwd wat de iX3 neueu klasse gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Indien ik bvb 10% van de batterij kwijt ben aan alleen al preconditionen, is het dan nog wel zo interessant om te preconditionen? Want natuurlijk moe ik door bvb 10% batterij kwijt te zijn, langer DC laden (om dat weer terug te compenseren).

Ik heb nog maar 2x DC geladen op de bijna 2 jaar dat ik een EV rijdt, dus vergeef me mijn misschien domme vragen.

Wat is de ervaring van mensen die veel DC laden? Vanaf welke buitentemperatuur heeft preconditionen geen zin meer? Stopt het manueel starten van de preconditioning automatisch wanneer de batterij voldoende warm is?
De accu-verwarming is ongeveer 2kW. Als die een half uur aan staat, ben je dus 1kWh kwijt - of ongeveer 1/80% = 0,0125%

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
GigaTexel_BE schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:58:
[...]

De accu-verwarming is ongeveer 2kW. Als die een half uur aan staat, ben je dus 1kWh kwijt - of ongeveer 1/80% = 0,0125%
Huh wat. Is jouw accu 8000kWh?

1kWh is 1,25% van de accu als je die bruto neemt. Meer richting 1,3% voor de netto beschikbaarheid.

Het idee is dat je met een warme accu meteen kunt snelst kunt laden. Die 1kWh verdien je in tijd makkelijk terug. Verschil is soms wel 150kW vs 75kW of nog minder voor 5-15 minuten. Die 1kWh verlies heb je al in minder dan een minuut terug.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 12:34
jeeedeee schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 09:07:
maar 45 kWh opladen de eerste 5-10 minuten.…
Dat is behoorlijk snel, 270 tot 540 kW >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

DomiGijzen schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 11:33:
[...]

Huh wat. Is jouw accu 8000kWh?

1kWh is 1,25% van de accu als je die bruto neemt. Meer richting 1,3% voor de netto beschikbaarheid.

Het idee is dat je met een warme accu meteen kunt snelst kunt laden. Die 1kWh verdien je in tijd makkelijk terug. Verschil is soms wel 150kW vs 75kW of nog minder voor 5-15 minuten. Die 1kWh verlies heb je al in minder dan een minuut terug.
Sorry, percentage verkeerd uitgerekend >:)
Moet dus inderdaad 1,25% zijn

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeeedeee
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 12:50
mrwiggs schreef op woensdag 19 februari 2025 @ 14:03:
[...]

Dat is behoorlijk snel, 270 tot 540 kW >:)
Sorry, te snel getikt, aangepast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Bij een LCI gewoon als bestemming in de navi zetten: hij zoekt dan zelf uit hoeveel en vanaf wanneer er voorverwarmd wordt. Makkelijker kan het niet lijkt me. Jammer is wel dat je niet in het instrumentendisplay ziet dat hij aan het voorverwarmen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fema
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 12-03 19:12
Ik heb volgend probleem. Iemand hetzelfde?

Ik heb onlangs een software update moeten laten uitvoeren omdat deze niet automatisch werd gedownload door de wagen. (dixit BMW Bornem)
Er was namelijk een probleem met de app en software van de wagen.
De door mij geprogrammeerde laadtijden werden elke dag door de app na het laden gewist of gereset waardoor ik elke dag de laadmomenten moest herinstellen.
Als ik dit vergat was de wagen dus niet opgeladen. (of ik had hoge piekverbruiken en/of geen nachttarief)

Nu, na deze update leek dat probleem idd opgelost.

Deze week begint hij echter weer kuren te krijgen…
Vooropgestelde laadtijden worden niet gerespecteerd. Laadtijden worden gewist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Doe je iets met bestuurdersprofielen en/of ontgrendelen via app?

Heb soortgelijks ooit meegemaakt indien ik geprutst heb met de profielen/gebruik van andere sleutel/ontgrendelen met app maar vervolgens starten met sleutel.

Ooit ook eens 1x mijn presets rond automatisch openen van ramen gewist wegens onverklaarbare redenen. Opnieuw geprogrammeerd en sindsdien nooit meer meegemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Nu online
Op reis gaan is toch altijd een beetje spannend zo ook dit keer richting Oostenrijk. Bij één van de laadstops kreeg ik de melding "Laadpunt probleem, contacteer pechdienst" (of iets gelijkaardigs). Uiteindelijk heb ik de sesie kunnen herstarten, echter na enkele minuten kreeg ik dezelde fout.

Ik heb me dan verzet naar een naburige laadpaal maar ook deze gaf wederom na enkele minuten de betreffende foutmelding. Met een bang hard dan maar verder gereden naar een andere locatie en daar lukte het laden gelukkig wel.

Vermoedelijk dus een probleem op de eerste locatie al vraag ik me af waarom ik "de pechdienst" zou moeten contacteren als de laadpaal een probleem heeft ? Heeft nog iemand al dergelijke boodschap gezien ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Tja dikwijls wordt dat ook maar zus en zo vertaald ergens door iemand die "meertalig" is, ergens in India. Ik vind het ook altijd spannend en vooral miserie met die snellaadpalen die misschien niet zouden werken: je komt dan toe met heel weinig range en dan hoop je maar dat je kan laden. Indien niet ben je "gejost".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

r2504 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 18:53:
Op reis gaan is toch altijd een beetje spannend zo ook dit keer richting Oostenrijk. Bij één van de laadstops kreeg ik de melding "Laadpunt probleem, contacteer pechdienst" (of iets gelijkaardigs). Uiteindelijk heb ik de sesie kunnen herstarten, echter na enkele minuten kreeg ik dezelde fout.

Ik heb me dan verzet naar een naburige laadpaal maar ook deze gaf wederom na enkele minuten de betreffende foutmelding. Met een bang hard dan maar verder gereden naar een andere locatie en daar lukte het laden gelukkig wel.

Vermoedelijk dus een probleem op de eerste locatie al vraag ik me af waarom ik "de pechdienst" zou moeten contacteren als de laadpaal een probleem heeft ? Heeft nog iemand al dergelijke boodschap gezien ?
"Pechdienst" van de aanbieder neem ik aan.
Weet je nog welke aanbieder dat was?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Nu online
EnBW mobility+, A5, Raststätte Bruchsal West 76694 Forst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fema
Pharos1985 schreef op zondag 23 februari 2025 @ 00:19:
Doe je iets met bestuurdersprofielen en/of ontgrendelen via app?

Heb soortgelijks ooit meegemaakt indien ik geprutst heb met de profielen/gebruik van andere sleutel/ontgrendelen met app maar vervolgens starten met sleutel.

Ooit ook eens 1x mijn presets rond automatisch openen van ramen gewist wegens onverklaarbare redenen. Opnieuw geprogrammeerd en sindsdien nooit meer meegemaakt.
Neen, niks geprutst. Was binnen geweest voor update en dan deed hij het goed. Nu is probleem er weer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
Vraag,zijn er mensen die thuis hun BMW opladen met de Granny charger ? Ik zou dit eventueel willen doen op 8 amp. om te laden van de overproductie van de zonnepanelen, ik weet niet of dit met mijn Granny charger kan, ik zie geen verstel mogelijkheid van 16 naar 8 Amp. bijvoorbeeld, bijgaand foto van de meegeleverde Granny bij mij IX3
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/o9_0FGJ3b-pRwJaZHqvzLrfHYro=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gnGSpQZEGwTlpiw5XrQE26zf.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:43
Hans4545 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:16:
Vraag,zijn er mensen die thuis hun BMW opladen met de Granny charger ? Ik zou dit eventueel willen doen op 8 amp. om te laden van de overproductie van de zonnepanelen, ik weet niet of dit met mijn Granny charger kan, ik zie geen verstel mogelijkheid van 16 naar 8 Amp. bijvoorbeeld, bijgaand foto van de meegeleverde Granny bij mij IX3
[Afbeelding]
Maak eens een foto van de voorkant, meestal zit er wel een knop/schakelaar om tussen ampèrages te wisselen.

Zou 'm overigens niet op meer dan 10A zetten bij een huis tuin en keuken stopcontact.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DeZ
Knul schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Maak eens een foto van de voorkant, meestal zit er wel een knop/schakelaar om tussen ampèrages te wisselen.

Zou 'm overigens niet op meer dan 10A zetten bij een huis tuin en keuken stopcontact.
Het verlagen van het laadamperage doe je in de auto. Niet met de lader. Onder laad/klimaatinstellingen kun je dit naar wens instellen binnen een bepaald bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knul
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:43
The DeZ schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:28:
[...]

Het verlagen van het laadamperage doe je in de auto. Niet met de lader. Onder laad/klimaatinstellingen kun je dit naar wens instellen binnen een bepaald bereik.
Grappig, ik heb tot dusver alleen granny chargers gezien waar je dit kan instellen.

Geldt dit dan ook voor de 11kW palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
Knul schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:23:
[...]

Aan de voorkant ook geen schakelaar,zoals aangegeven door TheDez moet het kunnen via de E-drive ,ik ga het proberen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aFkuaX3hPUjxoY4-8NYohSaFL0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/p3VuXG6C5ZAeJvHo7BGowLxH.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 30% gewijzigd door Hans4545 op 26-02-2025 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hedwigvb
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-05 19:21
Ik laad al 3 jaar mijn iX3 op thuis met deze granny charger die ik indertijd er gratis bij gekregen heb en haal zoals op de sticker staat inderdaad 3,7 kW wat volstaat voor mij (omvormer levert max 5 kW).
Voor 3,7 kW moet je wel aansluiten op een 16A stopcontact waar je een extra kabel voor nodig hebt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iFTvbt7DlXOuz_WJrUurq6s0FSg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/MCsJXZ6oLM5EW5emqHlo6kgv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hedwigvb
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 20-05 19:21
PS als je de granny charger aansluit met een 3 fazen rode stekker haal je met deze charger 11 kW, maar dat heb ik niet thuis

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans4545
Hans4545 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 15:31:
[...]

Aan de voorkant ook geen schakelaar,zoals aangegeven door TheDez moet het kunnen via de E-drive ,ik ga het proberen.
[Afbeelding]
Ondertussen in de auto het laden op 6 Amp. begrenst, de auto laad nu met 4.1 Kw. gewoon via de laadpaal aan mijn muur. Dit is voor mij prima, bij volop zon genereer ik 2.5 Kw uit mijn panelen, rest dus uit het net, wel constant dus de paal slaat niet af ,lijkt me ook beter voor de elektronica in de auto.
Ook fijn als later de salderingsregeling is afgeschaft. Er zal nu een groter laadverlies optreden maar het zij zo.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The DeZ
Hans4545 schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 15:55:
[...]

Ondertussen in de auto het laden op 6 Amp. begrenst, de auto laad nu met 4.1 Kw. gewoon via de laadpaal aan mijn muur. Dit is voor mij prima, bij volop zon genereer ik 2.5 Kw uit mijn panelen, rest dus uit het net, wel constant dus de paal slaat niet af ,lijkt me ook beter voor de elektronica in de auto.
Ook fijn als later de salderingsregeling is afgeschaft. Er zal nu een groter laadverlies optreden maar het zij zo.
Op deze manier laad ik al jaren; vooral op de zonnige dagen het laadamperage zo laag mogelijk zetten zodat je zoveel mogelijk de zonne-energie direct in je auto stopt en weinig saldeert. Je moet alleen in de gaten houden dat wanneer je een keer op straat gaat laden en je hebt een goede lading nodig, dat je het vinkje bij laadbeperking weghaalt :) Maar daar kom je wel een keer achter :)

Een gemis van de iX3 vind ik wel dat je de laadbeperking niet via de app kunt regelen. Dat kan bij de i5 wel bijvoorbeeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans4545
The DeZ schreef op donderdag 27 februari 2025 @ 16:08:
[...]

Op deze manier laad ik al jaren; vooral op de zonnige dagen het laadamperage zo laag mogelijk zetten zodat je zoveel mogelijk de zonne-energie direct in je auto stopt en weinig saldeert. Je moet alleen in de gaten houden dat wanneer je een keer op straat gaat laden en je hebt een goede lading nodig, dat je het vinkje bij laadbeperking weghaalt :) Maar daar kom je wel een keer achter :)

Een gemis van de iX3 vind ik wel dat je de laadbeperking niet via de app kunt regelen. Dat kan bij de i5 wel bijvoorbeeld.
Heb de auto nog niet zo lang dus ben nog aan het ontdekken,ja het vinkje aan en uit zetten is iets om te onthouden,zal ik best wel eens gaan vergeten, en dat je het niet kan aan/ uit zetten via de app had ik gezien,jammer.
Maar bedankt voor de info :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 19-05 10:16
Heb de auto met de granny charger ook een aantal keer in Italië aan de stacaravan opgeladen. Je kan hem idd lager instellen. Duurder 43 uur het opladen op deze manier….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breyzipp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-03 19:00
Is er nog iemand die problemen heeft (sinds ongeveer begin 2025) met de iX3 dat die zijn instellingen i.v.m. het laden zelf wijzigt tijdens het laden?

Ik zet ze om thuis te laden met de granny lader zo (op een gewoon stopcontact) :
- algemeen: laden tot 80%, begrenst op 10A
- ofwel laden binnen tijd venster: tussen 22h en 07h (nachttarief). Als ik dan de vertrektijd enkele dagen in de toekomst leg dan gaat hij normaal gezien zoveel mogelijk binnen dat nachttarief laden, als hij op de gewenste vertrektijd niet aan 80% zit, dan laadt hij ook op het (duurdere) dag tarief, wat dus ook normaal is.
- ofwel kies ik voor “onmiddellijk laden”.

De keuze tussen laden binnen tijd venster of onmiddellijk laden stel ik soms in via de My BMW app of soms via de auto.

Nu sinds begin 2025 ongeveer (ik had toen ook een eerste onderhoudsbeurt in de garage) doet die de gekste dingen. Die verspringt precies vanzelf van onmiddellijk laden naar laden binnen tijd venster, die past zelf die van/tot tijden aan. Gisteren avond heb ik tot wel 4 keer toe met de app constant de BMW moeten corrigeren. Ik had hem gestart op onmiddellijk laden, ik krijg een half uur later de melding dat het laden gestopt is own buiten het tijds venster. Dat tijdsvenster staat dan op de gekste tijden, bijvoorbeeld van 4h16 tot 6h16 of zo iets. Ik pas dit allemaal terug aan via de app (terug op 22h-07h), hij springt weer aan (inmiddels was het 22h gepasseerd) en weer een half uur later ongeveer springt die weer af, en staan de aan/uit tijdstippen weeral op zulke gekke momenten ingesteld.

Dit heeft van April 2023 tot December 2024 vlekkeloos gewerkt, ik heb er toen nog nooit problemen mee gehad. Nu sinds begin dit jaar vertrouw ik het voor geen haar meer, ik moet constant de push berichten van de My BMW app in de gaten houden om te zien of hij de settings weer niet voor de zoveelste keer om zeep heeft gedaan.

Is er nog iemand met zulk een probleem? Of enig idee wat er aan de hand kan zijn? Volgens mij is het een software issue en ligt het aan een firmware update (app of auto) ofwel hebben ze na die onderhoudsbeurt iets fout gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fema
Hier zelfde probleem met het niet respecteren van de ingestelde laadtijden. zie posts boven. Wacht op antwoord dealer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The DeZ
Wanneer je de granny lader gebruikt via een normaal wandcontactdoos dan kun je er prima zelf een tijdschakelklok tussen zetten. Hoef je er helemaal niet meer over na te denken.

Los van het feit dat de app en instel functionaliteit gewoon moet werken. OS7.5 van BMW kent wel z’n hardnekkige beperkingen en stabiliteitsissues is mijn ervaring. Geen schokkende dingen maar het zorgt wel voor irritaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ferry34
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 12:52
[...]

Mn iX1 kan dat ook via de app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickbmwix3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 08:21
Hans4545 schreef op woensdag 26 februari 2025 @ 13:16:
[Afbeelding]
Ik gebruik de granny soms ook om overproductie van zonnepanelen op te vangen. Indien je aansluit op geaard stopcontact zoekt tie het zelf uit. Geprobeerd op ongeaard echter wil dan niet laden.

Gaat zooo langzaam dat ik binnenkort toch maar ga investeren op een fatsoenlijke lader, zonnepanlen brengen te veel op :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breyzipp
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 03-03 19:00
[...]

Ja of dat je het schuifdak niet kan sluiten via de app. Met mijn vorige wagen (2019 model Mercedes CLA) ging dat vlekkeloos via de app. Met de BMW iX3 kan ik dus naar buiten met de sleutel om het schuifdak te sluiten, en dat terwijl de app wel aangeeft dat het schuifdak nog gekanteld staat…

Elk merk zal wel zijn eigen mankementen hebben want over die CLA was ik over sommige dingen ook niet te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
Ik ga wssch mijn iX3 moeten laten wegens vertrek bij huidige werkgever.
Bij de nieuwe moet ik een wagen die in de pool zit "oprijden" en ik mag kiezen tussen een EQC of een Tesla M3. Beide in 2023 ingeschreven.

Wat zouden jullie kiezen? Totaal andere klasses, en een EQC zal wel heel goed zijn, maar Tesla is natuurlijk wel Tesla met hun fantastische software.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tc982
Misschien een overreactie aan de politieke kant, maar ik zou met Tesla niet willen rijden uit principe.

Los daarvan, de EQC is een mooie auto en rijd als een Mercedes, maar Tesla blijft toch technologisch indrukwekkender.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Ik begrijp zeker je principiële Tesla afkeer, die heb ik ook sinds een paar maanden/jaar. Anderzijds denk ik dan, wat heeft een auto met politiek te maken.
Ik denk als je alle producten die je koopt/gebruikt dagdagelijks gaat analyseren dat er een héél pak zijn waar je eigenlijk geen zaken meer mee wilt doen.
Tesla is staat nu natuurlijk in de spotlights rond alles rond Musk, maar er zijn een pak meer dingen die niet in de spotlights staan maar op zijn minst even "onethische" zijn vrees ik.

Het snelladen van rond de 110kw, de "ouderdom" van de EQC houd me echter een klein beetje tegen. Ook werd ie vroeger geleverd met een 2-fasige AC boordlader, dat is intussen wel verholpen en zal op degene uit 2023 gewoon een 3-fasige AC boordlader zijn. Maar toch: wie bedenkt zulks?

[ Voor 22% gewijzigd door Pharos1985 op 09-03-2025 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Moet je veel snelladen? Op anderhalf jaar heb ik zelf maar 5 keer snelladen gedaan. Momenteel laat ik mij daar biet meer door lijden, het comfort is het belangrijkste.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• The DeZ
@Pharos1985 Pwoah, wel een moreel lastige zoals @tc982 al aangeeft. Ik heb zelf van 2015 t/m 2021 twee Tesla's gereden en dat was toch wel een andere tijd. Beetje pionieren met het elektrisch rijden, zeker de eerste 3 jaren. Toen was E. Musk redelijk te verteren. Nu zou ik persoonlijk nooit meer een Tesla aanschaffen zolang hij (en alles waar hij voor staat en aanhangt) er op een of andere manier beter van wordt. Dat is niet voor iedereen een legitieme reden.

Verder is de Tesla wel de betere BEV maar de EQC de betere auto wat betreft beleving en (bouw)kwaliteit schat ik zo in. Zeker wat betreft efficiency is de Tesla simpelweg gewoon erg goed. Zelf zou ik in de onderhandeling met de nieuwe werkgever een fijne BMW onderdeel laten zijn van de deal....😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Had hiervoor een GLC (waarop de EQC gebaseerd is) die nog wel wat fijner was dan de iX3: stoelen, bediening (MBUX), achteruitrijkamera, geluid etc. De EQC heeft op papier als EV wel wat tekortkomingen (zwaar, hoog verbruik), maar als je werkever de stroom betaalt en de range en laadsnelheid van de iX3 ok zijn voor je dan lijkt de EQC dat ook te zijn.
De Tesla wordt een stap terug zodra je uitgespeeld bent met de software.
PS: en ook ik zou eenTesla om Musk principieel niet willen, maar dat heeft niets met de auto te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door jvq op 10-03-2025 19:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-05 16:28
jvq schreef op maandag 10 maart 2025 @ 09:27:
Had hiervoor een GLC (waarop de EQC gebaseerd is) die nog wel wat fijner was dan de iX3: stoelen, bediening (MBUX), achteruitrijkamera, geluid etc. De EQC heeft op papier als EV wel wat tekortkomingen (zwaar, hoog verbruik), maar als je werkever de stroom betaalt en de range en laadsnelheid van de iX3 ok zijn voor je dan lijkt de EQC dat ook te zijn.
De Tesla wordt een flinke een stap terug zodra je uitgespeeld bent met de software.
PS: en ook ik zou eenTesla om Musk principieel niet willen, maar dat heeft niets met de auto te maken.
Mijn ervaringen met de (vorige, maar wel LCI) GLC zijn heel anders. Het is naar mijn mening geen concurrentie voor de bediening en het rijgedrag van een BMW X3. Bovendien is de vorige GLC veel kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Tnx allemaal. Neen ik moet niet veel snelladen (heb op 2 jaar tijd 5x gesnellaad met mijn iX3 denk ik). Maar de keren dat je het nodig hebt natuurlijk... Vorige week een 1100km gereden met de ix3 in Duitsland, en dan is beginnen op 3% batterij (preconditioned) wel heel fijn want hij houdt die 150kw vol tot +/- 40% heb ik de indruk. Een keer was ik zelfs terug weg tegen de tijd dat ik in het tankstation een tasje koffie gaan halen was (had het zelfs nog niet opgedronken, heb het in de wagen gedronken). Dus op 10 minuten zat die al genoeg vol voor tot aan mijn bestemming te raken.

Heel goed doorgereden in Duitsland, dikwijls stukken aan 180km/u gereden en dan gaat de stroom er wel door ja ;-)

Momenteel neig ik idd toch meer naar de EQC, vanwege de bouwkwaliteit en "stevigheid" > die M3 ben je idd op uitgekeken nadat je de software gewoon bent, en dan lijkt het een speelgoedautotje tov een EQC.

[ Voor 12% gewijzigd door Pharos1985 op 10-03-2025 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
Pharos1985 schreef op zondag 9 maart 2025 @ 21:48:
Ik ga wssch mijn iX3 moeten laten wegens vertrek bij huidige werkgever.
Bij de nieuwe moet ik een wagen die in de pool zit "oprijden" en ik mag kiezen tussen een EQC of een Tesla M3. Beide in 2023 ingeschreven.

Wat zouden jullie kiezen? Totaal andere klasses, en een EQC zal wel heel goed zijn, maar Tesla is natuurlijk wel Tesla met hun fantastische software.
Heb in de media vernomen dat je met een Tesla zelfs het risico loopt dat de auto door boze anti Musk demonstranten beschadigd kan worden, de bouw kwaliteit is al niet van een hoog niveau dus dit is voor een Tesla heel slecht nieuws, zo ook de koersdalingen van de laatste tijd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fema
breyzipp schreef op zaterdag 1 maart 2025 @ 08:33:
Is er nog iemand die problemen heeft (sinds ongeveer begin 2025) met de iX3 dat die zijn instellingen i.v.m. het laden zelf wijzigt tijdens het laden?

Ik zet ze om thuis te laden met de granny lader zo (op een gewoon stopcontact) :
- algemeen: laden tot 80%, begrenst op 10A
- ofwel laden binnen tijd venster: tussen 22h en 07h (nachttarief). Als ik dan de vertrektijd enkele dagen in de toekomst leg dan gaat hij normaal gezien zoveel mogelijk binnen dat nachttarief laden, als hij op de gewenste vertrektijd niet aan 80% zit, dan laadt hij ook op het (duurdere) dag tarief, wat dus ook normaal is.
- ofwel kies ik voor “onmiddellijk laden”.

De keuze tussen laden binnen tijd venster of onmiddellijk laden stel ik soms in via de My BMW app of soms via de auto.

Nu sinds begin 2025 ongeveer (ik had toen ook een eerste onderhoudsbeurt in de garage) doet die de gekste dingen. Die verspringt precies vanzelf van onmiddellijk laden naar laden binnen tijd venster, die past zelf die van/tot tijden aan. Gisteren avond heb ik tot wel 4 keer toe met de app constant de BMW moeten corrigeren. Ik had hem gestart op onmiddellijk laden, ik krijg een half uur later de melding dat het laden gestopt is own buiten het tijds venster. Dat tijdsvenster staat dan op de gekste tijden, bijvoorbeeld van 4h16 tot 6h16 of zo iets. Ik pas dit allemaal terug aan via de app (terug op 22h-07h), hij springt weer aan (inmiddels was het 22h gepasseerd) en weer een half uur later ongeveer springt die weer af, en staan de aan/uit tijdstippen weeral op zulke gekke momenten ingesteld.

Dit heeft van April 2023 tot December 2024 vlekkeloos gewerkt, ik heb er toen nog nooit problemen mee gehad. Nu sinds begin dit jaar vertrouw ik het voor geen haar meer, ik moet constant de push berichten van de My BMW app in de gaten houden om te zien of hij de settings weer niet voor de zoveelste keer om zeep heeft gedaan.

Is er nog iemand met zulk een probleem? Of enig idee wat er aan de hand kan zijn? Volgens mij is het een software issue en ligt het aan een firmware update (app of auto) ofwel hebben ze na die onderhoudsbeurt iets fout gedaan.
Bericht invoerder: Probleem is gekend. IT is ermee bezig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Problemen komen en gaan blijkbaar.... 😂

Moet nu wel zeggen: vorige winter (toen had ik mijn iX3 en deed ik er de eerste winter mee) continu issues dat ie koude lucht blies tijdens het voorverwarmen ipv warme lucht. Dat heb ik deze winter nooit gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaap iX3
  • Registratie: Maart 2025
  • Laatst online: 20-05 15:53
Nieuw hier, maar al wel ruim 2,5 jaar in het bezit van een iX3 LCI. Ik heb inmiddels 78K gereden en loop nu tegen het eerste probleem(pje) aan:
De instelling van de interieurverlichting wordt niet meer onthouden nadat de auto uitgezet is. Ook de selectie van de grootlichtassistent staat uit, terwijl ik grootlichtassistent altijd geselecteerd heb.

Twee instellingen dus die niet meer worden onthouden. Is iemand bekend met dit fenomeen? Of weet iemand wellicht wat de oorzaak kan zijn?

Heb de dealer gebeld in de hoop dat hij een handigheidje zou weten om het te verhelpen, maar dat was niet het geval. Ze willen de auto in de werkplaats. Auto valt nog onder de garantieregeling.

Dank alvast voor het meedenken! Ik zal de oplossing hier posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:12
Pharos1985 schreef op woensdag 12 maart 2025 @ 22:42:
Problemen komen en gaan blijkbaar.... 😂

Moet nu wel zeggen: vorige winter (toen had ik mijn iX3 en deed ik er de eerste winter mee) continu issues dat ie koude lucht blies tijdens het voorverwarmen ipv warme lucht. Dat heb ik deze winter nooit gehad.
Eens! Ik heb het issue dat de airco aanging in de winter tijdens voorverwarmen i.p.v. heater ook niet meer gehad.

Nog wel het probleem van de koude lucht na 30 min, maar ik kan er mee omgaan inmiddels!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timscheers
alikebab1 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:21:
[...]

Nog wel het probleem van de koude lucht na 30 min, maar ik kan er mee omgaan inmiddels!
Hoe ga je daar mee om als ik vragen mag? Het stoort mij namelijk ook!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
HVAC niet op auto zetten. Dan heb je dat niet. Dat geeft (soms) andere issues zoals beslagen ruiten tijdens de rit, maar als hij dat begint te doen zet ik hem weer even terug op AUTO en dan gaat dat weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timscheers
Pharos1985 schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 11:13:
HVAC niet op auto zetten. Dan heb je dat niet. Dat geeft (soms) andere issues zoals beslagen ruiten tijdens de rit, maar als hij dat begint te doen zet ik hem weer even terug op AUTO en dan gaat dat weg.
Dat had ik inderdaad ook al geprobeerd, maar de beslagen ruiten hebben me ertoe aangezet om toch terug AUTO standaard te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Voor degenen die een route met berekende laadstops door de MyBMW-app naar de iX3 willen sturen: dit werkt als je de laadstops vervangt door zichzelf (of een andere laadstop). Hierdoor worden het tussenstops en na opsturen naar de iX3 onderdeel van de “trip”. Laadstops die je niet vervangt in de app worden niet meegestuurd.
Dit las ik in “Motortalk” en blijkt te werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tc982
jvq schreef op woensdag 19 maart 2025 @ 20:17:
Voor degenen die een route met berekende laadstops door de MyBMW-app naar de iX3 willen sturen: dit werkt als je de laadstops vervangt door zichzelf (of een andere laadstop). Hierdoor worden het tussenstops en na opsturen naar de iX3 onderdeel van de “trip”. Laadstops die je niet vervangt in de app worden niet meegestuurd.
Dit las ik in “Motortalk” en blijkt te werken.
Ik heb geen idee wat je bedoeld met vervangen door zichzelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 10:12
timscheers schreef op vrijdag 14 maart 2025 @ 10:40:
[...]

Hoe ga je daar mee om als ik vragen mag? Het stoort mij namelijk ook!
Ik accepteer het inmiddels, zet de verwarming gewoon 1,5 graad hoger en dan wordt het beter. Alleen niet vergeten weer terug te zetten aan einde van de rit anders is het veel te heet de volgende keer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 10-05 12:34
tc982 schreef op zondag 23 maart 2025 @ 16:08:
[...]

Ik heb geen idee wat je bedoeld met vervangen door zichzelf.
Denk hier?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NTc5h-podcbfOLfNYMZNWIbA8qo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SCSGOOzbBQFTpQhlxhrGAVkw.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr1st0f1
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 20-04 13:01
Ik heb mijn wagen 2 maand in gebruik. Als ik de wagen thuis in steek, valt de elektriciteit in het huis uit (hoofddiff uit etc). Als ik de wagen publiek insteek, zijn de laadpalen buiten gebruik (4 stuks op die manier buiten gebruik gesteld) . DC laden geen probleem. Garage kan pas 10 april kijken. Enig idee iemand? Denk dat er al een serieuze herstelling zal moeten plaatsvinden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Kr1st0f1 schreef op maandag 24 maart 2025 @ 21:02:
Ik heb mijn wagen 2 maand in gebruik. Als ik de wagen thuis in steek, valt de elektriciteit in het huis uit (hoofddiff uit etc). Als ik de wagen publiek insteek, zijn de laadpalen buiten gebruik (4 stuks op die manier buiten gebruik gesteld) . DC laden geen probleem. Garage kan pas 10 april kijken. Enig idee iemand? Denk dat er al een serieuze herstelling zal moeten plaatsvinden...
Eerste gedachte zou zijn water in je socket.

Twee gedachte: Wat is dat van dealer? Dit lijkt me een serieus probleem. Op zijn allerminst mag je toch even langskomen voor een snelle check of er niks gevaarlijks aan de hand is. Ik heb voor minder problematische uitdagingen direct langs mogen komen voor een snelle check en uitlezen.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyingDutchMike
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 10:51

FlyingDutchMike

GT AWD L.Edit

Is de terugroepactie al uitgevoerd?
Dat had met de laadunit te maken, en vocht inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miguel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20-05 11:48
Hebben wij ook voorgehad. AC laden had al gevolg dat de laadpaal uitvalt, DC laden lukte wel nog gewoon (gelukkig). Toen ook verschillende palen getest en helaas ook allemaal buiten gebruik gezet }:O .

De omvormer is toen vervangen geweest onder garantie van de batterijpak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 20-05 16:28
Ik heb al veel gezocht en gelezen in dit forum, maar duidelijke informatie nog niet gevonden over een route plannen (in de auto, niet in de app) met laadstops.

Wat is de beste manier en hoe krijg ik een route met enkel 2 of 3 laadstops i.p.v. een lange lijst van mogelijke laadstations?
Want die lange lijst met laadstops krijg ik als ik op de melding in de balk bovenin klik waarin wordt gezegd: 2 laadstops nodig.

Deze week zag ik nog een filmpje van een iX (met OS 8.5 of 9) waarbij de route keurig met laadstops als een overzicht werd getoond. Op de kaart en in detail aan de linkerkant.

Kan de iX3 ook zoiets of is dat niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

De iX3 geeft in principe een route geoptimaliseerd voor laadstops via een melding in die balk boven. De melding dat je x keer moet laden heb ik echter ook een heel enkele keer gezien ipv de route met laadstops.
Ik heb geen goede verklaring waarom dit soms zo is. Tot nu toe neem ik aan dat de auto op dat moment geen (goede) dataverbinding heeft, maar als iemand meer weet hou ik me aanbevolen.
Pagina: 1 ... 88 89 Laatste