Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:50
Ik ken het probleem van de vergrendeling en de deuren. De oplossing hierboven was ook niet echt hetgeen ik verwachtte.

Je moet effectief op de blauwe toets duwen als je de wagen wilt stoppen/ontgrendelen > dan gaat de aktie hierboven door (citaat uit de manual denk ik).

Probleem is dat ik in het begin gewoon bestuurderportier opende, het voertuig zijn "motor" wordt dan eigenlijk ook "stilgelegd" en all good, maar vervolgens zijn niet alle portieren los.
Zeer vervelend voor mij in het begin, nu ben ik er voor 99% van de gevallen al aan gewend dat ik eigenlijk toch verplicht ben om de blauwe toets te gebruiken op de middenconsole.

Best aanpassing voor mij: vorige 19 jaar steeds met een wagen gereden die altijd volgend gedrag stelde: bestuurdersportier open = alle deuren onmiddellijk ontgrendelen (je kon dat instellen in de software). Onafhankelijk of de motor toen draaide, ofdat de auto zelfs in beweging was.

Ik ken het issueke: was bij mij best ook wennen bij BMW en heb er ook drie maanden op gevloekt.

Ook dat de wagen 2x zijn claxon gebruikt als je probeert te vergendelen als hij in N stand staat, vond ik in het begin bijzonder irritant: programmeer het boeltje gewoon zo dat ie dan automatisch in P gaat, de handrem aanzeten sluit dan gewoon af... Snap niet waarom er 2x gelaxoneerd moet worden (in het begin voetgangers in rustige woonbuurten zo toch hevig laten schrikken...)

[ Voor 15% gewijzigd door Pharos1985 op 16-12-2024 21:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 09:05
Weet iemand wat dit plaatje op de sticker van de klep betekent?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-c8VrNy_mPwX8ScyXriKyNQHeek=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hfkVhuj3Ko9UEYyMb4shdHAx.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvq
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 06:34

jvq

Als je de stekker erin steekt, hem 2 seconden aangedrukt houden voor je hem loslaat denk ik. Dit om zeker te weten dat de stekker correct vergrendeld wordt. Ach ja, Duitse gründlichkeit hè... ;)
Zie punt 6 uit de manual:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/530H5CqHk1WJWbtHq_9hHLCGYb4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZwX18cW1Yuf3diIIUSuXbW48.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 70% gewijzigd door jvq op 18-12-2024 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 09:07
Telkens ik DAP activeer, krijg ik deze melding :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LiZuIaZYZh32pR1fgdHNyuN-AKU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/s73loZ8Z2O0Y7R9KIr40Q4tR.jpg?f=fotoalbum_large

terwijl de stoplicht herkenning inactief staat ...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5ZMWhEI-L-3F_Fvqm1ptlxs3VmU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TZMow0rtJtUKz4Ixz2R8M1Pa.jpg?f=fotoalbum_large

M'n i4M50 (met OS8) met dezelfde instellingen geeft geen melding bij gebruik van DAP.

Is er nog een andere setting die moet worden aangepast?

thx, Marcher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Staat deze wel uit?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hh4MHJqEcNQ2UZJQB74o0Z3K3jI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KrQHrZwlkmdt3WAAwNRTkkuP.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 3% gewijzigd door jvq op 20-12-2024 16:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
thx, daar stond het idd nog actief ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vsander
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 14:28
Pharos1985 schreef op maandag 16 december 2024 @ 21:11:
Ik ken het probleem van de vergrendeling en de deuren. De oplossing hierboven was ook niet echt hetgeen ik verwachtte.

Je moet effectief op de blauwe toets duwen als je de wagen wilt stoppen/ontgrendelen > dan gaat de aktie hierboven door (citaat uit de manual denk ik).

Probleem is dat ik in het begin gewoon bestuurderportier opende, het voertuig zijn "motor" wordt dan eigenlijk ook "stilgelegd" en all good, maar vervolgens zijn niet alle portieren los.
Zeer vervelend voor mij in het begin, nu ben ik er voor 99% van de gevallen al aan gewend dat ik eigenlijk toch verplicht ben om de blauwe toets te gebruiken op de middenconsole.

Best aanpassing voor mij: vorige 19 jaar steeds met een wagen gereden die altijd volgend gedrag stelde: bestuurdersportier open = alle deuren onmiddellijk ontgrendelen (je kon dat instellen in de software). Onafhankelijk of de motor toen draaide, ofdat de auto zelfs in beweging was.

Ik ken het issueke: was bij mij best ook wennen bij BMW en heb er ook drie maanden op gevloekt.

Ook dat de wagen 2x zijn claxon gebruikt als je probeert te vergendelen als hij in N stand staat, vond ik in het begin bijzonder irritant: programmeer het boeltje gewoon zo dat ie dan automatisch in P gaat, de handrem aanzeten sluit dan gewoon af... Snap niet waarom er 2x gelaxoneerd moet worden (in het begin voetgangers in rustige woonbuurten zo toch hevig laten schrikken...)
Thanks jvq, maar het is inderdaad zoals Pharos1985 zegt; als je van een ander merk komt (Mercedes in mijn geval) dan is het serieus wennen. Heb het nu wel aangezet zo en de frustraties van de andere deuren zijn nu weg. Maar mijn eigen deur is ook direct ontgrendeld en naar veiligheidsgevoel heb ik dat liever niet. Maar als dat de compromis is die ik dan moet maken, dan wil ik het wel doen :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-07 09:10
Hallo, op welke afstand moeten de dakdragers van elkaar geplaatst worden ?
Ik voel 4 kleine puntjes aan de binnenzijde van de dakrails, is dit het ijkpunt voor de plaatsing van de dragers ?
Tnx.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05 17:37
dmod schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:12:
Hallo, op welke afstand moeten de dakdragers van elkaar geplaatst worden ?
Ik voel 4 kleine puntjes aan de binnenzijde van de dakrails, is dit het ijkpunt voor de plaatsing van de dragers ?
Tnx.
Als je de BMW dragers hebt, staat het onder de klep van de drager.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-07 09:10
goirke schreef op maandag 23 december 2024 @ 13:16:
[...]

Als je de BMW dragers hebt, staat het onder de klep van de drager.
Nee, de mijne zijn universele dragers van een ander merk die ik overgenomen heb van mijn vorige auto. En deze zijn compatibel met de iX3.
Ik vermoed dat ik ze moet plaatsen op de 4 markeringen maar wou even zeker zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door dmod op 23-12-2024 14:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AlmereFC84
  • Registratie: Februari 2023
  • Laatst online: 08-09 21:23
Klopt, die 4 puntjes zijn de juiste plek voor de dakdragers. Erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hedwigvb
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 20:18
Zijn er nog gebruikers van de Engie Drive App in deze groep?
Deze werkt bij mij niet meer sinds 12 december.
Met deze app krijg je een kleine korting op het laden, mooi meegenomen als je geen laadkaart van het werk hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:55

GigaTexel_BE

AMD MP²

hedwigvb schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 09:26:
Zijn er nog gebruikers van de Engie Drive App in deze groep?
Deze werkt bij mij niet meer sinds 12 december.
Met deze app krijg je een kleine korting op het laden, mooi meegenomen als je geen laadkaart van het werk hebt.
Ik gebruik die niet, maar wel de integratie in Home Assistant. BMW heeft zijn API gewijzigd, waardoor er nu een Captcha op de API zit. Vermoedelijk moet Engie dat nu ook nog eerst implementeren.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Pharos1985 schreef op zondag 15 december 2024 @ 16:11:
Valt me toch op hoe mensen soms terugwillen naar ICE of naar PHEV. Ik rij de iX3 nu een goed jaar en zou nooit meer iets anders dan elektrisch willen.
Als voorbeeld rij eens in een BMW 5xx serie waar je op lange afstanden heerlijk >900 km op 65 liter kan rijden, ofwel in een keer zo naar Poitiers. Geen gestekker en ook geen gemekker en dat in 8 uur doorrijden.
Ik rij nu in een of andere prehistorische bestelbus uit 2024 met max 150 km range, ik verlang zo verschrikkelijk terug naar mijn 530i, of al is het maar een dieselbus. Wat een drama met elektrisch, constant hopen dat je alles maar redt. Kwam laatst al met 5% aan, ik moet bijna iedere dag laden en ben letterlijk op jacht naar snellaadpalen. Ik reed in een 530i, vaak makkelijk 700-900 km. Ik was al aan het kijken naar een ix3, alleen is op laatste moment niet doorgegaan, door geen laadpaal in de buurt, range en het is ook de stap naar een 3 serie ten opzichte van een 5 serie, tja.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 18-09 21:43
itsalex schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 14:39:
[...]
heerlijk >900 km op 65 liter kan rijden
De vraag is hoe vaak doe je dat per jaar... als dat wekelijks is kan ik begrijpen dat elektrisch rijden enige frustratie opwekt, doe je dat één of twee keer per jaar op vakantie dan heb ik persoonlijk daar totaal geen probleem mee (ik rij nu veel ontspannen naar m'n bestemming dan destijds in één ruk plakgas ernaar toe).

Meningen/gebruik zijn dus persoonlijk... wat voor één iemand werkt daarom niet voor iedereen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:18
Ik rij de kerktoren rond en ben dus niet geaffecteerd door range anxiety. Maar ik moet zeggen dat het wel een gedoe is waar je rekening mee moet houden, iets dat vroeger gedachteloos was.

Daarentegen rijd elektrisch veel fijner dan mijn vorige auto’s. Vooral op niet snelwegen is het toch een verdomde fijne auto.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
[...]

Als voorbeeld rij eens in een BMW 5xx serie waar je op lange afstanden heerlijk >900 km op 65 liter kan rijden, ofwel in een keer zo naar Poitiers. Geen gestekker en ook geen gemekker en dat in 8 uur doorrijden.
Ik rij nu in een of andere prehistorische bestelbus uit 2024 met max 150 km range, ik verlang zo verschrikkelijk terug naar mijn 530i, of al is het maar een dieselbus. Wat een drama met elektrisch, constant hopen dat je alles maar redt. Kwam laatst al met 5% aan, ik moet bijna iedere dag laden en ben letterlijk op jacht naar snellaadpalen. Ik reed in een 530i, vaak makkelijk 700-900 km. Ik was al aan het kijken naar een ix3, alleen is op laatste moment niet doorgegaan, door geen laadpaal in de buurt, range en het is ook de stap naar een 3 serie ten opzichte van een 5 serie, tja.
OK, dat begrijp ik. Je hebt dan ook een niet doorsnee profiel lijkt me. Ik rij bvb vooral rond de spreekwoordelijke kerktoren en max 3 dorpen verder. 1 of 2 keer per week een verre rit (ver is voor mij 70km H/T en eens in de paar maanden eens een rit van 200km H/T). Ik heb zelfs voorlopig nog geen laadpaal thuis en hang dus af van publieke laadpalen.
Ik laad hem eens op tijdens het lopen/aan het zwembad en dat is het min of meer, kom daarmee toe dikwijls. Heel soms moet ik hem eens 6u aan een publieke laadpaal gaan hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
tc982 schreef op dinsdag 24 december 2024 @ 23:14:
Ik rij de kerktoren rond en ben dus niet geaffecteerd door range anxiety. Maar ik moet zeggen dat het wel een gedoe is waar je rekening mee moet houden, iets dat vroeger gedachteloos was.
Ik begrijp je "gedoe" niet echt... ik doe gewoon woon-werk verkeer (50 km/u heen en terug) en verder nog wat rond de kerktoren en in plug hem gewoon iedere keer in als ik thuiskom... ik vertrek dus steeds met 100% batteriij en hoef nooit meer langs een tankstation (dus op zich veel minder gedoe dan vroeger).

Trouwens pas terug van ski vakantie in Italie... onderweg 3x laden... kan je ook moeilijk een gedoe noemen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PDT
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-06 12:42

PDT

PDT schreef op maandag 25 november 2024 @ 20:07:
Dagrijverlichting ledlampje van een iX3 kost 3200 euro en gaat maar twee jaar mee!!!! :( 8)7

Tot een paar maanden geleden was ik een zeer tevreden eigenaar en bestuurder van iX3. De auto is uit April 2021 en is dus inmiddels 3 jaar oud. De auto stond bij de dealer voor nieuwe banden. Konden ze ook gelijk even het led lampje van de dagrijverlichting vervangen want dat was al een poosje defect. Ik weet niet precies hoe lang. Je merkt het natuurlijk niet als je er zelf in zit en iemand had me er een paar maanden daarvoor op geattendeerd dat niet alle vier dagrijlampjes aan waren.

Toen kreeg ik bericht van de dealer dat het dagrijlampje inderdaad gesneuveld was. Vervangen was echter geen optie. De hele koplampunit moet vervangen worden en dat blijkt 3200 euro te moeten kosten.

Ik dacht dat ledlampjes meer dan 10.000 branduren mee moeten gaan, dus dan is drie jaar en 84.000 km wel heel snel. Op mijn verzoek heeft de dealer daarom gekeken of dit onder coulance opgelost kon worden. Er kwam binnen een paar uur antwoord van BMW Nederland. Geen coulance voor ledlampjes die ongebruikelijk snel de geest geven.

Dan maar door rijden met drie dagrijlampjes. Tot ik vandaag de dealer weer sprak over de storing met mijn spiegel. Getipt door een vriend vroeg ik of dagrijlampjes belangrijk zijn om door de APK te komen en ja hoor dat blijkt het geval. :( Dus komende april ben ik aan de beurt en kan ik voor een veel te vroeg overleden dagrij ledlampje 3200 euro aftikken.

Heeft iemand anders dit ook al mee gemaakt?
Weet iemand een goedkopere oplossing dan een compleet nieuwe koplamp?
25 december. Even een update hoe dit afgelopen is. Iemand die gereageerd had om mijn eerdere post gaf aan dat er een losse dagrijledmodule bestaat. Met die kennis ben ik naar mijn lokale algemene garage gegaan. Zij konden voor zo'n 130 euro plus 2 uur werk de lamp vervangen (dachten ze).

De praktijk bleek iets weerbarstiger. Het ledje van de dagrijverlichting blijkt eigenlijk 3 ledjes te zijn en die bleken verbrand/gesmolten. Zie foto's. Het probleem was dat ze hun licht afgeven aan een gebogen lichtgeleider en deze was gedeeltelijk ingebrand en gesmolten. Hierdoor gaf de dagrijlamp nog steeds niet genoeg licht. Kennelijk wist de BMW dealer dit en gaven ze daardoor aan dat de hele unit vervangen moet worden a 3200 euro.
Mijn garage heeft het op weten te lossen door de geleider met een dremel iets bij te werken en daarna nog wat te polijsten. Het eindresultaat is dat de dagrijlamp iets lichtzwakker is als zijn buurman maar wel goed genoeg om door de APK te komen. Dit duurde al met al wel langer dan vervangen en de rekening kwam uit op zo'n 750 euro.

Ik ben blij dat ik geen 3200 euro hoef at te tikken voor een compleet nieuwe koplamp maar vind het nog steeds een slechte zaak dat BMW zich zo inflexibel opstelt voor zo'n storing.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f5sBZtCctFfYJk1Hp_TSptedT-M=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1Si4BU74ub4261XgpBULNYGL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CpHhKBEi5Sh7Z9T4iXTHGanf06Q=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H657GqVzUg19IZCUpYc7YP2M.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik gebruik soms wel eens de digital key via m'n iPhone maar is het bij jullie ook zo dat je die echt tegen de handgreep moet houden om te ontgrendelen ? (gewoon in je zak hebben zoals bij de normale sleutel lukt dus niet).

Ik las nu ook dat het via je horloge (Apple Watch) kan maar als ik die tegen m'n deurgreep houd dan krijg ik m'n BMW iX3 card te zien op de horloge met "Gereed" maar verder gebeurd er niets ? Ook geen idee of je die dan uiteindelijk ook op de lader in de auto moet leggen want dat is ook niet echt handig lijkt me ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expje87
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-09 15:29
Je moet het horloge echt met zijn kast tegen de klink duwen dan werkt het pas. Het klopt dat je ze tegen de klink moet houden omdat het via nfc gaat. De nieuwe bmw’s zoals de IX hebben wel dat je telefoon in je zak kan blijven maar de ix3 moet je nog echt je telefoon tegen de handgreep houden. Het horloge met scherm tegen de rechterzijde houden enkele seconden doet het bij mijn ultra altijd. Het starten vergt wel een flexibele pols want dan moet je met het horloge op de draadloos pad drukken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
r2504 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:45:
[...]

Ik begrijp je "gedoe" niet echt... ik doe gewoon woon-werk verkeer (50 km/u heen en terug) en verder nog wat rond de kerktoren en in plug hem gewoon iedere keer in als ik thuiskom... ik vertrek dus steeds met 100% batteriij en hoef nooit meer langs een tankstation (dus op zich veel minder gedoe dan vroeger).

Trouwens pas terug van ski vakantie in Italie... onderweg 3x laden... kan je ook moeilijk een gedoe noemen.
Ik moet publiek laden en elke dag zien dat het plekje er is, de auto verzetten als je thuis werkt en de kabel in de regen vast en losmaken. Het is een dingetje, niet enerverend maar wel iets dat je vroeger niet had.

Begrijp me niet verkeerd, ik vind mijn rijplezier beter met een elektrische auto dan met mijn vorige ICE auto’s. Maar het zit hem toch in de elektromotors en het feit dat er wat meer opties opzitten die het leven aangenaam maken (zoals adaptive cruise control met lane assist). Zeker de combinatie van de twee, waar de vorige automaat toch zijn kuren had is dat nu wel pakken beter.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
PDT schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:13:
[...]

25 december. Even een update hoe dit afgelopen is. Iemand die gereageerd had om mijn eerdere post gaf aan dat er een losse dagrijledmodule bestaat. Met die kennis ben ik naar mijn lokale algemene garage gegaan. Zij konden voor zo'n 130 euro plus 2 uur werk de lamp vervangen (dachten ze).

De praktijk bleek iets weerbarstiger. Het ledje van de dagrijverlichting blijkt eigenlijk 3 ledjes te zijn en die bleken verbrand/gesmolten. Zie foto's. Het probleem was dat ze hun licht afgeven aan een gebogen lichtgeleider en deze was gedeeltelijk ingebrand en gesmolten. Hierdoor gaf de dagrijlamp nog steeds niet genoeg licht. Kennelijk wist de BMW dealer dit en gaven ze daardoor aan dat de hele unit vervangen moet worden a 3200 euro.
Mijn garage heeft het op weten te lossen door de geleider met een dremel iets bij te werken en daarna nog wat te polijsten. Het eindresultaat is dat de dagrijlamp iets lichtzwakker is als zijn buurman maar wel goed genoeg om door de APK te komen. Dit duurde al met al wel langer dan vervangen en de rekening kwam uit op zo'n 750 euro.

Ik ben blij dat ik geen 3200 euro hoef at te tikken voor een compleet nieuwe koplamp maar vind het nog steeds een slechte zaak dat BMW zich zo inflexibel opstelt voor zo'n storing.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Blijf erbij dat dit een juridische zaak zou moeten zijn. Niemand, geen consument, zou zo hard genaaid mogen worden door een merk. Het zijn teveel kosten voor een te nieuw product.

BMW en jouw dealer moeten zich kapot schamen.

• Freezr
[...]

Ik verbaas me altijd over mensen die voor de lol 8 of meer uren in een auto gaan zitten op overvolle en gevaarlijke snelwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
tc982 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 22:55:
[...]

Ik moet publiek laden en elke dag zien dat het plekje er is, de auto verzetten als je thuis werkt en de kabel in de regen vast en losmaken. Het is een dingetje, niet enerverend maar wel iets dat je vroeger niet had.
Tja, in de regen diesel tanken (ook al sta je onder een semi afdak) is evenmin leuk. M'n laadpaal thuis heeft trouwens een kabel, heeft als voordeel dat ik die niet in/uit m'n koffer moet nemen en me daaraan ook al niet vuil maak.

Perfect zal het nooit zijn (inductie laden op je parkeerplek zou nochtans cool zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_dj
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 03:06
r2504 schreef op woensdag 25 december 2024 @ 13:45:
[...]

Het verschilt dus ook per woon-werk of woon-afspraak verkeer. Ik moet zeggen dat ik er wel (steeds meer) last van begin te krijgen, nu ik merk dat de winter voor de 3e keer is aangebroken met de IX3. Ruim 135k op de teller merk ik dat woon-werk verkeer van 170km in de huidige temperaturen me meer stress op begint te leveren dan jaar 1 en 2. Als de dag na 1900 eindigt en ik 130 op de snelweg pak, kom ik nog maar met enkele procenten thuis. Dat is niet meer grappig. Ritje Eindhoven <> Amsterdam (waar geen paal vrij is op de zuid as in de P) lukt me niet meer; dat is gewoon 10 minuten bij moet laden onderweg.

Het is een prima auto, heb er fijn in gereden, maar merk dat ik uitkijk dat de volgende 15k km snel voorbij is voor einde lease. Op sommige momenten pak ik de privé G31 om even ‘klaar’ te zijn met het gehannes en gewoon rustig te kunnen rijden.

[ Voor 4% gewijzigd door Bas_dj op 27-12-2024 14:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-09 15:06
Bas_dj schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 14:48:
[...]

Het verschilt dus ook per woon-werk of woon-afspraak verkeer. Ik moet zeggen dat ik er wel (steeds meer) last van begin te krijgen, nu ik merk dat de winter voor de 3e keer is aangebroken met de IX3. Ruim 135k op de teller merk ik dat woon-werk verkeer van 170km in de huidige temperaturen me meer stress op begint te leveren dan jaar 1 en 2. Als de dag na 1900 eindigt en ik 130 op de snelweg pak, kom ik nog maar met enkele procenten thuis. Dat is niet meer grappig. Ritje Eindhoven <> Amsterdam (waar geen paal vrij is op de zuid as in de P) lukt me niet meer; dat is gewoon 10 minuten bij moet laden onderweg.

Het is een prima auto, heb er fijn in gereden, maar merk dat ik uitkijk dat de volgende 15k km snel voorbij is voor einde lease. Op sommige momenten pak ik de privé G31 om even ‘klaar’ te zijn met het gehannes en gewoon rustig te kunnen rijden.
Als je 170km moet rijden en je hebt dan nog maar enkele procenten dan is er iets mis. Ik haal met dit weer en op winterbanden en 110-130km 23kWh per 100km met gemak. Heb ook laadpaal op de oprit en op kantoor dus eigenlijk heb ik iedere dag ruim 350km in de winter voor handen. Nooit meer terug naar een ICE. Ieder ochtend een warme auto even langs het laadpunt stekker eruit en instappen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expje87
Ik gok dat hij bedoeld 170 heen en terug, dan word het in de winter wel krap aan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_dj
RonnyP schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 15:34:
[...]

Als je 170km moet rijden en je hebt dan nog maar enkele procenten dan is er iets mis. Ik haal met dit weer en op winterbanden en 110-130km 23kWh per 100km met gemak. Heb ook laadpaal op de oprit en op kantoor dus eigenlijk heb ik iedere dag ruim 350km in de winter voor handen. Nooit meer terug naar een ICE. Ieder ochtend een warme auto even langs het laadpunt stekker eruit en instappen. :)
Iets mis vinden ze bij BMW van niet helaas. 200km in omstandigheden onder de 5 graden is in de handen klappen. Slijtage batterij binnen de marge en ik kon weer huiswaarts.

Even ter vergelijk: welke km stand zit je? Ik merk pas na de 110dkm een groot verschil tov de eerdere jaren. Toen kwam ik ook verder dan totaal 200km - zo richting de 250-300km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
Knip

[ Voor 98% gewijzigd door Notna op 03-01-2025 16:49 . Reden: Het is hier niet de HK ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expje87
Ik zou toch echt je accu eens extern door laten meten. Die is op zijn einde als het klopt wat je zegt. Snelle rekensom : 25kwh/100 zou je dus effectief 50kw maar kunnen gebruiken. Je zou dus een degradatie onder de 75% hebben. Dat klopt echt niet hoeveel je km stand ook is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-08 21:33
Heb sinds 2 dagen dat mijn sleutels niet meer herkend worden.
Kan wel de auto nog openen maar niet meer starten, ook niet als ik hem tegen de stuurkolom hou.

De digital key werkt wel nog.
Batterijen vervangen bracht geen soelaas.

BMW assistance laten komen, die hebben de 12V batterij even afgekoppeld maar maakte geen verschil. Dus even naar de dealer voor sleutels te herprogrammeren na het kerst verlof..

Heel bizar zo ineens. Nog iemand al zoiets gehoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Bas_dj schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 16:10:
[...]

Iets mis vinden ze bij BMW van niet helaas. 200km in omstandigheden onder de 5 graden is in de handen klappen. Slijtage batterij binnen de marge en ik kon weer huiswaarts.

Even ter vergelijk: welke km stand zit je? Ik merk pas na de 110dkm een groot verschil tov de eerdere jaren. Toen kwam ik ook verder dan totaal 200km - zo richting de 250-300km.
Zeg je nu dat je max 200km range hebt onder de 5 graden? Dan zou je bij een degradatie van 80% bijna 30kWh/100km verbruiken .
Dat lijkt me bijna niet te doen, dus je accu moet dan haast wel minder dan 80% hebben. Heeft bmw de SOH gemeten? Of heb je zelf de Cardata al eens opgevraagd?

[ Voor 3% gewijzigd door jvq op 27-12-2024 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Onder deze koude kan ik toch gemakkelijk 300km rijden zonder op iets te moeten letten. Dat is gemiddeld 25kWh, lijkt me dat je idd batterij degradatie hebt als je zo weinig haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_dj
jvq schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 22:24:
[...]

Zeg je nu dat je max 200km range hebt onder de 5 graden? Dan zou je bij een degradatie van 80% bijna 30kWh/100km verbruiken .
Dat lijkt me bijna niet te doen, dus je accu moet dan haast wel minder dan 80% hebben. Heeft bmw de SOH gemeten? Of heb je zelf de Cardata al eens opgevraagd?
Ritten met 30-32kwh/100km zijn geen uitzondering helaas, waar de snelheid zowat op de toegestane max snelheid zit.

BMW heeft het nagemeten en zegt binnen de marge te zitten. Leasemaatschappij volgt antwoord van de dealer en maakt de loophole weer compleet: helaas. Je wordt op een gegeven moment paranoia dat je zelfs controleert of je banden niet andersom zijn gemonteerd.

Heb me inmiddels maar bij neergelegd wetende dat het nog paar maanden is. Zoals gezegd meer dan een fijne auto, echter de laatste winter heeft het een bittere nasmaak voor me.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Realest
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18-09 11:08
Bas_dj schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:10:
[...]

Ritten met 30-32kwh/100km zijn geen uitzondering helaas, waar de snelheid zowat op de toegestane max snelheid zit.

BMW heeft het nagemeten en zegt binnen de marge te zitten. Leasemaatschappij volgt antwoord van de dealer en maakt de loophole weer compleet: helaas. Je wordt op een gegeven moment paranoia dat je zelfs controleert of je banden niet andersom zijn gemonteerd.

Heb me inmiddels maar bij neergelegd wetende dat het nog paar maanden is. Zoals gezegd meer dan een fijne auto, echter de laatste winter heeft het een bittere nasmaak voor me.
Dat is wel een heel hoog verbruik, heb vorige week nog een dag een kleine 600km gereden met gemiddeld 130/140km/u en toen was mijn verbruik 25,2kwh/100km. En ik heb een aardig zware voet, 20inch winterbanden en het was ook ongeveer 4/5 graden.

30-32kwh/100km lijkt mij ver buiten de marge te vallen.

Mijn gemiddelde over december is na 3296km 25kwh/100km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Denk dat het ook veel te maken heeft of je wagen buiten staat s nachts of binnen. Toen het vorig jaar -3 graden was ‘s nachts had ik soms ook een range volgens de wagen van 298km bij 100% SoC. Mijn wagen staat s nachts buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expje87
Ik heb ook weleens extreem veel vebruik gehad. Bleek dat mijn kleine de temperatuur achterin op max had gezet 😅

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvq

jvq

The_Realest schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 00:52:
[...]

Dat is wel een heel hoog verbruik, heb vorige week nog een dag een kleine 600km gereden met gemiddeld 130/140km/u en toen was mijn verbruik 25,2kwh/100km. En ik heb een aardig zware voet, 20inch winterbanden en het was ook ongeveer 4/5 graden.

Lijkt dat die vuistregel van bmw ongeveer klopt: 10% meer verbruik bij elke 10 km/u harder boven de 100 km/u.
Ik reed vorige week op een dag 300km, zelfde banden en temperatuur bij 100km/u: 18,9kWh. Als je dat doortrekt heb je bij 150/160 km/u een verbruik van 30-32kwh.
@Bas_dj klopt die snelheid voor jou?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Nog niet zolang terug van ski vakantie in Italie... 23 kWh gemiddeld bij vriestemperaturen aan 135 km/u met 20" winterbanden.

Als je dus boven de 30 kWh zit voor dergelijke rit is er toch grondig iets fout lijkt me.

Ter plekke heb ik wel enkele korte individuele ritten van slechts enkele kilometers aan bijna 40 kWh :o

[ Voor 19% gewijzigd door r2504 op 28-12-2024 11:06 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• iX3-2022
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-09 20:30
Probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een fout in het verwarmingssysteem. Ik heb dit onlangs ook gehad (120.000km), opeens een verbruik ruim boven de 30kw. Normaliter op dezelfde route met vergelijkbare omstandigheden rond de 21kw. BMW garage heeft de accu degradatie getest en dit bleek 1% te zijn. Onderzoek wees uit dat het verwarmingssysteem een grote verbruiker bleek te zijn, één van de kleppen bleef dicht zitten. Nieuw systeem erin en de waardes zijn weer normaal.
Bas_dj schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 23:10:
[...]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bas_dj
iX3-2022 schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 21:37:
Probleem wordt waarschijnlijk veroorzaakt door een fout in het verwarmingssysteem. Ik heb dit onlangs ook gehad (120.000km), opeens een verbruik ruim boven de 30kw. Normaliter op dezelfde route met vergelijkbare omstandigheden rond de 21kw. BMW garage heeft de accu degradatie getest en dit bleek 1% te zijn. Onderzoek wees uit dat het verwarmingssysteem een grote verbruiker bleek te zijn, één van de kleppen bleef dicht zitten. Nieuw systeem erin en de waardes zijn weer normaal.

[...]
Kijk, dat is een goede tip. Daar ga ik eens mee aan de slag. Had m nog niet gehoord of gelezen. Thnx!

@jvq. Nee, ver onder die vmax.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:36
The_Realest schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 00:52:
[...]

Voor december zit ik gewoonlijk ook eerder tussen de 25 en 30 kWh/100km.

Mijn winterbanden staan wel minder hard dan m'n zomerbanden. Ik denk dat ze vorige winter ook harder stonden en het verbruik daarom toen lager was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Realest
xjs678qr schreef op zondag 29 december 2024 @ 08:38:
[...]

Voor december zit ik gewoonlijk ook eerder tussen de 25 en 30 kWh/100km.

Mijn winterbanden staan wel minder hard dan m'n zomerbanden. Ik denk dat ze vorige winter ook harder stonden en het verbruik daarom toen lager was.
Dat is aardig hoog, bij mij is het dus wel rond de 25kwh maar dan rijd ik wel 130/140. Heel af en toe met korte ritjes zit je idd wel wat hoger maar gemiddeld afgelopen maand dus op 25kwh.

Gisteren nog 2x 90km gereden met 120km/u en dat gemiddelde was 23,6kwh/100km rond het vriespunt dus dat viel mij aardig mee.

Heb even gekeken wat mijn gemiddelde verbruik is fabriek af: 69.000 km en dat is 22kwh/100km.

Heb ook wel aardig zware voet, en merk altijd direct verschil als mijn vrouw heeft gereden qua range.

Mijn vader heeft een etron q6 en die rijdt ook 30kwh/100km met 120km/u op de snelweg, maar die auto is sowieso minder zuinig en het helpt ook niet dat die 21/22inch velgen eronder heeft. (Dus dat verklaard al een hoop natuurlijk).

[ Voor 11% gewijzigd door The_Realest op 29-12-2024 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iX3-2022
  • Registratie: April 2022
  • Laatst online: 18-09 20:30
Dat is ook de reden dat het na ongeveer 45 minuten enorm koud wordt in de auto. Hadden ze gewoon netjes een terugroepactie voor moeten uitzetten.
Bas_dj schreef op zaterdag 28 december 2024 @ 22:04:
[...]

Kijk, dat is een goede tip. Daar ga ik eens mee aan de slag. Had m nog niet gehoord of gelezen. Thnx!

@jvq. Nee, ver onder die vmax.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnyP
The_Realest schreef op zondag 29 december 2024 @ 09:36:
[...]

Dat is aardig hoog, bij mij is het dus wel rond de 25kwh maar dan rijd ik wel 130/140. Heel af en toe met korte ritjes zit je idd wel wat hoger maar gemiddeld afgelopen maand dus op 25kwh.

Gisteren nog 2x 90km gereden met 120km/u en dat gemiddelde was 23,6kwh/100km rond het vriespunt dus dat viel mij aardig mee.

Heb even gekeken wat mijn gemiddelde verbruik is fabriek af: 69.000 km en dat is 22kwh/100km.

Heb ook wel aardig zware voet, en merk altijd direct verschil als mijn vrouw heeft gereden qua range.

Mijn vader heeft een etron q6 en die rijdt ook 30kwh/100km met 120km/u op de snelweg, maar die auto is sowieso minder zuinig en het helpt ook niet dat die 21/22inch velgen eronder heeft. (Dus dat verklaard al een hoop natuurlijk).
De hele BMW IX3 community heeft in december een verbruik van 22,2kWh/100km dus je zit redelijk goed mijn gebruik was 20kWh/100km maar door slechte weer niet echt snel gereden en bijna allemaal snelweg (max 100km en veel traject controles op de route). Voorverwarmen doet hij aan de laadpaal dus geen extra verbruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

PDT schreef op woensdag 25 december 2024 @ 17:13:

25 december. Even een update hoe dit afgelopen is. Iemand die gereageerd had om mijn eerdere post gaf aan dat er een losse dagrijledmodule bestaat.
Graag gedaan ;)
Die werkwijze met de dremel is trouwens ook terug te vinden op YouTube - misschien heeft de dealer daar de mosterd gehaald.
Het probleem met inbranden van LED's van de dagrijlichten komt heel vaak voor trouwens, bij alle BMW's.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
De vraag rondom ICE en elektrisch blijft inderdaad voor iedereen persoonlijk. Voor mij persoonlijk blijft de iX3 een perfecte auto voor in Nederland maar de beperkte actieradius maakt hem voor mij minder geschikt voor ritten buitenland.

Afgelopen week proef op de som. Zelfde bestemming in Oostenrijk als vorig jaar zelfde tijd vertrokken alleen nu met een ICE met dakkoffer ipv de iX3 met dakkoffer. Ik heb achteraf nagekeken en ik had nu ruim 3(!) uur tijdswinst ten opzichte van vorig jaar. Dit is puur de tijd die ik toen nodig had voor 5 laadstops inclusief wachten, laden en de tijd om van de snelweg bij de laadstations te komen. Ja het is relaxed rijden maar ten opzichte van nu 2 keer een 15 minuten voor tanken, sanitaire stop en koffie vond ik dit wel heel gortig…..

Zodra de elektrische auto’s met een theoretische actieradius van 700-800km (dus effectief 500km) en hogere laadsnelheid meer gemeengoed zijn wordt het weer een ander verhaal en ga ik graag weer elektrisch op pad maar tot die tijd blijft de benzine auto voor mij de eerste keuze….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Dus 3,5 uur laden voor zeg 1000km? Dat is idd erg lang.

[ Voor 24% gewijzigd door jvq op 31-12-2024 20:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Vandaag nog 30km range over op de snelweg. Ik stel een 20-tal minuten op voorhand de preconditioning van de batterij in en ik kom met ongeveer 2% SoC aan bij de snellader (300kw) > begint te laden aan 60 à 70 kw en na 7 minuten zat ie nog altijd maar aan 100kw. Iemand verklaring voor? Koude (het was ongeveer 4 graden)?

Wat me ook opvalt deze winter: bij het preconditionen van de cabine vorig jaar kon je dikwijls hebben dat ie koelde ipv verwarmen in de winter: dat is me deze winter nog nooit voorgevallen: zou BMW dat gefixed hebben?

Fijne nieuwjaar alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Denk gewoon de kou. Voorverwarmen schijnt zeker een half uur te duren bij lagere temperaturen. Heb er zelf geen ervaring mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 15:47
Pharos1985 schreef op dinsdag 31 december 2024 @ 23:48:
Vandaag nog 30km range over op de snelweg. Ik stel een 20-tal minuten op voorhand de preconditioning van de batterij in en ik kom met ongeveer 2% SoC aan bij de snellader (300kw) > begint te laden aan 60 à 70 kw en na 7 minuten zat ie nog altijd maar aan 100kw. Iemand verklaring voor? Koude (het was ongeveer 4 graden)?

Wat me ook opvalt deze winter: bij het preconditionen van de cabine vorig jaar kon je dikwijls hebben dat ie koelde ipv verwarmen in de winter: dat is me deze winter nog nooit voorgevallen: zou BMW dat gefixed hebben?

Fijne nieuwjaar alvast!
20 minuten van tevoren is nog niet genoeg vrees ik. Ik heb batterijtemperatuur tijdens mijn wintersport met een dongle uitgelezen en kwam tot de conclusie dat ik soms wel 30min nodig had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Pluspunt is wel dat ik niet echt een sterkere daling zie van de range bij het inschakelen van de voorverwarming (die blijft eigenlijk gewoon in verhouding).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidio2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 17-09 15:03
iX3-2022 schreef op zondag 29 december 2024 @ 21:03:
Dat is ook de reden dat het na ongeveer 45 minuten enorm koud wordt in de auto. Hadden ze gewoon netjes een terugroepactie voor moeten uitzetten.

[...]
mijn Ix3 is ook al enkele keren naar de garage terug gegaan voor het koude probleem na 45 min rijden.
Krijg de auto telkens terug met de melding is gefixt hoor, even een reset/update gedaan.
Ja niet dus..

Wat zijn de juiste termen, foutcodes om dit aan de BMW garage uit te leggen wat het probleem is aangezien ze er duidelijk niet in slagen om het zelf te vinden?
Het is inderdaad ook al schandalig dat ze zelf geen terugroepactie doen, maar nog frappanter is dat ze zeggen dat het met een reset of software update wel verholpen is.

Het is tijd dat men bij BMW meer gaat luisteren naar hun klanten en ons niet afdoet als domme eindgebruikers en ons afwimpelt met een reset/software update.
ik heb het gevoel dat de garage zelf het product onvoldoende kent en maar goed is om de bandenspanning of olie aan te vullen :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Insidio2 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 16:45:
[...]
Wat zijn de juiste termen, foutcodes om dit aan de BMW garage uit te leggen wat het probleem is aangezien ze er duidelijk niet in slagen om het zelf te vinden?
Het is inderdaad ook al schandalig dat ze zelf geen terugroepactie doen, maar nog frappanter is dat ze zeggen dat het met een reset of software update wel verholpen is.
Ondertussen is het probleem al meer dan een jaar gekend en reeds door diverse personen geescaleerd... de hoop dat het dus ooit opgelost geraakt of dat BMW nog moeite doet om het op te lossen zou ik ondertussen dus laten varen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Dealer goed voor bandenspanning te doen? Mijn 19inch velgen/banden hadden ze opgepompt naar de waarde van de 20inch banden. Gevolg: verkeerde bandenspanning en banden helemaal ongelijk afgesleten (kwam er pas achter nadat ik toch eens ging kijken naar de bandenspanning toen ik zag dat de banden zo raar afsleten).

Kleine tip: het koude probleem is te "omzeilen" door AC niet op "auto" te zetten, ik weet het geen echte oplossing, maar meestal doe ik het toch zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-08 21:33
sevalo schreef op vrijdag 27 december 2024 @ 20:05:
Heb sinds 2 dagen dat mijn sleutels niet meer herkend worden.
Kan wel de auto nog openen maar niet meer starten, ook niet als ik hem tegen de stuurkolom nhou.

De digital key werkt wel nog.
Batterijen vervangen bracht geen soelaas.

BMW assistance laten komen, die hebben de 12V batterij even afgekoppeld maar maakte geen verschil. Dus even naar de dealer voor sleutels te herprogrammeren na het kerst verlof..

Heel bizar zo ineens. Nog iemand al zoiets gehoord?
Opgelost na afspraak bij de dealer. Oorzaak zou een remote software update geweest zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Pharos1985 schreef op vrijdag 3 januari 2025 @ 17:14:

Kleine tip: het koude probleem is te "omzeilen" door AC niet op "auto" te zetten, ik weet het geen echte oplossing, maar meestal doe ik het toch zo.
Ik heb die tip van jou enkele maanden geleden ook eens gelezen en toegepast. Sindsdien geen probleem meer.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beamerMW
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 28-03 21:06
Weet iemand of onderstaande lijst met voorgeschreven banden nog klopt?
https://www.bmw.co.uk/con...f.asset.1720515170058.pdf
In de lijst staan er bij de winterbanden enkel runflats voor 19inch velgen? De bandencentrale heeft momenteel Pirelli Pzero Winter 245/50/R19 105H gemonteerd... De belastingsindex (105) lijkt dus te kloppen maar de snelheidsmarkering (H) en dus ook grip lijkt aan de lage kant voor dit voertuig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kr1st0f1
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 30-05 13:06
Hallo,

Ik heb sinds enkele dagen een ix3 via leasing op het werk. Ben best tevreden over de wagen, rijdt echt aangenaam!

Enkele vragen: im
-in de mybmw app kan ik het laadschema niet aanpassen (doel % , ampere), terwijl dat bij de demowagens wel kan. Is dit normaal? In de auto lukt het wel
- enkele belangrijke tips om batterij te besparen?
- ik had begrepen dat screen mirroring via android zou lukken, blijkbaar niet?
- ik had gevraagd in de garage om het ix3 logo er af te halen. Dealer zei dat dit wegens regulatoire redenen niet mag. Kan dit moeilijk aannemen. Of wel?
- de klank van het geluid is minder goed dan mijn vorige wagens (troc, passat, ...). Ik heb niet het impressive pakket. Iemand de sweet spot treble en bas gevonden?
- ik laad gisteren voor de eerste keer op thuis. Bij inpluggen bereik 250 km. Na enkele minuten inpluggen bereik 224. Na 2 uur opladen (7kwh extra) bereik 255 km. Er zou wel 10% capaciteit op de batterij bijzijn. Hier word ik al weemoedig van. Kan dit ?

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Kr1st0f1 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 07:41:
-in de mybmw app kan ik het laadschema niet aanpassen (doel % , ampere), terwijl dat bij de demowagens wel kan. Is dit normaal? In de auto lukt het wel
Je kan kiezen tussen Direct opladen of in een bepaalde periode bij de "Laad- en klimaattimer" in de app. Het vermogen kan ik niet meteen vinden in de app... nog nooit gebruikt, ik beperk dat via m'n laadpaal zelf.
[- enkele belangrijke tips om batterij te besparen?
Ja, niet rijden :) Uiteindelijk zijn het dezelfde regeltjes als bij een verbrandingsmotor... een electricische auto is niet anders (stevig optrekken, hoge snelheid, ...). Je airco, verwarming en stoelverwarming zullen ook wel iets doen maar dan kan je beter te voet gaan denk ik.
Ik dacht dat zowel Apple Carplay (werkt bij mij) als Android Auto wireless zouden werken.
- ik had gevraagd in de garage om het ix3 logo er af te halen. Dealer zei dat dit wegens regulatoire redenen niet mag. Kan dit moeilijk aannemen. Of wel?
Lijkt me inderdaad een bizarre reden die ik moeilijk kan aannemen (is dat zelfs geen optie bij BMW zelf) ?
- ik laad gisteren voor de eerste keer op thuis. Bij inpluggen bereik 250 km. Na enkele minuten inpluggen bereik 224. Na 2 uur opladen (7kwh extra) bereik 255 km. Er zou wel 10% capaciteit op de batterij bijzijn. Hier word ik al weemoedig van. Kan dit ?
Daar krijg ik ook kop nog staart aan... ik begrijp dat de range berekend wordt op basis van de vorige gereden x-kilometers maar dat kan nooit verklaren waarom het bereik plots zou verminderen bij het laden. Even gek is dat wanneer je een bestemming ingeeft je bereik plots ook kleiner is.

Ik probeer er gewoon niet meer op te letten... enige wat belangrijk is is je batterij capaciteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 16-09 14:50
Kan idd niet en mis ik ook. Volgens mij kon dit wel bij de i5. Misschien door nieuwe iDrive versie.

[ Voor 11% gewijzigd door mrwiggs op 10-01-2025 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
Hallo,

Ik heb sinds enkele dagen een ix3 via leasing op het werk. Ben best tevreden over de wagen, rijdt echt aangenaam!

Enkele vragen: im
- enkele belangrijke tips om batterij te besparen?

Is sinds de (voor)laatste software-update niet meer beschikbaar (dacht ik)

Flossdraad/tandzijde, haardroger en wat lijmresten-verwijderaar en het is er zo gebeurd. Mijn garage gaf trouwens ook dezelfde reden aan.

- de klank van het geluid is minder goed dan mijn vorige wagens (troc, passat, ...). Ik heb niet het impressive pakket. Iemand de sweet spot treble en bas gevonden?

Alvast bedankt !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
Hallo,

Enkele vragen:

Alvast bedankt !
Logo wilden ze er bij mij ook niet afhalen. De M logo’s aan de zijkant eraf was wel een optie vanaf fabriek en de type aanduiding niet. Inderdaad vanwege hulpdiensten die dan weten dat het een elektrische auto is ofzo. Was eerder ook al bij mijn vorige Passat GTE een probleem. Net of het logo nog leesbaar is als iemand vol achterop geklapt is 8)7

Met een föhn en flosdraad is het in twee minuten er netjes af en staat veel beter naar mijn bescheiden mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Heb nogal gehoord dat ze schemeren met hulpdiensten die moeten weten dat het een EV is.
Een beetje vreemd: ik kan mij moeilijk voorstellen dat elke brandweerman van elk merk voertuigen moet weten dat de 'i' bij BMW staat voor elektrische, bij Audi is het E-tron, bij mercedes is het nog een ander soort type aanduiding.
Moet elke brandweerman dan weten dat BYD enkel elektrische voertuigen zijn? Moeten ze dan ook de typeaanduiding per merk kennen voor te weten of men met een PHEV pakweg te maken heeft?

Dat kan toch niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

Hallo,
In mijn pre-LCI kan ik in de app wel de laadmodus (direct laden / tijden) en het tijdschema aanpassen, niet het doel%
Even met een dun en stevig touwtje achterlangs en het logo is zo van de auto af. De plaklaag is zonder schade te verwijderen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Pharos1985 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 14:58:
Heb nogal gehoord dat ze schemeren met hulpdiensten die moeten weten dat het een EV is.
Een beetje vreemd: ik kan mij moeilijk voorstellen dat elke brandweerman van elk merk voertuigen moet weten dat de 'i' bij BMW staat voor elektrische, bij Audi is het E-tron, bij mercedes is het nog een ander soort type aanduiding.
Moet elke brandweerman dan weten dat BYD enkel elektrische voertuigen zijn? Moeten ze dan ook de typeaanduiding per merk kennen voor te weten of men met een PHEV pakweg te maken heeft?

Dat kan toch niet.
Ik denk dat je de doorsnee brandweerman/vrouw onderschat :-)

Het is wel heel belangrijk om te weten bij een noodgeval welke auto je voor je hebt en wat je wel/niet kan/mag doen.
Daar bestaan zelfs online databanken voor: https://aos.bmwgroup.com/services/rescue-information/bmw/suv

Klik op de iX3 en dan zie je netjes waar het 400V systeem zit en de kabels lopen en waar je wel en waar je net niet mag knippen met de pneumatische schaar. Er is ook een klein draadje voorzien om in 1 beweging het hele 400V systeem uit te schakelen.

Ik weet niet of de brandweer in BE/NL dat bij heeft of daar toegang toe heeft, maar feit dat het bestaat doe me hopen dat het gebruikt wordt.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Bestaan voor hulpdiensten ook ‘generieke’ databanken van zulke informatie. Er zijn in NL iig brandweerlieden die een app op een mobile device gebruiken.

Maar de voertuigen worden toch via kenteken of VIN geidentificeerd vermoed ik.

Kan me ook voorstellen dat een Tesla model 3 van 2019 anders is dan degene die je vandaag ziet rijden. Daar waar hij nog steeds exact dezelfde typeaanduiding heeft…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14:20
Hallo,

Alvast bedankt !
Waarom logo er af halen, begrijp ik niet, misschien schaamte om een BMW te rijden ? Dan verkeerde keuze gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Hans4545 schreef op vrijdag 10 januari 2025 @ 20:01:
[...]

Waarom logo er af halen, begrijp ik niet, misschien schaamte om een BMW te rijden ? Dan verkeerde keuze gemaakt.
Ik neem aan de typeaanduiding en niet het bmw logo. Levering zonder typeaanduiding staat bij de meeste auto's gewoon in de prijslijst en vinden veel mensen gewoon mooier. Ik ook.

[ Voor 13% gewijzigd door jvq op 11-01-2025 06:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Realest
Ik heb ook het ix3 logo eraf laten halen bij aflevering van mijn wagen. Was geen enkel probleem. Apart dat sommige dealers daar dan weer moeilijk over doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik krijg een eigen risico voor het ontbreken van de thuislader bij de iX3. Zit die er standaard bij? En waar dan?

Heb een thuislader dus nooit kabels gebruikt. Heb thuis in ieder geval niets liggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
PWM schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 22:24:
Ik krijg een eigen risico voor het ontbreken van de thuislader bij de iX3. Zit die er standaard bij? En waar dan?

Heb een thuislader dus nooit kabels gebruikt. Heb thuis in ieder geval niets liggen.
Kofferbak onder die klep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Realest
Even een vraagje aan de andere ix3 rijders hier.

Af en toe als ik de auto net pak en ergens op de b stand gas loslaat dan voel ik de auto erg horten en stoten. Dit heb ik eigenlijk a vanaf het begin, nu 69.000km op de teller. Als ik een stukje heb gereden dan is het weg. Auto is dan natuurlijk warm.

Heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan en dacht zal wel komen omdat de auto koud is. Wellicht is dat ook zo.

Ervaren meerdere mensen dat?

[ Voor 14% gewijzigd door The_Realest op 16-01-2025 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
The_Realest schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:28:

Af en toe als ik de auto net pak en ergens op de b stand gas loslaat dan voel ik de auto erg horten en stoten. Dit heb ik eigenlijk a vanaf het begin, nu 69.000km op de teller. Als ik een stukje heb gereden dan is het weg. Auto is dan natuurlijk warm.

Heb er eigenlijk nooit echt bij stilgestaan en dacht zal wel komen omdat de auto koud is. Wellicht is dat ook zo.

Nee ervaar ik niet. Ik rijd altijd B-stand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Realest
mrwiggs schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 07:11:
[...]

Nee ervaar ik niet. Ik rijd altijd B-stand.
Dan ga ik het de komende week even in de gaten houden en anders eens bij de dealer langs 👍

Vanochtend nergens last van. Het is vaak ook pas bij het laatste moment remmen.

[ Voor 13% gewijzigd door The_Realest op 17-01-2025 11:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvq

jvq

The_Realest schreef op donderdag 16 januari 2025 @ 23:28:

Nee, nooit gehad. Laad je misschien tot 100% op: omdat hij dan niet kan regenereren gaat hij misschien de mechanische remmen gebruiken?

[ Voor 6% gewijzigd door jvq op 17-01-2025 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik laad hier thuis steeds op tot 100%... echter nog nooit een gelijkaardig probleem gehad en ik rijd ook steeds in B-mode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Realest
jvq schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 13:55:
[...]

Nee, nooit gehad. Laad je misschien tot 100% op: omdat hij dan niet kan regenereren gaat hij misschien de mechanische remmen gebruiken?
Nu ik erover nadenk zou dat het wel eens kunnen zijn. Het is ook niet echt horten en stoten als in schudden. Maar meer dat het lijkt alsof die mee remt wat eigenlijk overbodig zou moeten zijn.

Ik ga de komende tijd eens in de gaten houden hoe en wat. Heb toch nog garantie + verlengde garantie. Dus mocht er iets zijn kan ik zo aan de bel trekken.

Ik ga jullie op de hoogte houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spekmaster
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-09 10:05
Ik laad ook regelmatig tot 100% en rij altijd met B stand. Nog nooit ervaren wat jij omschrijft.

In welke stand staat je B mode? Probeer eens een andere. Je kan de mate van regeneratie ergens instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marcher
Road Map EUROPE Live 2025-1 beschikbaar ...

fijn weekend !

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
Weet eigenlijk iemand hoe het komt dat de BMW soms te pas en te onpas komt vragen of ik de batterij wil voorverwarmen?
Het is dan 2° buiten, nog meer dan 150km range en dan stelt ie dat voor. Terwijl ik helemaal geen intentie heb om te gaan snelladen (doe heb ik op 1,5 jaar nog maar 4 keer gedaan), navi niet ingesteld (ook niet naar verre bestemming of ingesteld naar fastcharger).

Is er ander "voordeel" van dat voorverwarmen van de batterij waarvan de BMW me wilt later "profiteren"?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DeZ
  • Registratie: September 2021
  • Laatst online: 20-07 22:52
Pharos1985 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:16:
Weet eigenlijk iemand hoe het komt dat de BMW soms te pas en te onpas komt vragen of ik de batterij wil voorverwarmen?
Het is dan 2° buiten, nog meer dan 150km range en dan stelt ie dat voor. Terwijl ik helemaal geen intentie heb om te gaan snelladen (doe heb ik op 1,5 jaar nog maar 4 keer gedaan), navi niet ingesteld (ook niet naar verre bestemming of ingesteld naar fastcharger).

Is er ander "voordeel" van dat voorverwarmen van de batterij waarvan de BMW me wilt later "profiteren"?
Het voorverwarmen van de batterij zorgt uiteindelijk voor meer efficiency en natuurlijk haal je ook hogere snelheden met het laden. Snelladen doe ik zelf ook nagenoeg nooit; alleen op vakantie wil het wel gebeuren en een enkele keer binnen NL en dan alleen het hoogst noodzakelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Realest
spekmaster schreef op vrijdag 17 januari 2025 @ 21:11:
Ik laad ook regelmatig tot 100% en rij altijd met B stand. Nog nooit ervaren wat jij omschrijft.

In welke stand staat je B mode? Probeer eens een andere. Je kan de mate van regeneratie ergens instellen.
Ik heb hem eigenlijk altijd op adaptief staan. Heb het idee dat hetgeen ik benoemde idd eigenlijk alleen bij 100% accu voorkomt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spekmaster
The_Realest schreef op zondag 19 januari 2025 @ 16:54:
[...]

Ik heb hem eigenlijk altijd op adaptief staan. Heb het idee dat hetgeen ik benoemde idd eigenlijk alleen bij 100% accu voorkomt.
Dat is dan makkelijk te testen door het laden te begrenzen tot bv 95%.
Probeer dat eens een tijd. Komt het niet meer voor heb je de oorzaak wat nog steeds vreemd is als dat het is.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• RonnyP
Vandaag de IX3 ingeruiled en verder met een Audi SQ6 Sportback e-tron S edition Quatro. IX3 was een fijne auto maar aangezien het een pre-LCI is en ik niet wilde wachten op de nieuwe IX3 de overstap gemaakt. Gelukkig zelfde ervoor terug gekregen dan betaald (35k) en hij was uit mei 2021 dus 4 jaar oud. Nieuwe eigenaar zal er nog vel plezier aan beleven.

Bedankt iedereen iedereen voor de leuke berichten de afgelopen tijd en nog veel veilige en plezierige kilometers.

[ Voor 13% gewijzigd door RonnyP op 20-01-2025 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM1974
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-03 22:30
Zijn er hier ix3 rijders die gelijke maten banden op de vooras en achteras hebben liggen? Dus overall 245/45 20inch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Pharos1985 schreef op zaterdag 18 januari 2025 @ 23:16:

Gok: stel dat je zou gaan rijden op de autosnelweg zal je zeker binnen het uur moeten gaan snelladen. Ik had begrepen dat je toch >30min nodig hebt om het accupakket bij deze temperaturen een beetje opgewarmd te krijgen.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DeZ
MM1974 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 12:29:
Zijn er hier ix3 rijders die gelijke maten banden op de vooras en achteras hebben liggen? Dus overall 245/45 20inch.
Ik heb nu gelijke maat op alle assen ivm met de winterset en deze is 19".De set voor de rest van het jaar is een breedset met achter bredere banden dan op de vooras 20". Vanwaar de vraag?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM1974
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-03 22:30
The DeZ schreef op maandag 20 januari 2025 @ 13:38:
[...]

Ik heb nu gelijke maat op alle assen ivm met de winterset en deze is 19".De set voor de rest van het jaar is een breedset met achter bredere banden dan op de vooras 20". Vanwaar de vraag?
Ik ben binnenkort toe aan een nieuwe set banden en op de bmw site had ik G08 Reifenliste teruggevonden. Hier hadden ze bij All-round de bandenmaat 245/45 R20 staan. Zie dat het nu ook mogelijk is om R21 banden te monteren maar dan met voor 245/40 en achter 275/35.
Mijn vraag is eigenlijk: zijn er consequenties voor gedrag van de auto / rij comfort als je geen bredere banden monteert op de achteras.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The DeZ
MM1974 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Ik ben binnenkort toe aan een nieuwe set banden en op de bmw site had ik G08 Reifenliste teruggevonden. Hier hadden ze bij All-round de bandenmaat 245/45 R20 staan. Zie dat het nu ook mogelijk is om R21 banden te monteren maar dan met voor 245/40 en achter 275/35.
Mijn vraag is eigenlijk: zijn er consequenties voor gedrag van de auto / rij comfort als je geen bredere banden monteert op de achteras.
Ik vermoed dat je bij normaal rijgedrag niet heel veel verschil zult merken, hooguit in de rechtuit stabiliteit. Ik vind de auto met de 20" zomer-breedset een fijner rijgedrag hebben dan met de 19" winterset. Dat ligt natuurlijk ook aan de hoogte van de band (19" heeft hogere wang) waardoor de auto meer wiebelt. Bredere banden achter geeft wat mij betreft een meer solide gevoel. In hoeverre een ander dat merkt of belangrijk vindt durf ik je niet te zeggen.

Omdat de iX3 ook een achterwielaandrijver is merk je dat de achterbanden sneller slijten. Zeker wanneer je de bochtjes wat sportiever neemt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spekmaster
RonnyP schreef op maandag 20 januari 2025 @ 11:55:
Vandaag de IX3 ingeruiled en verder met een Audi SQ6 Sportback e-tron S edition Quatro. IX3 was een fijne auto maar aangezien het een pre-LCI is en ik niet wilde wachten op de nieuwe IX3 de overstap gemaakt. Gelukkig zelfde ervoor terug gekregen dan betaald (35k) en hij was uit mei 2021 dus 4 jaar oud. Nieuwe eigenaar zal er nog vel plezier aan beleven.

Bedankt iedereen iedereen voor de leuke berichten de afgelopen tijd en nog veel veilige en plezierige kilometers.
Succes met de SQ6!
Wat voor km stand had jouw iX3?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
spekmaster schreef op maandag 20 januari 2025 @ 23:06:
[...]

Succes met de SQ6!
Wat voor km stand had jouw iX3?
Dank je wel. Bij inleveren stond er 82.000km op de teller en hij was van mei 2021. Alle opties behalve trekhaak als extra zelf andere grill, X3 ventilatieroosters in schermen en frunk.Ingeleverd op winterbanden en zomerbanden vroegen ze niet eens om. Deze zijn via MP al verkocht inclusief originele wingbars. Je weet dat EV veel afschrijven en verwacht dat deze binnen enkele dagen naar buitenland zal verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
MM1974 schreef op maandag 20 januari 2025 @ 14:39:
[...]

Let wel op dat BMW alles op een hoop gooit bij G08. Je mag dus op de X3 wel RSC banden monteren op 20 inch maar niet op de IX3 enz. Helaas is er geen losse lijst specifiek voor de IX3 dus check met de dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timscheers
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-09 21:33
Ik heb een vraag over de voorrangswaarschuwing (denk ik toch dat het die is).
Ik merk dat aan kruispunten waar bijvoorbeeld een stopbord staat en je voorbij het stopbord rijdt zonder volledig te stoppen, de wagen een geluidsignaal en melding op het scherm geeft.
Nochtans heb ik de ‘voorrangswaarschuwing’ op ‘Uit’ gezet in de instellingen, maar toch blijft de melding komen.
Is dit gekend? Moet ik mogelijk nog iets extra doen om deze meldingen volledig uit te schakelen?
De meest recente softwareversie 07/2024.30 is geïnstalleerd.
Nieuwe iX3 opgehaald 01/2025.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Als je hem op "uit" hebt gezet, zou dat voldoende moeten zijn volgens mijn handleiding (auto geleverd 12/2023). Misschien een Europees opgelegd iets, net als die waarschuwing bij te hard rijden bij recenter geleverde auto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timscheers
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 17-09 21:33
jvq schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 10:59:
Als je hem op "uit" hebt gezet, zou dat voldoende moeten zijn volgens mijn handleiding (auto geleverd 12/2023). Misschien een Europees opgelegd iets, net als die waarschuwing bij te hard rijden bij recenter geleverde auto's?
Het kan inderdaad, maar die waarschuwing bij te hard rijden kan je makkelijk uitzetten (per rit). Vraag me dus af of dat ook kan met deze waarschuwing voor voorrangsborden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Ik zal het eens proberen met mijn auto deze week, al gedraagt die zich dus sowieso anders omdat die verplichte snelheidswaarschuwing er niet in zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippede1ste
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-08 14:45
Weet er iemand welke optie je moet uit coden voor die snelheidswaarschuwing?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

philippede1ste schreef op woensdag 22 januari 2025 @ 14:01:
Weet er iemand welke optie je moet uit coden voor die snelheidswaarschuwing?
In de DKOMBI -> WARNUNG_GESCHW_LIMIT

Siesteem Spekkies!

Pagina: 1 ... 87 ... 92 Laatste