• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-07 09:10
mrwiggs schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:16:
[...]

Ik dacht dat de iX3 op iDrive 7 zat?
Klopt was even in de war. Bovenstaande release notes is dus niet voor versie 7.
Naar verluidt zou het vooral wijzigingen zijn mbt hud.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnyP
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-09 15:06
Boston schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 20:15:
[...]

Na mijn 3e lange vakantie / reis met de IX3 wilde ik de volgende "volwassenheidsniveaus" / tips voorstellen:
  1. Gebruik de onboard navigatie en voor het vinden van een laadpaal gebruik de zoekfunctie naar een laadpaal en filter op “op de route”
  2. Gebruik de telefoon app en stuur de geplande laadstops naar de auto navigatie
  3. Neem voor 1 maand een abonnement op een snellader, bijvoorbeeld Tesla voor €10, en bespaar tientallen euro’s door alleen daar te laden (om maar te zwijgen over het mijden van het risico dat je opgelicht wordt door een AC laadpaalboer met exorbitante prijzen). Ter illustratie, de 540kWh voor de rit van Nederland naar Italië en terug kostte me € 225,94 en dat is maar € 0,42 per kWh. Ik heb 3183km gereden en dat is € 0,07 per km.
  4. Plan de laadmomenten, zodat ze meer zijn dan alleen laden, dus tijdens de lunch een laadpaal naast een restaurant of zelfs een winkelcentrum. Dit vergt wat onderzoek van de laadplekken, maar als gekozen wordt voor een enkel merk, bijvoorbeeld Tesla, dan valt het wel mee. Bij ongeplande plaspauzes probeer te plassen bij een laadpaal, zodat ook die tijd niet verloren gaat.
  5. Plan de laadmomenten, zodat je minimaal een half uur gereden hebt anders is de accu pre-conditioning nog niet klaar. Of nog beter pas na 2 uur rijden ‘s ochtends, want je bent ‘s ochtends nog fris. Dit vergt dus planning de dag ervoor, waarbij laden bij Tesla tussen 16:00 en 20:00 duurder is.
  6. Plan 10% extra SoC (bovenop je standaard 20% SoC minimum ter bescherming van de accu) als je harder dan 130km/u in Duitsland rijdt. Meer dan dat hoeft niet, want in de zomer is het vaak te druk overdag om veel km’s 183km/u te rijden.
  7. Heb vertrouwen dat een berg beklimmen ook weer niet zoveel extra kWh kost dat je alleen met een volle accu de berg op gaat. Ik had nog 58% SoC bij de laatste wc voor de Gotthardpass en kwam met 38% boven. Vervolgens had ik 44% toen ik weer beneden was aan de andere kant.
  8. Heb er vertrouwen in dat als er een rij voor de laders staat die verdwijnt. In een winkelcentrum in Bolzano, Italië stonden auto’s te wachten voor de 12 v4 laadpalen en na de warme lunch was de rij verdwenen. Als je de tijd hebt, dan is het niet de tijd en frustratie waard om te wachten in de rij. In een winkel centrum ben je al snel langer aan het winkelen dan aan het laden + wachten. De andere keer deze reis met 16 laadmomenten dat ik moest wachten was voor 3 V4 laadpalen naast een McDonalds in Düsseldorf. Daar was de rij verdwenen nadat ik het eten had besteld en ik was terug van het parkeren en aansluiten voordat het eten koud was.
  9. Speciaal voor alle laadpalen die een idle fee rekenen, zoals Tesla wanneer meer dan 50% van de laadpalen worden gebruikt en dubbele idle fee wanneer 100% van de laadpalen worden gebruikt, stel in de auto het maximum SoC in op 100% en houdt de SoC in de gaten via de app. Ik probeerde tot 80% te laden en in de praktijk was ik vaak pas bij de laadpaal als die boven de 80% had geladen. Tot 80% laden is beter voor de accu, maar ik wilde geen idle fee riskeren als ik net meer dan 5 minuten later bij de auto aankwam nadat die 80% SoC had bereikt en gestopt was met laden.
  10. Speciaal bij Tesla Superchargers, plan op de route zoveel mogelijk laadmomenten bij v4 laadpalen, zodat de kabel lang genoeg is dat je niet een extra laadplek bezet houdt. Sommige oude laadpalen ondersteunen niet eens 150kW en ondanks de pre-conditioning leek het er op dat de maximale laadcurve niet was gevolgd ook nadat de SoC was bereikt waarbij normaal het maximum van deze lader laadt.
Handige site:
Supercharge.info bevat een filter voor v4 laders en biedt de eenvoudige optie om de laadpaal in Google maps te openen, zodat je kan zien of er een fatsoenlijk winkelcentrum zit naast de laadpaal.
Ik rij sinds paar maanden in mijn IX3 en hiervoor in een E-Tron 55. Totaal al meer dan 125.000km electrisch en door heel EU maar moet zeggen dat als ik bovenstaande allemaal in overweging zou meenemen in de rit naar mijn vakantiebestemming ik een stijf sta van de stress. Ik rij vol geladen weg en plan de eerste laadsessie en de rest zie ik wel.
Gebruik redelijk wat Tesla en dat ik dan twee laders bezet hou daar kan ik ook niets aan doen helaas. Ik stop wanneer SOC 10% is of dat er een sanitaire stop nodig is. Bij de laatste dan hangt hij soms maar 10 minuten aan de lader want sta er toch. Planning zou dan gelijk op zijn kop staan.
Ik rij hem dus gewoon als een ICE. Als je pas gaat laden op SOC 20% dan haal je nooit max maar ongeveer 125kW. Op SOC 10% haal je alleen 150kW op een 300kWh paal en niet op een 175 of 150kWh paal (laadcurve IX3). Zoals je nu rijdt gebruik je 60% van de accu ongeveer 47kW dan zou ik om de 200km moeten laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:20

jvq

RonnyP schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:35:
[...]

Ik rij sinds paar maanden in mijn IX3 en hiervoor in een E-Tron 55. Totaal al meer dan 125.000km electrisch en door heel EU maar moet zeggen dat als ik bovenstaande allemaal in overweging zou meenemen in de rit naar mijn vakantiebestemming ik een stijf sta van de stress. Ik rij vol geladen weg en plan de eerste laadsessie en de rest zie ik wel.
Gebruik redelijk wat Tesla en dat ik dan twee laders bezet hou daar kan ik ook niets aan doen helaas. Ik stop wanneer SOC 10% is of dat er een sanitaire stop nodig is. Bij de laatste dan hangt hij soms maar 10 minuten aan de lader want sta er toch. Planning zou dan gelijk op zijn kop staan.
Ik rij hem dus gewoon als een ICE. Als je pas gaat laden op SOC 20% dan haal je nooit max maar ongeveer 125kW. Op SOC 10% haal je alleen 150kW op een 300kWh paal en niet op een 175 of 150kWh paal (laadcurve IX3). Zoals je nu rijdt gebruik je 60% van de accu ongeveer 47kW dan zou ik om de 200km moeten laden.
Ik zie niet veel verschil met Boston en jou? Ok, 10% ipv 20% en het wel of niet vervelend vinden als je 2 Teslaplekken inneemt. Hoe dan ook, kan je wat ervaringen delen over de verschillen tussen de Audi en de iX3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnyP
jvq schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 10:48:
[...]

Ik zie niet veel verschil met Boston en jou? Ok, 10% ipv 20% en het wel of niet vervelend vinden als je 2 Teslaplekken inneemt. Hoe dan ook, kan je wat ervaringen delen over de verschillen tussen de Audi en de iX3?
Misschien dat ik er minder over nadenk cq mee bezig ben en dat ik op vakantie probeer gewoon bij een zo laag mogelijke SOC te laden en dan tijdens eten gewoon door te laden op 100%. Slecht voor de accu die paar keer tijdens vakantie zal wel meevallen denk ik.

Waar ik me aan erger is dat EV rijders geen benul hebben van hun laadcurve en dat ze met SOC 50% aan een 300kWh paal gaan staan ipv aan een 175kWh. Kom je aan met 10% en dan is alleen de 50kWh paal vrij en de rest door auto's die niet eens sneller laden dan met 50 kWh. :( 8)7 |:(

Verschil tussen de Audi en BMW:

- Audi een veel betere laadcurve heeft dan de BMW en dus langer moet laden.
- Audi stiller is dan de BMW (geen krakende voortrein)
- BMW heeft betere laserlights
- ACC is stukken beter van BMW
- BMW meer updates
- Audi is Quattro en 400pk

Geen spijt van de IX3 hoor maar Audi was net stukje beter. Audi bleef achter bij oude werkgever en de IX3 heb ik prive aangeschaft en gekozen voor een mobiliteitsbudget bij nieuwe werkgever.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boston
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:58

Boston

The Cape State

[...]
Als je pas gaat laden op SOC 20% dan haal je nooit max maar ongeveer 125kW. Op SOC 10% haal je alleen 150kW op een 300kWh paal en niet op een 175 of 150kWh paal (laadcurve IX3).
Ook als je accu 23% SoC heeft, dan haal je 151kW (zie de foto van het laden bij de Tesla v4 lader bij Heiterwang Oostenrijk nadat ik ongeveer drie kwartier had gereden en de pre-conditioning op tijd had aangezet.)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JyKqRpgese-JwyTZKTp23QbIC6g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lMfVADBmYBFYYsYgayw5AMej.jpg?f=fotoalbum_large
[...]
Ik rij vol geladen weg en plan de eerste laadsessie en de rest zie ik wel.
[...]
Ik heb dit de eerste lange vakantie ook zo gedaan. Het viel me alleen zo tegen dat je tientallen euro's meer moet betalen en dat je soms op plekken stond te laden waar helemaal niks te doen was. De reis is veel aangenamer als mijn kinderen iedere reisdag kunnen relaxen in een winkelcentrum, terwijl de auto laadt.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnyP
Boston schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 11:37:
[...]

Ook als je accu 23% SoC heeft, dan haal je 151kW (zie de foto van het laden bij de Tesla v4 lader bij Heiterwang Oostenrijk nadat ik ongeveer drie kwartier had gereden en de pre-conditioning op tijd had aangezet.)
[Afbeelding]

[...]

Ik heb dit de eerste lange vakantie ook zo gedaan. Het viel me alleen zo tegen dat je tientallen euro's meer moet betalen en dat je soms op plekken stond te laden waar helemaal niks te doen was. De reis is veel aangenamer als mijn kinderen iedere reisdag kunnen relaxen in een winkelcentrum, terwijl de auto laadt.
Dat is denk ik een uitzondering of de LCI heeft een betere laadcurve dan de pre-LCI?Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D-xQpehTRl1y08nXwK7q-u6oKBA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/7PKaEfyDkD1YYcdZlFxmUDv9.jpg?f=user_large

Iedereen vult zijn tijd zelf in natuurlijk maar gewoon koelbox eruit, broodje smeren enz heeft mijn voorkeur.. Ik heb geen kleine kinderen dus andere situatie en stap nooit een fastfood binnen onderweg. Ben net naar Girona geweest en dat was 1.450 km en gewoon eerste dag 2 x geladen (1000km) en bij B&B weer geladen in de nacht tot Soc 100% en daarna nog 1 x. Aankomst Soc 15%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20-09 13:24
RonnyP schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 10:54:
[...]

Alleen met Adaptive Cruise Control aan en dus groen in display werkt een noodstop indien dit een auto betreft anders niet.
ACC stond effectief aan en wat mij betreft was mijn noodstop al op het randje... als de auto nog later zou remmen betwijfel ik ten zeerste of dit op tijd was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
RonnyP schreef op vrijdag 16 augustus 2024 @ 12:03:
[...]
Dat is denk ik een uitzondering of de LCI heeft een betere laadcurve dan de pre-LCI?
De foto is toch volledig volgens de laadcurve... hij zit op ongeveer 23% en heeft 150 kW, de laadcurve geeft namelijk aan dat je dat tot ongeveer 26% blijft houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
r2504 schreef op zaterdag 17 augustus 2024 @ 14:03:
[...]

De foto is toch volledig volgens de laadcurve... hij zit op ongeveer 23% en heeft 150 kW, de laadcurve geeft namelijk aan dat je dat tot ongeveer 26% blijft houden.
Ik zie heel zelden 151kWh staan alleen bij 5-15% Soc en daarna bijna altijd 141kWh zoals de laadcurve aangeeft en dan nog moet je een 300kW laadpaal hebben want met 175kW haal je dit niet door laadverlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Ik heb uit nieuwsgierigheid een keer de "Cardata" opgevraagd. Staat m.i. weinig interessants in, behalve de "Energie-inhoud van de hoogvoltage-accu" en de "Gezondheidstoestand van de hoogvoltaccu (SOCE)". Vreemdgenoeg staat de eerste op 0 kWh (terwijl hij 31% is opgeladen) en de SOCE op 100%. Iemand hier die ook al eens hiernaar heeft gekeken?

[ Voor 5% gewijzigd door jvq op 19-08-2024 23:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
jvq schreef op maandag 19 augustus 2024 @ 12:55:
Ik heb uit nieuwsgierigheid een keer de "Cardata" opgevraagd. Staat m.i. weinig interessants in, behalve de "Energie-inhoud van de hoogvoltage-accu" en de "Gezondheidstoestand van de hoogvoltaccu (SOCE)". Vreemdgenoeg staat de eerste op 0 kWh (terwijl hij 31% is opgeladen) en de SOCE op 100%. Iemand hier die ook al eens hiernaar heeft gekeken?
Ik gebruik eigenlijk de Cardata in samenwerking met de EEVEE app. Kan je hoop extra info zien mbt tot laden enz.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

RonnyP schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:22:
[...]

Ik gebruik eigenlijk de Cardata in samenwerking met de EEVEE app. Kan je hoop extra info zien mbt tot laden enz.
Voor mijn gebruik is de laadinfo in de bmw app eigenlijk al overkill. Het gaat mij met name om de SOH van de accu: de waarde in Cardata lijkt me wat optimistisch. En waarom staat die Energie-inhoud op 0 kWh bijv....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
RonnyP schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 11:22:
[...]
Ik gebruik eigenlijk de Cardata in samenwerking met de EEVEE app.
Ik kreeg gisteren een mail dat het voorbij is met het gratis gebruik van EEVEE :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
jvq schreef op dinsdag 20 augustus 2024 @ 12:29:
[...]

Voor mijn gebruik is de laadinfo in de bmw app eigenlijk al overkill. Het gaat mij met name om de SOH van de accu: de waarde in Cardata lijkt me wat optimistisch. En waarom staat die Energie-inhoud op 0 kWh bijv....
Eigenlijk weet BMW dus je hele laadgeschiedenis inclusief de laadpositie. Ik heb even door de file gelopen en wat ik tegenkom is dat in de koude maanden er staat bij een laadsessie: isAccuPreconditioningActivated":true en in de warmere maanden: "isAccuPreconditioningActivated":false . Vreemde is dat ik een pre-LCI heb en de vorige eigenaar met BMW in "gevecht" is geweest om het langzaam laden in de winter opgelost te krijgen anders zou de IX3 retour gaan. Dit zou dus opgelost zijn en zo te zien hebben ze inderdaad iets aangepast.

Maximale energie-inhoud van de hoogvoltage-accu <73.83 kWh</value>

[ Voor 3% gewijzigd door RonnyP op 21-08-2024 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

OK, vreemd dat er bij mij 0kWh staat dan. Ook staat er bij mij "isPreconditioningActivated" i.p.v. "isAccuPreconditioningActivated" en geeft aan wanneer ik de auto heb voorverwarmd (terwijl hij aan de AC-laadpaal stond).
Blijkbaar zijn er verschillen in Cardata?

[ Voor 145% gewijzigd door jvq op 22-08-2024 10:24 ]

• RonnyP
jvq schreef op woensdag 21 augustus 2024 @ 13:57:
OK, vreemd dat er bij mij 0kWh staat dan. Ook staat er bij mij "isPreconditioningActivated" i.p.v. "isAccuPreconditioningActivated" en geeft aan wanneer ik de auto heb voorverwarmd (terwijl hij aan de AC-laadpaal stond).
Blijkbaar zijn er verschillen in Cardata?
Ik weet niet of er verschillen zijn in LCI en Pre-LCI Cardata? Er zit ook een heel pverzicht bij toen ze de voorruit hadden vervangen en opnieuw inregelen van sensoren.Heb ook afgelopen week gehad dat bij achter uitrijden de camara ineens op zwart ging en softeware opnieuw geen opstarten echt alles staat erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boston

Boston

The Cape State

r2504 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:31:
Ik begrijp niet hoe mensen aan dergelijke "resterende km's" komen.[...] Op de 7 maanden tijd dat ik met de wagen rij heb ik éénmalig 409 km gezien bij 100%. [...]
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/io3caeR2ROz7W0n8gjZbq0B4CX4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nvCIfBzPT0qrvtgYq4LEiMqW.jpg?f=fotoalbum_large
Ik had gisteren 405 "resterende km" op de teller met 77% SoC (dat is geëxtrapoleerd naar 100% 526 "resterende km"). De dag ervoor had ik 251km gereden (hoofdzakelijk op de snelweg naar en van Den Haag) met 51% SoC (dat is geëxtrapoleerd naar 100% 492 km).
Eigenlijk maakt het me niet uit wat hoeveel "resterende km" op de teller staat, zolang ik maar met 60% SoC naar en van Den Haag kan rijden (dus 418km bereik bij 100% SoC), maar als ik eerlijk ben verwacht ik in de winter boven de 80% te moeten laden om die 251km te kunnen maken, waarbij ik met meer dan 20% SoC thuis kom. Samengevat, de IX3 is ook na 2,5 jaar / bijna 90k km op de teller nog de goede auto voor mij.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
Boston schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

[Afbeelding]
Ik had gisteren 405 "resterende km" op de teller met 77% SoC (dat is geëxtrapoleerd naar 100% 526 "resterende km"). De dag ervoor had ik 251km gereden (hoofdzakelijk op de snelweg naar en van Den Haag) met 51% SoC (dat is geëxtrapoleerd naar 100% 492 km).
Eigenlijk maakt het me niet uit wat hoeveel "resterende km" op de teller staat, zolang ik maar met 60% SoC naar en van Den Haag kan rijden (dus 418km bereik bij 100% SoC), maar als ik eerlijk ben verwacht ik in de winter boven de 80% te moeten laden om die 251km te kunnen maken, waarbij ik met meer dan 20% SoC thuis kom. Samengevat, de IX3 is ook na 2,5 jaar / bijna 90k km op de teller nog de goede auto voor mij.
Je kan altijd controleren of dit klopt want dan had in je app het verbruik van die specifieke rit op 14 kWh moeten zien staan. Wat was je gemiddelde verbruik in juli? Ik heb afgelopen zomer een resterende km gehad van 1480 km maar dat was berg af en daarna aan de lader. Verbruik van die rit was 4,1kWh :+ :o Volgens de app is het gemiddelde verbruik van alle IX3 bezitters ongeveer 18,9 kWh in 2023.
14 kWh is wel heel weinig en heb ooit eens 13,8 kWh gehaald in Noorwegen op een weg waar je maar 120km lang max 80km mag. Zodra je gewoon met verkeer mee ga en 100-110km rij dan is eerlijk gezegd 14 kWh gemiddeld niet haalbaar met de IX3.

[ Voor 9% gewijzigd door RonnyP op 23-08-2024 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boston

Boston

The Cape State

Beste IX3 rijders,

Hier is een vraag voor jullie: zouden jullie voor €6k extra een uitvoering met een grotere accu kopen? Een niet nader genoemd ander merk heeft een SUV met een accu van 95kWh die een WLTP bereik heeft van 641 km en een versie met een accu van 76kWh met een WLTP bereik van 533km. Nog afgezien van het feit dat met deze auto je in 10 minuten 260 km bereik erbij laadt, zouden jullie gezien jullie ervaring met jullie woon werk verkeer en andere ritten die jullie veel maken €6k uitgeven aan een accu waar je eigenlijk alleen een paar keer jaar, zoals op vakantie, waarbij je door Duitsland veel kilometers harder dan 130km/u kan rijden, gebruik maakt van de extra 19kWh?
RonnyP schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:26:
[...] Je kan altijd controleren of dit klopt want dan had in je app het verbruik van die specifieke rit op 14 kWh moeten zien staan. Wat was je gemiddelde verbruik in juli? [...]
Mijn verbruik op de heenweg naar Den Haag was 16kWh/100 km en op de terugweg 14,1kWh/100km. Nogmaals dat was overdag op de Nederlandse snelweg en door de files kon ik niet de hele tijd 100km/u rijden, maar heb ook weer niet achter een vrachtwagen geplakt of zo. Deed niet extra mijn best om zo'n laag verbruik te krijgen. Het grootste gedeelte van het jaar is het bereik van de IX3 dus voldoende om mijn wekelijkse ritten te doen en tussen de 80 en de 20% SoC te blijven zonder te laden op de bestemming of onderweg.
Mijn gemiddelde verbruik in juli was 16,1kWh/100km en toen ben ik hele stukken 183km/u door Duitsland naar Italië gereden. In 2023 was mijn gemiddelde gebruik 18,6kWh/100km en toen ben ik 2x naar de Middellandse Zee gereden in de vakanties.

Bij jullie volgende auto, zouden jullie geld uitgeven om een grotere accu te kopen / groter bereik te hebben?

[ Voor 0% gewijzigd door Boston op 23-08-2024 14:55 . Reden: Niet alleen in de zomer is het bereik van de auto voldoende. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Boston schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:40:
Beste IX3 rijders,

Hier is een vraag voor jullie: zouden jullie voor €6k extra een uitvoering met een grotere accu kopen? Een niet nader genoemd ander merk heeft een SUV met een accu van 95kWh die een WLTP bereik heeft van 641 km en een versie met een accu van 76kWh met een WLTP bereik van 533km. Nog afgezien van het feit dat met deze auto je in 10 minuten 260 km bereik erbij laadt, zouden jullie gezien jullie ervaring met jullie woon werk verkeer en andere ritten die jullie veel maken €6k uitgeven aan een accu waar je eigenlijk alleen een paar keer jaar, zoals op vakantie, waarbij je door Duitsland veel kilometers harder dan 130km/u kan rijden, gebruik maakt van de extra 19kWh?

[...]

Mijn verbruik op de heenweg naar Den Haag was 16kWh/100 km en op de terugweg 14,1kWh/100km. Nogmaals dat was overdag op de Nederlandse snelweg en door de files kon ik niet de hele tijd 100km/u rijden, maar heb ook weer niet achter een vrachtwagen geplakt of zo. Deed niet extra mijn best om zo'n laag verbruik te krijgen. Het grootste gedeelte van het jaar is het bereik van de IX3 dus voldoende om mijn wekelijkse ritten te doen en tussen de 80 en de 20% SoC te blijven zonder te laden op de bestemming of onderweg.
Mijn gemiddelde verbruik in juli was 16,1kWh/100km en toen ben ik hele stukken 183km/u door Duitsland naar Italië gereden. In 2023 was mijn gemiddelde gebruik 18,6kWh/100km en toen ben ik 2x naar de Middellandse Zee gereden in de vakanties.

Bij jullie volgende auto, zouden jullie geld uitgeven om een grotere accu te kopen / groter bereik te hebben?
Voor mij is de capaciteit van de accu alleen maar belemmerend tijdens vakanties. Voor de rest rijd ik nooit meer dan 350km per dag.

Aangezien je dan met een grotere accu nog steeds laad issues heb zou ik het niet doen, zeker niet als je concessies moet doen op de auto (ik weet namelijk niet wat je niet nader te noemen alternatief is en waarom je dat er niet gewoon bij zet)

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Nee, denk het niet: extra grote accu = extra gewicht = extra verbruik/bandenkosten. De range van de iX3 is voor mij nu prima.

[ Voor 27% gewijzigd door jvq op 24-08-2024 18:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Als je thuis kan laden is er zelden een probleem lijkt me... tenzij je meer dan 350 km per dag moet rijden (mensen in een commerciele functie ?).

Ik vertrek hier quasi altijd met 100% wat voor mij voldoende is voor de dag (maar niet genoeg voor een andere uithoek van zelfs ons klein Belgie landje).

Op verlof is het verhaal anders maar daar heb ik rust gevonden in af en toe te stoppen/laden (ipv. als een gek naar de bestemming te racen zoals vroeger).

Het hangt er dus allemaal een beetje vanaf al zijn er niet echt spectaculaire verschillen tussen de EV's vandaag de dag (toch niet in realiteit) tenzij je echt veel duurder gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 20-09 13:19
Een grotere batterij kan soms wel handig zijn, al zou ik er zelf niet perse meer geld aan uitgeven.
Ik kom ruim toe met mijn batterij van mijn iX3: ik heb nog nooit laadstress gehad en ik heb zelfs geen laadpaal thuis (publiek laden, bij klanten of op kantoor).

Ik denk dat eens ik een laadpaal thuis heb, ik helemaal geen issues meer zou hebben rond range. Al plan ik wel zoveel mogelijk overdag te laden ifv zonnepanelen, dus dat wordt dan ook weer een uitdaging (= de auto niet gebruiken op tijden dat je hem eigenlijk zou willen gebruiken).

Ik plan een dynamische energiecontract te nemen, in de zomer zoveel mogelijk thuis te laden op PV of negatieve stroomtarieven en in de winter net wat meer op kantoor of publiek/bij klanten. Denk dat ik er zo zelfs nog geld aan kan verdienen, aan die EV 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forumbezoeker
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
Ik heb een BMW IX3 op het oog. Het betreft een occasion lease en ik heb daardoor weinig info en geen foto’s. Hoe kan ik zien of het een lci betreft?

De auto is in de december 2021 op kenteken gezet. Doordat er rond die periode veel
Problemen waren met de accu van de pre-lci zijn er ook pre-lci modellen rond die tijd op kenteken gezet. Vandaar de dubbel check die ik graag wil doen.

Als ik het kenteken door de RDW database haal krijg ik de volgende info terug:

Type: G3XE
Variant: 7X41
Uitvoering: 0AW5000S
Type goedkeuringsnummer: e1*2007/46*2130*01

Valt er op basis van bovenstaande info te herleiden of het een lci is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:01

GigaTexel_BE

AMD MP²

Forumbezoeker schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 08:38:
Ik heb een BMW IX3 op het oog. Het betreft een occasion lease en ik heb daardoor weinig info en geen foto’s. Hoe kan ik zien of het een lci betreft?

De auto is in de december 2021 op kenteken gezet. Doordat er rond die periode veel
Problemen waren met de accu van de pre-lci zijn er ook pre-lci modellen rond die tijd op kenteken gezet. Vandaar de dubbel check die ik graag wil doen.

Als ik het kenteken door de RDW database haal krijg ik de volgende info terug:

Type: G3XE
Variant: 7X41
Uitvoering: 0AW5000S
Type goedkeuringsnummer: e1*2007/46*2130*01

Valt er op basis van bovenstaande info te herleiden of het een lci is?
Dat is een lci op basis van de variantcode
Pre-lci is 7x01

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Forumbezoeker
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-11-2024
GigaTexel_BE schreef op zondag 25 augustus 2024 @ 09:00:
[...]
Pre-lci is 7x01
Top bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FAQ
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

FAQ

[...]
Pre-lci is 7x01
Volgens mij klopt die conclusie niet. Er is ook een variant 41DU, die wordt/werd dit jaar geleverd (zie bijv kenteken Z-115-DX).
Variant 7X41 kwam ook al in 2021 voor dus (ook?) bij de pre-lci, zie bijvoorbeeld kenteken L-781-XH

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnyP
Boston schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 14:40:
Beste IX3 rijders,

[...]

"Mijn gemiddelde verbruik in juli was 16,1kWh/100km en toen ben ik hele stukken 183km/u door Duitsland naar Italië gereden "

Mag ik eerlijk zeggen dat ik hier totaal niets van geloof verbruik 16,1 kWh en hele stukken 183km/u gereden. Ik zou wel eens een foto willen zien van je rit analyse willen zien in de auto. Sorry ben nogal sceptisch op sommige verjaardags verhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
[...]
Pre-lci is 7x01
Niet helemaal want ik heb een Pre-LCI uit mei 2021 en die heeft code 7X41 volgens de RDW

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 05:55
RonnyP schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:43:
[...]

"Mijn gemiddelde verbruik in juli was 16,1kWh/100km en toen ben ik hele stukken 183km/u door Duitsland naar Italië gereden "

Mag ik eerlijk zeggen dat ik hier totaal niets van geloof verbruik 16,1 kWh en hele stukken 183km/u gereden. Ik zou wel eens een foto willen zien van je rit analyse willen zien in de auto. Sorry ben nogal sceptisch op sommige verjaardags verhalen.
Eens, lijkt me idd erg onwaarschijnlijk. Tenzij het 95% 100 km/u is en 5% 183 km/u..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Ook al ga je een occasion leasen, je zal toch minimaal een foto willen zien lijkt me. Aan de achterlichten zie je het meteen. Dit is de LCI:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8aOFdNobYolZXDqfJHB-Er5igs0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/GxfHJcxCNi389f930VcA52Xr.jpg?f=user_large

[ Voor 30% gewijzigd door jvq op 26-08-2024 11:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• philippede1ste
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-08 14:45
Heeft iemand de laatste update geïnstalleerd en terug de wagen geprogrammeerd? Ben bang dat modules geëncrypteerd gaan worden & dat de snelheidsbiep er gaat bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
philippede1ste schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:10:
Heeft iemand de laatste update geïnstalleerd en terug de wagen geprogrammeerd? Ben bang dat modules geëncrypteerd gaan worden & dat de snelheidsbiep er gaat bijkomen.
Die snelheidsbiep is toch niet verplicht voor al rijdende auto's? Mochten ze dat gaan implementeren, krijgen ze de auto morgen van mij terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie89
  • Laatst online: 23:44
Wij zijn op zoek naar een BMW iX3 uit 2022 (facelift editie High Executive). We zoeken een wagen met maximaal 70k op de teller. Hebben jullie tips waar op te letten bij aankoop van dit model? En zouden jullie adviseren om te kopen van een particulier of bij een (BMW-)dealer?

[ Voor 17% gewijzigd door Ollie89 op 27-08-2024 14:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-11-2024
Ollie89 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 14:09:
Wij zijn op zoek naar een BMW iX3 uit 2022 (facelift editie High Executive). We zoeken een wagen met maximaal 70k op de teller. Hebben jullie tips waar op te letten bij aankoop van dit model? En zouden jullie adviseren om te kopen van een particulier of bij een (BMW-)dealer?
Auto,s in deze prijsklasse zou ik altijd bij merkdealer of sub dealer kopen,ook al is dat geen garantie op een schadevrije wagen.

Kijk eens bij https://www.bergwerffbmw.nl/ heb ik mijn IX3 verleden jaar gekocht,goed bevallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
Ik heb een High Executive uitvoering en er zou speciaal glas in moeten zitten voor het geluid.

Weet iemand of dit gelaagd glas welke niet te breken is en je dus bij het te water raken, brand enz niet kan breken met een Life Hammer?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
Ik heb hem van mijn zwager overgenomen uit de lease maar voor 45-50k ga ik toch naar de dealer als ik de achtergrond niet weet. Zou ook altijd vragen om bv een Aviloo test. Desnoods zelf betalen die 99 euro dan weet je hoe de accu eraan toe is.
Mijn IX3 uit 2021 met 65.000km had nog 98,7% en alle cellen waren goed. Moet eerlijk zeggen dat die 99% uit gaat van de fabriekswaarde. je kan dus wel degelijk verlies hebben als er bv bruto 80kWh vanaf de fabriek af inzat.

[ Voor 15% gewijzigd door RonnyP op 27-08-2024 16:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Expje87
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-09 15:29
Ik heb de update geinstalleerd en geen piepjes hoor, en die gaan ook echt niet komen voor auto’s die er niet mee geleverd worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05 17:37
Nee inderdaad geen last van de nieuwe verplichte systemen. Bijna alles wat gecodeerd was is er wel uit maar heb nog niet gekeken of dit nog steeds lukt. Grappige is dat 5x knipperen bijv nog wel werkt alleen de optie is uit het menu.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

philippede1ste schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 13:10:
BMW zal geen ECU’s encrypteren op dit platform.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:13
Heb de iX3 ook een tijdje overwogen en als je import niet erg vindt ook de Oosterburen in de gaten houden. Is echter wel een jaar Europlus vs. Twee jaar premium selection in NL. Gezien de prijzen persoonlijk bij een dealer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• flitsie
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18-02 23:14
tc982 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:54:
Hoe doen jullie lange afstanden en laden? Ik rij voornamelijk op Apple Maps voor dagelijks gebruik, omdat deze de enigste is die in mijn heads up display verschijnt bij het navigeren. Daar staan de laadstations niet echt duidelijk in maar in mijn dagdagelijks gebruik is dat niet nodig.

Dit weekend naar de Ardennen gereden om mijn zoon op kamp af te zetten en dan naar Doornik voor een trouw. Onderweg heeft mijn vrouw wel moeten zoeken naar een snellader op een andere gsm.

Binnenkort voor 2,5 week naar het zuiden van Frankrijk en het zou wel leuker zijn dat mijn GPS daar iets slimmer in is en mij aangeeft waar je kan laden op je route.

Hoe doen jullie het? Op zich is het niet nodig om de instructies in de heads-up display te krijgen, laadstations primeert op reis 😅
Mijn methode is route plannen via ABRP en die exporteren naar Apple. Daar dan via Carplay laten navigeren werkt top met gebruik van headsup display inderdaad ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Weet er iemand wat het verschil is in de HUD bij de update want dat is precies het enige verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippede1ste
Ja ik meende bij de voorstelling van die piep wet enkele jaren geleden dat tegen 2026 alle auto’s dat moesten doen. Hoe ze dat willen bereiken weet ik ook niet maar een parlementslid staat er in het algemeen niet om bekend verder te denken als zijn ambtstermijn lang is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Weet iemand hoe het komt dat na een software update (zoals ik vandaag heb gedaan via de BMW app op mijn iphone), alle specifieke codings verdwenen zijn:
- Mijn gordelalarm weerklinkt weer.
- Mijn LCA is weg.

Ik kan dat wel terug aanzetten door dat te coden, maar toch vreemd dat een update hier geen rekening mee houdt?

Sommige van die codings zijn wel degelijk belangrijk voor sommige mensen: politiediensten die gordelalarm uitschakelen om er maar 1tje te noemen.
Hoe doen die mensen/organisaties dat dan? Moeten die dan elke keer naar de dealer omdat opnieuw te laten coden indien er een update was?

Indien ik mijn windows PC update, zet ie toch ook niet al mijn instellingen terug naar factory defaults?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Expje87
Ik wil je niet uit je droom helpen maar ik werk bij de politie en de gordel alarmen staan gewoon aan hoor 😅

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Pharos1985 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:20:
Weet iemand hoe het komt dat na een software update (zoals ik vandaag heb gedaan via de BMW app op mijn iphone), alle specifieke codings verdwenen zijn:
- Mijn gordelalarm weerklinkt weer.
- Mijn LCA is weg.

Ik kan dat wel terug aanzetten door dat te coden, maar toch vreemd dat een update hier geen rekening mee houdt?

Sommige van die codings zijn wel degelijk belangrijk voor sommige mensen: politiediensten die gordelalarm uitschakelen om er maar 1tje te noemen.
Hoe doen die mensen/organisaties dat dan? Moeten die dan elke keer naar de dealer omdat opnieuw te laten coden indien er een update was?

Indien ik mijn windows PC update, zet ie toch ook niet al mijn instellingen terug naar factory defaults?
Voor specifieke doelgroepen bestaan specifieke optiecodes zoals bvb S106A (zie https://www.bimmerfest.co...g-salapa-elements.966607/). Samen met alle andere optiecodes die de uitrusting van de wagen voorstellen en bijkomende beperkingen (bvb deactivatie LCA) staan deze opgeslagen in de auto en bij BMW.
Bij een update wordt van elke geïmpacteerde ECU de software gedownload en een nieuwe configfile (deze wijzigt door de update). Beide zijn gebaseerd op de geregistreerde optiecodelijst. Daardoor verdwijnt elke aanpassing in de betrokken ECU's.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Expje87 schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 23:34:
Ik wil je niet uit je droom helpen maar ik werk bij de politie en de gordel alarmen staan gewoon aan hoor 😅
Ik weet niet waar je natuurlijk werkt precies bij de politie, maar ik weet dat er politiezones zijn die gordelalarmen uitgeschakeld hebben, waar het toegelaten is om de auto te vergrendelen met de keyfob ook al draait de motor en zulke dingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22:29
Pharos1985 schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 10:57:
[...]

Ik weet niet waar je natuurlijk werkt precies bij de politie, maar ik weet dat er politiezones zijn die gordelalarmen uitgeschakeld hebben, waar het toegelaten is om de auto te vergrendelen met de keyfob ook al draait de motor en zulke dingen.
We nemen dan ook aan dat die autos niet auto-update hebben aanstaan en door een garage onderhouden word?

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
Niemand die het antwoord heeft?

Ik heb een High Executive uitvoering en er zou speciaal glas in moeten zitten voor het geluid.

Weet iemand of dit gelaagd glas welke niet te breken is en je dus bij het te water raken, brand enz niet kan breken met een Life Hammer?

Auto's met gelaagd glas staan nu te boek als rijdende doodskisten? Is de IX3 er nu 1 van?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Lijkt me sterk dat zulks toegelaten is op de baan.... Heeft toch met homologering te maken en dergelijke denk ik dan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippede1ste
RonnyP schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 11:51:
Niemand die het antwoord heeft?

Auto's met gelaagd glas staan nu te boek als rijdende doodskisten? Is de IX3 er nu 1 van?
Moet daar dan niet tempered glass opstaan? Mijn 3 reeks had de optie maar mijn ix3 niet dus kan het niet nakijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Dit staat bij de High Executive op de zijruit vóór:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vV5rBifI2pok29QYA1Ls2gQiiWM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oIQNG1mHJkVGiQPzQUJ8lULg.jpg?f=fotoalbum_large

En dit op de voorruit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mfSeBi0fxZYuZiYnTG53DVGSdRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/U9jLNX9jBTaWx1IqsPI02bOP.jpg?f=fotoalbum_large

Zelfde symbooltje, maar op de zijruit staat "....23" en de voorruit "..23".

Iemand die weet wat die codering betekent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-07 11:35
Kraakt jullie iX3 ook als een gek bij het parkeren? Wat het precies is weet ik niet, iets met de remmen lijkt me. Dit was al van dag 1 zo, maar het lijkt me luider en luider worden.

Verder is de iX3 wel erg stil hoor bij het rijden, ik vond hem stiller dan de Audi q8 e-tron in tegenstelling tot wat ik hier ergens las, maar dat zal zo dicht bij elkaar liggen dat het meer perceptie is.

Wat geen perceptie is, zijn de betere materialen in de iX3. Schandelig al die harde plastiek voor een hogere klasse auto dan de iX3!
Maar die trend zie je nu ook bij de nieuwe i5 en X3 ...
Een ID7 is gewoon beter dan een i5 zou ik bijna durven zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
jvq schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:39:
[Afbeelding]

En dit op de voorruit:
[Afbeelding]

Ik las dat je het kan zien bij de zijkant van de ruit dan moet je kunnen zien dat er tussen het glas wat zit. Ga straks toch eens kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
jvq schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 13:39:
[Afbeelding]

En dit op de voorruit:
[Afbeelding]

Ik heb de vraag uitstaan bij BMW klantenservice wat er nu inzit. Codes kan je wel opzoeken maar kom er niet uit. Ik weet dat E1-Germany, E4-Netherlands goedkeuring is vreemd dat glas erin uit 2 verschillende landen inzit.Bij mij allebei E1 maar de voorruit is een keer vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Het klopt dat gelamineerd glas of "dubbel glas" het gebruik van een lifehammer een stuk lastiger / onmogelijk maakt. Het glas breekt wel, maar de folie houd alles gewoon bij elkaar.

Het devies bij water inrijden is: gelijk raam of deur openen.

Wanneer de auto gerold is en de deuren klem zitten / de ramen niet open gaan zal je een probleem hebben en erg je best moeten doen om de laminatie laag te doorbreken en met flink wat meer kleurscheuren door de ruit moeten ben ik bang.

SFPC - Motorrijder - EV - PV - L/L WP - Steun de TET!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

_eLMo_ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 15:50:
Wanneer de auto gerold is en de deuren klem zitten / de ramen niet open gaan zal je een probleem hebben en erg je best moeten doen om de laminatie laag te doorbreken en met flink wat meer kleurscheuren door de ruit moeten ben ik bang.
En via het glazen dak? Of zou dat ook gelamineerd zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door jvq op 28-08-2024 17:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
jvq schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:09:
[...]

En via het glazen dak? Of zou dat ook gelamineerd zijn?
Het dak is normaal gehard (“tempered”) en niet gelamineerd. Maar dat helpt natuurlijk niet als je op z’n kop ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

_eLMo_ schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:26:
[...]

Het dak is normaal gehard (“tempered”) en niet gelamineerd. Maar dat helpt natuurlijk niet als je op z’n kop ligt.
Klopt... :-)
Kruip je naar de achterramen: die zijn nooit gelamineerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eLMo_
  • Niet online
jvq schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 17:35:
[...]

Klopt... :-)
Kruip je naar de achterramen: die zijn nooit gelamineerd.
Je achterraam inderdaad bij de achterklep, de ramen bij de achterbank zijn ook steeds vaker gelamineerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Niet bij de iX3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:56
Manchu schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 14:01:
Kraakt jullie iX3 ook als een gek bij het parkeren? Wat het precies is weet ik niet, iets met de remmen lijkt me. Dit was al van dag 1 zo, maar het lijkt me luider en luider worden.
Ja, is bekend probleem. Al meerdere keren ter sprake gekomen hier. Niemand die een oplossing heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boston

Boston

The Cape State

RonnyP schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:43:
[...]
U vraagt, wij draaien: een screenshot waarin te zien is dat ik in juli gemiddeld 16,1kWh/100km reed.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DTvfozroFCsNPtWm2zwPzYkFHlA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/EeiB6oiUkmP9YSXkV4ecXvpK.png?f=fotoalbum_large
mrwiggs schreef op maandag 26 augustus 2024 @ 10:53:
[...]
Eens, lijkt me idd erg onwaarschijnlijk. Tenzij het 95% 100 km/u is en 5% 183 km/u..
Zoals je ziet reed ik 3885,2 km in juni, dus 5% is 194km. Het is niet ondenkbaar dat ik inderdaad niet veel meer dan een uur in Duitsland 183km/u heb gereden door alle vakantie drukte op de weg. Als ik in Duitsland harder dan 130km/u mag, dan rij ik harder dan 130km/u, maar natuurlijk alleen als dat veilig kan en het was vaak gewoon te druk.

• Authorized_
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 02-09 16:37
Hallo iedereen,

Zeer interessante discussies hier, dank voor alle info!

Ik ben aan het overwegen (als in 95% zeker) om een iX3 te nemen als m'n volgende bedrijfswagen.

Hierbij had ik nog één vraag: Hoe gemakkelijk is het om die snelheidswaarschuwing op OS7 uit te zetten nu die verplicht is van EU?
Ik weet dat de meeste van jullie een auto hebben van VOOR juli, dus julliie hebben hier nog geen "last" van..

Zijn er hier mensen met een nieuwe iX3 sinds juli die mij dit kunnen vertellen?
Heeft BMW dezeflde functionaliteit (3seconden op SET drukken) op OS 7 toegevoegd om de waarschuwing voor die rit te stoppen??

Gevraagd aan mijn dealer maar die weet het voorlopig precies ook niet...

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Authorized_ schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 14:26:
Hallo iedereen,

Zeer interessante discussies hier, dank voor alle info!

Ik ben aan het overwegen (als in 95% zeker) om een iX3 te nemen als m'n volgende bedrijfswagen.

Hierbij had ik nog één vraag: Hoe gemakkelijk is het om die snelheidswaarschuwing op OS7 uit te zetten nu die verplicht is van EU?
Ik weet dat de meeste van jullie een auto hebben van VOOR juli, dus julliie hebben hier nog geen "last" van..

Zijn er hier mensen met een nieuwe iX3 sinds juli die mij dit kunnen vertellen?
Heeft BMW dezeflde functionaliteit (3seconden op SET drukken) op OS 7 toegevoegd om de waarschuwing voor die rit te stoppen??

Gevraagd aan mijn dealer maar die weet het voorlopig precies ook niet...
Je kan dat eenvoudig permanent uitschakelen met een tooltje en een OBD adapter. Als er een software update is, kan het wel gebeuren dat je dat terug moet aanpassen.

Siesteem Spekkies!

• Boston

Boston

The Cape State

RonnyP schreef op dinsdag 27 augustus 2024 @ 16:49:
Ik heb een High Executive uitvoering en er zou speciaal glas in moeten zitten voor het geluid. [...]
Milaan 2024:
"Weet je zeker dat de zijruit van de IX3 gelaagd glas is?"
"Ja."
"Hoe weet je dat zeker?"
"Omdat ik niet mijn vinger snij aan de barst zolang ik maar de ruit aan de binnenzijde aanraak." :'(

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6V1q3tAYZ6IkjgQdT8zLEy3U7Tc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6IdN4znqsk9gcOzjapAfkKTK.jpg?f=fotoalbum_large

Een hufter haalde het verkeer rechts met 150km/u in en ging daarbij over het verdrijfvlak tussen de uitvoegstrook en de invoegstrook, terwijl ik net de snelweg op wilde rijden. Op dat verdrijfvlak ligt van nature allemaal rotzooi en die hufter liet een steentje zo hard opspringen dat de buitenste laag van mijn ruit kapot is. :(

Mocht jullie zijruit ook kapot gaan, hou dan rekening met een levertijd van een maand.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincon
  • Laatst online: 05-11-2024
Boston schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:41:
[...]

U vraagt, wij draaien: een screenshot waarin te zien is dat ik in juli gemiddeld 16,1kWh/100km reed.
[Afbeelding]

[...]

Zoals je ziet reed ik 3885,2 km in juni, dus 5% is 194km. Het is niet ondenkbaar dat ik inderdaad niet veel meer dan een uur in Duitsland 183km/u heb gereden door alle vakantie drukte op de weg. Als ik in Duitsland harder dan 130km/u mag, dan rij ik harder dan 130km/u, maar natuurlijk alleen als dat veilig kan en het was vaak gewoon te druk.
Het kan nog zuiniger, veel minder km,s natuurlijk, modus comfort/ eco pro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wSADQe-ecP4DisN9nyw9ZPN8nsE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1TNlpKcvAJJELUdhFXTpxGD2.jpg?f=fotoalbum_large

• r2504
Constant op Eco-Pro, op autostrade max. 135 km/u, wel rit naar het zuiden van Duitsland met de fietsen erop. Trouwens met 21" velgen want dat heeft ook een impact op het verbruik.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SLEEDIiJD30vqKMCX6UABnHB7as=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kpRTxHTEbFIYeb54U5BOf5Cq.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Ondertussen de nieuwste firmware geladen (welke in de tekst enkel melding maakt van de HUD) maar ik zie niet meteen een verschil.

[ Voor 22% gewijzigd door r2504 op 30-08-2024 08:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
Boston schreef op woensdag 28 augustus 2024 @ 22:41:
[...]

[Afbeelding]

[...]

Nee, dat bedoel ik niet het overzicht vanuit de auto. Ik denk dat je binnen heel NL heel weinig gebruikt door omstandigheden maar een uur 183 k/m rijden dan is uit ervaring de accu 80% leeg. Mijn verbruik in juli over was 19,6kWh over 5150km met dakkoffer. Dit zegt niets over de snelheid maar weet dat ik redelijk door rij. Met een ritoverzicht vanuit de auto kan je me overtuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
Boston schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:56:
[...]

Milaan 2024:
"Weet je zeker dat de zijruit van de IX3 gelaagd glas is?"
"Ja."
"Hoe weet je dat zeker?"
"Omdat ik niet mijn vinger snij aan de barst zolang ik maar de ruit aan de binnenzijde aanraak." :'(

[Afbeelding]

Een hufter haalde het verkeer rechts met 150km/u in en ging daarbij over het verdrijfvlak tussen de uitvoegstrook en de invoegstrook, terwijl ik net de snelweg op wilde rijden. Op dat verdrijfvlak ligt van nature allemaal rotzooi en die hufter liet een steentje zo hard opspringen dat de buitenste laag van mijn ruit kapot is. :(

Mocht jullie zijruit ook kapot gaan, hou dan rekening met een levertijd van een maand.
Had al het idee dat je deze dus niet kapot krijg met een LifeHammer. Goed dat dit in het nieuws komt zodat je weet dat zodra je te water raakt of brand je niet door de zijruiten eruit kan. Vreemd ook dat BMW 2 x LifeHammer in de auto bevestigd waar je dus in praktijk werkelijk niets aan heb. Denk als je auto koopt dat ze dit wel mogen vermelden dan heb je de keus om deze optie te laten vervallen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jvq

jvq

Kwam ik tegen. Misschien wel leuk voor sommigen hier. Staan meerdere linkjes onderaan naar meer info.
https://www.batterydesign.net/bmw-ix3/

Daarnaast een (m.i.) interessante video over hoe nu om te gaan met opladen zodat de accu zo lang mogelijk mee gaat.
De iX3 heeft dus accu's met veel Nikkel (type 811).
YouTube: How To Ruin Your Electric Car's Battery - NMC Edition!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Boston schreef op donderdag 29 augustus 2024 @ 17:56:
[...]
Heb net mijn voorruit laten vervangen. Duurde 5 weken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
Intussen heb ik mijn iX3 een half jaar. En we zijn juist terug van vakantie in Oostenrijk, zalige auto.
Maar, is hier al gemeld, kwaliteit van de lak is echt ondermaats.
(Carbon) zwart is natuurlijk een kleur waar je het minste vuil op ziet, maar het blijkt ook een bijzonder gevoelige lak te zijn.
Ter info, ik was 'em steeds met de hand.
Wanneer je bij het drogen (met zachte doek) iets teveel/te lang druk zet krijg je van die doffe plekken/vegen.
Op de bumper zijn regenvlekken iets te lang blijven staan, wanneer je goed kijkt zie je die nog altijd na een wasbeurt (wsl door zout ?).
Als zeep gebruik ik Meguiar's wash&wax.
Iemand tips om die doffe plekken en swirls eruit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expje87
Swirls eruit krijgen zal je toch met een licht polijstmiddel aan de slag moeten. Ik had de verhalen over de lak hier al gelezen dus ben voor de witte gegaan. Ik was toch elke week de auto dus het vuil beter zien is geen probleem maar de swirls zie je er amper op omdat het wit is. Wil trouwens niet zeggen dat ze er niet zitten, met een goede lamp zit mijn hele auto ook gewoon vol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fema
  • Laatst online: 16-09 09:03
Had ook swirls in lak (soph. grey)
Wagen volledig behandeld met klei en dan wax.
Ziet er piekfijn uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
fema schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 09:54:
Had ook swirls in lak (soph. grey)
Wagen volledig behandeld met klei en dan wax.
Ziet er piekfijn uit.
Welke producten? En met de hand of machinaal?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elrolo
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 18-09 10:54
Ik heb een pre-LCI van mei 2021 met 44k op de teller. Aantal keren snelladen is op 1 hand te tellen. Normaal kan ik net 400+ in de zomer en 300+ in de winter halen. Dit jaar echter met een gemiddelde rond de 17kw/100km in de zomer blijft de voorspelde range achter. Ik probeer nu de accu eens verder leeg te rijden, maar als ik dan (thuis) laad tot 100% krijg ik nog maar 350km range. Voor mijn dagelijkse gebruik geen issue, maar als je eens verder wilt wordt er met deze getallen gerekend. Ik weet niet wat het algoritme van BMW is, mijn vanaf fabriek staat op 19.4/kw/100km. Ik heb ook al enkele keren de boordcomputer gereset (+/- 20 sec BC induwen en dan range reset) en dan staat de range op 480km. Als ik de straat uit ben zijn er bij wijze van al 100km vanaf
Boston schreef op vrijdag 23 augustus 2024 @ 11:12:
[...]

[Afbeelding]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fema
dmod schreef op zaterdag 31 augustus 2024 @ 10:00:
[...]

Welke producten? En met de hand of machinaal?
Klei : Meguiars
Lak is dan ook na deze behandeling super glad. Kan je ook je ramen meer behandelen. Alle restanten op glas zijn weg. Alles met de hand gedaan op 1 namiddag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
En welke wax nadien? Ik vermoed een zeer zachte klei van Meguiars?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fema
klei is niet zacht of hard, iets ertussen. Is plooibaar. (en moet plooibaar zijn)
Wax van Protecion (spray wax)

Zelfs nu na 2 carwash beurten parelen de regendruppels van de lak.
Belangrijkste was dat die swirls eruit zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
fema schreef op zondag 1 september 2024 @ 11:26:
klei is niet zacht of hard, iets ertussen. Is plooibaar. (en moet plooibaar zijn)
Wax van Protecion (spray wax)

Zelfs nu na 2 carwash beurten parelen de regendruppels van de lak.
Belangrijkste was dat die swirls eruit zijn.
Krijg je met die klei/wax ook doffe plekken weg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fema
Denk ik niet. Haalt enkel vervuiling, residu ed eraf. Afhankelijk dus wat oorzaak van matte vlek is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippede1ste
Kleien doe je om hardnekkig vuil te verwijderen, polieren om lak terug gladder te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expje87
fema schreef op zondag 1 september 2024 @ 18:26:
Denk ik niet. Haalt enkel vervuiling, residu ed eraf. Afhankelijk dus wat oorzaak van matte vlek is.
Met wax en klei haal je ook geen swirls weg. Je maskeert ze hooguit waardoor je ze minder ziet. Om swirls te verwijderen dien je toch echt te polijsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
RonnyP schreef op vrijdag 30 augustus 2024 @ 12:40:
[...]

Had al het idee dat je deze dus niet kapot krijg met een LifeHammer. Goed dat dit in het nieuws komt zodat je weet dat zodra je te water raakt of brand je niet door de zijruiten eruit kan. Vreemd ook dat BMW 2 x LifeHammer in de auto bevestigd waar je dus in praktijk werkelijk niets aan heb. Denk als je auto koopt dat ze dit wel mogen vermelden dan heb je de keus om deze optie te laten vervallen.
Ik heb dus even naar de zijramen. door de BMW dealer, laten kijken en is inderdaad gelaagd glas. Je kan het ook zelf zien als je de ruit naar beneden doet is het net of er grijs schuim tussen de 2 glasplaten zit.

Dit is vanaf buiten niet kapot te krijgen ook niet met een grote hamer of bijl. Goed tegen een inbraak maar als je deur niet opengaat bij te water of brand kom je er dus niet uit met alle gevolgen van dien. Is eigenlijk bij alle duurdere auto's het geval tegenwoordig.

YouTube: Smashing Glass! Comparing Laminated vs. Tempered

[ Voor 6% gewijzigd door RonnyP op 02-09-2024 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fema
Expje87 schreef op maandag 2 september 2024 @ 14:51:
[...]

Met wax en klei haal je ook geen swirls weg. Je maskeert ze hooguit waardoor je ze minder ziet. Om swirls te verwijderen dien je toch echt te polijsten.
Door te kleien zijn de swirls voor mij weg. (ze zijn er misschien nog maar je ziet niks meer...en dat is toch de bedoeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

In de app berekende laadstops voor een route worden bij mij niet meer doorgegeven/herkend in de auto. Alleen de bestemming komt door.

Werkt dit nog wel bij iemand hier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik las daarnet in een rapport van ADAC dat de keyless entry van de iX3 vatbaar is voor misbruik (ik dacht nochtans dat er een bewegingssensor inzat).

https://assets.adac.de/im...ess-Liste_8_24_acig7v.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
jvq schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 12:59:
In de app berekende laadstops voor een route worden bij mij niet meer doorgegeven/herkend in de auto. Alleen de bestemming komt door.

Werkt dit nog wel bij iemand hier?
hetzelfde voor, blijkt een bug te zijn volgens iemand van het forum hier. Hopelijk opgelost met een update, want wel heel vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
r2504 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 13:09:
Ik las daarnet in een rapport van ADAC dat de keyless entry van de iX3 vatbaar is voor misbruik (ik dacht nochtans dat er een bewegingssensor inzat).

https://assets.adac.de/im...ess-Liste_8_24_acig7v.pdf
Is het niet afhankelijk van de uitvoering? Heeft iedere uitvoering Comfort Access zoals open/dicht met Iphone of Apple Watch of alleen de High Executive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Volgens mij heeft iedere iX3 een soort van comfort access: iedere iX3 kan gestart worden zonder dat de sleutel ergens 'ingestoken' moet worden.
Daarom heeft ie nog geen automatisch openen wanneer key in de buurt is of icm Apple Carkey en consoorten > dat is nog een aparte optie en volgens mij standaard op de high executive.

Dus indien de keyfob kwetsbaar is door relaying van de sleutel, dan gaan bij de ene iX3 ook de deuren open (net zo makkelijk als dief), bij de andere moet je enkel nog een ruit ingooien en dan starten.

Dat is toch hoe ik erover denk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jvq

jvq

Na 2 minuten niet bewegen schakelt de keyfob uit, dus geen probleem. Nee zegt de Adac, als je hem in je zak hebt en je beweegt en dief-1 staat vlak bij je en dief-2 staat bij je auto die ook vlakbij staat, dan kunnen ze de auto openkrijgen en starten…. Wel heel erg gezocht allemaal toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
Pharos1985 schreef op dinsdag 3 september 2024 @ 22:20:
Volgens mij heeft iedere iX3 een soort van comfort access: iedere iX3 kan gestart worden zonder dat de sleutel ergens 'ingestoken' moet worden.
Daarom heeft ie nog geen automatisch openen wanneer key in de buurt is of icm Apple Carkey en consoorten > dat is nog een aparte optie en volgens mij standaard op de high executive.

Dus indien de keyfob kwetsbaar is door relaying van de sleutel, dan gaan bij de ene iX3 ook de deuren open (net zo makkelijk als dief), bij de andere moet je enkel nog een ruit ingooien en dan starten.

Dat is toch hoe ik erover denk.
Klopt want kan hem wel automatisch openen en sluiten met een Apple device ook al is er geen sleutel in de buurt (High Executive) Als ik ga surfen heb ik zelfs alleen de BMW card bij me zonder een sleutel of Iphone enz. Deze hou ik bij het slot en gaat open en daarna leg ik hem in vak voor telefoon charger binnen het raamwerk,

Raam ingooien gaat je niet lukken want is gelamineerd glas :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 12:31
RonnyP schreef op vrijdag 6 september 2024 @ 17:13:
[...]

Klopt want kan hem wel automatisch openen en sluiten met een Apple device ook al is er geen sleutel in de buurt (High Executive) Als ik ga surfen heb ik zelfs alleen de BMW card bij me zonder een sleutel of Iphone enz. Deze hou ik bij het slot en gaat open en daarna leg ik hem in vak voor telefoon charger binnen het raamwerk,

Raam ingooien gaat je niet lukken want is gelamineerd glas :-)
Als je hele auto wordt meegenomen inclusief key card ben je niet verzekerd. Je moet die kunnen overleggen bij diefstal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Recent was er een regenbui/ plotse storm en ik was niet zeker dat mijn dakraam nog op kiep stond, je weet wel zo een klein beetje open.

Ik ben dus in de app gaan zien en die zei “All Good” en gaf geen melding. Ook geen melding in de app dat er regen is gedetecteerd.

Stond dat dak toch nog open 😱 regen tot midden mijn dashboard aan het voorraam. App gaf niets aan.

Waarom geen melding, als er dan toch een regensensor inzit, waarom sluit die dat dan niet automatisch. Dat is letterlijk 2 cm maar open.

Dus nu heb ik een zompige auto die ik eens moet interieur reinigen bij de carwash. Bleuh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Balen. Waait het er dan in ofzo? Ben gaan kijken in de handleiding en het lijkt alsof dit zo "hoort"? Er staat dat een geopend dak bij regen in de "hoogste stand" gaat. Ik neem aan dat ze daarmee de kiepstand bedoelen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/axbEnzJWRHzj8av7uy5zwEPNwO0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/564MIBjizsEiDZW8mDhw88Nl.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expje87
Hij sluit inderdaad tot kiepstand als hij helemaal open staat en het gaat regenen. Ik vind het ook raar dat hij bij regen niet gewoon helemaal dicht gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
jvq schreef op zaterdag 7 september 2024 @ 12:05:
Balen. Waait het er dan in ofzo? Ben gaan kijken in de handleiding en het lijkt alsof dit zo "hoort"? Er staat dat een geopend dak bij regen in de "hoogste stand" gaat. Ik neem aan dat ze daarmee de kiepstand bedoelen?
[Afbeelding]
Hij stond open in een plotse stormbui en onweer. Omdat het zo waaide was de kiepstand dus genoeg om de regen er schuin door te waaien. Het was ook uitzonderlijk hard aan het regenen, straten stonden op 2 min gewoon blank.

Pagina: 1 ... 83 ... 92 Laatste