Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rincon
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-11-2024
Korre schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 13:54:
[...]

Hoe doe je dat dan? Ik heb de app gedownload en kan precies enkel op kaart zien waar palen staan.
Of moet je dan de betalende variant nemen?
In de gratis versie een route invoeren, in menu “ rijmodus” instellen en rijden maar, eenvoudiger kan het niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-09 19:45
Rincon schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 13:02:
[...]

In de gratis versie een route invoeren, in menu “ rijmodus” instellen en rijden maar, eenvoudiger kan het niet
Dit is wat ik al jaren zocht! Super handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 09:59

jvq

Heeft iemand al eFlow voor iOS geprobeerd om de SoH van de batterij te bekijken? Heb zelf een Android telefoon, dus kan (nog) even het niet zelf proberen.
Ik bedoel deze: https://geteflow.app/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13:27
Heeft er hier soms nog iemand een probleem dat ie de "rijbelevingsmodussen" automatisch wijzigt?
Ik rij altijd op Eco Pro individual, maar toch merk ik dat de auto paar keer per week op "sport" staat.
Tot nu toe dacht ik altijd dat dit kwam doordat ik per ongeluk op de één van de drie toetsen gedrukt had (en ik ben er misschien nog altijd een beetje van overtuigd).

Maar ben het nu al een aantal weken goed in het oog aan het houden: volgens mij wijzigt de auto dit uit zichzelf zonder dat ik aan de toetsen op de middenconsole kom.

Iemand die dit ook meemaakt/herkend?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Pharos1985 schreef op zaterdag 27 juli 2024 @ 22:50:
Heeft er hier soms nog iemand een probleem dat ie de "rijbelevingsmodussen" automatisch wijzigt?
Ik rij altijd op Eco Pro individual, maar toch merk ik dat de auto paar keer per week op "sport" staat.
Tot nu toe dacht ik altijd dat dit kwam doordat ik per ongeluk op de één van de drie toetsen gedrukt had (en ik ben er misschien nog altijd een beetje van overtuigd).

Maar ben het nu al een aantal weken goed in het oog aan het houden: volgens mij wijzigt de auto dit uit zichzelf zonder dat ik aan de toetsen op de middenconsole kom.

Iemand die dit ook meemaakt/herkend?
Yes ! Heb ik ook sinds een tijdje. Ik rijd altijd op de comfort modus maar zo nu en dan start hij op in sport modus terwijl ik zo niet geëindigd ben. Dacht al dat ik gek werd ;)

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
Heeft er iemand ervaring met het achteraf aanschaffen van de “ adaptieve M onderstel vering “, ik wil af en toe graag een wat zachtere vering zoals ik in mijn vorige 5 serie had en vraag me dus af of dit mogelijk is na aanschaf van het pakket adaptieve M onderstel, helaas is het niet bv een dag uit te proberen maar moet je het direct kopen zonder te weten hoe het is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Simpson
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 12:33
Rincon schreef op zondag 28 juli 2024 @ 23:29:
Heeft er iemand ervaring met het achteraf aanschaffen van de “ adaptieve M onderstel vering “, ik wil af en toe graag een wat zachtere vering zoals ik in mijn vorige 5 serie had en vraag me dus af of dit mogelijk is na aanschaf van het pakket adaptieve M onderstel, helaas is het niet bv een dag uit te proberen maar moet je het direct kopen zonder te weten hoe het is.
Je kan met deze optie instellingen individueel configureren. Je kan dus de vering in sportmodus op de comfort-stand zetten (en bijvoorbeeld de besturing in de comfort-stand terwijl je de sport-modus hebt ingeschakeld), maar je kan de vering an sich niet nog zachter instellen dan in de comfort-modus het geval is (je kan er dus geen 'comfort-plus' van maken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippede1ste
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-08 14:45
Rincon schreef op zondag 28 juli 2024 @ 23:29:
Je kan comfort plus coderen maar ik weet niet of dat veel aan de ophanging doet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RonnyP
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 12-09 15:06
tc982 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:54:
Hoe doen jullie lange afstanden en laden? Ik rij voornamelijk op Apple Maps voor dagelijks gebruik, omdat deze de enigste is die in mijn heads up display verschijnt bij het navigeren. Daar staan de laadstations niet echt duidelijk in maar in mijn dagdagelijks gebruik is dat niet nodig.

Dit weekend naar de Ardennen gereden om mijn zoon op kamp af te zetten en dan naar Doornik voor een trouw. Onderweg heeft mijn vrouw wel moeten zoeken naar een snellader op een andere gsm.

Binnenkort voor 2,5 week naar het zuiden van Frankrijk en het zou wel leuker zijn dat mijn GPS daar iets slimmer in is en mij aangeeft waar je kan laden op je route.

Hoe doen jullie het? Op zich is het niet nodig om de instructies in de heads-up display te krijgen, laadstations primeert op reis 😅
Ik heb de IX3 nu bijna 2 maanden en overgenomen van mijn zwager die hem in de lease had. Afgelopen week teruggekomen van 3 weken vakantie bij Barcelona en was voor mij eerste lange trip van ongeveer 1.525km. Op advies hem ik alleen eerste laadpunt genomen in Wellin BE en daarna gewoon doorgerenden tot nog 80km SOC en bij het eerst volgende laadstation gaan laden. Staat duidelijk aangegeven wanneer de volgende is. Dit is altijd tussen de 25-35km dus geen stress. heb 1 x 10 minuten moeten wachten tijdens de heenreis.

Gebruik zat op ongeveer 21 kWh met dakkoffer en 4 personen met koffers.

Laat je dus niet gek maken door diverse apps en alles uitzoeken maar gewoon gaan en laden als hij leeg is. Prettige vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ollie89
  • Laatst online: 07:02
RonnyP schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 16:33:
[...]

Ik heb de IX3 nu bijna 2 maanden en overgenomen van mijn zwager die hem in de lease had. Afgelopen week teruggekomen van 3 weken vakantie bij Barcelona en was voor mij eerste lange trip van ongeveer 1.525km. Op advies hem ik alleen eerste laadpunt genomen in Wellin BE en daarna gewoon doorgerenden tot nog 80km SOC en bij het eerst volgende laadstation gaan laden. Staat duidelijk aangegeven wanneer de volgende is. Dit is altijd tussen de 25-35km dus geen stress. heb 1 x 10 minuten moeten wachten tijdens de heenreis.

Gebruik zat op ongeveer 21 kWh met dakkoffer en 4 personen met koffers.

Laat je dus niet gek maken door diverse apps en alles uitzoeken maar gewoon gaan en laden als hij leeg is. Prettige vakantie.
Welke snelheid reed je ongeveer? En wat was je actieradius tussen de verschillende stops?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• micmulli
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19-09 18:43
FlameDB schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:18:
Sinds een maandje een iX3.

Heb het irritant probleem dat er een metaal geratel komt vanuit de linkse B stijl? Echt vlak aan mijn linkeroor. Het lijkt uit het gordelmechanisme te komen maar ook niet altijd, heb het gevoel dat het vooral optreedt als de wagen afkoelt (bijv. Rijden bij zonsondergang).

Nog mensen die dit voor hebben (gehad)?

Mijn dealer is namelijk expert in doof zijn en geen ratels waar te nemen dus wat extra leverage zou handig zijn.
ik heb dit ook af en toe, raar, irritant tikkend geluid uit de gordel bij linkeroor; als ik de gordel strak trek verdwijnt 't geluid. Het doet zich echter maar 1x in de 2 weken voor schat ik in, dus geen idee hoe ik dat nou ga uitleggen bij de dealer.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 09:49
Na een weekje vakantie in Duitsland had ik daar de "verkeerslichten herkenning" ingeschakeld echter iedere keer als ik nu m'n auto start in Belgie geeft hij aan dat er "specifieke settings zijn aangepast".

Het vinkje staat nochtans uit als ik het bekijk... hoe krijg ik deze vervelende melding weg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

r2504 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 11:07:
Na een weekje vakantie in Duitsland had ik daar de "verkeerslichten herkenning" ingeschakeld echter iedere keer als ik nu m'n auto start in Belgie geeft hij aan dat er "specifieke settings zijn aangepast".

Het vinkje staat nochtans uit als ik het bekijk... hoe krijg ik deze vervelende melding weg ?
Bij zo'n melding kan je doorklikken zodat je ziet welke setting het is toch? Zal mogelijk een andere landafhankelijke setting zijn lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
Ollie89 schreef op dinsdag 30 juli 2024 @ 17:10:
[...]

Welke snelheid reed je ongeveer? En wat was je actieradius tussen de verschillende stops?
Op het ogenblik staat Frankrijk en Spanje vol met flitsers dus altijd netjes 110km en 130km zoals aangegeven. Rij met een tolbadge dus eigenlijk gewoon doorrijden en rij in de ECO stand. Merk wel dat zodra ik naar bendeden rij (daling 4% borden) dan klik ik hem uit B naar D en zie actieradius dan toenemen.

Kom ongeveer op 300-330 km en dan is het voor het gezin een plaspauze en dus aan de lader en in de rij voor toilet. Bij terugkomst meestal nog 10 minuten wachten maar mooi om rommel in de prullenbak te doen :P Als we gaan eten dan blijft hij gewoon staan totdat we weggaan. Normaal zit ik op 17,5 -18 kWh dus nu 3 kWh meer. Langszaam rijden heeft ook geen zin want wat je meer gebruikt zit er met een snellader binnen 2 minuten weer bij.

Met ons gingen kennisen mee welke een Audi Q5 3.2 benzine hadden en eigenlijk hadden die veel meer tijd nodig met tanken, toilet en parkeerplek zoeken dan wij nodig alleen was een actieradius bijna 500km.

[ Voor 7% gewijzigd door RonnyP op 31-07-2024 16:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
RonnyP schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:15:
[...]
Merk wel dat zodra ik naar bendeden rij (daling 4% borden) dan klik ik hem uit B naar D en zie actieradius dan toenemen.
Waarom zou D meer regeneren dan een B stand ? Ik rij constant op B en had tijdens m'n laatste vakantie in Duitsland regelmatig ritten waar het cijfer hoger eindigde dan bij de start.
Kom ongeveer op 300-330 km. Normaal zit ik op 17,5 -18 kWh dus nu 3 kWh meer. Langszaam rijden heeft ook geen zin want wat je meer gebruikt zit er met een snellader binnen 2 minuten weer bij.
Met het fietsenrek erop geeft de BMW app ook 17.5 als gemiddelde echter ik kom ook maar aan ongeveer die afstanden (éénmaal 395 km effectief gereden, dus niet geschat). Normaal zou je verwachten dat je met 74 kWh netto a 17.5 kW aan zo'n 420 km zou moeten komen... niet dus ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Puur theoretisch verbruik je minder met uitrollen dan regenereren. Immers, tijdens regenereren verlies je nog eens x% aan energie bij het omzetten naar extra batterijcapaciteit. Schijnt zo'n 20% te zijn?
In D op adaptive en cruise control zoekt de bmw dat allemaal zelf uit: wel zo makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 07:46
jvq schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 17:07:
Puur theoretisch verbruik je minder met uitrollen dan regenereren. Immers, tijdens regenereren verlies je nog eens x% aan energie bij het omzetten naar extra batterijcapaciteit. Schijnt zo'n 20% te zijn?
In D op adaptive en cruise control zoekt de bmw dat allemaal zelf uit: wel zo makkelijk.
D rolt niet uit, maar regenereert standaard ook? Wel iets minder dan B, dat wel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvq

jvq

Als je D op adaptive zet, rolt hij uit waar mogelijk. Bij afslagen, rotondes, snelheidslimieten en voorliggers gaat hij dan regenereren. Je kan hem idd ook op een vaste regeneratiestand zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
jvq schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 12:03:
[...]

Bij zo'n melding kan je doorklikken zodat je ziet welke setting het is toch? Zal mogelijk een andere landafhankelijke setting zijn lijkt me.
Nope... geeft de melding "Stoplicht herkenning niet actief"... iedere rit opnieuw.

Misschien moet ik eens naar de setting gaan kijken voor hij de melding geeft om te kijken of ze dan nog aan staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

r2504 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 08:34:
[...]

Nope... geeft de melding "Stoplicht herkenning niet actief"... iedere rit opnieuw.

Misschien moet ik eens naar de setting gaan kijken voor hij de melding geeft om te kijken of ze dan nog aan staat.
Staat bij "snelheidsassistent" / "snelheid herkennen" het herkennen van stoplichten misschien aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
jvq schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 12:14:
[...]
Staat bij "snelheidsassistent" / "snelheid herkennen" het herkennen van stoplichten misschien aan?
Het stond inderdaad nog op een tweede plaats... echter waar hij kwam over zeuren stond uit, de andere stond echter nog aan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 20-09 19:45
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7suUMSwNrqhMq2fNUq7eVhnils0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QkWs3tS9A3VH6FOUKBw4oVSM.jpg?f=fotoalbum_large

Wat een mooie kleur zo int zonnetje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

r2504 schreef op donderdag 1 augustus 2024 @ 22:38:
[...]

Het stond inderdaad nog op een tweede plaats... echter waar hij kwam over zeuren stond uit, de andere stond echter nog aan.
Het zijn wel twee verschillende functionaliteiten, maar inderdaad: zo'n melding is dan onvoldoende duidelijk. Is dat met die melding nu opgelost?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ja, nog maar één rit gedaan sindsdien maar niets meer gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Dit weekend Lane Change Assist, Traffic Light Assist en Hulpstrook laten activeren.
Moet zeggen dat LCA echt goed werkt: tijdens cruise control hoef je alleen richting te geven en hij wisselt soepel van rijstrook. Je moet natuurlijk zelf kijken of het kan, maar mocht er verkeer te dichtbij zijn dan doet hij het gewoon niet en geeft een trilling in het stuur. Staat gewoon beschreven in de handleiding. Je kan het zelf aan-/uitzetten in de settings.
TLA doe ik niets mee, maar die hulpstrook vrijlaten tijdens filerijden had ik al goede ervaringen mee in Duitsland (waar het standaard wél werkt). Nu dus overal.
Was even zoeken naar iemand die daar ervaring mee heeft (je wil niet dat zoiets misgaat) én het wil doen. Bleek een paar minuutjes werk voor @GigaTexel_BE die dat vaker doet tegen een bescheiden bedrag. Mocht het tenietgedaan worden door een online update of bij de dealer, dan herstelt hij het een paar maal als service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

jvq schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 17:47:
Dit weekend Lane Change Assist, Traffic Light Assist en Hulpstrook laten activeren.
Moet zeggen dat LCA echt goed werkt: tijdens cruise control hoef je alleen richting te geven en hij wisselt soepel van rijstrook. Je moet natuurlijk zelf kijken of het kan, maar mocht er verkeer te dichtbij zijn dan doet hij het gewoon niet en geeft een trilling in het stuur. Staat gewoon beschreven in de handleiding. Je kan het zelf aan-/uitzetten in de settings.
TLA doe ik niets mee, maar die hulpstrook vrijlaten tijdens filerijden had ik al goede ervaringen mee in Duitsland (waar het standaard wél werkt). Nu dus overal.
Was even zoeken naar iemand die daar ervaring mee heeft (je wil niet dat zoiets misgaat) én het wil doen. Bleek een paar minuutjes werk voor @GigaTexel_BE die dat vaker doet tegen een bescheiden bedrag. Mocht het tenietgedaan worden door een online update of bij de dealer, dan herstelt hij het een paar maal als service.
Interessant. Ook toevallig iemand die dit in Nederland in de buurt van het Gooi / Amsterdam kan doen?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
maar die hulpstrook vrijlaten tijdens filerijden had ik al goede ervaringen mee in Duitsland (waar het standaard wél werkt). Nu dus overal.
Dit werkt ook al enkele maanden in België.

TLA heb ik in recent in Duitsland even getest maar heb er eigenlijk weinig nut in gezien. LCA werkte niet in Duitsland maar dat was misschien vanwege de fietsen erop (lane control werkte ook niet).

[ Voor 25% gewijzigd door r2504 op 04-08-2024 19:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

LCA werkt nergens in Europa begreep ik.

[ Voor 16% gewijzigd door jvq op 04-08-2024 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hill2button
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 13-09 09:07
Sinds een paar weken in bezit van mijn ix3 en was al eens ah kijken hoe ik op wintersport zou raken. Ik heb momenteel 3 stops gepland:
- Stop 1 na 265km (verstrekken met 100% batterij)
- Stop 2 na 499km, (234km dus)
- Stop 3 na 708km, (209km dus)
- eind bestemming, nog 175km

Ik weet wel, gebruik BMW gps enzo, past zich aan enzo, maar ik hou toch ook van een planning op voorhand.

Vraag: is dat te doen, 2 volwassenen, 2 pubers, goed volgeladen met dakkoffer. Of zijn die stints te lang?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Is er een mogelijkheid om carplay enkel te connecteren 'op aanvraag'?
Nu connecteert ie automatisch. Soms stap ik in mijn wagen, luister ik radio, en dan opeens onderbreekt de radio na 20 seconden omdat ie carplay geconnecteerd heeft.

Ik begin precies meer terug naar standaard BMW navi te gaan (ik gebruik in 2% van mijn ritten Navi) en naar Spotify streaming over Bluetooth vanop mijn iPhone.
Teveel nadelen aan Carplay momenteel voor mij en wil het eens proberen met 'BMW only' infotainment.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvq

jvq

Pharos1985 schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:01:
...en naar Spotify streaming over Bluetooth vanop mijn iPhone.
Waarom gebruik je niet de bmw spotify?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:55
hill2button schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 20:45:
Sinds een paar weken in bezit van mijn ix3 en was al eens ah kijken hoe ik op wintersport zou raken. Ik heb momenteel 3 stops gepland:
- Stop 1 na 265km (verstrekken met 100% batterij)
- Stop 2 na 499km, (234km dus)
- Stop 3 na 708km, (209km dus)
- eind bestemming, nog 175km

Ik weet wel, gebruik BMW gps enzo, past zich aan enzo, maar ik hou toch ook van een planning op voorhand.

Vraag: is dat te doen, 2 volwassenen, 2 pubers, goed volgeladen met dakkoffer. Of zijn die stints te lang?
Wij doen met ongeveer dit stramien gemakkelijk Saalbach. Is wel 2 volwassenen en een 7 jarige. Zonder dakkoffer. Dat scheelt in totaal zo een 15% schat ik. Normaal doorrijden, de snelheid plus wat extra.

In jouw geval is je tweede stint wat lang met deze belading. Zeker als t koud is met regen. Dus die gaat wellicht wat korter zijn. Maar dat compenseer je met een laatste stint die wat langer kan.
Wij doen op zo een rit ook middenin een lange pauze met goed ontbijt/lunch. Daardoor is onze derde stint gestart met 100%. Eten moet je toch.

Mocht het tegenvallen, moet je goed leeg en warm rijden en doe je een extra stop van 10 minuten met maximaal laadvermogen. Dan pak je zo 50-80km extra en dat is nauwelijks een pauze te noemen.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:39

GigaTexel_BE

AMD MP²

Nu connecteert ie automatisch. Soms stap ik in mijn wagen, luister ik radio, en dan opeens onderbreekt de radio na 20 seconden omdat ie carplay geconnecteerd heeft.

Ik begin precies meer terug naar standaard BMW navi te gaan (ik gebruik in 2% van mijn ritten Navi) en naar Spotify streaming over Bluetooth vanop mijn iPhone.
Teveel nadelen aan Carplay momenteel voor mij en wil het eens proberen met 'BMW only' infotainment.
de carplay functie op de iphone aan/uitzetten? eventueel met een shortcut

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Stop 1 na 265km (verstrekken met 100% batterij)
Geen idee of dat realistisch is in de winter met een dakkoffer en vol geladen (heb je 20 of 21" winterbanden ?)
maar ik hou toch ook van een planning op voorhand.
Dat wou de vriendin ook maar daar zijn we snel vanaf gestapt als bleek dat in de realiteit we plots nog 100km of meer konden rijden op de geplande locatie. Nu beginnen we gewoon rond de 75a 100 km te gaan zoeken (vanwege de laadpas van de werkgever die niet overal werkt) naar een laadplaats en rijden hem zo leef mogelijk (+- 20 a 25 km resterend).

Als je dat niet doet ga je meer en langer moeten laden.

[ Voor 19% gewijzigd door r2504 op 05-08-2024 10:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
jvq schreef op zondag 4 augustus 2024 @ 22:12:
[...]

Waarom gebruik je niet de bmw spotify?
Ik gebruik mijn gsm muziek op vanalles: op mijn headset tijdens het lopen, thuis, en in de wagen.
Het fijne is dat als ik dat zo doe, dat die overal 'resumed'. Een podcast die ik luister, gaat naadloos over van bij me thuis in de auto als ik die start. Zo was het toch bij mijn Passat (ik moest daar helemaal niets voor doen), en dat wil ik opnieuw bereiken.

Ik merk dat ik altijd 'stil' rijdt in mijn iX3, gewoon omdat door die carplay hij niet automatisch start (ok: het zijn maar een paar handelingen op het scherm, maar ik heb de gewoonte niet).

Mijn Passat was enkel wired Carplay, zodoende stak ik die enkel in als ik Waze nodig had. Nu met wireless carplay is die altijd verbonden en vind het precies toch niet echt 100% goed.

Ook dankzij Carplay verlaat je eigenlijk de complete BMW interface: soms wil ik dan weer eens terug en dan merk ik dat het toch ook nadelen heeft, zo eigenlijk met 2 soorten systemen tegelijk werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
r2504 schreef op woensdag 31 juli 2024 @ 16:24:
[...]

Waarom zou D meer regeneren dan een B stand ? Ik rij constant op B en had tijdens m'n laatste vakantie in Duitsland regelmatig ritten waar het cijfer hoger eindigde dan bij de start.
Je kan dit ook handmatig instellen. Ik heb het idee dat hij op B toch meer de remmen gebruikt dan in D. Berekening gaat op basis van laatst gemiddelde verbruik dus rij je met 160km naar laadpunt dan geeft hij daarna minder aan. In Spanje bergafwaarts naar Tesla snellader en bij laden gaf hij 485km aan maar dat zakt dan snel.

[...]

Met het fietsenrek erop geeft de BMW app ook 17.5 als gemiddelde echter ik kom ook maar aan ongeveer die afstanden (éénmaal 395 km effectief gereden, dus niet geschat). Normaal zou je verwachten dat je met 74 kWh netto a 17.5 kW aan zo'n 420 km zou moeten komen... niet dus ? Dat is dan wel SOC 0% helaas. Bij snelladen gebruik je maar 70% van je actieradius namelijk laden op 10% en stoppen op 80%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geemfriek
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-07 12:35
Vraagje voor de experts hier: ik gebruik steeds de BMW nav + HUD, vind ik heel prettig.
Behalve wanneer ik aan een rond punt kom, geeft hij het allemaal mooi weer, maar als ik het rond punt nader komt er een omgekeerde driehoek (Voorrang verlenen verkeersbord), die heel het kaartje blockt... kan ik zulke waarschuwingen in de HUD nergens deactiveren zodat het kaartje steeds zichtbaar/actief blijft? :)

Zeer kleine ergernis ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Pharos1985 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 10:49:
[...]

Een podcast die ik luister, gaat naadloos over van bij me thuis in de auto als ik die start.
Dat is nu net het enige minpunt dat ik ken van de bmw spotify: hij onthoudt alleen het nummer en niet de positie daarin. Voor muziek prima, voor een podcast niet.
Verder prima: laatst afgespeeld etc. Ik gebruik Android Auto nooit meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Bij Android Auto kan je dat regelen via COM, aangesloten apparaten of zoiets en dan je telefoon kiezen. Daar kan je hem stoppen of starten. Bij mij vraagt hij er dan ook niet meer om en start hij hem niet automatisch meer. Zal bij Carplay idem gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geemfriek
jvq schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 15:12:
[...]

Dat is nu net het enige minpunt dat ik ken van de bmw spotify: hij onthoudt alleen het nummer en niet de positie daarin. Voor muziek prima, voor een podcast niet.
Verder prima: laatst afgespeeld etc. Ik gebruik Android Auto nooit meer.
Hij onthoudt ook niet dat je "shuffle" activeert, dat moet je elke keer opnieuw doen :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hedwigvb
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 20:18
Heb dezelfde dus volmondig akkoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Heb nu Carplay eens gedeactiveerd en nu stream ik de muziek via bluetooth naar de BMW. Gaat goed op het eerste zicht heb ik de indruk.

Ook irritant in Carplay: in 2/10 gevallen werken de toetsen van de BMW(zowel op stuur als in de middenkolom) niet om een nummer verder of terug te gaan, je moet dan verplicht het touchscreen gebruiken. Waarom zich dat soms wel en niet voordoet: geen idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Pharos1985 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:30:

Ook irritant in Carplay: in 2/10 gevallen werken de toetsen van de BMW(zowel op stuur als in de middenkolom) niet om een nummer verder of terug te gaan, je moet dan verplicht het touchscreen gebruiken. Waarom zich dat soms wel en niet voordoet: geen idee.
En ik maar denken dat Carplay zoveel beter is dan Android Auto bij bmw...
Switch voorlopig toch maar niet naar iPhone. Heb eigenlijk nooit een probleem met Android gehad icm de iX3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
hedwigvb schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 17:22:
[...]
Heb dezelfde dus volmondig akkoord.
Idem… heb eveneens dezelfde kleur (met bruin leder interieur). Alleen nog altijd spijt dat ik de getinte ramen niet heb genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hill2button
Apple kaarten navigatie toont op het hud, maar integreert die ook met de wagen voor range/laadstops/preheat? Of is dat alleen mogelijk via bmw navigatie ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Volgens mij enkel via BMW navigatie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:15
hill2button schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 10:14:
Apple kaarten navigatie toont op het hud, maar integreert die ook met de wagen voor range/laadstops/preheat? Of is dat alleen mogelijk via bmw navigatie ?
Als ik het goed begrepen heb kan de iDrive versie in de iX3 niet tweewegs communiceren over de range. Bijgevolg kan je het profiel ook niet instellen en kan je dus geen gebruik maken van de EV features van Apple Maps. De nieuwere iDrive versies kunnen dat wel. Ik denk ook niet dat er een update zal komen voor de iX3 en dat enkel de i3 variant dat zal kunnen.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvq

jvq

geemfriek schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 13:35:
Vraagje voor de experts hier: ik gebruik steeds de BMW nav + HUD, vind ik heel prettig.
Behalve wanneer ik aan een rond punt kom, geeft hij het allemaal mooi weer, maar als ik het rond punt nader komt er een omgekeerde driehoek (Voorrang verlenen verkeersbord), die heel het kaartje blockt... kan ik zulke waarschuwingen in de HUD nergens deactiveren zodat het kaartje steeds zichtbaar/actief blijft? :)

Zeer kleine ergernis ;)
Je zou de instelling op "laat" kunnen zetten. Of helemaal uit natuurlijk. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DKWr7xPqw882xEhWNgpQb1MrSRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/n1M7TTHObx15uCjhxYtOOfle.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Wat hebben jullie zoal als bandenspanning.., ik zie hier aanbevolen 2.6 maar hij staat effectief op 3.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
2.6 bar vooraan en 2.8 bar achteraan. Heb 3 weken geleden laten in orde brengen door dealer...

De app zegt dat mijn voorbanden best op 2.3 bar staan en mijn achterbanden op 2.6bar.

Auto heeft trouwens 24.000km gelopen en banden zijn bijna aan vervanging toe heb ik de indruk. Best even slikken: met mijn Golf 6 10 jaar geleden deed ik 60k voor voorbanden, met mijn Passat 40k voor voorbanden en nu bij de iX3 blijkbaar rond de 30k.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hill2button
Boston schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:07:
Voor de IX3 rijders die geen lease auto laadpas hebben, een tip voor de zomervakantie reis: configureer de "Geprefereerde exploitanten" in je BMW telefoon app en gebruik de telefoon app om de laad momenten te plannen.
Tesla heeft de prijs van het abonnement (Supercharging-lidmaatschap) verlaagd naar €10 per maand. Je kunt bij sommige laadpalen dan al laden voor €0,23 per kWh. Dan wordt het toch interessant om bij een lange reis alleen voor Tesla laadpunten te kiezen, maar helaas is dat op de IX3 onboard navigatie nog niet zo makkelijk. De oplossing is gebruik te maken van de BMW telefoon app. Na het verzenden van de reis van de telefoon naar de auto zal de auto navigatie de Tesla laadstations onderweg laten zien.

Na het uitzetten van de auto staan de eindbestemming en laadstations alleen individueel in de lijst. Mocht je dan alleen de eindbestemming selecteren in de auto navigatie, dan zal de auto navigatie zelf de laadpunten onderweg voorstellen en lijkt die hoofdzakelijk voor andere laadpunten dan Tesla te kiezen. De oplossing is simpel: opnieuw de reis vanuit de telefoon app sturen naar de auto. Je ziet dan tevens tot hoeveel minimaal moet worden geladen om met het ingestelde minimum aan te komen bij de volgende geplande laadpaal.

De telefoon app zal alleen voor een niet "Geprefereerde exploitanten" laadpunt kiezen als het echt niet anders kan. Ik heb voorstellen in de telefoon app gezien waarbij de auto al met 43% SoC moet laden om genoeg energie te hebben om bij de volgende Tesla Supercharger te kunnen komen en voorstellen gezien waarbij tot meer dan 90% SoC moet worden opgeladen. Dat is natuurlijk niet het laadschema waarmee je zo snel mogelijk naar je eindbestemming rijdt.

Het blijft natuurlijk altijd mogelijk om de auto navigatie te gebruiken om "op de route" een laadpunt te vinden als er meer energie onderweg is verbruikt dan gepland.

[Afbeelding]
Stel bij het laadscherm de "Geprefereerde laadpuntexploitanten" in

[Afbeelding]
Kies in de BMW telefoon app een bestemming en selecteer "Route bekijken".

[Afbeelding]
Selecteer "Naar mijn BMW versturen" en kies voor de optie "Rekening houden met laadstops"

[Afbeelding]
Vervolgens staat in de auto navigatie netjes de reis met alleen maar Tesla Superchargers.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Als de auto navigatie zelf de laadpunten berekend, dan komt die met andere voorstellen dan de telefoon app.

[Afbeelding]
Eventueel kun je de reis opslaan.

[Afbeelding]
En later eenvoudig openen (bijvoorbeeld in Zwitserland waar je geen gebruik kan maken van je mobiels data bundel).

[Afbeelding]
Ik zag toevallig dat je bij sommige laadpalen in NL al voor €0,23 per kWh kan laden, maar ben zulke lage prijzen nog niet tegengekomen op de route naar de Middellandse Zee. Goede Reis!
Dat scherm "Wilt u laadstops toevoegen?" Krijg ik precies niet? Hij stuurt meteen naar de wagen zonder die vraag. En dan lijkt het er toch op dat hij enkel de bestemming heeft doorgestuurd en zich van de voorkeur laadpaalexploitant niets aantrekt.

Hoe zorgen jullie ervoor dat de BMW navi enkel met bepaalde exploitanten rekening houdt? Bvb Tesla?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Sinds de laatste versie van de app stuurt hij bij mij ook de laadstops niet meer mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippede1ste
Pharos1985 schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 23:30:
2.6 bar vooraan en 2.8 bar achteraan. Heb 3 weken geleden laten in orde brengen door dealer...

De app zegt dat mijn voorbanden best op 2.3 bar staan en mijn achterbanden op 2.6bar.

Auto heeft trouwens 24.000km gelopen en banden zijn bijna aan vervanging toe heb ik de indruk. Best even slikken: met mijn Golf 6 10 jaar geleden deed ik 60k voor voorbanden, met mijn Passat 40k voor voorbanden en nu bij de iX3 blijkbaar rond de 30k.
Ik heb de 19” velgen & heb niet de indruk dat banden op 23k versleten zijn. Heb 3.0 achter & 2.7 voor zoals in de deur staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geemfriek
jvq schreef op dinsdag 6 augustus 2024 @ 13:12:
[...]

Je zou de instelling op "laat" kunnen zetten. Of helemaal uit natuurlijk. [Afbeelding]
Uit :D Ik let nog wel voldoende op tijdens het rijden ;)
Hoe kom je exact op dat scherm?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvq

jvq

geemfriek schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:46:
[...]

Uit :D Ik let nog wel voldoende op tijdens het rijden ;)
Hoe kom je exact op dat scherm?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/A97KsqranHxoPSlT37Mdqt9GbOc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JY9uG4jzmhoWwqMfoopZGUN5.jpg?f=fotoalbum_large

Toch wel handig zo'n manual.... :P
Probeer misschien eerst eens "laat", voor het geval?
Uit kan altijd nog.

[ Voor 4% gewijzigd door jvq op 08-08-2024 13:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Insidio2
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 13:49

ik heb net geen 80k km. Wissel tussen zomer en winter set.
beiden zitten nog niet aan het wettelijke minimum en ik rij wel stevig door. Wel meeste km autostrade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-09 18:36
Insidio2 schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 19:30:
[...]

ik heb net geen 80k km. Wissel tussen zomer en winter set.
beiden zitten nog niet aan het wettelijke minimum en ik rij wel stevig door. Wel meeste km autostrade.
Maakt denk ik wel een groot verschil. Merk en type ook: op mijn 118d (van 2008) reed ik 20k op continentals en 40k op Goodyears. In m'n volgende wagen (316d, wel erg traaaaaag) heb ik de banden nooit gewisseld (behalve winter/zomer) met 120k km.

Ik zit nu aan 35000 (winter/zomerset) en ik vrees dat het wel eens de laatste zomer zou kunnen zijn...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
Pharos1985 schreef op maandag 5 augustus 2024 @ 18:30:
Heb nu Carplay eens gedeactiveerd en nu stream ik de muziek via bluetooth naar de BMW. Gaat goed op het eerste zicht heb ik de indruk.

Ik heb geen probleem en stream altijd Spotify, Tidal en TuneIn. Wisselen gaat altijd goed zelfs met gebaren duimpje links/rechts. Gebruik eigenlijk nooit touchscreen (pre-LCI).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
Ik lees wel eens dat er problemen zijn met koude lucht en heb de auto nu 2 maanden en ook nog nooit last gehad. Gisteren ineens koude lucht ondanks dat de temparatuur op 20,5 graden stond. Kwam erachter dat de kinderen achterin de temparatuur op 16 graden hadden gezet en de roosters open. Roosters achter dicht gezet en temp op 22 graden en was verdwenen.
Is dit toeval of sluiten sommige kleppen niet, vooral bij de voeten bestuurder voor, als er achter extra koude lucht is ingesteld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borto
  • Registratie: Augustus 2024
  • Laatst online: 12-08-2024
Hallo, morgen vertrek ik voor het eerst op een "lange" trip met mijn ix3.
800-tal km, dus zal onderweg moeten opladen.
Weet niet 100% welke navigatie methode ik moet gebruiken. Normaal gebruik ik altijd waze via android auto, maar die geeft niet aan waar er laadpunten zijn.
Heb eens zitten kijken naar a better routeplanner, die geeft wel de laadinfo aan, maar precies weinig tot geen live verkeersupdates of flitspaal locaties enz.
Of gebruik ik gewoon de bmw navigatie zelf?
Zat ook te denken aan waze op mijn groot scherm en dan abrp op een andere gsm in een telefoonhouder, maar dat lijkt me ook wat teveel van het goede :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvq

jvq

Wat mij betreft gewoon BMW: werkt prima, eventueel icm tijdens het rijden eerder of later laden aan de hand van "laadstation zoeken langs de route". Wil je geen bmw navigatie, dan bijv. ABRP icm een OBD dongle en een abbo. Probeer je het een maandje, heb ik ook gedaan maar zag de meerwaarde niet zo. Vooral geen stress... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Vandaag een 600 km gedaan en via de BMW app de route ingesteld inclusief oplaadstop en deze doorgegeven aan de auto.

De route is aangekomen en hij gaf aan dat hij onderweg moest laden, maar de stops werden niet aangegeven tijdens het rijden. Gelukkig had ik het gezien, we waren nog maar 15 km van de laatste fast charger en de stop die normaal voorzien was en hij bleef doodleuk de eindbestemming aangeven.

Iemand dit ook voorgehad ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Ja, sinds de laatste versie vd app werkt dit ook bij mij niet meer. Hoop dat ze dit wel weer fixen.

[ Voor 99% gewijzigd door jvq op 12-08-2024 15:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 19:58
Voor TLA en Hulpstrook, hebben ze hiervoor de auto in test regio gezet?
LCA werkt heel mooi, heb deze nadat de SW geupdate en laad issues was niet meer aangezet. Ik was er wel blij mee, ook wat je beschrijf de auto zal niet inhalen als er een voertuig naast je zit, je krijgt ook een geel vlak op je display. Uiteindelijke kan de auto ook zelf inhalen als dit geprogrammeerd is in de SW. Misschien weer eens met BU aanzetten.
Ik ben wel benieuwd welke aanpassingen er gemaakt zijn voor TLA en hulpstrook.

[ Voor 16% gewijzigd door iFloppy op 12-08-2024 15:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• geemfriek
jvq schreef op donderdag 8 augustus 2024 @ 12:55:
[...]

[Afbeelding]

Toch wel handig zo'n manual.... :P
Probeer misschien eerst eens "laat", voor het geval?
Uit kan altijd nog.
Inderdaad 8)7 Maar ik heb het weg gekregen, top!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Gisteren kwam ik terug van de kust rijdend op ACC tot de wegen voor mij harder remde als verwacht echter m’n auto deed niet echt veel 😕

Was ik dus zelf niet stevig op de rem gaan staan was hij er volgens mij volop ingereden. Hetzelfde heb ik recent nog minstens tweemaal gehad op vakantie in Duitsland.

Mag ik er niet vanuitgaan dat hij tijdig gaat remmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PDT
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 21-06 12:42

PDT

Ik heb een heel ander maar wel vervelend klimaat probleem. Ik wil gewoon een kwartiertje voor ik weg ga, de auto koelen of verwarmen. Voorheen zat deze functie op het hoofdscherm van de app maar sinds een paar maanden is die daar verdwenen. :/
Weet iemand of die functie nog steeds bestaat en zo ja waar ik die nu kan vinden in de app? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expje87
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-09 15:29
Ik zou je auto even verwijderen uit de app, opnieuw toevoegen want ik heb gewoon alle climate opties in de app staan zoals altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Hmmz, als de Audi A6 E-tron er al geweest was toen ik de iX3 moest bestellen, dan denk ik dat ik nu niet in deze topic zat 😊

Audi noemt wel one pedal feeling ipv one pedal drive: het laatste stukje van uw remafstand komt ie dus niet tot stilstand en moet je zelf nog bijremmen. Zou ik toch nietmeer kunnen missen sinds mijn iX3...

[ Voor 45% gewijzigd door Pharos1985 op 12-08-2024 22:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
r2504 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:12:
Gisteren kwam ik terug van de kust rijdend op ACC tot de wegen voor mij harder remde als verwacht echter m’n auto deed niet echt veel 😕

Was ik dus zelf niet stevig op de rem gaan staan was hij er volgens mij volop ingereden. Hetzelfde heb ik recent nog minstens tweemaal gehad op vakantie in Duitsland.

Dit gedrag heb ik nog niet ervaren. Wel het omgekeerde: beginnen vertragen en redelijk fors beginnen remmen terwijl er helemaal niets voor me is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BataviaanBMW
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-03 09:21

Wat doe jij? Alleen maar scheuren met de auto?

De mijne zitten er nu 92.500km onder en zijn nog niet eens in de buurt van vervanging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Ik ontken niet dat ik een sportieve rijstijl hanteer, maar zeker niet aggressief oid. Ik trek normaal op aan verkeerslichten, al durf ik wel eens 150 km/u te rijden op de snelweg en als het echt een lege snelweg is 180 km/u.

Ik rij laatste tijd wel vrij korte ritjes in bebouwde kom en vooral gewestwegen, zelden nog snelweg de afgelopen 6 maand (gaat veranderen binnenkort...).

Maar die 92500km van jou: is dat dan met één bandenset (zoals bij mij) of heb je winter/zomer? Het lijkt me echt sterk dat je 92500km met één bandenset kan rijden met deze auto: ik haalde met mijn VW Passat max 45k....

[ Voor 12% gewijzigd door Pharos1985 op 13-08-2024 00:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
r2504 schreef op maandag 12 augustus 2024 @ 19:12:

Volgens mij gaat hij bij remmen van ACC af en soms heb je dat zelf niet door want je let niet constant op het "groene"stuurtje in display. merk vaak dat ik toch gedurende een rit af en toe op Res moet drukken en dus onbewust keer de rem heb gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05 17:37
Bah ik was na vier weken vakantie blij dat ik weer in m’n iX3 kon rijden maar dat viel even tegen door defecte laadpalen. Vanaf luchthaven Frankfurt met 50% weggereden en bij de eerste stop (specifiek op Mac gepland want afgesproken met de kids) gaven beide aansluitingen van de EnBW paal blijkbaar geen signaal als de stekker was aangesloten want de paal bleef vragen om de stekker aan te sluiten als hij al lang en breed in de auto zat. Alle manieren en aantal keer gedaan maar elke keer zelfde resultaat. Een vriendelijke Duitser in een i5 dacht dat die domme Nederlander het niet snapte dus zou het wel even voordoen maar zelfde resultaat de paal wilde niet laden. Grrr dan maar eten mee en 14km verder naar een grote ionity die het gelukkig wel deed. Door al het gepruts wel veel tijd gekost.

Toen in Nederland nog even een korte laadstop willen maken en bij een Shell langs de a12 aan een recharge paal gehangen. Direct auto in storing bel de pechdienst. Weer niet laden dus en de andere drie palen daar gaven ook niet thuis. Uiteindelijk onverrichter zake maar weer doorgereden en bij een fastned verderop de stop gemaakt.

Blijft echt een top auto maar de laadpalen blijft toch vaak wel een getob….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Herkenbaar. Tesla, Ionity en Fastned lijken de betrouwbare stations te zijn? Wat zijn jullie ervaringen/voorkeuren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boston
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:58

Boston

The Cape State

goirke schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:53:
Bah ik was na vier weken vakantie blij dat ik weer in m’n iX3 kon rijden maar dat viel even tegen door defecte laadpalen. [...]
Direct auto in storing bel de pechdienst. Weer niet laden dus en de andere drie palen daar gaven ook niet thuis. Uiteindelijk onverrichter zake maar weer doorgereden en bij een fastned verderop de stop gemaakt.

Blijft echt een top auto maar de laadpalen blijft toch vaak wel een getob….
Mijn laaduitdaging was nog groter. Toen ik probeerde te laden bij de gloednieuwe Tesla V4 lader bij Hirschberg kreeg ik de volgende twee foutmeldingen in de auto:
  • Hoogvoltsysteem: Doorrijden mogelijk. Door de dichtstbijzijnde Servicepartner laten nakijken om storingen en gevolgschade te voorkomen.
  • Aandrijving: Doorrijden mogelijk. Door Serviceapartner laten nakijken.
Een paar weken daarvoor kreeg ik de foutmelding in de telefoon app, maar niet in de auto:
  • Dringende controle van het hoogvoltsysteem
    Het hoogvoltsysteem van uw voertuig heeft een storing. Doorrijden is mogelijk. Door de dichtstbijzijnde servicepartner laten nakijken om storingen en gevolgschade te voorkomen.
Mijn autodealer in Nederland vond het bericht in de telefoon app niet zo ernstig, maar bij de meldingen in de auto werd me aangeraden om toch even naar een garage te gaan. De auto wilde niet laden bij twee palen in Hirschberg, dus ik maakte me zorgen dat die helemaal niet meer wilde (snel) laden.
Bij de eerste garage (een volwaardige BMW dealer met garage) was er op dat moment geen hoogvoltage specialist en ik wilde niet de auto een weekeinde daar laten staan. Bij de tweede BMW garage (750 meter verderop, wat is Duitsland toch een mooi land) was wel de benodigde specialist aan het werk en na een half uur wachten en het invullen van een formuliertje heeft die even naar de auto gekeken. Zijn conclusie was dat het spookmeldingen waren en hij stelde voor dat ik het bij de volgende laadpaal zou proberen. Op goede hoop en met nog 35% SoC de Tesla V3 lader bij Hemsbach geprobeerd en dat ging vlekkeloos. Vervolgens met 2x probleemloos laden bij Tesla V4 laders naar huis gereden. Al met al was ik 2 uur kwijt.

De volgende keer negeer ik deze foutmeldingen en probeer ik eerst de volgende laadplekken, voordat ik naar een garage ga. Mijn eigen autodealer dacht dat ik misschien een software update nodig had. De foutmelding kwam door een gloednieuwe laadpaal, dus kan me er iets bij voorstellen, maar het was wel vervelend om zo de vakantie af te sluiten. Ik heb afgesproken dat ze bij de winterbanden wissel er even naar kijken. De BMW alarmcentrale had voor mij een casenummer aangemaakt, maar daar deden de BMW garages niks mee.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bPgNtaHmnUe6XQ3xu38vAoudzdA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xpzeSXvlDK0tMGkbknReYZtO.jpg?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/e_vd9AASKt_D6t5mZwXNtoHglRE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SDUFqNVIHJPD7QYN7M6ocTGL.jpg?f=fotoalbum_largeAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uHxdZgaqTHpwhH2wC1N-W5Ow3IM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/u3qnsCQMOtlqfwzgVezCtD8O.jpg?f=fotoalbum_large

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
Boston schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 16:47:
[...]

Mijn laaduitdaging was nog groter. Toen ik probeerde te laden bij de gloednieuwe Tesla V4 lader bij Hirschberg kreeg ik de volgende twee foutmeldingen in de auto:
  • Hoogvoltsysteem: Doorrijden mogelijk. Door de dichtstbijzijnde Servicepartner laten nakijken om storingen en gevolgschade te voorkomen.
  • Aandrijving: Doorrijden mogelijk. Door Serviceapartner laten nakijken.
Een paar weken daarvoor kreeg ik de foutmelding in de telefoon app, maar niet in de auto:
  • Dringende controle van het hoogvoltsysteem
    Het hoogvoltsysteem van uw voertuig heeft een storing. Doorrijden is mogelijk. Door de dichtstbijzijnde servicepartner laten nakijken om storingen en gevolgschade te voorkomen.
Mijn autodealer in Nederland vond het bericht in de telefoon app niet zo ernstig, maar bij de meldingen in de auto werd me aangeraden om toch even naar een garage te gaan. De auto wilde niet laden bij twee palen in Hirschberg, dus ik maakte me zorgen dat die helemaal niet meer wilde (snel) laden.
Bij de eerste garage (een volwaardige BMW dealer met garage) was er op dat moment geen hoogvoltage specialist en ik wilde niet de auto een weekeinde daar laten staan. Bij de tweede BMW garage (750 meter verderop, wat is Duitsland toch een mooi land) was wel de benodigde specialist aan het werk en na een half uur wachten en het invullen van een formuliertje heeft die even naar de auto gekeken. Zijn conclusie was dat het spookmeldingen waren en hij stelde voor dat ik het bij de volgende laadpaal zou proberen. Op goede hoop en met nog 35% SoC de Tesla V3 lader bij Hemsbach geprobeerd en dat ging vlekkeloos. Vervolgens met 2x probleemloos laden bij Tesla V4 laders naar huis gereden. Al met al was ik 2 uur kwijt.

De volgende keer negeer ik deze foutmeldingen en probeer ik eerst de volgende laadplekken, voordat ik naar een garage ga. Mijn eigen autodealer dacht dat ik misschien een software update nodig had. De foutmelding kwam door een gloednieuwe laadpaal, dus kan me er iets bij voorstellen, maar het was wel vervelend om zo de vakantie af te sluiten. Ik heb afgesproken dat ze bij de winterbanden wissel er even naar kijken. De BMW alarmcentrale had voor mij een casenummer aangemaakt, maar daar deden de BMW garages niks mee.

[Afbeelding] [Afbeelding][Afbeelding]
Herkenbaar. Dit heb ik in maart in Duitsland bij een tesla supercharger gehad. Dik in de stress met nog 15 bereik. Op goed geluk naar de aral pulse aan de overkant van de straat gereden en daar zonder problemen geladen en alle meldingen waren weg. Door deze ervaring nu geen stress van de storingsmeldingen maar wel super irritant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
jvq schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:31:
Herkenbaar. Tesla, Ionity en Fastned lijken de betrouwbare stations te zijn? Wat zijn jullie ervaringen/voorkeuren?
Bij mij dezelfde ervaring en voorkeuren. Ionity probeer ik wel stations met minimaal 6 tot 8 palen te zoeken want ionity is vaak drukker dan tesla of fastned in Duitsland is mijn ervaring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Iemand die weet wat het probleem kan zijn met USB C laadpoorten die nietmeer werken (zowel in de middenarmsteun als op de achterbank werken ze nietmeer). De USB A poort in naast de QI charger doet wel nog zijn ding.

Wil hem gerust naar de dealer brengen hiervoor, maar weer geen zin in afspraak maken/6 weken wachten/auto 1 dag kwijt/vervangwagen/die weer moeten gaan voltanken/papieren/schadecontrole/rijbewijs enzovoorts.

Zekering die gesprongen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
RonnyP schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 14:49:
[...]

Volgens mij gaat hij bij remmen van ACC af en soms heb je dat zelf niet door want je let niet constant op het "groene"stuurtje in display. merk vaak dat ik toch gedurende een rit af en toe op Res moet drukken en dus onbewust keer de rem heb gebruikt.
Bij remmen gaat inderdaad ACC uit maar dat is het punt niet... het probleem is dat de auto zelf niet ingrijpt in de file wanneer men plots wat harder gaat remmen voor je. Of ACC dergelijke "noodstops" moet doen of dit een ander rijhulpsysteem is maakt mij niet uit... feit is dat ik na deze feiten niet meer kan vertrouwen op het systeem om afstand te houden (onder alle condities).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karl Rapp
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-07 18:07
Ik rij steeds in comfort en B-stand en meestal met navigatie ondersteuning. De voorbije weken ondervond ik soms een mindere afremming, zowel met ACC als zonder. Zowel met 'hogere' snelheid, bv. de autostrade verlaten en op een rechte afrit die naar beneden loopt moest ik op het einde nog zelf remmen, als bij stadsverkeer. In elke situatie was de batterij niet vol, dus nog ruimte om recuperatief te remmen. Dacht dat ik het verkeerd interpreteerde, maar nu ik jullie reacties lees...?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iefbo
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 18-09 17:34
Hallo,
Ik rijd bijna 2 jaar met een ix3. Heel tevreden.
De laatste weken krijg ik vaak de melding "Langere laadduur". Dat verschijnt na een uur aan de normale laadpaal en dan laadt hij trager op. Uiteraard verspringt dan ook de tijd wanneer 100% bereikt wordt.
Ik heb al 2 verschillende kabels geprobeerd met zelfde probleem.

Snelladen geen enkel probleem.

Heeft nog iemand dit al gehad?

Bedankt
Yves

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
r2504 schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 08:46:
[...]

Bij remmen gaat inderdaad ACC uit maar dat is het punt niet... het probleem is dat de auto zelf niet ingrijpt in de file wanneer men plots wat harder gaat remmen voor je. Of ACC dergelijke "noodstops" moet doen of dit een ander rijhulpsysteem is maakt mij niet uit... feit is dat ik na deze feiten niet meer kan vertrouwen op het systeem om afstand te houden (onder alle condities).
Alleen met Adaptive Cruise Control aan en dus groen in display werkt een noodstop indien dit een auto betreft anders niet. Bij personen remt hij wel af en ook zonder ACC aan en dit zowel achter als voor. Ik heb net 4.000km gereden en maakt gewoon de noodstop zodat de chocomel in mijn nek zat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaggel
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 11-09 18:39
Pharos1985 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 00:13:
Ik ontken niet dat ik een sportieve rijstijl hanteer, maar zeker niet aggressief oid. Ik trek normaal op aan verkeerslichten, al durf ik wel eens 150 km/u te rijden op de snelweg en als het echt een lege snelweg is 180 km/u.

Ik rij laatste tijd wel vrij korte ritjes in bebouwde kom en vooral gewestwegen, zelden nog snelweg de afgelopen 6 maand (gaat veranderen binnenkort...).

Maar die 92500km van jou: is dat dan met één bandenset (zoals bij mij) of heb je winter/zomer? Het lijkt me echt sterk dat je 92500km met één bandenset kan rijden met deze auto: ik haalde met mijn VW Passat max 45k....
Ik rij maar 20k km per jaar, zomer/winter wissel, 80% bebouwde kom, rustige rijstijl.
Resultaat: Eerste set zomerbanden is versleten na 2 zomers, dus na ongeveer 20k km.
Bandencentrale zei dat dit normaal is gezien het gewicht van de wagen, maar dat andere meer dan 't dubbele kunnen halen lijkt me toch straf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• philippede1ste
Ben vorige maand naar Schotland geweest met mijn auto, heb gewoon de BMW gps gebruikt & kan er eigenlijk niets slecht over zeggen. Heb wel nu & dan vroeger gestopt voor pauzes dan de geplande laadstops dus eigenlijk geen last gehad van wachten op laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RonnyP
Flaggel schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 11:56:
[...]

Ik rij maar 20k km per jaar, zomer/winter wissel, 80% bebouwde kom, rustige rijstijl.
Resultaat: Eerste set zomerbanden is versleten na 2 zomers, dus na ongeveer 20k km.
Bandencentrale zei dat dit normaal is gezien het gewicht van de wagen, maar dat andere meer dan 't dubbele kunnen halen lijkt me toch straf.
Ik heb de auto overgenomen van mijn zwager en bij 60,000km zijn er nieuwe zomerbanden ondergegaan. Zaten standaard 20 inch Pirelli onder en nu HANKOOK VENTUS S1 EVO3 EV K127E. Kan er dus weinig over zeggen wat deze band gaat doen maar originele zijn na 45.000 km vervangen omdat er 2 x winterset is onder gegaan. Vreemde volgens de dealer was dat voor meer versleten waren dan achter...!!

[ Voor 3% gewijzigd door RonnyP op 14-08-2024 16:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
RonnyP schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:11:
[...]
Vreemde volgens de dealer was dat voor meer versleten waren dan achter...!!
Dat is toch niet zo gek? Dat het een achterwielaandrijver is, haalt natuurlijk wel wat van de krachten van de voorwielen af. Maar het blijven natuurlijk wel gewoon de wielen die tijdens het sturen en bochtenwerk de meeste krachten te verwerken krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
PWM schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 16:46:
[...]

Dat is toch niet zo gek? Dat het een achterwielaandrijver is, haalt natuurlijk wel wat van de krachten van de voorwielen af. Maar het blijven natuurlijk wel gewoon de wielen die tijdens het sturen en bochtenwerk de meeste krachten te verwerken krijgen.
Nou lijkt me niet dat voorbanden harder slijten bij aandrijving op achteras, niet logisch ook , even googelen :1

Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BataviaanBMW
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-03 09:21
Pharos1985 schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 00:13:

Serieus de eerste set, vanaf de dealer geleverd. Zomerbanden. Je mag ze komen controleren.

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-07 09:10
Iemand al de update 07/2024.30 gekregen ?

[ Voor 12% gewijzigd door dmod op 15-08-2024 09:04 ]

• goirke
dmod schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:04:
Ja ik zie net dat ik deze versie erop heb zitten. De auto is gisteren voor de eerste beurt naar de dealer geweest en blijkbaar hebben ze hem daar er gelijk op gezet.

Nog niet gereden dus geen idee of er iets noemenswaardig aangepast of verbeterd is.

[ Voor 11% gewijzigd door goirke op 15-08-2024 09:47 ]

• tc982
dmod schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 09:04:
Ik kan de release notes niet vinden. Wat zijn de nieuwe features?

• goirke
tc982 schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 10:45:
[...]

Ik kan de release notes niet vinden. Wat zijn de nieuwe features?
Kan ik niet direct vinden. Als ik doorklik naar de BMW site voor de features dan staat de update er niet tussen…. :/ maar hij zit volgens de app echt op de auto.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9iqtj1hEnNR1kvHtNwrxzXsMb0c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9SKrKchiIXIaUHfpYU9GPvEl.jpg?f=fotoalbum_large

• RonnyP
Rincon schreef op woensdag 14 augustus 2024 @ 20:54:
[...]

Nou lijkt me niet dat voorbanden harder slijten bij aandrijving op achteras, niet logisch ook , even googelen :1

Doorgaans verslijten de banden op de aandrijfas het snelst: bij voorwielaangedreven wagens zijn dat de voorbanden. Bij achterwielaangedreven wagens slijten de achterbanden sneller. Maar behalve de aandrijfas heeft ook de stuurkracht invloed op de banden. De voorbanden van voorwielaandrijvers worden dubbel belast.
Dacht ik ook altijd maar we hebben ze opgemeten en zaten onder het minimum. Misschien dat er op de voorbanden standaard minder profiel zit. Ik weet dat er onder de pre-LCI Bridgestones werden geleverd en die hadden al bijna 1 mm minder profiel als de Pirelli's. Je zou denken dat alle banden gelijk zijn maar dat is dus niet het geval.

• mrwiggs

• tc982
mrwiggs schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

Gaat dit niet over de nieuwe iDrive?
Die heb idd ook gevonden, maar dat is duidelijk een andere versie voor de laatste iDrive.

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-07 09:10
mrwiggs schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 14:51:
[...]

Gaat dit niet over de nieuwe iDrive?
Het staat erbij welke features voor de 8.5 en 9.0 zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boston
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03:58

Boston

The Cape State

jvq schreef op dinsdag 13 augustus 2024 @ 15:31:
Na mijn 3e lange vakantie / reis met de IX3 wilde ik de volgende "volwassenheidsniveaus" / tips voorstellen:
  1. Gebruik de onboard navigatie en voor het vinden van een laadpaal gebruik de zoekfunctie naar een laadpaal en filter op “op de route”
  2. Gebruik de telefoon app en stuur de geplande laadstops naar de auto navigatie
  3. Neem voor 1 maand een abonnement op een snellader, bijvoorbeeld Tesla voor €10, en bespaar tientallen euro’s door alleen daar te laden (om maar te zwijgen over het mijden van het risico dat je opgelicht wordt door een AC laadpaalboer met exorbitante prijzen). Ter illustratie, de 540kWh voor de rit van Nederland naar Italië en terug kostte me € 225,94 en dat is maar € 0,42 per kWh. Ik heb 3183km gereden en dat is € 0,07 per km.
  4. Plan de laadmomenten, zodat ze meer zijn dan alleen laden, dus tijdens de lunch een laadpaal naast een restaurant of zelfs een winkelcentrum. Dit vergt wat onderzoek van de laadplekken, maar als gekozen wordt voor een enkel merk, bijvoorbeeld Tesla, dan valt het wel mee. Bij ongeplande plaspauzes probeer te plassen bij een laadpaal, zodat ook die tijd niet verloren gaat.
  5. Plan de laadmomenten, zodat je minimaal een half uur gereden hebt anders is de accu pre-conditioning nog niet klaar. Of nog beter pas na 2 uur rijden ‘s ochtends, want je bent ‘s ochtends nog fris. Dit vergt dus planning de dag ervoor, waarbij laden bij Tesla tussen 16:00 en 20:00 duurder is.
  6. Plan 10% extra SoC (bovenop je standaard 20% SoC minimum ter bescherming van de accu) als je harder dan 130km/u in Duitsland rijdt. Meer dan dat hoeft niet, want in de zomer is het vaak te druk overdag om veel km’s 183km/u te rijden.
  7. Heb vertrouwen dat een berg beklimmen ook weer niet zoveel extra kWh kost dat je alleen met een volle accu de berg op gaat. Ik had nog 58% SoC bij de laatste wc voor de Gotthardpass en kwam met 38% boven. Vervolgens had ik 44% toen ik weer beneden was aan de andere kant.
  8. Heb er vertrouwen in dat als er een rij voor de laders staat die verdwijnt. In een winkelcentrum in Bolzano, Italië stonden auto’s te wachten voor de 12 v4 laadpalen en na de warme lunch was de rij verdwenen. Als je de tijd hebt, dan is het niet de tijd en frustratie waard om te wachten in de rij. In een winkel centrum ben je al snel langer aan het winkelen dan aan het laden + wachten. De andere keer deze reis met 16 laadmomenten dat ik moest wachten was voor 3 V4 laadpalen naast een McDonalds in Düsseldorf. Daar was de rij verdwenen nadat ik het eten had besteld en ik was terug van het parkeren en aansluiten voordat het eten koud was.
  9. Speciaal voor alle laadpalen die een idle fee rekenen, zoals Tesla wanneer meer dan 50% van de laadpalen worden gebruikt en dubbele idle fee wanneer 100% van de laadpalen worden gebruikt, stel in de auto het maximum SoC in op 100% en houdt de SoC in de gaten via de app. Ik probeerde tot 80% te laden en in de praktijk was ik vaak pas bij de laadpaal als die boven de 80% had geladen. Tot 80% laden is beter voor de accu, maar ik wilde geen idle fee riskeren als ik net meer dan 5 minuten later bij de auto aankwam nadat die 80% SoC had bereikt en gestopt was met laden.
  10. Speciaal bij Tesla Superchargers, plan op de route zoveel mogelijk laadmomenten bij v4 laadpalen, zodat de kabel lang genoeg is dat je niet een extra laadplek bezet houdt. Sommige oude laadpalen ondersteunen niet eens 150kW en ondanks de pre-conditioning leek het er op dat de maximale laadcurve niet was gevolgd ook nadat de SoC was bereikt waarbij normaal het maximum van deze lader laadt.
Handige site:
Supercharge.info bevat een filter voor v4 laders en biedt de eenvoudige optie om de laadpaal in Google maps te openen, zodat je kan zien of er een fatsoenlijk winkelcentrum zit naast de laadpaal.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
dmod schreef op donderdag 15 augustus 2024 @ 16:55:
[...]

Het staat erbij welke features voor de 8.5 en 9.0 zijn.
Ik dacht dat de iX3 op iDrive 7 zat?
Pagina: 1 ... 82 ... 93 Laatste