Gevonden... in de Eve Connect moet je het non-solar maximum vermogen ook verhogen (blijkbaar beperkt dat dus ook de solar charging... beetje onlogisch maar zo werkt het dus). Al m'n overschot (al is dat wat beperkt met dit weerr2504 schreef op zondag 30 juni 2024 @ 23:14:
[...]
Het is wel degelijk een 3 fase laadkabel... als ik het vermogen verhoog in de Alfen app naar 4.2 kW zie ik ook in m'n Home Assistent dat hij stroom neemt van de 3 fase. Waarom Comfort en Green laden niet werkt blijft me voorlopig een raadsel.
Raar wel dat er ook meldingen zijn te vinden rond HVAC issues met ICE voertuigen van BMW:GigaTexel_BE schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:17:
[...]
Ik heb eens wat dingen opgezocht en, behalve BMW HQ, gaat niemand dit volgens mij ooit opgelost krijgen.
De iX3 gebruikt dezelfde HVAC unit als een hele reeks andere modellen (X3 ICE, X3 PHEV, 2-reeks, 3-reeks ICE & PHEV, 4-reeks ICE & PHEV, i4,...)
Fundamenteel verschil is wel dat de iX3 en de i4 de enige zijn in dit lijstje waarbij zowel verwarming als koeling loopt via een warmtepomp (ook bij de i4 zijn er gelijkaardige HVAC-problemen te vinden online).
Mijn gok is dat de HVAC-unit (onderdeel 64119382874) nooit fundamenteel ontworpen is voor deze toepassing (onderdeel dateert uit 2016) en/of dat de bijbehorende software die de unit aanstuurt dit niet opgelost krijg.
Of dat BMW gewoon te lui/leeg is om daar aangepaste software voor te maken.
https://f30.bimmerpost.co...read.php?t=1239514&page=2
Ik vind je redenering en technische informatie zeer interessant, maar enig idee hoe zulke meldingen dan komen? Het is niet het enige issue als je zoekt op Google naar HVAC issues BMW > soms meldingen uit 2013 of 2016 > lang voor BMW een i4 had of een iX3.
Wat bedoel je hiermee? Als ik de kofferklep open na een regenbui loopt er bij mij ook water op de achterbumpter van het voertuig hoor.
Ik heb dit nooit anders geweten, ook niet bij mijn vorige ICE's eigenlijk.
Ik heb dit nooit anders geweten, ook niet bij mijn vorige ICE's eigenlijk.
Jops, heb ik ook last van (iets van vet dat oplost bij warm weer). Het gaat er weer af met clay'n...fluppie007 schreef op vrijdag 5 juli 2024 @ 22:28:
Ik geloof dat het hier ooit besproken is, maar uit de kofferklep loopt viezigheid bij warm weer. Niet iedereen zou er last van hebben. Maar ik dacht dat ik niet de enige was die die had. Voornamelijk auto's die buiten in de zon staan.
[Afbeelding]
Dat "vet" komt uit de holtes die ingespoten worden in de fabriek tegen roesten. Liep van mij uit de 4 deuren ook onderaan, heb een witte dus extra zichtbaar
Het vet komt uit een gaatje in de achterklep en is erg plakkerig. Ik heb het gaatje intussen afgeplakt met zwarte ducttape en nu nergens last meer van.
Iemand een idee of de MY2024 ook mogelijks een CCU issue hebben?
Ik lees nu dat elke nieuwe verkochte auto verplichte een akoestische waarschuwing moet geven voor een snelheidsovertreding van meer dan 3%.
Hoe doet men dat dan voor de iX3? Soort van aparte software voor modellen die na 07/07/2024 verkocht worden?
Hoe doet men dat dan voor de iX3? Soort van aparte software voor modellen die na 07/07/2024 verkocht worden?
Is het al gelukt voor uw TLA?Pharos1985 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 23:02:
Iemand die instructies wilt delen voor het activeren van TLA via Bimmerutility? Het heeft er bij mij opgestaan, maar door dealer update is het uitgeschakeld geraakt...
LCA is me gelukt, alsook gordelalarm uitschakelen en koffer kunnen sluiten zonder long press op de keyfob.
Maar TLA vind ik niet hoe ik dat moet doen, en ik wil niet vanalles in coding zitten uitproberen/testen/verprutsen...
Neen, ik weet niet goed welke instellingen ik moet coden en ik durf niets verkeerd te doen. Ook wel nog niet verder achter gezocht om eerlijk te zijn.
Met deze info heb ik LCA wel aan kunnen zetten: https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1935718
Met deze info heb ik LCA wel aan kunnen zetten: https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1935718
Ik heb al via verschillende bronnen proberen informeren hoe zij dit aanpakken, maar niemand heeft precies een antwoord, ik ga het hier nog eens proberen:
- Hoe doen jullie het thuisladen met het capactiteitstarief in BE?
- Ik plan een dynamisch contract (heb beperkt aantal solar panels) te nemen en te laden wanneer de stroom goedkoop/negatief is. Maar je mag dan ook weer op dat moment niet téveel laden want dan piek je weer over je capaciteitstarief heen.
- Ik heb een warmtepomp (geothermie) dus die pakt ook wel wat stroom af natuurlijk.
Gewoon genoegen nemen met een capaciteitstarief elke maand van +/- 12KwH (auto laden wanneer er weinig andere toestellen aanstaan, maar hem toch zo vlug mogelijk laden).
Ik kan de auto wel dikwijls overdag laden, maar niet altijd.
Ik probeer laadschema's (en op de duur leefschema's 😊) uit te werken hoe je onder bvb 6KwH capaciteitstarief blijft, maar dat lijkt me met een WP en een elektrisch wagen praktisch gewoon onmogelijk.
Ik zit pas in december in mijn nieuw huis (nu doe ik het met openbaar laden, dus voorlopig nog mijn probleem niet), waar ik WP/solar en een laadpaal zal hebben.
- Ik plan een dynamisch contract (heb beperkt aantal solar panels) te nemen en te laden wanneer de stroom goedkoop/negatief is. Maar je mag dan ook weer op dat moment niet téveel laden want dan piek je weer over je capaciteitstarief heen.
- Ik heb een warmtepomp (geothermie) dus die pakt ook wel wat stroom af natuurlijk.
Gewoon genoegen nemen met een capaciteitstarief elke maand van +/- 12KwH (auto laden wanneer er weinig andere toestellen aanstaan, maar hem toch zo vlug mogelijk laden).
Ik probeer laadschema's (en op de duur leefschema's 😊) uit te werken hoe je onder bvb 6KwH capaciteitstarief blijft, maar dat lijkt me met een WP en een elektrisch wagen praktisch gewoon onmogelijk.
Ik zit pas in december in mijn nieuw huis (nu doe ik het met openbaar laden, dus voorlopig nog mijn probleem niet), waar ik WP/solar en een laadpaal zal hebben.
De cheat sheets van Bambazonke werken normaal Die heb ik destijds gebruikt om dat bij mij te activeren, vond niet dat het veel deed persoonlijk.Pharos1985 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 13:45:
Neen, ik weet niet goed welke instellingen ik moet coden en ik durf niets verkeerd te doen. Ook wel nog niet verder achter gezocht om eerlijk te zijn.
Momenteel staat m'n Eve Connect op Comfort met 1.4 kW... de rest komt dus van de PV installatie. Op die manier moet ik wel iedere dag laden en dit lijkt momenteel gezien ik maar een beperkte aantal kilometers doe.Pharos1985 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:18:
Vandaag zijn we wel op uistap geweest en zat ik op 67%... da's dus wachten tot morgen 23u 's avonds (morgen heb ik echter een thuiswerkdag) voor hij vol is tenzij de zon dus wat wil helpen.
Voorlopig is het me nog niet gelukt het verbruik te beperken tot zo'n 5kWh ... in de ACE Installer kan ik de Active balancing, Max. smart meter current op 7A zetten (maar is dat dan voor 1 of 3 fase ?), echter als ik dan ga kijken in MyEve dan zegt hij dat de minimum waarde 10 is ?
Tevens geeft hij aan op de station en connector max current dat dit niet hoger mag zijn dan deze van de smart meter... tja, hoe kan ik dan m'n surplus van de PV gebruiken ? Ik begrijp ook nog steeds niet waarom ik in m'n log constant de melding "Socket #1: overcurrent detection limited for max. 30 seconds (10.1->10.1)"
Ik begrijp niet dat Alfen dit zo moeilijk maakt... (en amper deftige documentatie heeft voor dergelijke instellingen, dit is toch iets wat iedereen nodig heeft ?)
PS. 11 kWh laden als extra load is 440 euro extra capaciteitstarief... m'n baas gaat dat alvast niet betalen.
[ Voor 5% gewijzigd door r2504 op 07-07-2024 21:45 ]
Idd! Daar zit het hem juist en dat probeer ik wat te berekenen, al is het niet zo makkelijk.r2504 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 21:32:
[...]
PS. 11 kWh laden als extra load is 440 euro extra capaciteitstarief... m'n baas gaat dat alvast niet betalen.
Vandaag was het tarief met een dynamisch contract ongeveer een 0.13 EUR (overdag). Mijn baas had me rond de 0.29 EUR betaald per kWh (data CREG). Werkgever verrekend stroomverbruik volgens tarief CREG.
Is het dan wel interessant om nog rekening te houden met dat capaciteitstarief? Ik had graag vandaag van 11.30u tot 19.00u maximaal geladen @ 11kWh, maar dan zit je natuurlijk met dat onnozel capaciteitstarief.
Wat is het interessantste? Goedkoop laden volgens een dynamisch contract maar geen rekening houden met capaciteitstarief (dat moet ik dan maar zelf ophoesten), of trager opladen tijdens goedkope uren, maar dan geraakt de auto tijdens die goedkope uren mogelijks niet 'vol'.
Ik ga mijn auto thuis opladen, maar denk toch nog steeds op het werk te gaan opladen of openbaar wanneer ik kan, kwestie dat ik deze moeilijke berekening zoveel mogelijk vermijdt.
Ik hou even geen rekening met zonnepanelen gezien ik er wel zal hebben, maar voorlopig weinig....
Daarom community: hoe doen jullie dit? Ik heb al zin om het hele capaciteitstarief gewoon als 'extra belasting' te zien en er geen rekening mee te houden.
Ik regel dat allemaal via Loxone/Home Assistant. Is de enige oplossing op vandaag helaas.Pharos1985 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:33:
[...]
Idd! Daar zit het hem juist en dat probeer ik wat te berekenen, al is het niet zo makkelijk.
Vandaag was het tarief met een dynamisch contract ongeveer een 0.13 EUR (overdag). Mijn baas had me rond de 0.29 EUR betaald per kWh (data CREG). Werkgever verrekend stroomverbruik volgens tarief CREG.
Is het dan wel interessant om nog rekening te houden met dat capaciteitstarief? Ik had graag vandaag van 11.30u tot 19.00u maximaal geladen @ 11kWh, maar dan zit je natuurlijk met dat onnozel capaciteitstarief.
Wat is het interessantste? Goedkoop laden volgens een dynamisch contract maar geen rekening houden met capaciteitstarief (dat moet ik dan maar zelf ophoesten), of trager opladen tijdens goedkope uren, maar dan geraakt de auto tijdens die goedkope uren mogelijks niet 'vol'.
Ik ga mijn auto thuis opladen, maar denk toch nog steeds op het werk te gaan opladen of openbaar wanneer ik kan, kwestie dat ik deze moeilijke berekening zoveel mogelijk vermijdt.
Ik hou even geen rekening met zonnepanelen gezien ik er wel zal hebben, maar voorlopig weinig....
Daarom community: hoe doen jullie dit? Ik heb al zin om het hele capaciteitstarief gewoon als 'extra belasting' te zien en er geen rekening mee te houden.
Ik ga het ook regelen via HA. Maar het is eerder de berekening maken hoe uw concept in HA in elkaar moet zitten: hoe zwaar weegt het capaciteitstarief door ten opzichte van het nettarief (om afhankelijk daarvan dan te bepalen of je sneller laadt, of net trager).
Hoe doe jij dat in HA? evcc.io?
Ik beredeneer het als een "niet te vermijden piek". Doorheen het jaar schat ik niet dat het mogelijk is om permanent onder de 5kW te blijven, dus laden kan met (5kW - huidige afname excl laadpaal).Pharos1985 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 11:19:
Ik ga het ook regelen via HA. Maar het is eerder de berekening maken hoe uw concept in HA in elkaar moet zitten: hoe zwaar weegt het capaciteitstarief door ten opzichte van het nettarief (om afhankelijk daarvan dan te bepalen of je sneller laadt, of net trager).
Voor mensen met een elektrische auto: zouden jullie jullie pieken zo eens kunnen delen (makkelijk op te vragen via Mijn Fluvius, inloggen met Itsme).
Wij hebben nog een vast contract van voor de oorlog in Oekraine met prijzen all-in van rond de 21.6 c/kWh wat volgens mij heel laag is. De CREG geeft nu rond de 28 cent maar met het verschil van 6 cent kan je heus je capaciteitstarief niet betalen (zelfs niet van een beperkter dan 11 kW) of je moet enorm veel laden.Pharos1985 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 22:33:
[...]
Idd! Daar zit het hem juist en dat probeer ik wat te berekenen, al is het niet zo makkelijk.
Momenteel laad ik dus enorm traag en zoveel met PV stroom... maar handig is anders (met beperkte afstanden per dag lukt het net).
Anoniem: 1420638
Is dit een orginele grill of een imitatie?mrwiggs schreef op maandag 8 juli 2024 @ 07:56:
Het was een aardig klusje maar ook hier staat de nieuwe grille erop!
[Afbeelding]
Ons sluipverbruik tijdens de nacht is ongeveer 230W. Dan blijft er nog ongeveer 4,3kW over voor laden als je piek onder 5kW wil houdenr2504 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 12:54:
[...]
Wij hebben nog een vast contract van voor de oorlog in Oekraine met prijzen all-in van rond de 21.6 c/kWh wat volgens mij heel laag is. De CREG geeft nu rond de 28 cent maar met het verschil van 6 cent kan je heus je capaciteitstarief niet betalen (zelfs niet van een beperkter dan 11 kW) of je moet enorm veel laden.
Momenteel laad ik dus enorm traag en zoveel met PV stroom... maar handig is anders (met beperkte afstanden per dag lukt het net).
Het is deze, volgens mij past de originele van de X3 M Sport net niet lekker op de iX3 LCI.Anoniem: 1420638 schreef op maandag 8 juli 2024 @ 13:00:
[...]
Is dit een orginele grill of een imitatie?
Echt heel mooi, maar omdat hij helemaal open is levert dat toch een hoop luchtweerstand op? Onder bij de bumper zitten zelfs actieve kleppen, dus blijkbaar kan het uit om die luchtweerstand te vermijden indien mogelijk?mrwiggs schreef op maandag 8 juli 2024 @ 07:56:
Het was een aardig klusje maar ook hier staat de nieuwe grille erop!
[Afbeelding]
Het zal zeker wat minder range opleveren. Ik zal het eens vergelijken met een rit die ik regelmatig maak. Maar goed, het oog wil ook wat.jvq schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:30:
[...]
Echt heel mooi, maar omdat hij helemaal open is levert dat toch een hoop luchtweerstand op? Onder bij de bumper zitten zelfs actieve kleppen, dus blijkbaar kan het uit om die luchtweerstand te vermijden indien mogelijk?
Ik begrijp niet hoe mensen aan dergelijke "resterende km's" komen... m'n gemiddeld verbruik is 17.5 kWh (laagste is 13.5), echter ik zit nu aan 80% met 260 km resterend (da's dus 325km bij 100%). Op de 7 maanden tijd dat ik met de wagen rij heb ik éénmalig 409 km gezien bij 100%.
Ik rij trouwens steeds op Eco Pro.
473 km totaal dus, is wel veel inderdaad, ook ik kom op 320 a 330 km bij 80 %, heb nog nooit tot 100 % geladen, rij ook altijd eco pro.PWM schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 10:26:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
165km gereden en nog 308km over. Overal net iets harder gereden dan toegestaan. Dat redde ik niet met de Tesla.
:strip_exif()/f/image/FA9sckBapBTy5w5gP5jNzYxC.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 18% gewijzigd door Rincon op 09-07-2024 11:41 ]
Idem hier. De voorspelde range is steevast veel te conservatief. Reed bijv. weg met 100% en 360km voorspelde range. Na 50km stond hij op 365... Uiteindelijk na 260km op 43%. Oftewel, 100% range was tot dan toe 456km. Dat is wel een heel groot verschil met de initiële 360km. Rijstijl en omstandigheden waren niet anders dan anders: het gemiddelde verbruik was hetzelfde als bij de vorige "lading". De voorspelling werd wel beter gedurende de rit, maar nog steeds te conservatief. Op zich "veilig", maar zou wel iets minder veilig kunnen.r2504 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:31:
Ik begrijp niet hoe mensen aan dergelijke "resterende km's" komen... m'n gemiddeld verbruik is 17.5 kWh (laagste is 13.5), echter ik zit nu aan 80% met 260 km resterend (da's dus 325km bij 100%). Op de 7 maanden tijd dat ik met de wagen rij heb ik éénmalig 409 km gezien bij 100%.
[ Voor 3% gewijzigd door jvq op 09-07-2024 16:16 ]
Probleem is wel dat ik van anderen hoor dat ze steeds > 400km te zien krijgen als voorspelde range wanneer de wagen 100% is geladen terwijl ik dat nooit zie. De effectief afgelegde afstand heb ik echter nog nooit gecontoleerd.jvq schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:09:
[...]
Idem hier. De voorspelde range is steevast veel te conservatief.
De range van @PWM is berekend na een paar heel zuinige kilometers. Wellicht dat dat extra sterk wordt meegenomen in de berekening van de range.
In de zomer kan ik in 1 keer van Brugge naar Drenthe met 3 personen en bagage. Was 398 Km met nog 8 % over, wel aan 100km/h in Nederland
Ik ben nu thuis. Terug op Comfort stand gereden zonder op snelheid te letten, kwam ie met 15.7 kwh nog wat lager uit. Uiteindelijk 395km gereden, met nog 110km op de teller over. Wat precies overeenkomt met een ~80Kw accu.
hmm netto heb je 74 kWh dus dat is wel vreemdPWM schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 18:39:
Ik ben nu thuis. Terug op Comfort stand gereden zonder op snelheid te letten, kwam ie met 15.7 kwh nog wat lager uit. Uiteindelijk 395km gereden, met nog 110km op de teller over. Wat precies overeenkomt met een ~80Kw accu.
[ Voor 8% gewijzigd door mrwiggs op 09-07-2024 19:56 ]
Zie ik ook nooit. Op lange stukken heb ik wel eens een actieradius die met 100% over de 400km zou gaan. Maar ik woon in heuvelachtig gebied. Eerste/laatste kilometers is mijn gemiddeld verbruik hoog. Dan is het ideaal al niet meer haalbaar.r2504 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 16:28:
[...]
Probleem is wel dat ik van anderen hoor dat ze steeds > 400km te zien krijgen als voorspelde range wanneer de wagen 100% is geladen terwijl ik dat nooit zie. De effectief afgelegde afstand heb ik echter nog nooit gecontoleerd.
Grz D.
Ik doe alles in HA. Twee elektrische wagens, twee laadpalen, zonnepanelen en thuisbatterij.Pharos1985 schreef op zondag 7 juli 2024 @ 14:18:
Ik heb al via verschillende bronnen proberen informeren hoe zij dit aanpakken, maar niemand heeft precies een antwoord, ik ga het hier nog eens proberen:
Ik kan een Max captar instellen (momenteel 9kw gezien mijn groot verbruik).
HA stuurt via modbus over IP de resterende Ampere waardes door naar de paal waarop geladen mag worden.
On top heb ik een engie drive contract. De wagen zal meestal ‘s nachts doorladen op goedkoper dynamisch tarief.
Laden kan ik tevens ook puur op zonoverschot wanneer ik wil en paal (alfen) switcht mooi van 1 naar 3 fasen bij voldoende opbrengst.
De andere laadpaal is een newmotion via Shell, die zijn helaas vrij dom en ik heb automatisaties draaien om die op of af te zetten. Die paal laad aan Max 8kw. De algen regelt zich ook af op deze newmotion paal.
Werkt allemaal prima nu.
Evcc nooit gebruikt eigenlijk.
:strip_exif()/f/image/ZooPJ1irTWndS7SAS3Z2YDDs.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/5wOY0tZMsMYnJE184d5klxL5.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/rZ5Me5hUciVUrZgRQCgGpCpa.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 21% gewijzigd door DieterC op 09-07-2024 22:00 ]
Misschien kan ik wat toevoegen. Vorige maand heb ik tussen het laden met 68% 319km gereden (geëxtrapoleerd naar 100% zou dat 469km bereik zijn en dat is het WLTP bereik.) Als ik naar de Terugblik in de BMW telefoon app kijk dan snap ik dat ik een uitzondering ben.r2504 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:31:
Ik begrijp niet hoe mensen aan dergelijke "resterende km's" komen [...]
In de Terugblik van juni staat dat ik meer tijd achter het stuur heb doorgebracht dan 95% van de IX3 M Sport bestuurders en mijn gemiddelde verbruik lager is dan 98% van de IX3 bestuurders. Ik denk dat mijn lager gemiddeld verbruik vooral te danken is aan dat ik veel op 80km/u wegen rij en op de snelweg bijna altijd maar 100km/u, door het tijdstip van de dag.
In de Terugblik van 2023 staat dat ik meer reed dan 96% van de andere bestuurders, maar zuiniger reed dan slechts 86% van de andere bestuurders. Het is duidelijk dat het rijden op de snelweg tijdens vakanties en in het bijzonder Duitsland mij 12% heeft doen zakken t.o.v. een normale maand. Het is leuk om 183km/u te rijden en af en toe sprintjes trekken is gaaf, maar tevens funest voor je bereik. Met rustig optrekken en slechts de maximale snelheid rijden is het WLTP bereik in juni ook met 20" velgen op een 29 maanden oude IX3 LCI M Sport / High Executive en bijbehorende accu mogelijk.
"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)
Enorm bedankt voor je waardevolle reactie. Ik ben zelf nieuw in HA, elektrische wagens & solar panels.DieterC schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 21:57:
[...]
Ik doe alles in HA. Twee elektrische wagens, twee laadpalen, zonnepanelen en thuisbatterij.
Ik kan een Max captar instellen (momenteel 9kw gezien mijn groot verbruik).
HA stuurt via modbus over IP de resterende Ampere waardes door naar de paal waarop geladen mag worden.
On top heb ik een engie drive contract. De wagen zal meestal ‘s nachts doorladen op goedkoper dynamisch tarief.
Laden kan ik tevens ook puur op zonoverschot wanneer ik wil en paal (alfen) switcht mooi van 1 naar 3 fasen bij voldoende opbrengst.
De andere laadpaal is een newmotion via Shell, die zijn helaas vrij dom en ik heb automatisaties draaien om die op of af te zetten. Die paal laad aan Max 8kw. De algen regelt zich ook af op deze newmotion paal.
Werkt allemaal prima nu.
Alle afbeeldingen die jij laat zien: hoe kom je daaraan? Allemaal zelf in elkaar gestoken in HA? Hoe regel je de laadpaal zijn max current? Zijn dat dat automations die continu draaien op basis van de informatie die de P1 meter afgeeft?
Heb gewoon wat general guidance nodig hoe jullie dat klaar spelen in HA, daarna begin ik zelf te experimenteren.
Bedankt!
Dat snap ik ook niet. Ik heb de auto 7 maanden en heb altijd een gemiddeld verbruik < 20 kWh. Laagste dat ik ooit heb zien staan bij SoC @ 100% bij vriestemperaturen (auto slaapt buiten) is 210km range. Maximum bij warme temperaturen met SoC @ 100% is 340km.r2504 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 11:31:
Dus ik heb min of meer dezelfde maximum kilometer range als jij, maar ik verbruik een pak meer...
Met deze temperaturen in BE heb ik 315km als range met een SoC @ 100%.
Momenteel is hij (BMW iX3 met 21" velgen) aan het laden en zit hij aan 96% met 279 kmPharos1985 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:57:
[...]
M'n laatste ritten waren;
- 24 km a 17 kWh
- 24 km a 18.1 kWh
- 28 km a 17.3 kWh
- 29 km a 19.2 kWh (was toen wat gehaast)
Hoe komt hij dan in hemelsnaam aan 279 km
Ik zie trouwens soms zeer bizarre dingen zoals een resterend aantal kilometers van bijvoorbeeld 250 km en op het moment dat ik dan begin met laden valt die meteen 80 km omlaag (naar 170 km) ?
[ Voor 3% gewijzigd door r2504 op 10-07-2024 08:35 ]
Op iPhone staan die niet op de map, wel in het overzicht eronder op de icoontjes.
Ik zie dit ook voor de vorige maanden... geen idee of het iets nieuw is dus.
Ik zie dit ook voor de vorige maanden... geen idee of het iets nieuw is dus.
Heb ik ook al eens gehad, maar dan in de andere richting, auto staat op 191km en na 5 minuten rijden zie je opeens dat ie op 245km staat 😊 Nu kan je zeggen dat is omdat je zuiniger rijdt dan je laatste rit (ander type weg bvb), maar dat is toch wel een heel verschil.r2504 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:33:
[...]
Ik zie trouwens soms zeer bizarre dingen zoals een resterend aantal kilometers van bijvoorbeeld 250 km en op het moment dat ik dan begin met laden valt die meteen 80 km omlaag (naar 170 km) ?
Nog nooit die voorspelde kilometers tegenover mijn effectief gereden km's gezet trouwens.
Al vind ik een conservatief voorspelde waarde wel net zo handig.
Yes, volledig zelf geconfigureerd. Is wel wat trial en error in het begin.Pharos1985 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:53:
[...]
Enorm bedankt voor je waardevolle reactie. Ik ben zelf nieuw in HA, elektrische wagens & solar panels.
Alle afbeeldingen die jij laat zien: hoe kom je daaraan? Allemaal zelf in elkaar gestoken in HA? Hoe regel je de laadpaal zijn max current? Zijn dat dat automations die continu draaien op basis van de informatie die de P1 meter afgeeft?
Heb gewoon wat general guidance nodig hoe jullie dat klaar spelen in HA, daarna begin ik zelf te experimenteren.
Bedankt!
Max current wordt elke x-seconden via modbus over IP in een specifiek register van de paal geschreven en bestaat uit een 32bit float waarbij die telkens in 2 16bit waardes moet geschreven worden.
Dus klopt, automations draaien dus elke x-aantal seconden om dit getal weg te schrijven.
De P1 is via een smartgateway uitgelezen. Via HA zeer easy te integreren.
Check ook deze:
https://community.home-as...ace-via-tcp-modbus/346000
Top, nogmaals bedankt voor je reactie.
Nog 1 vraagje:
In een totaal ander topic wordt gesproken over HA te gebruiken als load balancing voor een Alfen S-line.
Begrijp ik dan:
- Automation die draait per keer dat er een verandering is in de 'afname' van het net op basis van P1 waarden? Die automation draait dan per keer dat er meer of minder afname is van het net en vervolgens de max current van de paal wijzigen (de statische waarde waar totale afname niet over mag gaan is eenvoudig: dat is het maximum van je Fluvius aansluiting min of meer, dikwijls 3x40A).
Is dat niet een beetje overdreven: een automation gaan draaien per keer er een wijziging is in gegevens van de P1 meter? Of ben ik te conservatief? Is dat echt dé manier van load balancing via HA zoals ik hier beschrijf?
Eventjes in berekening geen rekening gehouden met solar panels/thuisbatterij en dergelijke, gewoon om het eenvoudig te schetsen.
Is het continu wegschrijven/wijzigen van max current op die laadpaal wel een goed idee? Ik weet dat bepaalde storage maar x aantal wijzigingen kan verdragen alvorens de storage het begeeft. Kan me voorstellen dat in die laadpalen nu geen enterprise grade storage zit waar je honderduizenden wijzigingen per jaar in kan gaan pompen?
Of sla ik de bal compleet mis?
Nog 1 vraagje:
In een totaal ander topic wordt gesproken over HA te gebruiken als load balancing voor een Alfen S-line.
Begrijp ik dan:
- Automation die draait per keer dat er een verandering is in de 'afname' van het net op basis van P1 waarden? Die automation draait dan per keer dat er meer of minder afname is van het net en vervolgens de max current van de paal wijzigen (de statische waarde waar totale afname niet over mag gaan is eenvoudig: dat is het maximum van je Fluvius aansluiting min of meer, dikwijls 3x40A).
Is dat niet een beetje overdreven: een automation gaan draaien per keer er een wijziging is in gegevens van de P1 meter? Of ben ik te conservatief? Is dat echt dé manier van load balancing via HA zoals ik hier beschrijf?
Eventjes in berekening geen rekening gehouden met solar panels/thuisbatterij en dergelijke, gewoon om het eenvoudig te schetsen.
Is het continu wegschrijven/wijzigen van max current op die laadpaal wel een goed idee? Ik weet dat bepaalde storage maar x aantal wijzigingen kan verdragen alvorens de storage het begeeft. Kan me voorstellen dat in die laadpalen nu geen enterprise grade storage zit waar je honderduizenden wijzigingen per jaar in kan gaan pompen?
[ Voor 16% gewijzigd door Pharos1985 op 10-07-2024 23:25 ]
Zie screenshots in bijlage. Mijn huidige SoC ten opzichte van het aantal kilometers dat ik nog kan rijden. Ook in bijlage mijn gemiddeld verbruik vorige maand, dat is toch een relatief meer dan jij (20inch hier).r2504 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 08:33:
[...]
Momenteel is hij (BMW iX3 met 21" velgen) aan het laden en zit hij aan 96% met 279 km![]()
M'n laatste ritten waren;Grofweg een gemiddeld verbruik dus van 17.9 kWh wat met een batterij van 74 kWh volgens mij zou moeten uitkomen op 413 km. Zelfs met de 19.2 kWh zou hij aan 385 km moeten komen.
- 24 km a 17 kWh
- 24 km a 18.1 kWh
- 28 km a 17.3 kWh
- 29 km a 19.2 kWh (was toen wat gehaast)
Hoe komt hij dan in hemelsnaam aan 279 km
/f/image/pIqagfxn5lb6WfVq1MFE1KRf.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/Hy0pdZJbXyS1eE4YJauPdyZ9.png?f=fotoalbum_large)
Nee, nog niet helemaal juist. De waardes komende van de P1 die fluctueren idd elke seconde. Mijn HA doet een continue berkening van de beschikbare Ampere waardes die hij ontvangt op basis van die P1, die hij dan nadien aan de laadpaal mag geven. Dit gebeurd telkens op een tijsdpanne van elke 3 seconden in mijn geval.Pharos1985 schreef op woensdag 10 juli 2024 @ 23:23:
Top, nogmaals bedankt voor je reactie.
Nog 1 vraagje:
Begrijp ik dan:
Stel dat je de P1 rechtstreeks zou koppelen aan je laadpaal zonder je HA, dan gaan deze registers zelfs veel vaker geschreven worden dan wat ik momenteel doe met mijn HA automatisatie.
Overdreven zou ik het niet durven noemen, de "domme" loadbalancing tussen P1 en laadpaal dient er tenslotte voor dat je zekering niet zou doorslaan, dus dan wil je geen x-minuten wachten om te schrijven op die registers.
Los daarvan en als side-note draai ik op een RPI4, en gaat mijn CPU amper over de 4%. Ik heb ettelijke automatisaties draaien die om de zoveel tijd worden gerund.
Misschien zijn er andere manieren voor, maar deze werkt alvast prima voor mij.
Volgens mij worden er dan totaal geen registers geschreven zelfs... het max. vermogen dat mag worden opgenomen is constant (dat is de keuze die je maakt) en op basis hiervan gaat hij de paal zichzelf aansturen. Wat jij doet is net andersom, je past continue het register aan om zo te sturen.DieterC schreef op donderdag 11 juli 2024 @ 11:40:
[...]
Stel dat je de P1 rechtstreeks zou koppelen aan je laadpaal zonder je HA, dan gaan deze registers zelfs veel vaker geschreven worden dan wat ik momenteel doe met mijn HA automatisatie.
Maar dit is eigenlijk een discussie voor een ander topic...
Om hier even op terug te komen. Heb dezelfde (file)rit gereden maar zie vrijwel geen verschil (de rit met de nieuwe grille zelfs zuiniger maar dat zou kunnen door weersomstandigheden). Het gold voor zowel heen als terugweg.jvq schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:30:
[...]
Echt heel mooi, maar omdat hij helemaal open is levert dat toch een hoop luchtweerstand op? Onder bij de bumper zitten zelfs actieve kleppen, dus blijkbaar kan het uit om die luchtweerstand te vermijden indien mogelijk?
Omdat de luchtweerstand exponentieel toeneemt zou het kunnen dat het verschil bij hogere snelheden wel significant is, maar dat heb ik nog niet getest.
Met originele grille:
:strip_exif()/f/image/Ehl2zNQoee8BWAQkv5PFecmb.jpg?f=fotoalbum_large)
Met X3 M Sport grille:
:strip_exif()/f/image/qnnY2ySLm3oba27JQi8mWe2Z.jpg?f=fotoalbum_large)
En een andere rit gisteren met 80 km/u wegen helemaal netjes:
:strip_exif()/f/image/NwdxTOZ6ejzb6ASJG1mJSMC9.jpg?f=fotoalbum_large)
Conclusie is denk ik dat als je het mooier vindt je je niet moet laten tegenhouden door eventueel extra verbruik.
Wij overwegen de aankoop van een BMW iX3 uit 2022. Zit er nog verschil in verbruik tussen de pre-LCI en de LCI-versie? BMW-dealer zegt van niet namelijk. En ik lees al een tijdje (zonder member te zijn) mee op het forum, maar zouden jullie kunnen aangeven wat het verbruikt in kWh (ik weet dat elektrische auto's hier niet het best presteren bij deze snelheden) ongeveer is bij 140-150 km/u?Pharos1985 schreef op dinsdag 9 juli 2024 @ 23:57:
[...]
Dat snap ik ook niet. Ik heb de auto 7 maanden en heb altijd een gemiddeld verbruik < 20 kWh. Laagste dat ik ooit heb zien staan bij SoC @ 100% bij vriestemperaturen (auto slaapt buiten) is 210km range. Maximum bij warme temperaturen met SoC @ 100% is 340km.
Dus ik heb min of meer dezelfde maximum kilometer range als jij, maar ik verbruik een pak meer...
[ Voor 14% gewijzigd door Ollie89 op 14-07-2024 22:30 ]
Je zal merken dat met die snelheden het verbruik enorm schommelt. Als je rijd wat je mag rijden zit ik op 19 a 20kWh. Op zich is het een prachtige auto, enkel niet de beste elektrische verbruiker. Daar zijn er betere voor - maar ook slechtere…Ollie89 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:28:
[...]
Wij overwegen de aankoop van een BMW iX3 uit 2022. Zit er nog verschil in verbruik tussen de pre-LCI en de LCI-versie? BMW-dealer zegt van niet namelijk. En ik lees al een tijdje (zonder member te zijn) mee op het forum, maar zouden jullie kunnen aangeven wat het verbruikt in kWh (ik weet dat elektrische auto's hier niet het best presteren bij deze snelheden) ongeveer is bij 140-150 km/u?
Het is in alles een juist niet auto, maar dat maakt hem voor mij ook de meest geschikte auto. Een goede EV maar voelt nog aan als een ICE auto en is heeft geen kerstverlichting als interieur
Computers make very fast, very accurate mistakes.
Met dagelijks verbruik denk ik inderdaad prima uit de voeten te kunnen met deze auto. Wij rijden veelal woon-werk met ongeveer 200-250km per dag totaal. Ben vooral wel benieuwd naar de 'lastigheid' op het moment dat we richting zomervakantie gaan. Vandaar de vraag m.b.t. Autobahnsnelheden. Begrijpelijk inderdaad dat het verbruik toeneemttc982 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:51:
[...]
Je zal merken dat met die snelheden het verbruik enorm schommelt. Als je rijd wat je mag rijden zit ik op 19 a 20kWh. Op zich is het een prachtige auto, enkel niet de beste elektrische verbruiker. Daar zijn er betere voor - maar ook slechtere…
Het is in alles een juist niet auto, maar dat maakt hem voor mij ook de meest geschikte auto. Een goede EV maar voelt nog aan als een ICE auto en is heeft geen kerstverlichting als interieur
Wij hebben niet eerder een BMW gereden en zijn erg gecharmeerd van de BMW iX3. Nu al een aantal keren naar de dealer geweest, maar tot een aankoop is het voor nu nog niet gekomen. Inmiddels wel besloten dat we de komende periode een BMW iX3 uit 2022 willen kopen, met maximaal 55k op de teller. Kunnen jullie mij misschien iets meer vertellen over de onderhoudskosten die jullie hebben aan deze auto?
Eens je electrisch rijdt ga je merken dat je anders gaat rijden... in Oostenrijk instappen en tegen hoge snelheid terug naar Belgie vlammen in één keer (zonder dus ook maar te stoppen) zijn dingen die ik niet meer doe en het voelt allemaal veel mer ontspannen aan (adaptive cc en lane assist helpen daar ook nog enorm bij).Ollie89 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:01:
[...]
Ben vooral wel benieuwd naar de 'lastigheid' op het moment dat we richting zomervakantie gaan. Vandaar de vraag m.b.t. Autobahnsnelheden. Begrijpelijk inderdaad dat het verbruik toeneemt
Geen idee dus wat het verbuikt bij 140 a 150 km/u is... ik reed maximum 135 km/u op vakantie wat al redelijk snel is voor EV (en vooral in de winter bij vriestemperaturen daal je dan snel naar 250 km en minder bereik).
Ik heb een ix3 van oktober 2022, rij altijd in eco pro modus en verbruik ongeveer tussen de 14 en 16 Kw/ 100 km nu in de zomer en rij wel maximaal 110 km per uur, bij hogere snelheden zal hij natuurlijk meer verbruiken maar dat mag in Nederland natuurlijk niet.Ollie89 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:01:
[...]
Met dagelijks verbruik denk ik inderdaad prima uit de voeten te kunnen met deze auto. Wij rijden veelal woon-werk met ongeveer 200-250km per dag totaal. Ben vooral wel benieuwd naar de 'lastigheid' op het moment dat we richting zomervakantie gaan. Vandaar de vraag m.b.t. Autobahnsnelheden. Begrijpelijk inderdaad dat het verbruik toeneemt
Kosten van laden exact € 0 want zonnepanelen en onderhoudskosten tot nu toe exact € 0
:strip_exif()/f/image/lA7fpMQUOR6SEvFSZzPEbf0V.jpg?f=fotoalbum_large)
[ Voor 6% gewijzigd door Rincon op 14-07-2024 23:32 ]
Ook een diesel/benzine slurpt sloten brandstof bij hoge snelheid :-)Ollie89 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:28:
[...]
ik weet dat elektrische auto's hier niet het best presteren bij deze snelheden
Luchtweerstand is branstof-onafhankelijk :-)
Qua verbruik zal er geen verschil zijn, let wel, een pre-lci zal niet pre-conditioneren voor het laden. Hierdoor gaat het dus iets trager laden zijn in de winter.Ollie89 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 22:28:
[...]
Wij overwegen de aankoop van een BMW iX3 uit 2022. Zit er nog verschil in verbruik tussen de pre-LCI en de LCI-versie? BMW-dealer zegt van niet namelijk. En ik lees al een tijdje (zonder member te zijn) mee op het forum, maar zouden jullie kunnen aangeven wat het verbruikt in kWh (ik weet dat elektrische auto's hier niet het best presteren bij deze snelheden) ongeveer is bij 140-150 km/u?
Zouden jullie iets kunnen zeggen over het te verwachten onderhoud en/of de onderhoudskosten van de BMW iX3 LCI als wij deze aankopen met bouwjaar 2022?
[ Voor 15% gewijzigd door Ollie89 op 16-07-2024 15:31 ]
Weinig tot niets. Ik kreeg bij aankoop 6 jaar onderhoud erbij. Alleen banden en evt remmen in toekomst zal ik zelf moeten betalen
De onderhoudskosten zijn waarschijnlijk lager dan bij een ICE X3. De verlengde garantie van mijn in januari 2022 gekochte IX3 LCI verloopt in 2025 en het service contract in 2026, dus ik kan pas daarna bevestigen dat de werkelijke onderhoudskosten van een IX3 lager zijn dan de (geschatte) onderhoudskosten van een X3.Ollie89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:30:
Zouden jullie iets kunnen zeggen over het te verwachten onderhoud en/of de onderhoudskosten van de BMW iX3 LCI als wij deze aankopen met bouwjaar 2022?
Iedere keer als ik een nieuwe ICE X3 zonder trekhaak rond zie rijden, dan snap ik niet dat die eigenaar ervoor gekozen heeft. De onderhoudskosten van complexe machines als een Internal Combustion Engine (ICE) kunnen niet anders dan hoger zijn dan voor simpele elektrische motoren. Daarbij slijt een ICE, waardoor je niet alleen meer olie gaat verbruiken, maar ook de motor, versnellingsbak, etc. gewoon minder goed is dan vroeger. Dat probleem heb je niet met een EV.
Het vaak moeten laden na slechts een korte tijd heel hard rijden valt wel mee. De kortste tijd tussen 2x laden voor mij was 2:23, waarbij ik 183km had afgelegd en van 86% naar 33% State of Charge (SoC) ging. De één na kortste tijd was 2:31 voor 230km van 74% naar 23% SoC. 183km/u rijden is leuk, maar overdag is het door de drukte op de weg lastig om dat een langere tijd te doen.Ollie89 schreef op zondag 14 juli 2024 @ 23:01:
[...]
Ben vooral wel benieuwd naar de 'lastigheid' op het moment dat we richting zomervakantie gaan. Vandaar de vraag m.b.t. Autobahnsnelheden.
Autoblog heeft een mooie vergelijking gedaan over het rijden op 100km/u, 130km/u en topsnelheid (YouTube: Met je EV op vakantie? Gas erop! 100-130-volgas test).
"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)
Onderhoudskosten hier een sidenote:
- 1 parkeersensor defect in Februari 2024: geen cosmetische schade, maar gewoon defect. Onder garantie vervangen (auto geleverd in November 2023).
- Loskomende rubber rond 1 parkeersensor in Juni 2024: afspraak herstelling in juli 2024. De sensor was echter niet kapot, maar het leek me toch best om dit te laten herstellen tegen waterinsijpeling.
Ik kom gisteren terug van de dealer: kosten 288 EUR ex BTW. Ik vraag waarom dit niet in garantie is. "Steenslag mijnheer, dat valt niet onder garantie, uw sensor was geraakt door steenslag".
De betrokken sensor met loskomende rubber bevindt zich aan de achterzijde!!
Uitleg: uw auto trekt vacuum tijdens het rijden, dus je kan wel degelijk steenslag hebben aan de achterzijde.
Vind het maar een vreemd verhaal en een vreemde factuur: steenslag is de oorzaak van loskomende beschermingsrubber tegen waterinsijpeling.
Ik heb er niet over gediscussieerd omdat ik de rekening toch niet moet betalen, maar vond het toch wel eigenaardig.
Uiteraard is dit geen correcte afspiegeling van de 'te verwachten kosten', maar vond het toch de moeite om te delen.
- 1 parkeersensor defect in Februari 2024: geen cosmetische schade, maar gewoon defect. Onder garantie vervangen (auto geleverd in November 2023).
- Loskomende rubber rond 1 parkeersensor in Juni 2024: afspraak herstelling in juli 2024. De sensor was echter niet kapot, maar het leek me toch best om dit te laten herstellen tegen waterinsijpeling.
Ik kom gisteren terug van de dealer: kosten 288 EUR ex BTW. Ik vraag waarom dit niet in garantie is. "Steenslag mijnheer, dat valt niet onder garantie, uw sensor was geraakt door steenslag".
De betrokken sensor met loskomende rubber bevindt zich aan de achterzijde!!
Uitleg: uw auto trekt vacuum tijdens het rijden, dus je kan wel degelijk steenslag hebben aan de achterzijde.
Vind het maar een vreemd verhaal en een vreemde factuur: steenslag is de oorzaak van loskomende beschermingsrubber tegen waterinsijpeling.
Ik heb er niet over gediscussieerd omdat ik de rekening toch niet moet betalen, maar vond het toch wel eigenaardig.
Uiteraard is dit geen correcte afspiegeling van de 'te verwachten kosten', maar vond het toch de moeite om te delen.
[ Voor 3% gewijzigd door Pharos1985 op 16-07-2024 22:05 ]
@Pharos1985 bij mij is het rubbertje ook laatst los komen te zitten dus lijkt me gewoon een productiefout ipv steenslag. Ik heb het overigens terug kunnen duwen, lijkt weer goed nu.
Dat heb ik ook... de eerste keer gemerkt na een carwash maar ik kon hem er wel netjes terug induwen. Ondertussen heb ik het nogmaals gehad, wederom bij een carwash en ook ditmaal hem kunnen terugduwen, hoop alleen dat ik hem op een keertje eens niet kwijt ben.Pharos1985 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 22:04:
Na 11 maanden vandaag mijn IX3 ingeruild. Dealer heeft zijn uiterste best gedaan en de auto heeft alles bij elkaar een week of 7 bij de dealer gestaan. Alle sensoren vervangen, hele nieuwe regelunit erin en nog wat. Ze weten het zelf ook niet meer maar waren nog redelijk courant met de inruilprijs. Ze zijn ook wel van plan om het op te lossen. Steun van BMW loopt tegenwoordig via Hongarije en alleen digitaal. Ze kunnen met niemand overleggen. Al met al een hoop gezeur. Maar was het helemaal zat.
Lijkt een onoplosbaar probleem.
[ Voor 95% gewijzigd door jvq op 18-07-2024 22:34 ]
Herman W. schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:43:
Na 11 maanden vandaag mijn IX3 ingeruild. Dealer heeft zijn uiterste best gedaan en de auto heeft alles bij elkaar een week of 7 bij de dealer gestaan. Alle sensoren vervangen, hele nieuwe regelunit erin en nog wat. Ze weten het zelf ook niet meer maar waren nog redelijk courant met de inruilprijs. Ze zijn ook wel van plan om het op te lossen. Steun van BMW loopt tegenwoordig via Hongarije en alleen digitaal. Ze kunnen met niemand overleggen. Al met al een hoop gezeur. Maar was het helemaal zat.
Oke, ik steven ook op die richting af. Zeker nu t weer wat warmer is, is de kwaal weer heel erg.Herman W. schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 14:43:
koude lucht
Grz D.
Bedoel je dat je nu bij hogere temperaturen last hebt van kou ?DomiGijzen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:13:
[...]
[...]
Oke, ik steven ook op die richting af. Zeker nu t weer wat warmer is, is de kwaal weer heel erg.
Ja. IJskoud. Waar het in de winter fris wordt, is het nu koelcel niveau. Rij in de ochtend met 20,5 half weg. Aangenaam. Onderweg moet ik het meermaals aanpassen en 100km verderop staat het op 23 en is het nog fris. Dan heb ik dus al meermaals ijskoude lucht gehad.Rincon schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 21:46:
[...]
Bedoel je dat je nu bij hogere temperaturen last hebt van kou ?
Als ik bij vertrek vergeet de temp terug te zetten naar 20,5 wordt veels te warm in de auto.
Grz D.
Miin auto is van juli 2022 en dus eerste keer onderhoud gehad vorige week.Ollie89 schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 15:30:
Auto heeft 83k kilometers gelopen.
Rekening totaal €389,00 vervangen airco filter en remvloeistof.
Volgende onderhoud is juli 2026
Wil je het nog goedkoper, dat kan. Een luchtfilter kost €40-€50 en is poepsimpel zelf te vervangen. Die zit gewoon onder het handschoenkastje.patrickbmwix3 schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 08:25:
[...]
Miin auto is van juli 2022 en dus eerste keer onderhoud gehad vorige week.
Auto heeft 83k kilometers gelopen.
Rekening totaal €389,00 vervangen airco filter en remvloeistof.
Volgende onderhoud is juli 2026
Vervangen van remvloeistof is ook iets wat de fabrikanten samen met de dealers uitgevonden hebben. Nog niet zo lang geleden stond dat in geen enkel onderhoudsvoorschrift. Goed gezien natuurlijk, want remmen vinden mensen belangrijk, dus dan doen we gewoon wat de fabrikant voorschrijft.
Er wordt geschermd met degradatie van de remvloeistof door contact met vocht, maar het remcircuit is per definitie een gesloten systeem. Zolang de auto nog goed remt en het pedaal niet zompig aanvoelt moet je daar gewoon afblijven.
Samengevat: als niets stuk gaat en je het ziet zitten om zelf het luchtfilter-luikje open te klikken, €25/jaar.
Ik heb ook regelmatig last gehad van plotseling koude lucht na ongeveer drie kwartier.DomiGijzen schreef op woensdag 17 juli 2024 @ 22:38:
[...]
Ja. IJskoud. Waar het in de winter fris wordt, is het nu koelcel niveau. Rij in de ochtend met 20,5 half weg. Aangenaam. Onderweg moet ik het meermaals aanpassen en 100km verderop staat het op 23 en is het nog fris. Dan heb ik dus al meermaals ijskoude lucht gehad.
Als ik bij vertrek vergeet de temp terug te zetten naar 20,5 wordt veels te warm in de auto.
Maar nu al een aantal weken/dagen niet.
Het viel me vandaag op dat mijn klimaatregeling niet op Auto-stand stond, maar op benen, midden en ramen. Hoofd uit. Het was ook veel stiller en toch aangenaam met buiten 25 graden. Ik heb daarom Auto-stand niet meer aangezet.
Kan het zijn dat het euvel niet optreedt als Auto uit is?
Hi wellicht dat de vraag al ergens gesteld is maar ik heb het nog niet gevonden, ik heb een ix3 (facelift) uit 2022 aangeschaft maar wil de blauwe accenten wegwerken, voor de grill en defuser aan de achterzijde heb ik al opties, maar kan weinig op internet vinden over de blauwe accenten bij de voor ‘mistlampen’ weer zwart te maken. Heeft er iemand tips of een goede oplossing? Alvast bedankt!
Snelste weg: je zoekt iemand met een iX3 die geen blauwe accenten heeft. Je gaat met de VIN (chassisnummer) van die auto naar de onderdelen-balie van de dealer en geeft daar aan wat je wil.Gaha schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:37:
Hi wellicht dat de vraag al ergens gesteld is maar ik heb het nog niet gevonden, ik heb een ix3 (facelift) uit 2022 aangeschaft maar wil de blauwe accenten wegwerken, voor de grill en defuser aan de achterzijde heb ik al opties, maar kan weinig op internet vinden over de blauwe accenten bij de voor ‘mistlampen’ weer zwart te maken. Heeft er iemand tips of een goede oplossing? Alvast bedankt!
Zal het bij de volgende lange rit eens proberen. Wie weet.Freezr schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 22:18:
[...]
Ik heb ook regelmatig last gehad van plotseling koude lucht na ongeveer drie kwartier.
Maar nu al een aantal weken/dagen niet.
Het viel me vandaag op dat mijn klimaatregeling niet op Auto-stand stond, maar op benen, midden en ramen. Hoofd uit. Het was ook veel stiller en toch aangenaam met buiten 25 graden. Ik heb daarom Auto-stand niet meer aangezet.
Kan het zijn dat het euvel niet optreedt als Auto uit is?
Grz D.
Ik ben sinds 2 weken eigenaar van een witte IX3 uit 2023.
Ik heb nu al 3 maal gehad dat alle veiligheidssystemen niet werken en de audio geen bron beschikbaar heeft. Zelfs de richtingaanwijzers maken dan geen geluid. Ik zag op internet dat dit een bekend probleem is echter de idrive reset wat vaak werkt is bij mij niet het geval. Ik heb al gelezen dat dit mogelijk te maken heeft met de RAM audio module. Als de auto 10 minuten geparkeerd heeft gestaan is het probleem vaak weg. Ik ben een logboekje aan het bijhouden zodat ik hiermee tzt naar de dealer kan gaan aangezien ik toch 2 jaar garantie heb maar ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben.
Ik heb nu al 3 maal gehad dat alle veiligheidssystemen niet werken en de audio geen bron beschikbaar heeft. Zelfs de richtingaanwijzers maken dan geen geluid. Ik zag op internet dat dit een bekend probleem is echter de idrive reset wat vaak werkt is bij mij niet het geval. Ik heb al gelezen dat dit mogelijk te maken heeft met de RAM audio module. Als de auto 10 minuten geparkeerd heeft gestaan is het probleem vaak weg. Ik ben een logboekje aan het bijhouden zodat ik hiermee tzt naar de dealer kan gaan aangezien ik toch 2 jaar garantie heb maar ben benieuwd of meer mensen hier last van hebben.
De RAM module is de Reciever Audio Module, heeft er weinig mee te maken in mijn opinie. Ik durf er op wedden dat je een slechte iDrive hebt. Je hoeft geen logboek bij te houden, alle fouten blijven steeds gelogd. Spring gewoon binnen bij de dealer.Expje87 schreef op vrijdag 19 juli 2024 @ 11:28:
Ik ben sinds 2 weken eigenaar van een witte IX3 uit 2023.
Eerste poging zal een volledige herprogrammatie van de auto worden (1u ongeveer). Als dat niet werkt wordt de iDrive vervangen (2-3u)
Ik weet het niet... Op mijn fiets vervang ik de riemvloeistof toch ook af en toe (meestal tesamen met het inlichten).GigaTexel_BE schreef op donderdag 18 juli 2024 @ 11:22:
[...]
Wil je het nog goedkoper, dat kan. Een luchtfilter kost €40-€50 en is poepsimpel zelf te vervangen. Die zit gewoon onder het handschoenkastje.
Vervangen van remvloeistof is ook iets wat de fabrikanten samen met de dealers uitgevonden hebben. Nog niet zo lang geleden stond dat in geen enkel onderhoudsvoorschrift. Goed gezien natuurlijk, want remmen vinden mensen belangrijk, dus dan doen we gewoon wat de fabrikant voorschrijft.
Er wordt geschermd met degradatie van de remvloeistof door contact met vocht, maar het remcircuit is per definitie een gesloten systeem. Zolang de auto nog goed remt en het pedaal niet zompig aanvoelt moet je daar gewoon afblijven.
Samengevat: als niets stuk gaat en je het ziet zitten om zelf het luchtfilter-luikje open te klikken, €25/jaar.
En levert dat iets op? Of vind je het gewoon leuk om te knutselenxjs678qr schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 07:14:
[...]
Ik weet het niet... Op mijn fiets vervang ik de riemvloeistof toch ook af en toe (meestal tesamen met het inlichten).
Tesla schrijft bijvoorbeeld voor om om de 4 jaar de remvloeistof te controleren op kleurverandering (dus niet vervangen) https://www.tesla.com/own...49-9930-B109ED7B1D91.html
Meer nog, Tesla wil je auto gewoonweg liever niet in de werkplaats. Ze hebben zelfs een hoe-het-zelf pagina voor de basics zoals luchtfilter vervangen en nieuwe 12V accu plaatsen. Met foto's en filmpjes. (https://service.tesla.com...y/model3/nl_nl/index.html)
Je zoveel mogelijk naar de dealer lokken is inherent onderdeel van de BMW strategie. Iets hyper-banaal zoals de 12V accu vervangen lukt je op geen enkele BMW zonder een of andere diagnose-tool. Bij alle nieuwe modellen zijn de boordcomputers versleuteld. Voor een simpele 1-op-1 vervanging moet je ofwel bij de dealer langs ofwel je registreren als onafhankelijk hersteller een abonnement nemen om de configuratie-files te kunnen signen.
Ik heb een camera, kan deze gewoon teruggeplaatst worden bij deze grill?mrwiggs schreef op maandag 8 juli 2024 @ 14:06:
[...]
Het is deze, volgens mij past de originele van de X3 M Sport net niet lekker op de iX3 LCI.
Ja. Al ging het bij mij wel moeizaam, paste nét niet helemaal lekkerGaha schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 21:48:
[...]
Ik heb een camera, kan deze gewoon teruggeplaatst worden bij deze grill?
Klopt , ik heb ook met een scherp mesje een klein randje weggehaald en toen paste hij prima, ik had meer moeite met de onderkant van de gril te verwijderen, ik heb uiteindelijk 1 bevestigings nokje weggezaagd, nieuwe gril is daarna er makkelijk in te klikken, zie ook het you-tube filmpje, maar zo makkelijk gaat het ook weer niet,mrwiggs schreef op zaterdag 20 juli 2024 @ 23:47:
[...]
Ja. Al ging het bij mij wel moeizaam, paste nét niet helemaal lekker
YouTube: BMW iX3 G08 LCI Grill Replacement
Ik neig het met je eens te zijn. Maar voor veel mensen is range of range anxienty toch echt wel een ding.Boston schreef op dinsdag 16 juli 2024 @ 18:19:
[...]
Iedere keer als ik een nieuwe ICE X3 zonder trekhaak rond zie rijden, dan snap ik niet dat die eigenaar ervoor gekozen heeft. De onderhoudskosten van complexe machines als een Internal Combustion Engine (ICE) kunnen niet anders dan hoger zijn dan voor simpele elektrische motoren. Daarbij slijt een ICE, waardoor je niet alleen meer olie gaat verbruiken, maar ook de motor, versnellingsbak, etc. gewoon minder goed is dan vroeger. Dat probleem heb je niet met een EV..
Als je echt veel kilometers maakt per dag of regelmatig naar het buitenland moet, is een elektrische auto toch niet 100% vergelijkbaar met de brandstof variant.
Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop
Iemand die weet hoe het komt dat die voorbumper anders is tussen deze 2 iX3's? Degene met de zwarte rand rond de grille is de mijne, degene met de grijze rand rond de grille is eentje die ik gewoon toevallig tegenkwam.
Nochtans allebei iX3's en allebei LCI's. Voor zover ik kan zien ook allebei inspiring versies.
Ze hebben ook allebei getinte ramen. De mijne heeft dark shadow pakket: kan het zijn dat de andere dat niet heeft en daarom die grijze randen rond zijn voorgrille heeft?:strip_exif()/f/image/BYwQMYpdwGMArt6Wuas4TlCA.jpg?f=fotoalbum_large)
Nochtans allebei iX3's en allebei LCI's. Voor zover ik kan zien ook allebei inspiring versies.
Ze hebben ook allebei getinte ramen. De mijne heeft dark shadow pakket: kan het zijn dat de andere dat niet heeft en daarom die grijze randen rond zijn voorgrille heeft?
:strip_exif()/f/image/BYwQMYpdwGMArt6Wuas4TlCA.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/nce3jfUSNoAtpVAPWrPBKJPa.jpg?f=fotoalbum_large)
Hoe doen jullie lange afstanden en laden? Ik rij voornamelijk op Apple Maps voor dagelijks gebruik, omdat deze de enigste is die in mijn heads up display verschijnt bij het navigeren. Daar staan de laadstations niet echt duidelijk in maar in mijn dagdagelijks gebruik is dat niet nodig.
Dit weekend naar de Ardennen gereden om mijn zoon op kamp af te zetten en dan naar Doornik voor een trouw. Onderweg heeft mijn vrouw wel moeten zoeken naar een snellader op een andere gsm.
Binnenkort voor 2,5 week naar het zuiden van Frankrijk en het zou wel leuker zijn dat mijn GPS daar iets slimmer in is en mij aangeeft waar je kan laden op je route.
Hoe doen jullie het? Op zich is het niet nodig om de instructies in de heads-up display te krijgen, laadstations primeert op reis 😅
Dit weekend naar de Ardennen gereden om mijn zoon op kamp af te zetten en dan naar Doornik voor een trouw. Onderweg heeft mijn vrouw wel moeten zoeken naar een snellader op een andere gsm.
Binnenkort voor 2,5 week naar het zuiden van Frankrijk en het zou wel leuker zijn dat mijn GPS daar iets slimmer in is en mij aangeeft waar je kan laden op je route.
Hoe doen jullie het? Op zich is het niet nodig om de instructies in de heads-up display te krijgen, laadstations primeert op reis 😅
Computers make very fast, very accurate mistakes.
BMW navi gebruiken en evt Google/Apple Maps ernaast als je betere fileinformatie wilt.tc982 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:54:
Hoe doen jullie lange afstanden en laden? Ik rij voornamelijk op Apple Maps voor dagelijks gebruik, omdat deze de enigste is die in mijn heads up display verschijnt bij het navigeren. Daar staan de laadstations niet echt duidelijk in maar in mijn dagdagelijks gebruik is dat niet nodig.
Ja, dat komt door Dark Shadow packPharos1985 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:47:
Iemand die weet hoe het komt dat die voorbumper anders is tussen deze 2 iX3's? Degene met de zwarte rand rond de grille is de mijne, degene met de grijze rand rond de grille is eentje die ik gewoon toevallig tegenkwam.
Ze hebben ook allebei getinte ramen. De mijne heeft dark shadow pakket: kan het zijn dat de andere dat niet heeft en daarom die grijze randen rond zijn voorgrille heeft?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Ik gebruik de BMW navigatie met de "voor laden geoptimaliseerde route". Onderweg zoek ik na een uur of drie met “laadstations langs de route” eventueel een betere lader. Ik laad hem op tot 80%. Na elke stop laat ik weer opnieuw de route bepalen.tc982 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:54:
Dark shadow is volledig zwarte grille en zwart binnenwerk van de koplampen.Pharos1985 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:47:
Ze hebben ook allebei getinte ramen. De mijne heeft dark shadow pakket: kan het zijn dat de andere dat niet heeft en daarom die grijze randen rond zijn voorgrille heeft?[Afbeelding]
[Afbeelding]
Zelfde werkwijze hier. Ik vind al die apps toch altijd een gedoe.jvq schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 08:08:
[...]
Ik gebruik de BMW navigatie met de "voor laden geoptimaliseerde route". Onderweg zoek ik na een uur of drie met “laadstations langs de route” eventueel een betere lader. Ik laad hem op tot 80%. Na elke stop laat ik weer opnieuw de route bepalen.
Ik maak eerst de inventaris op van waar alle laadpalen staan langs de route en bereken dan zelf waar ik ongeveer wil laden.
Nogal veel werk en nogal old school, maar heb dan gevoel dat ik controle heb...
Vorig jaar gebruikten we ABRP na elke stop om opnieuw te berekenen en elke keer op voorhand een idee te hebben van waar ongeveer de volgende stop (= snellader) zou zijn. Die gaf ik dan in in Google Maps, onze gewoonlijke GPS tool via Android Auto. Daarmee ook beetje marge inbouwen en wat bereik overhouden voor het geval het fout gaat. We reden met 2 dus moesten het ook beetje afspreken.tc982 schreef op maandag 22 juli 2024 @ 22:54:
De route naar Zuid-Frankrijk (wij gaan altijd via Reims) is overigens meer dan voldoende voorzien van laadinfrastructuur. Naar het einde van onze rit toe planden we zelfs niet echt meer, we reden gewoon en met 60 km overschot keken we uit naar een goeie laadstop.
hi, ik heb een paar weken geleden mijn iX3 in ontvangst mogen nemen en heb een vraagje: elke keer ik een rit start krijg ik "Check Control: Bestuurdersassistent in deze regio gewijzigd".
Ik woon in België. Bij elke rit druk ik eerst de snelheidswaarschuwing uit via "Set" en dan start ik de cruise control waarna na een korte tijd deze melding komt. Kan weggeklikt worden maar toch vervelend.
Daarnet van de lijn met de dealer, en die vragen of de wagen in het buitenland is geweest, wat niet het geval is en vervolgens zeggen ze dat het normaal is, de medewerkers van de dealer met een iX3 hebben die melding ook... niet bepaald het antwoord waarop ik had gehoopt...
Iemand enig idee? Ik lees iets over stoplichtherkenning?
Ik woon in België. Bij elke rit druk ik eerst de snelheidswaarschuwing uit via "Set" en dan start ik de cruise control waarna na een korte tijd deze melding komt. Kan weggeklikt worden maar toch vervelend.
Daarnet van de lijn met de dealer, en die vragen of de wagen in het buitenland is geweest, wat niet het geval is en vervolgens zeggen ze dat het normaal is, de medewerkers van de dealer met een iX3 hebben die melding ook... niet bepaald het antwoord waarop ik had gehoopt...
Je kan deze meldingen wel permanent uitschakelen hoor:hill2button schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 09:51:
hi, ik heb een paar weken geleden mijn iX3 in ontvangst mogen nemen en heb een vraagje: elke keer ik een rit start krijg ik "Check Control: Bestuurdersassistent in deze regio gewijzigd".
CAR > Instellingen > Bestuurdersassistent > Rijden > Snelheidsassistent > Rekening houden met stoplichten
Jammer dat je dealer je hier niet beter mee kan helpen...
Dankjewel, ga ik proberen!JosKe86 schreef op woensdag 24 juli 2024 @ 10:11:
[...]
Je kan deze meldingen wel permanent uitschakelen hoor:
CAR > Instellingen > Bestuurdersassistent > Rijden > Snelheidsassistent > Rekening houden met stoplichten
Jammer dat je dealer je hier niet beter mee kan helpen...
Sinds een maandje een iX3.
Heb het irritant probleem dat er een metaal geratel komt vanuit de linkse B stijl? Echt vlak aan mijn linkeroor. Het lijkt uit het gordelmechanisme te komen maar ook niet altijd, heb het gevoel dat het vooral optreedt als de wagen afkoelt (bijv. Rijden bij zonsondergang).
Nog mensen die dit voor hebben (gehad)?
Mijn dealer is namelijk expert in doof zijn en geen ratels waar te nemen dus wat extra leverage zou handig zijn.
Heb het irritant probleem dat er een metaal geratel komt vanuit de linkse B stijl? Echt vlak aan mijn linkeroor. Het lijkt uit het gordelmechanisme te komen maar ook niet altijd, heb het gevoel dat het vooral optreedt als de wagen afkoelt (bijv. Rijden bij zonsondergang).
Nog mensen die dit voor hebben (gehad)?
Mijn dealer is namelijk expert in doof zijn en geen ratels waar te nemen dus wat extra leverage zou handig zijn.
Fyi, met chargefinder kan je alle snelladers op een route bekijken. Met nog mogelijkheid tot filteren op netwerk, aantal punten en afstand van de snelweg.Korre schreef op dinsdag 23 juli 2024 @ 09:19:
Ik maak eerst de inventaris op van waar alle laadpalen staan langs de route en bereken dan zelf waar ik ongeveer wil laden.
Hoe doe je dat dan? Ik heb de app gedownload en kan precies enkel op kaart zien waar palen staan.AndRo555 schreef op vrijdag 26 juli 2024 @ 07:25:
[...]
Fyi, met chargefinder kan je alle snelladers op een route bekijken. Met nog mogelijkheid tot filteren op netwerk, aantal punten en afstand van de snelweg.
Of moet je dan de betalende variant nemen?