Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12-08 15:01

GigaTexel_BE

AMD MP²

Onze go-to's in FR op weg naar het zuiden/alpen. Allemaal met een voldoende laadinfrastructuur
  • Aire Reims champagne Sud
  • Aire Reims champagne Nord
  • McDonald's, Route de Soissons, 51430 Tinqueux, Frankrijk
  • Ionity Martigny
  • Aire de taponas

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-07 09:10
GigaTexel_BE schreef op zondag 16 juni 2024 @ 14:07:
Onze go-to's in FR op weg naar het zuiden/alpen. Allemaal met een voldoende laadinfrastructuur
  • Aire Reims champagne Sud
  • Aire Reims champagne Nord
  • McDonald's, Route de Soissons, 51430 Tinqueux, Frankrijk
  • Ionity Martigny
  • Aire de taponas
Nu we toch in vakantiemodus zijn, iemand gelijkaardige ervaringen/go-to's op weg naar Oostenrijk ? 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippede1ste
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-08 22:24
dmod schreef op zondag 16 juni 2024 @ 16:31:
[...]

Nu we toch in vakantiemodus zijn, iemand gelijkaardige ervaringen/go-to's op weg naar Oostenrijk ? 😉
Ik ben nog niet naar Oostenrijk gereden maar in Duitsland vind ik de laad infra best goed. Als je de auto gps opzet & sporadisch herberekent als je te snel zou gaan laden komt dat wel goed denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:31
philippede1ste schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:27:
[...]

Ik ben nog niet naar Oostenrijk gereden maar in Duitsland vind ik de laad infra best goed. Als je de auto gps opzet & sporadisch herberekent als je te snel zou gaan laden komt dat wel goed denk ik.
Plan je de route incl. laadstops vooraf in de app? En past de auto die dan zelf aan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Voor richting Zwitserland
  • Middageten CH: Restoroute Bavois Nature, Burger King
  • Middageten CH: Relais De Lavaux, Burger King
  • Fastned Montreux -> enkel WC
  • Raststatte Grauholz
  • Zwitserland richting Flims: 42 km voor Flims uitrit “heidiland” voor coöp marché. Lekker eten in buffet vorm. Kinder menu gratis bij aankoop van xxx euro

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Herman W.
  • Registratie: Juni 2024
  • Laatst online: 30-09-2024
Ook Ik heb nog steeds last van koude lucht, Nu voor de 2e keer teruggebracht Dealer heeft er zelf weekend in gereden en is het met me eens. Maar hebben vooralsnog geen idee. Zit in garantie en heb ruilauto dus ze zoeken het maar uit. Had als bewijs zelf al fotoos gemaakt.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CAAcfbqa4k_-CkbH0TKb9pJeYK0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6q0X8h90FAiHFwkkiVxBDc6R.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jTyOa1K23Z3kuGy_X9MIReIKOGg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4mMk6w2CfidRF8mLbWqKpTgz.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GtVGjdU-4QOLFtSt_NO9Vwi02fM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vzwqjQQWEC8eZUieNLuDnFIR.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 67% gewijzigd door Herman W. op 17-06-2024 10:09 . Reden: fotoos vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
@Herman W. ik ervaar hier hetzelfde. Ben benieuwd wat eruit komt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BatW
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-07-2024
Met een mengeling van emoties neem ik afscheid van mijn geliefde BMW IX3. Wat een rit is het geweest met deze fantastische elektrische auto! In mei 2021 heb ik hem besteld, zonder zelfs maar een meter in hem te hebben gereden, en nu, na 75.000 km en 37 maanden, maakt hij plaats voor een nieuwe uitdaging: de Lotus Eletre S.

Ik had nooit gedacht dat rijden in een EV zo'n fantastische ervaring zou zijn, maar de IX3 heeft mij compleet overtuigd. Ja, er waren wat begin lproblemen zoals krakend onderstel en koude lucht af en toe maar samen met de dealer hebben zijn die geprobeerd aan te pakken maar niet alles is opgelost helaas.

Met een verbruik van slechts 18,4 kWh vanaf de fabriek, is de IX3 een echte krachtpatser en zuinigheid wonder die menigeen EV-rijder met afgunst zal bekijken. Ik heb er echt van genoten.

Nu wordt mijn IX3 overgenomen door mijn zwager, aangezien hij voor € 34.500 uit de lease is overgenomen inclusief winterbandenset, en hij er ongetwijfeld net zoveel plezier aan zal beleven als ik. Misschien dat hij het forum zal bezoeken om zijn ervaringen te delen.

Aan iedereen die een IX3 rijdt of overweegt: geniet er met volle teugen van! Ik wens jullie vele veilige kilometers.

[ Voor 3% gewijzigd door BatW op 17-06-2024 12:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
@BatW Gefeliciteerd! (?) ben vooral benieuwd naar je ervaring met de Lotus t.o.v. de BMW. Post die hier nog eens a.u.b. :)

[ Voor 8% gewijzigd door mrwiggs op 17-06-2024 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 21:49

jvq

Ik heb voor mijn eerste langere vakantierit wat zitten puzzelen met de navigatiesoftware en kwam het volgende tegen wat misschien voor sommigen interessant is:

Plannen in de app levert een route met laadstops die je naar de auto kan sturen. De auto beschouwt dit als een reeks bestemmingen. Selecteer “start navigatie” en hij gaat aan de gang. Maar dan na een aantal seconden krijg je een melding voor een “voor laden geoptimaliseerde route”, die je wel of niet kan overnemen. Dat moet je dus NIET doen, want het kán een andere route zijn (en dus niet alleen andere laadstops)!

Dezelfde verwarring had ik toen ik een “alternatieve route” had gekozen in de navigatie. Hij zegt dan dat je bijv. minimaal 2 keer moet laden voor die route, maar zegt niet waar. Vervolgens komt na een aantal seconden weer die melding voor een “voor laden geoptimaliseerde route”: kies je die, dan rij je dus NIET je “alternatieve route” maar weer de oorspronkelijk aanbevolen route (met laadstops, dat wel). Achteraf is het simpel: de iX3-navigatie biedt een route met laadstops en dus niet laadstops voor een route. Welke route aanbevolen wordt stuur je met “snelste/zuinigste/kortste”. Wil je bewust een specifieke route en tóch de BMW de stops laten plannen, dan voeg je één of meer tussenbestemmingen toe op die route.

De door de iX3 geplande route met laadstops laat op de kaart precies zien hoeveel minuten je geacht wordt te laden bij elke stop. Selecteer je zo’n laadstop in de “actuele route” en kijk je bij “laaddetails”, dan zie je alleen de tijd tot de door je ingestelde maximale SOC (bijv. 80%).

De iX3 kan zoeken naar laadstations langs de route volgens bepaalde criteria en sorteert die o.a. op “relevantie”. Kreeg de indruk dat dan degene bovenaan de lijst het verst bereikbaar en beschikbaar was: die koos ik altijd. Interessant is dat in die lijst niet alleen de hemelsbrede afstanden genoemd worden, maar als je erop klikt zie je de “echte” afstanden. Met kleurtjes zie je de beschikbaarheid, in de details het aantal vrije/bezette laders. Tesla statusinfo ontbreekt volledig helaas, dat is echt heel slecht.

In de praktijk gebruikte ik de app vooraf om een beetje in te schatten waar ik moest laden of als ik naar specifieke opladers wilde (van Tesla bijv.).
In de iX3 gebruikte ik de “voor laden geoptimaliseerde route” als startpunt. Onderweg keek ik na een uur of twee of het mee- of tegenzat (met die range cirkel op de kaart) en zocht met “laadstations langs de route” eventueel naar een betere lader. Ik liet hem altijd gewoon tot 80% laden.

Is de software sexy? Nee. Functioneert het goed genoeg? Zeker. Wat miste ik: support voor status van Tesla opladers en een extra filter op aanbieder (Ionity, Tesla, etc.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
jvq schreef op maandag 17 juni 2024 @ 14:42:
Ik heb voor mijn eerste langere vakantierit wat zitten puzzelen met de navigatiesoftware en kwam het volgende tegen wat misschien voor sommigen interessant is:

Plannen in de app levert een route met laadstops die je naar de auto kan sturen. De auto beschouwt dit als een reeks bestemmingen. Selecteer “start navigatie” en hij gaat aan de gang. Maar dan na een aantal seconden krijg je een melding voor een “voor laden geoptimaliseerde route”, die je wel of niet kan overnemen. Dat moet je dus NIET doen, want het kán een andere route zijn (en dus niet alleen andere laadstops)!

Dezelfde verwarring had ik toen ik een “alternatieve route” had gekozen in de navigatie. Hij zegt dan dat je bijv. minimaal 2 keer moet laden voor die route, maar zegt niet waar. Vervolgens komt na een aantal seconden weer die melding voor een “voor laden geoptimaliseerde route”: kies je die, dan rij je dus NIET je “alternatieve route” maar weer de oorspronkelijk aanbevolen route (met laadstops, dat wel). Achteraf is het simpel: de iX3-navigatie biedt een route met laadstops en dus niet laadstops voor een route. Welke route aanbevolen wordt stuur je met “snelste/zuinigste/kortste”. Wil je bewust een specifieke route en tóch de BMW de stops laten plannen, dan voeg je één of meer tussenbestemmingen toe op die route.

De door de iX3 geplande route met laadstops laat op de kaart precies zien hoeveel minuten je geacht wordt te laden bij elke stop. Selecteer je zo’n laadstop in de “actuele route” en kijk je bij “laaddetails”, dan zie je alleen de tijd tot de door je ingestelde maximale SOC (bijv. 80%).

De iX3 kan zoeken naar laadstations langs de route volgens bepaalde criteria en sorteert die o.a. op “relevantie”. Kreeg de indruk dat dan degene bovenaan de lijst het verst bereikbaar en beschikbaar was: die koos ik altijd. Interessant is dat in die lijst niet alleen de hemelsbrede afstanden genoemd worden, maar als je erop klikt zie je de “echte” afstanden. Met kleurtjes zie je de beschikbaarheid, in de details het aantal vrije/bezette laders. Tesla statusinfo ontbreekt volledig helaas, dat is echt heel slecht.

In de praktijk gebruikte ik de app vooraf om een beetje in te schatten waar ik moest laden of als ik naar specifieke opladers wilde (van Tesla bijv.).
In de iX3 gebruikte ik de “voor laden geoptimaliseerde route” als startpunt. Onderweg keek ik na een uur of twee of het mee- of tegenzat (met die range cirkel op de kaart) en zocht met “laadstations langs de route” eventueel naar een betere lader. Ik liet hem altijd gewoon tot 80% laden.

Is de software sexy? Nee. Functioneert het goed genoeg? Zeker. Wat miste ik: support voor status van Tesla opladers en een extra filter op aanbieder (Ionity, Tesla, etc.)
Er zit een filter in de app onder geprefereerde laadpuntexploitanten en daar kan je dit instellen inclusief Tesla.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Herman W. schreef op maandag 17 juni 2024 @ 10:08:
Ook Ik heb nog steeds last van koude lucht, Nu voor de 2e keer teruggebracht Dealer heeft er zelf weekend in gereden en is het met me eens. Maar hebben vooralsnog geen idee. Zit in garantie en heb ruilauto dus ze zoeken het maar uit. Had als bewijs zelf al fotoos gemaakt.[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik heb eens wat dingen opgezocht en, behalve BMW HQ, gaat niemand dit volgens mij ooit opgelost krijgen.

De iX3 gebruikt dezelfde HVAC unit als een hele reeks andere modellen (X3 ICE, X3 PHEV, 2-reeks, 3-reeks ICE & PHEV, 4-reeks ICE & PHEV, i4,...)
Fundamenteel verschil is wel dat de iX3 en de i4 de enige zijn in dit lijstje waarbij zowel verwarming als koeling loopt via een warmtepomp (ook bij de i4 zijn er gelijkaardige HVAC-problemen te vinden online).
Mijn gok is dat de HVAC-unit (onderdeel 64119382874) nooit fundamenteel ontworpen is voor deze toepassing (onderdeel dateert uit 2016) en/of dat de bijbehorende software die de unit aanstuurt dit niet opgelost krijg.

Of dat BMW gewoon te lui/leeg is om daar aangepaste software voor te maken.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
mrwiggs schreef op maandag 17 juni 2024 @ 13:30:
@BatW Gefeliciteerd! (?) ben vooral benieuwd naar je ervaring met de Lotus t.o.v. de BMW. Post die hier nog eens a.u.b. :)
Heb in dubio gestaan of het toch de IX 50 zou worden maar met de specificaties kon ik nog wel leven ( laadsnelheid) maar de voorkant/gril blijf ik echt heel lelijk vinden en die viel af en de Macan was nog niet leverbaar.

I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

BatW schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:09:
[...]

Er zit een filter in de app onder geprefereerde laadpuntexploitanten en daar kan je dit instellen inclusief Tesla.
Klopt: en precies dat graag in de iX3 navigatiesoftware bedoelde ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• faegan
  • Laatst online: 18-06-2024
BatW schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 15:04:
[...]

Hoeveel er rondrijden en hoeveel er zouden rondrijden is denk ik niet hetzelfde. Iedere potentiële eigenaren die hem hierom laten staan is een gemiste kans.

Is dus ook de reden waarom ik niet voor de iX heb gekozen maar voor de Lotus Eletre. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
GigaTexel_BE schreef op maandag 17 juni 2024 @ 15:17:
[...]

Ik heb eens wat dingen opgezocht en, behalve BMW HQ, gaat niemand dit volgens mij ooit opgelost krijgen.

De iX3 gebruikt dezelfde HVAC unit als een hele reeks andere modellen (X3 ICE, X3 PHEV, 2-reeks, 3-reeks ICE & PHEV, 4-reeks ICE & PHEV, i4,...)
Fundamenteel verschil is wel dat de iX3 en de i4 de enige zijn in dit lijstje waarbij zowel verwarming als koeling loopt via een warmtepomp (ook bij de i4 zijn er gelijkaardige HVAC-problemen te vinden online).
Mijn gok is dat de HVAC-unit (onderdeel 64119382874) nooit fundamenteel ontworpen is voor deze toepassing (onderdeel dateert uit 2016) en/of dat de bijbehorende software die de unit aanstuurt dit niet opgelost krijg.

Of dat BMW gewoon te lui/leeg is om daar aangepaste software voor te maken.
We hadden gisteravond de verwarming in de auto op 27 graden staan en hij blies nog koude lucht 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
PWM schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:55:
[...]

We hadden gisteravond de verwarming in de auto op 27 graden staan en hij blies nog koude lucht 8)7
In het forum heeft ooit gestaan dat een dealer een extra warmtewisselaar had geplaatst maar kan dit niet meer 1,2,3 terugvinden. Ik begreep dat de warmtepomp ook als functie heeft om de accu te koelen en dan blaast hij deze koude lucht dus ook de cabine in bij het koelen van de accu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 23:22
M'n iX3 is vandaag binnen geweest voor een terugroepactie... de CCU is hierbij vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Nu online
PWM schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 10:55:
[...]

Het is met deze wisselvallige dagen ook extra wisselvallig in de auto. In de winter heb ik er minder last van dan in voor- en najaar.
BatW schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:30:
[...]

In het forum heeft ooit gestaan dat een dealer een extra warmtewisselaar had geplaatst maar kan dit niet meer 1,2,3 terugvinden. Ik begreep dat de warmtepomp ook als functie heeft om de accu te koelen en dan blaast hij deze koude lucht dus ook de cabine in bij het koelen van de accu.
Dat was ik denk ik. Bij mij is er iets vervangen. Iets extra bijgezet. En door techneuten vanuit München iets aan de software aangepast dat niet niet via de dealer kan of via een update.
Het is beter dan eerst. Maar zoals hierboven gezegd. In deze periode van het jaar merk ik er toch weer meer van.
Dealer weet het niet meer. Ze willen nog eens een volledige software update doen. Maar verder kunnen ze niks meer bedenken. En er ligt nog een ticket bij BMW.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Slecht nieuws voor mensen die nog een iX3 willen bestellen.

https://www.egear.be/elektrische-auto-importheffing-china/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:06
Deze dagen merk ik ook weer terug het probleem rond de HVAC.
Vandaag 2u gereden en dat is dan opeens koud, dan wordt het weer warm en een half uur later wordt er weer koude lucht geblazen. En dat terwijl de verwarming op 23° staat en het buiten 17° is...

Ik heb het al aan dealer gemeld en die kwam dan terug: we hebben het systeem gereset, zal nu wel opgelost zijn.

Dat zou toch opgelost moeten worden door BMW... Hoe kan dat nu dat een simpele HVAC niet goed werkt.

Iemand al eens geprobeerd om daarmee verder te gaan en echt proberen doorduwen bij dealer of desnoods bij BMW HQ? Uiteraard begrijp ik dat dealer er niets aan kan doen, maar kan die nietmeer druk zetten bij BMW?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
Goed nieuws voor wie van een iX3 af wil :+
Pharos1985 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:26:
Deze dagen merk ik ook weer terug het probleem rond de HVAC.
Vandaag 2u gereden en dat is dan opeens koud, dan wordt het weer warm en een half uur later wordt er weer koude lucht geblazen. En dat terwijl de verwarming op 23° staat en het buiten 17° is...

Ik heb het al aan dealer gemeld en die kwam dan terug: we hebben het systeem gereset, zal nu wel opgelost zijn.

Dat zou toch opgelost moeten worden door BMW... Hoe kan dat nu dat een simpele HVAC niet goed werkt.

Iemand al eens geprobeerd om daarmee verder te gaan en echt proberen doorduwen bij dealer of desnoods bij BMW HQ? Uiteraard begrijp ik dat dealer er niets aan kan doen, maar kan die nietmeer druk zetten bij BMW?
Ik ga hier vrijdag wel weer op door duwen. Maar ik ben er wel klaar mee. Heb geen vertrouwen meer in een oplossing.

[ Voor 62% gewijzigd door DomiGijzen op 18-06-2024 21:48 ]

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
Ik ga volgende week even bellen over de koude lucht.

Mocht iemand progressie boeken dan is het handig dat hier te melden lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Ja idd: als iemand progressie hiermee boekt, graag feedback.

Vind het echt irritant, ben nu pas bezig met lange ritten te doen (heb de auto 6 maand maar heb afgelopen maanden bijna nooit langer dan 45 minuten gereden per rit en op kortere ritten merk je dit zo niet, heb je er geen last van), vandaag ritje van 2u gedaan en dan merk je wel hoe irritant dit is: warm/koud/warm/koud enzoverder.

De analyse van @GigaTexel_BE is wel heel interessant vind ik.

Raar dat BMW dit negeert als het zelf zich ook voordoet op de i4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
Goed nieuws voor de leasemaatschappijen de restwaarde knalt weer ophoog en precies op tijd mijn IX3 overgekocht en Lotus in de lease genomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

BatW schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 17:30:
[...]

Volgens wat ik kan zien in de technische tekeningen, heeft de batterij zijn eigen verwarmingsweestand en gebeurt de koeling op basis van omgevingslucht met de grote ventilator achter de grill.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Pharos1985 schreef op dinsdag 18 juni 2024 @ 21:26:

Het onderdeel dat ik eerste postte is een alles-in-1 oplossing. Daar zit de blazer in, kleppen om de lucht te sturen, kleppen om de warmte/koude lucht te mengen, radiator voor koelcircuit van de motor (niet bij EV's) en ook de A/C verdamper.

De hele boel moet dus fundamenteel anders aangestuurd worden omdat er 1. geen warmte kan onttrokken worden van een verbrandingsmotor 2. De A/C verdamper ook "warm" kan worden ipv enkel "koud" 3. de warmtewisselaar ook kan bevriezen bij verwarmen 4. (gok) de compressor van de A/C niet of beperkt kan moduleren

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Nu online
Kunnen we een lijst maken van wie hier allemaal mee zit? Inclusief dealer waar het loop?

Leden met HVAC (ongewenst koud tijdens lange rit) problemen en hun dealer.
  • DomiGijzen - Ekris Heerlen

[ Voor 22% gewijzigd door DomiGijzen op 19-06-2024 10:19 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • mrwiggs - Dusseldorp Zwolle

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Herken het probleem maar niet ervoor bij dealer geweest (Ekris Veenendaal).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05 17:37
Bij mij doet het zich ook voor na ongeveer drie kwartier. Ben er alleen nog niet mee naar de dealer geweest (Ekris Nijkerk). Ben überhaupt nog niet met de auto bij de dealer geweest….

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
BMW Nederland heeft straks zoveel iX3 op voorraad staan, dat er genoeg over is tot de nieuwe geïntroduceerd word. Dat is wel het voordeel van een auto waar je eigenlijk enkel de kleur nog moet uitzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-08 16:01
Een collega van me heeft dit ook voor in een "gewone" X3.
Dit is volgens mij gewoon puur te wijten aan het feit dat er warmtepompen in zitten en deze oftewel verwarmt, oftewel koelt zoals elke normale airco.
Laat het duidelijk zijn, ik stoor me er zelf ook gigantisch aan,ik heb er zelf ook dagelijks last van. Snap ook niet goed dat dit op geen enkele manier opgelost kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
PWM schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:57:
[...]

BMW Nederland heeft straks zoveel iX3 op voorraad staan, dat er genoeg over is tot de nieuwe geïntroduceerd word. Dat is wel het voordeel van een auto waar je eigenlijk enkel de kleur nog moet uitzoeken.
Er komt op basis van de 2025 X3 geen nieuwe IX3. Dit is de laatste IX3 en daarna komt er dus een dedicated platform voor dergelijke SUV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twowheeler
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 12-08 13:54
DieterC schreef op woensdag 19 juni 2024 @ 12:58:
Een collega van me heeft dit ook voor in een "gewone" X3.
Dit is volgens mij gewoon puur te wijten aan het feit dat er warmtepompen in zitten en deze oftewel verwarmt, oftewel koelt zoals elke normale airco.
Laat het duidelijk zijn, ik stoor me er zelf ook gigantisch aan,ik heb er zelf ook dagelijks last van. Snap ook niet goed dat dit op geen enkele manier opgelost kan worden.
Dat zou niet zo moeten zijn. Wij hebben een megane met warmtepomp en deze doet geen rare dingen met temperatuur.

Ik heb wel een auto gehad die na een tijdje de uitstroomrichting veranderde (van voeten weg bijvoorbeeld). Daardoor duwde hij de koude lucht in de nieuwe kanalen voor zicht uit waardoor je eerst wat koud kreeg en daarna pas de "nieuwe" warme lucht.

[ Voor 17% gewijzigd door twowheeler op 20-06-2024 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik kreeg vanmorgen plots de melding dat een rijstrook voor hulpdiensten werd gemaakt en de auto ging lichtjes naar links.

Ik dacht dat dit in België voordien niet actief was ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Karl Rapp
  • Registratie: Mei 2023
  • Laatst online: 26-07 18:07
r2504 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 13:50:
Ik kreeg vanmorgen plots de melding dat een rijstrook voor hulpdiensten werd gemaakt en de auto ging lichtjes naar links.

Ik dacht dat dit in België voordien niet actief was ?
@r2504, idem dito toen ik gisteren in file op de Antwerpse ring reed. Op het display verscheen een extra arcering. Benieuwd of dit eenmalig was.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NiREgvF1QOIzMp8Phm77C0H9cGw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vvENrS5mhIpWqO9GBjZxgfYk.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Echt veel naar links ging hij bij mij trouwens niet... reeds zeker niet tegen de witte lijn aan dus ik denk niet dat er op deze manier echt hulpdiensten zouden kunnen passeren.

PS. Ik heb in het iX1 topic recent dezelfde opmerking gelezen dus misschien heeft BMW het toch aangezet voor Belgie (roodlicht instellingen geven wel nog aan dat ze in deze regio niet beschikbaar zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karl Rapp
r2504 schreef op donderdag 20 juni 2024 @ 21:19:
Echt veel naar links ging hij bij mij trouwens niet... reeds zeker niet tegen de witte lijn aan dus ik denk niet dat er op deze manier echt hulpdiensten zouden kunnen passeren.

PS. Ik heb in het iX1 topic recent dezelfde opmerking gelezen dus misschien heeft BMW het toch aangezet voor Belgie (roodlicht instellingen geven wel nog aan dat ze in deze regio niet beschikbaar zijn).
Bij mij ook niet, ik twijfelde en nam daarom een foto mocht er iemand dit ook gemerkt hebben. En inderdaad, wellicht niet voldoende om hulpdiensten vlot te laten passeren, maar wel voldoende voor motorrijders zonder steeds aan het stuurwiel te moeten trekken. maakt het filerijden nog relaxer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

De nieuwe software vormt de reddingstrook ook naar rechts ipv enkel naar links - afhankelijk van de rijstrook waar je op rijdt.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pverb
  • Laatst online: 05-03 14:05
Weet iemand of screen mirroring nog mogelijk is?
Normaal zou er in het Media menu een optie 'Screen Mirroring' zijn dan, maar ik heb die niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 08-08 17:33
  • mrwiggs - Dusseldorp Zwolle
  • Freezr - Ekris Heerenveen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Nieuwe software ?

Mijn iX3 is nu wel de dag ervoor binnen geweest vanwege een terugroepactie maar van nieuwe software ben ik totaal niet op de hoogte (staat nog steeds 2024.03 op of zoiets)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Karl Rapp
r2504 schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:00:
[...]

Nieuwe software ?

Mijn iX3 is nu wel de dag ervoor binnen geweest vanwege een terugroepactie maar van nieuwe software ben ik totaal niet op de hoogte (staat nog steeds 2024.03 op of zoiets)
De mijne is ook maandag binnen geweest voor een terugroepactie. Preventief CCU vervangen, software versie is behouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Krijg je zo'n terugroepactie eigenlijk te horen, of moet je dat zelf in de gaten houden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
jvq schreef op vrijdag 21 juni 2024 @ 22:48:
Krijg je zo'n terugroepactie eigenlijk te horen, of moet je dat zelf in de gaten houden?
Krijg je melding van in de app (al is dat al enkele maanden geleden, nu pas was het onderdeel op voorraad)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remigius
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 04-07 18:55

DomiGijzen - Ekris Heerlen
mrwiggs - Dusseldorp Zwolle
Freezr - Ekris Heerenveen
Remigius - Severs Breeman Alphen ad Rijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

[...]

Nieuwe software ?

Softwareversie van de controlemodules kan je niet zien via de iDrive

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

[...]

Nieuwe software ?

2024.03 is de versie van de iDrive - niet van de 20 andere controlemodules :-) die kan je enkel zien via de OBD stekker

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 22:03

alikebab1 - Ekris Nijkerk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

jvq - Ekris Veenendaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 05-11-2024
Misschien niet de juiste plek om de vraag te stellen maar toch, wil binnenkort met de ix3 naar Frankrijk,ik zie dat je in veel dorpjes aan de paal 22 Kw kan laden maar zit daar dan een laadkabel aan ? De. IX3 is standaard voorzien van een 11 Kw laadkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07:51
Rincon schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:44:
Misschien niet de juiste plek om de vraag te stellen maar toch, wil binnenkort met de ix3 naar Frankrijk,ik zie dat je in veel dorpjes aan de paal 22 Kw kan laden maar zit daar dan een laadkabel aan ? De. IX3 is standaard voorzien van een 11 Kw laadkabel.
Meestal zit daar geen laadkabel aan maar past je eigen kabel wel, dat is universeel , laadpaal past zichzelf aan dat je auto max 11 Kw aan kan. Dat ligt niet aan de laadkabel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Rincon schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 12:44:
Ik heb een 22Kw kabel gekregen bij mijn auto in november. Is dat dan afwijkend?

Gebruikt hem overigens niet, ik heb een veel dunnere handzamere 11Kw kabel die ik nog had.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
mtv1 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:48:
[...]

Meestal zit daar geen laadkabel aan maar past je eigen kabel wel, dat is universeel , laadpaal past zichzelf aan dat je auto max 11 Kw aan kan. Dat ligt niet aan de laadkabel.
Dat is jammer,dat er meestal geen kabel aan zit, de auto kan natuurlijk veel meer aan dan 11 Kw, de bijgeleverde kabel 11 Kw zal als het goed is 11 Kw leveren aan de 22 Kw paal, dat betekend dat je dus altijd heel lang moet laden met de bijgeleverde 11 Kw kabel.
Staat de auto uren te laden terwijl ik op b.v. 10 km afstand een huis huur, is niet handig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

De iX3 zélf kan maximaal 11Kw AC. Die 7/11/22 palen op straat zijn AC. Op DC is het idd veel meer.
Als je gehuurde huis een stopcontact in de buurt vd auto heeft, kan je de "flexible fast charger" gebruiken die meegeleverd is met de auto. Ik zou dan wel de stroom beperken tot bijv. 6A zodat de stoppen er niet uitvliegen. Gaat dan langzaam, maar hoef je niet 10km te lopen :-)

[ Voor 58% gewijzigd door jvq op 22-06-2024 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
Rincon schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 14:08:
[...]

Dat is jammer,dat er meestal geen kabel aan zit, de auto kan natuurlijk veel meer aan dan 11 Kw, de bijgeleverde kabel 11 Kw zal als het goed is 11 Kw leveren aan de 22 Kw paal, dat betekend dat je dus altijd heel lang moet laden met de bijgeleverde 11 Kw kabel.
Staat de auto uren te laden terwijl ik op b.v. 10 km afstand een huis huur, is niet handig
Aan de laadpalen die normaliter langs de straat staan, die leveren ac en dan kan de ix3 niet meer dan 11 kw consumeren. Ook al doet de laadpaal 22 kw en heb je daar een speciale kabel voor je ix3 doet daar niets mee.

Heb je een snellader (DC) in de straat of langs de snelweg, dan zit daar wel een laadkabel omdat die geschikt is voor DC en waarbij de ix3 max 150kw kan consumeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
mtv1 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:22:
[...]

Aan de laadpalen die normaliter langs de straat staan, die leveren ac en dan kan de ix3 niet meer dan 11 kw consumeren. Ook al doet de laadpaal 22 kw en heb je daar een speciale kabel voor je ix3 doet daar niets mee.

Heb je een snellader (DC) in de straat of langs de snelweg, dan zit daar wel een laadkabel omdat die geschikt is voor DC en waarbij de ix3 max 150kw kan consumeren.
Duidelijk, bedankt allemaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-07 08:44

jvq - Ekris Veenendaal
mrdop - Van Poelgeest Naarden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
mrdop schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:23:

jvq - Ekris Veenendaal
Zet mij er ook maar bij Gregoir Puurs België

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
mtv1 schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 16:22:
[...]

Dus tenzij je in Frankrijk een accommodatie hebt met laadpaal is het niet aan te raden om met de ix3 naar Frankrijk te gaan voor vakantie,laden dus nooit sneller dan 11 Kw ,( behalve bij snelladers langs snelwegen bijvoorbeeld) waarom staan er dan laadpalen van 22 Kw, voor andere auto merken, dus niet voor BMW, wel vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
Rincon schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:07:
[...]

Dus tenzij je in Frankrijk een accommodatie hebt met laadpaal is het niet aan te raden om met de ix3 naar Frankrijk te gaan voor vakantie,laden dus nooit sneller dan 11 Kw ,( behalve bij snelladers langs snelwegen bijvoorbeeld) waarom staan er dan laadpalen van 22 Kw, voor andere auto merken, dus niet voor BMW, wel vreemd.
Als je daar een nachtje bent is je auto de volgende dag volgeladen. In de specs van je auto staat wat ii qua laden aan kan. Of dat bepalend is om wel of niet naar een accommodatie met laadpaal te gaan is niet aan mij. Maar thuis laad je ook aan een laadpaal denk ik, doet ie het daar dan wel sneller?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
mtv1 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:14:
[...]

Als je daar een nachtje bent is je auto de volgende dag volgeladen. In de specs van je auto staat wat ii qua laden aan kan. Of dat bepalend is om wel of niet naar een accommodatie met laadpaal te gaan is niet aan mij. Maar thuis laad je ook aan een laadpaal denk ik, doet ie het daar dan wel sneller?
Ja, thuis aan eigen laadpaal 11 Kw, is ideaal natuurlijk, maar mijn punt is , openbaar laden in Frankrijk op 11 Kw betekent dat je de auto vele uren ergens moet achterlaten en moet je zonder auto zien terug te komen naar vakantie accommodatie , lijkt mij niet ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Rincon schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:18:
[...]

Ja, thuis aan eigen laadpaal 11 Kw, is ideaal natuurlijk, maar mijn punt is , openbaar laden in Frankrijk op 11 Kw betekent dat je de auto vele uren ergens moet achterlaten en moet je zonder auto zien terug te komen naar vakantie accommodatie , lijkt mij niet ideaal.
Dag van aankomst ga ik gewoon inslaan bij een supermarkt met snellader. Dan ben je vol voor de rest van de vakantie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
[...]
waarom staan er dan laadpalen van 22 Kw, voor andere auto merken, dus niet voor BMW, wel vreemd.
Jawel het is voor sommige BMWs een optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Ik dacht na vakantie even de auto naar de wasstraat. Domme keuze :( Denk dat het komt omdat hij nog onder van dat saharazand zat, wat er ook niet afging met een regenbui.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6NRw7uYIt8n5pHIi1rvbh-rn-OU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/sUI5efruQgXoP1SIuqiSKezY.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PFiT32p8sWANo0pYG569HJZKWXA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/flrZy8Scjdjana0GH8No9W9P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Als sinds ik de auto heb, zoek ik tijdens lange afstanden een snellader via zoeken, poi, laders, op de route, sorteren op afstand, 100kW of meer.
De iDrive gaf op die manier netjes alle snelladers langs de ingestelde route, gesorteerd van dichtbij naar veraf.

Wegens een defect exemplaar heb ik 4 weken terug een nieuwe iDrive geïnstalleerd gekregen. Dezelfde zoekopdracht levert nu alle snelladers maar gesorteerd van veraf naar dichtbij. Hoe is dit bij jullie? Ik krijg ook nergens de sortering omgedraaid.
Zowel mij vrouw als ikzelf zweren dat het ervoor van dichtbij naar veraf was.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
GigaTexel_BE schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 09:07:
[...]

Softwareversie van de controlemodules kan je niet zien via de iDrive
Worden deze ook remote geupdate of is dit vermoedelijk tijdens de terugroepactie gedaan ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
PWM schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 13:51:
[...]
Ik heb een 22Kw kabel gekregen bij mijn auto in november. Is dat dan afwijkend?
Nee, ik heb ook een 22 kW kabel gekregen. Ik heb hierover geinformeerd bij de garage en ze gaven aan dat BMW tegenwoordig nog maar één kabel meegeeft (ook al is dit dus nutteloos voor een iX3 en zelfs onhandig vanwege de extra dikte/gewicht).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Rincon schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:18:
[...]
openbaar laden in Frankrijk op 11 Kw betekent dat je de auto vele uren ergens moet achterlaten
Is dit dan anders in andere landen ? Laden aan huisjes, hotels, dorpspleinen, ... is nu eenmaal altijd 11 kW voor een iX3 en vraagt dus tijd (zo'n 4u van 20 naar 80%). Heb je die tijd niet om een of andere reden dan zoek je gewoon een snellader (net zoals in Nederland/Belgie kan je die ook in Frankrijk en alle Europese landen vinden) en ga je daar een half uurtje staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Als ik bij de balie kom bij de dealer dan gaf ik vorige keer mijn nummerplaat op om mijn afspraak te kunnen identificeren in de ERP van de dealer. Ik kreeg prompt daarop antwoord van de medewerker: met de sleutel heb ik genoeg meneer.
Vervolgens legde men de sleutel op een soort van pad en kreeg de medewerker door over welk voertuig het gaat.

Weet iemand welke technologie hiervoor in gebruik is? Er lijkt me iig geen RFID chip in de keyfob te zitten. Zou nochtans handig zijn om bvb mijn garagepoort open te doen via de RFID lezer, om de laadpaal te activeren en dergelijke.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Pharos1985 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:05:
Als ik bij de balie kom bij de dealer dan gaf ik vorige keer mijn nummerplaat op om mijn afspraak te kunnen identificeren in de ERP van de dealer. Ik kreeg prompt daarop antwoord van de medewerker: met de sleutel heb ik genoeg meneer.
Vervolgens legde men de sleutel op een soort van pad en kreeg de medewerker door over welk voertuig het gaat.

Weet iemand welke technologie hiervoor in gebruik is? Er lijkt me iig geen RFID chip in de keyfob te zitten. Zou nochtans handig zijn om bvb mijn garagepoort open te doen via de RFID lezer, om de laadpaal te activeren en dergelijke.
is zeker geen rfid maar vermoedelijk een proprietaire oplossing voor heel dichtbij. Ook storingen, tankbeurten e.d. worden beperkt uitgelezen op die manier.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippede1ste
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 10-08 22:24
mrwiggs schreef op maandag 17 juni 2024 @ 08:48:
[...]

Plan je de route incl. laadstops vooraf in de app? En past de auto die dan zelf aan?
Nee gewoon in de auto, vandaar dat ik herbereken als ik zie dat het niet uitkomt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Vraagje(s): tot hoever rijden jullie hem in de praktijk "leeg"? Kijk je dan naar SOC of range? En wat zegt/doet de auto als je onder een bepaalde range komt: krijg je waarschuwingen of gaat hij in een soort turtle mode?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Lokaal ga ik laden wanneer het uitkomt, op vakantie echter zo leeg mogelijk omdat je dan de meest ideale laadbeurten hebt (het stuk waar hij 150 kW laadt). Je krijg trouwens verschillende keren een melding, de eerste op 60 km, tweede op 40 km... en dacht uiteindelijk de turtle mode (nog maar één gehad dus ik herinner me het niet exact meer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonWafflehelm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 12-08 14:49
mrdop schreef op zaterdag 22 juni 2024 @ 20:23:

jvq - Ekris Veenendaal
Voeg mij ook gerust toe: Gregoir Puurs (BE)

In al mijn naïviteit eens binnen gestoken bij De Mey Maldegem (BE) en daar hebben ze niets gevonden, maar ze geloofden mij ook niet dus ik denk niet dat ze echt goed hebben gezocht (en dat waren ze ook niet van plan om te doen). Had ze toen al meegegeven dat er wél dealers waren die dit op z'n minst al hadden erkend, maar ook daar hebben ze niets mee gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BatW
[...]

Ik begrijp je niet helemaal. Ik heb een huis in Grass in Zuid-Frankrijk en weet redelijk waarover ik het heb. AC laders zijn er genoeg tot 22Kw alleen je IX3 gaat maar tot max 11Kw. Ik hang hem bij de Lidl, Carrefour enz even aan de snellader als ik boodschappen doe. Ik ga straks met mijn Eletre naar Grass en die kan wel tot 22Kw laden en gewoon met dezelfde kabel als de BMW. Je kan in veel parkeergarages of zelfs langs het strand zelfs gratis laden. Dagje naar het strand en de auto is weer vol.

Gewoon met je IX3 naar Frankrijk niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

GigaTexel_BE schreef op zondag 23 juni 2024 @ 17:27:
Als sinds ik de auto heb, zoek ik tijdens lange afstanden een snellader via zoeken, poi, laders, op de route, sorteren op afstand, 100kW of meer.
De iDrive gaf op die manier netjes alle snelladers langs de ingestelde route, gesorteerd van dichtbij naar veraf.

Wegens een defect exemplaar heb ik 4 weken terug een nieuwe iDrive geïnstalleerd gekregen. Dezelfde zoekopdracht levert nu alle snelladers maar gesorteerd van veraf naar dichtbij. Hoe is dit bij jullie? Ik krijg ook nergens de sortering omgedraaid.
Zowel mij vrouw als ikzelf zweren dat het ervoor van dichtbij naar veraf was.
Bij mijn auto is de sortering ook veraf naar dichtbij voor zowel "relevantie" als "afstand". De eerste (verste) in de lijst is de "maximaal" haalbare lijkt het (mijn range is 50km ten tijde vd foto). Productiedatum auto is eind Juni 2023.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wis8OHd4rUFL5RT9b3DdiZHZYRA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o3shsQds7n7jPXxzDEVlwxgt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
BatW schreef op maandag 24 juni 2024 @ 16:24:
[...]
Ik hang hem bij de Lidl, Carrefour enz even aan de snellader als ik boodschappen doe.
Supermarkten hebben hier meestal slechts 11 of 22 kW laders waar ik eigenlijk niet echt nut in zie... of blijven mensen zolang in een supermarkt rondhangen ? Zelfs als je een uur gaat winkelen heb je net 50 km bereik geladen. OK, beter dan niets maar de tijd dat ik in een supermarkt rondloop maakt dat ik meer tijd verlies aan het starten/stoppen van het laden dan m'n boodschappen zelf.
jvq schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:44:
Bij mijn auto is de sortering ook veraf naar dichtbij voor zowel "relevantie" als "afstand". De eerste (verste) in de lijst is de "maximaal" haalbare lijkt het (mijn range is 50km ten tijde vd foto).
Is inderdaad een logische sortering... je wil toch zo laat mogelijk gaan laden (voor het beste laadrendement). Wil je dat risico niet nemen dan scroll je iets dieper in de lijst voor een lader dichtbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
r2504 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:20:
[...]

Supermarkten hebben hier meestal slechts 11 of 22 kW laders waar ik eigenlijk niet echt nut in zie... of blijven mensen zolang in een supermarkt rondhangen ? Zelfs als je een uur gaat winkelen heb je net 50 km bereik geladen. OK, beter dan niets maar de tijd dat ik in een supermarkt rondloop maakt dat ik meer tijd verlies aan het starten/stoppen van het laden dan m'n boodschappen zelf.

[...]

Is inderdaad een logische sortering... je wil toch zo laat mogelijk gaan laden (voor het beste laadrendement). Wil je dat risico niet nemen dan scroll je iets dieper in de lijst voor een lader dichtbij.
De grotere supermarkten hebben regelmatig snelladers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 26-07 08:44
jvq schreef op maandag 24 juni 2024 @ 17:44:
[...]

Bij mijn auto is de sortering ook veraf naar dichtbij voor zowel "relevantie" als "afstand". De eerste (verste) in de lijst is de "maximaal" haalbare lijkt het (mijn range is 50km ten tijde vd foto). Productiedatum auto is eind Juni 2023.
[Afbeelding]
Grappig, vandaag even gekeken, bij mij sortering van dichtbij naar veraf. LCI uit november ‘22.

Andersom is ook onlogisch, want wanneer je zoekt wil je gelijk op de route weten waar de 1e is, om evt door te rijden naar de volgende.

[ Voor 9% gewijzigd door mrdop op 25-06-2024 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
mrwiggs schreef op zondag 23 juni 2024 @ 12:34:
Ik dacht na vakantie even de auto naar de wasstraat. Domme keuze :( Denk dat het komt omdat hij nog onder van dat saharazand zat, wat er ook niet afging met een regenbui.

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Wel balen. Maar als ik nu mijn iX3 in de zon zie staan, lijkt het ook alsof iemand met een schuurspons erover gegaan is.

Ik dacht dat mijn eerste Tesla Model S de slechtste lak op aarde had, maar de iX3 is echt nog 3 niveaus lager :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Ach: troost je. De mijne wordt altijd met de hand gewassen en er staan nietveel minder krassen of swirls op dan die van jou heb ik de indruk ;-)

Ander vraagje: dat precondition issue (dat hij in de winter koelt ipv warmt), komt dat ook voor in de zomer? Dat hij dan bvb warme lucht blaast ipv airco? Het zijn mijn eerste warme dagen met de iX3 dus nog geen ervaring mee.

Voor de home assistant gebruikers: ik ga een automation aanmaken dat hij via daar preconditioned. Op basis van de temperatuur van de buitenlucht ga ik dan in HA bepalen of hij moet warmen of koelen. Indien hij niet warmt maar koelt wanneer het bvb 10° is, dan ga ik via een automation ervoor zorgen dat hij terug stopt met preconditionen en achter 10 seconden weer terug commando geeft om te preconditionen.

In HA kan je zien of de auto aan het koelen of warmen is.

Dan is dat probleem een beetje geëlimineerd iig.

[ Voor 41% gewijzigd door Pharos1985 op 25-06-2024 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expje87
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 26-05 07:39
Volgende keer een witte pakken, daar zie je swirls amper op maar die moet je dan wel weer elke week wassen om hem schoon te houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

mrdop schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:22:
[...]

Grappig, vandaag even gekeken, bij mij sortering van dichtbij naar veraf. LCI uit november ‘22.

Andersom is ook onlogisch, want wanneer je zoekt wil je gelijk op de route weten waar de 1e is, om evt door te rijden naar de volgende.
Dat hebben ze dus blijkbaar omgedraaid. Als je zo snel mogelijk wil laden is het handig als hij bovenaan staat idd. Ik wil juist zo lang mogelijk doorrijden, dus dan is dit weer fijner. Nou ja, gelukkig zit de iDrive controller er ipv touch zoals in de iX1: dan ben je er zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
[quote]r2504 schreef op maandag 24 juni 2024 @ 21:20:
[...]

In het buitenland staan er bij veel Carrefour gewoon 300Kw laders en bij Lidl, Aldi 150-175Kw. Ik had mijn laadpas gekoppeld aan mijn IX3 en was het gewoon stekker erin en laden en weglopen. In het buitenland vooral in DE staan de meeste snelladers niet aan de snelweg maar bij zgn foodcourts met KFC, Pizzahut enz. Je gebruikt de 11kw laders ook niet om je auto compleet te laden maar om bij te laden. Is even wennen maar bij Praxis, Karwei, Gamma enz hing ik hem gewoon voor 30 minuten aan de lader van 50kw. Stond er toch. Jammer is natuurlijk dat de IX3 niet op 22kw kan laden zoals bv de IX1 (extra optie) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
M'n laatste twee laadbeurten zag ik in de BMW app dat er een beperking was op 6A en ging het laden enorm traag. Nu heb ik dat soms nog wel eens aan een publieke laadpaal maar na enige tijd gaat hij dan wel naar 16A.

Toen ik daarnet echter controleerde bleek in de auto de beperking actief te staan op 6A... aangezien ik dit niet zelf heb beperkt, is dit iets wat een laadpaal kan instellen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Iemand die weet hoe de auto met zijn BMW servers contact maakt? Via welke internationale carreer? Via welke technologie? Is dat gewoon 2G 3G of 4G of eerder iets als LoRA?

Ik vraag me af als je diep ondergronds parkeert: min 2 bvb en je hebt daar geen gsm ontvangst: zou de BMW nog aan zijn servers kunnen?
Ik weet dat hij natuurlijk mijn gsm daar niet voor gebruikt, maar geef het maar als referentiepunt voor te tonen dat er geen normale gsm ontvangst is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 05-08 16:01
r2504 schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 19:23:
M'n laatste twee laadbeurten zag ik in de BMW app dat er een beperking was op 6A en ging het laden enorm traag. Nu heb ik dat soms nog wel eens aan een publieke laadpaal maar na enige tijd gaat hij dan wel naar 16A.

Toen ik daarnet echter controleerde bleek in de auto de beperking actief te staan op 6A... aangezien ik dit niet zelf heb beperkt, is dit iets wat een laadpaal kan instellen ?
Sommige apps kunnen dat wel veroorzaken zoals Eneco slim laden, of ENGIE drive etc… waarin je dan dus je wagen gekoppeld hebt met die app.
De laadpaal gaat het max amperage van de wagen zelf niet limiteren want er is eenvoudigweg geen communicatie tussen die twee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

mrdop schreef op dinsdag 25 juni 2024 @ 17:22:
[...]

Dus bij jou (en mij vroeger) is het anders dan bij anderen. :'(

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
DieterC schreef op woensdag 26 juni 2024 @ 20:22:
[...]
De laadpaal gaat het max amperage van de wagen zelf niet limiteren want er is eenvoudigweg geen communicatie tussen die twee.
Nochtans zie ik momenteel weer 6A op m'n dashboard staan (of is dat louter een indicatie van het huidige vermoegen al staat er eveneens 1.4 kW), echter als ik in het laad menu ga dan staat er voor AC laden 32A en de beperking is niet actief.

Ik blijf echter met het probleem zitten dat m'n auto niet sneller wil laden dan 1.4 kW ondanks het feit dat er PV overschot is momenteel. Het is in combinatie met een Alfen laadpaal die op Comfort staat waarbij hij minimum 1.4 kW geeft (bij 0 PV komt dat dan uit het net, bij meer PV gaat dat integraal naar de auto... maar die wil het dus blijkbaar niet ?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
r2504 schreef op vrijdag 28 juni 2024 @ 12:45:
[...]

Nochtans zie ik momenteel weer 6A op m'n dashboard staan (of is dat louter een indicatie van het huidige vermoegen al staat er eveneens 1.4 kW), echter als ik in het laad menu ga dan staat er voor AC laden 32A en de beperking is niet actief.

Ik blijf echter met het probleem zitten dat m'n auto niet sneller wil laden dan 1.4 kW ondanks het feit dat er PV overschot is momenteel. Het is in combinatie met een Alfen laadpaal die op Comfort staat waarbij hij minimum 1.4 kW geeft (bij 0 PV komt dat dan uit het net, bij meer PV gaat dat integraal naar de auto... maar die wil het dus blijkbaar niet ?)
Je laadpaal laad dus op 1 fase met 6a dat is 1,4 kW

6 x 230 volt = 1,38 kW

De auto geeft de beperking aan van de laadpaal.

Je kan de laadpaal eens op boost zetten. Dan zal je zien dat het veranderd

[ Voor 44% gewijzigd door MvdV75 op 28-06-2024 14:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik heb Comfort even op 4.2 kW gezet (en de paal zelfs herstart) maar de auto blijft laden op 1.4 kW / 6A op het dashboard. Als ik de laadpaal op normaal 4.2 kW zet dan gaat hij inderdaad naar 4.2 kW dus het lijkt me een probleem in de Alfen laadpaal (dus ik ga daar verder in het forum) alleen is de vraag nog steeds waarom ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Heeft het niets te maken met uw laadkabel? Dat je een monofase laadkabel gebruikt en uw laadpaal is 3 fasig?

Hetgeen op je instrumentarium komt (scherm tussen stuur) qua amperes is hetgeen de auto nu aan het laden is. Dus als uw stroombeperking biet aanstaat in de auto, dan is het IMHO uw laadpaal of kabel die nietmeer kan/wilt geven

[ Voor 51% gewijzigd door Pharos1985 op 29-06-2024 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Iemand die instructies wilt delen voor het activeren van TLA via Bimmerutility? Het heeft er bij mij opgestaan, maar door dealer update is het uitgeschakeld geraakt...

LCA is me gelukt, alsook gordelalarm uitschakelen en koffer kunnen sluiten zonder long press op de keyfob.
Maar TLA vind ik niet hoe ik dat moet doen, en ik wil niet vanalles in coding zitten uitproberen/testen/verprutsen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pverb
  • Laatst online: 05-03 14:05
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SSv9EVIOl8gtWBx5IZYt92u1SJI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9qxIz8grRwUGBZdHG2X4EeVA.jpg?f=fotoalbum_large

vandaag de eerste keer proberen te laden met de mybmw app en bmw charging .
Ik krijg de foutmelding 'andere stekker activeren'
Iemand een idee wat ik fout doe?
laden aan dezelfde laadpaal mijn edi badge lukte wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Pharos1985 schreef op zaterdag 29 juni 2024 @ 18:48:
Heeft het niets te maken met uw laadkabel? Dat je een monofase laadkabel gebruikt en uw laadpaal is 3 fasig?

Hetgeen op je instrumentarium komt (scherm tussen stuur) qua amperes is hetgeen de auto nu aan het laden is. Dus als uw stroombeperking biet aanstaat in de auto, dan is het IMHO uw laadpaal of kabel die nietmeer kan/wilt geven
Het is wel degelijk een 3 fase laadkabel... als ik het vermogen verhoog in de Alfen app naar 4.2 kW zie ik ook in m'n Home Assistent dat hij stroom neemt van de 3 fase. Waarom Comfort en Green laden niet werkt blijft me voorlopig een raadsel.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boston
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12-08 11:57

Boston

The Cape State

philippede1ste schreef op woensdag 15 mei 2024 @ 19:49:
Weet er iemand of een usb stick voor map updates 3.0 mag zijn?
Deze maand begint weer de grote vakantie, dus misschien een goed idee om de kaarten voor Europa te updaten. Vorige jaar kreeg ik een melding dat de 2023-3 kaarten voor de BeNeLux via Over-The-Air waren gedownload en misschien heb ik het deze keer gemist, maar hij was al geüpdatet naar 2024-3. Vandaag in ieder geval de kaarten voor heel Europa geüpdatet naar 2024-3 met een 64 GB USB 3.0 A stick.

Voor de nieuwe IX3 rijders, zie de BMW instructies op YouTube: https://youtu.be/NxEZo0Oonek?si=mYXeGhjWxb8VdEPy&t=37

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fluppie007
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 11-08 17:09
Iemand een idee of ik nog een export van de rittenregistratie kan maken? Mijn iX3 afgelopen maandag overgedragen aan een collega. Deze heeft dan zijn account ingesteld en zodoende kon ik in mijn app niet meer bij de ritten. Volgens de klantendienst van Conn. Drive zit deze data enkel en alleen in de app en kunnen hun geen export voorzien van hun kant. Iemand een idee :-)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• humpus
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 17-07 15:45
Pharos1985 schreef op zondag 23 juni 2024 @ 19:05:

Dit kon al met mijn E46 van 2003 :)
Pagina: 1 ... 80 ... 91 Laatste