Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hedwigvb
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-09 20:18
Een klein puntje van ergernis: bij het verlaten van de wagen is er wel een melding "Mobieltje in laadvak", maar geen "Open dak is nog open". En met de app kan je het niet sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 22-09 16:44
hedwigvb schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 18:11:
Een klein puntje van ergernis: bij het verlaten van de wagen is er wel een melding "Mobieltje in laadvak", maar geen "Open dak is nog open". En met de app kan je het niet sluiten.
Inderdaad, ik trof m'n wagen vanmorgend ook aan met het dak nog op kip (ondanks dat er toch wel wat condens/water was - ik dacht dat hij dan wel zou sluiten na 6u of zoiets).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boston
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19:44

Boston

The Cape State

Voor de IX3 eigenaren die zijn / haar ruiterwisserbladen zelf moet kopen, de Bosch A283H past ondanks dat het niet specifiek vermeld wordt. Als je ruiterwisser over de ruit stottert / hobbelt, dan ben je te laat met vervangen en de levertijd bij mijn bestelling was een paar weken (kostte ook maar €8), dus beter kun je het eens per jaar bestellen als je toch al over het "minimum voor gratis verzending" bedrag zit met een andere bestelling.
Bosch schrijft op de verpakking dat die geschikt is voor de BMW G01 (de X3 die in 2017 uitkwam) en ik bevestig hierbij dat deze dus ook past op de IX3 / G08. De Bosch versie is wel korter dan de versie die je op je nieuwe BMW krijgt (zie de tekst onderaan de foto), maar in de praktijk heb je daar geen last van. Als ik bijvoorbeeld in mijn achteruitkijkspiegel kijk, dan zie ik dat het ruiterwisserblad het bovenste gedeelte van de achterruit schoon maakt.
De Bosch A322S heb ik nog niet gekocht, dus ik kan nog niet bevestigen dat deze voor de G01 geschikte voorruit ruiterwisserbladen ook op de IX3 passen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GT35YgKQGFegCWx6_GwNAsS48ws=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RoL5zPq9lGMZqfxSknjeGO1f.jpg?f=fotoalbum_large

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Voor de tweede maal is m'n afspraak voor de terugroepactie geannuleerd wegens gebrek aan onderdelen.

Ditmaal geen nieuwe afspraak maar gaat de garage me contacteren wanneer het op voorraad is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:51
Boston schreef op dinsdag 2 april 2024 @ 21:31:

De Bosch A322S heb ik nog niet gekocht, dus ik kan nog niet bevestigen dat deze voor de G01 geschikte voorruit ruiterwisserbladen ook op de IX3 passen.
Ik heb de A322S er al een jaar op staan. Gaat perfect.

Achterruitenwisser gebruik ik niet want ik heb een hekel aan het veegspoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 19:58
r2504 schreef op woensdag 3 april 2024 @ 11:33:
Voor de tweede maal is m'n afspraak voor de terugroepactie geannuleerd wegens gebrek aan onderdelen.

Ditmaal geen nieuwe afspraak maar gaat de garage me contacteren wanneer het op voorraad is.
Weer de CCU unit? Deze was toch al eerder vervangen toen hij paar dagen oud was, als deze weer vervangen moet worden lijkt het meer iets structureels defect aan die unit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Die is inderdaad in december reeds vervangen als ik BMW mag geloven maar hij moet blijkbaar weer vervangen worden. Volgens wat ik elders lag zou er vocht in kunnen komen… geen idee of dit deze actie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maver77
  • Registratie: Maart 2023
  • Laatst online: 19-05-2024
Bij mijn wagen na een kleine week was de CCU defect en vervangen. Met de terugroepactie contact opgenomen met de dealer en het stuk dat ze zouden moeten monteren heeft hetzelfde typenummer als wat ze geplaatst hebben bij de reparatie en dus niet nodig. Ze gaven ook aan dat indien ze moesten vervangen het zeer lang wachten is op het onderdeel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:59
Ik zoek een wat grotere (elektrische) auto dan mijn 4 gran coupé. Ik vind de iX3 een erg mooie auto. Zouden jullie nog aanraden er een te kopen, of loopt ie nu al te erg achter? Een iX3 van 6 maanden is nu te koop voor 25% minder dus dat lijkt best oké.

iX1 vind ik ook mooi maar net wat te klein. iX vind ik niet zo mooi.

[ Voor 14% gewijzigd door mrwiggs op 07-04-2024 01:11 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remigius
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 04:48
Wat mij betreft zeker een aanrader. Ik denk dat de ix3 nog prima mee gaat met de huidige electrische autos en als je hem voor een mooie prijs kunt kopen zeker doen. Zelf ook prive gekocht, absoluut geen spijt van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-07 09:10
mrwiggs schreef op zondag 7 april 2024 @ 01:03:
Ik zoek een wat grotere (elektrische) auto dan mijn 4 gran coupé. Ik vind de iX3 een erg mooie auto. Zouden jullie nog aanraden er een te kopen, of loopt ie nu al te erg achter? Een iX3 van 6 maanden is nu te koop voor 25% minder dus dat lijkt best oké.

Ben er best tevreden mee, en vind het juist een plus dat deze nog old school "knopjes" heeft ipv alles via touch screen.
Maar het blijft een pokke dure auto die ik privé zelf nooit gekocht zou hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvq
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 22:37

jvq

Heb hem eind vorig jaar wél privé nieuw gekocht (na een lange zoektocht) en ben er zeer tevreden mee. Vond de iX1 ook te klein. Catalogusprijs is hoog (bij alle bmw's), maar toen uit voorraad gekocht (zonder inruil) en dat leverde 18% op. Hoe dat nu is zou ik niet weten. Succes met de beslissing!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expje87
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-09 15:29
Nieuw zou ik hem niet kopen inderdaad gezien er na een half jaar al 16k afgaat als ik ze bij de dealer zie staan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Klopt het dat je de wangen van de stoel niet kunt opblazen zodat de stoel aan de zijkanten wat beter aansluit? Normaal kan een BMW sportstoel dit wel maar zag het niet bij de iX3 zitten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
of loopt ie nu al te erg achter?
De vraag is wat je daar onder verstaat... dat hij geen halve TV op de middenconsole heeft staan en verder dat alle knopjes verdwenen zijn, of dat hij misschien qua range niet echt vooraan het peleton zit ? Het hangt er dus in grote mate vanaf wat jij belangrijk vindt aan een wagen.
mrwiggs schreef op zondag 7 april 2024 @ 15:18:
Klopt het dat je de wangen van de stoel niet kunt opblazen zodat de stoel aan de zijkanten wat beter aansluit? Normaal kan een BMW sportstoel dit wel maar zag het niet bij de iX3 zitten.
Ik heb het op m'n iX3 model Impressive (in het model Inspiring is dit een optie al is het met niet duidelijk of dit nu de "Leuningbreedteverstelling voor bestuurder" of "Lendensteun vooraan" is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klinkschakel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22:21
Ik heb zowel breedte verstelling (krapper or wijder maken van de wangen) als wel lendesteun (kussentje laag in je rug). De lendesteun kan je opblazen maar ook hoger en lager zetten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r2504
Ik heb ook beide... het ene is zo'n cirkelvormig knopje, het andere is een rechthoekig knopje erboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Ah fijn om te horen! Blijkbaar zit dat er niet standaard op in de Executive versie.

[ Voor 61% gewijzigd door mrwiggs op 08-04-2024 09:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z___Z
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
dmod schreef op zondag 7 april 2024 @ 08:54:
[...]

Ben er best tevreden mee, en vind het juist een plus dat deze nog old school "knopjes" heeft ipv alles via touch screen.
Maar het blijft een pokke dure auto die ik privé zelf nooit gekocht zou hebben.
Duur is maar relatief. Hij is goedkoper dan een benzine X3 en omdat hij in China gebouwd wordt kan je maar 2 uitvoeringen kiezen, waardoor opties ook relatief goedkoop zijn. De iX1 met dezelfde opties als de iX3 high executive is vrijwel even duur.

Als occasion is het wel een betere deal denk ik. Ze staan al te koop voor 40k als high executive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-07-2024

Ik heb hem nu 3 jaar en super tevreden over de auto. Ik heb de pre-lci versie van mei 2021 en ik mis alleen stuurverwarming en accu voorverwarming want dat was toen niet beschikbaar. Min punten zijn de laadsnelheid van 150kW en de krakende, piepende remmen/krakende voortrein die iedere keer weer terugkomt. Dit schijnt een IX3 kwaal te zijn die ze niet kunnen verhelpen.

Ik stond ook voor de keuze welke de vervanger moest worden voor de IX3 en kwam er niet uit en is de Lotus geworden. Wilde hem graag privé overnemen en naar mobiliteitsbudget gaan maar leasemaatschappij kon prijs pas geven zodra ik nieuwe auto had uitgezocht 8)7 :?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boston

Boston

The Cape State

[...]Zouden jullie nog aanraden er een te kopen, of loopt ie nu al te erg achter? [...]
Ook vandaag zou ik nog voor een IX3 kiezen. Toen de IX3 LCI uitkwam koos ik voor de IX3 LCI en niet voor een auto die alleen als EV was ontworpen, doordat ik juist een traditionelere uitstraling wilde i.p.v. een iPad op wielen. Als ik je vraag interpreteer als of de IX3 vandaag nog meekomt aangezien er sinds 2021 nieuwere modellen zijn uitgekomen, dan verwijs ik graag naar de 1000km test van Youtuber Bjørn Nyland. Zoals je ziet in dit overzicht, waarin naast de IX3 ook één van BMW’s nieuwste modellen staat, is de IX3 niet zoveel trager bij 1000km dan een model dat jaren jonger is.

Afbeeldingslocatie: https://youtu.be/33xoQrRE8pA?si=KoQlV7UO-Ml1vCK1&t=1730

Je zou kunnen overwegen om op de 2025 versie van de IX3 te wachten, als je juist de moderne uitstraling wilt, veel verder of veel langer hard zonder te laden wilt kunnen rijden. Maar ik ben tevreden met het bereik van mijn auto en als ik in Duitsland hele stukken 183km/u rij, dan vind ik het prima om na ongeveer 2 uur te laden.
De enige feature in de auto, die ik stiekem mis, is dat de navigatie niet aangeeft bij invoeren van de bestemming hoeveel procent State of Charge je nog hebt bij aankomst. Dat zit wel op de telefoon app, maar niet in de auto in tegenstelling tot nieuwere modellen (van BMW).
Deze volgende feature heeft BMW nog niet in een auto gezet, dus dat wordt hoog tijd: een 330W USB-C aansluiting voor de laptop en een 2kW 230V aansluiting voor de Nespresso machine + melkschuimer voor de lange ritten. :)

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Boston schreef op donderdag 11 april 2024 @ 13:22:
[...]

Maar ik ben tevreden met het bereik van mijn auto en als ik in Duitsland hele stukken 183km/u rij, dan vind ik het prima om na ongeveer 2 uur te laden.
Tegen 183 km/u ga je het volgens mij geen twee uur volhouden... zeker al niet in de winter (dan zat ik eerder aan een bereik van vooraan in de 200 km/u bij een snelheid van 135 km/u).

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• mrwiggs

De kogel is door de kerk, gisteren een hele mooie jonggebruikte high executive iX3 gekocht! Erg blij mee. Doorslaggevende redenen voor een iX3 t.o.v. andere (nieuwere) BMW modellen waren toch wel de looks, zowel interieur als exterieur. Over 3 weken ophalen!

Dank voor jullie meningen en adviezen!

[ Voor 3% gewijzigd door mrwiggs op 14-04-2024 05:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
mrwiggs schreef op zondag 14 april 2024 @ 05:45:
[...]

De kogel is door de kerk, gisteren een hele mooie jonggebruikte high executive iX3 gekocht! Erg blij mee. Doorslaggevende redenen voor een iX3 t.o.v. andere (nieuwere) BMW modellen waren toch wel de looks, zowel interieur als exterieur. Over 3 weken ophalen!

Dank voor jullie meningen en adviezen!
Hmm, werd vandaag gebeld dat de auto niet kan worden uitgeleverd vanwege een terugroepactie, volgens de RDW is het die van de CCU ( https://terugroepregister....aspx?mgpnummer=MGP240028 ). Ik lees daar in dit topic nogal wat over.

Voor degenen die dit ook hebben gehad, hebben jullie nog problemen ervaren na reparatie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Mijn terugroep is al tweemaal geannuleerd vanwege gebrekt aan onderdelen... het is zelfs zo dat men geen nieuwe afspraak meer heeft gemaakt en gewoon gaat bellen als het onderdeel (ooit) binnen komt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r2504
Vandaag opgemerkt dat de "Traffic Camera Information" app van BMW nu ook trajectcontroles aangeeft (althans het begin en het einde ervan). De gemelde controles zijn ook heel up-to-date want een nieuwe sinds gisteren gaf hij al meteen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mnuyens
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 18-09 20:54
r2504 schreef op dinsdag 16 april 2024 @ 20:24:
Vandaag opgemerkt dat de "Traffic Camera Information" app van BMW nu ook trajectcontroles aangeeft (althans het begin en het einde ervan). De gemelde controles zijn ook heel up-to-date want een nieuwe sinds gisteren gaf hij al meteen aan.
Heb ik ook gemerkt.
Iemand een suggestie om volume van deze 'Traffic Camera Infromation' melding lager te kunnen instellen?
Deze staat bij mij op max vermoed ik wat uiterst vervelend is, zou deze graag minderen.
Optie om melding uit te zetten is mogelijk, maar had toch graag de zachtere 'chim' biep...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
Ik wil de zilveren driehoeken aan de zijkant vervangen door de exemplaren van de LCI versie. Ik zie zoveel verschillende uitvoeringen. Iemand een idee welke ik het beste kan bestellen via E-Bay enz bv of gewoon setje originele kopen?

Ga de auto uit de lease overnemen voor mijn zwager namelijk.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5dlV-wENf6ArgjsdxDNffLBg26Y=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/wY9f5xCKwlS7H5y2ks7JHvB4.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door BatW op 17-04-2024 17:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Afgelopen weekend naar de wellnes geweest waar een publieke lader aanwezig was, handig dus aangezien m'n batterij bijna volledig leeg was. Kwam ik om 23u terug aan m'n auto bleek die maar een half uurtje geladen te hebben (op de paal stond louter een oranje driehoek op de display) en zag ik in m'n auto de melding "Onvoldoende netspanning" (of zoiets).

Knap vervelend want daar sta je dan met een batterij waar amper enkele kW's zijn bijgeladen... wel gek dat de auto niet opnieuw gaat proberen om de zoveel tijd maar het dus gewoon opgeeft :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

r2504 schreef op zondag 21 april 2024 @ 21:34:
Afgelopen weekend naar de wellnes geweest waar een publieke lader aanwezig was, handig dus aangezien m'n batterij bijna volledig leeg was. Kwam ik om 23u terug aan m'n auto bleek die maar een half uurtje geladen te hebben (op de paal stond louter een oranje driehoek op de display) en zag ik in m'n auto de melding "Onvoldoende netspanning" (of zoiets).

Knap vervelend want daar sta je dan met een batterij waar amper enkele kW's zijn bijgeladen... wel gek dat de auto niet opnieuw gaat proberen om de zoveel tijd maar het dus gewoon opgeeft :(
Als mijn Wallbox thuis (zonder authentificatie) tijdens het laden pauzeert en daarna weer doorgaat, gaat de iX3 ook gewoon door. Hier had de laadpaal blijkbaar een probleem (die oranje driehoek). Kan me voorstellen dat de sessie dan afgebroken wordt en alleen met je kaart of app (voor de betaling) weer gestart kan worden. Wel balen natuurlijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 20:10
@r2504 @jvq Als het laadproces stopt, krijg ik een bericht via de BMW app. Vaak gaat het laden verder zodra de paal er weer klaar voor is.
Mocht dat niet lukken. Helpt het wel eens om de auto, ook via de app, te openen en weer te sluiten. Zolang de kabel ingeplugd blijft, blijft de authenticatie ook actief. Het laadproces start dan weer.

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
DomiGijzen schreef op maandag 22 april 2024 @ 13:24:
@r2504 @jvq Als het laadproces stopt, krijg ik een bericht via de BMW app.
In de wellness loop je niet rond met je smartphone... was dus gewoon dubbele pech (anders had ik het ook wel gemerkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Iets wat ik al meermaals heb gezien maar vanmorgen viel het enorm hard op... ik was al even onderweg en het bereik stond op 355 km, echter na het ingeven van een bestemming zakte dit plots naar 272 km ? (uiteindelijk bij aankomst heb ik nu 262 km in m'n app dus die 272 km was vermoedelijk wel realistisch op dat moment).

Welke cijfers halen jullie trouwens bij een volle batterij ? Ik ben sinds december éénmaal aan 402 km gekomen maar momenteel zit hij weer vooraan in de 300 km bij een volle batterij :-(

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
Het is koud momenteel. Dat helpt niet.

De actieradius tijdens routebegeleiding is inderdaad de realistische op basis van de route (vooruitkijkend) en je rijgedrag (achteruit kijkend). Zonder route begeleiding is het alleen op basis van je rijgedrag en naar mijn idee vaak wat optimistisch... Hoewel ik ook vaak aankom met een resterende actieradius die hoger ligt dan "voorspelt".

Grz D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvq

jvq

Dat laatste heb ik eigenlijk altijd. De voorspelling is eerder conservatief dan optimistisch, wat m.i. goed is. Ook zie je dat de rijmodus invloed heeft: switch je tijdens een actieve navigatie, rekent hij opnieuw de range uit. Temperatuur blijft echter de meest bepalende factor lijkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boston

Boston

The Cape State

jvq schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 13:29:
[...]Temperatuur blijft echter de meest bepalende factor lijkt het?
De invloed van de temperatuur wijziging op een dag heeft niet half zoveel impact op je geschatte bereik als op een dag overschakelen van op 50km/u - 80km/u wegen rijden naar op 130km/u – 183km/u snelwegen rijden. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Dat is natuurlijk waar... :)
BMW geeft zelf aan 10% meer verbruik per 10 km/u boven de 100 km/u. Dus als je bijv. 18kwh bij 100 gebruikt, ga je naar 27kwh bij 150.
@Boston Klopt dat een beetje?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boston

Boston

The Cape State

jvq schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:03:
[...]Dus als je bijv. 18kwh bij 100 gebruikt, ga je naar 27kwh bij 150.
Het verbruik bij harder rijden is veel hoger, maar ik vind het moeilijk om over een grotere periode te zeggen wat het verbruik is, want het is moeilijk om constant zo’n hoge snelheid te rijden. Het beste wat ik kan toevoegen is dat ik een paar maanden geleden van Zwitserland naar Nederland reed en ik 177kWh heb verbruikt over die 806km en die 8 uur en 52 minuten netto ik er over deed. Dat is dus bijna de hele rit in Duitsland overdag zo hard rijden als kon en gemiddeld 22 kWh per 100km verbruikt. 183km/u rijden is leuk, maar het valt tegen in Duitsland hoe lang je dat overdag kunt doen. Daarentegen valt het dus mee wat het bereik is als je in Duitsland zo hard als je kunt rijdt.
r2504 schreef op donderdag 11 april 2024 @ 16:04:
[...] Tegen 183 km/u ga je het volgens mij geen twee uur volhouden[...]
De meeste netto minuten dat ik tussen twee laadmomenten had was 3 uur en 14 minuten. Het lukte gewoon niet om zo lang 183km/u te rijden dat de accu sneller op was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
jvq schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 15:03:
Dat is natuurlijk waar... :)
BMW geeft zelf aan 10% meer verbruik per 10 km/u boven de 100 km/u. Dus als je bijv. 18kwh bij 100 gebruikt, ga je naar 27kwh bij 150.
Dat zit aardig in de richting.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 12:31
DomiGijzen schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 18:34:
[...]

Dat zit aardig in de richting.
Ik denk het ook.

Wat nog aardiger zou zijn en ik kijk naar onze rekenkundigen: wat is de winst als je sneller rijdt ten opzichte van de hoeveelheid dat je moet laden. M.a.w. is het zinvoller om 100 per uur te rijden en dan te laden of is het qua tijd sneller om 180 te rijden en dan te laden want je komt verder. Wat is dus netto sneller om een afstand van 1000 km af te leggen. Als jullie begrijpen wat ik vraag 🤭

Bij welke snelheid zit de winst zeg maar

[ Voor 3% gewijzigd door DjCoke op 23-04-2024 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
DjCoke schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 19:48:
[...]

Ik denk het ook.

Wat nog aardiger zou zijn en ik kijk naar onze rekenkundigen: wat is de winst als je sneller rijdt ten opzichte van de hoeveelheid dat je moet laden. M.a.w. is het zinvoller om 100 per uur te rijden en dan te laden of is het qua tijd sneller om 180 te rijden en dan te laden want je komt verder. Wat is dus netto sneller om een afstand van 1000 km af te leggen. Als jullie begrijpen wat ik vraag 🤭

Bij welke snelheid zit de winst zeg maar
Denk nog steeds 180 km/u. Voor 1000 km is je reistijd 5,5 uur. Bij een verbruik van 34 kWh/100 km heb je 340 kWh nodig. Laden 10-80% is +52 kWh en kost 30+5 (overhead) min, dus 5,5 keer laden, dus 3,2 uur. Totaal 8,7 uur i.t.t. 10 + 1,5 uur = 11,5 uur.

[ Voor 18% gewijzigd door mrwiggs op 23-04-2024 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dodgefreak5
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 24-07 20:31
Vandaag auto buiten gereden en grote barst in het raam vanaf de zijkant die er gisteren nog niet was. Gelukkig verzekering maar zijn er nog mensen waarbij er plots een scheur verscheen?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/jKy0yz8U1PUJaaOw6CeM6AXxBwE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AopvRdd5Xf4OoIQFf9ux0d4P.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Korre
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 21:56
dodgefreak5 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:53:
Vandaag auto buiten gereden en grote barst in het raam vanaf de zijkant die er gisteren nog niet was. Gelukkig verzekering maar zijn er nog mensen waarbij er plots een scheur verscheen?
[Afbeelding]
Ook gehad in december.
Dus hier ook al een nieuwe voorruit gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ook al voorgehad ... zonder aanleiding, plots grote scheur (1 jaar geleden). Nu zit ik met een 'hersteld' sterretje in de voorruit maar je blijft dat enorm zien, dus ooit zal er nog eens een voorruit vervangen moeten worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boston

Boston

The Cape State

Nu de Motor Rijtuigen Belasting (MRB) ook voor EV’s wordt ingevoerd vroeg ik me opnieuw af of ik er goed aan heb gedaan om een IX3 boven een X3 te kiezen, dus ik heb eens gekeken naar de kosten.

Aankoop: Als ik in 2021 een X3 xDrive30i met opties naar hetzelfde niveau had gebracht als de IX3 High Executive dan was ik bijna €19k meer kwijt. Om de vergelijking wel eerlijk te maken moet de IX3 vergeleken worden met de X3 xDrive30i. De 20i trekt immers veel langzamer op.
MRB: Als ik de X3 had gekregen in 2022, dan had ik al 10x de MRB betaald (10x €352 = €3520)
Energie kosten: Ik heb inmiddels 75k km gereden met mijn IX3 en heb exact € 4.854,20 uitgegeven aan energie. Ik heb geen oprit, dus geen eigen laadpaal, en geen zonnepanelen. Met een X3 had die 75k km €12.450 gekost.
Andere aspecten, zoals verzekeringskosten, banden en mogelijkheid om een caravan te trekken, laat ik bij deze vergelijking buiten beschouwing.

Samengevat, de keuze voor de IX3 heeft me tot nu toe €30k bespaard (€110.821,08 - €80.761,69).

Toekomst
In 2025 betaal ik nog geen MRB. In 2026 waarschijnlijk €274,20 en dat is €77,80 minder is dan de €352 voor de X3. De accijns op benzine gaat misschien met €0,20 omhoog, dus op 75k km scheelt dat €1245 bovenop het verschil van €7595,80 dat de kWh goedkoper zijn dan de liters benzine.
Momenteel valt me de inruilwaarde voor mijn IX3 (dus de afschrijving) tegen. Aan de andere kant zijn de onderhoudskosten waarschijnlijk lager. De verlengde garantie verloopt in 2025 en het service contract in 2026, dus ik kan pas daarna bevestigen dat de werkelijke onderhoudskosten van een IX3 lager zijn dan de (geschatte) onderhoudskosten van een X3. Ik heb de IX3 gekocht met mijn eigen geld en voorlopig ziet het er naar uit dat het een voordeliger keuze was dan een X3.

Achtergrond

TypeLeeggewichtMRB per kwartaal
X3 1.885 kg €352
Fictieve benzine auto 2.270 kg€457
IX3 2.270 kg€274,20

TypeEfficiëntie Euro per km
X3 xDrive30i8.3 l / 100km€0,166 per km (bij €2 per liter)
IX3 €0,0664 per km

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
De verlengde garantie verloopt in 2025 en het service contract in 2026.

Garantie kan je bijkopen voor 1 of 2 jaar
1 jaar kost € 753,- tot 200.000 km
2 jaar kost € 2096,- ook tot 200.000

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
Boston schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 21:54:
Nu de Motor Rijtuigen Belasting (MRB) ook voor EV’s wordt ingevoerd vroeg ik me opnieuw af of ik er goed aan heb gedaan om een IX3 boven een X3 te kiezen, dus ik heb eens gekeken naar de kosten.

Aankoop: Als ik in 2021 een X3 xDrive30i met opties naar hetzelfde niveau had gebracht als de IX3 High Executive dan was ik bijna €19k meer kwijt. Om de vergelijking wel eerlijk te maken moet de IX3 vergeleken worden met de X3 xDrive30i. De 20i trekt immers veel langzamer op.
MRB: Als ik de X3 had gekregen in 2022, dan had ik al 10x de MRB betaald (10x €352 = €3520)
Energie kosten: Ik heb inmiddels 75k km gereden met mijn IX3 en heb exact € 4.854,20 uitgegeven aan energie. Ik heb geen oprit, dus geen eigen laadpaal, en geen zonnepanelen. Met een X3 had die 75k km €12.450 gekost.
Andere aspecten, zoals verzekeringskosten, banden en mogelijkheid om een caravan te trekken, laat ik bij deze vergelijking buiten beschouwing.

Samengevat, de keuze voor de IX3 heeft me tot nu toe €30k bespaard (€110.821,08 - €80.761,69).

Toekomst
In 2025 betaal ik nog geen MRB. In 2026 waarschijnlijk €274,20 en dat is €77,80 minder is dan de €352 voor de X3. De accijns op benzine gaat misschien met €0,20 omhoog, dus op 75k km scheelt dat €1245 bovenop het verschil van €7595,80 dat de kWh goedkoper zijn dan de liters benzine.
Momenteel valt me de inruilwaarde voor mijn IX3 (dus de afschrijving) tegen. Aan de andere kant zijn de onderhoudskosten waarschijnlijk lager. De verlengde garantie verloopt in 2025 en het service contract in 2026, dus ik kan pas daarna bevestigen dat de werkelijke onderhoudskosten van een IX3 lager zijn dan de (geschatte) onderhoudskosten van een X3. Ik heb de IX3 gekocht met mijn eigen geld en voorlopig ziet het er naar uit dat het een voordeliger keuze was dan een X3.

Achtergrond

TypeLeeggewichtMRB per kwartaal
X3 1.885 kg €352
Fictieve benzine auto 2.270 kg€457
IX3 2.270 kg€274,20

TypeEfficiëntie Euro per km
X3 xDrive30i8.3 l / 100km€0,166 per km (bij €2 per liter)
IX3 €0,0664 per km
Denk alleen dat je een hartaanval krijgt van de afschrijving op de IX3. Ik heb hem uit de lease overgenomen voor mijn zwager. Compleet met nieuwe zomerbanden en set winterbanden. Auto is een pre-LCI van mei 2021, High Executive met nieuwwaarde van € 75.000,- ( optie trekhaak heb ik niet genomen) inruil € 33.750,-. Bijna € 1.175,- per maand en een gewone X3 kom je op ongeveer € 750,- per maand verschil van meer dan € 15.000,- waardoor rekensom er wel anders gaat uitzien. Na 5 jaar is een EV niets meer waard en afschrijving is gigantisch zoals ierdereen merkt en natuurlijk ook leasemaatschappijen nu ondervinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remigius
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 04:48
Hierop even voortbordurend, wat zouden jullie doen als je de auto prive / nieuw hebt aangeschaft? Mijn gevoel is altijd geweest, ik rij hem in 15 jaar gewoon helemaal op. Maar sommigen zweren bij het inruilen na een x aantal jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Expje87
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 01-09 15:29
Voor een EV lijkt het mij beter deze helemaal op te rijden aangezien ze in 5 jaar tijd zeer veel afschrijven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvq

jvq

Oprijden is bij de huidige brandstofauto’s denk ik het goedkoopst. Je moet dan wel concessies doen qua betrouwbaarheid, comfort en “status”. Bij ev’s weten we het nog niet, maar ik verwacht dat ze technisch minimaal even lang meegaan met waarschijnlijk lagere kosten. Die accu maak ik me ook geen zorgen om, zolang je hem maar goed behandelt qua opladen. Analoog aan niet volgas optrekken met koude motor of alleen maar korte ritjes bij een brandstofauto.
Afschrijving is bij ev’s op het moment de eerste jaren hoog omdat de markt nog heel erg in beweging is. Na 5 tot 7 jaar verwacht ik dat dat verdwenen is.
Oftewel, denk dat er niet veel veranderd op het vlak van oprijden of niet. Hooguit dat nu inruilen na 2 à 3 jaar ongunstiger is dan bij brandstofauto’s.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
Een nieuwe (voorraad) iX3 zit tegenwoordig al 11k korting op vanuit BMW NL. Dus dat scheelt al een hoop. 6 maanden oud gaat daar nog eens 10k af, dus dat is qua afschrijving al aardige slok op de borrel (25%).

Als je dan rekent naar die 34k na 3 jaar dan valt het nog mee (8k/jaar).

Als je hem toch helemaal nieuw hebt gekocht dan zou ik idd zo lang mogelijk doorrijden om die 25% uit te spreiden

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jvq

jvq

En trouwens, als je goedkoop wil rijden neem je natuurlijk sowieso geen BMW... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
dodgefreak5 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 20:53:
[Afbeelding]
Klopt 2 maanden geleden zo uit het niets. Zag geen beschadiging oid en stapte in en zag de scheur. Nog nooit overkomen dat er een scheur in mijn voorruit zat na 30 jaar autorijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The_Realest
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 22:03
Remigius schreef op woensdag 24 april 2024 @ 11:41:
Hierop even voortbordurend, wat zouden jullie doen als je de auto prive / nieuw hebt aangeschaft? Mijn gevoel is altijd geweest, ik rij hem in 15 jaar gewoon helemaal op. Maar sommigen zweren bij het inruilen na een x aantal jaar.
Ik zelf ben van plan hem op te rijden of in ieder geval de eerst komende 10 jaar te houden.

Zei thuis al gekscherend als ik hem in de prak zou rijden koop ik er 1 terug van half jaar oud en steek ik de rest in mijn zak. Heb 3 jaar nieuwwaarde garantie 😉

Vind het een fijne auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fema
  • Registratie: Februari 2024
  • Laatst online: 16-09 09:03
LCI 03/22

Vandaag BMW CARDATA-TELEMATICAGEGEVENSARCHIEF opgevraagd.

Ik zie een ellenlange lijst van foutcodes vooral met kenmerk TEE1_01 en CCU_01.
Iets om me zorgen over te maken? Wagen doet het tot op vandaag nog altijd ok. Heeft tot op heden nog maar 1 keer gefaald in laden.

Voor de rest nog geen echte problemen gekend muv. gekende krakende, piepende remmen en verwarmingsissue.

Drivingassis vertrouw ik niet meer voor de volle 100%. Heeft me al in de steek gelaten. (+70km/h)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

fema schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:24:

Drivingassis vertrouw ik niet meer voor de volle 100%. Heeft me al in de steek gelaten. (+70km/h)
Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik stond onlangs aan een rood licht aan te schuiven in een rij auto's om linksaf te gaan tot deze voor mij plotseling besliste om de rijstrook te verlaten (en rechtdoor te rijden). M'n assisted driving (adaptive cruisecontrol) ging dus in beweging om terug aan te sluiten maar toch wel heel vlot (stond nog gewoon op 70 km/u) en het leek alsof hij in de voorganger ging inrijden... ik heb dus zelf ingegrepen en moeten remmen omdat ik het niet vertrouwde dat hij ging stoppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 15:48
Ik weet dat er al een aantal onder jullie wat extra features hebben opgezet, waaronder:

- Traffic Light Stop
- Lane Assist
- Reddingstrook

Voor degene (of natuurlijk één van hun vrienden 🙄) dit hebben gedaan, werken die features goed? Ik ben aan het twijfelen om deze voor één van mijn vrienden 🙄 op te zetten.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22-09 08:55

GigaTexel_BE

AMD MP²

tc982 schreef op zondag 28 april 2024 @ 23:56:
Ik weet dat er al een aantal onder jullie wat extra features hebben opgezet, waaronder:

- Traffic Light Stop
- Lane Assist
- Reddingstrook

Voor degene (of natuurlijk één van hun vrienden 🙄) dit hebben gedaan, werken die features goed? Ik ben aan het twijfelen om deze voor één van mijn vrienden 🙄 op te zetten.
werkt perfect.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

fema schreef op zaterdag 27 april 2024 @ 19:24:
LCI 03/22

Vandaag BMW CARDATA-TELEMATICAGEGEVENSARCHIEF opgevraagd.

Ik zie een ellenlange lijst van foutcodes vooral met kenmerk TEE1_01 en CCU_01.
Iets om me zorgen over te maken? Wagen doet het tot op vandaag nog altijd ok. Heeft tot op heden nog maar 1 keer gefaald in laden.

Voor de rest nog geen echte problemen gekend muv. gekende krakende, piepende remmen en verwarmingsissue.

Wat je aanhaalt zijn de modulenamen ("de computers"), maar niet de foutcodes zelf.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• fema
  • Laatst online: 16-09 09:03
- Foutcodes starten met TEE en CCU en dan een getal erachter. Had archief ook opgevraagd in augustus, en deze was zo goed als leeg.
- TAA doet soms idd rare dingen. Ineens versnellen als diegene voor je van rijstrook verandert en pas op laatste moment remmen voor de laatste auto in de rij Is niet echt aangenaam. Vooral bij + 70 km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504

- Traffic Light Stop
- Lane Assist
- Reddingstrook

Ik heb geen enkele feature aanstaan maar heb al wel een false positive gehad aan een rood licht (peiltje rechts was nochtans groen)... het zou niet leuk zijn als hij dan alles dicht smijt.

Wat bedoel je met Lane Assist... dit is toch standaard ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 19-09 09:05
Heeft iemand van jullie wel eens (in een tunnel, overdag) gehad dat enkel aan de rechterzijde de ambient lighting aanging? Linksvoor en - achter blijft uit.
Ik heb nog niet kunnen controleren of het bij avond/nacht weer overal aanstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen

- Traffic Light Stop
- Lane Assist
- Reddingstrook

Je bedoelt denk ik Lane Change Assist.

heb alle drie sinds vlak voor kerst aanstaan. Sindsdien ca. 7500km gereden. Alles werkt goed.

Traffic light stop:
Is minder gevoelig voor fel tegenlicht dan ikzelf. Maar obstakels kijkt ie net zo slecht doorheen als ik (logisch). Bij twijfel krijg je de vraag of je rood licht wil overnemen via set. Het systeem twijfelt bij situaties met meerdere stoplichten vaak. Maar meestal is de waarneming wel juist.
Wegrijden bij groen gaat niet vanzelf. Krijgt wel een waarschuwing als je niet wegrijdt. Maar dat laatste is dacht ik ook zonder dit systeem.

Lane change assist:
Geen enkele keer op een fout wel/niet inhalen besluit kunnen betrappen. Op snelheid in niet flauwe bochten wil de manoeuvre wat lang duren.

Emergency lane:
Snap niet dat die niet standaard in NL aan staat. Werkt perfect.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Ik heb de laatste tijd dat soms een telefoongesprek volledig vervormd cq. met een zeer luid metalig geluid binnenkomt. De ander hoort het ook en er is niets mee aan te vangen. Als ik ophang en weer bel is het goed. Herkent iemand dit?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mrwiggs
Ik zoek een dakkoffer voor mijn iX3. Gemiddelde grootte, aerodynamisch en vooral mooi. Heeft iemand tips?

In dit topic worden de OEM, Thule Vector en Thule Motion XT genoemd maar ben benieuwd naar ervaringen daarmee of andere opties.

[ Voor 38% gewijzigd door mrwiggs op 03-05-2024 04:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
mrwiggs schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 03:41:
Ik zoek een dakkoffer voor mijn iX3. Gemiddelde grootte, aerodynamisch en vooral mooi. Heeft iemand tips?

In dit topic worden de OEM, Thule Vector en Thule Motion XT genoemd maar ben benieuwd naar ervaringen daarmee of andere opties.
Indien aerodynamica de beslissende factor is dan is een dakkoffer mss niet de beste optie. Een trekhaakkoffer is een beter alternatief (tenzij je specifieke noden hebt en je moet natuurlijk wel trekhaak hebben).
Met een dakkoffer daalt de actieradius met +/- 15%, terwijl dit met een trekhaakkoffer verwaarloosbaar of veel minder is.
Heb zelf de Thule Backspace XT.

[ Voor 3% gewijzigd door dmod op 03-05-2024 09:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
dmod schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 07:29:
[...]

Met een dakkoffer daalt de actieradius met +/- 15%, terwijl dit met een trekhaakkoffer verwaarloosbaar of veel minder is.
Er zijn zelfs testen die aangeven dat je met een trekhaakkoffer EXTRA actieradius krijgt (vanwege de aerodynamic verbetering van het ganse voertuig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
r2504 schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 10:31:
[...]

Er zijn zelfs testen die aangeven dat je met een trekhaakkoffer EXTRA actieradius krijgt (vanwege de aerodynamic verbetering van het ganse voertuig).
Klopt, maar dat zijn dan eerder plattere koffers zoals de Thule Arcos serie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BatW

Ik heb een originele BMW bij de aankoop eruit weten te onderhandelen met de originele wingbars. Voor het gemak heb ik een set dakkoffer tassen gekocht en beste aankoop ooit. Op vakantie deze eruit halen en klaar. Lag altijd een stapel spullen op de grond van schoenen, duikbrillen enz bleef lopen.

Vebruik is wel iets hoger ongeveer 10% maar valt me reuze mee. Bij mijn vorige auto een X3 had ik helaas geen rekening gehouden met de uitlaat en had ik 2 gaten in mijn trekhaak koffer |:( 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Anybies
  • Laatst online: 23-10-2024
HANDMATIGE KAARTUPDATE

Nieuwe versie beschikbaar.

Road Map EUROPE Live 2024-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
  • Laatst online: 05-11-2024
Anybies schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 14:24:
HANDMATIGE KAARTUPDATE

Nieuwe versie beschikbaar.

Road Map EUROPE Live 2024-2
Dat is mooi , maar kan iemand aan deze digitale onbenul vertellen hoe ik dit kan doen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

*laten we het gezellig houden * Login op je bmw account, ga naar diensten en volg de stappen die BMW aangeeft ?

[ Voor 24% gewijzigd door We Are Borg op 04-05-2024 15:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
Via TR kan je dit aangeven, niet in het topic zelf

[ Voor 79% gewijzigd door We Are Borg op 04-05-2024 15:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dmod
Nieuwe versie app

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PKF73Tm7VFGsBwhnYgIfrwFTblM=/x800/filters:strip_exif()/f/image/1pGrnOVaA3Tcpu27mha2KXHM.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 21-09 23:48
Een klein vraagje over de ingebouwde stroombeperking van de wagen: als je bvb de laadsnelheid/beperking instelt op 10A: is dat dan 10A in totaal of 10A per fase?

Dus indien monofasig laden is het max 10A dat de auto binnenkrijgt, maar als je 3fasig laadt is het volgens mij 10A per fase (dus in totaal 30A) dat de auto krjgt?

Ik hang nu op een 3-fasige lader en heb de laadstroom beperkt tot 16A: maar toch gaat deze op bijna 7u volledig van 5% naar 100%???

Is dat juist?

[ Voor 16% gewijzigd door Pharos1985 op 06-05-2024 00:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
Pharos1985 schreef op maandag 6 mei 2024 @ 00:17:
Een klein vraagje over de ingebouwde stroombeperking van de wagen: als je bvb de laadsnelheid/beperking instelt op 10A: is dat dan 10A in totaal of 10A per fase?

Dus indien monofasig laden is het max 10A dat de auto binnenkrijgt, maar als je 3fasig laadt is het volgens mij 10A per fase (dus in totaal 30A) dat de auto krjgt?

Ik hang nu op een 3-fasige lader en heb de laadstroom beperkt tot 16A: maar toch gaat deze op bijna 7u volledig van 5% naar 100%???

Is dat juist?
Klopt, is per fase.
Max. AC laadvermogen van de auto is 11kW, je moet er eens op letten, wanneer je hem zonder beperking hangt aan bvb 22kW 3-fase lader zal hij nooit meer dan 16A aangeven op dashboard (11kW = 3x230Vx16A)

[ Voor 13% gewijzigd door dmod op 06-05-2024 08:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

dmod schreef op maandag 6 mei 2024 @ 06:59:
[...]

Klopt, is per fase.
Max. AC laadvermogen van de auto is 11kW, je moet er eens op letten, wanneer je hem zonder beperking hangt aan bvb 22kW 3-fase lader zal hij nooit meer dan 16A aangeven op dashboard (11kW = 3x230Vx16A)
Je berekening is verkeerd :-)

16A x 400V x sqrt(3)

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
GigaTexel_BE schreef op maandag 6 mei 2024 @ 12:46:
[...]

Je berekening is verkeerd :-)

16A x 400V x sqrt(3)
Vaak wordt √3 voor snelle berekeningen of voor het gemak vervangen door de benaderde waarde 1,73.
En dan kom je +/- hetzelfde uit.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Wegens uitvallende iDrive bij het navigeren, de auto bij de dealer en vandaag onderweg met een X1 sdrive18 met de iDrive8. Er is in dit forum bij momenten nogal wat te doen over iDrive7 versus iDrive8.
Mijn observaties:
  • Veel graphics zijn gerecycleerd van 7 naar 8. Er is vormelijk toch niet zo heel veel verschillend
  • Ondanks het erg brede scherm is het "teller" beeld toch heel smal (te smal). Je kijkt door het stuur naar een weergave die erg klein lijkt. Geeft een beetje compacte-hatch gevoel zoals bij de 2-reeks vroeger
  • Geen draaiknop meer, geen fysieke snelkoppelingen. Wil je switchen tussen audio en nav, dan moet je het juiste knopje zoeken op het touch screen. Best vervelend wanneer je blinde bediening gewend bent
  • De parkeersensor-geluiden zijn vervangen door bijna storende space-geluiden
  • Permanente "mini-animaties" die de aandacht afleiden, bvb continu beweging in de klimaat-icoontjes op het touch screen
Samengevat, heel blij dat mijn iX3 nog versie 7 heeft.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
GigaTexel_BE schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:37:
Wegens uitvallende iDrive bij het navigeren, de auto bij de dealer en vandaag onderweg met een X1 sdrive18 met de iDrive8. Er is in dit forum bij momenten nogal wat te doen over iDrive7 versus iDrive8.
Mijn observaties:
  • Veel graphics zijn gerecycleerd van 7 naar 8. Er is vormelijk toch niet zo heel veel verschillend
  • Ondanks het erg brede scherm is het "teller" beeld toch heel smal (te smal). Je kijkt door het stuur naar een weergave die erg klein lijkt. Geeft een beetje compacte-hatch gevoel zoals bij de 2-reeks vroeger
  • Geen draaiknop meer, geen fysieke snelkoppelingen. Wil je switchen tussen audio en nav, dan moet je het juiste knopje zoeken op het touch screen. Best vervelend wanneer je blinde bediening gewend bent
  • Permanente "mini-animaties" die de aandacht afleiden, bvb continu beweging in de klimaat-icoontjes op het touch screen
Ik kan je ervaringen bevestigen en het iDrive 7 en de "klassieke" cockpit was voor mij ook 1 van de redenen om nog voor een iX3 te gaan ipv een i5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Rincon schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:24:
[...]

Dat is mooi , maar kan iemand aan deze digitale onbenul vertellen hoe ik dit kan doen ?
YouTube: How to Download BMW Map Update

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrwiggs
@Bas_dj in de openingspost zie ik dat jij een Thule dakkoffer hebt. Welke maat heb je? Dan krijg ik een beetje idee van verhouding dakkoffer t.o.v. auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:23
GigaTexel_BE schreef op maandag 6 mei 2024 @ 13:37:
Mijn observaties:
Exact zelfde ervaring. 1 dag de i5 mee gehad, ik werd gek van die adaptieve knopjes. Vond ook een hoog plastic gehalte hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
mrwiggs schreef op maandag 6 mei 2024 @ 17:24:
@Bas_dj in de openingspost zie ik dat jij een Thule dakkoffer hebt. Welke maat heb je? Dan krijg ik een beetje idee van verhouding dakkoffer t.o.v. auto
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bc4-B5dmWDrE1mIF7tXzbTEDlBs=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FJYnmTuVNv84pklWC2ZXUk39.jpg?f=fotoalbum_large

Weet niet of je hier iets aan hebt. Is de Thule Vectron Alpine. Steekt achter tot over de antenne uit zodat de kofferbak wel nog gewoon open kan.
Heb helaas geen foto van opzij.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Is er een mogelijkheid om al die 'notifications' uit te schakelen (en enkel echt urgent/dringende notifications toe te staan zoals storingen in de auto)?
Ik heb geen behoefte aan:
- Bestemmingsvoorstellen.
- Herinneringen dat ik moet stoppen om te laden ("advies"). Ik rijd de auto soms echt bijna leeg: elke 10/20/30/40/50/60 resterende km's krijg je dan een "gong" en een melding dat ik de auto moet gaan laden.
Ik houd dat allemaal zelf in de gaten en heb geen nood aan allerlei 'adviezen'.

Of moet ik hier maar genoegen mee nemen? Kan ik dit eventueel coden denken jullie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
Rincon schreef op vrijdag 3 mei 2024 @ 23:24:
[...]

Google eens en je krijgt de complete uitleg in een video op YouTube.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rincon
BatW schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 12:07:
[...]

Google eens en je krijgt de complete uitleg in een video op YouTube.
Heb ik ondertussen gedaan en gevonden, bedankt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Boston

Boston

The Cape State

r2504 schreef op dinsdag 23 april 2024 @ 08:41:
[...] Welke cijfers halen jullie trouwens bij een volle batterij ? Ik ben sinds december éénmaal aan 402 km gekomen maar momenteel zit hij weer vooraan in de 300 km bij een volle batterij [...]
Nu het weer een aangename temperatuur is lukt het eindelijk om met mijn twee jaar oude IX3 LCI daadwerkelijk het bereik van de WLTP te halen.

Elektrische actieradius, WLTP 461 - 471 km (https://www.bmw.nl/nl/mod.../technische-gegevens.html)

Zelf gereden eind april 264 km met 57% SoC, dus geëxtrapoleerd naar 100% 463km bereik. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05 17:37
Hebben jullie ook dat na de laatste app update er geen meldingen meer worden gepusht over het laden? Gaat om iOS. Heb me suf zitten zoeken maar vindt ook nergens een optie om het specifiek aan te zetten de meldingen in het algemeen staan aan. Wellicht kijk ik niet goed…

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mrwiggs
Boston schreef op dinsdag 7 mei 2024 @ 16:34:
[...]
Zelf gereden eind april 264 km met 57% SoC, dus geëxtrapoleerd naar 100% 463km bereik. 8)
Netjes. Vandaag mijn iX3 opgehaald en 150 km gereden op 15.8 kWh/100 km (100 km/u snelweg). Dat komt dan op 468 km, ook hoger dan WLTP dus _/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bastjean
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 22-09 14:41

Bastjean

Lynk01 sinds 01okt '21

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gKCYL7txEHEERDzhVgN07bEaNuY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SYONEp3U2Hj6PVjitG64ndTB.jpg?f=fotoalbum_large
Dit is onze Thule Motion XXL met 630 liter en wingbar dakdragers. Bevalt uitstekend, verbruik is uiteraard iets hoger, rond de 22- 24kwh per 100km, maar het geeft ons super veel extra ruimte en ik heb geen trekhaak. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/wxGxhIcafPB5Wd0lamYCqg7Gd5E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X3R9VpMUNAlLnRgvsS5HWErj.jpg?f=fotoalbum_large

Bastjean

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Boston

Boston

The Cape State

Voor de IX3 rijders die geen lease auto laadpas hebben, een tip voor de zomervakantie reis: configureer de "Geprefereerde exploitanten" in je BMW telefoon app en gebruik de telefoon app om de laad momenten te plannen.
Tesla heeft de prijs van het abonnement (Supercharging-lidmaatschap) verlaagd naar €10 per maand. Je kunt bij sommige laadpalen dan al laden voor €0,23 per kWh. Dan wordt het toch interessant om bij een lange reis alleen voor Tesla laadpunten te kiezen, maar helaas is dat op de IX3 onboard navigatie nog niet zo makkelijk. De oplossing is gebruik te maken van de BMW telefoon app. Na het verzenden van de reis van de telefoon naar de auto zal de auto navigatie de Tesla laadstations onderweg laten zien.

Na het uitzetten van de auto staan de eindbestemming en laadstations alleen individueel in de lijst. Mocht je dan alleen de eindbestemming selecteren in de auto navigatie, dan zal de auto navigatie zelf de laadpunten onderweg voorstellen en lijkt die hoofdzakelijk voor andere laadpunten dan Tesla te kiezen. De oplossing is simpel: opnieuw de reis vanuit de telefoon app sturen naar de auto. Je ziet dan tevens tot hoeveel minimaal moet worden geladen om met het ingestelde minimum aan te komen bij de volgende geplande laadpaal.

De telefoon app zal alleen voor een niet "Geprefereerde exploitanten" laadpunt kiezen als het echt niet anders kan. Ik heb voorstellen in de telefoon app gezien waarbij de auto al met 43% SoC moet laden om genoeg energie te hebben om bij de volgende Tesla Supercharger te kunnen komen en voorstellen gezien waarbij tot meer dan 90% SoC moet worden opgeladen. Dat is natuurlijk niet het laadschema waarmee je zo snel mogelijk naar je eindbestemming rijdt.

Het blijft natuurlijk altijd mogelijk om de auto navigatie te gebruiken om "op de route" een laadpunt te vinden als er meer energie onderweg is verbruikt dan gepland.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ai_25wjuI9Bp9sHp0zzz_0q3xiU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/c441uuXQZqcVkDq72qwTDYF4.png?f=fotoalbum_large
Stel bij het laadscherm de "Geprefereerde laadpuntexploitanten" in

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/X2u3_6LYSGlSMzmDABQRLziqucQ=/x800/filters:strip_exif()/f/image/8GqHI52Vi9auCAb8m2Gacgez.png?f=fotoalbum_large
Kies in de BMW telefoon app een bestemming en selecteer "Route bekijken".

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QvXVmTwudTg5otz99j7BWZw2ZEA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Jq4JRtp9H8N7CneCcNY5Kwod.png?f=fotoalbum_large
Selecteer "Naar mijn BMW versturen" en kies voor de optie "Rekening houden met laadstops"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uG2Q-8vfKc3YIUvCwCoAxysGlQo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/w9wxq4CdA12RqspNgvh4baCY.jpg?f=fotoalbum_large
Vervolgens staat in de auto navigatie netjes de reis met alleen maar Tesla Superchargers.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjxswtuZ9B_UEll6L7P9PXNdcF0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FCyIHFwE4QWcLnf6v6qxEKvk.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oHK-9gNpt9xYLupL2YyfXULErXo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cr3cQ5L2XWI3ATDeMJ0GAv6B.jpg?f=fotoalbum_large
Als de auto navigatie zelf de laadpunten berekend, dan komt die met andere voorstellen dan de telefoon app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Phoog1fQqtsXgI5acLjXeQmA1vQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/nE7P0wqmrV7MUnYlFDozsqf5.jpg?f=fotoalbum_large
Eventueel kun je de reis opslaan.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1ymgFevBQ-VbqSMjXUU4iQL_4OY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7MdAIs6JtUvizAvc20xwPBKk.jpg?f=fotoalbum_large
En later eenvoudig openen (bijvoorbeeld in Zwitserland waar je geen gebruik kan maken van je mobiels data bundel).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dQjtTOYXtqgD6Ov-9Hw2AJbg_ZU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/fCHuZl0keE83r9OWQa7kp4UZ.png?f=fotoalbum_large
Ik zag toevallig dat je bij sommige laadpalen in NL al voor €0,23 per kWh kan laden, maar ben zulke lage prijzen nog niet tegengekomen op de route naar de Middellandse Zee. Goede Reis!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freezr
  • Laatst online: 19-09 09:05
Freezr schreef op dinsdag 30 april 2024 @ 17:50:
Heeft iemand van jullie wel eens (in een tunnel, overdag) gehad dat enkel aan de rechterzijde de ambient lighting aanging? Linksvoor en - achter blijft uit.
Ik heb nog niet kunnen controleren of het bij avond/nacht weer overal aanstaat.
Ik heb zelf de reden gevonden: een losse stekker ergens onder het dashboardkastje.
Misschien dat ik nog een foto maak en plaats. Het scheelt een rit naar de dealer (met lange wachttijden helaas).

Update: + foto.
Verwijder het paneel onder het dashboardkastje en vind de rose stekker. Deze zat los en veroorzaakte uitval van alle interieurverlichting aan de linkerkant van de auto. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4wk9Koc6s-maW2WKdhWgQDqWVNY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JoXE69Y2yN2N1TjCxzVP5Lye.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 34% gewijzigd door Freezr op 13-05-2024 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Boston schreef op woensdag 8 mei 2024 @ 11:07:
Voor de IX3 rijders die geen lease auto laadpas hebben, een tip voor de zomervakantie reis: configureer de "Geprefereerde exploitanten" in je BMW telefoon app en gebruik de telefoon app om de laad momenten te plannen.
Zelfs met een lease auto laadpas kan ik niet overal laden... het blijft dus ellende om laadpalen te vinden :'(

Het probleem is dat onder m'n lease pas tientalle andere providers zitten die ik dan in de BMW app weer niet kan vinden. Moest ik gewoon m'n lease pas kunnen selecteren (en alzo automatisch alle onderliggende providers) zou het handig zijn maar zo werkt het dus niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Mbt de MyBMW app om de oplaadstops te bepalen: heb gemerkt dat hij doodleuk een laadstop plant waarvan hijzelf aangeeft dat die buiten gebruik is als je erop klikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-09 15:48
Ik gebruik de Tesla App om in het buitenland te betalen omdat mijn werk laadpaal daar niet kan gebruikt worden. Het voordeel is dat je daar geen abbonement moet nemen

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Iemand die hier hem gebruikt in Home Assistant? Ik vraag me af wat het verschil is tussen de opties in bijlage:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uClxRLnGDDtisjGG4EVLIIM2yZg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Etxzdj9rZ6J5mw0h65apif8d.png?f=fotoalbum_large

Zou je hiermee niet die irritante bug kunnen omzeilen rond klimatisering vs verwarmen? Het lijkt dat je hier kan kiezen wat ie moet doen, of zie ik dat verkeerd? Het lijkt dat hier meer mogelijkheden zijn dan in de mobile app?

Iemand?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Manchu
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-07 11:35
Met dit weer haal ik ook meer dan de WLTP. Zonde dat in de winter en met winterbanden het serieus keldert… Maar mag toch eens gezegd worden dat de WLTP geen fabeltje is bij gemengd verkeer bij ok weer ;).
Pagina: 1 ... 78 ... 93 Laatste