Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq
  • Registratie: December 2023
  • Laatst online: 23-09 13:06

jvq

stefun758 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 10:24:
[...]

In ABRP zijn de extra opties die ik handig vindt voor een lange rit en die je niet in de BMW navi vindt:
- Het opgeven van voorkeurs laadpalen bijv. in combinatie met een abonnement van een laadpaal aanbieder
- Instellen met welke aankomst soc je bij de bestemming aankomt
En de MyBMW app dan? Die kan dat allemaal plannen waarna je de boel naar je auto kan sturen. Gebruikt iemand dit?
PS: Heb de iX3 net 2 weken en is mijn eerste ev, dus ben dubbel groen... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BatW
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-07-2024
jvq schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 12:40:
[...]

En de MyBMW app dan? Die kan dat allemaal plannen waarna je de boel naar je auto kan sturen. Gebruikt iemand dit?
PS: Heb de iX3 net 2 weken en is mijn eerste ev, dus ben dubbel groen... ;)
Tuurlijk doet de auto dat. Hij geeft zelfs een cirkel tot hoe ver je kan rijden en dan rij ik gewoon naar een laadpunt welke als voorkeur zijn opgelagen in de app, zoals Tesla, Shell Recharge. Ik heb Fastned gewoon gekoppeld aan de auto dus dan is het uitstappen en inpluggen geen pas oid en gelijk laden. Beetje geknutsel allemaal met andere app's. Op vakantie kijk meestal even via Chargemap waar ik wil gaan laden stuur dat door naar de auto en klaar en na 60.000 km nog nooit een probleem gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 20:10
M’n vriendin was ook druk bezig met ABRP maar eigenlijk is het min of meer zinloos (tenzij voor een ruw beeld van het aantal stops).

Gewoon via de BMW Navi je eindbestemming ingeven en rijden maar. De auto geeft netjes aan waar je moet laden en hoelang. Het enige nadeel is dat onze bedrijfslaadpas niet overal geaccepteerd wordt en je dus steeds moet checken of je er wel degelijk kan laden.

Ik begrijp trouwens alle commentaar over de BMW Navi niet, wat mij betreft doet die het prima al is de kleur van de route niet echt optimaal (ex X3 was beter). Ik ben trouwens meer tevreden van de iX3 Navi dan deze van de iX1 (ontbrekende iDrive is werkelijk een gemis)..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-09 19:41
Zelf maak ik gebruik van Apple Maps en dat werkt verbazingwekkend fijn.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 21:54
tc982 schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 22:49:
Zelf maak ik gebruik van Apple Maps en dat werkt verbazingwekkend fijn.
Ja maar die houd dus geen rekening met laadstops, prima voor dagelijks gebruik maar niet voor wintersport binnenkort. Ik ga toch maar eens de BMW navigatie gebruiken..

Ander vraagje: op welke software versie zitten jullie? Ik op 2022.03 - volgens de dealer de laatste. De kaartupdate is van 2023.01.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tc982
alikebab1 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:14:
[...]

Ja maar die houd dus geen rekening met laadstops, prima voor dagelijks gebruik maar niet voor wintersport binnenkort. Ik ga toch maar eens de BMW navigatie gebruiken..

Ander vraagje: op welke software versie zitten jullie? Ik op 2022.03 - volgens de dealer de laatste. De kaartupdate is van 2023.01.
Klopt, voor die momenten schakel ik mijn vrouw in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boston
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20:23

Boston

The Cape State

Voor de gebruikers van de BMW laadpas, in de prijswijziging van 14/12 staan 2 grote wijzigingen. Per 1/2/2024
  • wordt een starttarief geïntroduceerd (Nederland en België €0,59);
  • in België €0,05 per minuut bij langer laden dan 300 minuten tussen 8:00 en 21:00 in rekening gebracht.
Een paar weken geleden schreef ik over uitgesteld laden om beter gebruik te maken van groene stroom en doordat BMW geld vraagt wanneer de auto aangesloten blijft vergt dat nog iets meer discipline bij het aansluiten en ontkoppelen. Dit lijkt onderdeel van een trent, zie ook https://tweakers.net/nieu...epaalde-oplaadpunten.html

Mijn eigen ervaring is dat je niet per minuut hoeft te betalen zolang het einde van het maximum maar na 21:00 valt. Zo had ik vorige maand in Duitsland 's avonds geladen, waar het tarief per minuut al eerder was ingevoerd, waarbij ik om 18:54 was gestart met laden, waardoor 3 uur daarna al voorbij de 21:00 grens was. Op het afschrift van BMW charging zie ik de starttijd, het aantal kWh en de duurtijd, maar 0 euro bij het extra bedrag voor 'fair use fee' en / of 'session fee'.

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alikebab1 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 16:14:
[...]
Software versie zit ik op 2023.07 (pre-LCI) en kaarten zit op 2023.04 (manueel ge-update)

Dus je zit zeker niet op de nieuwste versies. Langs de andere kant, veel merk je daar niet van hoor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• r2504
Ondertussen heeft men een nieuwe batterij gestoken en die heeft men vandaag opgeladen naar 100%

Komende dagen zou men de nodige diagnoses doen dus misschien heb ik m'n wagen dan toch nog terug voor het einde van het jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 00:24
Boston schreef op woensdag 20 december 2023 @ 19:25:
Voor de gebruikers van de BMW laadpas, in de prijswijziging van 14/12 staan 2 grote wijzigingen. Per 1/2/2024
  • wordt een starttarief geïntroduceerd (Nederland en België €0,59);
  • in België €0,05 per minuut bij langer laden dan 300 minuten tussen 8:00 en 21:00 in rekening gebracht.
Een paar weken geleden schreef ik over uitgesteld laden om beter gebruik te maken van groene stroom en doordat BMW geld vraagt wanneer de auto aangesloten blijft vergt dat nog iets meer discipline bij het aansluiten en ontkoppelen. Dit lijkt onderdeel van een trent, zie ook https://tweakers.net/nieu...epaalde-oplaadpunten.html

Mijn eigen ervaring is dat je niet per minuut hoeft te betalen zolang het einde van het maximum maar na 21:00 valt. Zo had ik vorige maand in Duitsland 's avonds geladen, waar het tarief per minuut al eerder was ingevoerd, waarbij ik om 18:54 was gestart met laden, waardoor 3 uur daarna al voorbij de 21:00 grens was. Op het afschrift van BMW charging zie ik de starttijd, het aantal kWh en de duurtijd, maar 0 euro bij het extra bedrag voor 'fair use fee' en / of 'session fee'.
Ik begrijp dat dit allemaal nodig is om laadpaalklevers weg te houden. Maar hoe doe je dat dan met het feit dat je je eigen laadsnelheid kan bepalen? Als sommige aanbieders 0.05 EUR vragen per minuut dat je er staat nàdat je batterij vol is: dan stel ik toch gewoon mijn laadsnelheid in op 6A? Dan duurt het laden makkelijk 24u met een quasi lege batterij... Hoe gaat men dit tackelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spekmaster
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 05-09 10:05
De BMW navigatie heb ik het 1e jaar gebruikt maar ben nu dan toch echt volledig over naar Google maps via android auto.
Android auto gebruikte ik voor die tijd ook niet omdat de Spotify app al op de BMW zit.

De HUD en cockpit ziet er wat mooier uit met de BMW navi en de bediening met iDrive knop gaat beter.

Het moment dat ik maps ging gebruiken was ook het begin van vingers op het touchscreen, daarvoor was dat nooit nodig. Het touchscreen zit ook te ver weg om normaal te bedienen.
Spotify via android auto uitgeschakeld. Die van BMW is veel beter geïntegreerd.

Maps is gewoon beter met verkeersinfo, onderweg laden doe ik zelden. En dan nog kan je elk willekeurig snelweg station aanrijden voor fastchargers.
Waarom maken autofabrikanten nog hun eigen navigatie vraag je je dan af he ;)

Tot zover even mijn korte update mening betreft dit onderwerp :)

1e keer pech:
2 weken gelden voor het eerst pech gehad met de iX3. Bij starten ging die direct weer uit (alsof je de stop knop bediend of deur open doet)
Geen foutmelding en alle systemen werken verder.

Meerdere malen uitgestapt op slot van slot etcetera etcetera... stond ik gelukkig op een parkeerplek want weg duwen gaat ook niet.

BMW gebeld. Die gaf als tip om 15 a 30 minuten weg te blijven bij de auto en dan weer proberen. Dat heeft geholpen. Volgens BMW komt het vaker voor bij diversen elektrische modellen wanneer je even uitstapt en binnen ongeveer een minuutje weer instapt.

Leuk om te weten toch? Je zal maar midden op de weg staan...
Gebruik overigens de laatste update op de pre lci.

Hopelijk blijft t bij een incident. Maar het onverklaarbare hou ik niet zo van.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
Iemand ooit al een dealer gecontacteer ivm het preconditionen (mobile app) dat soms airco geeft als resultaat terwijl het buiten 2 graden is?

Vandaag 2x meegemaakt: echt irritant, beslagen ruiten, ijskoud in de wagen enzovoorts.

Indien er een oplossing voor bestaat (software update?) contacteer ik de dealer. Maar geen zin om de dealer wat diagnoses te laten doen en dan te horen dat ie er ook niets aan kan verhelpen of het probleem niet vindt: dan ben ik mijn auto 1 dag kwijt zonder oplossing.

Op bimmerforum lees ik dat dat probleem zich oa ook voordoet op de PHEV BMW X5.

Raar dat dit zolang duurt om op te lossen: ik werk zelf in IT en dit probleem is reconstrueerbaar (ik heb het 1x/15keer ik precondition). Problemen die reconstrueerbaar zijn = vrij makkelijk op te lossen. Niet reconstrueerbare problemen = zéér moeilijk om dat op te lossen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spekmaster
Pharos1985 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:20:
Iemand ooit al een dealer gecontacteer ivm het preconditionen (mobile app) dat soms airco geeft als resultaat terwijl het buiten 2 graden is?
Yes. Weet niet hoevaak maar wel een aantal keer en bij een lage buitentemperatuur.
De bedoeling was iig dat ik in een warme auto wilde stappen :)

Met meerdere software versies heb ik het gehad. Je ziet dan ook blauwe luchtroom in de app. Dan weet je dus dat je extra warm moet kleden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
spekmaster schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:27:
[...]

Yes. Weet niet hoevaak maar wel een aantal keer en bij een lage buitentemperatuur.
De bedoeling was iig dat ik in een warme auto wilde stappen :)

Met meerdere software versies heb ik het gehad. Je ziet dan ook blauwe luchtroom in de app. Dan weet je dus dat je extra warm moet kleden ;)
Heb je de dealer hierover gecontacteerd? Wat was het antwoord/resultaat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spekmaster
Nee niet gedaan. Ik denk namelijk dat ze er toch weinig aan kunnen doen.
En straks gaan ze me nog vragen langs te komen voor nutteloze reboot dingen ;)

Is het bij jou recent nog geweest? Want ik heb het al lang niet meer gehad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
spekmaster schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:32:
Nee niet gedaan. Ik denk namelijk dat ze er toch weinig aan kunnen doen.
En straks gaan ze me nog vragen langs te komen voor nutteloze reboot dingen ;)

Is het bij jou recent nog geweest? Want ik heb het al lang niet meer gehad.
Tnx, we denken er hetzelfde over: geen zin om de dealer te contacteren ermee bezig te zijn terwijl men het toch niet kan verhelpen.

Bij mij is dat met 'vlagen': ik kan dat 6x per week hebben en dan er 1 maand geen last van te hebben. Ik heb de auto nu een 2-tal maand: de eerste maand heb ik dat nooit voorgehad (dus dacht dat mijn iX3 hier geen last van had :) ) en de laatste 2 weken heb ik dat zeker al 4 keer gehad...

Intussen al te weten gekomen dat je het kan 'detecteren' door de blauwe of rode luchtlijntjes in de mobile app...

Nogmaals: begrijp niet dat BMW dat niet opgelost krijgt. Ofwel krijgt men het niet opgelost omdat er architecturaal iets niet OK is, ofwel zet men er gewoon niet de nodige (menselijke) resources op om dat op te lossen.
Indien de nodige hardware aanwezig is om dat op te lossen, lijkt me dat een vrij simpele bug in hun software.
Ook raar dat men dit niet oplost gezien er meerdere EV's van BMW er last van hebben (heb het gelezen bij de PHEV X5, maar ook bij de PHEV 3 reeks).

Edit: vandaag preconditioning aangezet, het werd koud in de wagen volgens de app, preconditioning proberen uitzetten en restarten in de app en als resultaat iets van foutmelding als 'kan de auto niet bereiken, probeer later opnieuw', zo wordt het wel héél moeilijk natuurlijk.

Vraag me ook af of deze bug niet gerelateerd is aan het feit dat sommige mensen melden dat de verwarming plots begint te koelen terwijl ze aan het rijden zijn na pakweg 40 minuten...

Nogmaals edit: https://g05.bimmerpost.co...c1d1ad72&t=1985902&page=2
Daar melden ze dat het enkel voorkomt via mobile app en niet via preconditioning via keyfob of met ingestelde departure time in iDrive.... Ik ga dat volgende weken 6 weken eens consistent doen: enkel precondtionen via keyfob en kijken wat dat geeft.

[ Voor 23% gewijzigd door Pharos1985 op 20-12-2023 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spekmaster
Als we toch even de pijnpuntjes aan 't bespreken zijn...

Piepen en kraken bij jullie de remmen of vering ook zo bij tot stilstand komen, zoals bij parkeren? Zal vast geen problemen geven maar 't klinkt zo goedkoop.

Heb t al vanaf begin en na 90k km nooit weg gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
spekmaster schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:52:

Piepen en kraken bij jullie de remmen of vering ook zo bij tot stilstand komen, zoals bij parkeren? Zal vast geen problemen geven maar 't klinkt zo goedkoop.

Piepen en kraken zéker nooit voorgehad. Wel heb ik dat hij zowat gaat 'wiebelen' als ik hem op P stand zet of de elektrorem aantrek (hij wiebelt dan 3 à 4 keer over en t w eer), niet hinderlijk maar zou eigenlijk ook niet mogen, al maak ik daar zeker geen punt van.

Trouwens: ik snap niet zo goed wat de elektroparkeer rem nog als functie heeft (kan iemand me dat uitleggen?). Ik moet de auto steeds op P mode zetten of hij wilt niet vergrendelen. Akkoord dat dit is tegen wegrollen (zoals we vroeger een manuele versnellingsbak in 'versnelling' schakelde...), maar waarom is er dan nog een elektromechanische parkeerrem? Met mijn beperkte kennis zal ik het wel niet snappen: iemand die dit nuttig kan verklaren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• spekmaster
Pharos1985 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:43:
[...]

Tnx, we denken er hetzelfde over: geen zin om de dealer te contacteren ermee bezig te zijn terwijl men het toch niet kan verhelpen.

...
Ik heb wel een theorie...

De app doet volgens mij niks anders dan het klimaatsysteem activeren in de laatste modus nadat je bent uitgestapt. (Je kan bv ook geen temp instellen met app)

Stel dat de auto op temperatuur is bij aankomst en de verwarming uit staat dan start die mss ook in die modus weer op. (Alleen ventileren van koude buitenlucht)

Geen idee hoor. Mss te testen door elke keer voor aankomst even de temperatuur een slinger naar boven te doen.
Ik heb het echt heel zelden dus ben er niet zo meer mee bezig, maar jij hebt t wel heel veel.

• spekmaster
Pharos1985 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:59:
[...]

Trouwens: ik snap niet zo goed wat de elektroparkeer rem nog als functie heeft (kan iemand me dat uitleggen?). Ik moet de auto steeds op P mode zetten of hij wilt niet vergrendelen. Akkoord dat dit is tegen wegrollen (zoals we vroeger een manuele versnellingsbak in 'versnelling' schakelde...), maar waarom is er dan nog een elektromechanische parkeerrem? Met mijn beperkte kennis zal ik het wel niet snappen: iemand die dit nuttig kan verklaren?
Misschien regelgeving...

Ik knal na parkeren gewoon de deur open, dan gaat die vanzelf in P en uit.
Druk dus nooit op stop en zet 'm ook nooit in P, dat mag die zelf doen, zat in de prijs ;)

• Pharos1985
spekmaster schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:07:
[...]

Ik heb wel een theorie...

De app doet volgens mij niks anders dan het klimaatsysteem activeren in de laatste modus nadat je bent uitgestapt. (Je kan bv ook geen temp instellen met app)

Stel dat de auto op temperatuur is bij aankomst en de verwarming uit staat dan start die mss ook in die modus weer op. (Alleen ventileren van koude buitenlucht)

Geen idee hoor. Mss te testen door elke keer voor aankomst even de temperatuur een slinger naar boven te doen.
Ik heb het echt heel zelden dus ben er niet zo meer mee bezig, maar jij hebt t wel heel veel.
Wél: het moet zoiets zijn toch. Het is toch simpel qua software om variabelen te vergelijken (inside temperature vs outside temperature) en dan er de nodige aktie aan te verbinden.
Mits wat 'uitzoek' werk moeten we als users volgens mij in staat zijn om te detecteren wat er precies foutloopt en wanneer.
Ik ga jouw tip zeker de volgende weken eens consistent toepassen en er rekening mee houden in mijn debugging.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pharos1985
spekmaster schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:13:
[...]
Druk dus nooit op stop en zet 'm ook nooit in P, dat mag die zelf doen, zat in de prijs ;)
Doe ik ook, maar dan heb je als issue dat uw overige portieren vergrendeld blijven tenzij je ze manueel opent via keyfob of via buttons in de deurstijl >:)
Mijn jas/rugzak met laptop ligt dikwijls in de koffer en die wil ik dan snel nemen: dat gaat dan niet tenzij ik via keyfob manueel ontgrendel.

• spekmaster
Ik ben benieuwd.

En dan sluit ik af met een positieve note...

Ik heb al een half jaar niet meer opnieuw moeten inloggen in de app! Daar lijkt iets te zijn opgelost.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
spekmaster schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:32:
Ik heb al een half jaar niet meer opnieuw moeten inloggen in de app! Daar lijkt iets te zijn opgelost.
Daarvoor ben ik te laat ingestapt _/-\o_ Dat issue heb ik nog nooit meegemaakt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• r2504
r2504 schreef op woensdag 20 december 2023 @ 22:46:
Ondertussen heeft men een nieuwe batterij gestoken en die heeft men vandaag opgeladen naar 100%

Komende dagen zou men de nodige diagnoses doen dus misschien heb ik m'n wagen dan toch nog terug voor het einde van het jaar.
De diagnose is blijkbaar prima verlopen want vandaag heeft de garage na exact een maand laten weten dat m’n wagen eindelijk gerepareerd is 😀. Zaterdag ga ik hem normaal kunnen afhalen en eindelijk genieten van m’n iX3.

• r2504
spekmaster schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:32:
Ik heb zonet nog eens moeten inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Probeerde net mijn Samsung S22+ als digital key te activeren, blijkt dat niet te kunnen. Alleen een (oudere) S21 serie en dan ook nog niet in Nederland: de handleiding zegt alleen in Frankrijk, Duitsland, Italië, Korea, Spanje, Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Is dat ook jullie ervaring?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Mijn digital key is perfect geactiveerd in België. Ondertussen al tweemaal moeten doen, wel op iPhone.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

tc982 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 14:40:
Mijn digital key is perfect geactiveerd in België. Ondertussen al tweemaal moeten doen, wel op iPhone.
Goed te horen, maar ik heb dus een Samsung en geen Apple. Begrijp niets van die beperking voor alleen een S21 serie in een paar landen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Na 2000 km met een iX1 als vervanging te hebben gereden mis ik nu toch wel een aantal dingen op het eerste gezicht in de iX3.

Kan je…
  • Ergens zien wat het exacte batterij percentage is ? Links onderaan is het maar gokken hoeveel procent het effectief is
  • Kan je ergens zien met hoeveel procent je gaat toekomen op een laadpunt (zodat je eventueel op voorhand al kan uitkijken naar een stopje verder)
  • Kan je ergens instellen wat het gewenste percentage aan de laadstop of bestemming is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Antwoorden zijn denk ik duidelijk, maar hoe rijdt je iX3 vergeleken de iX1?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippede1ste
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-08 14:45
r2504 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:24:
Na 2000 km met een iX1 als vervanging te hebben gereden mis ik nu toch wel een aantal dingen op het eerste gezicht in de iX3.

Kan je…
  • Ergens zien wat het exacte batterij percentage is ? Links onderaan is het maar gokken hoeveel procent het effectief is
  • Kan je ergens zien met hoeveel procent je gaat toekomen op een laadpunt (zodat je eventueel op voorhand al kan uitkijken naar een stopje verder)
  • Kan je ergens instellen wat het gewenste percentage aan de laadstop of bestemming is
Als ik het goed heb kan je het percentage alleen maar vragen.

Batterij percentage aan laadpaal weet ik niet.

Hoeveel batterij bij aankomst is denk ik in de gps instellingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Mijn firmware van de auto is momenteel 03/2023.67. Hebben jullie de 07/2023 al gehad? En kan je die pushen? Vooral de nieuwe functie om een in en uitstap zetel afstand in te stellen vind ik wel interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
tc982 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:11:
Hebben jullie de 07/2023 al gehad?
Ik heb 11/2023.42.., geen idee of dit de meest recente is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
r2504 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 16:24:

Kan je…
Batterijpercentage:
- Enkel via voice op te vragen. Vragen 'accustatus' aan het systeem en hij geeft percentage.
- Laadpunten en percentage van toekomen: geen idee. Ik laad hem zelden/tot nu toe nooit onderweg op.

Hoe beviel jouw ervaring iX1 <> iX3 (jij bent zowat de enige die dat kan vergelijken denk ik). Anderzijds heb je nog nietveel van jouw iX3 kunnen genieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Wat betreft firmware: waar kijken jullie om die op te vragen? Die is toch niet OTA te upgraden, ofwel? Ik dacht enkel NAVI updates OTA?

Of ben ik mis? Kijk wel uit naar een functie die mijn zetels paar cm achteruit schuift wanneer ik instap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik de app onder Status controleren en dan Software krijg ik de versie te zien.

De vergelijking iX1 vs iX3 volgt nog 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
spekmaster schreef op donderdag 21 december 2023 @ 00:13:
[...]

Misschien regelgeving...

Akkoord, maar dan opent ie zijn andere deuren niet automatisch (is een beetje een frustratie van mij). Dan sta je aan de koffer voor je jas of tas te nemen en dan gaat die niet open (ik heb geen comfort access, is een inspiring). Moet je alsnog de keyfob bedienen om hem volledig te openen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsie Vansan
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-04 23:03
Pharos1985 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:34:
[...]

Akkoord, maar dan opent ie zijn andere deuren niet automatisch (is een beetje een frustratie van mij). Dan sta je aan de koffer voor je jas of tas te nemen en dan gaat die niet open (ik heb geen comfort access, is een inspiring). Moet je alsnog de keyfob bedienen om hem volledig te openen.
Dat is inderdaad ook, één van de vele frustraties bij deze wagen, zeker als je kinderen hebt. Zou nochtans niets kosten om bv. die deuren vrij te zetten als chauffeur uitstapt of weet niet hoe andere merken dit wel voor elkaar krijgen. Bij andere merken nooit dit probleem gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsie Vansan
spekmaster schreef op woensdag 20 december 2023 @ 23:52:

Ook hier, vooral bij het manoeuvreren. Heeft niet iedereen dit? (dan laat ik er is naar kijken). Lijkt percies dat dit standaard is. Ik zou het nog is speciaal moeten testen, maar heb ergens de indruk dat het gelinkt is aan de autohold. Zonder autohold denk ik dat hij het minder doet. Soit, zou allezins nooit mogen op +70K auto

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
Damsie Vansan schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:43:
[...]
Dat is inderdaad ook, één van de vele frustraties bij deze wagen, zeker als je kinderen hebt. Zou nochtans niets kosten om bv. die deuren vrij te zetten als chauffeur uitstapt of weet niet hoe andere merken dit wel voor elkaar krijgen. Bij andere merken nooit dit probleem gehad.
Ik heb het intussen geleerd: gewoon de blauwe knop indrukken (de P is niet nodig!) en hij zet hem op P stand én de deuren gaan allemaal open. Vroeger zat ik te klungelen met P en blauwe knop (dan nog zorgen maken over de volgorde) maar dat is blijkbaar nergens voor nodig: gewoon de blauwe knop indrukken is voldoende.

Dit is gewoon wat wennen denk ik: ik heb 15 jaar VW gereden en daar was het gewoon: bestuurdersportier openen (no matter what: draaiende diesel ofniet = auto volledig ontgrendeld: was trouwens ook instelbaar - enkel bestuurdersportier open of allemaal), maja: zo ga je altijd wel iets vinden op een auto... Als je 15 jaar met 1 merk gereden hebt, tja een andere merk heeft er een andere visie op = gewoon aanpassen (en dat vinden we allemaal moeilijk, maar het zij zo).

[ Voor 24% gewijzigd door Pharos1985 op 23-12-2023 22:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tc982
Pharos1985 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:29:
Wat betreft firmware: waar kijken jullie om die op te vragen? Die is toch niet OTA te upgraden, ofwel? Ik dacht enkel NAVI updates OTA?

Of ben ik mis? Kijk wel uit naar een functie die mijn zetels paar cm achteruit schuift wanneer ik instap.
Ik zou zelfs niet weten welke manuele updates ik kan doorvoeren. Ik zie geen downloads en kan dat ook niet forceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beele
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-02 10:31
tc982 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 21:11:
Mijn firmware van de auto is momenteel 03/2023.67. Hebben jullie de 07/2023 al gehad? En kan je die pushen? Vooral de nieuwe functie om een in en uitstap zetel afstand in te stellen vind ik wel interessant.
Ik heb software 03/2023.85 volgens de app en de laatste kaartupdate die ik via de offline downloader kan binnenhalen is 2023-4.

Echt wel spijtig dat BMW niet gewoon een changelog kan publishen van elke update.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beele
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-02 10:31
Die had ik ook al gevonden maar dat lijkt me voor Operating System 8.5 te zijn en niet 7.5 in de iX3?
... Met het nieuwe Operating System 8.5 ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

tc982 schreef op zondag 24 december 2023 @ 09:05:
[...]

Ik zou zelfs niet weten welke manuele updates ik kan doorvoeren. Ik zie geen downloads en kan dat ook niet forceren.
Als je bij bmw inlogt en "mijn voertuigen" selecteert, dan zie je o.a. "digitale diensten" en "kaartupdates". Via daar heb je eigenlijk alle info. Komt erop neer dat je voor je kaarten niets hoeft te doen tenzij je buiten je standaard gebied komt (Benelux neem ik aan). Ook de OTA functionele updates hoef je niet zelf te downloaden of forceren: komt vanzelf een keer. De auto meldt dat. Goede tip (vond ik) was om nadat je de update gestart hebt in de auto, even te wachten tot hij echt begint (hij telt iets van 8 seconden af) voordat je uitstapt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
r2504 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:04:
[...]
Ik heb 11/2023.42.., geen idee of dit de meest recente is.
Op basis van wat Googlen heb ik de indruk dat deze versie te maken heeft met een CCU probleem (vandaar dat de garage hem vermoedelijk bij mij geïnstalleerd heeft) alsook de Plug & Charge functionaliteit al weet ik niet of dit kan met een iX3.

Bizar is wel dat ik ergens las dat deze versie vrij snel door BMW werd ingetrokken maar niet waarom (hopelijk heb ik binnenkort weer geen problemen).

Trouwens wat betreft de zetel ruimte bij het instappen… waar zou je dit moeten instellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 30-07 09:10
Heb een stockwagen op het oog maar deze heeft grill frame in het zilver. Is deze achteraf makkelijk te vervangen door de zwart gelakte versie (die je krijgt bij M Shadowline optie) ? En wat is de kost ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7qMM2xYdg5EzUlMHmbNsIoKagvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JVbQM8CY9zZjRF88OjhPoB9f.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2wlfE7NyBtO6otaSjyjRYnkht7Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WlN7RynvrlNykCnaB4Gp10NG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 76% gewijzigd door dmod op 24-12-2023 13:53 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23-09 15:59

GigaTexel_BE

AMD MP²

dmod schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:09:
Heb een stockwagen op het oog maar deze heeft grill frame in het zilver. Is deze achteraf makkelijk te vervangen door de zwart gelakte versie (die je krijgt bij M Shadowline optie) ? En wat is de kost ?

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Heb ik gedaan
177,42 exclu btw, zelf gemonteerd

Als je wil, ik heb het typenr voor de Inspiring - dus zonder gat voor de camera. Zelf moeten zoeken via het forum via andere auto - de onderdelen-afdeling van de dealer heeft 2 keer een niet-leverbare variant besteld 8)7

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 23-09 17:39
[quote]dmod schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:09:

Onlangs de originele grill vervangen door onderstaande grill ( € 65 incl. Verz. Kosten ) volgens filmpje op YouTube is grill verwijderen heel simpel, klikker de klik, zoals werd gezegd, ben er wel paar uur mee bezig geweest en als laatste de klik beugel rechts onder maar doorgezaagd..

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3EDHlMzUDEdr5pTYXtfgZ4zcStE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/ck6XaaD6JmEYq10qjSkb2HFO.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
Hans4545 schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:21:
[quote]dmod schreef op zondag 24 december 2023 @ 13:09:

Onlangs de originele grill vervangen door onderstaande grill ( € 65 incl. Verz. Kosten ) volgens filmpje op YouTube is grill verwijderen heel simpel, klikker de klik, zoals werd gezegd, ben er wel paar uur mee bezig geweest en als laatste de klik beugel rechts onder maar doorgezaagd..

[Afbeelding]
Mooi, maar ik wil de originele met enkel het zwarte frame (dus zonder de nieren).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dmod
GigaTexel_BE schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:15:
[...]

Heb ik gedaan

Als je wil, ik heb het typenr voor de Inspiring - dus zonder gat voor de camera. Zelf moeten zoeken via het forum via andere auto - de onderdelen-afdeling van de dealer heeft 2 keer een niet-leverbare variant besteld 8)7
Is dit iets wat een dealer gewoon in voorraad heeft (is voor Inspiring versie ) ? Ben niet de meest handige Harry, ik ga me daar niet aan wagen 😉

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

dmod schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:32:
[...]

Is dit iets wat een dealer gewoon in voorraad heeft (is voor Inspiring versie ) ? Ben niet de meest handige Harry, ik ga me daar niet aan wagen 😉
Moest bij mij besteld worden, was op voorraad in München, geleverd na 2 dagen

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
Net poging gedaan om kaart te updaten van de auto, moest via een USB. Programma herkende um niet, alle mogelijke formats geformatteerd (was externe SSD). Nu maar nieuwe USB besteld.

Enige moment dat ik m’n Tesla beetje mis :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
FAT32 geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
Ja, werkte ook niet helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Had precies hetzelfde met mijn Mercedes GLC. Oplossing was een USB stick van een echt merk gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Een usb disk en een SSD hebben beide een ander profiel. Waarschijnlijk gaat die gewoon disks negeren en enkel neer de PID van een usb stick reageren om te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Diverse merkloze usb sticks deden het niet bij Mercedes, een usb van een echt merk wel. Mogelijk is dit ook het geval bij de iX3.

[ Voor 38% gewijzigd door jvq op 25-12-2023 08:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 21:59
Ik heb een usb stick van Sandisk en werkte prima voor de navi kaartupdate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Externe USB harde schijf != USB stick!!
De auto ziet die HDD niet als een stick en wilt er vervolgens niet van updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Simpson
  • Laatst online: 16-09 12:33
Ik had problemen met het downloaden via de BMW-downloadmanager naar een (merk)usb-stick met meer dan voldoende ruimte. Toen maar geupload naar Sandisk ssd en aan de usb-c poort van de auto gekoppeld. Dat ging vlekkeloos.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Pharos1985 schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:55:
Ik heb nochtans een kleine USB SSD disk van 256GB die ik altijd zonder problemen heb gebruikt op m'n vorige X3 voor het update van de kaarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
Heb een nieuwe Sandisk usb besteld, al jaren geen usb meer gebruikt. Beetje stap terug in de tijd om kaart te updaten via een usb, maarja!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pharos1985
alikebab1 schreef op maandag 25 december 2023 @ 19:44:
Heb een nieuwe Sandisk usb besteld, al jaren geen usb meer gebruikt. Beetje stap terug in de tijd om kaart te updaten via een usb, maarja!
Voor toekomstige kopers: dit is nu eens echt het verschil tussen een iX3 en 'modernere' (aka Tesla) auto's: updaten via USB/fysieke iDrive knop ed.

Ik heb dit persoonlijk allemaal graag maar ik weet dat dit gaat verdwijnen en dat mijn volgende auto ook eentje zal zijn met enkel nog een USB oplaadpoortje, OTA toegang en zonder fysieke knoppen.

Ik vind een Tesla een héél leuke wagen: maar het comfort/afwerkingsniveau én de fysieke knoppen heeft bij mij de doorslag gegeven. Misschien ben ik over 5 jaar zodanig gemoderniseerd dat ik klaar ben voor een auto zonder fysieke knoppen en zonder gedoe over USB sticks _/-\o_

Dit geeft echt duidelijk het verschil weer vind ik persoonlijk: stap je nu reeds in het 'nieuwe' of blijf je nog even afwachten en rijdt je met deze 'soort' auto. Geef mij voorlopig toch maar die laatste (over 5 jaar denk ik er misschien anders over).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nochtans zit ik op de laatste 2023/4 versie van de navigatie en heb ik nog geen usb stick nodig gehad :-) De navigatie kaarten van Benelux updaten OTA, wil je de volledige kaarten van Europa updaten, dan heb je de usb methode nodig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jvq

jvq

Pharos1985 schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:59:
[...]

Voor toekomstige kopers: dit is nu eens echt het verschil tussen een iX3 en 'modernere' (aka Tesla) auto's: updaten via USB/fysieke iDrive knop ed.

Ik heb dit persoonlijk allemaal graag maar ik weet dat dit gaat verdwijnen en dat mijn volgende auto ook eentje zal zijn met enkel nog een USB oplaadpoortje, OTA toegang en zonder fysieke knoppen.

Ik vind een Tesla een héél leuke wagen: maar het comfort/afwerkingsniveau én de fysieke knoppen heeft bij mij de doorslag gegeven. Misschien ben ik over 5 jaar zodanig gemoderniseerd dat ik klaar ben voor een auto zonder fysieke knoppen en zonder gedoe over USB sticks _/-\o_

Dit geeft echt duidelijk het verschil weer vind ik persoonlijk: stap je nu reeds in het 'nieuwe' of blijf je nog even afwachten en rijdt je met deze 'soort' auto. Geef mij voorlopig toch maar die laatste (over 5 jaar denk ik er misschien anders over).
Ben het met je eens, al denk ik dat het ontbreken van fysieke knoppen deels omwille van kostenbesparing en flexibiliteit van de fabrikant is ontwikkeld en niet in het belang van veiligheid en gebruiksgemak van de bestuurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
Pharos1985 schreef op maandag 25 december 2023 @ 22:59:
[...]

Ja deze omschrijving is spot-on inderdaad. Zoals ik in een review eerder al hoorde: Tesla is de betere EV, BMW is de betere auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Ik ga eerlijk zijn dat ik er niet uit ben. De BMW iX3 is een fijne auto. Maar vooral omdat hij via het werk komt. Het is nog een echte goede EV door het gelimiteerde kilometers dat je maar kan rijden. Als auto gaat ik echt de draaihoek. Maar hij komt full option en er is geen enkele lease auto in België in de premium merken die zo compleet komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Wat zou dan je alternatief zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter info .. ik heb vandaag en morgen een full-option i5 om mee te rijden ... kinderen vinden het tof (we komen van een F10 voor de iX3) maar de vrouw vindt de i5 vooral kitscherig ... weg zijn de handige knopjes én ze zijn beduidend minder van kwaliteit (optie om andere 'caps' te krijgen bestaat wel).

Ze zijn heel duidelijk mee gegaan in de minimalistische stijl van cockpits, maar dan op zijn bmw's ... het 'lijkt' minder maar is niet.

Rijden doet hij wel (nog) beter, zachter én stiller dan de iX3 .. de draaicirkel is ook beter dankzij de 4-wiel sturing.

Maar voor iedereen die de fysieke knoppen zo goed vinden (zoals ik) ... je bent eraan voor de moeite .. ik hou mijn hart vast voor de 'Neue Klasse' ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:22:
Ter info .. ik heb vandaag en morgen een full-option i5 om mee te rijden ... kinderen vinden het tof (we komen van een F10 voor de iX3) maar de vrouw vindt de i5 vooral kitscherig ... weg zijn de handige knopjes én ze zijn beduidend minder van kwaliteit (optie om andere 'caps' te krijgen bestaat wel).

Ze zijn heel duidelijk mee gegaan in de minimalistische stijl van cockpits, maar dan op zijn bmw's ... het 'lijkt' minder maar is niet.

Rijden doet hij wel (nog) beter, zachter én stiller dan de iX3 .. de draaicirkel is ook beter dankzij de 4-wiel sturing.

Maar voor iedereen die de fysieke knoppen zo goed vinden (zoals ik) ... je bent eraan voor de moeite .. ik hou mijn hart vast voor de 'Neue Klasse' ...
Die achterlijke verlichte grill :/ Gelukkig kan die uit, maar als je daarmee gaat rondrijden ben je wel echt een Frans Bauer op wielen.

Ik wacht eigenlijk op de nieuwe 5 Touring, maar met de afwerking die ik nu in de showroom heb gezien van de sedan weet ik het niet meer zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Men spreekt altijd bij EV's van range anxiety en dat dit onterecht is.
Ik zelf heb de auto nu 2,5 maand en heb er 6000 kilometer mee gereden. Ik rijdt dus bijzonder weinig.
Afgelopen dagen toch een paar grote ritten gemaakt (+/- 300km op een dag) en dan valt toch op hoe klein de range eigenlijk is (van elke EV: want of je nu 50km extra WLTP hebt, dat is toch ook maar weinig 'extra').
Ik rijd vrij sportief en op snelweg tussen de 130/140 km/u.

Voor de kilometervreters hier: hoe doen jullie dat? Veel DC laden? Ik heb ook (nog) geen laadpaal thuis, dus misschien verandert mijn mening eens ik makkelijk thuis kan laden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07:38
Heb al een “optie” op de touring. Maar de keuze van de materialen en afwerking in combinatie met andere kleine besparingen staan me erg tegen.
De range moet echt een stuk beter en aan de prijs moet nog geschaafd worden, wil ik erop happen.

Los daarvan, ook mijn wederhelft vindt het maar niks.

Hij rijdt overigens wel heerlijk en de standaard i5 is al lekker snel voor een familie bak. De hogere instap in de ix3 zou ik misschien missen maar daarvoor in de plaats zit je wel weer wat luxer en stiller.
iX5 blijft de droom…

Grz D.

• dmod
GigaTexel_BE schreef op zondag 24 december 2023 @ 14:15:
[...]

Heb ik gedaan

@GigaTexel_BE heb je referentie en site voor die zwarte grill (zonder gat camera) ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BatW
Pharos1985 schreef op maandag 25 december 2023 @ 12:55:
Staat volgens mij geen spanning op de aansluiting voor een SSD en kan ook maar maximum aantal GB ondersteunen. Ik heb er een 2TB SSD inzitten voor FLAC audiofiles maar losse voeding voor de SSD.

• BatW
Pharos1985 schreef op woensdag 27 december 2023 @ 21:59:
Ik zelf heb de auto nu 2,5 maand en heb er 6000 kilometer mee gereden. Ik rijdt dus bijzonder weinig.
Afgelopen dagen toch een paar grote ritten gemaakt (+/- 300km op een dag) en dan valt toch op hoe klein de range eigenlijk is (van elke EV: want of je nu 50km extra WLTP hebt, dat is toch ook maar weinig 'extra').

Voor de kilometervreters hier: hoe doen jullie dat? Veel DC laden? Ik heb ook (nog) geen laadpaal thuis, dus misschien verandert mijn mening eens ik makkelijk thuis kan laden.
Ik rij ook redelijk veel maar bereik is niet echt een probleem tot nu toe. Kan in de winter 350km rijden en in de zomer rond de 410 km. Bij lange ritten gaat hij na 250-300km aan de snellader en en is het tijd voor een plaspauze of even mail checken. Na 25 minuten gaan we weer verder soms even gelijk lunchen en dan laat ik hem gewoon doorladen zelfs tot 100%. Schijnt niet goed te zijn voor de accu maar dat is voor de toekomstige eigenaar.. Ik laad wel altijd thuis op tot 100% maar dat is eigenlijk standaard. Thuiskomen stekker erin en laden maar

• BatW

Bug in de uplaod

[ Voor 26% gewijzigd door BatW op 28-12-2023 12:05 ]

• BatW

Bug in de upload

[ Voor 26% gewijzigd door BatW op 28-12-2023 12:05 ]

• PWM
  • Niet online
Ik heb er zelf 0 last van na 7 jaar elektrisch rijden, maar snap dat een laadpaal aan huis daar wel aan bijdraagt.

Maar Range Anxiety in Nederland is toch sowieso niet nodig? De Anxiety begon destijds omdat je nog in de echte problemen kon komen, doordat je niet op tijd bij een lader kon komen. Nu kan je op de snelweg bij (bijna) elk station gewoon laden.

Ik kan me voorstellen dat mensen op wintersport nog hebben, met volle laders. Maar voor dagelijks gebruik toch niet meer.

• r2504
Ik ben nog een redelijke newbie met slechts een 2000km (over en weer naar Itallie op skiverlof) en lokaal zo'n 500 km.

Wat de wintersport betreft rijd je van snellader naar snellader en op zicht was dit in Duitsland, Oostenrijk en Italie (wat minder) niet echt een probleem (op zich zelfs ontspannend en een stop meer of minder was niet echt een issue). We zijn wel twee weken geleden gereden (buiten seizoen dus en tijdens de nacht) en hadden steeds een plekje (al was dit soms ook het enige plekje). Tijdens het seizoen overdag lijkt het me dus toch heel wat meer stressvol.

Wat de afstanden betreft (en dit was met een iX1 vervangwagen) zaten we toch aan maar aan een 225km per rit en was het soms toch spannend de meldingen te krijgen op 10% (op zich nog goed voor een 30 km). Punt is dat als het fout gaat het geen kwestie van een jerrycan is maar van... tja, hoe gaat het dan ?

Ondertussen terug met de iX3 hier voor lokaal verkeer en dat zijn steeds kortere ritten en het voelt aan alsof de batterij trager leeg gaat dan met de iX1 nu (stress is er hier dus niet meteen). Laden is hier 95% aan snelladers vanwege ook nog geen laadpaal thuis (soms droppen we de wagen in het dorp hiernaast maar dat is een heel gedoe). Eens de laadpaal er thuis is kan je steeds met 100% vertrekken en dan geeft toch wel een comfortabel gevoel.

• BatW
r2504 schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:31:
[...]

Ik ben nog een redelijke newbie met slechts een 2000km (over en weer naar Itallie op skiverlof) en lokaal zo'n 500 km.

Wat de wintersport betreft rijd je van snellader naar snellader en op zicht was dit in Duitsland, Oostenrijk en Italie (wat minder) niet echt een probleem (op zich zelfs ontspannend en een stop meer of minder was niet echt een issue). We zijn wel twee weken geleden gereden (buiten seizoen dus en tijdens de nacht) en hadden steeds een plekje (al was dit soms ook het enige plekje). Tijdens het seizoen overdag lijkt het me dus toch heel wat meer stressvol.

Wat de afstanden betreft (en dit was met een iX1 vervangwagen) zaten we toch aan maar aan een 225km per rit en was het soms toch spannend de meldingen te krijgen op 10% (op zich nog goed voor een 30 km). Punt is dat als het fout gaat het geen kwestie van een jerrycan is maar van... tja, hoe gaat het dan ?

Ondertussen terug met de iX3 hier voor lokaal verkeer en dat zijn steeds kortere ritten en het voelt aan alsof de batterij trager leeg gaat dan met de iX1 nu (stress is er hier dus niet meteen). Laden is hier 95% aan snelladers vanwege ook nog geen laadpaal thuis (soms droppen we de wagen in het dorp hiernaast maar dat is een heel gedoe). Eens de laadpaal er thuis is kan je steeds met 100% vertrekken en dan geeft toch wel een comfortabel gevoel.
Hadden ze in de IX1 30 nu ook maar een 80kWh accupakket gehangen dan was het perfecte EV. Rij vaak met een collega naar klanten en die heeft een IX1 en we vergelijken vaak het gebruik en verbruik is dan bijna gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

dmod schreef op donderdag 28 december 2023 @ 11:25:
[...]

@GigaTexel_BE heb je referentie en site voor die zwarte grill (zonder gat camera) ?
51135A34E69 is de High Gloss, zonder blauwe accenten, zonder gat voor de camera

Siesteem Spekkies!

• dmod
GigaTexel_BE schreef op donderdag 28 december 2023 @ 14:54:
[...]

51135A34E69 is de High Gloss, zonder blauwe accenten, zonder gat voor de camera
@GigaTexel_BE Tnx, en waar heb je die besteld ?

[ Voor 3% gewijzigd door dmod op 28-12-2023 15:43 ]

• r2504
Pharos1985 schreef op zaterdag 23 december 2023 @ 22:23:
Hoe beviel jouw ervaring iX1 <> iX3 (jij bent zowat de enige die dat kan vergelijken denk ik). Anderzijds heb je nog nietveel van jouw iX3 kunnen genieten.
Ondertussen zo'n 2000 km (Italie skiverlof) met de iX1 xDrive30 gereden en zo'n 500km lokaal verkeer met de iX3. Een echt objectieve vergelijking is het dus niet meteen en ik kan ook niet echt zeggen dat de ene slechter rijdt als de andere, het zijn gewoon twee verschillende wagens.

De iX3 is een andere categorie van wagen en is wat een ruimer en geeft een stabieler (of hoe je dat ook omschrijft) gevoel dan de iX1 welke toch wel wat compacter is. De iX1 was ook de basis versie terwijl m'n iX3 een full option is wat zorgt voor een meer ontspannen rijgevoel vanwege de extra rij ondersteuning.

Qua interieur moet ik wel zeggen dat de voorkeur naar de iX3 gaat wat betreft fysieke knoppen, het scherm van de iX1 stond steeds net te ver wat eerder zorgt voor gevaarlijk rijgedrag als je dit moet bedienen. Ook de instelling van de navigatie zonder iDrive is vervelend, langs de andere kant heeft deze dan wel een aantal extra parameters die op de iX3 niet aanwezig zijn (SOC bij laden/aankomst, percentages bij aankomst, ... ) al is het afwachten op de volgende lange rit of ik die ga missen.

Ook van de nieuwe middenconsole ben ik niet echt een fan... liever de opslagruimte van de iX3, alsook de locatie om je GSM te leggen dan bij de iX1.

[ Voor 15% gewijzigd door r2504 op 28-12-2023 16:48 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

dmod schreef op donderdag 28 december 2023 @ 15:20:
[...]

@GigaTexel_BE Tnx, en waar heb je die besteld ?
Gewoon bij de dealer, aan het onderdelen-loket

Siesteem Spekkies!

• BataviaanBMW
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-03 09:21
Nieuwe bestelling is onderweg...........van Maxton design. Ben benieuwd,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
Verwijderd schreef op woensdag 27 december 2023 @ 14:22:

Ik onderschrijf dit, pas ook voor een dag een i5 meegekregen. Ik vind het een stap achteruit qua interieur, ziet er goedkoop uit en de knopjes vind ik ook niks.

Wat mij het meeste opviel is hoe ik ben gaan wennen aan de hogere zit in de iX3, ik zou niet meer terugwillen!

Navigatiesysteem is wel een stuk beter, maar dat mag je ook wel verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvq

jvq

Vraag: is er een mogelijkheid om (via spraak) het adres van een contact als bestemming in te geven? Dus dat je kan zeggen: navigeer naar <contactpersoon> ?
Bij mij werkte het niet, maar wellicht doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Word inmiddels wel helemaal achterlijk van die app :( Elke ochtend: app openen, verwarming aanzetten."airco staat aan". Airco uitzetten, en weer verwarming weer aanzetten.

Net even getimed: 1 minuut 25 8)7

En nee, ik weet niet altijd wanneer ik weg ga, dus plannen is gewoon lastig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsie Vansan
BatW schreef op donderdag 28 december 2023 @ 12:04:
[...]

Ik rij ook redelijk veel maar bereik is niet echt een probleem tot nu toe. Kan in de winter 350km rijden en in de zomer rond de 410 km. Bij lange ritten gaat hij na 250-300km aan de snellader en en is het tijd voor een plaspauze of even mail checken. Na 25 minuten gaan we weer verder soms even gelijk lunchen en dan laat ik hem gewoon doorladen zelfs tot 100%. Schijnt niet goed te zijn voor de accu maar dat is voor de toekomstige eigenaar.. Ik laad wel altijd thuis op tot 100% maar dat is eigenlijk standaard. Thuiskomen stekker erin en laden maar
Als ik dit lees, vraag ik mij af er dan ook een probleem is op dit punt bij mijn auto. Ik haal met moeite 320KM (zomer; gewoon rijgedrag) en laatst toen het rond de 0 graden was en we met 4 rondreden, was het verbruik gemiddeld 29Kwh. Die 29Kwh was voor een rit volledig gereden op cruise ctrl :130Km aan 125Kmh, 25Km aan 100Kmh en 15Km aan 70Kmh..Is dit normaal? Is toch nog een extra teleurstelling, 230Km en moeten stoppen. Is net de helft van wat ze mij verkocht hebben. Dan nog 30min wachten omdat alle palen bezet waren, en dan nog 30min laden. Zucht..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

29kWh/100km in de zomer is echt wel veel … bandenspanning probleem, zwaar beladen en/of airco heel koud staan bij hoge snelheden ? Nu, moet toegeven, als je meer dan 120km/h rijdt moet je geen laag verbruik verwachten. En als die autosnelweg dan bvb ook nog wat omhoog gaat … het zou maar eens kunnen, maar het is wel veel ..’

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Het is pas sinds ik Eco Pro heb aangezet dat ik cijfers kan halen van 17 kWh (op 20" zomerbanden momenteel nog). Hiervoor zat ik constant aan cijfers vooraan in de twintig kWh al heb ik die nu op sommige ritten ook nog steeds (soms zelfs boven de 30 op korte ritten).

Nadeel van de Eco Pro modus is wel een koudere auto :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Enkele dagen geleden ben ik gaan laden in een ondergrondse parkeergarage (ik kreeg dus op de app ook geen melding vanwege geen GSM ontvangst) in Antwerpen, maar het gekke is dat hier nergens een spoor van te vinden is, noch in de app, noch bij Eevee, noch bij de laadpas provider ? De auto is wel degelijk opgeladen.

Ik heb trouwens in de buurt nog een snellader waar ik ook niets van kan zien in m'n transacties van de laadpas provider (maar wel in de BMW app). Laad ik hier nu gratis ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, dat kan. Er zijn nog plaatsen waar je gratis laadt, maar het kan ook soms gewoon pas een week later verschijnen ;-)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-12-2023 19:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsie Vansan
Verwijderd schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 14:45:
29kWh/100km in de zomer is echt wel veel … bandenspanning probleem, zwaar beladen en/of airco heel koud staan bij hoge snelheden ? Nu, moet toegeven, als je meer dan 120km/h rijdt moet je geen laag verbruik verwachten. En als die autosnelweg dan bvb ook nog wat omhoog gaat … het zou maar eens kunnen, maar het is wel veel ..’
Die 29Kw was in winter (0 graden buiten), en inderdaad flink geladen (4pers). Bandenspanning is OK, was wel met winterbanden. In de zomer zit ik rond de 20/21Kw bij autosnelweg tegen 125Km/h (als ik alleen rij, want ik merk dat verschil wel groot is als er meer dan 2 personen in wagen zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Dan is er niets aan de hand hoor, dat zijn normale waardes voor die snelheden in die periodes. Ideale snelheid voor de ix3 op de snelweg is eerder een 110km/h, dan heb je de beste mix tussen snelheid en rij bereik. Afgelopen zomer naar Parijs gereden met het gezin vanuit noord-Limburg en dat ging zonder onderweg te moeten laden … weliswaar aan 110-115. Af en toe wel 130

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-08 21:33
r2504 schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 17:12:
Enkele dagen geleden ben ik gaan laden in een ondergrondse parkeergarage (ik kreeg dus op de app ook geen melding vanwege geen GSM ontvangst) in Antwerpen, maar het gekke is dat hier nergens een spoor van te vinden is, noch in de app, noch bij Eevee, noch bij de laadpas provider ? De auto is wel degelijk opgeladen.
Hoe heb je het laden daar gestart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Geen idee wat Noord-Limburg is maar als ik 's-Hertogenbosch naar Parijs neem is dat 452 km... ik zie niet meteen hoe je dat voor elkaar krijgt (zelfs niet met 100% vertrekken en met 0% toekomen). Volgens ABRP heb je hier ook twee laadstops voor nodig (om aan te komen met 10%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
sevalo schreef op zaterdag 30 december 2023 @ 21:58:
[...]
Hoe heb je het laden daar gestart?
Gewoon kabel erin, badge tegen de lader... net zoals overal ander.

Maar op zich maakt het niet uit of dit nu gratis is of niet... uiteindelijk moet ik de laadsessie toch (via de app) in de auto zien ?
Pagina: 1 ... 72 ... 93 Laatste