Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 16:09
DomiGijzen schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:53:
[...]
We gaan het meemaken. Vraag me langzaam wel af wat er gaat gebeuren als het niet opgelost kan worden?
Hou ons iig op de hoogte. Ik ben benieuwd. Ik weet wel dat die concessies ook tussen schip & wal varen als je begrijpt wat ik bedoel. Toen ik een opmerking maakte over de lakkwaliteit werd er al snel gezegd:
'die (wijzend naar een iX die wat verder in de showroom stond) is pas echt erg hoor, en die wordt in Duitsland gemaakt!'

Tegen een koper van een iX zal men dan wssch wijzen naar een iX3 wat verder en dezelfde opmerking maken _/-\o_

Achja. Auto business, ik zou het niet graag doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-07 18:29
DjCoke schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 08:43:
[...]

Ik heb dat een lange tijd gehad met de pre-LCI. Sinds ik de LCI heb ik dat niet meer. Alleen nog op bepaalde momenten als ik afrem of parkeer. Maar dat bedoel je denk ik niet.

Mijn dealer zei altijd: het is zwaar en een EV dat hoort er bij 🤷‍♂️

Ik weet dat er een keer op dit draadje een poster is geweest die de remmen had vervangen voor LCI onderdelen en dat het verdween geloof ik.
Het is al een LCI, dus die truc gaat niet werken...

Het klinkt toch voorbij het acceptabele lijkt, vooral omdat ik al 19m met de wagen rijd...

Ik heb even geprobeerd het te filmen: https://youtu.be/NHWC7WjMelM?si=P46I98cZ_yZMcaP5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
xjs678qr schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 15:43:
[...]

Het klinkt toch voorbij het acceptabele lijkt, vooral omdat ik al 19m met de wagen rijd...

Ik heb even geprobeerd het te filmen: https://youtu.be/NHWC7WjMelM?si=P46I98cZ_yZMcaP5
Uhm. Dit heb je ook aan de BMW dealer laten horen, die meldt dat dit een feature is :?

EDIT: Oh, jij was nog niet naar de dealer geweest ;)

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 18-11-2023 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
Waarschijnlijk een steentje tussen je remschijf en de beschermplaat. Google maar eens op "stone bmw disc brake"

Is mij ook al 2x gebeurd vanwege een oprit met grind, daarna heb ik de beschermplaat wat bijgebogen waardoor steentjes er makkelijker weer uitvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:21
[...]

Dat klinkt niet normaal. Die van mij doet dat in ieder geval niet.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:52
[...]

Heb je wel nog remblokken? Niet normaal, zeker niet.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
ATCO schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:06:
Waarschijnlijk een steentje tussen je remschijf en de beschermplaat. Google maar eens op "stone bmw disc brake"

Is mij ook al 2x gebeurd vanwege een oprit met grind, daarna heb ik de beschermplaat wat bijgebogen waardoor steentjes er makkelijker weer uitvallen.
Thanks! Ik ben even rond de wagen gegaan en heb gezocht naar een steentje tussen de beschermingsplaat en de remschijf' ik dacht zowel linksvoor als rechtsvoor iets te voelen.

De eerste kilometers nog vele meer lawaai (m'n oprit is met dolomiet, dat zijn geen harde steentjes, dus dat risico durfde ik wel te nemen). Dan is opeens gestopt, het zal dus wel effectief zoiets geweest zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kikakika
  • Registratie: Juni 2022
  • Laatst online: 18-11-2023
Ik heb deze melding al een paar keer gehad. Auto is bij de dealer geweest, maar vanochtend wederom deze melding.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Heb min of meer voor zelfde keuze gestaan: iX1 <> iX3.

Ten eerste zou ik nooit een cent uitgeven aan een wagen die niet van mezelf is: ik ga geen hogere categorie nemen en er dan voor bijbetalen.

Auto budget is bij ons niet echt 'bepaald' in een car policy: die laatste is er wel degelijk maar als je wat onderhandeld kan je vrij eenvoudig een andere (lees: duurdere) wagen krijgen.

De iX1 vond ik persoonlijk wat klein.
De iX1 heeft dan weer wel het voordeel dat ie nieuwer is/nieuwer en minder antiek interieur en ook iDrive 8 of zelfs 8.5.
Beenruimte is voor mij belangrijk want ik ben 1.90m.

Op mijn iX3 mis ik enkel de comfort access: de HUD/het echt leer ipv Sensatec, de 20inch velgen, 360 camera mis ik niet. Eventueel had ik misschien nog graag de HUD gehad en uiteraard comfort access, maar dat is echt alles van het duurdere pack dat ik misschien een klein beetje mis.

Dat er geen fysieke iDrive knop is in de iX1 vond ik ook minder.

Ach, luxeproblemen, maar in aanloop van een nieuwe wagen ben je natuurlijk daar mee bezig en is dat begrijpelijk (en achter 4 weken met de auto rijden denk ik er al nietmeer aan en is het gewoon weer 'de auto').

Suc6 met je keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 122462

In hoeverre is het niet hebben van het nieuwe curved screen en oudere software een nadeel van de IX3 tov de IX1 en IX2?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Anoniem: 122462 schreef op zondag 19 november 2023 @ 11:33:
In hoeverre is het niet hebben van het nieuwe curved screen en oudere software een nadeel van de IX3 tov de IX1 en IX2?
Persoonlijk, mis ik niets. Ik hoor meer slechte zaken over de nieuwe schermen dan goede zaken. Misschien is het natuurlijk ook zo dat verandering voorbeeld niet gemakkelijk is. Ik merk dat ik het goed genoeg vind. CarPlay werkt zonder problemen en eigenlijk werkt alles technisch goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Is er eigenlijk geen mogelijkheid om via de iDrive controller het volume van de afgespeelde media te wijzigen?
Ik heb het nog niet gevonden.

Of is volume enkel te wijzigen met de draaiknop op het dashboard of via het stuur?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Curved screen: volgens wat ik zie/denk zijn het gewoon 2 schermen die men in één stuk plastiek gestoken heeft en dan zegt dat het 1 scherm is _/-\o_
Ook het feit dat die nu curved zijn: tja, ik zie er weinig meerwaarde van in.

Ook iDrive 8 (of is het 8.5 in de iX1?) vs iDrive 7.5 in de iX3: ik denk dat het weinig meerwaarde heeft.

Laat ons eerlijk zijn: iDrive/navi is verouderd (net zoals bij alle autofabrikanten, tenzij bij Tesla > hoewel er bij die laatste ook nadelen zijn aan de infotainment) zowel in de iX3 als in de iX1.

Ik gebruik de iDrive functies weinig: onmiddellijk gaat Carplay (wireless) aan als ik instap en ik doe het allemaal van daar: radio/spotify/Waze...
Ook héél leuk vind ik dat de hardware buttons in de auto 'samenwerken' met carplay: op media drukken en hij gaat naar Carplay media. Navi drukken en hij gaat naar Waze.

Op voorwaarde dat beiden bvb wel al actief waren (anders weet ie niet waar ie naartoe moet en pakt ie standaard BMW). Ook nummer voorwaarts/achterwaarts: de hardware buttons besturen op dat moment de media in Carplay.

[ Voor 17% gewijzigd door Pharos1985 op 19-11-2023 21:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Iemand ooit de BMW ix3 al eens tot 0% batterij gereden? Volgens wat ik vind op internet heb je dan nog gemiddeld +/- 10km (gemiddeld) over om te rijden.

Met mijn ICE's deed ik dat altijd: ik wilde weten hoeveel ik nog kon rijden als de meter '0' aangaf. Gemiddeld reed ik er dan nog een 70km in (+/- 5liter). Meter sloeg op 0 wanneer ik minder dan 65 liter had en max dat ik ooit getankt had was 71.2 liter.

Ik zou dat ook eens willen doen met de iX3 maar elektriciteit vul je niet zomaar in allerijl bij zoals bij een ICE met een jerrycanneke ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-07 17:23
Pharos1985 schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:45:
Iemand ooit de BMW ix3 al eens tot 0% batterij gereden? Volgens wat ik vind op internet heb je dan nog gemiddeld +/- 10km (gemiddeld) over om te rijden.

Met mijn ICE's deed ik dat altijd: ik wilde weten hoeveel ik nog kon rijden als de meter '0' aangaf. Gemiddeld reed ik er dan nog een 70km in (+/- 5liter). Meter sloeg op 0 wanneer ik minder dan 65 liter had en max dat ik ooit getankt had was 71.2 liter.

Ik zou dat ook eens willen doen met de iX3 maar elektriciteit vul je niet zomaar in allerijl bij zoals bij een ICE met een jerrycanneke ;-)
:/
ik heb ooit een keer tot 20km resterend gehaald, verder wilde ik niet gaan.
YouTube: We drove these electric cars until they DIED!
Ik heb de video niet gezien maar denk dat er wel wat rek inzit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SdR
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:22

SdR

ATCO schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:29:
[...]

Precies hetzelfde gehad met rechterspiegel nadat auto bij dealer was geweest voor schadeherstel. Niet meer voorgekomen nadat ik m een keer handmatig naar buiten heb geklapt.
+1, inmiddels ook tweemaal toe voorgekomen. Op slot doen en opnieuw openen van de auto werkte ook niet. Auto 'aan zetten' en spiegel inklap/ uitklap functie op deur gebruiken zorgde er uiteindelijk voor dat mijn spiegel opnieuw uitklapte. Iemand hiervoor al terug geweest bij de dealer?

Ander euvel waarvoor mijn iX3 terug is geweest bij de dealer, schrik niet 'stuurkolom vervangen'. Ja je leest het goed. Er zat na 35K km speling op het 0-punt, dus zodra je op de snelweg rechtdoor reed dan kon je het stuur links/rechts bewegen (paar mm) zonder dat er iets gebeurde. Gevolg is dat je uit schrik over-corrigeert en gaat slingeren (doet de auto-pilot ook trouwens). Het voelt alsof er een tandwieltje een schakeltje overslaat, of juist meebeweegt de juiste kant op. Bij de dealer gaf men aan dat het inmiddels de 3de op rij was met dit issue (schijnt ook bij de 330i voor te komen overigens).

Dus na de remmen (zie eerder dit forum), nu ook nieuwe stuurkolom. Alles uiteraard onder garantie.

Don't Speak, Just Think

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:51

GigaTexel_BE

AMD MP²

Ik ben het geëmmer over de iDrive in de iX3 wel wat moe gelezen hier.

Is het het nieuwste van het nieuwste? Nee
Is het hopeloos verouderd? Zeker niet. Ook de X4, de 8-reeks en de M5 hebben nog deze iDrive
Gaan er nog kaartupdates zijn? Ja, nog heel (HEEL) lang zelfs?
Moet je wachten op een volgend model? Neen. Het zal nog lang duren eer je daar mee rijdt en de kans dat BMW opnieuw een iX3 in de markt zet met (quasi) alle relevantie opties af fabriek inbegrepen voor een (relatief) lage prijs is nul. Kijk maar eens naar de opnieuw ellenlange optielijsten van de i5, de i4, de iX3 en de iX3. Premium prijs voor een spartaans model dat in niets te vergelijken is met de iX3.

Als je altijd het nieuwste wil, dan koop je best geen auto. Ik bestelde zelf in 2017 een nagelnieuwe G31 en anderhalf jaar na de levering werd de LCI aangekondigd. Zo blijf je bezig :-(

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05 17:37
Pharos1985 schreef op zondag 19 november 2023 @ 23:45:

Nee niet verder gekomen dan 2km resterend. Mijn wederhelft vond het geen ontspannen rit ik vooral een uitdaging om wel thuis te komen zonder nog een keer te hoeven laden. Je krijgt een mooie schildpad in beeld op een gegeven moment.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/unVoDoFHNcidTt7_GPB2WwpZnBE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Umvk5NZE8ZjdEX4SM55Z7DOV.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 150119

SdR schreef op maandag 20 november 2023 @ 09:36:
[...]

Ander euvel waarvoor mijn iX3 terug is geweest bij de dealer, schrik niet 'stuurkolom vervangen'. Ja je leest het goed. Er zat na 35K km speling op het 0-punt, dus zodra je op de snelweg rechtdoor reed dan kon je het stuur links/rechts bewegen (paar mm) zonder dat er iets gebeurde. Gevolg is dat je uit schrik over-corrigeert en gaat slingeren (doet de auto-pilot ook trouwens). Het voelt alsof er een tandwieltje een schakeltje overslaat, of juist meebeweegt de juiste kant op. Bij de dealer gaf men aan dat het inmiddels de 3de op rij was met dit issue (schijnt ook bij de 330i voor te komen overigens).

Dus na de remmen (zie eerder dit forum), nu ook nieuwe stuurkolom. Alles uiteraard onder garantie.
Ik had die speling ook, maar er niet direct iets aan laten doen omdat het me pas was opgevallen tijdens het rijden met een vervang X3 :-) Mijn wagen was in de garage na een ongeval waarbij 2 velgen/banden, schokbrekers vooraan én viseerpen (stuur) werd vervangen. Nadien merkte ik ook dat de speling weg was, volgens de garage was ik inderdaad niet de enige bij wie de 'viseerpen' al vervangen werd op een iX3. Stuurkolom zelf lijkt me nogal overdreven ... de viseerpen is trouwens daar een onderdeel van (BMW kitlist).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 22-07 17:23
Bart Simpson schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:44:
[...]

Dat OTA-updaten gebeurt ook voor de Benelux. Een update voor de rest van Europa moet wel via de USB-poort.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/eePl8oj0X4qdJQATY0J7z7CuhVQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/KKqwXcOIRn86Ess2r2l3AF5y.jpg?f=fotoalbum_large

Ik kreeg vanmorgen een Europa update via OTA?

Ik heb zeker al een jaar geen update aan de Europa kaart gedaan dus ik heb iets OTA gehad, iemand anders ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsie Vansan
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-04 23:03
Bart Simpson schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:24:
[...]

Het probleem is naar mijn ervaring erger in de lente/zomer dan in de huidige, koudere, omstandigheden buiten. Het is er nog wel maar veel minder irritant. Heb jij dezelfde ervaring?

P.S. Ik moet zeggen dat ik de auto gezien het jaargetijde op het moment ook voorverwarm.
Ik rij ondertussen nog steeds met deze wagen. Mijn ervaring is exact hetzelfde als hierboven beschreven. Is nu (sinds winter) minder erg. (bijna afwezig zelfs). Soms krijgen we het wel te warm, maar dat is nog leefbaar (minder irritant dan de koudevlagen in die we hadden in zomer).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damsie Vansan
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 06-04 23:03
DomiGijzen schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 16:34:
[...]

Heb je wel nog remblokken? Niet normaal, zeker niet.
Ongeloofelijk dat je dit hebt kunnen filmen. We hebben net hetzelfde 1 maal meegemaakt. Ik had 160KM gereden, we moesten stoppen voor slagboom, en dan 50m rijden in voorsortering ferry. Gedurende die 50m ook dat gekrijs. Na 20 min konden we inschepen en dat gekrijs heb ik niet meer gehoord. (oef, dacht dat we met vliegtuig naar huis konden). Denk niet dat het een kiezel ofzo was, gezien het vanzelf weer wegging en we recht van autostrade naar die slagboom reden). Heb zitten nadenken en het enige wat ik kon bedenken was de dynamo regenerator ofzo.. (de remschoenen waren ook alle 4 koud). Raadsel, maar komt dus nog voor...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 17:16
Gisteren m'n 5 jaar oude BMW X3 1.8d mogen verwisselen met een nieuwe BMW iX3 Impressive.

Het is allemaal nog een beetje wennen en zoeken achter de juiste knopjes maar het eerste waar ik een probleem mee heb is de wireless charging van m'n iPhone 15 Pro Max die uiterst zelden wil starten (en dan meestal ook nog meteen stopt) ?

Is dit mogelijk een probleem met het camera eiland aangezien de telefoon daardoor niet helemaal plat ligt ? Of is er een andere oorzaak (bijvoorbeeld niet laden in Eco pro ?). Ik heb de batterij optimalisatie al uitgezet op de telefoon maar niet meteen effect.

Ik kreeg trouwens ook geen melding dat ik m'n auto verliet... dus de auto lijkt de telefoon gewoon niet te zien liggen op de wireless charger :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
r2504 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:13:
Het is allemaal nog een beetje wennen en zoeken achter de juiste knopjes maar het eerste waar ik een probleem mee heb is de wireless charging van m'n iPhone 15 Pro Max die uiterst zelden wil starten (en dan meestal ook nog meteen stopt) ?
Mijn dealer gaf aan dat de Wireless charger van de BMW de iPhone 15 actief kapot maakt, dus ik zou sowieso uitkijken ;)

https://www.theverge.com/...e-messing-with-iphone-15s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Is lees blijkbaar dat de telefoon heel warm wordt maar bij mij start hij zelfs niet met laden (soms zie je even in het dynamic island "Opladen"), de LED van de wireless charger wordt dan ook niet blauw laat staan dat de telefoon warm wordt.

Het probleem zou trouwens opgelost zijn in iOS 17.1.1; In rare circumstances, Apple Pay and other NFC features may become unavailable on iPhone 15 models after wireless charging in certain cars.

M'n vermoeden blijft dus het niet volledig vlak liggen van de telefoon door de camera's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
In m'n vorige X3 werkte de Spotify integratie met een free account... in de iX3 heb je hiervoor blijkbaar een premium account voor nodig :-(

Nog een ander punt... heeft iedereen van BMW een 22 kWh laadkabel gekregen ? Ik zie het nut hier niet meteen van in aangezien de wagen slechts kan laden op 11 kWh ? Het nadeel is dat deze kabel heel wat zwaarder en moeilijker handelbaar is.

[ Voor 46% gewijzigd door r2504 op 21-11-2023 11:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Dit is mijn laadkabel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CXkSWrBIINMXUGIDnXualKFAfE8=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jpJVtIuD7mzpZchxl5vWskrw.jpg?f=fotoalbum_large

Ik dacht voor 11kwh dat je dan op 16ampere per fase uitkomt? Ben ik juist? Dan zou idd een 5G4mm ruimschoots moeten volstaan dacht ik.

Kabel is idd zwaar. Soit, binnenkort heb ik mijn laadpaal met vaste kabel dan scheelt het al wat minder.

[ Voor 15% gewijzigd door Pharos1985 op 21-11-2023 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:52
Waarschijnlijk omdat je op 1 fase wel meer kunt laden dan 16A per fase. En dan moet de hele kabel en iedere fase draad opzichzelfstaand toch voldoen.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Idd, goede opmerking. Zal wel verplicht zijn omdat je die laadkabel ook voor een wel 22kwh voertuig zou kunnen inpluggen en een 4mm2 kan je dan idd wel opsmoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-07-2024
Pharos1985 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 13:33:
Dit is mijn laadkabel:

[Afbeelding]

Ik dacht voor 11kwh dat je dan op 16ampere per fase uitkomt? Ben ik juist? Dan zou idd een 5G4mm ruimschoots moeten volstaan dacht ik.

Kabel is idd zwaar. Soit, binnenkort heb ik mijn laadpaal met vaste kabel dan scheelt het al wat minder.
Ik heb hier in het verleden ook al op het forum navraag over gedaan. Ik heb ook een 22Kwh laadkabel met ijzeren (aluminium) stekkers echt loodzwaar. Heb nu een laadkabel van een ID4 gekocht en weegt de helft want mijn vrouw had er echt moeite met laden terwijl de vaste kabel geen probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
koentjuh schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:29:
Ik mag ook een nieuwe auto uitkiezen, twijfel tussen de ix1 en de ix3. Gevoelsmatig is de Ix3 net iets ruimer, maar dat valt wel mee. De Ix3 kost me maandelijks 150,- eigen bijdrage, de ix1 past nagenoeg volledig in mijn lease tarief. Wat zouden jullie doen? Heb drie kinderen, maar de ruimte achterin is bij de ix1 als de ix3 nagenoeg gelijk volgens mij.
Collega heeft de IX1 en valt mij op dat qua verbruik ik met mijn pre-lci bijna zelfde verbruik heeft. Gezien de accu kleiner is en minder snellaad dan de IX3. IDrive zonder knoppen zoals ik nu heb zou ik niet aan kunnen wennen. Vraag is ga je voor de extra's op de IX1 of voor de betere auto?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beele
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-02 10:31
Zonet bericht gehad van de garage, deze vrijdag mag ik hem in ontvangst nemen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pmwix3
  • Registratie: November 2023
  • Laatst online: 20-03-2024
Ik mag de mijne normaal ophalen op 14dec (via arval dus hopelijk geen verdere vertragingen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Hebben jullie een laadpaal thuis van de werkgever? Ik krijg er binnenkort eentje (woon op een appartement, geen zonnepanelen en monofasige 40ampere aansluiting).
Men gaat dus een 7.5KwH lader plaatsen: op zich is dat voldoende voor mij, het verschil met 11KwH is niet zo héél groot en als ie s nachts aan de lader hangt, is ie toch met beide vol 's ochtends (in de praktijk zal hij 's ochtends ook vol zijn na 10u laden met een 7.4KwH, of toch voldoende voor mijn dag te rijden).

Maar hoe zit dat met het capaciteitstarief? Hebben jullie dat al in detail bekeken? Ik dacht de laadpaal zo in te stellen dat ie max op 3KwH laadt: maar dan duurt het laden eeuwig én ik lees dat als je één piek hebt: je eraan bent voor de rest van de maand.
Als ik die continu op 7.5KwH zou laden en dat dus mijn maandelijkse piek iedere maand wordt (ik ga ervan uit dat ik tijdens het laden geen andere zware gebruikers aanzet), hoeveel extra moet je dan zo gemiddeld betalen per jaar qua capaciteitstarief?

Iemand een idee? Duidelijk uitgelegde info vind ik niet echt op internet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Capaciteitstarief in Belgie moet je rekenen op 40 euro per kWh per jaar.

Als je dus normaal toekomt met 3 kWh en je zou je auto laden op 7.5 kWh (netto mag je dan ongeveer rekenen op 8 kWh aangezien je toch wel standaard/sluimer verbruik hebt) dan betaal je dus 200 euro extra per jaar voor het laden van je auto aan capaciteitstarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
r2504 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:14:
Capaciteitstarief in Belgie moet je rekenen op 40 euro per kWh per jaar.

Als je dus normaal toekomt met 3 kWh en je zou je auto laden op 7.5 kWh (netto mag je dan ongeveer rekenen op 8 kWh aangezien je toch wel standaard/sluimer verbruik hebt) dan betaal je dus 200 euro extra per jaar voor het laden van je auto aan capaciteitstarief.
Bedankt, dat is duidelijk. Dus als je 1x/maand een piek hebt van 7.5kWh, dan maakt het nietmeer uit dat je de andere dagen van die maand slechts pieken hebt tot bvb 3.5kWh?

Het is niet zo dat Fluvius een baseline bepaald adhv je gemiddelde verbruik en dan voor jou gaat bepalen wat een piek is?

[ Voor 9% gewijzigd door Pharos1985 op 21-11-2023 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Pharos1985 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:21:
Bedankt, dat is duidelijk. Dus als je 1x/maand een piek hebt van 7.5kWh, dan maakt het nietmeer uit dat je de andere dagen van die maand slechts pieken hebt tot bvb 3.5kWh?
Voor de maand niet, voor je capaciteitstarief op zich wel. Het capaciteitstarief is op basis van het gemiddelde van de laatste 12 maanden... in je voorbeeld betaal je dus voor 3.83 kWh (11 x 3.5 kWh + 1 x 7.5 kWh).
Het is niet zo dat Fluvius een baseline bepaald adhv je gemiddelde verbruik en dan voor jou gaat bepalen wat een piek is?
Nee, enkel voor mensen met een analoge teller is het 2.5 kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

Pharos1985 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 21:21:
[...]

Jullie halen kW en kWh hopeloos door elkaar ;(

Op 8u tijd kan je met 3kW ongeveer 24kWh laden (of iets meer dan 100km)

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Bedankt. OK, we halen het door elkaar, maar de essentie blijft hetzelfde:
- Wat met het capaciteitstarief en laden thuis betaald door werkgever: worden jullie vergoed voor het stuk capaciteitstarief?
- Hoe pakken jullie dat aan? Zo traag mogelijk laden dan maar (aan 3kW)?
- Ik lees dat mensen die laden aan 7kW quasi geen voordeel en maar een zéér beperkt nadeel gaan hebben ten opzichte van de situatie voor het capaciteitstarief: is dat effectief zo?

Ben gewoon opzoek of er nog meer mensen zijn die hier al over nagedacht hebben en wat hun impact is/hoe zij het aanpakken en erover denken.
De stroom is uiteraard geen probleem: die wordt door de WG betaald (gemeten in laadpaal) aan het tarief dat die maand gemiddeld geldt op de groothandelsmarkten/CREG/VREG dunno (defintieve car policy wordt nog gemaakt, maar het zal iets in die richting worden)

Tnx.

[ Voor 5% gewijzigd door Pharos1985 op 22-11-2023 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinity88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 22:48
Pharos1985 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 10:39:
Bedankt. OK, we halen het door elkaar, maar de essentie blijft hetzelfde:
- Wat met het capaciteitstarief en laden thuis betaald door werkgever: worden jullie vergoed voor het stuk capaciteitstarief?
- Hoe pakken jullie dat aan? Zo traag mogelijk laden dan maar (aan 3kW)?
- Ik lees dat mensen die laden aan 7kW quasi geen voordeel en maar een zéér beperkt nadeel gaan hebben ten opzichte van de situatie voor het capaciteitstarief: is dat effectief zo?

Ben gewoon opzoek of er nog meer mensen zijn die hier al over nagedacht hebben en wat hun impact is/hoe zij het aanpakken en erover denken.
De stroom is uiteraard geen probleem: die wordt door de WG betaald (gemeten in laadpaal) aan het tarief dat die maand gemiddeld geldt op de groothandelsmarkten/CREG/VREG dunno (defintieve car policy wordt nog gemaakt, maar het zal iets in die richting worden)

Tnx.
Ik heb de auto ingesteld op max 6A laden. De laadpaal is 3-fasig aangesloten, dus komt neer op 6A * 230V * 3 fasen = 4,14kW. Ik laat de auto dan enkel 's nachts laden, staat zo ingesteld in de laadpaal. De kans op een piek 's nachts is heel klein. Gewoon op letten dat je dan geen droogkast laat draaien ofzo. Maar het is inderdaad wel vervelend dat capaciteitstarief. Want als je dan ook nog eens een warmtepomp hebt kan je niet anders dan een hoge piek hebben lijkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Ik ben een beetje aan het kijken of ik gewoon niet maximaal ga opladen tegen 7.4kW en indien ik dan oplaad gewoon rekening houden dat ik geen wasmachine of droogkast aanzet.

Het is erg geworden: ik moet nu rekening houden met dag/nacht én tijdens de nacht dan ook nog eens niet teveel verbruiken.

Op de duur heb ik zoiets: ik zal dan wel dat capaciteitstarief betalen want dit is gewoon echt vervelend en zelfs quasi onmogelijk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Pharos1985 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:40:
Ik ben een beetje aan het kijken of ik gewoon niet maximaal ga opladen tegen 7.4kW en indien ik dan oplaad gewoon rekening houden dat ik geen wasmachine of droogkast aanzet.
De meeste laadpalen hebben een load balancer... als er dus een ander toestel (bv. droogkast start) dan kan je dit zo instellen dat je auto trager gaat laden en het maximaal verbruik dus beperkt blijft tot x kWh. Hiervoor moet je laadpaal wel gekoppeld zijn aan je digitale meter (of een andere verbruiksmeter).

Hier ben ik trouwens ook nog aan het bekijken hoe ik het allemaal ga doen... nog steeds in blijde verwachting van de laadpaal (de auto heb ik ondertussen al en dat is een groot plezier).

[ Voor 6% gewijzigd door r2504 op 22-11-2023 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Morgen kan ik mijn iX3 ophalen :) Hij staat nu bij de vaste poetser van de dealer. Die haalt meteen de iX3 en die lelijke M badges er af. Kan ik hem showroom shine ophalen en zeker 2 dagen genieten van een schone auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
De GPS routing geeft me wel bizarre resultaten in vgl. met m'n X3.

Hij stuurt me vaak over kleinere wegen ipv. de autostrade... nochtans staat dynamische routing op "met bevestiging". Vroeger kreeg ik steeds het voorstel de autostrade te nemen (ongeacht hoeveel file er was, wel met een alternatief... ik heb de indruk dat dit precies niet correct werkt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
PWM schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:26:
Morgen kan ik mijn iX3 ophalen :) Hij staat nu bij de vaste poetser van de dealer. Die haalt meteen de iX3 en die lelijke M badges er af. Kan ik hem showroom shine ophalen en zeker 2 dagen genieten van een schone auto.
Die M badges vind ik mooi aan de zijkant (smaken verschillen :D ), maar die iX3 op de achterkant had ik ook al eens gedacht om die ervan te halen: is dat moeilijk? Gelijmd wssch? M'n iX3 is nu 6 weken oud ongeveer, dus als ik die iX3 ervan wil, moet ik het nu doen, anders vermoed ik dat je makkelijk kleurverschil za zien later.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Pharos1985 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:54:
[...]

Die M badges vind ik mooi aan de zijkant
Ik ook hoor. Op mijn M5 :p (edit: mijn hypothetische M5, voor de duidelijkheid). Heb die BMW logica van die badges op elke 114i nooit zo goed begrepen.

Te lang wachten met badges is inderdaad niet handig. Ik heb het na een jaar bij mijn Model S gedaan en als de zon er goed uit staat, zie je de letters gewoon nog staan in de lak :+

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 22-11-2023 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
Pharos1985 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 12:54:
[...]

Die M badges vind ik mooi aan de zijkant (smaken verschillen :D ), maar die iX3 op de achterkant had ik ook al eens gedacht om die ervan te halen: is dat moeilijk? Gelijmd wssch? M'n iX3 is nu 6 weken oud ongeveer, dus als ik die iX3 ervan wil, moet ik het nu doen, anders vermoed ik dat je makkelijk kleurverschil za zien later.
Ben maar voorzichtig met die Ix3 op achterkant eraf halen.

Ik heb dat bij de poetser laten doen. Hij heeft alleen verwarmt maar toch 2 plekjes waar de lak weg is. De lak is daar zo dun. Dus je bent gewaarschuwd.

Lakstift doet wonderen 🤪

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Zal er maar afblijven. Was al vergeten dat de lak op de iX3 zo dun was 😉

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Daarom laat ik het de dealer inderdaad doen, dan is het lekker hun probleem. Heb ook nog gekeken om de gordels te laten vervangen door normale zonder M striping. Maar voor 650,- totaal, kijk ik wel een jaartje door die kleuren heen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oldie127
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 22-07 18:00
Pharos1985 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 11:40:

Het is erg geworden: ik moet nu rekening houden met dag/nacht én tijdens de nacht dan ook nog eens niet teveel verbruiken.

Op de duur heb ik zoiets: ik zal dan wel dat capaciteitstarief betalen want dit is gewoon echt vervelend en zelfs quasi onmogelijk!
Capaciteits tarief is echt moeilijk te omzeilen als je thuis laadt hoe trager je laad hoe groter je verliezen en je wagen moet ook vol zijn s'morgens toch. Je hebt alle maanden wel eens een kwartier onvoorzien verbruik heb ik gemerkt. En inderdaad ik beschouw gewoon als een prijsstijging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05 17:37
MvdV75 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 13:40:
[...]

Ben maar voorzichtig met die Ix3 op achterkant eraf halen.

Ik heb dat bij de poetser laten doen. Hij heeft alleen verwarmt maar toch 2 plekjes waar de lak weg is. De lak is daar zo dun. Dus je bent gewaarschuwd.

Lakstift doet wonderen 🤪
Destijds de dag na het ophalen direct iX3 van de achterkant gehaald. Zonder enig probleem of beschadiging. De i ook van de grill afgehaald maar daar is een soort doffe plek ontstaan die gelukkig niet erg opvalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
PWM schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:09:
Heb ook nog gekeken om de gordels te laten vervangen door normale zonder M striping. Maar voor 650,- totaal, kijk ik wel een jaartje door die kleuren heen :+
Euh, de gordels met M-striping zijn toch niet standaard (da's een optie van 310 euro, zelfs bij het Impressive model), dus ik begrijp niet goed dat je ze nu wil verwijderen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Voor mensen die opties willen toevoegen... het is momenteel Connected Drive Week met 20% korting !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
r2504 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:38:
[...]

Euh, de gordels met M-striping zijn toch niet standaard (da's een optie van 310 euro, zelfs bij het Impressive model), dus ik begrijp niet goed dat je ze nu wil verwijderen ?
Bij degene waar ik mee proefgereden heb zaten ze er op. Dacht dat het standaard was. Maar als dat niet zo is, is het een mooie verrassing :)

EDIT: Zit er zo te zien inderdaad niet op. Op de UK versie wel. Laatst een stukje zitten kijken, wellicht dat ik daarmee in de war ben.

[ Voor 13% gewijzigd door PWM op 22-11-2023 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Het plezier was van korte duur... 133 km op de teller :-(

Als ik het me goed herinner heb ik dit reeds meermaals gelezen met reparatie termijnen van 1 a 2 maanden... niet echt een rooskleurig vooruitzicht met de sneeuwvakantie voor de deur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UbpJ33TLogs52mWkQtnQEmSt7F4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5Wf5II6jKTmwzBa2aPOiHkzd.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 17% gewijzigd door r2504 op 22-11-2023 19:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The_Realest
  • Registratie: Juli 2019
  • Laatst online: 18:11
r2504 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 19:38:

Als ik het me goed herinner heb ik dit reeds meermaals gelezen met reparatie termijnen van 1 a 2 maanden... niet echt een rooskleurig vooruitzicht met de sneeuwvakantie voor de deur.

[Afbeelding]
Dat is wel heel erg zuur 😲 ik was de auto een weekje kwijt. Wat het nou uiteindelijk was, geen idee meer.

Hoop dat het snel opgelost is. Succes 🤞

Acties:
  • 0 Henk 'm!

[Afbeelding]
Bij mij was het een software issue en had ik de auto een dag later terug. Maar na 133km dit is wel echt een heeeel zure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
r2504 schreef op dinsdag 21 november 2023 @ 10:45:
Is lees blijkbaar dat de telefoon heel warm wordt maar bij mij start hij zelfs niet met laden (soms zie je even in het dynamic island "Opladen"), de LED van de wireless charger wordt dan ook niet blauw laat staan dat de telefoon warm wordt.

Het probleem zou trouwens opgelost zijn in iOS 17.1.1; In rare circumstances, Apple Pay and other NFC features may become unavailable on iPhone 15 models after wireless charging in certain cars.

M'n vermoeden blijft dus het niet volledig vlak liggen van de telefoon door de camera's.
Ik heb een iPhone 14 Pro en heb de auto nu een 5-tal weken ongeveer en ik gebruikte de eerste weken de QI charger veel en die werkte redelijk goed (je moest de phone wel goed positioneren maar dat kwam ook door mijn hoesje errond vermoed ik: ik dacht zelfs dat het niet ging werken met hoesje, maar blijkbaar wel). Is een gewoon hoesje: geen specifiek hoesje dat QI doorlaat.

Vandaag opnieuw geprobeerd: iPhone doet ook nietsmeer wanneer ik hem op de laadmat in de auto leg! Zonder hoesje doet ie het ook niet!
Denk dus eerde dat het een 'general' issue is of iets met een iOS update tussentijds, of mijn én jouw oplaadmat zijn kapot. Maar het lijkt me wel sterk.

Ook de iPhone 14 Pro heeft een min of meer gelijk uitstekend camera eiland dan de iPhone 15 Pro, dus ik vermoed niet dat ons probleem dat eiland gaat zijn.

Overigens: die oplaadmat (en Qi charging in het algemeen wel wat) is waardeloos. Het houdt hooguit de telefoon op batterijniveau wanneer je ook carplay ed gebruikt. De telefoon wordt héél heet, soms zelfs zo warm dat iOS het laden uit veiligheid stopt.
De USB C poorten in de middenarmsteun geven 3ampere, de USB A poort slechts 1 ampere. Ik heb al een USB C to lightning kabeltje in de middenconsole gestopt...
Ik laad mijn telefoon in de wagen vroeger nooit, maar nu heb ik dus dat kabeltje als 'noodoplossing'.

[ Voor 16% gewijzigd door Pharos1985 op 22-11-2023 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985

[Afbeelding]
Dit is wel een héle zure na 133km :O
Op het werk hebben we een contract met de BMW concessiehouder: die komt in een straal van 30km de auto halen/de vervangwagen brengen en wanneer ie herstelt is komt die weer swappen. Dergelijke service nog nooit gezien bij andere merken/dealers.
Tevens voor onderhoud doet die dat blijkbaar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
PWM schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:09:
Daarom laat ik het de dealer inderdaad doen, dan is het lekker hun probleem. Heb ook nog gekeken om de gordels te laten vervangen door normale zonder M striping. Maar voor 650,- totaal, kijk ik wel een jaartje door die kleuren heen :+
Ik ben daar wel in geïnteresseerd en ik heb normale gordels. Indien het geen moeilijke ingreep is om die te swappen, zouden we misschien kunnen ruilen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dat wou ik ook melden, bel a.u.b. niet naar de garage of verzekering, maar gebruik de sos knop in de wagen. BMW heeft een contract met VAB en zij komen jouw wagen halen en brengen een vervangwagen … super service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:09
Klinkschakel schreef op maandag 20 november 2023 @ 18:40:
[...]

[Afbeelding]

Ik kreeg vanmorgen een Europa update via OTA?

Ik heb zeker al een jaar geen update aan de Europa kaart gedaan dus ik heb iets OTA gehad, iemand anders ook?
Hier al OTA paar weken op 2023-4. Laatste cijfer is kwartaal. Dus jij zit nog op Q1 van dit jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Ik heb gewoon BMW service gecontacteerd via de melding op de console... persoon kon op afstand de wagen uitlezen (kon je ook zien op het scherm dat hij daarmee bezig was) en wou geen risico nemen en heeft hem meteen laten afslepen.

Ondanks dat het volgens hem enorm druk was in de regio stond VAB hier een goed half uurtje later (gelukkig is het gebeurd op 50m van thuis en heb ik de wagen tot op de oprit kunnen laten bollen). Toen VAB arriveerde begon echter het avontuur... een electrische wagen die defect is krijg je niet zomaar meer aan de praat, laat staan dat je er nog mee kan rijden om te takelen (en dat moet op vier wielen gebeuren).

Alles bij elkaar (vastmaken en naar de garage brengen en daar lossen) heeft meer dan twee uur in beslag genomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/recMuDUHMBE0tv8MgcMNyKaPcE8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/RggUbcEskSUIvbHwXDZqScJe.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/m9jrAQNpOfsFTMyJK62WReTTK5Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SAEx0RKizdLDhuA9kSIpmSjT.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/W-cw5z0n-f8pt75NTiV-9CXabPA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZI0yyBGEOMCpH7zTKQ8an8Xf.jpg?f=fotoalbum_tile

De grote vraag is nu hoelang dit gaat duren... ik herinner me precies verhalen van meer dan een maand al klinken bovenstaande reacties iets positiever. Feit is dat ik begin december op skiverlof vertrek (ik mag er niet aan denken moest ik dit midden in de nacht op een Duitse autostrade hebben meegemaakt) dus het wordt wel echt spannend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Denk persoonlijk dat je best niet uitgaat van het ergste. Voor hetzelfde geld zet men morgen je auto spanningsloos/complete reset en is het issue opgelost.
Mijn VW Passat heeft zo eens 5-tal meldingen gegeven op 1 minuut tijd: alles (stuurbekrachtiging/ACC/sleutel/brandstofinjectie enzovoorts) was zogezegd defect/kapot, de dealer heeft het na 45 minuten opgelost en is nooit meer voorgekomen

• r2504
Zonet telefoon gehad van de garage en er was een vermoeden van een software issue... men ging een verdere analyse doen en me hierover later vandaag verder over informeren. Hopelijk kan men het dus snel oplossen?

• GigaTexel_BE

GigaTexel_BE

AMD MP²

oldie127 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 14:21:
[...]

Capaciteits tarief is echt moeilijk te omzeilen als je thuis laadt hoe trager je laad hoe groter je verliezen en je wagen moet ook vol zijn s'morgens toch. Je hebt alle maanden wel eens een kwartier onvoorzien verbruik heb ik gemerkt. En inderdaad ik beschouw gewoon als een prijsstijging.
Een digitale meter (en dus capaciteitstarief) is in bijna alle gevallen een prijsdaling.
Immers, in ruil krijg je fors lagere netkosten. Een kWh verbruiken wordt daarmee ongeveer 1/3e goedkoper dan met een analoge teller. Wie een warmtepomp heeft en/of een elektrische wagen wint dubbel.

Het is ook niet complexer en je moet er ook niet te veel over willen nadenken. Start je laadproces 's avonds en laat de loadbalancer zijn werk doen.

[ Voor 4% gewijzigd door GigaTexel_BE op 23-11-2023 10:04 ]

Siesteem Spekkies!

• r2504
Pharos1985 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 20:51:
[...]
Is een gewoon hoesje: geen specifiek hoesje dat QI doorlaat.
Hier is het een speciaal hoesje voor QI laden... trouwens m'n iPhone XS Max had geen enkel probleem met laden met z'n hoesje (was zo'n leder achtig) in m'n vorige X3.
Vandaag opnieuw geprobeerd: iPhone doet ook nietsmeer wanneer ik hem op de laadmat in de auto leg! Zonder hoesje doet ie het ook niet!
Gisteren lukte het laden 's morgens en 's avonds mits de telefoon een beetje scheef te leggen... ik heb de indruk dat de plaats enorm gevoelig is (in combinatie met die uitstekende lens).
Denk dus eerde dat het een 'general' issue is of iets met een iOS update tussentijds, of mijn én jouw oplaadmat zijn kapot. Maar het lijkt me wel sterk. Ook de iPhone 14 Pro heeft een min of meer gelijk uitstekend camera eiland dan de iPhone 15 Pro, dus ik vermoed niet dat ons probleem dat eiland gaat zijn.
Goh, m'n vrouw haar SE heeft dus geen enkel probleem en start meteen met laden (heeft ook geen uitstekende lens, maar ook niet de meest recente iOS versie).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gw11yBz4iF4w5fBqqJE7-knFVwg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YATSuO650lmPVYaFAfRsTQZq.jpg?f=fotoalbum_large

Net opgehaald bij de dealer. Eerste indrukken zijn in ieder geval goed :) Wel jammer van de beperkte wielen keuze op de iX3. Heb nu de zwarte wintervelgen, na de winter dan de 20 inch eronder. Maar had liever wat meer keuze gehad.

[ Voor 14% gewijzigd door PWM op 23-11-2023 15:10 ]

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-07 08:46
r2504 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:18:
Zonet telefoon gehad van de garage en er was een vermoeden van een software issue... men ging een verdere analyse doen en me hierover later vandaag verder over informeren. Hopelijk kan men het dus snel oplossen?
Had je thuis zelf voordat je auto werd weggesleept, nog een reset of zo geprobeerd?
Auto helemaal afsluiten. Even wachten en weer openen?
Het had vast geen effect gehad als BMW op afstand ziet dat er meer aan de hand is.

• Freezr
  • Registratie: Januari 2022
  • Laatst online: 17-07 08:46
PWM schreef op donderdag 23 november 2023 @ 14:57:
[Afbeelding]

Net opgehaald bij de dealer. Eerste indrukken zijn in ieder geval goed :)
ICE X3?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
iX3. Ik kreeg de kriebels van die grille, dus ze hebben er een de juiste opgezet voor aflevering ;)

• Pharos1985
PWM schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:20:
[...]

iX3. Ik kreeg de kriebels van die grille, dus ze hebben er een de juiste opgezet voor aflevering ;)
Mooie wagen. Wat heeft de aanpassing van de grill jou gekost?

• PWM
  • Niet online
Pharos1985 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:37:
[...]

Mooie wagen. Wat heeft de aanpassing van de grill jou gekost?
52,-. Die wilde ik nog wel investeren ;)

• pollevee
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-12-2023
r2504 schreef op woensdag 22 november 2023 @ 22:40:
Ik heb gewoon BMW service gecontacteerd via de melding op de console... persoon kon op afstand de wagen uitlezen (kon je ook zien op het scherm dat hij daarmee bezig was) en wou geen risico nemen en heeft hem meteen laten afslepen.

Ondanks dat het volgens hem enorm druk was in de regio stond VAB hier een goed half uurtje later (gelukkig is het gebeurd op 50m van thuis en heb ik de wagen tot op de oprit kunnen laten bollen). Toen VAB arriveerde begon echter het avontuur... een electrische wagen die defect is krijg je niet zomaar meer aan de praat, laat staan dat je er nog mee kan rijden om te takelen (en dat moet op vier wielen gebeuren).

Alles bij elkaar (vastmaken en naar de garage brengen en daar lossen) heeft meer dan twee uur in beslag genomen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

De grote vraag is nu hoelang dit gaat duren... ik herinner me precies verhalen van meer dan een maand al klinken bovenstaande reacties iets positiever. Feit is dat ik begin december op skiverlof vertrek (ik mag er niet aan denken moest ik dit midden in de nacht op een Duitse autostrade hebben meegemaakt) dus het wordt wel echt spannend.
Hebben wij ook allemaal meegemaakt, alleen op 600 km van thuis ... SME en CCU werden vervangen, de wagen is effectief een maand weg geweest waarvan 2 weken voor de repatriëring. Een maand nadat ik de wagen terugkreeg opnieuw laadprobleem, wagen weer drie weken weg en CCU opnieuw vervangen. Sindsdien duidelijk minder rijbereik/hoger verbruik. :(

• Hans1982!
  • Registratie: September 2023
  • Laatst online: 01-07-2024
PWM schreef op donderdag 23 november 2023 @ 16:47:
[...]

52,-. Die wilde ik nog wel investeren ;)
Mooie kleur, is dit een aftermarket gril of een originele van BMW?

• Pharos1985
De claxon die 2x afgaat wanneer je de auto probeert te sluiten wanneer die niet in P stand staat: is dat uit te schakelen of toch tenminste het volume van te wijzigen? Parkeerde gisteren bij me thuis (een klein parkeerplein, omgeven door gebouwen dus eigenlijk min of meer kan het geluid niet weg) en duwde per ongeluk op de sluit toets van de remote (auto stond enkel op parkeerrem) en (oudere) mensen kwamen buiten kijken wat er aan de hand was 😒

Vindt nog iemand dit irritant en iig serieus overdreven qua geluid?

[ Voor 7% gewijzigd door Pharos1985 op 23-11-2023 17:28 ]

r2504 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 09:18:
Ik hoop het voor jou ... was bij mij hetzelfde ... reset & upgrade loste het probleem op.

• PWM
  • Niet online
Hans1982! schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:21:
[...]

Mooie kleur, is dit een aftermarket gril of een originele van BMW?
Zeg het maar :) Het is officieel een aftermarket grill, maar ze hebben naast de originele X3 grill gelegd en konden 0 verschillen vinden.

• r2504
pollevee schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:17:
[...]
SME en CCU werden vervangen, de wagen is effectief een maand weg geweest waarvan 2 weken voor de repatriëring.
Ondertussen heb ik van BMW zelf nog niets vernomen, maar via fleet had men de info gekregen dat het zou gaan om isolatie fouten van het hoogvoltagesysteem. Probleem is dat hiervoor een speciale HEV-3 technieker voor nodig is en ik vermoed dat die niet dik lopen.

Geen idee of dit dezelfde fout is als jij beschrijft ?
Anoniem: 150119 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:40:
[...]
Ik hoop het voor jou ... was bij mij hetzelfde ... reset & upgrade loste het probleem op.
Op basis van de informatie die ik nu heb lijkt het toch wat complexer te zijn.

Ik heb de wagen trouwens afgesloten en een hele tijd nadien pas terug open gedaan en het probleem was niet verholpen. VAB heeft de wagen ook van de batterij ontkoppeld (blijkbaar een of andere stap in de noodprocedure ?) maar ook dat loste niets op.

[ Voor 32% gewijzigd door r2504 op 23-11-2023 18:01 ]

• dmod
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17-07 14:53
Mijn budget is beperkt tot de basis iX3 en dus helaas zonder de Harman Kardon audio.
Wat zijn de ervaringen met de standaard audio ?

• pollevee
dmod schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:04:
Mijn budget is beperkt tot de basis iX3 en dus helaas zonder de Harman Kardon audio.
Die is wat mij betreft prima, maar ik stel daar niet zo'n hoge eisen aan. Maakt meer dan genoeg lawaai en een mooi vol geluid. Ik heb tijdens de laatste pechperiode met een Impressive gereden die de HK audio had en ik vond die niet echt veel beter voor gewoon gebruik (het gaat om een wagen, niet om een mobiele discotheek he :)

• beele
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-02 10:31
Zijn er ook mensen die nog geen problemen hebben gehad met hun wagen? Want ik lees precies toch veel problemen en herhaalde problemen…

• Pharos1985
dmod schreef op donderdag 23 november 2023 @ 18:04:
Ik heb ook geen HK audio installatie en voor mij is het perfect. Ik stel geen hoge eisen aan mijn audio: als ik geluid hoor (ik luister meestal radio/spotify en podcasts) en het is een beetje goed, dan is dat voor mij meer dan voldoende. Ikzelf zou wssch het verschil tussen mijn audio en de HK niet horen.
Al ken ik natuurlijk jouw eisen/vereisten niet en jouw profiel niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
beele schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:57:
Zijn er ook mensen die nog geen problemen hebben gehad met hun wagen? Want ik lees precies toch veel problemen en herhaalde problemen…
Tja van de 30 mensen die dit topic volgen, hoor je van 27 niets omdat ze geen issues hebben. Er zijn dan drie pechvogels maar door die hun issues raakt het topic daar natuurlijk goed mee gevult. Is toch altijd zo...

• r2504
beele schreef op donderdag 23 november 2023 @ 19:57:
We hebben blijkbaar al twee issues zoals dat van mij binnen ons bedrijf op zeer korte termijn.

Geen idee hoeveel procent dat is van het aantal iX3's er bij ons rijden maar zoals Pharos1985 aangeeft hoor je van de personen zonder problemen meestal niets.

• xjs678qr
r2504 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 20:57:
[...]

We hebben blijkbaar al twee issues zoals dat van mij binnen ons bedrijf op zeer korte termijn.

Geen idee hoeveel procent dat is van het aantal iX3's er bij ons rijden maar zoals Pharos1985 aangeeft hoor je van de personen zonder problemen meestal niets.
Ik kan maar 2 problemen melden tot nog toe:
- een kiezel tussen de beschermingsplaat en de remschijf
- energie verbruik in stilstand, maar ik denk dat mijn dashcam niet meer in sleep modus gaat

• tc982
Hier nog geen problemen gehad met mijn auto

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hedwigvb
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 21-07 11:37
Hout vasthouden, maar na anderhalf jaar en 28000 km alles nog ok. Wagen is 1 keer binnen geweest voor upgrade die niet OTA mogelijk was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• patrickbmwix3
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 21-07 07:20
Ook geen enkel probleem gehad 1,5 jaar oud en 58k gereden.
2x in garage geweest beide steenslag (1x ruit vervangen en 1x knipperlicht linker spiegel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollevee
r2504 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:58:
[...]

Ondertussen heb ik van BMW zelf nog niets vernomen, maar via fleet had men de info gekregen dat het zou gaan om isolatie fouten van het hoogvoltagesysteem. Probleem is dat hiervoor een speciale HEV-3 technieker voor nodig is en ik vermoed dat die niet dik lopen.

Geen idee of dit dezelfde fout is als jij beschrijft ?
> ik zou het niet weten want ik heb niet veel info gekregen van de garage buiten de opsomming van de vervangen onderdelen en dat daar veel werk aan is :(

[...]

Op basis van de informatie die ik nu heb lijkt het toch wat complexer te zijn.

Ik heb de wagen trouwens afgesloten en een hele tijd nadien pas terug open gedaan en het probleem was niet verholpen. VAB heeft de wagen ook van de batterij ontkoppeld (blijkbaar een of andere stap in de noodprocedure ?) maar ook dat loste niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1982!
PWM schreef op donderdag 23 november 2023 @ 17:44:
[...]

Zeg het maar :) Het is officieel een aftermarket grill, maar ze hebben naast de originele X3 grill gelegd en konden 0 verschillen vinden.
De pasvorm ziet er inderdaad goed uit, waar heb je deze aangeschaft want ik wil mijn gril ook graag vervangen, mijn auto komt in Januari maar dan heb ik hem maar alvast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Laat ik alle M badges van mijn auto verwijderen, krijg ik bij aflevering een M paraplu :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9lXs8mgBpWHw4RwirCucVqmRmeg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/VnRpzcCrslKQhWr4h2yfjmUe.png?f=user_large

Nouja, die komt morgen aan het hockeyveld wel weer van pas. En een fles bubbels, ik heb wel eens minder gekregen bij aflevering, zo is het ook wel weer.
Hans1982! schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:33:
[...]

De pasvorm ziet er inderdaad goed uit, waar heb je deze aangeschaft want ik wil mijn gril ook graag vervangen, mijn auto komt in Januari maar dan heb ik hem maar alvast.
Het is deze:

https://www.germancarpart...le-spijl-glans-zwart.html

Verder geen onderzoek naar gedaan, maar het resultaat mag er dus zijn. Ik heb hem een weekje voor aflevering afgegeven bij de dealer.

Ook een aanwinst:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k3J2434lYlmdaa44xFIMWnHnXhE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/uvlRBKW5qqSkAKquG8rbsoAd.jpg?f=fotoalbum_large

In plaats van een diep gat, iets praktisch:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ITJ9IjNsuka5iRmN75tpq9-xE3o=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Lb94R0AvW3jm4j7srCOM9TE3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 55% gewijzigd door PWM op 24-11-2023 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans1982!
Bedankt, gril is direct besteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
PWM schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:37:
En een fles bubbels, ik heb wel eens minder gekregen bij aflevering, zo is het ook wel weer.
Hier was het mager deze keer... een sleutelhanger en that's it, nu ja ik zou al blij zijn moest m'n wagen gewoon rijden :(

Ondertussen nog eens contact opgenomen met de garage maar er kwam weinig info buiten het feit dat men hem nog steeds volledig moest uitlezen (raar dat ik dan via Fleet te horen krijg dat het een high voltage isolation fault is).

De persoon klonk alvast niet bemoedigend over wanneer ik m'n wagen zou terug zien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
tc982 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 22:29:
Hier nog geen problemen gehad met mijn auto
Alleen het laten vervangen van de remmen voor LCI remblokken enz ivm kraken en piepen.

Ik heb nu 50.000km gereden en zou graag eens willen vergelijken wat nu bij alle eigenaren het verbruik is na zoveel kilometers.

Verbuik vanaf de fabriek op 20 inch zomer/winterbanden:

- 18,9 kWh
- regeneratie 2.205 kWh na 50.000km
- regeneratie per 100km is 4,41 kWh

Ik weet dat de IX3 op punt van regeneratie het echt goed doet voor dergelijke auto die niet als EV is gemaakt.. Ik kan nergens waardes vinden van andere EV's ter vergelijking maar ziet er niet slecht uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
In de BMW app kan je zien wat het verbruik is van de community... ik zie daar 21.5 kWh/100km staan.

Na twee dagen hoofdzakelijk in de file staan zat ik aan 22 kWh/100km maar ik denk dat dit weinig representatief is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
BatW schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 12:29:
[...]

Alleen het laten vervangen van de remmen voor LCI remblokken enz ivm kraken en piepen.

Ik heb nu 50.000km gereden en zou graag eens willen vergelijken wat nu bij alle eigenaren het verbruik is na zoveel kilometers.

Verbuik vanaf de fabriek op 20 inch zomer/winterbanden:

- 18,9 kWh
- regeneratie 2.205 kWh na 50.000km
- regeneratie per 100km is 4,41 kWh

Ik weet dat de IX3 op punt van regeneratie het echt goed doet voor dergelijke auto die niet als EV is gemaakt.. Ik kan nergens waardes vinden van andere EV's ter vergelijking maar ziet er niet slecht uit.
Waar vinden jullie hoeveel regeneratie er is geweest op de (langere) termijn?

Ik kan hooguit dit vinden:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/lTP08GCvvr068Krq5qtO4lNWhr8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/8AluzG5Q1f31eGERUPjvwzpG.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik heb nu een maandje die "Flitspaal Alert" aangezet. Is het de bedoeling dat die ook de mobiele flitsers (meestal) weet te spotten? Of is het enkel vaste palen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Enkel vaste… en ik dacht zelfs geen trajectcontroles…

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MvdV75
  • Registratie: April 2021
  • Laatst online: 03-07 07:54
Pharos1985 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 15:28:
[...]

Waar vinden jullie hoeveel regeneratie er is geweest op de (langere) termijn?

Ik kan hooguit dit vinden:
[Afbeelding]
Op “waarden vanaf” even de i drive knop indrukken en dan kan je andere waardes selecteren
Pagina: 1 ... 69 ... 90 Laatste