Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Myaimistrue
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 13-01-2024
mrdop schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 07:55:
[...]

Dat klopt, echter de facto is 0% en 100% in de BMW niet 0% en 100% van de batterij. BMW (en alle andere fabrikanten) bouwt zowel aan de onderkant een buffer in. De batterij heeft een capaciteit van 80kWh, waarvan 74kWh bruikbaar is. Zie daar de vereiste buffers voor tegengaan van accudegradatie.

Maw: gewoon tot 100% laden (bij AC, niet DC) is geen enkel probleem. En trouwens, waarom zou je anders nogeens 20% van je range afhalen elke keer?
Het is nochtans heel eenvoudig: BMW raadt aan om niet meer dan 80% te laden als het niet nodig is. Dus waarom zou je dat wél doen. Range is irrelevant zolang je geen zeer lange ritten maakt.
Ik heb inmiddels 14000km (met een i4), en ik denk dat ik 3 keer meer dan 80% geladen heb (via A-C uiteraard), de enige keren dat het nuttig (en mogelijk was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-09 19:23
20 november is voorzien voor de levering... aftellen vanaf nu dus :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollevee
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-12-2023
Bart Simpson schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:44:
[...]

Dat OTA-updaten gebeurt ook voor de Benelux. Een update voor de rest van Europa moet wel via de USB-poort.
Het is inderdaad steeds de kaart van Europa die ik moet updaten, via USB stick.

Intussen alweer laadproblemen nadat we begin september in Frankrijk waren gestrand en de wagen een maand weggeweest is. Wilt niet meer opladen :( :( :( Ik breng hem zo dadelijk naar de dealer en krijg gelukkig terug een fatsoenlijke vervangwagen na tussenkomst van onze fleetmanager . Niet leuk meer, we wilden morgen onze fietsen meenemen voor een lang weekendje weg ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elrolo
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09 17:16
r2504 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:29:
[...]

Waarom niet gewoon de ingebouwde "Here" navigatie gebruiken... staat nog steeds op nummer 1 in de ranking en ruim voor Tom Tom; https://www.counterpointr...tion-mapbox-moves-fourth/
Ik ken het niet maar is "Here" de bron navigatie van BMW?
Ik vind de BMW navi slechter geworden, in ieder geval voor de kortere stukken die ik rijd. Steevast wordt ik linksom of rechtsom de snelweg op gestuurd in de file, terwijl ik op maps al heb gezien dat ik binnendoor moet (scheelt 10 minuten op 15 reistijd). Het dynamische deel van de routebegeleiding gaat denk ik pas werken als de route 10 minuten scheelt. Dit is leuk als je 4 uur rijd, maar niet stedelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:25
mtv1 schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 11:11:
[...]

Hier dus dezelfde melding, verder gebeurt er helemaal niets. LCI heb ik.

Ik heb het ook met Ipad geprobeerd omdat deze geen IOS 17 heeft, zelfde resultaat, geeft aan dat rijden is vereist nadat de verbinding is gemaakt, maar hij lijkt niet vast te stellen dat je aan het rijden bent of zoiets.

Gebruikte versie van de My BMW app is 3.9.2 (27791) #edit ook met versie 3.9.3 geen verbetering
Bij mij is de melding op de app en in de auto weg. Maar blijf op 03/2023 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:56
Klinkschakel schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 07:48:
[...]

Bij mij is de melding op de app en in de auto weg. Maar blijf op 03/2023 staan.
een collega van mij met dezelfde uitvoering (executive lci) heeft m vorige week wel kunnen installeren.

Ik kijk net in de app en bij mij exact hetzelfde, geen melding meer Ik heb nog niet in de auto gekeken wat daar staat.

Edit# in de auto is de melding ook weg.

[ Voor 4% gewijzigd door mtv1 op 03-11-2023 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Elrolo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:32:
Ik ken het niet maar is "Here" de bron navigatie van BMW?
https://www.here.com/abou...to-the-bmw-group-globally
Elrolo schreef op donderdag 2 november 2023 @ 19:32:
Steevast wordt ik linksom of rechtsom de snelweg op gestuurd in de file, terwijl ik op maps al heb gezien dat ik binnendoor moet (scheelt 10 minuten op 15 reistijd).
Staan je parameters goed dan... snelste, kortste, efficientste ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05 17:37
mtv1 schreef op vrijdag 3 november 2023 @ 10:00:
[...]

een collega van mij met dezelfde uitvoering (executive lci) heeft m vorige week wel kunnen installeren.

Ik kijk net in de app en bij mij exact hetzelfde, geen melding meer Ik heb nog niet in de auto gekeken wat daar staat.

Edit# in de auto is de melding ook weg.
Bij mij ook alle meldingen ineens weg over de update. Zit volgens de auto op .63 maar weet even niet of dat de nieuwe is |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-07 11:35
Ik wou eens uitzonderlijk laden aan de maximale AC snelheid van 11kwh . Had dit via mijn laadpaal op 3 x 230v al zien werken op een Tesla Y long range. Maar de iX3 wil niet hoger gaan dan 1 x 16A . Kan dit niet ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 18:21
Manchu schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 08:25:
Ik wou eens uitzonderlijk laden aan de maximale AC snelheid van 11kwh . Had dit via mijn laadpaal op 3 x 230v al zien werken op een Tesla Y long range. Maar de iX3 wil niet hoger gaan dan 1 x 16A . Kan dit niet ?
Jawel. Doet gewoon 11kw. Pakt ie echt maar 1 fase? Of op 3 fase t minimale?

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ai, verkeerd gekeken bij bestellen. Heb nu de pianolak ipv houtinleg.

Iemand een idee of dat achteraf nog te vervangen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BataviaanBMW
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-03 09:21
PWM schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 11:23:
Ai, verkeerd gekeken bij bestellen. Heb nu de pianolak ipv houtinleg.

Iemand een idee of dat achteraf nog te vervangen is?
Natuurlijk, maar wel vele malen duurder dan bij levering nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
BataviaanBMW schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 12:14:
[...]

Natuurlijk, maar wel vele malen duurder dan bij levering nieuw.
De auto staat al bij de dealer, dus dat is wat laat :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 19:58
Ondertussen een kabel in de tuin gelegd 6mm2 om straks 3x16A (11kW) te kunnen laden.
Alfen eve single pro (22kW) gekocht en met een gewone stekker op het stopcontact gezet om deze in te regelen.
De paal gaat stand alone draaien maar tot Liander de hoofdzekeringen naar 3x25A gaat omzetten blijf ik op 1x40A draaien.
De Alfen heb ik reeds terug geschroefd van 11 kW laden naar 3.4kW, loadbalancing aangezet en getest samen met de raspbarry Pi (domoticz). Hiervoor maak ik gebruik van een Homewizard active P1 splitter. Ik zie op de splitter communicatie naar de Alfen en Raspberry gaan (wit ledje licht op als er een pakketje verstuurd word). In de Alfen software zie ik dat het in de smartmeter afgenomen vermogen gelijk is als op de raspberry, als de water koker aangaat zie ik dit ook terug in de Alfen, ik neem aan dat de laadpaal deze straks het laadvermogen gaat terugschroeven. Logotje geupload naar de paal en rfid laadpassen ingeladen (Whitelist) om straks thuisladen te activeren ..... maar ja, 60m om de hoek kan ik voor 31 ct/kWh laden, is op dit moment iets goedkoper dan thuis.
Nu nog de groepenkast upgraden voor EV en WP en dan wachten tot Liander langskomt.
Er komen toch aardig wat extra kosten bij als je de iX3 prive rijd. Voedingskabel: 150,-, Alfen eve single pro (22kW vaste kabel en LB): 1200,- Liander: 350,- P1 splitter: 28,- 50mtr UTP: 55,-, Groepenkast upgrade 450,- Klein materiaal: 25,-

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Mijn laadpaal was 40,-., inclusief het hout :+ Werkt al 6 jaar perfect op de Tesla's en de iX3 snoept er ook gewoon 3x16a van.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/02l_3NUD41gqFF_kv5KzukpHYy4=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cnDrWp0SXj4XE8Fouq0MYQs3.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 59% gewijzigd door PWM op 04-11-2023 23:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jellev
  • Registratie: Oktober 2022
  • Laatst online: 17-10-2024
Na lang wachten en tracken van de Heritage Leader hoop ik dat mijn ix3 vanavond in Zeebrugge toekomt. Productie in w37, Heritage Leader was enige die toen aanmeerde in Dailan. Nu 7 weken (en vele stops) later hoop ik dat hij echt op dit schip zit. (zou nogal dwaas zijn anders 🙈). Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iLzT5CrjdP31umZJ-GeIG6PLxFA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/e9AKiuIvBP10S1fYqNBberCu.jpg?f=fotoalbum_large
Iemand een idee hoelang het duurt tegen dat hij bij m'n dealer zou staan?

(besteld op 20/12/2022, eta was 14 maanden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:31
Paar kleine vraagjes/puntjes indien iemand goesting heeft om hierop te antwoorden:
- Ivm het automatisch ontgrendelen. Wanneer mijn rit 'eindigt' (eindigen is = P stand & op de blauwe knop drukken) gaan vervolgens alle portieren open wanneer ik bestuurdersportier open. Zo wil ik het en is perfect. Wanneer ik echter enkel P stand selecteer en niet op de blauwe knop duw, kan ik de auto van buitenaf vergrendelen mààr gaan niet alle portieren open. Is dit te wijzigen? Ik zou graag hebben: bestuurdersportier open = alle portieren ontgrendelen, no matter what.
- De app een melding laten geven wanneer ramen of de koffer open is en ik nietmeer bij het voertuig ben/het voertuig vergrendeld is: kan niet?
- Standaard naar B drive gaan en niet naar D drive?
- De wireless charger die zo warm wordt. Hier staat dat dit verhelpen is door deze setting: https://x3.xbimmers.com/forums/showthread.php?t=1661677 Iemand ervaring mee? Ik ga dat eerstdaags eens checken en controleren.

Paar indrukken na een 3-tal weken gebruiken:
- Topauto.
- Rammelen van de gordels: één keer gehad en volgens mij was de oorzaak de stand van de passagierszetel. Nooit meer voorgehad nadien.
- 1x een klein ongevalletje gehad en in fout 😒. Bij het parkeren te vroeg ingedraaid en met mijn rechterachterflank de linkervoorflank van een andere auto geraakt. 320 EUR kosten voor herstelling zegt BMW (dus echt geen grote schade), net onder (850 EUR) de Engelse franchise 😟 Ik kom uit de BMW X2: denk dat het komt omdat ik de afmetingen van de iX3 niet gewoon was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels12
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-03-2024
jellev schreef op zaterdag 4 november 2023 @ 19:48:
Na lang wachten en tracken van de Heritage Leader hoop ik dat mijn ix3 vanavond in Zeebrugge toekomt. Productie in w37, Heritage Leader was enige die toen aanmeerde in Dailan. Nu 7 weken (en vele stops) later hoop ik dat hij echt op dit schip zit. (zou nogal dwaas zijn anders 🙈). [Afbeelding]
Iemand een idee hoelang het duurt tegen dat hij bij m'n dealer zou staan?

(besteld op 20/12/2022, eta was 14 maanden)
Zelf besteld op 09/12/2022 en auto zou in Zeebrugge moeten toegekomen zijn op 8/9/23 - nog steeds aan het wachten op de effectieve levering. Verwacht is: 15/11. Dus je kan nog wel wat weken geduld moeten hebben (plus eindejaarsperiode bii sommige leasemaatschappijen die geen inschrijvingen meer doen vanaf 15/12).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
M'n wagen zou kortelings afgeleverd worden met de Aerodynamische velgen styling 890 M 20" Bicolor, echter nu is de vraag welke winterbanden er normaal geplaatst worden ? In mijn geval gaat dit niet via BMW maar een banden-garage en zij vertelden me dat het dan ook 20" winterbanden zou zijn (vermoedelijk op dezelfde velg) ?

Wat hebben jullie van winterbanden, op welke velgen staan deze en door wie zijn deze geplaatst (BMW of niet) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elan22
  • Registratie: November 2021
  • Laatst online: 06-02 23:04
r2504 schreef op zondag 5 november 2023 @ 15:26:
M'n wagen zou kortelings afgeleverd worden met de Aerodynamische velgen styling 890 M 20" Bicolor, echter nu is de vraag welke winterbanden er normaal geplaatst worden ? In mijn geval gaat dit niet via BMW maar een banden-garage en zij vertelden me dat het dan ook 20" winterbanden zou zijn (vermoedelijk op dezelfde velg) ?

Wat hebben jullie van winterbanden, op welke velgen staan deze en door wie zijn deze geplaatst (BMW of niet) ?
20' winterbanden (Continental 870P) op de originele 890M velgen, via bandencentrale. Meeste leasingmaatschappijen doen dit ook zo.
BMW pusht voor zover ik weet 19' winterset op de originele 19' iX3 velgen met Michelin Pilot Alpin 5 SUV runflat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
Hier Goodyear Ultragrip op de bestaande 20' velg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Physixius
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-11-2023
Niels12 schreef op zondag 5 november 2023 @ 11:39:
[...]

Zelf besteld op 09/12/2022 en auto zou in Zeebrugge moeten toegekomen zijn op 8/9/23 - nog steeds aan het wachten op de effectieve levering. Verwacht is: 15/11. Dus je kan nog wel wat weken geduld moeten hebben (plus eindejaarsperiode bii sommige leasemaatschappijen die geen inschrijvingen meer doen vanaf 15/12).
Zelf besteld 11 juli 2023 (impressive uitvoering)
Vorige week melding gekregen dat de wagen deze week of begin volgende week in de garage wordt verwacht.
Met beetje geluk zou ik hem dan laatste week van november hebben.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klinkschakel
Auto terug van de 2 jaar onderhoudbeurt.
1) Software update konden ze niet uitleggen waarom het verkeerd was gegaan, maar ze hebben hem handmatig geupdate... naar 11/2023...
2) Kraken en piepen van het onderstel konden ze niet vinden??? Laat maar dacht ik...

wel even staan kijken bij de i5.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alikebab1
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 17:23
Iemand nog tips voor het onderhoud van de leren stoelen? Ik wil graag setje kopen, de sportstoelen krijgen al kreukels aan de zijkant (vanwege in-en uitstappen).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Klinkschakel
alikebab1 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:39:
Iemand nog tips voor het onderhoud van de leren stoelen? Ik wil graag setje kopen, de sportstoelen krijgen al kreukels aan de zijkant (vanwege in-en uitstappen).
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GhWLyBD7t8veZT9Q_fVjcymFq8A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Rv47x8hUu4S66Y0rZyEgNWPc.jpg?f=fotoalbum_large

Ik gebruik deze. Na twee jaar en 50.000km is het nog als nieuw. Ik heb ook het 'witte' leer en ook daar weinig kleur verschil. Eens in de twee maanden schoonmaken.

Ik had bij mijn vorige auto (G31 5 serie) met combi stof en nepleer, inderdaad ook slijtage op de wangen van de bestuurderstoel. Ik weet niet of dat aan de sensatec lag of de kwaliteit van de iX3 is gewoon beter.

[ Voor 11% gewijzigd door Klinkschakel op 07-11-2023 09:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
Bij m'n huidige X3 is de Sensatec bestuurdersstoel reeds vervangen (onder garantie) vanwege barsten in de sensatec.

De laatste dagen van m'n X3 heb ik nu het probleem dat m'n rechterspiegel niet uitklapt bij het ontgrendelen van de wagen. Als ik daarna op het knopje druk om beide spiegels in te klappen en terug uit te klappen doet hij het wel ? Heb ik per ongeluk een bizarre setting geactiveerd ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATCO
  • Registratie: December 2004
  • Niet online
r2504 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 09:09:
Bij m'n huidige X3 is de Sensatec bestuurdersstoel reeds vervangen (onder garantie) vanwege barsten in de sensatec.

De laatste dagen van m'n X3 heb ik nu het probleem dat m'n rechterspiegel niet uitklapt bij het ontgrendelen van de wagen. Als ik daarna op het knopje druk om beide spiegels in te klappen en terug uit te klappen doet hij het wel ? Heb ik per ongeluk een bizarre setting geactiveerd ?
Precies hetzelfde gehad met rechterspiegel nadat auto bij dealer was geweest voor schadeherstel. Niet meer voorgekomen nadat ik m een keer handmatig naar buiten heb geklapt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alikebab1
Klinkschakel schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:59:
[...]

[Afbeelding]

Ik gebruik deze. Na twee jaar en 50.000km is het nog als nieuw. Ik heb ook het 'witte' leer en ook daar weinig kleur verschil. Eens in de twee maanden schoonmaken.

Ik had bij mijn vorige auto (G31 5 serie) met combi stof en nepleer, inderdaad ook slijtage op de wangen van de bestuurderstoel. Ik weet niet of dat aan de sensatec lag of de kwaliteit van de iX3 is gewoon beter.
Dank - heb besteld!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remigius
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 21-09 04:48
Weet iemand of alle iX3'en leer hebben? Ik was in de veronderstelling dat de stoelen uit sensatec (= nepleer?) bestonden? Het gaat om een high executive LCI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

High-Exec = Leer, Exec = Sensatecg (as far as I know) ... althans zo was het toch op de pre-LCI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10-09 21:08

siemenz

Koetje

Klinkschakel schreef op maandag 6 november 2023 @ 11:58:
Hier Goodyear Ultragrip op de bestaande 20' velg
Ik heb van de LeaseMaatschappij bij mijn eerste winterbanden swap Michelin Pilot Alpin 5 SUV banden gekregen / 20 inch.

Ze klinken in ieder geval stil - maar geen idee of het goede banden zijn?

Imac 27" i5 + Dell XPS Laptop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alikebab1
Verwijderd schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 12:22:
High-Exec = Leer, Exec = Sensatecg (as far as I know) ... althans zo was het toch op de pre-LCI.
Klopt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• demol88
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 24-09 10:55
Mijn iX3 ging normaalgezien tegen 10/11 geleverd worden, maar zit blijkbaar nog steeds vast in Zeebrugge. Het kan nog enkele weken duren :(

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remigius
Bedankt! Voor de zekerheid even offerte opgeduikeld. Heb inderdaad leer:
FMANL Leder Vernasca Schwarz/Contraststeppung
En ik gewoon in de veronderstelling dat ik sensatec had |:( Dan heb ik de afgelopen tijd de stoelen met het verkeerde middel schoongemaakt. Bedankt voor de tip van de turtle wax @Klinkschakel .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niels12
  • Registratie: Juni 2023
  • Laatst online: 07-03-2024
demol88 schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 14:02:
Mijn iX3 ging normaalgezien tegen 10/11 geleverd worden, maar zit blijkbaar nog steeds vast in Zeebrugge. Het kan nog enkele weken duren :(
Voorspelt niet veel goeds… Hier 15/11 normaal maar radio silence bij leasing. Moed!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik heb zelf de High Exec bestelt. Maar ik zou geen euro extra voor dat Vernasca leer over hebben. Het lijkt gemaakt van koeien die ze dood gevonden hebben in de wei :p

Het is natuurlijk beter dan stof maar daar is het wel mee gezegd. Ik denk zelf dat als ik kon kiezen, ik de Sensatec zou doen. Jammer dat de mooiere leersoorten niet leverbaar zijn in de X3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

PWM schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:59:
[...]

Ik heb zelf de High Exec bestelt. Maar ik zou geen euro extra voor dat Vernasca leer over hebben. Het lijkt gemaakt van koeien die ze gevonden hebben in de wei :p

Het is natuurlijk beter dan stof maar daar is het wel mee gezegd. Ik denk zelf dat als ik kon kiezen, ik de Sensatec zou doen. Jammer dat de mooiere leersoorten niet leverbaar zijn in de X3.
Mwoah ik ben dat niet met je eens hoor - ik vind het leer (ook kwaliteit van de stiksels en dergelijke )in de auto beter dan in de audi die ik hiervoor had. Nu ios de vraag natuurlijk nog wel hoe lang het mooi blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Als je het bijvoorbeeld vergelijkt met het Merino leer, is het echt een wereld van verschil, totaal andere orde.

De upgrade van Sensatec naar Vernasca is 1300,-. Naar Merino zou dat 2200,- zijn. Dat verschil zou ik graag betalen. Het verschil tussen Sensatec en Vernasca is echt veel kleiner, dan dat van Vernasca naar Merino.

[ Voor 17% gewijzigd door PWM op 08-11-2023 10:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
PWM schreef op woensdag 8 november 2023 @ 09:59:
[...]
Het lijkt gemaakt van koeien die ze gevonden hebben in de wei :p
Is dat niet de normale plaats waar je koeien kan vinden... tenzij de purperen Milka koeien ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Heb woordje toegevoegd ;)

Ik zou graag deze optie, uit de X3, ook op de iX3 zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GYHlMfSHoE6DsegQ2r63By0_iE8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hcGTp8HcqgR50c7jP5fLROl9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 11:03

GigaTexel_BE

AMD MP²

PWM schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:57:

[Afbeelding]
Als je ze echt echt wil, kan je ze altijd zoeken als onderdeel uit een total loss bvb en zelf vervangen.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Wat is jullie ervaring met de driving assistent? Qua ACC heb ik er geen klagen over, maar het 'binnen de lijnen houden' had ik wat vragen/opmerkingen:
- Soms begint het groene stuurtje geel te knipperen in de display. Is dit omdat hij de automatische sturing gaat uitschakelen omdat de lijnen nietmeer duidelijk zichtbaar zijn? Vandaag heel veel voor gehad: het was toen hevig aan het regenen.
- Weet iemand waar die sensoren voor het lezen van de lijnen zitten (onder de spiegels?)?
- Bij een scherpe bocht ging ie vandaag over de lijn heen en dan begon ie te pinken en werd hij grijs. Beetje gevaarlijk: eerst gaat hij over de lijn en dan zegt ie: pak zelf maar over 😊 Iemand nog deze ervaring?
- Vinden jullie ook dat ie soms niet goed in het midden rijdt: ik heb soms de indruk dat hij heel dicht aan één kant van de rijstrook rijdt: of is dat maar een illusie?

Wat denken jullie erover?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Pharos1985 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:30:
Wat is jullie ervaring met de driving assistent? Qua ACC heb ik er geen klagen over, maar het 'binnen de lijnen houden' had ik wat vragen/opmerkingen:
- Soms begint het groene stuurtje geel te knipperen in de display. Is dit omdat hij de automatische sturing gaat uitschakelen omdat de lijnen nietmeer duidelijk zichtbaar zijn? Vandaag heel veel voor gehad: het was toen hevig aan het regenen.
- Weet iemand waar die sensoren voor het lezen van de lijnen zitten (onder de spiegels?)?
- Bij een scherpe bocht ging ie vandaag over de lijn heen en dan begon ie te pinken en werd hij grijs. Beetje gevaarlijk: eerst gaat hij over de lijn en dan zegt ie: pak zelf maar over 😊 Iemand nog deze ervaring?
- Vinden jullie ook dat ie soms niet goed in het midden rijdt: ik heb soms de indruk dat hij heel dicht aan één kant van de rijstrook rijdt: of is dat maar een illusie?

Ja, knipperen is het signaal dat jij aan de beurt bent. Of mogelijk heb je het stuur niet goed vast maar dat is visueel zichtbaar middels een extra icoon.
Regen kan inderdaad tot slechtere prestaties leiden. Wel gek. In Duitsland zie ik de lijnen zelf erg slecht bij hevige regen en daar werkt het systeem dan weer beter dan in NL met regen.

Camera onder de spiegels (in je voorruit).

Naja, in principe is het een ondersteunend systeem dus er is geen sprak van terug overnemen. Maar snap wat je bedoelt. Je leert wel erg snel welke snelheid en bocht niet goed gaan.

Het is niet altijd het midden. Zeker in bochten niet. Zou van mij wat directer naar het midden mogen in bochten. Rechtdoor zit het meestal toch wel goed. Denk een vertekend beeld (rij zelf ook liever iets uit het midden naar rechts).

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Bedankt. Het was inderdaad geel knipperen en niet het icoontje van handen op het stuur houden.

Ik begin het nu volop te gebruiken (eigenlijk zijn het ook mijn eerste grote ritten met de iX3: ik heb afgelopen weken weinig gereden, vandaag meer dan 400km gereden, morgen weer 200km). Dus eigenlijk zijn het mijn eerste echte ervaringen met de driving assistant.

Hebben jullie soms 'schrik' ervan? Ik heb dat nu een beetje (misschien ebt het nog weg): maar soms gaat ie een lijn over, dan rijd ie heel dicht tegen een vrachtwagen dat ik zoiets heb van: hij gaat er toch niet tegen zitten (al paar keer dat ik stuur zelf overgenomen heb, ik weet natuurlijk niet wat er gebeurt zou zijn wanneer ik dat niet gedaan had 😊)

Ik heb de indruk dat 'zelfdraaien aan het stuur' beperkt is in een bepaalde range. Want wanneer ik zelf overneem kan ik mits wat steviger sturen de wagen makkelijk terug in zijn rijvak krijgen: zit er een limiet op het automatisch stuurdraaien? Of kan de wagen echt het stuur bij wijze van spreken een héél stuk draaien zoals wij dat als mensen zouden doen in dergelijke situaties?

[ Voor 21% gewijzigd door Pharos1985 op 08-11-2023 22:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik heb mijn iX3 nog niet, maar wel heel veel ervaring met rijhulpsystemen. Dat even dikgedrukt, want dat is toch wel wat heel veel mensen vergeten. Het is geen zelfstandig rijden.

Ik rijd nu zelf 7 jaar diverse Tesla Model S en huur voor mijn werk zo'n 30 auto's per jaar. Elk merk doet het verschillend (en Tesla als 1 van de slechtste), maar mijn ervaringen zijn toch wel dat je sowieso je hand op het stuur moet houden en je voet bij de pedalen.

Klinkt logisch? Wellicht, maar veel mensen hebben veel te veel vertrouwen. Het gaat niet vaak fout, maar als het dan verkeerd gaat:
  • Ik rijd op de A1 130km/u en opeens denkt de auto dat ik op de parallelweg rijd, waardoor hij een noodingreep doet naar 50km/u
  • Meermaals: De auto neemt een bocht en roept opeens dat je het stuur moet overnemen, waarna de auto direct rechtuit schiet. Meegemaakt met meerdere merken
  • Meest voorkomend probleem: De auto "schrikt" omdat een voorligger/buurman een onverwachte beweging maakt en doet een overreactie als respons
Zo kan ik nog wel 10 dingen noemen. Punt is, dat het 99,5 keer goed gaat. Maar als je in die 0,5 gevallen je handen niet op het stuur hebt, kan het vervelend aflopen.

En als TLDR: Ik neem bij een scherpere bocht, altijd zelf het heft in handen bij voorbaat, door schade en schande wijs geworden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pharos1985 schreef op woensdag 8 november 2023 @ 21:30:

Ik gebruik de functie niet meer nadat ik vorige maand zo tegen 70/u op een middenberm ben gebotst ... 2 velgen en banden kapot, schokbrekers kapot, ...

En ja ... de uiteindelijke fout lag bij mezelf want ik was niet opmerkzaam genoeg, maar de functie zorgt ervoor dat je gewoonweg minder attent wordt op de weg (vind ik) en als er dan plots een inham is en de auto 'ziet' het niet ...

En ongerelateerd, hoop ik toch, maar nadat de wagen een maand in de garage had gestaan voor bovenstaande en ik hem sinds vorige week terug heb, kreeg ik gisteren dit te zien ... auto is dus wederom getakeld :-(
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sp3HhGkJxrY6ojFxzeJuuAuk1YQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wVezH8LfmxOzARw5FPvYkYoS.jpg?f=fotoalbum_large

Als ik de facebook groep en wat posts hier al heb zien verschijnen komt dit wel meer voor :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
Verwijderd schreef op donderdag 9 november 2023 @ 09:50:
[...]

En ongerelateerd, hoop ik toch, maar nadat de wagen een maand in de garage had gestaan voor bovenstaande en ik hem sinds vorige week terug heb, kreeg ik gisteren dit te zien ... auto is dus wederom getakeld :-(
[Afbeelding]

Als ik de facebook groep en wat posts hier al heb zien verschijnen komt dit wel meer voor :(
Damm, ik dacht dat het een software matig ding was en met de laatste updates verholpen was. Maar ziet er toch serieus uit. Meedere mensen ook hier op het forum hebben die melding gehad.

[ Voor 18% gewijzigd door Klinkschakel op 09-11-2023 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-09 21:36
Klinkschakel schreef op dinsdag 7 november 2023 @ 08:59:
[...]

[Afbeelding]

Colourlock is in die zin wel het aan te bevelen product, wordt professioneel ook veel ingezet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Bij m'n huidige X3 (die heeft wel sensatec) rade men in de garage af om een wit interieur te nemen... zou blauw worden van jeans te dragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
r2504 schreef op donderdag 9 november 2023 @ 13:36:
Bij m'n huidige X3 (die heeft wel sensatec) rade men in de garage af om een wit interieur te nemen... zou blauw worden van jeans te dragen.
Dat zou ik ook denken maar het is niet zo. Tuurlijk is er een blauwe waas en vooral het stiksel neemt kleur op. Maar ik vind het niet opvallen en een licht interieur is echt een verademing en mooi (vind ik dan).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-07-2024
PWM schreef op woensdag 8 november 2023 @ 10:57:

[Afbeelding]
Ik heb deze en de zelfde kleur ook in mijn mei 2021 pre-lci en zijn volgens mij niet meer verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Nouja, ik ga misschien net 1.5 jaar rijden in de auto, dus ga er zelf geen geld in steken :p

Heb net BMW gebeld dat wel wat eerder mogen leveren, dus pik hem over 2 weken op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
BatW schreef op donderdag 9 november 2023 @ 17:15:
[...]

Ik heb deze en de zelfde kleur ook in mijn mei 2021 pre-lci en zijn volgens mij niet meer verkrijgbaar.
Op een X3 kan je nog Cognac Vernasca leder krijgen (qua kleur lijkt dat op de foto maar het is een ander patroon dus ik heb geen idee of dat van BMW zelf komt)... op een iX3 enkel nog zwart, oyster of mokka.

Op zich spijtig want ik vind de Cognac kleur wel mooi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boston
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:19

Boston

The Cape State

De BMW-software voor het downloaden van de kaarten voor Europa, die je nu krijgt als je op de link clickt, resulteert in een anti-virus melding van Microsoft Defender. 5 van 70 anti-virus producten op virustotal.com zijn van mening dat er een trojan in zit (t.o.v. van 4 in een oudere versie). Bij de nieuwe versie heb ik de installatie gestopt en een oude versie opgezocht.

De 2023-4 kaarten zijn online, dus voorafgaande aan het bezoeken van de kerstmarkt in Duitsland (of om gewoon even de regen in Nederland te ontsnappen) een goed idee om weer even de kaarten te updaten.

Voor de techneuten onder ons die het zelf willen proberen kun je
  1. de software zelf uploaden naar virustotal.com of
  2. de hash invoeren op virustotal. (Type in de folder, waar de executable in staat, in Powershell: get-filehash -algo md5 .\BMWDownloadManager-windows32-offline.exe)
MD5 Hash:
  • Oude versie: 249A7918A6AD9B22C965DEFDF9DB6350
  • Nieuwe versie: 28E84BB8674931661F2E7CAC5F2E3C95
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4tkXxDTTFb3UXG3Dmnl_E09B4t8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/vxTkyxEmOeGG8CgWA10cikDB.jpg?f=fotoalbum_large

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Microsoft Defender (op een actuele coorporate PC) geeft hier totaal geen probleem.

In virustotal krijg ik dezelfde meldingen al vermoed ik dat dit false positives zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Defender voor particulieren of Defender for Endpoint of Defender4Business die alarm geeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Pharos1985 schreef op vrijdag 10 november 2023 @ 16:51:
Defender voor particulieren of Defender for Endpoint of Defender4Business die alarm geeft?
Volgens mij zeker geen partciculieren versie... maar geen idee waar ik dat kan inden (ik kan alleen versie nummers vinden in Windows Security).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• siemenz

siemenz

Koetje

Bij mijn kaartupdate staat overigens:

De dienst is niet beschikbaar voor de momenteel geselecteerde auto.

Meer mensen deze melding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Hoeveel km range hebben jullie zo bij een 100% geladen batterij? Ik rond de 320km en ik rij vrij sportief en al zeker niet anders dan met mijn ICE die ik vroeger had.

Het verbruik (ik rij gemengd snelweg/stad/gewestwegen) zit bij mij rond de 22 KwH, onder de 20 krijg ik het niet, zelfs als ik écht rustig rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:35
Ik kan 430 km eruit krijgen als ik in ECO Pro rijd en niet harder dan 100km op de snelweg ga. Anders is het gemiddelde tussen 350 en 390km

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beele
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-02 10:31
Net een update gehad van de garage, mijn wagen is in Zeebrugge aangekomen en ik zou in de komende dagen een uitnodiging voor de aflevering moeten ontvangen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
siemenz schreef op maandag 13 november 2023 @ 15:07:
Bij mijn kaartupdate staat overigens:

De dienst is niet beschikbaar voor de momenteel geselecteerde auto.

Meer mensen deze melding?
Ik krijg nu deze melding...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/x0pSOtWhvjTnb4U98AFUfLuEUDo=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/5gDAaSWJMwaUCF32YAn77uwH.png?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollevee
tc982 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:42:
Ik kan 430 km eruit krijgen als ik in ECO Pro rijd en niet harder dan 100km op de snelweg ga. Anders is het gemiddelde tussen 350 en 390km
In de zomer haalde ik gemakkelijk boven de 400, behalve bij veel kilometers op de snelweg, dan is dat eerder 340 km. Nu het weer kouder is haal ik met moeite 330km als ik rustig rij.

Momenteel heb ik een Impressive van de garage want de mijne is - weeral - kapot (laadprobleem derde keer op 10 maanden tijd). Die Impressive krijg ik met geen mogelijkheid onder de 25 KwH, ligt dat aan de banden of wat, geen idee. ..

Bij mijn eigen wagen is dat meestal tussen de 15.5 en de 19 afhankelijk van het soort ritten, steeds geleidelijk optrekken en zo constant mogelijke snelheid aanhouden in Eco Pro Individual en B-stand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-08 21:33
Pharos1985 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:34:
Hoeveel km range hebben jullie zo bij een 100% geladen batterij? Ik rond de 320km en ik rij vrij sportief en al zeker niet anders dan met mijn ICE die ik vroeger had.

Het verbruik (ik rij gemengd snelweg/stad/gewestwegen) zit bij mij rond de 22 KwH, onder de 20 krijg ik het niet, zelfs als ik écht rustig rijdt.
340 km nu. Net snelweg rit aan 120-130 achter de rug met winterbanden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
pollevee schreef op maandag 13 november 2023 @ 18:34:
[...]

Die Impressive krijg ik met geen mogelijkheid onder de 25 KwH, ligt dat aan de banden of wat, geen idee. ..
Zou best kunnen... dit is een best interessant artikel hierover; https://teslamotorsclub.c...n-21-wielen-banden.59749/

Trouwens wat gebruiken jullie als sneeuwkettingen op een 20" ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sevalo
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-08 21:33
r2504 schreef op maandag 13 november 2023 @ 19:59:
[...]

Zou best kunnen... dit is een best interessant artikel hierover; https://teslamotorsclub.c...n-21-wielen-banden.59749/

Trouwens wat gebruiken jullie als sneeuwkettingen op een 20" ?
Je kan er wel weg over terug vinden in dit topic.
Volgens bmw mag het niet op 20”.

Ik heb laagvlak kettingen gekocht en die werken: König K66 XXL

Al zeg ik er wel bij: enkel thuis theoretisch opgelegd, nog niet in de sneeuw er mee gereden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Ik lees wel eens goede dingen van deze https://www.dakdragerexpe...-23560r20-modula-gri.html (zijn trouwens ook maar 7mm). Ik moet nog even van de bandencentrale vernemen wat men nu gaat plaatsen (want de leasing wil dezelfde velgen behouden).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Nu we toch over range en over eco/eco pro/sport aan het babbelen zijn: ik merk geen verschil tussen performantie/optrekken tussen de verschillende standen.
Soms rij ik per ongeluk in sport: ik merk er eigenlijk geen verschil in. Wel idd verschil in stoelverwarming en lichten die iets minder sterk zijn.
Maar is er effectief een verschil in performantie tussen die standen? Want dat is volgens mij toch vrij bepalend voor zijn range...

Ook schreef hier overlaatst iemand die nooit in eco rijdt omdat hij rijplezier wilt en dus liever wat vaker gaat laden: ik zie geen echt verschil in range tussen sport & eco: is die er en let ik gewoon te weinig op of heb ik nog niet ontdekt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remigius
Ik rij altijd one pedal op eco, als ik hem dan op comfort of sport zet merk je echt wel dat het stroom pedaal 'feller' is. En bij eco staan er wat andere zaken uit om stroom te besparen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Pharos1985 schreef op maandag 13 november 2023 @ 22:19:
Nu we toch over range en over eco/eco pro/sport aan het babbelen zijn: ik merk geen verschil tussen performantie/optrekken tussen de verschillende standen.
Soms rij ik per ongeluk in sport: ik merk er eigenlijk geen verschil in. Wel idd verschil in stoelverwarming en lichten die iets minder sterk zijn.
Maar is er effectief een verschil in performantie tussen die standen? Want dat is volgens mij toch vrij bepalend voor zijn range...

Ook schreef hier overlaatst iemand die nooit in eco rijdt omdat hij rijplezier wilt en dus liever wat vaker gaat laden: ik zie geen echt verschil in range tussen sport & eco: is die er en let ik gewoon te weinig op of heb ik nog niet ontdekt?
Als je altijd plankgas gaat merk je inderdaad weinig verschil ja :-) Maar anders is er toch een zeer wezenlijk verschil, vooral in pedaal respons maar ook in optrekken bijvoorbeeld. Qua range, dat is vooral rijstijl afhankelijk, ECO is bedoeld om je rijstijl te beinvloeden, niet dat je wagen plots 50km verder kan rijden ofzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
Pharos1985 schreef op maandag 13 november 2023 @ 16:34:

Net een rit van 90 km met wind mee en winterbanden. Keurig 100km/u gereden en nog 320km rangeover….
Dus rond de14 graden moet je 400 km nog steeds kunnen halen op winterbanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e--merge
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 22:42
beele schreef op maandag 13 november 2023 @ 17:51:
Net een update gehad van de garage, mijn wagen is in Zeebrugge aangekomen en ik zou in de komende dagen een uitnodiging voor de aflevering moeten ontvangen. :)
Zou snel zijn!
Mijne is 3 weken geleden aangekomen in Zeebrugge en vandaag bij de dealer aangekomen.
Nu nog inschrijven en dat zou nog 1 a 2 weken duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Jullie dit al meegemaakt: vanochtend heb ik een 7-tal seconden plankgas gegeven ermee (moest ergens snel inhalen op een parallelweg van de snelweg): opeens rook het in de cabine echt naar iets verbrand. Kan niet goed aangeven wat 'soort' brandgeur.

Nadien geen problemen gehad en geur was ook weg toen ik terug normaal ging rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Simpson
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 12:33
Pharos1985 schreef op dinsdag 14 november 2023 @ 16:59:
Jullie dit al meegemaakt: vanochtend heb ik een 7-tal seconden plankgas gegeven ermee (moest ergens snel inhalen op een parallelweg van de snelweg): opeens rook het in de cabine echt naar iets verbrand. Kan niet goed aangeven wat 'soort' brandgeur.

Nadien geen problemen gehad en geur was ook weg toen ik terug normaal ging rijden.
Misschien was je de banden aan het oproken.... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Manchu
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-07 11:35
Vandaag 370km gereden, had nog een 20% over.

90 en 100 per uur gereden op de autostrade en natuurlijk file gehad (lekker 5u30 in de auto).
Stuk in NL mag je toch niet sneller dan 100 ...

Gemiddelde kwam uit op 16kwh. Heenweg had ik 14kwh/100km Waarschijnlijk meewind .. :)
Rustig optrekken, stilstand vermijden, enkel op motor remmen, ...

Non stop aan 120/130kmh ga je inderdaad moeilijk onder die 20kwh geraken. In de winter met winterbanden al helemaal niet. Als je gemengd niet onder die 20 kan geraken dan rij je toch niet zo rustig als je denkt? Of je moet veel bergop en veel stoppen? ..

Ik gebruik geen eco pro ...

[ Voor 11% gewijzigd door Manchu op 14-11-2023 18:55 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
Wel: ik probeer er rustig mee te rijden maar ik weet dat ik me nog verder moet aanpassen.
Ook rij ik systematisch 130 à 140km/u op de snelweg (op teller). Ik rij wel altijd in B stand en probeer zo anticiperend mogelijk te 'remmen'/stroompedaal te lossen en na een week of 2 dit te doen ben ik al aardig getraind in de B stand

Maar zo 100km/u op de snelweg doe ik nooit.

Ik heb liever wat meer rijplezier en zal dan wat vaker stekkeren (ik kan hem in theorie iedere nacht laden, ik rij nooit meer dan 250km op een dag en ik rij sowieso niet zo heel veel (denk max 800km/week en sommige weken zelfs maar 400km)

• Pharos1985
Weet iemand hier specifiek iets zeker rond wetgeving laden/parkeren bij openbare laadpalen.
Situatie: er staat een PHEV niet aangesloten geparkeerd op een plaats voor laden (Allego paal).
Politie komt terplaatse en men begint druk te bellen/overleggen. Verdict volgens politie: we gaan vertrekken en we kunnen niets doen. Dit is een PHEV en hij mag hier parkeren, aangesloten of niet doet niets terzake.

Volgens mij moet je sowieso aangesloten parkeren in BE bij laadpalen: anders ben je in overtreding.

Of ben ik verkeerd?

Informatie via Google geeft tegenstrijdige antwoorden en men beweert dat de wetgeving in 2022 aangepast werd zodat je verplicht aangesloten moet zijn, maar het is toch niet heel duidelijk of die wetgeving er effectief doorgeraakt is.

Edit:
Vanaf 1 oktober 2022 moeten elektrische voertuigen die op een parkeerplaats met laadpunt staan, aan die laadpaal aangesloten zijn. Overtredingen worden eveneens beboet aan 58 euro. Als je natuurlijk de parkeerplaats langer dan de laadtijd bezet houdt, ben je weinig solidair met de andere E-rijders die hun voertuig willen laden...
(Bron: https://www.politie.be/54...or-elektrische-voertuigen)
Klopt dit effectief (komt van een site van een lokale PZ, dus ik zou toch verwachten dat dat klopt...)?
Indien dit klopt wisten die agenten niet waarover ze babbelden.

[ Voor 28% gewijzigd door Pharos1985 op 16-11-2023 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Aangezien de boete een GAS boete is, zal het dus van gemeente tot gemeente afhangen. https://www.vvsg.be/kenni...en-elektrische-voertuigen

Maar je hebt wel moreel gelijk dat het asociaal is dat je niet oplaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DieterC
  • Registratie: Januari 2023
  • Laatst online: 16:29
DomiGijzen schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:12:
[...]

Ik had dat ook. En opvallend genoeg tijdens het laden. Maar de melding heeft betrekking op de normale accu.
Heb het gemeld. Na een update niet meer gehad.
Hey Domi, refereer je naar een update van lang geleden? Of een recente? Ik heb deze melding zeer frequent voor.Er wil al eens wat tijd tussen zitten wie wanneer welke update krijgt...
Ik verwarm de auto telkens voor voor vertrek, en wanneer die aan de laadkabel hangt heb ik prijs en wil die niet voorverwarmen (wat mij althans niet logisch lijkt).
Wanneer hij niet ingeplugd is krijg ik die melding niet en heb ik een aangenaam warm interieur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
@DieterC
Het was geen over the air update maar een volledige bij de dealer. Zou het probleem daar neer leggen.

In het algemeen:
Ik moet overigens maandag weer terug omdat de auto nog altijd koud wordt na 20-30 minuten rijden. Heb de laatste week de lange ritten met een temp logger gereden en het is duidelijk zichtbaar dat de temperatuur zakt. Maar het lijkt er ook een beetje op dat er eerst een flinke overshoot aan warmte is.

[ Voor 79% gewijzigd door DomiGijzen op 17-11-2023 08:57 ]

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Simpson
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 12:33
DomiGijzen schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:54:
@DieterC
Het was geen over the air update maar een volledige bij de dealer. Zou het probleem daar neer leggen.

In het algemeen:
Ik moet overigens maandag weer terug omdat de auto nog altijd koud wordt na 20-30 minuten rijden. Heb de laatste week de lange ritten met een temp logger gereden en het is duidelijk zichtbaar dat de temperatuur zakt. Maar het lijkt er ook een beetje op dat er eerst een flinke overshoot aan warmte is.
Het probleem is naar mijn ervaring erger in de lente/zomer dan in de huidige, koudere, omstandigheden buiten. Het is er nog wel maar veel minder irritant. Heb jij dezelfde ervaring?

P.S. Ik moet zeggen dat ik de auto gezien het jaargetijde op het moment ook voorverwarm.

[ Voor 5% gewijzigd door Bart Simpson op 17-11-2023 09:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Bart Simpson schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 09:24:
[...]

Het probleem is naar mijn ervaring erger in de lente/zomer dan in de huidige, koudere, omstandigheden buiten. Het is er nog wel maar veel minder irritant. Heb jij dezelfde ervaring?

P.S. Ik moet zeggen dat ik de auto gezien het jaargetijde op het moment ook voorverwarm.
Het blijft behoorlijk irritant in mijn geval. Maar het is wel minder extreem.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Pharos1985 schreef op donderdag 16 november 2023 @ 23:21:
Volgens mij moet je sowieso aangesloten parkeren in BE bij laadpalen: anders ben je in overtreding.
Hoe zit het trouwens in Belgie met laadpalen die in een zone voor betalend parkeren staan (bv. 214 Desguinlei in Antwerpen), moet je hier ook betalen voor het parkeren ?

Edit: Ik zie net in Google Streetview dat er een bord staat met en P en de tekst "+3.5t Max Ticket"... dus niet betalen voor een personenwagen ?

[ Voor 15% gewijzigd door r2504 op 17-11-2023 13:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
r2504 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:55:
[...]

Hoe zit het trouwens in Belgie met laadpalen die in een zone voor betalend parkeren staan (bv. 214 Desguinlei in Antwerpen), moet je hier ook betalen voor het parkeren ?

Edit: Ik zie net in Google Streetview dat er een bord staat met en P en de tekst "+3.5t Max Ticket"... dus niet betalen voor een personenwagen ?
In Antwerpen moet je gewoon betalen voor te parkeren als je wenst te laden aan een publieke laadpaal:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MiKV_DAXJfAgInE5KnZD5v3vY90=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/JfACNxcSFAHxwTrx86W8vQth.jpg?f=fotoalbum_large

Hou er ook rekening mee dat je ook niet mag laden in de historische binnenstad zonder vergunning.

https://www.slimnaarantwe...den-van-elektrische-autos

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
tc982 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 05:00:
Aangezien de boete een GAS boete is, zal het dus van gemeente tot gemeente afhangen. https://www.vvsg.be/kenni...en-elektrische-voertuigen

Maar je hebt wel moreel gelijk dat het asociaal is dat je niet oplaad.
Ik denk dat dit toch verkeerd is wat je schrijft. Ik lees op de website van de VVSG volgende:
Elektrische of hybride elektrische voertuigen.
Op plaatsen voorzien van een publieke laadinfrastructuur, moeten de elektrische of hybride elektrische voertuigen geconnecteerd zijn met die laadinfrastructuur.
Het feit dat een GAS boete is is volgens mij ook geen referentie naar het feit dat het geregeld zou zijn in het plaatselijk politiereglement. Ook bepaalde snelheidsovertredingen zijn in sommige gemeentes 'gedepenaliseerd' (zo noemt het toch dacht ik) en zijn in bepaalde gemeentes GAS boetes geworden ipv afhandeling via het parket. Ook die GAS snelheidsboetes, daarvan is de hoogte in elke gemeente gelijk.

Mijn antwoord is ook met vertwijfeling geschreven dus mocht er iemand meer kennis van deze materie hebben, graag!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
r2504 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 12:55:
[...]

Mij is altijd gezegd dat je het parkeerregime moet volgen van de plaats waar de paal staat:
- Verplicht ticket/betalen = ook betalen indien je aan de paal staat.
- Schijf leggen = verplicht schijf leggen en ook tijdsduur respecteren.
- Gratis en onbeperkt = ook zo als je aan de paal aangesloten bent.
Sluit een beetje aan bij het feit dat je dan in de oude binnenstad van A'pen ook niet mag plaatsnemen aan een paal zonder die specifieke vergunning.

Dit interesseert me minder: ik moet nu nog publiek laden omdat ik mijn laadpaal nog niet heb en ik kan laden op een gratis plaats hier in de buurt. Als ik naar de sportclub ga dan kan ik laden aan een paal daar met schijf (max 2u), maar ik ben daar helaas toch nooit meer dan 2uur _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
Pharos1985 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 16:40:
[...]

Ik denk dat dit toch verkeerd is wat je schrijft. Ik lees op de website van de VVSG volgende:

[...]

Het feit dat een GAS boete is is volgens mij ook geen referentie naar het feit dat het geregeld zou zijn in het plaatselijk politiereglement. Ook bepaalde snelheidsovertredingen zijn in sommige gemeentes 'gedepenaliseerd' (zo noemt het toch dacht ik) en zijn in bepaalde gemeentes GAS boetes geworden ipv afhandeling via het parket. Ook die GAS snelheidsboetes, daarvan is de hoogte in elke gemeente gelijk.
Wat ik eigenlijk daarmee wou zeggen dat er een mogelijkheid is dat bepaalde gemeentes dit nog niet hebben opgenomen in hun lokaal reglement en daardoor dus een soort van vacuüm bestaat tussen de wet en de naleving van de wet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollevee
DomiGijzen schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 08:54:
@DieterC

In het algemeen:
Same here ... :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Raar: ik herken mijn iX3 niet qua temperatuur issues met de HVAC (ik doe wel niet zo héél lange ritten: max rit dat ik doe is 90 minuten en dat is 1x/2weken).

Zou dat iets zijn dat zich alleen bij bepaalde iX3's voordoet? Of ben ik (en sommige andere mensen) er gewoon minder gevoelig aan?

Toen ik de wagen ging halen bij Gregoir in Dendermonde heb ik dit issue voorgelegt: de 'genius' die de auto afleverde, had er nog nooit van gehoord. Hij liet me een setting zien in iDrive waar je kan bepalen dat de middenroosters warmer of net kouder moeten blazen dan de uiterste roosters. Commentaar van de genius 'op forums lees je natuurlijk vanalles hé, misschien hebben die mensen gewoon deze setting aangezet...'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Pharos1985 schreef op vrijdag 17 november 2023 @ 23:20:
Raar: ik herken mijn iX3 niet qua temperatuur issues met de HVAC (ik doe wel niet zo héél lange ritten: max rit dat ik doe is 90 minuten en dat is 1x/2weken).

Zou dat iets zijn dat zich alleen bij bepaalde iX3's voordoet? Of ben ik (en sommige andere mensen) er gewoon minder gevoelig aan?

Toen ik de wagen ging halen bij Gregoir in Dendermonde heb ik dit issue voorgelegt: de 'genius' die de auto afleverde, had er nog nooit van gehoord. Hij liet me een setting zien in iDrive waar je kan bepalen dat de middenroosters warmer of net kouder moeten blazen dan de uiterste roosters. Commentaar van de genius 'op forums lees je natuurlijk vanalles hé, misschien hebben die mensen gewoon deze setting aangezet...'
Ik denk niet dat alle ix3's dit hebben nee. Anders waren er veel meer klachten. Hoewel het gezien het aantal gelijke waarnemingen alleen al in dit forum aantoont dat het geen uniek geval is.
Maar je begint op een moment wel te twijfelen aan jezelf. Hoewel dat na 20+ jaar autorijden wel raar zou zijn. Mezelf heb ik onderhand uitgesloten :) Mede door de temp te loggen maar ook omdat passagiers het ook opvalt. En ik het niet heb in andere auto's.

Stadium genius was ik na de eerste week al voorbij. Heb diverse verschillende instellingen geprobeerd. Niks verhelpt het probleem. Sommige instellingen vertragen het wel iets. Ook diverse maatregelen van de dealer hebben impact gehad (niet altijd positief overigens).
Inmiddels heb ik al vervangen onderdelen en een extra verwarming (als ik de after sales mag geloven). De auto heeft in ieder geval al de nodige manuren. Inmiddels kijkt ook een team in München mee. En er is fluisterend toegegeven dat ze cases hebben gevonden met gelijke symptomen.

We gaan het meemaken. Vraag me langzaam wel af wat er gaat gebeuren als het niet opgelost kan worden?

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xjs678qr
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 14:51
Gisteren reed ik weg en de wagen piepte dat ik het binnen hoorde.
Het is wel verminderd, maar de wagen piepte nog wat bij lage snelheden (tot 30kmh) en het ergste bij extreem afdraaien (naar rechts denk ik).

Zou er een remblok vastzitten (de wagen heeft enkele dagen stilgestaan) ? Zou ik daar zelf iets aan kunnen doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 12:31
xjs678qr schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 07:01:
Gisteren reed ik weg en de wagen piepte dat ik het binnen hoorde.
Het is wel verminderd, maar de wagen piepte nog wat bij lage snelheden (tot 30kmh) en het ergste bij extreem afdraaien (naar rechts denk ik).

Zou er een remblok vastzitten (de wagen heeft enkele dagen stilgestaan) ? Zou ik daar zelf iets aan kunnen doen?
Ik heb dat een lange tijd gehad met de pre-LCI. Sinds ik de LCI heb ik dat niet meer. Alleen nog op bepaalde momenten als ik afrem of parkeer. Maar dat bedoel je denk ik niet.

Mijn dealer zei altijd: het is zwaar en een EV dat hoort er bij 🤷‍♂️

Ik weet dat er een keer op dit draadje een poster is geweest die de remmen had vervangen voor LCI onderdelen en dat het verdween geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 22:18
Ik mag ook een nieuwe auto uitkiezen, twijfel tussen de ix1 en de ix3. Gevoelsmatig is de Ix3 net iets ruimer, maar dat valt wel mee. De Ix3 kost me maandelijks 150,- eigen bijdrage, de ix1 past nagenoeg volledig in mijn lease tarief. Wat zouden jullie doen? Heb drie kinderen, maar de ruimte achterin is bij de ix1 als de ix3 nagenoeg gelijk volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
koentjuh schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:29:
Ik mag ook een nieuwe auto uitkiezen, twijfel tussen de ix1 en de ix3. Gevoelsmatig is de Ix3 net iets ruimer, maar dat valt wel mee. De Ix3 kost me maandelijks 150,- eigen bijdrage, de ix1 past nagenoeg volledig in mijn lease tarief. Wat zouden jullie doen? Heb drie kinderen, maar de ruimte achterin is bij de ix1 als de ix3 nagenoeg gelijk volgens mij.
Wat belangrijker is: krijg je dezelfde opties? Want de ix3 wordt standaard in twee versies geleverd nagenoeg full options. Dus dat is dan de vraag wat je inlevert met de ix1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-09 22:18
DjCoke schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:33:
[...]

Wat belangrijker is: krijg je dezelfde opties? Want de ix3 wordt standaard in twee versies geleverd nagenoeg full options. Dus dat is dan de vraag wat je inlevert met de ix1
Qua opties lever in bij de ix3 wel wat in. De ix1 kan ik volledig aankleden, bij de ix3 past het high optie pakket niet. Nu ga ik zaken zoals heads up display niet missen, enige waarover ik twijfel is de comfort sleutel. In mijn huidige auto raak ik het handvat aan en kan ik instappen. Zeker met volle handen is dat erg handig.

Maar kom van een 5008, dus die ix1 is qua ruimte wel echt een stap terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DjCoke
koentjuh schreef op zaterdag 18 november 2023 @ 09:44:
[...]

Qua opties lever in bij de ix3 wel wat in. De ix1 kan ik volledig aankleden, bij de ix3 past het high optie pakket niet. Nu ga ik zaken zoals heads up display niet missen, enige waarover ik twijfel is de comfort sleutel. In mijn huidige auto raak ik het handvat aan en kan ik instappen. Zeker met volle handen is dat erg handig.

Maar kom van een 5008, dus die ix1 is qua ruimte wel echt een stap terug.
Ik weet niet hoe het zit met de ix1 maar je wilt gewoon deze luxe opties:
- comfort access
- alle veiligheids- and co-piloot snufjes
- memory stoelen
- CarPlay and what not
- verwarmde stuur en stoelen
- volledige parkeer assistent met overview/camera’s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Misschien is een iX2 een optie... net even in de configurator een quasi full option aangemaakt voor 73K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippede1ste
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-08 14:45
Ik dacht dat de kofferruimte van de ix1 ongeveer gelijk was aan de ix3 maar dat er iets minder beenruimte was in de ix1.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online
Ik vind vooral het interieur een dealbreaker. De X3 heeft wat mij betreft het beste dashboard wat BMW ooit gemaakt heeft.

Schermen op precies de juiste plek, knoppen blindelings vindbaar en precies genoeg, afwerking nog op het juiste niveau, echt top.

De iX1 is wat dat betreft een stuk Spartaanser. Ik vind de nieuwe setup in de nieuwe hogere modellen al niets, laat staan een Light variant.
Pagina: 1 ... 68 ... 93 Laatste