Pharos1985 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:10:
Naast het afstand houden via ACC, remt de auto ook bij een nakende frontale botsing?
Vandaag volgende meegemaakt (eigenlijk al 2x meegemaakt):
- Ik rijd op assisted driving (ACC+binnen de lijnen houden).
- Ik pink naar rechts en wil naar rechts gaan (moest nog heel even wachten omdat er iemand te dicht naast/nét achter me zit vond ik). Ik ben dus nog niet van lane geswapt, pinker staat wel op.
- Mijn voorligger doet geen noodstop maar remt toch ietwat krachtig.
Gevolg: de auto reageerde niet door te vertragen en ook geen stop. Ik heb zelf bijzonder krachtig moeten remmen om er niet op te zitten.
Iemand een idee? Ik was bezig met mijn rechts baanvakmanouevre voor te bereiden doordat assisted driving opstond had ik minder oog voor wat er voor me gebeurde.
Ik denk dat ik volgende dagen eens 1 uur moet gaan rijden specifiek om de assisted drive nog beter te leren kennen.
Je kunt het beste de knipperlicht lichtjes aanraken bij zo’n manoeuvre (3 x knipperen). Mocht je moeten annuleren dan zal de ACC weer oppakken en werken.
Maar je moet het volgende ook rekening mee houden. ACC werkt minder goed met zijwaartse manoeuvre door jezelf of door de ander. Iemand die je afsnijdt kan soms pas laat worden opgepikt.
Ook een lichte aanraking op gas zorgt voor het niet werken van ACC. Let daar ook op. Maar als je knipperlicht aandoet en echt aan zet (dus niet drie keer) dan staat ACC op grijs omdat je juist alles zelf handmatig wil doen. Dus dit is een logische handeling van het systeem.
Edit:
Klopt niet helemaal. De groene balk blijft aanstaan met knipperlicht aan. En ik heb net ff getest onderweg op de snelweg. Als je knipperlicht aanzet dan blijft afstand houden werken. Dus je hebt gelijk. Dan moet het echt liggen aan een zijwaartse beweging of hij had de auto voor je niet goed gedetecteerd.
Edit 2:
Nou. Ik heb een paar keer getest en hij doet inderdaad niet afstand houden bij handmatige knipperlicht aanzetten. Wat opvalt is:
Ik zit achter een auto, met ACC dan geeft hij een auto, groene balk en groene zijbanen aan. As intended.
Maar doe je je knipperlicht aan, dan valt de auto weg. En je wisselt niet van zijbaan, dan houdt hij vrijwel geen afstand meer met je voorligger. Sterker nog hij accelereert als de voorligger langzamer rijdt. Dat lijkt mij niet intended. Zeer vaag gedrag die ik ook niet altijd heb kunnen reproduceren.
Maar ja. Ik rij zo helemaal niet en dus nooit opgevallen. Ik denk als je de knipperlicht handmatig aanzet dan verwacht de auto dat je een manoeuvre wilt doen. Dus ga je toch niet wisselen van rijbaan: uitzetten.
[
Voor 24% gewijzigd door
DjCoke op 19-10-2023 06:38
]