Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 16:48
MM1974 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 09:43:
Vandaag bij kreeg ik de melding:
Check Control Energiemanagement. Meer energieverbruik tijdens het parkeren. Om de rijgereedheid te waarborgen, werden comfortfuncties (bijv. Remote Services) tijdelijk niet uitgevoerd. Bij herhaaldelijk optreden na laten kijken door Servicepartner.

Deze melding heb ik 1 keer eerder gehad een tijd geleden. Kan het zijn dat dit te maken heeft met de laadpaal?
Ik had dat ook. En opvallend genoeg tijdens het laden. Maar de melding heeft betrekking op de normale accu.
Heb het gemeld. Na een update niet meer gehad.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM1974
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 08-03 22:30
Bij mij was het ook toen ik de auto van de laadpaal haalde. Zit nu in dubio want wilde voor de vakantie naar Duitsland gaan of dit niet kwaad kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
@MM1974 Heb er nooit daadwerkelijk iets van gemerkt. De melding geeft ook aan dat sommige systemen zoals remote dingen uitgaan. Maar op die moment kon ik gewoon connectie maken.
Zou me er niet teveel zorgen over maken.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM1974
DomiGijzen schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 10:40:
@MM1974 Heb er nooit daadwerkelijk iets van gemerkt. De melding geeft ook aan dat sommige systemen zoals remote dingen uitgaan. Maar op die moment kon ik gewoon connectie maken.
Zou me er niet teveel zorgen over maken.
Dank je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:33
Sinds 1 maand in het bezit van BMW IX3 M, bouwjaar 10-2022, nu gezien dat in allebei de koplampen condens aanwezig is, herkent iemand dit, zo ja hoe is het verholpen ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BatW
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 30-07-2024
Klinkschakel schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:21:
[...]

Mijn verbruik is ook omhoog geschoten met de winterbanden.

Zelfde probleem en vraag bij mij met de bandenmaat voor winter. Er is nu een instelling voor 'andere' bandenmaat voor winterbanden. Probleem is dat je alleen de bandenspanning ziet en geen referentiespanning. Dus ik heb hem nu gewoon weer op zomer 20' staan.
Zal ik ook maar gaan doen want bij de bandenwissel hadden ze er gelijk maar overal 3.2 bar in gedaan..!! Is toch niet moeilijk om even in de binnenkant van de deur te kijken. Kom je thuis moet je ze weer beetje leeg laten lopen 8)7 .In scherm in de auto staat ook referentie 2,6 bar rondom maar in de deur 2,3 en 2,5 bar geen idee waarom ze verschillende waardes aangeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
BatW schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 15:53:
[...]

Zal ik ook maar gaan doen want bij de bandenwissel hadden ze er gelijk maar overal 3.2 bar in gedaan..!! Is toch niet moeilijk om even in de binnenkant van de deur te kijken. Kom je thuis moet je ze weer beetje leeg laten lopen 8)7 .In scherm in de auto staat ook referentie 2,6 bar rondom maar in de deur 2,3 en 2,5 bar geen idee waarom ze verschillende waardes aangeven.
Deur is koud. Op het scherm is gecorrigeerd voor de bandentemperatuur.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
  • Registratie: Mei 2021
  • Laatst online: 16:25
Hans4545 schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 14:11:
Sinds 1 maand in het bezit van BMW IX3 M, bouwjaar 10-2022, nu gezien dat in allebei de koplampen condens aanwezig is, herkent iemand dit, zo ja hoe is het verholpen ?
condens zou moeten verdwijnen als je of de lampen aanzet (na een rit) of als hij stilstaat in de zon. In de lamp zitten gaatjes die de koplamp zouden moeten laten 'ademen'. Als het beslagen blijft, naar de dealer want dan gaat de lamp/reflectoren oxideren. Alhoewel ik bij full LED twijfel of dat kan... :/
Na 2 jaar geen probleem bij mij, terwijl ik soms wel condens zie zitten.

[ Voor 4% gewijzigd door Klinkschakel op 13-10-2023 15:59 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• philippede1ste
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-08 14:45
De reden waarom 20” winterbanden er niet instaat is omdat dit van bmw in principe niet mag dacht ik. Er is hier toch eens zoiets doorgekomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pharos1985
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 15:31
Mijn wagen zonet gaan ophalen.
Eerste indruk (30km mee gereden): wat een mooie auto! Laat je zeker niet leiden door de negatieve berichten hier: het is echt een topwagen. Groot/robuust/premiumgevoel.

Ook hier wel kleine beschadigingen in de lak te zien: als hij in vol zonlicht staat, zie je 2 swirls. Ook één lichte kras te zien als je écht goed kijkt en een soort van 'vet' oid dat in de nier zit.
De zwarte lak is wel mooi en geeft hem een mooie blauwe schijn in het zonlicht.

Ook op de radar vooraan zat nog beschermfolie, heb die er dan maar zelf afgehaald 8)7

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om een sneltoets toe te wijzen zodat ie snel schakelt naar Carplay?

[ Voor 37% gewijzigd door Pharos1985 op 16-10-2023 13:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Pharos1985 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 12:20:
Mijn wagen zonet gaan ophalen.
Eerste indruk (30km mee gereden): wat een mooie auto! Laat je zeker niet leiden door de negatieve berichten hier: het is echt een topwagen. Groot/robuust/premiumgevoel.

Weet iemand toevallig of het mogelijk is om een sneltoets toe te wijzen zodat ie snel schakelt naar Carplay?
Proficiat!

Via comm naar phone in CarPlay draaien en dan een van de keuzetoetsen inhouden.
Kan ook via media maar dan start ook daadwerkelijk je laatste media op de telefoon te spelen.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Dat had ik al geprobeerd. Ook de 'product genius' gaf aan bij BMW dat het op die manier mogelijk moet zijn.
Hij begint de preset te zetten en je ziet dat 'balkje' dat aangeeft hoe lang je nog moet duwen vooraleer de preset 'live' staat, maar uiteindelijk zegt ie 'niet mogelijk' of iets in die aard. Kan een filmpje maken indien nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DomiGijzen
Zal zo eens kijken. Misschien zeg ik het fout.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Het blijft me toch een raadsel hoe het kan dat er op een nieuwe auto swirls staan en zelfs een kleine kras: die auto wordt toch gespoten, blijft binnen in de fabriek en wordt voor transport toch volledig ingepakt met plastic erop?
Zelfs te dun spuiten: dat veroorzaakt toch geen swirls?

Swirls worden toch veroorzaakt door meerdere malen door een slechte carwash te gaan of door de auto meermaals te poetsen met dingen waar fijne korrels zand inzitten.

Iemand meer inzicht in zulks productieproces? Wat loopt hier fout?

Product genius gaf ook aan dat de iX niet in China gemaakt wordt en erger is qua lak dan de iX3.

[ Voor 8% gewijzigd door Pharos1985 op 16-10-2023 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 18-07 11:35
Pharos1985 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:47:
Het blijft me toch een raadsel hoe het kan dat er op een nieuwe auto swirls staan en zelfs een kleine kras: die auto wordt toch gespoten, blijft binnen in de fabriek en wordt voor transport toch volledig ingepakt met plastic erop?
Zelfs te dun spuiten: dat veroorzaakt toch geen swirls?

Swirls worden toch veroorzaakt door meerdere malen door een slechte carwash te gaan of door de auto meermaals te poetsen met dingen waar fijne korrels zand inzitten.

Iemand meer inzicht in zulks productieproces? Wat loopt hier fout?

Product genius gaf ook aan dat de iX niet in China gemaakt wordt en erger is qua lak dan de iX3.
De lak van een BMW zou in het algemeen relatief gevoelig zijn, hebben ze mij bij BMW zelf gezegd. Ze halen die bij de garage ook gewoon door een carwash (lees de krasstraat) en daar begint het al.

Maar er zijn vast nog redenen voor …

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Nog klein vraagje aan 'experts' hier:
- Ik schakel het voertuig uit en plaats het in P.
- Ik doe vervolgens bestuurdersportier open en weer dicht en ik blijf fysiek in de wagen zitten.
- Ik sluit de auto vervolgens met de afstandsbediening terwijl ik in de auto blijf zitten.

Ik kan vervolgens nog steeds de auto ontgrendelen door de 'binnen'deurklinken te gebruiken: is er dan geen dubbele centrale vergrendeling aanwezig zoals we dat al jaren kennen?
Ook kan ik nog steeds de ramen open en dicht doen met de buttons op de deurstijl?

Ik vraag het maar omdat ik gewoon eens het volumetrisch alarm wilde horen/testen: maar dat werkt dus niet op deze manier. Het alarm gaat op deze manier niet af.

Volgens mij werkt het allemaal perfect maar is er toch een soort van detectie/sensor dat ik nog in het voertuig ben en dus het volumetrisch alarm uitgeschakeld wordt/dubbele centrale vergrendeling niet uitgevoerd wordt.
Hoe detecteert de wagen dat? Sleutel in auto aanwezig???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• philippede1ste
  • Registratie: Oktober 2023
  • Laatst online: 30-08 14:45
Mijn 3 reeks die in 2020 bij gregoir geleverd werd stond helaas ook vol waskrassen. Die kwam uit Duitsland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Hier ook door Gregoir afgeleverd by the way :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
Pharos1985 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:52:
- Ik doe vervolgens bestuurdersportier open en weer dicht en ik blijf fysiek in de wagen zitten.
- Ik sluit de auto vervolgens met de afstandsbediening terwijl ik in de auto blijf zitten.

Ik kan vervolgens nog steeds de auto ontgrendelen door de 'binnen'deurklinken te gebruiken: is er dan geen dubbele centrale vergrendeling aanwezig zoals we dat al jaren kennen?
Ook kan ik nog steeds de ramen open en dicht doen met de buttons op de deurstijl?

Ik vraag het maar omdat ik gewoon eens het volumetrisch alarm wilde horen/testen: maar dat werkt dus niet op deze manier. Het alarm gaat op deze manier niet af.

Volgens mij werkt het allemaal perfect maar is er toch een soort van detectie/sensor dat ik nog in het voertuig ben en dus het volumetrisch alarm uitgeschakeld wordt/dubbele centrale vergrendeling niet uitgevoerd wordt.
Ik denk dat het niet werkt omdat de sleutel in de auto aanwezig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
Net gebeld voor mijn winterbanden. (ALD)
Ben benieuwd of ze enkel de banden gaan vervangen zodat de wieldoppen behouden kunnen worden.
Ik hoop het vanwege de range!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Heb nog nooit geweten bij een lease dat ze voor winterbanden de velgen mee swappen, bij mijn swappen ze altijd enkel de banden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Intussen info over het alarm gevonden: als je in de wagen zit detecteert hij de sleutel en zet ie de interieursensor & hillingsensor af. Het alarm kan je testen door de wagen te vergrendelen en dan te openen met de 'noodsleutel' (kapje van bestuursklink afhalen om zo bij het manueel slot te komen). Alarm ging direct af nadat ik de wagen op die manier opende.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• treative
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 23-09 18:56
Pharos1985 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 22:52:

Je kan je alarm het makkelijkst testen door een raam open te laten staan en dan je hand naar binnen steken nadat de auto vergrendeld is.

Sig

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DomiGijzen
Pharos1985 schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 16:34:
Dat had ik al geprobeerd. Ook de 'product genius' gaf aan bij BMW dat het op die manier mogelijk moet zijn.
Hij begint de preset te zetten en je ziet dat 'balkje' dat aangeeft hoe lang je nog moet duwen vooraleer de preset 'live' staat, maar uiteindelijk zegt ie 'niet mogelijk' of iets in die aard. Kan een filmpje maken indien nodig.
Heb net nog eens gekeken. Bij mij werkt het volgende:
-Fysieke COMM knop duwen
-Telefoon in CarPlay selecteren (niet klikken)
-Voorkeursknop inhouden tot balkje vol is.

Het alarm kun je ook testen door je gezin te vergeten en met de sleutel weg te lopen.

[ Voor 6% gewijzigd door DomiGijzen op 17-10-2023 13:11 ]

Grz D.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• iFloppy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 19:58
Gisteren ook mijn iX3 M Sport High Executive in ontvangst mogen nemen.

Wat opviel is dat er in het dak lichte stofdeeltjes in de lak zaten, ben benieuwd wat ze hiermee doen. Verder geen bijzonderheden in de Kaschmire Silber lak gezien.

Ik ga deze auto prive rijden en ben benieuwd hoe het volledig elektrisch rijden gaat bevallen.
Vandaag de groene (4) milieu stikker bij Dekra in Duitsland gekocht (6 euro) omdat een elektrische auto ook voorzien moet zijn om in Duitsland steden in te mogen rijden.
Daarbij ook de blauwe E-plakette gekocht a 20 euro voor gratis parkeren op laadplaatsen en nog wat privileges voor full electrical auto's in Duitsland. Ben benieuwd of ik hier ook voordeel uit kan halen.

Als ik in Duitsland rij worden de snelheden mooi automatisch overgenomen en stopt de auto ook voor een rood stoplicht, jammer dat dit niet in Nederland overgenomen word.

M adaptief onderstel ook als extra bij gekocht ... enige voordeel wat ik nu zie is dat ik in Sport de vering ook op comfort kan zetten ... tja is het 449 euro waard? Ik weet het nog niet.

Lane Change Assist staat wel in de manual maar zie het nergens terug en werkt niet in Nederland of Duitsland. Wat ik begrijp is dat je licht het knipperlicht activeer dat de auto ook automatisch in gaat halen. Eens verder kijken of dit software matig aan te zetten is en of de land restricties uit kunnen.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9bd2RvW2Z8IcvSdrYknRHATCmiI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/r5G0Yxl0Cv8BSh4MuSZ2b2c8.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 12% gewijzigd door iFloppy op 18-10-2023 08:31 . Reden: add photo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Simpson
  • Registratie: Mei 2022
  • Laatst online: 16-09 12:33
iFloppy schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 15:55:

Als ik in Duitsland rij worden de snelheden mooi automatisch overgenomen en stopt de auto ook voor een rood stoplicht, jammer dat dit niet in Nederland overgenomen word.
Het eerste kan bij inschakelen van de CC in NL bij mijn weten ook, het stoppen voor rood werkt in NL niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
treative schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 13:10:
[...]

Je kan je alarm het makkelijkst testen door een raam open te laten staan en dan je hand naar binnen steken nadat de auto vergrendeld is.
Nog niet getest, maar zeker dat dit werkt? In de app kan je zien of de ruiten dicht zijn of niet (de auto kan het dus detecteren). Ik zou verwachten bij open ruiten dat hij de interieursensor uitschakelt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pharos1985
Het enige wat me tot nu toe stoort is volgende: dat vakje links naast je onder het stuur: als je dat dicht klapt, maakt dat een héél goedkoop geluid. Precies een bakje van ali express van 1,05 EUR. Maar goed tot daar aan toe 8)7

Gezien er in dit topic toch wel wat negatieve ervaringen staan met de wagen, ben ik er met een vergrootglas naar aan het kijken, maar kan ze niet delen buiten dat bakje. Ook het klapperen van de veiligheidsgordels: totaal geen last van, nog nooit voorgehad.

Ook het kastje in de koffer: OK dat is niet proper afgewerkt gezien je daar allerlei kabels bloot ziet liggen: maar dat is geen probleem. Ik heb daar de brandblusser in kunnen proppen: dus dat kastje heb moet ik 4 keer per jaar openen: wanneer ik de trekhaak wil uitklappen.

Ook de deurvakjes: ik vind dat er niet goedkoop of camionetachtig (term die hier gebruikt werd) uitzien. Eventueel had me dit nog met vilt kunnen afwerken, maar heb dit soort uitvoeringen ook al bij andere deftige auto's gezien, dus ik vind het absoluut geen probleem.

Voor de rest: heel veel beenruimte voorin (evenveel als in een Passat), heel mooie middenconsole, rijdt fantastisch (ook korte draaicirkel: vandaag 180° bocht moeten nemen: méér dan aanvaardbaar) en geeft een echt premiumgevoel als je erin plaatsneemt als bestuurder.
Ook de Sensatec en geperforeerde zetels: heel mooi.

[ Voor 81% gewijzigd door Pharos1985 op 17-10-2023 22:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-09 19:23
Pharos1985 schreef op dinsdag 17 oktober 2023 @ 11:25:
Heb nog nooit geweten bij een lease dat ze voor winterbanden de velgen mee swappen, bij mijn swappen ze altijd enkel de banden.
Ik heb reeds beide gehad... zowel het volledig swappen als enkel de band.

Ik kan het niet meteen herinneren welke leasingmaatschappij wat precies deed (de huidige is ALD en daar is het enkel de band).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BatW
Klinkschakel schreef op dinsdag 11 mei 2021 @ 09:33:
Bijzonder is het dat lease bedrag. Bij mij was de iX3 ook ‘goedkoop’, ik zit bij leaseplan. Zit het in de restwaarde? Of de inkoop?
Het is de restwaarde die de leasemaatschappij inneemt. Ze noemen dit Fair Market Value en vaak hebben ze met een andere partij hierover al een afspraak gemaakt en geeft de importeur buiten de dealer om nog een een extra korting bij iedere afgenomen BMW aan de leasemaatschappij. Zie je vaak terug dat je binnen een bedrijf beperkte keuze heb van leaseauto's. Hierdoor kan dus de werkgever dus een bonus ontvangen vanuit de leasemaatschappij. Hier leven de externe wagenparkbeheerders van.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
philippede1ste schreef op maandag 16 oktober 2023 @ 07:21:
De reden waarom 20” winterbanden er niet instaat is omdat dit van bmw in principe niet mag dacht ik. Er is hier toch eens zoiets doorgekomen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kUykp1lXNgC8n1PLturACi9yI-s=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/N14NRuxHjW3f9qNfSD8G7Mdl.jpg?f=user_large
Volgens de laatste info vanuit BMW mogen er dus helemaal geen winterbanden meer onder alleen All Seasons. en dit is onder de 19 inch zelfs standaard maar vraag me af of dit wederom weer een fout is van BMW. Toen ik de auto kreeg zaten er zelfs RSC 20 inch banden onder vanuit de fabriek kwamen ze pas bij de winterbanden wissel achter :-(.Dus dat werden 4 x nieuwe zomer en 4 x nieuwe winterbanden. Je mag wel 20 inch winterbanden monteren maar weer geen sneeuwkettingen en dat mag op de 19inch weer wel. Met de opwarming van de aarde is wintersport alleen nog mogelijk op de Noordpool straks.

[ Voor 4% gewijzigd door BatW op 18-10-2023 16:04 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
BatW schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 15:48:
[...]

Het is de restwaarde die de leasemaatschappij inneemt. Ze noemen dit Fair Market Value en vaak hebben ze met een andere partij hierover al een afspraak gemaakt en geeft de importeur buiten de dealer om nog een een extra korting bij iedere afgenomen BMW aan de leasemaatschappij. Zie je vaak terug dat je binnen een bedrijf beperkte keuze heb van leaseauto's. Hierdoor kan dus de werkgever dus een bonus ontvangen vanuit de leasemaatschappij. Hier leven de externe wagenparkbeheerders van.
De bonus (Corporate en tactical campaigns) wordt aan je werkgever gegeven door BMW... de leasingmaatschappij maakt op zich dus niet echt uit. Wij werken namelijk met verschillende leasingmaatschappijen en hierbij was LeasePlan voor de iX3 bijvoorbeeld niet de goedkoopste (al kan dat op een ander tijdstip wel zo zijn).

Het is trouwens moeilijk te becijferen... een eTron Q8 was 20K duurder en had uiteindelijk dezelfde leaseprijs als de iX3.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
r2504 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:32:
[...]

De bonus (Corporate en tactical campaigns) wordt aan je werkgever gegeven door BMW... de leasingmaatschappij maakt op zich dus niet echt uit. Wij werken namelijk met verschillende leasingmaatschappijen en hierbij was LeasePlan voor de iX3 bijvoorbeeld niet de goedkoopste (al kan dat op een ander tijdstip wel zo zijn).

Het is trouwens moeilijk te becijferen... een eTron Q8 was 20K duurder en had uiteindelijk dezelfde leaseprijs als de iX3.
Klopt niet helemaal want ik laat de offerte altijd maken door mijn broer welke werkt bij een BMW dealer. Ik stuur deze dan naar onze wagenparkbeheerder en deze vraagt dan een prijs op bij leasemaatschappijen. Vaak komt er vanuit importeur dan nog een extra korting ter promotie die de dealer qua marge niet meer kan weggeven (Blind Discount). Het is dus zelfde waarom je op de zakelijke leasemarkt per maand meer betaald voor je HP Windows laptop dan voor je MacBook dit is de restwaarde en met de stijging van de rentes worden de verschillen dus ineens klein.

Ik heb zelf prive een XC60 2022 Recharge vanuit de showroom gekocht. Deze was dus niet van de dealer maar van de importeur. Omdat de dealer deze terug naar importeur wilde sturen omdat hij hem niet verkocht kreeg bood Volvo NL een extra korting van 6350,- buiten de dealer om. Koop was toen snel gesloten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
BatW schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 16:42:
[...]

Klopt niet helemaal want ik laat de offerte altijd maken door mijn broer welke werkt bij een BMW dealer. Ik stuur deze dan naar onze wagenparkbeheerder en deze vraagt dan een prijs op bij leasemaatschappijen. Vaak komt er vanuit importeur dan nog een extra korting ter promotie die de dealer qua marge niet meer kan weggeven (Blind Discount).
Zoals je zelf aangeeft is de korting niet afkomstig van de leasingmaatschappij maar van de importeur... en de reden dat jij die via de leasingmaatschappij wel te zien krijgt, en niet via je broer, is omdat uiteindelijk je wagenparkbeheerder (je werkgever dus) de corporate kortingen laat opnemen door de leasingmaatschappij.

Als jij je broer zou vertellen dat hij de offerte moet maken voor jou werkgever dan past de dealer dezelfde korting toe als jij nu te zien krijgt via je leasingmaatschappij... ze komen namelijk in beide gevallen van de importeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Naast het afstand houden via ACC, remt de auto ook bij een nakende frontale botsing?
Vandaag volgende meegemaakt (eigenlijk al 2x meegemaakt):
- Ik rijd op assisted driving (ACC+binnen de lijnen houden).
- Ik pink naar rechts en wil naar rechts gaan (moest nog heel even wachten omdat er iemand te dicht naast/nét achter me zit vond ik). Ik ben dus nog niet van lane geswapt, pinker staat wel op.
- Mijn voorligger doet geen noodstop maar remt toch ietwat krachtig.
Gevolg: de auto reageerde niet door te vertragen en ook geen stop. Ik heb zelf bijzonder krachtig moeten remmen om er niet op te zitten.

Iemand een idee? Ik was bezig met mijn rechts baanvakmanouevre voor te bereiden doordat assisted driving opstond had ik minder oog voor wat er voor me gebeurde.

Ik denk dat ik volgende dagen eens 1 uur moet gaan rijden specifiek om de assisted drive nog beter te leren kennen.

[ Voor 7% gewijzigd door Pharos1985 op 18-10-2023 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjCoke
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-08 12:31
Pharos1985 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:10:
Naast het afstand houden via ACC, remt de auto ook bij een nakende frontale botsing?
- Ik pink naar rechts en wil naar rechts gaan (moest nog heel even wachten omdat er iemand te dicht naast/nét achter me zit vond ik). Ik ben dus nog niet van lane geswapt, pinker staat wel op.
Gevolg: de auto reageerde niet door te vertragen en ook geen stop. Ik heb zelf bijzonder krachtig moeten remmen om er niet op te zitten.

Iemand een idee? Ik was bezig met mijn rechts baanvakmanouevre voor te bereiden doordat assisted driving opstond had ik minder oog voor wat er voor me gebeurde.

Ik denk dat ik volgende dagen eens 1 uur moet gaan rijden specifiek om de assisted drive nog beter te leren kennen.
Je kunt het beste de knipperlicht lichtjes aanraken bij zo’n manoeuvre (3 x knipperen). Mocht je moeten annuleren dan zal de ACC weer oppakken en werken.

Maar je moet het volgende ook rekening mee houden. ACC werkt minder goed met zijwaartse manoeuvre door jezelf of door de ander. Iemand die je afsnijdt kan soms pas laat worden opgepikt.

Ook een lichte aanraking op gas zorgt voor het niet werken van ACC. Let daar ook op. Maar als je knipperlicht aandoet en echt aan zet (dus niet drie keer) dan staat ACC op grijs omdat je juist alles zelf handmatig wil doen. Dus dit is een logische handeling van het systeem.

Edit:
Klopt niet helemaal. De groene balk blijft aanstaan met knipperlicht aan. En ik heb net ff getest onderweg op de snelweg. Als je knipperlicht aanzet dan blijft afstand houden werken. Dus je hebt gelijk. Dan moet het echt liggen aan een zijwaartse beweging of hij had de auto voor je niet goed gedetecteerd.

Edit 2:
Nou. Ik heb een paar keer getest en hij doet inderdaad niet afstand houden bij handmatige knipperlicht aanzetten. Wat opvalt is:
Ik zit achter een auto, met ACC dan geeft hij een auto, groene balk en groene zijbanen aan. As intended.

Maar doe je je knipperlicht aan, dan valt de auto weg. En je wisselt niet van zijbaan, dan houdt hij vrijwel geen afstand meer met je voorligger. Sterker nog hij accelereert als de voorligger langzamer rijdt. Dat lijkt mij niet intended. Zeer vaag gedrag die ik ook niet altijd heb kunnen reproduceren.

Maar ja. Ik rij zo helemaal niet en dus nooit opgevallen. Ik denk als je de knipperlicht handmatig aanzet dan verwacht de auto dat je een manoeuvre wilt doen. Dus ga je toch niet wisselen van rijbaan: uitzetten.

[ Voor 24% gewijzigd door DjCoke op 19-10-2023 06:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
Bedankt voor de reactie.
Uit mijn vorige VW ken ik 2 systemen: ACC + front assist.

Front assist zorgde ervoor dat hij altijd remde onafhankelijk (bij nakende botsing natuurlijk) van of ACC nu opstond ofniet. Kent BMW een soort van front assist?

Ik heb met mijn VW 6 jaar gereden: die front assist werkte wel goed. 3 keer op 6 jaar een false positive mee gehad en 2x heeft die mij echt eens goed geholpen > weet niet of ik ongeval had gehad toen zonder front assist ofniet....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
DjCoke schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 05:47:
[...]
Maar doe je je knipperlicht aan, dan valt de auto weg. En je wisselt niet van zijbaan, dan houdt hij vrijwel geen afstand meer met je voorligger. Sterker nog hij accelereert als de voorligger langzamer rijdt. Dat lijkt mij niet intended. Zeer vaag gedrag die ik ook niet altijd heb kunnen reproduceren.
Dit doen meerdere wagens met ACC: indien je knippert met pinklichten, dan verminderen veel voertuigen hun ACC afstand, om het inhalen te vergemakkelijken: je krijgt als het ware een soort van 'duwtje' om in te voegen op de andere strook. Maar de BMW doet geen duwtje maar een hazesprong :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• goirke
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 29-05 17:37
Pharos1985 schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 10:17:
Bedankt voor de reactie.
Uit mijn vorige VW ken ik 2 systemen: ACC + front assist.

Front assist zorgde ervoor dat hij altijd remde onafhankelijk (bij nakende botsing natuurlijk) van of ACC nu opstond ofniet. Kent BMW een soort van front assist?

Ik heb met mijn VW 6 jaar gereden: die front assist werkte wel goed. 3 keer op 6 jaar een false positive mee gehad en 2x heeft die mij echt eens goed geholpen > weet niet of ik ongeval had gehad toen zonder front assist ofniet....
Die zit er wel degelijk in. De auto heeft al twee keer een noodstop voor mij gemaakt. 1 keer omdat een fietser er nog snel voorlangs dacht te kunnen en 1 keer bij een plotselinge file. Werkt erg goed. Je hebt de gordel nog een week in je schouder en nek staan :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BatW
Pharos1985 schreef op woensdag 18 oktober 2023 @ 23:10:

Software denkt dat je baan gaat opschuiven want je knippert naar rechts dus gaat alle aandacht uit naar verkeer op de baan naast je. en ook de ACC gaat zich op die baan focussen. Zou echt verkeerd gaat als die ineens gaat remmen terwijl je half op de rechterbaan al zit en er iemand achterop rijdt. Richtlijn in NL is ook alleen knipperen wanneer je daadwerkelijk van rijbaan gaat wisselen en aangezien ik 40% in BE rij zie ik juist heel vaak dat mensen van te voren aangeven dat ze van rijbaan willsen wisselen ondanks dat de weg niet vrij is. In Frankrijk werkt het systeem helemaal dus niet als je maar blijft knipperen zoals ze gewend zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
Korte vraag over de laadinstellingen in de auto.

het kom wel eens voor dat ik de instellingen vergeet terug te zetten naar 100% na snelladen. Ik zie dat pas als ik weer binnen ben op kantoor. Nu moet ik weer naar beneden naar parkeergarage lopen enz.? Meestal ben ik te lui en laat ik het maar kan ik dit nergens in de app aanpassen en naar 100% zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boston
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 08:19

Boston

The Cape State

Klinkschakel schreef op vrijdag 13 oktober 2023 @ 07:21:
[...]

Mijn verbruik is ook omhoog geschoten met de winterbanden.
Na het plaatsen van de winterbanden vorige week vrijdag is mijn verbruik ook een stuk hoger, maar dat kan ook liggen aan het weer van afgelopen week.
Tip: bij het verbruik scherm kun je een individuele meting teller op 0 zetten en dat doe ik bij het wisselen van banden. Daardoor kan ik nu zeggen dat ik met de zomerbanden 17,1 kWh/100km reed. Dat is inclusief de stukken in Duitsland waar ik vol uit rij. Wat rijden jullie gemiddeld met winterbanden en is dat inclusief ritten, zoals in Duitsland?

"Computer games don't affect kids. I mean if Pac Man had affected us as kids, now we'd all be running around in darkened rooms, bumping into people, munching pills and listening to repetitive electronic music." ...aiiiiight! };o)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
BatW schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 16:26:
[...]
Software denkt dat je baan gaat opschuiven want je knippert naar rechts dus gaat alle aandacht uit naar verkeer op de baan naast je. en ook de ACC gaat zich op die baan focussen. Zou echt verkeerd gaat als die ineens gaat remmen terwijl je half op de rechterbaan al zit en er iemand achterop rijdt. Richtlijn in NL is ook alleen knipperen wanneer je daadwerkelijk van rijbaan gaat wisselen en aangezien ik 40% in BE rij zie ik juist heel vaak dat mensen van te voren aangeven dat ze van rijbaan willsen wisselen ondanks dat de weg niet vrij is. In Frankrijk werkt het systeem helemaal dus niet als je maar blijft knipperen zoals ze gewend zijn.
Dit is een leuke/goede opmerking. Ik ben iemand die knippert als ik intentie heb om van rijstrook te wisselen. Pas dan begin ik te kijken of dat kan wat ik wil (en ik zal anticiperen/niet wisselen wanneer jij naast me rijdt).
Mij is altijd aangeleerd dat een pinker dient om intentie aan te geven: dat je van rijstrook aan het wisselen bent, daarvoor heb ik jouw pinker niet nodig, dat zie ik ook wel aan het feit dat jouw wagen mijn richting uitkomt.

Echter: in de praktijk zie ik mijn mening/gedrag niet vaak voorkomen: men gebruikt de pinker wanneer men van rijstrook wisselt en eigenlijk te laat (ik stoor me hier soms aan).
In dat opzicht lijkt het BMW systeem jouw redenering te volgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
BatW schreef op donderdag 19 oktober 2023 @ 17:18:
Korte vraag over de laadinstellingen in de auto.

het kom wel eens voor dat ik de instellingen vergeet terug te zetten naar 100% na snelladen. Ik zie dat pas als ik weer binnen ben op kantoor. Nu moet ik weer naar beneden naar parkeergarage lopen enz.? Meestal ben ik te lui en laat ik het maar kan ik dit nergens in de app aanpassen en naar 100% zetten?
Ook achter gezocht afgelopen dagen: kan je in de app volgens mij niet bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Iemand deze situatie al meegemaakt:
- iPhone is via carplay 'aangemeld' in de auto en ik heb de iPhone altijd bij me.
- Ik gebruik zelden (1x/jaar) Apple Maps.

Toch krijg ik via Apple Maps elke keer een notificatie als ik de wagen 'start' wanneer de wagen minder dan 60km range heeft. Ik krijg via AM én mijn smartwatch dan de notificatie dat ik best de wagen ga opladen. Dat is wat teveel van het goede: ik weet op dat moment heus wel dat mijn auto een lage accu range heeft (de auto waarschuwt me er ook altijd/per keer start voor!).

Hoe krijg je zulks uit?

Wat ik ook bijzonder vindt: voor ABRP plaats je idealiter een dongle zodat ie de accu/range/performance kan meten.
Maar blijkbaar kan AM die info krijgen van de auto zonder dongle: hoe krijgt AM die info: via Carplay? Via de BMW app op my iPhone? Ik dacht dat hiervoor nog lang niet de nodige API's voor in productie waren, maar blijkbaar wel...

Hoe krijg ik dat gestoor uit?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Infinity88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 22:48
Een maand geleden mijn iX3 ook in ontvangst mogen nemen. Super tevreden van. Ik kom van een audi A4 avant en dit is toch wel een verschil. Vooral qua ophanging en het fatsoenlijk werken van smartphone koppeling en mediasysteem.
Alleen gisteren een melding op mijn dashboard "aandrijving defect". Geen vermogen meer, geraakte niet meer uit P naar neutraal om de wagen van de weg te duwen. Dus ze hebben de wagen moeten takelen. Ze hebben maandag pas tijd om er naar te kijken, dus nog geen idee wat er mis is en hoe lang het duurt om te herstellen.

Om de wagen weer van de takelwagen te krijgen is er iemand van de garage gekomen om het terug in neutraal te krijgen. Blijkbaar 3 keer heel snel op de start/contact knop drukken en dan kom je in een diagnose menu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollevee
  • Registratie: September 2022
  • Laatst online: 18-12-2023
Infinity88 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:25:
Een maand geleden mijn iX3 ook in ontvangst mogen nemen. Super tevreden van. Ik kom van een audi A4 avant en dit is toch wel een verschil. Vooral qua ophanging en het fatsoenlijk werken van smartphone koppeling en mediasysteem.
Alleen gisteren een melding op mijn dashboard "aandrijving defect". Geen vermogen meer, geraakte niet meer uit P naar neutraal om de wagen van de weg te duwen. Dus ze hebben de wagen moeten takelen. Ze hebben maandag pas tijd om er naar te kijken, dus nog geen idee wat er mis is en hoe lang het duurt om te herstellen.

Om de wagen weer van de takelwagen te krijgen is er iemand van de garage gekomen om het terug in neutraal te krijgen. Blijkbaar 3 keer heel snel op de start/contact knop drukken en dan kom je in een diagnose menu.
Ik heb in september op vakantie hetzelfde voorgehad. Wagen was niet in beweging te krijgen en omdat het weekend was kon de depanneur niemand bereiken om te vragen hoe je die moest deblokkeren. Dus bedankt voor de tip! Ik ben de wagen uiteindelijk een maand kwijt geweest, bleek dat de SME unit en nog een regelunit defect waren en moesten die worden vervangen (een heel werk, volgens de garage). Was wel onder garantie, maar toch een zure ervaring. Men kon helaas ook niet zeggen wat de oorzaak was laat staan of dat een frequent voorkomend probleem is :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Miguel
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 12:40
pollevee schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 10:11:
[...]

Ik heb in september op vakantie hetzelfde voorgehad. Wagen was niet in beweging te krijgen en omdat het weekend was kon de depanneur niemand bereiken om te vragen hoe je die moest deblokkeren. Dus bedankt voor de tip! Ik ben de wagen uiteindelijk een maand kwijt geweest, bleek dat de SME unit en nog een regelunit defect waren en moesten die worden vervangen (een heel werk, volgens de garage). Was wel onder garantie, maar toch een zure ervaring. Men kon helaas ook niet zeggen wat de oorzaak was laat staan of dat een frequent voorkomend probleem is :'(
Wij hebben hetzelfde probleem ook al drie keer voorgehad. Na reset mochten we van BMW ook niet verder rijden en moest hij voor onderzoek naar de dealer.

Eerste keer was het bij ons ook een unit in de batterij waarvoor de volledige batterijpack eruit moest. We zijn toen onze auto meer dan een maand kwijt geweest. De volgende keren leggen ze de "fout" bij de laadpaal die een kortsluiting zou gegeven hebben naar de wagen.

Ook onze AC omvormer is ook al vervangen geweest.

Nog geen goed jaar geweest hier en we doen bijna geen kilometers door al het thuiswerken.

Hij is van 12/2021, LCI versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollevee
Miguel schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:06:
[...]

Wij hebben hetzelfde probleem ook al drie keer voorgehad. Na reset mochten we van BMW ook niet verder rijden en moest hij voor onderzoek naar de dealer.

Eerste keer was het bij ons ook een unit in de batterij waarvoor de volledige batterijpack eruit moest. We zijn toen onze auto meer dan een maand kwijt geweest. De volgende keren leggen ze de "fout" bij de laadpaal die een kortsluiting zou gegeven hebben naar de wagen.

Ook onze AC omvormer is ook al vervangen geweest.

Nog geen goed jaar geweest hier en we doen bijna geen kilometers door al het thuiswerken.

Hij is van 12/2021, LCI versie
Dat stemt me niet bepaald vrolijk :-( ... Spijtig voor jullie dat het al drie keer is voorgevallen. We dachten de wagen misschien privé over te nemen omdat ik binnenkort met pensioen ga, maar dit doet me toch ernstig twijfelen. Heb wel een mooi prijsvoorstel gekregen voor de overname maar het blijft een pak geld. Het is een wagen die fantastisch rijdt maar qua rijbereik toch beperkt is vergeleken met wat er dezer dagen op de markt komt of er nog zit aan te komen. De wagen is een Carbonschwarz LCI van 11/2022, tot voor de vakantie geen enkel probleem gehad ook niet met de lak. Dilemma :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
Pharos1985 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 00:25:
Iemand deze situatie al meegemaakt:
- iPhone is via carplay 'aangemeld' in de auto en ik heb de iPhone altijd bij me.
- Ik gebruik zelden (1x/jaar) Apple Maps.

Toch krijg ik via Apple Maps elke keer een notificatie als ik de wagen 'start' wanneer de wagen minder dan 60km range heeft. Ik krijg via AM én mijn smartwatch dan de notificatie dat ik best de wagen ga opladen. Dat is wat teveel van het goede: ik weet op dat moment heus wel dat mijn auto een lage accu range heeft (de auto waarschuwt me er ook altijd/per keer start voor!).

Hoe krijg je zulks uit?

Wat ik ook bijzonder vindt: voor ABRP plaats je idealiter een dongle zodat ie de accu/range/performance kan meten.
Maar blijkbaar kan AM die info krijgen van de auto zonder dongle: hoe krijgt AM die info: via Carplay? Via de BMW app op my iPhone? Ik dacht dat hiervoor nog lang niet de nodige API's voor in productie waren, maar blijkbaar wel...

Hoe krijg ik dat gestoor uit?
Notificaties uitzetten op je telefoon voor dat specifieke doel en in de app. Ik heb een externe app die alles weergeeft je moet dan alleen in het privacy gedeelte van de BMW App toestemming geven dat de data van de auto ook met die partij gedeeld gaat worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pharos1985
pollevee schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 11:16:
[...]

Dat stemt me niet bepaald vrolijk :-( ... Spijtig voor jullie dat het al drie keer is voorgevallen. We dachten de wagen misschien privé over te nemen omdat ik binnenkort met pensioen ga, maar dit doet me toch ernstig twijfelen. Heb wel een mooi prijsvoorstel gekregen voor de overname maar het blijft een pak geld. Het is een wagen die fantastisch rijdt maar qua rijbereik toch beperkt is vergeleken met wat er dezer dagen op de markt komt of er nog zit aan te komen. De wagen is een Carbonschwarz LCI van 11/2022, tot voor de vakantie geen enkel probleem gehad ook niet met de lak. Dilemma :'(
Privé zou ik deze wagen en eigenlijk geen enkele elektrische wagen overnemen. Als ik morgen privé een wagen zou moeten kopen, zou het nieuwe ICE VW Polo bezine zijn, die ik dan over 4jaar privé op de tweedehandsmarkt zet. Nog genoeg ICE kopers om er een deftige prijs van te krijgen (export) en tegen dan koop ik me iets nieuws: een nieuwe elektrische generatie of iets wat dan 'hot' is.
Ben nog niet zo zeker dat tegen dan elektrisch het nieuwe 'hot' zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• e--merge
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 23-09 22:42
beele schreef op zaterdag 30 september 2023 @ 08:10:
[...]

De mijne staat sinds 7/9 op 165, dus net te laat voor de Jasmine Leader. Ik hoop dat de mijne op de Heritage Leader staat die 19/9 vertrokken is in Dalian.
De Jasmine Leader is woensdag in Antwerpen aangekomen en de dealer heeft bevestigd dat hij naar status 190 gegaan is. Nog 2 a 3 weken normaal :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MM1974
Afgelopen week voor het eerst een lange reis gemaakt naar Berlijn.
Via de app op de telefoon reis erin gezet en krijg mooi een reisplan met stops om op te laden.
So far so good. Echter worden er laadpunten opgenomen die niet aan de snelweg liggen maar bijvoorbeeld bij één woonboulevard - industrieterrein - Audi garage 😂
Nadeel van deze plekken is dan toch dat je geen sanitaire stop kan maken of een kop koffie of dergelijk kan kopen.
Vind dat Duitsland wel achter loopt Nederland wat betreft oplaadpalen bii tankstations aan de snelweg. Ze zijn er wel maar beperkt of in onderhoud. Bij Autohof zijn er wel, maar dan moet je weer van de snelweg af maar wel de beste keus omdat hier vaker snelladers staan.

De ix3 is een geweldige reisauto. De meerdere ‘tankbeurten’ vind ik geen probleem zolang je maar gebruik kan maken van sanitair en koffie/thee, plus dat je niet van de snelweg hoeft.
Zal ik een volgende keer weer een volledige elektrische auto nemen?
Denk van niet, eerder een auto met een elektrisch bereik van 100km omdat dit mijn ww afstand is en dagelijks volledig elektrisch kan rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beele
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-02 10:31
e--merge schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 17:56:
[...]

De Jasmine Leader is woensdag in Antwerpen aangekomen en de dealer heeft bevestigd dat hij naar status 190 gegaan is. Nog 2 a 3 weken normaal :*)
Fijn nieuws voor je!

De mijne zal waarschijnlijk op de heritage leader of de pleiades leader staan, beiden verwacht in Zeebrugge respectievelijk 1 en 8 november.

In het screenshot van de garage van het systeen staat een expected delivery van week 46. Geen idee of ze daarmee levering bij de haven of de garage bedoelen. Verkoper zegt dat ik hem tegen eind november wel zou moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Respecteren jullie steeds de regel 10-80% bij laden/leegrijden?
Ik ben van plan om het alsvolgt te doen:
De batterij steeds op te laden tot 100% maar ze dan max na 6u vol, leeg te rijden tot +/- 70%. Ik zal mijn ritten hier vrij goed op afstemmen, ik kan dat vrij goed regelen/organiseren.
Dus ik zou altijd de batterij volladen, maar ze nooit lang volgeladen houden.

Is dit ook 'slecht' of 'minder slecht'? Op internet staan er veel tegenstrijdige dingen over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iFloppy
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-09 19:58
Pharos1985 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 00:59:
De dealer geef aan dat je gewoon naar 100% kan gaan met het opladen.
Persoonlijk zou ik niet richting de 10% gaan omdat je dan een lange laad cyclus krijg en liever voor korte met laag vermogen opladen zou kiezen. Er zit 6 jaar garantie op de batterij, ik denk het snelladen juist niet goed is voor de batterij maar ook de accu als deze vol is continue aan de lader te laten. Ik neem aan dat ze toch wel een goed batterij management systeem hebben.
Maar ik ben geen accu expert en dit is voor mij ook de eerste ervaring met een EV.

[ Voor 6% gewijzigd door iFloppy op 23-10-2023 10:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tc982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 11:35
Nee, ik hou daar nu eens echt geen rekening mee.

Computers make very fast, very accurate mistakes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
Ik laad tussen 80-90% maar laad vaak als de batterij op 50% staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Physixius
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-11-2023
Vandaag bericht gehad dat mijn wagen op de boot zit sinds half september met aankomst verwacht week 46 (13 nov). en dan 2-3 weken tot hij in de garage is.

Met Arval wordt dat dus pas januari dat ik de wagen in ontvangst kan nemen (geen inschrijving tussen 15nov en 31 dec).

had gehoopt dat hij misschien nog op tijd ging zijn, helaas :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• benbasb
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 11-11-2024
MM1974 schreef op zaterdag 21 oktober 2023 @ 21:24:
Afgelopen week voor het eerst een lange reis gemaakt naar Berlijn.
Via de app op de telefoon reis erin gezet en krijg mooi een reisplan met stops om op te laden.
So far so good. Echter worden er laadpunten opgenomen die niet aan de snelweg liggen maar bijvoorbeeld bij één woonboulevard - industrieterrein - Audi garage 😂
Nadeel van deze plekken is dan toch dat je geen sanitaire stop kan maken of een kop koffie of dergelijk kan kopen.
Vind dat Duitsland wel achter loopt Nederland wat betreft oplaadpalen bii tankstations aan de snelweg. Ze zijn er wel maar beperkt of in onderhoud. Bij Autohof zijn er wel, maar dan moet je weer van de snelweg af maar wel de beste keus omdat hier vaker snelladers staan.

De ix3 is een geweldige reisauto. De meerdere ‘tankbeurten’ vind ik geen probleem zolang je maar gebruik kan maken van sanitair en koffie/thee, plus dat je niet van de snelweg hoeft.
Zal ik een volgende keer weer een volledige elektrische auto nemen?
Denk van niet, eerder een auto met een elektrisch bereik van 100km omdat dit mijn ww afstand is en dagelijks volledig elektrisch kan rijden.
Enig idee wat je verbruik uiteindelijk was voor de gehele reis? Ik ga binnenkort hetzelfde doen. Ben wel even benieuwd waar ik ongeveer mee moet rekenen qua # keer laden..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Manchu
Er is geen discussie bij de iX3. Je blijft tussen de 20 en 80 procent voor een tragere degradatie. Koop je een 2de hands EV dan kijk je maar best goed naar de staat van de batterij. Dat kan je niet verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Manchu schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:15:
Er is geen discussie bij de iX3. Je blijft tussen de 20 en 80 procent voor een tragere degradatie. Koop je een 2de hands EV dan kijk je maar best goed naar de staat van de batterij. Dat kan je niet verbergen.
Hoe dan? Je kan met de gebuikerssoftware volgens mij geen degradatie ratio bepalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BataviaanBMW
  • Registratie: December 2022
  • Laatst online: 24-03 09:21
Manchu schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 00:15:
Er is wel discussie, dat zie je overal.............

Mij boeit het niet, altijd tot 100% laden, meestal vanaf 25-30%.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Die 20-80% regel geldt enkel wanneer je regelmatig snellaadt, als je altijd/overwegend traag laadt, dan is er quasi geen degradatie. Ik heb nog geen enkele range vermindering gemerkt na 2,5j en 45k km ... Maar ik heb dan ook in totaal op die tijd nog maar 6 keer sneller dan 11kW geladen en meestal laad ik maar aan 4kW.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 24-10-2023 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Necrid93
  • Registratie: Juli 2018
  • Laatst online: 22-08 21:28
Physixius schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 15:29:
Vandaag bericht gehad dat mijn wagen op de boot zit sinds half september met aankomst verwacht week 46 (13 nov). en dan 2-3 weken tot hij in de garage is.

Met Arval wordt dat dus pas januari dat ik de wagen in ontvangst kan nemen (geen inschrijving tussen 15nov en 31 dec).

had gehoopt dat hij misschien nog op tijd ging zijn, helaas :D
Ook hier contact gehad met Arval - daar wisten ze mij te vertellen dat ze enkel vanaf 15 December geen wagens meer inschrijven. Dus wie weet toch nog voor 2024 ;)

Hier is de dealer nog altijd onduidelijk over levertermijn, hoewel ik gok dat hij wel in Zeebrugge staat nu (productie eind augustus). Vraag je eens om de zoveel maanden naar de status en reageren ze vrij bot dat ze mij wel zullen contacteren als de auto klaar is voor levering...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VonWafflehelm
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 23-09 12:14
Pharos1985 schreef op maandag 23 oktober 2023 @ 00:59:
Ik ben van plan om het alsvolgt te doen:
De batterij steeds op te laden tot 100% maar ze dan max na 6u vol, leeg te rijden tot +/- 70%. Ik zal mijn ritten hier vrij goed op afstemmen, ik kan dat vrij goed regelen/organiseren.
Dus ik zou altijd de batterij volladen, maar ze nooit lang volgeladen houden.

Is dit ook 'slecht' of 'minder slecht'? Op internet staan er veel tegenstrijdige dingen over.
Gelijkaardig aan de meeste anderen hier; ik zit zelf zelden onder de 10% en laad bijna altijd tot 100% bij de gangbare laadpunten (6 - 10kW). Ik gebruik zelden fast chargers, enkel op reis en/of als het echt niet anders kan (dus misschien alles samen 10x/jaar).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Manchu
Het is wetenschappelijk een feit dat het gewoon beter is bij dit type batterij, dat het verschil kleiner is bij gunstige omstandigheden dat is ook zo. Maar als je gewoonweg thuis kan laden en je valt onder de noemer normaal woon werk verkeer, geen overschot op zonnepanelen, etc ... dan geen vragen stellen en gewoon laden tot 80%.
Negeer die discussies maar gewoon hoor. Al is het maar paar procent beter op 4 jaar, als het jou echt niet hindert om te beperken tot 80 ... dan gewoon doen. Standaard staat die ook op 80, de garage heeft hem letterlijk op 100 gezet met de melding, tis toch leasing, niet van wakker liggen ... staat dus niet voor niks op 80.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Physixius
  • Registratie: Augustus 2023
  • Laatst online: 29-11-2023
Necrid93 schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 12:49:
[...]

Ook hier contact gehad met Arval - daar wisten ze mij te vertellen dat ze enkel vanaf 15 December geen wagens meer inschrijven. Dus wie weet toch nog voor 2024 ;)

Hier is de dealer nog altijd onduidelijk over levertermijn, hoewel ik gok dat hij wel in Zeebrugge staat nu (productie eind augustus). Vraag je eens om de zoveel maanden naar de status en reageren ze vrij bot dat ze mij wel zullen contacteren als de auto klaar is voor levering...
Dat zou inderdaad positief zijn moest hij toch nog voor dit jaar zijn dan.

Ik had contact opgenomen rechtstreeks met de garage voor een status.
Contact met Arval is te vermoeiend.
Elke mail moet je een reminder sturen en dan negeren ze de belangrijkste vragen in die mail 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
07/2023.50 update staat klaar... downloaden via de auto gaat heel langzaam en via de app, krijg ik het niet voor elkaar (heb gedownload maar de auto gaat alsnog langzaam binnenhalen).
Nou ja, ik kijk vanmiddag wel verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Infinity88
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 08-07 22:48
Infinity88 schreef op vrijdag 20 oktober 2023 @ 09:25:

Ondertussen heeft de garage laten weten dat de CCU stuk is en vervangen zal worden. Komt wel vaker voor heb ik de indruk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fidel128
  • Laatst online: 09-11-2024
Vraagje over de "Laden & Klimatiseren" instellingen; ik had gisterenavond (rond 20u) de wagen aan mijn thuislaadpaal gekoppeld en de auto ingesteld op laden tot 80%, tussen 22u en 6u ‘s morgens, met vertrekuur 7u45 (incl klimatisering). Ik merkte vanmorgen dat de wagen pas om 1u35 beginnen laden is (ik zou verwachten dat hij er direct om 22u aan begint). Nu was hij wel lekker opgewarmd tegen 7u45, maar helaas niet opgeladen tot 80%…

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dOkp8X1i-b5L1Cp4uAIh8siOIVU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/wYUw74dWaSbqRpIfYM4eovn1.png?f=fotoalbum_large

Is dit “normaal” gedrag?
Dat hij later begint tot daar aan toe, maar ik zou verwachten dat hij er dan wel voor zorgt om 80% geladen te zijn tegen 6u...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DomiGijzen
Die stroom begrenzing, heb je die zelf ingesteld in de auto of geeft de laadpaal minder? Dat laatste kan ik me van voorstellen dat dat onverwacht is en niet in de berekening van de auto is meegenomen.

Grz D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidel128
  • Laatst online: 09-11-2024
In de auto staat dat op 32A. De laadpaal is nog maar net geplaatst / actief dus zou wel eens kunnen dat die niet helemaal goed geconfigureerd is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollevee
Fidel128 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 11:34:
Vraagje over de "Laden & Klimatiseren" instellingen; ik had gisterenavond (rond 20u) de wagen aan mijn thuislaadpaal gekoppeld en de auto ingesteld op laden tot 80%, tussen 22u en 6u ‘s morgens, met vertrekuur 7u45 (incl klimatisering). Ik merkte vanmorgen dat de wagen pas om 1u35 beginnen laden is (ik zou verwachten dat hij er direct om 22u aan begint). Nu was hij wel lekker opgewarmd tegen 7u45, maar helaas niet opgeladen tot 80%…

[Afbeelding]

Is dit “normaal” gedrag?
Dat hij later begint tot daar aan toe, maar ik zou verwachten dat hij er dan wel voor zorgt om 80% geladen te zijn tegen 6u...
Ik had vanmorgen de melding 'laden onderbroken', stond geprogrammeerd om te laden tussen 0.30u en 7u tot 85% maar had er rond 4u de brui aan gegeven. Ligt niet aan de laadpaal want die gaf geen melding van een storing. Heeft nog iemand dat al voorgehad en weet iemand een mogelijke oorzaak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mtv1
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13:56
Klinkschakel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:15:
07/2023.50 update staat klaar... downloaden via de auto gaat heel langzaam en via de app, krijg ik het niet voor elkaar (heb gedownload maar de auto gaat alsnog langzaam binnenhalen).
Hier hetzelfde, uploaden naar auto duurt “eeuwen”. 2 keer rit gemaakt, nog steeds geen voortgang. Morgen maar weer opnieuw proberen met langere rit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrdop
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 24-09 14:38
Manchu schreef op dinsdag 24 oktober 2023 @ 23:26:
Het is wetenschappelijk een feit dat het gewoon beter is bij dit type batterij, dat het verschil kleiner is bij gunstige omstandigheden dat is ook zo. Maar als je gewoonweg thuis kan laden en je valt onder de noemer normaal woon werk verkeer, geen overschot op zonnepanelen, etc ... dan geen vragen stellen en gewoon laden tot 80%.
Negeer die discussies maar gewoon hoor. Al is het maar paar procent beter op 4 jaar, als het jou echt niet hindert om te beperken tot 80 ... dan gewoon doen. Standaard staat die ook op 80, de garage heeft hem letterlijk op 100 gezet met de melding, tis toch leasing, niet van wakker liggen ... staat dus niet voor niks op 80.
Dat klopt, echter de facto is 0% en 100% in de BMW niet 0% en 100% van de batterij. BMW (en alle andere fabrikanten) bouwt zowel aan de onderkant een buffer in. De batterij heeft een capaciteit van 80kWh, waarvan 74kWh bruikbaar is. Zie daar de vereiste buffers voor tegengaan van accudegradatie.

Maw: gewoon tot 100% laden (bij AC, niet DC) is geen enkel probleem. En trouwens, waarom zou je anders nogeens 20% van je range afhalen elke keer?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klinkschakel
mtv1 schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 19:21:
[...]

Hier hetzelfde, uploaden naar auto duurt “eeuwen”. 2 keer rit gemaakt, nog steeds geen voortgang. Morgen maar weer opnieuw proberen met langere rit.
Hij blijft bij mij hangen nu op dat het proces nog verder moet gaan. Auto 2 keer gereden en de app geeft aan dat ik het proces in de auto moet voltooien. Vannacht de auto volledig opgeladen en net nog steeds geen voortgang. De auto moet over een week naar de garage dus kijk dan weer verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans4545
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 12:33
Ben al een tijdje met vakantie en de BMW IX3 staat thuis, sinds een dag of tien krijg ik geen kontakt meer met de BMW en ontvang op de app het volgende bericht,

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2boa5BpLuXgFhCIDyUc4ViFNSMY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J5xDv2EUfOnJiZZdnaPPaRvE.png?f=fotoalbum_large

Herkent iemand dit ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtv1
Klinkschakel schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 08:18:
[...]

Hij blijft bij mij hangen nu op dat het proces nog verder moet gaan. Auto 2 keer gereden en de app geeft aan dat ik het proces in de auto moet voltooien. Vannacht de auto volledig opgeladen en net nog steeds geen voortgang. De auto moet over een week naar de garage dus kijk dan weer verder.
Ik zie in het scherm staan bij instellingen auto update dat hij binnenkort automatisch verder gaat met updaten.🤓

Alleen dat binnenkort is wel heel erg lang. Na 2 uur in de auto nog steeds geen beweging. Zelfs met kabel aan mobiel en 100% vol geen beweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klinkschakel
mtv1 schreef op vrijdag 27 oktober 2023 @ 16:02:
[...]

Ik zie in het scherm staan bij instellingen auto update dat hij binnenkort automatisch verder gaat met updaten.🤓

Alleen dat binnenkort is wel heel erg lang. Na 2 uur in de auto nog steeds geen beweging. Zelfs met kabel aan mobiel en 100% vol geen beweging.
Zelfde hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Simpson
Bij mij gaf de auto woensdag bij thuiskomst van werk aan dat er een update was. Tijdens een rit 's avonds is de download overgezet van de mobiel naar de auto. Bij thuiskomst na die rit is de update gestart en na een minuut of 20 was het klaar. Dat laatste was niet helemaal duidelijk, maar na een keer ontgrendelen en vergrendelen was de melding daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Iemand die vrij technisch is hier en volgende stelling zou kunnen bevestigen:
- in theorie moet het mogelijk zijn om een keyless entry/lock en keyless start mogelijk te maken door middel van een ODBII dongle?
Dus een ODBII dongle in de poort steken, die communiceert via Bluetooth of BLE met een app op mijn telefoon en geeft dan commando's aan de BMW: openen/sluiten/starten enzoverder.

Los van het potentieel security risico: dit is technisch volgens mij implementeerbaar?
Kent iemand een eventueel dongle die zulks doet? Ik vind op internet wel wat, maar allemaal AliExpress rommel dat veel belooft maar weinig info over het product geeft 🤣

Gezien sommige dongles ook beweren dat ze werken met verschillende/'alle' automerken en dus een start van de engine met elke auto zou werken bvb: is ODBII en het protocol dan een soort van open standaard?

[ Voor 13% gewijzigd door Pharos1985 op 27-10-2023 20:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPee
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:28
Ja OBD2 is een standaard, maar er zijn wel mogelijkheden voor fabrikant specifieke uitbreidingen.

Maar bij mijn auto moet de auto gestart zijn voordat die poort werkt. Zou wel vervelend zijn als je de auto kan starten via alleen de OBD2 poort. Eén keer je auto niet op slot doen en iedereen met zo'n plug kan er met je auto vandoor. 8)7 Er zit namelijk geen beveiliging op.

Voor keyless entry is er optie waarin dat zit. (Als het al niet al standaard erin zit.) Als je dat wilt, zou je die optie moeten nemen.

let the past be the past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
Wel: ik ben aan het kijken of ik via ODB2 hem niet kan tweaken dat ie toch een soort van comfort access heeft.
Ik dacht dat die ODB2 poort altijd werkte: ik dacht dat het tegenwoordig mode was om auto's te stelen via een ODB2 device (ruit inslaan en dan PC eraan). Klopt dit wat ik zeg?

Ik heb geen comfort access op mijn iX3 en ik mis dat nu wel eigenlijk (mede omdat mijn aanloopwagen dat wel had en sindsdien ben ik eraan gewoon :-))

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtv1
inmiddels nog een flink aantal lange ritten achter de rug, zonder resultaat. Vanmorgen de chat met BMW gestart en het snelle antwoord was dat het wel een maand kon duren voordat het voertuig de juiste omstandigheden had bepaald 8)7

Ik hoor graag wat je garage heeft te zeggen over dat de upgrade niet verder wil gaan.

[ Voor 15% gewijzigd door mtv1 op 30-10-2023 08:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Elrolo
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 22-09 17:16
Klinkschakel schreef op donderdag 26 oktober 2023 @ 09:15:
Ik krijg nu deze melding nadat ik de update het gedownload op mijn telefoon. In de app staat "bezig" maar ik zie nergens een balk vollopen of percentage van het update proces. Heb het maar geannuleerd, maar de melding blijft (pre-LCI)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ii4MR6x1XD2BR200jYYMwyq7DYU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6ij80gFhg8JQ1SdT9LqYngF9.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mtv1
Elrolo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 10:38:
[...]

Ik krijg nu deze melding nadat ik de update het gedownload op mijn telefoon. In de app staat "bezig" maar ik zie nergens een balk vollopen of percentage van het update proces. Heb het maar geannuleerd, maar de melding blijft (pre-LCI)
[Afbeelding]
Hier dus dezelfde melding, verder gebeurt er helemaal niets. LCI heb ik.

Ik heb het ook met Ipad geprobeerd omdat deze geen IOS 17 heeft, zelfde resultaat, geeft aan dat rijden is vereist nadat de verbinding is gemaakt, maar hij lijkt niet vast te stellen dat je aan het rijden bent of zoiets.

Gebruikte versie van de My BMW app is 3.9.2 (27791) #edit ook met versie 3.9.3 geen verbetering

[ Voor 19% gewijzigd door mtv1 op 30-10-2023 16:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-09 11:03

GigaTexel_BE

AMD MP²

Pharos1985 schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 17:28:
Wel: ik ben aan het kijken of ik via ODB2 hem niet kan tweaken dat ie toch een soort van comfort access heeft.
Ik dacht dat die ODB2 poort altijd werkte: ik dacht dat het tegenwoordig mode was om auto's te stelen via een ODB2 device (ruit inslaan en dan PC eraan). Klopt dit wat ik zeg?

Ik heb geen comfort access op mijn iX3 en ik mis dat nu wel eigenlijk (mede omdat mijn aanloopwagen dat wel had en sindsdien ben ik eraan gewoon :-))
Volstrekt onmogelijk :-)
Meer zelfs, als je iets op de OBD plug ingeplugd laat dat met de ENET bus spreekt, dan gaat het alarm af als je de auto op slot doet.

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elrolo
Ik ben ondertussen ook de navigatie handmatig aan het updaten omdat versie 3 er is. Wat een armoe is dat ook zeg...
Werkt alleen als het "contact" aan is. Of gaan rijden, of een uur in de auto gaan zitten. In stilstand en als de deur dicht gaat stopt het hele proces.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ik ga volgende maand een nieuwe telefoon halen. Voorkeur heeft Android. Sinds dit jaar ben ik overgestapt op TomTom GO voor navigatie, wat mijn inziens aanmerkelijk beter presteert dat Google Maps. Is er nog een verschil tussen iOS en Android voor het verkrijgen van TomTom in de HUD/Display? Of werkt het bij beiden (niet)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bart Simpson
Elrolo schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 13:27:
Ik ben ondertussen ook de navigatie handmatig aan het updaten omdat versie 3 er is. Wat een armoe is dat ook zeg...
Werkt alleen als het "contact" aan is. Of gaan rijden, of een uur in de auto gaan zitten. In stilstand en als de deur dicht gaat stopt het hele proces.
Ik heb het toevallig afgelopen vrijdag ook gedaan. De download is via de usb-c-poort in ca. 15 minuten overgezet in de auto. Had je een heel oude versie?

Ik vind het gedoe met bestandsformaten tijdens overzetten op een usb-stik wel hinderlijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Bart Simpson op 30-10-2023 15:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Elrolo
Nee was vorige versie. Doe dat altijd braaf. Ik heb wel een SDXC via een usb c hub. Het staat er nu op! Nu 07/2023.50 nog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pollevee
Bart Simpson schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 15:50:
[...]

Ik heb het toevallig afgelopen vrijdag ook gedaan. De download is via de usb-c-poort in ca. 15 minuten overgezet in de auto. Had je een heel oude versie?

Ik vind het gedoe met bestandsformaten tijdens overzetten op een usb-stik wel hinderlijk.
Updaten van de kaart in de wagen duurt bij mij meestal ook maar een kwartiertje of zo. Het downloaden en daarna opladen op de stick duurt wel lang maar is niet al te omslachtig. Dat was bij mijn Volvo vroeger wel een ander verhaal, dat werkte ook alleen maar tijdens het rijden en kon uuuren duren dus dikwijls ook onderbroken met soms daardoor foutmeldingen. Automatisch updaten OTA zou nog beter zijn natuurlijk. In de ideale wereld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart Simpson
pollevee schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 17:30:
[...]

Updaten van de kaart in de wagen duurt bij mij meestal ook maar een kwartiertje of zo. Het downloaden en daarna opladen op de stick duurt wel lang maar is niet al te omslachtig. Dat was bij mijn Volvo vroeger wel een ander verhaal, dat werkte ook alleen maar tijdens het rijden en kon uuuren duren dus dikwijls ook onderbroken met soms daardoor foutmeldingen. Automatisch updaten OTA zou nog beter zijn natuurlijk. In de ideale wereld :)
Dat OTA-updaten gebeurt ook voor de Benelux. Een update voor de rest van Europa moet wel via de USB-poort.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r2504
PWM schreef op maandag 30 oktober 2023 @ 14:33:
Sinds dit jaar ben ik overgestapt op TomTom GO voor navigatie, wat mijn inziens aanmerkelijk beter presteert dat Google Maps.
Waarom niet gewoon de ingebouwde "Here" navigatie gebruiken... staat nog steeds op nummer 1 in de ranking en ruim voor Tom Tom; https://www.counterpointr...tion-mapbox-moves-fourth/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
r2504 schreef op dinsdag 31 oktober 2023 @ 18:29:
[...]

Waarom niet gewoon de ingebouwde "Here" navigatie gebruiken... staat nog steeds op nummer 1 in de ranking en ruim voor Tom Tom; https://www.counterpointr...tion-mapbox-moves-fourth/
Kan ook even wachten tot ik hem heb om te kijken :p Maar ik ben gewend in huurauto's dat het gebruik van Android Auto icm met native navigatie van de auto, niet altijd even lekker werkt. Ik wil bijvoorbeeld Flitsmeister, Whatsapp en de Podcast app gebruiken, maar ook navigeren. Maar wellicht doet BMW dat wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pharos1985
We kennen allemaal volgende scherm:
https://www.fleetandleasi...6/IMG_6011D-1080x810.jpeg
(Deze is nu op DC aan het laden vermoed ik, dus eigenlijk een slecht voorbeeld).

Wanneer ik AC inplug publieke Allego paal verschijnt daar bij iets van 'max laadvermogen 16A': wat is die waarde exact? Het maximum dat de paal afgeeft (in realiteit is dat dan 3x16A vermoed ik?) Of is er toch ergens in een diep menu bij mij een beperking ingesteld?

Ik laadde gisteren op aan een nieuwe semipublieke Alfen laadpaal (voor de kenners: nieuwe laadpalen aan de Sportoase Groot Schijn in Antwerpen, afgesloten parking voor bezoekers van het complex). Er stonden op dat laadeiland een 8-tal palen: 4 ervan bezet, voornamelijk door PHEV's.
Ik plug mijn wagen daar in en hij start met laden maar héél traag: er verschijnt in het scherm 'max laadvermogen 10A' > Op een 2-tal uur had ie maar iets van een 11Kwh geladen.
Hoe komt dit? Is dat de laadpaal die niet meer geeft en door de beheerder beperkt wordt? En de auto 'autosensed' die waarde en geeft die dan weer in de display?
Of zit ik er compleet naast?

[ Voor 4% gewijzigd door Pharos1985 op 01-11-2023 14:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BatW
Pharos1985 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 14:44:
We kennen allemaal volgende scherm:
https://www.fleetandleasi...6/IMG_6011D-1080x810.jpeg
(Deze is nu op DC aan het laden vermoed ik, dus eigenlijk een slecht voorbeeld).

Wanneer ik AC inplug publieke Allego paal verschijnt daar bij iets van 'max laadvermogen 16A': wat is die waarde exact? Het maximum dat de paal afgeeft (in realiteit is dat dan 3x16A vermoed ik?) Of is er toch ergens in een diep menu bij mij een beperking ingesteld?

Ik laadde gisteren op aan een nieuwe semipublieke Alfen laadpaal (voor de kenners: nieuwe laadpalen aan de Sportoase Groot Schijn in Antwerpen, afgesloten parking voor bezoekers van het complex). Er stonden op dat laadeiland een 8-tal palen: 4 ervan bezet, voornamelijk door PHEV's.
Ik plug mijn wagen daar in en hij start met laden maar héél traag: er verschijnt in het scherm 'max laadvermogen 10A' > Op een 2-tal uur had ie maar iets van een 11Kwh geladen.
Hoe komt dit? Is dat de laadpaal die niet meer geeft en door de beheerder beperkt wordt? En de auto 'autosensed' die waarde en geeft die dan weer in de display?
Of zit ik er compleet naast?
In het menu laden kan je aangeven welke waarde AC laden. Stond bij mij in het begin ook niet op 16A en na de laatste update was hij weer terug gezet naar default.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r2504
Binnen enkele weken mag ik m'n iX3 in ontvangst nemen... echter de huidige moet volledig gereset worden (persoonlijke contacten, muziek, ...) bij het inleveren maar ik kan precies niet meteen iets in de menu's vinden om dit te doen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• beele
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 24-02 10:31
r2504 schreef op woensdag 1 november 2023 @ 16:07:
Binnen enkele weken mag ik m'n iX3 in ontvangst nemen... echter de huidige moet volledig gereset worden (persoonlijke contacten, muziek, ...) bij het inleveren maar ik kan precies niet meteen iets in de menu's vinden om dit te doen ?
https://bmw-frames.richmo...DataDeletion_Guide_EN.pdf ;)
Pagina: 1 ... 67 ... 93 Laatste